Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 100 din 27 iulie 2022 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de investigaţie în domeniul energiei privind funcţionarea pieţei angro de energie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017
EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 777 din 4 august 2022
Având în vedere prevederile art. 9 alin. (1) lit. y), art. 10 alin. (1) lit. b) şi alin. (6) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 13 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie,
în temeiul prevederilor art. 90 şi 189 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (1) lit. f) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
ART. I
Regulamentul pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de investigaţie în domeniul energiei privind funcţionarea pieţei angro de energie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 aprilie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
(1) Termenii şi expresiile din prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, în Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, denumit în continuare REMIT, şi în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.348/2014 al Comisiei din 17 decembrie 2014 privind raportarea de date, pentru punerea în aplicare a art. 8 alin. (2) şi (6) din REMIT."
2. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins
"(2) Aplicarea prevederilor prezentului regulament este asigurată de către personalul de specialitate din cadrul ANRE împuternicit în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi de către Comitetul de reglementare al ANRE pentru cazul prevăzut la alin. (3) din prezentul articol."
3. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Pentru faptele contravenţionale constatate în cadrul investigaţiilor, pentru care sunt prevăzute sancţiuni prin raportare la cifra de afaceri, stabilirea şi individualizarea sancţiunilor se realizează de către Comitetul de reglementare al ANRE pe baza Procedurii privind stabilirea şi individualizarea sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri, de către Comitetul de reglementare al ANRE, ca urmare a acţiunilor de investigaţii, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 13/2022, denumită în continuare Procedură."
4. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) ANRE este autoritatea competentă să desfăşoare investigaţii în domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale în vederea unei bune funcţionări a pieţei angro de energie şi în deplină conformitate cu reglementările naţionale şi europene."
5. La articolul 4 alineatul (2), după litera d) se introduce o literă nouă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) nerespectarea de către participanţii la piaţă şi operatorul de transport şi de sistem a cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene, în legătură cu piaţa angro de energie, cu excepţia REMIT."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
În sensul prezentului regulament, prin investigaţie se înţelege acţiunea, realizată în baza procedurilor specifice, pe care o efectuează ANRE atunci când există temei de fapt şi de drept şi au fost semnalate fapte care pot constitui încălcări ale legislaţiei naţionale şi/sau europene privind piaţa angro de energie sau când există motive întemeiate de a suspecta săvârşirea unor asemenea fapte."
7. La articolul 6, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Direcţia investigaţii este formată din investigatori, cu pregătire de specialitate în domeniile economic, juridic sau tehnic, care au calitatea de agenţi constatatori."
8. La articolul 9, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Direcţiile de specialitate din cadrul ANRE, altele decât Direcţia investigaţii, în vederea exercitării atribuţiilor ce le revin, realizează o analiză preliminară a cazurilor în care există indicii privind o posibilă afectare a pieţei angro de energie sau a cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene, în legătură cu piaţa angro de energie, identificate de către personalul propriu sau semnalate de către persoanele/entităţile prevăzute la art. 7 alin. (1), şi identifică acele situaţii în care se justifică declanşarea unor investigaţii, formulând propuneri în acest sens.
(2) Procedura de investigaţie cuprinde, după caz, următoarele etape:
a) analiza preliminară prevăzută la alin. (1);
b) efectuarea investigaţiei dispuse prin decizie a preşedintelui ANRE, de către echipa de investigaţie;
c) încheierea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, în cazul constatării acestora;
d) urmărirea aplicării măsurilor dispuse prin decizia de finalizare a investigaţiei.
(3) Analiza preliminară efectuată de către direcţia de specialitate, prevăzută la alin. (1), este finalizată printr-o notă de fundamentare care se înaintează preşedintelui ANRE şi care cuprinde: indicarea elementelor rezonabile şi a comportamentelor anormale şi/sau inadecvate care au dus la suspiciunea încălcării legislaţiei specifice pieţei angro de energie, concluziile analizei indicatorilor specifici de monitorizare relevanţi, inclusiv a elementelor de maxim interes, potenţialul impact produs asupra pieţei angro de energie şi asupra interesului general al consumatorilor, precum şi propunerea privind începerea sau neînceperea unei investigaţii."
9. La articolul 9, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Efectuarea investigaţiei prevăzute la alin. (2) lit. b) cuprinde, în principal:
a) efectuarea acţiunii de inspecţie de către echipa de inspecţie împuternicită prin decizie a preşedintelui ANRE;
b) efectuarea de către echipa de investigaţie a analizei specifice, în conformitate cu scopul şi obiectul investigaţiei;
c) întocmirea raportului de investigaţie în formă preliminară şi comunicarea acestuia participantului la piaţă investigat;
d) întocmirea raportului de investigaţie în formă finală, ce include, după caz, obiecţiile participantului la piaţă investigat, precum şi punctul de vedere al echipei de investigaţie;
e) aprobarea raportului de investigaţie în formă finală, care se realizează astfel:
(i) în cazul în care nu se constată fapte contravenţionale sau se constată fapte pentru care sancţiunile prevăzute nu sunt raportate la cifra de afaceri, acesta se aprobă direct de către preşedintele ANRE;
(ii) în cazul în care se constată fapte contravenţionale, pentru care sancţiunile prevăzute sunt raportate la cifra de afaceri, acesta se aprobă de către preşedintele ANRE cu votul Comitetului de reglementare, denumit în continuare CR;
f) adoptarea deciziei de finalizare a investigaţiei, care se realizează astfel:
(i) în cazul în care nu se constată fapte contravenţionale sau se constată fapte pentru care sancţiunile prevăzute nu sunt raportate la cifra de afaceri, aceasta se aprobă direct de către preşedintele ANRE;
(ii) în cazul în care se constată fapte contravenţionale pentru care sancţiunile prevăzute sunt raportate la cifra de afaceri, aceasta se aprobă de către preşedintele ANRE cu votul CR."
10. La articolul 9, după alineatul (5) se introduc 7 noi alineate, alin. (6)-(12), cu următorul cuprins:
"(6) În cazul constatării contravenţiilor pentru care, în Lege, sunt prevăzute sancţiuni raportate la cifra de afaceri, stabilirea şi individualizarea sancţiunilor se realizează de către CR, conform procedurii menţionate la art. 3 alin. (3) din prezentul regulament, înainte de aprobarea raportului de investigaţie în formă finală şi deciziei de finalizare a investigaţiei, de către preşedintele ANRE.
(7) Pentru fapte prevăzute la art. 93 alin. (1) pct. 49 şi 50, respectiv la art. 194 pct. 46 şi 47 din Lege, care împiedică îndeplinirea de către ANRE a atribuţiilor de investigaţie, membrii echipei de investigaţie întocmesc o notă de constatare pe care o comunică participantului la piaţă investigat, în vederea informării acestuia asupra celor constatate.
(8) Participantul la piaţă investigat are dreptul de a transmite un punct de vedere, exprimat în scris, în termen de o zi lucrătoare de la data comunicării notei de constatare prevăzute la alin. (7).
(9) În situaţia în care punctul de vedere comunicat de participantul la piaţă investigat prezintă suficiente argumente de natură a înlătura caracterul contravenţional al faptei, echipa de investigaţie îl informează cu privire la acceptarea acestora şi continuarea efectuării acţiunii de investigaţie urmând etapele prevăzute la alin. (3^1).
(10) În situaţia în care punctul de vedere comunicat de participantul la piaţă investigat nu prezintă suficiente argumente de natură a înlătura caracterul contravenţional al faptei sau participantul la piaţă investigat nu transmite un punct de vedere în termenul solicitat, echipa de investigaţie întocmeşte documentele specifice pentru acest caz, conform prevederilor art. 8 alin. (1) şi (2) din Procedură, care se prezintă spre analiză şi dezbatere CR, în vederea adoptării unei decizii de sancţionare.
(11) Pentru faptele de natura celor prevăzute la alin. (7), membrii echipei de investigaţie aplică sancţiunea contravenţională, stabilită şi individualizată de către CR, prin încheierea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, ce are la bază decizia de sancţionare prevăzută la alin. (10), şi continuă efectuarea acţiunii de investigaţie urmând etapele prevăzute la alin. (3^1).
