Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.330 din 12 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 883 din 3 octombrie 2005
În temeiul <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 149 alin. (5) al titlului VI "Taxa pe valoarea adãugatã" din <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 82 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:
ART. I
Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxã pe valoarea adãugatã cu opţiune de rambursare, aprobatã prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 967/2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La capitolul II, litera A, punctul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"4. Deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mediu
(1) Dacã decontul cu opţiune de rambursare se încadreazã în categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.
(2) Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunica în scris plãtitorului documentele care trebuie prezentate, data, ora şi locul întâlnirii, precum şi numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupã de analizã.
Neprezentarea, în termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage dupã sine încadrarea în gradul de risc fiscal mare şi soluţionarea cu inspecţie fiscalã anticipatã.
Termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsã între data emiterii înştiinţãrii pentru prezentarea documentelor şi data prezentãrii documentelor la organul fiscal, potrivit <>art. 199 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În cazuri temeinic justificate plãtitorul poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.
În cazul aprobãrii amânãrii, termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsã între data emiterii înştiinţãrii pentru prezentarea documentelor şi data prezentãrii documentelor solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit <>art. 199 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În urma efectuãrii analizei documentare deconturile cu sume negative de taxã pe valoarea adãugatã cu opţiune de rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare se aprobã şi se emite decizie de rambursare.
(5) Dacã sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadreazã la gradul de risc fiscal mare şi se soluţioneazã cu inspecţie fiscalã anticipatã."
2. La capitolul II, litera A, punctul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"5. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscalã.
(1) Dupã efectuarea inspecţiei fiscale compartimentul cu atribuţii în acest domeniu va întocmi raportul de inspecţie fiscalã.
(2) În cazul în care TVA deductibilã sau colectatã se modificã faţã de sumele înscrise în decontul de TVA, se va întocmi decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA.
(3) În cazul în care cu ocazia inspecţiei fiscale nu sunt stabilite diferenţe faţã de suma solicitatã la rambursare, decizia de rambursare a TVA se emite de cãtre compartimentul de specialitate."
3. La capitolul II, litera B1, punctul 7.1 va avea urmãtorul cuprins:
"7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 6 se actualizeazã lunar, pânã la data de 5 a fiecãrei luni, numai pentru plãtitorii care se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
- li se înscriu fapte în cazierul fiscal;
- prezintã cel puţin douã renunţãri la opţiunea de rambursare în ultimele 6 luni;
- sunt plãtitori nou-înfiinţaţi şi au beneficiat 3 perioade de raportare consecutiv de rambursãri cu inspecţie fiscalã anticipatã şi la care au fost stabilite diferenţe de taxã mai mici de 2%;
- pe baza informaţiilor deţinute activitatea de inspecţie fiscalã le stabileşte risc fiscal mare."
4. La capitolul II, litera B1, punctul 7.2 va avea urmãtorul cuprins:
"7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unui plãtitor se realizeazã de cãtre compartimentul de specialitate, pe baza informaţiilor primite de la organele de inspecţie fiscalã pentru contribuabilul respectiv.
Astfel, organul fiscal cu atribuţii de inspecţie fiscalã va oferi informaţii referitoare la contribuabilii pentru care au fost primite solicitãri de la alte instituţii, de efectuare a inspecţiei fiscale în scopul cercetãrii unor fapte de evaziune fiscalã, cei pentru care au fost transmise organelor de cercetare penalã sesizãri în legãturã cu constatãrile efectuate cu ocazia inspecţiei fiscale care cuprind fapte ce ar putea întruni elementele constitutive ale infracţiunii, precum şi orice alte informaţii pe care le considerã importante în stabilirea riscului fiscal mare.
Informaţiile vor fi transmise pe baza unui referat motivat, aprobat de conducerea organului de inspecţie fiscalã, pânã la data de 5 a lunii urmãtoare celei în care au fost primite solicitãrile sau au fost înaintate sesizãri. Referatul va cuprinde toţi contribuabilii în cauzã. Societãţile cuprinse în referatele trimise compartimentului de specialitate vor fi înscrise de cãtre acesta din urmã într-o bazã de date specialã.
Schimbarea încadrãrii din categoria de risc fiscal mare şi ştergerea din baza de date specialã se fac tot la propunerea organului de inspecţie fiscalã, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate pânã la data de 5 a fiecãrei luni."
5. La capitolul II, litera B2, se introduce un nou punct, punctul 4^1, cu urmãtorul cuprins:
"4^1. Înainte de compararea sumei solicitate cu SIN-ul se verificã, în evidenţa specialã, pentru fiecare plãtitor, dacã existã deconturi cu sume negative de taxã pe valoarea adãugatã cu opţiune de rambursare depuse în perioade anterioare şi nesoluţionate.
În aceastã situaţie decontul va fi soluţionat odatã cu deconturile anterioare, fiind încadrat în aceeaşi categorie de risc fiscal ca acestea."
6. La capitolul II, litera B2, punctul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"6. Dacã suma solicitatã la rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic semnaleazã acest aspect şi genereazã lista plãtitorilor care se aflã în aceastã situaţie, în vederea efectuãrii analizei individuale.
Dacã suma solicitatã la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandoneazã reconstituirea sumei, decontul fiind considerat cu risc fiscal mare, şi se transmite a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bazã de borderou."
7. La capitolul II, litera C, punctul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"3. Dacã în urma inspecţiei fiscale se stabilesc diferenţe care afecteazã suma solicitatã la rambursare, compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale emite decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunicã plãtitorului."
8. La capitolul II, litera C, punctul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"5. În maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscalã va transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitãrii, împreunã cu raportul de inspecţie fiscalã, precum şi, dupã caz, decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã."
9. La capitolul II, litera D, punctul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"1. La sfârşitul fiecãrei zile compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare, în vederea compensãrii şi/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât şi deciziile de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã, aprobate."
10. La capitolul II, litera E, punctul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"1. Compartimentul de colectare va reţine decizia de rambursare sau, dupã caz, decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã şi un exemplar din nota de compensare şi/sau din nota de restituire/rambursare şi va transmite compartimentului de specialitate cel mai târziu a doua zi douã exemplare din notã, un exemplar pentru a fi comunicat plãtitorului şi un exemplar în vederea arhivãrii."
11. La capitolul II, litera E, punctul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"2. Dupã operarea datelor privind soluţionarea decontului cu sume negative cu opţiune de rambursare în evidenţa specialã, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitãrii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitãrii va cuprinde:
- decontul cu sume negative de taxã pe valoarea adãugatã cu opţiune de rambursare;
- fişa de calcul a SIN-ului;
- fişa de analizã de risc;
- referatul pentru analizã documentarã şi/sau raportul de inspecţie fiscalã, dupã caz;
- decizia de rambursare a TVA, emisã de compartimentul de specialitate sau decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscalã, emisã de compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscalã, dupã caz;
- nota de compensare şi/sau nota de restituire/ rambursare cuprinzând data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau restituire."
12. La anexa nr. 1 la metodologie "Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se eliminã primul rând «mai mic sau egal cu 0», iar al doilea rând va avea urmãtorul cuprins: «mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1». Acest indicator se completeazã numai dacã existã capital împrumutat (datorii ce trebuie plãtite într-o perioadã mai mare de 1 an) şi capitalul propriu este pozitiv.
13. La anexa nr. 3 la metodologie "Evidenţa deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare", la punctul 1, rândul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"CU - în cazul soluţionãrii cu control ulterior, pentru cazurile speciale de rambursare de la cap. III"
14. La anexa nr. 10 la metodologie "Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ pentru marii contribuabili", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se eliminã primul rând «mai mic sau egal cu 0», iar al doilea rând va avea urmãtorul cuprins: «mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1». Acest indicator se completeazã numai dacã existã capital împrumutat (datorii ce trebuie plãtite într-o perioadã mai mare de 1 an) şi capitalul propriu este pozitiv.
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
Direcţia generalã de gestiune a impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generalã de reglementare a colectãrii creanţelor bugetare şi Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscalã din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, Direcţia generalã a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat
Bucureşti, 12 septembrie 2005.
Nr. 1.330.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: