Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.160 din 16 septembrie 2021 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul finanţelor emite următorul ordin: ART. I Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 21 octombrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Punctul 8 se abrogă. 2. La punctul 12 subpunctul 7.2.1, literele A şi B se modifică şi vor avea următorul cuprins: "A. Acordarea de împrumuturi pentru răscumpărarea la scadenţă a titlurilor de stat, respectiv pentru rambursarea ratelor de capital pentru împrumuturile în valută contractate în vederea finanţării deficitului bugetar, refinanţării datoriei publice şi rambursării anticipate, conform art. 7 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, se efectuează în situaţia în care pentru refinanţarea datoriei publice scadente nu s-au contractat împrumuturi de pe piaţa interbancară. Acest tip de împrumut este aprobat de ordonatorul principal de credite, în baza unei note în care se precizează suma care urmează a fi utilizată din disponibilităţile existente în soldul contului curent general al trezoreriei statului şi termenul de rambursare, care poate fi de minimum 3 luni de la data acordării. Termenul de rambursare se stabileşte în funcţie de valoarea totală a împrumuturilor existente în evidenţa operativă de la finele lunii precedente şi de termenele de rambursare ale acestora. Rambursarea împrumuturilor se poate efectua, la scadenţă sau înainte de scadenţă, din sumele încasate ca urmare a emisiunilor de titluri de stat lansate. La începutul anului următor se întocmeşte o notă de prelungire, pentru o perioadă de minimum 3 luni, a împrumuturilor din contul curent general al trezoreriei statului, existente în cont şi nerambursate la termenul stabilit. În vederea evidenţierii şi urmăririi rambursării la termenul stabilit a acestor împrumuturi se întocmeşte lunar următoarea situaţie: Situaţia privind împrumuturile angajate din disponibilităţile soldului contului curent general al trezoreriei statului în luna ...........................
B. Acordarea de împrumuturi pentru răscumpărarea înainte de scadenţă a titlurilor de stat şi/sau preschimbarea totală sau parţială se efectuează potrivit procedurii descrise la lit. A."
3. Punctul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins: "14. Art. 8 din ordonanţa de urgenţă:
(1) Asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesităţile de finanţare se poate realiza prin utilizarea instrumentelor de administrare a lichidităţilor şi fluxului de numerar.
(2) Instrumentele prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă. Norme metodologice 8.1. Nevoia asigurării resurselor necesare efectuării plăţilor sectorului public are la bază proiecţia soldului contului curent general al trezoreriei statului şi presupune realizarea unei prognoze cât mai reale a acestuia. 8.2. Asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general al trezoreriei statului şi necesităţile de finanţare se poate realiza prin următoarele 3 instrumente: 8.2.1. Atragerea de depozite pe termen scurt de la instituţii de credit sau alte instituţii financiare prin procedura de licitaţie multilaterală 8.2.1.1. Organizarea acestei operaţiuni de atragere de depozite pe termen scurt de la bănci nu este anunţată public. 8.2.1.2. Organizarea operaţiunii de atragere de depozite pe bază multilaterală se realizează în avans faţă de perioada în care proiecţia prezintă solduri debitoare sau în ziua în care apare lipsa de lichidităţi. 8.2.1.3. În situaţia în care prognoza soldului contului curent general al trezoreriei statului prezintă solduri debitoare consecutive şi/sau când debitul maxim al soldului contului curent general al trezoreriei depăşeşte valoarea de 1 mld. euro în echivalent lei, trezoreria statului poate organiza operaţiuni de atragere depozite şi in zilele premergătoare apariţiei acestor debite. Operaţiunea se realizează pentru asigurarea din timp a lichidităţilor necesare efectuării plăţilor, evitarea unor riscuri de lichiditate şi/sau de creştere a dobânzilor, precum şi pentru evitarea unor perturbări în piaţa monetară prin atragerea unor volume semnificative într-o singură zi. 8.2.1.4. Atragerea de depozite pe termen scurt de la instituţii financiare desfăşurată prin procedura licitaţiei organizate de Ministerul Finanţelor este descrisă în anexa nr. 3. 8.2.1.5. După confirmarea atragerii depozitului se încheie o convenţie între Ministerul Finanţelor şi instituţia financiară respectivă, în care se menţionează volumul depozitului, perioada, rata dobânzii, scadenţa, precum şi contul în care se efectuează rambursarea capitalului şi plata dobânzii, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 7. 8.2.1.6. Decontarea depozitului atras se realizează potrivit Regulilor sistemului cu decontare brută în timp real ReGIS. 8.2.1.7. Dobânda se calculează ca rată a dobânzii simple, cu convenţia efectiv/360, şi se plăteşte la scadenţa depozitului. În cazul în care scadenţa depozitului este o zi nelucrătoare, rambursarea are loc în următoarea zi lucrătoare bancară, fără obligarea la dobânzi moratorii. 8.2.1.8. La scadenţă, pentru rambursarea sumelor şi plata dobânzilor aferente depozitelor atrase, se va proceda la întocmirea «Fişei de calcul a dobânzii aferente depozitului atras» (anexa nr. 8), «Notei de rambursare a depozitului», «Notei de lichidare» şi a «Ordonanţării la plată» pentru plata dobânzii aferente sumelor atrase. 8.2.1.9. Rambursarea depozitului se asigură din disponibilităţile contului curent general al trezoreriei statului, iar dobânzile aferente depozitelor atrase se asigură din bugetul trezoreriei statului. 8.2.2. Atragerea de depozite pe termen scurt de la instituţii de credit sau alte instituţii financiare prin intermediul procedurii bilaterale 8.2.2.1. Organizarea acestei operaţiuni de atragere de depozite pe termen scurt pe bază bilaterală de la instituţiile de credit nu este anunţată public. 8.2.2.2. Acestea sunt tranzacţii care se efectuează prin negociere directă între Ministerul Finanţelor şi instituţia de credit respectivă. 8.2.2.3. Organizarea operaţiunii de atragere de depozite pe bază bilaterală pe termen scurt de la instituţii de credit se aplică în mod independent de procedura multilaterală de atragere în situaţia în care necesarul de lichiditate în piaţa monetară este mare, condiţiile de lichiditate sunt imprevizibile sau dacă în urma organizării procedurii de atragere de depozite prin procedura multilaterală de licitaţie Trezoreria Statului nu are asigurate lichidităţile necesare efectuării plăţilor sau, deşi oferta totală a instituţiilor de credit depăşeşte necesarul de finanţat, ratele dobânzilor oferite de instituţiile de credit sunt superioare cotaţiilor din piaţă. 8.2.2.4. Negocierea termenilor atragerii de depozite pe bază bilaterală se poate realiza prin telefon, Reuters dealing etc. 8.2.2.5. Limitele de negociere privind suma atrasă, perioada şi nivelul maxim al ratei dobânzii acceptate se stabilesc în condiţiile pieţei din ziua operaţiunii în concordanţă cu prognoza soldului contului curent general al Trezoreriei Statului. 8.2.2.6. Negocierea elementelor de referinţă (nivelul dobânzii şi scadenţa acestuia, diferită faţă de cea stabilită la procedura licitaţiei) se efectuează având la bază ca element de referinţă tabloul Reuters cu privire la nivelul dobânzilor care se tranzacţionează în piaţă, oferite (BID) şi cerute (ASK), astfel încât dobânzile negociate să poată fi comparabile cu acestea. Toate aceste elemente se prevăd expres şi se aprobă prin «Nota de fundamentare privind echilibrarea soldului contului curent general al trezoreriei statului în data de.........». 8.2.2.7. Pe baza negocierilor bilaterale directe purtate telefonic, Ministerul Finanţelor transmite cererea de ofertă instituţiilor de credit prin fax/e-mail, iar acestea vor comunica, prin aceleaşi canale de comunicare, ofertele ce vor conţine elementele de referinţă de la punctul anterior, ofertele atestând astfel cotaţia fermă din partea acestora, pe baza cărora se vor încheia convenţiile de atragere de depozite. 8.2.2.8. După confirmarea atragerii depozitului se încheie o convenţie între Ministerul Finanţelor şi instituţia de credit respectivă, în care se menţionează volumul depozitului, perioada, rata dobânzii, scadenţa, precum şi contul în care se efectuează rambursarea capitalului şi plata dobânzii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7. 8.2.2.9. Decontarea depozitului atras se realizează potrivit Regulilor sistemului cu decontare brută în timp real ReGIS. 8.2.2.10. Dobânda se calculează ca rată a dobânzii simple, cu convenţia efectiv/360, şi se plăteşte la scadenţa depozitului. În cazul în care scadenţa depozitului este o zi nelucrătoare, rambursarea are loc în următoarea zi lucrătoare bancară, fără obligarea la dobânzi moratorii. 8.2.2.11. La scadenţă, pentru rambursarea sumelor şi plata dobânzilor aferente depozitelor atrase, se va proceda la întocmirea «Fişei de calcul a dobânzii aferente depozitului atras» (anexa nr. 8), «Notei de rambursare a depozitului», «Notei de lichidare» şi a «Ordonanţării la plată» pentru plata dobânzii aferente sumelor atrase. 8.2.2.12. Rambursarea depozitului se asigură din disponibilităţile contului curent general al trezoreriei statului, iar dobânzile aferente depozitelor atrase se asigură din bugetul Trezoreriei Statului. 8.2.3. Vânzarea de valută din conturile de disponibilităţi în valută rezultate din împrumuturi de stat destinate finanţării deficitului bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice, precum şi din alte surse stabilite de lege pentru echilibrarea soldului contului curent general al trezoreriei 8.2.3.1. Utilizarea vânzării de valută din conturile de disponibilităţi în valută se realizează: 8.2.3.1.1. când prognoza soldului contului curent general al trezoreriei statului în ziua curentă este în poziţie debitoare şi sunt necesare asigurarea de resurse imediate pentru efectuarea operaţiunilor de plăţi şi/sau asigurarea răscumpărărilor de titluri de stat; 8.2.3.1.2. în situaţia în care la ora 14,30 se constată un gol temporar de casă neacoperit prin alte instrumente se procedează la efectuarea unei noi operaţiuni de schimb valutar pentru acoperirea acestuia; 8.2.3.1.3. în situaţia neacoperirii debitului soldului contului curent general al trezoreriei statului prin operaţiunile menţionate la pct. 8.2.1, respectiv 8.2.2. 8.2.3.2. Ministerul Finanţelor transmite Băncii Naţionale a României «Ordinul de schimb valutar», conform convenţiei încheiate între Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională a României, precizând suma exactă, valuta, data valutei, precum şi contul în care urmează să fie virat echivalentul în lei al sumelor vândute. 8.2.3.3. La utilizarea valutei provenite din împrumuturi de stat, înregistrată în conturi de disponibilităţi în valută deschise la Centrala Băncii Naţionale a României, va fi nominalizat împrumutul din care se efectuează vânzarea de valută în vederea echilibrării contului curent general al trezoreriei statului. 8.2.3.4. Toate elementele care conduc la întrunirea condiţiilor necesare vânzării de valută se prevăd expres şi se aprobă prin «Nota de fundamentare pentru echilibrarea soldului contului curent general al trezoreriei pentru ziua de .......». 8.3. Ministrul finanţelor, în temeiul art. 20 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, deleagă conducerii direcţiei de specialitate responsabilitatea asigurării echilibrului resurselor contului curent general al trezoreriei statului, precum şi a semnării convenţiei pentru atragere de depozite, respectiv a ordinelor de schimb valutar."
4. La punctul 17, după punctul 10.5.3.2 se introduce un nou punct, punctul 10.5.3.3, cu următorul cuprins: "10.5.3.3. Scadenţa depozitelor constituite din disponibilităţile din anii precedenţi evidenţiate în conturile «Excedent al sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale», «Excedent al sistemului asigurărilor pentru şomaj», «Excedent al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale», «Excedent al Fondului pentru mediu» şi «Excedent al bugetului fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate» nu trebuie să depăşească finele anului bugetar."
5. La punctul 17, punctul 10.5.4 se modifică şi va avea următorul cuprins: "10.5.4. La scadenţa depozitului, disponibilităţile se virează în contul din care au provenit sumele."
ART. II Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor, Dan Vîlceanu
Bucureşti, 16 septembrie 2021. Nr. 1.160.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email