Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.041 din 7 iulie 2003  pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueaza voiaje internationale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.041 din 7 iulie 2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueaza voiaje internationale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 26 august 2003
ORDIN nr. 1.041 din 7 iulie 2003
pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueazã voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 26 august 2003

Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , ale Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 98/18/CE din 17 martie 1998 referitoare la reguli şi standarde de siguranta pentru navele maritime de pasageri, astfel cum a fost amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2002/25/CE din 5 martie 2002,
în temeiul dispoziţiilor art. 2^2 alin. (3), art. 10^1 alin. (1) şi ale <>art. 10^2 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 412/2002 , ale art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele tehnice privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueazã voiaje internaţionale, prevãzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
ART. 2
Scopul
Scopul prezentelor norme tehnice este de a introduce un nivel uniform de siguranta a vieţii umane şi a bunurilor la bordul navelor maritime noi şi existente de pasageri, precum şi al navelor de pasageri de mare viteza, când aceste categorii de nave efectueazã numai voiaje interne sau în ape internaţionale, dar fãrã a efectua voiaje internaţionale.
ART. 3
Definiţii
În înţelesul prezentelor norme tehnice, termenii utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã:
a) convenţii internaţionale - Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS 1974), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 , şi Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încãrcare (LL), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 , împreunã cu codurile de aplicare, protocoalele şi amendamentele la acestea;
b) Codul privind stabilitatea intactã - Codul privind stabilitatea intactã pentru toate tipurile de nave care fac obiectul reglementãrilor IMO - Codul IS, adoptat de Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia A.749(18) din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost amendat prin Rezoluţia Comitetului Securitãţii Maritime MSC.75(69) din 14 mai 1998;
c) Codul pentru navele de mare viteza - Codul internaţional pentru siguranta navelor de mare viteza - Codul HSC 1994, adoptat de IMO prin Rezoluţia MSC 36(63), astfel cum a fost amendat, aplicabil navelor construite pana la 1 iulie 2002, precum şi Codul HSC 2000, adoptat de IMO prin Rezoluţia MSC 97(73), aplicabil navelor construite dupã 1 iulie 2002;
d) GMDSS - Sistemul mondial pentru caz de sinistru şi siguranta navigaţiei pe mare, asa cum este prevãzut în cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendat;
e) nava de pasageri - o nava care transporta mai mult de 12 pasageri;
f) nava de pasageri de mare viteza - o nava de mare viteza, asa cum este ea definitã în regula 1 din cap. X al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendat, nava care transporta mai mult de 12 pasageri. Navele de pasageri care efectueazã voiaje interne în zone maritime de clasele B, C şi D nu vor fi considerate nave de pasageri de mare viteza, când:
1. deplasamentul lor corespunzãtor liniei de plutire de proiectare este mai mic de 500 mc; şi
2. viteza lor maxima, asa cum este ea definitã în paragraful 1.4.30 din Codul HSC 1994, şi, respectiv, în paragraful 1.4.37 din Codul HSC 2000, este mai mica de 20 de noduri;
g) nava noua - o nava cu chila pusã sau care se afla într-un stadiu similar de construcţie la data de 1 iulie 1998. Prin stadiu similar de construcţie se înţelege:
1. construcţia începutã are caracteristicile unui tip specific de nava; sau
2. asamblarea navei respective a început, cuprinzând cel puţin 50 de tone sau 1% din greutatea totalã estimatã a corpului, luându-se în considerare valoarea care este mai mica;
h) nava existenta - o nava care nu este noua;
i) pasager - orice persoana, în afarã de:
1. comandantul şi membrii echipajului sau alte persoane angajate în orice calitate la bordul unei nave, legatã de activitatea navei respective;
2. un copil cu varsta mai mica de un an;
j) lungimea navei - 96% din lungimea totalã a liniei de plutire situata la 85% din înãlţimea teoreticã de construcţie minima, masurata de deasupra chilei, sau distanta dintre muchia prova a etravei şi axul penei carmei la linia de plutire respectiva, dacã aceasta lungime este mai mare, în cazul în care nu se prevede în mod expres altfel. La navele care au chila inclinata, linia de plutire pe care se mãsoarã lungimea va fi paralela cu linia de plutire de proiectare;
k) înãlţimea etravei - asa cum este ea definitã în regula 39 din Convenţia LL, ca distanta verticala la perpendiculara prova între linia de plutire corespunzãtoare bordului liber de vara atribuit, cu asieta de proiectare, şi fata superioarã a puntii expuse în bord;
l) nava cu punte continua - o nava prevãzutã cu o punte continua, expusã intemperiilor şi apei marii, care dispune de mijloace permanente de închidere a tuturor spaţiilor deschise ale sectorului expus intemperiilor şi sub care toate deschiderile din bordurile navei sunt prevãzute cu mijloace permanente de închidere pentru protecţie cel puţin impotriva intemperiilor. O punte completa poate fi o punte etansa sau o strucutra echivalenta constând dintr-o punte neetansa complet acoperitã de o structura etansa de o rezistenta corespunzãtoare pentru a menţine integritatea etanseitatii şi prevãzutã cu mijloace de închidere impotriva intemperiilor;
m) voiaj internaţional - un voiaj pe mare dintr-un port romanesc spre/dinspre un port din alt stat;
n) voiaj intern - un voiaj dintre doua porturi româneşti sau dintr-un port romanesc în largul marii numai în limitele marii teritoriale româneşti şi revenire într-un port romanesc;
o) zona maritima - o zona stabilitã conform prevederilor art. 5 alin. (2); cu toate acestea, în scopul aplicãrii prevederilor referitoare la radiocomunicatii, definiţiile zonelor maritime vor fi cele prevãzute în regula 2 din cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974;
p) zona portuara - o zona, alta decât o zona maritima şi care se extinde pana la construcţiile portuare aflate cel mai departe în larg sau pana la limitele geografice naturale, care protejeaza un estuar ori o zona adapostita similarã;
q) zona de refugiu - orice zona adapostita natural sau artificial, care poate fi utilizata de cãtre o nava ori o ambarcatiune aflatã în condiţii care îi pot afecta siguranta;
r) administraţia statului pavilionului - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru navele care arboreaza pavilion roman sau autoritatea competenta a statului care acorda navei dreptul sa arboreze pavilionul acestuia;
s) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerulul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cãruia i se deleagã competentele privind aplicarea prevederilor prezentelor norme tehnice, denumit în continuare ANR;
t) stat gazda - România sau un stat membru al Uniunii Europene, spre sau dinspre al cãrui port o nava care arboreaza un pavilion terţ efectueazã voiaje interne;
u) organizaţie recunoscuta - o societate de clasificare recunoscuta conform criteriilor stabilite de legislaţia Uniunii Europene;
v) 1 mila - 1.852 m;
w) înãlţime semnificativã de val - înãlţimea medie calculatã prin luarea în considerare a unei treimi din valurile cu înãlţimea cea mai mare, observate în cursul unei perioade date;
x) Codul privind pregãtirea navigatorilor, brevetarea/atestarea şi efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), acceptat de România prin <>Ordonanta Guvernului nr. 122/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 20/2001 .
ART. 4
Aplicabilitate
(1) Prezentele norme tehnice se aplica navelor care arboreaza pavilion roman sau al unui stat membru al Uniunii Europene, care sunt implicate numai în voiaje interne sau în ape internaţionale, dar fãrã a efectua voiaje internaţionale, şi care sunt:
a) nave maritime de pasageri noi;
b) nave maritime de pasageri existente, cu lungimea de 24 m sau mai mare;
c) nave de pasageri de mare viteza.
(2) În cazul în care o nava care arboreaza un pavilion terţ doreşte sa efectueze voiaje interne, ANR trebuie sa verifice dacã nava îndeplineşte prezentele norme tehnice înainte de a-i acorda acesteia dreptul sa efectueze voiaje interne.
(3) Sunt exceptate de la aplicarea prezentelor norme tehnice:
a) navele de pasageri care sunt:
(i) nave de rãzboi sau nave de transport trupe;
(ii) nave care nu sunt propulsate mecanic;
(iii) nave construite din alte materiale decât otelul sau similare acestuia şi care nu se încadreazã în standardele referitoare la nave de mare viteza [conform Rezoluţiei IMO-MSC 36 (63)] sau nave cu sustentatie dinamica [Conform Rezoluţiei IMO A.373 (X)];
(iv) nave din lemn de construcţie simpla;
(v) nave de pasageri de epoca sau copii ale acestora, construite înainte de 1965 şi în special cu materiale originale;
(vi) nave de agrement cu sau fãrã echipaj şi care nu transporta mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale;
(vii) nave implicate exclusiv în operaţiuni în zone portuare;
b) navele de pasageri de mare viteza, care sunt:
(i) nave de rãzboi şi nave de transport trupe;
(ii) nave de agrement cu sau fãrã echipaj şi care nu transporta mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale; şi
(iii) nave implicate exclusiv în operaţiuni în zone portuare.
ART. 5
Clasele de nave de pasageri
(1) Navele de pasageri se împart în urmãtoarele clase, în conformitate cu zona maritima în care opereazã:
- clasa "A" înseamnã o nava de pasageri angajata în voiaje interne, altele decât voiajele acoperite de clasele B, C şi D;
- clasa "B" înseamnã o nava de pasageri angajata în voiaje interne pe parcursul cãrora nu se depãşesc 20 mile de la linia de coasta pe care, corespunzãtor inaltimii medii a mareei, persoanele aflate pe navele avariate pot debarca;
- clasa "C" înseamnã o nava de pasageri angajata în voiaje interne în zone maritime unde probabilitatea de depasire a inaltimii semnificative a valului de 2,5 m este mai mica de 10% pe o perioada de 1 an sau pe o perioada restrânsã în cazul operarii exclusive în acea perioada (de exemplu, perioada de operare de vara), pe parcursul cãrora nu se depãşesc 15 mile de la un loc de refugiu, nici 5 mile de la linia de coasta pe care, corespunzãtor inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot debarca;
- clasa "D" înseamnã o nava de pasageri angajata în voiaje interne unde probabilitatea de depasire a inaltimii semnificative a valului de 1,5 m este mai mica de 10% pe o perioada de 1 an sau pe o perioada restrânsã a anului pentru operare exclusiv în acea perioada (de exemplu, perioada de operare de vara), pe parcursul cãrora nu se depãşesc 6 mile de la locul de refugiu, nici mai mult de 3 mile de la linia de coasta pe care, corespunzãtor inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot debarca.
(2) Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave menţionate la alin. (1), ANR va delimita marea teritorialã pe zone maritime, stabilind perioade de operare pentru tot cursul anului sau, dupã caz, cu restrictii.
(3) Navele de pasageri de mare viteza se clasifica conform categoriilor definite în cap. 1 pct. 1.4.10 şi 1.4.11 din Codul HSC 1994, respectiv pct. 1.4.12 şi 1.4.13 din Codul HSC 2000.
ART. 6
Domeniu de aplicare
(1) Navele maritime de pasageri noi şi existente şi navele de pasageri de mare viteza, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, când efectueazã voiaje interne, trebuie sa îndeplineascã prezentele norme tehnice.
(2) ANR nu va opri din operare navele de pasageri sau navele de pasageri de mare viteaza care arboreaza pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene şi efectueazã voiaje interne, dacã aceste nave îndeplinesc cerinţe suplimentare prezentelor norme tehnice, impuse de statul de pavilion.
(3) ANR va recunoaşte Certificatul de siguranta pentru nava de mare viteza şi Permisul de operare eliberat de un stat membru al Uniunii Europene pentru o nava de mare viteza, când este angajata în voiaje interne, sau Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri, eliberat de un stat membru al Uniunii Europene pentru o nava de pasageri, când este angajata în voiaje interne şi la care se face referire în art. 11.
(4) Inspectiile efectuate de ANR pentru verificarea conformitatii unei nave de pasageri sau a unei nave de pasageri de mare viteza, care arboreaza pavilionul unui stat terţ şi care efectueazã voiaje interne, cu prevederile prezentelor norme tehnice, nu sunt asimilate cu inspectiile controlului statului portului - PSC.
(5) Echipamentul maritim menţionat în anexa nr. 1 la <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, şi care corespunde cerinţelor respectivului ordin, în situaţia în care este amplasat la bordul unei nave de pasageri pentru îndeplinirea cerinţelor prezentelor norme tehnice, va fi implicit considerat ca îndeplineşte prezentele norme tehnice şi ANR nu va solicita aprobãri sau teste suplimentare pentru respectivul echipament.
ART. 7
Cerinţe de siguranta
(1) Referitor la navele de pasageri noi şi existente din clasele A, B, C şi D, se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) construcţia şi întreţinerea corpului navei, a motoarelor principale şi auxiliare, a echipamentelor electrice şi de automatizare trebuie sa fie conforme cu regulile unei organizaţii recunoscute. Pentru navele cu lungimea mai mica de 24 m, se aplica prevederile Normelor tehnice privind clasificarea şi construcţia navelor maritime, cod MLPTL.ANR-NM-2002, aprobate prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.901/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 9 decembrie 2002;
b) se aplica prevederile cap. IV, inclusiv amendamentele din 1988 referitoare la GMDSS, şi ale cap. V şi VI din Convenţia SOLAS 1974;
c) se aplica prevederile referitoare la echipamentul de navigaţie de la bordul navei, cuprinse în cap. V al Convenţiei SOLAS 1974. Echipamentul maritim menţionat în anexa nr. 1 la <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 şi care corespunde cerinţelor respectivului ordin, în situaţia în care este amplasat la bordul unei nave de pasageri pentru îndeplinirea cerinţelor prezentelor norme tehnice, va fi implicit considerat în conformitate cu cerinţele de aprobare de tip ale regulilor 18.1-18.8 [fosta 12(r)] din cap. V al Convenţiei SOLAS 1974.
(2) Referitor la navele de pasageri noi se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) cerinţe generale:
(i) navele de pasageri noi din clasa A trebuie sa respecte în totalitate cerinţele Convenţiei SOLAS 1974 şi cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice. În cazul în care interpretarea unor reglementãri din Convenţia SOLAS 1974 este la latitudinea administraţiei statului pavilionului, ANR va aplica cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
(ii) navele de pasageri noi din clasele B, C şi D trebuie sa respecte cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
(iii) navele de pasageri noi din clasele B, C şi D cu lungimea mai mica de 24 m trebuie sa respecte prevederile regulii 1, partea B, paragrafele 2-8 şi paragraful 10 din cap. II din anexa nr. 1 la prezentul ordin;
b) cerinţe pentru linii de încãrcare:
(i) toate navele de pasageri noi cu lungimea de 24 m sau mai mare trebuie sa respecte prevederile Convenţiei LL:
(ii) pentru navele de pasageri noi cu lungimea mai mica de 24 m trebuie aplicate criterii cu un nivel de siguranta echivalent cu cele prevãzute în Convenţia LL, ţinându-se seama de lungime şi de clasa, precum şi cerinţele aplicabile prevãzute în Normele tehnice privind liniile de încãrcare ale navelor maritime care nu efectueazã voiaje internaţionale, cod MLPTL.ANR-LI-2002, aprobate prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.901/2002 ;
(iii) fãrã a se tine seama de paragrafele (i) şi (ii), navele de pasageri noi din clasa D sunt scutite de la cerinţele referitoare la înãlţimea etravei, prevãzute în Convenţia LL;
(iv) navele de pasageri noi din clasele A, B, C şi D trebuie sa aibã o punte continua.
(3) Referitor la navele de pasageri existente:
a) navele de pasageri existente din clasa A trebuie sa respecte cerinţele Convenţiei SOLAS 1974 şi cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice. În cazul în care interpretarea unor reglementãri din Convenţia SOLAS 1974 este la latitudinea administraţiei statului pavilionului, ANR va aplica cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
b) navele de pasageri existente din clasa B trebuie sa respecte cerinţele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
c) navele de pasageri existente din clasele C şi D trebuie sa respecte cerinţele tehnice aplicabile prevãzute în cap. III din anexa nr. 1 la prezentul ordin. Nu este obligatorie respectarea prevederilor cap. II-1 şi II-2 din sus-menţionatã anexa de cãtre aceste nave. Totuşi, ANR poate stabili cerinţe aplicabile, astfel încât sa se asigure un nivel echivalent de siguranta, ţinându-se cont de condiţiile specifice de operare locale din zonele în care vor opera aceste nave. Înainte ca navele existente de pasageri din clasele C şi D, care arboreaza pavilion roman, sa fie angajate în voiaje interne regulate într-un stat gazda, ANR va informa autoritatea competenta a statului gazda asupra cerinţelor stabilite în vederea obţinerii acordului respectivei autoritãţi;
d) navele existente care se supun unor reparaţii, modificãri şi transformãri importante şi dotãrile aferente acestora trebuie sa respecte cerinţele referitoare la nave noi prevãzute la alin. (2) lit. a). Transformãrile efectuate asupra unei nave existente, care sunt menite sa asigure un grad mai mare de supravietuire a navei, nu vor fi considerate transformãri importante;
e) prevederile lit. a), în cazul în care Convenţia SOLAS 1974 nu prevede altfel, şi prevederile lit. b) şi c), în cazul în care în prezentele norme tehnice nu se prevede altfel, nu se aplica navelor în funcţie de data la care chila a fost pusã sau care s-au aflat într-un stadiu similar de construcţie pana la o data, asa cum se prevede în tabelul urmãtor:



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Data pana la care
Data la care a fost pusã chila sau nava prevederile lit. a),
s-a aflat într-un stadiu similar de construcţie b) şi c) nu se
aplica
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(i) înainte de 1 ianuarie 1940 1 iulie 2006
(ii) la 1 ianuarie 1940 sau dupã aceasta
data, dar înainte de 31 decembrie 1962 1 iulie 2007
(iii) la 1 ianuarie 1963 sau dupã aceasta
data, dar înainte de 31 decembrie 1974 1 iulie 2008
(iv) la 1 ianuarie 1975 sau dupã aceasta
data, dar înainte de 31 decembrie 1984 1 iulie 2009
(v) la 1 ianuarie 1985 sau dupã aceasta
data, dar înainte de 1 iulie 1998 1 iulie 2010
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



(4) Referitor la navele de pasageri de mare viteza:
a) navele de pasageri de mare viteza construite sau supuse unor reparaţii, modificãri ori transformãri importante, la 1 ianuarie 1996 sau dupã aceasta data, trebuie sa respecte cerinţele din regula X/3 din Convenţia SOLAS 1974, în afarã de cazul în care:
(i) chila lor a fost pusã sau au fost într-un stadiu similar de construcţie înainte de 5 iunie 1998; şi
(ii) livrarea şi intrarea în exploatare a avut loc înainte de 5 decembrie 1998; şi
(iii) acestea respecta pe deplin cerinţele Codului de siguranta pentru navele cu sustentatie dinamica - Codul DSC, adoptat de IMO prin Rezoluţia A.373(X) din 14 noiembrie 1977, astfel cum a fost amendat prin Rezoluţia MSC 37(63) din 19 mai 1994;
b) navele de mare viteza construite înainte de 1 ianuarie 1996 şi care nu îndeplinesc cerinţele din Codul HSC 1994 nu pot fi angajate în voiaje interne decât dacã la data 5 decembrie 1998 efectuau voiaje interne, caz în care li se poate permite sa-şi continue operarea, cu condiţia respectãrii cerinţelor din Codul DSC, astfel cum a fost amendat;
c) construcţia şi întreţinerea navelor de pasageri de mare viteza şi a echipamentelor lor trebuie sa îndeplineascã regulile unei organizaţii recunoscute.
ART. 8
Cerinţe suplimentare de siguranta, echivalente, exceptari şi mãsuri de protecţie
1. Cerinţe suplimentare de siguranta:
Prezentele norme tehnice pot fi amendate în cazul în care în anumite zone maritime, datoritã unor circumstanţe de natura localã, ANR considera ca sunt necesare cerinţe suplimentare de siguranta fata de cele prevãzute la art. 7.
2. Echivalente:
În situaţia în care prezentele norme tehnice prevãd ca un anumit tip de instalatie, material, dispozitiv sau aparat sa fie instalat, ANR poate permite instalarea oricãror alte tipuri de instalaţii, materiale, dispozitive sau aparate diferite fata de dispoziţiile prezentelor norme tehnice, dacã se convinge, în urma probelor sau în alt mod, ca soluţiile adoptate sunt echivalente, fiind cel puţin la fel de eficiente cu cele avute în vedere în prezentele norme tehnice.
3. Exceptari:
Cu condiţia sa nu existe nici o diminuare a nivelului de siguranta, ANR poate scuti anumite nave de la unele cerinţe specifice din prezentele norme tehnice când acestea efectueazã voiaje interne: în zone protejate de spaţiul maritim deschis, în anumite condiţii de exploatare, cum ar fi: valuri semnificative cu înãlţimi mici, perioade de restrictie, voiaje desfãşurate numai în timpul zile sau în condiţii climatice ori meteorologice favorabile, au durate de voiaj restrânse sau opereazã în apropierea bazelor de salvare.
4. Oricare dintre cerinţele suplimentare de siguranta, echivalentele şi exceptarile adoptate vor fi aplicate tuturor navelor de pasageri din aceeaşi clasa care opereazã în aceleaşi condiţii, numai pe perioada cat opereazã în condiţiile date, fãrã discriminare în ceea ce priveşte pavilionul, naţionalitatea sau ţara de domiciliu a operatorului.
5. Mãsuri de protecţie:
a) Dacã ANR considera ca o nava de pasageri sau o nava de pasageri de mare viteza, care arboreaza un alt pavilion decât cel roman şi efectueazã voiaje interne, care respecta prevederile prezentelor norme tehnice, creeazã riscul unui grav pericol pentru siguranta vieţii omeneşti sau pentru nava şi bunurile transportate ori pentru infrastructura sau mediul înconjurãtor, operarea navei poate fi interzisã sau pot fi impuse mãsuri suplimentare de siguranta, pana când un astfel de pericol este înlãturat.
b) În situaţia prevãzutã la lit. a), ANR va informa fãrã întârziere administraţia statului pavilionului asupra deciziei luate, prezentând şi motivele care au stat la baza acesteia.
ART. 9
Amendarea
În vederea armonizarii cu cerinţele adoptate la nivel internaţional, în special de cãtre IMO, în cazul în care sunt amendate definiţiile prevãzute la art. 3 lit. a), b), c), d), şi u), procedurile şi principiile pentru inspecţii prevãzute la art. 10, prezentul ordin va fi modificat şi completat şi prezentele norme tehnice vor fi amendate.
ART. 10
Inspectarea de cãtre ANR a navelor de pasageri şi a navelor de pasageri de mare viteza care arboreaza pavilion roman
(1) Fiecare nava de pasageri noua se supune urmãtoarelor inspecţii:
a) unei inspecţii, înainte de intrarea navei în exploatare;
b) unei inspecţii periodice, la fiecare 12 luni;
c) unor inspecţii suplimentare, dacã este cazul.
(2) Fiecare nava de pasageri existenta se supune inspectiilor specificate mai jos, astfel:
a) unei inspecţii iniţiale înainte ca nava sa fie data în exploatare pentru voiaje interne;
b) unei inspecţii periodice la fiecare 12 luni;
c) unor inspecţii suplimentare, dacã este cazul.
(3) Navele de pasageri de mare viteza care trebuie sa respecte, conform prevederilor art. 7 alin. (4), prevederile Codului HSC 1994, astfel cum a fost amendat, sau ale Codului HSC 2000, dupã caz, se supun inspectiilor prevãzute în aceste coduri.
(4) Navele de pasageri de mare viteza, care trebuie sa respecte, conform prevederilor art. 7 alin. (4), cerinţele Codului DSC, astfel cum a fost amendat, se supun inspectiilor prevãzute în acest cod.
(5) Inspectiile care se efectueazã în vederea acordãrii Certificatului de siguranta pentru nava de pasageri trebuie sa se desfãşoare în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 291/2000 pentru aprobarea Instrucţiunilor de inspecţie privind Sistemul armonizat de inspectare şi certificare, cod MT.RNR - I/SAIC - 2000 aplicabile navelor comerciale maritime sub pavilion roman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 25 iulie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Inspectiile menţionate la alin. (1), (2) şi (3) pot fi efectuate şi de inspectori ai unei organizaţii recunoscute care acţioneazã în numele Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu scopul de a se asigura conformitatea cu prezentele norme tehnice.
ART. 11
Certificate
(1) Conformitatea unei nave de pasageri noi sau existente, care arboreaza pavilion roman, cu cerinţele prezentelor norme tehnice, se atesta prin Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri emis de cãtre ANR în baza inspecţiei iniţiale, menţionatã la art. 10 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. a), dupã caz, şi efectuatã de inspectori ai ANR ori ai unei organizaţii recunoscute. Forma şi conţinutul acestui certificat sunt prezentate în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
(2) Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri trebuie sa fie emis pentru o perioada care nu va depãşi 12 luni. Perioada de valabilitate a certificatului poate fi prelungitã de cãtre ANR cu o perioada de graţie de pana la o luna de la data înscrisã pe certificat. Noua perioada de valabilitate a certificatului nu modifica datele la care se efectueazã inspectiile periodice care sunt în funcţie de data înscrisã pe certificat de dinainte de prelungirea sa.
(3) Reînnoirea Certificatului de siguranta pentru nava de pasageri poate fi acordatã dupã ce a fost efectuatã o inspecţie periodicã, în conformitate cu art. 10 alin. (1) lit. b) sau alin. (2) lit. b), dupã caz.
(4) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor Codului HSC 1994, astfel cum a fost amendat, sau ale Codului HSC 2000, dupã caz, ANR emite Certificatul de siguranta pentru nava de mare viteza şi Permisul de operare, în conformitate cu prevederile din aceste coduri.
(5) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor Codului DSC, astfel cum a fost amendat, ANR emite Certificatul de siguranta a construcţiei pentru nava cu sustentatie dinamica şi Certificatul pentru echipament, precum şi Permisul de operare, în conformitate cu prevederile acestui cod.
(6) Înainte de a emite un permis de operare pentru o nava de pasageri de mare viteza în voiaje interne într-un stat gazda, ANR va colabora cu autoritatea competenta a statului gazda asupra oricãror condiţii operationale asociate operarii navei în acel stat. Oricare dintre aceste condiţii vor fi menţionate de cãtre ANR în permisul de operare.
(7) Exceptarile acordate navelor de pasageri sau navelor de pasageri de mare viteza în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) vor fi menţionate în certificatul navei de pasageri sau navei de pasageri de mare viteza.
ART. 12
ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 13
Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 14
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 15
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 305/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor de pasageri - cod MT.RNR-NP-99, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 15 iulie 1999.

---------
*) Anexele nr. 1 şi 2 se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 bis în afarã abonamentului, şi se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat

Bucureşti, 7 iulie 2003.
Nr. 1.041.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016