Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.623 din 29 noiembrie 2002  pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea executiei bugetare a anului 2002    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.623 din 29 noiembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea executiei bugetare a anului 2002

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 892 din 10 decembrie 2002

În baza prevederilor <>art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, ale <>art. 56 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, ale <>art. 33 alin. (4) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, precum şi ale <>art. 14 din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind încheierea execuţiei bugetare a anului 2002, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţiile interesate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unitãţile lor subordonate vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 29 noiembrie 2002.
Nr. 1.623

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind încheierea execuţiei bugetare a anului 2002

În scopul încheierii în bune condiţii a execuţiei bugetare a anului 2002 instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligaţia sa efectueze operaţiunile care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, bugetelor locale şi bugetelor proprii ale instituţiilor publice pe anul 2002, în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul calendaristic pentru derularea principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 2002, prevãzut în anexa nr. 1.

CAP. 1
Încasarea veniturilor bugetare

1.1. Impozitele, taxele, contribuţiile şi celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, bugetelor locale şi bugetelor proprii ale instituţiilor publice, cu termene de plata scadente pana la data de 24 decembrie 2002, se achitã prin ordine de plata pentru trezoreria statului (OPHT) depuse de cãtre persoanele juridice, potrivit programului stabilit de bãncile comerciale sau unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, dupã caz, la care au conturile deschise, astfel încât sumele respective sa fie încasate în contul curent general al trezoreriei statului pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv.
Bãncile comerciale vor lua mãsuri pentru asigurarea decontãrii tuturor ordinelor de plata pentru trezoreria statului (OPHT) reprezentând impozite, taxe şi alte venituri bugetare, prezentate de cãtre clienţii acestora, potrivit programului stabilit de Banca Nationala a României şi de prezentele norme metodologice, astfel încât pana la data de 24 decembrie 2002 sumele respective sa fie încasate în contul curent general al trezoreriei statului.
1.2. Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. va stabili în cursul lunii decembrie 2002 programul unitãţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice sa aibã posibilitatea sa îşi achite obligaţiile cãtre bugetul de stat şi bugetele locale, potrivit convenţiei încheiate în acest scop cu unitãţile subordonate ale Ministerului Finanţelor Publice sau cu autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz.
Conducerea Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. S.A. va dispune unitãţilor din subordine mãsuri pentru ca veniturile bugetare care privesc anul 2002, încasate de cãtre acestea, sa fie virate şi încasate în contul curent general al trezoreriei statului pana în ziua de 24 decembrie 2002.
1.3. Instituţiile publice care încaseazã în conturi de disponibilitati venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, au obligaţia sa vireze veniturile respective la capitolele şi subcapitolele de venituri ale bugetelor cãrora acestea li se cuvin, pana la data de 20 decembrie 2002.
1.4. Sumele încasate în numerar de instituţiile publice sau de agenţii fiscali, reprezentând venituri bugetare sau extrabugetare, vor fi depuse cu "Foaie de varsamant-chitanţa" în conturile de venituri ale bugetelor cãrora acestea li se cuvin, pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv.
1.5. Eventualele sume în numerar rãmase la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica care nu funcţioneazã cu casierii-tezaur se depun la finele zilei de 24 decembrie 2002 la unitatea bancarã la care acestea au contul de disponibil, în genti de numerar, operaţiune care se înregistreazã în debitul contului 13 "Casa tranzitorie".
1.6. Veniturile bugetare încasate în numerar de cãtre unitãţile vamale în perioada 25 decembrie 2002 - 5 ianuarie 2003 se depun la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica astfel:
- la data de 30 decembrie 2002, sumele încasate în perioada 25-29 decembrie 2002, în genti sau saci sigilati, pe baza de proces-verbal de predare-primire;
- la data de 6 ianuarie 2003, sumele încasate în perioada 30 decembrie 2002 - 5 ianuarie 2003, pe baza de foi de varsamant-chitanţa întocmite distinct pentru perioadele 30-31 decembrie 2002 şi, respectiv, 1-5 ianuarie 2003.
La data de 6 ianuarie 2003, gentile sau sacii depusi în data de 30 decembrie 2002 se desigileaza în prezenta depunatorului, iar numerarul se depune la casieria trezoreriei statului, pe baza de foi de varsamant-chitanţa.
Sumele depuse în numerar pentru perioadele 25-29 decembrie 2002 şi 30-31 decembrie 2002 se înregistreazã ca venituri bugetare ale anului 2002, cu data de 30 şi, respectiv, 31 decembrie 2002, iar sumele depuse pentru perioada 1-5 ianuarie 2003 se înregistreazã cu data de 6 ianuarie 2003, ca venituri bugetare ale anului 2003.

