Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere Referatul Direcţiei transport rutier nr. 22.127 din 14.06.2022, prin care se supune spre aprobare Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor şi infrastructurii, pentru modificarea şi completarea Reglementărilor privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, luând în considerare prevederile art. II alin. (2) din Legea nr. 167/2003 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi folosinţa conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare, viceprim-ministrul, ministrul transporturilor şi infrastructurii, emite următorul ordin: ART. I Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. După articolul 29 se introduce un nou articol, articolul 29^1, cu următorul cuprins: "ART. 29^1 (1) Începând cu data de 20 mai 2023, SITP deţinute de operatorii economici sau instituţiile publice colectează şi pun la dispoziţia RAR datele în condiţii reale definite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/392 al Comisiei din 4 martie 2021 privind monitorizarea şi raportarea datelor referitoare la emisiile de CO_2 ale autoturismelor şi ale vehiculelor utilitare uşoare în temeiul Regulamentului (UE) 2019/631 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 1.014/2010, (UE) nr. 293/2012, (UE)2017/1.152 şi (UE) 2017/1.153 ale Comisiei, care au fost obţinute de la dispozitivele pentru monitorizarea la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie electrică, precum şi codurile VIN ale autovehiculelor din categoriile M_1 şi N_1 care au fost înmatriculate pentru prima dată începând cu 1 ianuarie 2021 şi care sunt echipate cu dispozitive pentru monitorizarea la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie, cu excepţia cazului în care persoana care prezintă autovehiculul refuză în mod expres să pună aceste date la dispoziţie. (2) Datele în condiţii reale se citesc utilizând un dispozitiv de conectare la interfaţa electronică a autovehiculului, cum ar fi un instrument de scanare şi care trebuie să poată citi datele astfel cum sunt înregistrate pe dispozitivul pentru monitorizarea la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie electrică. (3) Categoriile M_1 şi N_1 sunt cele definite prin Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE." 2. La anexa nr. 2 litera A, punctele 7.1.3-7.1.6 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "
┌───────┬─────────────┬───────────┬─────────────┬┬──┬┐
│ │ │ │a) Limitator ││ ││
│ │ │ │de sarcină ││ ││
│ │ │ │lipsă în mod ││ ││
│ │ │ │evident sau ││ ││
│ │Limitatorul │ │care nu e ││X ││
│ │de sarcină al│Inspecţie │adecvat ││ ││
│ │centurii de │vizuală şi/│pentru ││ ││
│ │siguranţă │sau prin │vehiculul în ││ ││
│„7.1.3.│(dacă a fost │utilizarea │cauză ││ ││
│ │prevăzut de │interfeţei ├─────────────┼┼──┼┤
│ │producător) │electronice│b) Sistemul ││ ││
│ │(+E) │ │indică o ││ ││
│ │ │ │defecţiune ││ ││
│ │ │ │prin ││X ││
│ │ │ │interfaţa ││ ││
│ │ │ │electronică a││ ││
│ │ │ │vehiculului ││ ││
├───────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼┼──┼┤
│ │ │ │a) Dispozitiv││ ││
│ │ │ │de ││ ││
│ │ │ │pretensionare││ ││
│ │ │ │lipsă în mod ││ ││
│ │ │ │evident sau ││X ││
│ │Dispozitiv de│ │care nu e ││ ││
│ │pretensionare│Inspecţie │adecvat ││ ││
│ │al centurii │vizuală şi/│pentru ││ ││
│7.1.4. │de siguranţă │sau prin │vehiculul în ││ ││
│ │(dacă a fost │utilizarea │cauză ││ ││