(12) În termen de 15 zile de la emiterea deciziei de sancţionare, participantul la piaţă investigat este convocat la sediul ANRE în vederea comunicării acesteia şi aplicării sancţiunii contravenţionale raportate la cifra de afaceri prin încheierea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor prevăzut la alin. (11)."
11. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Direcţiile de specialitate prevăzute la art. 9 alin. (1) propun preşedintelui ANRE efectuarea unei investigaţii din oficiu atunci când, pe baza informaţiilor pe care le deţin, inclusiv a celor provenite de la entităţile sau persoanele prevăzute la art. 7 alin. (2), consideră că sunt temeiuri pentru efectuarea unei investigaţii."
12. La articolul 11 litera b), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(ii) propunerea de admitere a plângerii menţionate la lit. a), în cazul în care aceasta este completă, întemeiată, intră în sfera de competenţă a ANRE, precum şi de efectuare a unei/unor investigaţii;"
13. La articolul 11, literele c), e), f) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) în situaţia prevăzută la lit. b) pct. (i), direcţia de specialitate din cadrul ANRE care a efectuat analiza preliminară emite şi comunică autorului plângerii, în termen de 60 de zile de la primirea acesteia, o adresă argumentată privind respingerea plângerii, respectiv stabileşte un termen rezonabil în cadrul căruia autorul plângerii poate să îşi prezinte punctul de vedere, în scris, faţă de hotărârea ANRE sau să depună documente suplimentare în vederea susţinerii plângerii formulate; în cazul în care autorul plângerii prezintă informaţii şi documente suplimentare, ANRE poate reveni asupra hotărârii iniţiale de respingere a plângerii;
...............................................................................................
e) pentru cazul prevăzut la lit. d), în baza deciziei preşedintelui, ANRE iniţiază investigaţia în termen de 90 de zile de la data la care i se confirmă autorului plângerii faptul că aceasta este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile;
f) plângerea trebuie să includă detalii privind o potenţială afectare a bunei funcţionări a pieţei angro de energie, cu descrierea succintă a circumstanţelor faptei, a efectelor produse, a părţilor implicate şi a duratei pretinsei încălcări, toate informaţiile furnizate în acest fel fiind prelucrate cu respectarea prevederilor legale în materie de protecţie a datelor; orice plângere devine efectivă şi poate sta la baza declanşării unei investigaţii numai în măsura în care aceasta îndeplineşte condiţiile de admisibilitate prevăzute de prezentul regulament şi intră în sfera de competenţă a ANRE;
g) autorii plângerilor sau împuterniciţii acestora trebuie să furnizeze traduceri autorizate în limba română şi/sau copii certificate ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi să indice ANRE de unde pot fi obţinute alte date, informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile."
14. La articolul 13, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Şeful echipei de investigaţie coordonează echipa de investigaţie şi urmăreşte întocmirea şi comunicarea corespunzătoare a tuturor documentelor elaborate ulterior deciziei de împuternicire a personalului ANRE de efectuare a investigaţiei.
................................................................................................
(5) În vederea utilizării raţionale a resurselor necesare pentru efectuarea investigaţiilor, Direcţia investigaţii prioritizează cazurile în funcţie de potenţialul impact asupra pieţei angro de energie şi de interesul general al consumatorilor."
15. La articolul 15, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Refuzul de a da curs audierilor, de a acorda declaraţii, de a semna procesele-verbale aferente etapelor acţiunii de investigaţie, precum şi orice act/fapt ce împiedică îndeplinirea atribuţiilor ANRE de investigaţie nu constituie un impediment pentru continuarea investigaţiei dacă aceasta este posibilă."
16. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 16
(1) În realizarea investigaţiilor şi a competenţelor conferite prin Lege, membrii echipei de investigaţie pot solicita participanţilor la piaţă prevăzuţi la art. 3 alin. (1), menţionând baza legală şi scopul solicitării, ca, în termen de maximum 10 zile de la data solicitării, să furnizeze toate datele, informaţiile şi documentele necesare investigaţiei, pentru şi în legătură cu perioada investigată."
17. La articolul 17, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 17
(1) Pe parcursul desfăşurării activităţii de investigaţie, drepturile membrilor echipei de investigaţie, în raport cu participanţii la piaţă şi structurile operaţionale asociate prevăzute la art. 3 alin. (1), sunt cele prevăzute la art. 86 şi 185 din Lege, acestea fiind exercitate în baza deciziei emise de preşedintele ANRE, conform prevederilor art. 84 şi 183 din acelaşi act legislativ.
................................................................................................
(4) Membrii echipei de investigaţie pot face inspecţii inopinate şi pot solicita orice fel de date, informaţii, documente sau justificări legate de îndeplinirea scopului, obiectului şi drepturilor de investigaţie, atât la faţa locului, cât şi prin convocare la sediul ANRE."
18. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18
(1) Membrii echipei de investigaţie pot efectua inspecţii în orice alte spaţii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport aparţinând conducătorilor, administratorilor, directorilor şi altor angajaţi ai participanţilor la piaţă ori asociaţiilor de participanţi la piaţă supuşi investigaţiei, în baza deciziei de împuternicire emise de preşedintele ANRE şi cu autorizarea judiciară dată prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de acesta, în conformitate cu prevederile art. 87 sau 186 din Lege.
(2) Autorizarea judiciară se obţine în condiţiile art. 88 sau 187 din Lege."
19. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
În situaţia în care există o opoziţie la desfăşurarea inspecţiei, ANRE poate solicita sprijin organelor de poliţie sau altor organe cu atribuţii în domeniu, potrivit dispoziţiilor art. 199 alin. (3) din Lege."
20. La articolul 22, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) să pună la dispoziţia membrilor echipei de investigaţie, la sediul/locul în care se desfăşoară investigaţia sau, dacă nu este posibil, în termenul prevăzut la art. 16 alin. (1), într-o formă completă, toate documentele, informaţiile, datele, înregistrările, evidenţele şi actele specifice solicitate, în original sau în copie certificată, pentru şi în legătură cu perioada investigată, conform art. 16 alin. (2), şi să ofere orice lămuriri necesare, fără a putea opune caracterul confidenţial;"
21. La articolul 23, alineatele (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) După primirea şi analiza obiecţiunilor prevăzute la alin. (2), echipa de investigaţie întocmeşte raportul de investigaţie în forma finală, îl semnează şi îl supune aprobării preşedintelui ANRE prin parcurgerea etapelor prevăzute la art. 9 alin. (3^1) lit. e), după caz. Raportul de investigaţie în formă finală trebuie să cuprindă, suplimentar faţă de raportul de investigaţie în formă preliminară, observaţiile/obiecţiunile operatorului economic investigat cu privire la raportul de investigaţie preliminar, punctul de vedere al echipei de investigaţie privind obiecţiunile transmise, concluziile finale ale investigaţiei, după caz, recomandările formulate de echipa de investigaţie şi/sau măsurile propuse, precum şi propunerile de sancţionare a participantului la piaţă, dacă acestea se impun.
...............................................................................................
(7) În termen de 15 zile de la data emiterii deciziei de finalizare a investigaţiei, participantul la piaţă este convocat la sediul ANRE în vederea comunicării raportului de investigaţie în formă finală şi a deciziei de finalizare a investigaţiei."
22. La articolul 24, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Decizia de finalizare a investigaţiei şi, după caz, decizia de sancţionare prevăzută la art. 9 alin. (10) din prezentul regulament se supune/supun căilor de atac prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare."
23. La articolul 33, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Persoana investigată va informa ANRE, în termen de 45 de zile de la comunicarea deciziei preşedintelui ANRE, asupra modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizie."
24. La articolul 33, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul neîndeplinirii obligaţiei de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse, ANRE poate aplica amenda prevăzută de Lege pentru această contravenţie."
ART. II
Persoanele fizice/juridice care desfăşoară activităţi pe piaţa angro de energie, precum şi membrii Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea acestora.
ART. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Dumitru Chiriţă
Bucureşti, 27 iulie 2022.
Nr. 100.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: