Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.283 din 22 iunie 1998  privind aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finantelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.283 din 22 iunie 1998 privind aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finantelor

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 1 iulie 1998
În temeiul prevederilor art. 82 coroborat cu <>art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 , precum şi în baza dispoziţiilor <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare,

ministrul finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executãrii silite, Direcţia Generalã a Vamilor, Direcţia generalã a trezoreriei, Direcţia generalã a datoriei publice, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi organele din subordinea acestora vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prezentului ordin.
ART. 3
Pe data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României înceteazã aplicabilitatea prevederilor <>Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.147 din 24 mai 1996 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 13 iunie 1996.

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu


ANEXA 1

PROCEDURA ŞI COMPETENTELE
de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor

CAP. 1
Dispoziţii generale

1. În temeiul <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 , Ministerul Finanţelor poate acorda înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat şi bugetului trezoreriei statului.
2. Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda:
* amânãri la plata pentru orice fel de impozite, taxe sau alte venituri bugetare, inclusiv majorãri de întârziere;
* eşalonãri la plata creanţelor bugetare, inclusiv a majorãrilor de întârziere, care pot începe cu o perioada de graţie de pana la 6 luni. Aceasta perioada este cuprinsã în intervalul stabilit în competenta fiecãrui organ;
* scutiri şi reduceri la plata majorãrilor de întârziere, iar pentru impozite şi taxe, numai dacã actele normative care reglementeazã venitul respectiv prevãd expres posibilitatea acordãrii unor asemenea înlesniri la plata;
* scutiri, reduceri, amânãri şi eşalonãri pentru majorãrile de întârziere calculate la sumele datorate fondului de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici, precum şi pentru majorãrile de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.
3. Înlesnirile la plata se pot acorda numai pentru sumele neachitate la termenele de plata sau, potrivit reglementãrilor în materie, pentru taxele de timbru care se plãtesc anticipat.
4. Nu se acorda înlesniri la plata obligaţiilor bugetare sub 100 milioane lei pentru persoane juridice.

CAP. 2
Competentele de acordare a înlesnirilor la plata

1. Competenta de soluţionare a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se stabileşte pe trei niveluri, dupã cum urmeazã:


┌────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ │ Amânãri şi eşalonãri, reduceri sau │
│ │ scutiri │
│ ├────────────────┬──────────────────────┤
│ │ Plafon │ Perioada │
│ Organul │ suma în ├───────────────┬──────┤
│ │ milioane lei │ Amânãri │ Esa- │
│ │ │ │lonari│
├────────────────────────────────────┼────────────────┼───────────────┼──────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │
├────────────────────────────────────┼────────────────┼───────────────┼──────┤
│ Nivelul I │ │ │ │
│ Administraţia financiarã*1) │ pana la 500 │ pana la 1 an │ 1 an │
│ Circumscripţia fiscalã │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ Nivelul II │ │ │ │
│ Direcţia de impozite şi taxe din │ pana la 1.000 │ pana la 1 an │ 3 ani│
│ direcţiile generale ale finanţelor │ │ │ │
│ publice şi controlului financiar de│ │ │ │
│ stat judeţene │ │ │ │
│ Direcţia regionala vamalã*2) │ pana la 1.000 │ pana la 1 an │ 3 ani│
│ Direcţia de impozite şi taxe din │ pana la 3.000 │ pana la 1 an │ 3 ani│
│ Direcţia generalã a finanţelor │ │ │ │
│ publice şi controlului financiar de│ │ │ │
│ stat a municipiului Bucureşti │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ Nivelul III │ │ │ │
│Ministerul Finanţelor prin: │ │ │ │
│Secretarul de stat coordonator │ peste 1.000 sau│ pana la 2 ani │pe cel│
│sau directorul general al Direcţiei │ peste 3.000, │ │ mult │
│Generale a Vamilor, dupã caz │ dupã caz │ │ 5 ani│
│ │ │ │ │
└────────────────────────────────────┴────────────────┴───────────────┴──────┘


*1) Cu excepţia administraţiilor financiare de sector din municipiul Bucureşti, care se încadreazã în nivelul de competente al direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene.
*2) Numai pentru sumele stabilite de organele vamale cu ocazia controlului ulterior.

