Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Luând în considerare Referatul Administraţiei Fondului pentru Mediu nr. 87.847 din 26 octombrie 2010 vizând aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului, în baza prevederilor <>art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul <>art. 13 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 15 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Pãdurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul mediului şi pãdurilor emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Ghidul de finanţare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul mediului şi pãdurilor, Laszlo Borbely Bucureşti, 26 octombrie 2010. Nr. 1.775. ANEXĂ GHID DE FINANŢARE a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Rolul ghidului de finanţare (1) Ghidul de finanţare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului, denumit în continuare Ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza solicitantului de finanţare din Fondul pentru mediu informaţii privind derularea Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului, denumit în continuare Program. (2) Ghidul conţine dispoziţii privind: a) eligibilitatea solicitantului, a dosarului de finanţare, a proiectului propus şi a cheltuielilor legate de aceasta; b) condiţiile de depunere a dosarului de finanţare, analizã şi selectare, aprobare, finanţare şi implementare. ART. 2 Scopul Programului (1) Scopul Programului îl reprezintã aplicarea celor mai bune mãsuri pentru protecţia sãnãtãţii populaţiei şi protejarea mediului înconjurãtor pe baza cunoaşterii calitãţii aerului. (2) Programul urmãreşte efectuarea de mãsurãtori ale concentraţiilor principalilor poluanţi în mediul înconjurãtor şi asigurã informarea publicului privind indicii de calitate ai factorilor de mediu. Programul se încadreazã în Strategia naţionalã privind protecţia atmosferei. ART. 3 Sursa de finanţare pentru derularea Programului (1) Finanţarea Programului se realizeazã de Administraţia Fondului pentru Mediu. (2) Suma alocatã sesiunii se distribuie conform numãrului de puncte de monitorizare a calitãţii aerului la nivel naţional şi se publicã odatã cu anunţarea deschiderii sesiunii de depunere a dosarelor de finanţare, prin dispoziţie a preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu. ART. 4 Definiţii În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel: a) Autoritate - Administraţia Fondului pentru Mediu; b) Beneficiar - Ministerul Mediului şi Pãdurilor; c) cerere de finanţare - documentul completat şi depus în cadrul sesiunii de depunere de cãtre solicitant, în vederea obţinerii finanţãrii din Fondul pentru mediu; formularul cererii de finanţare este prevãzut în anexa nr. 1; d) cerere de tragere - solicitarea Beneficiarului adresatã în scris Autoritãţii, în baza cãreia se face decontarea; formularul cererii de tragere este prevãzut în anexa nr. 3 la contractul pentru finanţare nerambursabilã; e) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de cãtre Beneficiar cu achiziţia de produse sau lucrãri necesare implementãrii proiectului şi care pot fi decontate din Fondul pentru mediu, cu condiţia îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate şi a încadrãrii lor în categoriile de cheltuieli eligibile; f) contribuţie proprie - parte din valoarea totalã a cheltuielilor eligibile necesare implementãrii proiectului, nefinanţatã din Fondul pentru mediu, susţinutã de cãtre Beneficiar din surse financiare proprii; g) dosar de decontare - cererea de tragere definitã la lit. d), însoţitã în mod obligatoriu de documentele justificative a cãror listã este prevãzutã în prezentul ghid; h) dosar de finanţare - cererea de finanţare definitã la lit. c), însoţitã de documentaţia care trebuie depusã de cãtre solicitant în vederea analizãrii şi aprobãrii finanţãrii de cãtre Autoritate; i) finanţare nerambursabilã - modalitatea de susţinere financiarã a proiectului, caracterizatã prin decontarea de cãtre Autoritate a unei cote-pãrţi din cheltuielile eligibile realizate de cãtre Beneficiar cu achiziţia produselor sau lucrãrilor; j) solicitant - autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului; k) aer înconjurãtor - aerul din troposferã, cu excepţia celui de la locurile de muncã; l) poluant - orice substanţã prezentã în aerul înconjurãtor care poate avea efecte dãunãtoare asupra sãnãtãţii umane şi/sau a mediului ca întreg. Poluanţii prevãzuţi de directivele europene din domeniul calitãţii aerului sunt: dioxid de sulf, dioxid de azot, oxizi de azot, particule în suspensie [PM(10) şi PM(2,5)] plumb, benzen, monoxid de carbon, ozon, arsen, cadmiu, nichel, benzo(a)piren, hidrocarburi aromatice policiclice (HAP); m) PM(10) - particulele în suspensie care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 10 æm; n) PM(2,5) - particulele în suspensie care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 2,5 æm; o) hidrocarburi aromatice policiclice (HAP) - compuşi organici formaţi în totalitate din carbon şi hidrogen, alcãtuiţi din cel puţin douã cicluri aromatice condensate; p) depuneri - cantitatea totalã de poluanţi care este transferatã din atmosferã pe suprafeţe cu o anumitã arie, într-un anumit interval de timp; q) monitorizare - activitatea de supraveghere continuã a calitãţii aerului prin efectuarea sistematicã de prelevãri şi mãsurãri în vederea determinãrii concentraţiilor de poluanţi în aerul înconjurãtor; r) indicator de calitate a aerului - valoarea concentraţiei mãsurate a poluanţilor în aerul înconjurãtor; s) mãsurãri fixe - mãsurãrile efectuate în puncte fixe, fie continuu, fie prin prelevare aleatorie, pentru a determina concentraţiile de poluanţi în aerul înconjurãtor; t) staţie de monitorizare - incinta amplasatã în teren unde sunt instalate analizoare ale poluanţilor, astfel încât performanţa şi operarea sã fie conforme cu cerinţele prescrise; u) Reţeaua naţionalã de monitorizare a calitãţii aerului (RNMCA) - obiectiv de interes public naţional, aflat în administrarea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, format din instrumentele de prelevare şi mãsurare amplasate în punctele fixe şi echipamentele de laborator aferente acestora, precum şi echipamentele necesare colectãrii, prelucrãrii, transmiterii datelor şi informãrii publicului privind calitatea aerului înconjurãtor; v) Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului - cadrul organizatoric, instituţional şi legal pentru desfãşurarea activitãţilor de monitorizare a calitãţii aerului înconjurãtor, în mod unitar, pe teritoriul României; w) mãsurare - setul de operaţii care are ca obiectiv determinarea valorii unei mãrimi; x) prelevare - setul de operaţii care are ca obiectiv colectarea unui eşantion de produs în vederea efectuãrii unor mãsurãri; y) etalonare - compararea rãspunsului unui instrument de mãsurã la o concentraţie cunoscutã a gazului cu o incertitudine cunoscutã; z) material de referinţã - materialul sau substanţa pentru care una sau mai multe proprietãţi sunt suficient de omogene şi bine stabilite pentru a putea fi folosite pentru etalonarea şi/sau validarea sistemului de mãsurare; ) material de referinţã certificat (MRC) - materialul de referinţã pentru care valoarea proprietãţii de referinţã este trasabilã cu o incertitudine acceptabilã la realizarea exactã a unitãţii (este etalonatã cu o incertitudine acceptabilã faţã de un etalon primar); bb) acurateţe - calitatea unor mãsurãri repetate de a da rezultate a cãror valoare medie este apropiatã de valoarea adevãratã a mãrimii mãsurate. ART. 5 Organizarea sesiunii de finanţare (1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanţare, pe tipuri de proiecte şi în limita sumei alocate, în condiţiile prevãzute la art. 3. (2) Organizarea sesiunii de finanţare constã în stabilirea şi aprobarea, prin dispoziţia preşedintelui Autoritãţii, a: a) sesiunii de depunere a dosarului de finanţare; b) sumei alocate sesiunii de finanţare. (3) Dispoziţia preşedintelui prevãzutã la alin. (2) se publicã pe pagina de internet a Autoritãţii, cu cel puţin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de finanţare. (4) Aprobarea componenţei Comisiei de analizã şi a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor se face prin dispoziţie a preşedintelui Autoritãţii. ART. 6 Etapele sesiunii de finanţare Etapele sesiunii de finanţare sunt urmãtoarele: a) publicarea pe pagina de internet a Autoritãţii a Ghidului, a anunţului de deschidere a sesiunii de finanţare şi a sumei alocate; b) depunerea dosarului de finanţare; c) analiza conformitãţii administrative şi a eligibilitãţii solicitantului/documentaţiei tehnice; d) analiza şi selectarea proiectelor pe baza documentaţiei tehnice; e) avizarea proiectelor selectate; f) transmiterea scrisorii de respingere a finanţãrii; g) soluţionarea contestaţiei depuse în urma scrisorii de respingere; h) aprobarea finanţãrii proiectului avizate; i) transmiterea scrisorii de aprobare a finanţãrii; j) negocierea, semnarea contractului şi implementarea proiectului. ART. 7 Depunerea dosarului de finanţare (1) Solicitantul poate depune dosarul de finanţare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere. (2) Solicitantul poate depune, în cadrul sesiunii de finanţare, un singur proiect. (3) Dosarul de finanţare conţinând toate documentele obligatorii, menţionate în prezentul ghid, va fi depus la registratura Autoritãţii, într-un singur exemplar, în plic sigilat, iar solicitantul va înscrie pe plic urmãtoarele informaţii: a) denumirea completã şi adresa sa completã; b) titlul programului: "Reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului"; c) titlul proiectului; d) sesiunea de depunere, aprobatã conform dispoziţiilor art. 5. (4) Dosarul de finanţare poate fi transmis prin orice modalitate care asigurã confirmarea, sub condiţia ca data primirii şi a înregistrãrii la Autoritate sã nu depãşeascã data-limitã a sesiunii de depunere. (5) Cererea de finanţare se completeazã prin tehnoredactare computerizatã. Nu se acceptã cereri de finanţare cu ştersãturi sau completãri fãcute manual. (6) Dosarul de finanţare va avea ordinea prezentatã în "Documente necesare pentru solicitarea finanţãrii". Documentele depuse de solicitanţi trebuie sã fie legate, numerotate şi opisate. (7) Lipsa unui document, neprezentarea la termenul stabilit, prezentarea acestuia sub o altã formã decât cea solicitatã sau ieşirea sa din perioada de valabilitate, neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate determinã respingerea dosarului de finanţare. ART. 8 Analiza şi selectarea (1) Dupã închiderea sesiunii de depunere, Comisia de analizã procedeazã la: a) verificarea informaţiilor înscrise pe plicurile conţinând dosarul de finanţare; b) deschiderea plicurilor conţinând dosarul de finanţare a solicitantului; c) verificarea conformitãţii administrative şi a eligibilitãţii solicitantului/proiectului; d) analiza şi selectarea proiectelor pe baza documentaţiei tehnice şi financiare; e) înaintarea cãtre Comitetul director al Autoritãţii a centralizatorului cuprinzând proiectele selectate, precum şi a centralizatorului cuprinzând proiectele neselectate la finanţare. (2) Comisia de analizã poate solicita documente sau informaţii suplimentare, în vederea clarificãrii dosarului de finanţare, dacã pe parcursul analizei şi selecţiei se constatã necesitatea furnizãrii lor. Solicitantul are obligaţia de a furniza, în maximum 10 zile lucrãtoare de la data solicitãrii, documentele şi informaţiile solicitate; în caz contrar, proiectul este respins. ART. 9 Avizarea proiectelor (1) Comitetul director al Autoritãţii avizeazã proiectul selectat şi îl propune spre aprobare Comitetului de avizare. (2) Comitetul director al Autoritãţii poate solicita Comisiei de analizã orice document relevant, în vederea avizãrii proiectului. ART. 10 Aprobarea finanţãrii proiectelor (1) Comitetul de avizare adoptã hotãrârea privind aprobarea/respingerea finanţãrii proiectului. (2) Comitetul de avizare poate solicita Comisiei de analizã şi/sau Comitetului director al Autoritãţii orice document relevant, în vederea fundamentãrii şi adoptãrii hotãrârii. ART. 11 Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare (1) Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare se face prin transmiterea cãtre solicitant a unei scrisori de aprobare/respingere a finanţãrii. (2) Scrisoarea de aprobare a finanţãrii se transmite solicitantului, prin fax/poştã cu confirmare de primire, şi cuprinde: a) proiectul şi suma aferentã aprobatã în vederea finanţãrii; b) documentele care trebuie prezentate de cãtre solicitant, în vederea perfectãrii contractului pentru finanţare cu Autoritatea. (3) Scrisoarea de respingere a finanţãrii, care cuprinde motivul neselectãrii, se transmite solicitantului, prin fax/poştã cu confirmare de primire. (4) Data confirmãrii de primire a scrisorii de aprobare/respingere a finanţãrii se considerã ca fiind data recepţionãrii acesteia de cãtre solicitant. ART. 12 Contestaţiile (1) Solicitantul nemulţumit de decizia Comitetului director/Comitetului de avizare poate depune contestaţie la sediul Autoritãţii, în termen de 10 zile de la data comunicãrii scrisorii de respingere. (2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizeazã motivele respingerii şi înainteazã Comitetului director/Comitetului de avizare propunerea de aprobare/respingere a contestaţiei. (3) În vederea soluţionãrii contestaţiei, Comisia de soluţionare a contestaţiilor are dreptul de a solicita un punct de vedere Comisiei de analizã/Comitetului director/Comitetului de avizare, în mãsura în care acesta este relevant în raport cu obiectul contestaţiei. (4) Autoritatea soluţioneazã contestaţia în termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia la registratura Autoritãţii. ART. 13 Perfectarea şi acordarea finanţãrii (1) Solicitantul, prin reprezentantul sãu legal sau împuternicitul acestuia, se prezintã la sediul Autoritãţii pentru semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilã, cu documentele solicitate în cuprinsul scrisorii de aprobare a finanţãrii, având asupra sa ştampila persoanei juridice şi urmãtoarele documente: a) actul de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului, în original şi copie; b) împuternicire notarialã, în situaţia în care semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilã se face de cãtre o altã persoanã decât reprezentantul legal; c) documentul doveditor al deschiderii de cãtre Beneficiar a contului: "Disponibil din sume alocate din Fondul de mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilã a proiectelor pentru protecţia mediului" - "50 02 20" la unitatea teritorialã a Trezoreriei Statului de care aparţine solicitantul. (2) Se considerã renunţare la finanţarea aprobatã neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilã în termen de maximum 30 de zile de la primirea scrisorii de aprobare a finanţãrii. (3) Modelul contractului pentru finanţare nerambursabilã, prevãzut în anexa nr. 2, cuprinde majoritatea clauzelor contractuale, fãrã a fi interzise adãugarea de cãtre Autoritate a unor noi clauze de extracţie legalã şi/sau renunţarea justificatã la unele dintre acestea, precum şi modificarea lor, dacã aceste acţiuni sunt esenţiale pentru îndeplinirea contractului şi atingerea scopului şi obiectivelor Programului. (4) Solicitantul împreunã cu Autoritatea stabilesc planificarea temporalã a implementãrii proiectului aprobat şi acordarea finanţãrii, prin întocmirea listelor cuprinzând capitolele şi subcapitolele de cheltuieli eligibile, prevãzute în anexa nr. 1 la contractul pentru finanţare nerambursabilã, precum şi a graficului de finanţare nerambursabilã a proiectului, prevãzut în anexa nr. 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilã. (5) Contractul pentru finanţare nerambursabilã se întocmeşte în douã exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate şi unul pentru Beneficiar. (6) Contractul pentru finanţare nerambursabilã intrã în vigoare la data semnãrii acestuia de cãtre pãrţile contractante şi este valabil pânã la data înscrisã în cuprinsul sãu, fãrã însã a se depãşi 12 luni de la data încheierii acestuia. (7) Finanţarea se utilizeazã numai dupã data intrãrii în vigoare a contractului pentru finanţare nerambursabilã şi numai în termenul de valabilitate al acestuia. ART. 14 Contractul pentru finanţare nerambursabilã (1) Orice modificare şi/sau completare a contractului pentru finanţare nerambursabilã şi a anexelor la acesta se vor/va face cu acordul pãrţilor, prin act adiţional la contractul pentru finanţare nerambursabilã, cu excepţia modificãrilor privind "Data depunerii cererii de tragere", dacã prin acestea nu se modificã şi durata de realizare a proiectului. În cazul în care solicitarea de modificare, prin act adiţional, aparţine Beneficiarului, aceasta va fi prezentatã cu minimum 3 zile lucrãtoare înainte de data la care se doreşte a se opera modificarea. (2) Pentru neregularitãţile constatate pe parcursul derulãrii contractului pentru finanţare nerambursabilã, Autoritatea va transmite Beneficiarului "Notificare privind deficienţe constatate în derularea contractului pentru finanţare nerambursabilã". (3) În condiţiile neexecutãrii de cãtre Beneficiar a obligaţiilor prevãzute în contractul pentru finanţare nerambursabilã, acesta poate fi reziliat, Beneficiarul fiind înştiinţat asupra rezilierii contractului prin "Notificare de reziliere a contractului pentru finanţare nerambursabilã". (4) Rezilierea contractului pentru finanţare nerambursabilã din culpa Beneficiarului are drept consecinţã restituirea, în termenul precizat în notificare, de cãtre Beneficiar a finanţãrii primite, sub formã de platã de daune-interese în cuantum egal cu suma trasã din finanţarea nerambursabilã acordatã, la care se adaugã dobânda legalã pentru suma acordatã, la nivelul dobânzii de referinţã a Bãncii Naţionale a României, calculatã de la data plãţii. În cazul nerestituirii finanţãrii, Autoritatea procedeazã la executarea contractului pentru finanţare nerambursabilã, în condiţiile legii. (5) În cazul în care încetarea contractului pentru finanţare nerambursabilã intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese. ART. 15 Decontarea cheltuielilor eligibile (1) Susţinerea de cãtre Autoritate a finanţãrii proiectului se face prin decontarea, în baza documentelor justificative, a sumelor reprezentând cheltuielile eligibile stabilite prin contractul pentru finanţare nerambursabilã şi efectuate ulterior încheierii contractului. (2) Autoritatea nu acordã plãţi în avans, Beneficiarul susţinând execuţia proiectului, pânã la momentul decontãrii, din surse financiare proprii. (3) Autoritatea nu efectueazã plãţi pentru facturile reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între beneficiarii finanţãrii şi furnizorii de produse/servicii/lucrãri aferente proiectului. (4) Decontarea se realizeazã, prin virament în contul Beneficiarului, pe mãsura realizãrii proiectului, în conformitate cu graficul de finanţare nerambursabilã, prevãzut în anexa nr. 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilã. (5) Decontarea se face pe baza dosarului de decontare depus la Autoritate, potrivit anexelor la contractul pentru finanţare nerambursabilã. (6) Condiţiile generale referitoare la dosarul de decontare sunt urmãtoarele: a) dosarul va avea opis, iar documentele cuprinse trebuie sã fie lizibile, numerotate, semnate şi ştampilate de cãtre Beneficiar; b) pentru documentul redactat într-o limbã strãinã se va anexa traducerea în limba românã fãcutã de un traducãtor autorizat; c) Beneficiarul trebuie sã se asigure cã valoarea cheltuielilor eligibile solicitate în cererea de tragere, pentru decontare, se încadreazã în valoarea programatã în graficul de finanţare nerambursabilã a contractului. Valoarea solicitatã spre decontare trebuie sã fie aferentã capitolelor de cheltuieli eligibile programate în cadrul tragerii (anexele nr. 1 şi 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilã). Cheltuielile care depãşesc valoarea din linia bugetarã sunt considerate cheltuieli neeligibile şi sunt suportate în integralitate de cãtre Beneficiar. (7) Condiţiile generale referitoare la facturã sunt urmãtoarele: a) sã fie corect completatã, sã existe ştampila furnizorului de produse/servicii/lucrãri şi semnãtura de primire a Beneficiarului finanţãrii; b) datele înscrise pe facturã sã fie ulterioare datei încheierii contractului pentru finanţare nerambursabilã cu Autoritatea; c) data înscrisã pe facturã sã fie ulterioarã datei semnãrii contractului de achiziţii; d) sã fie datatã anterior documentului/documentelor de platã cu care se achitã. (8) Condiţiile generale privitoare la documentul de platã, corespunzãtor cererii de tragere anterioare, sunt urmãtoarele: a) sã aibã semnãtura şi ştampila Beneficiarului finanţãrii; b) sã menţioneze clar numãrul facturii sau contractul pe care le achitã, iar contul şi banca Beneficiarului plãţii sã corespundã cu datele din contractul de achiziţii sau din adresa furnizorului de produse/servicii/lucrãri privind contul bancar al acestuia. (9) Condiţiile generale privitoare la extrasul de cont sunt urmãtoarele: a) sã fie datat şi ştampilat de banca la care are cont deschis Beneficiarul finanţãrii; b) sã existe corespondenţa datelor din documentele de platã şi contractul de achiziţii pentru produse/servicii/lucrãri privind banca şi numãrul contului; c) sã fie menţionate în cuprinsul sãu contractele şi facturile care se achitã cu documentele de platã; d) sã ateste, valoric şi ca datã, efectuarea plãţilor din documentele de platã corespondente. (10) Decontarea se face în termenul prevãzut în contractul pentru finanţare nerambursabilã. (11) La data depunerii fiecãrei cereri de tragere (exclusiv prima cerere de tragere), Beneficiarul finanţãrii este obligat sã depunã la sediul Autoritãţii dovada achitãrii integrale (inclusiv contribuţia proprie) a facturilor pentru produse/servicii/lucrãri aferente tragerii anterioare. (12) Personalul Autoritãţii verificã stadiul şi modul de implementare a proiectului, în conformitate cu prevederile contractuale, prin vizite de control la amplasamentul proiectului şi prin verificarea la sediul Beneficiarului a oricãrui document relevant necesar desfãşurãrii proiectului. (13) La finalul implementãrii proiectului, Beneficiarul finanţãrii va întocmi şi va transmite Autoritãţii, în termenul stabilit în contractul pentru finanţare nerambursabilã, în original, un raport de finalizare, care va fi verificat de responsabilul de proiect al Autoritãţii şi va fi supus aprobãrii preşedintelui acesteia. Odatã cu transmiterea raportului de finalizare, Beneficiarul este obligat sã facã dovada plãţii integrale a produselor achiziţionate (ordin de platã şi extras de cont). ART. 16 Publicarea informaţiilor relevante privind Programul (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legãturã cu Programul se publicã pe site-ul Autoritãţii, www.afm.ro, la secţiunea "Informaţii despre Programul privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calitãţii aerului". (2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formã de comunicate de presã din partea Beneficiarului şi/sau a Autoritãţii. CAP. II Eligibilitatea solicitantului, a proiectului şi a cheltuielilor ART. 17 Cuantumul finanţãrii (1) Finanţarea se acordã în cuantum de maximum 100% din valoarea totalã eligibilã a proiectului şi fãrã a se depãşi suma maximã care poate fi acordatã în cadrul sesiunii de finanţare. (2) Suma maximã care poate fi acordatã este de 10.000.000 lei, inclusiv TVA. ART. 18 Tipuri de proiecte finanţate prin Program Monitorizarea calitãţii aerului prin optimizarea şi dezvoltarea RNMCA ART. 19 Criterii de eligibilitate a solicitantului Este eligibil solicitantul care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii: a) acţioneazã în nume propriu; b) este administrator al RNMCA; c) nu are obligaţii restante la bugetul de stat, la bugetele locale, conform legislaţiei naţionale în vigoare. ART. 20 Criterii de eligibilitate a proiectului Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii: a) respectã prevederile naţionale şi comunitare privind protecţia mediului; b) respectã cerinţele europene privind monitorizarea calitãţii aerului; c) poate fi integrat în sistemul de monitorizare a calitãţii aerului existent; d) furnizeazã date de monitorizare a calitãţii aerului on-line; e) respectã cerinţele privind acurateţea mãsurãtorilor şi legislaţia naţionalã şi europeanã în domeniul metrologic. ART. 21 Categorii de cheltuieli eligibile Urmãtoarele categorii de cheltuieli sunt eligibile: 1. Analiza situaţiei existente privind necesarul, dotarea şi funcţionarea RNMCA (a staţiilor de monitorizare, a laboratoarelor de analize şi a centrelor de date de monitorizare): a) verificarea respectãrii cerinţelor legislaţiei din domeniu privind numãrul şi amplasarea punctelor fixe de monitorizare a calitãţii aerului, precum şi în ceea ce priveşte poluanţii evaluaţi; propunerea instalãrii de echipamente suplimentare de mãsurare în puncte fixe sau completarea/înlocuirea celor existente, dacã este cazul; b) verificarea funcţionãrii staţiilor de monitorizare existente în RNMCA, a laboratoarelor de analize şi a centrelor de date şi de informare a publicului existente; propunere de corecţie/îmbunãtãţire/remediere/întreţinere, dacã este cazul; c) verificarea completitudinii, consistenţei şi coerenţei bazelor de date, precum şi a funcţionalitãţii software-ului de achiziţie, transmisie, gestionare şi afişare a datelor de calitate a aerului; propunere de optimizare, dacã este cazul; verificarea infrastructurii şi software-ului de comunicaţii de date de calitate a aerului în vederea eficientizãrii costurilor de comunicaţii; propunere de actualizare şi/sau optimizare, dacã este cazul; verificarea şi evaluarea conformãrii caracteristicilor sistemelor informaţionale cu soluţiile tehnologice actuale şi caracteristica unitarã şi omogenã a RNMCA; propunere de actualizare şi/sau optimizare, dacã este cazul. 2. Realizarea respectãrii criteriilor optime de performanţã şi de funcţionare a echipamentelor/accesoriilor aparţinând RNMCA: a) constatarea gradului de uzurã şi a funcţionãrii la parametrii proiectaţi pentru aparatele şi instrumentele de mãsurare/prelevare din staţii, precum şi pentru echipamentele auxiliare aferente staţiilor de monitorizare din laboratoarele de analize şi din centrele de colectare a datelor aparţinând RNMCA; b) efectuarea reparaţiilor/remedierilor, corecţiilor, reglajelor şi calibrãrilor necesare funcţionãrii la parametrii proiectaţi a tuturor echipamentelor din RNMCA; c) verificarea respectãrii de cãtre aparatele de mãsurare şi materialele de referinţã certificate a cerinţelor metrologice şi efectuarea corecţiilor necesare, dacã este cazul; d) etalonarea echipamentelor de mãsurare, a echipamentelor şi materialelor de referinţã, inclusiv furnizarea materialelor de referinţã certificate necesare, dupã caz; e) realizarea optimizãrii bazelor de date şi a software-ului de achiziţie, transmisie, gestionare şi afişare a datelor de calitate a aerului; actualizarea şi/sau optimizarea infrastructurii şi software-ului de comunicaţii de date de calitate a aerului în vederea eficientizãrii costurilor de comunicaţii; actualizarea şi/sau optimizarea sistemelor informaţionale cu soluţiile tehnologice actuale şi caracteristica unitarã şi omogenã a RNMCA; f) pãstrarea în bune condiţii şi menţinerea în timp a funcţionãrii la parametrii optimi a RNMCA, în întregul sãu, luând în considerare procedurile standard de operare şi de asigurare a calitãţii. 3. Extinderea monitorizãrii calitãţii aerului prin asigurarea supravegherii tuturor poluanţilor prevãzuţi în directivele europene în domeniu, în conformitate cu noile reglementãri în vigoare: a) achiziţia şi instalarea de echipamente suplimentare de mãsurare în puncte fixe sau completarea/înlocuirea celor existente pentru poluanţii prevãzuţi de <>Ordinul ministrului mediului şi gospodãririi apelor nr. 448/2007 pentru aprobarea Normativului privind evaluarea pentru arsen, cadmiu, mercur, nichel şi hidrocarburi aromatice policiclice în aerul înconjurãtor; b) reamenajarea staţiilor de monitorizare în vederea instalãrii unor echipamente suplimentare; c) instalarea şi punerea în funcţiune a noilor echipamente de monitorizare, inclusiv etalonarea acestora; d) achiziţia de echipamente pentru completarea sau înlocuirea celor existente şi instalarea lor în staţiile de monitorizare, laboratoarele de analize şi centrele de colectare a datelor. ART. 22 Selecţia solicitantului (1) Selecţia solicitantului se face în baza dosarului de finanţare. (2) Documentele necesare pentru solicitarea finanţãrii sunt urmãtoarele: a) cererea de finanţare (anexa nr. 1); b) certificat de înregistrare fiscalã, în copie certificatã "conform cu originalul"; c) certificat de atestare fiscalã, emis de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanţare, în original sau copie legalizatã; d) certificat fiscal emis de administraţiile locale, valabil la data depunerii cererii de finanţare, în original sau copie legalizatã; e) certificat de cazier fiscal al solicitantului, eliberat de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanţare, în original sau copie legalizatã; f) proiect privind optimizarea şi dezvoltarea RNMCA. ART. 23 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ghid. ANEXA 1 la ghid CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ Titlul proiectului ..................................................... Denumirea solicitantului ............................................... Forma juridicã de organizare ........................................... Nr. de înregistrare la tribunal/judecãtorie ............................ Codul fiscal ....................................... Adresa sediului social: str. ............................. nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ..... Oraşul/Satul, comuna ................................................... Judeţul/Sectorul ...................................................... Telefon .................. Fax .............. E-mail .................... Reprezentantul legal ................................................. Responsabilul de proiect ................................................ Telefon (fix şi mobil) .......................... E-mail ................ Finanţare solicitatã Persoana juridicã .......................................... solicitã o finanţare nerambursabilã în sumã de ................................. lei, pe un termen de ............... luni. Valoarea totalã a cheltuielilor eligibile ale proiectului, conform Ghidului de finanţare al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), este de ......./(cheltuieli eligibile + cheltuieli neeligibile)/.......................... lei. Valoarea totalã a proiectului este de .......................... lei. Subsemnatul, reprezentant al ........................................, declar pe propria rãspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, urmãtoarele: a) societatea nu este insolvabilã, nu este în stare de dizolvare sau lichidare, nici în încetare de plãţi; b) societatea nu face obiectul unei proceduri legale pentru declararea acesteia în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a); c) sunt îndeplinite obligaţiile exigibile de platã a impozitelor şi taxelor cãtre bugetul general consolidat; d) nu susţinem/sponsorizãm activitãţi şi nu vom susţine/sponsoriza activitãţi cu efect negativ asupra mediului; e) societatea nu se aflã în dificultate economico-financiarã; f) deţinem contribuţia proprie necesarã implementãrii proiectului; g) nu am furnizat informaţii false în documentele prezentate; h) am depus întreaga documentaţie solicitatã de AFM conform Ghidului de finanţare; i) suntem de acord cu faptul cã în timpul procesului de analizã şi evaluare a proiectului poate apãrea ca necesarã completarea cu noi acte, autorizaţii, avize etc. a documentaţiei depuse iniţial, pe care, la cererea şi în termenul precizat de AFM, ne obligãm sã le depunem; j) nu am beneficiat de finanţare nerambursabilã din altã sursã pentru acelaşi proiect. Subsemnatul îmi asum rãspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în toate celelalte anexe şi documente depuse, inclusiv documentele financiare, garantez cã datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte şi declar cã am luat cunoştinţã de prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii. Neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea eronatã sau falsã a acestor condiţii va duce automat la respingerea proiectului sau, ulterior, la returnarea integralã a sumei primite ca finanţare în cadrul acestui program, dacã aceasta a fost acordatã. Finanţarea nerambursabilã solicitatã, dacã va fi aprobatã şi acordatã, va fi utilizatã în mod exclusiv pentru scopurile declarate în aceastã cerere de finanţare şi în anexele şi documentele aferente. Subsemnatul sunt de acord ca orice instituţie, societate comercialã, bancã, alte persoane juridice sã furnizeze informaţii reprezentanţilor autorizaţi ai AFM cu privire la orice aspect tehnic şi financiar în legãturã cu activitatea societãţii. Prin semnarea prezentei cereri şi aplicarea ştampilei, semnatarul confirmã cã a înţeles şi şi-a însuşit în întregime conţinutul acesteia. Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal ............................ Semnãtura reprezentantului legal şi ştampila solicitantului ................................. Numele, prenumele şi funcţia responsabilului de proiect ............................... Semnãtura responsabilului de proiect .................................... ANEXA 2 la ghid - Model - CONTRACT PENTRU FINANŢARE NERAMBURSABILĂ Nr. ........ din ............ Între: Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în ................................., ................................ nr. ....., sectorul .................., codul fiscal ............................, cont nr. .................................., deschis la Trezoreria Sectorului ........................, reprezentatã legal prin ................................ - preşedinte, în calitate de finanţator, denumitã în continuare AFM, şi ........................................., cu sediul în ..................................., înregistratã la Tribunalul/Judecãtoria ................................ sub nr. ......................, codul fiscal ..........................., cont nr. ..................., deschis la ............................., reprezentatã legal prin ............. - ..............., în calitate de beneficiar, denumitã în continuare Beneficiar, a intervenit urmãtorul contract: ART. 1 Obiectul contractului (1) AFM acordã Beneficiarului o finanţare nerambursabilã, denumitã în continuare finanţare, în valoare de ................. lei, reprezentând .......... % din valoarea totalã a cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului intitulat ...................................., denumit în continuare proiect, conform hotãrârii Comitetului de avizare nr. ....... din ................... . (2) Valoarea totalã a cheltuielilor eligibile ale proiectului este de ........................... lei. (3) În toate cazurile, finanţarea se raporteazã doar la valoarea cheltuielilor eligibile. (4) Pentru stabilirea valorilor cheltuielilor eligibile aferente fiecãrei trageri, se are în vedere cursul valutar al Bãncii Naţionale a României valabil la data încheierii prezentului contract de finanţare. (5) Cheltuielile proiectului sunt considerate eligibile dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele criterii generale: a) sunt necesare pentru realizarea proiectului; b) sunt în conformitate cu principiile unui management financiar corespunzãtor, respectiv utilizarea eficientã a banilor şi realizarea unui raport optim cost - beneficiu; c) sunt realizate dupã semnarea contractului de finanţare şi pe perioada de execuţie a proiectului; d) sunt înregistrate în contabilitatea Beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi pot fi dovedite prin documente originale; e) se încadreazã în anexa nr. 1. (6) Orice platã excedentarã efectuatã de cãtre AFM constituie platã necuvenitã, iar beneficiarul are obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmãrii de primire a notificãrii din partea AFM. (7) Beneficiarul acceptã finanţarea şi se angajeazã sã desfãşoare proiectul pe propria rãspundere. ART. 2 Destinaţia finanţãrii Finanţarea este acordatã pentru realizarea proiectului, Beneficiarul obligându-se s-o utilizeze integral şi numai pentru acest scop, conform cheltuielilor eligibile prevãzute în anexa nr. 1. ART. 3 Durata contractului şi perioada de utilizare a finanţãrii (1) Contractul intrã în vigoare la data semnãrii lui de cãtre ambele pãrţi. (2) Durata de realizare a proiectului este de ......../(nr. de luni)/....... de la data intrãrii în vigoare a prezentului contract, fãrã însã a se depãşi 12 luni de la data încheierii acestuia. (3) Suma neutilizatã la finalul execuţiei proiectului se considerã anulatã şi finanţarea se diminueazã în mod corespunzãtor. ART. 4 Modalitatea de platã (1) Beneficiarul va utiliza finanţarea în mai multe tranşe, în conformitate cu Graficul de finanţare nerambursabilã prevãzut în anexa nr. 2. (2) Utilizarea se efectueazã prin debitarea contului de trezorerie al AFM, pe mãsura tragerii sumelor şi prin creditarea contului nr. ...................., deschis de cãtre Beneficiar la ......., numai pe bazã de cerere de tragere, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3, însoţitã de documentele justificative prevãzute în anexa nr. 4. (3) Cheltuielile bancare (comisioanele bancare, diferenţele de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile. (4) Valoarea acordatã Beneficiarului se calculeazã prin aplicarea la cheltuielile eligibile aferente fiecãrei trageri a procentului aprobat. ART. 5 Obligaţiile Beneficiarului Beneficiarul are urmãtoarele obligaţii: 1. sã foloseascã finanţarea numai în scopul şi în condiţiile în care a fost acordatã; 2. sã asigure contribuţia proprie pentru realizarea proiectului; 3. sã asigure executarea proiectului cu diligenţa necesarã şi eficienţã, în conformitate cu prezentul contract, precum şi cu legislaţia în vigoare şi standardele de mediu aplicabile; 4. sã respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, pentru achiziţionarea de bunuri, servicii sau lucrãri din finanţarea acordatã din Fondul pentru mediu; 5. sã furnizeze AFM documentaţia privind procedura de atribuire a contractelor de achiziţii publice, inclusiv contractele, pânã la data depunerii cererii de tragere din finanţare; 6. sã fie singurul rãspunzãtor în faţa AFM pentru implementarea proiectului; 7. sã asigure înregistrarea în evidenţa contabilã a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementãrilor contabile în vigoare; 8. sã furnizeze AFM copii ale situaţiilor sale financiare trimestriale/semestriale şi anuale, inclusiv balanţele lunare de verificare aferente acestora, şi sã transmitã AFM orice altã informaţie sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de cãtre aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere; 9. sã plãteascã toate taxele, impozitele şi contribuţiile pe care le datoreazã potrivit reglementãrilor legale; în acest sens va depune certificat de atestare fiscalã la fiecare tragere şi, semestrial, certificat fiscal; 10. sã introducã în gestiunea proprie bunurile de natura activelor imobilizate corporale achiziţionate în baza acestui contract, sã le inscripţioneze cu sintagma "finanţat din Fondul pentru mediu", sã le utilizeze şi sã le conserve cu diligenţele unui bun proprietar şi sã nu le înstrãineze, gajeze sau ipotecheze pe perioada derulãrii proiectului şi timp de .......... luni de la data finalizãrii proiectului; 11. sã nu vândã, cesioneze, închirieze sau disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de proiect, în alt scop decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel puţin egalã cu cele existente; 12. sã întocmeascã şi sã remitã AFM, în termen de 30 de zile de la acordarea ultimei cereri de tragere, un raport de finalizare detaliat privind realizarea activitãţilor; 13. sã permitã reprezentanţilor AFM accesul la sediile sale şi la amplasamentul proiectului pentru inspectarea activitãţilor ce se realizeazã din finanţarea acordatã şi examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile, legate de proiect; 14. sã permitã personalului AFM sã controleze modul în care Beneficiarul îndeplineşte obiectivele proiectului; 15. sã nu sponsorizeze/sã nu finanţeze activitãţi cu impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a contractului; 16. sã notifice AFM şi sã prezinte documentele corespunzãtoare, în termen de 7 zile de la apariţia urmãtoarelor evenimente: a) modificãri cu privire la actele constitutive şi/sau la informaţiile furnizate AFM cu ocazia prezentãrii cererii de finanţare sau pe parcursul derulãrii prezentului contract; b) în cazul în care va fi supus unei proceduri de dizolvare sau lichidare; 17. sã suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregãtirea, încheierea, executarea, punerea în aplicarea şi terminarea prezentului contract şi a tuturor documentelor şi activitãţilor aferente; 18. sã notifice AFM cu privire la orice alocaţie nerambursabilã pe care o primeşte pânã la încetarea contractului de finanţare. ART. 6 Obligaţiile AFM AFM are urmãtoarele obligaţii: 1. sã asigure finanţarea proiectului în condiţiile menţionate în prezentul contract; 2. sã urmãreascã îndeplinirea etapelor prevãzute în contract; 3. sã verifice prin inspecţie la faţa locului dacã tot ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de aprobarea cererii de tragere; 4. sã punã la dispoziţia Beneficiarului informaţiile legate de finanţare; 5. sã întocmeascã nota de control ca urmare a depunerii cererii de tragere. ART. 7 Cazuri de culpã (1) Nerespectarea de cãtre Beneficiar a oricãreia dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul contract constituie caz de culpã. (2) Constituie caz de culpã şi urmãtoarele fapte ale Beneficiarului: a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine finanţarea prevãzutã în contract ori furnizeazã rapoarte ce nu reprezintã realitatea; b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legãturã cu proiectul, stabilite printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã; c) împotriva Beneficiarului a fost demaratã procedura de dizolvare/lichidare/insolvenţã; d) situaţia economico-financiarã a Beneficiarului nu mai asigurã condiţii de realizare a proiectului. (3) AFM va notifica Beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpã şi în cazul în care deficienţele menţionate în notificare nu sunt înlãturate în maximum 30 de zile de la data notificãrii, AFM are dreptul sã ia urmãtoarele mãsuri, fãrã punerea în întârziere şi fãrã nicio altã formalitate prealabilã: a) sistarea temporarã a utilizãrii finanţãrii, pânã la remedierea cauzelor care au dus la sistare; b) sistarea definitivã şi rezilierea unilateralã a contractului cu recuperarea sumelor virate cãtre Beneficiar, în condiţiile Codului de procedurã fiscalã. ART. 8 Încetarea contractului (1) Contractul înceteazã de drept: a) la data prevãzutã în contract; b) în cazul imposibilitãţii obiective a Beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile; c) la data intervenţiei unui act de autoritate; d) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevãzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în aşa mãsurã încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrarã instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat Beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţã de apariţia unor astfel de circumstanţe. (2) Contractul înceteazã prin reziliere, la iniţiativa AFM, în urmãtoarele condiţii: a) Beneficiarul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract; b) Beneficiarul este în procedurã de reorganizare judiciarã ori faliment, executare silitã sau în oricare altã procedurã asemãnãtoare; c) în situaţia intervenirii unuia dintre cazurile de culpã prevãzute la art. 7 alin. (2). (3) Rezilierea contractului de finanţare din culpa Beneficiarului are drept consecinţã restituirea, în termenul precizat în notificare/înştiinţarea de platã, de cãtre Beneficiar a finanţãrii primite, sub formã de platã de daune-interese în cuantum egal cu suma trasã din finanţarea nerambursabilã acordatã, la care se adaugã dobânda legalã pentru suma acordatã, la nivelul dobânzii de referinţã a Bãncii Naţionale a României, calculatã de la data plãţii. (4) Beneficiarul rãmâne direct rãspunzãtor pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa ori la iniţiativa sa (inclusiv majorãri de întârziere, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare). (5) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese. (6) Pentru nedepunerea primei cereri de tragere în primele 12 luni de la data semnãrii contractului acesta se reziliazã fãrã alte notificãri prealabile. ART. 9 Forţa majorã şi cazul fortuit (1) Prin forţã majorã şi/sau caz fortuit se înţelege un eveniment independent de voinţa pãrţilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit dupã încheierea contractului şi care împiedicã pãrţile sã îşi execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale. (2) Partea care invocã forţa majorã are urmãtoarele obligaţii: a) de a o notifica celeilalte pãrţi în termen de 5 zile de la data apariţiei; b) sã transmitã în termen de cel mult 30 zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţã majorã certificatul de forţã majorã emis de autoritatea competentã; c) sã comunice data încetãrii în termen de 5 zile de la încetare; d) de a lua orice mãsuri care îi stau la dispoziţie, în vederea limitãrii consecinţelor. (3) Dacã nu se procedeazã la anunţare în condiţiile şi termenele prevãzute, partea care o invocã va suporta toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin lipsa notificãrii. (4) Îndeplinirea contractului va fi suspendatã în perioada de acţiune a forţei majore, dar fãrã a prejudicia drepturile ce li se cuveneau pãrţilor pânã la apariţia acesteia. (5) Forţa majorã, comunicatã şi doveditã în condiţiile alin. (2), exonereazã de rãspundere partea care o invocã. (6) Dacã forţa majorã şi/sau consecinţele acesteia dureazã sau se estimeazã cã va/vor dura mai mult de 3 luni, pãrţile se obligã sã negocieze cu bunã-credinţã în vederea identificãrii soluţiei celei mai bune: a) încetarea contractului, fãrã ca vreuna dintre pãrţi sã poatã pretinde celeilalte daune-interese; b) modificarea contractului. (7) Prevederile de mai sus se aplicã şi cazului fortuit. ART. 10 Alte clauze (1) Beneficiarul îşi asumã integral rãspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul derulãrii proiectului, AFM fiind degrevatã integral de orice responsabilitate. (2) Beneficiarul îşi asumã integral rãspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecţia muncii personalului însãrcinat cu implementarea proiectului. (3) În nicio circumstanţã şi din niciun motiv AFM nu poate fi trasã la rãspundere şi obligatã la plata de daune-interese pe durata desfãşurãrii proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despãgubire sau plãţi suplimentare. (4) În cazul în care realizarea proiectului genereazã costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala Beneficiarului. (5) Contractul în integralitatea sa, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii; în caz de imposibilitate, neimputabilã Beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluatã de succesorii sãi în drepturi, cu aprobarea prealabilã a AFM. (6) Beneficiarul va adopta o conduitã adecvatã prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice situaţie care dã naştere sau este posibil sã dea naştere unui astfel de conflict. (7) AFM şi Beneficiarul se angajeazã sã pãstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai autoritãţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe pãrţi numai cu acordul pãrţilor prezentului contract. (8) Drepturile de proprietate intelectualã rezultate în urma implementãrii proiectului, precum şi alte documente legate de proiect vor rãmâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi dupã cum considerã necesar informaţia cuprinsã în rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora. (9) Beneficiarul are obligaţia de a despãgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate cu orice reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultã din încãlcarea unor drepturi de proprietate intelectualã (brevete de invenţie, mãrci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activitãţile necesare implementãrii proiectului şi daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli, de orice naturã, aferente violãrii dreptului de proprietate intelectualã. (10) Beneficiarul este de acord ca AFM sã publice date privind rezultatele implementãrii proiectului. (11) Beneficiarul se obligã ca, în orice notã, raport, material publicat, conferinţã şi seminar cu privire la proiect, sã specifice cã acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu. (12) Neexercitarea de cãtre AFM a oricãrui drept prevãzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, pânã la stingerea tuturor obligaţiilor Beneficiarului faţã de aceasta. (13) În situaţia rectificãrii bugetului de venituri şi cheltuieli anual al AFM, finanţarea se diminueazã/se sisteazã temporar, cu posibilitatea de prelungire a duratei contractului/înceteazã. (14) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificãri ale legislaţiei aplicabile, pãrţile au obligaţia sã depunã toate diligenţele, conform noilor reglementãri, astfel încât sã nu se abatã de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia. ART. 11 Jurisdicţie (1) Orice neînţelegere rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilã. (2) În cazul în care o soluţie amiabilã nu este posibilã, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecãtoreşti de drept comun în a cãrei razã teritorialã îşi are sediul AFM. ART. 12 Notificãri (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris, la urmãtoarele adrese: a) pentru AFM: Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6; b) Pentru Beneficiar: ................... . (2) În cazul în care Beneficiarul doreşte sã fie notificat la o altã adresã sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicatã în scris AFM. (3) Notificãrile fãcute Beneficiarului la adresele menţionate la alin. (1) lit. b) se considerã a fi aduse la cunoştinţa acestuia. (4) Notificãrile se pot transmite şi prin fax, la numãrul .................. pentru AFM şi numãrul ............... pentru Beneficiar, cu condiţia sã fie confirmate ulterior. ART. 13 Amendamente (1) Prezentul contract, inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul pãrţilor, consemnat într-un act adiţional. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este necesarã întocmirea unui act adiţional pentru modificãrile din coloana nr. 1 ("Data depunerii cererii de tragere") din anexa nr. 2, dacã acestea nu implicã şi modificarea duratei de realizare a proiectului. În acest caz, sumele neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare. (3) Cererea privind modificarea contractului va fi transmisã AFM cu minimum 10 zile înaintea datei la care se doreşte sã opereze aceasta, cu excepţia cazurilor bine întemeiate şi justificate de cãtre Beneficiar. (4) Cererea privind decalarea datei de depunere a cererii de tragere în condiţiile prevãzute la alin. (3) se transmite cu cel puţin douã zile înaintea momentului la care se doreşte ca aceastã modificare sã intre în vigoare. (5) De asemenea, nu este necesarã întocmirea unui act adiţional pentru modificãrile înregistrate în graficul de desfãşurare a activitãţilor, prevãzut în anexa nr. 5, cu condiţia ca solicitarea privind modificarea acesteia sã fie transmisã AFM cu minimum 5 zile înaintea datei la care se va desfãşura activitatea respectivã, dacã aceasta va fi devansatã, sau cu minimum 5 zile înaintea datei stabilite prin contract. ART. 14 Dispoziţii finale (1) Prezentul contract este titlu executoriu potrivit <>art. 13 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind întocmit, interpretat şi executat conform legislaţiei române şi guvernat de aceasta. (2) Prin semnarea prezentului contract, noi, reprezentanţii legali ai Beneficiarului, am luat cunoştinţã de prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii. (3) Anexele ............*1), pe care Beneficiarul declarã cã le cunoaşte şi le acceptã, fac parte integrantã din prezentul contract.----------- *1) Se va completa identificând corespunzãtor fiecare anexã sau se va elimina dacã nu sunt anexe. (4) Prezentul contract s-a semnat la data de ............... la sediul AFM, în douã exemplare, ambele având valoare juridicã egalã, din care un exemplar pentru AFM şi unul pentru Beneficiar. Administraţia Fondului pentru Mediu Preşedinte, ............................. Beneficiar .......................................... (numele şi funcţia persoanelor menţionate în preambulul contractului, semnãtura şi ştampila) NOTĂ: În contractul ce se încheie cu Beneficiarul: - se vor completa toate rubricile rãmase libere; - se vor elimina toate prevederile care nu se potrivesc, se vor renumerota articolele şi paragrafele şi se vor face corelãrile corespunzãtoare; - se vor elimina, dacã este cazul, toate variantele înscrise cu barã care nu corespund. ANEXA 1 la contractul pentru finanţare nerambursabilã
Nr. .........../.............
CAPITOLE ŞI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Capitole şi subcapitole de cheltuieli eligibile │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
.............................
Beneficiar
.............................
(numele şi funcţia persoanelor
menţionate în preambulul contractului,
semnãtura şi ştampila)
Întocmit de referent de specialitate
(numai exemplarele care rãmân la AFM)
.............................
ANEXA 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilã
Nr. .........../.............
GRAFICUL DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
┌─────┬───────────────────────────────────┬──────┐
│Nr. │ │ │
│crt. │ Data depunerii cererii de tragere │ Suma │
├─────┼───────────────────────────────────┼──────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │
├─────┼───────────────────────────────────┼──────┤
│ 1. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────┼──────┤
│ 2. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────┼──────┤
│ ... │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────┼──────┤
│Total│ x │ │
└─────┴───────────────────────────────────┴──────┘
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
.............................
Întocmit de referent de specialitate
(numai exemplarele care rãmân la AFM)
.............................
Beneficiar
.............................
(numele şi funcţia persoanelor
menţionate în preambulul contractului,
semnãtura şi ştampila)
ANEXA 3 la contractul pentru finanţare nerambursabilã - Model - Nr. .........../............. Solicitant ............................ Sediul ................................ C.U.I. ................................ Cont nr. ............, deschis la Trezoreria .................... Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru Mediu ............. CERERE DE TRAGERE Nr. ..../...... În baza Contractului pentru finanţare nerambursabilã nr. ............................. din ....../......./................., vã rugãm sã aprobaţi prezenta cerere de tragere, pentru suma de .......................... lei, din finanţarea nerambursabilã în valoare de .......................... lei. Aceastã sumã va fi utilizatã pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activitãţilor desfãşurate în perioada ..................... . Documentele justificative [stat de platã colectiv sau individual (dupã caz), situaţii de lucrãri executate de Beneficiar, cuantificate valoric (dupã caz), facturi fiscale, ordine de platã, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv chitanţe fiscale, cecuri, registre de casã, ordine de deplasare (dupã caz), facturi externe (traduse autorizat în limba românã), documente de transport, packing list, dispoziţii de platã externe, declaraţii vamale (pentru importurile din afara UE), extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor), documentaţia privind procedurile de achiziţie publicã (numai pentru unitãţile de învãţãmânt), contracte cu terţi pentru achiziţia de bunuri/servicii/lucrãri (în situaţia în care contractul este redactat într-o limbã strãinã, se va prezenta şi traducerea autorizatã a acestuia în limba românã), proces-verbal de recepţie bunuri/servicii/lucrãri, certificat de atestare fiscalã (pentru fiecare tragere), certificat fiscal (trimestrial), precum şi balanţele de verificare lunare, certificate de calitate şi de garanţie, declaraţia de conformitate (a producãtorului utilajului), alte documente relevante] sunt anexate la prezenta cerere în original şi în copie. Situaţia finanţãrii la data prezentei cereri de tragere
┌──────────────┬─────────────┬───────────────┬──────────┬───────────┬──────────┐
│Suma totalã │Suma acordatã│Suma solicitatã│Suma │Suma totalã│Suma │
│aprobatã │pânã la data │prin prezenta │aprobatã │trasã din │rãmasã de │
│conform │prezentei │cerere de │prin │finanţare, │tras din │
│contractului │cereri de │tragere │prezenta │inclusiv │finanţarea│
│pentru │tragere │ │cerere │suma │aprobatã │
│finanţare │ │ │de tragere│aprobatã │(col. 1-5)│
│nerambursabilã│ │ │ │prin │ │
│ │ │ │ │prezenta │ │
│ │ │ │ │cerere de │ │
│ │ │ │ │tragere │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼─────────────┼───────────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴─────────────┴───────────────┴──────────┴───────────┴──────────┘
Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, declar cã am verificat datele din prezenta cerere şi în conformitate cu informaţiile furnizate o declar corectã şi completã. Reprezentantul legal al Beneficiarului Numele şi prenumele ................................. Funcţia .............................................. Semnãtura ........................................ L.S. Aprobat Administraţia Fondului pentru Mediu Preşedinte, .................... Director Direcţia economicã, .............................. Director Direcţia implementare proiecte, .......................................... Şef Serviciu implementare, ............................ Referent de specialitate, .......................... NOTĂ: Coloanele 1, 2 şi 3 se completeazã de cãtre Beneficiar, iar coloanele 4, 5 şi 6 de cãtre salariaţii Administraţiei Fondului pentru Mediu. Dupã aprobare, o copie a cererii de tragere va fi înmânatã Beneficiarului. ANEXA 4 la contractul pentru finanţare nerambursabilã Nr. ......../....... LISTA documentelor justificative pentru efectuarea plãţilor de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu 1. Stat de platã colectiv sau individual (dupã caz) 2. Situaţii de lucrãri executate de Beneficiar, cuantificate valoric (dupã caz) 3. Facturi fiscale, ordine de platã, extrase de cont şi/sau alte documente justificative, respectiv chitanţe fiscale, cecuri, registre de casã, ordine de deplasare (dupã caz) 4. Facturi externe (traduse autorizat în limba românã), documente de transport, packing list, dispoziţii de platã externe, declaraţii vamale, extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor) 5. Documentaţia privind procedurile de achiziţie publicã (numai pentru unitãţile de învãţãmânt) 6. Contracte cu terţi pentru achiziţia de bunuri/servicii/lucrãri (în situaţia în care contractul este redactat într-o limbã strãinã, se va prezenta şi traducerea autorizatã a acestuia în limba românã) 7. Proces-verbal de recepţie bunuri/servicii/lucrãri 8. Certificat de atestare fiscalã (pentru fiecare tragere), certificat fiscal (trimestrial), precum şi balanţele de verificare în care se evidenţiazã sumele primite ca finanţare din partea Administraţiei Fondului pentru Mediu. 9. Certificate de calitate şi de garanţie 10. Declaraţia de conformitate (a producãtorului utilajului) 11. Alte documente relevante ANEXA 5 la contractul pentru finanţare nerambursabilã
Nr. ......../........
GRAFICUL DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR
┌──────┬─────────────────────────┬────────────────┐
│Nr. │ Data (intervalul) │ │
│crt. │ desfãşurãrii │ Activitatea*) │
├──────┼─────────────────────────┼────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │
├──────┼─────────────────────────┼────────────────┤
│ 1. │ │ │
├──────┼─────────────────────────┼────────────────┤
│ 2. │ │ │
├──────┼─────────────────────────┼────────────────┤
│ ... │ │ │
├──────┼─────────────────────────┼────────────────┤
│Total:│ x │ │
└──────┴─────────────────────────┴────────────────┘
--------
*) Vor fi menţionate şi activitãţi ca: recepţionarea tipãriturilor,
achiziţionarea obiectelor de inventar (aparat foto, binoclu, GPS),
echipamentelor de protecţie, materialelor inscripţionate, consumabilelor.
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
.............................
Întocmit referent de specialitate
(numai exemplarele care rãmân
la Administraţia Fondului pentru Mediu)
.............................
Beneficiar
.............................
(numele şi funcţia persoanelor
menţionate în preambulul contractului,
semnãtura şi ştampila)
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.