Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.268 din 21 decembrie 2009 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", editia 01/2007
ORDIN nr. 1.268 din 21 decembrie 2009 privind modificarea şi completarea anexei la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007 pentru aprobarea Reglementãrii aeronautice civile române RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007 EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 9 din 7 ianuarie 2010 Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în temeiul prevederilor <>art. 4 lit. b) şi f) , ale <>art. 17 alin. (3) şi ale <>art. 74 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind <>Codul aerian civil , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin: ART. I Anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007 pentru aprobarea <>Reglementãrii aeronautice civile române RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 18 septembrie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. La capitolul 1 "Generalitãţi", articolul "RACR-AZAC. 100 Aplicabilitate" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "RACR-AZAC.100 Aplicabilitate (1) Prevederile RACR-AZAC se aplicã: a) aeronavelor menţionate la lit. (a)-(d), (h) şi (i) din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţã a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE ; b) altor aeronave care nu se aflã sub incidenţa regulamentelor Uniunii Europene; c) activitãţilor ce privesc întreţinerea şi operarea aeronavelor menţionate la lit. a) şi b). (2) Pentru aeronavele şi activitãţile menţionate la pct. (1), prezenta reglementare stabileşte cerinţe privind: a) admisibilitatea la zbor şi emiterea permisului de zbor naţional; b) emiterea certificatului de navigabilitate pentru export; c) aprobarea modificãrilor şi reparaţiilor; d) autorizarea sistemului de întreţinere al unui operator aerian civil; e) autorizarea organizaţiilor de întreţinere. (3) Încadrarea aeronavelor prevãzute la pct. (1) din prezenta reglementare se stabileşte de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, denumitã în continuare AACR. (4) Prevederile prezentei reglementãri nu se aplicã aeronavelor ultrauşoare, aşa cum sunt definite prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrauşoare din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 19 aprilie 2007." 2. La capitolul 1 "Generalitãţi", articolul "RACR-AZAC. 120 Directive de navigabilitate", punctul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(1) În cazul în care se constatã existenţa unei condiţii pentru apariţia unei situaţii de nesiguranţã a zborului pentru o aeronavã ce face obiectul prezentei reglementãri, AACR emite sau valideazã o directivã de navigabilitate în care sunt prevãzute inspecţiile, condiţiile şi limitãrile în care aeronava în cauzã poate fi operatã în continuare." 3. La capitolul 1 "Generalitãţi", articolul "RACR-AZAC. 125 Suspendarea şi revocarea permisului de zbor naţional", punctul (1) litera b), paragraful (iv) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(iv) aeronava a fost implicatã într-un incident, incident grav sau accident de aviaţie". 4. La capitolul 2 "Aeronave istorice", articolul "RACR-AZAC. 250 Valabilitate" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "RACR-AZAC.250 Valabilitate (1) Dacã nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat voluntar la permisul de zbor naţional, acesta este valabil pe duratã nelimitatã. (2) Menţinerea valabilitãţii permisului de zbor naţional este condiţionatã de rezultatele inspecţiei la aeronavã. (3) Inspecţiile la aeronave sunt efectuate de personalul AACR calificat în mod corespunzãtor. (4) Frecvenţa acestor inspecţii este de cel puţin o inspecţie într-un interval de 12 luni calendaristice." 5. Titlul capitolului 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL 7 Autorizarea organizaţiilor de întreţinere" 6. La capitolul 7 "Autorizarea organizaţiilor de întreţinere", articolul "RACR-AZAC.700 Aplicabilitate" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "RACR-AZAC.700 Aplicabilitate (1) Prezentul capitol stabileşte cerinţe pentru autorizarea organizaţiilor de întreţinere. (2) Cerinţele prevãzute la pct. (1) nu se aplicã aeronavelor ce intrã sub incidenţa cap. 4 şi 6 din prezenta reglementare." 7. La capitolul 7 "Autorizarea organizaţiilor de întreţinere", articolul "RACR-AZAC.705 Generalitãţi" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "RACR-AZAC.705 Generalitãţi (1) Pentru menţinerea continuitãţii navigabilitãţii aeronavelor este necesar ca întreţinerea acestora sã se facã în organizaţii autorizate de AACR. (2) O organizaţie poate fi autorizatã sã emitã documente şi sã certifice cã o aeronavã sau o componentã de aeronavã, inclusiv motor ori elice, a fost întreţinutã în conformitate cu documentaţia tehnicã aferentã aprobatã şi este aptã pentru punerea în serviciu, dacã respectiva organizaţie îndeplineşte condiţiile de autorizare din prezentul capitol." 8. Capitolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL 8 Autorizarea sistemului de întreţinere RACR-AZAC.800 Prevederi generale (1) Prezentul capitol stabileşte cerinţe pentru autorizarea administrãrii sistemului de întreţinere al operatorilor aeronavelor care intrã în domeniul de aplicabilitate al reglementãrii. (2) O persoanã fizicã sau juridicã, denumitã în continuare operator, poate opera o aeronavã numai dacã activitãţile de întreţinere tehnicã (exceptând inspecţia aeronavei înainte de zbor) şi de punere în serviciu a aeronavei sunt executate de o organizaţie (proprie sau aparţinând unui alt agent aeronautic) autorizatã, recunoscutã ori acceptatã de AACR, în baza prezentei reglementãri. (3) Un operator poate contracta administrarea sistemului de întreţinere la un operator autorizat/organizaţie autorizatã în mod corespunzãtor. (4) Prevederile prezentului capitol nu se aplicã aeronavelor ce intrã sub incidenţa cap. 4 şi 6 din prezenta reglementare. RACR-AZAC.805 Documentaţia necesarã pentru autorizarea administrãrii sistemului de întreţinere al unui operator (1) În vederea autorizãrii, modificãrii autorizaţiei, prelungirii autorizaţiei sau reautorizãrii administrãrii sistemului de întreţinere a aeronavelor unui operator, operatorul/organizaţia care solicitã una dintre activitãţile menţionate anterior trebuie sã înainteze cãtre AACR o cerere, completatã în mod corespunzãtor, însoţitã de urmãtoarele documente: a) Memoriul de prezentare al managementului întreţinerii (MME); b) programul de întreţinere elaborat pentru aeronavele a cãror continuitate a navigabilitãţii va fi asiguratã de cãtre solicitant; c) specimenul Jurnalului de bord care urmeazã a fi folosit pentru aeronavele a cãror continuitate a navigabilitãţii va fi asiguratã de cãtre solicitant; d) copii ale contractelor încheiate de solicitant cu organizaţii autorizate, recunoscute sau acceptate de AACR pentru întreţinerea aeronavelor, din care sã rezulte conformarea cu prevederile pct. (1) lit. b) a RACR-AZAC.810 (dupã caz). (2) Formatul cererii este elaborat de AACR şi publicat pe pagina web proprie (www.c.ro). (3) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia. RACR-AZAC.810 Responsabilitãţi privind întreţinerea (1) Operatorul/Organizaţia trebuie sã asigure navigabilitatea aeronavelor cãrora le administreazã continuitatea navigabilitãţii, precum şi disponibilitatea în timpul operãrii atât a echipamentului destinat operãrii normale, cât şi a celui pentru operarea în condiţii de urgenţã, prin: a) efectuarea inspecţiilor înainte de zbor (în cazul operatorului); b) remedierea oricãrei defecţiuni şi avarii ce afecteazã operarea; c) efectuarea tuturor activitãţilor de întreţinere menţionate în programul de întreţinere elaborat şi aprobat pentru tipul respectiv de aeronavã, potrivit cerinţelor RACR-AZAC.830; d) analiza, din punct de vedere al eficacitãţii, a programului de întreţinere elaborat şi aprobat pentru fiecare tip de aeronavã; e) respectarea cerinţelor şi a limitãrilor impuse prin directive operaţionale şi/sau de navigabilitate, precum şi a oricãror alte cerinţe privind menţinerea navigabilitãţii, declarate obligatorii prin reglementãrile emise de AACR; f) efectuarea modificãrilor şi a reparaţiilor în conformitate cu cerinţele reglementãrilor emise de cãtre AACR, iar în cazul modificãrilor opţionale, stabilirea unei politici de încorporare a acestora. (2) Operatorul/Organizaţia, dacã nu are organizaţie proprie de întreţinere, poate contracta, în întregime sau parţial, cãtre o organizaţie de întreţinere autorizatã, recunoscutã ori acceptatã de cãtre AACR, din ţarã sau din strãinãtate, activitãţile de întreţinere prevãzute la pct. (1) lit. b), c), e) şi f), precum şi la pct. (6). (3) Contractul de întreţinere şi modificãrile/actele adiţionale ulterioare trebuie sã fie acceptate de AACR şi sã detalieze activitãţile specificate la pct. (1). (4) Operatorul/Organizaţia trebuie sã se asigure cã valabilitatea permisului de zbor naţional emis pentru fiecare dintre aeronavele cãrora le administreazã continuitatea navigabilitãţii este menţinutã în raport cu: a) cerinţele menţionate la pct. (1); b) limitãrile specificate în documentul de autorizare; şi c) cerinţele de întreţinere. (5) Operatorul/Organizaţia trebuie sã elaboreze şi sã transmitã spre aprobare la AACR procedurile interne necesare conformãrii cu cerinţele menţionate la pct. (1). (6) Operatorul/Organizaţia trebuie sã stabileascã masa şi centrajul fiecãrei aeronave la care administreazã continuitatea navigabilitãţii, prin cântãrire şi calcularea centrajului înainte de emiterea iniţialã a permisului de zbor naţional, urmate de activitãţi similare ulterioare, planificate dupã cum urmeazã: a) în cazul aeronavelor cu masa maximã la decolare mai mare de 5.700 kg, la intervale de 4 ani; b) în cazul aeronavelor cu masa maximã la decolare mai micã de 5.700 kg, la intervalele prevãzute de programul de întreţinere aprobat pentru tipul de aeronavã în cauzã (inclusiv la ieşirea din reparaţia capitalã). (7) În cazul efectuãrii unor lucrãri de modificare şi/sau reparare a aeronavelor, operatorul/organizaţia va lua în considerare şi va documenta efectele cumulate ale acestor activitãţi asupra masei şi centrajului aeronavei. (8) În cazul în care aceste efecte nu pot fi evaluate cu exactitate, dupã finalizarea lucrãrilor de modificare şi/sau reparaţie, aeronavele în cauzã vor fi supuse procedurii de cântãrire şi de calcul al centrajului. RACR-AZAC.815 Managementul sistemului de întreţinere (1) Un operator/o organizaţie trebuie: a) sã deţinã o autorizaţie emisã în conformitate cu cerinţele RACR-AZAC.805; b) sã nominalizeze o persoanã, acceptatã de AACR, responsabilã cu managementul sistemului de întreţinere; c) sã nominalizeze o persoanã, acceptatã de AACR, care sã asigure faptul cã a fost implementat şi funcţioneazã un sistem de asigurare a calitãţii în conformitate cu cerinţele RACRAZAC. 820. (2) În cazul în care organizaţia utilizeazã facilitãţi ori activitãţi pe bazã de contract cu terţi, autorizaţi corespunzãtor, rãspunderea privind siguranţa operãrii revine în exclusivitate operatorului. RACR-AZAC.820 Sistemul de asigurare a calitãţii, specific activitãţii de întreţinere Operatorul/Organizaţia are obligaţia de a implementa şi menţine funcţional un sistem de asigurare a calitãţii în scopul: a) monitorizãrii, în conformitate cu procedurile interne aprobate de cãtre AACR, a desfãşurãrii activitãţilor prevãzute la RACR-AZAC.810; b) monitorizãrii executãrii, în conformitate cu contractele încheiate, a tuturor activitãţilor de întreţinere contractate. RACR-AZAC.825 Memoriul de prezentare a managementului întreţinerii (MME) (1) Operatorul/Organizaţia trebuie sã elaboreze şi sã transmitã cãtre AACR Memoriul de prezentare a managementului întreţinerii (MME), document care detaliazã urmãtoarele: a) numele, atribuţiile şi responsabilitãţile persoanelor desemnate în funcţiile de management ale sistemului de întreţinere; b) procedurile interne necesare a fi aplicate pentru îndeplinirea responsabilitãţilor privind activitatea de întreţinere. (2) Memoriul de prezentare a managementului întreţinerii (MME), precum şi toate amendamentele ulterioare ale acestuia se aprobã de AACR. (3) Lista capitolelor obligatorii a fi incluse în Memoriul de prezentare a managementului întreţinerii (MME) este elaboratã de AACR şi publicatã pe pagina web proprie (www.c.ro). RACR-AZAC.830 Programul de întreţinere (1) Întreţinerea este efectuatã în conformitate cu programul de întreţinere elaborat conform standardelor şi practicilor recomandate în anexa 6 ICAO şi aprobat pentru tipul respectiv de aeronavã. (2) Programul de întreţinere trebuie sã conţinã informaţii privind volumul şi frecvenţa tuturor activitãţilor de întreţinere ce trebuie efectuate. (3) Programul de întreţinere poate sã includã un program de fiabilitate, în cazul în care: a) masa maximã de decolare a aeronavei este mai mare de 5.700 kg; b) aeronavele nu sunt utilizate numai pentru operaţiuni de aviaţie generalã care includ efectuarea de transport aerian în interes propriu, zboruri în interes propriu particulare, zboruri de şcoalã şi zboruri sportive; c) programele de întreţinere tehnicã ale acestor aeronave nu conţin durate de serviciu pânã la reparaţia capitalã pentru toate componentele majore ale sistemelor. (4) Programul de întreţinere este analizat şi, dacã este cazul, actualizat anual. (5) Programul de întreţinere şi amendamentele ulterioare sunt aprobate de cãtre AACR. RACR-AZAC.835 Instruirea personalului Operatorul/Organizaţia trebuie: a) sã asigure competenţa necesarã pentru personalul care desfãşoarã activitãţi ce influenţeazã siguranţa zborului; b) sã instruiascã sau sã întreprindã alte acţiuni pentru a asigura nivelul de competenţã necesar; c) sã evalueze eficacitatea acţiunilor întreprinse; d) sã menţinã înregistrãri adecvate referitoare la studii, instruire, abilitãţi şi experienţã. RACR-AZAC.840 Sistemul de evidenţã a stãrii tehnice a aeronavei (Jurnalul tehnic al aeronavei) (1) Operatorul/Organizaţia trebuie sã implementeze şi sã menţinã un sistem de evidenţã a stãrii tehnice pentru fiecare aeronavã pentru care administreazã continuitatea navigabilitãţii, accesibil echipajului, care sã conţinã urmãtoarele: a) informaţii referitoare la fiecare zbor: (i) tipul şi înmatricularea aeronavei; (ii) data, ora şi locul fiecãrei decolãri şi aterizãri; (iii) numãrul total de ore de zbor, astfel încât orele de funcţionare pânã la urmãtoarea lucrare de întreţinere tehnicã planificatã sã poatã fi determinate de cãtre echipaj; (iv) detalii, confirmate prin semnãtura comandantului aeronavei, privind orice defect cunoscut de cãtre acesta, al aeronavei sau echipamentelor acesteia care afecteazã navigabilitatea sau siguranţa operãrii; (v) cantitatea de combustibil şi lubrifianţi de la bord, înainte de decolare şi dupã aterizare, specificatã pentru fiecare rezervor sau grup de rezervoare; (vi) tipul şi concentraţia fluidului de degivrare şi/sau antigivrare şi momentul (ora şi minutul) începerii ultimei etape a procedurii de degivrare şi/sau antigivrare; (vii) confirmarea, sub semnãturã autorizatã, a efectuãrii inspecţiei înainte de zbor; b) certificatul de punere/repunere în serviciu, în vigoare, al aeronavei; c) informaţii, confirmate sub semnãturã autorizatã, privind: (i) urmãtoarea lucrare de întreţinere tehnicã planificatã a fi executatã; (ii) orice lucrare ce trebuie realizatã între lucrãrile de întreţinere tehnicã planificate; d) informaţii privind toate defectele neremediate, amânate, care afecteazã operarea aeronavei; şi e) instrucţiuni-ghid necesare echipajului, privind contractele de întreţinere tehnicã. (2) Sistemul de evidenţã a stãrii tehnice a aeronavei, precum şi toate modificãrile ulterioare ale acestuia se aprobã de AACR. (3) Operatorul/Organizaţia trebuie sã asigure cã informaţiile rezultate în urma implementãrii şi funcţionãrii sistemului de evidenţã a stãrii tehnice a aeronavelor prevãzut la pct. (1) sunt pãstrate în conformitate cu cerinţele menţionate în cadrul RACR-AZAC.845. RACR-AZAC.845 Sistemul de înregistrãri privind întreţinerea (1) Operatorul/Organizaţia trebuie sã implementeze un sistem capabil sã pãstreze, pentru perioadele specificate mai jos, urmãtoarele informaţii: a) toate înregistrãrile detaliate privind lucrãrile de întreţinere tehnicã efectuate la aeronavã şi/sau la oricare componentã de aeronavã montatã pe aceasta - 24 de luni de la efectuarea acestora; b) totalul timpului şi/sau al ciclurilor de zbor, dupã caz, pentru aeronavã şi toate componentele de aeronavã cu resursã tehnicã sau duratã de serviciu limitatã - 12 luni de la data scoaterii definitive a aeronavei din serviciu; c) timpul şi/sau ciclurile de zbor, dupã caz, de la ultima reparaţie capitalã a aeronavei sau a componentelor de aeronavã cu resursa tehnicã sau durata de serviciu limitate pânã la urmãtoarea reparaţie capitalã succesivã (sau o altã lucrare de întreţinere tehnicã echivalentã) a aeronavei ori a componentelor acesteia; d) statutul inspecţiilor aeronavei, în aşa fel încât sã poatã fi stabilitã conformarea cu programul de întreţinere tehnicã a aeronavei aprobat de cãtre AACR pentru operatorul aerian în cauzã - pânã când inspecţia aeronavei sau a componentei acesteia a fost urmatã de o altã inspecţie ori activitate echivalentã; e) situaţia curentã privind stadiul aplicãrii directivelor de navigabilitate şi buletinelor de serviciu aplicabile aeronavei şi componentelor acesteia - 12 luni dupã ce aeronava a fost definitiv retrasã din serviciu; f) detalii privind modificãrile şi reparaţiile curente la aeronave, motoare, elice sau alte componente ale aeronavei, vitale pentru siguranţa zborului - 12 luni dupã ce aeronava a fost definitiv retrasã din operare; g) informaţii referitoare la programe speciale de întreţinere - 24 de luni dupã expirarea perioadei lor de valabilitate. (2) Sistemul utilizat de cãtre operator/organizaţie trebuie sã asigure uşor şi în totalitate identificarea informaţiilor arhivate. (3) În cazul în care aeronava este transferatã definitiv, operatorul care a deţinut aeronava are obligaţia de a transfera odatã cu aceasta şi informaţiile mai sus menţionate. RACR-AZAC.850 Cazuri de siguranţã echivalentã În cazuri documentate şi acceptate de cãtre AACR, operatorul poate utiliza proceduri alternative celor prevãzute în prezentul capitol dacã acestea au fost aprobate în prealabil de cãtre AACR ca reprezentând cazuri de siguranţã echivalentã. RACR-AZAC.855 Autorizarea sistemului de întreţinere (1) AACR aprobã administrarea sistemului de întreţinere a aeronavelor în urmãtoarele condiţii: a) operatorul/organizaţia a depus la AACR toate documentele solicitate la pct. (1) a RACR-AZAC.805; b) inspectorii AACR au constatat faptul cã operatorul/ organizaţia respectã procedurile declarate în cadrul documentelor de prezentare transmise. (2) Documentul de autorizare a sistemului de întreţinere trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii: a) numele şi adresa operatorului/organizaţiei; b) condiţiile în care operatorul/organizaţia este autorizat/autorizatã sã administreze continuitatea navigabilitãţii; c) data emiterii autorizaţiei; d) tipul aeronavelor/seriile pentru a cãror administrare a continuitãţii navigabilitãţii operatorul/organizaţia este autorizat/autorizatã. (3) Formatul documentului de autorizare a administrãrii sistemului de întreţinere al aeronavelor este elaborat de AACR. RACR-AZAC.860 Valabilitate (1) Dupã emitere, valabilitatea aprobãrii administrãrii sistemului de întreţinere este de 2 ani. (2) Aprobarea administrãrii sistemului de întreţinere al aeronavelor rãmâne valabilã atât timp cât operatorul/organizaţia satisface condiţiile pe baza cãrora documentul a fost emis, reînnoit sau prelungit. (3) În vederea verificãrii conformãrii permanente cu cerinţele de autorizare, AACR stabileşte un program de supraveghere derulat pe perioada de valabilitate a aprobãrii." 9. Dupã capitolul 8 se introduc patru noi capitole, capitolele 9-12, cu urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL 9 Certificatul de navigabilitate pentru export RACR-AZAC.900 Eligibilitate (1) Certificatul de navigabilitate pentru export este emis pentru aeronavele ce intrã în domeniul de aplicare al prezentei reglementãri şi sunt obiectul unui export în ţãrile non UE. (2) Cererea pentru emiterea unui certificat de navigabilitate pentru export poate fi fãcutã de cãtre: a) fabricantul, deţinãtorul sau împuternicitul legal al acestuia, în cazul unui produs nou; b) deţinãtorul sau împuternicitul legal al acestuia, în cazul unui produs utilizat; c) o altã autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile dintr-un stat semnatar al Convenţiei de la Chicago. RACR-AZAC.905 Cererea pentru emiterea certificatului de navigabilitate pentru export (1) Cererea pentru emiterea certificatului de navigabilitate pentru export se depune la sediul AACR. (2) Cererea trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente: a) declaraţia de conformitate (în cazul aeronavelor noi); b) raportul de cântãrire şi centraj al aeronavei, schema de încãrcare; c) manualul de întreţinere al aeronavei, când un astfel de document este cerut de cerinţele de navigabilitate aplicabile (în cazul aeronavelor noi); d) manualul de zbor, când acest document este cerut de cerinţele de navigabilitate aplicabile aeronavei respective; e) declaraţie privind conformarea cu directivele de navigabilitate aplicabile sau notificarea neaplicãrii, în cazul în care directivele de navigabilitate nu au fost aplicate; f) descrierea generalã a instalaţiilor provizorii montate pe aeronavã, în scopul livrãrii, împreunã cu o declaraţie cã acestea vor fi demontate şi aeronava readusã la configuraţia aprobatã, dupã încheierea zborului de livrare (dacã este cazul); g) înregistrãri privind istoricul aeronavei pentru a se stabili standardul de producţie, de modificare şi de întreţinere al aeronavei, în cazul aeronavelor utilizate; h) descrierea metodelor utilizate, precum şi precizarea duratei pentru care conservarea şi ambalarea aeronavelor este eficientã, în scopul protejãrii lor împotriva coroziunii şi avarierii, pe timpul cât sunt în tranzit sau depozitate; i) declaraţie privind data la care documentele lipsã la depunerea cererii vor fi transmise; j) declaraţie privind data la care titlul de proprietate a fost sau se aşteaptã sã fie transferat unui cumpãrãtor strãin. (3) Formatul cererii este elaborat de AACR şi publicat pe pagina web proprie (www.c.ro). (4) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia. RACR-AZAC.910 Certificatul de navigabilitate pentru export (1) AACR emite aprobãri de navigabilitate pentru export, sub forma unui certificat de navigabilitate pentru export, numai pentru aeronave. (2) Celelalte categorii de produse de aviaţie pot fi exportate pe baza documentelor de punere autorizatã în serviciu, altele decât cele emise pentru aeronave, eliberate de organizaţiile de producţie sau de întreţinere autorizate corespunzãtor. (3) Aprobarea de navigabilitate pentru export este emisã doar dacã persoana fizicã sau juridicã care transmite cererea este supusã jurisdicţiei române, iar în cazul în care persoana juridicã are facilitãţi, parteneri sau subcontractanţi în afara României, AACR poate emite un certificat dacã: a) solicitantul a transmis informaţii privind procedurile de coordonare cu acele facilitãţi, inclusiv privind relaţia dintre solicitant şi facilitatea amplasatã în afara României; şi b) aceste proceduri şi relaţii agreate de autoritate permit acesteia sã efectueze toate inspecţiile şi testele necesare pentru constatarea conformãrii cu cerinţele aplicabile. (4) Aprobarea de navigabilitate pentru export este emisã pe baza unei declaraţii scrise din partea statului importatorului. Cerinţele care nu sunt satisfãcute şi diferenţele de configuraţie, dacã existã, dintre produsul ce urmeazã a fi exportat şi produsul de tip asociat aprobat trebuie listate ca excepţii în aprobarea de navigabilitate pentru export. RACR-AZAC.915 Emiterea certificatului de navigabilitate pentru export (1) AACR emite un certificat de navigabilitate pentru export dacã solicitantul demonstreazã, cu excepţia celor prevãzute la pct. (2), cã: a) aeronava se conformeazã proiectului de tip acceptat de ţara importatoare; b) aeronava nouã a fost fabricatã într-o organizaţie de producţie corespunzãtor autorizatã; c) aeronava utilizatã deţine sau este eligibilã pentru un certificat de navigabilitate valabil emis de cãtre AACR; d) aeronava întruneşte cerinţele suplimentare de import ale ţãrii importatoare (când acestea sunt cunoscute); e) toate documentele listate la pct. (2) al RACR-AZAC.910 au fost transmise; f) aeronava este identificatã în conformitate cu RACR- AZAC.925; g) aeronava a fost întreţinutã în baza unui program de întreţinere aprobat de AACR şi deţine un certificat de punere în serviciu emis de o organizaţie autorizatã sau recunoscutã de cãtre AACR prin care se face dovada cã se aflã cu lucrãrile de întreţinere la zi; h) rezultatele unei inspecţii la sol şi/sau în zbor confirmã faptul cã aeronava este aptã de zbor. (2) În cazul în care autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile din ţara importatorului acceptã şi confirmã în scris acest lucru, o aeronavã poate sã nu respecte una dintre cerinţele menţionate la pct. (1) lit. a) şi f). RACR-AZAC.920 Sarcini şi responsabilitãţi ale solicitanţilor de certificate de navigabilitate pentru export Dacã nu este altfel stabilit de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile a ţãrii importatoare, persoana fizicã sau juridicã care solicitã o aprobare de navigabilitate pentru export trebuie: a) sã transmitã autoritãţii de stat în domeniul aviaţiei civile a ţãrii importatoare toate documentele şi informaţiile necesare operãrii corespunzãtoare a produselor ce se exportã (de exemplu: manuale de zbor, manuale de întreţinere, buletine de serviciu şi instrucţiuni de asamblare, precum şi alte asemenea materiale care sunt stipulate în cerinţele speciale ale ţãrii importatoare); b) sã înainteze autoritãţii ţãrii importatoare instrucţiunile de asamblare ale aeronavei suficient de detaliate astfel încât sã permitã orice montare, aliniere şi reglaj, precum şi instrucţiunile de testare la sol, necesare pentru a se asigura cã aeronava se conformeazã configuraţiei aprobate când este asamblatã, precum şi un program de încercare în zbor, aprobat de AACR, în cazul în care aeronava se exportã neasamblatã; c) sã protejeze şi sã ambaleze produsele, aşa cum este necesar pentru a le proteja împotriva coroziunii şi avarierii atât timp cât sunt în tranzit sau depozitate şi sã specifice durata pentru care metoda utilizatã este eficientã; d) sã demonteze sau sã dispunã demontarea oricãrei instalaţii provizorii încorporate într-o aeronavã în scopul livrãrii la export şi sã readucã aeronava la configuraţia aprobatã dupã încheierea zborului de livrare. RACR-AZAC.925 Identificarea produselor, pieselor şi echipamentelor (1) Aeronave şi motoare de aeronave a) Aeronavele sau motoarele de aeronavã fabricate în baza unui certificat de tip sau a unei autorizãri ca organizaţie de producţie trebuie sã fie identificate. b) Identificarea se realizeazã cu ajutorul unei plãcuţe rezistente la foc, care conţine informaţiile menţionate în RACR-AZAC.930. c) Datele de identificare sunt marcate prin frezare chimicã, poansonare, gravare sau altã metodã aprobatã de marcare rezistentã la foc. d) Plãcuţa de identificare trebuie fixatã într-o manierã care sã nu permitã desprinderea sau îndepãrtarea ei în timpul serviciului normal ori pierderea sau distrugerea ei în cazul unui accident. (2) Elice, pale şi butuci de elice a) Elicele, palele sau butucii de elice fabricaţi în condiţiile unui certificat de tip sau a unei autorizãri ca organizaţie de producţie trebuie sã fie identificaţi. b) Identificarea se realizeazã cu ajutorul unei plãcuţe rezistente la foc care conţine informaţiile menţionate în RACR-AZAC.930, plasatã pe o suprafaţã necriticã. c) Datele de identificare sunt marcate prin frezare chimicã, poansonare, gravare sau altã metodã aprobatã de marcare rezistentã la foc. d) Plãcuţa de identificare trebuie fixatã în aşa fel încât sã nu poatã fi desprinsã sau îndepãrtatã în timpul serviciului normal ori pierdutã sau distrusã în cazul unui accident. (3) Baloane libere pilotate a) Plãcuţa de identificare trebuie fixatã de anvelopa balonului şi trebuie plasatã, dacã este posibil, astfel încât sã fie lizibilã şi atunci când balonul este umflat. b) Nacela şi orice agregat de încãlzire trebuie marcate definitiv şi lizibil cu numele fabricantului, numãrul reperului (sau un echivalent) şi numãrul de serie (sau un echivalent). RACR-AZAC.930 Date de identificare (1) Identificarea produselor, pieselor şi echipamentelor trebuie sã includã urmãtoarele: a) numele fabricantului; b) denumirea produsului sau a piesei; c) numãrul de serie al fabricantului; şi d) orice alte informaţii pe care autoritatea le considerã potrivite. (2) Persoanele care executã lucrãri de întreţinere în baza prevederilor reglementãrilor aplicabile au dreptul, în conformitate cu metode, tehnici şi practici acceptabile AACR: a) sã îndepãrteze, sã modifice sau sã plaseze informaţiile cerute de pct. (1); sau b) sã demonteze o plãcuţã de identificare când este necesar, în timpul operaţiilor de întreţinere. (3) Nicio persoanã nu are dreptul sã instaleze o plãcuţã de identificare, îndepãrtatã în conformitate cu pct. (2), pe altã aeronavã, motor, elice, palã sau butuc de elice decât aeronava, motorul, elicea, pala ori butucul de elice de pe care ea a fost îndepãrtatã. (4) Cu excepţia celor prevãzute la pct. (2), nicio persoanã nu are dreptul sã îndepãrteze, sã modifice sau sã plaseze informaţiile de identificare pe aeronave, motoare, elice, pale sau butuci de elice, fãrã aprobarea AACR. (5) Cu excepţia celor prevãzute la pct. (2), nicio persoanã nu are dreptul sã demonteze sau sã instaleze plãcuţe de identificare fãrã aprobarea AACR. RACR-AZAC.935 Identificarea pieselor critice O piesã ce urmeazã a fi instalatã pe un produs certificat de tip şi a fost identificatã ca piesã criticã trebuie sã fie marcatã definitiv şi lizibil cu un numãr de reper (sau un echivalent) şi cu un numãr de serie (sau un echivalent), în conformitate cu prevederile reglementãrilor aplicabile în vigoare. CAPITOLUL 10 Modificãri RACR-AZAC.1.000 Clasificarea modificãrilor (1) Modificãrile sunt clasificate ca minore şi majore. (2) Modificarea minorã este o modificare care nu are un efect apreciabil asupra masei, centrajului, rezistenţei structurale, fiabilitãţii, caracteristicilor operaţionale sau altor caracteristici care afecteazã navigabilitatea produsului. (3) Celelalte modificãri sunt clasificate ca modificãri majore. (4) Atât modificãrile majore, cât şi cele minore sunt aprobate în conformitate cu RACR-AZAC.1.015 sau 1.020, dupã caz, şi trebuie identificate în mod corespunzãtor. RACR-AZAC.1.005 Eligibilitate AACR acceptã o cerere pentru aprobarea unei modificãri majore/minore în baza prevederilor prezentului capitol. RACR-AZAC.1.010 Cererea (1) Cererea pentru aprobarea unei modificãri trebuie sã includã: a) descrierea modificãrii, identificând: (i) toate pãrţile proiectului de tip şi ale manualelor aprobate, afectate de modificare; şi (ii) cerinţele cu care modificarea a fost proiectatã sã se conformeze, potrivit RACR-AZAC.1.025; b) identificarea oricãror investigaţii necesare demonstrãrii conformãrii produsului modificat cu cerinţele aplicabile. (2) Formularul tip al cererii este elaborat de AACR şi publicat pe pagina web proprie (www.c.ro). (3) AACR va rãspunde în termen de maximum 60 de zile de la depunerea cererii. RACR-AZAC.1.015 Modificãri minore (1) Modificãrile minore sunt clasificate şi aprobate de cãtre: a) AACR; sau b) o organizaţie de proiectare autorizatã, în conformitate cu prevederile reglementãrilor aplicabile în vigoare. (2) Un solicitant al unei aprobãri necesare pentru efectuarea unei modificãri minore trebuie: a) sã transmitã o cerere de aprobare cãtre AACR; b) sã furnizeze AACR date justificative împreunã cu orice date descriptive necesare; c) sã demonstreze continuarea conformãrii cu cerinţele aplicabile şi sã furnizeze AACR dovezi în susţinerea demonstraţiei; şi d) sã demonstreze continuarea conformãrii cu cerinţele privind inspecţiile şi testele sau, acolo unde este aplicabil, cu cerinţele privind testele în zbor. RACR-AZAC.1.020 Modificãri majore (1) Un solicitant al unei aprobãri necesare pentru efectuarea unei modificãri majore trebuie: a) sã transmitã o cerere de aprobare cãtre AACR; b) sã furnizeze AACR date justificative împreunã cu orice date descriptive necesare, pentru includerea lor în proiectul de tip; c) sã demonstreze cã produsul modificat se conformeazã cerinţelor aplicabile; d) sã demonstreze conformarea cu cerinţele aplicabile şi sã furnizeze AACR dovezi în susţinerea demonstraţiei; şi e) sã se conformeze cu cerinţele privind inspecţiile şi testele sau, acolo unde este aplicabil, cu cerinţele privind testele în zbor. (2) Aprobarea modificãrii unui proiect de tip se limiteazã la acea (acele) configuraţie (ii) specificã(e) din proiectul de tip pe care este fãcutã modificarea. RACR-AZAC.1.025 Desemnarea cerinţelor aplicabile (1) Solicitantul unei aprobãri pentru o modificare a unui proiect trebuie sã demonstreze cã produsul modificat se conformeazã reglementãrilor în vigoare la data depunerii cererii, aplicabile produsului modificat. (2) Solicitantul poate demonstra conformarea cu un amendament anterior al reglementãrilor menţionate la pct. (1), precum şi cu oricare altã cerinţã pe care AACR o considerã direct asociatã, în urmãtoarele cazuri: a) pentru o modificare pe care AACR o considerã nesemnificativã; b) pentru fiecare zonã, sistem, piesã sau echipament pe care AACR nu îl considerã afectat de modificare; c) pentru fiecare zonã, sistem, piesã sau echipament care este afectat de modificare/reparaţie şi pentru care AACR considerã cã cerinţa conformãrii sale cu cerinţa descrisã la pct. (1) nu ar contribui în mod substanţial la nivelul de siguranţã al produsului modificat sau ar fi imposibilã. (3) Baza utilizatã pentru aprobarea modificãrii nu poate fi anterioarã celei folosite pentru certificatul de tip iniţial/specificaţia tehnicã. (4) Dacã AACR considerã cã cerinţele în vigoare la data depunerii cererii de modificare nu prevãd standarde adecvate cu privire la modificarea propusã, solicitantul se va conforma oricãror condiţii speciale şi amendamente la acestea, pentru a asigura un nivel al siguranţei echivalent aceluia stabilit prin cerinţele în vigoare la data depunerii cererii de modificare. (5) O cerere de modificare este în vigoare 3 ani, iar în cazul în care nu a fost aprobatã modificarea sau nu existã certitudinea cã va fi aprobatã în limita de timp stabilitã în baza acestui punct, solicitantul poate: a) sã depunã o nouã cerere de modificare şi sã se conformeze tuturor prevederilor pct. (1) aplicabile unei cereri iniţiale de modificare; sau b) sã solicite o extindere a cererii iniţiale şi sã se conformeze prevederilor pct. (1). RACR-AZAC.1.030 Emiterea aprobãrii (1) Autoritatea aprobã o modificare majorã dacã: a) solicitantul a transmis cererea la care se face referire la pct. (1) al RACR-AZAC.1.020; b) se demonstreazã, într-o manierã acceptabilã AACR, cã: (i) produsul modificat respectã cerinţele aplicabile, specificate la RACR-AZAC.1.025; (ii) orice prevederi de navigabilitate cu care nu s-a produs conformarea sunt compensate prin factori care asigurã un nivel echivalent de siguranţã; şi (iii) nicio particularitate sau caracteristicã a produsului nu îl face nesigur pentru utilizãrile pentru care este solicitatã certificarea. (2) O modificare minorã trebuie sã fie aprobatã în conformitate cu RACR-AZAC.1.015, dacã se demonstreazã cã produsul modificat întruneşte cerinţele aplicabile, specificate în RACR-AZAC.1.025. (3) Forma şi conţinutul documentului de aprobare a modificãrilor majore sau minore sunt stabilite de cãtre AACR. RACR-AZAC.1.035 Pãstrarea înregistrãrilor Pentru fiecare modificare, toate informaţiile de proiectare, desenele şi rapoartele de testare relevante, inclusiv înregistrãrile de inspecţie pentru produsul modificat testat, trebuie puse la dispoziţia AACR de cãtre solicitant şi trebuie pãstrate în scopul furnizãrii informaţiilor necesare asigurãrii continuitãţii navigabilitãţii produsului modificat. CAPITOLUL 11 Reparaţii RACR-AZAC.1.100 Aprobarea proiectelor de reparaţii O reparaţie a cãrui proiect nu a fost aprobat de cãtre proiectant sau fabricant trebuie tratatã ca o modificare şi aprobatã în conformitate cu prevederile cap. 10 "Modificãri" al prezentei reglementãri. CAPITOLUL 12 Contestaţii RACR-AZAC.1.200 Contestarea deciziilor În cazul neacordãrii sau revocãrii de cãtre AACR a permiselor de zbor naţionale sau a certificatelor de autorizare, solicitantul poate contesta argumentat acea decizie, potrivit legii." ART. II Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã va lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. ART. III Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Bucureşti, 21 decembrie 2009. Nr. 1.268. --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email