2. Direcţia de impozite şi taxe din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti soluţioneazã inclusiv cererile care se încadreazã în nivelul I de competenta pentru plãtitorii aflaţi în evidentele acestora.
3. Pentru nivelul III, competenta revine secretarului de stat coordonator al activitãţii, care aproba înlesniri la plata pe baza documentaţiei prezentate de cãtre:
a) Direcţia generalã de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executãrii silite, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, neachitate la termenul scadent, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente acestora, altele decât cele prevãzute la lit. b)-d);
b) Direcţia Generalã a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente acestora;
c) Direcţia generalã a trezoreriei, pentru înlesniri la plata majorãrilor de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului;
d) Direcţia generalã a datoriei publice, pentru înlesniri la plata majorãrilor de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici.
4. Prin excepţie de la prevederile privind competentele de acordare ale înlesnirilor la plata, în cazul impozitului pe salarii, Direcţia de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti poate aproba amânarea cu 20 de zile a plãţii acestuia pentru orice suma.

CAP. 3
Procedura de soluţionare

1. Înlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate, însoţite de documente justificative ale plãtitorilor.
Dosarul privind cererea de înlesniri la plata trebuie sa cuprindã urmãtoarele elemente principale:
a) elemente de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul, numãrul contului de disponibilitati (dacã are mai multe se vor preciza toate) şi unitatea/unitãţile bancarã/e la care este deschis, numele şi calitatea celor care reprezintã contribuabilul în relaţiile patrimoniale;
b) sumele datorate bugetului, menţionarea tuturor obligaţiilor bugetare restante, chiar dacã se solicita înlesnire la plata numai pentru unele;
c) natura înlesnirilor solicitate şi o succintã prezentare a posibilitãţilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
d) în situaţia în care s-au mai depus şi s-au mai aprobat cereri pentru acordarea de înlesniri, conform <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , se vor mentiona datele şi numerele de înregistrare la organul fiscal competent, precum şi modul cum acestea au fost respectate;
e) situaţia plãţii obligaţiilor bugetare curente;
f) data şedinţei consiliului de administraţie (sau denumirea echivalenta) în care a fost analizata cererea şi s-a hotãrât solicitarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare, semnãturile persoanelor care angajeazã unitatea solicitanta şi ştampila acesteia;
g) ultimul bilanţ contabil, anterior depunerii cererii;
h) situaţia creditelor curente pana la data cererii şi nerambursate;
i) situaţia privind rezultatele financiare la zi;
j) situaţia obligaţiilor fata de bugetul asigurãrilor sociale de stat;
k) certificatul eliberat de Oficiul registrului comerţului - anexa nr. 6 la Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996, cu modificãrile ulterioare;
l) comunicarea Fondului Proprietãţii de Stat privind statutul economico-juridic al contribuabilului (restructurare, dizolvare, lichidare etc.), atunci când se impune, precum şi o comunicare de la autoritatea competenta, în cazul regiilor autonome;
m) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.
În lipsa elementelor prevãzute la pct. 1 lit. a)-k), cererea nu va fi înregistratã la organul fiscal competent.
2. Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestãrii serviciului sau eliberãrii actului supus taxarii, înlesnirile la plata se acorda pe baza cererilor motivate ale petentilor, însoţite de urmãtoarele documente, în funcţie de obiectul cererii:
* copie de pe acţiunea în justiţie, purtând menţiunea cuantumului taxei judiciare de timbru, stabilitã şi certificatã de cãtre instanta de judecata, şi, dupã caz, a numãrului sub care, în mod excepţional, instanta a reţinut cererea obligând partea sa plãteascã taxa pana la primul termen de judecata;
* confirmarea organului care elibereazã actul sau care presteazã serviciul supus taxelor de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum şi a obiectului actului sau serviciului taxabil;
* acte doveditoare ale veniturilor petentilor - persoane fizice, respectiv date privind situaţia economico-financiarã la zi (inclusiv disponibilitãţile din conturile bancare) ale petentilor - persoane juridice;
* alte acte în sprijinul cererii (certificate de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare la venitul realizat).
3. Cererile prin care se solicita înlesniri la plata pentru creanţele bugetare se depun la organul fiscal în evidenta cãruia se afla plãtitorul, cu excepţia celor prevãzute la pct. 11 şi 12 din prezentul capitol.
La primirea cererii, organul fiscal înregistreazã cererea într-un registru special, cu rubricatia stabilitã prin circulara de cãtre Ministerul Finanţelor.
Înlesnirile la plata pot fi solicitate şi acordate atât înaintea începerii executãrii silite a debitului, cat şi în timpul efectuãrii acesteia.
Pentru creanţele bugetare pentru care s-au depus cereri de înlesniri la plata, executarea silitã nu va fi pornitã sau nu va fi continuatã, dupã caz, pana la data comunicãrii modului de soluţionare a acesteia.
Soluţionarea cererii în ansamblul ei se va face de organul competent pentru suma cea mai mare, potrivit plafoanelor prevãzute la cap. II.
4. Pentru soluţionarea fiecãrei cereri de înlesniri la plata vor fi avute în vedere urmãtoarele:
a) rezultatele verificãrii, care cuprind în principal:
* realitatea datelor prezentate în cererea de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare; solicitantii sunt obligaţi sa prezinte toate actele şi explicaţiile necesare verificãrii;
* respectarea de cãtre solicitant a reglementãrilor legale în vigoare privind disciplina financiarã;
* respectarea de cãtre solicitant a termenelor de plata a obligaţiilor bugetare curente;
* situaţia creditelor angajate de solicitant;
* existenta unor programe de restructurare în derulare, aprobate conform reglementãrilor în vigoare;
* orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare sau de respingere a cererii;
b) documentele justificative prezentate de plãtitor;
c) informaţiile cuprinse în documentele de control şi în evidentele existente la organele fiscale unde este luat în evidenta plãtitorul;
d) referatul cu concluziile verificãrii şi cu propunerile de rezolvare ale organului competent;
e) verificãrile şi notele de constatare întocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii contribuabilului;
f) orice alte documente necesare soluţionãrii cererii;
g) prevederile din legile speciale, potrivit cãrora se pot acorda, de la caz la caz, reduceri şi scutiri de impozite şi taxe, prevederile cuprinse în <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 , precum şi prevederile prezentului ordin.
Alte elemente ce vor fi avute în vedere la analizarea şi soluţionarea cererilor de înlesniri la plata vor fi transmise unitãţilor teritoriale de cãtre Direcţia generalã de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executãrii silite şi de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor din Ministerul Finanţelor.
5. Cererile privind acordarea de înlesniri la plata a sumelor datorate bugetului de stat, a cãror rezolvare este în competenta organelor prevãzute la nivelurile II şi III, se soluţioneazã de cãtre acestea pe baza dosarelor întocmite de organele de nivel inferior, ce cuprind documentele şi informaţiile prevãzute la pct. 4 din prezentul capitol, care vor fi însoţite în mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de soluţionare a cererii de acordare de înlesniri la plata solicitate de plãtitor.
Organele prevãzute la nivelurile II şi III de competenta vor comunica modul de soluţionare a cererii de înlesnire la plata atât contribuabilului, cat şi organului fiscal în evidenta cãruia se afla acesta.
În vederea luãrii mãsurilor corespunzãtoare în toate cazurile în care s-au aprobat înlesniri la plata, comunicãrile respective vor fi aduse la cunostinta compartimentelor care ţin evidenta pe plãtitori, în vederea efectuãrii operaţiunilor în aceste evidente.
6. Soluţionarea cererilor de înlesniri la plata se face de organele competente astfel:
a) organul fiscal la care s-a depus cererea de înlesnire la plata va analiza cererea şi va întocmi documentaţia necesarã în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii acesteia.
În urmãtoarele 5 zile lucrãtoare documentaţia, împreunã cu cererea, dupã caz:
* vor fi supuse conducerii organului fiscal spre aprobare;
* vor fi înaintate organului de nivel superior de competenta, împreunã cu referatul cuprinzând concluziile şi propunerile de soluţionare;
b) organele prevãzute la nivelurile II şi III de competenta soluţioneazã cererile de înlesniri la plata în termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii documentaţiei;
c) în cazuri temeinic motivate, conducerea organelor competente poate aproba prelungirea termenelor de soluţionare prevãzute la lit. a) şi b) cu cel mult 10 zile calendaristice.
În cazul în care documentaţia pentru acordarea inlesnirii la plata nu poate fi întocmitã în termen, din motive dependente sau independente de vointa solicitantului, cum ar fi: netinerea la zi a evidentei contabile, refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control informaţiile solicitate, întreruperea temporarã a activitãţii, neprezentarea tuturor documentelor solicitate de organul fiscal în vederea completãrii dosarului, cererea se respinge, despre aceasta fiind informat şi debitorul.
7. Înlesnirea la plata se aproba de cãtre conducerea organelor teritoriale competente a soluţiona cererea pentru nivelul I de competenta, de cãtre conducerea Direcţiei de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru nivelul II de competenta ori de secretarul de stat coordonator, dupã caz.
8. De la data comunicãrii aprobãrii cererii de amânare sau de eşalonare la plata a impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat sau bugetelor locale, dupã caz, se calculeazã majorãri conform reglementãrilor legale.
Agentul economic beneficiazã de înlesnirile aprobate, cu condiţia depunerii, în termen de pana la 10 zile de la data comunicãrii, a unei garanţii bancare echivalente cu doua rate de eşalonare.
9. Nerespectarea înlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate de organul competent, respectiv data stabilitã pentru plata ratelor, cuantumul acestora, precum şi condiţiile stipulate conduc la pierderea valabilitãţii acestora, la calcularea majorãrilor de întârziere conform legii, pentru intreaga perioada, la începerea sau continuarea, dupã caz, a procedurii de executare silitã a debitului. O noua cerere de aprobare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data constatãrii nerespectãrii condiţiilor în care a fost aprobatã.
10. Dacã prin cerere petiţionarul solicita scutirea sau reducerea la plata a majorãrilor de întârziere sau a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, organul sesizat, în limita competentei sale, poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
11. Cererile prin care se solicita înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor sume cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, inclusiv a majorãrilor de întârziere aferente acestora, se depun la direcţia regionala vamalã în a carei raza teritorialã se afla sediul sau domiciliul contribuabilului. Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordãrii înlesnirilor la plata.
12. Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor cãtre bugetul trezoreriei statului vor fi prezentate de cãtre persoanele juridice astfel:
* Direcţiei generale a trezoreriei, pentru majorãrile de întârziere datorate bugetului trezoreriei statului;
* Direcţiei generale a datoriei publice, pentru majorãrile de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici.
Cererile vor fi fundamentate cu elemente din care sa rezulte situaţia financiarã a debitorului, cauzele neachitarii obligaţiilor cãtre bugetul trezoreriei statului, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat urmãtoare. La cerere pot fi anexate şi documente care sa stea la baza sustinerii cererii respective.
Direcţiile generale menţionate mai sus vor analiza cererile primite şi vor comunica rezultatul debitorului în maximum 30 de zile.

CAP. 4
Dispoziţii finale

1. Conducerile organelor abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenta, vor urmãri permanent ţinerea evidentei acestor lucrãri, stadiul soluţionãrii, respectarea termenelor şi vor rãspunde de rezolvarea acestora în cadrul reglementãrilor legale şi în termenele stabilite de acestea.
2. În cazul nerespectãrii prevederilor cuprinse în prezenta procedura, se vor aplica normele legale privind abaterile de la disciplina în munca şi de la îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
3. Organele care soluţioneazã cereri de înlesniri la plata, indiferent de nivelul lor de competenta, sunt obligate sa ţinã evidenta separatã a acestora. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor sau a taxelor datorate de persoanele fizice (pensionari, veterani de rãzboi, persoane cu handicap, rãniţi în revoluţie), conform prevederilor legilor în vigoare, se va tine o evidenta separatã.
4. Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generalã de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executãrii silite, organizeazã evidenta şi controlul asupra modului de respectare a condiţiilor stabilite la acordarea înlesnirilor la plata.
5. De prevederile prezentei proceduri beneficiazã cererile depuse dupã data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentului ordin, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita înlesnirea la plata.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016