Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere dispoziţiile art. 126, 138, 139, 278, 384 şi 385 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului şi ale art. 2 lit. d) din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, în temeiul prevederilor <>art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 şi ale <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi ale art. 1, 2 şi ale art. 7 alin. (1), (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 514/2002 , modificat şi completat prin <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare emit urmãtorul ordin: ART. 1 Se aproba Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 24/29/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii pentru riscul operational, prevãzut în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.------ *) Anexa se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.035 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1. ART. 2 Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 3 Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Preşedintele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, Mugur Constantin Isarescu Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache ANEXA REGULAMENT nr. 24/29privind determinarea cerinţelor minime de capital ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii pentru riscul operational CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentul regulament stabileşte abordarile aplicabile în vederea determinãrii cerinţelor minime de capital pentru riscul operational. (2) Prezentul regulament se aplica instituţiilor de credit, persoane juridice romane, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe. (3) Casele centrale sunt responsabile pentru reglementarea cadrului general aferent cerinţelor minime de capital pentru riscul operational ale cooperativelor de credit din cadrul reţelelor cooperatiste. Reglementãrile emise vor avea în vedere prevederile prezentului regulament în ceea ce priveşte abordarile aplicabile în vederea determinãrii cerinţelor minime de capital pentru riscul operational ale cooperativelor de credit şi nu vor putea stabili cerinţe mai puţin restrictive decât cele prevãzute de acesta. În acest sens, reglementãrile emise de casa centrala vor fi transmise spre avizare Bãncii Naţionale a României. (4) Prezentul regulament se aplica în mod corespunzãtor societãţilor de servicii de investiţii financiare autorizate sa desfãşoare activitãţi de tranzactionare cu instrumente financiare în cont propriu şi subscriere de instrumente financiare şi/sau plasamentul de instrumente financiare în baza unui angajament ferm. În acest sens, orice referire la Banca Nationala a României se considera a fi facuta, dupã caz, la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. (5) Prezentul regulament se aplica la nivel individual şi, dupã caz, la nivel consolidat, în conformitate cu <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe baza consolidata a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii. (6) Casele centrale sunt responsabile pentru aplicarea prezentului regulament la nivel de reţea cooperatista. ART. 2 (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificatiile prevãzute în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. (2) În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: a) formalizare - descrierea şi, dupã caz, fundamentarea unui proces, sistem, a unei metodologii sau decizii, regasite la nivelul instituţiei de credit sub forma unei prezentãri scrise cu un grad adecvat de complexitate şi detaliere; b) risc legal - risc de pierdere ca urmare atât a amenzilor, penalitatilor şi sancţiunilor de care instituţia de credit este pasibila în caz de neaplicare sau aplicare defectuoasã a dispoziţiilor legale sau contractuale, cat şi a faptului ca drepturile şi obligaţiile contractuale ale instituţiei de credit şi/sau ale contrapartidei sale nu sunt stabilite în mod corespunzãtor; c) risc operational - risc de pierdere determinat fie de utilizarea unor procese, sisteme şi resurse umane inadecvate sau care nu şi-au îndeplinit funcţia în mod corespunzãtor, fie de evenimente şi acţiuni externe. Riscul operational include şi riscul legal. (3) Semnificatia notiunii de instituţie externa de evaluare a creditului eligibilã este cea din <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordarii standard. ART. 3 (1) În vederea limitãrii riscului operational, instituţiile de credit trebuie sa îndeplineascã, corespunzãtor naturii, dimensiunii şi complexitatii activitãţilor desfãşurate, cerinţele prevãzute la <>art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. (2) În plus fata de cerinţele generale la care se face referire la alin. (1), instituţiile de credit vor respecta şi prevederile specifice administrãrii riscului operational din cadrul <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea şi tratamentul riscurilor, precum şi criteriile tehnice utilizate de autoritãţile competente pentru verificarea şi evaluarea acestora. CAP. II Determinarea cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational ART. 4 (1) Instituţiile de credit trebuie sa dispunã în permanenta de fonduri proprii pentru acoperirea riscului operational la care sunt expuse. (2) Determinarea cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational se face în conformitate cu abordarile prevãzute în cadrul Secţiunilor 1-5. SECŢIUNEA 1 Abordarea de baza ART. 5 Calculul cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational potrivit abordarii de baza se face prin aplicarea unei cote de 15% asupra bazei de calcul determinate conform metodologiei prevãzute la art. 6-9. ART. 6 (1) Baza de calcul se determina ca medie aritmetica a indicatorilor relevanti înregistraţi de instituţia de credit în ultimele trei exercitii financiare, indicatori relevanti ce se calculeazã potrivit art. 8 alin. (1) şi cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2) şi ale art. 9. (2) Media pe trei ani prevãzutã la alin. (1) se calculeazã pe baza ultimelor trei observari anuale efectuate la sfârşitul fiecãrui exerciţiu financiar. (3) Valorile negative sau egale cu zero ale indicatorului relevant, în cazul în care astfel de situaţii apar în cadrul ultimelor trei exercitii financiare, nu sunt luate în considerare la determinarea bazei de calcul. În aceste cazuri, baza de calcul se determina prin raportarea sumei valorilor pozitive ale indicatorului relevant la numãrul anilor în care s-au înregistrat respectivele valori pozitive. ART. 7 În situaţia în care instituţia de credit nu dispune de date auditate pentru determinarea bazei de calcul prevãzute la art. 6 alin. (1), se pot utiliza estimari ale acestora. ART. 8 (1) Indicatorul relevant este egal cu suma urmãtoarelor elemente, extrase din lista posturilor din contul de profit şi pierdere: a) Venituri din dobânzi şi venituri asimilate, inclusiv cele aferente titlurilor cu venit fix; b) Cheltuieli cu dobânzile şi cheltuieli asimilate; c) Venituri din acţiuni şi alte titluri cu venit variabil; d) Venituri din comisioane; e) Cheltuieli cu comisioane; f) Profitul sau pierderea neta din operaţiuni financiare; g) Alte venituri din exploatare. (2) La determinarea indicatorului relevant, elementele componente de natura veniturilor sau profiturilor se iau în considerare cu semnul plus, iar cele de natura cheltuielilor sau pierderilor, cu semnul minus. ART. 9 La determinarea indicatorului relevant se vor avea în vedere urmãtoarele condiţii: a) Indicatorul relevant se calculeazã înainte de deducerea provizioanelor şi a altor cheltuieli de exploatare decât cele prevãzute la art. 8 alin. (1). În cadrul cheltuielilor de exploatare, altele decât cele prevãzute la art. 8 alin. (1), vor fi incluse şi drepturile plãtite pentru serviciile externalizate furnizate de terţe pãrţi, în cazurile în care terta parte nu este societatea-mama sau filiala a instituţiei de credit sau filiala a societãţii-mama a instituţiei de credit. Cheltuielile pentru serviciile externalizate furnizate de terţi pot diminua indicatorul relevant dacã prestarea serviciilor este efectuatã de cãtre o entitate supusã supravegherii prudentiale de cãtre o autoritate competenta sau unei supravegheri echivalente celei reglementate prin <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii. b) Nu se includ în calculul indicatorului relevant profiturile sau pierderile rezultate din vânzarea elementelor neincluse în portofoliul de tranzactionare, veniturile extraordinare şi veniturile din asigurãri. c) În cazul în care diferenţele din reevaluarea elementelor incluse în portofoliul de tranzactionare sunt înregistrate în contul de profit şi pierdere, acestea pot fi luate în calculul indicatorului relevant. Ajustarile asupra valorii titlurilor de tranzacţie, ajustari care se regãsesc în contul de profit şi pierdere, trebuie incluse în calculul indicatorului relevant. d) În cazul sucursalelor instituţiilor de credit din state terţe, precum şi în cazul calculãrii indicatorului relevant la nivel consolidat, determinarea acestuia din urma se va face pe baza datelor care reflecta cel mai fidel prevederile art. 6-8 şi ale art. 9 lit. a)-c). e) În cazul societãţilor de servicii de investiţii financiare autorizate sa desfãşoare activitãţi de tranzactionare cu instrumente financiare în cont propriu şi subscriere de instrumente financiare şi/sau plasamentul de instrumente financiare în baza unui angajament ferm, determinarea indicatorului relevant se va face pe baza datelor care reflecta cel mai fidel prevederile art. 6-8 şi ale art. 9 lit. a)-c). SECŢIUNEA a 2-a Abordarea standard ART. 10 (1) Instituţiile de credit pot calcula cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii standard numai cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României. (2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este condiţionatã de respectarea cerinţelor prevãzute la art. 11-12. ART. 11 (1) Instituţiile de credit care aplica abordarea standard în scopul determinãrii cerinţelor de capital aferente riscului operational, trebuie sa îndeplineascã, atât la momentul implementarii abordarii, cat şi ulterior acestuia, pe baze continue, în plus fata de cerinţele ce vizeazã riscul operational prevãzute la art. 3, urmãtoarele cerinţe specifice: a) instituţiile de credit dispun de un sistem bine formalizat de evaluare şi administrare a riscului operational, cu responsabilitãţi clare şi bine definite. Acest sistem trebuie sa facã obiectul unui proces de validare interna şi al unei examinari independente, realizate de cãtre auditori interni sau externi, în mod regulat, dar cel puţin anual, precum şi, ori de câte ori condiţii obiective o impun; b) instituţiile de credit asigura identificarea expunerilor la riscul operational şi monitorizarea informaţiilor şi datelor relevante referitoare la riscul operational, inclusiv a celor privind pierderile semnificative; c) instituţiile de credit asigura integrarea sistemului de evaluare a riscului operational în procesele de administrare a riscurilor existente la nivelul instituţiei de credit. Rezultatele evaluãrii riscului operational trebuie sa constituie o parte integrantã a procesului de monitorizare şi control al profilului de risc operational al instituţiei de credit; şi d) instituţiile de credit implementeaza un sistem de raportare interna care asigura, în mod periodic, dar cel puţin de doua ori pe an, furnizarea de rapoarte privind riscul operational structurilor şi persoanelor relevante din cadrul instituţiilor de credit. Instituţiile de credit dispun de proceduri pentru adoptarea de mãsuri adecvate, pe care informaţiile incluse în aceste rapoarte le impun. (2) Îndeplinirea cerinţelor prevãzute la alin. (1) se va face cu respectarea principiului proportionalitatii, prin luarea în considerare a dimensiunii şi complexitatii activitãţilor desfãşurate de instituţia de credit. ART. 12 Pentru scopul determinãrii cerintei de capital pentru riscul operational prin aplicarea abordarii standard, instituţiile de credit vor parcurge urmãtoarele etape: a) încadrarea activitãţilor pe liniile de activitate prevãzute în Anexa nr. 1, cu respectarea principiilor din cadrul Anexei nr. 2; b) determinarea, pentru fiecare linie de activitate, a indicatorilor relevanti calculati pentru fiecare dintre ultimele 3 exercitii financiare încheiate, potrivit prevederilor art. 8 şi art. 9, cu aplicarea corespunzãtoare a dispoziţiilor art. 7 şi cu respectarea principiilor prevãzute în Anexa nr. 2; c) determinarea cerintei de capital aferente fiecãrei linii de activitate, pentru fiecare dintre cele trei exercitii financiare, prin aplicarea asupra indicatorului relevant calculat potrivit prevederilor lit. b), a cotei de risc corespunzãtoare, conform prevederilor Anexei nr. 1; d) determinarea cerintei de capital aferente fiecãruia dintre cele trei exercitii financiare prin însumarea cerinţelor de capital aferente fiecãrei linii de activitate în respectivul exerciţiu financiar. În situaţia în care, într-unul dintre cele trei exercitii financiare, pentru o linie de activitate se determina o cerinta de capital negativa, ca urmare a înregistrãrii unui indicator relevant negativ, atunci aceasta cerinta de capital poate fi dedusã din cerinta de capital aferentã respectivului exerciţiu financiar; e) determinarea cerintei totale de capital ca medie aritmetica a cerinţelor de capital aferente fiecãruia dintre cele trei exercitii financiare. În situaţia în care cerinta de capital determinata pentru un exerciţiu financiar, este negativa, aceasta va fi înlocuitã cu valoarea zero la calculul mediei aritmetice. SECŢIUNEA a 3-a Abordarea standard alternativa ART. 13 (1) Instituţiile de credit pot calcula cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii standard alternative, conform prevederilor art. 14-16, numai dupã ce a fost obţinutã aprobarea prealabilã din partea Bãncii Naţionale a României. (2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este condiţionatã de urmãtoarele: a) instituţia de credit îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 11; b) instituţia de credit desfãşoarã în principal activitãţi bancare de retail şi/sau comerciale, veniturile obţinute din acestea reprezentând cel puţin 90% din veniturile sale; şi c) o parte importanta a activitãţilor prevãzute la lit. b) este reprezentatã de acordarea de credite cu probabilitate ridicatã de nerambursare, iar utilizarea abordarii standard alternative conduce la o evaluare mai justa a riscului operational. ART. 14 (1) Metodologia de determinare a cerintei de capital necesare acoperirii riscului operational prin aplicarea abordarii standard alternativa este aceeaşi cu cea prevãzutã la art. 12 pentru abordarea standard, cu excepţia faptului ca în cazul liniilor Activitate bancarã comercialã şi Activitate bancarã de retail, indicatorul relevant este înlocuit cu un indicator alternativ de venit normalizat, egal cu 0,035 din valoarea nominalã totalã anuala a creditelor şi avansurilor aferente acestor linii de activitate. (2) În situaţia în care instituţia de credit nu dispune de date auditate pentru calculul indicatorului alternativ de venit normalizat prevãzut la alin. (1), se pot utiliza estimari ale acestora. ART. 15 (1) Creditele şi avansurile prevãzute la art. 14 alin. (1) se referã la sumele trase aferente portofoliilor corespunzãtoare. (2) În cazul liniei Activitate bancarã comercialã, pentru scopurile art. 14 alin. (1) se are în vedere şi valoarea de înregistrare în contabilitate (costul de achiziţie) a titlurilor neincluse în portofoliul de tranzactionare al instituţiei de credit. ART. 16 Instituţiile de credit care au obţinut aprobarea de a utiliza abordarea standard alternativa trebuie sa îndeplineascã în permanenta cerinţele prevãzute la art. 13 alin. (2). SECŢIUNEA a 4-a Abordarea avansatã de evaluare Subsectiunea 1 Cererea de aprobare ART. 17 (1) Instituţiile de credit pot determina cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii avansate de evaluare numai dupã ce a fost obţinutã aprobarea Bãncii Naţionale a României pentru utilizarea modelului intern. (2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este condiţionatã de îndeplinirea, în plus fata de cerinţele ce vizeazã riscul operational prevãzute la art. 3, a standardelor calitative şi cantitative prevãzute la art. 19-24. (3) Instituţiile de credit care aplica abordarea avansatã de evaluare în scopul determinãrii cerinţelor de capital aferente riscului operational, trebuie sa îndeplineascã cerinţele şi standardele menţionate la alin. (2) atât la momentul implementarii abordarii, cat şi ulterior acestuia, pe baze continue. ART. 18 (1) Dacã o instituţie de credit, persoana juridicã romana, este instituţie de credit-mama la nivelul Uniunii Europene sau este filiala a unei societãţi financiare holding-mama la nivelul Uniunii Europene şi dacã se intenţioneazã utilizarea la nivel de grup a abordarii avansate de evaluare, orice cerere de aprobare adresatã Bãncii Naţionale a României, în calitate de autoritate responsabilã cu supravegherea pe baza consolidata, trebuie însoţitã şi de o descriere a metodologiei folosite pentru alocarea capitalului aferent riscului operational între entitatile din cadrul grupului. (2) Cererea va indica dacã şi în ce maniera se intenţioneazã sa se includã efectele diversificãrii în sistemul de cuantificare a riscului operational. Subsectiunea a 2-a Standarde calitative ART. 19 (1) Instituţia de credit trebuie sa dispunã de o funcţie independenta de administrare a riscului operational. (2) Sistemul intern de cuantificare a riscului operational al instituţiei de credit trebuie sa facã parte integrantã din procesele curente de administrare a riscului. (3) Instituţia de credit trebuie sa dispunã de un sistem de administrare a riscurilor bine formalizat. Instituţia de credit trebuie sa aibã implementate proceduri menite sa asigure controlul periodic al conformitatii cu politicile, sistemele de control şi procedurile interne aferente sistemului de administrare a riscului, precum şi cu reglementãrile, actele şi recomandãrile emise de Banca Nationala a României; instituţia de credit trebuie sa aibã, de asemenea, implementate şi politici de gestionare a cazurilor de neconformitate. (4) Procesele de administrare şi sistemul de cuantificare ale riscului operational trebuie supuse unor examinari periodice realizate de cãtre auditori interni şi/sau externi. (5) Raportarile privind expunerile la riscul operational şi pierderile înregistrate efectiv trebuie sa aibã loc cu regularitate. Instituţia de credit trebuie sa dispunã de proceduri de implementare a mãsurilor de remediere care se impun. (6) Validarea de cãtre Banca Nationala a României a sistemului de cuantificare a riscului operational implica în special verificarea urmãtoarelor aspecte: a) procesele de validare interna opereazã într-o maniera satisfãcãtoare; b) fluxurile de date şi procesele asociate sistemelor de cuantificare a riscului sunt transparente şi accesibile. Subsectiunea a 3-a Standarde cantitative Procesul de cuantificare a riscului operational ART. 20 (1) La determinarea cerintei de capital, instituţiile de credit trebuie sa includã atât pierderile asteptate, cat şi pierderile neaşteptate, cu excepţia cazului în care pot demonstra ca pierderile asteptate sunt reflectate în mod adecvat în practicile interne. (2) Cuantificarea riscului operational trebuie sa surprinda şi evenimentele de risc cu frecventa redusã şi impact negativ potenţial major, situate la extremitatea curbei de distribuţie statistica, astfel încât sa se asigure atingerea unui standard de rigurozitate comparabil cu un interval de încredere de 99,9% pentru un orizont de timp de un an. (3) În vederea atingerii standardului de rigurozitate menţionat la alin. (2), sistemul de cuantificare a riscului operational al unei instituţii de credit trebuie sa includã o serie de elemente esenţiale, între care cel puţin: utilizarea datelor interne, a datelor externe, a analizelor de scenarii şi a factorilor ce reflecta mediul de afaceri şi sistemele de control intern. Utilizarea acestor patru elemente se realizeazã în conformitate cu prevederile art. 21-24. Instituţia de credit trebuie sa dispunã de o abordare formalizata cu privire la ponderarea utilizãrii fiecãruia dintre cele patru elemente în sistemul global de cuantificare a riscului operational. (4) Sistemul de cuantificare a riscului operational trebuie sa surprinda cei mai importanti factori de risc ce influenţeazã forma extremitatii curbei de distribuţie statistica a pierderilor (estimarea de risc operational). (5) Corelatiile între estimarile individuale de risc operational pot fi recunoscute numai dacã instituţia de credit poate demonstra spre convingerea Bãncii Naţionale a României ca sistemele de cuantificare a corelatiilor sunt riguroase, sunt implementate în mod corect şi iau în considerare nivelul de incertitudine aferent oricãror astfel de estimari de corelatii, în special în perioadele de criza. Instituţia de credit trebuie sa valideze ipotezele aferente corelatiilor, prin intermediul unor tehnici cantitative şi calitative corespunzãtoare. (6) Sistemul de cuantificare a riscului operational trebuie sa fie consecvent pe plan intern şi trebuie sa evite luarea în considerare de mai multe ori a rezultatelor pozitive ale evaluãrilor calitative sau a tehnicilor de diminuare a riscului, care au fost deja recunoscute în alte segmente ale cadrului de adecvare a capitalului. Datele interne ART. 21 (1) Cuantificarile de risc operational generate de instituţia de credit trebuie sa se bazeze pe o perioada de observare istorica de cel puţin cinci ani. În cazul în care o instituţie de credit aplica pentru prima data abordarea avansatã de evaluare a riscului operational se poate accepta o perioada de observare istorica de minim trei ani. (2) Instituţia de credit trebuie sa aibã capacitatea sa repartizeze datele istorice interne privind pierderile din riscul operational pe liniile de activitate prevãzute în cadrul Anexei nr. 1 şi pe categoriile de evenimente de pierdere prevãzute în cadrul Anexei nr. 3 şi sa poatã furniza aceste date Bãncii Naţionale a României, la solicitarea adresatã de aceasta. (3) Criteriile de alocare a pierderilor pe linii de activitate şi pe categorii de evenimente de pierdere trebuie sa fie obiective şi formalizate. (4) Pierderile din riscul operational care sunt legate de riscul de credit şi care se regãsesc în bazele de date interne istorice pentru riscul de credit trebuie înregistrate în bazele de date privind riscul operational şi identificate distinct. Aceste pierderi nu vor face obiectul unei cerinţe de capital pentru acoperirea riscului operational pe parcursul perioadei în care continua sa fie tratate, pentru scopul stabilirii cerintei minime de capital, în contextul riscului de credit. (5) Pierderile din riscul operational care sunt legate de riscul de piata vor fi luate în considerare la determinarea cerintei de capital aferente riscului operational. (6) Datele interne ale instituţiei de credit privind pierderile trebuie sa fie complete, în sensul acoperirii tuturor activitãţilor şi expunerilor semnificative asociate tuturor subsistemelor şi subdiviziunilor geografice. Instituţiile de credit trebuie sa poatã demonstra ca orice excluderi ale unor activitãţi sau expuneri, luate atât individual, cat şi în combinatie, nu au impact semnificativ asupra estimarilor de risc globale. (7) Instituţia de credit trebuie sa stabileascã praguri de pierdere minima fundamentate pentru scopul colectãrii datelor interne privind pierderile. (8) Instituţia de credit trebuie sa colecteze informaţii/date referitoare la valorile brute ale pierderilor înregistrate, data evenimentului şi eventualele sume recuperate din valoarea bruta a pierderii şi sa asigure o descriere succintã a cauzelor sau factorilor care au condus la producerea evenimentului de pierdere. (9) Instituţia de credit trebuie sa stabileascã criterii specifice pentru repartizarea informaţiilor cu privire la pierderea provocatã de un eveniment asociat unei funcţii centralizate sau de o activitate comuna mai multor linii de activitate, precum şi la pierderea cumulatã rezultatã din evenimente legate în timp. (10) Instituţia de credit trebuie sa aplice proceduri formalizate pentru evaluarea relevantei în timp a datelor istorice privind pierderile. Aceste proceduri se vor referi inclusiv la situaţiile în care sunt utilizate reparametrizari în baza unei judecati profesionale, scalari/redimensionari sau alte ajustari, mãsura în care acestea pot fi utilizate şi persoanele abilitate sa decidã în acest sens. Datele externe ART. 22 (1) Sistemul de cuantificare a riscului operational al instituţiei de credit trebuie sa utilizeze date externe relevante, în special în situaţia în care exista motive care sa indice ca instituţia de credit este expusã la pierderi cu frecventa redusã, dar cu impact negativ potenţial major. (2) Instituţia de credit trebuie sa implementeze un proces sistematic pentru stabilirea situaţiilor pentru care se impune utilizarea de date externe şi a metodologiilor de includere a acestor date în sistemul sau de cuantificare a riscului operational. (3) Condiţiile şi practicile cu privire la utilizarea de date externe trebuie formalizate, revizuite cu regularitate, şi supuse periodic unei examinari independente. Analizele de scenarii ART. 23 (1) În vederea evaluãrii expunerii la evenimente cu impact negativ major, instituţia de credit trebuie sa utilizeze, în combinatie cu date externe, analize de scenarii construite pe baza opiniilor exprimate de experţi. (2) Evaluarile astfel realizate trebuie validate şi revizuite în timp, prin compararea cu pierderile înregistrate efectiv, pentru a asigura verosimilitatea acestora. Factorii legaţi de mediul de afaceri şi controlul intern ART. 24 (1) Metodologia de evaluare a riscului operational la nivelul întregii instituţii de credit trebuie sa ia în considerare factorii importanti legaţi de mediul de afaceri şi de controlul intern, care pot conduce la modificarea profilului sau de risc operational. (2) Alegerea fiecãrui factor trebuie sa fie justificatã prin potenţialul de acţiune al acestuia ca sursa de risc, pe baza experienţei şi considerând opiniile profesionale emise din domeniile de activitate vizate. (3) Senzitivitatea estimarilor de risc la modificãrile intervenite în factorii consideraţi, precum şi ponderarea relativã a factorilor trebuie sa fie bine justificatã. (4) Cadrul de cuantificare a riscului trebuie sa ia în considerare atât modificãrile la nivelul riscului datorate îmbunãtãţirii procedurilor de control, cat şi potentialele cresteri ale nivelului riscului induse de creşterea complexitatii şi/sau a volumului activitãţii. (5) Cadrul de cuantificare a riscului trebuie sa fie formalizat şi supus examinãrii din partea Bãncii Naţionale a României, precum şi ori de câte ori condiţii obiective o impun, dar cel puţin anual, unei revizuiri independente la nivelul instituţiei de credit. (6) Procesul de cuantificare şi rezultatele acestuia trebuie validate şi revizuite în timp, prin compararea lor cu pierderile interne efectiv înregistrate, precum şi cu datele externe relevante. Subsectiunea a 4-a Impactul asigurãrilor la riscul operational şi al altor mecanisme de transfer al acestui risc ART. 25 Instituţiile de credit pot recunoaşte impactul unei asigurãri la riscul operational, în condiţiile respectãrii cerinţelor prevãzute la art. 26-28, precum şi al altor mecanisme de transfer al riscului în mãsura în care pot demonstra spre convingerea Bãncii Naţionale a României, ca prin utilizarea acestora se realizeazã o reducere semnificativã a riscului operational. ART. 26 Furnizorul de protecţie trebuie sa fie o entitate autorizata sa ofere servicii de asigurare sau reasigurare, pentru care este disponibil un rating cu privire la capacitatea de plata a despãgubirilor, furnizat de cãtre o instituţie externa de evaluare a creditului eligibilã, rating ce corespunde cel puţin nivelului 3 al scalei de evaluare a calitãţii creditului conform regulilor de ponderare la risc a expunerilor fata de instituţii de credit, prevãzute de <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordarii standard. ART. 27 Polita de asigurare şi politica instituţiei de credit privind asigurãrile şi recunoaşterea efectului acestora trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii: a) polita de asigurare prevede un interval de cel puţin un an între momentul începerii şi cel al încetãrii rãspunderii asiguratorului; în cazul politelor pentru care intervalul pana la momentul încetãrii rãspunderii asiguratorului este mai mic de un an, instituţia de credit trebuie sa facã ajustari corespunzãtoare, care sa reflecte riscul apropierii de momentul încetãrii rãspunderii asiguratorului, moment prevãzut în polita; ajustarea va fi de 100% în cazul în care intervalul precizat anterior este de 90 de zile sau mai puţin; b) polita de asigurare prevede un termen minim de notificare pentru încetarea relatiei contractuale de 90 de zile; c) polita de asigurare nu prevede clauze de anulare sau limitare a protecţiei, activate de acţiuni ale autoritãţii de supraveghere, sau care, în cazul unei instituţii de credit fata de care s-a deschis o procedura de administrare specialã sau de insolventa, sa împiedice instituţia de credit, administratorul special/judiciar sau lichidatorul de la recuperarea daunelor suferite sau a cheltuielilor suportate de cãtre instituţia de credit, cu excepţia acelor evenimente care au loc dupã iniţierea respectivei proceduri, sub rezerva ca polita de asigurare poate sa prevadã clauze de anulare a protecţiei pentru amenzi, penalitãţi sau daune punitive rezultate din acţiuni ale autoritãţilor competente; d) calculele privind diminuarea riscului trebuie sa reflecte protecţia oferitã de polita de asigurare de o maniera care sa fie transparenta şi coerenta cu probabilitatea efectivã de înregistrare a pierderilor şi impactul acestora, utilizate în stabilirea cerintei de capital pentru riscul operational; e) furnizorul asigurãrii este o terta entitate; în cazul în care asigurarea este oferitã de entitãţi afiliate sau captive, expunerea trebuie transferata, de exemplu prin reasigurare, unei entitãţi terţe independente care îndeplineşte criteriile de eligibilitate; f) politica instituţiei de credit referitoare la recunoaşterea asigurãrii este fundamentatã în mod corespunzãtor şi formalizata. ART. 28 (1) Metodologia pentru recunoaşterea efectului asigurãrii ia în considerare, prin intermediul unor discounturi sau ajustari ale sumei asigurate recunoscute, urmãtoarele elemente: a) intervalul rãmas pana la momentul încetãrii rãspunderii asiguratorului conform poliţei de asigurare, în cazul în care acesta este mai mic de un an, în maniera prezentatã la art. 27; b) termenele de notificare pentru încetarea relaţiilor contractuale, în cazul în care aceste termene sunt mai mici de 1 an; şi c) orice incertitudine legatã de plata despãgubirilor, precum şi orice neconcordante în protecţia oferitã de poliţele de asigurare. (2) Reducerea cerintei de capital pentru riscul operational rezultatã ca urmare a recunoaşterii efectului tuturor tehnicilor de diminuare a riscului operational nu poate depãşi 20% din cerinta de capital pentru riscul operational determinata anterior recunoaşterii tehnicilor de diminuare a riscului. SECŢIUNEA a 5-a Utilizarea combinata a abordarilor ART. 29 (1) La utilizarea combinata a abordarilor la nivel de grup se vor avea în vedere prevederile Anexei nr. 4. (2) La utilizarea combinata a abordarilor la nivel individual se vor avea în vedere prevederile Anexei nr. 5. Utilizarea abordarii avansate de evaluare în combinatie cu celelalte abordari ART. 30 (1) O instituţie de credit poate utiliza, cu acordul Bãncii Naţionale a României, abordarea avansatã de evaluare în combinatie fie cu abordarea de baza, fie cu abordarea standard sau, dupã caz, abordarea standard alternativa, numai dacã sunt respectate urmãtoarele condiţii: a) se asigura acoperirea tuturor riscurilor operationale la care este expusã instituţia de credit; metodologia folositã pentru acoperirea diferitelor activitãţi, locatii geografice, structuri juridice sau a altor diviziuni pertinente stabilite pe plan intern, este consideratã ca adecvatã de cãtre Banca Nationala a României; b) sunt îndeplinite cerinţele şi standardele prevãzute în secţiunile 2, 3 şi 4 pentru acele segmente de activitate pentru care se utilizeazã, abordarea standard sau, dupã caz, abordarea standard alternativa, şi, respectiv, abordarea avansatã de evaluare; c) la data implementarii abordarii avansate de evaluare, o parte semnificativã a riscurilor operationale ale instituţiei de credit este acoperitã prin aceasta abordare; şi d) instituţia de credit se angajeazã sa realizeze implementarea graduala a abordarii avansate de evaluare, astfel încât o parte substantiala a operaţiunilor sale sa fie acoperitã de aceasta abordare într-o perioada de timp agreatã de Banca Nationala a României. (2) Banca Nationala a României poate excepta instituţiile de credit, de la caz la caz, de la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1), lit. c) şi d). Utilizarea combinata a abordarii de baza şi a abordarii standard ART. 31 (1) O instituţie de credit poate utiliza, cu acordul Bãncii Naţionale a României, o combinatie între abordarea de baza şi abordarea standard, sau, dupã caz, abordarea standard alternativa, numai în cazuri excepţionale, precum achiziţia recenta de activitãţi noi, cazuri în care ar putea fi necesarã o perioada tranzitorie pentru implementarea graduala a abordarii standard, respectiv, a abordarii standard alternative. (2) Utilizarea combinata a abordarii de baza şi a abordarii standard, sau, dupã caz, a abordarii standard alternative, este condiţionatã de asumarea de cãtre instituţia de credit a angajamentului de implementare graduala a abordarii standard, sau, dupã caz, a celei standard alternative, într-o perioada de timp agreatã de Banca Nationala a României. CAP. III Sancţiuni, dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 32 Nerespectarea dispoziţiilor prezentului regulament atrage aplicarea mãsurilor şi/sau a sancţiunilor prevãzute la art. 226-227, art. 229, precum şi la <>art. 284 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. ART. 33 Pana la data de 31.12.2012, societãţile de servicii de investiţii financiare autorizate sa desfãşoare activitãţi de tranzactionare cu instrumente financiare în cont propriu şi subscriere de instrumente financiare şi/sau plasamentul de instrumente financiare în baza unui angajament ferm al cãror indicator relevant pentru linia de activitate Tranzactionare şi vânzãri reprezintã cel puţin 50% din totalul indicatorilor relevanti pentru toate liniile de activitate, calculati în conformitate cu prevederile <>art. 20 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii şi ale Secţiunii a 2-a din Capitolul II al prezentului regulament, pot aplica în cazul liniei de activitate Tranzactionare şi vânzãri o cota redusã de risc de 15%. ART. 34 (1) Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 31, instituţiile de credit care aplica abordarea standard sau abordarea standard alternativa pentru determinarea nivelului cerinţelor de capital necesare acoperirii riscului operational nu pot trece la aplicarea abordarii de baza decât pentru cauze bine fundamentate şi cu aprobarea Bãncii Naţionale a României. (2) Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 30, instituţiile de credit care aplica abordarea avansatã de evaluare pentru determinarea nivelului cerinţelor de capital necesare acoperirii riscului operational nu pot trece la aplicarea abordarii de baza, a abordarii standard sau a abordarii standard alternative decât pentru cauze bine fundamentate şi cu aprobarea Bãncii Naţionale a României. ART. 35 Banca Nationala a României poate solicita unei instituţii de credit care nu mai îndeplineşte cerinţele şi, respectiv, standardele pentru aplicarea abordarii standard, a abordarii standard alternative sau a abordarii avansate de evaluare, dupã caz, sa treacã la utilizarea unei abordari mai puţin avansate pentru intreaga sa activitate sau o parte a acesteia, pana la îndeplinirea condiţiilor specificate de Banca Nationala a României pentru revenirea la una dintre abordarile mai avansate. ART. 36 Instituţiile de credit pot utiliza abordarea avansatã de evaluare în vederea determinãrii cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational în condiţiile prezentului regulament începând cu 1 ianuarie 2008. ART. 37 Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentul regulament. ART. 38 Fãrã a aduce atingere prevederilor <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, prezentul regulament intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007. * Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 paragraful 22, art. 102-105, art. 157 paragraful 3 şi Anexei X din Directiva nr. 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, privind accesul la activitate şi desfãşurarea activitãţii de cãtre instituţiile de credit, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006, precum şi prevederile art. 44 din Directiva nr. 2006/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, privind adecvarea capitalului firmelor de investiţii şi al instituţiilor de credit, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006. ANEXA 1 -------la regulament-------------
Detalierea liniilor de activitate
┌──────────────────────────┬───────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Linia de activitate │ Cota │ Exemple de activitãţi incluse │
│ │de risc│ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Finanţe corporatiste │ 18% │- Subscrierea de instrumente financiare şi/sau plasamentul│
│ │ │ de instrumente financiare în baza unui angajament ferm │
│ │ │- Servicii legate de operaţiunile de subscriere │
│ │ │- Acordarea de consultanţa în domeniul investiţiilor │
│ │ │- Acordarea de consultanţa cu privire la structura │
│ │ │ capitalului, strategia de afaceri şi aspectele conexe, │
│ │ │ precum şi acordarea de consultanţa şi prestarea de │
│ │ │ servicii cu privire la fuziunile şi achiziţiile de │
│ │ │ societãţi │
│ │ │- Servicii de cercetare privind investiţiile, analize │
│ │ │ financiare şi alte forme de consiliere generalã │
│ │ │ referitoare la tranzacţiile cu instrumente financiare │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tranzactionare şi vânzãri │ 18% │- Tranzactionare pe cont propriu │
│ │ │- Intermediere pe pieţele interbancare │
│ │ │- Preluare şi transmitere de ordine privind unul sau mai │
│ │ │ multe instrumente financiare │
│ │ │- Executare de ordine pentru contul clienţilor │
│ │ │- Plasament de instrumente financiare fãrã angajament ferm│
│ │ │- Administrare a unui sistem multilateral de │
│ │ │ tranzactionare │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Brokeraj de retail │ 12% │- Preluare şi transmitere de ordine privind unul sau mai │
│(Activitãţi cu persoane │ │ multe instrumente financiare │
│fizice sau entitãţi mici │ │- Executare de ordine pentru contul clienţilor │
│sau mijlocii, fata de care│ │- Plasament de instrumente financiare fãrã angajament ferm│
│expunerile îndeplinesc │ │ │
│condiţiile pentru a fi │ │ │
│încadrate în clasa │ │ │
│expunerilor de tip retail,│ │ │
│stabilite la art. 4 alin. │ │ │
│(2) din Regulamentul │ │ │
│BNR-CNVM nr. 14/19/2006 │ │ │
│privind tratamentul │ │ │
│riscului de credit pentru │ │ │
│instituţiile de credit şi │ │ │
│firmele de investiţii │ │ │
│potrivit abordarii │ │ │
│standard) │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Activitate bancarã │ 15% │- Atragere de depozite şi alte fonduri rambursabile │
│comercialã │ │- Acordare de credite │
│ │ │- Leasing financiar │
│ │ │- Emitere de garanţii şi asumare de angajamente │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Activitate bancarã de │ 12% │- Atragere de depozite şi alte fonduri rambursabile │
│retail │ │- Acordare de credite │
│(Activitãţi cu persoane │ │- Leasing financiar │
│fizice sau entitãţi mici │ │- Emitere de garanţii şi asumare de angajamente │
│sau mijlocii, fata de care│ │ │
│expunerile îndeplinesc │ │ │
│condiţiile pentru a fi │ │ │
│încadrate în clasa de │ │ │
│expunerilor tip retail, │ │ │
│stabilite la art. 4 alin. │ │ │
│(2) din Regulamentul │ │ │
│BNR-CNVM nr. 14/19/2006 │ │ │
│privind tratamentul │ │ │
│riscului de credit pentru │ │ │
│instituţiile de credit şi │ │ │
│firmele de investiţii │ │ │
│potrivit abordarii │ │ │
│standard) │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Plati şi decontãri │ 18% │- Servicii de transfer de fonduri/Operaţiuni de plati │
│ │ │- Emitere şi administrare de mijloace de plata │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Servicii de agent │ 15% │- Pãstrarea şi administrarea de instrumente financiare │
│ │ │ pentru contul clienţilor, inclusiv custodia şi servicii │
│ │ │ conexe cum ar fi administrarea numerarului sau a │
│ │ │ garanţiilor reale │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Administrarea activelor │ 12% │- Administrare de portofolii │
│ │ │- Administrare a organismelor de plasament colectiv în │
│ │ │ valori mobiliare │
│ │ │- Alte forme de administrare a activelor │
└──────────────────────────┴───────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 2 -------la regulament------------- Principii de încadrare pe linii de activitate 1. Instituţiile de credit, altele decât cele care aplica abordarea de baza în scopul determinãrii cerintei de capital aferente riscului operational, au obligaţia sa stabileascã politici şi criterii adecvate de încadrare a diferitelor activitãţi pe cele opt linii prevãzute în Anexa nr. 1 şi sa le transpuna în mod clar şi transparent în normele interne. 2. Criteriile de încadrare pe linii de activitate trebuie analizate periodic şi ajustate în mod adecvat în cazul activitãţilor şi riscurilor noi sau al celor care au suferit modificãri. 3. Încadrarea activitãţilor instituţiei de credit pe linii trebuie sa respecte urmãtoarele principii: a) Toate activitãţile desfãşurate trebuie încadrate pe cele opt linii, respectându-se criteriul de apartenenţa exclusiva a unei activitãţi la o singura linie; b) Orice activitate care nu poate fi incadrata cu usurinta pe o anumitã linie, dar care reprezintã în fapt o operaţiune conexã a unei activitãţi deja încadrate, trebuie alocata liniei de activitate în care se regaseste activitatea pe care o sprijinã. Dacã aceasta activitate conexã susţine mai multe linii de activitate, instituţia de credit trebuie sa stabileascã şi sa utilizeze un criteriu obiectiv de încadrare; c) Dacã o activitate nu poate fi incadrata pe o anumitã linie, activitatea va fi inclusã în linia cãreia îi este atribuitã cea mai mare cota de risc operational. Pe aceeaşi linie de activitate vor fi încadrate şi operaţiunile conexe asociate activitãţii în cauza; d) Încadrarea activitãţilor pe linii, pentru scopul determinãrii cerintei de capital aferente riscului operational, trebuie sa fie în concordanta cu categoriile utilizate pentru riscul de credit şi riscul de piata; e) Conducerea superioarã, sub supravegherea Consiliului de administraţie, poarta rãspunderea pentru politica de încadrare a activitãţilor pe linii. Aceasta politica este supusã aprobãrii Consiliului de administraţie al instituţiei de credit; f) Procesul de încadrare pe linii de activitate trebuie sa facã periodic obiectul unei examinari independente. 4. Instituţiile de credit vor aplica principiile enunţate în cadrul acestei anexe, în mod corespunzãtor, şi în cazul alocãrii indicatorului relevant pe linii de activitate. Instituţiile de credit pot utiliza metode interne de tarifare pentru a repartiza indicatorul relevant între liniile de activitate. Costurile care sunt generate în cadrul unei linii de activitate dar care sunt imputabile unei alte linii de activitate pot fi afectate acesteia din urma, de exemplu, utilizând un tratament bazat pe costurile interne de transfer între cele doua linii de activitate. ANEXA 3 -------la regulament-------------
Clasificarea evenimentelor de pierdere
┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Categoria de │ Definitie │
│ evenimente │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Frauda interna │Pierderi rezultate din acţiuni de genul celor comise cu intenţia de │
│ │fraudare, de însuşire frauduloasã de bunuri (în sens juridic) sau de │
│ │încãlcare/eludare a reglementãrilor, legislaţiei sau politicii │
│ │instituţiei de credit, în care este implicata cel puţin o persoana din │
│ │interiorul acesteia; sunt excluse evenimentele de tipul discriminarii │
│ │sau încãlcãrii principiilor diversitatii. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Frauda externa │Pierderi rezultate din acţiuni de genul celor comise cu intenţia de │
│ │fraudare, de însuşire frauduloasã de bunuri sau de încãlcare/eludare a │
│ │legislaţiei, comise de un terţ. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Practici de angajare│Pierderi rezultate din acţiuni contrare prevederilor legislaţiei şi │
│şi siguranta la │convenţiilor în materie de angajare, sãnãtate şi siguranta la locul de │
│locul de munca │munca, din plata de daune pentru vãtãmãri corporale sau din │
│ │practici/evenimente de discriminare sau de încãlcare a principiilor │
│ │diversitatii. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Clienţi, produse şi │Pierderi rezultate din încãlcarea neintentionata sau din neglijenţa a │
│practici comerciale │obligaţiilor profesionale fata de clienţi (inclusiv cele privind │
│ │încrederea/siguranta şi cele privind adecvarea serviciilor) sau din │
│ │natura sau caracteristicile unui produs. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Pagube asupra │Pierderile rezultate din distrugerea sau deteriorarea activelor │
│activelor corporale │corporale în urma catastrofelor naturale sau a altor evenimente. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Întreruperea │Pierderi rezultate din întreruperi ale activitãţii sau funcţionarea │
│activitãţii şi │neadecvata a sistemelor. │
│funcţionarea │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Executarea, livrarea│Pierderi datorate procesarii neadecvate a tranzacţiilor sau gestiunii │
│şi gestiunea │necorespunzãtoare a proceselor; pierderi din relaţiile cu partenerii de │
│proceselor │afaceri/comerciali şi cu furnizorii. │
┴────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 4 -------la regulament------------- Utilizarea combinata a abordarilor pentru scopul determinãrii cerintei de capital la nivel de grup
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Abordarea utilizata la nivel de grup │
┌──────────────────────────────────┼──────────────────┬────────────────────┬──────────────────┤
│Abordarea utilizata la nivelul │ │ Abordarea standard │Abordarea avansatã│
│filialei sau al liniei de │Abordarea de baza │ sau abordarea │ de evaluare*1) │
│activitate │ │standard alternativa│ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei se utilizeazã │ │ Utilizare parţialã │Utilizare parţialã│
│abordarea de baza │ - │ acceptabilã*2) │ acceptabilã │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei/liniei de │ │ │ │
│activitate se utilizeazã abordarea│ Nu se accepta │ │Utilizare parţialã│
│standard sau abordarea standard │utilizare parţialã│ - │ acceptabilã │
│alternativa │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei/liniei de │Utilizare parţialã│ Utilizare parţialã │ │
│activitate se utilizeazã abordarea│ acceptabilã │ acceptabilã │ - │
│avansatã de evaluare*3) │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴──────────────────┘
----- *1) În conformitate cu prevederile art. 30. *2) În conformitate cu prevederile art. 31. *3) În conformitate cu prevederile art. 30. ANEXA 5 -------la regulament------------- Utilizarea combinata a abordarilor pentru scopul determinãrii cerintei de capital la nivel individual
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Abordarea utilizata la nivelul entitatii juridice │
┌──────────────────────────────────┼──────────────────┬────────────────────┬──────────────────┤
│Abordarea utilizata la │ Abordarea de │ Abordarea standard │Abordarea avansatã│
│nivelul liniei de │ baza │ sau abordarea │ de evaluare*4) │
│activitate/sucursalei │ │standard alternativa│ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul sucursalei se │ - │ Nu se accepta │Utilizare parţialã│
│utilizeazã abordarea de baza │ │ utilizare parţialã │ acceptabilã │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul liniei de activitate/ │ │ │ │
│sucursalei se utilizeazã abordarea│ Nu se accepta │ - │Utilizare parţialã│
│standard sau abordarea standard │utilizare parţialã│ │ acceptabilã │
│alternativa │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul liniei de activitate/ │ Nu se accepta │ Nu se accepta │ │
│sucursalei se utilizeazã abordarea│utilizare parţialã│ utilizare parţialã │ - │
│avansatã de evaluare │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴──────────────────┘
*4) În conformitate cu art. 30. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.