Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 150 din 16 septembrie 2024 pentru stabilirea aspectelor administrative privind operaţionalizarea şi funcţionarea platformei informatice prevăzute de art. 2^2 alin. (1) din Legea nr. 158/2019 pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind intensificarea cooperării în prevenirea şi combaterea infracţiunilor grave, semnat la 5 octombrie 2015 la Washington D.C., precum şi cooperarea interinstituţională în acest scop
EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 935 din 17 septembrie 2024
În temeiul art. 2^2 alin. (2) din Legea nr. 158/2019 pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind intensificarea cooperării în prevenirea şi combaterea infracţiunilor grave, semnat la 5 octombrie 2015 la Washington D.C., cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:
ART. 1
Obiect
Prezentul ordin stabileşte aspectele administrative privind operaţionalizarea şi funcţionarea platformei informatice prevăzute de art. 2^2 alin. (1) din Legea nr. 158/2019 pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind intensificarea cooperării în prevenirea şi combaterea infracţiunilor grave, semnat la 5 octombrie 2015 la Washington D.C., cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, precum şi cooperarea interinstituţională în acest scop.
ART. 2
Termeni şi expresii
(1) Prezentul ordin utilizează expresiile având semnificaţia prevăzută în cuprinsul art. 2 din lege.
(2) În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) răspuns la interogare - fişier electronic obţinut ca urmare a comasării datelor de referinţă, cu excepţia datelor dactiloscopice, şi a informaţiilor suplimentare, cu eliminarea datelor duplicate;
b) notificare - comunicare prin mijloace electronice transmisă prin platforma informatică prevăzută la art. 2^2 din lege, denumită în continuare platforma informatică MAI-GATE;
c) date duplicate - categorie de date care se regăseşte identic în mai multe baze de date ale Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI.
ART. 3
Aplicabilitate
Prezentul ordin se aplică personalului autorizat din cadrul structurilor desemnate ca puncte naţionale de contact potrivit art. 3 alin. (2) din lege, respectiv structurilor din MAI care gestionează sisteme de evidenţă potrivit art. 6^1 alin. (1) din lege, în procesul de interogare automatizată a datelor prin platforma informatică MAI-GATE.
ART. 4
Soluţia informatică
Platforma informatică MAI-GATE se interoperabilizează cu sistemele gestionate de structurile prevăzute la art. 3 alin. (2) din lege, precum şi cu sistemele de evidenţă prevăzute la art. 6^1 alin. (1) din lege, constituind un sistem informatic.
ART. 5
Platforma informatică MAI-GATE
(1) Platforma informatică MAI-GATE interoghează în mod automat datele de referinţă dactiloscopice în sistemul AFIS naţional, datele cu caracter personal, datele suplimentare şi alte date asociate din sistemele/bazele de date administrate de structurile din MAI care gestionează sisteme de evidenţă potrivit art. 6^1 alin. (1) din lege şi ale Departamentului pentru Securitate Internă al Statelor Unite ale Americii, denumit în continuare DHS.
(2) Pe fluxul de intrare date, platforma informatică MAI-GATE caută şi compară automat datele de referinţă prin intermediul sistemului AFIS naţional, administrat şi gestionat de către Institutul Naţional de Criminalistică, cu datele de referinţă transmise din sistemele de identificare similare ale DHS şi transmite, în cazul unei concordanţe, date cu caracter personal şi informaţii suplimentare.
(3) Pe fluxul de ieşire date, platforma informatică MAI-GATE caută şi transmite automat datele de referinţă administrate şi gestionate de structurile MAI pentru a fi comparate cu datele de referinţă aflate în sistemele de identificare similare ale DHS la care are acces automatizat şi primeşte, în cazul unei concordanţe, date cu caracter personal şi informaţii suplimentare.
(4) Platforma informatică MAI-GATE este administrată tehnic de către Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, denumită în continuare administrator platformă.
(5) Structurile MAI desemnate ca puncte naţionale de contact potrivit art. 3 alin. (2) din lege, respectiv structurile din MAI care gestionează sisteme de evidenţă potrivit art. 6^1 alin. (1) din lege introduc, actualizează şi consultă datele disponibile transmise platformei informatice MAI-GATE din bazele de date proprii.
ART. 6
Solicitări suplimentare de date sau informaţii
Dacă în urma stabilirii automate a unei concordanţe pe baza datelor de referinţă şi furnizării răspunsului conţinând date personale şi informaţii în legătură cu datele personale sunt necesare alte date sau informaţii suplimentare, furnizarea acestora se realizează, la solicitare scrisă, prin intermediul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, în condiţiile legii.
ART. 7
Accesarea platformei informatice MAI-GATE
(1) Prin interogarea platformei informatice MAI-GATE de către personalul DHS se obţin informaţii despre înregistrările asociate interogării, informaţiile suplimentare, notificarea potrivit căreia nu există concordanţă sau, după caz, notificarea de refuz al transmiterii datelor.
(2) Prin interogarea platformei informatice MAI-GATE de către personalul autorizat din cadrul structurilor MAI desemnate ca puncte naţionale de contact potrivit art. 3 alin. (2) din lege se obţin informaţii despre înregistrările asociate interogării, informaţiile suplimentare, notificarea potrivit căreia nu există concordanţă sau, după caz, notificarea de refuz al transmiterii datelor.
(3) Răspunsul la interogare obţinut în urma parcurgerii fluxurilor prevăzute la alin. (1) şi (2) transmise prin platforma informatică MAI-GATE conţine datele prevăzute la art. 5^1 alin. (4) şi art. 6^1 alin. (3) din lege, după caz.
(4) Perioada de valabilitate a răspunsului la interogare este de 24 de ore de la data transmiterii.
(5) Inspectoratul General al Poliţiei Române, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, Inspectoratul General pentru Imigrări şi Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor răspund pentru corectitudinea datelor conţinute în răspunsul la interogare.
(6) Limitele capacităţilor de căutare se stabilesc de către structurile MAI prevăzute la art. 4 şi de către DHS prin aranjamente de punere în aplicare.
ART. 8
Stocarea răspunsului la interogare
(1) Răspunsul la interogare, cu excepţia datelor dactiloscopice, este stocat pe perioada prevăzută la art. 6^4 alin. (1), respectiv la art. 6^5 alin. (3) din lege, de la data transmiterii.
(2) În cazul în care informaţiile conţinute în evidenţa prevăzută la art. 6^5 din lege sunt necesare pentru desfăşurarea unor proceduri de monitorizare aflate în curs sau a situaţiilor în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor, structurile MAI desemnate ca puncte naţionale de contact potrivit art. 3 alin. (2) din lege notifică acest aspect către administratorul platformei, cu indicarea termenului de stocare.
(3) În lipsa notificării prevăzute la alin. (2), la expirarea perioadei de stocare prevăzute la alin. (1) răspunsul la interogare este şters prin metode ireversibile.
ART. 9
Disponibilitatea şi securitatea platformei informatice MAI-GATE
(1) Suportul tehnic pentru platforma informatică MAI-GATE este disponibil 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
(2) În cazul unor disfuncţionalităţi de natură tehnică care nu permit utilizarea platformei informatice MAI-GATE, administratorul platformei înştiinţează structurile MAI desemnate ca puncte naţionale de contact potrivit art. 3 alin. (2) din lege, în cel mai scurt timp, despre problemele identificate şi notifică remedierea acestora.
(3) Pentru asigurarea securităţii cibernetice a sistemului informatic prevăzut la art. 4, structurile MAI implementează măsuri de securitate conform normelor de la nivelul ministerului, sub coordonarea Direcţiei Generale de Protecţie Internă.
(4) Incidentele de securitate cibernetică identificate la nivelul sistemului informatic prevăzut la art. 4 sunt raportate cu celeritate Centrului de răspuns al MAI la incidente de securitate IT instituit în cadrul Direcţiei Generale de Protecţie Internă.
ART. 10
Procedura de soluţionare a cererilor persoanelor vizate
(1) Cererile de exercitare a drepturilor primite de la persoanele vizate ce privesc datele prelucrate prin intermediul platformei informatice MAI-GATE se soluţionează pe baza informaţiilor disponibile în loguri.
(2) Cererile se adresează Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de date şi se soluţionează în condiţiile Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date.
ART. 11
Publicitatea ordinului
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Bucureşti, 16 septembrie 2024.
Nr. 150.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: