Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.354 din 19 decembrie 2007  privind stabilirea criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare pentru a organiza şi desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.354 din 19 decembrie 2007 privind stabilirea criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare pentru a organiza şi desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant

EMITENT: Ministerul Transporturilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 16 din 9 ianuarie 2008
    În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 12 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 12 lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
    ministrul transporturilor emite următorul ordin:

    Scop
    ART. 1
    (1) Prezentul ordin stabileşte criteriile minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, denumiţi în continuare furnizori, pentru a organiza şi a desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant.
    (2) Formele de pregătire şi perfecţionare aprobate trebuie să asigure cel puţin atingerea de către beneficiari a nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere, a deprinderilor practice şi a competenţelor necesare pentru obţinerea certificatelor de competenţă sau a documentelor de atestare specifice fiecărei funcţii.


    Definiţii
    ART. 2
    Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexă au următoarele înţelesuri:
    a) autoritate competentă - Autoritatea Navală Română, organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, căreia i s-au delegat competenţele privind ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, denumită în continuare ANR;
    b) convenţii, regulamente şi coduri:
    (i) convenţia STCW - Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992, în versiunea sa actualizată;
    (ii) Codul STCW - Codul privind pregătirea, brevetarea/atestarea şi efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptat prin Rezoluţia 2 a Actului final al Conferinţei părţilor la Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetarea/atestarea şi efectuarea serviciului de cart (STCW 78), la Londra la 7 iulie 1995, pe care România l-a acceptat prin Ordonanţa Guvernului nr. 122/2000;

    c) formă de pregătire aprobată - totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de către ANR, pentru obţinerea şi menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant;
    d) furnizorii de educaţie - o organizaţie recunoscută, acreditată/autorizată, în condiţiile legii, de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului să desfăşoare activităţi de educare, formare profesională sau perfecţionare.



    Domeniu de aplicare
    ART. 3
    Prevederile prezentului ordin se aplică furnizorilor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare a personalului navigant român care organizează şi desfăşoară forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant.


    Criterii minime
    ART. 4
    Pentru a organiza şi desfăşura o formă de pregătire şi perfecţionare aprobată, furnizorii de educaţie trebuie să facă dovada îndeplinirii criteriilor minime stabilite pentru următoarele domenii:
    A. domeniul capacitate instituţională:
    1. să fie constituit ca persoană juridică în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    2. să fie acreditat/autorizat ca furnizor de educaţie în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    3. să fie certificat în domeniul managementului calităţii.

    B. domeniul capacitate educaţională:
    1. să aibă structura programelor analitice, conţinutul şi modul de desfăşurare a cursurilor;
    2. să aibă resursele umane necesare organizării şi desfăşurării acestora;
    3. să deţină baza materială.




    Structura programelor analitice, conţinutul şi modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor
    ART. 5
    (1) Programele analitice de curs trebuie să fie astfel structurate încât să includă cel puţin:
    a) datele de identificare ale programului de formare profesională;
    b) condiţiile de admitere;
    c) obiectivele, exprimate în competenţe profesionale ce urmează a fi dobândite de fiecare persoană care urmează programul de formare profesională, în concordanţă cu standardele specifice personalului navigant şi auxiliar din transporturile navale;
    d) durata de pregătire;
    e) locul de desfăşurare;
    f) formele de organizare;
    g) planul de pregătire;
    h) numărul maxim de participanţi pe o serie/grupă;
    i) procedura de evaluare;
    j) planul tematic de pregătire;
    k) modalităţile de evaluare a participanţilor pe parcursul şi la terminarea cursului.

    (2) Programele analitice de curs trebuie să includă metodele, mijloacele şi tehnicile de predare, procedurile, materiale şi echipamentele necesare atingerii nivelelor de competenţă corespunzătoare.
    (3) Timpul alocat cursului trebuie corelat cu scopul, obiectivele, conţinutul şi planul de pregătire.

    ART. 6
    (1) Cursurile de formare profesională trebuie să aibă următorul conţinut:
    a) pentru formarea profesională a ofiţerilor de marină în conformitate cu cerinţele cap. II şi III din Convenţia STCW, pachetele de formare profesională din cadrul instituţiilor de învăţământ de marină trebuie să fie cel puţin conforme cu modelele de curs IMO 7.01, 7.02, 7.03, 7.04 şi 3.17;
    b) pentru formarea profesională a personalului navigant, altul decât ofiţerii de marină prevăzuţi de Convenţia STCW, cursurile trebuie să asigure dobândirea unor competenţe profesionale conforme cu standardele ocupaţionale recunoscute la nivel naţional.

    (2) Conţinutul cursurilor privind perfecţionarea se bazează pe cerinţele minime ale cursurilor model IMO şi se realizează prin programe ce cuprind totalitatea activităţilor de pregătire teoretică şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare de competenţe pentru un anumit domeniu.


    Resursele umane necesare organizării şi desfăşurării formelor de pregătire aprobate
    ART. 7
    (1) Personalul didactic şi instructorii implicaţi în procesul de predare, de coordonare şi evaluare trebuie să fie calificaţi corespunzător pentru tipul şi nivelul formei de pregătire, de instruire, coordonare şi evaluare la care participă.
    (2) Orice persoană care asigură coordonarea activităţilor trebuie:
    a) să cunoască programul şi obiectivele specifice pentru fiecare tip de curs coordonat;
    b) să fi acumulat o experienţă de minimum 3 ani ca instructor sau cadru didactic universitar pentru unul sau mai multe din cursurile pe care le coordonează;
    c) să cunoască prevederile specifice metodologiei de desfăşurare a cursurilor pe care le coordonează;
    d) (i) să aibă atestat de instructor pentru simulatorul respectiv;
    (ii) să cunoască tehnicile de formare profesională care implică utilizarea simulatorului;
    (iii) să aibă experienţa operaţională practică a utilizării respectivului tip de simulator, atunci când unul sau mai multe din cursurile pe care le coordonează presupune/presupun utilizarea unui simulator.


    (3) Orice persoană care asigură predarea şi/sau evaluarea trebuie:
    a) să cunoască programul de formare profesională şi să înţeleagă obiectivele specifice respectivului tip de curs desfăşurat;
    b) să fie licenţiată în specialitatea pentru care se execută formarea profesională şi să fie deţinătoarea unui brevet de nivel managerial sau să deţină un titlu didactic universitar în conformitate cu prevederile legale, în cazul formării profesionale a personalului navigant maritim;
    c) să deţină un atestat că a urmat un curs de pregătire în metodele şi tehnicile de formare profesională şi/sau evaluare, în conformitate cu cerinţele şi obiectivele cursurilor model IMO 6.09/3.12, sau modulul psihopedagogic pentru cadrele didactice universitare;
    d) (i) să fie atestată ca instructor pentru pregătire pe simulator;
    (ii) să cunoască tehnicile de formare profesională care implică utilizarea simulatorului;
    (iii) să aibă experienţa operaţională practică a utilizării respectivului tip de simulator, atunci când formarea profesională sau evaluarea se efectuează utilizându-se un simulator.




    Baza materială
    ART. 8
    Furnizorul de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare a personalului navigant trebuie să deţină:
    a) spaţii dotate corespunzător în vederea organizării şi desfăşurării activităţilor de pregătire teoretică şi practică;
    b) bază documentară;
    c) laboratoare tematice;
    d) mijloace audiovizuale pentru susţinerea prelegerilor teoretice şi exemplificărilor practice;
    e) laboratoare dotate cu tehnică de calcul şi aplicaţii software cu licenţă, specifice diferitelor programe de formare profesională;
    f) simulatoare de diverse tipuri, în funcţie de programul de formare profesională specific, capabile să îndeplinească următoarele cerinţe:
    1. să fie capabile de a îndeplini obiectivele stabilite pentru evaluare;
    2. să fie capabile de a simula posibilităţile de funcţionare a respectivei instalaţii de la bordul navelor la un nivel de realism fizic corespunzător obiectivelor de evaluat, precum şi de a simula capacităţile, limitele şi posibilele erori ale unei asemenea instalaţii;
    3. să asigure un realism comportamental suficient pentru a permite candidatului să-şi etaleze priceperile şi deprinderile corespunzătoare obiectivelor de evaluat;
    4. să dispună de o interfaţă care să permită candidatului să interacţioneze cu instalaţia şi cu mediul simulat;
    5. să asigure un mediu de funcţionare controlat capabil să simuleze o varietate de condiţii, în care se pot include situaţii de urgenţă, de risc sau neobişnuite relevante pentru obiectivele de evaluat; şi
    6. să permită celui care face evaluarea să ţină sub control, să monitorizeze şi să înregistreze exerciţiile în vederea evaluării efective a performanţei candidatului;

    g) spaţii special amenajate pentru efectuarea de exerciţii şi activităţi practice.



    Procedura privind aprobarea organizării şi desfăşurării formelor de pregătire aprobate
    ART. 9
    (1) Furnizorii trebuie să depună la registratura ANR, în vederea aprobării organizării şi desfăşurării formelor de pregătire aprobate, un dosar care va cuprinde:
    a) cererea de aprobare, semnată de reprezentantul legal al instituţiei care solicită aprobarea, în care se vor menţiona cursurile pentru care se doreşte aprobarea organizării şi desfăşurării;
    b) copii ale actelor de înfiinţare şi înregistrare, inclusiv actele adiţionale;
    c) dovada deţinerii în proprietate sau prin contract de închiriere a sediului în care îşi desfăşoară activitatea;
    d) acreditarea/autorizaţia furnizorului pentru a organiza şi desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, eliberată în condiţiile legii;
    e) programele analitice de curs, lista cu personalul didactic şi al instructorilor implicaţi în procesul de predare, coordonare şi evaluare şi o listă cu baza materială folosită;
    f) ultimul raport de audit privind certificarea/menţinerea unui sistem de management al calităţii.

    (2) Fiecare filă a dosarului de aprobare va fi numerotată şi ştampilată, iar pe ultima pagină se consemnează numărul de file existente. Dosarul va fi legat, iar prima pagină a dosarului este opisul documentelor din dosar.
    (3) În cazul în care se constată că dosarul depus nu conţine documentele menţionate la alin (1), ANR trebuie să notifice furnizorului, în termen de 5 zile de la data înregistrării cererii, documentele lipsă.

    ART. 10
    (1) Activităţile de pregătire şi perfecţionare în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile se desfăşoară prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturile Navale - CERONAV, instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare CERONAV.
    (2) CERONAV îşi poate desfăşura activitatea de pregătire şi perfecţionare profesională şi prin intermediul unor furnizori de educaţie acreditaţi de Ministerul Transporturilor, conform legii.
    (3) În vederea acreditării, furnizorii de educaţie prevăzuţi la alin. (2) trebuie să fie autorizaţi de ANR şi să îndeplinească aceleaşi criterii ca şi ceilalţi furnizori de educaţie.
    (4) Cursanţii care au efectuat cursuri prin furnizorii de educaţie prevăzuţi la alin. (2) vor susţine examen de promovare a cursurilor şi vor obţine certificate de la CERONAV.


    Comisia de verificare
    ART. 11
    (1) Verificarea furnizorilor cu privire la îndeplinirea criteriilor minime stabilite prin prezentul ordin se face de către o comisie de verificare, denumită în continuare comisie.
    (2) Activitatea comisiei se face pe baza unui regulament aprobat prin decizie a directorului general al ANR.
    (3) În vederea soluţionării fiecărui dosar, directorul general al ANR numeşte prin decizie o comisie formată din 3 membri, dintre care unul este preşedinte. De asemenea, pentru fiecare acţiune va fi desemnat în plus şi un secretar.
    (4) Membrii comisiei vor fi nominalizaţi dintre angajaţii ANR, care au pregătire specifică în domeniile care fac obiectul verificării şi cunosc principiile metodologice ale activităţilor didactice de formare profesională a adulţilor şi sunt atestaţi ca auditori.
    (5) În procesul de verificare, comisia poate recurge la serviciile altor specialişti, experţi sau cadre didactice universitare, denumiţi în continuare experţi independenţi, care au pregătire şi experienţă în domeniile care fac obiectul verificării.

    ART. 12
    Din comisie nu pot face parte persoane care au un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a procesului de verificare.

    ART. 13
    (1) Verificarea îndeplinirii criteriilor de către furnizori se face prin analiza dosarului depus de către aceştia, precum şi efectuarea de verificări la sediul solicitantului.
    (2) În urma verificării, comisia va întocmi un raport de constatare care va sta la baza deciziei directorului general al ANR de a aproba sau respinge cererea furnizorului de a organiza şi desfăşura o formă de pregătire şi perfecţionare aprobată.
    (3) În cazul în care raportul de constatare este favorabil, furnizorului i se emite un document de aprobare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    (4) În cazul în care raportul de constatare nu este favorabil, ANR trebuie să notifice furnizorului motivele pentru care nu se aprobă organizarea şi desfăşurarea formelor de pregătire şi perfecţionare solicitată.
    (5) În termen de 60 de zile de la data înregistrării dosarului, ANR trebuie să finalizeze procedura privind aprobarea organizării şi desfăşurării formelor de pregătire şi perfecţionare aprobate.
    (6) În situaţia prevăzută la art. 9 alin. (3), perioada menţionată la art. 13 alin. (5) se calculează din momentul completării dosarului cu documentele lipsă.

    ART. 14
    (1) Documentul de aprobare se identifică prin număr, serie şi data eliberării şi se înregistrează în registrul de evidenţă al furnizorilor cărora li s-a aprobat organizarea şi desfăşurarea formelor de pregătire şi perfecţionare aprobate.
    (2) Perioada de valabilitate a documentului de aprobare este de 5 ani şi se vizează anual în baza rezultatului procesului de monitorizare.
    (3) Pentru prelungirea valabilităţii documentului de aprobare, furnizorul va depune la registratura ANR o cerere prin care solicită prelungirea valabilităţii acestuia cu cel puţin 30 de zile înainte de termenul de expirare.


    Contestarea
    ART. 15
    (1) Furnizorul căruia nu i s-au aprobat organizarea şi desfăşurarea formelor de pregătire şi perfecţionare aprobate poate contesta această decizie în termen de 15 zile de la primirea notificării.
    (2) Comisia va analiza contestaţia şi va decide admiterea sau respingerea acesteia şi va notifica furnizorului motivele care au stat la baza acestei decizii.
    (3) În cazul admiterii contestaţiei, comisia va relua procedura de verificare a furnizorului. Soluţionarea contestaţiei se face în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia.
    (4) În cazul în care contestaţia este respinsă, furnizorul poate relua procedura după remedierea deficienţelor constatate.
    (5) La reluarea procedurii va depune la ANR numai domeniile care fac dovada remedierii deficienţelor constatate conform art. 9.


    Procesul de monitorizare
    ART. 16
    (1) Procesul de monitorizare constă în urmărirea în mod permanent de către ANR a îndeplinirii continue de către furnizori a criteriilor stabilite prin prezentul ordin.
    (2) Procesul de monitorizare constă în evaluări periodice efectuate la interval de cel mult 12 luni şi inspecţii din iniţiativa ANR sau în cazul unor sesizări şi/sau situaţii speciale.
    (3) Procesul de monitorizare va fi efectuat de către comisia care a efectuat verificarea anterioară aprobării organizării şi desfăşurării formelor de pregătire şi perfecţionare aprobate.
    (4) Rezultatele procesului de monitorizare vor fi consemnate într-un raport de monitorizare care se anexează la dosarul furnizorului.


    Suspendare şi anulare
    ART. 17
    (1) În cazul în care se constată neîndeplinirea de către furnizor a criteriilor stabilite prin prezentul ordin pentru organizarea şi desfăşurarea unei forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, ANR va notifica furnizorului ca într-o perioadă de 30 de zile să întreprindă măsurile corective pentru remedierea deficienţelor constatate.
    (2) Dacă furnizorul nu întreprinde măsurile corective pentru remedierea deficienţelor semnalate de către ANR, comisia poate propune suspendarea documentului de aprobare pe o perioadă de maximum 3 luni. În baza propunerii comisiei, directorul general al ANR emite decizia de suspendare pentru forma de pregătire care nu mai întruneşte criteriile aprobării iniţiale.
    (3) În decizia de suspendare se vor menţiona în mod expres deficienţele constatate şi perioada în care acestea trebuie remediate.
    (4) Decizia produce efecte de la primirea notificării de către furnizor.
    (5) După remedierea deficienţelor, furnizorul va solicita ANR reaprobarea cursului. Comisia va analiza dacă deficienţele au fost remediate corespunzător şi va propune reaprobarea.
    (6) Dacă comisia constată că după expirarea termenului de suspendare deficienţele nu au fost remediate, va propune anularea documentului de aprobare.
    (7) Decizia de anulare va fi semnată de directorul general al ANR şi va fi comunicată furnizorului în termen de 5 zile de la data emiterii, menţionându-se şi motivele anulării.
    (8) Pentru reluarea activităţii după anularea documentului de aprobare, furnizorul va relua procedura de aprobare.
    (9) Toate cursurile sau programele de formare profesională, parte a unei forme de pregătire aprobate, aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de suspendare, vor fi suspendate până la remedierea deficienţelor.
    (10) Toate cursurile sau programele de formare profesională, parte a unei forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de anulare, vor fi suspendate până la reaprobarea formei de pregătire.


    Dispoziţii finale
    ART. 18
    În conformitate cu art. 11 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru activitatea de pregătire şi perfecţionare, CERONAV nu trebuie să fie acreditat/autorizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului sau de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.

    ART. 19
    Pentru aprobarea, reautorizarea, supravegherea şi monitorizarea furnizorilor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare a personalului navigant, care doresc să organizeze şi să desfăşoare forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, ANR percepe tarife care sunt aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.

    ART. 20
    Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 21
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul transporturilor,
                    Ludovic Orban

    Bucureşti, 19 decembrie 2007.
    Nr. 1.354.
    ANEXA 1

    DOCUMENT DE APROBARE
    În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. ...... din ........ privind stabilirea criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare pentru a organiza şi desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant,
    Instituţia ............................................................
    are aprobarea de a desfăşura următoarele cursuri:
    .......................................................................
    .......................................................................
    .......................................................................
    Director general,
    ..............
    Data emiterii ...........
    Valabilitate ..............
    .......................................................................
    -----------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016