Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 1.149 din 15 aprilie 2025 pentru modificarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024
EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 357 din 23 aprilie 2025
Luând în considerare Referatul de aprobare al Administraţiei Fondului pentru Mediu nr. 144/FB din 3.04.2025 pentru modificarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024,
în temeiul art. 57 alin. (1), (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 589/2024 pentru aprobarea finanţării din Fondul pentru mediu a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, cu modificările ulterioare, precum şi al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului, apelor şi pădurilor emite prezentul ordin.
ART. I
Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1114 din 7 noiembrie 2024, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Bucureşti, 15 aprilie 2025.
Nr. 1.149.
ANEXA 1
(Anexa la Ordinul nr. 2.499/2024)
GHID DE FINANŢARE
a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional
de tractoare şi maşini agricole autopropulsate
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Ghidul de finanţare
Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, denumit în continuare program.
ART. 2
Scopul şi obiectul programului
(1) Scopul programului constă în sprijinirea producătorilor agricoli care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare, în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente noi, mai puţin poluante.
(2) Obiectul programului îl constituie acordarea unui sprijin financiar nerambursabil producătorilor agricoli, persoane fizice, în conformitate cu schema de ajutor de stat „Sprijin în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate“, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.265/2024, în vederea îmbunătăţirii nivelului global de performanţă şi sustenabilitate a exploataţiei agricole, în special prin reducerea costurilor de producţie sau prin îmbunătăţirea şi reorientarea producţiei.
(3) În cadrul programului, Administraţia Fondului pentru Mediu are calitatea de furnizor al ajutorului de stat, precum şi de administrator al schemei de ajutor de stat.
(4) Indicatorii de performanţă şi eficienţă ai programului îi reprezintă:
a) numărul de autovehicule casate;
b) numărul de tractoare/maşini agricole autopropulsate achiziţionate în cadrul programului;
c) reducerea anuală a emisiilor de CO_2, calculată ca produs între: (1) numărul de autovehicule casate/numărul de tractoare şi maşini agricole autopropulsate achiziţionate anual, (2) numărul mediu de km parcurşi anual de tractorul sau maşina agricolă autopropulsată şi (3) diferenţa dintre media emisiilor de CO_2/km aferentă autovehiculelor uzate, casate şi media emisiilor de CO_2/km aferentă tractoarelor şi maşinilor agricole autopropulsate achiziţionate anual în cadrul programului.
ART. 3
Sursa de finanţare pentru derularea programului
(1) Finanţarea programului se realizează din veniturile încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
(2) Programul are caracter multianual şi se desfăşoară la nivel naţional.
ART. 4
Definiţii
(1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) analiza documentelor - procesul în cadrul căruia se verifică dosarul de finanţare, în vederea stabilirii eligibilităţii solicitanţilor şi proiectelor propuse spre finanţare;
b) aplicaţie informatică - software administrat şi pus la dispoziţie gratuit de către Administraţia Fondului pentru Mediu, prin intermediul căruia este gestionat programul, denumit în cuprinsul ghidului aplicaţie;
c) accesorii agricole - echipamentele sau ataşamentele suplimentare care extind funcţionalitatea şi capacitatea vehiculelor agricole, proiectate pentru a efectua o varietate de sarcini agricole specifice, cum ar fi aratul, semănatul, recoltarea, fertilizarea, irigarea şi altele, care se încadrează în categoria de folosinţă „echipament remorcat interschimbabil“ şi categoriile de omologare S1 şi S2; cu titlu de exemplu intră în această categorie: pluguri, semănători, cultivatoare, remorci, echipamente de fertilizare şi irigare, erbicidat, combine de recoltat etc.;
d) ajutor de stat - finanţarea acordată de Administraţia Fondului pentru Mediu cu titlu de ajutor de stat în baza schemei de ajutor de stat, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2.472 al Comisiei din 14 decembrie 2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
e) atestat de producător - documentul care certifică calitatea de producător agricol, astfel cum este definit la art. 2 lit. c) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările şi completările ulterioare;
f) autovehicul uzat - orice autoturism, microbuz, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară, tractor/maşină agricolă autopropulsată care va fi predat(ă) spre casare;
g) beneficiar - solicitantul căruia i-a fost aprobată de Administraţia Fondului pentru Mediu acordarea ajutorului de stat, în condiţiile prezentului ghid;
h) cedent - proprietarul unui autovehicul care predă spre casare către un colector autorizat propriul autovehicul uzat, în favoarea beneficiarului. Cedentul poate fi:
(i) persoana fizică având domiciliul sau reşedinţa în România, care deţine în proprietate un autovehicul uzat, moştenitorii acesteia sau cea care l-a dobândit printr-o decizie judecătorească, partaj sau donaţie, după caz;
(ii) persoana juridică română, de drept public ori de drept privat, ori entitatea fără personalitate juridică sau organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, cu sediul profesional în România, inclusiv instituţia din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, care deţine în proprietate un autovehicul uzat, dobândit printr-o hotărâre judecătorească, hotărâre a consiliului local, preluare de patrimoniu, reorganizare, după caz;
i) cerere de decontare - cererea depusă de către dealerul validat în baza căreia se verifică şi se virează de Administraţia Fondului pentru Mediu contravaloarea cheltuielilor eligibile, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul ghid;
j) cerere de finanţare - cererea generată de aplicaţie pe care solicitantul o completează prin tehnoredactare şi o încarcă în vederea acordării ajutorului de stat de către Administraţia Fondului pentru Mediu pentru finanţarea achiziţiei unui tractor sau a unei maşini agricole autopropulsate, precum şi a accesoriilor agricole aferente; modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;
k) cerere de validare - cererea pe care dealerul o completează, prin tehnoredactare, în aplicaţie, în vederea acordării dreptului de a participa în program în calitate de dealer validat; odată cu completarea cererii de validare, dealerul încarcă în aplicaţie documentele din dosarul de validare; modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;
l) contract de participare - actul juridic încheiat între dealerul validat şi Administraţia Fondului pentru Mediu prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, în vederea implementării proiectelor derulate în aplicarea ghidului şi a schemei de ajutor de stat; modelul contractului este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid;
m) contribuţie proprie - suma asigurată din surse proprii de către beneficiar, reprezentând 35% din valoarea totală de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate nou/noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente; în cazul tinerilor fermieri, contribuţia proprie este de 20% din valoarea totală de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate nou/noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente;
n) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic aplicabil, respectiv data aprobării finanţării de către Administraţia Fondului pentru Mediu;
o) dealer - persoană juridică română, operator economic constructor/importator de tractoare şi maşini agricole autopropulsate sau reprezentant autorizat al constructorului/ importatorului;
p) dealer validat - dealerul care a încheiat contract de participare cu Administraţia Fondului pentru Mediu în cadrul programului;
q) dosar de finanţare - documentele depuse de către solicitantul de ajutor de stat în aplicaţie, potrivit prevederilor prezentului ghid;
r) dosar de validare - documentele depuse de către dealer în vederea validării, potrivit prevederilor prezentului ghid;
s) intensitatea ajutorului de stat - procentul finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu din valoarea de achiziţie a tractorului nou sau a maşinii agricole autopropulsate noi, procent care cuprinde şi accesoriile agricole aferente;
t) maşină agricolă autopropulsată - vehicul motorizat, special conceput pentru a îndeplini diverse operaţiuni agricole fără a necesita un alt vehicul pentru tracţiune şi care se încadrează în categoria de folosinţă „maşină autopropulsată“; aceste maşini sunt echipate cu propriul motor şi sistem de propulsie, permiţându-le să se deplaseze autonom pe terenurile agricole; ele sunt proiectate pentru a executa sarcini specifice în agricultură, cum ar fi recoltarea, pulverizarea pesticidelor, cosirea fânului, balotarea şi alte operaţiuni similare; cu titlu de exemplu intră în această categorie: combine de recoltat, tractoare autopropulsate, pulverizatoare autopropulsate, cositori autopropulsate etc.; sunt excluse dronele agricole, ATV/UTV şi motocultoarele;
u) momentul înscrierii în program - momentul încărcării în aplicaţie de către solicitant a documentelor prevăzute la art. 16 alin. (1);
v) producţia agricolă primară - producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, fără a se efectua nicio altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
w) schema de ajutor de stat - schema de ajutor de stat „Sprijin în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate“, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.265/2024;
x) RO e-Factura - sistem electronic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care permite emiterea, transmiterea şi stocarea facturilor într-un format standardizat; facturile sunt descărcate de către producătorul validat în format .XML;
y) factura - document contabil emis de dealerul validat către beneficiar, ce conţine detalii privind achiziţionarea de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, noi, mai puţin poluante, datele de identificare fiscală ale beneficiarului, datele dealerului validat, cota de TVA, precum şi preţul (în RON şi EUR), cantitatea şi valoarea fiecărui produs comercializat, în format .PDF;
z) sesiune de înscriere - perioadă determinată pe parcursul căreia solicitanţii încarcă în aplicaţie cererea de finanţare şi documentele din dosarul de finanţare;
aa) sesiune de validare - perioadă determinată pe parcursul căreia dealerul se poate înscrie în vederea participării în program şi transmite la Administraţia Fondului pentru Mediu dosarul de validare;
bb) solicitant de ajutor de stat - producător agricol, persoană fizică, care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare şi depune în aplicaţie dosarul de finanţare în vederea acordării ajutorului de stat, denumit în cuprinsul ghidului solicitant;
cc) tânăr fermier - persoana cu vârsta până la 40 de ani inclusiv, la momentul înscrierii în program, care îndeplineşte cerinţa de a fi „şeful exploataţiei“ prin deţinerea atestatului de producător;
dd) tractor - vehiculul cu motor, pe roţi sau pe şenile, conceput special pentru a trage sau a împinge anumite utilaje sau remorci folosite în exploatările agricole sau pentru alte lucrări, care se deplasează numai ocazional pe drumul public şi care are categorii de omologare T şi C; sunt excluse subcategoriile de omologare: T1a, T1b, T2a, T2b, T3a şi T3b.
