Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1 din 11 februarie 2025 privind modificarea şi completarea Condiţiilor-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 177/2018
EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 144 din 18 februarie 2025
Având în vedere prevederile art. 66 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
ART. I
Condiţiile-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 177/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 866 din 12 octombrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Termenii utilizaţi în prezentele condiţii-cadru sunt definiţi în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare, în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1.162 al Comisiei privind cerinţele de interoperabilitate şi procedurile nediscriminatorii şi transparente de accesare a datelor înregistrate de contoare şi a datelor privind consumul, în Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, în Standardul de performanţă al serviciului de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, în Codul tehnic al reţelelor electrice de distribuţie, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, în Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE, şi în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE."
2. La articolul 3 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera g^1), cu următorul cuprins:
"g^1) MMDC - Multi Meter Data Collector (HES universal) - platforma de achiziţie date de la contoare integrate în sisteme de măsurare inteligentă, contoare cu citire de la distanţă şi concentratoare de date, care utilizează protocoale de comunicaţie diferite;"
3. La articolul 3 alineatul (2), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h^1), cu următorul cuprins:
"h^1) PLC - Power Line Communication - tehnologie de comunicaţie care utilizează reţeaua de energie electrică existentă pentru transmisia de date;"
4. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Planurile de implementare a SMI pentru fiecare zonă de concesiune a serviciului de distribuţie a energiei electrice cuprind distribuţia anuală a valorii investiţiilor necesare, sursele de finanţare aferente, numărul de locuri de consum/de producere şi consum planificate pentru integrare în SMI în fiecare an şi procentul aferent acestora din numărul total de locuri de consum/de producere şi consum din zona de concesiune."
5. La articolul 5, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) subsistemul de comunicaţie, care asigură legătura dintre:
(i) subsistemul de măsurare şi sistemele tranzacţionale de colectare şi validare a datelor (HES/MMDC) din cadrul sistemului central administrat de OD;
(ii) subsistemul de măsurare şi aparatele/echipamentele/ dispozitivele de colectare şi prelucrare a datelor, localizate în imediata vecinătate a locului de consum/de producere şi consum.
Subsistemul de comunicaţie este compus din: module de comunicaţie, linii/căi de comunicaţie pentru transmiterea datelor, concentratoare de date, dispozitive auxiliare pentru transmiterea datelor (repetoare, amplificatoare de semnal, filtre, routere etc.).
Comunicaţia între subsistemul de măsurare şi sistemele tranzacţionale de colectare şi validare a datelor (HES/MMDC) se va realiza bidirecţional, atât în regim automat, cât şi prin comenzi «la cerere»;"
6. La articolul 7, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) În vederea optimizării costurilor cu implementarea şi mentenanţa SMI şi pentru evitarea costurilor excesive pentru asigurarea continuităţii procesului de implementare şi a utilizării SMI instalate, OD au obligaţia să asigure condiţiile de interoperabilitate la nivelul echipamentelor, tehnologiilor de comunicaţie şi aplicaţiilor informatice integrate în SMI."
7. La articolul 8, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Proiectarea SMI care urmează să fie implementate şi organizarea desfăşurării procesului de implementare a SMI trebuie să asigure condiţiile pentru respectarea cerinţelor privind securitatea cibernetică, conform prevederilor actelor normative în vigoare la nivel naţional şi la nivel european."
8. La articolul 8, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Informarea prevăzută la alin. (4) se realizează prin transmiterea anexei nr. 7 «Condiţii specifice ale locului de consum/de producere şi consum integrat în sistemul de măsurare inteligentă a energiei electrice», care face parte integrantă din prezentele condiţii-cadru, de către furnizorul cu care utilizatorul locului de consum/de producere şi consum are un contract de furnizare a energiei electrice în vigoare. Transmiterea anexei se face odată cu prima factură pentru consumul de energie electrică emisă după primirea de către furnizor a situaţiei prevăzute la art. 19 în care se regăseşte locul de consum/de producere şi consum respectiv."
9. După articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9^1, cu următorul cuprins:
"ART. 9^1
(1) La prioritizarea zonelor de implementare a SMI, OD au în vedere ca reţelele electrice de distribuţie care deservesc locurile de consum/de producere şi consum care urmează să fie integrate în SMI să fi fost supuse unor modernizări, lucrări de retehnologizare, lucrări de mentenanţă majoră, în ultimii doi ani anteriori datei programate pentru integrarea în SMI.
(2) În cazul în care condiţia de la alin. (1) nu este îndeplinită, introducerea în planurile de investiţii a lucrărilor de implementare a SMI este condiţionată de verificarea de către OD a reţelelor electrice aferente zonelor de implementare planificate, astfel încât să se asigure condiţiile tehnice pentru realizarea comunicaţiei de date prin tehnologia PLC între elementele sistemului, astfel încât să se poată atinge o rată de succes a transmiterii datelor de măsurare care asigură respectarea prevederilor art. 25, respectiv ale art. 27."
10. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Rapoartele prevăzute la alin. (1) sunt însoţite de o analiză în care se prezintă, dacă este cazul, cauzele şi condiţiile care au condus la rezultatele înregistrate în perioada de raportare, problemele şi dificultăţile întâmpinate în procesul de implementare a SMI în perioada de raportare, concluziile şi măsurile care urmează să fie aplicate în perioada următoare pentru ajustarea/corectarea deficienţelor/problemelor întâmpinate."
11. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) Modificarea calendarului şi a planurilor de implementare a SMI pentru zonele de concesiune a serviciului de distribuţie a energiei electrice, în ceea ce priveşte valoarea investiţiilor şi numărul anual de locuri de consum/de producere şi consum propus pentru integrare, se efectuează:
a) la solicitarea scrisă a OD, însoţită de un memoriu justificativ şi de o analiză cost-beneficii pe baza căreia se fundamentează solicitarea, întocmită conform prevederilor anexei nr. 6 care face parte integrantă din prezentele condiţii-cadru;
b) la iniţiativa ANRE, ca urmare a analizei rezultatelor obţinute prin implementarea SMI, cu consultarea OD."
12. Titlul capitolului IX se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. IX
Informarea utilizatorilor, asigurarea accesului la datele de măsurare şi facturarea pe baza datelor măsurate
"
13. La articolul 18, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) OD au obligaţia să asigure utilizatorului al cărui loc de consum/de producere şi consum este integrat în SMI şi furnizorului de la locul de consum/de producere şi consum respectiv accesul la datele istorice de măsurare, care includ şi datele de măsurare aferente lunii curente a anului curent, astfel încât acestea să fie disponibile pentru utilizator şi furnizor, în mod continuu, nediscriminatoriu, cu respectarea condiţiilor de securitate şi protecţie a confidenţialităţii datelor."
14. După articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu următorul cuprins:
"ART. 18^1
(1) Orice utilizator care are instalat la locul său de consum/de producere şi consum un contor integrat în SMI poate solicita OD, inclusiv online, acces la datele de măsurare nevalidate, în timp aproape real, pentru sine sau pentru partea eligibilă desemnată pe care utilizatorul a împuternicit-o să aibă acces la aceste date în numele său.
(2) OD are obligaţia să informeze utilizatorii, prin intermediul paginii proprii de internet, într-un loc vizibil, uşor de identificat şi de accesat, cu privire la modalităţile de depunere a unei solicitări conform prevederilor alin. (1), cu indicarea căilor de transmitere/înregistrare a solicitării.
(3) OD are obligaţia să asigure utilizatorului/părţii eligibile desemnate accesul la datele de măsurare nevalidate, în timp aproape real, conform solicitării prevăzute la alin. (1), în termen de maximum 60 de zile de la formularea/transmiterea acesteia. Pentru solicitări ulterioare de transfer al accesului către alte părţi eligibile împuternicite de utilizator, termenul pentru asigurarea accesului la aceste date este de 5 zile de la primirea solicitării de către OD.
(4) Accesul utilizatorului sau al părţii eligibile desemnate de acesta la datele de măsurare nevalidate, în timp aproape real, se poate realiza local sau de la distanţă, în funcţie de modelul şi soluţia tehnică adoptate pentru subsistemul de măsurare. La stabilirea modalităţii de asigurare a accesului, OD se asigură că soluţia tehnică implementată:
a) este fiabilă şi robustă (în principal, în raport cu eventuale perturbaţii induse de echipamentele aflate în proximitatea subsistemelor de măsurare şi de comunicaţii integrate în SMI);
b) asigură securitatea subsistemului de măsurare prin separarea căii de acces pentru configurarea/parametrizarea contorului de calea pentru extragerea locală a datelor de consum/de producere şi consum nevalidate, în timp aproape real;
c) asigură condiţii de interoperabilitate pentru transferul de date din subsistemul de măsurare al locului de consum/de producere şi consum către echipamentele utilizatorului sau ale unui terţ împuternicit de acesta.
(5) Tratarea solicitărilor prevăzute la alin. (1) se realizează pe baza unei proceduri elaborate de OD în concordanţă cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1.162 al Comisiei privind cerinţele de interoperabilitate şi procedurile nediscriminatorii şi transparente de accesare a datelor înregistrate de contoare şi a datelor privind consumul, care se publică pe pagina proprie de internet, în secţiunea dedicată sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice.
(6) OD au obligaţia ca, odată cu publicarea procedurii prevăzute la alin. (5), să publice şi o fişă tehnică cu date tehnice şi detalii privind soluţia tehnică, precum tehnologia/tehnologiile de comunicaţii, condiţii de interoperabilitate, asigurarea securităţii cibernetice."
15. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 19
Pe toată durata calendarului de implementare a SMI, lunar, în primele 5 zile lucrătoare ale lunii curente, OD transmit furnizorilor de energie electrică situaţia cu locurile de consum/de producere şi consum din portofoliul propriu integrate în SMI în luna precedentă, precum şi datele de identificare prevăzute în anexa nr. 7."
16. După articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 20^1, cu următorul cuprins:
"ART. 20^1
(1) La primirea notificării privind înfiinţarea unei comunităţi de energie conform prevederilor legale în vigoare, OD are obligaţia:
a) să ia legătura cu reprezentantul legal al comunităţii de energie în termen de maximum 30 de zile de la data primirii notificării şi să stabilească, de comun acord, condiţiile şi graficul de integrare în SMI a utilizatorilor membri ai comunităţii de energie şi a postului/posturilor de transformare aferent(e);
b) să trateze integrarea în SMI a utilizatorilor membri ai comunităţilor de energie şi a posturilor de transformare aferente ca o prioritate, astfel încât integrarea acestora în SMI trebuie să nu depăşească 12 luni de la primirea notificării.
(2) În cazul în care integrarea în SMI a membrilor unei comunităţi de energie conform prevederilor alin. (1) implică modificarea calendarului de implementare a SMI la nivel naţional aprobat, OD înaintează către ANRE o solicitare pentru modificarea calendarului de implementare a SMI.
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 13 alin. (1) lit. a), solicitarea de modificare a calendarului de implementare a SMI conform alin. (2) nu trebuie să fie însoţită de o analiză cost-beneficii."
17. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Pentru procesul de deconectare/reconectare de la distanţă a locurilor de consum/de producere şi consum integrate în SMI, OD au obligaţia să întocmească o procedură operaţională prin care să se asigure realizarea procesului în condiţii de siguranţă şi securitate a elementelor de reţea şi a persoanelor aflate la locul de consum/de producere şi consum.
(2) OD nu percep costuri pentru deconectarea/reconectarea locurilor de consum/de producere şi consum care sunt integrate în SMI, inclusiv în cazurile de nefuncţionare temporară a SMI."
18. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 27, cu următorul cuprins:
"ART. 27
Începând cu anul 2027:
a) monitorizarea indicatorilor de performanţă ai implementării SMI se va face la nivel de loc de consum/de producere şi consum, prin prelucrarea datelor colectate şi înregistrate la nivelul MDMS, pe baza rapoartelor extrase din baza de date constituită;
b) valoarea indicatorului «Media anuală a ratelor zilnice de succes al transmiterii datelor de la contor la HES/MDMS» pentru care SMI implementate se consideră că îndeplinesc funcţionalităţile obligatorii prevăzute în anexa nr. 2 este de minimum 90%."
19. După articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 28, cu următorul conţinut:
"ART. 28
Nerespectarea dispoziţiilor din prezentele condiţii-cadru constituie contravenţie, conform art. 93 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează potrivit prevederilor aceleiaşi legi."
20. În anexa nr. 1, sintagma „utilizatori integraţi“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „locuri de consum/de producere şi consum integrate“.
21. În anexa nr. 2, la secţiunea I numărul curent 1, coloana „Descriere“ se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Transmiterea către utilizator sau către oricare parte eligibilă desemnată de acesta, în timp util, a unor citiri precise, uşor de înţeles şi de utilizat. Prin citiri se înţelege indexuri cu marca de timp aferente consumului/producerii, validate şi stocate în sistemul central sau nevalidate, în timp aproape real, accesibile local sau de la distanţă, cu periodicitate şi pentru o perioadă de timp suficientă, stabilită contractual."
22. După anexa nr. 5 se introduc două noi anexe, anexele nr. 6 şi 7, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Procedura prevăzută la art. 22 alin. (1) din Condiţiile-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 177/2018, cu modificările şi completările ulterioare, va fi publicată pe pagina proprie de internet a operatorilor de distribuţie, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, în secţiunea dedicată sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice.
ART. III
Operatorii de distribuţie concesionari şi furnizorii de energie electrică duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.
ART. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
George-Sergiu Niculescu
Bucureşti, 11 februarie 2025.
Nr. 1.
ANEXA 1
(Anexa nr. 6 la condiţiile-cadru)
STRUCTURA
memoriului justificativ şi a analizei cost-beneficii pentru fundamentarea
propunerilor de modificare a calendarului de implementare a SMI
A. Memoriul justificativ
A.1. Scurtă prezentare a realizărilor privind implementarea SMI de la aprobarea calendarului până în anul curent:
1. gradul de realizare a obligaţiilor de implementare prevăzute în calendarul de implementare a SMI aprobat, cu referire la: numărul de locuri de consum/de producere şi consum integrate în SMI, costul unitar mediu de implementare realizat şi variaţia acestuia faţă de valoarea planificată conform analizei cost-beneficii pentru fundamentarea calendarului aprobat, nivelul beneficiilor realizate faţă de valorile medii unitare planificate (luate în considerare în analiza cost-beneficii pentru fundamentarea calendarului aprobat);
2. problemele întâmpinate în procesul de implementare: de natură tehnică, de natură administrativ-organizatorică, de natură comercială ş.a.;
3. aspecte relevante, elemente de noutate apărute în zona de concesiune care au modificat semnificativ contextul desfăşurării procesului de implementare a SMI faţă de situaţia existentă la ultima aprobare a calendarului de implementare a SMI.
A.2. Prezentarea motivelor pentru care se solicită modificarea calendarului
A.3. Justificarea/Argumentarea propunerii de modificare a calendarului, cu referire la dinamica procesului de implementare, respectiv eşalonarea numărului de locuri de consum/de producere şi consum propus pentru integrarea în SMI, la costurile cu implementarea şi la beneficiile estimate propuse
În justificarea propunerii de modificare a calendarului de implementare a SMI, la întocmirea memoriului cu date privind costurile şi beneficiile estimate, se va avea în vedere corelarea propunerilor formulate cu rezultatele înregistrate pe parcursul procesului de implementare a SMI şi raportate în procesul de monitorizare. Acolo unde apar diferenţe semnificative între valorile precedente (istorice) şi propunerile estimărilor actualizate, se vor prezenta detaliat motivele şi condiţiile specifice care justifică aceste diferenţe.
B. Analiza cost-beneficii
B.1. Structura de costuri (nu este exhaustivă)
I. Costuri de capital (CAPEX), respectiv amortizare şi rentabilitate:
1. costuri cu achiziţia, montarea şi configurarea contoarelor;
2. costuri cu achiziţia, montarea şi configurarea concentratoarelor de date;
3. costuri cu achiziţia, montarea şi configurarea echipamentelor pentru asigurarea comunicaţiei şi achiziţiei, validării, stocării şi prelucrării datelor colectate de la locurile de consum/de producere şi consum şi tranzitate prin elementele SMI;
4. costuri cu retehnologizări în reţelele în care urmează să se integreze SMI pentru asigurarea condiţiilor necesare realizării comunicaţiei de date conform prevederilor din condiţiile-cadru.
II. Costuri operaţionale (OPEX):
1. costuri cu mentenanţa şi cu înlocuirea echipamentelor defecte, respectiv cu repunerea în funcţiune ca urmare a defectării (contoare, module de comunicaţii, concentratoare etc.);
2. costuri cu mentenanţa reţelelor în care urmează să se integreze SMI, pentru asigurarea condiţiilor necesare realizării comunicaţiei de date conform prevederilor din condiţiile-cadru;
3. costuri cu mentenanţa sistemelor informatice şi de comunicaţii;
4. costuri cu citirea contoarelor de la care nu s-a realizat transferul automat de date;
5. costuri cu deconectări/reconectări care nu au putut fi realizate de la distanţă;
6. costuri adiţionale cu informarea utilizatorilor;
7. costuri cu comunicaţia de date (pentru locurile de consum cu comunicaţie punct-la-punct, pentru care nu a fost posibilă integrarea în SMI prin comunicaţia PLC şi pentru comunicaţia de la concentratoare la subsistemul central);
8. costuri cu resursele necesare pentru activităţi de back-office pentru sistemele SMI implementate, respectiv monitorizarea activităţilor de deconectare/reconectare, validarea şi verificarea datelor de măsurare, verificarea interfeţelor, transferul datelor, monitorizarea sistemelor.
B.2. Structura de beneficii (nu este exhaustivă):
1. reducerea costurilor cu citirea contoarelor;
2. reducerea costurilor cu deconectarea/reconectarea locurilor de consum;
3. reducerea pierderilor în reţea;
4. câştiguri realizate din creşterea cantităţii de energie electrică distribuită prin reducerea duratei întreruperilor în alimentarea cu energie electrică rezultată ca urmare a exploatării facilităţilor asigurate de SMI: acţionarea de la distanţă, semnalizarea şi localizarea defectelor etc.;
5. reducerea costurilor cu operarea şi mentenanţa prin scăderea numărului de deplasări ale echipelor de intervenţii ş.a.
B.3. Orizontul de timp pentru care se efectuează analiza cost-beneficii: n + 15 ani, unde n este durata în ani de la anul modificării calendarului [conform prevederilor art. 13 alin. (2) din condiţiile-cadru] până la ultimul an al calendarului de implementare a SMI aprobat.
B.4. Duratele de utilizare a echipamentelor pentru care se calculează amortizarea:
1. 15 ani pentru contoare;
2. 6 ani pentru tehnica de calcul şi echipamentele de comunicaţii (altele decât cele integrate în contorul integrabil în SMI).
B.5. Indicatorii financiari:
I. utilizaţi:
1. rata de actualizare - valoarea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului investit, aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în vigoare;
2. indicii de actualizare a preţurilor (rata inflaţiei) - valori conform ultimului raport privind prognoza pe termen mediu, elaborat şi publicat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză;
3. preţul energiei electrice utilizat pentru evaluarea beneficiilor privind reducerea pierderilor (CPT), respectiv pentru evaluarea beneficiilor rezultate din valorificarea creşterii cantităţii de energie electrică distribuită - preţul pentru achiziţia de energie electrică pentru acoperirea CPT recunoscut în tarifele de distribuţie în vigoare pentru anul în care se efectuează analiza cost-beneficii;
II. determinaţi:
1. valoarea financiară netă prezentă (NPV);
2. rata financiară internă de rentabilitate (IRR).
ANEXA 2
(Anexa nr. 7 la condiţiile-cadru)
CONDIŢII SPECIFICE
ale locului de consum/de producere şi consum integrat
în sistemul de măsurare inteligentă a energiei electrice
1. Începând cu data de ..........................., locul de consum/de producere şi consum identificat prin POD .........................., de la adresa: str. ..................... nr. .... bl. ...., sc. ...., ap. ...., localitatea ......................, judeţul ................., a fost integrat în sistemul de măsurare inteligentă a energiei electrice (SMI).
2. Informaţiile cu privire la beneficiile care se pot obţine prin valorificarea funcţionalităţilor SMI, precum şi alte date şi informaţii cu privire la sistemele de măsurare inteligentă prevăzute la art. 16 din Condiţiile-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 177/2018, cu modificările şi completările ulterioare (condiţiile-cadru), pot fi obţinute prin accesarea paginii de internet http://.................................................*)
3. Ca urmare a integrării în SMI, facturarea energiei electrice consumate la locul de consum/de producere şi consum prevăzut la pct. 1 se face de către furnizor pe baza datelor de decontare înregistrate de SMI, fără să se mai solicite transmiterea de către utilizator a indexului autocitit.
4. Utilizatorul are acces, pe portalul aflat pe pagina de internet http://..........................................*), la datele istorice de măsurare proprii, în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (3) din condiţiile-cadru, cu respectarea condiţiilor de securitate şi protecţie a confidenţialităţii datelor prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE. Accesul utilizatorului la datele proprii de măsurare se face prin intermediul unui cont unic, cu nume de utilizator şi parolă personalizate. Contul unic, cu nume de utilizator şi parolă, se creează de către utilizator la prima accesare a portalului.
*) La transmiterea informării, rubrica se completează cu adresa completă a paginii de internet.
5. Utilizatorului i se poate asigura acces la datele de măsurare nevalidate, în timp aproape real, pentru sine sau pentru un terţ (persoană fizică sau juridică) pe care utilizatorul l-a împuternicit să aibă acces la aceste date în numele său, prin formularea unei solicitări, inclusiv online, pe portalul OD, conform prevederilor art. 18^1 din condiţiile-cadru.
6. În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prin care OD şi furnizorul au dreptul să prelucreze datele conform prevederilor din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, operatorul de distribuţie limitează înregistrarea datelor de decontare strict la cele necesare facturării lunare a cantităţii de energie electrică consumată/produsă.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: