Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.472 din 24 septembrie 2018  pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.472 din 24 septembrie 2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară

EMITENT: Ministerul Transporturilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 844 din 4 octombrie 2018
    Văzând Referatul Direcţiei transport naval nr. 27.894/1.389 din 17.07.2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară,
    ţinând seama de prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
    luând în considerare prevederile art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul transporturilor emite prezentul ordin.
    CAP. I
    Domeniu de aplicare, definiţii şi zone de navigaţie
    SECŢIUNEA 1
    Obiect
    ART. 1
    Prezentul ordin stabileşte:
    a) cerinţele tehnice necesare pentru asigurarea siguranţei construcţiilor navale care navighează pe căile navigabile interioare prevăzute la art. 4, precum şi
    b) clasificarea căilor navigabile interioare respective.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Domeniul de aplicare
    ART. 2
    (1) Prezentul ordin se aplică următoarelor construcţii navale care arborează pavilionul român şi care navighează pe căile navigabile interioare ale Uniunii Europene, denumită în continuare Uniune, repartizate geografic în zonele 1, 2 şi 3 prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin, precum şi construcţiilor navale care arborează pavilionul celorlalte state membre ale Uniunii care navighează pe căile navigabile interioare din România prevăzute în anexa nr. 1:
    a) navelor cu o lungime (L) mai mare sau egală cu 20 m;
    b) navelor al căror produs între lungime (L), lăţime (B) şi pescaj (T) reprezintă un volum mai mare sau egal cu 100 mc;
    c) remorcherelor şi împingătoarelor destinate să remorcheze sau să împingă sau să deplaseze la ureche construcţiile navale menţionate la lit. a) şi b) sau instalaţiile plutitoare;
    d) navelor de pasageri;
    e) instalaţiilor plutitoare.

    (2) Prevederile prezentului ordin nu se aplică:
    a) bacurilor;
    b) navelor militare;
    c) navelor maritime, inclusiv remorcherelor şi împingătoarelor maritime care:
    (i) navighează sau staţionează în ape fluvio-maritime;
    (ii) navighează temporar pe căile de navigaţie interioară, cu condiţia să aibă la bord cel puţin:
    - un certificat care atestă conformitatea cu Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS) sau un certificat echivalent, un certificat care atestă conformitatea cu Convenţia internaţională din 1966 asupra liniilor de încărcare ori un certificat echivalent şi un certificat internaţional pentru prevenirea poluării cu hidrocarburi (IOPP) care atestă conformitatea cu Convenţia internaţională din 1973 privind prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78);
    – în cazul navelor maritime care nu fac obiectul SOLAS, al Convenţiei internaţionale asupra liniilor de încărcare din 1966 sau al MARPOL, certificatele relevante şi mărcile de bord liber impuse de legislaţia statului de pavilion;
    – în cazul navelor de pasageri care nu fac obiectul niciuneia dintre convenţiile menţionate la prima liniuţă, un certificat privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de pasageri emis în conformitate cu Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de pasageri; sau
    – în cazul navelor de agrement care nu fac obiectul niciuneia dintre convenţiile menţionate la prima liniuţă, un certificat al statului al cărui pavilion îl arborează, care să ateste un nivel adecvat de siguranţă.



    (3) Cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, construcţiile navale menţionate la art. 2 alin. (2), cu excepţia navelor militare, care arborează pavilionul român, sunt obligate să respecte normele tehnice aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 306/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor de navigaţie interioară - cod MT. RNR-NI-99 sau alte reglementări echivalente recunoscute de Autoritatea Navală Română, în condiţiile legii.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Definiţii
    ART. 3
    (1) În scopurile prezentului ordin se aplică următoarele definiţii:
    a) „construcţie navală“ înseamnă o navă sau o instalaţie plutitoare;
    b) „navă“ înseamnă o navă de navigaţie interioară sau o navă maritimă;
    c) „navă de navigaţie interioară“ înseamnă o navă destinată exclusiv sau în principal pentru navigaţia pe căile navigabile interioare;
    d) „remorcher“ înseamnă o navă special construită pentru a efectua operaţiuni de remorcare;
    e) „împingător“ înseamnă o navă special construită pentru a asigura propulsia unui convoi prin împingere;
    f) „navă de pasageri“ înseamnă o navă pentru voiaje de zi sau o navă cu cabine construită şi echipată pentru a transporta mai mult de 12 pasageri;
    g) „instalaţie plutitoare“ înseamnă o structură plutitoare dotată cu echipamente de lucru cum ar fi macarale, echipament de dragare, sonete sau elevatoare;
    h) „construcţie plutitoare“ înseamnă o structură plutitoare care nu este în mod normal destinată a fi deplasată, cum ar fi un bazin de înot, un doc, un debarcader sau un hangar pentru bărci;
    i) „mijloc plutitor“ înseamnă o plută sau altă structură, obiect sau ansamblu care poate să navigheze fără a fi o navă, o instalaţie plutitoare sau o construcţie plutitoare;
    j) „navă de agrement“ înseamnă o navă, alta decât o navă de pasageri, destinată pentru sport sau agrement;
    k) „navă de mare viteză“ înseamnă o construcţie navală motorizată capabilă să atingă viteze de peste 40 km/h faţă de apă;
    l) „deplasamentul volumetric“ înseamnă volumul imers al navei, exprimat în metri cubi;
    m) „lungime (L)“ înseamnă lungimea maximă a corpului exprimată în metri, exclusiv cârma şi bompresul;
    n) „lăţimea (B)“ înseamnă lăţimea maximă a corpului exprimată în metri, măsurată în exteriorul tablelor învelişului bordajului, excluzând roţile cu zbaturi, brâurile de acostare şi altele similare;
    o) „pescaj (T)“ înseamnă distanţa verticală exprimată în metri între punctul cel mai de jos al corpului navei, fără a lua în considerare chila sau alte elemente accesorii fixe, şi planul pescajului maxim;
    p) „căi navigabile interioare conectate“ înseamnă căi navigabile ale unui stat membru conectate cu căile navigabile interioare ale altui stat membru prin intermediul unor căi navigabile interioare pe care pot naviga, potrivit legislaţiei naţionale sau internaţionale, construcţiile navale care intră sub incidenţa prezentului ordin.

    (2) În sensul prezentelor definiţii Autoritatea Navală Română, prin decizie a directorului general, va face public, pe site-ul acesteia, lista cu denumirile de construcţii navale, utilizate de aceasta, aflate sub incidenţa prezentului ordin.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Clasificarea căilor navigabile interioare
    ART. 4
    (1) În scopul aplicării prezentului ordin, căile navigabile interioare ale Uniunii sunt clasificate după cum urmează:
    a) zonele 1, 2, 3, 4:
    (i) zonele 1 şi 2: căile navigabile interioare enumerate la cap. 1 din anexa nr. 1 la prezentul ordin;
    (ii) zona 3: căile navigabile interioare enumerate la cap. 2 din anexa nr. 1 la prezentul ordin;
    (iii) zona 4: toate celelalte căi navigabile interioare pe care pot naviga, potrivit legislaţiei naţionale, construcţiile navale care intră sub incidenţa prezentului ordin;

    b) zona R: acele zone ale căilor navigabile interioare mai sus menţionate pentru care sunt emise certificate de inspecţie în conformitate cu art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin, aşa cum a fost formulat respectivul articol la data de 6 octombrie 2016.

    (2) Ministerul Transporturilor poate solicita Comisiei Europene modificarea clasificării căilor navigabile interioare din România.
    (3) Proprietarii, operatorii, comandanţii navelor care arborează pavilionul român au obligaţia de a se informa asupra modului cum sunt clasificate căile navigabile interioare unde se intenţionează să se navigheze, precum şi asupra cerinţelor tehnice valabile pe respectivele căi navigabile interioare şi de a lua măsurile care se impun.

    CAP. II
    Certificate de navigaţie
    SECŢIUNEA 1
    Îndeplinirea cerinţelor tehnice şi de siguranţă
    ART. 5
    (1) Autoritatea Navală Română se asigură că navale sau instalaţiile plutitoare care arborează pavilionul român, menţionate la art. 2 alin. (1), care navighează pe căile navigabile interioare ale Uniunii, menţionate la art. 4, sunt construite şi întreţinute în conformitate cu cerinţele prevăzute în prezentul ordin.
    (2) Conformitatea unei construcţii navale cu cerinţele prevăzute la alin. (1) se atestă printr-un certificat emis în baza prezentului ordin.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Certificate unionale de navigaţie interioară
    ART. 6
    (1) Autoritatea competentă din România care emite certificatele unionale de navigaţie interioară este Autoritatea Navală Română. Autoritatea Navală Română emite un certificat unional de navigaţie interioară în conformitate cu prezentul ordin, verificând şi dacă pentru construcţia navală în cauză nu s-a emis deja un certificat valabil de tipul celor menţionate la art. 7. Autoritatea Navală Română recunoaşte numai certificatele unionale de navigaţie interioară emise de autorităţile competente ale oricărui stat membru în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2016/1.629 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 septembrie 2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE, denumită în continuare Directiva (UE) 2016/1.629.
    (2) Certificatele unionale de navigaţie interioară se întocmesc în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
    (3) Ministerul Transporturilor va comunica la Comisia Europeană că Autoritatea Navală Română este autoritatea competentă din România care emite certificatele unionale de navigaţie interioară.
    (4) Certificatul unional de navigaţie interioară se emite în urma unei inspecţii tehnice, efectuate înainte de punerea în exploatare a construcţiei navale, dacă aceasta îndeplineşte cerinţele tehnice menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin.
    (5) Îndeplinirea de către o construcţie navală a cerinţelor suplimentare menţionate la art. 23 alin. (1) şi (2) este verificată, după caz, în cadrul inspecţiilor tehnice prevăzute la alin. (4) din prezentul articol şi la art. 29 sau în cadrul unei inspecţii tehnice efectuate la cererea proprietarului construcţiei navale sau a reprezentantului său.
    (6) Procedurile privind depunerea cererii pentru inspecţie şi privind stabilirea locului şi datei de desfăşurare a inspecţiei respective intră în atribuţiile Autorităţii Navale Române care emite certificatul unional de navigaţie interioară. Autoritatea Navală Română stabileşte ce documente trebuie prezentate. Procedura se desfăşoară astfel încât să se garanteze că inspecţia se poate efectua într-o perioadă rezonabilă de timp de la data depunerii cererii.
    (7) Autoritatea Navală Română emite un certificat unional de navigaţie interioară pentru construcţiile navale care nu fac obiectul prezentului ordin, la cererea proprietarilor sau a reprezentanţilor acestora, în cazul în care construcţiile navale îndeplinesc cerinţele prevăzute în prezentul ordin.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Obligaţia de a deţine un certificat
    ART. 7
    Construcţiile navale care navighează pe căile navigabile interioare ale Uniunii, menţionate la art. 4, trebuie să aibă la bord următoarele documente în original, astfel:
    a) pentru navele care arborează pavilion român când navighează pe o cale navigabilă interioară din zona R:
    (i) fie un certificat emis în baza art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin;
    (ii) fie un certificat unional de navigaţie interioară care atestă, dacă este cazul, în temeiul dispoziţiilor tranzitorii din anexa nr. 2 la prezentul ordin, pentru construcţiile navale care operează pe Rin - zona R - conformitatea totală a construcţiei navale cu cerinţele tehnice prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, pentru care echivalenţa cu cerinţele tehnice prevăzute pentru aplicarea Convenţiei revizuite pentru navigaţia pe Rin a fost stabilită conform regulilor şi procedurilor aplicabile;

    b) pentru navele care arborează pavilion român când navighează pe o altă cale navigabilă interioară şi pentru navele care arborează pavilionul celorlalte state membre ale Uniunii când navighează pe căile navigabile interioare ale României, un certificat unional de navigaţie interioară sau un certificat emis în temeiul art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin, incluzând, după caz, orice certificate unionale suplimentare de navigaţie interioară în conformitate cu art. 8 din prezentul ordin.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Certificate unionale suplimentare de navigaţie interioară
    ART. 8
    (1) Construcţiile navale care deţin la bord un certificat unional valabil de navigaţie interioară sau un certificat emis în temeiul art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin primesc un certificat unional suplimentar de navigaţie interioară în conformitate cu art. 23 din prezentul ordin.
    (2) Certificatul unional suplimentar de navigaţie interioară se întocmeşte în condiţiile stabilite cu privire la respectivele căi navigabile, astfel:
    a) în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin, când este emis de Autoritatea Navală Română;
    b) în conformitate cu modelul prevăzut în anexa II la Directiva (UE) 2016/1.629, când este emis de alte autorităţi competente.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Certificate unionale provizorii de navigaţie interioară
    ART. 9
    (1) Autoritatea Navală Română poate emite un certificat unional provizoriu de navigaţie interioară:
    a) construcţiilor navale care, cu permisiunea acesteia, intenţionează să se deplaseze spre o anumită destinaţie pentru a obţine un certificat unional de navigaţie interioară;
    b) construcţiilor navale al căror certificat unional de navigaţie interioară a fost pierdut, deteriorat sau retras temporar, astfel cum se menţionează la art. 13 şi 15 ori în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin;
    c) construcţiilor navale al căror certificat unional de navigaţie interioară este în curs de emitere după ce construcţiile navale respective au trecut cu succes de inspecţie;
    d) construcţiilor navale care nu au îndeplinit toate condiţiile necesare pentru obţinerea unui certificat unional de navigaţie interioară în conformitate cu anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin;
    e) construcţiilor navale avariate în aşa măsură, încât nu mai sunt conforme cu certificatul unional de navigaţie interioară al acestora;
    f) construcţiilor plutitoare sau mijloacelor plutitoare pe care autorităţile responsabile cu operaţiunile de transport special leau autorizat să efectueze un astfel de transport cu condiţia obţinerii unui astfel de certificat unional provizoriu de navigaţie interioară, în conformitate cu reglementările aplicabile emise de autoritatea în domeniul navigaţiei din statele membre;
    g) construcţiilor navale care beneficiază de o derogare de la anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, în conformitate cu art. 25 şi 26 din prezentul ordin, până la adoptarea actelor de punere în aplicare relevante ale Comisiei Europene.

    (2) Certificatul unional provizoriu de navigaţie interioară se emite numai dacă capacitatea de navigaţie a construcţiei navale, a construcţiei plutitoare sau a mijlocului plutitor se va considera a fi asigurată în mod corespunzător. Certificatul se întocmeşte pe baza modelului din anexa nr. 2 la prezentul ordin.
    (3) Certificatul unional provizoriu de navigaţie interioară cuprinde condiţiile considerate necesare de către Autoritatea Navală Română şi este valabil:
    a) în cazurile menţionate la alin. (1) lit. a), d), e) şi f), pentru un singur voiaj specific efectuat în decursul unei perioade adecvate care să nu depăşească o lună;
    b) în cazurile menţionate la alin. (1) lit. b) şi c), pentru o perioadă adecvată;
    c) în cazurile menţionate la alin. (1) lit. g), pe o perioadă de şase luni; certificatul unional provizoriu de navigaţie interioară poate fi prelungit din şase în şase luni până la adoptarea de către Comisia Europeană a respectivului act de punere în aplicare.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Valabilitatea certificatelor unionale de navigaţie interioară
    ART. 10
    (1) Durata de valabilitate a certificatelor unionale de navigaţie interioară emise construcţiilor navale nou-construite este stabilită de Autoritatea Navală Română şi nu poate depăşi:
    a) cinci ani în cazul navelor de pasageri şi al navelor de mare viteză;
    b) zece ani în cazul tuturor celorlalte tipuri de construcţii navale, iar durata de valabilitate trebuie să fie specificată în certificatul unional de navigaţie interioară.

    (2) În cazul construcţiilor navale care se află deja în serviciu înaintea efectuării inspecţiei tehnice, Autoritatea Navală Română trebuie să stabilească durata de valabilitate a certificatului unional de navigaţie interioară pentru fiecare caz în parte, în funcţie de rezultatele inspecţiei. Totuşi, această durată nu trebuie să o depăşească pe cea prevăzută la alin. (1).

    SECŢIUNEA a 7-a
    Prelungirea excepţională a valabilităţii certificatelor unionale de navigaţie interioară
    ART. 11
    În mod excepţional, valabilitatea unui certificat unional de navigaţie interioară poate fi prelungită, fără efectuarea unei inspecţii tehnice, pentru o perioadă de maximum şase luni, în conformitate cu anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, de către autoritatea competentă care a emis sau a reînnoit certificatul. Această prelungire trebuie să fie menţionată în certificatul respectiv.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Reînnoirea certificatelor unionale de navigaţie interioară
    ART. 12
    (1) Certificatul unional de navigaţie interioară se reînnoieşte la expirarea perioadei sale de valabilitate, în conformitate cu condiţiile prevăzute la art. 6, în urma unei inspecţii tehnice menite să verifice dacă construcţia navală îndeplineşte cerinţele tehnice menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin. Certificatele unionale de navigaţie interioară pot fi reînnoite de orice autoritate competentă notificată Comisiei Europene în temeiul art. 6 alin. (3).
    (2) În cazul reînnoirii certificatelor unionale de navigaţie interioară, dispoziţiile tranzitorii prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin se aplică construcţiilor navale în condiţiile specificate în anexa menţionată.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Înlocuirea certificatelor unionale de navigaţie interioară
    ART. 13
    În cazul în care certificatul unional de navigaţie interioară valabil, emis de Autoritatea Navală Română, a fost pierdut sau deteriorat, proprietarul construcţiei navale va solicita în termenul cel mai scurt posibil înlocuirea acestuia, prezentând o declaraţie privind pierderea certificatului, în cazul pierderii, sau returnând certificatul deteriorat, în cazul deteriorării. Autoritatea Navală Română emite un alt certificat unional de navigaţie interioară valabil de la data emiterii acestuia până la data de expirare a certificatului iniţial. Pe certificatul înlocuitor se menţionează faptul că acesta este un duplicat.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Transformări sau reparaţii majore ale construcţiei navale
    ART. 14
    În cazul transformărilor sau reparaţiilor majore care afectează respectarea de către construcţia navală a cerinţelor tehnice menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin cu privire la rezistenţa structurală, navigaţia, manevrabilitatea sau caracteristicile speciale ale acesteia, respectiva construcţie navală trebuie supusă inspecţiei tehnice prevăzute la art. 6 înaintea începerii oricărui alt voiaj. În urma acestei inspecţii, certificatul unional de navigaţie interioară existent se modifică pentru a reflecta caracteristicile tehnice modificate ale construcţiei navale sau se retrage şi se emite un nou certificat. Dacă noul certificat este emis de Autoritatea Navală Română, aceasta are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la data emiterii noului certificat să informeze autoritatea competentă care a emis sau a reînnoit certificatul iniţial.

    SECŢIUNEA a 11-a
    Refuzul de a emite sau de a reînnoi, precum şi retragerea certificatelor unionale de navigaţie interioară
    ART. 15
    (1) Autoritatea Navală Română poate refuza emiterea sau reînnoirea unui certificat unional de navigaţie interioară.
    (2) Proprietarul, operatorul sau reprezentantul acestora trebuie să fie informat în scris cu privire la motivele care stau la baza refuzului, precum şi la dreptul acestuia la contestaţie împotriva deciziei Autorităţii Navale Române.
    (3) Dreptul la contestaţie se supune prevederilor legii contenciosului administrativ.
    (4) Autoritatea Navală Română poate retrage un certificat unional de navigaţie interioară pe care l-a emis sau reînnoit în cazurile în care construcţia navală nu mai îndeplineşte cerinţele tehnice specificate în certificat.

    SECŢIUNEA a 12-a
    Recunoaşterea certificatelor de navigaţie ale construcţiilor navale din state terţe
    ART. 16
    Până la intrarea în vigoare a acordurilor de recunoaştere reciprocă a certificatelor de navigaţie între Uniune şi statele terţe, Autoritatea Navală Română poate recunoaşte certificatele de navigaţie ale construcţiilor navale din state terţe în scopul navigaţiei pe căile navigabile interioare ale României.

    SECŢIUNEA a 13-a
    Registre ale certificatelor
    ART. 17
    Autoritatea Navală Română trebuie să păstreze un registru cu toate certificatele pe care le-a emis sau reînnoit în temeiul art. 6, 8, 9 şi 12. Registrul respectiv cuprinde informaţiile conţinute în modelul de certificat prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

    CAP. III
    Identificarea navelor, inspecţii şi cerinţe tehnice modificate
    SECŢIUNEA 1
    Numărul european unic de identificare a navei
    ART. 18
    (1) Autoritatea competentă din România care atribuie Numărul european unic de identificare a navei de navigaţie interioară (ENI) este Autoritatea Navală Română. Fiecărei construcţii navale i se atribuie un ENI în conformitate cu anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin.
    (2) Unei construcţii navale i se poate atribui un singur ENI care rămâne neschimbat pe durata întregii vieţi a navei.
    (3) Autoritatea Navală Română trebuie să înscrie în certificatul unional de navigaţie interioară, pe care-l emite, ENI atribuit respectivei construcţii navale.
    (4) Ministerul Transporturilor comunică la Comisia Europeană faptul că Autoritatea Navală Română este autoritatea competentă din România care atribuie ENI, precum şi orice modificare privind desemnarea autorităţii competente.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Baza de date europeană pentru identificarea navelor
    ART. 19
    (1) Orice prelucrare de date cu caracter personal din Baza de date europeană pentru identificarea navelor, păstrată de Comisia Europeană, de către Autoritatea Navală Română se realizează în conformitate cu dreptul Uniunii privind protecţia datelor cu caracter personal, în special cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679.
    (2) Autoritatea Navală Română înscrie fără întârziere, pentru fiecare construcţie navală, în Baza de date europeană pentru identificarea navelor:
    a) datele de identificare şi descriere a construcţiei navale în conformitate cu prezentul ordin;
    b) datele referitoare la certificatele emise, reînnoite, înlocuite şi retrase, precum şi cele referitoare la autoritatea competentă care emite certificatul în conformitate cu Directiva (UE) 2016/1.629;
    c) câte o copie digitală a tuturor certificatelor emise de Autoritatea Navală Română în conformitate cu prezentul ordin;
    d) datele referitoare la orice cerere respinsă sau în curs de soluţionare pentru certificate în conformitate cu prezentul ordin; şi
    e) orice modificări aduse datelor menţionate la lit. a)-d).

    (3) Datele menţionate la alin. (2) pot fi prelucrate de către Autoritatea Navală Română, alte autorităţi competente ale statelor membre, părţi contractante la Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin şi state terţe cărora li s-au încredinţat sarcini legate de aplicarea Directivei (UE) 2016/1.629 şi a Directivei 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind armonizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din Comunitatea Europeană, denumită în continuare Directiva 2005/44/CE, în următoarele scopuri:
    a) punerea în aplicare a Directivei (UE) 2016/1.629 şi a Directivei 2005/44/CE;
    b) asigurarea traficului şi a managementului infrastructurii pe căile navigabile;
    c) menţinerea sau sporirea siguranţei navigaţiei;
    d) colectarea de date statistice.

    (4) Autoritatea Navală Română poate transfera date cu caracter personal unui stat terţ sau unei organizaţii internaţionale numai cu luarea în considerare a fiecărui caz în parte şi dacă cerinţele din Regulamentul (UE) 2016/679, în special cele din cap. V din regulamentul menţionat, sunt îndeplinite. Autoritatea Navală Română trebuie să se asigure că transferul este necesar pentru scopurile menţionate la alin. (3) din prezentul articol. Autoritatea Navală Română trebuie să se asigure că statul terţ sau organizaţia internaţională nu transferă datele către un alt stat terţ sau organizaţie internaţională decât dacă primeşte o autorizare scrisă în acest sens şi dacă respectă condiţiile specificate de Autoritatea Navală Română.
    (5) Autoritatea Navală Română se asigură că datele referitoare la o construcţie navală sunt şterse din baza de date menţionată la alin. (1) atunci când construcţia navală respectivă este dezmembrată.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Efectuarea inspecţiilor tehnice
    ART. 20
    (1) Autoritatea competentă din România care efectuează inspecţiile tehnice la construcţiile navale de navigaţie interioară este Autoritatea Navală Română. Ministerul Transporturilor comunică la Comisia Europeană că Autoritatea Navală Română este autoritatea competentă din România care efectuează inspecţii tehnice la construcţiile navale de navigaţie interioară, precum şi orice modificare privind desemnarea autorităţii competente.
    (2) Autoritatea Navală Română efectuează inspecţiile iniţiale, periodice, speciale şi la cerere, menţionate în prezentul ordin.
    (3) Autoritatea Navală Română poate să nu supună construcţia navală în totalitate sau parţial inspecţiei tehnice în cazul în care se face dovada printr-un document valabil, conform căruia nava corespunde în totalitate sau parţial cerinţelor tehnice din anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, emis de către o societate de clasificare recunoscută în conformitate cu art. 21.
    (4) Autoritatea Navală Română respectă cerinţele specifice în ceea ce priveşte organismele de inspecţie şi cererea de efectuare a unei inspecţii, astfel cum se prevede în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Recunoaşterea societăţilor de clasificare
    ART. 21
    (1) Ministerul Transporturilor transmite Comisiei Europene cererea de recunoaştere pentru o societate de clasificare sau o filială autorizată de aceasta, care îşi are sediul în România, pentru ca aceasta să poată să emită certificate ce indică respectarea de către o construcţie navală a cerinţelor menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin. Cererea trebuie să fie însoţită de toate informaţiile şi documentele necesare pentru a verifica îndeplinirea criteriilor de recunoaştere stabilite în conformitate cu anexa nr. 6 la prezentul ordin.
    (2) Ministerul Transporturilor poate prezenta Comisiei Europene o cerere de retragere a recunoaşterii în cazul în care consideră că o societate de clasificare nu mai îndeplineşte criteriile stabilite în anexa nr. 6 la prezentul ordin. Cererea de retragere trebuie să fie însoţită de documente justificative.
    (3) Societăţile de clasificare cărora li s-a acordat recunoaşterea până la 6 octombrie 2016, în conformitate cu Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2006/87/CE privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului, denumită în continuare Directiva 2006/87/CE, îşi păstrează recunoaşterea.
    (4) Ministerul Transporturilor comunică la Comisia Europeană orice modificări legate de denumirile sau de adresele societăţilor de clasificare pentru care a cerut recunoaşterea, lista societăţilor de clasificare recunoscute fiind făcută publică de către Comisia Europeană.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Controlul conformităţii
    ART. 22
    (1) Autoritatea Navală Română poate să verifice în orice moment dacă o construcţie navală are un certificat valabil în conformitate cu art. 7 şi dacă îndeplineşte cerinţele pentru emiterea unui astfel de certificat. În cazul neconformării cu cerinţele, Autoritatea Navală Română ia măsuri adecvate în conformitate cu alin. (2)-(5) din prezentul articol. De asemenea, aceasta solicită ca proprietarul construcţiei navale sau reprezentantul acestuia să ia toate măsurile necesare pentru remedierea situaţiei într-un termen-limită stabilit de Autoritatea Navală Română. Autoritatea competentă care a emis certificatul deţinut de construcţia navală este informată în legătură cu aceste neconformităţi în termen de şapte zile de la control.
    (2) În cazul în care nu deţine un certificat valabil, construcţiei navale i se poate interzice să continue voiajul.
    (3) Dacă pe parcursul controlului Autoritatea Navală Română constată că nava sau instalaţia plutitoare prezintă un pericol evident pentru persoanele aflate la bord, pentru mediu sau pentru siguranţa navigaţiei, aceasta poate să interzică construcţiei navale să îşi continue voiajul până când se iau măsurile necesare pentru remedierea situaţiei. De asemenea, Autoritatea Navală Română poate dispune măsuri proporţionale care să permită construcţiei navale să se îndrepte în siguranţă, după caz, la terminarea operaţiunilor sale de transport, către un loc în care va fi inspectată sau reparată.
    (4) Autoritatea Navală Română, în cazul în care a împiedicat continuarea voiajului unei construcţii navale sau a notificat proprietarului construcţiei navale ori reprezentantului acestuia intenţia sa de a face acest lucru dacă nu se remediază deficienţele constatate, informează autoritatea competentă din statul membru care a emis certificatul construcţiei navale sau care l-a reînnoit ultima dată, în termen de şapte zile, cu privire la decizia luată sau pe care intenţionează să o ia.
    (5) Orice decizie de a întrerupe navigarea unei construcţii navale, adoptată în vederea punerii în aplicare a prezentului ordin, trebuie să indice în detaliu motivele care stau la baza sa. Decizia respectivă se notifică fără întârziere părţii vizate, concomitent cu informaţiile despre căile de atac de care dispune în temeiul legislaţiei în vigoare în România şi despre termenele în care acestea pot fi introduse.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Cerinţe tehnice modificate pentru anumite zone
    ART. 23
    (1) Toate construcţiile navale care arborează pavilion român şi care navighează pe căile navigabile interioare din zonele 1 şi 2 de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii trebuie să respecte şi cerinţele tehnice suplimentare celor prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, adoptate de statul membru respectiv. Astfel de cerinţe suplimentare vizează numai elementele enumerate în anexa nr. 3 la prezentul ordin.
    (2) Toate navele de pasageri care arborează pavilionul român şi navighează pe căile navigabile interioare din zona 3 situate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii care nu sunt legate de căile navigabile interioare ale unui alt stat membru al Uniunii trebuie să respecte şi cerinţele tehnice suplimentare faţă de cele prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, adoptate de statul membru respectiv. Astfel de cerinţe suplimentare vizează numai elementele enumerate în anexa nr. 3 la prezentul ordin.
    (3) Autoritatea Navală Română poate permite o aplicare parţială a cerinţelor tehnice sau poate stabili cerinţe tehnice mai puţin stricte decât cele menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin în cazul construcţiilor navale care navighează exclusiv pe căile navigabile din zonele 3 şi 4 de pe teritoriul României. Aplicarea cerinţelor tehnice mai puţin stricte sau aplicarea parţială a cerinţelor tehnice poate viza numai elementele enumerate în anexa nr. 4 la prezentul ordin.
    (4) În cazul aplicării în România a dispoziţiilor alin. (1), (2) şi (3), Ministerul Transporturilor informează Comisia Europeană cu cel puţin şase luni înainte de intrarea acestora în vigoare.
    (5) Îndeplinirea cerinţelor tehnice modificate în conformitate cu alin. (1), (2) şi (3) se indică în certificatul unional de navigaţie interioară sau în certificatul unional suplimentar de navigaţie interioară.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Derogări pentru anumite categorii de construcţii navale
    ART. 24
    (1) Menţinând un nivel adecvat de siguranţă, Autoritatea Navală Română poate acorda derogări de la aplicarea integrală sau parţială a prezentului ordin:
    a) construcţiilor navale care navighează pe căile navigabile interioare din România care nu sunt legate printr-o cale navigabilă interioară de căile navigabile interioare ale celorlalte state membre ale Uniunii;
    b) construcţiilor navale cu o capacitate de încărcare care nu depăşeşte 350 tone sau construcţiilor navale care nu sunt destinate transportului de mărfuri şi care au un volumetric mai mic de 100 metri cubi, a căror chilă a fost pusă înainte de 1 ianuarie 1950 şi care navighează în mod exclusiv pe o cale navigabilă interioară din România.

    (2) Autoritatea Navală Română poate acorda derogări de la una sau de la mai multe prevederi ale prezentului ordin pentru voiaje limitate de interes local sau în zonele portuare din România. Derogările respective, precum şi voiajele sau zona pentru care acestea sunt valabile trebuie menţionate în certificatul construcţiei navale.
    (3) Ministerul Transporturilor comunică Comisiei Europene derogările acordate conform alin. (1) şi (2).

    SECŢIUNEA a 8-a
    Utilizarea noilor tehnologii şi derogări pentru construcţii navale specifice
    ART. 25
    (1) Pentru a se încuraja inovarea şi utilizarea de noi tehnologii în navigaţia interioară, beneficiarul va solicita Comisiei Europene să adopte acte de punere în aplicare care să permită derogări sau să recunoască echivalenţa dintre specificaţiile tehnice pentru o anumită construcţie navală cu privire la:
    a) emiterea de către Autoritatea Navală Română a unui certificat unional de navigaţie interioară care recunoaşte utilizarea sau prezenţa la bordul unei construcţii navale a unor materiale, instalaţii sau echipamente ori adoptarea unor documentaţii tehnice de proiectare şi/sau construcţie, altele decât cele incluse în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, cu condiţia să se asigure un nivel echivalent de siguranţă;
    b) emiterea de către Autoritatea Navală Română a unui certificat unional de navigaţie interioară în scop experimental pentru o perioadă limitată, care încorporează noi specificaţii tehnice ce derogă de la cerinţele din anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin, cu condiţia să se asigure un nivel echivalent de siguranţă.

    (2) Autoritatea Navală Română specifică orice derogare sau recunoaştere a echivalenţelor menţionate la alin. (1) în certificatul unional de navigaţie interioară.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Dificultăţi
    ART. 26
    (1) În urma expirării dispoziţiilor tranzitorii referitoare la cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin, în baza actelor de punere în aplicare adoptate de Comisia Europeană, Autoritatea Navală Română poate acorda derogări de la dispoziţiile tranzitorii prevăzute în anexa menţionată care au făcut obiectul dispoziţiilor tranzitorii respective, atunci când cerinţele menţionate sunt dificil de aplicat din punct de vedere tehnic sau când aplicarea lor ar putea necesita costuri disproporţionate.
    (2) Autoritatea Navală Română specifică orice derogări aplicabile menţionate la alin. (1) în certificatul unional de navigaţie interioară.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Registrul echipamentelor omologate de tip
    ART. 27
    Echipamentele care au fost omologate de tip în conformitate cu anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin pot fi identificate într-un registru publicat pe un site adecvat al Comisiei Europene.

    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii tranzitorii referitoare la utilizarea documentelor
    ART. 28
    (1) Documentele care intră în domeniul de aplicare al prezentului ordin şi care au fost emise de Autoritatea Navală Română în temeiul Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 privind aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.447/2008, înainte de 6 octombrie 2016, rămân valabile până la expirarea lor.
    (2) Autoritatea Navală Română recunoaşte ca valabile până la expirarea lor documentele emise de alte autorităţi competente în temeiul Directivei 2006/87/CE înainte de 6 octombrie 2016.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Construcţiile navale care nu au fost incluse în domeniul de aplicare al Directivei 82/714/CEE a Consiliului din 4 octombrie 1982 de stabilire a condiţiilor tehnice pentru navele de navigaţie interioară
    ART. 29
    (1) Certificatul unional de navigaţie interioară se emite construcţiilor navale care nu au fost incluse în domeniul de aplicare al Directivei 82/714/CEE, dar care intră sub incidenţa prezentului ordin în conformitate cu art. 2 alin. (1), în urma unei inspecţii tehnice efectuate în vederea verificării conformităţii acestora cu cerinţele tehnice prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin. Inspecţia tehnică respectivă se efectuează la data expirării certificatului existent al construcţiei navale, dar, în orice caz, nu mai târziu de 30 decembrie 2018.
    (2) Orice nerespectare a cerinţelor prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin trebuie să fie specificată în certificatul unional de navigaţie interioară. În cazul în care Autoritatea Navală Română consideră că aceste deficienţe nu reprezintă un pericol evident, construcţiile navale menţionate la alin. (1) din prezentul articol pot continua să navigheze până în momentul în care componentele sau părţile construcţiei navale care nu îndeplinesc cerinţele menţionate sunt înlocuite sau modificate şi corespund în totalitate cerinţelor tehnice prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin.
    (3) Înlocuirea pieselor existente cu piese identice sau cu piese dintr-o tehnologie şi concepţie echivalente, în timpul lucrărilor de reparaţie şi întreţinere curente, nu trebuie să fie considerată drept o înlocuire sau o modificare în sensul alin. (2).
    (4) În sensul alin. (2) din prezentul articol, se consideră că există un pericol evident numai atunci când sunt afectate cerinţele privind rezistenţa structurală, navigaţia, manevrabilitatea sau caracteristicile speciale ale construcţiei navale prevăzute în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin. Derogările prevăzute în cerinţele tehnice menţionate în anexele nr. 2 şi 5 la prezentul ordin nu sunt considerate deficienţe care constituie un pericol evident.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Dispoziţii tranzitorii referitoare la cerinţele provizorii în temeiul Directivei 2006/87/CE
    ART. 30
    Cerinţele provizorii adoptate în conformitate cu art. 1.06 din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 rămân valabile până la expirare.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Sancţiuni
    ART. 31
    Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile legii.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Modificarea Directivei 2009/100/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind recunoaşterea reciprocă a certificatelor de navigaţie pentru navele de navigaţie interioară
    ART. 32
    Pentru navele destinate transportului de mărfuri pe căile navigabile interioare, care au o capacitate maximă de încărcare de cel puţin 20 tone:
    a) cu o lungime mai mică de 20 metri; şi
    b) pentru care produsul dintre lungime (L), lăţime (B) şi pescaj (T) este mai mic de 100 metri cubi, Autoritatea Navală Română emite, în urma unei inspecţii tehnice, certificatul tehnic pentru navigaţie interioară, care conţine cel puţin informaţiile din anexa nr. 7 la prezentul ordin.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Transpunerea
    ART. 33
    (1) Având în vedere necesitatea aplicării unitare la nivelul Uniunii a prevederilor Directivei (UE) 2016/1.629, precum şi faptul că articolele fără obiect din anexe sunt în curs de elaborare, prezentul ordin va păstra numerotarea anexelor şi a articolelor din anexele directivei.
    (2) Ministerul Transporturilor comunică textul prezentului ordin Comisiei Europene.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Abrogare
    ART. 34
    (1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 privind aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 858 din 19 decembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
    (2) La data menţionată la alin. (1), prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 306/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor de navigaţie interioară - cod MT. RNR-NI-99, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 15 iulie 1999, referitoare la construcţiile navale menţionate la art. 2 alin. (1), care sunt contrare prevederilor prezentului ordin, îşi încetează aplicabilitatea.
    (3) Trimiterile din ordinele ministrului transporturilor la Directiva 2006/87/CE, respectiv la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.447/2008 se înţeleg ca trimiteri la Directiva (UE) 2016/1.629, respectiv la prezentul ordin.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Intrarea în vigoare
    ART. 35
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 7 octombrie 2018.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Anexele
    ART. 36
    Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
    *) Anexele nr. 1-7 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 844 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial“, Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.


    SECŢIUNEA a 10-a
    Ducerea la îndeplinire
    ART. 37
    Direcţia transport naval şi Autoritatea Navală Română vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    *
    Prezentul ordin transpune Directiva (UE) 2016/1.629 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 septembrie 2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 252 din 16 septembrie 2016, aşa cum a fost amendată prin Directiva delegată (UE) 2018/970 a Comisiei din 18 aprilie 2018 de modificare a anexelor II, III şi V la Directiva (UE) 2016/1.629 a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174/15 din 10 iulie 2018.


                    Ministrul transporturilor,
                    Lucian Şova

    Bucureşti, 24 septembrie 2018.
    Nr. 1.472.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016