În temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: ART. I Anexele nr. 3 şi 5 la Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 65/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 24 mai 2013, se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezentul ordin. ART. II Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul afacerilor interne, Radu Stroe Bucureşti, 19 august 2013. Nr. 128. ANEXA 1 (Anexa nr. 3 la regulament) MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DIRECŢIA SCHENGEN Nr. ...... din ....... Ex. nr. .... FIŞA POSTULUI Identificarea postului
1. Compartimentul: conducerea Direcţiei Schengen
2. Denumirea postului: director al Direcţiei Schengen
3. Poziţia postului în
statul de organizare: 1
4. Relaţii cu alte posturi:
4.1. Relaţii ierarhice: - este subordonat nemijlocit secretarului
de stat coordonator şi direct ministrului
afacerilor interne;
- are în subordine întregul personal al
4.2. Relaţii funcţionale: - conduce întreaga activitate a direcţiei;
- directorul adjunct i se subordonează
nemijlocit;
- emite dispoziţii pentru întreg personalul
din subordine şi poate formula solicitări,
îndrumări sau precizări pentru structurile
Ministerului Afacerilor Interne (MAI) cu
atribuţii în domeniile prevăzute în
Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Direcţiei Schengen din direcţiile
generale şi direcţiile (similare)
aparatului central şi din instituţiile sau
unităţile aflate în subordinea sau
coordonarea MAI, cu sau fără personalitate
juridică.
4.3. Relaţii de control: - controlează activitatea structurilor
Direcţiei Schengen şi întregului personal
al acesteia şi, pe linie de specialitate,
a structurilor cu atribuţii în domeniile
prevăzute în Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Direcţiei Schengen din cadrul
direcţiilor generale şi direcţiilor
(similare) din aparatul central al MAI, din
instituţiile sau unităţile aflate în
subordinea sau coordonarea MAI, cu sau fără
personalitate juridică.
4.4. Relaţii de colaborare: - colaborează cu conducerile direcţiilor
generale şi direcţiilor (similare) din
aparatul central şi ale celorlalte
instituţii sau unităţi aflate în subordinea
sau coordonarea MAI, cu sau fără
personalitate juridică;
- colaborează cu organismele de profil din
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Justiţiei, Ministerul Apărării Naţionale şi
alte instituţii ale administraţiei publice
centrale de specialitate şi ale
administraţiei publice locale, cu
instituţii de profil ale altor state, cu
instituţiile şi organismele Uniunii
Europene, cu organizaţii internaţionale, în
scopul îndeplinirii atribuţiilor din
domeniul de competenţă al Direcţiei
Schengen, în conformitate cu procedurile
legale şi cu ordinele şi dispoziţiile
ministrului afacerilor interne.
4.5. Relaţii de reprezentare: - reprezintă Direcţia Schengen în faţa
conducerii MAI, în raporturile cu celelalte
unităţi ale MAI, cu instituţii şi organisme
din ţară şi străinătate;
- directorul angajează, în condiţiile legii,
Direcţia Schengen în raporturile cu
persoanele juridice şi fizice, scop în care
poate da împuterniciri de reprezentare
personalului din subordine.
5. Definirea sumară a atribuţiilor postului
- asigură fundamentarea, elaborarea şi coordonarea aplicării politicilor
şi procedurilor în domeniul managementului activităţilor din domeniile
prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei
Schengen din MAI;
- asigură organizarea şi desfăşurarea activităţii Direcţiei Schengen;
- efectuează acţiuni de control, sprijin şi îndrumare în domeniul de
competenţă.
Cerinţele postului
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Categoria de personal ce │ofiţer de poliţie │
│ │poate ocupa postul: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Gradul profesional necesar │minimum subcomisar de poliţie │
│ │ocupantului postului: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Pregătire: │ │
├────┼────┬──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.1.│pregătire de bază: │studii superioare de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau │
│ │ │ │ciclul I - studii universitare de licenţă │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.2.│pregătire de specialitate:│studii: masterat sau studii postuniversitare în specialitatea │
│ │ │ │studiilor necesare exercitării funcţiilor sau în domeniul │
│ │ │ │management │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.3.│alte cunoştinţe: │cultură generală, managementul relaţiilor internaţionale, drept │
│ │ │ │internaţional, managementul proiectelor │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.4.│autorizaţii speciale │autorizaţie de acces la informaţiile clasificate din clasa │
│ │ │pentru exercitarea │secretelor de stat nivel Strict Secret de Importanţă Deosebită, │
│ │ │atribuţiilor postului: │certificat de securitate pentru acces la informaţii clasificate │
│ │ │ │NATO nivel TOP SECRET şi pentru acces la informaţii clasificate │
│ │ │ │UE nivel TRES SECRET UE │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.5.│limbi străine: │- limba engleză: citit, scris, vorbit - bine │
│ │ │ │- cel puţin o altă limbă de circulaţie internaţională: citit, │
│ │ │ │scris, vorbit - bine │
├────┼────┴──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Experienţă: │ │
├────┼────┬──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.1.│vechime în muncă/din care │cel puţin 7 ani în MAI │
│ │ │în MAI: │ │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.2.│vechime în specialitate │cel puţin 7 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării │
│ │ │ │funcţiei │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.3.│vechime în funcţii de │cel puţin 4 ani în funcţii de conducere în unităţi ale MAI │
│ │ │conducere: │ │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.4.│perioada pentru acomodarea│6 luni │
│ │ │la cerinţele postului: │ │
├────┼────┴──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Aptitudini şi abilităţi │- manageriale (organizatorice, decizionale, de prevedere, │
│ │necesare: │conducere, coordonare şi control); │
│ │ │- oportunitate şi operativitate în luarea deciziilor; │
│ │ │- capacitate de lucru sub presiunea timpului; │
│ │ │- spirit de observaţie; │
│ │ │- capacitate de lucru în echipă; │
│ │ │- putere de mobilizare. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Atitudini necesare/ │- spirit de iniţiativă, sociabilitate, comportament adecvat │
│ │comportament: │(limbaj, vestimentaţie, reguli de politeţe), trăsături pozitive de│
│ │ │caracter, exigenţă, obiectivitate, spirit critic, organizare a │
│ │ │activităţilor, fermitate, consecvenţă în acţiune, motivaţie │
│ │ │intrinsecă, devotament şi loialitate faţă de instituţie, │
│ │ │disponibilitate la schimbare │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Parametrii privind starea │- apt pentru funcţii de conducere │
│ │sănătăţii somatice: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│Trăsături psihice şi de │- inteligenţă, flexibilitate a gândirii, stabilitate │
│ │personalitate: │comportamentală, echilibru emoţional │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Condiţii specifice de muncă
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Locul de muncă: │sediul Direcţiei Schengen │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Programul de lucru: │conform programului de lucru aprobat pentru personalul MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Deplasări curente: │- vizite de lucru la instituţii din ţară (inclusiv controale în │
│ │ │unităţi ale MAI din capitală sau din teritoriu), ale Uniunii │
│ │ │Europene, la instituţii sau organizaţii din străinătate şi în │
│ │ │teatrele externe de operaţiuni în care sunt desfăşurate efective │
│ │ │ale MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Condiţii deosebite de muncă: │- activitate cu dinamică deosebită, volum mare de operaţii mentale│
│ │ │şi complexitate foarte ridicată, presupunând nivel de atenţie │
│ │ │ridicat şi cu opţiuni diversificate, ale căror efecte pot fi de o │
│ │ │importanţă majoră pentru securitatea naţională, activitatea │
│ │ │instituţiei şi personalul acesteia; │
│ │ │- schimbări frecvente şi imprevizibile de program, implicând │
│ │ │solicitări neuropsihice mari datorate, în principal, nivelului │
│ │ │maxim solicitat al calităţii lucrărilor, erorilor în lucrările │
│ │ │elaborate sau avizate, presiunii termenelor strânse, necesităţii │
│ │ │coordonării unui număr relativ mare de participanţi, din state │
│ │ │diferite, la acţiuni complexe în ţară sau în străinătate; │
│ │ │- necesitatea asigurării confidenţialităţii unui număr mare de │
│ │ │lucrări executate sau avizate; │
│ │ │- ritm alert de lucru, program prelungit, determinat de urgenţa │
│ │ │lucrărilor solicitate de conducerea MAI, de Guvern, Parlament, │
│ │ │Administraţia Prezidenţială sau reprezentanţi ai structurilor │
│ │ │Uniunii Europene, inclusiv în zilele libere şi sărbători legale; │
│ │ │- expunere la radiaţii electromagnetice şi stres. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Riscuri implicate de post: │- afecţiuni cardiovasculare, neurologice şi digestive din cauza │
│ │ │nivelului ridicat de stres; │
│ │ │- afecţiuni ale coloanei vertebrale, cauzate de regimul static de │
│ │ │lucru; │
│ │ │- afecţiuni ale vederii din cauza solicitării intense (scris, │
│ │ │citit, utilizare PC); │
│ │ │- surmenaj şi oboseală psihică; │
│ │ │- antrenarea în cazul unor decizii sau avize nefundamentate a │
│ │ │răspunderii juridice. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Compensări: │- indemnizaţie de conducere; │
│ │ │- sporuri prevăzute de legislaţia în vigoare; │
│ │ │- condiţii speciale de muncă. │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Descrierea sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului 1. Sarcini şi îndatoriri: 1. organizează, conduce şi răspunde de întreaga activitate a Direcţiei Schengen pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin acesteia, conform prevederilor legale; 2. coordonează elaborarea strategiilor, politicilor şi procedurilor în domeniile prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, urmărind atingerea obiectivelor stabilite în acord cu interesele naţionale; 3. coordonează relaţiile MAI şi ale structurilor aflate în subordinea sau coordonarea acestuia cu instituţiile şi organismele Uniunii Europene, cu organizaţii regionale şi internaţionale şi cu instituţii similare din alte state; 4. iniţiază activităţi menite să conducă la dezvoltarea relaţiilor cu instituţii sau cu autorităţi similare din alte state, asigurând susţinerea şi promovarea intereselor MAI în relaţia cu acestea; 5. exercită şi, după caz, dispune activităţi de control la nivelul structurilor cu atribuţii în domeniile prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, din subordinea sau coordonarea MAI; 6. participă la coordonarea procesului de fundamentare a poziţiilor naţionale şi negocierea reprezentării în structurile de decizie ale Uniunii Europene, precum şi implementarea politicilor Uniunii în domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen; 7. participă la negocieri, avizează acordurile, convenţiile şi alte înţelegeri internaţionale propuse spre încheiere structurilor aflate în subordinea sau coordonarea MAI cu atribuţii în domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, cu structuri similare din alte state sau cu entităţi aflate sub jurisdicţia altor state; 8. participă la coordonarea activităţilor de identificare a necesităţilor de finanţare, accesare, conducerea şi monitorizarea implementării programelor/proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile; 9. prezintă informări în şedinţele conducerii şi Colegiului MAI cu principalele rezultate înregistrate în domeniul de competenţă şi face propuneri de eficientizare în acest sens; 10. convoacă, ori de câte ori se impune, pe domeniile de competenţă, şefii structurilor din cadrul MAI, în vederea analizării activităţii desfăşurate de acestea, stabilirii de măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii sau pentru executarea unor dispoziţii ale conducerii MAI; 11. coordonează activitatea de pregătire de specialitate a personalului din subordine şi verifică modul de însuşire a cunoştinţelor transmise; 12. dispune măsuri, conform competenţelor, pentru încadrarea posturilor din statul de organizare a Direcţiei Schengen, aflate în competenţă de numire; 13. organizează şi desfăşoară audienţe, asigură rezolvarea petiţiilor cetăţenilor potrivit competenţelor; 14. analizează, ori de câte ori este nevoie, cu şefii structurilor din subordine stadiul rezolvării problemelor de muncă şi disciplinare, stabileşte măsuri pentru eficientizarea întregii activităţi a Direcţiei Schengen; 15. îndeplineşte atribuţiile conducătorului unităţii prevăzute de art. 86 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificările şi completările ulterioare, de pct. 298 şi 299 din Normele privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 353/2002, cu modificările ulterioare, de prevederile în materie, stipulate în Normele-cadru privind securitatea informaţiilor UE clasificate, aprobate prin Ordinul directorului general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat nr. 160/2006, precum şi în normele legale stabilite la nivelul MAI, asigurând în acest sens păstrarea şi controlul difuzării informaţiilor clasificate conform procedurilor în vigoare; 16. asigură aplicarea măsurilor de protecţie a datelor cu caracter personal în cadrul Direcţiei Schengen; 17. dispune măsuri pentru punerea în practică a Planului de alarmare şi evacuare, precum şi pentru actualizarea documentelor specifice de muncă. 2. Responsabilităţi: a) de planificare: coordonează actualizarea/revizuirea/raportarea sarcinilor cuprinse în documentele strategice din aria de competenţă a Direcţiei Schengen; b) de raportare: prezintă secretarului de stat coordonator şi în şedinţele Colegiului MAI rapoarte şi informări pe probleme de specialitate; c) de luare a deciziilor: la nivelul de competenţă proprie/permanent; d) accesul la informaţii, păstrarea şi confidenţialitatea acestora: - autorizaţie de acces la informaţiile clasificate din clasa secretelor de stat nivel Strict Secret de Importanţă Deosebită, certificat de securitate pentru acces la informaţii clasificate NATO nivel TOP SECRET şi pentru acces la informaţii clasificate UE nivel TRES SECRET UE; - aprobă lista funcţiilor din subordine care necesită acces la informaţii clasificate naţionale/NATO/UE; - aprobă accesul la informaţii clasificate naţionale/NATO/UE cu respectarea principiului nevoii de a cunoaşte, conform normelor legale în vigoare; - coordonează şi controlează asigurarea securităţii informaţiilor clasificate deţinute de Direcţia Schengen şi modul de păstrare şi control al difuzării acestora, conform normelor legale în vigoare. Standarde de performanţă asociate postului
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Indicatori cantitativi: │- număr de lucrări primite, repartizate, urmărite şi verificate în│
│ │ │cadrul Direcţiei Schengen; │
│ │ │- număr de acţiuni desfăşurate în coordonare nemijlocită, în │
│ │ │cadrul Direcţiei Schengen sau în colaborare cu parteneri │
│ │ │instituţionali şi organizaţionali din ţară şi din străinătate. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Indicatori calitativi: │- calitatea lucrărilor proprii şi a celor executate de │
│ │ │colaboratori, urmărind corectitudinea, coerenţa şi complexitatea │
│ │ │acestora, cu respectarea prevederilor legale │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Costuri: │- nivelul de încadrare în bugetele alocate activităţilor Direcţiei│
│ │ │Schengen, cu respectarea realizării obiectivelor planificate, │
│ │ │eventual cu identificarea unor surse alternative de finanţare în │
│ │ │condiţii legale │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Timp: │- încadrarea în termenele stabilite de lege, acte normative │
│ │ │specifice sau prin ordin rezolutiv, pentru fiecare dintre │
│ │ │acţiunile planificate, organizate şi desfăşurate │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Utilizarea resurselor: │- asigurarea şi utilizarea judicioasă a resurselor umane şi │
│ │ │materiale afectate direcţiei, precum şi a celor repartizate pentru│
│ │ │realizarea acţiunilor coordonate nemijlocit, care se execută de │
│ │ │alte unităţi ale MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Mod de realizare: │- îşi desfăşoară activitatea atât în mod independent, cât şi în │
│ │ │colaborare cu alte unităţi din MAI, sub coordonarea ministrului │
│ │ │afacerilor interne şi a secretarului de stat coordonator; │
│ │ │- pentru realizarea sarcinilor complexe, asigură sprijin şi │
│ │ │îndrumare personalului din subordine, precum şi celui din alte │
│ │ │structuri ale MAI; │
│ │ │- coordonează şi controlează activitatea desfăşurată de celelalte │
│ │ │structuri MAI cu atribuţii în domeniile prevăzute în Regulamentul │
│ │ │de organizare şi funcţionale a Direcţiei Schengen; │
│ │ │- colaborează cu structurile similare ale altor instituţii │
│ │ │guvernamentale pe linia relaţiilor internaţionale ale MAI. │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Ministrul afacerilor interne,
......................................
Secretar de stat,
......................................
Titularul postului
Numele şi prenumele: ...............
Semnătura: .........................
Data: ..............................
ANEXA 2 (Anexa nr. 5 la regulament) MINISTERUL AFACERILOR INTERNE DIRECŢIA SCHENGEN Nr. ...... din ...... Ex. nr. .... FIŞA POSTULUI A. Identificarea postului
1. Compartimentul: conducerea Direcţiei Schengen
2. Denumirea postului: director adjunct al Direcţiei Schengen
3. Poziţia postului în
statul de organizare: 2
4. Relaţii cu alte posturi
4.1. Relaţii ierarhice: - este subordonat nemijlocit directorului Direcţiei
Schengen;
- are în subordine nemijlocită şefii structurilor pe
care le coordonează;
- prin dispoziţia directorului, i se pot delega,
potrivit prevederilor legale, competenţe şi
responsabilităţi privind conducerea Direcţiei Schengen;
- este şeful Structurii de securitate/Subregistru
NATO/UE a Direcţiei Schengen.
4.2. Relaţii funcţionale: - conduce întreaga activitate a structurilor pe care le
coordonează;
4.3. Relaţii de control: - controlează activitatea structurilor Direcţiei
Schengen cărora le coordonează nemijlocit activitatea;
- controlează şi coordonează, pe linie de specialitate,
activitatea structurilor din Ministerul Afacerilor
Interne (MAI) cu atribuţii în domeniile prevăzute în
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei
Schengen;
4.4. Relaţii de - colaborează cu conducerile direcţiilor generale şi
colaborare: direcţiilor (similare) din aparatul central şi ale
celorlalte instituţii sau unităţi aflate în subordinea
sau coordonarea MAI, cu sau fără personalitate
juridică, în scopul îndeplinirii atribuţiilor din
domeniul de competenţă;
- colaborează cu organismele de profil din Ministerul
Afacerilor Externe, Ministerul Justiţiei, Ministerul
Apărării Naţionale şi alte instituţii ale administraţiei
publice centrale de specialitate şi ale administraţiei
publice locale, din ţară şi din străinătate, cu
instituţii de profil ale altor state, cu organisme şi
organizaţii internaţionale, în scopul îndeplinirii
atribuţiilor din domeniile de competenţă ale direcţiei,
în conformitate cu prevederile legale şi cu ordinele
ministrului afacerilor interne;
4.5. Relaţii de - reprezintă Direcţia Schengen în faţa conducerii MAI,
reprezentare: în raporturile cu celelalte unităţi ale MAI, cu
instituţii şi organisme din ţară şi din străinătate,
în baza delegaţiei de reprezentare.
5. Definirea sumară a atribuţiilor postului
- furnizează sprijinul necesar directorului direcţiei în exercitarea atribuţiilor
specifice, în condiţiile legii;
- asigură fundamentarea, elaborarea şi coordonarea aplicării politicilor şi
procedurilor în domeniile specifice structurilor pe care le coordonează nemijlocit;
- asigură organizarea, coordonarea, conducerea şi controlul activităţilor
desfăşurate de structurile pe care le coordonează nemijlocit;
- efectuează acţiuni de control, sprijin şi îndrumare în domeniul de competenţă;
- îndeplineşte atribuţiile specifice şefului Structurii de securitate/Subregistru
NATO/UE a Direcţiei Schengen.
B. Cerinţele postului
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Categoria de personal ce poate │ofiţer de poliţie │
│ │ocupa postul: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Gradul profesional necesar │minimum subcomisar de poliţie │
│ │ocupantului postului: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Pregătire: │ │
├────┼────┬──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.1.│pregătire de bază: │studii superioare de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau │
│ │ │ │ciclul I - studii universitare de licenţă │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.2.│pregătire de specialitate:│studii: masterat sau studii postuniversitare în specialitatea │
│ │ │ │studiilor necesare exercitării funcţiilor sau în domeniul │
│ │ │ │management │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.3.│alte cunoştinţe: │cultură generală, managementul relaţiilor internaţionale, │
│ │ │ │managementul proiectelor, planificare strategică │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.4.│autorizaţii speciale │autorizaţie de acces la informaţiile clasificate din clasa │
│ │ │pentru exercitarea │secretelor de stat nivel STRICT SECRET, certificat de securitate │
│ │ │atribuţiilor postului: │pentru acces la informaţii clasificate NATO nivel SECRET şi pentru│
│ │ │ │acces la informaţii clasificate UE nivel SECRET UE │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3.5.│limbi străine: │cel puţin o limbă străină de circulaţie internaţională: citit, │
│ │ │ │scris, vorbit - bine │
├────┼────┴──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Experienţă: │ │
├────┼────┬──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.1.│vechime în muncă/ din │cel puţin 7 ani în MAI │
│ │ │care în MAI: │ │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.2.│vechime în specialitate │cel puţin 7 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării │
│ │ │ │funcţiei │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.3.│vechime în funcţii de │cel puţin 4 ani în funcţii de conducere în unităţi ale MAI │
│ │ │conducere: │ │
├────┼────┼──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4.4.│perioada pentru acomodarea│6 luni │
│ │ │la cerinţele postului: │ │
├────┼────┴──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Aptitudini şi abilităţi │- manageriale (organizatorice, decizionale, de prevedere, │
│ │necesare: │conducere, coordonare şi control); │
│ │ │- operativitate în luarea deciziilor; │
│ │ │- capacitate de comunicare la nivel individual şi instituţional; │
│ │ │- abilităţi de negociere; │
│ │ │- capacitate de lucru sub presiunea timpului; │
│ │ │- spirit de observaţie; │
│ │ │- capacitate de lucru în echipă. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Atitudini necesare/ │- integritate, cinste, devotament şi loialitate faţă de │
│ │comportament: │instituţie; │
│ │ │- disciplină, punctualitate, conştiinciozitate, curaj şi │
│ │ │capacitatea de a-şi asuma răspunderi; │
│ │ │- tact, discreţie, perseverenţă, prestanţă, politeţe; │
│ │ │- ţinută şi comportament echilibrat; │
│ │ │- spirit de iniţiativă. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Parametri privind starea │- apt pentru funcţii de conducere │
│ │sănătăţii somatice: │ │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│Trăsături psihice şi de │- inteligenţă, flexibilitate în gândire, echilibru emoţional şi │
│ │personalitate: │stabilitate comportamentală │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
C. Condiţii specifice de muncă
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Locul de muncă: │sediul Direcţiei Schengen │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Programul de lucru: │conform programului de lucru aprobat pentru personalul MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Deplasări curente: │- activităţi desfăşurate la sediul instituţiilor din ţară │
│ │ │(inclusiv controale în unităţi ale MAI din capitală sau din │
│ │ │teritoriu), ale Uniunii Europene, ale instituţiilor sau │
│ │ │organizaţiilor din străinătate şi în teatrele externe de │
│ │ │operaţiuni în care sunt desfăşurate efective ale MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Condiţii deosebite de muncă: │- activitate cu dinamică deosebită, volum mare de operaţii mentale│
│ │ │şi complexitate foarte ridicată, presupunând nivel de atenţie │
│ │ │ridicat şi cu opţiuni diversificate, ale căror efecte pot fi de o │
│ │ │importanţă majoră pentru securitatea naţională, activitatea │
│ │ │instituţiei şi personalul acesteia; │
│ │ │- schimbări frecvente şi imprevizibile de program, implicând │
│ │ │solicitări neuropsihice mari datorate, în principal, nivelului │
│ │ │maxim solicitat al calităţii lucrărilor, presiunii termenelor │
│ │ │strânse, necesităţii coordonării unui număr relativ mare de │
│ │ │participanţi, din state diferite, la acţiuni complexe în ţară sau │
│ │ │în străinătate; │
│ │ │- necesitatea asigurării confidenţialităţii unui număr mare de │
│ │ │lucrări executate sau avizate; │
│ │ │- ritm alert de lucru, program prelungit, determinat de urgenţa │
│ │ │lucrărilor solicitate de conducerea MAI, de Guvern, Parlament, │
│ │ │Administraţia Prezidenţială sau reprezentanţi ai structurilor │
│ │ │Uniunii Europene, inclusiv în zilele libere şi sărbători legale; │
│ │ │- expunere la radiaţii electromagnetice şi stres. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Riscuri implicate de post: │- afecţiuni cardiovasculare, neurologice şi digestive din cauza │
│ │ │nivelului ridicat de stres; │
│ │ │- afecţiuni ale vederii datorită solicitării intense (scris, │
│ │ │citit, utilizare PC); │
│ │ │- afecţiuni ale coloanei vertebrale, cauzate de regimul static de │
│ │ │lucru; │
│ │ │- surmenaj şi oboseală psihică. │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Compensări: │- indemnizaţie de conducere; │
│ │ │- sporuri prevăzute de legislaţia în vigoare; │
│ │ │- condiţii speciale de muncă. │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
D. Descrierea sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor postului 1. Sarcini şi îndatoriri: 1. furnizează sprijin nemijlocit directorului în exercitarea atribuţiilor legale; 2. îndeplineşte atribuţiile directorului în perioada în care este desemnat la conducerea direcţiei; 3. organizează, îndrumă şi controlează activitatea structurilor pe care le coordonează în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce le revin, conform prevederilor legale; 4. avizează lucrările elaborate de către structurile pe care le coordonează şi le supune aprobării directorului direcţiei; 5. acţionează pentru îndeplinirea sarcinilor care i-au fost repartizate direct de conducerea MAI sau de director, potrivit competenţelor directe sau delegate; 6. reprezintă MAI, conform mandatelor încredinţate; 7. aprobă aprecierile de serviciu anuale ale personalului din structurile pe care le coordonează şi întocmeşte fişele de evaluare anuală a activităţii profesionale desfăşurate de şefii acestor structuri; 8. identifică nevoile de pregătire profesională şi dispune măsurile necesare participării personalului din cadrul structurilor pe care le coordonează la activităţile de perfecţionare a pregătirii profesionale; 9. participă la coordonarea elaborării strategiilor, politicilor şi procedurilor în domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, urmărind atingerea obiectivelor stabilite în acord cu interesele naţionale; 10. participă la coordonarea procesului de fundamentare a poziţiilor naţionale şi la negocierea reprezentării în structurile de decizie ale Consiliului Uniunii Europene, precum şi la implementarea politicilor Uniunii în domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen; 11. participă la coordonarea activităţilor de identificare a necesităţilor de finanţare, accesare, conducerea şi monitorizarea implementării programelor/proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile; 12. asigură coordonarea relaţiilor MAI şi ale structurilor aflate în subordinea sau coordonarea acestuia cu instituţiile şi organismele UE, organizaţiile regionale şi internaţionale şi cu instituţii similare din alte state; 13. în domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen, exercită sau dispune activităţi de control la nivelul structurilor din subordinea sau coordonarea MAI; 14. organizează şi desfăşoară audienţe, potrivit competenţelor; 15. ori de câte ori este nevoie, analizează cu şefii structurilor din subordine stadiul rezolvării problemelor de muncă şi disciplinare şi stabileşte măsuri pentru eficientizarea activităţii acestor structuri; 16. îndeplineşte atribuţiile şefului structurii de securitate: - elaborează şi supune aprobării directorului normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; - întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi îl supune avizării instituţiilor abilitate, iar după aprobare acţionează pentru aplicarea acestuia; - coordonează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia; - asigură relaţionarea cu instituţia abilitată să coordoneze activitatea şi să controleze măsurile privitoare la protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; - monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecţie a informaţiilor clasificate şi modul de respectare a acestora; - consiliază conducerea direcţiei în legătură cu toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate; - informează conducerea unităţii despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea acestora; - acordă sprijin reprezentanţilor autorizaţi ai instituţiilor abilitate, potrivit competenţelor legale, pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informaţii clasificate; - organizează activităţi de pregătire specifică a persoanelor care au acces la informaţii clasificate; - asigură păstrarea şi organizează evidenţa certificatelor de securitate şi autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate; - actualizează permanent evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces; - întocmeşte şi actualizează listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de Direcţia Schengen, pe clase şi niveluri de secretizare; - prezintă directorului propuneri privind stabilirea locurilor de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul instituţiilor abilitate; - efectuează, cu aprobarea directorului, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate; - exercită alte atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii; - este responsabil pentru implementarea şi asigurarea măsurilor de securitate pe linia INFOSEC, conform normelor în vigoare; - monitorizează echipamentele care intră/ies din zonele de securitate ale direcţiei; - pune la dispoziţia şefului Componentei de securitate pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (CSTIC) lista cu certificatele de securitate/autorizaţiile de acces la documente clasificate deţinute de către personalul Direcţiei Schengen; - coordonează activitatea Componentei sistemului naţional de registre (CSNR) din Direcţia Schengen; - organizează, coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează activitatea Subregistrului NATO/UE din Direcţia Schengen pe linia protecţiei informaţiilor clasificate NATO/UE; - monitorizează implementarea normelor naţionale legale în vigoare şi a normelor interne de securitate a informaţiilor clasificate NATO/UE, precum şi modul de respectare a acestora în cadrul Direcţiei Schengen; - elaborează Planul de securitate pentru protecţia informaţiilor clasificate NATO/UE la nivelul direcţiei; - consiliază şeful direcţiei pentru toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate NATO/UE; - întocmeşte, actualizează şi transmite la Registrul intern al MAI lista funcţiilor Direcţiei Schengen ce presupun acces la informaţii clasificate NATO/UE; - ţine evidenţa persoanelor care au acces şi ia măsuri de revalidare sau retragere a certificatelor de securitate NATO; - ţine evidenţa actualizată a tuturor persoanelor din cadrul Direcţiei Schengen care deţin confirmări ale accesului la informaţii clasificate naţionale, în vederea obţinerii accesului la informaţii clasificate UE, şi ia măsurile necesare pentru revalidarea sau retragerea acestora; - iniţiază procesul de solicitare a eliberării certificatelor de securitate din dispoziţia directorului; - pune la dispoziţia persoanei pentru care se solicită eliberarea certificatului de securitate formularele-tip corespunzătoare nivelului de acces la informaţii clasificate NATO solicitat; - acordă asistenţă în vederea completării formularelor de verificare cu respectarea termenului de transmitere a solicitării; - acordă sprijin instituţiilor abilitate în efectuarea verificărilor asupra personalului ce urmează să aibă acces la informaţii clasificate NATO/UE; - reanalizează periodic şi actualizează normele interne de implementare a reglementărilor privind protecţia informaţiilor clasificate NATO/UE; - inspectează activitatea CSNR din direcţie privind modalităţile de gestionare a informaţiilor, documentelor NATO/UE clasificate; - coordonează activitatea de pregătire şi transmitere către Departamentul de informaţii şi protecţie internă (DIPI) a solicitării şi documentaţiei necesare înfiinţării în cadrul direcţiei a CSNR; - stabileşte măsurile de securitate fizică pentru controlul accesului în zonele de securitate; - verifică condiţiile de securitate ale spaţiilor, birourilor, încăperilor, containerelor în care sunt manipulate sau păstrate informaţiile clasificate NATO/UE; - coordonează activitatea de pregătire şi executare a programelor de inspecţie a măsurilor de securitate fizică în cadrul CSNR din direcţie şi îl informează pe directorul direcţiei şi DIPI cu privire la vulnerabilităţile constatate; - realizează verificări inopinate ale sistemelor de protecţie fizică a informaţiilor clasificate; - coordonează activitatea de punere în aplicare a normelor legale în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate NATO/UE în domeniul INFOSEC; - coordonează activitatea de elaborare a Programului de pregătire a personalului care are acces la informaţii clasificate NATO/UE, a temelor de pregătire şi de întocmire a fişelor individuale de pregătire; - coordonează activitatea de control intern periodic privind modul de gestionare a informaţiilor clasificate NATO/UE; - urmăreşte asigurarea inventarierii documentelor clasificate NATO/UE ori de câte ori este necesar, însă cel puţin o dată pe an conform normelor legale în vigoare; - urmăreşte activitatea de analizare periodică a documentelor în vederea păstrării, declasificării, trecerii la un nivel inferior de clasificare sau distrugerii; - răspunde de aplicarea procedurilor şi normelor de securitate pentru protecţia informaţiilor clasificate NATO/UE în cadrul direcţiei, pentru toate domeniile de securitate reglementate. 2. Responsabilităţi: a) de planificare: coordonează activitatea de elaborare a planurilor de măsuri şi activităţi legate de domeniile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Schengen; b) de raportare: prezintă directorului rapoarte şi informări pe probleme de specialitate; c) de luare a deciziilor: la nivelul de competenţă proprie/permanent; d) accesul la informaţii, păstrarea şi confidenţialitatea acestora: - autorizaţie de acces la informaţiile clasificate din clasa secretelor de stat nivel STRICT SECRET, certificat de securitate pentru acces la informaţii clasificate NATO nivel SECRET şi pentru acces la informaţii clasificate UE nivel SECRET UE; - coordonează şi monitorizează activitatea de asigurare a accesului la informaţii clasificate naţionale NATO/UE, cu respectarea principiului nevoii de a cunoaşte, conform normelor legale în vigoare; - urmăreşte asigurarea securităţii informaţiilor clasificate şi modul de păstrare şi control al difuzării acestora, conform normelor legale în vigoare. E. Standarde de performanţă asociate postului
┌────┬───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1.│Indicatori cantitativi: │- numărul lucrărilor primite, repartizate, urmărite, realizate şi │
│ │ │verificate în cadrul Direcţiei Schengen; │
│ │ │- numărul acţiunilor desfăşurate în coordonare nemijlocită, în │
│ │ │cadrul Direcţiei Schengen sau în colaborare cu parteneri │
│ │ │instituţionali şi organizaţionali din ţară şi din străinătate │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Indicatori calitativi: │- calitatea lucrărilor proprii şi a celor executate de │
│ │ │colaboratori, urmărind corectitudinea, coerenţa şi complexitatea │
│ │ │acestora, cu respectarea prevederilor legale │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Costuri: │- nivelul de încadrare în bugetele alocate activităţilor, conform │
│ │ │planificării şi în condiţiile atingerii obiectivelor stabilite │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Timp: │- încadrarea în termenele stabilite de lege, acte normative │
│ │ │specifice sau prin ordin rezolutiv, pentru fiecare dintre │
│ │ │acţiunile planificate, organizate şi desfăşurate │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Utilizarea resurselor: │- asigurarea şi utilizarea judicioasă a resurselor umane şi │
│ │ │materiale afectate direcţiei, precum şi a celor repartizate pentru│
│ │ │realizarea acţiunilor coordonate nemijlocit, care se execută de │
│ │ │alte unităţi ale MAI │
├────┼───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Mod de realizare: │- îşi desfăşoară activitatea atât în mod independent, cât şi în │
│ │ │colaborare cu alte unităţi din Ministerul Afacerilor Interne, în │
│ │ │coordonarea directorului direcţiei; │
│ │ │- deleagă atribuţii personalului cu funcţii de conducere aflat în │
│ │ │subordine; │
│ │ │- pentru realizarea sarcinilor complexe, asigură sprijin şi │
│ │ │îndrumare personalului din subordine, precum şi a celui din alte │
│ │ │structuri ale MAI, în domeniul de competenţă; │
│ │ │- colaborează cu structurile similare ale altor instituţii │
│ │ │guvernamentale pe linia relaţiilor internaţionale ale MAI. │
└────┴───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Aprob Avizat
───── ──────
Secretar de stat, Secretar de stat,
.................... Departamentul de informaţii şi protecţie internă
.............................
Aprob
─────
Directorul Direcţiei Schengen,
....................
Titularul postului:
Numele şi prenumele: ................
Semnătura: ..........................
Data: ...............................
--------