Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.443 din 27 iulie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 615/2015 privind aprobarea Procedurii pentru obţinerea permisului de mecanic de locomotivă, Cerinţelor privind procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului şi Cerinţelor şi procedurii de recunoaştere a persoanelor şi organismelor
EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 719 din 4 august 2023
Având în vedere:
- prevederile capitolului II „Atribuţii“, art. 2 lit. ff) din anexa „Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR“ la Hotărârea Guvernului nr. 309/2023 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR;
– prevederile art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020;
– prevederile art. 19 alin. (1) lit. a) şi c) din Normele privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.611/2009, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 pct. 5 şi ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
ART. I
Ordinul ministrului transporturilor nr. 615/2015 privind aprobarea Procedurii pentru obţinerea permisului de mecanic de locomotivă, Cerinţelor privind procedurile de eliberare şi actualizare a certificatului şi Cerinţelor şi procedurii de recunoaştere a persoanelor şi organismelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 mai 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează, după cum urmează:
1. În tot cuprinsul ordinului:
a) denumirea „Autoritatea Feroviară Română“ se înlocuieşte cu denumirea „Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română“;
b) abrevierea „AFER“ se înlocuieşte cu abrevierea „ASFR“.
2. La anexa nr. 1, articolul 21 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) participă la cursuri de formare profesională conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020, obţinând certificarea periodică a acestora. Rezultatul evaluării periodice a competenţelor profesionale generale este notificat de către CENAFER la ASFR în termen de o zi lucrătoare, în vederea înscrierii în RNP."
3. La anexa nr. 1, articolul 28 alineatul (2), după litera f) se introduc 10 noi litere, lit. g)-p), cu următorul cuprins:
"g) conducerea locomotivei cu instalaţia de la bord de semnalizare şi control automat al vitezei indiferent de tipul acestei instalaţii şi/sau dispozitivul de siguranţă şi vigilenţă scoase din funcţiune fără respectarea prevederilor prevăzute în normele naţionale de siguranţă feroviară şi/sau în sistemele de management al siguranţei proprii operatorului economic angajator;
h) nerespectarea condiţiilor înscrise în ordinul de circulaţie, privind circulaţia trenurilor şi manevrarea vehiculelor feroviare;
i) ieşirea convoiului de manevră, a locomotivei la manevră sau a altor vehicule feroviare dincolo de limita staţiei ori a postului de mişcare în linie curentă, fără respectarea prevederilor prevăzute în normele naţionale de siguranţă feroviară;
j) depăşirea semnalelor fixe sau mobile care «ordonă oprirea» ori «manevra interzisă», a indicatoarelor care interzic trecerea ori a mărcilor de siguranţă de către convoaiele de manevră, locomotiva izolată sau alte vehicule feroviare la manevră, fără respectarea prevederilor prevăzute în normele naţionale de siguranţă feroviară;
k) depăşirea de către convoaiele de manevră, locomotivele izolate sau alte vehicule feroviare la manevră a vitezelor maxime admise de linie, a treptelor restricţiilor de viteză, a vitezelor maxime stabilite la manevră prin reglementări specifice, prin planul tehnic de exploatare al staţiei sau prin ordinul de circulaţie;
l) efectuarea serviciului în legătură directă cu siguranţa circulaţiei, după depăşirea duratei de lucru reglementate;
m) părăsirea locomotivei de către mecanicul de locomotivă, fără respectarea prevederilor prevăzute în normele naţionale de siguranţă feroviară şi/sau în sistemele de management al siguranţei proprii operatorului economic angajator;
n) nerespectarea opririlor trenurilor de călători stabilite în livretele de mers sau în mersul întocmit cu ocazia punerii în circulaţie a trenurilor suplimentare;
o) nerespectarea prevederilor prevăzute în normele naţionale de siguranţă feroviară privind remizarea locomotivelor pe liniile special destinate dintr-o staţie de cale ferată situată pe infrastructura feroviară;
p) executarea serviciului de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare constatat sub influenţa băuturilor alcoolice şi/sau a substanţelor psihoactive."
4. La anexa nr. 1, articolul 28, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul cuprins:
"(4) Pentru cazurile prevăzute la alin. (2) lit. g)-j) şi l)-o), perioada de suspendare a permisului de mecanic de locomotivă este de 60 de zile.
(5) Pentru cazul prevăzut la alin. (2) lit. k), perioada de suspendare a permisului de mecanic de locomotivă este de 30 de zile dacă viteza maximă admisă a fost depăşită cu 10-20 km/h şi de 60 de zile dacă viteza maximă admisă a fost depăşită cu peste 20 km/h.
(6) Pentru cazul prevăzut la alin. (2) lit. p), perioada de suspendare a permisului de mecanic de locomotivă este până la data finalizării cercetării/investigării şi comunicarea, către ASFR, a rezultatului acestei acţiuni, însoţit de propunerea angajatorului de încetare/menţinere a suspendării sau de retragere a permisului de mecanic de locomotivă, după caz, dar nu mai puţin de 90 de zile."
5. La anexa nr. 1, articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29
(1) În cazurile prevăzute la art. 28 alin. (2) şi (3), operatorul de transport feroviar, operatorul care efectuează numai manevră feroviară sau administratorul/gestionarul de infrastructură, denumit în continuare angajator, notifică ASFR în termen de cel mult 48 de ore de la data luării la cunoştinţă despre producerea acestor fapte şi propune suspendarea/ retragerea permisului începând cu dată imediată.
(2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), ASFR aprobă suspendarea sau retragerea permisului mecanicului de locomotivă în cauză şi notifică în acest sens, de îndată, mecanicul şi angajatorul/angajatorii acestuia.
(3) Mecanicul de locomotivă pentru care angajatorul a făcut propunerea de suspendare/retragere a permisului, după primirea notificării de la ASFR, este obligat să transmită permisul la ASFR, în maximum 2 zile lucrătoare de la data primirii notificării, ASFR procedând după cum urmează:
a) în cazul suspendării, va păstra permisul până la expirarea perioadei de suspendare, după care îl va preda mecanicului în momentul depunerii solicitării scrise a acestuia la ASFR;
b) în cazul retragerii permisului, ASFR va proceda la anularea acestuia."
6. La anexa nr. 1, articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 32
(1) Personalul ASFR, posesor al legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat, atunci când constată producerea în fapt a unor cazuri din cele prevăzute la art. 28 alin. (2) lit. c)-o) şi la alin. (3) lit. b) sau nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (1), dispune suspendarea/retragerea permisului prin nota de constatare încheiată în acest sens şi adusă la cunoştinţa angajatorului.
(2) În maximum 48 de ore de la momentul luării la cunoştinţă a notei de constatare, angajatorul solicită ASFR suspendarea sau retragerea permisului.
(3) După primirea solicitării prevăzute la alin. (2), conducerea ASFR aprobă suspendarea sau retragerea permisului mecanicului de locomotivă în cauză şi notifică de îndată mecanicul şi angajatorul/angajatorii.
(4) Mecanicul de locomotivă pentru care personalul ASFR a dispus suspendarea/retragerea permisului este obligat să transmită în termen de 2 zile lucrătoare permisul la ASFR, în vederea suspendării/anulării acestuia, ulterior ASFR procedând în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (2).
(5) În cazul în care mecanicul refuză predarea permisului către ASFR în termenul prevăzut, ASFR va notifica angajatorul imediat după expirarea termenului de predare, fiind interzisă utilizarea în funcţia de mecanic de locomotivă până la momentul încetării suspendării.
(6) Operatorii economici prevăzuţi la art. 29 alin. (1) au obligaţia transmiterii către ASFR a situaţiei nominale cuprinzând salariaţii proprii angajaţi în funcţia de mecanic de locomotivă şi de a actualiza această situaţie ori de câte ori se impune acest lucru."
7. La anexa nr. 3, articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Recunoaşterea examinatorilor din cadrul CENAFER care efectuează evaluarea privind cunoştinţele profesionale generale şi a cunoştinţelor de material rulant şi de infrastructură feroviară se face prin acordarea unei declaraţii de recunoaştere de către ASFR."
ART. II
Prevederile prezentului ordin se aplică operatorilor de transport feroviar, operatorilor care efectuează numai manevră feroviară, precum şi administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară care deţin salariaţi angajaţi în funcţia de mecanic de locomotivă.
ART. III
Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR şi operatorii economici prevăzuţi la art. II vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
Bucureşti, 27 iulie 2023.
Nr. 1.443.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: