Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.219 din 29 august 2002 privind certificarea unor categorii de tehnica aeronautica si autorizarea Aeroclubului Romaniei pentru atestarea unor categorii de personal aeronautic civil navigant
Având în vedere prevederile art. 1 alin. (2) şi (3) din <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 284/2002 pentru delegarea de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei a unor competente în domeniul certificãrii tehnicii de aviatie, înmatriculãrii şi identificarii aeronavelor civile, precum şi al atestarii personalului aeronautic civil, în temeiul <>art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 197/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al art. 5 alin. (1), art. 17 alin. (2) şi al <>art. 74 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 130/2000 , republicatã, al art. 4 pct. 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.15, 4.16 şi 4.17 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Aeronautice Civile Romane, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Romane, al <>art. 3 lit. c), j), k), l) şi r) din Hotãrârea Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea şi funcţionarea Aeroclubului României, republicatã, precum şi al <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei emite urmãtorul ordin:
ART. 1 Aeronavele ultrausoare, definite în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin, pot efectua zboruri în spaţiul aerian naţional, cu respectarea prevederilor prezentului ordin, fãrã a deţine certificate de tip şi navigabilitate şi fãrã a fi înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile. ART. 2 (1) Pentru a fi admisã la zbor, o aeronava ultrausoara motorizata sau nemotorizata trebuie sa posede un certificat de identificare. (2) În funcţie de clasa aeronavei şi de categoriile de zboruri efectuate, o aeronava ultrausoara motorizata trebuie sa posede, pe lângã certificatul de identificare, şi o autorizaţie de zbor în termen de valabilitate. ART. 3 (1) Utilizarea aeronavelor ultrausoare prevãzute la art. 1 este limitatã la efectuarea zborurilor în interes propriu, particulare şi sportive, asa cum sunt definite acestea la <>art. 51 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 , republicatã, precum şi a zborurilor de instruire, cu respectarea reglementãrilor aeronatice şi a legislaţiei specifice în vigoare. (2) Pentru orice alte categorii de zboruri, în afarã celor prevãzute la alin. (1), operatorul aeronavei trebuie sa detina autorizaţiile şi/sau certificatele specifice, conform legislaţiei şi reglementãrilor în vigoare. (3) Intreaga responsabilitate, precum şi asumarea tuturor riscurilor legate de întreţinerea şi zborul cu aceste categorii de aeronave revin persoanelor fizice angajate în astfel de zboruri. ART. 4 (1) Certificatele de identificare şi autorizaţiile de zbor prevãzute la art. 2 se elibereazã de cãtre Aeroclubul României, în numele Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana". (2) Activitãţile de certificare şi autorizare a aeronavelor ultrausoare se efectueazã sub supravegherea şi controlul Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana". (3) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin vor fi elaborate de Aeroclubul României şi aprobate de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" normele procedurale şi tehnice de emitere a autorizaţiilor de zbor şi a certificatelor de identificare prevãzute la art. 2. Pana la aprobarea acestor norme se vor utiliza procedurile actuale aplicate de Aeroclubul României. (4) În cazul constatãrii nerespectãrii normelor procedurale şi tehnice prevãzute la alin. (3) Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" poate decide suspendarea desfãşurãrii de cãtre Aeroclubul României a activitãţilor prevãzute la alin. (2). ART. 5 (1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin vor fi elaborate de Aeroclubul României şi aprobate de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" normele procedurale şi tehnice de emitere a certificatelor de navigabilitate a autorizaţiilor de zbor, precum şi procedurile de certificare/autorizare de funcţionare pentru urmãtoarele categorii de tehnica aeronautica: aerostate, planoare şi motoplanoare, aparate de lansare la zbor, turnuri de parasutism şi parasute. Pana la aprobarea acestor norme şi proceduri se vor utiliza procedurile actuale aplicate de Aeroclubul României. (2) Normele şi procedurile prevãzute la alin. (1) vor fi aplicate de Aeroclubul României, în numele Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana", sub supravegherea şi controlul acestei regii. (3) În cazul constatãrii nerespectãrii normelor şi procedurilor prevãzute la alin. (1) Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" poate decide suspendarea desfãşurãrii de cãtre Aeroclubul României a activitãţilor de certificare/autorizare a categoriilor de tehnica aeronautica prevãzute la alin. (1). ART. 6 Se autorizeaza Aeroclubul României în vederea atestarii, în numele Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana", a urmãtoarelor categorii de personal aeronautic civil navigant: a) personal care desfãşoarã activitãţi de sport aeronautic; b) personal care utilizeazã una dintre categoriile de aeronave ultrausoare definite în anexa la prezentul ordin, pentru efectuarea zborurilor în interes propriu, particulare şi sportive, precum şi a oricãror alte categorii de zboruri pentru care exista autorizaţiile specifice necesare, conform reglementãrilor în vigoare; c) parasutisti. ART. 7 (1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin Aeroclubul României va elabora şi va supune spre avizare Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" şi spre aprobare Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei reglementãrile aeronautice aplicabile pentru atestarea categoriilor de personal aeronautic civil prevãzute la art. 6. (2) Pana la intrarea în vigoare a reglementãrilor aeronautice prevãzute la alin. (1), atestarea categoriilor de personal aeronautic civil prevãzute la art. 6 se va efectua de Aeroclubul României în baza "Metodologiei de licentiere a personalului aeronavigant al Aeroclubului României", editia 1996. ART. 8 (1) Activitãţile de atestare a categoriilor de personal aeronautic civil prevãzute la art. 6 se efectueazã sub supravegherea şi controlul Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana". (2) În cazul constatãrii nerespectãrii reglementãrilor aeronautice aplicabile prevãzute la art. 7, Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" propune Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei suspendarea autorizãrii acordate Aeroclubului României conform art. 6. ART. 9 În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin Aeroclubul României va prezenta Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, spre aprobare, tarifele aplicate pentru atestarea categoriilor de personal aeronautic civil prevãzute la art. 6. ART. 10 Normele procedurale şi tehnice prevãzute la art. 4 şi 5, precum şi reglementãrile aeronautice prevãzute la art. 7 se pun la dispoziţie celor interesaţi, la cerere, de cãtre Aeroclubul României. ART. 11 (1) Direcţia generalã de servicii transport aerian şi aeroporturi din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va supraveghea modul de îndeplinire a sarcinilor rezultate din prezentul ordin. (2) Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" şi Aeroclubul României vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. ART. 12 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, Tudor Florescu, secretar de stat
Bucureşti, 29 august 2002. Nr. 1.219.
ANEXA 1
AERONAVE ULTRAUSOARE - Definiţii -
1. Aeronavele ultrausoare motorizate (denumite prescurtat ULM) 1.1. Aeronavele ultrausoare motorizate sunt: avioanele ultrausoare, motodeltaplanele, motoparapantele, elicopterele ultrausoare, autogirele ultrausoare şi dirijabilele ultrausoare. 1.2. Cu excepţia dirijabilelor ultrausoare, aeronavele ultrausoare motorizate sunt definite dupã cum urmeazã: 1.2.1. Aeronavele ultrausoare motorizate primare Aeronavele ultrausoare motorizate primare sunt definite ca fiind una dintre urmãtoarele variante: a) o aeronava cu un singur loc, care are o masa maxima echipata şi pregatita pentru zbor nu mai mare de 165 kg şi o suprafata a aripii (numai pentru avioane ultrausoare şi motodeltaplane) nu mai mica de 10 mp; b) o aeronava cu doua locuri, care are o masa maxima echipata şi pregatita pentru zbor nu mai mare de 195 kg, o suprafata a aripii (numai pentru avioane ultrausoare şi motodeltaplane) nu mai mica de 10 mp şi o încãrcare nu mai mare de 25 kg/mp. Nota: Masa maxima echipata şi pregatita pentru zbor a aeronavei include orice echipament, instrumente, carburant şi lubrifiant, dar nu include flotoarele a cãror masa maxima per flotor nu este mai mare de 35 kg, nu include masa oricãrei parasute balistice instalate şi nu include ocupantii. Încãrcarea aripii va fi calculatã prin însumarea masei maxime, echipata şi pregatita pentru zbor, a aeronavei şi a 80 kg per ocupant; c) o aeronava care nu are mai mult de doua locuri, cu sau fãrã flotoare şi parasute balistice, proiectata şi construitã pentru a avea o masa maxima la decolare de 550 kg şi o viteza limita în configuraţia de aterizare nu mai mare de 72 km/h. 1.2.2. Aeronavele ultrausoare motorizate avansate (avioane şi motodeltaplane) Aeronavele ultrausoare motorizate avansate sunt aeronavele care: a) sunt propulsate de elice; b) sunt proiectate sa transporte maximum doua persoane, inclusiv pilotul; c) au o masa maxima la decolare de: 1. în cazul aeronavelor care decoleaza şi aterizeaza pe uscat: (i) 285 kg pentru aeronavele cu un singur loc; sau (ii) 480 kg pentru aeronavele cu doua locuri; sau 2. în cazul aeronavelor cu flotoare, o masa suplimentarã admisã de: (i) 35 kg pentru aeronavele cu un singur loc; sau (ii) 70 kg pentru aeronavele cu doua locuri; şi d) viteza limita în configuraţia de aterizare nu mai mare de 72 km/h; şi e) sunt limitate la manevre neacrobatice. Manevrele neacrobatice includ: 1. orice manevra aferentã zborului normal; 2. angajari şi vrii (dacã vria este aprobatã pentru tipul respectiv de aeronava); 3. opturi lente, sandele; şi 4. viraje strânse, în care unghiul de inclinare laterala nu este mai mare de 60°. 1.3. Dirijabilele ultrausoare Dirijabilele ultrausoare sunt dirijabilele la care: a) pentru dirijabilele cu un singur loc, puterea maxima continua nu este mai mare de 60 kW; b) pentru dirijabilele cu doua locuri, inclusiv pilotul, puterea maxima continua nu este mai mare de 80 kW, iar volumul anvelopei de heliu nu este mai mare de 900 mc sau 2.000 mc pentru anvelopa cu aer cald. 2. Aeronavele ultrausoare nemotorizate 2.1. Aeronavele ultrausoare nemotorizate sunt planoarele ultrausoare şi baloanele ultrausoare. 2.2. Planoarele ultrausoare (denumite prescurtat PUU) Planoarele ultrausoare sunt: deltaplanele, parapantele, planoarele ultrausoare (formula clasica) şi giroplanoarele. Acestea pot fi lansate de pe picioare sau cu ajutorul trenului de aterizare, de pe uscat şi/sau de pe apa şi pot avea maximum doua locuri (inclusiv pilotul). În cazul planoarelor ultrausoare lansate cu ajutorul trenului de aterizare, încãrcarea aripii nu va depãşi 25 kg/mp, iar masa maxima la decolare va fi mai mica de 450 kg pentru cele cu doua locuri şi de 300 kg pentru cele cu un loc. 2.3. Baloanele ultrausoare Sunt baloanele cu maximum doua locuri, inclusiv pilotul, la care volumul anvelopei de heliu nu este mai mare de 900 mc sau 2.000 mc pentru anvelopa cu aer cald. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email