Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.136 din 27 iunie 2007  privind aprobarea Normelor de igiena pentru cabinetele de infrumusetare corporala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.136 din 27 iunie 2007 privind aprobarea Normelor de igiena pentru cabinetele de infrumusetare corporala

EMITENT: MINISTERUL SANATATII PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 19 iulie 2007

Având în vedere prevederile titlului I din <>Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii Publice,
vãzând Referatul de aprobare al Inspecţiei sanitare de stat nr. E.N. 6.848/2007,

ministrul sãnãtãţii publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele de igienã pentru cabinetele de înfrumuseţare corporalã, prevãzute în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Autoritatea de sãnãtate publicã din Ministerul Sãnãtãţii Publice şi Inspecţia sanitarã de stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii Publice, autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, inspecţiile sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitarã proprie, unitãţile publice şi private din domeniu vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã <>art. 78-83 din Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de igienã şi a recomandãrilor privind mediul de viaţã al populaţiei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 3 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare.

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Bucureşti, 27 iunie 2007.
Nr. 1.136.

ANEXA 1

DISPOZIŢII GENERALE

ART. 1
În sensul prezentului ordin, termenii de mai jos au urmãtoarele înţelesuri:
a) procedurã sau operaţiune - activitate de piercing, tatuaj, micropigmentare, tratament şi machiaj cosmetic, manichiurã, pedichiurã, epilare, frizerie, coafurã şi bãrbierit;
b) operator - persoanã care este instruitã şi executã operaţiunile de piercing, tatuaj, în condiţiile legii;
c) estetician - persoanã calificatã sã execute operaţiunile de îngrijire şi înfrumuseţare;
d) client - persoanã care solicitã servicii de piercing, tatuaj, micropigmentare, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiurã, pedichiurã şi epilare, de frizerie, coafurã, bãrbierit;
e) cabinet - locul în care se desfãşoarã activitãţile de piercing, tatuaj, micropigmentare, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiurã, pedichiurã şi epilare, de frizerie, coafurã şi bãrbierit;
f) piercing - înţeparea pielii şi a straturilor sale în scopul de a crea o breşã pentru a insera o bijuterie sau un alt ornament;
g) piercingul urechii - piercingul lobului şi/sau al zonei superioare cartilaginoase a urechii;
h) micropigmentare - procedurã asemãnãtoare din punct de vedere tehnic cu cea folositã în aplicarea tatuajului, de introducere a unui pigment sau colorant în stratul dermic al pielii, folositã pentru machiaj semipermanent, cum ar fi conturul buzelor şi al ochilor. Micropigmentarea dureazã mai mulţi ani, dar nu este permanentã;
i) tatuare - practicã de imprimare a unui însemn sau a unei figuri pe pielea umanã prin împunsãturi şi de introducere a unui pigment, cu carater permanent;
j) epilare - proces prin care se îndepãrteazã temporar sau definitiv pãrul nedorit din diferite zone ale corpului;
k) machiaj - aplicare temporarã a unui produs cosmetic care are aceastã funcţie, pe zona feţei, gâtului şi bustului;
l) tratament cosmetic - procedurã de curãţare, masaj şi îngrijire a pielii de un anumit tip al tenului sau având o anumitã afecţiune;
m) manichiurã - proceduri de îngrijire şi înfrumuseţare a mâinilor şi a unghiilor de la mâini;
n) pedichiurã - proceduri de îngrijire şi înfrumuseţare a picioarelor şi a unghiilor de la picioare;
o) aplicarea unghiilor artificiale - modalitate de extensie a unghiilor naturale cu ajutorul diferitelor produse şi tehnici;
p) bãrbierit - procedeu de îndepãrtare a pãrului de pe faţã şi gât cu ajutorul unui instrument sau obiect tãios;
q) frizat, coafat - procedurã de scurtare, aranjare şi îngrijire a pãrului;
r) anestezice - medicamente prin administrarea cãrora este diminuatã sau suprimatã sensibilitatea la durere;
s) timp de vindecare - timpul necesar vindecãrii canalului în care a fost inseratã bijuteria sau a zonei în care s-a efectuat tatuajul, dupã lezarea ţesutului.
ART. 2
(1) Cabinetul trebuie sã aibã incinte separate pentru fiecare dintre urmãtoarele activitãţi:
a) accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor;
b) desfãşurarea procedurilor;
c) pãstrarea echipamentului, instrumentarului şi a articolelor curate, dezinfectate şi sterile, în dulapuri separate şi închise, în spaţii lipsite de praf şi umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate;
d) depozitarea echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curãţenie.
(2) Se acceptã amenajarea cel puţin a unui spaţiu pentru curãţarea, dezinfecţia, sterilizarea instrumentarului şi a materialelor refolosibile, în camera de desfãşurare a procedurilor.
(3) Pereţii, podelele şi tavanele din fiecare camerã trebuie sã fie bine întreţinute, netede, lavabile, confecţionate din materiale neabsorbante, care sã poatã fi uşor spãlate şi curãţate, iar culorile acestor suprafeţe trebuie sã fie deschise; în cazul finisajelor nelavabile, curãţarea se face prin aspirare.
(4) Incintele trebuie sã fie adecvat luminate cu luminã artificialã şi naturalã.
(5) Incintele trebuie sã fie bine ventilate, pentru a se elimina fumul, praful sau vaporii.
(6) Cabinetul trebuie sã fie dotat cu grup sanitar, întreţinut corespunzãtor din punct de vedere igienico-sanitar şi bine ventilat.
(7) Este obligatoriu sã existe chiuvetã pentru spãlarea materialelor rezultate ca urmare a efectuãrii procedurilor, precum şi chiuvetã separatã pentru spãlarea şi dezinfecţia mâinilor, situatã în camera de desfãşurare a procedurii. Se asigurã obligatoriu apã potabilã curentã rece şi caldã, în cantitãţi suficiente, sãpun antibacterian, periuţã de unghii şi prosop de hârtie de unicã folosinţã sau dispozitive pentru uscarea mâinilor.
(8) Numãrul optim de dotãri sanitare se va stabili conform normelor de proiectare, în funcţie de numãrul de operatori şi clienţi ai unitãţii.
(9) Toate suprafeţele trebuie menţinute în perfectã stare de curãţenie şi întreţinere. Suprafeţele pe care se desfãşoarã tratamentele sau cele aflate în zona de sterilizare trebuie sã fie confecţionate din materiale neporoase, neabsorbante.
(10) Cabinetul trebuie sã fie dotat cu mijloace pentru precolectarea şi colectarea deşeurilor periculoase, precum şi a celor menajere: recipient cu capac, pubelã, containere şi saci colectori de unicã folosinţã; colectarea, depozitarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor se fac conform prevederilor legale în vigoare.
(11) Încãperile sau platformele impermeabilizate amenajate pentru depozitarea recipientelor de colectare a reziduurilor solide sunt racordate la un hidrant şi la reţeaua de canalizare, pentru a fi curãţate când este necesar, cât şi pentru spãlarea şi dezinfecţia recipientelor.
(12) Dezinsecţia periodicã se va face la 3 luni, iar deratizarea periodicã se va face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operaţiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor.
(13) Se interzic fumatul, consumul de bãuturi alcoolice, de substanţe stupefiante, precum şi accesul animalelor în cabinet; este obligatorie afişarea acestor interdicţii la loc vizibil.
(14) La amenajarea cabinetului este obligatoriu sã se ia mãsuri de protecţie a locaţiei împotriva insectelor şi rozãtoarelor.
(15) Cabinetul trebuie sã fie dotat cu trusã sanitarã de prim ajutor, uşor accesibilã, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 3
Asigurarea igienei mâinilor operatorului/ esteticianului se face respectându-se urmãtoarele reguli:
a) spãlarea mâinilor se face cu sãpun antibacterian şi apã curentã potabilã;
b) uscarea se face cu prosoape sau şervete de unicã folosinţã sau prin folosirea unui aparat de uscare a mâinilor; este interzisã folosirea prosoapelor textile de multifolosinţã;
c) dezinfecţia mâinilor se face cu un produs biocid, destinat dezinfecţiei mâinilor.
ART. 4
(1) Igiena mâinilor este obligatorie în urmãtoarele situaţii, respectându-se condiţiile prevãzute la art. 3:
a) înainte şi dupã efectuarea procedurii;
b) când se contamineazã accidental cu sânge, fluide corporale sau secreţii;
c) dupã îndepãrtarea mãnuşilor de protecţie;
d) dupã folosirea toaletei;
e) înainte şi dupã servirea mesei;
f) dupã efectuarea unor operaţiuni care duc la contaminarea mâinilor.
