Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.603 din 22 mai 2008  pentru aprobarea Normelor tehnice privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, in procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de catre stat a imprumuturilor contractate de persoane juridice de la institutiile creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat si subimprumutate beneficiarilor finali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.603 din 22 mai 2008 pentru aprobarea Normelor tehnice privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, in procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de catre stat a imprumuturilor contractate de persoane juridice de la institutiile creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat si subimprumutate beneficiarilor finali

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 2 iunie 2008

În temeiul prevederilor <>art. 11 alin (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , şi ale pct. 6.4 din Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 ,

ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele tehnice privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, în procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de cãtre stat a împrumuturilor contractate de persoane juridice de la instituţiile creditoare, precum şi din împrumuturile contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã de trezorerie şi datorie publicã, precum şi persoanele juridice beneficiare ale garanţiei sau subîmprumutului de stat vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prevederile prezentului ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 22 mai 2008.
Nr. 1.603.

ANEXĂ

NORME TEHNICE
privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc,
în procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din garantarea de cãtre stat a împrumuturilor contractate
de persoane juridice de la instituţiile creditoare, precum şi
din împrumuturile contractate direct de stat
şi subîmprumutate beneficiarilor finali

CAP. I
Prevederi generale

1.1. În conformitate cu prevederile <>art. 6 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , se instituie fondul de risc atât pentru împrumuturi contractate cu garanţie de stat, cât şi pentru împrumuturi contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali, în scopul acoperirii riscurilor financiare care decurg din astfel de împrumuturi.
1.2. Plãtitorii de comision la fondul de risc sunt beneficiari ai finanţãrii rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate, contractate în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , pentru care rambursarea împrumutului se efectueazã din sursele proprii ale acestora, conform actului normativ de aprobare a acordului de împrumut.
1.3. În conformitate cu prevederile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , sumele încasate sub formã de comisioane de la beneficiarii finanţãrii rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate constituie venit la fondul de risc.

CAP. II
Procedura de determinare a cuantumului comisionului la fondul de risc

2.1. Comisionul la fondul de risc, datorat de entitãţile prevãzute la pct. 1.2, este exprimat ca procent aplicat la valoarea împrumutului garantat de stat sau contractat direct de stat şi subîmprumutat beneficiarului final, rambursat din sursele proprii ale garantatului sau subîmprumutatului.
2.2. Modul de platã a comisionului la fondul de risc, respectiv numãrul de rate şi datele de platã a acestuia se vor stabili de comun acord cu plãtitorii, fiind reglementate de prevederile convenţiilor de garantare şi ale acordurilor de împrumut subsidiar.
2.3. În vederea determinãrii cuantumului comisionului la fondul de risc, conform celor precizate, se vor parcurge urmãtoarele etape:
- determinarea gradului de risc al persoanei juridice solicitante a garanţiei de stat sau a subîmprumutului, pe baza analizei Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi în conformitate cu avizul Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, conform pct. 6.1 din Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 ;
- determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, pe baza formulei de calcul prevãzute la pct. 2.4;
- stabilirea, de comun acord, cu garantaţii şi subîmprumutaţii a modului de platã (numãrul de rate şi datele de platã) a comisionului astfel stabilit şi reflectarea acestuia în documentele juridice care urmeazã a se încheia cu aceştia.
2.4. În vederea calculãrii cuantumului comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, se va aplica urmãtoarea formulã:
% comision fond de risc = punctaj clasa de performanţã financiarã x 60% + punctaj rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat x 20% + punctaj valoarea împrumutului x 10% + punctaj perioada de rambursare a împrumutului x 10% +/- indice de corecţie
2.5. Punctajele aferente variabilelor incluse în formula de calcul al cuantumului comisionului la fondul de risc, precum şi semnificaţia acestora sunt prevãzute în cap. III.

CAP. III
Punctajul aferent variabilelor formulei de calcul aferente comisionului la fondul de risc

3.1. În vederea desfãşurãrii unei activitãţi prudenţiale, caracterizatã prin urmãrirea permanentã a riscului asociat portofoliului de credite, fiecãrui beneficiar de garanţie de stat sau împrumut/subîmprumut îi este asociatã o categorie de performanţã financiarã, notatã convenţional cu litere de la A la E, reprezentând reflectarea potenţialului economic şi soliditãţii financiare ale acestuia, obţinutã în urma analizei Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
3.2. În funcţie de clasa de performanţã financiarã stabilitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., se va avea în vedere urmãtorul punctaj:



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa de Descriere Punctaj
performanţã
financiarã
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria A Operatorii economici/unitãţile administrativ-teritoriale 0,5
din aceastã clasã au o situaţie financiarã la cel mai
înalt nivel, dispun de o capacitate de rambursare
excelentã, neînregistrând iregularitãţi la plata
datoriilor cãtre creditor. Este improbabilã înregistrarea
de pierderi. Riscul aferent expunerilor este la un nivel
minim.

Categoria B Operatorii economici/unitãţile administrativ-teritoriale 2,5
din aceastã clasã au o situaţie financiarã şi o capacitate
de rambursare foarte bune. Este improbabilã apariţia unor
iregularitãţi la plata cãtre creditor, iar dacã apar, sunt
minore şi se pot rezolva rapid. Nu sunt previzibile
înregistrãrile de pierderi. Riscul aferent expunerilor
pe aceastã categorie este considerat scãzut.

Categoria C Operatorii economici/unitãţile administrativ-teritoriale 4,5
din aceastã clasã au o situaţie financiarã relativ bunã,
dar pot avea probleme legate de fluxul financiar.
Capacitatea de rambursare este de regulã adecvatã, dar
pot apãrea iregularitãţi la plata datoriilor cãtre
creditor, care se pot rezolva însã fãrã reeşalonãri sau
rescadenţãri. Este puţin probabilã înregistrarea de
pierderi. Riscul aferent expunerilor pe aceastã categorie
este considerat mediu, dar acceptabil prin monitorizarea
strictã a angajamentelor.

Categoria D Operatorii economici/unitãţile administrativ-teritoriale 6,5
din aceastã clasã au probleme legate de fluxul financiar
care, în general, duc la apariţia de iregularitãţi la
plata datoriilor cãtre creditor, rezolvabile uneori prin
reeşalonarea sau rescadenţarea plãţilor. Prezentând
vulnerabilitate sporitã la şocurile pieţei, beneficiarul
are capacitate de rambursare atât timp cât nu existã
perturbãri în mediul sãu economic. Este posibilã
înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe
aceastã categorie este considerat mare.

Categoria E Operatorii economici/unitãţile administrativ-tertoriale 8,5
din aceastã clasã au probleme serioase legate de fluxul
financiar. Probabilitatea apariţiei unor iregularitãţi
la plata datoriilor cãtre creditor este foarte mare,
capacitatea de rambursare a angajamentelor fiind foarte
fragilã. Pierderile sunt, în majoritatea cazurilor,
iminente. Riscul de nerambursare a împrumutului este
considerat maxim; expunerile nete pe acest tip de
beneficiari se pot reduce doar prin aducerea de
garanţii colaterale de clasã superioarã.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



3.3. Rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat se va calcula ca raport între totalul sumelor recuperate din restanţele înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului) şi totalul arieratelor înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului).
3.4. Pentru calculul acestui indicator se va avea în vedere portofoliul total de credite contractate cu garanţie de stat sau împrumutate/subîmprumutate, aferente beneficiarului plãtitor de comision la fondul de risc.
3.5. În funcţie de rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat, la data calculãrii comisionului la fondul de risc se va avea în vedere urmãtorul punctaj:



─────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea ratei de recuperare a serviciului Punctaj
datoriei publice guvernamentale
─────────────────────────────────────────────────────────────────
între 0,75 şi 1 inclusiv 2,5
între 0,50 şi 0,75 inclusiv 5
între 0,25 şi 0,50 inclusiv 10
între 0 şi 0,25 inclusiv 15
─────────────────────────────────────────────────────────────────



3.6. Pentru beneficiarii care nu înregistreazã arierate la serviciul datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului), în calculul comisionului la fondul de risc punctajul aferent variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale" va avea valoarea 0.
3.7. În funcţie de valoarea împrumutului la data contractãrii, se va avea în vedere urmãtorul punctaj:



─────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea împrumutului Punctaj
─────────────────────────────────────────────────────────────────
sub 50 milioane echivalent EUR inclusiv 2,5
între 50 şi 100 milioane echivalent EUR inclusiv 5
între 100 şi 150 milioane echivalent EUR inclusiv 7,5
peste 150 milioane echivalent EUR 10
─────────────────────────────────────────────────────────────────



3.8. În funcţie de perioada de rambursare a împrumutului, conform acordului de împrumut sau altor documente aferente creditului, se va avea în vedere urmãtorul punctaj:



─────────────────────────────────────────────────────────────────
Perioada de rambursare Punctaj
─────────────────────────────────────────────────────────────────
sub 5 ani inclusiv 2,5

între 5 şi 10 ani inclusiv 5

între 10 şi 15 ani inclusiv 7,5

peste 15 ani 10
─────────────────────────────────────────────────────────────────



În cazul în care împrumutul este acordat pe tranşe cu mai multe perioade de rambursare, în funcţie de obiectivele proiectului de investiţii prevãzut a fi finanţat din împrumut, se va avea în vedere tranşa aferentã componentei cu ponderea cea mai mare în total împrumut contractat.
3.9. Determinarea cuantumului de cãtre Direcţia generalã de trezorerie şi datorie publicã a comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, se stabileşte prin aplicarea formulei de calcul prevãzute la pct. 2.4. şi se aprobã de secretarul de stat coordonator.
3.10. Documentele justificative avute în vedere la stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc sunt urmãtoarele:
- avizul Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., care stipuleazã clasa de performanţã financiarã în care este încadrat beneficiarul;
- nota internã a compartimentului de specialitate din cadrul Direcţiei generale de trezorerie şi datorie publicã cu privire la valoarea variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanţii şi subîmprumuturi de stat", prevãzutã la pct. 3.5, dacã este cazul;
- acordul de împrumut sau alte documente aferente creditului, în vederea determinãrii valorii împrumutului şi a perioadei de rambursare;
- orice alte documente considerate relevante în aplicarea formulei de calcul al comisionului la fondul de risc.
3.11. Dupã evaluarea variabilelor menţionate mai sus şi introducerea lor în formula de calcul al comisionului la fondul de risc, se va aplica un indice de corecţie a rezultatului obţinut în funcţie de urmãtoarele:
- importanţa proiectului de investiţii finanţat din creditul garantat şi/sau contractat şi subîmprumutat, din perspectiva contribuţiei finanţãrii din fonduri rambursabile/nerambursabile, post aderare, precum şi din perspectiva contribuţiei în cadrul reformelor sectoriale;
- ponderea valorii împrumutului contractat în total portofoliu de credite existent, aflat în administrarea beneficiarului garantat sau subîmprumutat, precum şi modul de administrare a creditelor contractate anterior;
- alte elemente considerate relevante pentru evaluarea riscului beneficiarului garantat sau subîmprumutat.
3.12. Indicele de corecţie va avea valori cuprinse între 0 şi 0,40% şi se va aplica în sens pozitiv sau negativ asupra cuantumului comisionului la fondul de risc, determinat conform pct. 3.9.
3.13. În cazul unitãţilor administrativ-teritoriale la care nivelul comisionului la fondul de risc datorat de acestea se stabileşte la un nivel inferior celui calculat de Ministerul Economiei şi Finanţelor conform pct. 2.4, nivelul acestuia va fi aprobat prin ordin comun al ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei administrative, dupã consultarea prealabilã a Comitetului pentru finanţe publice locale, înfiinţat în temeiul <>Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
3.14. În cazul în care nu sunt elemente suficiente pentru aplicarea indicilor de corecţie menţionaţi anterior, rezultatul formulei de calcul aferente determinãrii comisionului la fondul de risc va avea în vedere numai rezultatele aferente variabilelor menţionate la pct. 3.1-3.8.
3.15. În cazul împrumuturilor contractate în altã valutã decât valuta de referinţã EUR, se va avea în vedere, pentru transformare, cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil pentru ziua întocmirii Notei privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc, ce urmeazã a fi supusã spre aprobare conducerii Ministerului Economiei şi Finanţelor. Modelul acestei note este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme tehnice.

ANEXĂ
-----
la normele tehnice
------------------

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia generalã de trezorerie şi datorie publicã
Nr. ......../...........

Aprobat
Secretar de stat

NOTĂ
privind stabilirea cuantumului
comisionului la fondul de risc





┌───────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────────────────┬────────┐
│Data analizei: │ │ │ │
├───────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────────────────┴────────┤
│ Date generale privind tranzacţia │
├───────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┤
│Denumirea proiectului finanţat │ │
│prin credit garantat sau │ │
│împrumutat/subîmprumutat: │ │
├───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│Data semnãrii acordului de │ │
│garanţie/subîmprumut: │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┬──────────────────────────────┤
│Valoarea creditului: │în valuta de contract:│ │
│ ├──────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │echivalent EUR: │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Denumirea creditorului: │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Împrumutat: │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────┤
│Garantat/subîmprumutat: │ │ │
├───────────────────────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────┤
│ Procedura de stabilire a cuantumului comisionului la fondul de risc │
├───────────────────────────────┬──────────────────────┬─────────────────────┬────────┤
│Rezultat │Valoarea stabilitã │Punctajul obţinut │Formula │
│ │conform documentelor │conform Ordinului │ │
│ │justificative │ministrului economiei│ │
│ │ │şi finanţelor nr. ...│ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼────────┤
│- clasa de performanţã │ │ │ │
│financiarã │ │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼────────┤
│- valoarea ratei de recuperare │ │ │ │
│a serviciului datoriei publice │ │ │ │
│guvernamentale provenind din │ │ │ │
│garanţii şi subîmprumuturi │ │ │ │
│de stat la data de ... │ │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼────────┤
│- valoarea împrumutului în EUR │ │ │ │
│sau echivalent EUR │ │ │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────┼─────────────────────┼────────┤
│- perioada de rambursare │ │ │ │
│(nr. ani) │ │ │ │
├───────────────────────────────┴──────────────────────┴─────────────────────┼────────┤
│Total │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│Indice de corecţie +/- │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────┤
│Observaţii (se vor avea în vedere explicaţii privind aplicarea indicilor de corecţie)│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────┤
│REZULTAT FINAL (% comision fond de risc) │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────┘



Director general,
....................

Director general adjunct: ..........
Şef serviciu: ......................
Întocmit: ...........................

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016