(2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
a) termenul „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele şi actele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor;
b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.
(3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
b) COC - certificat de conformitate;
c) TVA - taxa pe valoarea adăugată;
d) ONRC - Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 5
Etapele programului
Etapele programului sunt următoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a dealerilor;
b) derularea procesului de validare a dealerilor;
c) publicarea pe pagina de internet a AFM a listei dealerilor validaţi;
d) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
e) înscrierea solicitanţilor în program şi rezervarea sumelor aferente finanţării, etapă care poate fi derulată în paralel cu acţiunile menţionate la lit. b)-d);
f) selectarea de către solicitanţi a unui dealer validat, prin intermediul aplicaţiei;
g) analiza documentelor încărcate de solicitanţi, prin intermediul dealerilor selectaţi;
h) aprobarea/respingerea cererilor de finanţare de către dealer, prin intermediul aplicaţiei;
i) aprobarea/respingerea acordării ajutoarelor de stat de către AFM, în baza listelor generate de aplicaţie;
j) comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanţilor;
k) analiza şi soluţionarea contestaţiilor transmise de solicitanţi;
l) implementarea proiectului;
m) verificarea eligibilităţii cheltuielilor solicitate de dealeri prin cereri de decontare şi virarea de AFM a contravalorii acestora;
n) monitorizarea beneficiarilor.
ART. 6
Reguli generale privind gestionarea informaţiilor
(1) Pentru derularea programului, prin dispoziţie a preşedintelui AFM, se aprobă:
a) sesiunile de desfăşurare a programului şi sumele alocate la nivelul acestora cu titlu de finanţare, care se publică pe pagina de internet a AFM;
b) structurile/comisiile AFM care vor fi implicate în derularea programului;
c) grile de evaluare, proceduri de lucru, instrucţiuni şi/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini şi realizarea anumitor activităţi în cadrul programului.
(2) Informaţiile necesare desfăşurării programului, sumele alocate cu titlu de finanţare şi documentele relevante se gestionează prin intermediul aplicaţiei, precum şi prin alte modalităţi stabilite de către AFM şi comunicate terţilor.
(3) AFM poate externaliza sau coopta personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora, pentru îndeplinirea următoarelor activităţi:
a) analiza dosarelor de validare;
b) verificarea eligibilităţii solicitanţilor, pe eşantion.
CAP. II
Intensitatea ajutorului de stat şi categorii de cheltuieli eligibile
ART. 7
Intensitatea ajutorului de stat
(1) Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
(2) În cazul tinerilor fermieri, intensitatea prevăzută la alin. (1) este de 80% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
(3) Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat şi achitării contribuţiei proprii.
(4) Ajutorul de stat acordat nu se cumulează cu alte ajutoare obţinute prin proiecte şi/sau programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi achiziţie efectuată în cadrul programului.
(5) Nu se acordă ajutor pentru efectuarea de investiţii constând numai în achiziţia accesoriilor agricole aferente tractoarelor sau maşinilor agricole autopropulsate.
(6) Valoarea de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.
(7) Cursul RON/EUR utilizat în cadrul ghidului este cursul InforEuro aferent lunii anterioare demarării sesiunii de înscriere.
ART. 8
Categorii de cheltuieli eligibile
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de:
a) tractoare agricole;
b) maşini agricole autopropulsate;
c) accesorii agricole aferente, care pot fi finanţate doar cu condiţia achiziţionării unui tractor sau a unei maşini agricole autopropulsate.
(2) Este eligibilă TVA aferentă achiziţiilor prevăzute la alin. (1) efectuate de solicitanţi de ajutor care nu sunt înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) AFM nu finanţează cheltuielile prevăzute la alin. (1) efectuate anterior aprobării cererii de finanţare în cadrul programului.
(4) Specificaţiile tehnice minime care trebuie îndeplinite de tractoarele şi maşinile agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente, sunt următoarele:
a) sunt conforme cu standardele de emisii Stage V şi respectă limitele de emisii prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/1.628 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerinţele referitoare la limitele emisiilor de poluanţi gazoşi şi de particule poluante şi omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.024/2012 şi nr. 167/2013 şi de modificare şi abrogare a Directivei 97/68/CE;
b) sunt omologate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“;
c) sunt noi;
d) sunt produse în Uniunea Europeană sau în ţări care respectă standardele europene de calitate şi emisii;
e) deţin certificări de calitate (exemplu: CE - Conformitate europeană).
CAP. III
Procesul de validare a dealerilor în program
SECŢIUNEA 1
Criterii de eligibilitate ale dealerilor, conţinutul dosarului de validare, aprobarea cererii de validare
ART. 9
Criterii de eligibilitate pentru validarea dealerului
Este eligibil pentru a participa în cadrul programului dealerul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a) este operator economic cu personalitate juridică română şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
b) este constructor/importator de tractoare şi maşini agricole autopropulsate sau reprezentant autorizat al constructorului/ importatorului;
c) este autorizat să desfăşoare cel puţin una dintre activităţile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
(i) cod CAEN 2830 - Fabricarea maşinilor şi utilajelor pentru agricultură şi exploatări forestiere;
(ii) cod CAEN 4661 - Comerţ cu ridicata al maşinilor agricole, echipamentelor şi furniturilor;
(iii) cod CAEN 7731 - Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi echipamente agricole;
d) nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
e) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi are sediul şi bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 10
Conţinutul dosarului de validare
(1) Dosarul de validare a dealerului va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de validare a dealerului, completată integral prin tehnoredactare, semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către reprezentantul legal sau de către o altă persoană împuternicită;
b) împuternicirea, în situaţia în care cererea de validare este semnată de o persoană împuternicită de reprezentantul legal;
c) actul de identitate al reprezentantului legal/persoanei împuternicite care semnează cererea de validare;
d) certificatul constatator/de furnizare de informaţii emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social dealerul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare, din care să reiasă că este autorizat cel puţin unul dintre codurile CAEN prevăzute la art. 9 lit. b); se acceptă şi formatul electronic al certificatului constatator emis de ONRC;
e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele dealerului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele dealerului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul dealerul, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
g) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele dealerului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare, sau declaraţia pe propria răspundere în care dealerul va menţiona fie că nu are calitatea de contribuabil la Fondul pentru mediu, fie, în caz contrar, că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu figurează cu obligaţii de plată restante la bugetul Fondului pentru mediu la data încărcării dosarului de validare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia;
h) dovada deschiderii contului la Trezoreria Statului cu extensia 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“;
i) actul doveditor al calităţii de constructor de tractoare şi maşini agricole autopropulsate noi, inclusiv de accesorii agricole aferente, importator sau de reprezentant autorizat al constructorului/importatorului. În cazul în care acesta este redactat într-o limbă străină, trebuie prezentată traducerea autorizată.
(2) Transmiterea documentelor în vederea validării se realizează prin intermediul aplicaţiei.
(3) Documentele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.
ART. 11
Aprobarea cererii de validare
(1) AFM verifică cererea de validare şi celelalte documente prevăzute la art. 10 alin. (1), analizează dacă acestea sunt conforme cu prevederile prezentului ghid şi selectează dealerul în vederea aprobării.
(2) AFM poate solicita documente o singură dată în cadrul procesului de validare în următoarele situaţii:
a) nu au fost depuse unul sau mai multe documente din dosarul de validare;
b) din documentele depuse rezultă că acesta nu îndeplineşte un criteriu de eligibilitate;
c) documentele depuse nu sunt conforme/complete.
(3) Notificarea şi transmiterea documentelor prevăzute la alin. (2) se vor efectua prin intermediul aplicaţiei.
(4) Atrage respingerea cererii de validare neprezentarea în termen de 10 zile a documentelor solicitate conform alin. (2) sau care nu au atestat eligibilitatea dealerului.
(5) Informaţiile/Documentele solicitate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea dealerului la data depunerii dosarului de validare sau la data transmiterii acestora, după caz.
(6) AFM aprobă lista dealerilor propuşi în vederea validării şi lista dealerilor propuşi spre respingere.
(7) Listele menţionate la alin. (6) se publică pe pagina de internet a AFM.
SECŢIUNEA a 2-a
Contestarea rezultatului procesului de validare
ART. 12
Contestarea rezultatului procesului de validare
(1) Dealerul a cărui cerere de validare a fost respinsă poate depune contestaţie împotriva rezultatului procesului de validare.
(2) Contestaţia se transmite la AFM în termen de 30 de zile de la data publicării listelor prevăzute la art. 11 alin. (7).
(3) Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi va cuprinde cel puţin numele şi prenumele reprezentantului legal, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă.
(4) Soluţionarea contestaţiilor formulate se realizează de AFM în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea acestora.
(5) Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-a
Încheierea contractelor de participare cu dealerii aprobaţi şi publicarea listei acestora
ART. 13
Contractul de participare
(1) AFM pune la dispoziţia dealerilor aprobaţi, prin intermediul aplicaţiei, contractele de participare.
(2) În termen de 10 zile de la data comunicării contractelor de participare, dealerii le vor semna cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi le vor transmite AFM utilizând mijloacele electronice.
(3) Netransmiterea contractului de participare semnat în termenul prevăzut la alin. (2) conduce la pierderea dreptului de a-l semna.
(4) Contractul poate fi semnat şi de către împuternicitul reprezentantului legal al dealerului, caz în care se vor prezenta actul de identitate şi împuternicirea.
(5) Modelul contractului de participare este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.
(6) Până la momentul perfectării contractului de participare, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat în scris prin act adiţional.
(7) Contractul de participare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi este valabil până la expirarea tuturor perioadelor de monitorizare aferente tractoarelor/maşinilor agricole autopropulsate comercializate prin program.
(8) Lista dealerilor validaţi se publică pe pagina de internet a AFM.
CAP. IV
Înscrierea solicitanţilor în program
ART. 14
Demararea sesiunii de înscriere a solicitanţilor şi condiţiile de înscriere
(1) AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor în aplicaţie la data menţionată în dispoziţia preşedintelui AFM.
(2) Înscrierea solicitantului în program se realizează prin completarea cererii de finanţare descărcate din aplicaţie şi încărcarea documentelor prevăzute la art. 16 alin. (1).
(3) Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa prevăzută la alin. (2) şi aplicaţia a generat un număr de înregistrare.
(4) Aplicaţia nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitant în sesiunea de înscriere.
(5) Documentele încărcate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea solicitantului la momentul înscrierii în aplicaţie.
(6) Un solicitant se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziţia unui singur tractor sau a unei maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
CAP. V
Criterii de eligibilitate a solicitantului şi conţinutul dosarului de finanţare
ART. 15
Criterii de eligibilitate a solicitantului
(1) Sunt eligibile pentru a beneficia de ajutor de stat în cadrul programului persoanele fizice care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare şi care deţin atestat de producător.
(2) Solicitanţii menţionaţi la alin. (1) vor fi consideraţi eligibili dacă îndeplinesc următoarele condiţii la momentul înscrierii în aplicaţie:
a) sunt producători agricoli, persoane fizice, care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare şi care deţin atestat de producător;
b) nu înregistrează obligaţii de plată la bugetul de stat şi bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi au domiciliul;
c) se angajează să predea spre casare un autovehicul uzat, personal sau prin intermediul unui cedent;
d) se angajează să achite contribuţia proprie;
e) nu au fost condamnaţi pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă;
g) nu obţin finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi investiţie care urmează a fi efectuată în baza schemei de ajutor de stat;
h) nu sunt în dificultate sau în alte situaţii similare, conform art. 6 lit. g) din schema de ajutor de stat;
i) nu deţin certificat de înregistrare în scopuri de TVA emis în conformitate cu art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 16
Conţinutul dosarului de finanţare
(1) Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicaţie sunt:
a) cererea de finanţare;
b) actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
e) atestatul de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie.
(2) Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.
CAP. VI
Aprobarea acordării ajutoarelor de stat
ART. 17
Termene şi condiţii
(1) În termen de maximum 60 de zile de la data înscrierii în program, se parcurg următoarele etape:
a) selectarea de către solicitant a unui dealer validat, prin intermediul aplicaţiei;
b) efectuarea analizei de către dealer a documentelor încărcate de solicitant;
c) aprobarea/respingerea/refuzul solicitanţilor de către dealer.
(2) Se consideră că a renunţat la finanţare solicitantul care nu selectează un dealer validat înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1), la expirarea căruia pierde rezervarea finanţării.
(3) În termen de maximum 30 de zile de la data selectării dealerului de către un solicitant, cu condiţia încadrării în cele 60 de zile prevăzute la alin. (1), dealerul analizează documentele încărcate de solicitant şi selectează în aplicaţie propunerea de:
a) aprobare a solicitanţilor care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate stabilite prin ghid;
b) respingere a solicitanţilor care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate;
c) refuz de a prelua solicitantul, după caz.
(4) În măsura în care din documentele încărcate conform art. 16 alin. (1) nu se poate stabili cu certitudine eligibilitatea solicitantului ori a proiectului în raport cu momentul înscrierii în program, dealerul validat are posibilitatea de a solicita clarificări, o singură dată, astfel:
a) completarea paginilor lipsă ale documentelor încărcate;
b) reîncărcarea documentelor emise online în forma iniţială, astfel cum au fost transmise solicitantului de autorităţile/instituţiile emitente;
c) încărcarea unor documente suplimentare care să clarifice eligibilitatea solicitantului, altele decât cele obligatorii, prevăzute la art. 16 alin. (1).
(5) Dealerul transmite solicitantului cererea de clarificare prin intermediul aplicaţiei.
(6) Solicitantul încarcă în aplicaţie răspunsul în maximum 10 zile de la cererea prevăzută la alin. (5).
(7) Atrage respingerea solicitantului:
a) lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 16 alin. (1);
b) neîndeplinirea termenului de valabilitate a unui document dintre cele prevăzute la art. 16 alin. (1);
c) neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
d) netransmiterea clarificărilor în condiţiile prevăzute la alin. (6).
(8) Dealerul este exonerat de orice răspundere privind imposibilitatea finalizării procesului de analiză în situaţia în care selectarea acestuia se realizează în ultimele 5 zile ale perioadei prevăzute la alin. (1).
ART. 18
Aprobarea finanţării
(1) Ca urmare a analizei efectuate conform art. 17 alin. (3), dealerul validat propune pentru aprobare, în aplicaţie, solicitanţii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în ghid.
(2) AFM generează, prin intermediul aplicaţiei, lista cuprinzând solicitanţii propuşi spre aprobare conform alin. (1).
(3) Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor prevăzute la alin. (2) şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare.
(4) Comitetul de avizare aprobă proiectele selectate pentru finanţare.
(5) AFM publică pe pagina sa de internet lista proiectelor aprobate pentru finanţare şi comunică beneficiarilor cuantumul ajutorului de stat.
(6) AFM nu încheie contract de finanţare cu beneficiarul persoană fizică, iar acordarea ajutorului de stat se realizează în baza aprobării Comitetului de avizare, potrivit alin. (3).
(7) În cazul decesului solicitantului de finanţare intervenit până la data aprobării acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, drepturile şi obligaţiile care decurg din aprobarea cererii de finanţare nu se transmit către succesori.
ART. 19
Respingerea proiectelor
(1) Ca urmare a analizei efectuate conform art. 17 alin. (3), dealerul validat propune pentru respingere, în aplicaţie, solicitanţii care nu îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în ghid.
(2) Dealerul validat are obligaţia de a comunica solicitantului motivele de fapt şi de drept care stau la baza deciziei de respingere pe motive de eligibilitate, conform prevederilor ghidului, şi/sau a refuzului de preluare a solicitantului.
(3) În situaţia menţionată la alin. (2), solicitantul poate selecta alt dealer validat, dacă se află în termenul prevăzut la art. 17 alin. (1).
(4) După împlinirea termenului prevăzut la art. 17 alin. (1) se vor realiza următoarele etape:
a) AFM generează prin intermediul aplicaţiei lista cuprinzând proiectele solicitanţilor respinşi conform alin. (1);
b) Comitetul director al AFM aprobă lista cuprinzând proiectele respinse de la finanţare;
c) AFM publică pe pagina de internet lista prevăzută la lit. a).
(5) Pierde rezervarea finanţării solicitantul care:
a) nu a selectat în aplicaţie un dealer validat;
b) a fost inclus în lista cuprinzând proiectele respinse de la finanţare, prevăzută la alin. (4);
c) a primit refuz de preluare.
CAP. VII
Soluţionarea contestaţiilor transmise de solicitanţi
ART. 20
Soluţionarea contestaţiilor transmise de solicitanţi
(1) Solicitanţii au dreptul de a formula contestaţie împotriva deciziei Comitetului director/hotărârii Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data publicării listei prevăzute la art. 19 alin. (4) lit. c) pe pagina de internet a AFM.
(2) Contestaţia se încarcă în aplicaţie în termenul prevăzut la alin. (1).
(3) Contestaţia va fi semnată olograf sau cu semnătură digitală calificată şi va cuprinde, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă, datele de identificare ale contestatarului, obiectul contestaţiei şi motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.
(4) Lista cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se va publica pe pagina de internet a AFM.
(5) Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. VIII
Implementarea proiectului şi mecanismul de finanţare a cheltuielilor eligibile
ART. 21
Obţinerea certificatului de distrugere
(1) În termen de 60 de zile de la aprobarea acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, beneficiarul are obligaţia să se prezinte la o unitate specializată în vederea dezmembrării, pentru obţinerea certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, să introducă în aplicaţie seria de şasiu a autovehiculului uzat şi să încarce în aplicaţie următoarele documente:
a) certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, emis pe numele beneficiarului/cedentului ulterior aprobării de către Comitetul de avizare;
b) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat, după caz;
c) declaraţia pe propria răspundere a cedentului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat şi îl cedează beneficiarului, în situaţia în care autovehiculul uzat este dobândit de la un cedent.
(2) Se consideră că a renunţat la finanţare beneficiarul care nu încarcă documentele înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1).
(3) Dealerul validat analizează documentele în termenul prevăzut la alin. (1).
(4) Dealerul validat are posibilitatea de a solicita clarificări, prin intermediul aplicaţiei.
(5) Aplicaţia va permite reîncărcarea documentelor, sub rezerva încadrării în termenul prevăzut la alin. (1).
(6) Atrag respingerea beneficiarului lipsa unui document sau neconformitatea acestora, precum şi netransmiterea clarificărilor în termenul prevăzut la alin. (1).
(7) Dealerul este exonerat de orice răspundere privind imposibilitatea finalizării procesului de analiză a documentelor, în situaţia în care încărcarea acestora se realizează în ultimele 5 zile ale perioadei prevăzute la alin. (1).
ART. 22
Implementarea proiectului
(1) Durata de implementare a proiectului este de 14 luni de la aprobarea acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, termen în care trebuie realizate de către dealerul validat:
a) efectuarea formalităţilor de vânzare-cumpărare şi predare-primire a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente;
b) emiterea şi introducerea facturii şi RO e-facturii în aplicaţie;
c) introducerea în aplicaţie a certificatului de conformitate a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente, din care să reiasă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 8 alin. (4).
(2) Ajutorul aprobat de AFM nu se poate suplimenta, beneficiarul având obligaţia să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei.
(3) Sumele acordate cu titlu de ajutor de stat în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 23
Decontarea cheltuielilor eligibile
Procedurile cuprinzând modul de transmitere a cererilor de decontare şi a documentelor justificative, precum şi alte instrucţiuni necesare pentru desfăşurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui şi se aduc la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituţiei, www.afm.ro.
CAP. IX
Monitorizarea proiectelor
ART. 24
Dispoziţii generale
(1) Monitorizarea programului, a investiţiilor realizate în baza ajutoarelor de stat acordate, precum şi a modului de respectare a condiţiilor prevăzute în prezentul ghid se realizează de către AFM pe o perioadă de 5 ani de la data achiziţionării tractoarelor/maşinilor agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente.
(2) Beneficiarii au următoarele obligaţii pe perioada de monitorizare:
a) să înregistreze permanent la primărie bunul achiziţionat prin program, pe numele lor;
b) să permită/să ia toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanţilor AFM/instituţiilor abilitate să verifice şi să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la faţa locului;
c) să furnizeze şi să transmită AFM orice informaţie sau documente relevante, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 15 zile de la data primirii notificării;
d) să nu înstrăineze bunul achiziţionat prin program până la finalul perioadei de monitorizare a ajutorului de stat acordat;
e) să păstreze documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicaţie 10 ani de la data achiziţionării bunului.
(3) Recuperarea ajutoarelor de stat, în cazul în care condiţiile de acordare a ajutorului nu au fost respectate, precum şi în cazul în care a fost acordat un ajutor ilegal fără îndeplinirea condiţiilor de compatibilitate prevăzute în legislaţia europeană aplicabilă, se realizează de către AFM, cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Deciziile Comisiei Europene prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat ilegal sau utilizat abuziv, nesuspendate conform legislaţiei comunitare în vigoare, reprezintă titlu executoriu pentru recuperarea sumelor de către furnizor de la beneficiarii ajutorului de stat ilegal. Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data rambursării/recuperării integrale a acestuia. Modalitatea de calcul al ratei dobânzii aplicabile este cea stabilită conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.