(2) Unghiile operatorului vor fi tãiate scurt şi curate.
(3) În situaţia în care operatorul/esteticianul prezintã la nivelul mâinilor leziuni, iritaţii sau orice altã afecţiune dermatologicã, se interzice practicarea procedurii pânã la vindecarea acestora.
ART. 5
(1) Cabinetelor în care se desfãşoarã activitãţi de înfrumuseţare li se aplicã dispoziţiile <>Ordinului ministrului sãnãtãţii publice nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curãţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unitãţile sanitare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 21 februarie 2007, cu modificãrile ulterioare.
(2) Suprafeţele, instrumentele, echipamentele şi accesoriile utilizate trebuie curãţate, dezinfectate şi/sau sterilizate, conform prevederilor legale în vigoare, respectându-se recomandãrile producãtorului.
(3) Materialele, instrumentele, accesoriile şi echipamentele de unicã folosinţã se folosesc pentru un singur client.
(4) Toate echipamentele, instrumentele şi materialele de unicã folosinţã trebuie îndepãrtate imediat dupã ce au fost folosite la un client.
(5) Procedurile pentru operaţiile de sterilizare, recomandate de cãtre producãtorul aparatului utilizat în acest scop, trebuie sã fie disponibile în cursul acţiunilor de inspecţie.
(6) Se admite posibilitatea sterilizãrii instrumentarului într-o unitate sanitarã specializatã. Dacã sterilizarea se efectueazã în altã parte decât locaţia cabinetului, trebuie sã se facã dovada sterilizãrii prin urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat între cele douã pãrţi;
b) data sterilizãrii şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
c) cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
d) tipul de sterilizare folosit, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
e) condiţiile de transport al instrumentarului sterilizat.
(7) Se utilizeazã doar produse biocide, autorizate conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piaţã a produselor biocide, cu modificãrile ulterioare.
(8) Soluţiile de lucru din produse biocide, utilizate pentru dezinfecţie, se preparã, se pãstreazã şi se utilizeazã conform instrucţiunilor producãtorului.
(9) Toate recipientele şi containerele, altele decât ambalajul original al producãtorului, folosite pentru dezinfecţie, trebuie etichetate adecvat în privinţa conţinutului, concentraţiei şi datei la care soluţiile de lucru au fost preparate.
(10) Echipamentul electric, care nu poate fi imersat în lichid, trebuie curãţat prin ştergere şi pulverizat cu un produs biocid.
(11) Instrumentarul care necesitã sterilizare trebuie sã fie împachetat individual în ambalaje aprobate pentru sterilizare sau în seturi care sunt folosite pentru o singurã procedurã. Ambalajele trebuie inscripţionate cu data sterilizãrii şi numele persoanei care a efectuat sterilizarea. Ambalajele cu instrumentele sterilizate trebuie menţinute în condiţii corespunzãtoare de asigurare a sterilizãrii şi depozitate într-un loc închis, lipsit de umiditate şi praf, la care existã acces controlat. Este obligatorie afişarea interdicţiei de acces al persoanelor strãine în locul/camera de pãstrare a obiectelor şi echipamentelor curate, sterile sau dezinfectate.
(12) Fiecare pachet cu instrumentar sterilizat trebuie monitorizat în privinţa sterilizãrii, utilizându-se indicatorii chimici sau biologici.
(13) Procedurile de sterilizare efectuate conform recomandãrilor producãtorului aparatului se înregistreazã şi trebuie sã fie disponibile în cursul acţiunilor de inspecţie.
(14) Înregistrãrile scrise cu privire la procedurile zilnice de sterilizare şi dezinfectare, efectuate conform prevederilor <>Ordinului ministrului sãnãtãţii publice nr. 261/2007 , cu modificãrile ulterioare, se pãstreazã de cãtre persoana responsabilã.
(15) Înregistrãrile procedurii sterilizãrii trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) metoda şi parametrii de sterilizare;
b) data sterilizãrii;
c) cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
d) numele sau iniţiala persoanei care a sterilizat instrumentarul;
e) monitorizarea sterilizãrii prin indicatorii chimici sau biologici.
(16) Instrumentarul sterilizat şi depozitat conform prevederilor legale în vigoare, care nu a fost folosit în decurs de 24 de ore de la data sterilizãrii, trebuie resterilizat înainte de folosire, excepţie fãcându-se pentru instrumentarul presterilizat.
(17) Persoana responsabilã cu sterilizarea instrumentarului trebuie sã demonstreze în cadrul inspecţiei cã procedurile de sterilizare au fost executate corect şi optim.
(18) Dacã se folosesc instrumente presterilizate, trebuie sã existe documentaţia furnizatã de producãtor în care sã fie descrisã metoda de sterilizare şi precizate recomandãrile de depozitare şi menţinere a sterilitãţii. Aceastã documentaţie trebuie furnizatã în cursul acţiunilor de inspecţie. Persoanele responsabile cu depozitarea şi manipularea instrumentarului sterilizat trebuie sã respecte instrucţiunile producãtorului de menţinere a sterilitãţii.
(19) Fiecare cabinet sau locaţie temporarã trebuie sã menţinã înregistrãrile privind dezinfecţia şi sterilizarea disponibile în timpul acţiunilor de inspecţie şi acestea trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) date despre produsul biocid folosit (denumire comercialã, aviz sanitar, fişã de securitate);
b) domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
c) data, frecvenţa dezinfecţiei;
d) numele persoanelor care sunt responsabile cu dezinfecţia.
(20) Curãţenia trebuie efectuatã la sfârşitul sau la începutul programului de lucru, precum şi ori de câte ori este necesar, de cãtre personal calificat.
(21) Deşeurile periculoase rezultate în urma activitãţilor se colecteazã separat, se depoziteazã, se transportã şi se neutralizeazã, în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 219/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activitãţile medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţionalã de date privind deşeurile rezultate din activitãţile medicale, cu modificãrile ulterioare.
ART. 6
Controlul substanţelor şi al preparatelor chimice periculoase se face cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) anumite substanţe şi preparate chimice periculoase folosite în practica curentã trebuie sã fie însoţite de fişa de siguranţã a produsului, eliberatã de cãtre producãtor, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, cu modificãrile ulterioare; fişa de siguranţã trebuie înmânatã beneficiarului înainte sau odatã cu prima livrare a substanţei sau preparatului chimic respectiv;
b) personalul care manipuleazã astfel de substanţe sau preparate chimice periculoase trebuie sã fie instruit şi sã semneze fişa de instruire pentru protecţia muncii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c) substanţele şi preparatele chimice şi cosmetice trebuie sã fie folosite în conformitate cu instrucţiunile producãtorului, în condiţiile legii.
ART. 7
Este interzisã folosirea creioanelor hemostatice sau a alaunului pentru a opri sângerarea.
ART. 8
Înainte de începerea tratamentului se efectueazã evaluarea stãrii pielii, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) înainte de începerea tratamentului de înfrumuseţare, zona respectivã de piele sau unghie trebuie evaluatã;
b) dacã clientul prezintã în zona care urmeazã a fi tratatã leziuni deschise, infecţii, inflamaţii sau boli dermatologice, tratamentul trebuie amânat.
ART. 9
(1) Angajatorul trebuie sã asigure angajaţilor sãi cursuri periodice de instruire, conform reglementãrilor Ministerului Sãnãtãţii Publice şi Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, astfel încât prin activitãţile desfãşurate de aceştia sã nu fie afectatã sãnãtatea lor şi a clienţilor.
(2) Personalul angajat are obligaţia de a efectua controale medicale la angajare şi controale periodice, conform prevederilor legislaţiei în vigoare; documentele care dovedesc efectuarea acestor controale medicale se pun la dispoziţia inspectorilor sanitari, în timpul acţiunilor de inspecţie.
(3) Personalul angajat trebuie sã cunoascã toate reglementãrile domeniului sãu de activitate.
(4) Personalul angajat trebuie sã demonstreze competenţã în folosirea materialelor şi a procedurilor, în conformitate cu responsabilitãţile atribuite, astfel încât sã previnã orice pericol pentru sãnãtate.
(5) Pentru acordarea primului ajutor în caz de accidente, angajaţii trebuie sã aibã la dispoziţie trusã de prim ajutor, facilitãţi şi personal instruit pentru acordarea primului ajutor.

ANEXA 2

NORME DE IGIENĂ
pentru serviciile din cabinetele de piercing şi tatuaj

ART. 1
(1) Spaţiile de desfãşurare a activitãţilor de tatuare, micropigmentare şi/sau piercing trebuie sã aibã incinte separate, respectându-se prevederile art. 2 din anexa nr. 1 la ordin.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), piercingul urechii se poate executa şi în alte locaţii decât cele special amenajate, cu condiţia utilizãrii unui dispozitiv special, numit pistol, precum şi a unor cercei speciali, sterili, destinaţi acestui tip de operaţiune, cu respectarea prevederilor <>Ordinului ministrului sãnãtãţii publice nr. 261/2007 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Procedurile de tatuaj şi piercing se desfãşoarã cu condiţia asigurãrii de module separate, care cuprind cel puţin o masã de lucru, scaun de lucru, instrumentar şi materiale de lucru specifice fiecãrei activitãţi.
(4) Dacã se furnizeazã şi alte servicii de înfrumuseţare, acestea trebuie sã se desfãşoare în incinte separate.
(5) Temperatura din camera de lucru trebuie sã fie confortabilã şi sã nu se situeze sub 22°C.
ART. 2
Asigurarea echipamentului de protecţie se face cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
1. Operatorul trebuie sã foloseascã mãnuşi sterile, de tip chirurgical, în timpul executãrii procedurii, fiind obligatorie şi igiena mâinilor; folosirea echipamentului se face cu respectarea urmãtoarelor reguli:
a) mãnuşile din latex sau vinil se folosesc pentru un singur client; pentru prevenirea alergiei prin folosirea prelungitã a mãnuşilor din latex se vor utiliza mãnuşi confecţionate din vinil;
b) mãnuşile se înlocuiesc ori de câte ori este întreruptã activitatea şi operatorul efectueazã operaţiuni care duc la contaminarea acestora, precum şi dacã acestea sunt înţepate sau rupte în timpul procedurii;
c) nu se folosesc mãnuşi de tip menajer; acestea pot fi folosite doar pentru spãlarea instrumentarului, curãţenie şi colectarea deşeurilor rezultate în urma activitãţilor prestate.
2. Operatorul trebuie sã foloseascã echipament de lucru de culoare albã, lavabil, curat şi dezinfectat sau de unicã folosinţã, precum şi bonetã cu care se acoperã pãrul în întregime. În cazul în care se anticipeazã posibilitatea de murdãrire, trebuie folosit un şorţ impermeabil.
3. Dacã se anticipeazã o sângerare abundentã, trebuie folosit un echipament de protecţie adiţional (ochelari de protecţie, mascã oronazalã), pentru a se proteja faţa operatorului de stropii de sânge.
4. Este interzisã folosirea prosoapelor din bumbac ca echipament de protecţie.
ART. 3
(1) În vederea prevenirii transmiterii hepatitei B se recomandã:
a) imunizarea operatorului care efectueazã activitãţi de piercing, tatuaj şi micropigmentare împotriva hepatitei B, atât pentru protecţia acestuia, cât şi a clientului;
b) imunizarea împotriva hepatitei B şi a personalului angajat care este implicat în curãţarea instrumentelor care pot penetra pielea, a produselor contaminate cu sânge şi a echipamentelor; în situaţia în care s-a fãcut imunizarea personalului expus la risc, angajatorul trebuie sã pãstreze actele care dovedesc imunizarea.
(2) Dacã un membru al personalului a suferit un accident ca urmare a folosirii unui obiect ce poate penetra pielea, acesta trebuie sã solicite control medical de specialitate.
(3) Imunizarea nu constituie un substitut pentru respectarea normelor de igienã în cabinet.
ART. 4
(1) Înregistrãrile referitoare la clienţi pentru procedurile de tatuaj, micropigmentare şi piercing se pãstreazã de cãtre operator.
(2) Înainte de începerea procedurilor de piercing, tatuaj sau micropigmentare, clientul este informat asupra posibilelor riscuri generate de procedurã, asupra mãsurilor de igienã ce trebuie luate dupã efectuarea procedurii şi altor detalii tehnice despre tratament.
(3) Fiecare solicitant trebuie sã completeze şi sã semneze o declaraţie pe propria rãspundere, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2a) pentru operaţiunea de tatuaj sau conform anexei nr. 2b) pentru operaţiunea de piercing. Anexele nr. 2a) şi 2b) fac parte integrantã din prezentele norme.
(4) Operatorul are obligaţia sã comunice clientului instrucţiuni verbale şi scrise, dupã fiecare şedinţã, cu privire la întreţinerea tatuajului şi a locului unde s-a efectuat piercingul. Instrucţiunile scrise cu privire la îngrijire trebuie sã avertizeze clientul asupra obligativitãţii de a informa operatorul care a efectuat tatuajul, micropigmentarea sau piercingul despre primele semne de inflamaţie anormalã, vindecare întârziatã sau posibilã infecţie.
(5) La nivelul unitãţii trebuie sã existe un registru care sã cuprindã urmãtoarele date:
a) data la care s-a efectuat procedura;
b) date despre client: nume şi numãr de telefon;
c) procedura efectuatã: tatuaj, micropigmentare şi/sau piercing;
d) situaţii în care au intervenit evenimente neplãcute cauzate de procedurã.
(6) Registrele şi declaraţiile pe propria rãspundere trebuie pãstrate timp de 2 ani de la data efectuãrii procedurii.
ART. 5
Urmãtoarele situaţii, în care procedura de tatuare, micropigmentare şi/sau piercing poate avea efecte negative asupra sãnãtãţii clientului, se afişeazã la loc vizibil:
a) diabet zaharat;
b) hemofilie (sângerãri care se opresc greu);
c) boli de inimã;
d) boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la sãpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice;
e) manifestãri sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele;
f) boli transmisibile;
g) stãri lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie;
h) sarcinã, alãptare;
i) deficienţe imunitare;
j) cicatrici cheloide.
ART. 6
(1) Este interzisã efectuarea operaţiunilor de piercing corporal persoanelor cu vârsta sub 16 ani şi de tatuaj persoanelor cu vârsta sub 18 ani.
(2) Este interzisã tatuarea persoanelor cu vârsta sub 16 ani chiar dacã existã acordul pãrintelui, tutorelui sau curatorului, dupã caz.
(3) Se pot executa manevre de piercing, tatuaj şi/sau micropigmentare la persoanele minore numai în situaţia în care minorul este însoţit de pãrinte, tutore sau curator, dupã caz, care sã declare în scris, pe versoul declaraţiei pe propria rãspundere, în faţa operatorului, faptul cã minorul are permisiunea acestuia pentru efectuarea procedurii.
(4) Este interzisã efectuarea piercingului organelor genitale la persoanele care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
ART. 7
Sub sancţiunea rãspunderii penale şi civile, se interzic mutilarea genitalã sub orice formã, precum şi orice altã procedurã ce poate fi definitã ca o circumcizie la femei; nu este luat în considerare acordul femeilor la niciuna dintre procedurile definite ca circumcizie a propriei persoane.
ART. 8
(1) În situaţia în care existã suspiciuni cu privire la existenţa unor afecţiuni sau boli relevante, operatorul poate solicita clientului o adeverinţã medicalã emisã de medicul de familie, care sã ateste starea de sãnãtate a clientului.
(2) Operatorii au obligaţia de a nu efectua proceduri urmãtoarelor categorii de persoane:
a) persoane aflate în stare de ebrietate sau care dovedesc o incapacitate de decizie datoratã utilizãrii alcoolului sau a medicamentelor;
b) persoane care prezintã semne de injectare intravenoasã a drogurilor;
c) persoane care prezintã arsuri de soare, boli de piele sau cicatrici în zona aleasã pentru tatuaj, micropigmentare şi/sau piercing;
d) persoane care au afecţiuni dermatologice, inflamaţii sau infecţii prezente în zona în care urmeazã a fi executatã procedura;
e) persoane care intrã sub incidenţa art. 5 şi 6.
ART. 9
Normele privind curãţarea, sterilizarea şi dezinfecţia se aplicã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) pistolul utilizat în piercingul urechii trebuie curãţat dupã fiecare utilizare;
b) este obligatorie sterilizarea sau dezinfecţia bijuteriilor ce urmeazã a fi inserate şi a implanturilor folosite în practicile de piercing, precum şi a instrumentelor utilizate, conform prevederilor legale în vigoare;
c) perioada dintre deschiderea sterilizatorului şi inserţia bijuteriei trebuie sã fie cât mai scurtã posibil: bijuteria, rãcitã în interiorul sterilizatorului închis, se insereazã de cãtre operator în decurs de un minut de la scoaterea acesteia din sterilizator; respectarea acestui timp de lucru minimizeazã riscul de apariţie a infecţiilor;
d) dupã inserţie, bijuteria nu se schimbã; în cazul în care bijuteria este respinsã ulterior şi îndepãrtatã, aceasta va fi refolositã doar în cazul în care este curãţatã şi sterilizatã conform metodelor prevãzute anterior; în cazul apariţiei unui efect advers datorat bijuteriei, aceasta nu va fi refolositã;
e) suprafeţele de lucru pãtate de fluide biologice, sânge, secreţii etc., trebuie curãţate şi apoi dezinfectate, conform prevederilor legale în vigoare, respectând timpii şi concentraţiile recomandate de producãtor;
f) dezinfecţia mediului din camera de lucru se face, conform prevederilor legale în vigoare, cu respectarea instrucţiunilor producãtorului.
ART. 10
Normele privind materialele folosite în cabinetele de tatuaj şi piercing se aplicã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) bijuteria de piercing corporal este diferitã de bijuteria tradiţionalã, fiind conceputã astfel încât sã minimizeze riscul de afundare, lãcrimare şi migrare;
b) este interzisã utilizarea bijuteriilor care conţin nichel nr. CAS 7440-0-20, nr. EINECS 231-11-14 sau/şi compuşii sãi, precum şi alte substanţe sau metale toxice;
c) este interzisã introducerea pe piaţã a produselor utilizate în piercing, dacã acestea nu sunt conforme cu prevederile legale în vigoare;
d) bijuteriile destinate piercingului care sunt din materiale metalice şi nemetalice trebuie sã fie însoţite de certificate de calitate emise de producãtor sau de buletine de analizã emise de laboratoare acreditate;
e) la prima penetrare a pielii se folosesc bijuterii special destinate piercingului, eventual bijuterii hipoalergice, cu excepţia lobului urechii;
f) pigmenţii şi coloranţii utilizaţi trebuie sã fie însoţiţi de certificate de calitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
g) pe ambalajul pigmenţilor şi al coloranţilor utilizaţi se va gãsi o etichetã ce cuprinde şi urmãtorul avertisment: "Unele persoane pot prezenta reacţii alergice la acest produs."
ART. 11
Normele de igienã obligatorii în timpul şi dupã aplicarea tratamentelor de tatuaj, micropigmentare şi piercing sunt urmãtoarele:
1. Pentru tratamentul de tatuaj sau micropigmentare:
a) înainte de începerea operaţiunii de tatuaj se fac pregãtirea psihicã a clientului, precum şi un test de alergie la pigmentul sau colorantul ce urmeazã a fi utilizat;
b) înainte de începerea procedurii de tatuaj, pielea trebuie curãţatã şi apoi dezinfectatã cu un produs biocid, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisã dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu alte produse decât cele care sunt destinate acestui scop;
c) dacã zona de aplicare a procedurii trebuie bãrbieritã, operatorul foloseşte un aparat de ras de unicã folosinţã, dupã care pielea clientului se spalã şi se dezinfecteazã;
d) substanţele aplicate pe pielea clientului în vederea transferului desenului de pe tipar trebuie sã fie de unicã folosinţã;
e) tiparele de hârtie şi trasatorul utilizate pentru transferul desenului trebuie sã fie de unicã folosinţã şi trebuie aruncate dupã ce au fost utilizate la un client;
f) pentru fiecare client se asigurã pãrţi separate de pigmenţi sau coloranţi, provenite din containere sau flacoane originale, în recipiente sterile, de unicã folosinţã. Toţi coloranţii sau pigmenţii rãmaşi în urma procedurii efectuate la un client trebuie colectaţi şi înlãturaţi imediat dupã terminarea şedinţei; este interzisã utilizarea acestora la un alt client;
g) combinarea şi amestecarea pigmenţilor sau a coloranţilor în vederea obţinerii altor culori se fac în recipiente sterile, de unicã folosinţã;
h) excesul de pigment sau colorant aplicat pe pielea clientului trebuie înlãturat cu ajutorul unui şerveţel de hârtie moale, de unicã folosinţã, cu apã şi sãpun antibacterian;
i) timpul de execuţie a unui tatuaj nu trebuie sã fie mai mare de 4 ore. Dacã tatuajul necesitã o duratã mai mare de lucru, acesta se va face în mai multe şedinţe şi nu se va continua pânã ce vechea ranã nu este vindecatã;
j) dupã finalizarea tatuajului, operatorul trebuie sã cureţe pielea cu un şerveţel curat, de unicã folosinţã, îmbibat cu un produs biocid, exceptând zona din jurul ochilor, şi sã plaseze o folie de plastic sterilã care sã acopere desenul, sã adere la piele cu ajutorul unei benzi adezive de uz medical şi sã fie pãstratã cel mult douã ore;
k) la sfârşitul şedinţei de tatuaj se fotografiazã tatuajul şi se pãstreazã împreunã cu declaraţia pe propria rãspundere;
l) etapele procedurii de micropigmentare sunt similare celor prevãzute mai sus.
2. Pentru tratamentul de piercing:
a) înainte de începerea procedurii de piercing, pielea trebuie curãţatã şi apoi dezinfectatã cu un antiseptic, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisã dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu produse care nu sunt destinate acestui scop;
b) instrumentele refolosibile se vor dezinfecta şi steriliza, conform prevederilor <>Ordinului ministrului sãnãtãţii publice nr. 261/2007 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 12
(1) Se folosesc numai anestezice autorizate de Agenţia Naţionalã a Medicamentului.
(2) Administrarea produselor anestezice injectabile se face numai de cãtre cadre medicale, iar produsul injectabil se administreazã folosindu-se seringi şi ace sterile de unicã folosinţã.
(3) Se permite folosirea de spray-uri şi creme cu efect anestezic local.
(4) Anestezierea mucoaselor se face numai cu substanţe aprobate pentru mucoase.
(5) Este interzisã folosirea anesteziei în piercingul limbii.
(6) Spray-ul anestezic trebuie depozitat cu atenţie, monitorizat în timpul depozitãrii şi evacuat ca deşeu periculos, conform prevederilor legale în vigoare.
(7) Este interzisã anestezia cu clorurã de etil în tratamentele de piercing corporal.
ART. 13
(1) Operatorul trebuie sã informeze clientul asupra unitãţilor medicale cãrora li se va putea adresa în cazul apariţiei complicaţiilor ca urmare a piercingului corporal şi inserţiei bijuteriei.
(2) Complicaţiile care pot surveni dupã piercing sunt urmãtoarele:
a) alergia la bijuterie - apare în special ca rezultat al expunerii la materiale ce conţin nichel sau alte metale şi substanţe toxice;
b) deplasarea bijuteriei - atunci când pãrţi sau întreaga bijuterie se afundã în profunzimea pielii sau se deplaseazã de la locul de implant dupã piercing; aceasta se întâmplã de obicei atunci când se folosesc bijuterii neadecvate de piercing, destinate altor pãrţi ale corpului, dacã bijuteria este prea subţire sau dacã este mişcatã mult înainte de vindecarea rãnii; aceasta poate fi o problemã în cazul plasãrii acestora subcutanat (implant), ceea ce determinã migrarea bijuteriei prin sau sub piele, departe de punctul original de inserţie;
c) cicatrizare defectuoasã - poate sã aparã în urma inserţiei deficitare a bijuteriei, deplasãrii acesteia sau ca urmare a unei infecţii;
d) inflamarea localã severã - ca urmare a piercingului, fiind mult mai periculoasã pentru piercingul oral; acest fenomen este diminuat prin alegerea corectã a bijuteriei;
e) infecţii locale - se pot vindeca prin mãsuri adecvate de îngrijire, respectiv igienã localã;
f) septicemia - este o infecţie sistemicã gravã, care poate afecta întregul organism; necesitã îngrijiri medicale imediate de specialitate;
g) sângerarea - este un fenomen care apare la toate procedurile de piercing. Zonele care prezintã risc crescut de sângerare ca urmare a piercingului sunt: zona genitalã, limba şi buzele.
ART. 14
Îngrijirea dupã tratament se va efectua dupã cum urmeazã:
1. Operatorul furnizeazã instrucţiuni atât verbale, cât şi scrise, referitoare la mãsurile de îngrijire a zonei de piele tratate; instrucţiunile trebuie sã specifice urmãtoarele:
a) îngrijiri specifice dupã procedurã;
b) avertizarea clientului de a contacta operatorul şi un cadru medical la primele semne de inflamaţie, sângerare sau posibile infecţii;
c) recomandãri cu scop profilactic.
2. Operatorii fac clientului recomandãrile şi instrucţiunile privind îngrijirea dupã tratament, înaintea începerii tratamentului, când atenţia acestuia este mai mare.
3. Instrucţiunile se fac imediat dupã completarea declaraţiei pe propria rãspundere şi cuprind urmãtoarele:
a) pãstrarea igienei personale corespunzãtoare pentru reducerea riscului de infectare a zonei în care s-a realizat piercingul sau tatuajul; trebuie evitatã submersia sau atingerea directã a locului cel puţin 4 zile dupã tratamentul iniţial;
b) folosirea antisepticelor dupã tratament, evitându-se zona de aplicare a piercingului şi/sau a tatuajului;
c) clientul trebuie informat asupra timpului de vindecare a piercingului, acesta fiind variabil în funcţie de zona în care s-a efectuat piercingul.
4. Clienţii trebuie încurajaţi sã se reîntoarcã la operatorul lor pentru a beneficia de îngrijiri în decurs de douã sãptãmâni şi pentru a fi ţinuţi sub observaţie, în situaţia în care apare o complicaţie a zonei tratate.
ART. 15
Este interzisã îndepãrtarea tatuajelor de cãtre operatori; îndepãrtarea tatuajelor se va face numai de cãtre personal medical specializat, în unitãţi medicale.
ART. 16
(1) Titularii cabinetelor au obligaţia sã întocmeascã rapoarte scrise cãtre autoritatea de sãnãtate publicã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti din raza teritorialã în care îşi desfãşoarã activitatea.
(2) Raportul se face în 72 de ore în cazul apariţiei alergiilor sau infecţiilor şi trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
a) numele clientului care a suferit afecţiunea;
b) numele şi adresa cabinetului sau a locaţiei temporare în care s-a executat operaţiunea;
c) numele executantului/operatorului;
d) data efectuãrii tatuajului, micropigmentãrii/piercingului;
e) identificarea (numãr CI sau denumirea convenţionalã) pigmenţilor sau coloranţilor folosiţi la tatuare/micropigmentare sau a materialului din care a fost confecţionatã bijuteria folositã în piercing;
f) partea corpului care a fost tatuatã/micropigmentatã sau locul în care s-a executat operaţiunea de piercing şi unde a apãrut infecţia/alergia;
g) alte informaţii considerate relevante asupra factorilor care au contribuit la agravarea stãrii de sãnãtate.
(3) Accidentele grave, spitalizarea unui client ca urmare a serviciilor prestate de operator sau semnalarea unor boli transmisibile grave la operatori trebuie raportate imediat dupã depistare.
ART. 17
(1) Instruirea personalului se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind organizarea şi certificarea instruirii profesionale a persoanelor, a însuşirii noţiunilor fundamentale de igienã, serviciilor de îngrijire corporalã şi de prim ajutor.
(2) La angajare, operatorii trebuie sã facã dovada absolvirii cursurilor de noţiuni fundamentale de igienã, de acordare a primului ajutor şi a cursului de specialitate, cu excepţia cadrelor medicale.

ANEXA 2a)

Modelul declaraţiei pe propria rãspundere pentru operaţiunea de tatuaj
Nr. ........./ ............

DECLARAŢIE
PE PROPRIA RĂSPUNDERE

M_/F_/
Subsemnatul:
Numele ........... prenumele ........., nãscut la data de ........ în localitatea ............, judeţul ........, cu domiciliul stabil în localitatea ........, str. .......... nr. ...., bl. ...., sc. ......, ap. ..., et. ..., judeţul ......., cod ......, cu domiciliul flotant în localitatea .........., str. ........... nr. ...., bl. ..., sc. ....., ap. ...., et. ..., judeţul ......., cod ........, posesor al B.I./C.I. seria ..... nr. ........, eliberat/eliberatã la data de ........ de ....,C.N.P. __/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/, telefon .......,
doresc sã mi se facã tatuajul nr. .... în zona .................. .


Declar pe propria rãspundere cã: nu am consumat bãuturi ┌───────────────┐
alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea │ │
tatuajului şi nu sufãr de urmãtoarele boli: hemofilie, │ │
epilepsie, boli transmisibile, boli de inimã, diabet zaharat, │ │
afecţiuni dermatologice, SIDA şi nu sunt însãrcinatã. └───────────────┘

Semnãtura
................



Am luat la cunoştinţã faptul cã, având o piele mai închisã, culorile nu se vor vedea atât de vii ca pe o piele albã.
Declar pe propria rãspundere cã materialele pentru efectuarea tatuajului s-au desfãcut în faţa mea de cãtre operator.
Totodatã, am luat la cunoştinţã şi am primit sfaturile în vederea îngrijirii tatuajului timp de 15 zile de cãtre mine.
În cazul în care nu am spus adevãrul în aceastã declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire a tatuajului, sunt direct responsabil. Operatorul este absolvit de orice rãspundere penalã sau civilã.


Data Semnãtura
...................... .........................

Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea: Operator,
.......................



ANEXA 2b)

Modelul declaraţiei pe propria rãspundere pentru operaţiunea de piercing
Nr. ........./ ............

DECLARAŢIE
PE PROPRIA RĂSPUNDERE

M_/F_/
Subsemnatul:
Numele ........... prenumele ........., nãscut la data de ........ în localitatea ........., judeţul ........, cu domiciliul stabil în localitatea .........., str. ....... nr. ...., bl. ...., sc. ....., ap. ...., et. ...., judeţul ......, cod ......, cu domiciliul flotant în localitatea ........, str. ......... nr. ...., bl. ..., sc. ...., ap. ...., et. ..., judeţul ........, cod .........., posesor al B.I./C.I. seria ..... nr. ......, eliberat/eliberatã la data de ........ de ......, C.N.P. __/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/, telefon .......,
doresc sã mi se facã piercing în zona ........... .
Bijuteria care mi se va monta este din ...... şi este cumpãratã de mine din ....... .
Declar pe propria rãspundere cã: nu am consumat bãuturi alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea piercingului şi nu sufãr de urmãtoarele boli: hemofilie, epilepsie, boli transmisibile (hepatitã, TBC etc.), boli de inimã, diabet zaharat, afecţiuni dermatologice, SIDA şi nu sunt însãrcinatã.

Semnãtura
....................

Declar pe propria rãspundere cã materialele pentru efectuarea piercingului s-au desfãcut în faţa mea de cãtre operator.
Totodatã, am luat la cunoştinţã şi am primit sfaturile în vederea îngrijirii piercingului timp de 15 zile de cãtre mine.
În cazul în care nu am spus adevãrul în aceastã declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire a piercingului, sunt direct responsabil. Operatorul este absolvit de orice rãspundere penalã sau civilã.


Data Semnãtura
................ .................

Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea: Operator,
..............



ANEXA 3

NORME DE IGIENĂ
pentru serviciile din cabinetele de tratament şi machiaj cosmetic, epilare, manichiurã, pedichiurã, coafurã, frizerie şi bãrbierit

ART. 1
(1) Spaţiile de desfãşurare a activitãţii trebuie sã respecte prevederile art. 2 din anexa nr. 1 la ordin.
(2) Pentru urmãtoarele activitãţi trebuie sã existe incinte separate prin uşi:
a) epilare, tratament şi machiaj cosmetic;
b) pedichiurã, manichiurã;
c) coafurã, manichiurã;
d) frizerie, bãrbierit, manichiurã.
(3) Dacã în cabinet se desfãşoarã doar activitãţi de coafurã şi/sau frizerie, inclusiv bãrbierit şi manichiurã, incinta pentru accesul, recepţia şi aşteptarea publicului este opţionalã.
(4) Temperatura de lucru trebuie sã fie confortabilã şi sã nu se situeze sub 20°C.
ART. 2
(1) Utilizarea metodelor, a tipului de produs biocid pentru curãţare, dezinfecţie şi sterilizare se face dupã cum urmeazã:


┌──────────────────────────┬──────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Suport │ Metoda │ │
│ de tratat │ de aplicare │ Observaţii │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Materiale necritice │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Suprafeţe inerte, cum ar │Curãţare │Spãlare cu soluţie de │
│fi: pavimente, pereţi, │ │detergent pentru │
│mobilier etc. │ │îndepãrtarea prafului şi│
│ │ │murdãriei, urmatã de │
│ │ │clãtire cu apã caldã │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Suprafeţe inerte, cum ar │Dezinfecţie de nivel scã- │Ştergere, respectându-se│
│fi: chiuvetã, W.C., │zut sau cu un produs │timpul şi concentraţia │
│suprafeţele de lucru, pat │detergent-dezinfectant │conform instrucţiunilor │
│de lucru etc. │ │producãtorului, apoi │
│ │ │clãtire │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Material moale, cum ar fi:│Dezinfecţie de nivel │Spãlare la maşini auto- │
│prosoape, cearceafuri etc.│scãzut │mate cu ciclu termic de │
│ │ │dezinfecţie şi fierbere │
│ │ │sau la o firmã │
│ │ │specializatã, în baza │
│ │ │unui contract │
│ │ │Uscarea se face în came-│
│ │ │re special amenajate │
│ │ │sau în uscãtoarele │
│ │ │maşinilor de spãlat │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Spatule din plastic sau │Dezinfecţie de nivel scã- │Spãlare, urmatã de │
│metal, tãviţele, │zut sau cu un produs │imersie completã în │
│ustensilele care intrã │detergent-dezinfectant │produsul biocid, apoi │
│în contact cu pielea │ │clãtire cu apã │
│intactã, pãr sau unghii │ │ │
│ori cu substanţe de lucru │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Materiale semicritice │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Orice suprafaţã inertã sau│Dezinfecţie de nivel │Ştergere sau imersie │
│material moale care a │intermediar │completã în produsul │
│fost stropit cu sânge sau │ │biocid, urmatã de spãla-│
│alte fluide corporale │ │re, apoi clãtire cu apã │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Pilele de unghii refolosi-│Dezinfecţie de nivel │Ştergere sau imersie │
│bile, pensetele, vasele │intermediar │completã în produsul │
│pentru manichiurã, │ │biocid, apoi clãtire │
│cãdiţele pentru pedichiu- │ │ │
│rã, perii de unghii, │ │ │
│lavoare pentru spãlat │ │ │
│pãrul etc. │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Orice articol care vine în│Dezinfecţie de nivel │Spãlare urmatã de │
│contact cu mucoasele │înalt │imersie în produsul │
│intacte sau cu pielea │ │biocid, apoi clãtire │
│lezatã ori care susţine un│ │ │
│articol steril │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Materiale critice │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┤
│Articolele tãioase şi │Sterilizare prin metode │Conform prevederilor │
│înţepãtoare care │fizice │legale în vigoare şi ale│
│pãtrund adânc în piele, │sau chimice │art. 5 din anexa nr. 1 │
│refolosibile │ │la ordin │
└──────────────────────────┴──────────────────────────┴────────────────────────┘



(2) Canapeaua pentru tratamente cosmetice va fi acoperitã cu o husã de unicã folosinţã, care se va schimba dupã fiecare client, sau din material impermeabil, care se curãţã şi se dezinfecteazã dupã fiecare şedinţã cu un produs detergent-dezinfectant.
ART. 3
(1) Toate produsele cosmetice utilizate trebuie sã respecte prevederile <>Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Toate produsele cosmetice trebuie pãstrate în containere închise şi curate, etichetate corespunzãtor şi utilizate conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Utilizarea unui preparat cosmetic pentru un client se face prin extragerea unei porţiuni din containerul preparatului respectiv pentru evitarea contaminãrii produsului, iar repartiţia acestuia se face folosindu-se una dintre urmãtoarele metode:
a) folosirea unei spatule curate pentru scoaterea unei porţiuni de substanţã din container;
b) folosirea unui tub din metal sau plastic care poate fi rãsturnat;
c) folosirea porţiunilor individualizate pentru o singurã utilizare pentru a preveni contaminarea materialelor în vrac.
(4) Produsele cosmetice se utilizeazã respectând termenul de valabilitate precizat pe ambalaj.
ART. 4
Personalul trebuie sã poarte halate sau echipamente de lucru lavabile, curate, de culoare deschisã, confecţionate special pentru a fi purtate în timpul executãrii procedurilor.
ART. 5
Epilarea se efectueazã respectându-se urmãtoarele condiţii:
1. Materialele folosite pentru epilare sunt urmãtoarele:
a) cearã solidã, durã, pe care esteticianul o aplicã pe piele şi apoi o îndepãrteazã împreunã cu pãrul ataşat;
b) cearã moale, care se aflã pe un material-suport sub formã de plasture, care este îndepãrtat de pe piele împreunã cu pãrul ataşat;
c) amestecuri care conţin zaharuri, ce sunt aplicate pe piele şi apoi acoperite cu plasturi, cu ajutorul cãrora se îndepãrteazã amestecul împreunã cu pãrul ataşat.
2. Spatulele de lemn se folosesc pentru un singur client.
3. Spatulele refolosibile trebuie curãţate şi dezinfectate, dupã folosirea acestora la un singur client, conform art. 2 alin. (1).
4. Orice produs cosmetic pe bazã de cearã se foloseşte la un singur client, cu excepţia cerii solide, care poate fi reutilizatã doar în urma tratãrii în aparate speciale care o încãlzesc la temperaturi de peste 100°C şi o filtreazã.
5. Produsele din cearã moale, zaharuri şi materialele-suport pentru aplicarea acestora trebuie îndepãrtate dupã folosirea acestora la un singur client.
6. Produsele de cearã trebuie aplicate unui client cu aceeaşi spatulã, numai pe pielea intactã.
7. Aplicatoarele personale cu roller trebuie curãţate şi dezinfectate prin dezinfecţie de nivel intermediar cu un produs biocid, conform prevederilor legale în vigoare, dupã fiecare client.
8. La epilarea zonelor din apropierea sprâncenelor trebuie protejaţi ochii cu materiale adecvate. În cazul materialelor refolosibile, acestea trebuie curãţate şi dezinfectate prin metoda dezinfecţiei de nivel scãzut, conform prevederilor legale în vigoare, dupã utilizarea acestora la un singur client.
9. Esteticianul trebuie sã foloseascã mãnuşi de unicã folosinţã în timpul procedurii de epilare.
ART. 6
Machiajul se efectueazã respectându-se urmãtoarele condiţii:
a) pentru fiecare client se foloseşte un burete sau un aplicator de unicã folosinţã;
b) pielea trebuie curãţatã înainte de aplicarea machiajului;
c) creioanele pentru machiajul ochilor şi al buzelor trebuie reascuţite înaintea folosirii pentru un nou client;
d) când nu sunt folosite, paletele pentru machiaj trebuie acoperite;
e) toate şervetele şi materialele de acoperire a feţei refolosibile trebuie spãlate, dezinfectate şi uscate dupã fiecare client, conform prevederilor art. 2 alin. (1).
ART. 7
Vopsirea genelor şi a sprâncenelor se efectueazã respectându-se urmãtoarele condiţii:
a) se utilizeazã numai produse cosmetice de colorare şi vopsire cu aceastã destinaţie, conform prevederilor legale în vigoare şi respectând instrucţiunile producãtorului;
b) este interzisã deservirea clientului în situaţia în care se observã cã acesta prezintã afecţiuni oculare;
c) aplicatorul şi pãrţile de hârtie utilizate ca suport pentru vopsirea genelor sunt de unicã folosinţã.
ART. 8
Tratamentul cosmetic al feţei se efectueazã respectându-se urmãtoarele:
a) tratamentul cosmetic cuprinde urmãtoarele etape: curãţarea pielii, exfolierea, aplicarea mãştilor cosmetice, folosirea lãmpii roşii dermale, aplicarea curentului galvanic şi electric cu înaltã frecvenţã, tratamentul cu abur, masajul facial, extracţia punctelor negre şi tratamentul cu compuşi alfa-hidroxi;
b) aplicatoarele, periile, electrozii şi instrumentele refolosibile trebuie curãţate şi dezinfectate cu un produs biocid, conform prevederilor legale în vigoare, dupã utilizarea acestora la un singur client;
c) pentru fiecare client trebuie folosit un burete sau aplicator de unicã folosinţã;
d) aparatul cu abur pentru tratament facial trebuie întreţinut în permanentã stare de curãţenie;
e) ventuzele de sticlã trebuie curãţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel scãzut, conform prevederilor legale în vigoare, dupã folosirea la un singur client;
f) materialele utilizate pentru protecţia ochilor pot fi de unicã folosinţã sau reutilizabile. În cazul refolosirii acestora, ele trebuie curãţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel scãzut, conform prevederilor legale în vigoare, dupã folosirea la un singur client.
ART. 9
Extracţiile se efectueazã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) lumenul extractorului de comedoane trebuie curãţat şi dezinfectat cu un produs biocid prin metoda dezinfecţiei de nivel înalt, conform prevederilor legale în vigoare, dupã folosirea la un singur client;
b) între extracţiile efectuate aceluiaşi client, aparatul de extracţie a comedoanelor trebuie şters cu alcool pentru a se preveni contaminarea altor zone ale feţei;
c) în timpul extracţiilor esteticianul trebuie sã poarte mãnuşi sterile, de unicã folosinţã.
ART. 10
Tratamentul cu compuşi alfa-hidroxi se efectueazã cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) acidul glicolic trebuie folosit în conformitate cu instrucţiunile producãtorului;
b) în timpul tratamentului se folosesc mãnuşi sterile, de unicã folosinţã;
c) în timpul tratamentului se acoperã ochii clientului pentru prevenirea accidentelor;
d) esteticianul furnizeazã clientului instrucţiuni verbale şi scrise referitoare la îngrijirea pielii dupã tratamentul cu acid glicolic.
ART. 11
(1) Manichiura cuprinde urmãtoarele etape:
a) spãlarea şi dezinfectarea mâinilor esteticianului şi ale clientului;
b) examinarea mâinilor clientului în vederea depistãrii bolilor dermatologice sau rãnilor;
c) tãierea şi pilirea unghiilor;
d) tratarea mâinilor cu o soluţie antisepticã;
e) înmuierea, îndepãrtarea cuticulelor prin mijloace mecanice: împingere, tocire şi/sau tãiere;
f) tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al mâinilor: masaj, baie de parafinã etc.;
g) aplicarea lacului sau a pastelor de unghii şi a decorurilor.
(2) Pedichiura cuprinde urmãtoarele etape:
a) spãlarea şi dezinfectarea mâinilor esteticianului şi a picioarelor clientului;
b) examinarea picioarelor clientului în vederea depistãrii diverselor boli sau rãni, a calozitãţilor, bãtãturilor etc.;
c) tratarea pielii picioarelor clientului cu o soluţie antisepticã autorizatã;
d) înmuierea în apã caldã, împingerea, tocirea şi/sau tãierea cuticulelor prin mijloace mecanice;
e) tãierea şi pilirea unghiilor;
f) tratarea şi pilirea calozitãţilor şi a bãtãturilor;
g) tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al picioarelor: masaj, baie de parafinã etc.
(3) Aplicarea unghiilor artificale şi protezarea unghiilor tehnice şi false cuprind urmãtoarele etape:
a) spãlarea şi dezinfectarea mâinilor esteticianului şi ale clientului;
b) examinarea mâinilor clientului;
c) pregãtirea unghiilor naturale prin curãţare şi tratare;
d) împingerea, tocirea şi/sau tãierea cuticulelor prin mijloace mecanice;
e) dezinfectarea unghiilor, aplicarea unui adeziv acrilic sau a unui gel special pe unghia naturalã;
f) aplicarea capsulelor prin diferite mijloace.
(4) Înaintea efectuãrii procedurilor de manichiurã sau pedichiurã trebuie evaluatã pielea din jurul unghiilor. În cazul constatãrii unor leziuni profunde, tratamentul trebuie amânat.
(5) Toate echipamentele, accesoriile şi materialele refolosibile trebuie curãţate şi dezinfectate înainte de utilizarea lor la un nou client.
(6) Pentru fiecare client se foloseşte un burete nou, care se aruncã dupã teminarea şedinţei.
(7) Vasele pentru manichiurã şi pedichiurã, instrumentele refolosibile se curãţã, se dezinfecteazã şi se sterilizeazã, conform prevederilor art. 2 alin. (1), dupã fiecare şedinţã de manichiurã.
(8) Baia de cearã parafinicã trebuie curãţatã şi dezinfectatã dupã fiecare şedinţã, înainte de a fi reumplutã cu un nou conţinut.
(9) Clienţii care solicitã îndepãrtarea unghiilor încrescute trebuie îndrumaţi cãtre un medic specialist.
(10) În timpul procedurilor de pedichiurã esteticianul trebuie sã poarte mãnuşi sterile, de unicã folosinţã, pentru efectuarea tratamentului la clienţii a cãror piele de la nivelul picioarelor prezintã anumite dermatomicoze cauzate de dermatofiţi. Negii trebuie acoperiţi în timpul procedurii. În aceastã situaţie se folosesc numai instrumente sterile, de unicã folosinţã, care vor fi aruncate dupã utilizare.
(11) Este interzisã efectuarea tratamentului cu cearã în cazul clientului ale cãrui mâini sau picioare prezintã leziuni deschise.
ART. 12
(1) Înainte de începerea procedurii de baie cu cearã parafinicã, pielea clientului trebuie ştearsã cu o soluţie antisepticã autorizatã.
(2) Picioarele şi mâinile clientului trebuie spãlate şi dezinfectate cu un antiseptic autorizat, înainte de începerea procedurii de pedichiurã, manichiurã sau a bãii picioarelor în parafinã.
ART. 13
(1) În caz de sângerare în timpul tratamentului cu cearã, pielea trebuie ştearsã imediat cu un produs antiseptic autorizat pentru piele, înainte de a continua tratamentul.
(2) Clientul primeşte de la estetician instrucţiuni verbale sau scrise referitoare la îngrijirea pielii dupã tratament.
ART. 14
Operaţiunile de coafurã, frizerie, bãrbierit se efectueazã respectându-se urmãtoarele:
1. Toate echipamentele şi instrumentele folosite trebuie menţinute în bunã stare de funcţionare, iar modul de utilizare trebuie sã respecte instrucţiunile producãtorului.
2. Pãrţile din echipament care se pot contamina trebuie curãţate şi/sau dezinfectate zilnic, dupã necesitate, şi acoperite cu hârtie, care se va schimba periodic.
3. Pensulele şi casoletele pentru prepararea spumei de ras se curãţã şi se dezinfecteazã dupã utilizarea acestora la un singur client.
4. Colectarea pãrului se va face în saci de polietilenã, separat de alte deşeuri.
5. Echipamentul, instrumentarul şi materialele folosite pentru deservirea clientului fac parte din urmãtoarele categorii:
a) articole tãioase şi înţepãtoare care pãtrund sau pot leza pielea, cum sunt aparate şi lame de ras refolosibile, bricege, foarfeci de tuns şi de filat etc.; dupã folosirea la un singur client, articolele de unicã folosinţã se aruncã, iar cele de multifolosinţã se sterilizeazã fizic sau chimic, conform prevederilor legale în vigoare;
b) articole care vin în contact cu mucoasele, cu pielea lezatã sau cu obiectele care susţin articolele sterile, precum şi pensulele de ras, casoletele; dupã folosirea la un singur client, articolele de unicã folosinţã se aruncã, iar cele refolosibile se curãţã şi se dezinfecteazã prin dezinfecţie de nivel înalt sau se sterilizeazã conform art. 2 alin. (1);
c) articole care vin în contact cu pielea intactã şi pãrul, fãrã sã aibã contact cu mucoasele, cum sunt bigudiuri, piepteni, clame, agrafe, perii, alte articole similare; dupã folosirea la un singur client, articolele de unicã folosinţã se aruncã, iar cele refolosibile se curãţã şi se dezinfecteazã prin dezinfecţie de nivel scãzut sau cu un produs detergent-dezinfectant.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016