Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.495 din 22 august 1997  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.495 din 22 august 1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 5 septembrie 1997
În baza prevederilor <>art. 10 din Legea nr. 105 din 24 iunie 1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor şi ale <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,

ministru de stat, ministrul finanţelor, emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare unitarã a procedurii de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare şi fonduri speciale.
ART. 2
Direcţia generalã de soluţionare a plangerilor, Inspecţia generalã pentru activitatea interna, Direcţia generalã a controlului, Garda financiarã, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unitãţile lor subordonate vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prezentului ordin.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 604/1996 privind modul de rezolvare a cererilor de revizuire, a contestaţiilor primite de la persoane fizice şi juridice: referitoare la impozite, taxe şi alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale.
ART. 4
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României.

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

NORME METODOLOGICE
de aplicare unitarã a procedurii de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare şi fonduri speciale

1. Referitor la <>art. 1 din Legea nr. 105/1997 , denumita în continuare lege:

1.1. Fac obiectul cãilor administrative de atac, prevãzute la art. 1 alin. 1 din lege, mãsurile luate de organele Ministerului Finanţelor, în cadrul competentelor legale, privind impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale, amenzile aferente acestora, majorãrile de întârziere, penalitãţile, sumele egale cu diferenţe, sau cu dublul diferenţelor, de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale constatate, mãsurile privind recuperarea prejudiciului etc.
1.2. Acţiunile persoanelor fizice sau juridice îndreptate impotriva actelor emise de autoritatea vamalã urmeazã, începând cu 1 octombrie 1997, procedura prevãzutã de <>Legea privind Codul vamal al României nr. 141/1997 , iar plângerile privind amenzile contravenţionale, confiscarile şi celelalte mãsuri complementare aplicate de organele Ministerului Finanţelor, care nu sunt aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor la fondurile speciale, urmeazã procedura prevãzutã de <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare.

2. Referitor la art. 2 din lege:

2.1. Obiectiunile petentului se depun în termenul şi la organul prevãzute de alin. 1 al art. 2 din lege şi nu pot avea ca obiect decât creanţe fiscale sau diferenţe de impozite, taxe, sume înscrise în procesul-verbal sau în actul organului cu atributiuni de control sau de impunere.
2.2. Obiectiunile vor fi însoţite de copia certificatã, pe propria rãspundere, de pe actul asupra cãruia se depun obiectiunile, precum şi de orice documente pe care petentul le considera necesare în susţinerea cauzei.
2.3. Obiectiunile şi documentele respective vor fi analizate de organul de control sau de cel cu atributiuni de control sau de impunere, pe baza datelor înscrise în procesul-verbal şi a documentelor anexate, iar în fundamentare se vor invoca actele normative şi articolele acestora în vigoare la data producerii faptei, pe baza cãrora se formuleazã rãspunsul la obiecţiuni, care va fi comunicat prin hotãrâre.
2.4. Obiectiunile, documentele depuse în susţinerea acestora, copia de pe procesul-verbal impotriva cãruia s-au depus obiectiunile şi copiile de pe anexele acestuia, precum şi alte documente avute în vedere la soluţionarea obiectiunilor, hotãrârea, precum şi dovada comunicãrii acesteia formeazã dosarul obiectiunilor, care se va numerota şi snurui, cu certificarea numãrului de pagini şi a numelui persoanei care le-a indosariat.
2.5. Organele de control sau cu atributiuni de control sau de impunere vor pãstra în copie dosarul obiectiunilor, la care se vor conexã şi soluţiile date de celelalte organe de soluţionare, investite, potrivit competentei.

3. Referitor la art. 3 din lege:

3.1. Contestaţia se depune la organul a carei hotãrâre se ataca. La primirea contestaţiei, organele care au emis hotãrârea contestatã verifica îndeplinirea procedurii de contestare - depunerea în termen şi depunerea documentului original de plata a taxei de timbru, precum şi cuantumul acesteia -, analizeazã existenta aceloraşi capete de cerere fata de obiectiunile depuse şi hotãrârea data la soluţionarea acesteia şi întocmesc referatul cu propuneri de soluţionare.
3.2. Dosarul obiectiunilor, însoţit de contestaţia petentului, documentul original de plata a taxei de timbru, precum şi referatul cu propunerile de soluţionare ale organului de control, fundamentat pe prevederile actelor normative în vigoare la data producerii faptei, se remit spre soluţionare, în termen de 5 zile de la înregistrarea contestaţiei, direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti în a carei raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul.
Dosarul obiectiunilor, contestaţia petentului, documentul de plata a taxei de timbru, nota de constatare încheiatã de organul de soluţionare a contestaţiei împreunã cu reprezentantul organului care a emis hotãrârea atacatã, dacã este cazul, dispoziţia privind soluţionarea contestaţiei şi confirmarea de primire a acesteia formeazã dosarul contestaţiei.

4. Referitor la art. 4 din lege:

4.1. Impotriva dispoziţiei date de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, petentul se poate adresa cu plângere Ministerului Finanţelor, în termenul prevãzut de art. 4 din lege.

5. Referitor la art. 5 din lege:

5.1. Plângerea, împreunã cu documentul original de plata a taxei de timbru prevãzute de art. 6 din lege, se depune la organul care a emis dispoziţia atacatã.
5.2. La primirea plângerii, organele care au emis dispoziţia atacatã verifica îndeplinirea procedurii - depunerea în termen şi depunerea documentului original de plata a taxei de timbru, precum şi cuantumul acesteia -, analizeazã existenta aceloraşi capete de cerere, fata de contestaţia soluţionatã şi dispoziţia data la soluţionarea acesteia, şi întocmesc referatul cu propunerile de soluţionare.
5.3. Dosarul contestaţiei, plângerea petentului, documentul original de plata a taxei de timbru, precum şi referatul cu propunerile de soluţionare ale organului care a soluţionat contestaţia se remit, în termen de 5 zile de la înregistrarea plângerii, Ministerului Finanţelor, spre soluţionare.
5.4. Plângerile din competenta de soluţionare a Ministerului Finanţelor, având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor soluţiona prin decizia Comisiei centrale pentru soluţionarea plangerilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
5.5. Competenta Comisiei centrale pentru soluţionarea plangerilor, denumita în continuare comisie (anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice), cat şi cuantumul sumelor care se vor soluţiona prin decizia comisiei se vor stabili la sfârşitul anului, pentru anul urmãtor, prin ordin al ministrului finanţelor.
5.6. În situaţia în care membrii comisiei au opinii divergenţe privind modul de soluţionare a cauzei, decizia de soluţionare se ia de cãtre preşedintele comisiei.
5.7. În acest caz, exemplarele nr. 1, 2 şi, în unele cazuri, exemplarul al 3-lea al deciziei de soluţionare, care se trimit petentului şi direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, şi în unele cazuri şi organului de control, se vor semna numai de cãtre preşedintele comisiei, iar pe cele 2 exemplare, dintre care unul rãmâne la dosarul cauzei şi unul se indosariaza la dosarul deciziilor, se vor retine, în josul deciziei, opiniile divergenţe ale membrilor comisiei, ca opinii separate care vor trebui sa fie motivate.

6. Referitor la art. 6 din lege:

6.1. În contestaţii sau plângeri, dupã caz, se va specifica cuantumul sumei contestate sau asupra cãreia s-a înaintat plângerea, iar acestea vor fi însoţite de dovada în original a plãţii taxei de timbru.
6.2. Organele care soluţioneazã contestaţiile sau plângerile, dupã caz, au obligaţia de a mentiona pe versoul documentului original de plata a taxei de timbru data primirii lui şi numãrul contestaţiei sau al plângerii la care este anexat. Când taxa de timbru se achitã prin aplicare de timbre mobile, acestea se vor anula conform normelor legale în vigoare.
6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru rãmâne la dosarul cauzei.

7. Referitor la art. 8 din lege:

7.1. În situaţia în care, la soluţionarea contestaţiilor şi/sau a plangerilor, dupã caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a prevederilor legale de cãtre organele de control, în sensul stabilirii unor diferenţe de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale, amenzi, majorãri de întârziere etc., mai mici decât prevederile legale, organele de soluţionare vor sesiza, în scris, conducerea organelor de control.

8. Referitor la art. 9 din lege:

8.1. Dosarele cauzelor vor fi transmise curţilor de apel sau judecãtoriilor, cu scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire.

9. Dispoziţii comune

9.1. Obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, se formuleazã în scris, se semneazã de cãtre titularul dreptului procesual şi se depun la organul al cãrui act se ataca.
În cazul persoanelor juridice, semnatura titularului este obligatoriu sa fie confirmatã cu ştampila.
Calitatea de titular al dreptului procesual se dovedeşte prin:
- copia actelor de constituire, în cazul persoanelor juridice;
- copia autorizaţiei de funcţionare şi copia actului de identitate, în cazul persoanelor fizice independente şi al asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitate autorizata, potrivit legii;
- copia actului de identitate şi a altor documente, din care sa rezulte proprietarul bunului sau al materiei impozabile, în celelalte cazuri.
Obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, pot fi introduse şi de un reprezentant al titularului dreptului procesual. În aceasta situaţie, petentii trebuie sa anexeze şi procura în original sau în copie legalizatã ori, dupã caz, cererea de înmatriculare şi de înscriere de menţiuni conţinând specimenele de semnãturi depuse la Oficiul Registrului comerţului, pentru reprezentanţii legali ai persoanelor juridice, sau delegaţia scrisã semnatã de directorul sau managerul persoanei juridice, data unui reprezentant - în cazul în care acesta din urma formuleazã şi depune cererea.
Obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, depuse de petenti la organele Ministerului Finanţelor, vor cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) în cazul persoanelor juridice:
- denumirea, sediul, numãrul de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, codul fiscal, capitalul social, conturile şi societãţile bancare unde acestea sunt deschise, numãrul şi data înregistrãrii cererii în registrul de corespondenta al petentei;
- instituţia cãreia petentul i se adreseazã şi sediul acesteia;
- numele şi prenumele, domiciliul sau resedinta şi identificarea actului de control sau de impunere, a hotãrârii, dispoziţiei ori deciziei atacate, mãsurile şi suma totalã (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luãrii la cunostinta a consemnarilor din actul de control (încheiat bilateral şi înregistrat la petent) sau de impunere, de hotãrârea, dispoziţia sau decizia luatã de cãtre organele Ministerului Finanţelor, competente sa soluţioneze obiectiunile, contestaţia sau plângerea;
- temeiul legal al obiectiunilor, contestaţiilor ori plangerilor, dupã caz, formulate şi depuse de petenti, şi taxa de timbru plãtitã, cu anexarea documentului de plata, în contul corespunzãtor deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveşte petentul în susţinerea obiectiunilor, contestaţiilor ori a plangerilor;
- semnatura, confirmatã cu ştampila, a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a prepusului împuternicit sa formuleze şi sa depunã obiectiunile, contestaţia ori plângerea;
b) în cazul persoanelor fizice:
- indicarea instituţiei cãreia i se adreseazã petentul şi sediul acesteia;
- numele şi prenumele, domiciliul sau resedinta, copia actului de identitate al titularului dreptului procesual şi copia actului de proprietate al bunului sau al materiei impozabile ori copia autorizaţiei de funcţionare, precum şi procura legalizatã data mandatarului;
- obiectul cererii, conţinând aceleaşi elemente ca şi în cazul persoanei juridice;
- temeiul legal al formularii şi depunerii obiectiunilor, contestaţiei sau plângerii, dupã caz, taxa de timbru plãtitã, cu anexarea documentului de plata, în contul corespunzãtor deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveşte în susţinerea obiectiunilor, contestaţiei ori a plângerii;
- semnatura titularului dreptului procesual ori a mandatarului, dupã caz.
Cererile sunt valabile chiar dacã poarta o denumire gresita, organele de soluţionare procedând conform competentelor legale.
9.2. Actele administrative prin care se soluţioneazã obiectiunile se numesc hotãrâri, cele prin care se soluţioneazã contestaţiile se numesc dispoziţii, iar cele prin care sunt soluţionate plângerile se numesc decizii.
Hotãrârile, dispoziţiile şi deciziile se compun din trei pãrţi: preambulul, considerentele sau motivarea şi dispozitivul.
Preambulul va cuprinde:
- denumirea organului investit cu soluţionarea;
- numele sau denumirea, sediul sau domiciliul petentului, dupã caz;
- numãrul scrisorii prin care este sesizat organul de soluţionare, actul impotriva cãruia s-au formulat obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, precum şi organul emitent al acestora;
- obiectul cauzei şi sinteza susţinerilor fãcute de pãrţi, cu prezentarea dovezilor.
Considerentele sau motivarea reprezintã partea substantiala a actelor administrative care fac obiectul hotãrârilor, dispoziţiilor sau al deciziilor şi trebuie sa cuprindã motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de soluţionare, precum şi cele pentru care s-au înlãturat ori s-au admis cererile pãrţilor sau mãsurile luate de acesta. În considerente se vor arata punctele de vedere ale pãrţilor, probele care au fost administrate, temeiurile pentru care unele dintre ele au fost reţinute iar altele inlaturate, normele legale aplicate la situaţia de fapt stabilitã, precum şi rãspunsurile la fiecare capãt de cerere.
Motivarea trebuie sa fie clara, precisa şi necontradictorie, astfel încât, în baza tuturor probelor administrate în cauza, a argumentelor şi rationamentelor juridice, a principiilor şi a regulilor de drept substanţial şi procesual, sa se asigure justetea soluţiei date.
Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã prin care se rezolva toate capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei.
În dispozitiv se va mai arata calea de atac pe care o poate exercita petentul, precum şi termenul în care aceasta poate fi exercitatã.
Hotãrârile şi dispoziţiile, date ca urmare a soluţionãrii obiectiunilor şi contestaţiilor, vor cuprinde în dispozitiv şi precizarea privind obligarea timbrarii, cu menţiunea ca nedepunerea documentului, în original, de plata a taxei de timbru, în condiţiile legii, atrage anularea acţiunii ca netimbrata sau insuficient timbrata.
9.3. Soluţiile care pot fi date în urma rezolvarii obiectiunilor, contestaţiei şi plângerii dupã caz, sunt:
- admiterea totalã, atunci când petentul şi-a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit toate pretenţiile formulate;
- admiterea parţialã, atunci când petentul şi-a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit numai o parte dintre pretenţiile formulate;
- respingerea ca neîntemeiatã, dacã, din probele administrate, rezulta ca pretenţia nu este fondatã sau nu este susţinutã cu documente depuse în termen;
- respingerea ca inadmisibila, în cazurile când calea de atac a fost formulatã şi introdusã de o persoana fizica sau juridicã, fãrã a avea calitatea procesuala activa;
- respingerea ca fiind fãrã obiect, în situaţia în care cele solicitate nu au fãcut obiectul actului de control sau de impunere;
- respingerea ca nedepusa în termen, în situaţia în care calea de atac nu a fost depusa în termenul legal;
- anularea ca netimbrata sau insuficient timbrata, dacã nu s-a fãcut dovada achitãrii taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitatã în cuantumul legal.
9.4. În situaţia în care se ataca soluţia de respingere, ca nedepusa în termen şi/sau anulatã ca netimbrata sau insuficient timbrata, se va analiza legalitatea soluţiei şi, dacã se constata ca aceasta a fost data cu respectarea prevederilor legale, se va preciza acest lucru în motivarea soluţiei şi se va dispune sau decide, dupã caz, respingerea acţiunii şi menţinerea soluţiei.
În situaţia în care se constata ca hotãrârea şi/sau dispoziţia de respingere, ca nedepusa în termen, şi/sau de anulare ca netimbrata sau insuficient timbrata, este data cu nerespectarea prevederilor legale, conducerea organului de soluţionare va dispune sau va decide, dupã caz, desfiinţarea soluţiei/soluţiilor şi remiterea dosarului cauzei organului competent pentru a soluţiona pe fond cauza.
9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie sa fie adusã la cunostinta organului de soluţionare, de cãtre petent, prin adresa, care se anexeazã la dosarul cauzei.
Dacã petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, dupã caz, actele de procedura şi soluţiile se vor transmite la vechiul sediu sau domiciliu, comunicat organului de soluţionare.
9.6. În situaţia în care conducerea organului care a soluţionat obiectiunile dispune de acte şi de documente din care rezulta incompatibilitatea organului de soluţionare a contestaţiei cu funcţia detinuta în cadrul activitãţii desfãşurate la petent (asociat, cenzor, membru în adunarea generalã a actionarilor etc.), acesta va solicita Ministerului Finanţelor soluţionarea contestaţiei de cãtre un alt organ de soluţionare decât acela unde îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul.
De asemenea, organul de soluţionare a contestaţiilor poate solicita Ministerului Finanţelor, pe baza de documente, în condiţiile alineatului precedent, transmiterea dosarului cauzei altui organ de soluţionare.
Ministerul Finanţelor, pe baza documentelor prezentate, va analiza şi va dispune asupra cererii.
În situaţia în care cererea este intemeiata, Ministerul Finanţelor va dispune trimiterea dosarului cauzei spre soluţionare altui organ de soluţionare decât acela unde îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul, comunicând aceasta petentului şi organului care va soluţiona contestaţia, cat şi organului care ar fi trebuit sa soluţioneze cauza.
Dacã cererea este neîntemeiatã, Ministerul Finanţelor va dispune soluţionarea contestaţiei de cãtre organul competent.
9.7. Neexercitarea în termen a cãilor de atac şi neîndeplinirea oricãrui alt act de procedura în termenul legal atrag decãderea.
9.8. Actele de procedura trimise prin posta se socotesc îndeplinite în termen, dacã au fost predate cu scrisoare recomandatã la oficiul poştal înainte de împlinirea acestuia.
Rãspunsul la obiecţiuni, contestaţii sau plângeri, dupã caz, se va comunica prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, dupã caz, cu scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire, sau prin proces-verbal încheiat de cel însãrcinat cu înmânarea actului.
9.9. Organele competente sa soluţioneze obiectiunile sunt obligate sa facã precizãri în scris, în conţinutul actului administrativ emis, asupra depunerii în termen, iar cele care soluţioneazã contestaţiile sau plângerile, dupã caz, vor face precizãri şi asupra plãţii taxei de timbru legale.
9.10. În vederea verificãrii sau constatãrii unor situaţii de fapt, precizate de petenti la depunerea contestaţiilor, în cazuri justificate, organul de soluţionare a acestora poate dispune verificãri pe teren, la care va participa şi un reprezentant al organului care a emis hotãrârea atacatã.
Nota de constatare se va inregistra atât la petent, cat şi la organele care au întocmit-o.
Dacã petentii nu indica elemente sau situaţii care sa necesite verificãri pe teren, iar motivele invocate sunt clare şi lamurite prin documentele existente în dosarul cauzei, organele teritoriale ale direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat întocmesc referatul cu propuneri de soluţionare pe care le înainteazã conducerii acestora.
9.11. Referatul cu propunerile de soluţionare, fundamentat pe prevederile actelor normative, se întocmeşte de salariatul care a întocmit nota de constatare sau de cel cãruia i s-a repartizat lucrarea, se semneazã de cãtre şeful acestuia şi se supune aprobãrii conducatorului unitãţii abilitate.
În situaţia în care conducãtorul unitãţii abilitate nu este de acord cu propunerile fãcute, va motiva în scris aceasta pe referatul supus aprobãrii sau pe alta adresa separatã.
9.12. În situaţia în care petentii demonstreaza cu documente ca organul de control, cat şi cel (cele) de soluţionare, nu au ţinut seama de acestea în soluţionarea cauzei, organul de soluţionare poate dispune desfiinţarea parţialã sau totalã a dispoziţiei şi/sau a hotãrârii şi a capitolului din procesul-verbal de control (sau a procesului-verbal), referitor la cauza supusã soluţionãrii, şi refacerea controlului de cãtre un alt organ de control, în conformitate cu prevederile legale şi cu conţinutul soluţiei.
În aceasta situaţie, controlul va viza strict aceeaşi perioada care a fãcut obiectul cauzei.
9.13. Indiferent de competenta de soluţionare, organele care au înregistrat obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, au obligaţia sa comunice petentului fie soluţia data, fie organul cãruia i s-a trimis spre rezolvare.
9.14. Soluţia data de fiecare organ competent sa soluţioneze obiectiunile, contestaţiile, plângerile, dupã caz, se comunica petentilor, organului de control, cat şi organului a cãrui soluţie a fost atacatã, prin hotãrâre, dispoziţie, decizie, dupã caz, care va cuprinde: numãrul sub care a fost emisã, data emiterii, antetul şi ştampila rotunda a organului care a soluţionat, precum şi semnatura, cu numele persoanelor din conducere care sunt competente sa semneze.
9.15. Persoanele care sunt competente sa semneze hotãrârea sunt:
- şeful circumscripţiei financiare orãşeneşti;
- directorul administraţiei financiare;
- directorul direcţiei de impozite şi taxe din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- directorul direcţiei controlului financiar de stat din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- comisarul-şef al sectiei Garzii financiare judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- directorul general al Direcţiei generale a controlului din cadrul Ministerului Finanţelor;
- Comisarul general al Garzii financiare;
- directorul general al direcţiei din Ministerul Finanţelor, cu atributiuni de control pentru actele organelor din subordine.
În situaţia în care actul de control este întocmit de echipe de control alcãtuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (exemplu: inspectori din Ministerul Finanţelor, împreunã cu inspectori ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti), soluţionarea obiectiunilor se face de cãtre organul ierarhic superior.
Hotãrârea se întocmeşte în patru exemplare cu valoare de original, în situaţia în care organul de control nu este acelaşi cu cel care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 rãmâne la dosarul hotãrârii, prevãzut la pct. 2.5.;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pãstrat în acest dosar;
- exemplarul nr. 4 se va pãstra la dosarul tuturor hotãrârilor, care se va infiinta, în acest sens, la organul emitent.
În aceeaşi situaţie, dispoziţia se întocmeşte în cinci exemplare cu valoare de original, dintre care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al cãrui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care gestioneazã dosarul fiscal al petentului;
- exemplarul nr. 4 rãmâne la dosarul dispoziţiei;
- exemplarul nr. 5 se va pãstra la dosarul tuturor dispoziţiilor, care se va infiinta, în acest sens, la organul emitent.
În situaţia în care procesul-verbal de control este încheiat de organe din Ministerul Finanţelor, decizia se întocmeşte în cinci exemplare cu valoare de original, dintre care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al cãrui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care a efectuat controlul;
- exemplarul nr. 4 rãmâne la dosarul deciziei;
- exemplarul nr. 5 se va pãstra la dosarul tuturor deciziilor.
9.16. Organele care soluţioneazã obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, sunt obligate sa ţinã evidenta acestora într-un registru de evidenta, din care sa rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei, cãile de atac, potrivit anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.
9.17. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi cea a municipiului Bucureşti vor raporta Ministerului Finanţelor - Direcţia generalã de soluţionare a contestaţiilor situaţia contestaţiilor înregistrate şi a modului de rezolvare, conform anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice, la datele de 25 iulie pentru semestrul I şi, respectiv, de 25 ianuarie pentru întregul an expirat. Aceeaşi situaţie se va întocmi şi la nivelul Ministerului Finanţelor pentru plângerile înregistrate şi soluţionate.
9.18. În cazul obiectiunilor, contestaţiilor, plangerilor referitoare la taxele de timbru, se depun actele supuse taxarii, în original sau copii certificate de pe acestea, precum şi actele prin care s-au stabilit taxele de timbru care fac obiectul cãilor de atac.
Impotriva incadrarilor efectuate de alte organe decât cele ale Ministerului Finanţelor, prestatoare de servicii supuse taxelor de timbru, se va urma procedura prevãzutã de art. 3 şi urmãtoarele din lege şi de prevederile prezentelor norme metodologice referitoare la modul de soluţionare a contestaţiilor şi a plangerilor.
În aceasta situaţie, se va depune, pe lângã copia certificatã a actului respectiv, şi actul organului care a fãcut încadrarea, din care sa rezulte consideratiile legale şi de fapt care au dus la încadrarea care face obiectul cauzei.
9.19. Organele de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor, plangerilor, dupã caz, se vor investi cu soluţionarea cauzei şi în situaţia în care organele de control sau de impunere au trimis organelor de urmãrire sau de cercetare penalã procesele-verbale de verificare sau de impune, dupã caz.

ANEXA 1

COMISIA CENTRALA
pentru soluţionarea plangerilor având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei



1. Preşedinte - directorul general al Direcţiei generale de soluţionare a
plangerilor sau inlocuitorul acestuia;
2. Membru - şeful serviciului de soluţionare a plangerilor la actele de
control ale organelor de impozite şi taxe sau inlocuitorul
acestuia;
3. Membru - şeful serviciului de soluţionare a plangerilor la actele de
control ale organelor din cadrul Direcţiei generale a
controlului şi Garzii financiare sau inlocuitorul acestuia;
4. Membru - şeful serviciului de soluţionare a plangerilor la actele de
control efectuate de organe mixte sau inlocuitorul acestuia;
5. Membru - inspectorul care a soluţionat plângerea.



ANEXA 2



REGISTRUL DE EVIDENTA


| | | |Obiectul |Suma | | |
| | | |cauzei |ce | | |
| | | |(obiecţiuni/ |face | | |
| |Înregistrat| |contestaţii/ |obiec-| Taxa | Modul de |
|Nr. | Nr./data |Denumirea |plângeri) |tul | de | soluţionare |
|crt.| |petentului| |cauzei| timbru | |
|----|-----------|----------|-------------|------|-----------|--------------|
| | | | | | |Docu-| | |
| | | | | | |ment | | |
| | | | | | |Nr./ | |Res- |
| | | | | |Suma |data |Admise |pinse|
|----|-----------|----------|-------------|------|-----------|--------------|
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|----|-----------|----------|-------------|------|-----|-----|--------|-----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------
| Comunicarea | | |
| soluţiei | Alte cai de atac administrative | Acţiuni la instanta|
| cauzei | | judecãtoreascã |
|----------------|-------------------------------------|--------------------|
|Nr./|Cui s-a |Nr./data | | | |Nr. de | |
|data|comunicat |inregis- | | | |inre- |Sen- |
| |soluţia |trarii | | |Dosar|gistra-|tinta |
| | |contesta- | Nr./data | |Nr./ |re la |jude- |
| | |tiei/ |dispoziţiei/ | |data |Minis- |cato- |
| | |plângerii |deciziei | Soluţia | |terul |reasca|
| | | | | | |Finan- | |
| | | | | | |telor | |
|----------------|-------------------------------------|------------------- |
| | | | | |Res- | | | |
| | | | |Admise|pinse| | | |
|----------------|-------------------------------------|--------------------|
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|----|-----------|----------|-------------|------|-----|-----|-------|------|
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
---------------------------------------------------------------------------


ANEXA 3



MINISTERUL FINANŢELOR
Direcţia generalã a finanţelor
publice şi controlului
financiar de stat
a judeţului ...................

SITUAŢIA
contestaţiilor primite şi soluţionate în perioada .................


Contestaţii


Nr. cazuri Sume
-------------- (lei)
------------

1. Sold la începutul perioadei
2. Primite în cursul perioadei
3. Total contestaţii (3 = 1 + 2)
4. Soluţionate în perioada: .............
Modul de soluţionare, din care:
4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
5. Sold la sfârşitul perioadei (5 = 3 - 4)
Scaderi de impozite şi taxe, din care:
- impozit pe profit şi majorãrile aferente;
- T.V.A. şi majorãrile aferente;
- accize şi majorãrile aferente;
- impozit pe dividende şi majorãrile aferente
- impozit pe veniturile persoanelor fizice şi ale
asociaţiilor familiale şi majorãrile aferente;
- impozite şi taxe locale şi majorãrile aferente;
- impozit pe salarii şi majorãrile aferente;
- alte venituri cuvenite bugetului de stat,
bugetelor locale sau bugetelor fondurilor
speciale şi majorãrile aferente;
- o suma egala sau dublul diferenţelor de
impozite, taxe şi contribuţii stabilite de
organul de control;
- amenzi contravenţionale.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016