Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.006 din 10 iulie 2001  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.006 din 10 iulie 2001 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4

EMITENT: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 7 august 2001
Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei,
în temeiul prevederilor <>art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 197/1998 , republicatã, ale <>art. 4 alin. (2) lit. g) şi alin. (3) lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2000 , ale <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi ale <>art. 3 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
<>Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care presteazã servicii de reparatie, reglare şi/sau desfãşoarã activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, modificat prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Se aproba Reglementãrile privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care presteazã servicii de reparatie, reglare şi/sau desfãşoarã activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, prevãzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin."

2. Articolul 1 se completeazã cu alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere sunt prevãzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin."

3. Din conţinutul articolului 3 se elimina dispoziţiile privitoare la Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.

4. Din conţinutul articolului II al <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind modificarea <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere şi autorizarea agenţilor economici care presteazã servicii de reparaţii sau desfãşoarã activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere se elimina dispoziţiile privitoare la Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.

ART. 2
Se aproba Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, prevãzute în anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr. 2 la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 .
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea


ANEXA 1

(Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului
-----------------------------------
Transporturilor nr. 536/1997)
------------------------------


METODOLOGIA ŞI CONDIŢIILE TEHNICE
privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere

CAP. 1
Generalitati

1.1. Scop
Scopul prezentei metodologii este de a stabili condiţiile tehnice în care se pot comercializa echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere şi de a asigura cadrul pentru o protecţie eficienta a consumatorilor fata de produsele necorespunzãtoare.
Prezenta metodologie defineste:
- cerinţele obligatorii ce trebuie îndeplinite de producãtorii şi comercianţii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- tipurile de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere cãrora li se aplica prezentele condiţii tehnice;
- cerinţele minimale referitoare la procesele de producţie a componentelor şi materialelor de exploatare pentru vehicule.
1.2. Domeniul de aplicare
Certificarea/omologarea este aplicabilã pentru produse noi fabricate în serie sau pentru loturi de produse noi.
Prezenta metodologie trebuie aplicatã de:
- Regia Autonomã "Registrul Auto Roman";
- producãtorii de vehicule rutiere;
- producãtorii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- comercianţii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- organismele abilitate în domeniul certificãrii/omologãrii;
- organismele abilitate în domeniul protecţiei consumatorilor;
- organismele de control.
1.3. Definiţii şi abrevieri
1.3.1. Definiţii
Pentru scopul prezentelor condiţii tehnice sunt definiţi urmãtorii termeni:
componenta auto - reper, echipament, agregat, sistem, având procesul de fabricaţie definit, destinat utilizãrii ca atare fie în componenta unui vehicul rutier de cãtre producãtorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
materiale de exploatare auto - produse care se consuma sau se uzeaza în timpul utilizãrii unui vehicul rutier şi care se completeazã sau se înlocuiesc în timpul exploatãrii acestuia (lubrifianţi, carburanţi, aditivi, uleiuri hidraulice);
piesa de schimb auto - componenta care se poate monta în locul piesei utilizate la fabricare de constructorul de vehicul rutier;
piesa de schimb auto de uz general - componenta comercializata pe piata în scopul utilizãrii pe vehicule rutiere, ale carei condiţii tehnice de definire sunt specifice mai multor tipuri de vehicule rutiere;
componenta (piesa de schimb) auto de origine - componenta comercializata ca piesa de schimb şi care, cumulativ:
● respecta condiţiile din cap. 1;
● a satisfãcut cerinţele specifice ale producãtorului final de vehicul rutier (având validarea acestuia sau a reprezentantului sau autorizat);
● a satisfãcut cerinţele serviciului tehnic însãrcinat cu omologarea vehiculului şi/sau a componentei auto.
În categoria componentelor auto de origine sunt incluse componentele fabricate şi comercializate de producãtorul final al unui vehicul rutier, comercializate sub controlul acestuia, sau de cãtre un producãtor agreat (abilitat) de producãtorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente auto de origine;
validare - atestare scrisã eliberata de producãtorul de vehicul, bazatã pe examinare şi dovezi obiective, care confirma îndeplinirea condiţiilor prevãzute pentru o anumitã utilizare;
document (tehnic) normativ - document care specifica reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activitãţi ori pentru rezultatele acestora. De exemplu: standarde, regulamente, directive, specificaţii tehnice;
regulament - reglementare tehnica stabilitã în cadrul Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa, anexa la Acordul privind adoptarea de prescripţii tehnice uniforme pentru vehicule pe roti, echipamente sau repere care pot fi utilizate pe vehicule pe roti şi condiţiile pentru recunoaşterea reciprocã a omologarilor acordate pe baza acestor prescripţii, adoptat la Geneva în 1958, aprobat prin <>Decretul nr. 371/1976 ;
directiva - reglementare tehnica aplicabilã vehiculelor rutiere şi/sau componentelor acestora, stabilitã în cadrul Uniunii Europene;
certificarea conformitatii - acţiune a unei terţe pãrţi care demonstreaza existenta încrederii adecvate ca un produs corespunzãtor identificat este în conformitate cu un anumit standard sau cu un document normativ de referinta;
omologare - aprobare pentru comercializarea unui produs;
specificaţie tehnica (Standard de firma) - document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã un produs. Dacã este cazul, indica şi procedeul (procedeele) şi/sau documentele normative care descriu metodele prin care se determina îndeplinirea condiţiilor prescrise;
familie de produse - produse din aceeaşi categorie, realizate de acelaşi producãtor cu aceeaşi dotare şi tehnologie, având acelaşi domeniu de utilizare şi caracteristici constructive similare (variante de tipodimensiuni);
lot de produse pentru certificare - cantitate definitã de produse, realizatã de acelaşi producãtor cu aceeaşi dotare şi tehnologie, prezentatã la certificare în acelaşi timp;
produs nou - produs neutilizat şi aflat în termen de garanţie (valabilitate).
Anvelopele rezultate în urma unui proces tehnologic de resapare, aflate înainte de prima montare şi în termenul de garanţie (neexploatate), sunt considerate produse noi;
marca de conformitate - marca (simbol grafic) protejata, emisã pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta încrederii adecvate ca produsul, procesul sau serviciul în cauza este în conformitate cu un anumit standard sau cu alt document normativ;
certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta încrederii adecvate ca un produs, proces sau serviciu, corespunzãtor identificat, este conform cu un standard sau cu alt document normativ;
onorabilitate - situaţie în care se gãseşte o persoana fizica, responsabilã juridic, care nu a fost condamnata pentru infracţiuni penale grave şi care acţioneazã în mod etic şi responsabil în relaţiile cu beneficiarii;
interschimbabilitate - proprietatea unor piese (elemente, componente) care îndeplinesc aceeaşi funcţie de a putea fi înlocuite una cu cealaltã. Aceasta proprietate se asigura printr-o stabilire corecta a dimensiunilor, formelor, materialelor, respectarea limitelor de toleranta, a caracteristicilor fizico-mecanice şi chimice, permitand înlocuirea pieselor uzate sau avariate cu altele noi;
autorizaţie - document elaborat conform reglementãrilor şi procedurilor în vigoare, care conferã celui autorizat dreptul de a desfasura o activitate bine precizatã;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranta circulaţiei - produs care prin neîndeplinirea caracteristicilor tehnice din documentaţia de referinta poate constitui o sursa majorã şi iminenta de producere a accidentelor rutiere;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protecţia mediului - produs care prin neîndeplinirea caracteristicilor din documentaţia de referinta poate afecta negativ performanţele constructive privind poluarea chimica şi fonica impuse vehiculelor rutiere sau echipamentelor acestora.
1.3.2. Abrevieri:
- A.N.P.C. - Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor
- R.A.R. - Regia Autonomã "Registrul Auto Roman"
- A.S.R.O. - Asociaţia Romana de Standardizare
- R.A.R.-O.C.P. - Organismul de Certificare Produse al R.A.R.
- E.C.E. - Comisia Economicã pentru Europa (a Organizaţiei Naţiunilor Unite - O.N.U.)
- C.E./C.E.E. - Comunitatea Economicã Europeanã
- S.R. - Standard roman

CAP. 2
Metodologia şi condiţiile tehnice privind omologarea/validarea în cazul producţiei şi comercializãrii de componente de origine pentru vehicule rutiere, destinate utilizãrii ca piese de schimb

2.1. Se recomanda producãtorilor autohtoni de vehicule rutiere şi de componente de origine:
2.1.1. - sa întocmeascã pentru aceste componente standarde de firma (specificaţii tehnice). Standardul de firma este recomandabil sa respecte cerinţele standardelor şi reglementãrilor naţionale şi internaţionale aplicabile, cuprinzând urmãtoarele capitole: generalitati (obiectul şi domeniul de aplicare, notare, durata de utilizare, simbolizare şi codificare, standarde de referinta şi conexe, descrierea şi funcţionarea produsului), condiţii tehnice de calitate (materiale, forme şi dimensiuni, caracteristici fizice, chimice, mecanice, condiţii privind execuţia, condiţii privind aptitudinile de funcţionare, condiţii privind protecţia impotriva coroziunii, condiţii climatice), reguli pentru verificarea calitãţii (încercãri şi verificãri de tip, de lot, de fiabilitate), metode de verificare (verificãri de materiale, verificarea formei şi dimensiunilor, verificarea caracteristicilor fizice, chimice, mecanice, verificarea execuţiei, verificarea aptitudinilor de funcţionare, anduranta, încercarea şi verificarea fiabilitatii), marcare, etichetare, ambalare, conservare, depozitare, transport, garanţii, desene, scheme etc. Structura standardului de firma (specificatiei tehnice) prezentatã mai sus este aplicabilã pentru toate tipurile de produse care fac obiectul prezentei metodologii.
2.1.2. - în condiţiile precizate de prezentul capitol documentaţia tehnica pentru fiecare componenta (documentaţia constructivã şi documentaţia tehnologicã) sa fie întocmitã de cãtre producãtorul final al vehiculului sau sa fie avizatã de acesta.
2.2. Se recomanda ca procedurile producãtorului final de vehicule rutiere sa se bazeze pe urmãtoarele cerinţe:
2.2.1. Documentul care atesta calitatea de componenta de origine se va elibera de cãtre producãtorul final al vehiculului pe baza prezentãrii de cãtre producãtorul de componente cel puţin a urmãtoarelor documente:
- standardul de firma;
- chestionarul de autoevaluare a calitãţii procesului de fabricaţie;
- copii de pe documentaţia constructivã;
- o descriere a procesului tehnologic de fabricaţie;
- minimum doua mostre (în cazul în care incercarile şi verificãrile necesita mai multe exemplare, se suplimenteaza în mod adecvat numãrul de mostre).
2.2.2. Documentaţia prezentatã de producãtorul de componente poate sa mai cuprindã:
- fise de mãsurãtori dimensionale;
- fise de mãsurãtori de mase;
- rezultate ale testelor de performanta;
- certificatul de omologare internationala.
2.2.3. În cazul produselor care dispun de document de atestare a caracterului de componenta de origine, urmãtoarele modificãri impun reluarea procesului sau extensia documentului existent:
- modificãri dimensionale şi ale formei sau ale aspectului;
- modificarea materialelor utilizate;
- modificãri ale procesului tehnologic de fabricaţie;
- modificarea amplasamentului (sediului) unitãţii producãtoare;
- reluarea fabricaţiei dupã o întrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricaţiei de cãtre un alt agent economic;
- schimbarea marcii de fabricaţie.
2.2.4. Pentru eliberarea documentului de atestare a caracterului de componenta de origine se vor avea în vedere urmãtoarele categorii de încercãri şi verificãri:
- verificarea aspectului exterior, culoare, rugozitate (obligatorii pentru componentele care sunt vizibile din exteriorul sau din interiorul vehiculului);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul.
2.3. Pentru fiecare componenta de origine este necesar sa fie întocmit un document prin care producãtorul final al vehiculului atesta, pe baza procedurii proprii, ca produsul fabricat în serie respecta toate cerinţele cuprinse în documentaţia constructivã, iar procesul de fabricaţie poate asigura menţinerea constanta a caracteristicilor în fabricatia de serie.
2.3.1. Pentru a fi considerate componente de origine aflate sub controlul producãtorului final al vehiculului acesta trebuie sa aibã implementate proceduri într-un sistem al calitãţii care sa asigure conformitatea şi stabilitatea producţiei acestor produse. Se recomanda ca acest sistem al calitãţii sa fie certificat de organismele acreditate.
2.3.2. În cazul componentelor de origine ale cãror caracteristici şi performanţe sunt reglementate prin regulamente sau directive, producãtorul componentei trebuie sa prezinte certificatele (comunicãrile) respective de omologare internationala. Producãtorul final al vehiculului poate fie sa întocmeascã documentul de atestare pe baza certificatului eliberat conform reglementãrilor menţionate mai sus, fie sa efectueze anumite încercãri (caracteristicile constructive care nu sunt precizate în reglementãrile internaţionale sau caracteristicile particulare pentru un anumit vehicul rutier).
2.3.3. Evaluarea iniţialã a calitãţii procesului de producţie se realizeazã pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea calitãţii procesului de producţie al producãtorului de componente poate fi efectuatã fie de producãtorul final al vehiculului, fie de organisme acreditate. Echipele de audit ale acestor organisme pot include în componenta lor şi experţi ai producãtorului final al vehiculului.
2.4. Auditul se desfãşoarã în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producãtorul de componente pentru asigurarea stabilitatii producţiei şi a conformitatii produsului. Dupã caz, referentialul fata de care se efectueazã auditul cuprinde:
- procedurile şi cerinţele proprii ale producãtorului final de vehicule rutiere, pentru evaluarea calitãţii procesului de producţie;
- "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii producţiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7) atunci când producãtorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitãţii;
- standarde din seria ISO 9000;
- regulamentele E.C.E.-O.N.U. aplicabile.
2.5. Pentru componentele care pot afecta siguranta circulaţiei rutiere şi protecţia mediului ambiant referentialul fata de care se efectueazã auditul se recomanda sa fie din seria ISO 9000.
2.6. Producãtorul de vehicule sau reprezentantul acestuia va întocmi şi va actualiza lista cuprinzând produsele (componente, echipamente, piese de schimb) de origine şi furnizorii respectivi. Trimestrial sau la cerere listele vor fi puse la dispoziţie A.N.P.C. şi R.A.R.
2.7. Pentru luarea în evidenta la R.A.R., în termen de 30 de zile de la data încheierii contractelor cu producãtorii de vehicule rutiere autohtoni şi a primirii aprobãrii de a fabrica componente de origine, fabricantii de piese de schimb, componente şi materiale de exploatare auto au obligaţia de a transmite o notificare R.A.R.
2.8. Producãtorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retragã abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordatã, în cazul în care producãtorul de componente de origine nu respecta cerinţele care au stat la baza obţinerii abilitarii. Lista cuprinzând producãtorii cãrora li s-a suspendat sau li s-a retras abilitarea ca producãtori de componente de origine, precum şi denumirea componentelor respective se vor aduce de îndatã la cunostinta O.P.C. şi R.A.R. de cãtre producãtorul de vehicule.
2.9. O.P.C. şi R.A.R. au dreptul sa verifice documentele de atestare a caracterului de componenta de origine sau alte acte de aprobare întocmite în acest sens de producãtorul de vehicule.
2.10. Nu este obligatorie certificarea şi/sau omologarea de cãtre R.A.R. în cazul componentelor de origine furnizate sub controlul producãtorului final al vehiculului rutier, destinate comercializãrii sau utilizãrii în unitãţile service din reţeaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat şi pentru care prevederile cap. 2 sunt respectate. Atestarea calitãţii de piesa de origine se face prin documente şi înscrisuri adecvate (documente de aprobare, fişa de conformitate, omologare, etichete, cod de reper) eliberate de constructorul de vehicul rutier.
2.10.1. Loturile şi/sau componentele de origine prevãzute la pct. 2.10, care sunt comercializate sub controlul producãtorului vehiculului rutier sau al reprezentantului sau autorizat, trebuie sa fie însoţite de declaraţie de conformitate şi de certificat de garanţie. Componentele de origine vor fi atestate ca atare şi prin marcaj pe piesa sau, în cazul în care acest fapt nu este posibil din punct de vedere tehnic, prin inscriptionare pe ambalajul acestora.

CAP. 3
Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul producţiei şi comercializãrii echipamentelor şi pieselor de schimb utilizate la vehicule rutiere

3.1. Componentele produse în ţara sau importate, destinate comercializãrii ca piese de schimb şi utilizãrii pe vehicule rutiere, nominalizate la cap. 5, pot fi comercializate numai dacã sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de cãtre producãtori, importatori sau de reprezentanţii autorizaţi ai acestora.
3.2. Certificarea şi/sau omologarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere, altele decât componentele de origine, care afecteazã siguranta circulaţiei şi/sau protecţia mediului, se realizeazã de R.A.R. Lista cuprinzând aceste categorii de piese de schimb este menţionatã la cap. 5. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse în lista prevãzutã la cap. 5 comercializarea este permisã în condiţiile precizate de legislaţie.
3.3. Pentru fiecare tip de componenta destinatã comercializãrii ca piesa de schimb, la care este obligatorie certificarea şi/sau omologarea, R.A.R. va desfasura activitãţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate şi/sau de omologare. Semnificatia acestor documente este urmãtoarea: produsul este interschimbabil cu cel de prim-montaj (de origine) şi respecta cerinţele esenţiale şi relevante pentru siguranta circulaţiei şi/sau protecţia mediului din documentaţia constructivã şi din documentele normative, iar producãtorul are stabilite mãsurile adecvate pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie. Condiţia de interschimbabilitate trebuie sa asigure ca piesa de schimb certificatã/omologata corespunde cu cea de prim-montaj (de origine) în ceea ce priveşte proprietãţile de asamblare, imbinare, etansare şi parametrii de funcţionare. Parametrii de funcţionare se pot determina şi prin încercãri comparative efectuate asupra pieselor de schimb (componentelor) de origine.
Documentele de certificare/omologare emise de R.A.R. nu exonereaza de rãspundere agenţii economici cu privire la legislaţia privind protecţia modelelor şi desenelor industriale.
3.4. Procedurile de certificare şi/sau omologare se stabilesc de R.A.R. în conformitate cu reglementãrile în domeniu şi sunt puse la dispoziţie celor interesaţi.
3.5. Pentru obţinerea certificatului de conformitate şi/sau omologare producãtorul piesei de schimb sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde, dupã caz, urmãtoarele:
- documentaţia tehnica (pe format A4) cuprinzând desene şi specificaţii tehnice care sa permitã identificarea univoca a produsului;
- chestionarele prevãzute în procedurile de certificare/omologare;
- certificatul de omologare internationala sau certificatele de conformitate eliberate de organisme recunoscute de România;
- alte documente solicitate de procedurile R.A.R.
Mostrele de produse pentru încercãri se preleveaza de R.A.R. Atunci când din motive obiective prelevarea nu este posibila mostrele se pun la dispoziţie R.A.R. prin grija solicitantului de certificare/omologare.
3.5.1. În cazul prezentãrii de certificate de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E.-O.N.U. sau directivelor C.E./C.E.E., acestea sunt recunoscute. În aceasta situaţie şi în mod justificat se pot derula activitãţi de verificare a conformitatii mostrelor cu principalele caracteristici tehnice cuprinse în documentaţia tehnica de referinta, prin încercãri de conformitate.
3.6. Pentru piesele de schimb destinate numai unui anumit tip de vehicul rutier se aplica urmãtoarele reguli:
a) în cazul produselor destinate vehiculelor din producţia interna standardul de firma va fi transmis de R.A.R. producãtorului final al vehiculului spre avizare. În cazul în care în termen de 30 de zile de la solicitare, din motive nejustificate, producãtorul final al vehiculului refuza avizarea sau nu rãspunde solicitãrii, procedura de certificare/omologare R.A.R. poate continua. În echipa de audit al calitãţii procesului de fabricaţie se pot include, la cererea producãtorului final al vehiculului, şi experţi tehnici din partea acestuia.
Avizarea standardului de firma (documentaţiei tehnice) de cãtre producãtorul final al vehiculului nu este obligatorie pentru: componente reglementate de regulamente C.E.E.-O.N.U. şi de directive ale Comunitãţii Europene, standarde şi reglementãri naţionale, standarde internaţionale; suprastructuri; dispozitive de remorcare; instalaţii GPL; economizoare/dispozitive depoluante; produse de uz general; componentele pentru tipuri de vehicule (inclusiv tipuri similare de vehicule, dar prezente sub o alta marca) ieşite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani; componente neprotejate prin intermediul legislaţiei protecţiei desenelor şi modelelor industriale.
Producãtorii de vehicule rutiere sau reprezentanţii acestora sunt obligaţi sa punã la dispoziţie R.A.R. lista cuprinzând tipurile de vehicule rutiere ieşite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani.
În cazul în care producãtorul final al vehiculului este şi unicul producãtor al componentei, certificarea/omologarea pieselor fabricate de terţi se poate face, dacã din punct de vedere tehnic este posibil, prin încercãri comparative cu piese de origine sau de prim-montaj;
b) în cazul produselor destinate vehiculelor din import, solicitantul certificãrii/omologãrii va pune la dispoziţie R.A.R. fie documentaţia producãtorului vehiculului rutier (sau o documentaţie acceptatã de producãtorul vehiculului rutier), fie o documentaţie tehnica a producãtorului produselor respective şi un numãr suficient de componente de origine. Programul de încercãri se va derula pentru ambele categorii de produse şi rezultatele se vor evalua prin comparatie.
De la aceasta regula fac excepţie componentele auto de uz general şi cele reglementate de regulamente, directive şi standarde (naţionale şi internaţionale).
3.7. În cazul pieselor de schimb pentru care exista certificate de conformitate/omologare în termen de valabilitate urmãtoarele modificãri impun reluarea certificãrii/omologãrii sau extensia certificatului existent:
- modificãri dimensionale, ale formei şi aspectului;
- utilizarea altor materiale decât cele prevãzute în documentaţia tehnica de referinta utilizata la certificarea/omologarea iniţialã;
- modificãri ale procesului tehnologic de fabricaţie;
- modificarea amplasamentului unitãţii productive;
- reluarea fabricaţiei dupã o întrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricaţiei sau importului de cãtre un alt agent economic, schimbarea marcii de fabricaţie.
3.8. Pentru desfãşurarea activitãţilor de certificare a conformitatii/omologãrii se vor avea în vedere urmãtoarele categorii de încercãri şi verificãri:
- verificarea aspectului exterior (de exemplu: forma, culoare, rugozitate etc.);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul;
- verificarea comportãrii în încercãri de anduranta.
3.9. Incercarile şi verificãrile se vor efectua fie în laboratoarele R.A.R., fie în laboratoare acreditate sau agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercãri trebuie sa respecte prevederile SR EN 45001. Se recomanda sa fie utilizate, dacã îndeplinesc prevederile SR EN 45001, laboratoarele de încercãri ale producãtorului final al vehiculului cãruia îi sunt destinate respectivele componente (în cazul producãtorilor interni).
3.10. În cazul în care sistemul calitãţii este certificat conform standardelor din seria ISO 9000 şi laboratorul respecta condiţiile SR EN 45001, incercarile pot fi efectuate şi în laboratoarele de încercãri ale producãtorului de piese de schimb (sau în cazul cap. 4, ale producãtorului materialului de exploatare). În acest caz incercarile se efectueazã sub supravegherea R.A.R.
3.11. Produsele care dispun de comunicãri de omologare internationala, eliberate de autoritãţile romane (marcaj E 19), nu necesita certificari/omologari R.A.R.
3.12. Evaluarea iniţialã a calitãţii procesului de producţie se realizeazã pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calitãţii procesului de producţie al producãtorului de piese de schimb se efectueazã de R.A.R.-O.C.P.
3.13. Auditul se desfãşoarã în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producãtorul de piese de schimb pentru asigurarea conformitatii producţiei. În funcţie de modul de implementare a acestor dispoziţii şi proceduri referentialul fata de care se efectueazã auditul va fi:
- "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii producţiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7), atunci când producãtorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitãţii conform standardelor internaţionale aplicabile;
- standardele din seria ISO 9000 aplicabile;
- alte standarde internaţionale în vigoare la data auditului, care acoperã cerinţele privind asigurarea conformitatii producţiei (cap. 7).
3.14. Pentru piesele de schimb care afecteazã siguranta circulaţiei rutiere şi protecţia mediului referentialul fata de care se efectueazã auditul trebuie sa fie, dacã este posibil, din seria ISO 9000.
3.15. La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producãtorul acestora va elibera urmãtoarele documente:
- declaraţia de conformitate;
- certificatul de garanţie;
- alte documente cerute de legislaţie.
3.16. În perioada de valabilitate a certificãrii/omologãrii şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerinţelor care au stat la baza certificãrii piesei de schimb, componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordatã.
3.17. Lista cuprinzând piesele de schimb certificate se va pune la dispoziţie A.N.P.C. Lista cuprinzând piesele de schimb cãrora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea/omologarea şi lista cuprinzând producãtorii acestora se vor comunica periodic la A.N.P.C. şi vor fi publicate.
3.18. Piesele de schimb certificate trebuie sa fie inscriptionate în asa fel încât sa fie posibil sa se stabileascã:
- producãtorul;
- tipul şi denumirea componentei;
- seria de fabricaţie (dacã este cazul);
- marca de omologare/certificare;
- data fabricaţiei.
În cazul în care din motive obiective inscriptionarea nu se poate efectua pe produs, ea se realizeazã pe ambalaj.

CAP. 4
Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul producţiei şi comercializãrii de materiale de exploatare destinate vehiculelor rutiere

4.1. Materialele de exploatare produse în ţara sau importate, destinate utilizãrii pe vehicule rutiere, detaliate în tabelele de la cap. 5, pot fi comercializate numai dacã sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R.
4.1.1. Nivelul minim certificabil pentru calitatea benzinelor şi motorinelor auto este cel prevãzut în standardele naţionale.
4.2. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de cãtre producãtori, importatori sau de reprezentanţii autorizaţi ai acestora.
4.3. Importatorii care nu sunt reprezentanţi ai producãtorilor pot solicita numai certificare de lot.
4.4. Procedura de certificare a unui lot de produse pe o perioada determinata de timp (fãrã auditul calitãţii procesului de producţie) este aplicabilã numai dacã produsele respective sunt comercializate în recipiente de mici dimensiuni (0,5-5 l) şi numai pentru cantitãţi limitate. De la aceasta regula fac excepţie combustibilii (carburanţii) auto. Toatã cantitatea care se solicita a fi certificatã trebuie sa fie disponibilã şi gata de livrare în momentul în care se efectueazã prelevarea esantioanelor pentru încercãri şi verificãri.
4.5. Pentru fiecare dintre materialele de exploatare destinate comercializãrii R.A.R. va desfasura activitãţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate, document care atesta ca produsul respecta cerinţele esenţiale şi relevante din documentaţia de referinta, iar procesul de fabricaţie poate asigura menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie.
4.6. Pentru obţinerea certificatului de conformitate/omologare, producãtorul de materiale de exploatare va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde urmãtoarele:
- standardul de firma (în cazul importului unui lot de materiale de exploatare de acelaşi tip, fabricate de acelaşi producãtor, se prezintã specificaţia tehnica);
- rapoarte de încercãri;
- chestionarul de preevaluare a calitãţii procesului de fabricaţie (nu este necesar în cazul importului unui lot de produse).
4.7. În cazul materialelor de exploatare care au certificate de conformitate în termen de valabilitate urmãtoarele modificãri impun reluarea certificãrii sau extensia certificatului existent:
- modificãri ale caracteristicilor fizico-chimice;
- utilizarea altor materii prime;
- modificãri ale procesului tehnologic de fabricaţie;
- modificarea amplasamentului unitãţii productive;
- reluarea fabricaţiei dupã o întrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricaţiei de cãtre un alt agent economic, schimbarea marcii.
4.8. Pentru desfãşurarea activitãţilor de certificare a conformitatii se vor avea în vedere, dupã caz, urmãtoarele categorii de încercãri şi verificãri:
- verificarea aspectului, culorii, viscozitatii etc;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea performantelor;
- verificarea andurantei.
4.9. În cazul unor caracteristici sau performanţe ale produsului care sunt critice pentru siguranta circulaţiei rutiere şi protecţia mediului verificãrile acestor caracteristici şi/sau performanţe se vor efectua pe un numãr suficient de esantioane, dacã cerinţele standardelor obligatorii sau standardul de firma al producãtorului nu prevede un anumit numãr.
4.10. Incercarile şi verificãrile se vor efectua în laboratoarele R.A.R. sau în laboratoare agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercãri trebuie sa respecte prevederile SR EN 45001. Se pot efectua încercãri supravegheate de R.A.R. în laboratoarele producãtorilor care solicita certificarea/omologarea, dacã acestea îndeplinesc condiţiile din SR EN 45001 şi dacã producãtorul este certificat conform standardelor din seria ISO 9000.
4.11. Evaluarea iniţialã a calitãţii procesului de producţie se realizeazã pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calitãţii procesului de producţie al producãtorului de materiale de exploatare se efectueazã de R.A.R.-O.C.P.
4.12. Auditul se desfãşoarã în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispoziţiile şi procedurile stabilite de producãtorul de materiale de exploatare pentru asigurarea stabilitatii producţiei. Referentialul fata de care se efectueazã auditul trebuie sa fie, dacã este posibil, din seria ISO 9000.
4.13. Livrarea materialelor de exploatare va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
- declaraţia de conformitate;
- certificatul de garanţie;
- alte documente cerute de legislaţie.
4.14. În perioada de valabilitate a certificãrii/omologãrii şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerinţelor care au stat la baza certificãrii piesei de schimb, a componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordatã.
4.15. Lista cuprinzând materialele de exploatare certificate şi produsele cãrora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea, precum şi lista cuprinzând producãtorii acestora vor fi publicate şi vor fi puse periodic la dispoziţia A.N.P.C.
4.16. Materialele de exploatare certificate trebuie sa poatã fi identificate în asa fel încât sa fie posibil sa se stabileascã:
- producãtorul;
- tipul şi denumirea produsului;
- data de fabricaţie şi termenul de valabilitate;
- numãrul lotului;
- numãrul certificatului de conformitate şi data expirãrii acestuia;
- caracteristicile relevante;
- modul de întrebuinţare;
- mesajele de avertizare.
4.17. La acordarea certificãrii/omologãrii se pot lua în considerare rapoarte de încercãri şi certificate de conformitate emise în regim acreditat şi recunoscute.
4.18. Comercializarea de cãtre agenţii economici a materialelor de exploatare pentru vehicule rutiere, care sunt cuprinse în lista de la cap. 5, este permisã numai în cazul în care produsul este omologat şi/sau certificat de R.A.R.
4.19. La livrarea componentelor sau a materialelor de exploatare auto de cãtre producãtorul acestora comerciantului trebuie sa i se punã la dispoziţie din partea producãtorului, semnate de persoanele autorizate, declaraţia de conformitate şi certificatul de garanţie. Agenţii economici care comercializeazã componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligaţi ca, la cererea organelor de control şi ale A.N.P.C., sa prezinte documentele menţionate mai sus.
4.20. Agenţii economici care comercializeazã materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligaţi sa punã la dispoziţie instituţiilor de control abilitate ale statului roman toate documentele care sa ateste provenienta acestora şi îndeplinirea obligaţiei de a obţine certificatul de omologare/conformitate.
4.21. În cazul comercializãrii de materiale de exploatare care sunt partitionate de comercianţi sau de alţi agenţi economici, alţii decât titularul certificatului de conformitate, ambalajul produsului trebuie sa cuprindã, suplimentar fata de cele prevãzute la pct. 4.16, şi informaţii privind titularul certificatului de conformitate, identificarea producãtorului şi a ambalatorului. Operaţiunea de partitionare şi de ambalare trebuie sa se execute sub supravegherea şi cu acordul scris al titularului de certificat de conformitate, care poarta rãspunderea solidar cu ambalatorul pentru caracteristicile şi calitatea produsului astfel comercializat.
4.22. În cazul materialelor de exploatare importate direct de agenţii economici care le comercializeazã, certificarea se va solicita de cãtre aceştia, urmând sa se desfãşoare procedura de certificare pe loturi de produse.

CAP. 5
Lista cuprinzând echipamentele, piesele de schimb şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere, pentru care este necesarã certificarea/omologarea R.A.R.

În cadrul listelor de mai jos literele utilizate în dreptul denumirii componentei au urmãtoarea semnificatie:
A - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranta circulaţiei;
B - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protecţia mediului;
C - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) având caracteristicile tehnice descrise în acordurile internaţionale, regulamentele E.C.E.-O.N.U., directivele C.E.E./C.E., standardele romane sau internaţionale şi de reglementãrile naţionale.