CAP. 2
Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice

2.1. Ordonatorii de credite bugetare şi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile ale instituţiilor publice rãspund pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare privind încasãrile şi plãţile aferente exerciţiului bugetar al anului 2002, la termenele prevãzute de reglementãrile legale în vigoare şi de prezentele norme metodologice, şi vor lua mãsuri pentru:
a) utilizarea în condiţiile legii a fondurilor aprobate, pana la finele anului 2002, în limita prevederilor şi destinaţiilor din bugetele de venituri şi cheltuieli şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate, numai pentru cheltuieli strict necesare legate de activitatea instituţiilor;
b) repartizarea şi retragerea creditelor bugetare la termenele stabilite în prezentele norme metodologice şi aprobarea virarilor de credite bugetare numai în cazuri bine justificate, înainte de angajarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
c) acordarea de avansuri spre decontare în numerar numai pentru acţiuni care se încheie şi se deconteazã pana la finele anului.
Eventualele avansuri spre decontare acordate pentru acţiuni interne sau externe care se finalizeazã în anul 2003 se deconteazã la data încheierii acţiunilor respective, iar sumele neutilizate vor fi virate ca venituri la bugetele din care acestea au fost primite, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti";
d) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea, repartizarea sau retragerea de credite bugetare, precum şi a plãţilor înregistrate în extrasele de cont emise de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi luarea mãsurilor ce se impun pentru comunicarea şi corectarea în urmãtoarea zi lucrãtoare a eventualelor sume înregistrate eronat, în vederea asigurãrii concordanţei datelor din contabilitatea instituţiilor publice cu cele din contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica.
2.2. - (1) Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat vor deschide, vor repartiza şi, în cazuri justificate, vor retrage credite bugetare instituţiilor din subordine, pana cel mai târziu la data de 13 decembrie 2002 inclusiv, asigurându-se astfel timpul necesar efectuãrii cheltuielilor pana la finele anului. Dupã data de 13 decembrie 2002 pot fi deschise credite bugetare numai pentru operaţiuni privind serviciul datoriei publice sau pentru alte acţiuni urgente finanţate din Fondul de rezerva bugetarã la dispoziţia Guvernului sau din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, pe baza de hotãrâri ale Guvernului aprobate ulterior acestei date.
(2) Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rãmase neutilizate la data de 31 decembrie 2002 în conturile ordonatorilor de credite, se anuleazã de drept conform prevederilor <>art. 76 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice şi ale <>art. 56 alin. (3) din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale.
2.3. Avansurile acordate de cãtre instituţiile publice în anul 2002 pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fonduri publice, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 85/1997 , modificatã şi completatã prin <>hotãrârile Guvernului nr. 68/1998 , nr. 587/1999, nr. 660/1999 şi nr. 952/1999, şi <>Ordonanţei Guvernului nr. 100/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 131/2001 , în baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv în cursul lunii decembrie a anului curent, astfel încât la finele anului 2002 sa se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrãri executate şi servicii prestate, iar sumele rãmase neutilizate se vor restitui în conturile ordonatorilor de credite pana la data de 20 decembrie 2002, în scopul reconstituirii plãţilor de casa.
Avansurile acordate din împrumuturi externe contractate potrivit legii se deconteazã conform condiţiilor stabilite în acordurile de împrumut convenite între pãrţile contractante.
În vederea îndeplinirii condiţiilor din acordurile de împrumuturi externe pentru achiziţionarea de bunuri din import, precum şi pentru realizarea angajamentelor care decurg din contractele externe încheiate în baza acordurilor şi convenţiilor interguvernamentale, avansurile acordate de ordonatorii de credite se justifica în conformitate cu clauzele prevãzute în contractele respective.
Sumele reprezentând plati în avans efectuate pentru acţiunile şi categoriile de cheltuieli prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 85/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de <>Ordonanta Guvernului nr. 100/1999 , în condiţiile prevederilor contractuale, nejustificate prin prestaţiile realizate pana la finele anului 2002, vor fi recuperate, în condiţiile legii, în anul urmãtor, de cãtre instituţiile publice care au acordat avansurile respective şi vor fi virate la bugetul din care au fost avansate, în conturile de venituri bugetare 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau în conturile fondurilor speciale ori veniturilor extrabugetare din care acestea au fost acordate, dupã caz.
Avansurile la contractele încheiate cu finanţare mixtã din împrumuturi externe şi din fonduri locale, respectiv alocaţii din bugetele locale şi transferuri de la bugetul de stat acordate pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare a utilitãţilor municipale cu finanţare parţialã din împrumuturi externe, în baza acordurilor încheiate de România cu organismele financiare internaţionale, se justifica în condiţiile prevãzute în contractele respective, potrivit acordurilor încheiate.
Decontarea avansului acordat pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional şi în programelenucleu, finanţate din surse bugetare, se face în conformitate cu prevederile <>art. 65 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã.
2.4. Operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau agenţi economici vor fi lichidate pana cel mai târziu la data de 20 decembrie 2002 inclusiv, iar sumele rãmase neutilizate vor fi restituite unitãţilor de la care au fost primite. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 2002, cu excepţia cazurilor prevãzute în anexa nr. 2.
2.5. - (1) Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi modul de finanţare, vor efectua pana la data de 23 decembrie 2002 plata drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2002, cu termene scadente de plata pana la data de 5 ianuarie 2003 inclusiv, în limita prevederilor bugetelor aprobate pe anul 2002 şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate cu aceasta destinaţie sau a disponibilitãţilor de fonduri, dupã caz.
O data cu ridicarea numerarului sau cu virarea salariilor pe card, dupã caz, instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plata pentru achitarea impozitelor şi contribuţiilor datorate potrivit legii.
Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi unitãţile bancare, dupã caz, pe baza cererilor prezentate de cãtre instituţiile publice, vor stabili graficele de eşalonare la plata a salariilor şi vor asigura, împreunã cu unitãţile Bãncii Naţionale a României, sumele în numerar necesare achitãrii drepturilor salariale.
(2) Drepturile salariale aferente anului 2002, neplãtite pana la finele anului, se achitã în anul urmãtor din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetele aprobate pe anul 2003.
(3) În scopul efectuãrii în bune condiţii a cheltuielilor bugetare ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat şi bugetului asigurãrilor sociale de stat pot prezenta Ministerului Finanţelor Publice cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii ianuarie 2003 începând cu data de 20 decembrie 2002.
Ordonatorii principali de credite care nu au aprobat pana la finele anului 2002 bugetele de venituri şi cheltuieli ale ordonatorilor de credite subordonaţi pot deschide şi repartiza credite bugetare aferente lunii ianuarie 2003 numai pentru cheltuieli de personal, drepturi cu caracter social şi rambursãri de credite externe, plati de dobânzi şi comisioane la credite.
2.6. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a analiza componenta sumelor aflate în soldul conturilor 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã" deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, având în vedere ca în aceste conturi pot rãmâne la finele anului numai sume pentru care reportarea în anul urmãtor este prevãzutã de legislaţia în vigoare.
În situaţia în care în aceste conturi au fost încasate sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, care au rãmas neutilizate, acestea se restituie pana la data de 20 decembrie 2002 în conturile de cheltuieli ale bugetelor din care au fost încasate, dacã legea nu prevede altfel.
Pana la data de 23 decembrie 2002 instituţiile publice vor prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au deschise conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã", dupã caz, componenta sumelor aflate în sold şi temeiul legal în baza cãruia acestea se pot reporta în anul urmãtor. Sumele încasate în baza unor acte normative în vigoare pentru care nu se prevede reportarea, precum şi cele care nu se reporteazã din oficiu vor fi virate de cãtre instituţiile respective la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în conturile 20.22.01.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetele locale, pana la data de 24 decembrie 2002.
2.7. Se reporteazã din oficiu disponibilitãţile instituţiilor publice provenite din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe, fondurile nerambursabile externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile, sponsorizarile, precum şi disponibilitãţile din fondurile publice destinate cofinanţãrii contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene rãmase la finele exerciţiului bugetar al anului 2002, în conturile structurilor de implementare.
2.8. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul naţional pentru dezvoltare regionala" şi 50.73 "Disponibil din fondul pentru dezvoltare regionala" rãmase la finele anului 2002 se reporteazã în anul urmãtor.
2.9. Unitãţile pe seama cãrora au fost deschise conturile 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale" şi 50.15 "Disponibil al instituţiilor care nu au calitatea de ordonatori de credite" au obligaţia sa vireze sumele aflate în soldul acestor conturi, pana la data de 20 decembrie 2002, în conturile ordonatorilor de credite de la care au primite fondurile respective, în scopul reconstituirii plãţilor de casa efectuate de cãtre aceştia.
2.10. Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi modul de finanţare, au obligaţia ca pana la data de 24 decembrie 2002 sa depunã în conturile corespunzãtoare deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica sumele în numerar aflate în casieria proprie.
2.11. Instituţiile publice vor lua mãsurile necesare pentru restituirea în conturile din care au fost acordate acreditivele în lei deschise pentru procurari de bunuri, rãmase neutilizate pana la finele anului 2002, pana la data de 20 decembrie 2002. Cu sumele restituite vor fi reconstituite plãţile de casa, la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care acestea au fost constituite.
Acreditivele în valuta deschise de cãtre instituţiile publice pentru decontarea importurilor în curs de derulare şi comisioanele în valuta aferente acestora se menţin în continuare pana la lichidarea contractelor încheiate. Sumele în valuta rãmase nefolosite dupã terminarea contractelor se vireazã la rezerva valutarã a statului în termen de 5 zile de la încheierea importurilor, iar contravaloarea în lei se restituie la bugetele din care acestea s-au constituit, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti".
2.12. - (1) Valuta procurata de cãtre instituţiile publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale şi bugetele locale, rãmasã neutilizata la finele anului, se cedeazã la rezerva valutarã a statului pana la data de 20 decembrie 2002, iar cu contravaloarea în lei a acesteia se reconstituie plãţile de casa, la subdiviziunile corespunzãtoare de cheltuieli ale bugetelor din care aceasta a fost procurata. Pana la acelaşi termen aceste instituţii publice vor ceda la rezerva valutarã a statului şi sumele reprezentând venituri bugetare încasate în valuta, iar contravaloarea în lei a sumelor respective se va vira în conturile bugetelor cãrora li se cuvin, deschise la trezoreria statului.
(2) Instituţiile publice prevãzute la alin. (1) pot pãstra la finele anului în conturile deschise la bãnci comerciale numai valuta procurata în scopul rambursarii la extern a ratelor la împrumuturi externe guvernamentale şi plãţii dobânzilor sau comisioanelor aferente acestora, cu termene scadente pana la data de 15 ianuarie 2003.
(3) Din fondurile speciale care, potrivit <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, începând cu 1 ianuarie 2003 se introduc în bugetul de stat nu poate fi procurata şi reţinutã valuta pentru obligaţii de plata cu termene scadente în anul 2003. Eventualele sume în valuta procurate din aceste fonduri se cedeazã integral la rezerva valutarã a statului pana la data de 20 decembrie 2002, iar contravaloarea în lei se vireazã în conturile fondurilor speciale din care a fost procurata valuta respectiva.
2.13. Instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare pot pãstra la finele anului în conturi deschise la bãnci comerciale numai valuta încasatã din contravaloarea bunurilor livrate, serviciilor prestate sau lucrãrilor executate, precum şi valuta cumpãratã pentru achitarea unor obligaţii de plata în valuta.
2.14. Garanţiile în valuta depuse la unitãţile vamale, aflate în conturi deschise la bãnci comerciale, se reporteazã în anul urmãtor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost constituite.
2.15. - (1) Disponibilitãţile în valuta procurate din credite bugetare rãmase la finele anului 2002 în conturile reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate se reporteazã în anul urmãtor şi se regularizeazã cu bugetul de stat de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere care finanţeazã cheltuielile de aceasta natura, astfel:
- în termen de 45 de zile, pentru reprezentantele din Europa;
- în termen de 60 de zile, pentru reprezentantele de pe celelalte continente.
Contravaloarea în lei a sumelor în valuta existente la data de 31 decembrie 2002, calculate la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României pentru data efectuãrii operaţiunii de regularizare, se vireazã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2003, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
(2) Taxele consulare încasate în valuta pentru serviciile prestate în strãinãtate de misiunile diplomatice şi oficiile consulare, rãmase neutilizate la finele anului 2002, se vireazã pana la data de 15 ianuarie 2003 în contul de valuta deschis pe seama Ministerului Afacerilor Externe la banca comercialã. În termen de 5 zile lucrãtoare de la încasare Ministerul Afacerilor Externe va dispune cedarea la rezerva valutarã a statului a taxelor consulare, iar echivalentul în lei al acestora se vireazã la bugetul de stat în contul 20.21.01.04 "Taxe consulare".
(3) Sumele în valuta transferate de Ministerul Finanţelor Publice în contul Misiunii Permanente a României pe lângã Uniunea Europeanã, rezultate din punerea în aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 38/2000 privind unele mãsuri pentru diminuarea datoriei publice interne, aprobatã prin <>Legea nr. 315/2001 , destinate lucrãrilor de amenajare a clãdirii achiziţionate în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/2002 privind cumpãrarea unui imobil pentru sediul Misiunii Permanente a României pe lângã Uniunea Europeanã, rãmase neutilizate la finele anului 2002, se reporteazã în anul 2003 cu aceeaşi destinaţie.
(4) Reprezentantele diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii.
2.16. Disponibilitãţile instituţiilor publice finanţate integral din venituri extrabugetare, rãmase la finele anului 2002 în soldul conturilor 50.03 "Disponibil din venituri extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare localã", se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pot hotãrî preluarea la bugetul local a sumelor rãmase la finele anului 2002 în soldul contului 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare localã" deschis pe seama instituţiilor şi serviciilor publice subordonate, în condiţiile <>art. 39 alin. (3) din Legea nr. 189/1998 .
2.17. - (1) Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, care au gestionat venituri în sistem extrabugetar, reţinute sub diverse forme şi denumiri, au obligaţia sa vireze sumele aflate în soldul conturilor prin care au fost gestionate veniturile respective în contul de venituri ale bugetului de stat nr. 20.21.01.12 "Vãrsãminte din disponibilitãţile instituţiilor publice şi activitãţilor autofinantate" deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica în raza cãrora acestea îşi au domiciliul fiscal, pana la data de 23 decembrie 2002.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) urmãtoarele venituri:
a) sumele aferente fondurilor de stimulare a personalului, constituite în condiţiile legii;
b) sumele aferente activitãţilor finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângã instituţii publice pe baza de hotãrâri ale Guvernului, cu condiţia ca acestea sa fie cuprinse în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite aprobate prin <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 sau prin <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002 , dupã caz.
(3) Pana la data de 17 decembrie 2002 ordonatorii principali de credite vor comunica instituţiilor din subordine finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale natura veniturilor care pot fi reţinute la dispoziţia acestora la finele anului 2002 în condiţiile alin. (2).
2.18. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri extrabugetare şi în completare din alocaţii acordate de la bugetul de stat sau bugetul local, dupã caz, se regularizeazã la finele anului 2002 cu bugetele respective, în limita sumelor primite de la aceste bugete, dacã legea nu prevede altfel, dupã cum urmeazã:
- transferurile sau subvenţiile care au fost acordate direct de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat se restituie în conturile acestora deschise la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectueazã pana la data de 20 decembrie 2002;
- transferurile sau subvenţiile care au fost acordate de ordonatorii secundari de credite se restituie în conturile acestora deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, pana la data de 23 decembrie 2002.
În acelaşi termen se vireazã şi sumele cãtre bugetele locale, în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost alocate de la aceste bugete.
Disponibilitãţile rãmase în cont dupã regularizare se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
2.19. Sumele rãmase neutilizate în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" deschis pe seama unitãţilor sanitare, determinate ca diferenţe între transferurile primite de la bugetul de stat şi totalul plãţilor de casa efectuate pentru finanţarea programelor naţionale de sãnãtate şi pentru acţiuni de sãnãtate şi dotarea cu aparatura de mare performanta, se regularizeazã cu bugetul de stat, astfel:
- unitãţile sanitare direct subordonate Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei vireazã sumele respective în contul acestuia deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, pana la data de 20 decembrie 2002;
- unitãţile sanitare care au primit transferuri prin direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti vireazã sumele respective în conturile acestora deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, pana la data de 23 decembrie 2002;
- unitãţile sanitare din sistemul de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi cele din sistemul de transporturi vireazã sumele respective în conturile instituţiilor publice de la care acestea au fost primite, pana la data de 20 decembrie 2002.
Dupã efectuarea operaţiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" deschis pe seama unitãţilor sanitare nu va prezenta sold.
2.20. Direcţiile sanitare veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, care au încasat sume de la bugetul de stat în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" pentru finanţarea Programului acţiunilor strategice de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale, vor vira pana la data de 20 decembrie 2002 sumele rãmase neutilizate în contul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate.
La finele anului 2002 contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" deschis pe seama direcţiilor sanitare veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti nu va prezenta sold.
2.21. Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Legii nr. 145/1997 " se reporteazã în anul urmãtor.
În cazul în care unitãţile sanitare au primit transferuri de la bugetul de stat în contul 50.41 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Legii nr. 145/1997 ", acestea au obligaţia sa restituie sumele rãmase neutilizate din transferurile primite, potrivit precizãrilor pct. 2.19.
2.22. Instituţiile de învãţãmânt superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, finanţate în condiţiile <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, reporteazã în anul urmãtor disponibilitãţile rãmase în conturile 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior" şi, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socialã şi pentru realizarea unor obiective de investiţii.
Celelalte alocaţii de la bugetul de stat rãmase neutilizate la finele anului 2002 în soldul contului 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" se restituie de fiecare instituţie de învãţãmânt superior, pana cel mai târziu la data de 15 ianuarie 2003, la bugetul de stat pe anul 2003, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Instituţiile de învãţãmânt superior publica, potrivit legii, indicatorii sintetici ai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2002 potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4.
2.23. Disponibilitãţile aflate în conturile Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar şi ale unitãţilor din subordinea acesteia, rãmase neutilizate la finele anului 2002, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, în condiţiile prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 86/1999 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar din România.
2.24. Instituţiile publice de cultura restituie pana la data de 20 decembrie 2002 alocaţiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, aferente obligaţiilor ori programelor minimale stabilite prin contracte şi nerealizate, potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a instituţiilor publice de cultura finanţate din venituri extrabugetare şi alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunãtãţirea salarizarii personalului din instituţiile şi activitãţile cu profil cultural, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 86/1996 .
Cu sumele restituite ordonatorii principali şi secundari de credite, dupã caz, vor reconstitui plãţile de casa pe anul 2002 în conturile din care au fost acordate alocaţiile respective.
2.25. Structurile sportive de drept privat fãrã scop lucrativ au obligaţia sa restituie sumele rãmase neutilizate din transferurile primite de la bugetul de stat, prin virarea acestor sume în contul Ministerului Tineretului şi Sportului, deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate. Aceasta operaţiune se realizeazã pana la data de 20 decembrie 2002.
Sumele de restituit se stabilesc ca diferenţe între transferurile primite şi totalul plãţilor de casa efectuate pentru finanţarea programelor sportive de utilitate publica, potrivit contractelor privind finanţarea programelor sportive aprobate pe anul 2002, încheiate în conformitate cu prevederile <>art. 69 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 .
2.26. Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, Oficiul Participatiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie şi celelalte ministere de resort care încaseazã venituri din vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale şi din dividende, precum şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare întocmesc şi anexeazã la bilanţul contabil pe anul 2002 "Contul de execuţie a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende/valorificarea activelor bancare neperformante şi a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2002", conform modelului prevãzut în anexa nr. 3.
2.27. Disponibilitãţile din taxe de autorizare plãtite de furnizorii de formare profesionalã potrivit <>art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã, se vireazã de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, la data de 23 decembrie 2002, în contul de venituri al bugetului de stat nr. 20.17.01.03 "Taxe şi licenţe pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii de funcţionare".
2.28. Instituţiile publice au obligaţia de a lua mãsurile necesare pentru lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe, şi de a reconstitui cu sumele recuperate plãţile de casa efectuate. Eventualele sume care nu pot fi recuperate pana la finele anului vor fi virate în anul 2003 în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau în conturile de disponibilitati din care acestea au fost suportate, dupã caz.
2.29. - (1) Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie a anului 2003 sa confirme unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise soldurile conturilor de credite bugetare deschise şi repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitati. Eventualele diferenţe între soldurile conturilor din contabilitatea instituţiilor publice şi cea a unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica vor fi clarificate operativ, fiind interzisã încheierea execuţiei bugetare la finele anului 2002 cu diferenţe.
(2) Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise bilanţurile contabile încheiate la data de 31 decembrie 2002 şi conturile de execuţie bugetarã pe anul 2002, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plãţilor de casa efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele locale, precum şi a soldurilor conturilor de disponibilitati, dupã caz, care trebuie sa coincida cu cele din conturile corespunzãtoare deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica.
Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din bilanţurile contabile anuale şi conturile de execuţie bugetarã pe anul 2002, primite de la instituţiile publice din subordine, numai dacã acestea sunt vizate de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica.
În cazul în care din centralizarea datelor se constata existenta unor facturi neachitate la scadenta pentru bunuri şi servicii achiziţionate, ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea contractelor respective, având obligaţia de a prezenta în raportul la bilanţul contabil mãsurile luate.

CAP. 3
Regularizari financiare cu bugetul de stat şi bugetele locale de cãtre regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale

3.1. - (1) Regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale care au beneficiat în anul 2002 de subvenţii ori transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, au obligaţia de a verifica pe baza deconturilor definitive dacã alocaţiile bugetare primite sunt justificate, iar în cazul în care se constata ca s-au primit sume în plus acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale pe anul 2003, dupã caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale, pana la data de 31 ianuarie 2003, dacã legea nu prevede altfel.
(2) Regiile autonome, societãţile comerciale, serviciile publice de interes local şi agenţii economici care au beneficiat de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif pentru energia termica livrata populaţiei, acordate în avans în temeiul <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 162/1999 privind instituirea preţului naţional de referinta pentru energia termica furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, precum şi pentru acordarea de ajutoare bãneşti pentru categoriile defavorizate ale populaţiei, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 328/2002 , restituie la bugetul local eventualele sume încasate în plus, determinate pe baza deconturilor justificative pe luna decembrie 2002, pana la data de 15 ianuarie 2003, în condiţiile legii. Sumele încasate în plus se restituie în contul de venituri al bugetului local 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti".
În termen de 3 zile lucrãtoare de la încasarea sumelor în contul 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor restitui la bugetul de stat în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" eventualele sume defalcate din impozitul pe venit pentru energia termica livrata populaţiei, încasate peste proporţia de 45% cuvenitã în condiţiile legii.
(3) Pana la data de 31 ianuarie 2003 vor fi determinate şi virate în contul de venituri al bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", inclusiv subvenţiile sau transferurile încasate în plus de cãtre urmãtorii agenţi economici:
a) companiile, societãţile naţionale şi societãţile comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Industriei şi Resurselor, care au primit sume de la bugetul de stat în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.334/2001 , cu modificãrile ulterioare;
b) agenţii economici de sub autoritatea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei care aplica prevederile Normelor comune ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor nr. 90.957/DTR/1.903/1999 şi 869/TB/1.003/1999 privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitãţi desfãşurate de agenţii economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(4) Ordonatorii principali de credite din bugetele cãrora s-au acordat în anul 2002 alocaţii de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, precum şi celelalte organe de control abilitate de lege au obligaţia sa verifice pana la data de 31 ianuarie 2003, pe baza deconturilor anuale definitive, dacã subvenţiile pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif, subvenţiile pe produse şi activitãţi sau transferurile primite de cãtre regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale sunt justificate şi sa dispunã restituirea eventualelor sume încasate în plus în conturile de venituri bugetare prevãzute la alin. (1), în termen de 2 zile lucrãtoare de la constatare.
3.2. - (1) Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care au primit în anul 2002 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, destinate realizãrii obiectivelor proprii de investiţii, îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, în condiţiile legii.
Sumele deduse în anul 2002 şi rambursate în condiţiile legii de cãtre organele fiscale se înregistreazã ca reconstituiri de plati în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupã caz, deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi se utilizeazã numai pentru plãţile aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii, pana la finele anului 2002.
(2) Sumele deduse reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate în luna decembrie 2002, pentru investiţii proprii finanţate din sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, şi care se ramburseazã de cãtre organele fiscale în anul 2003, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã rambursata de organele fiscale în anul 2003 pentru perioadele anterioare lunii decembrie 2002, se vireazã de cãtre agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", în termen de 3 zile lucrãtoare de la încasare.
3.3. Regiile autonome şi societãţile comerciale sau companiile naţionale cãrora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza <>Legii nr. 7/1992 privind acoperirea financiarã a obligaţiilor statului rãmase neregularizate la 31 decembrie 1990 şi preluarea de cãtre stat şi bãncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu capital de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante au obligaţia sa ramburseze creditele respective din resursele financiare destinate finanţãrii investiţiilor rãmase disponibile la finele anului 2002.
Rambursarea sumelor cuvenite statului se efectueazã în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea <>Legii nr. 7/1992 ", deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica ale municipiilor resedinta de judeţ pe seama Ministerului Finanţelor Publice.
Bãncile comerciale în a cãror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control ale Ministerului Finanţelor Publice vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 2002, posibilitãţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.

CAP. 4
Încheierea execuţiei bugetelor locale

4.1. Primãriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru virarea, pana la data de 23 decembrie 2002, a soldului contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), în care pe verso se înscriu sursele de venituri.
4.1.1. Trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor închide cu data de 31 decembrie 2002 contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei". Pentru aceasta operaţiune se va transmite Direcţiei trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti un exemplar din nota contabila împreunã cu Situaţia veniturilor încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în perioada 23-24 decembrie 2002, cu desfãşurare pe capitole şi subcapitole de venituri, situaţie care va fi semnatã de persoanele autorizate ale primãriilor de sector şi avizatã de unitãţile trezoreriei statului.
4.1.2. Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi a situaţiilor anexate, înregistreazã cu data de 31 decembrie 2002 în execuţia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului local" (pe subdiviziunile clasificatiei bugetare) sau 28 "Venituri cu destinaţie specialã ale bugetului local", dupã caz (pe subdiviziunile clasificatiei bugetare) prin debitul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei".
4.1.3. Pana la data de 7 ianuarie 2003 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vireazã cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) soldul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la BNR-SMB pe seama Direcţiei trezoreriei şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti crediteaza contul 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Nationala a României".
4.2. Instituţiile publice care au încasat în anul 2002 sume din bugetul consiliului judeţean sau al Consiliului General al Muncipiului Bucureşti, dupã caz, în contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti" vor restitui cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) sumele rãmase disponibile la finele anului în conturile din care acestea au fost primite, pana la data de 23 decembrie 2002.
4.3. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale care au primit în cursul anului 2002 subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupã caz, restituie pana la data de 20 decembrie 2002 sumele rãmase neutilizate la finele anului, în contul ordonatorului principal de credite al bugetului de stat sau al fondului special de la care acestea au fost încasate.
Sumele care se restituie se determina ca diferenţa între subvenţiile primite, înregistrate la subcapitole de venituri: 37.02.02 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare", 37.02.03 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe", 37.02.05 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD", 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea elaborãrii şi/sau actualizãrii planurilor urbanistice generale şi a regulamentelor locale de urbanism", 37.02.12 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru aeroporturi de interes local" şi 39.02.05 "Subvenţii primite de la bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic" şi plãţile de casa efectuate din acestea.
În acest scop ordonatorii principali de credite care administreazã bugetele respective prezintã unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise ordine de plata pentru trezoreria statului (OPHT) întocmite distinct pentru restituirea cãtre bugetul de stat sau cãtre bugetul fondului special, dupã caz, a fiecãrui tip de subventie primitã, la care se anexeazã contul de execuţie pe anul 2002 a cheltuielilor suportate din subvenţiile primite, pe baza cãruia are loc operaţiunea de regularizare cu bugetele respective.
4.4. Sumele primite de cãtre consiliile judeţene şi locale pentru realizarea programelor finanţate din Fondul special al drumurilor publice, rãmase neutilizate la finele anului, se restituie pana la data de 20 decembrie 2002 în contul 301813633330 "Disponibil din Fondul special al drumurilor publice" deschis pe seama Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. Sumele de restituit se determina ca diferenţa între veniturile înregistrate la subcapitolul de venituri cu destinaţie specialã 31.02.03 "Venituri din fondul pentru drumurile publice" (inclusiv eventualele disponibilitati rãmase din anii precedenti în soldul contului 83.02.98.02.03 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã din fondul pentru drumurile publice") şi plãţile de casa efectuate la subcapitolul de cheltuieli cu destinaţie specialã 96.02.02 "Cheltuieli din fondul pentru drumurile publice".
Restituirea se efectueazã din conturile 28.31.02.03 "Venituri din fondul pentru drumurile publice" şi, respectiv, 83.02.98.02.03 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã din fondul pentru drumurile publice", dupã caz, astfel încât la finele anului 2002, contul 83.02.98.02.03 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã din fondul special al drumurilor publice" sa nu prezinte sold.
4.5. Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale încasate de bugetele locale în anul 2002 peste nivelul plãţilor de casa efectuate, potrivit legii, pentru asigurarea ajutorului social şi ajutorului pentru încãlzirea locuinţei, precum şi pentru finanţarea instituţiilor de cultura şi plata contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unitãţile de cult din ţara se restituie la bugetul de stat în contul 20.07.01.02 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), pana la data de 24 decembrie 2002.
La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT) autoritãţile administraţiei publice locale anexeazã contul de execuţie al cheltuielilor suportate, potrivit legii, din sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2002.
În cazul în care efectuarea operaţiunilor de mai sus determina gol de casa al bugetului local, unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, pe baza ordinelor de plata pentru trezoreria statului (OPHT) întocmite de autoritãţile administraţiei publice locale, vor rezerva suma corespunzãtoare golului de casa astfel creat, în creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa", debitand corespunzãtor contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale".
4.6. - (1) Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei vor fi alocate pana la data de 20 decembrie 2002, în limita prevederilor aprobate şi cu încadrarea în proporţia de 45% prevãzutã la <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor mãsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizarii energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 84/2002 , fãrã a se solicita prezentarea de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale a documentelor care atesta plata efectuatã din bugetele acestora.
(2) Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei, acordate bugetelor locale peste cota de 45% prevãzutã de lege, altele decât cele care se restituie în condiţiile pct. 3.1 alin. (2) din prezentele norme metodologice, urmeazã a fi virate în contul de venituri al bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" din sumele prevãzute în bugetele locale pe anul 2003 cu aceasta destinaţie, pana la data de 31 ianuarie 2003.
4.7. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã, încasate în bugetele locale în anul 2002 peste nivelul plãţilor de casa efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul de stat în contul 20.13.01.03 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru bugetele locale", pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), pana la data de 24 decembrie 2002. La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT) autoritãţile administraţiei publice locale vor anexa contul de execuţie al cheltuielilor suportate, potrivit legii, din sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pe anul 2002.
4.8. Consiliile judeţene vor analiza disponibilitãţile existente în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", având obligaţia ca pana la data de 20 decembrie 2002 sa defalcheze integral sumele cuvenite bugetelor locale sau bugetului propriu, pe baza criteriilor aprobate prin lege.
La finele anului 2002 contul 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" nu poate prezenta sold.
4.9. Dupã efectuarea operaţiunilor de regularizare prevãzute la pct. 4.2-4.8 autoritãţile administraţiei publice locale împreunã cu unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica vor stabili rezultatul execuţiei curente a bugetelor locale în data de 24 decembrie 2002, potrivit urmatorului mecanism:
4.9.1. Stabilirea rezultatului execuţiei curente a bugetului local (pe baza veniturilor şi cheltuielilor curente)
4.9.1.1. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mari decât cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Reîntregirea fondului de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta în cursul anului 2002 pentru finanţarea unor investiţii de competenta autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii şi pentru acoperirea golurilor de casa ale bugetului local. Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), întocmit de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, şi se înregistreazã în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica astfel:


84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din fondul
de rulment destinat finanţãrii unor de rulment propriu al unitãţii
investiţii sau pentru dezvoltarea administrativ-teritoriale"
serviciilor publice locale"

84.98.02.17 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din fondul
de rulment destinat acoperirii de rulment propriu al unitãţii
golului temporar de casa" administrativ-teritoriale"


b) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local prin contul de excedent:


21 "Venituri curente ale = 82.98.02.01 "Excedent"
bugetului local"
(analitice pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare)

82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente
ale bugetului local"
(analitice pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare)


c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exerciţiul curent al bugetului local pentru rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi comisioanelor aferente acestora.
Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) prezentat de autoritãţile administraţiei publice locale pana la data de 23 decembrie 2002, în limita soldului creditor al contului 82.98.02.01 "Excedent", şi se evidenţiazã de cãtre unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica astfel:


82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al trezoreriei"


d) Excedentul din exerciţiul curent al bugetului local rãmas dupã efectuarea operaţiunii prevãzute la lit. c) se utilizeazã pentru constituirea fondului de rulment propriu, scop în care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor vira suma respectiva din contul 82.98.02.01 "Excedent" în contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ-teritoriale".
4.9.1.2. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mici decât cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de deficit:


21 "Venituri curente = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
ale bugetului local" din fondul de rulment propriu
(analitice pe subdiviziunile al unitãţilor administrativ-
clasificatiei bugetare) teritoriale"

82.99.02.02 "Deficit acoperit = 24 "Cheltuieli curente
din fondul de rulment ale bugetului local"
propriu al unitãţilor (analitice pe subdiviziunile
administrativ-teritoriale" clasificatiei bugetare)


b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate din fondul de rulment pe baza de hotãrâri ale consiliilor locale, consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pentru finanţarea unor investiţii de competenta autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii.
Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), întocmit de ordonatorii principali de credite, la nivelul sumelor efectiv utilizate, în limita soldului creditor al contului 84.98.02.19 "Disponibil din fondul de rulment destinat finanţãrii unor investiţii sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:


84.98.02.19 "Disponibil din = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
fondul de rulment destinat din fondul de rulment propriu
finanţãrii unor investiţii sau al unitãţilor administrativ-
pentru dezvoltarea teritoriale"
serviciilor publice locale"



NOTA:
În cazul în care prin hotãrâri ale consiliilor locale au fost repartizate sume din fondul de rulment pentru finanţarea unor investiţii, care nu s-au utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia ca pana la data de 24 decembrie 2002 sa restituie sumele neutilizate la fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale.
La finele anului 2002 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.
c) Deficitul rezultat din execuţia curenta a bugetului local, la nivelul stabilit dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la lit. a) şi b), se acoperã definitiv din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale, scop în care se procedeazã astfel:
c.1. Pana la data de 8 ianuarie 2003 consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, au obligaţia de a aproba acoperirea definitiva din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe anul 2002.
c.2. Pe baza hotãrârii consiliilor locale, consiliilor judeţene şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale respective întocmesc ordine de plata pentru trezoreria statului (OPHT) pentru acoperirea definitiva a deficitului bugetului local din fondul de rulment, astfel:
- suma utilizata temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor de casa înregistrate în cursul anului 2002, reflectatã la finele anului în soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa", se vireazã în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale", diminuându-se astfel deficitul;
- diferenţa între deficitul curent total înregistrat de bugetul local, determinat la lit. a) şi b), şi suma acoperitã din contul 84.98.02.17 se vireazã din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ-teritoriale" în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale".
Dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la pct. c.2. contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa" şi contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale" nu mai prezintã sold.
Operaţiunile prevãzute la lit. c.2. se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale anului 2003 şi se înregistreazã în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica şi a autoritãţilor administrativ-teritoriale ca operaţiuni ale anului 2002.
4.9.2. Stabilirea rezultatului execuţiei veniturilor şi cheltuielilor cu destinaţie specialã
Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã se efectueazã de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica distinct, între fiecare subcapitol de venit şi subcapitol de cheltuiala cu destinaţie specialã aferentã acestuia, prin debitul/creditul conturilor "Excedent" sau "Deficit", dupã caz.
4.9.2.1. În situaţia în care veniturile cu destinaţie specialã sunt mai mari decât cheltuielile cu destinaţie specialã aferente acestora:
a) Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã:


28 "Venituri cu destinaţie = 82.98.02.01 "Excedent"
specialã ale bugetului local"
(analitice pe fiecare
subcapitol de venit)

82.98.02.01 "Excedent" = 26 "Cheltuieli cu destinaţie
specialã ale bugetului local"
(analitice pe fiecare
subcapitol de cheltuiala)


b) Preluarea excedentelor înregistrate în exerciţiul curent, determinate ca diferenţa între veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specialã aferente, în conturile de disponibilitati cu destinaţie specialã ale bugetului local:


82.98.02.01 "Excedent" = 83.98.02 "Disponibil din venituri
cu destinaţie specialã"
(analitice conform
clasificatiei bugetare)


4.9.2.2. În situaţia în care veniturile cu destinaţie specialã sunt mai mici decât cheltuielile cu destinaţie specialã aferente acestora:
a) Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã:


28 "Venituri cu destinaţie = 82.99.02.03 "Deficit acoperit
specialã ale bugetului local" din venituri cu destinaţie specialã
(analitice pe fiecare rãmase disponibile din
subcapitol de venit) anii precedenti"

82.99.02.03 "Deficit acoperit = 26 "Cheltuieli cu destinaţie
din venituri cu destinaţie specialã ale bugetului local"
specialã rãmase disponibile (analitice pe fiecare subcapitol
din anii precedenti" de cheltuiala)



b) Acoperirea deficitelor înregistrate în exerciţiul curent, determinate ca diferenţa între veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specialã aferente, din disponibilitãţile cu destinaţie specialã ale bugetului local:


83.98.02 "Disponibil din venituri = 82.99.02.03 "Deficit acoperit
cu destinaţie specialã" din venituri cu destinaţie
(analitice conform specialã rãmase disponibile
clasificatiei bugetare) din anii precedenti"



Dupã efectuarea operaţiunilor de mai sus conturile 82.98.02.01 "Excedent" şi 82.99.02.03 "Deficit acoperit din venituri cu destinaţie specialã rãmase disponibile din anii precedenti" nu vor mai prezenta sold.
4.10. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare din luna ianuarie 2003, cu data de 31 decembrie 2002.

CAP. 5
Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat

5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã astfel:
5.1.1. În cazul în care la nivelul unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale oraşelor şi municipiilor (altele decât cele resedinta de judeţ) a funcţionat contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat", unitãţile pe seama cãrora acesta a fost deschis transfera pana la data de 20 decembrie 2002 plãţile de casa înregistrate în acest cont, cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama casei judeţene de pensii. La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT) se anexeazã contul de execuţie bugetarã pe subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe baza cãruia se vor inregistra plãţile de casa în contabilitatea casei judeţene de pensii.
5.1.2. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat
Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica din municipiile resedinta de judeţ, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti încheie în contabilitatea proprie, la data de 31 decembrie 2002, execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat reflectatã în conturile 22 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" şi 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat".
Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", dupã caz, care se deschide pe seama caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, precum şi a Oficiului Muncii, dupã caz, şi se codifica astfel: simbol cont sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent şi, respectiv, 99.04 pentru deficit.
a) Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat


22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurãrilor sociale de stat" asigurãrilor sociale de stat"


b) Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat


81 "Excedent/Deficit al bugetului = 25 "Cheltuielile bugetului
asigurãrilor sociale de stat" asigurãrilor sociale de stat"


Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama unitãţilor menţionate mai sus rãmâne la finele anului 2002 în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care acestea au conturile deschise.
Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica elibereazã caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti şi Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, precum şi Oficiului Muncii extrase de cont împreunã cu documentele justificative.
5.1.3. Transferarea rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale
Pana la data de 10 ianuarie 2003 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti transfera în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale rezultatul execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistrat la finele anului 2002.
NOTA: Simbolul contului deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, în care se transfera excedentul/deficitul bugetului asigurãrilor sociale de stat, este 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002".
5.1.3.1. Transferarea de cãtre casele judeţene de pensii a rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, la data de 10 ianuarie 2003, se efectueazã astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se vireazã de cãtre casele judeţene de pensii cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002" deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se preia de cãtre casele judeţene de pensii cu dispoziţie de încasare din contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002" deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
5.1.3.2. Transferarea de cãtre Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti şi Oficiul Muncii a rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale se efectueazã astfel:
a) Pana la data de 9 ianuarie 2003 Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti vireazã/încaseazã soldurile conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", deschise la sectoarele municipiului Bucureşti, în/din contul propriu deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
b) Oficiul Muncii vireazã, pana la data de 10 ianuarie 2003, cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", deschis la Trezoreria Statului Sector 1, în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002", deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Pana la aceeaşi data Oficiul Muncii are obligaţia de a vira în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, contravaloarea în lei a eventualelor sume în valuta cuvenite bugetului asigurãrilor sociale de stat, încasate în perioada 30-31 decembrie 2002.
Contravaloarea în lei a sumelor în valuta încasate de Oficiul Muncii pana la data de 20 decembrie 2002 se vireazã de cãtre acesta în contul de venituri al bugetului asigurãrilor sociale de stat corespunzãtor, la data de 20 decembrie 2002.
5.1.3.3. La data de 15 ianuarie 2003 Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale transfera soldul contului 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002" în/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat".
5.2. Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale centralizeazã în perioada 6-10 ianuarie 2003 soldul execuţiei de casa a bugetului asigurãrilor sociale de stat, înregistrat la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, iar în cazul în care se înregistreazã excedent, acesta se regularizeazã cu bugetul de stat în limita subvenţiilor primite în anul 2002 de la bugetul de stat. Operaţiunea se efectueazã de cãtre Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), prin virarea sumei corespunzãtoare din contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat" care funcţioneazã la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.

CAP. 6
Încheierea execuţiei fondurilor speciale

6.1. - (1) Instituţiile publice şi celelalte unitãţi pe seama cãrora sunt deschise conturi de cheltuieli din fonduri speciale au obligaţia sa restituie în conturile fondurilor speciale din care au fost primite, pana la data de 20 decembrie 2002, disponibilitãţile rãmase neutilizate în soldul urmãtoarelor conturi: 50.01.02 "Disponibil din sume virate din Fondul special al drumurilor publice pentru restituirea cotei unice aferentã carburantilor utilizaţi în domeniul agriculturii"; 50.25 "Disponibil din Fondul special al drumurilor publice pentru efectuarea de cheltuieli"; 50.28 "Disponibil din fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii".
(2) În soldul contului 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" deschis pe seama unitãţilor descentralizate ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pot fi pãstrate la finele anului 2002 sumele aferente indemnizaţiilor de şomaj, precum şi sumele aferente veniturilor lunare de completare prevãzute la <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 170/2001 , cu modificãrile ulterioare, care au termene de plata în perioada 7-17 ianuarie 2003, inclusiv comisioanele poştale aferente acestor sume.
(3) Sumele aflate în soldul contului 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" peste cele aferente plãţii obligaţiilor prevãzute la alin. (2), precum şi sumele aflate în soldul contului 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" se vireazã de cãtre unitãţile descentralizate ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în contul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Eventualele sume încasate de unitãţile descentralizate ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj", în perioada 20 decembrie-24 decembrie 2002, rãmân şi se înregistreazã în contabilitatea proprie de cãtre unitãţile în contul cãrora au fost încasate. Aceste sume vor fi raportate în contul de execuţie care se prezintã Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al bugetului asigurãrilor pentru şomaj.
6.2. - (1) Disponibilitãţile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic şi ale Fondului special al drumurilor publice, existente la data de 31 decembrie 2002 în soldul conturilor 30.13 "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic" şi, respectiv, 30.18 "Disponibil din Fondul special al drumurilor publice" se vireazã de cãtre ordonatorii principali de credite care au gestionat aceste fonduri în contul de deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, pana la data de 25 ianuarie 2003.
(2) Ordonatorii principali de credite care au gestionat fondurile speciale prevãzute la alin. (1) vor lua mãsuri pentru recuperarea în contul fondurilor a eventualelor sume rãmase la finele anului 2002 în soldul conturilor de cheltuieli aferente acestora (50.01.02 "Disponibil din sume virate din Fondul special al drumurilor publice pentru restituirea cotei unice aferentã carburantilor utilizaţi în domeniul agriculturii", 50.25 "Disponibil din Fondul special al drumurilor publice pentru efectuarea de cheltuieli" şi 50.28 "Disponibil din fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii"), inclusiv a sumelor alocate din Fondul special al drumurilor publice rãmase neutilizate la finele anului în contul bugetelor locale, şi pentru virarea acestor disponibilitati în contul de deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pana la data de 25 ianuarie 2003.
6.3. - (1) Disponibilitãţile Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, rãmase la finele anului 2002 în contul 30.15 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis pe seama caselor de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi a Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, se vireazã de cãtre acestea, la data de 20 decembrie 2002, în contul 30.15 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, conform prevederilor <>art. 59 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
Pana la aceeaşi data se vireazã în contul 50.49 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, şi disponibilitãţile rãmase la finele anului 2002 în conturile caselor de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti.
(2) Eventualele sume încasate în perioada 23-24 decembrie 2002 de casele de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti se vireazã în conturile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate prevãzute la alin. (1), dupã caz, pana la data de 7 ianuarie 2003.

CAP. 7
Dispoziţii finale

7.1. Banca Nationala a României şi centralele bãncilor comerciale vor stabili programul de lucru pentru luna decembrie 2002, astfel încât unitãţile din subordine sa efectueze operaţiunile de încasãri şi plati în/şi din contul curent general al trezoreriei statului la termenele şi în condiţiile stabilite de prezentele norme metodologice.
7.2. Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica vor elibera instituţiilor publice cu conturi deschise la acestea extrase de cont cu operaţiunile efectuate pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv şi vor solicita acestora confirmarea scrisã a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data de 10 ianuarie 2003. În cazul în care nu se respecta acest termen, unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica nu vor efectua plati din conturile instituţiilor respective.
Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilitati, precum şi pe cele privind plãţile de casa raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2002.
7.3. Soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru efectuarea de plati în numerar" deschis la unitãţile bancare se vireazã de cãtre unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica în contul curent general al trezoreriei statului deschis la sucursalele judeţene ale Bãncii Naţionale a României, la data de 23 decembrie 2002.
7.4. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu au caracter de infracţiune, se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplica de organele abilitate în acest scop.



ANEXA 1
────────
la normele metodologice
────────────────────────

PROGRAM CALENDARISTIC
pentru derularea principalelor operaţiuni de încheiere a
exerciţiului bugetar pe anul 2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Data limita pentru
crt. operaţiunilor efectuarea operaţiunilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Operaţiuni în numerar

1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile
deschise la trezoreria statului pentru plata eşalonat pana la
salariilor şi a altor drepturi de personal 23 decembrie 2002

2. Ridicarea de sume în numerar din conturi pentru
plati de volum redus, urgente şi necesare eşalonat pana la
functionarii activitãţii instituţiilor publice 23 decembrie 2002

3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile
statului a soldurilor aflate în casieriile
instituţiilor publice respective 24 decembrie 2002

4. Depunerea încasãrilor în numerar ale unitãţilor
vamale:
- din perioada 24-29 decembrie 2002 30 decembrie 2002
- din perioada 30 decembrie 2002 - 5 ianuarie 2003 6 ianuarie 2003

II. Operaţiuni de încasãri şi plati prin virament

1. Prezentarea la trezoreria statului a documentelor
de plata pentru unitãţile beneficiare
care au conturile deschise la bãnci comerciale sau
unitãţile de trezorerie şi contabilitate 20 decembrie 2002
publica din alte judeţe ora 10,00

2. Idem pentru unitãţile beneficiare care au conturile
la bãncile comerciale şi unitãţile 23 decembrie 2002
de trezorerie şi contabilitate publica din acelaşi ora 12,00
judeţ

3. Prezentarea de cãtre agenţii economici a documentelor
de virare a veniturilor bugetare reprezentând impozite,
taxe, contribuţii şi alte venituri la unitatea bancarã
la care au contul deschis 20-23 decembrie 2002

4. Prezentarea de cãtre agenţii economici a documentelor
de virare a veniturilor bugetare reprezentând impozite,
taxe, contribuţii şi alte venituri la unitatea
trezoreriei statului la care au contul deschis 24 decembrie 2002

III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea
creditelor bugetare

1. Ordonatorii principali 13 decembrie 2002

2. Ordonatorii secundari 17 decembrie 2002

3. Retragerile de credite bugetare 13 decembrie 2002

4. Virarea disponibilitãţilor rãmase
în conturile 50.14 şi 50.15 20 decembrie 2002
ora 10,00

5. Lichidarea operaţiunilor de mandat 20 decembrie 2002
ora 10,00

6. Recuperarea sumelor virate pentru procurarea valutei
rãmase disponibile 20 decembrie 2002

7. Cedarea la rezerva valutarã a statului a valutei
încasate reprezentând venituri bugetare şi
virarea contravalorii acesteia la bugetul de stat 20 decembrie 2002

8. Restituirea subvenţiilor şi transferurilor primite
de la bugetul de stat, rãmase nefolosite 20-24 decembrie 2002

IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale

1. Regularizarea subvenţiilor primite de bugetele locale
de la bugetul de stat şi de la 20 decembrie 2002
bugetele fondurilor speciale ora 10,00

2. Stabilirea şi repartizarea excedentelor bugetelor
locale şi acoperirea eventualelor deficite în primele 5 zile
ale acestora lucrãtoare din anul 2003

3. Defalcarea sumelor existente în contul 30.24
"Disponibil din cote defalcate din
impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor
locale" la bugetele locale sau
la bugetul propriu, dupã caz 20 decembrie 2002

V. Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor
sociale de stat

1. Stabilirea de cãtre unitãţile de trezorerie şi
contabilitate publica a rezultatului
execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat 24 decembrie 2002

2. Regularizarea de cãtre Casa Nationala de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurãri Sociale
a transferurilor primite de la bugetul de stat 10 ianuarie 2003

VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale

1. Virarea disponibilitãţilor aflate în conturile
fondurilor speciale ale instituţiilor publice
în contul corespunzãtor al fondului special deschis
pe seama ordonatorului principal 20 decembrie 2002
de credite ora 10,00

2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale
pentru efectuarea de cheltuieli 20 decembrie 2002
ora 10,00
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 2
────────
la normele metodologice
────────────────────────

LISTA
cuprinzând operaţiunile pentru care unele instituţii publice pot
pãstra sume la finele anului 2002 în contul 50.05 "Sume de mandat
şi sume în depozit" deschis la Trezoreria statului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Instituţiile care efectueazã
crt. operaţiunilor operaţiunile
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Garanţiile vamale, inclusiv a drepturilor
vamale achitate în avans, unitãţile vamale
precum şi sumele consemnate de persoanele
fizice la unitãţile vamale

2. Cotizatii pentru sport reţinute de la personalul unitãţile militare din
militar şi civil, contribuţii ale cadrelor sistemul de apãrare
pentru hrana şi acţiuni social-culturale, nationala, ordine
sponsorizãri şi donaţii în lei publica şi siguranta
nationala

3. Drepturi bãneşti ale persoanelor lipsite penitenciare
de libertate, pãstrate de penitenciare

4. Drepturi de personal, burse şi pensii, alocaţii, instituţii publice
indemnizaţii şi alte ajutoare ordonanţate, dar
neridicate în cursul anului de cãtre
persoanele beneficiare

5. Sume depuse în numerar de angajaţi, reprezentând ordonatorii principali
contribuţia pentru asigurãri sociale de stat şi de credite
contribuţia la bugetul asigurãrilor pentru
şomaj şi contribuţia de asigurãri sociale de
sãnãtate pentru personalul aflat în misiune
permanenta în strãinãtate

6. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţii publice
instituţiile publice pentru participarea la
licitaţii, inclusiv taxa de participare şi
contravaloarea caietelor de sarcini

7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele instituţii publice
puse la dispoziţie de cãtre agenţii economici,
care nu pot fi restituite pana la finele anului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────

Instituţia ......................................
.................................................

CONTUL DE EXECUŢIE
a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende/valorificarea
activelor bancare neperformante şi a cheltuielilor efectuate din acestea,
potrivit legii, la data de 31 decembrie 2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea indicatorilor Cod Prevederi Realizari
indicator definitive
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Venituri
(cu desfãşurare pe surse de venituri)
-
-
-
II. Cheltuieli*)
(cu desfãşurare pe destinaţii)
-
-
-
-
III. Sold la 31 decembrie 2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





─────────────────────
*) Sumele virate în contul Ministerului Finanţelor Publice vor fi raportate distinct.


Conducãtorul instituţiei, Conducãtorul compartimentului
financiar-contabil,





ANEXA 4
────────
la normele metodologice
────────────────────────

Instituţia de învãţãmânt superior ........................

INDICATORI SINTETICI
ai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Venituri totale, milioane lei
din care:

- venituri încasate pe baza de contract institutional
şi contract complementar încheiate
cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii milioane lei

2. Cheltuieli totale, milioane lei
din care:

a) cheltuieli curente, milioane lei
din care:

- cheltuieli de personal milioane lei

b) cheltuieli de capital milioane lei

3. Ponderea sumelor încasate din contractele încheiate
cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, în venituri
totale

4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse
decât cele provenite pe baza de contract încheiat cu
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii %

5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru
activitatea de baza/numãrul de studenţi mii lei/student
echivalenti echivalent
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016