Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 16(2)(f)(iii) şi ale art. 16(2)(g)(ii) din Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2 pct. 18 şi art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: ART. 1 Se publică amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 privind Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave (anexa V revizuită la MARPOL), adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MEPC.201(62) a Comitetului pentru protecţia mediului marin din 15 iulie 2011, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Răducu Valentin Preda, secretar de stat Bucureşti, 9 august 2012. Nr. 1.293. ANEXĂ REZOLUŢIA MEPC.201(62) adoptată la 15 iulie 2011 AMENDAMENTE la anexa la Protocolul din 1978 privind Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave (anexa V revizuită la MARPOL) Comitetul pentru protecţia mediului marin, amintind art. 38(a) din Convenţia privind crearea Organizaţiei Maritime Internaţionale referitor la funcţiile Comitetului pentru protecţia mediului marin (Comitetul) conferite acestuia prin convenţiile internaţionale pentru prevenirea şi controlul poluării marine, luând notă de art. 16 din Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave (denumită în continuare Convenţia din 1973) şi de art. VI din Protocolul din 1978 privind Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave (denumit în continuare Protocolul din 1978), care specifică împreună procedura de amendare a Protocolului din 1978 şi conferă organismului competent al Organizaţiei funcţia de examinare şi adoptare a amendamentelor la Convenţia din 1973, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 (MARPOL 73/78), luând în considerare amendamentele propuse la anexa V la MARPOL 73/78, 1. adoptă, în conformitate cu art. 16(2)(d) din Convenţia din 1973, amendamentele la anexa V la MARPOL 73/78, al căror text este prevăzut în anexa la prezenta rezoluţie; 2. stabileşte, în conformitate cu art. 16(2)(f)(iii) din Convenţia din 1973, că amendamentele se vor considera ca fiind acceptate la 1 iulie 2012, în afara cazului în care, înainte de această dată, cel puţin o treime din părţi sau părţile ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puţin de 50% din tonajul brut al flotei comerciale mondiale vor fi notificat Organizaţiei obiecţiile lor la aceste amendamente; 3. invită părţile să noteze că, în conformitate cu art. 16(2)(g)(ii) din Convenţia din 1973, amendamentele menţionate vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2013, după acceptarea lor în conformitate cu paragraful 2 de mai sus; 4. solicită secretarului general, în conformitate cu art. 16(2)(e) din Convenţia din 1973, să transmită tuturor părţilor la MARPOL 73/78 copii certificate ale prezentei rezoluţii şi ale textului amendamentelor conţinut în anexă; 5. solicită în plus secretarului general să transmită membrilor Organizaţiei care nu sunt părţi la MARPOL 73/78 copii ale prezentei rezoluţii şi ale anexei sale. ANEXĂ -----la Rezoluţia MEPC.201(62)------------------------- ANEXA V REVIZUITĂ LA MARPOL REGULI pentru prevenirea poluării cu gunoi de la nave Regula 1 Definiţii În sensul prezentei anexe: 1. Carcase de animale înseamnă corpuri de orice fel de animale care sunt transportate la bordul navei ca încărcătură şi care mor sau sunt eutanasiate în timpul voiajului. 2. Reziduuri de încărcătură înseamnă resturi de orice fel de încărcătură care nu sunt prevăzute în alte anexe ale prezentei convenţii şi care rămân pe punte sau în magazii ca urmare a încărcării ori descărcării, inclusiv cele care sunt în exces sau care se scurg în cursul încărcării ori descărcării, fie în stare uscată, fie în stare umedă sau care intră în apa de spălare, dar care nu includ praful de la încărcătură care rămâne pe punte după măturare ori praful de pe suprafeţele exterioare ale navei. 3. Ulei de gătit înseamnă orice tip de ulei comestibil ori grăsime animală utilizată sau care se intenţionează să fie folosită la pregătirea ori prepararea mâncării, dar nu include mâncarea în sine care este preparată cu aceste uleiuri. 4. Deşeuri gospodăreşti înseamnă toate tipurile de deşeuri care nu sunt prevăzute în alte anexe şi care sunt generate în spaţiile de locuit de la bordul navei. În categoria deşeurilor gospodăreşti nu sunt incluse apele gri. 5. În marş înseamnă că nava se deplasează pe mare, urmărind un drum sau mai multe drumuri, inclusiv deviaţiile de la cel mai scurt drum direct, astfel încât, în măsura în care este practicabil pentru scopurile de navigare, orice fel de descărcare poate să fie dispersată pe o zonă din mare atât de întinsă cât este rezonabil şi posibil în practică. 6. Unelte de pescuit înseamnă orice dispozitiv fizic sau parte a acestuia ori combinaţii de obiecte care pot fi amplasate pe apă sau în apă ori pe fundul mării cu intenţia de a captura organisme marine sau de apă dulce ori de a le ademeni în vederea capturării sau recoltării lor ulterioare. 7. Platforme fixe sau plutitoare înseamnă structuri fixe ori plutitoare amplasate în mare care sunt utilizate la explorarea, exploatarea sau tratarea în largul mării a resurselor minerale ale fundului mării. 8. Deşeuri alimentare înseamnă orice fel de substanţe alimentare stricate sau intacte şi includ fructe, legume, produse lactate, păsări de curte, produse de carne şi resturi alimentare produse la bordul navei. 9. Gunoi înseamnă orice fel de deşeuri alimentare, deşeuri gospodăreşti şi deşeuri din exploatare, orice fel de materiale plastice, reziduuri de încărcătură, cenuşi de la incinerator, ulei de gătit, unelte de pescuit şi carcase de animale produse în timpul exploatării normale a navei şi care sunt susceptibile de a fi evacuate continuu sau periodic, cu excepţia acelor substanţe care sunt definite ori enumerate în alte anexe ale prezentei convenţii. Gunoiul nu include peştele proaspăt sau părţi din acesta, care provine din activităţi de pescuit desfăşurate în timpul voiajului ori din activităţi de acvacultură care cuprind transportul peştelui sau crustaceelor în vederea transferului acestuia/acestora în instalaţiile de acvacultură şi transportul peştelui sau crustaceelor recoltat/e de la aceste instalaţii la ţărm pentru procesare. 10. Cenuşi de la incinerator înseamnă cenuşa şi zgura care rezultă de la incineratoarele de la bordul navei utilizate pentru incinerarea gunoiului. 11. Uscatul cel mai apropiat. Termenul "de la uscatul cel mai apropiat" înseamnă de la linia de bază care serveşte la determinarea mării teritoriale a teritoriului respectiv, în conformitate cu dreptul internaţional, cu excepţia că, în sensul prezentei anexe, "de la uscatul cel mai apropiat" faţă de coasta de NE a Australiei înseamnă de la o linie trasă dintr-un punct al coastei Australiei cu latitudinea 11°00' S, longitudinea 142°08' E până la punctul cu latitudinea 10°35' S, longitudinea 141°55' E şi apoi între următoarele puncte: latitudine 10°00' S, longitudine 142°00' E latitudine 09°10' S, longitudine 143°52' E latitudine 09°00' S, longitudine 144°30' E latitudine 10°41' S, longitudine 145°00' E latitudine 13°00' S, longitudine 145°00' E latitudine 15°00' S, longitudine 146°00' E latitudine 17°30' S, longitudine 147°00' E latitudine 21°00' S, longitudine 152°55' E latitudine 24°30' S, longitudine 154°00' E şi apoi până la punctul cu latitudinea 24°42' S, longitudinea 153°15' E pe coasta Australiei. 12. Deşeuri din exploatare înseamnă toate deşeurile solide (inclusiv nămolurile) care nu sunt prevăzute în alte anexe, care sunt colectate la bordul navei în timpul operaţiunilor normale de întreţinere ori al altor operaţiuni ale navei sau care sunt utilizate pentru arimarea şi manipularea încărcăturii. Deşeurile din exploatare includ, de asemenea, agenţii şi aditivii de curăţare conţinuţi în apele de spălare a magaziilor pentru încărcătură şi a suprafeţelor exterioare, dar nu apele gri, apele de santină sau alte descărcări similare, esenţiale pentru exploatarea navei, cu luarea în considerare a liniilor directoare elaborate de către Organizaţie. 13. Material plastic înseamnă un material solid care conţine ca ingredient de bază unul sau mai mulţi polimeri cu masă moleculară ridicată şi care este format în timpul fie al producerii polimerilor, fie al fabricării ca produs finit prin încălzire şi/sau presare. Materialele plastice au proprietăţi fizice situate într-o gamă largă, care merge de la dur şi fragil la moale şi elastic. În sensul prezentei anexe, toate materialele plastice înseamnă tot gunoiul care este constituit din sau care conţine materiale plastice sub orice formă, inclusiv parâme sintetice, plase de pescuit sintetice, saci de gunoi din material plastic şi cenuşă de la incinerarea materialelor plastice. 14. Zonă specială înseamnă o zonă din mare în care, pentru motive tehnice recunoscute în legătură cu condiţiile sale oceanografice şi ecologice şi cu caracterul special al traficului său, se impune adoptarea de metode obligatorii speciale pentru prevenirea poluării mării cu gunoi. În înţelesul prezentei anexe, zonele speciale sunt: zona Mării Mediterane, zona Mării Baltice, zona Mării Negre, zona Mării Roşii, zona Golfurilor, zona Mării Nordului, zona antarctică şi regiunea Caraibelor, care sunt definite după cum urmează: 1. zona Mării Mediterane înseamnă Marea Mediterană propriu-zisă, inclusiv golfurile şi mările pe care le cuprinde, delimitată spre Marea Neagră de paralela 41° N şi spre vest de Strâmtoarea Gibraltar, de meridianul 5°36' V; 2. zona Mării Baltice înseamnă Marea Baltică propriu-zisă cu Golful Botnic, Golful Finlandei şi intrarea în Marea Baltică delimitată de paralela care trece prin Skagen în Skagerrak la 57°44,8' N; 3. zona Mării Negre înseamnă Marea Neagră propriu-zisă delimitată spre Marea Mediterană de paralela 41° N; 4. zona Mării Roşii înseamnă Marea Roşie propriu-zisă, inclusiv golfurile Suez şi Akaba, delimitată la sud de loxodroma care uneşte Ras Siyan (12°28,5' N, 43°19,6' E) şi Husn Murad (12°40,4' N, 43°30,2' E); 5. zona Golfurilor înseamnă zona din mare situată la nord-vest de loxodroma care uneşte Ras al Hadd (22°30' N, 59°48' E) şi Ras al Fasteh (25°04' N, 61°25' E); 6. zona Mării Nordului înseamnă Marea Nordului propriu-zisă, inclusiv mările pe care le cuprinde, delimitată după cum urmează: 1. Marea Nordului la sud de latitudinea 62° N şi la est de longitudinea 4° V; 2. Skagerrak, a cărei limită sudică este determinată la est de Skagen prin latitudinea 57°44,8' N; şi 3. Canalul Mânecii şi împrejurimile sale la est de longitudinea 5° V şi la nord de latitudinea 48°30' N; 7. zona antarctică înseamnă zona din mare situată la sud de latitudinea 60° S; 8. regiunea Caraibelor înseamnă Golful Mexic şi Marea Caraibelor propriu-zisă, inclusiv golfurile şi mările pe care le cuprinde şi acea parte a Oceanului Atlantic, situată în interiorul limitelor constituite de paralela 30°N de la Florida către est până la meridianul 77°30' V, apoi o loxodromă până la intersecţia cu paralela 20°N şi meridianul 59°V, apoi o loxodromă până la intersecţia cu paralela 7°20' N şi meridianul 50° V şi o loxodromă către sud-vest până la limita estică a Guyanei Franceze. Regula 2 Aplicare Dacă nu se precizează în mod expres altfel, prevederile prezentei anexe se aplică tuturor navelor. Regula 3 Interzicerea generală de descărcare a gunoiului în mare 1. Evacuarea în mare a oricărui fel de gunoi este interzisă, cu excepţia cazurilor prevăzute în regulile 4, 5, 6 şi 7 din prezenta anexă. 2. Cu excepţia celor prevăzute în regula 7 din prezenta anexă, evacuarea în mare a tuturor obiectelor din materiale plastice, incluzând parâme sintetice, plase de pescuit sintetice, saci de gunoi din material plastic şi cenuşi de la incinerarea materialelor plastice, dar fără a se limita la acestea, este interzisă. 3. Cu excepţia celor prevăzute în regula 7 din prezenta anexă, evacuarea în mare a uleiului de gătit este interzisă. Regula 4 Evacuarea gunoiului în afara zonelor speciale 1. Evacuarea următoarelor feluri de gunoi în mare, în afara zonelor speciale, este autorizată numai dacă nava este în marş şi la o distanţă cât mai mare posibil faţă de uscatul cel mai apropiat, dar în niciun caz mai mică de: .1 3 mile marine de la uscatul cel mai apropiat pentru deşeurile alimentare care au trecut printr-un tocător sau concasor. Astfel de deşeuri alimentare tocate sau concasate trebuie să poată fi trecute printr-o sită ale cărei ochiuri nu sunt mai mari de 25 mm; .2 12 mile marine de la uscatul cel mai apropiat pentru deşeurile alimentare care nu au fost tratate în maniera prevăzută în subparagraful .1 de mai sus; .3 12 mile marine de la uscatul cel mai apropiat pentru reziduurile de încărcătură care nu pot fi recuperate folosind metodele disponibile în mod curent pentru descărcare. Aceste reziduuri de încărcătură nu trebuie să conţină niciun fel de substanţă care este clasificată ca dăunătoare pentru mediul marin, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie; .4 o distanţă cât mai mare posibil faţă de uscatul cel mai apropiat, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie, pentru carcasele de animale. 2. Agenţii sau aditivii de curăţare conţinuţi în apele de spălare a magaziilor pentru încărcătură, a punţilor şi a suprafeţelor exterioare pot fi evacuaţi în mare, dar aceste substanţe nu trebuie să fie dăunătoare pentru mediul marin, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie. 3. Când gunoiul este amestecat cu alte substanţe a căror evacuare este interzisă sau este supusă unor cerinţe diferite ori este contaminat cu astfel de substanţe, se aplică cerinţele cele mai riguroase. Regula 5 Cerinţe speciale pentru evacuarea gunoiului de la platformele fixe sau plutitoare 1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al prezentei reguli, este interzisă evacuarea în mare a oricărui fel degunoi de la platformele fixe ori plutitoare şi de la toate celelalte nave care sunt acostate la acestea sau care se află la mai puţin de 500 metri de astfel de platforme. 2. Deşeurile alimentare de la platformele fixe ori plutitoare amplasate la mai mult de 12 mile marine faţă de uscatul cel mai apropiat şi de la toate celelalte nave care sunt acostate la acestea sau care se află la mai puţin de 500 metri de astfel de platforme pot fi evacuate în mare numai dacă deşeurile au fost trecute printr-un tocător ori concasor. Astfel de deşeuri alimentare tocate sau concasate trebuie să poată fi trecute printr-o sită ale cărei ochiuri nu sunt mai mari de 25 mm. Regula 6 Evacuarea gunoiului în zonele speciale 1. În cadrul zonelor speciale, evacuarea în mare a următoarelor feluri de gunoi este autorizată numai dacă nava este în marş şi în condiţiile următoare: .1 evacuarea în mare a deşeurilor alimentare la o distanţă cât mai mare posibil faţă de uscatul cel mai apropiat, dar în niciun caz la mai puţin de 12 mile marine faţă de uscatul cel mai apropiat sau faţă de platforma glaciară cea mai apropiată. Deşeurile alimentare trebuie să fie tocate sau concasate şi trebuie să poată fi trecute printr-o sită ale cărei ochiuri nu sunt mai mari de 25 mm. Deşeurile alimentare nu trebuie să fie contaminate cu alte tipuri de gunoi. Evacuarea produselor avicole introduse, inclusiv păsări de curte sau părţi de păsări de curte, nu este permisă în zona antarctică decât dacă acestea au fost tratate pentru a fi făcute sterile; .2 evacuarea reziduurilor de încărcătură care nu pot fi recuperate folosind metodele disponibile în mod curent pentru descărcare, dacă toate condiţiile următoare sunt îndeplinite: .1 reziduurile de încărcătură, agenţii sau aditivii de curăţare conţinuţi în apele de spălare a magaziilor pentru încărcătură nu trebuie să includă substanţe clasificate ca dăunătoare pentru mediul marin, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie; .2 atât portul de plecare, cât şi următorul port de destinaţie sunt situate în cadrul zonei speciale şi nava nu va ieşi din această zonă în marşul ei între cele două porturi; .3 nicio instalaţie de primire adecvată nu este disponibilă în aceste porturi, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie; şi .4 în cazul în care condiţiile prevăzute în subparagrafele 2.1, 2.2 şi 2.3 ale prezentului paragraf au fost îndeplinite, evacuarea apelor de spălare a magaziilor pentru încărcătură care conţin reziduuri trebuie să fie făcută la o distanţă cât mai mare posibil faţă de uscatul cel mai apropiat sau faţă de platforma glaciară cea mai apropiată şi în niciun caz la mai puţin de 12 mile marine faţă de uscatul cel mai apropiat ori faţă de platforma glaciară cea mai apropiată. 2. Agenţii sau aditivii de curăţare conţinuţi în apele de spălare a punţilor şi a suprafeţelor exterioare pot fi evacuaţi în mare, dar numai dacă aceste substanţe nu sunt dăunătoare pentru mediul marin, luând în considerare liniile directoare elaborate de către Organizaţie. 3. Regulile următoare se aplică în zona antarctică (în plus faţă de regulile din paragraful 1 al prezentei reguli): .1 fiecare parte din ale cărei porturi pleacă nave în marş către zona antarctică sau în ale cărei porturi sosesc nave din zona antarctică se angajează să asigure, cât de curând posibil, instalaţii adecvate de primire a tuturor categoriilor de gunoi de la toate navele, fără a le produce acestora întârziere excesivă şi în conformitate cu nevoile navelor care le utilizează; .2 fiecare parte trebuie să asigure că toate navele autorizate să arboreze pavilionul său, înainte de a intra în zona antarctică, au capacitate suficientă la bord pentru păstrarea întregii cantităţi de gunoi în timpul în care sunt exploatate în zonă şi că au încheiat acorduri pentru a descărca astfel de categorii de gunoi la o instalaţie de primire după părăsirea zonei. 4. Când gunoiul este amestecat cu alte substanţe a căror evacuare este interzisă sau care este supusă unor cerinţe diferite ori este contaminat cu astfel de substanţe, se aplică cerinţele cele mai riguroase. Regula 7 Excepţii 1. Regulile 3, 4, 5 şi 6 din prezenta anexă nu se aplică la: .1 descărcarea gunoiului efectuată de o navă pentru asigurarea siguranţei proprii şi a persoanelor aflate la bord ori pentru a salva vieţi omeneşti pe mare; sau .2 pierderea accidentală a gunoiului ca rezultat al unei avarii survenite la navă ori la echipamentele sale, cu condiţia să se fi luat toate măsurile raţionale de prevenire, înainte şi după apariţia avariei, în scopul prevenirii sau reducerii la minimum a acestei pierderi accidentale; sau .3 pierderea accidentală a uneltelor de pescuit de la o navă, cu condiţia să se fi luat toate măsurile raţionale de prevenire a unei astfel de pierderi; sau .4 eliberarea uneltelor de pescuit de la o navă pentru protejarea mediului marin ori pentru asigurarea siguranţei acelei nave sau a echipajului său. 2. Excepţii privind obligaţia de a fi în marş: .1 obligaţia de a fi în marş prevăzută în regulile 4 şi 6 nu se aplică la evacuarea deşeurilor alimentare în cazul în care este clar faptul că păstrarea acestor deşeuri alimentare la bordul navei prezintă un risc iminent pentru sănătatea persoanelor aflate la bord. Regula 8 Instalaţii de primire 1. Fiecare parte se angajează să asigure instalaţii adecvate în porturi şi terminale pentru primirea gunoiului fără a produce navelor întârzieri excesive şi în conformitate cu nevoile navelor care le utilizează. 2. Instalaţii de primire în zonele speciale: .1 fiecare parte a cărei linie de coastă delimitează o zonă specială se angajează să asigure, cât de curând posibil, în toate porturile şi terminalele din cadrul zonei speciale, instalaţii de primire adecvate, luând în considerare nevoile navelor care operează în aceste zone; .2 fiecare parte interesată trebuie să notifice Organizaţiei măsurile luate în aplicarea subparagrafului 2.1 al prezentei reguli. La primirea unui număr suficient de notificări, Organizaţia trebuie să stabilească o dată de la care cerinţele regulii 6 din prezenta anexă încep să aibă efect în respectiva zonă. Organizaţia trebuie să notifice tuturor părţilor data stabilită astfel, cu cel puţin douăsprezece luni înainte de această dată. Până la data stabilită astfel, navele care navighează în zona specială trebuie să se conformeze cerinţelor regulii 4 din prezenta anexă referitoare la evacuări în afara zonelor speciale. 3. Fiecare parte trebuie să notifice Organizaţiei pentru a se transmite părţilor contractante interesate toate cazurile în care instalaţiile prevăzute în prezenta regulă sunt considerate inadecvate. Regula 9 Controlul cerinţelor de exploatare de către statul portului*1)----- *1) Se face referire la Procedurile pentru controlul statului portului, adoptate de către Organizaţie prin Rezoluţia A.787(19) şi modificate prin Rezoluţia A.882(21); a se vedea publicaţia Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) care poartă numărul de vânzare IA650E. 1. O navă care se află într-un port sau terminal din larg al unei alte părţi este supusă unei inspecţii efectuate de către funcţionari autorizaţi în acest scop de către respectiva parte, pentru a se verifica modul de aplicare a cerinţelor de exploatare prevăzute în prezenta anexă, atunci când există motive evidente de a considera că comandantul sau echipajul nu este familiarizat cu procedurile esenţiale care se aplică la bordul navei referitoare la prevenirea poluării cu gunoi. 2. În circumstanţele date de paragraful 1 al prezentei reguli, partea trebuie să ia măsurile necesare pentru a împiedica plecarea navei până când nu s-a remediat situaţia în conformitate cu cerinţele din prezenta anexă. 3. Procedurile referitoare la controlul statului portului, prevăzute în art. 5 al prezentei convenţii, se aplică în cazul prezentei reguli. 4. Nicio prevedere a prezentei reguli nu trebuie să fie interpretată ca limitând drepturile şi obligaţiile unei părţi care efectuează controlul asupra cerinţelor de exploatare prevăzute în mod expres în prezenta convenţie. Regula 10 Afişe, planuri de management al gunoiului şi înregistrarea operaţiunilor cu gunoi*2)----- *2) Se face referire la Liniile directoare pentru elaborarea planurilor de management al gunoiului, adoptate de către Comitetul pentru protecţia mediului marin al Organizaţiei prin Rezoluţia MEPC.71(38); a se vedea MEPC/Circ.317 şi publicaţia OMI care poartă numărul de vânzare IA656E. 1.1. La bordul fiecărei nave cu o lungime de 12 m ori mai mult şi al fiecărei platforme fixe sau plutitoare trebuie să fie puse afişe care să informeze echipajul şi pasagerii cu privire la cerinţele aplicabile de evacuare a gunoiului, cuprinse în regulile 3, 4, 5 şi 6 din prezenta anexă. 1.2. Afişele trebuie să fie scrise în limba de lucru a echipajului navei şi, pentru navele angajate în voiajuri către porturi sau terminale din larg aflate sub jurisdicţia altor părţi la Convenţie, trebuie, de asemenea, să fie scrise în engleză, franceză ori spaniolă. 2. Fiecare navă cu un tonaj brut egal ori mai mare de 100 şi fiecare navă care este autorizată să transporte 15 persoane sau mai multe, precum şi platformele fixe ori plutitoare trebuie să aibă la bord un plan de management al gunoiului, pe care echipajul trebuie să îl urmeze. Acest plan trebuie să cuprindă procedurile scrise pentru compactarea, colectarea, depozitarea, procesarea şi evacuarea gunoiului, inclusiv utilizarea echipamentului de la bord. De asemenea, trebuie desemnată/desemnate persoana/persoanele însărcinată/ însărcinate cu executarea acestui plan. Un astfel de plan trebuie să fie stabilit pe baza liniilor directoare elaborate de către Organizaţie şi scris în limba de lucru a echipajului navei. 3. Fiecare navă cu un tonaj brut egal sau mai mare de 400 şi fiecare navă care este autorizată să transporte 15 persoane ori mai multe, angajată în voiajuri către porturi sau terminale din larg aflate sub jurisdicţia altor părţi la Convenţie, şi fiecare platformă fixă ori plutitoare trebuie să fie prevăzută cu un Jurnal de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului. Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului, fie că este parte a Jurnalului de bord oficial al navei, fie că este un jurnal distinct, trebuie să respecte modelul prevăzut în apendicele la prezenta anexă. .1 Fiecare operaţiune de evacuare în mare sau de predare la o instalaţie de primire ori de incinerare completă trebuie să fie înregistrată cu promptitudine în Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului, iar înregistrarea trebuie să fie semnată, cu indicarea datei evacuării sau incinerării, de către ofiţerul însărcinat cu aceasta. Fiecare pagină completată a Jurnalului de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului trebuie să fie semnată de către comandantul navei. Înregistrările în Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului trebuie să fie făcute cel puţin în limba engleză, franceză sau spaniolă. În cazul în care înregistrările sunt, de asemenea, în limba oficială a statului al cărui pavilion nava este îndreptăţită să îl arboreze, aceste înregistrări trebuie să prevaleze în cazul unui diferend sau al unei contradicţii. .2 Înregistrarea pentru fiecare evacuare sau incinerare trebuie să includă data şi ora, poziţia navei, categoria de gunoi şi cantitatea estimată evacuată ori incinerată. .3 Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului trebuie să fie păstrat la bordul navei sau al platformei fixe ori plutitoare, într-un astfel de loc încât să fie accesibil cu uşurinţă în scopul inspectării în orice moment rezonabil. Acest document trebuie să fie păstrat pentru o perioadă de cel puţin 2 ani de la data ultimei înregistrări făcute. .4 În cazul oricărei descărcări sau pierderi accidentale la care se face referire în regula 7 din prezenta anexă, trebuie să se facă o înregistrare în Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului ori, în cazul oricărei nave cu un tonaj brut mai mic de 400, trebuie să se facă o înregistrare în Jurnalul de bord oficial al navei, pentru a se indica locul, circumstanţele şi motivele descărcării sau pierderii şi a descrie obiectele descărcate ori pierdute şi măsurile rezonabile de precauţie luate pentru a preveni sau a reduce la minimum această descărcare ori pierdere accidentală. 4. Administraţia poate renunţa la cerinţele privind Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului pentru: .1 orice navă angajată în voiajuri de o oră sau mai puţin de o oră, care este autorizată să transporte 15 persoane ori mai multe; sau .2 platforme fixe sau plutitoare. 5. Autoritatea competentă a guvernului unei părţi la Convenţie poate inspecta Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului sau Jurnalul de bord oficial la bordul oricărei nave la care se aplică prezenta regulă în timp ce nava se află în porturile sale ori în terminalele sale din larg şi poate face o copie a oricărei înregistrări din aceste jurnale şi poate solicita comandantului navei să certifice corespondenţa copiei cu originalul unei astfel de înregistrări. Orice copie făcută astfel, care a fost certificată de către comandantul navei ca fiind o copie reală a unei înregistrări din Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului sau din Jurnalul de bord oficial, trebuie să fie admisă în orice procedură juridică drept dovadă a faptelor menţionate în înregistrare. Inspecţia Jurnalului de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului sau a Jurnalului de bord oficial şi luarea unei copii certificate de către autoritatea competentă în conformitate cu prezentul paragraf trebuie să fie efectuate cât se poate de repede, fără ca nava să fie întârziată pe nedrept. 6. Pierderea accidentală sau eliberarea uneltelor de pescuit astfel cum se prevede în regulile 7.1.3 şi 7.1.4, care constituie o ameninţare semnificativă pentru mediul marin ori pentru navigaţie, trebuie să fie raportată statului al cărui pavilion nava este autorizată să îl arboreze şi, în cazul în care pierderea sau eliberarea se produce în cadrul apelor aflate sub jurisdicţia unui stat costier, de asemenea, acelui stat costier. APENDICE - model - JURNAL de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului Numele navei: .................................................... Numărul sau literele distinctive: ................................ Numărul OMI: ..................................................... Perioada: ................. De la: ............. Până la: ...... . 1. Introducere În conformitate cu regula 10 din anexa V la Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 (MARPOL), trebuie făcută o înregistrare a fiecărei operaţiuni de evacuare sau de incinerare complete. Aceasta include descărcările în mare, evacuarea la instalaţiile de primire sau transferul la bordul altor nave, precum şi pierderea accidentală a gunoiului. 2. Gunoiul şi managementul gunoiului Gunoi înseamnă orice fel de deşeuri alimentare, deşeuri gospodăreşti şi deşeuri din exploatare, orice fel de materiale plastice, reziduuri de încărcătură, cenuşi de la incinerator, ulei de gătit, unelte de pescuit şi carcase de animale produse în timpul exploatării normale a navei şi care sunt susceptibile de a fi evacuate continuu sau periodic, cu excepţia acelor substanţe care sunt definite ori enumerate în alte anexe ale prezentei convenţii. Gunoiul nu include peştele proaspăt sau părţi din acesta care provine din activităţi de pescuit desfăşurate în timpul voiajului ori din activităţi de acvacultură care cuprind transportul peştelui sau crustaceelor în vederea transferului acestuia/acestora în instalaţiile de acvacultură şi transportul peştelui ori crustaceelor recoltat/e de la aceste instalaţii la ţărm pentru procesare. Liniile directoare privind implementarea anexei V la MARPOL*1) ar trebui, de asemenea, menţionate pentru informaţiile relevante.----- *1) Se face referire la liniile directoare privind implementarea anexei V la MARPOL 73/78, astfel cum au fost modificate prin rezoluţii. 3. Descrierea gunoiului Pentru ţinerea Jurnalului de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului (sau a Jurnalului de bord oficial) gunoiul trebuie să fie grupat în următoarele categorii: A Materiale plastice B Deşeuri alimentare C Deşeuri gospodăreşti D Ulei de gătit E Cenuşi de la incinerator F Deşeuri din exploatare G Reziduuri de încărcătură H Carcase de animale I Unelte de pescuit *2)----- *2) Se face referire la liniile directoare care urmează a fi elaborate de către Organizaţie. 4. Înregistrări în Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului 4.1. Înregistrările în Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului trebuie să fie făcute în fiecare dintre următoarele ocazii: 4.1.1. dacă gunoiul este evacuat la o instalaţie de primire*3) de la ţărm sau este transferat la bordul unei alte nave:----- *3) Comandanţii navelor ar trebui să obţină de la operatorul instalaţiilor de primire, care includ barje şi camioane, o adeverinţă sau un certificat prin care se specifică cantitatea estimativă de gunoi transferată. Adeverinţele sau certificatele trebuie să fie păstrate împreună cu Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului. 1. data şi ora evacuării 2. portul sau instalaţia ori numele navei 3. categoria de gunoi evacuat 4. cantitatea estimată evacuată pentru fiecare categorie, în metri cubi 5. semnătura ofiţerului însărcinat cu efectuarea acestei operaţiuni; 4.1.2. dacă gunoiul este incinerat: 1. data şi ora începerii şi opririi incinerării 2. poziţia navei (latitudine şi longitudine) la începerea şi la oprirea incinerării 3. categoria de gunoi incinerat 4. cantitatea estimată incinerată, în metri cubi 5. semnătura ofiţerului însărcinat cu efectuarea acestei operaţiuni; 4.1.3. dacă gunoiul este descărcat în mare în conformitate cu regulile 4, 5 sau 6 din anexa V la MARPOL: 1. data şi ora descărcării 2. poziţia navei (latitudine şi longitudine). NOTĂ: Pentru descărcările de reziduuri de încărcătură se includ şi poziţiile la începerea şi la oprirea descărcării. 3. categoria de gunoi descărcat 4. cantitatea estimată descărcată pentru fiecare categorie, în metri cubi 5. semnătura ofiţerului însărcinat cu efectuarea acestei operaţiuni. 4.1.4. pierderea sau descărcarea accidentală ori excepţională a gunoiului în mare, inclusiv în conformitate cu regula 7 din anexa V la MARPOL: 1. data şi ora incidentului 2. portul sau poziţia navei la momentul incidentului (latitudine, longitudine şi adâncimea apei, dacă se cunoaşte) 3. categoria de gunoi descărcat sau pierdut 4. cantitatea estimată pentru fiecare categorie, în metri cubi 5. cauza descărcării sau a pierderii şi observaţii generale. 4.2. Cantitatea de gunoi Cantitatea de gunoi de la bord ar trebui să fie estimată în metri cubi, dacă este posibil, separat, pe fiecare categorie. Jurnalul de înregistrare a operaţiunilor de descărcare a gunoiului conţine multe referinţe la cantitatea estimată de gunoi. Este recunoscut faptul că exactitatea cu care sunt estimate cantităţile de gunoi este interpretabilă. Estimările de volum vor diferi înainte şi după procesare. Unele proceduri de procesare nu permit evaluarea volumului gunoiului, de exemplu, în cazul tratării continue a deşeurilor alimentare. Ar trebui să se ţină cont de aceşti factori atunci când se efectuează înregistrări într-un jurnal şi când acestea sunt interpretate. Fişa descărcării gunoiului Numele navei: ............................................. Numărul sau literele distinctive: ......................... Numărul OMI: .............................................. Categoriile de gunoi: A. Materiale plastice B. Deşeuri alimentare C. Deşeuri gospodăreşti (de exemplu: produse din hârtie, cârpe, articole din sticlă, metal, sticle, veselă etc.) D. Ulei de gătit E. Cenuşi de la incinerator F. Deşeuri din exploatare G. Reziduuri de încărcătură H. Carcase de animale I. Unelte de pescuit Noua prezentare sub formă de tabel:
┌────┬────────────────────────┬─────────┬───────────────────┬───────┬──────────┬──────────┬───────────┐
│Data│Poziţia navei/Observaţii│Categoria│Cantitatea estimată│În mare│La │Incinerare│Certificare│
│/Ora│(de exemplu: pierdere │ │descărcată sau │ │instalaţia│ │/Semnătură │
│ │accidentală) │ │incinerată │ │de primire│ │ │
├────┼────────────────────────┼─────────┼───────────────────┼───────┼──────────┼──────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────┼─────────┼───────────────────┼───────┼──────────┼──────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────┼─────────┼───────────────────┼───────┼──────────┼──────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────┼─────────┼───────────────────┼───────┼──────────┼──────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────────────────────┴─────────┴───────────────────┴───────┴──────────┴──────────┴───────────┘
Semnătura comandantului: ................. Data: ............. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.