Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.601 din 5 iulie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Programului social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure, pentru creşterea natalităţii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse nr. 2.155/20.917/2022
Având în vedere prevederile: - art. 57 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârii Guvernului nr. 1.103/2022 pentru aprobarea Programului social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure, pentru creşterea natalităţii,
luând în considerare Referatul de aprobare nr. 5.705 din 4.05.2023 elaborat de Direcţia generală familie şi politici demografice din cadrul Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, în temeiul prevederilor art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii şi solidarităţii sociale şi ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse emit următorul ordin: ART. I Normele metodologice de aplicare a Programului social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure, pentru creşterea natalităţii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse nr. 2.155/20.917/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 şi 1.136 bis din 25 noiembrie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "b) Beneficiar - cuplurile şi femeile singure infertile, cărora li s-a diagnosticat o afecţiune incompatibilă cu reproducerea pe cale naturală de către un medic specialist în obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare FIV şi reproducere umană asistată medical, angajat sau colaborator al unităţii sanitare partenere, care dobândesc această calitate din momentul în care sunt declarate eligibile de către Comisia de evaluare; c) Cerere de înscriere - cerere pentru includerea în Program, completarea, semnarea şi transmiterea acesteia fiind obligatorii pentru a putea primi număr de înregistrare în cadrul Programului;"
2. La articolul 2, după litera l) se introduc două noi litere, lit. m) şi n), cu următorul cuprins: "m) Platformă digitală - platformă organizată în mediul online prin tehnologie software în condiţii de securitate şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, fie de către MFTES prin mijloace proprii, fie de către operatorii economici - emitenţi de vouchere sau de către un furnizor - terţ de tehnologie software, cu scopul de a eficientiza gestionarea fluxului de documente prevăzute în prezentele norme şi de a asigura implementarea operativă a Programului; n) Solicitant - cuplurile şi femeile singure infertile (cărora li s-a diagnosticat o afecţiune incompatibilă cu reproducerea pe cale naturală de către un medic specialist în obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare FIV şi reproducere umană asistată medical, angajat sau colaborator al unităţii sanitare partenere), care depun cererea de înscriere în Program şi care îşi menţin această calitate până la momentul în care sunt declarate eligibile de către Comisia de evaluare."
3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 4 Beneficiarii programului sunt cuplurile şi femeile singure infertile, care au fost diagnosticate cu o afecţiune incompatibilă cu reproducerea pe cale naturală de către un medic specialist în obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare FIV şi reproducere umană asistată medical, angajat sau colaborator al unităţii sanitare partenere, care dobândesc această calitate din momentul în care sunt declarate eligibile de către Comisia de evaluare."
4. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) În cadrul acestui program un beneficiar poate aplica şi poate obţine sprijinul financiar cu destinaţie specială pentru maximum trei proceduri distincte pe an, pe toată perioada desfăşurării programului."
5. La articolul 5 alineatul (9), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins: "d) vârsta femeii solicitante să fie cuprinsă între 20 şi 45 de ani, vârstă care se ia în calcul la data depunerii cererii de înscriere în program."
6. La articolul 8, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 8 (1) Solicitanţii trebuie să depună dosarul complet la MFTES, online, la adresa natalitate@mfamilie.gov.ro, sau prin Platforma digitală, fiind interzisă dubla depunere a cererii de înscriere prin modalităţi precizate mai sus. (2) În cazul solicitanţilor care nu au posibilitatea transmiterii dosarului online, aceştia pot trimite sau depune dosarul fizic la adresa MFTES, adresă precizată în cadrul secţiunii contact pe site-ul www.mfamilie.gov.ro."
7. La articolul 8, după alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alin. (2^1)-(2^4), cu următorul cuprins: "(2^1) În vederea eficientizării colectării, gestionării şi analizării fluxului de documente ce trebuie furnizate de către Beneficiari, Unităţile partenere sau de către operatorul economic emitent de vouchere prevăzute în prezentele norme, precum şi pentru operativitatea implementării Programului, MFTES poate decide utilizarea unei Platforme digitale furnizate de către operatorii economici emitenţi de vouchere sau de către un terţ furnizor de soluţii IT&C, în cazul în care MFTES nu deţine mijloacele necesare organizării unei Platforme digitale proprii. (2^2) În cazul în care furnizarea Platformei digitale este oferită de către operatorul economic emitent de vouchere de tratament şi vouchere proceduri medicale, chiar ulterior desemnării sale conform prevederilor prezentelor norme, dar în cadrul unui pachet de servicii în sensul prevederilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Platforma digitală va fi pusă la dispoziţia MFTES şi a Solicitanţilor/Beneficiarilor fără niciun cost suplimentar pe întreaga perioadă de derulare a Programului. (2^3) În cazul prevăzut la alin. (2^2), utilizarea serviciilor găzduite de Platforma digitală nu este supusă prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare. (2^4) În cazul în care MFTES decide utilizarea unei Platforme digitale, va avea în vedere, la selecţia acesteia, ofertele tehnologice şi de software care pot asigura în mod efectiv eficientizarea gestionării fluxului de documente, în vederea implementării cu operativitate a Programului, precum şi expertiza furnizorului în programe similare ori în gestionarea similară a unui flux de documente, precum şi termenul în care aceasta poate fi disponibilă."
8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Toate documentele componente ale dosarului trebuie completate şi semnate (unde este cazul) şi certificate «Conform cu originalul», după care trebuie scanate şi trimise pe adresa de e-mail prevăzută la alin. (1): a) documentele componente ale dosarului reprezentate de: cererea de înscriere, declaraţia pe propria răspundere, acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie completate şi semnate de către solicitant/solicitanţi; b) documentele constând în: copii cărţi de identitate, document indicaţie FIV, adeverinţe de salariat trebuie certificate «Conform cu originalul» (certificare ce trebuie însoţită de semnătura olografă a solicitantului/solicitanţilor în cauză); c) în situaţia în care se transmit documente componente ale dosarului în original, prin depunere la sediul MFTES sau prin poştă/curierat, nu mai este necesară conformarea acestora cu originalul; d) toate documentele precizate la lit. a) şi b) trebuie scanate şi trimise pe adresa de e-mail sau, după caz, încărcate în Platforma digitală, prevăzute la alin. (1), sau pot fi transmise fizic la adresa precizată la alin. (2); e) dimensiunea totală a documentelor scanate transmise pe e-mail nu trebuie să depăşească 25 MB sau, în cazul Platformei digitale, capacitatea maximă stabilită de către furnizorul acesteia prin termenii şi condiţiile de utilizare a platformei respective."
9. La articolul 8, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins: "(3^1) În cazul utilizării Platformei digitale, contractul prevăzut la art. 12 alin. (1) poate fi încheiat de către Beneficiari, fie prin semnătură olografă, fie prin semnătură electronică calificată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului UE nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă, sau prin acceptarea conţinutului acestuia în cadrul Platformei digitale, prin mijloace electronice specifice de exprimare a consimţământului în cadrul unei platforme, inclusiv prin bifarea unei căsuţe organizate în cadrul Platformei digitale."
10. La articolul 8, partea introductivă şi litera d) ale alineatului (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(4) Cererea de înscriere, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme, trebuie să fie însoţită de următoarele documente justificative, aparţinând fiecărui semnatar al cererii, fiind obligatorie depunerea acestora pentru ambii parteneri (în situaţia în care cererea e formulată de un cuplu infertil): .......................................... d) adeverinţă eliberată de Casa de asigurări de sănătate din care să rezulte calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate a solicitantului, emisă cu maximum 60 de zile înaintea depunerii dosarului, sau orice alte documente oficiale, emise de instituţii competente în domeniu, care să probeze calitatea de asigurat, documente prevăzute de art. 223 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele specificate în Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.549/2018 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, cu modificările şi completările ulterioare;"
11. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) După trimiterea documentelor, solicitanţii primesc pe adresa de e-mail, prin Platforma digitală sau prin corespondenţă, cu confirmare de primire, numărul de înregistrare al dosarului."
12. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Dacă în urma analizei se constată faptul că dosarul este incomplet, solicitantul are obligaţia de a trimite completările în maximum 15 zile calendaristice de la notificarea acestuia de către Comisia de evaluare. Deşi completările se solicită la o dată ulterioară înscrierii în program, valabilitatea documentelor se va raporta la momentul iniţial al depunerii cererii;"
13. La articolul 10, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins: "(2^1) În cazul în care solicitantul are dosarul incomplet, Comisia de evaluare îl notifică o singură dată, iar în situaţia în care acesta nu depune documentele în termenul prevăzut la alin. (2) este declarat respins. (2^2) În situaţia în care se solicită completarea dosarului, în sensul că este necesară depunerea adeverinţei de salariat, aceasta trebuie să ateste că solicitantul avea calitatea de asigurat în Sistemul de asigurări sociale de sănătate la momentul înscrierii în program şi nu la momentul când se solicită efectuarea completărilor."
14. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 11 În situaţia în care solicitarea corespunde criteriilor de eligibilitate impuse prin prezentele norme metodologice, Comisia prevăzută la art. 30 comunică rezultatul analizei dosarului, iar după aprobarea raportului de evaluare, MFTES, prin direcţia de specialitate, transmite beneficiarului/ beneficiarilor Contractul de acordare a voucherelor aferente programului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme."
15. La articolul 12, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins: "(5) Prin excepţie de la alin. (3), unitatea sanitară poate fi schimbată până la data în care solicitantul este declarat eligibil, moment de la care acesta devine beneficiar. (6) După momentul declarării eligibilităţii beneficiarul poate schimba unitatea sanitară numai în situaţia în care clinica pentru care s-a optat în contract nu îşi poate duce la îndeplinire obligaţiile asumate faţă de beneficiar, cu condiţia neutilizării voucherului proceduri medicale."
16. La articolul 15, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: "(4) În situaţia în care farmaciile partenere percep de la beneficiari taxe pentru servicii care nu intră în sfera medicală sau au o conduită juridică ce aduce atingere gravă imaginii programului, vor pierde statutul de parteneri ai Programului."
17. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: "(3) Unităţile sanitare partenere programului au obligaţia de a transmite către operatorul economic emitent de vouchere, până la data de 5 a lunii în curs pentru luna precedentă, un centralizator cu beneficiarele care au finalizat procedurile medicale, dar care nu s-au materializat cu o sarcină."
18. La articolul 21, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Preţurile medicamentelor sunt calculate ca fiind cel mult media aritmetică a preţurilor practicate de către farmacii în ultimele 6 luni, anterior participării în prezentul program, cu excepţia situaţiei când au loc actualizări de preţuri survenite ulterior aderării şi stabilite prin CaNaMed - Catalogul naţional al preţurilor medicamentelor de uz uman eliberate cu prescripţie medicală, catalog adoptat prin ordin al ministrului sănătăţii."
19. La articolul 26, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: "(3) Unităţile sanitare partenere vor informa beneficiarii despre costul serviciilor medicale care nu fac obiectul rambursării din fondurile alocate programului, astfel încât, la iniţierea procedurilor medicale, să existe o previziune a cuantumului total al acestora, cu precizarea clară a diferenţei de cost suportată din bugetul propriu al fiecărui beneficiar."
20. După articolul 27 se introduce un nou articol, art. 27^1, cu următorul cuprins: "ART. 27^1 În situaţia în care unităţile sanitare partenere percep de la beneficiari taxe pentru servicii care nu intră în sfera medicală sau au o conduită juridică ce aduce atingere gravă imaginii programului, vor pierde statutul de parteneri ai Programului."
21. La articolul 28, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(8) Până la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedentă, operatorul economic emitentul de voucher transmite către MFTES un centralizator asumat cu beneficiari/farmacie, însoţit de toate documentele justificative, factura emisă de acesta în e-factură, împreună cu decontul/beneficiar detaliat."
22. La articolul 28, alineatul (12) se abrogă. 23. La articolul 29, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Unitatea sanitară parteneră în program cu care operatorul economic emitentul de voucher are contract înaintează lunar, până la data de 5 a lunii în curs pentru luna precedentă, factura însoţită de centralizatorul asumat cu beneficiari/unitate sanitară, împreună cu decontul/beneficiar detaliat."
24. La articolul 29, alineatul (8) se abrogă. 25. La articolul 30, alineatele (1), (2), (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 30 (1) Pentru evaluarea eligibilităţii solicitărilor, prin ordin al ordonatorului de credite, se constituie o comisie/comisii de evaluare, care se întruneşte/întrunesc săptămânal/ori de câte ori este nevoie şi verifică documentele transmise de solicitanţi. (2) Pe baza analizei solicitărilor, comisia/comisiile prevăzută/prevăzute la alin. (1) întocmeşte/întocmesc un raport al dosarelor analizate (eligibile, neeligibile, incomplete, respinse, retrase, după caz), pe care îl supune aprobării ordonatorului de credite. .................................................. (4) Solicitanţii respinşi pot contesta rezultatul primit. Contestaţiile pot fi depuse online, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului de respingere, fie pe adresa de e-mail a Programului, fie în cadrul Platformei digitale, în cazul utilizării acesteia, prevăzute la art. 8 alin. (1). ................................................... (7) Raportul comisiei de contestaţie se supune aprobării ordonatorului de credite, iar rezultatul final, reprezentat de adresa comisiei de contestaţie ce cuprinde soluţia adoptată în urma analizei şi deliberării, este comunicat solicitantului de către comisia prevăzută la alin. (1)."
26. La articolul 33, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 33 (1) Recepţia serviciilor se realizează de către comisia/comisiile de recepţie constituită/constituite în cadrul MFTES, în baza art. 52 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere următoarele: document justificativ, centralizator formular de decont, formular de reconciliere (unde este cazul). ...................................................... (3) În cazul cheltuielilor pentru intervenţia medicală specifică, documentele justificative în baza cărora se realizează recepţia sunt: factura însoţită de centralizatorul asumat cu beneficiari/ unitate sanitară, împreună cu decontul/beneficiar detaliat."
27. După articolul 33 se introduce un nou articol, art. 33^1, cu următorul cuprins: "ART. 33^1 Reînscrierea în cadrul programului derulat de Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse se poate face numai după finalizarea unei proceduri de fertilizare in vitro, probată cu o scrisoare medicală eliberată de medicul specialist în obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare FIV şi reproducere umană asistată medical, angajat sau colaborator al unităţii sanitare partenere, care să ateste faptul că procedura medicală efectuată a avut un rezultat negativ."
28. Anexele nr. 1-3 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3*) care fac parte integrantă din prezentul ordin. *) Anexele nr. 1-3 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.
ART. II Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Marius-Constantin Budăi Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, Gabriela Firea
ANEXA 1-3 ANEXE
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email