Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor <>art. 17 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cãrţii de identitate şi certificarea autenticitãţii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora în România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 230/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 5 alin. (2) lit. i) şi k) şi alin. (3) lit. m) şi p) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile ulterioare, ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin: ART. I Anexa la <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind omologarea de tip şi eliberarea cãrţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi 275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. La capitolul IV, subpunctul 5.1.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "5.1.1. La omologarea naţionalã sau la omologarea CE de tip, vehiculele din categoriile M, N şi O trebuie sã respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificatã prin Directiva 2007/35/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptã. 5.1.1.1. Începând cu 7 februarie 2011, la omologarea naţionalã sau la omologarea CE de tip, vehiculele din categoriile M(1) şi N(1) trebuie sã respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificatã prin Directiva 2008/89/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptã. 5.1.1.2. Începând cu 7 august 2012, la omologarea naţionalã sau la omologarea CE de tip, vehiculele din categoriile M(2), M(3), N(2), N(3) şi O trebuie sã respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificatã prin Directiva 2008/89/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptã. 5.1.1.3. Prevederile Directivei 2008/89/CE se aplicã începând cu 16 octombrie 2009. 5.1.1.4. La prima înmatriculare şi la comercializare, vehiculele din categoriile M, N şi O trebuie sã respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificatã prin Directiva 97/28/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptã. 5.1.1.5. Începând cu 10 iulie 2011, la prima înmatriculare şi la comercializare, vehiculele din categoriile M, N şi O trebuie sã respecte prevederile Directivei 76/756/CEE, modificatã prin Directiva 2007/35/CE, valabile pentru circulaţia pe partea dreaptã." 2. La capitolul IV, dupã subpunctul 8.6.10 se introduce un nou subpunct, subpunctul 8.6.11, cu urmãtorul cuprins: "8.6.11. Regulamentul (CE) nr. 715/2007 şi Regulamentul (CE) nr. 692/2008 sunt obligatorii în toate elementele lor şi se aplicã în mod direct." 3. La capitolul IV, subpunctul 8.7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "8.7. Motoarele pentru autovehiculele din categoriile M şi N cu o masã de referinţã mai mare de 2.610 kg, precum şi autovehiculele din categoriile M şi N cu o masã de referinţã mai mare de 2.610 kg echipate cu astfel de motoare trebuie sã respecte urmãtoarele cerinţe privind emisiile poluante (cu excepţiile menţionate la subpct. 8.7.15 - 8.7.17): 8.7.1. Dacã prevederile subpct. 8.7.8-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE, şi valorile-limitã opţionale pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia C a tabelelor de la pct. 6.2.1 din anexa I la Directiva 2005/55/CE (EEV) sunt respectate, nu se admite: 8.7.1.1. refuzarea acordãrii omologãrii naţionale sau omologãrii CE de tip pentru un autovehicul; 8.7.1.2. interzicerea înmatriculãrii sau comercializãrii autovehiculelor noi; 8.7.1.3. refuzarea acordãrii omologãrii CE de tip pentru un motor; 8.7.1.4. interzicerea comercializãrii sau utilizãrii motoarelor noi. 8.7.2. Omologarea CE de tip a motoarelor, precum şi omologarea naţionalã sau omologarea CE de tip a autovehiculelor echipate cu astfel de motoare se acordã numai dacã se respectã prevederile subpct. 8.7.8, 8.7.9, 8.7.11-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE. Valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B(2) a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO V). 8.7.3. La prima înmatriculare şi la comercializare, autovehiculele noi (cu excepţia celor destinate exportului în ţãri terţe) trebuie sã respecte prevederile subpct. 8.7.8-8.7.10, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-V la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE. Valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B(1) a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO IV). 8.7.4. La comercializare sau utilizare, motoarele noi (cu excepţia motoarelor destinate exportului în ţãri terţe sau a motoarelor de schimb pentru autovehiculele aflate în circulaţie) trebuie sã respecte prevederile subpct. 8.7.8-8.7.10, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-V la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE. Valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B(1) a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO IV). 8.7.5. Începând cu 1 octombrie 2009, la prima înmatriculare şi la comercializare, autovehiculele noi (cu excepţia celor destinate exportului în ţãri terţe) trebuie sã respecte prevederile subpct. 8.7.8, 8.7.9, 8.7.11-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE. Valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B(2) a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO V). 8.7.6. Începând cu 1 octombrie 2009, la comercializare sau utilizare, motoarele noi (cu excepţia motoarelor destinate exportului în ţãri terţe sau a motoarelor de schimb pentru autovehiculele aflate în circulaţie) trebuie sã respecte prevederile subpct. 8.7.8, 8.7.9, 8.7.11-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE. Valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor sunt cele precizate la linia B(2) a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EURO V). 8.7.7. Motoarele care respectã prevederile subpct. 8.7.8-8.7.13, ale anexelor I-VIII la Directiva 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, precum şi ale anexelor II-VII la Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE, şi care respectã valorile-limitã precizate la linia C a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE (EEV), se considerã cã respectã şi cerinţele prevãzute la subpct. 8.7.2-8.7.6. 8.7.8. Atât pentru noile omologãri de tip, cât şi pentru toate omologãrile de tip, producãtorul trebuie sã demonstreze cã un motor cu aprindere prin comprimare sau un motor cu aprindere prin scânteie care funcţioneazã cu GPL sau GNC omologat în conformitate cu valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la liniile B(1), B(2) sau C ale tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE respectã valorile-limitã menţionate pentru o duratã de viaţã de: a) 100.000 km sau 5 ani de utilizare, luându-se în considerare prima condiţie îndeplinitã, în cazul motoarelor destinate autovehiculelor din categoriile N(1) şi M(2); b) 200.000 km sau 6 ani de utilizare, luându-se în considerare prima condiţie îndeplinitã, în cazul motoarelor destinate autovehiculelor din categoriile N(2), N(3) cu masa maximã tehnic admisibilã care nu depãşeşte 16 tone şi M(3) din clasele I, II şi A, precum şi din clasa B cu masa maximã tehnic admisibilã care nu depãşeşte 7,5 tone; c) 500.000 km sau 7 ani de utilizare, luându-se în considerare prima condiţie îndeplinitã, în cazul motoarelor destinate autovehiculelor din categoriile N(3) cu masa maximã tehnic admisibilã care depãşeşte 16 tone şi M(3) din clasa III, precum şi din clasa B cu masa maximã tehnic admisibilã care depãşeşte 7,5 tone. 8.7.9. Omologãrile acordate autovehiculelor trebuie sã ateste şi buna funcţionare a echipamentelor antipoluare pe durata de viaţã normalã a autovehiculului în condiţii normale de utilizare (control de conformitate a vehiculelor în circulaţie corect întreţinute şi utilizate). 8.7.10. Atât pentru noile omologãri de tip, cât şi pentru toate omologãrile de tip, motoarele cu aprindere prin comprimare omologate în conformitate cu valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia B(1) sau la linia C a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE, precum şi autovehiculele echipate cu astfel de motoare trebuie echipate cu sisteme OBD care sã semnaleze conducãtorului auto existenţa unei funcţionãri necorespunzãtoare atunci când sunt depãşite limitele aplicabile sistemelor OBD indicate la linia B(1) sau la linia C precizate la subpct. 8.7.12. 8.7.10.1. În cazul sistemelor de posttratare a gazelor de evacuare, sistemul OBD poate înregistra urmãtoarele defecte majore: a) ale catalizatorului, în cazul în care acesta este instalat ca entitate distinctã, fie cã este sau nu parte a unui sistem de reducere a emisiilor de oxid de azot sau a unui filtru de particule diesel; b) ale sistemului de reducere a emisiilor de oxid de azot, în cazul în care este instalat un astfel de sistem; c) ale filtrului de particule diesel, în cazul în care este instalat un astfel de filtru; d) ale sistemului combinat de reducere a emisiilor de oxid de azot - filtru de particule diesel. 8.7.11. Pentru noile omologãri de tip şi începând cu 1 octombrie 2009 pentru toate omologãrile de tip, motoarele cu aprindere prin comprimare sau motoarele cu aprindere prin scânteie care funcţioneazã cu GPL sau GNC omologate în conformitate cu valorile-limitã aplicabile pentru emisiile de gaze poluante, de particule şi opacitatea gazelor precizate la linia B(2) sau la linia C a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I la Directiva 2005/55/CE, precum şi autovehiculele echipate cu astfel de motoare trebuie echipate cu sisteme OBD care semnaleazã conducãtorului auto existenţa unei funcţionãri necorespunzãtoare atunci când sunt depãşite limitele aplicabile sistemelor OBD indicate la linia B(2) sau la linia C precizate la subpct. 8.7.12. 8.7.11.1. Sistemul OBD trebuie sã includã, de asemenea, o interfaţã între unitatea de control electronic a motorului (EECU) şi orice alt sistem electric sau electronic al motorului sau al autovehiculului care realizeazã un schimb de date cu EECU şi care acţioneazã asupra bunei funcţionãri a sistemului de control al emisiilor, cum ar fi interfaţa între EECU şi o unitate de control electronic al transmisiei. 8.7.12. Limitele aplicabile sistemelor OBD sunt urmãtoarele:
┌───────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Motoare cu aprindere prin comprimare │
│ Linia ├──────────────────────────┬─────────────────────────┤
│ │ Masa oxizilor de azot │ Masa particulelor │
│ │ NO(x) g/kWh │ (PT) g/kWh │
├───────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ B(1) (2007) │ 7,0 │ 0,1 │
├───────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ B(2) (2008) │ 7,0 │ 0,1 │
├───────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ C (EEV) │ 7,0 │ 0,1 │
└───────────────────────┴──────────────────────────┴─────────────────────────┘
8.7.13. Accesul complet şi standardizat la sistemele OBD trebuie asigurat în scopul inspecţiei, diagnosticãrii, întreţinerii şi reparaţiilor, în conformitate cu dispoziţiile relevante din Directiva 70/220/CEE şi cu prescripţiile referitoare la piesele de schimb care asigurã compatibilitatea cu sistemele OBD. 8.7.14. Referinţele din reglementãrile existente privitoare la directivele abrogate prin anexa IX, partea A, la Directiva 2005/55/CE vor fi considerate ca fiind fãcute la Directiva 2005/55/CE şi se vor citi conform tabelului de corespondenţã din anexa X la Directiva 2005/55/CE. 8.7.15. Prevederile subpct. 8.7.3 şi 8.7.4 nu se aplicã autovehiculelor din categoriile N(1), N(2) şi M(3) şi nici motoarelor acestora, în cazul în care aceste autovehicule au fost omologate de tip în conformitate cu Directiva 70/220/CEE. 8.7.16. Prevederile subpct. 8.7 nu se aplicã autovehiculelor din categoriile M(1), N(1), N(2) şi M(2) în cazul în care aceste autovehicule au fost omologate de tip în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007. 8.7.17. Pânã la termenele specificate în art. 10 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 715/2007 pentru noi omologãri şi la art. 10 alin. (3) din respectivul regulament pentru extinderi, omologãrile de tip pot fi acordate în continuare conform Directivei 2005/55/CE, pusã în aplicare şi modificatã prin Directiva 2005/78/CE, directive modificate prin Directiva 2006/51/CE şi prin Directiva 2008/74/CE, pentru vehicule din categoriile N(1), N(2) şi M(2) cu masa de referinţã sub 2.610 kg." 4. La capitolul IV, subpunctul 8.7^1 se abrogã. 5. La capitolul IV, subpunctul 9.1.11 se abrogã. 6. La anexa nr. 2 la reglementãri, la secţiunea A, tabelul A1, dupã poziţia 2 se introduce o nouã poziţie, poziţia 2a, cu urmãtorul cuprins:
┌──────────────────────┬────────┬────────┬───┬───┬──┬───┬───┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐
│"2a. Emisii │ R (CE) │ R (CE) │ X │ X │ │ X │ X │ │ │ │ │ │-"│
│(EURO 5 şi 6) vehicule│715/2007│692/2008│(9)│(9)│ │(9)│(9)│ │ │ │ │ │ │
│uşoare/acces la │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────┴────────┴────────┴───┴───┴──┴───┴───┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘
7. La anexa nr. 2 la reglementãri, la secţiunea A, tabelul A1, poziţiile 20, 41 şi 60 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
┌────────────────────────────┬──────┬───────┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐
│"20. Instalarea │76/756│97/28 │ X│ X│ X│ X│ X│ X│ X│ X│ X│ X│48│
│echipamentelor de iluminare │ │2007/35│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│şi semnalizare luminoasã │ │2008/89│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴──────┴───────┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘
.............................................................................................................
┌───────────────┬───────┬───────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬──┬──┬──┬──┬──┐
│41. Emisii │2005/55│2005/78│ X │ X │ X │ X │ X │ X │ │ │ │ │49│
│(EURO IV şi V) │ │2006/51│(10)│(10)│(10)│(10)│(10)│(10)│ │ │ │ │ │
│vehicule grele │ │2008/74│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴───────┴───────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴──┴──┴──┴──┴──┘
.............................................................................................................
┌──────────────────┬───────┬────────┬───┬───┬───┬─┬───┬───┬───┬───┬───┬───┬──┐
│60. Sisteme de │2005/66│Decizia │ X │ │ │X│ │ │ │ │ │ │-"│
│protecţie frontalã│ │2006/368│(*)│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────┴───────┴────────┴───┴───┴───┴─┴───┴───┴───┴───┴───┴───┴──┘
8. La anexa nr. 2 la reglementãri, la secţiunea A, tabelul A1, dupã nota de subsol (8) se introduc douã noi note de subsol, notele de subsol (9) şi (10), cu urmãtorul cuprins: "(9) Pentru autovehiculele cu o masã de referinţã de cel mult 2.610 kg. La cererea producãtorului se poate aplica şi autovehiculelor cu o masã de referinţã de cel mult 2.840 kg. (10) Pentru autovehiculele cu o masã de referinţã care depãşeşte 2.610 kg şi pentru care nu se aplicã posibilitatea prevãzutã la nota de subsol (9)." ART. II Regia Autonomã "Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. III Prezentul ordin transpune: - Directiva 2008/74/CE a Comisiei din 18 iulie 2008 de modificare, privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (EURO 5 şi EURO 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, a Directivei 2005/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2005/78/CE; - Directiva 2008/89/CE a Comisiei din 24 septembrie 2008 de modificare, în scopul adaptãrii sale la progresul tehnic, a Directivei 76/756/CEE a Consiliului referitoare la instalarea dispozitivelor de iluminat şi de semnalizare luminoasã ale autovehiculelor şi ale remorcilor acestora. ART. IV Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la data de 3 ianuarie 2009. p. Ministrul transporturilor, Septimiu Buzaşu, secretar de stat Bucureşti, 22 decembrie 2008. Nr. 1.566. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.