5.1. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de franare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
echipamente din cadrul instalaţiilor de franare
hidraulice (pompa centrala, repartitor,
cilindri, etrier) X
echipamente din cadrul instalaţiilor de franare pneumatice
(robinet principal, regulator, supape, distribuitor) X
segmenti (placute sau saboti) de frana X X X
discuri de frana X
tamburi de frana X
furtunuri de frana X X
garnituri de frana (cauciuc) X X
cabluri de frana X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.2. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul sistemului de direcţie


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
caseta de direcţie X
leviere de direcţie X
volan X
echipament hidraulic servodirectie X
coloana de direcţie X
bare şi bielete de direcţie X
planetare X
pivoti, capete de bara, articulatii sferice, rotule X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.3. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul instalaţiei de iluminare şi semnalizare luminoasa


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
faruri X X
faruri de ceata X X
lanterne de direcţie X X
lanterne de poziţie X X
lanterne stop X X
lanterne de gabarit X X
lanterne de ceata X X
lanterne de mers înapoi X X
becuri X X
catadioptri X X
lanterna pentru iluminarea numãrului de înmatriculare X X
plãci de identificare şi benzi reflectorizante X X
lanterne laterale de poziţie X X
lanterne de parcare X X
lampi de ceata spate X X
comenzi şi martori luminosi X X
marcaje reflectorizante pentru vehicule grele
şi remorcile acestora X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.4. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de evacuare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
amortizoare de zgomot X X
catalizatori X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.5. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor anexe la motor


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
rezervor de combustibil X X
carburatoare, pompa de injecţie, pompa de benzina X
dispozitive depoluante X
ruptor-distribuitor X X
furtunuri şi filtre de combustibil X X
dispozitive economizoare de combustibil X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.6. Componente pentru ansamblul motopropulsor


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
adaptare alimentare GPL (sau alt tip de carburant) X X X
set motor şi elementele componente X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.7. Componente destinate utilizãrii ca piese de schimb în cadrul instalaţiei electrice


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
baterii de acumulatori X X
aprindere electronica X
avertizor sonor X X
cronotahograf X
releu de semnalizare X X
stergator de parbriz X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.8. Componente în cadrul caroseriilor sau ca elemente ale acestora


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
parbriz X X
geamuri X X
oglinzi retrovizoare X X
bare de soc X X
bare antiimpanare X X
bare de protecţie laterale X X
portbagaje exterioare X X
dispozitive de remorcare X X
centuri de siguranta X X
alarme auto X X
scaune, banchete X X
tetiere X X
air-bag X X
dispozitiv de reţinere pentru copii X
triunghi presemnalizare X X
dispozitive speciale de prioritate
(girofaruri şi lumini fulger) X X
plãci ADR, ATP X
aeroterme şi instalaţii de dezaburire X
suprastructuri auto X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.9. Componente destinate utilizãrii în cadrul sistemului de rulare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
anvelope (inclusiv anvelope nou-resapate) X X
roti X X
arcuri X X
brate suspensie X
rulmenti X
amortizoare X X
bare stabilizatoare X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.10. Materiale de exploatare destinate utilizãrii pe vehicule rutiere


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
benzina şi aditivi pentru benzina X X
motorina şi aditivi pentru motorina X X
ulei de motor X X
ulei de transmisie X X
lichid de frana X X
antigel X
gaz petrolier lichefiat (GPL) sau alte tipuri
de carburanţi auto (GNC) X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.11. Alte produse


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
casti pentru motociclisti X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Prescurtãri utilizate:
GPL - Gaz petrolier lichefiat
GNC - Gaz natural comprimat
ADR - Transport mãrfuri periculoase
ATP - Transport mãrfuri perisabile

CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii

6.1. Lista cuprinzând componentele şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere de la cap. 5 se actualizeazã în funcţie de evoluţia reglementãrilor legale în domeniu şi de evoluţia documentelor normative. Regulile de certificare/omologare şi de utilizare a marcii de certificare/omologare se stabilesc prin procedurile R.A.R.
6.2. Certificatul de conformitate/omologare poate fi de serie sau de lot. Certificarea/omologarea unui produs fabricat în serie se aplica în cazul în care solicitantul este producãtorul sau reprezentantul sau.
Comercializarea produselor certificate/omologate conform prezentei metodologii de cãtre alte persoane juridice decât titularii certificatelor este posibila numai cu acordul scris al titularului de certificat.
6.2.1. Certificatul de conformitate/omologare are valabilitate maxima de 2 ani.
Se pot acorda certificari/omologari pentru o perioada de 3 luni, 6 luni sau 1 an în urmãtoarele cazuri:
a) când sunt necesare probe de anduranta de lungã durata;
b) când este necesar controlul strict al produsului certificat/omologat;
c) când exista suficiente dovezi rezultate din analiza documentaţiei tehnice (comunicãri de omologare internationala, certificate de conformitate şi rapoarte de încercãri emise în regim acreditat şi recunoscute, aprobãri de la constructori de vehicule) care sa permitã aceasta, iar incercarile presupun perioade de timp indelungate.
6.2.2. Dacã se constata respectarea premiselor care au stat la baza certificãrii/omologãrii iniţiale, la prelungirea unei certificari/omologari se pot aplica proceduri simplificate.
6.3. Certificarile/omologarile de lot se acorda pe perioade determinate şi nu implica în mod obligatoriu efectuarea auditului privind capabilitatea tehnica a furnizorului. Lotul de produse ce se prezintã pentru certificare/omologare trebuie sa fie fabricat şi ambalat.
6.3.1. În cazul produselor de import se accepta certificarea/omologarea fãrã ca intreaga cantitate a lotului sa fie disponibilã, urmând ca în cazul acordãrii certificãrii/omologãrii R.A.R. sa efectueze activitãţi de supraveghere suplimentare.
6.4. Incercarile realizate în vederea stabilirii conformitatii cu documentaţia de referinta vor fi cele esenţiale şi trebuie sa acopere caracteristicile relevante pentru produs.
6.5. Se acorda dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare numai în cazul în care s-au efectuat toate incercarile prevãzute de referential.
6.5.1. Echipamentele, piesele de schimb şi materialele utilizate la vehicule rutiere care contribuie la siguranta circulaţiei sau la protecţia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), menţionate la cap. 5, certificate/omologate R.A.R., vor purta suplimentar un marcaj special de secretizare. Macheta şi modelul marcajului suplimentar de secretizare vor avea un caracter unitar şi vor fi agreate de R.A.R. Obligaţia marcarii suplimentare de secretizare revine titularului de certificat de conformitate/omologare R.A.R.
În vederea sustinerii reclamatiilor ulterioare în cazul apariţiei deficienţelor de calitate titularul certificãrii/omologãrii va avea în vedere informarea consumatorilor cu privire la necesitatea pãstrãrii marcajului special de autentificare, printr-un mesaj adecvat pe ambalajul produsului.
6.5.2. Materialele de exploatare certificate de R.A.R., din categoria celor care nu concura la siguranta circulaţiei sau la protecţia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), pot fi marcate în mod optional cu marcajul suplimentar de autentificare.
6.5.3. R.A.R. supravegheazã menţinerea conformitatii produsului certificat/omologat. Planurile de încercare şi incercarile aferente supravegherilor pot conduce la acordarea dreptului de utilizare a marcii de certificare/omologare.
6.5.4. La certificarea familiilor de produse se selecteaza incercarile relevante şi esenţiale pentru tipurile reprezentative. Dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare se acorda de R.A.R. numai în cazul în care intreaga familie de produse este supusã testelor şi îndeplineşte condiţiile din referential.
6.6. Cheltuielile aferente certificãrii/omologãrii, inclusiv pentru supravegherea în termenul de valabilitate a documentului de certificare/omologare, se suporta de cãtre solicitantii certificãrii/omologãrii.
6.7. Rãspunderea pentru conservarea caracteristicilor certificate/omologate, precum şi pentru calitatea pieselor de schimb, a echipamentelor, a componentelor şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere puse în circuitul comercial revine producãtorilor, reprezentanţilor acestora sau, dupã caz, comercianţilor. Fac excepţie de la aceasta regula cazurile în care deficientele de calitate se datoreazã nerespectãrii de cãtre consumator a instrucţiunilor de utilizare şi pãstrare.
6.8. Prezenta metodologie poate fi revizuitã şi completatã în mod periodic, pe mãsura introducerii unor noi reglementãri în domeniu.
6.9. Documentaţiile tehnice de referinta ale certificarilor/omologarilor, precum şi cele conexe acestora vor fi puse la dispoziţie R.A.R. de cãtre solicitanti.
6.10. Este interzisã comercializarea de echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub denumiri care pot crea confuzie, precum şi a celor care nu poarta marcajele de omologare/certificare.
6.11. Pentru produsele care dispun de comunicãri de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E-O.N.U. sau directivelor C.E.E., certificarea/omologarea R.A.R., precum şi etichetarea cu marcajul special de secretizare nu sunt obligatorii.
6.12. Prezenta metodologie înlocuieşte editia 2000 a Metodologiei şi condiţiilor tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.

CAP. 7
Cerinţe minimale pentru asigurarea conformitatii producţiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere

7.1. Scop
Prezentul document prezintã cerinţele pentru sistemul intern de control al producţiei care trebuie stabilit şi menţinut de un producãtor de componente destinate vehiculelor rutiere în vederea asigurãrii conformitatii produselor cu condiţiile specificate pentru tipul de produs omologat şi/sau certificat.
7.2. Domeniu de aplicare
Documentul se aplica la auditul calitãţii procesului de producţie în vederea omologãrii şi/sau certificãrii componentelor pentru vehicule rutiere, la auditurile curente de supraveghere, precum şi la evaluarea rezultatelor acestor audituri pentru verificarea îndeplinirii de cãtre producãtor a cerinţelor pentru asigurarea conformitatii produselor fabricate cu condiţiile specificate.
Auditul calitãţii procesului de producţie se efectueazã pentru a determina dacã exista facilitãţile adecvate (personal şi echipamente) pentru controlul intern al producţiei.
Auditurile curente de supraveghere se efectueazã pentru a verifica dacã facilitãţile necesare pentru producţie şi pentru sistemul de control intern aplicat de producãtor sunt menţinute şi imbunatatite.
7.3. Documente de referinta
7.3.1. SR ISO 8402:1995, Managementul calitãţii şi asigurarea calitãţii. Vocabular.
7.3.2. SR EN ISO 9002:1995, Sistemele calitãţii. Model pentru asigurarea calitãţii în producţie, montaj şi service.
7.3.3. SR EN ISO 9003:1995, Sistemele calitãţii. Model pentru asigurarea calitãţii în inspecţii şi încercãri finale.
7.3.4. PS-E100-01, Omologarea de tip pentru circulaţia pe drumurile publice din România.
7.4. Terminologie. Abrevieri
Termenii utilizaţi în prezentul document sunt definiţi în documentele de referinta menţionate la cap. 4.
7.5. Cerinţe pentru asigurarea conformitatii
7.5.1. Generalitati
Producãtorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda facilitãţile necesare şi ca are stabilite proceduri sau metode adecvate pentru un control eficace al producţiei, care sa asigure conformitatea producţiei curente cu tipul de produs omologat şi/sau certificat.
Controlul intern al fabricaţiei comporta tehnici operationale şi mãsuri necesare pentru menţinerea calitãţii produsului fabricat. Toate facilitãţile, echipamentul şi personalul trebuie sa fie disponibile pentru a realiza inspectiile şi incercarile necesare.
Cerinţele pentru sistemul de control intern al producţiei includ urmãtoarele elemente:
● organizare şi resurse;
● controlul documentaţiei;
● controlul produselor aprovizionate;
● identificarea şi trasabilitatea produselor;
● controlul proceselor şi al produselor neconforme;
● inspecţii şi încercãri;
● controlul echipamentelor de inspecţie şi încercare;
● manipularea, ambalarea, depozitarea, conservarea şi livrarea vehiculelor;
● metode statistice de control (atunci când este cazul).
7.5.2. Organizare şi resurse
7.5.2.1. Producãtorul trebuie sa defineascã responsabilitatea, autoritatea şi interdependenta personalului care conduce, efectueazã şi verifica activitãţile care influenţeazã calitatea.
Conducãtorii unitãţilor de producţie/ambalare/comercializare, precum şi administratorii firmelor care solicita certificarea/omologarea sunt obligaţi sa îndeplineascã condiţia de onorabilitate şi, la cerere, sa punã la dispoziţie R.A.R. dovezile aferente.
7.5.2.2. Producãtorul trebuie sa indentifice condiţiile referitoare la resurse şi sa asigure facilitãţile adecvate, respectiv echipamente de producţie, de inspecţie şi de încercare, precum şi personal instruit pentru activitãţile de execuţie şi verificare.
7.5.2.3. Producãtorul trebuie sa defineascã şi sa documenteze modul în care vor fi satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat.
7.5.2.4. În scopul satisfacerii condiţiilor specificate pentru produsul fabricat producãtorul trebuie sa ia în considerare, dupã caz, urmãtoarele activitãţi:
- asigurarea mijloacelor de control al proceselor, al echipamentelor (inclusiv al echipamentelor de inspecţie şi încercare), al dispozitivelor şi al tuturor resurselor şi competentelor necesare pentru realizarea conformitatii produselor fabricate cu tipul omologat şi/sau certificat;
- asigurarea compatibilitatii procesului de producţie, a montajului, service şi a procedurilor sau metodelor de inspecţie şi de încercare cu documentaţia aplicabilã;
- efectuarea verificãrilor adecvate în etapele corespunzãtoare de fabricare a produsului;
- stabilirea criteriilor de acceptare pentru toate caracteristicile şi condiţiile, inclusiv a criteriilor care conţin un element subiectiv;
- elaborarea planurilor calitãţii;
- elaborarea înregistrãrilor calitãţii.
7.5.2.5. Periodic producãtorul trebuie sa analizeze rezultatele obţinute şi sa revizuiasca metodele sau procedurile aplicate pentru a asigura continua lor adecvare şi pentru a preveni apariţia neconformitatilor. Analiza trebuie sa ţinã seama de neconformitãţile înregistrate în timpul inspectiilor şi al încercãrilor produselor fabricate şi produselor aprovizionate, precum şi de reclamaţiile cu privire la calitatea produselor.
7.5.3. Controlul documentaţiei
7.5.3.1. Producãtorul trebuie sa asigure documentaţia necesarã pentru susţinerea activitãţilor de aprovizionare, producţie, inspecţie şi încercãri, livrare, dupã cum este cazul.
7.5.3.2. Documentaţia trebuie sa cuprindã:
- documentaţia tehnica de execuţie pentru produs (conform STAS 6269-1990);
- documente externe (standarde etc.);
- planuri de control al procesului de producţie;
- proceduri sau metode adecvate de inspecţii şi încercãri pe tot fluxul de fabricaţie;
- proceduri sau metode adecvate de verificare periodicã a echipamentelor de inspecţie şi încercare;
- instrucţiuni de lucru.
7.5.3.3. Producãtorul trebuie sa efectueze un control adecvat al documentaţiei referitoare la produs pentru a asigura conformitatea acesteia cu condiţiile specificate. Documentele trebuie analizate şi aprobate de personal autorizat înainte de emitere. Controlul documentaţiei trebuie sa asigure ca:
- se utilizeazã numai editiile în vigoare ale documentelor;
- documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificãrile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat, conform unor proceduri sau metode stabilite.
7.5.4. Controlul produselor aprovizionate
7.5.4.1. Producãtorul trebuie sa stabileascã şi sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru controlul produselor aprovizionate, astfel încât acestea sa corespundã condiţiilor specificate. Tipul şi amploarea controlului efectuat de producãtorul componentei asupra subcontractanţilor trebuie sa depindã de tipul produsului şi de capabilitatea şi performanţele subcontractanţilor, demonstrate anterior. Producãtorul trebuie sa evalueze şi sa selecteze subcontractantii pe baza aptitudinii acestora de a satisface condiţiile contractuale.
7.5.4.2. Comenzile de aprovizionare ale producãtorului vehiculului trebuie sa descrie clar produsele solicitate pentru a permite controlul conformitatii acestora cu condiţiile specificate. Produsele neconforme din loturile aprovizionate trebuie tratate în acelaşi mod ca şi produsele neconforme, identificate pe fluxul de fabricaţie al producãtorului vehiculului.
7.5.5. Identificarea şi trasabilitatea produselor
Producãtorul trebuie sa identifice loturile de produse prin mijloace adecvate, începând de la recepţie, pe parcursul tuturor etapelor de producţie, montaj şi service.
7.5.6. Controlul proceselor
Producãtorul trebuie sa se asigure ca procesele de producţie se desfãşoarã în condiţii controlate. Condiţiile controlate trebuie sa includã:
- instrucţiuni de lucru documentate, care definesc modul de producţie, de montaj şi de service, şi echipamentele necesare;
- monitorizarea şi controlul parametrilor proceselor şi al caracteristicilor produselor, dupã caz;
- calificarea proceselor şi echipamentelor, dupã caz;
- mentenanta corespunzãtoare a echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a proceselor;
- calificarea corespunzãtoare a personalului.
7.5.7. Inspecţii şi încercãri
7.5.7.1. Producãtorul trebuie sa verifice dacã sunt satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat. În acest scop este necesar:
- sa verifice ca materialele, reperele şi subansamblurile care intra în componenta produsului sa fie conforme cu condiţiile specificate;
- sa stabileascã şi sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor şi încercãrilor pe tot fluxul de producţie;
- sa asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru inspectiile şi incercarile efectuate.
7.5.7.2. Producãtorul trebuie sa indice prin mijloace adecvate conformitatea sau neconformitatea componentei fabricate în ceea ce priveşte inspectiile şi incercarile. Producãtorul trebuie sa menţinã înregistrãri care fac dovada ca produsul ieşit de pe fluxul de fabricaţie a fost admis la inspecţia şi incercarile efectuate în conformitate cu planul calitãţii sau cu procedurile documentate.
7.5.8. Controlul produsului neconform
Producãtorul trebuie sa stabileascã şi sa aplice proceduri sau metode adecvate de tratare a neconformitatilor fata de condiţiile stabilite. Procedurile sau metodele respective trebuie sa indice acţiunile necesare pentru identificarea, documentarea, izolarea, analizarea şi tratarea produsului neconform. Trebuie menţinute înregistrãri cu privire la neconformitãţile înregistrate şi la modul lor de tratare.
7.5.9. Controlul echipamentelor de inspecţie, mãsurare şi încercare
7.5.9.1. Producãtorul vehiculului trebuie sa asigure echipamentul adecvat de inspecţie, mãsurare şi încercare pentru efectuarea masurarilor necesare şi a capabilitãţii de mãsurare.
7.5.9.2. Echipamentele de inspecţie, mãsurare şi încercare ce pot influenta calitatea produsului trebuie verificate, etalonate şi ajustate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare, în raport cu echipamentele certificate care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Stadiul verificãrii/etalonarii trebuie identificat prin mijloace adecvate.
7.5.9.3. Producãtorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa asigure condiţiile de mediu adecvate pentru verificãrile şi etalonarile care se efectueazã. Producãtorul trebuie sa menţinã înregistrãrile referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor de inspecţie, mãsurare şi încercare.
7.5.10. Manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselor
Producãtorul de componente trebuie sa stabileascã proceduri sau metode adecvate pentru manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselor fabricate pentru a asigura conformitatea cu condiţiile specificate şi pentru a preveni deteriorarea acestora.
7.5.11. Tehnici statistice
În funcţie de volumul fabricaţiei producãtorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa defineascã şi sa aplice tehnici statistice pentru controlul şi verificarea capabilitãţii proceselor şi/sau ale caracteristicilor adecvate ale reperelor ce intra în componenta produsului.
7.5.12. Prezentele condiţii minimale pentru asigurarea conformitatii producţiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere pot fi modificate prin procedurile de certificare R.A.R.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016