│ │prevăzut de │interfeţei ├─────────────┼┼──┼┤
│ │producător) │electronice│b) Sistemul ││ ││
│ │(+E) │ │indică o ││ ││
│ │ │ │defecţiune ││ ││
│ │ │ │prin ││X ││
│ │ │ │interfaţa ││ ││
│ │ │ │electronică a││ ││
│ │ │ │vehiculului ││ ││
├───────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼┼──┼┤
│ │ │ │a) Airbag ││ ││
│ │ │ │lipsă în mod ││ ││
│ │ │ │evident sau ││ ││
│ │ │ │care nu e ││X ││
│ │ │ │adecvat ││ ││
│ │ │ │pentru ││ ││
│ │ │ │vehiculul în ││ ││
│ │ │Inspecţie │cauză ││ ││
│ │ │vizuală şi/├─────────────┼┼──┼┤
│7.1.5. │Airbaguri │sau prin │b) Sistemul ││ ││
│ │(+E) │utilizarea │indică o ││ ││
│ │ │interfeţei │defecţiune ││ ││
│ │ │electronice│prin ││X ││
│ │ │ │interfaţa ││ ││
│ │ │ │electronică a││ ││
│ │ │ │vehiculului ││ ││
│ │ │ ├─────────────┼┼──┼┤
│ │ │ │c) Airbag ││ ││
│ │ │ │evident ││X ││
│ │ │ │nefuncţional ││ ││
├───────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼┼──┼┤
│ │ │ │a) Martorul ││ ││
│ │ │ │indicator de ││ ││
│ │ │Inspecţia │defecţiuni ││ ││
│ │ │vizuală a │(MIL) al SRS ││X ││
│ │ │martorului │indică ││ ││
│ │Sistem de │indicator │funcţionarea ││ ││
│ │reţinere │de │defectuoasă a││ ││
│7.1.6. │suplimentar │defecţiuni │sistemului ││ ││
│ │(SRS) │(MIL) şi/ ├─────────────┼┼──┼┤
│ │(+E) │sau prin │b) Sistemul ││ ││
│ │ │utilizarea │indică o ││ ││
│ │ │interfeţei │defecţiune ││ ││
│ │ │electronice│prin ││X“││
│ │ │ │interfaţa ││ ││
│ │ │ │electronică a││ ││
│ │ │ │vehiculului ││ ││
└───────┴─────────────┴───────────┴─────────────┴┴──┴┘
" 3. La anexa nr. 2 litera A, după punctul 7.12 se introduce un nou punct, punctul 7.13, cu următorul cuprins: "
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│„7.13. Sistem eCall (dacă este montat, în conformitate cu │
│legislaţia UE privind omologarea de tip) │
├───────┬────────────┬────────────────┬──────────────┬──┬─┬┤
│ │ │Inspecţie │a) Lipsa │ │ ││
│ │ │vizuală │sistemului sau│ │ ││
│ │ │completată, │a oricărei │ │X││
│ │ │atunci când │componente │ │ ││
│ │ │caracteristicile│ │ │ ││
│ │ │tehnice ale ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │Montare şi │vehiculului │b) Versiune │ │ ││
│7.13.1.│configuraţie│permit şi când │incorectă a │X │ ││
│ │(+E) │datele necesare │software-ului │ │ ││
│ │ │sunt │ │ │ ││
│ │ │disponibile, cu ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │utilizarea │c) Codificare │ │ ││
│ │ │interfeţei │incorectă a │X │ ││
│ │ │electronice │sistemului │ │ ││
│ │ │ │ │ │ ││
├───────┼────────────┼────────────────┼──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │a) Sistem sau │ │ ││
│ │ │ │componente │X │ ││
│ │ │ │deteriorate │ │ ││
│ │ │ ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │b) Martorul │ │ ││
│ │ │ │indicator de │ │ ││
│ │ │ │defecţiuni │ │ ││
│ │ │ │(MIL) al │ │ ││
│ │ │ │sistemului │X │ ││
│ │ │ │eCall indică o│ │ ││
│ │ │ │funcţionare │ │ ││
│ │ │ │defectuoasă a │ │ ││
│ │ │ │sistemului │ │ ││
│ │ │ ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │c) Defecţiune │ │ ││
│ │ │ │a unităţii │ │ ││
│ │ │Inspecţie │electronice de│X │ ││
│ │ │vizuală │control al │ │ ││
│ │ │completată, │eCall │ │ ││
│ │ │atunci când ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │caracteristicile│d) Defecţiune │ │ ││
│ │ │tehnice ale │a │ │ ││
│7.13.2.│Stare │vehiculului │dispozitivului│X │ ││
│ │(+E) │permit şi când │de comunicare │ │ ││
│ │ │datele necesare │cu reţeaua │ │ ││
│ │ │sunt │mobilă │ │ ││
│ │ │disponibile, cu ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │utilizarea │e) Lipsa │X │ ││
│ │ │interfeţei │semnalului GPS│ │ ││
│ │ │electronice ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │f) Componente │ │ ││
│ │ │ │audio │X │ ││
│ │ │ │neconectate │ │ ││
│ │ │ ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │g) Sursă de │ │ ││
│ │ │ │energie │ │ ││
│ │ │ │neconectată │X │ ││
│ │ │ │sau încărcată │ │ ││
│ │ │ │insuficient │ │ ││
│ │ │ ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │ │h) Sistemul │ │ ││
│ │ │ │indică o │ │ ││
│ │ │ │defecţiune │X │ ││
│ │ │ │prin interfaţa│ │ ││
│ │ │ │electronică a │ │ ││
│ │ │ │vehiculului │ │ ││
├───────┼────────────┼────────────────┼──────────────┼──┼─┼┤
│ │ │Inspecţie │ │ │ ││
│ │ │vizuală │a) Set minim │ │ ││
│ │ │completată, │de date (MSD) │X │ ││
│ │ │atunci când │incorect │ │ ││
│ │ │caracteristicile│ │ │ ││
│ │ │tehnice ale │ │ │ ││
│7.13.3.│Performanţă │vehiculului ├──────────────┼──┼─┼┤
│ │(+E) │permit şi când │ │ │ ││
│ │ │datele necesare │b) Componente │ │ ││
│ │ │sunt │audio care nu │ │ ││
│ │ │disponibile, cu │funcţionează │X“│ ││
│ │ │utilizarea │corespunzător │ │ ││
│ │ │interfeţei │ │ │ ││
│ │ │electronice │ │ │ ││
└───────┴────────────┴────────────────┴──────────────┴──┴─┴┘
" 4. Anexa nr. 5 se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. II Prevederile pct. 7.13 de la lit. A din anexa nr. 2, precum şi anexa nr. 5 la Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin, se aplică de la 20 mai 2023. ART. III Începând cu data de 20 mai 2023, inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor noi din categoriile M_1 şi N_1 care au fost înmatriculate pentru prima dată începând cu 1 ianuarie 2021 şi care sunt echipate cu dispozitive pentru monitorizarea la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie electrică poate fi efectuată numai de staţiile de inspecţie tehnică periodică deţinute de operatorii economici sau instituţiile publice care îndeplinesc prevederile art. 29^1 din Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin. ART. IV Raportul de inspecţie tehnică periodică prevăzut în anexa nr. 5 la Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin, se utilizează după epuizarea stocului de rapoarte de inspecţie tehnică periodică existent la data intrării în vigoare a anexei nr. 5 sus-menţionate. ART. V Anexa face parte integrantă din prezentul ordin. ART. VI Prezentul ordin transpune Directiva delegată (UE) 2021/1.717 a Comisiei din 9 iulie 2021 de modificare a Directivei 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte actualizarea denumirilor anumitor categorii de vehicule şi adăugarea sistemului eCall pe lista elementelor care trebuie testate, a metodelor, a motivelor care au determinat defectarea şi a evaluării deficienţelor din anexa I şi anexa III la directiva respectivă. ART. VII Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. VIII Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare după 20 de zile de la publicare. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu Bucureşti, 1 iulie 2022. Nr. 1.218. ANEXA 1 *) Anexa este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 5 la reglementări - faţă) (a se vedea imaginea asociată) (Anexa nr. 5 la reglementări - verso) (a se vedea imaginea asociată) ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.