CAP. X
Dispoziţii finale
ART. 25
Reguli şi proceduri generale aplicate în cadrul programului
(1) Dealerul validat îşi asumă responsabilitatea privind stabilirea eligibilităţii solicitanţilor/proiectelor şi verificarea conformităţii şi valabilităţii documentelor încărcate în aplicaţie pentru beneficiarii pentru care solicită decontarea cheltuielilor aferente achiziţiei de tractoare/maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
(2) În situaţia în care aplicaţia este indisponibilă, toate termenele prevăzute în prezentul ghid care depind de funcţionarea ei se prelungesc corespunzător cu perioada în care aceasta nu a funcţionat.
(3) AFM nu poate fi trasă la răspundere pentru nerespectarea de către dealer a termenelor şi condiţiilor stipulate în prezentul ghid.
(4) AFM poate solicita de la toţi participanţii în program informaţii sau documente referitoare la gestionarea sumelor acordate cu titlu de ajutor de stat pentru finanţarea achiziţiei de tractoare/maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, oricând pe parcursul derulării programului, precum şi pe întreaga perioadă de monitorizare.
(5) AFM coordonează şi poate verifica procesul de analiză şi implementare a documentelor încărcate de solicitanţi/beneficiari în aplicaţie, prin analiza unui eşantion de 10% din numărul proiectelor selectate pentru finanţare.
(6) În situaţia în care în urma verificării de AFM prin eşantion a proiectelor selectate pentru finanţare se constată că 5% din beneficiari nu respectă prevederile ghidului, atât reprezentantul legal, cât şi dealerul validat pierd dreptul de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM.
(7) AFM, în calitate de furnizor de ajutor de stat, îşi rezervă dreptul de a nu achita/de a nu acorda ajutorul de stat sau de a solicita recuperarea ajutorului de stat deja plătit în cazul în care documentele sau informaţiile furnizate de către beneficiar se dovedesc a fi incorecte sau false.
ART. 26
Transmiterea obligaţiilor către terţi
(1) Drepturile şi obligaţiile care decurg din participarea în program a solicitanţilor ale căror cereri de finanţare au fost aprobate în condiţiile prezentului ghid se consideră preluate de succesorii în drepturi ai acestora, cu respectarea prevederilor art. 18 alin. (7).
(2) Prevederile alin. (1) se aplică începând cu etapa de implementare şi operează până la sfârşitul etapei de monitorizare.
(3) În situaţia în care, în aplicarea prevederilor alin. (1), în perioada de implementare, succesorii în drepturi ai solicitantului refuză preluarea drepturilor şi obligaţiilor solicitanţilor de finanţare, aceştia nu mai pot beneficia de sumele aprobate cu titlu de ajutor de stat în favoarea solicitantului prin program.
(4) Dacă situaţia prevăzută la alin. (3) intervine după decontarea de AFM a cheltuielilor aferente proiectului, până la împlinirea perioadei de monitorizare, AFM recuperează contravaloarea acestora, până la concurenţa sumelor acordate cu titlu de finanţare, de la succesorii în drepturi ai beneficiarului, în temeiul art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 27
Transferul beneficiarului către un alt dealer
(1) În situaţia în care livrarea tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, nu s-a realizat în ultimele 30 de zile din durata de implementare, din culpa dealerului validat, beneficiarul se poate transfera la alt dealer.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), beneficiarului i se acordă o nouă durată de implementare.
(3) În vederea transferului prevăzut la alin. (1), beneficiarul solicită, prin intermediul aplicaţiei, acordul atât al dealerului de la care se realizează transferul, cât şi al celui către care se efectuează.
(4) În vederea aprobării transferului, dealerul cu care s-a optat continuarea implementării proiectului va primi accesul la datele/finanţarea de care beneficiază beneficiarul transferat şi va efectua analiza documentelor încărcate în aplicaţie de către acesta.
(5) Pe perioada transferului beneficiarului de la un dealer la altul se suspendă durata de implementare a proiectului.
(6) În situaţia în care dealerul validat se află în imposibilitate de a-şi îndeplini obligaţia de furnizare a bunurilor finanţate în cadrul programului faţă de solicitanţii înscrişi în evidenţele sale, acesta notifică AFM transferul colectiv. În vederea aprobării de către AFM a transferului colectiv, dealerul va transmite odată cu solicitarea de transfer şi acordul semnat al beneficiarilor privind efectuarea transferului, indicând obligatoriu datele de identificare ale dealerului la care doreşte transferul.
ART. 28
Aplicarea regulilor privind ajutorul de stat
(1) Toate ajutoarele de stat acordate beneficiarilor de proiecte în baza schemei de ajutor de stat vor respecta condiţiile stabilite de reglementările europene privind ajutorul de stat aplicabile la acel moment.
(2) Ajutorul de stat acordat nu se cumulează cu alte ajutoare obţinute prin proiecte şi/sau programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi achiziţie efectuată în cadrul programului.
ART. 29
Păstrarea documentelor
(1) AFM este obligată să păstreze documentele şi informaţiile gestionate în cadrul programului pentru o perioadă de 10 ani începând cu data ultimei alocări specifice acordate în baza prezentului ghid.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat şi dealerii validaţi sunt obligaţi să păstreze pentru o perioadă de 10 ani toate documentele puse la dispoziţie/utilizate/gestionate în cadrul programului şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentului ghid.
(3) În condiţiile în care AFM consideră necesar, se poate solicita transmiterea documentelor în original, în copie legalizată sau în copie certificată „conform cu originalul“, atât pentru documentele aferente dosarului de finanţare, cât şi pentru cele prezentate în cererile de decontare.
ART. 30
Responsabilităţi privind gestionarea datelor cu caracter personal
(1) AFM răspunde, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor fizice participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează. Acestea declară că sunt de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM şi de către dealerul validat a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora de către AFM către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici. De asemenea, prin depunerea cererii de validare, dealerul declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate.
(2) Prin depunerea cererii de validare şi încheierea contractului de participare, dealerul se obligă să prelucreze datele cu caracter personal ale participanţilor în cadrul programului, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile, inclusiv Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), şi să gestioneze în condiţii de maximă siguranţă documentele depuse de către aceştia.
ART. 31
Reguli de publicitate
(1) Orice demers publicitar efectuat de către dealerul validat, în orice formă şi în orice mediu, trebuie să specifice că proiectul se realizează prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, derulat de AFM şi finanţat din Fondul pentru mediu.
(2) Orice reducere de preţ, sub orice denumire, promovată de către dealerul validat trebuie astfel prezentată publicului încât să nu genereze confuzii între aceasta şi suma acordată cu titlu de finanţare prin program.
(3) Regula prevăzută la alin. (2) se aplică întocmai şi în cazul proiectului sau programului promovat de către dealerul validat, în vederea evitării oricăror confuzii între acesta şi programul finanţat din Fondul pentru mediu de AFM.
(4) Dealerii validaţi sunt obligaţi să aplice pe tractoarele/maşinile agricole autopropulsate furnizate în cadrul programului un autocolant.
(5) Caracteristicile autocolantului prevăzut la alin. (4) vor fi aprobate prin dispoziţie a preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.
ART. 32
Publicarea informaţiilor relevante
(1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, la secţiunea Programe de finanţare.
(2) Singurele date, informaţii, proceduri şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la program sunt cele transmise sub forma comunicatelor de presă de către AFM şi/sau autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
ART. 33
Prevederi privind termenele
(1) Termenele stabilite prin ghid se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 şi 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Dacă, din motive legate strict de AFM (de exemplu, dar fără a se limita la, disfuncţionalităţi ale aplicaţiei informatice), participanţii în program se află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin ghid, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligaţiilor asumate faţă de terţi prin alte acte de natură juridică.
ART. 34
Raportul ghidului cu alte acte normative
Unde prezentul ghid nu dispune se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative de nivel superior.
ART. 35
Anexe
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ghid.
ANEXA 1
la ghid
CERERE
de validare a dealerului
Titlul programului: Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate
Denumirea completă a dealerului ..................................................
Înregistrat/Înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul ......................... cu nr. de ordine ........./...../....., cod de identificare fiscală ......................................, cont nr. ......................., deschis la Trezoreria ...................................................
Adresa sediului social: localitatea ............................, str. ...................... nr. ....., bl. ........, sc. ......, et. ...., ap. ....... judeţul/sectorul ......, cod poştal .............., telefon (fix şi mobil) ......................., e-mail .................................
Reprezentant legal .......(numele şi prenumele)......., CNP ............................, telefon (fix şi mobil) .................., e-mail ................
Prin prezenta, solicităm validarea în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, denumit în continuare program, şi perfectarea contractului de participare cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
În cadrul programului, societatea noastră va analiza dosarele solicitanţilor şi va comercializa tractoare şi maşini agricole autopropulsate, precum şi accesorii ale acestora, conform criteriilor tehnice stabilite la art. 8 alin. (4) din ghidul de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024, cu modificările ulterioare.
Subsemnatul, în calitate de reprezentant legal, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, următoarele:
a) societatea pe care o reprezint nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială;
b) societatea pe care o reprezint nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile prevăzute la lit. a) şi nici pentru orice altă situaţie similară;
c) mă oblig să analizez eligibilitatea solicitanţilor înscrişi şi conformitatea documentelor;
d) mă oblig să păstrez confidenţialitatea tuturor informaţiilor la care am acces, să respect prevederile legale de prelucrare şi protecţie a datelor cu caracter personal, inclusiv Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), şi voi lua toate măsurile necesare pentru a păstra confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor prelucrate;
e) declar că sunt de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate;
f) am luat cunoştinţă de faptul că, în situaţia în care în urma verificării de AFM prin eşantion a proiectelor selectate pentru finanţare se constată că 5% din beneficiari nu erau eligibili, atât subsemnatul, cât şi societatea pe care o reprezint pierdem dreptul de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM.
Declar că am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
Subsemnatul îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de validare şi în toate celelalte documente depuse şi garantez că datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte.
Am luat cunoştinţă că neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a acestor condiţii va duce automat la respingerea cererii de validare sau, ulterior, la returnarea integrală a sumelor decontate societăţii noastre de către AFM în cadrul programului.
Subsemnatul autorizez prin prezenta cerere de validare orice instituţie, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze date şi informaţii reprezentanţilor autorizaţi ai AFM cu privire la orice aspect tehnic şi financiar în legătură cu activitatea societăţii pe care o reprezint.
Prin semnarea prezentei cereri de validare confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.
Reprezentant legal
Numele şi prenumele ...................................
Semnătura ............................................
Data ...........................
ANEXA 2
la ghid
CONTRACT DE PARTICIPARE
Nr. ........ din ......................
Între părţile contractante: Administraţia Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod poştal 060031, cod de identificare fiscală ................., cont nr. .................., deschis la Trezoreria Statului Sector 6, Bucureşti, reprezentată legal prin .................. - preşedinte, în calitate de finanţator, în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, denumit în continuare program,
şi
.............................................. - S.R.L./S.A., cu sediul social în .................., cod poştal ..................., înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul ............. cu nr. ................, cod de identificare fiscală ................, cont nr. ......................., deschis la Trezoreria ......................................, reprezentată legal prin .............(numele şi prenumele)........, CNP .................................,
administrator, în calitate de dealer validat, denumit în continuare dealer,
a intervenit prezentul contract de participare, denumit în continuare contract.
ART. 1
Obiectul contractului
1.1. Prin prezentul contract, AFM plăteşte dealerului validat sumele solicitate în cererea de decontare, reprezentând cheltuieli eligibile efectuate de către beneficiarul finanţării şi facturate de dealer.
1.2. Programul este finanţat şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024, cu modificările ulterioare, denumit în continuare ghid. În cuprinsul contractului sunt utilizaţi termenii consacraţi prin ghid.
ART. 2
Durata contractului
Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părţi şi este valabil până la expirarea tuturor perioadelor de monitorizare aferente tractoarelor/maşinilor agricole autopropulsate comercializate prin program.
ART. 3
Mecanismul de finanţare
3.1. Decontarea se realizează prin depunerea de către dealer a cererilor de decontare în interiorul perioadei prevăzute la art. 2. Deconturile se vor transmite cu frecvenţă lunară, între datele 1-15 ale lunii.
3.2. Plata se realizează pe măsura decontării sumelor solicitate, prin debitarea contului de trezorerie al AFM şi creditarea contului deschis de către dealer, pe bază de cerere de decontare, însoţită în mod obligatoriu de documentele prevăzute în aceasta, în condiţiile în care cererea de decontare şi documentele aferente sunt complete şi corect întocmite.
3.3. Modelul cererii de decontare este prevăzut în anexa nr. 4 la ghid.
3.4. Programul se derulează în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
3.5. Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, dealerul având obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.
ART. 4
Obligaţiile părţilor
4.1. Dealerul se obligă:
a) să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
b) să furnizeze tractoare şi maşini agricole autopropulsate, precum şi accesorii ale acestora, în vederea finanţării achiziţiei acestora de AFM, în conformitate cu specificaţiile tehnice prevăzute la art. 8 alin. (4) din ghid;
c) să permită reprezentanţilor AFM şi altor organisme abilitate accesul la sediul său social şi punctele sale de lucru pentru examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile, precum şi a altor documente relevante în legătură cu derularea programului;
d) în îndeplinirea prezentului contract, să nu prezinte date, informaţii sau înscrisuri false, eronate ori incomplete;
e) să furnizeze, în maximum 15 zile de la notificarea AFM, orice informaţii sau documente suplimentare considerate necesare pentru îndeplinirea prezentului contract;
f) să specifice, în orice formă şi în orice mediu, în cazul oricărui demers publicitar efectuat cu privire la furnizarea tractoarelor şi/sau maşinilor agricole autopropulsate, precum şi a accesoriilor aferente, a căror achiziţie este finanţată de AFM în cadrul programului;
g) să prezinte orice reducere de preţ, indiferent de denumirea sub care este promovată, în aşa fel încât să nu genereze confuzii între aceasta şi suma acordată cu titlu de finanţare din Fondul pentru mediu;
h) să analizeze documentele încărcate de solicitanţi/beneficiari;
i) să justifice în scris motivele de fapt şi de drept care stau la baza deciziei de a refuza preluarea unui solicitant, de a considera un solicitant neeligibil sau, dacă acesta a fost aprobat, motivele de fapt şi de drept care stau la baza refuzului de a furniza bunurile achiziţionate prin finanţare în cadrul programului;
j) să păstreze confidenţialitatea tuturor informaţiilor la care are acces, să respecte prevederile legale de prelucrare şi protecţie a datelor cu caracter personal, inclusiv Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), să ia toate măsurile necesare pentru a păstra confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor prelucrate şi să gestioneze în condiţii de maximă siguranţă documentele depuse de către persoanele fizice;
k) să respecte integral condiţiile, etapele şi termenele stabilite în cuprinsul ghidului;
l) să asigure accesul, în vederea obţinerii finanţării, în mod nemijlocit şi nediscriminatoriu, al tuturor persoanelor fizice în cadrul programului, în ceea ce priveşte egalitatea de gen şi şanse, precum şi accesul persoanelor cu dizabilităţi, potrivit prevederilor legale;
m) să notifice AFM în situaţia în care se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţia de a furniza bunurile care urmează a fi finanţate în cadrul programului;
n) să păstreze şi să arhiveze toate contractele, actele şi documentele justificative şi contabile pentru toate operaţiunile derulate în cadrul programului şi să reconstituie, în condiţiile legii, documentele pierdute, sustrase sau distruse;
o) să aplice pe tractoarele/maşinile agricole autopropulsate furnizate în cadrul programului autocolantul prevăzut la art. 31 din ghid;
p) să ia măsuri de protecţie a datelor cu caracter personal pe care le colectează, prelucrează şi stochează/arhivează, pentru toate persoanele participante în cadrul proiectului;
q) să furnizeze beneficiarului tractorul/maşina agricolă autopropulsată, precum şi accesoriile acestora, după caz;
r) să asigure livrarea tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor, către beneficiari, înăuntrul termenului de implementare;
s) în situaţia în care dealerul nu livrează tractorul/maşina agricolă autopropulsată, inclusiv accesoriile aferente, înăuntrul duratei de implementare, din culpa sa exclusivă, în termen de maximum 90 de zile, să efectueze formalităţile de vânzare-cumpărare şi predare-primire şi să suporte contravaloarea intensităţii de finanţare aprobate;
ş) să asigure reparaţiile şi întreţinerea conformă a tractoarelor/maşinilor autopropulsate, precum şi a accesoriilor aferente, vândute prin program, utilizând un service autorizat RAR, fie deţinut propriu, fie printr-un contract cu un operator economic autorizat.
4.2. AFM se obligă:
a) să asigure plata în condiţiile menţionate prin prezentul contract, în limita fondurilor prevăzute prin bugetele anuale ale Fondului pentru mediu;
b) să pună la dispoziţia dealerului informaţiile legate de finanţare;
c) să permită accesul dealerului în aplicaţie în vederea introducerii informaţiilor sau completării acestora, în condiţiile prevăzute prin ghid;
d) să informeze dealerul validat, cu cel puţin o zi înainte, despre orice intervenţie tehnică a personalului propriu asupra aplicaţiei şi care poate determina imposibilitatea accesului dealerului la aceasta.
ART. 5
Răspunderea contractuală
5.1. Nerespectarea de către dealer a oricăreia dintre obligaţiile asumate prin prezentul contract constituie caz de culpă.
5.2. Constituie caz de culpă fapta dealerului de a comite nereguli de ordin financiar în cadrul programului şi în legătură cu acesta, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă.
5.3. Dealerul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe întreg parcursul derulării prezentului contract, AFM fiind degrevată în totalitate de orice responsabilitate.
5.4. Dealerul îşi asumă integral răspunderea atât pentru analiza documentelor încărcate de fiecare solicitant preluat, cât şi pentru motivele de fapt şi de drept care stau la baza refuzului de preluare a unui solicitant sau de furnizare a bunurilor achiziţionate în cadrul programului.
5.5. Dealerul rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sa.
5.6. Orice caz de culpă şi orice disfuncţionalitate apărute pe parcursul derulării prezentului contract vor fi notificate dealerului de către AFM, în maximum 10 zile de la constatare. În cazul în care deficienţele nu sunt înlăturate în termen de maximum 30 de zile de la data notificării sau nu pot fi înlăturate, AFM are dreptul de a lua următoarele măsuri:
a) sistarea temporară a utilizării finanţării sau suspendarea contractului până la remedierea cauzelor care au dus la sistare;
b) recuperarea sumelor virate către dealer, aferente cheltuielilor decontate în legătură cu care nu au fost înlăturate deficienţele, în cuantum egal cu contravaloarea respectivelor cheltuieli, la care se adaugă dobânzi calculate în temeiul art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
c) rezilierea contractului, cu îndeplinirea formalităţilor specifice de notificare, de 15 zile;
d) pierderea dreptului de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM, atât pentru dealer, cât şi pentru reprezentantul legal al acestuia.
5.7. În situaţia în care, în urma verificării eşantionului prevăzut la art. 25 alin. (5) din ghid, AFM constată că 5% dintre beneficiari nu erau eligibili, atât dealerul, cât şi reprezentantul legal al acestuia îşi pierd dreptul de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM.
ART. 6
Încetarea contractului
6.1. Prezentul contract încetează de drept:
a) la data prevăzută în cuprinsul acestuia;
b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii acestuia şi care conduc la modificarea clauzelor contractuale în asemenea măsură încât îndeplinirea prezentului contract ar fi contrară AFM şi interesului public; acest fapt va fi notificat dealerului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a luat cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe.
6.2. Contractul poate înceta prin reziliere, în condiţiile prevăzute la art. 5.
6.3. Prezentul contract încetează prin acordul părţilor, în cazul în care dealerul transferă colectiv către un alt dealer validat obligaţiile de furnizare de tractoare şi maşini agricole autopropulsate în vederea achiziţiei cu finanţare în cadrul programului derulat de AFM, pentru toţi beneficiarii săi înscrişi, cu condiţia acceptării preluării obligaţiilor de către unul sau mai mulţi dealeri validaţi.
ART. 7
Forţa majoră
7.1. Prin forţă majoră se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit după încheierea prezentului contract şi care împiedică părţile să îşi execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale.
7.2. Partea care invocă forţa majoră are următoarele obligaţii:
a) să notifice cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei;
b) să transmită, în termen de cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră, certificatul de forţă majoră emis de autoritatea competentă;
c) să comunice data încetării în termen de 5 zile de la încetare;
d) să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
7.3. Dacă nu se procedează la anunţare, în condiţiile şi termenele prevăzute, partea care invocă forţa majoră va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
7.4. Îndeplinirea prezentului contract va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
7.5. Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile pct. 7.2, exonerează de răspundere partea care o invocă.
7.6. Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau sunt estimate că vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune:
a) încetarea prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
b) modificarea contractului.
ART. 8
Cesiunea
8.1. Prezentul contract, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul niciunei cesiuni totale sau parţiale.
8.2. Prin excepţie de la pct. 8.1, dealerul poate ceda, total sau parţial, unui alt dealer din cadrul programului obligaţia de a furniza bunurile care urmează a fi achiziţionate în cadrul programului, precum şi celelalte obligaţii corelative realizării acesteia, în condiţiile prevăzute de ghid.
ART. 9
Litigii
9.1. Orice diferend rezultat din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
9.2. În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente.
ART. 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal
10.1. Colectarea, prelucrarea şi stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale părţilor contractante, reprezentanţilor acestora sau ale beneficiarilor sau coproprietarilor/devălmaşilor beneficiarilor ori ale împuterniciţilor acestora se vor realiza de ambele părţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016, precum şi cu respectarea legislaţiei naţionale în materie, în scopul implementării şi monitorizării proiectului, realizării obiectivului contractului, precum şi în scop statistic.
10.2. Datele cu caracter personal ale părţilor contractante, reprezentanţilor acestora sau ale beneficiarilor sau coproprietarilor/ devălmaşilor beneficiarilor ori ale împuterniciţilor acestora, aşa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) nr. 679/2016, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislaţia menţionată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de verificare şi urmărire a obiectivelor contractuale, în scopul şi temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract.
10.3. Părţile contractuale se vor informa şi notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securităţii prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgenţă a măsurilor tehnice şi organizatorice ce se impun şi în vederea notificării Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligaţiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016.
10.4. Părţile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informaţiilor prevăzute la punctul precedent dacă:
a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;
b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.
ART. 11
Publicarea datelor
Dealerul este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea, datele de începere şi de finalizare a proiectelor implementate, principalii indicatori ai programului, precum şi plăţile efectuate în cadrul programului.
ART. 12
Dispoziţii finale
12.1. Orice notificare în baza prezentului contract se face în scris, la următoarele adrese:
a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod poştal 060031;
b) pentru dealer: ............................., cod poştal .................; în cazul în care dealerul doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată AFM în scris.
12.2. Notificările făcute dealerului la adresa menţionată în cuprinsul pct. 12.1 sau la o altă adresă comunicată ulterior se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.
12.3. Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin împuternicire, noi, reprezentanţii legali ai dealerului, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
12.4. Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, exprimat în scris, prin act adiţional.
Administraţia Fondului pentru Mediu
Preşedinte,
.....................................
Dealer
Societatea ............................................. - S.A./S.R.L.
Prin reprezentant legal/împuternicit,
...........................................
ANEXA 3
la ghid
CERERE DE FINANŢARE
Titlul programului: Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate
A. Date de identificare
Numele şi prenumele ..............................., CNP .........................., telefon ...................., domiciliat în: judeţul ......................., localitatea: localitatea componentă .............................., codul poştal ................., str. ................................................. nr. .....
Subsemnatul, în calitate de producător agricol, persoană fizică, care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare, solicit înscrierea în Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, denumit în continuare program, în vederea obţinerii unui ajutor de stat în valoare de maximum ....... lei cu TVA, pentru achiziţia unui tractor/unei maşini agricole autopropulsate, precum şi a accesoriilor agricole aferente.
B. Cuantumul finanţării
Valoare intensitate:
65% [ ]
80%, pentru tânăr fermier [ ]
Valoare achiziţie:
euro: ......
lei: .........
Valoare ajutor de stat:
euro: ......
lei: .........
C. Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul, ....................................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că la momentul înscrierii în aplicaţie:
a) nu am fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
b) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă;
c) nu am obţinut finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi investiţie care urmează a fi efectuată în cadrul programului;
d) nu sunt în dificultate sau în alte situaţii similare, conform art. 6 lit. g) din schema de ajutor de stat aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.265/2024.
De asemenea:
a) nu deţin certificat de înregistrare în scopuri de TVA emis în conformitate cu art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
b) mă angajez să achit contribuţia proprie, în condiţiile prevăzute de ghidul de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024, cu modificările ulterioare, denumit în continuare ghid;
c) mă angajez să înregistrez permanent la primărie bunul achiziţionat prin program, pe numele meu;
d) sunt de acord ca reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) sau ai instituţiilor desemnate de autoritatea centrală pentru protecţia mediului sau ai altor instituţii cu atribuţii în verificarea şi controlul utilizării banului public să verifice utilizarea finanţării primite;
e) sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM şi dealerul validat a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora de către AFM către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
f) mă angajez să permit accesul reprezentanţilor AFM, precum şi al altor organisme abilitate de lege pentru inspectarea activităţilor/investiţiilor realizate din sumele acordate cu titlu de finanţare, inclusiv în perioada de monitorizare;
g) mă oblig să nu înstrăinez bunul achiziţionat prin program până la sfârşitul perioadei de monitorizare a ajutorului de stat acordat;
h) mă oblig să nu afectez investiţia finanţată şi funcţionarea acesteia până la expirarea perioadei de monitorizare;
i) voi păstra documentele încărcate în aplicaţie 10 ani de la data achiziţionării bunului;
j) nu cumulez ajutorul de stat care urmează a fi acordat de AFM cu alte ajutoare obţinute prin proiecte şi/sau programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi achiziţie efectuată;
k) nu am beneficiat de finanţări din alte surse/alte ajutoare de stat/de minimis pentru achiziţia bunului achiziţionat prin program.
Totodată, mă angajez că voi preda personal ori prin intermediul unui cedent un autovehicul uzat la orice unitate specializată în vederea dezmembrării şi voi efectua demersurile necesare în vederea casării şi emiterii certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, în termen de 60 de zile de la aprobarea ajutorului de stat.
D. Declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti, telefon 021.317.02.87, colectează şi prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/43/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
Prin acest document, Administraţia Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date şi despre drepturile care li se cuvin.
a) Date de contact
Administraţia Fondului pentru Mediu
Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
Număr de telefon: 021.317.02.87
b) Date de contact ale responsabilului cu protecţia datelor
E-mail: dpo@afm.ro
Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
Număr de telefon: (021)319.48.49, (021)319.48.50, fax: (021)317.02.89
c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personal: Administraţia Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică, implementarea financiară (plata) şi monitorizare. Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:
- verificarea cererilor de finanţare;
– selectarea proiectelor finanţate;
– stabilirea obligaţiilor contractuale;
– autorizarea plăţii către beneficiari;
– efectuarea plăţii către beneficiari;
– înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor;
– managementul informatic al plăţilor realizate către beneficiarii proiectelor.
Temeiul prelucrării este constituit din contractul de finanţare şi prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfăşurarea activităţilor aflate în legătură cu contractul de finanţare şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale, comunicăm aceste date către autorităţi publice, terţi sau împuterniciţi.
d) Destinatari ai datelor cu caracter personal
În fluxul de procesare şi stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:
- furnizori, prestatori, terţi sau împuterniciţi implicaţi în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menţionate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanţă etc.);
– operatori, titulari de drepturi, autorităţi publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice conferite de legislaţia europeană şi naţională.
e) Perioada stocării datelor
Toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală a dealerului validat prin care s-a realizat înscrierea în program până la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, respectiv a scopului, şi (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie şi/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (şi drepturile legitime ale altor persoane).
f) Drepturile persoanei vizate
Persoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administraţia Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislaţiei în domeniu:
- dreptul de acces;
– dreptul la rectificarea datelor;
– dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);
– dreptul la restricţionarea prelucrării;
– dreptul la portabilitatea datelor;
– dreptul la opoziţie;
– drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;
– dreptul la retragerea consimţământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;
– dreptul de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;
– dreptul la o cale de atac judiciară;
– dreptul de a fi notificat de către operator.
Prin prezenta, declar că am fost informat cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către Administraţia Fondului pentru Mediu, precum şi de dealerul validat care va implementa proiectul.
Solicitant de finanţare
Numele şi prenumele ..................................
Semnătura ...................................
NOTĂ:
Cererea de finanţare se completează prin tehnoredactare de solicitantul de finanţare şi se încarcă în aplicaţia informatică.
ANEXA 4
la ghid
CERERE DE DECONTARE
- model -
Titlul programului: Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate
Denumirea completă a dealerului validat .....................................
Înregistrat/Înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul ......................... cu nr. de ordine ...../...../........., cod de identificare fiscală ..........................., cont nr. ............................., deschis la Trezoreria ..........................................................
Adresa sediului social: localitatea ................................, str. ........................... nr. ........, bl. ......, sc. ......, et. ....., ap. ....., judeţul/sectorul ..............., cod poştal ........, telefon ....................., e-mail .................
Reprezentat/Reprezentată legal de ...................................., în calitate de ................................., prin .................................
Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal ............................., telefon .................., e-mail ............................
În baza Contractului de participare nr. ........./......., vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de decontare pentru suma de ........... lei.
Subsemnatul declar că am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii şi îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de decontare şi în listele beneficiarilor şi garantez că datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte. Totodată, declar pe propria răspundere că:
a) îmi asum realitatea, corectitudinea şi concordanţa cu prevederile ghidului de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.499/2024, cu modificările ulterioare, a documentelor analizate şi a celor prezentate la cererea de decontare;
b) certific respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 8 alin. (4) din ghidul anterior menţionat ale bunurilor achiziţionate prin program de solicitanţii aprobaţi;
c) am luat cunoştinţă de faptul că, în situaţia în care în urma verificării de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) prin eşantion a proiectelor selectate pentru finanţare se constată că 5% din beneficiari nu erau eligibili, atât subsemnatul, cât şi societatea pe care o reprezint pierdem dreptul de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM.
Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal*)
Numele şi prenumele ...................................
Funcţia .........................................................
Semnătura ...................................................
*) În cazul în care cererea de decontare este semnată de persoana împuternicită, se vor transmite inclusiv împuternicirea şi cartea de identitate a împuternicitului.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: