Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere: - art. 72 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize; – Hotărârea Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri, cu modificările şi completările ulterioare, luând în considerare Referatul de aprobare nr. 40 din 16.03.2023 al Direcţiei generale programare şi coordonare sistem, în temeiul art. 14 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul investiţiilor şi proiectelor europene emite prezentul ordin. ART. I Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 12 august 2016, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 5 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins: "d) fondurile europene nerambursabile aferente politicii de coeziune 2021-2027: Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură, Fondul pentru o tranziţie justă." 2. La articolul 5 alineatul (2), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) programele de cooperare teritorială europeană 2014-2020 şi programele de cooperare teritorială europeană 2021-2027;b) Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 şi Planul Naţional Strategic PAC 2023-2027;" 3. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 6 Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, respectiv autorităţile de management/organismele intermediare/operatorii de program/autoritatea de plată pentru Programul de cooperare elveţiano-român (PCER), au obligaţia de a modifica procedurile operaţionale şi orice alte reglementări interne incidente, în sensul conformării acestora cu prevederile prezentului ordin, după caz." 4. În anexă, la capitolul 1 punctul 1.2 subpunctul I din tabel, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: "b) valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. a) din lege;" 5. În anexă, la capitolul 1 punctul 1.2 subpunctul II din tabel, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: "b) valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege;" 6. În anexă, la capitolul 1 punctul 1.2, penultimul paragraf din tabel se abrogă. 7. În anexă, la capitolul 2, punctul 2.6 se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.6. Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene trebuie să efectueze verificări ale achiziţiilor derulate de solicitanţi/beneficiari privaţi, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013,(UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, respectiv reglementările specifice granturilor SEE/norvegian şi Elveţia." 8. În anexă, la capitolul 3, punctul 3.6 se modifică şi va avea următorul cuprins: "3.6. Valoare estimată - o determinare valorică şi cantitativă, pe componente de cost, a obiectului unei achiziţii care se stabileşte pe baza calculării şi însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea obiectivului propus (inclusiv cuantumul aferent procentului de diverse şi neprevăzute, după caz), fără taxa pe valoarea adăugată, luând în considerare orice eventuale forme de opţiuni şi prelungiri menţionate în mod explicit în documentele achiziţiei." 9. În anexă, la capitolul 3, punctul 3.8 se modifică şi va avea următorul cuprins: "3.8. Ofertă - document prezentat de operatorul economic în cadrul procedurii competitive prin care îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un proces de achiziţie şi care conţine informaţii tehnice şi financiare despre produse/servicii/lucrări ofertate." 10. În anexă, la capitolul 4 punctul 4.1, tabelul se abrogă. 11. În anexă, la capitolul 4 punctul 4.4, subpunctele 3 şi 4 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "3. Solicitantul/Beneficiarul privat, înainte de efectuarea achiziţiei directe, va întocmi o notă privind determinarea valorii estimate, care va include informaţiile rezultate din cercetarea ofertelor din piaţă (oferte de preţ solicitate, cataloage de produse etc., care se ataşează ca anexe). Nota trebuie să conţină cel puţin următoarele: denumirea produsului/serviciului/lucrării, cantitatea, preţul unitar, preţul total, sursa preţului.4. Pentru achiziţiile directe efectuate în cadrul unui proiect, beneficiarul privat determină valoarea estimată pentru fiecare achiziţie în parte încă de la momentul depunerii fişei de proiect/cererii de finanţare/aplicaţiei. În cazul în care există un interval de timp semnificativ între depunerea cererii de finanţare/aplicaţiei sau aprobarea contractului de finanţare/acordului şi efectuarea achiziţiei, se pot înregistra modificări (creşteri/diminuări) de preţuri pe piaţă. Din acest motiv, se va verifica actualitatea valorii estimate a achiziţiei şi, dacă este cazul, se va actualiza această valoare, înainte de efectuarea achiziţiei. La determinarea valorii estimate se iau în considerare toate sumele plătibile în cadrul achiziţiei/contractului de achiziţie, indiferent dacă acestea sunt eligibile sau neeligibile, cu excepţia TVA." 12. În anexă, la capitolul 5 secţiunea a 2-a, punctele 2.1 şi 2.2 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "2.1. Solicitanţii/Beneficiarii privaţi, persoane fizice/juridice în aplicarea procedurilor competitive de achiziţie, au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese, cu respectarea prevederilor art. 61 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046.2.2. Sunt aplicabile prevederile art. 14 şi 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 66/2011, coroborate cu prevederile art. 8 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 875/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare H.G. nr. 875/2011." 13. În anexă, la capitolul 5 secţiunea a 3-a punctul 3.2, subpunctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins: "2. Valoarea estimată a achiziţiei se determină pe baza ofertelor de preţ existente pe piaţă, primite/solicitate/obţinute prin studiu de piaţă etc., sau pe baza unor informaţii din achiziţiile/contractele anterioare recente, care se ataşează ca anexe, în scopul asigurării rezonabilităţii costurilor estimate. Se va întocmi nota justificativă privind determinarea valorii estimate, care va conţine cel puţin următoarele informaţii: denumirea produsului/serviciului/lucrării, cantitatea, preţul unitar, preţul total, sursa preţului." 14. În anexă, la capitolul 5 secţiunea a 3-a punctul 3.2, ultimul paragraf din tabel se modifică şi va avea următorul cuprins: "La momentul lansării procedurii competitive se verifică întotdeauna dacă valoarea estimată a achiziţiei este egală sau mai mare decât pragurile de achiziţie directă prevăzute la art. 7 alin. (5) din lege şi mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 7 alin. (1) din lege; pentru valorile estimate egale sau mai mari decât pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (1) din lege, se verifică şi încadrarea în prevederile art. 6 din lege. La determinarea valorii estimate se iau în considerare toate sumele plătibile în cadrul achiziţiei/contractului de achiziţie, indiferent dacă acestea sunt eligibile sau neeligibile, cu excepţia TVA." 15. În anexă, la capitolul 5 secţiunea a 5-a punctul 5.3, subpunctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins: "3. Solicitantul/Beneficiarul privat are obligaţia de a preciza totodată atât în anunţ/specificaţii tehnice, cât şi în contractul încheiat şi modul concret de ajustare a preţului, indicii care vor fi utilizaţi, precum şi sursa informaţiilor cu privire la evoluţia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotaţii ale burselor de mărfuri. Lipsa, modificarea sau completarea respectivelor informaţii/clauze determină inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a preţului contractului de achiziţie, suplimentarea preţului contractului putând fi asigurată în acest caz din bugetul propriu, fără a depăşi pragurile valorice prevăzute de lege." 16. În anexă, la capitolul 5 secţiunea a 7-a, punctul 2 de la „Semnarea contractului de achiziţie“ din tabel se modifică şi va avea următorul cuprins: "
┌─────────────┬────────────────────────┐
│ │În cazul beneficiarilor │
│ │privaţi se verifică │
│ │publicarea anunţului pe │
│ │pagina web https:// │
│ │www.fonduri-ue.ro. │
│ │În cazul solicitanţilor │
│ │privaţi se verifică dacă│
│ │s-a transmis │
│ │comunicarea. │
│ │Sancţiune │
│ │- Dacă în termen de 5 │
│ │zile calendaristice de │
│2. S-a │la semnarea contractului│
│comunicat │de achiziţie nu s-a │
│câştigătorul?│asigurat transparenţa │
│ │rezultatului procedurii,│
│ │se aplică o corecţie de │
│ │3% din valoarea │
│ │contractului de │
│ │achiziţie (partea a 3-a │
│ │pct. 2 din anexa la H.G.│
│ │nr. 519/2014). │
│ │Nu se aplică corecţie │
│ │financiară în cazul │
│ │erorilor de │
│ │tehnoredactare │
│ │justificate. │
└─────────────┴────────────────────────┘
" ART. II Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Carmen Moraru, secretar de stat Bucureşti, 30 martie 2023. Nr. 1.354. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.