Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.502 din 27 iunie 2022 pentru modificarea Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete, privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.909/2019 pentru aprobarea criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de bilete de valoare, a componenţei şi procedurii de lucru a Comisiei pentru autorizarea unităţilor emitente de bilete de valoare, precum şi a componenţei echipei de specialişti prevăzute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, precum şi privind modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 228/2014 pentru stabilirea componenţei Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic
EMITENT: Ministerul Finantelor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 672 din 5 iulie 2022
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor emite următorul ordin:
ART. I
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 9 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În anexa nr. 1, punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"4. Directorul general al Direcţiei generale juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru"
2. În anexa nr. 1, punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"5. Directorul general al Direcţiei generale de management al riscurilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru"
ART. II
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.909/2019 pentru aprobarea criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de bilete de valoare, a componenţei şi procedurii de lucru a Comisiei pentru autorizarea unităţilor emitente de bilete de valoare, precum şi a componenţei echipei de specialişti prevăzute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 269 din 9 aprilie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) locaţia/locaţiile în care se desfăşoară activitatea de emitere a biletelor de valoare, precum şi sediul social declarat de către unităţile emitente, în scopul efectuării controlului de către autorităţile competente;"
2. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor cu atribuţii de management al domeniilor reglementate specific, denumită în continuare direcţie de specialitate, va aloca fiecărei autorizaţii de funcţionare un cod de autorizare, ţinând un registru special în acest sens, care va avea următoarea configuraţie:
RO 123 XXX 00000, unde:
- RO reprezintă codul ISO al ţării;
– 123 reprezintă o secvenţă numerică de 3 caractere pentru identificarea unităţii emitente;
– XXX - secvenţă ce reprezintă tipul activităţii autorizate, respectiv: TME - tichete de masă pe suport electronic; CDE - tichete cadou pe suport electronic; CRE - tichete de creşă pe suport electronic; VVE - vouchere de vacanţă pe suport electronic; CTE - tichete culturale pe suport electronic;
– 00000 reprezintă o secvenţă de 5 caractere pentru identificarea numărului de autorizaţii alocate unei unităţi emitente."
3. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare ca unităţi emitente de bilete de valoare nu pot fi autorizate în situaţia în care administratorul/directorul economic şi/sau financiar au fost condamnaţi pe plan intern sau internaţional, pentru infracţiuni de evaziune fiscală sau infracţiuni privind regimul vamal."
4. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
În vederea verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute în anexa nr. 3 pct. 4 lit. c), anexa nr. 4 pct. 4 lit. c), anexa nr. 5 pct. 4 lit. c), anexa nr. 6 pct. 4 lit. c), respectiv în anexa nr. 7 pct. 4 lit. c), în cazul în care spaţiul distinct este asigurat prin furnizor, şi nu direct de către unitatea emitentă, în contractele încheiate între operatorii economici care solicită autorizarea ca unitate emitentă de bilete de valoare şi operatorii economici care furnizează spaţiul este obligatorie existenţa unei clauze exprese care prevede permiterea accesului echipei de specialişti prevăzute de prezentul ordin în spaţiul respectiv."
5. La articolul 13 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute în anexa nr. 3 pct. 1, 2 şi 4, anexa nr. 4 pct. 1, 2 şi 4, anexa nr. 5 pct. 1, 2 şi 4, anexa nr. 6 pct. 1, 2 şi 4, respectiv în anexa nr. 7 pct. 1, 2 şi 4, precum şi constatarea situaţiilor prevăzute la art. 22 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, denumite în continuare Norme metodologice, se fac de către o echipă de specialişti, compusă din:"
6. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 15
În situaţia în care o unitate deţine autorizaţie de funcţionare ca unitate emitentă de bilete de valoare pentru o locaţie şi solicită, în cadrul termenului de valabilitate a autorizaţiei, completarea acesteia cu alte locaţii, va depune la direcţia de specialitate o cerere de autorizare suplimentară, însoţită de documentele prevăzute la pct. 7 din anexa nr. 3, pct. 7 din anexa nr. 4, pct. 7 din anexa nr. 5, pct. 7 din anexa nr. 6, respectiv pct. 7 din anexa nr. 7, după caz, şi cu îndeplinirea ansamblului de măsuri de securitate prevăzute la pct. 4 din anexa nr. 3, pct. 4 din anexa nr. 4, pct. 4 din anexa nr. 5, pct. 4 din anexa nr. 6, respectiv pct. 4 din anexa nr. 7, după caz."
7. Articolul 21 se abrogă.
8. Articolul 22 se abrogă.
9. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 25
Până la data de 1 ianuarie 2027, prevederile prezentului ordin nu se aplică voucherelor de vacanţă."
10. În anexa nr. 1, punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"4. Directorul general al Direcţiei generale juridice, din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru"
11. În anexa nr. 1, punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"5. Directorul general al Direcţiei generale de management al riscurilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru"
12. În anexa nr. 2, la articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Deciziile se iau de către comisie cu votul majorităţii simple din numărul membrilor şi sunt validate prin semnarea de către toţi membrii a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea."
13. În anexa nr. 2, articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
În cazul în care în activitatea desfăşurată de unităţile emitente se constată nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, comisia poate dispune suspendarea autorizaţiei de funcţionare pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 6 luni sau retragerea acesteia. Suspendarea, respectiv retragerea autorizaţiei de funcţionare îşi produc efectele de la data comunicării deciziei."
14. În anexa nr. 3, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare ca unităţi emitente de tichete de masă trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea tichetelor de masă pe suport electronic, având cod CAEN 6612 - «Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare"
15. În anexa nr. 3, punctul 3 se abrogă.
16. În anexa nr. 3 punctul 4, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) utilizarea de suporturi materiale specifice pe care se stochează valoarea tichetelor de masă pe suport electronic, cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea acestora, de tip PIN, CIP;"
17. În anexa nr. 3, punctul 5 se abrogă.
18. În anexa nr. 3, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"7. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare depun la direcţia de specialitate dosarul de autorizare, cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare ca unitate emitentă de tichete de masă, conţinând datele de identificare ale unităţii;
b) adeverinţa emisă de către unitatea bancară sau de entitatea însăşi în cazul instituţiilor de credit, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau subcont de plăţi distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă;
c) angajamentul entităţii că prin contul sau subcontul de plăţi distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar;
d) certificatul de cazier judiciar al administratorului/ administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii sau, după caz, consimţământul expres, exprimat în scris, al administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii;
e) nota de constatare, care conţine propunerea de acordare sau neacordare a autorizaţiei de funcţionare din perspectiva respectării cerinţelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 4, întocmită de echipa de specialişti, prevăzută la art. 13 alin. (1) din ordin. Nota de constatare se semnează de ambele părţi."
19. În anexa nr. 4, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea tichetelor cadou pe suport electronic, având cod CAEN 6612 - «Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare"
20. În anexa nr. 4, punctul 3 se abrogă.
21. În anexa nr. 4 punctul 4, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) utilizarea de suporturi materiale specifice pe care se stochează valoarea tichetelor cadou pe suport electronic, cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea acestora, de tip PIN, CIP;"
22. În anexa nr. 4, punctul 5 se abrogă.
23. În anexa nr. 4, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"7. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare depun la direcţia de specialitate un dosar cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare ca unitate emitentă de tichete cadou, conţinând datele de identificare ale unităţii;
b) adeverinţa emisă de unitatea bancară, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor cadou;
c) angajamentul unităţii emitente din care să rezulte că prin contul sau subcontul bancar distinct, constituit în condiţiile legii, se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor cadou doar prin virament bancar;
d) certificatul de cazier judiciar al administratorului/ administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii sau, după caz, consimţământul expres, exprimat în scris, al administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii;
e) nota de constatare, care conţine propunerea de acordare sau neacordare a autorizaţiei de funcţionare din perspectiva respectării cerinţelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 4, întocmită de echipa de specialişti, prevăzută la art. 13 alin. (1) din ordin. Nota de constatare se semnează de ambele părţi."
24. În anexa nr. 5, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea tichetelor de creşă pe suport electronic, având cod CAEN 6612 - «Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare"
25. În anexa nr. 5, punctul 3 se abrogă.
26. În anexa nr. 5 punctul 4, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) utilizarea de suporturi materiale specifice, pe care se stochează valoarea tichetelor de creşă pe suport electronic, cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea acestora, de tip PIN, CIP;"
27. În anexa nr. 5, punctul 5 se abrogă.
28. În anexa nr. 5, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"7. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare depun la direcţia de specialitate un dosar cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare ca unitate emitentă de tichete de creşă, conţinând datele de identificare ale unităţii;
b) adeverinţa emisă de unitatea bancară, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de creşă;
c) angajamentul unităţii emitente din care să rezulte că prin contul sau subcontul bancar distinct, constituit în condiţiile legii, se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de creşă doar prin virament bancar;
d) certificatul de cazier judiciar al administratorului/ administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii sau, după caz, consimţământul expres, exprimat în scris al administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii;
e) nota de constatare, care conţine propunerea de acordare sau neacordare a autorizaţiei de funcţionare din perspectiva respectării cerinţelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 4, întocmită de echipa de specialişti, prevăzută la art. 13 alin. (1) din ordin. Nota de constatare se semnează de ambele părţi."
29. În anexa nr. 6, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare ca unităţi emitente de vouchere de vacanţă trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea voucherelor de vacanţă pe suport electronic, având cod CAEN 6612 - «Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare"
30. În anexa nr. 6, punctul 3 se abrogă.
31. În anexa nr. 6 punctul 4, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) utilizarea de suporturi materiale specifice, pe care se stochează valoarea voucherelor de vacanţă pe suport electronic, cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea acestora, de tip PIN, CIP;"
32. În anexa nr. 6, punctul 5 se abrogă.
33. În anexa nr. 6, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"7. Entităţile care solicită autorizaţie de funcţionare ca unităţi emitente de vouchere de vacanţă depun la direcţia de specialitate dosarul de autorizare cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare ca unitate emitentă de vouchere de vacanţă, conţinând datele de identificare ale unităţii;
b) adeverinţa emisă de unitatea bancară sau de entitatea însăşi în cazul instituţiilor de credit, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont de plăţi distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale voucherelor de vacanţă;
c) angajamentul entităţii că prin contul sau subcontul de plăţi distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale voucherelor de vacanţă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar;
d) certificatul de cazier judiciar al administratorului/ administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii sau, după caz, consimţământul expres, exprimat în scris, al administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii;
e) nota de constatare, care conţine propunerea de acordare sau neacordare a autorizaţiei de funcţionare din perspectiva respectării cerinţelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 4, întocmită de echipa de specialişti, prevăzută la art. 13 alin. (1) din ordin. Nota de constatare se semnează de ambele părţi."
34. În anexa nr. 7, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea tichetelor culturale pe suport electronic, având cod CAEN 6612 - «Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare"
35. În anexa nr. 7, punctul 3 se abrogă.
36. În anexa nr. 7 punctul 4, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) utilizarea de suporturi materiale specifice, pe care se stochează valoarea tichetelor culturale pe suport electronic, cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea acestora, de tip PIN, CIP;"
37. În anexa nr. 7, punctul 5 se abrogă.
38. În anexa nr. 7, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"7. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare depun la direcţia de specialitate un dosar cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare ca unitate emitentă de tichete culturale, conţinând datele de identificare ale unităţii;
b) adeverinţa emisă de unitatea bancară, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor culturale;
c) angajamentul unităţii emitente din care să rezulte că prin contul sau subcontul bancar distinct, constituit în condiţiile legii, se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor culturale doar prin virament bancar;
d) certificatul de cazier judiciar al administratorului/ administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii sau, după caz, consimţământul expres, exprimat în scris, al administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau financiar, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestora că ocupă această funcţie în cadrul societăţii;
e) nota de constatare, care conţine propunerea de acordare sau neacordare a autorizaţiei de funcţionare din perspectiva respectării cerinţelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 4, întocmită de echipa de specialişti, prevăzută la art. 13 alin. (1) din ordin. Nota de constatare se semnează de ambele părţi."
ART. III
Punctele 4 şi 6 din anexa la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 228/2014 pentru stabilirea componenţei Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 18 februarie 2014, cu modificările ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"4. Directorul general al Direcţiei generale juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru
..............................................................................................
6. Directorul general al Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor - membru"
ART. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
Bucureşti, 27 iunie 2022.
Nr. 1.502.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: