Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.726 din 12 decembrie 2002 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanţelor Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 580/2002
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 491/2002, cu modificările ulterioare, ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: ART. 1 Anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 580/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, se modifica şi se completează astfel: 1. La articolul 1 alineatul (6), litera c) va avea următorul cuprins: "c) în totalul obligaţiilor prevăzute la art. 13 din ordonanţa de urgenţă, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 491/2002, intra totalul obligaţiilor bugetare datorate şi neachitate, creditele scandente (mai puţin limitele de creditare pentru contul curent) şi furnizorii neachitati peste termenele contractuale;"
2. La articolul 1 alineatul (6), litera f) va avea următorul cuprins: "f) prin activităţi sezoniere, în sensul alin. (2) al art. 13 din ordonanţa de urgenţă, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 491/2002, se înţelege activităţile pentru care fluxul principal al veniturilor se localizeaza în anumite perioade ale anului; cuantumul ratelor se stabileşte în corelatie cu fluxul veniturilor obţinute de comun acord cu debitorul, iar majorările se datorează şi se achită lunar. Debitorii vor întocmi o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte cat reprezintă veniturile obţinute din activităţi sezoniere în totalul veniturilor realizate în ultimele 12 luni;"
3. La articolul 1, alineatul (6) se completează cu literele g) şi h) cu următorul cuprins: "g) pentru debitorii persoane juridice, care s-au format prin fuziune şi care au obligaţii restante la bugetul de stat, indicatorii prevăzuţi în anexa la ordonanţa de urgenţă vor fi calculati prin însumarea datelor din bilanţurile contabile ale celor două societăţi; h) pentru debitorii persoane juridice, care au avut întreruptă activitatea în anii anteriori anului în care au depus cerere de acordare a înlesnirilor la plata şi care au obligaţii restante la bugetul de stat, cifra de afaceri necesară la calcularea numărului de rate se estimeaza prin însumarea din balantele de verificare lunare, pe o perioadă de 12 luni consecutive anterioare datei depunerii cererii, a veniturilor lunare care contribuie la constituirea cifrei de afaceri în conformitate cu prevederile legale privind tipul de situaţii financiare anuale ce trebuie întocmite de debitori."
4. La articolul 1 alineatul (8), literele c) şi d) vor avea următorul cuprins: "c) debitorii care obţin peste 63 de puncte şi la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligaţiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepţia majorărilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de plată a majorărilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere aferente obligaţiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate şi calculate până la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenta; debitorii care obţin între 29 şi 63 de puncte şi la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligaţiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepţia majorărilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de reducerea cu 50% a majorărilor de întârziere şi penalitatilor de întârziere aferente obligaţiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate şi calculate până la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenta; diferenţa de majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere rămase de plată în sarcina debitorului după acordarea reducerii în conformitate cu prevederile alin. (2) al art. 14 din ordonanţa de urgenţă, modificată prin Legea nr. 491/2002, reprezintă obligaţii cu termen de plată în anul curent, respectiv data intrării în vigoare a convenţiei; d) prevederile lit. c) se aplică şi debitorilor în cazul în care au în derulare înlesniri la plata ce au ca obiect numai majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere, scutirea acordându-se pentru suma rămasă de plată la data încheierii convenţiei."
5. La articolul 3 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins: "b) situaţia privind soldurile conturilor de disponibilitati în lei şi în valută şi depozitele bancare, inclusiv pe unităţi plătitoare, la data scadentei obligaţiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata, precum şi situaţia privind creditele curente şi creditele scadente; situaţia va cuprinde cuantumul obligaţiilor bugetare la data scadentei acestora în comparatie cu soldul disponibilităţilor în lei şi în valută, precum şi cu diferenţele neutilizate din limitele de creditare şi depozitele bancare, la aceeaşi dată;"
6. La articolul 3 alineatul (3), litera d^1) va avea următorul cuprins: "d^1) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăţilor agricole, înfiinţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultura, din care să rezulte structura asociaţilor, mobilitatea sediului şi/sau a asociaţilor;"
7. La articolul 3 alineatul (3), litera m) va avea următorul cuprins: "m) situaţia privind totalul obligaţiilor restante înregistrate în ultima balanţa de verificare întocmită conform prevederilor legale, reprezentând obligaţii către toate bugetele, credite scadente (mai puţin limitele de creditare pentru contul curent) şi soldul furnizorilor neachitati la termenele contractuale;"
8. La articolul 4, alineatul (7) va avea următorul cuprins: "(7) În cazul obligaţiilor ce fac obiectul cererilor de înlesniri la plata ale debitorilor menţionaţi la art. 3 alin. (1) lit. a) din prezentele norme metodologice, organul fiscal respectiv va solicita organelor fiscale la care sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt înregistrate ca plătitoare de impozite şi taxe întocmirea unor referate care să cuprindă informaţii referitoare la numărul de declaraţii de impozite şi taxe depuse în ultimele 24 de luni, obligaţiile neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursa, dacă a beneficiat anterior de înlesniri, situaţia privind achitarea debitelor anului curent, dacă contribuabilul a fost sancţionat pentru evaziune fiscală, situaţia achitării integrale a debitelor din anii precedenti, diferenţa de obligaţii ale bugetului de stat constatate prin control fiscal, totalul impozitelor declarate în cursul perioadei verificate."
9. La articolul 4, alineatul (10) va avea următorul cuprins: "(10) În cazul în care competenţa de acordare a înlesnirilor la plata este a Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, verifica şi analizează documentaţia şi avizează, după caz, cap. I şi II din referatul întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4 de către organul fiscal la care a fost depusa cererea, iar pentru debitorii menţionaţi la art. 3 alin. (1) lit. a) vor întocmi, pe baza referatelor transmise conform art. 4 alin. (7), şi un referat centralizator pentru sucursale şi puncte de lucru."
10. La articolul 7, punctul 1 se completează cu literele h), i), j) şi k) cu următorul cuprins: "h) garanţia constituită în numerar la trezoreria organului fiscal poate fi utilizata şi pentru stingerea ultimei/ultimelor rate rămase de plată din înlesnirea aprobată, după caz; i) în cazul în care debitorul achită în totalitate una dintre obligaţiile care au făcut obiectul inlesnirii la plata, nivelul garanţiei constituite nu se schimba; j) nu se constituie garanţie în cazul majorărilor de întârziere şi penalitatilor de întârziere amânate în vederea reducerii sau scutirii; k) pentru obligaţiile la bugetul de stat datorate şi neachitate începând cu 1 ianuarie 2003, pentru care se acordă amânare sau eşalonare la plata, garanţia este de 100% din totalul creanţelor amânate/eşalonate la plata. Pentru obligaţiile la bugetul de stat restante la 31 decembrie 2002, la constituirea garanţiei se aplică prevederile art. 7 pct. 1 lit. a), b) şi c)."
11. La articolul 7, punctul 4 va avea următorul cuprins: "4. Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii sunt obligaţi să îşi achite obligaţiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a convenţiei. În cazul în care debitorii nu achită la scadenta obligaţiile curente la bugetul de stat, pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere şi penalităţile de întârziere aferente. Obligaţiile curente la bugetul de stat, cu scadenţa după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale şi/sau puncte de lucru stabile sunt obligaţi să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele şi/sau punctele de lucru stabile."
12. La articolul 7, punctul 6 va avea următorul cuprins: "6. Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii vor transmite organului fiscal teritorial la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe orice intenţie de înstrăinare de active pe toată perioada derulării inlesnirii la plata, cu excepţia debitorilor care se încadrează în prevederile art. 21 din ordonanţa de urgenţă, modificată prin Legea nr. 491/2002. Organul fiscal va putea aproba înstrăinarea de active, cu condiţia încasării contravalorii acestora în contul obligaţiilor bugetare pentru care s-au obţinut înlesniri la plata. Prin active care nu pot fi înstrăinate pe perioada derulării înlesnirilor la plata decât cu acordul organului fiscal teritorial se înţelege activele corporale şi necorporale, astfel cum sunt definite de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată."
13. Articolul 12 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins: "(4) Pentru ratele achitate în avans reprezentând obligaţii ale bugetului de stat şi majorări datorate pe perioada eşalonării, majorările se recalculează la achitarea ultimei rate din grafic."
14. La articolul 19, după alineatul (3) se introduc alineatele (4)-(15) cu următorul cuprins: "(4) Pentru a beneficia de prevederile art. 28^1 alin. (1), (2) şi (3) din ordonanţa de urgenţă, introdus prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, debitorii vor depune o cerere la organul fiscal teritorial unde sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe. (5) Cererea depusa de debitor va conţine numărul şi data documentului prin care s-a aprobat înlesnirea iniţială, sumele achitate din înlesnire, termenele la care au fost achitate şi suma reprezentând majorări de întârziere şi/sau penalităţi de întârziere ce urmează a fi scutite la plata. (6) Organul fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe verifica, pe baza informaţiilor din evidenta analitica pe plătitori, respectarea întocmai a inlesnirii la plata menţionate în cerere, respectiv plata ratelor în cuantumul stabilit şi la termen şi a condiţiilor în care înlesnirea a fost acordată, intocmindu-se în acest sens un referat. (7) Pe baza referatului întocmit conform alin. (6) direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, soluţionează cererile, cu excepţia celor pentru care ajutorul de stat este mai mare de 50 miliarde lei şi pentru care soluţionarea este de competenţa Ministerului Finanţelor Publice. (8) Pentru diferenţa de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri la bugetul de stat, eşalonate la plata conform alin. (1) al art. 28^1 din ordonanţa de urgenţă, introdus prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, se datorează majorări în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare. (9) Ministerul Finanţelor Publice sau direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene ori a municipiului Bucureşti, după caz, încheie o convenţie de plată cu debitorul, prin care precizează tipul obligaţiilor şi suma acestora, care fac obiectul înlesnirilor la plata, perioada de acordare, condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru menţinerea valabilităţii inlesnirii, cuantumul majorărilor ce trebuie achitate, graficele de eşalonare la plata, care fac parte integrantă din aceasta. (10) Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii sunt obligaţi să îşi achite obligaţiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare încheierii convenţiei. În cazul în care debitorii nu achită la scadenta obligaţiile curente la bugetul de stat, pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere şi penalităţile de întârziere aferente. Obligaţiile curente la bugetul de stat, cu scadenţa după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale şi/sau puncte de lucru stabile sunt obligaţi să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele şi/sau punctele de lucru stabile. (11) Majorările datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, calculate şi achitate pe perioada inlesnirii la plata până la data depunerii cererii de aplicare a prevederilor art. 28^1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, introdus prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, nu se restituie. (12) Majorările datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi neachitate de către debitorii care se încadrează în prevederile art. 28^1 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, introdus prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, se amana la plata pe 5 ani pe baza unei cereri depuse de debitori la organul fiscal teritorial la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe. (13) Organul fiscal teritorial întocmeşte un referat din care să rezulte ca înlesnirea la plata a fost respectata astfel cum a fost acordată, respectiv au fost achitate integral şi în termen toate ratele şi au fost respectate condiţiile în care aceasta a fost aprobată. (14) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, încheie o convenţie cu debitorul în care se precizează suma amânată la plata şi condiţiile ce trebuie îndeplinite pe perioada amânării. (15) Pe perioada amânării la plata a majorărilor prevăzute la alin. (8), datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, debitorul este obligat sa achite obligaţiile curente la bugetul de stat cu termene scadente începând cu ziua lucrătoare imediat următoare celei în care a achitat ultima rata din eşalonarea iniţială. În cazul în care debitorul nu achită la scadenta obligaţiile curente la bugetul de stat, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere şi penalităţile de întârziere aferente. Obligaţiile curente la bugetul de stat, cu scadenţa după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale şi/sau puncte de lucru stabile sunt obligaţi să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele şi/sau punctele de lucru stabile. Neplata obligaţiilor curente la bugetul de stat atrage anularea amânării la plata a majorărilor datorate în conformitate cu prevederile alin. (12), acestea urmând să se încaseze potrivit reglementărilor legale în vigoare."
15. Litera d) din anexa nr. 3a) la normele metodologice va avea următorul cuprins: "d) pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorul este obligat să îşi achite obligaţiile curente la bugetul de stat cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a convenţiei. În cazul în care debitorul nu achită la scadenta obligaţiile curente la bugetul de stat, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere şi penalităţile de întârziere aferente. Obligaţiile curente la bugetul de stat, cu scadenţa după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere şi penalităţi de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal."
16. Punctele 3 şi 15 din capitolul II al anexei nr. 4 la normele metodologice vor avea următorul cuprins: "3. Total datorii (bugetare + pe termen scurt) ........... lei; ................................................................. 15. Situaţia achitării debitelor anului curent: 15.1. Sume achitate în contul debitelor anului curent ........ lei; 15.2. Total debite cu termen de plată în anul curent ......... lei: - neachitate – achitat până la 30% inclusiv – achitat între 30% şi 65% inclusiv – achitat între 65% şi 90% inclusiv – achitat peste 90%."
17. Nota la capitolul II din anexa nr. 4 la normele metodologice se completează şi va avea următorul cuprins: "a) Datele prevăzute la pct. 9, 13, 14, 15, 16, 29 şi 30 din acest capitol se prezintă pe fiecare unitate plătitoare de impozite şi taxe, cu precizarea organului fiscal la care aceasta este înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe. b) La pct. 9: în situaţia în care vechimea debitorului este mai mica de 24 de luni, dar s-au depus toate declaraţiile de impozite, taxe şi contribuţii, se va acorda punctajul maxim. c) La pct. 13: sintagma "obligaţii neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursa" se referă la debitele neachitate reprezentând impozite cu reţinere prin stopaj la sursa. d) La pct. 21: sintagma "unităţi economice cu finanţare bugetară" se referă la ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi la instituţiile din subordinea acestora. Situaţia prevăzută la acest criteriu se întocmeşte de către debitor şi se semnează, pe propria răspundere, de către reprezentantul legal al acestuia. e) În aplicarea prevederilor pct. 24 se face precizarea ca acţionarul semnificativ este definit de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, aprobată şi modificată prin Legea nr. 525/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. 2 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucureşti, 12 decembrie 2002. Nr. 1.726.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email