Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORMELE Nr. 3021 din 27 iunie 1994 privind modul de tinere si de completare a Registrului comertului
În temeiul art. 12 alin. 5 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul comerţului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 7 noiembrie 1990, Camera de Comerţ şi Industrie a României împreunã cu Ministerul Comerţului au elaborat prezentele norme în scopul stabilirii unitare, pentru toate oficiile Registrului comerţului, a modului de ţinere şi de completare a acestuia.
CAP. 1 Obligaţia de înregistrare
ART. 1 Persoanele obligate sa ceara înregistrarea în Registrul comerţului 1. Comercianţii ai obligaţia ca, înainte de începerea comerţului, sa ceara înmatricularea în Registrul comerţului, iar în cursul exercitãrii şi la încetarea comerţului, sa ceara înscrierea în acelaşi registru a mentiunilor privind actele şi faptele a cãror înregistrare este prevãzutã de Legea nr. 26/1990 privind Registrul comerţului (denumita în continuare L.R.C.), Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale (denumita în continuare L.S.C.) sau de alte dispoziţii legale. 2. În înţelesul prezentelor norme, termenul de înregistrare include atît înmatricularea comerciantului în Registrul comerţului, cît şi înscrierea ulterioara a mentiunilor prevãzute de lege. 3. Sînt comercianţi, în sensul art. 1 alin. 2 din L.R.C.: a) persoanele fizice care exercita în mod obişnuit acte de comerţ, avînd comerţul ca profesiune; b) societãţile comerciale; c) regiile autonome; d) organizaţiile cooperatiste. 4. Persoanele fizice şi asociaţiile familiale autorizate sa desfãşoare o activitate independenta conform Decretului-lege nr. 54/1990 se vor inregistra în Registrul comerţului numai dacã sînt comercianţi în înţelesul alin. 3 lit. a) din prezentul articol. Asa fiind, dacã activitatea lor nu depãşeşte limitele unei meserii sau ale unor prestãri de servicii izolate, aceste persoane fizice şi asociaţii familiale nu sînt supuse obligaţiei de înregistrare. 5. Potrivit art. 1 alin. 3 din L.R.C., sînt exceptaţi de la obligaţia înregistrãrii meseriaşii şi taranii care îşi desfac produsele din gospodãria proprie.
CAP. 2 Categorii de cereri cãtre Oficiul Registrului comerţului
ART. 2 Cererile de înregistrare 1. Cererile de înmatriculare se fac prin completarea formularelor Oficiului Registrului comerţului dupã cum urmeazã: a) comercianţii persoane fizice vor completa formularul nr. 1; b) societãţile în nume colectiv, în comanditã simpla şi cu rãspundere limitatã vor completa formularul nr. 2; c) societãţile pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni vor completa formularul nr. 3; d) regiile autonome, precum şi organizaţiile cooperatiste, care nu se constituie în forma unei societãţi comerciale, vor completa formularul nr. 4; e) cererea de înmatriculare a unei sucursale sau filiale fãrã personalitate juridicã se face prin completarea formularului nr. 5; f) înmatricularea unei filiale cu personalitate juridicã se face prin completarea formularului corespunzãtor formei de societate în care s-a constituit. 2. Cererea de înscriere menţiuni se face prin completarea formularului nr. 6. 3. Cererea de radiere a unei înmatriculãri sau a unei menţiuni se face prin completarea formularului nr. 7. ART. 3 Cererile de depunere şi menţionare acte 1. Cererea de depunere şi autorizare publicare prospect se face prin completarea formularului nr. 8 (art. 10 alin. 2 şi 3, art. 70 alin. 2 şi art. 158 alin. 2 din L.S.C.). 2. Cererea de depunere şi menţionare bilanţ se face prin completarea formularului nr. 9 (art. 133 şi 149 din L.S.C.). 3. Cererea de depunere şi menţionare hotãrîri ale adunãrii generale a asociaţilor se face prin completarea formularului nr. 10 (art. 89 alin. 4, art. 155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din L.S.C.). ART. 4 Alte categorii de cereri 1. Cererea de verificare-rezervare firma se face prin completarea formularului nr. 11. 2. Cererea de îndreptare erori materiale constatate ulterior înregistrãrii se face prin completarea formularului nr. 12. 3. Cererea de eliberare copii certificate se face prin completarea formularului nr. 13. 4. Cererea de eliberare certificat constatator se face prin completarea formularului nr. 14. 5. Cererea de eliberare duplicat se face prin completarea formularului nr.15. 6. Cererea de furnizare informaţii se face prin completarea formularului nr. 16.
CAP. 3 Condiţiile privind întocmirea cererilor
Secţiunea I Dispoziţii generale ART. 5 Persoanele care întocmesc cererile 1. Cererile de înregistrare (de înmatriculare, de înscriere menţiuni sau de radiere) se întocmesc şi se semneazã astfel: a) de comerciantul persoana fizica sau de orice membru al asociaţiei familiale, personal; b) de un administrator al societãţii comerciale; c) de oricare asociat, în condiţiile legii; d) de cãtre persoana care, potrivit legii, reprezintã regia autonomã sau organizaţia cooperatista; e) de orice persoana prejudiciata printr-o înmatriculare sau menţiune (art.25 din L.R.C.). 2. Cererile de depunere şi menţionare acte (depunere prospect, bilanţ, hotãrîri ale adunãrii generale) se întocmesc şi se semneazã de una dintre persoanele prevãzute la pct. 1 lit. b) şi c) din prezentul articol. 3. Celelalte categorii de cereri (eliberare copii certificate, eliberare certificat constatator, furnizare informaţii) se întocmesc şi se semneazã, potrivit prevederilor alin. 1 lit. a), b) c) şi d) sau, dupã caz, de orice persoana interesatã. 4. Cererile se pot face prin împuternicit cu procura specialã şi autenticã în cazurile prevãzute la alin. 1 lit a), c) şi e) sau cu delegaţie scrisã semnatã de reprezentantul legal, cu ştampila şi numãr de ieşire, în cazurile prevãzute la alin. 1 lit. b) şi d). ART. 6 Termenele pentru înmatriculare Cererea de înmatriculare se face, potrivit art. 20 din L.R.C., în termen de 15 zile, calculat dupã cum urmeazã: a) pentru comercianţii persoane fizice şi asociaţiile familiale, de la data autorizãrii; b) pentru societãţile comerciale, de la data rãmînerii definitive a dispoziţiei judecãtoreşti prin care s-a dispus înmatricularea; c) pentru regiile autonome, organizaţiile cooperatiste şi societãţile comerciale înfiinţate prin act administrativ, de la data actului de înfiinţare. ART. 7 Termenele pentru înscrierea mentiunilor Cererea de înscriere a mentiunilor prevãzute la art. 21 din L.R.C. se face, potrivit art. 22, astfel: a) de cãtre persoanele prevãzute la art. 5 alin. 1 lit. a), b), c) şi d) din prezentele norme, în termen de cel mult 15 zile de la data actelor, şi faptelor supuse obligaţiei de înregistrare; b) de cãtre persoanele interesate, în cel mult 30 de zile de la data cînd au cunoscut actul sau faptul supus înregistrãrii; c) din oficiu, în cel mult 15 zile de la data primirii copiei legalizate de pe dispozitivul hotãrîrii definitive, pentru faptele şi actele prevãzute la art. 21 lit. d), e), f) şi g) din L.R.C. ART. 8 Termenele pentru depunerea şi menţionarea actelor Cererile de depunere şi menţionare acte se face în termen de 15 zile, calculat dupã cum urmeazã: a) pentru depunerea bilanţului de la data aprobãrii acestuia în adunarea generalã a asociaţilor/actionarilor; b) pentru depunerea hotãrîrilor, de la data adoptãrii lor în adunarea generalã (art. 89 alin. 4 din L.S.C.). ART. 9 Consecinţele nerespectãrii termenelor legale În cazul în care se cer înregistrarea, depunerea unor acte sau semnãturi dupã expirarea termenelor legale, se va da curs acestor cereri şi va fi sesizatã Camera de comerţ şi industrie teritorialã în vederea aplicãrii dispoziţiilor art. 43 din L.R.C. ART. 10 Unde se depun cererile 1. Comercianţii cer înmatricularea la Oficiul Registrului comerţului de pe lîngã Camera de comerţ şi industrie din judeţul în care îşi au sediul prevãzut în contractul de societate şi/sau în statut sau, dupã caz, în actul de înfiinţare ori în autorizaţia de funcţionare. 2. Cererea de înscriere menţiuni se face la Oficiul Registrului comerţului la la care s-a fãcut înmatricularea comerciantului sau, dupã caz, la Oficiul Registrului comerţului de la noul sediu, dacã comerciantul şi-a schimbat sediul în alt judeţ. 3. Cererea de radiere, precum şi celelalte categorii de cereri se fac potrivit prevederilor alin. 2 din prezentul articol. Cererea de depunere şi autorizare publicare prospect pentru constituirea societãţilor pe acţiuni şi a societãţilor în comanditã pe acţiuni prin subscripţie publica se depune la Oficiul Registrului comerţului din judeţul în care se va stabili sediul societãţii. ART. 11 Cerinţe de forma 1. Cererile se vor completa pe formularele-tip la toate rubricile, cu atentie, prin dactilografiere, fãrã ştersãturi sau adaugari. 2. Cererile de înregistrare (înmatriculare, înscriere menţiuni, radiere) se întocmesc în trei exemplare, din care unul pentru oficiul la care se face înregistrarea, al doilea pentru comerciant, iar al treilea pentru a fi comunicat Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (denumit în continuare O.N.R.C.). 3. Celelalte categorii de cereri se întocmesc în doua exemplare, dintre care unul pentru oficiul la care s-a depus cererea şi al doilea pentru comerciant sau, dupã caz, pentru persoana interesatã.
Secţiunea a II-a Completarea cererii de înmatriculare ART. 12 Datele de identificare şi alte date personale ale comerciantului persoana fizica şi ale asociaţilor 1. Datele personale ale comerciantului persoana fizica se înscriu în cap. I din cererea de înmatriculare (formular nr. 1), iar datele personale ale asociaţilor persoane fizice, precum şi datele de identificare a asociaţilor persoane juridice se înscriu, dupã caz, în anexa nr. 1 sau nr. 2 la cererile de înmatriculare (formularele nr. 2 şi 3). Completarea se face la toate rubricile, potrivit prevederilor ce urmeazã. 2. Completarea datelor de identificare şi a altor date personale ale comerciantului sau ale asociatului se face astfel: a) la rubricile "Numele şi prenumele" şi "Firma" se înscriu numele de familie şi prenumele, astfel cum figureazã în actul de identitate ori în actul constitutiv, respectiv denumirea asociatului persoana juridicã, astfel cum figureazã în certificatul de înmatriculare ori în actul de înfiinţare; b) la rubricile "Domiciliul" şi "Sediul" se înscriu domiciliul de la data completãrii cererii, astfel cum figureazã în actul de identitate ori în actul constitutiv, respectiv sediul asociatului persoana juridicã, astfel cum este prevãzut în certificatul de înmatriculare, în actul de înfiinţare ori în actul de schimbare a sediului înregistrat în Registrul comerţului. Adresa se completeazã cu toate elementele corespunzãtoare domiciliului sau sediului, inclusiv codul poştal, prefix, telefon, fax, telex; c) la rubricile "Cetãţenia" şi "Naţionalitatea" se înscriu cetãţenia persoanei fizice de la data completãrii cererii, respectiv naţionalitatea persoanei juridice. Aceasta are naţionalitatea statului pe al cãrui teritoriu şi-a stabilit, potrivit actului constitutiv, sediul social. În cazul cînd comerciantul persoana fizica are mai multe cetãţenii, le va mentiona pe toate. La persoanele fãrã cetãţenie se scrie "apatrid"; d) la rubrica "Starea civilã" se scrie, dupã caz, cãsãtorit sau necasatorit; e) la rubrica "Sexul" se scrie, dupã caz, masculin sau feminin; f) la rubricile "Averea" şi "Modul de evaluare" se arata bunurile comerciantului persoana fizica sau ale asociatului cu rãspundere nelimitatã şi solidarã. Menţiunea se face global (de exemplu: mobilier şi obiecte de uz casnic), cu excepţia bunurilor de valori importante (case, apartamente, terenuri, autoturisme etc.), care se vor nominaliza. Evaluarea se face prin apreciere de cãtre declarant, pe propria rãspundere; g) la rubrica "Activitatea comercialã anterioarã" se arata dacã comerciantul persoana fizica sau asociatul persoana fizica a desfãşurat activitãţi comerciale ori de administrare de societãţi comerciale sau, în lipsa acestora, se completeazã cu profesia sau cu nivelul studiilor absolvite; h) la rubrica "Numãrul de înmatriculare/actul de înfiinţare" se scriu numãrul şi data înmatriculãrii asociatului persoana juridicã sau, dupã caz, felul, numãrul, data şi organul emitent al actului de înfiinţare. ART. 13 Datele privind firma, emblema şi sediul comerciantului care se înmatriculeazã 1. Se completeazã dupã cum urmeazã: a) rubricile "Firma" şi "Emblema" se completeazã cu respectarea prevederilor cap. IV din L.R.C. şi a dispoziţiei judecãtoreşti de înmatriculare sau, dupã caz, a actului administrativ de înfiinţare. Firmele şi emblemele vor fi scrise în primul rind în limba romana. Firma şi emblema unui comerciant trebuie sa se deosebeasca de firma şi emblema altui comerciant. Orice emblema va trebui sa se deosebeasca de emblemele înscrise în acelaşi Registru al comerţului, pentru acelaşi fel de comerţ, precum şi de emblemele altor comercianţi de pe piata unde comerciantul îşi desfãşoarã activitatea. Pentru respectarea dispoziţiilor legale, referitoare la unicitatea denumirii, în avizul consultativ eliberat potrivit prevederilor art. 23 din L.S.C., Camerele de comerţ şi industrie vor face menţiune dacã firma este dubla. În acest caz, se va recomanda comerciantului sa-şi modifice denumirea, conform procedurii legale, invederindu-i şi posibilitatea rezervarii denumirii prin întocmirea cererii de verificare-rezervare firma (formularul nr. 11) la Registrul comerţului; b) la rubrica "Sediul" se scrie adresa cu toate elementele corespunzãtoare (inclusiv Codul poştal, telefon, telex, fax), astfel este menţionat în dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare sau, dupã caz, în actul administrativ de autorizare ori de înfiinţare. Sediul impune existenta unui spaţiu deţinut în baza unui titlu legitim. 2. Rubrica "Dispoziţia de înmatriculare/actul administrativ" se completeazã cu dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare (instanta, numãrul hotãrîrii, data pronunţãrii, numãrul dosarului şi anul) sau, dupã caz, actul de autorizare ori de înfiinţare emis de organul competent. 3. La rubrica "Activitatea economicã anterioarã" se arata persoana juridicã din care provine ca urmare a reorganizãrii (fuziune, divizare, alte moduri de reorganizare), cu indicarea numerelor de înmatriculare ale persoanelor juridice care s-au reorganizat. ART. 14 Datele privind obiectul de activitate Se completeazã dupã cum urmeazã: a) rubrica "Domenii de activitate" se completeazã cu domeniile prevãzute în dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare ori, în lipsa, în actele constitutive sau, dupã caz, în actul administrativ de înfiinţare; se subliniaza domeniul principal potrivit opţiunii comerciantului; b) la rubrica "Activitãţi principale" se înscriu cel mult cinci activitãţi principale în ordinea prioritatii lor, în dreptul fiecãreia indicindu-se şi codul corespunzãtor. Codificarea activitãţilor principale se face în conformitate cu Nomenclatorul de clasificare a activitãţilor din economia nationala - C.A.E.N. - conform opţiunii comerciantului, cu asistenta referentului Oficiului Registrului comerţului; c) obiectul de activitate astfel cum este prevãzut în dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare sau, în lipsa, în actul administrativ de înfiinţare se trece în anexa nr. 4, codificarea fiind opţionalã. ART. 15 Datele privind capitalul social Se completeazã dupã cum urmeazã: a) capitalul social se va exprima obligatoriu în lei, iar în cazul în care sînt aporturi în moneda strãinã, se va exprima şi în aceasta moneda. Sumele subscrise în alta moneda decît dolarul se vor exprima în dolari, potrivit avizului Agenţiei Romane de Dezvoltare; b) celelalte date privind capitalul social se înscriu în deplina concordanta cu dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare, cu prevederile contractului şi/sau statutului sau, dupã caz, cu actul administrativ de înfiinţare emis de organul competent. ART. 16 Alte date 1. Datele privind administratorii, managerii, cenzorii, împuterniciţii, reprezentanţii, menţiunile prevãzute de art. 21 din L.R.C., precum şi orice alte date se înscriu în deplina concordanta cu dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare, cu prevederile contractului şi/sau statutului, ori cu actul administrativ de înfiinţare sau cu orice alte înscrisuri doveditoare. 2. Dacã este cazul, rubrica "Alte date" se completeazã cu alte informaţii prevãzute a fi înscrise în cerere (de exemplu: acte privind fondul de comerţ, dreptul de proprietate industriala, interdicţie, curatela etc.).
Secţiunea a III-a Completarea cererii de înscriere menţiuni şi a altor categorii de cereri. Anexe ART. 17 Dispoziţii comune 1. Completarea cererii de înscriere menţiuni şi a altor categorii de cereri se face prin înscrierea datelor la toate rubricile din formularele respective. 2. Pentru datele prevãzute cu precizarea "report" din cererile de înmatriculare (formularele nr. 1, 2, 3, 4 şi 5) se completeazã nr. 1-5 sau, dupã caz, una dintre anexele nr. 6.6. - 6.8. 3. Pentru detalierea modificãrilor din cererea de înscriere menţiuni se completeazã, dupã caz, anexele nr. 6.1. - 6.9. 4. Anexele prevãzute la alin. 2 şi 3 fac parte integrantã din cereri şi vor purta semnatura persoanelor care le întocmesc.
CAP. 4 Acte doveditoare
Secţiunea I Actele care se prezintã împreunã cu cererea de înmatriculare a unui comerciant persoana fizica ART. 18 Enumerarea dovezilor 1. Dovada datelor de identificare se face prin prezentarea actului de identitate, iar cînd cererea se face prin împuternicit, cu actul de identitate al acestuia, împreunã cu procura specialã şi autenticã. 2. Dovada autorizãrii exercitãrii comerţului se face cu autorizaţia eliberata de organul competent, în copie legalizatã de notariat sau în copie certificatã de referentul Oficiului Registrului comerţului, dupã confruntarea cu originalul. 3. Dovada sediului firmei se face cu actul de proprietate sau, dupã caz, cu contractul de închiriere sau cu orice alt titlu legitim în temeiul cãruia este deţinut spaţiul stabilit pentru sediu. 4. Dovada privind averea şi modul se evaluare se face cu declaraţia comerciantului pe propria rãspundere
Secţiunea a II-a Actele care se prezintã împreunã cu cererea de înmatriculare a unui comerciant persoana juridicã ART. 19 Enumerarea dovezilor 1. Dovada datelor de identificare ale asociaţilor persoane fizice sau ale asociaţilor persoane juridice se face cu încheierea de autentificare de pe contractul de societate şi/sau statutul, originale, dispoziţia judecãtoreascã de înmatriculare în copie legalizatã de instanta sau, dupã caz, cu actul de înfiinţare ori certificatul de înmatriculare în Registrul comerţului. 2. Dovada datelor privind sediul firmei, capitalul social subscris şi vãrsat, administratorii, cenzorii, precum şi a altor date, se face cu actele prevãzute la alineatul precedent. La societãţile pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni, dacã administratorii au fost numiţi la constituire, se cere şi dovada garanţiei (art. 96 din L.S.C.). 3. Dovada datelor înscrise în cererea de înmatriculare a regiei autonome/organizaţiei cooperatiste (formularul nr. 4) se face cu actul de înfiinţare, actul de împuternicire a persoanelor care reprezintã regia autonomã/organizaţia cooperatista şi subunitatile acestora, precum şi cu statutul şi hotãrîrea adunãrii generale a membrilor cooperatori pentru organizaţiile cooperatiste; actele se depun în copie certificate, pentru conformitate, de cãtre unitatea respectiva. 4. Datele la care s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României se face cu chitanţa eliberata de aceasta regie.
Secţiunea a III-a Actele ce se prezintã împreunã cu cererea de înscriere menţiuni ART. 20 Dispoziţii generale 1. Pentru înscrierea mentiunilor care implica modificarea actelor constitutive se depun: a) actul adiţional de modificare în forma autenticã; b) hotãrîrea asociaţilor, luatã în condiţiile legale şi statutare; aceasta hotãrîre nu se cere la societãţile cu rãspundere limitatã cu asociat unic; c) dovada ca s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României; d) dispoziţia judecãtoreascã, acolo unde înscrierea menţiunii a fost dispusã de instanta judecãtoreascã; e) dovezile stabilite în prevederile ce urmeazã pentru anumite menţiuni. 2. Dacã menţiunea nu implica modificãri ale actelor constitutive, se depune numai hotãrîrea asociaţilor, luatã în condiţiile statutare. 3. În situaţiile în care, la societãţile pe acţiuni, în comanditã pe acţiuni şi cu rãspundere limitatã, legea prevede un termen care amina executarea hotãrîrii adunãrii generale (de exemplu: reducere de capital - art. 155; fuziune - art. 175 din L.S.C.), aceasta se depune la Registrul comerţului în baza cererii de depunere şi menţionare hotãrîri (formularul nr. 10) şi se menţioneazã în Registrul comerţului. Operaţiunea de înscriere propriu-zisa a menţiunii în Registrul comerţului se efectueazã dupã trecerea termenelor respective. În aceste cazuri, se depun extrasul din Monitorul Oficial al României în care s-a fãcut publicarea, precum şi dovada ca nu s-a fãcut opoziţia la instanta înãuntrul acestor termene ori aceasta a fost retrasã sau respinsã printr-o sentinta definitiva. ART. 21 Modificãri privind acţionari şi transmiterea acţiunilor 1. Asemenea modificãri nu se înregistreazã în Registrul comerţului, cu excepţia schimbãrii comanditatilor din societãţile în comanditã pe acţiuni, caz în care se va depune actul adiţional de modificare în forma autenticã. 2. La societãţile în care asociaţii/actionarii sînt Fondul Proprietãţii de Stat şi Fondul Proprietãţii Private, transmiterea dreptului de proprietate asupra acţiunilor prin vînzare nu duce la încetarea existenţei societãţii şi radierea acesteia din Registrul comerţului. ART. 22 Modificarea datelor de stare civilã şi de identificare Pentru înscrierea mentiunilor privind modificarea datelor de stare civilã şi de identificare a asociaţilor, fondatorilor, administratorilor, managerilor şi imputernicitilor se depune, dupã caz, actul modificator în copie certificatã de cãtre comerciant (certificat de cãsãtorie, hotãrîre de divorţ etc.). ART. 23 Schimbarea administratorilor/managerilor şi a reprezentanţilor 1. Pentru înscrierea menţiunii privind schimbarea administratorilor din societãţile pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni se cer certificatul privind depunerea garanţiei legale (art. 95 şi 96 din L.S.C.), precum şi cazierul juridic. Cazierul judiciar nu se cere în cazurile în care schimbarea a fost dispusã de instanta judecãtoreascã, cînd dovada se face cu sentinta definitiva. 2. Pentru înscrierea menţiunii privind schimbarea persoanelor care, potrivit legii, reprezintã regia autonomã sau organizaţia cooperatista, se depune actul de numire a reprezentantului. 3. Pentru înscrierea menţiunii privind numirea managerilor în societãţile comerciale în care statul deţine peste 50% din capitalul social al acestora, precum şi la regiile autonome, se depune contractul de management întocmit şi semnat potrivit prevederilor Legii nr. 66/1993 privind contractul de management, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 13 octombrie 1993. ART. 24 Modificarea firmei, emblemei şi sediului 1. Pentru înscrierea mentiunilor privind modificarea firmei, emblemei şi sediului, dovada se face în conformitate cu prevederile art. 20 din prezentele norme, cu urmãtoarele precizãri: a) pentru înscrierea menţiunii privind modificarea firmei şi/sau a emblemei Oficiului Registrului comerţului va asigura îndeplinirea dispoziţiilor prevãzute de L.R.C. referitoare la unicitatea acestora. De asemenea, se va asigura îndeplinirea referitoare la firma, respectiv: numele şi prenumele comerciantului persoana fizica; numele şi prenumele a cel puţin unuia dintre asociaţi la societãţile în nume colectiv; numele şi prenumele a cel puţin unuia dintre asociaţii comanditati la societãţile în comanditã simpla; denumirea proprie la societãţile pe acţiuni şi societãţile în comanditã pe acţiuni; denumirea care sa arate obiectul de activitate la societãţile cu rãspundere limitatã urmate de menţiunea formei de societate; b) pentru înscrierea menţiunii privind mutarea sediului comerciantului, se depune titlul de proprietate al comerciantului asupra imobilului ori partii din imobil afectatã noului sediu sau, dupã caz, contractul de închiriere încheiat între proprietarul/coproprietarul locator şi societate, sau orice alt titlu legitim în temeiul cãruia este deţinut spaţiul destinat noului sediu al firmei; actele menţionate se depun în copii certificate de comerciant pe propria rãspundere; c) înscrierea menţiunii privind schimbarea sediului firmei într-o alta localitate din judeţul în care s-a efectuat înmatricularea se face la Registrul comerţului unde comerciantul este înmatriculat; d) schimbarea sediului comerciantului în alt judeţ se face dupã cum urmeazã: - la Oficiul Registrului comerţului de la sediul iniţial se înscrie menţiunea şi se elibereazã copii certificate de cãtre Oficiul Registrului comerţului, de pe toate actele şi autorizaţiile aflate la dosar, şi se retine certificatul de înmatriculare; - la Oficiul Registrului comerţului de la noul sediu se efectueazã înmatricularea pe baza cererii de menţiuni şi a copiilor certificate; se elibereazã comerciantului un nou certificat de înmatriculare pe care se face menţiunea "eliberat prin schimbare sediu", mentionindu-se numãrul şi data certificatului de înmatriculare anterior; - înscrierea radierii în Registrul comerţului de la sediul iniţial se face în baza cererii de radiere, însoţitã de copia certificatã a noului certificat de înmatriculare care va rãmîne la dosar. Radierea se opereazã pe data la care s-a fãcut înmatricularea la Registrul comerţului de la sediul nou; - dovada privind sediul se cere numai la Oficiul Registrului comerţului de la sediul nou. 2. Copiile certificate la care se referã alin. 1 lit. d) vor fi aşezate în ordine cronologicã, iar pe ultima pagina, referentul Oficiului Registrului comerţului va certifica, sub semnatura, numãrul de copii şi de pagini sau va întocmi un borderou al actelor. 3. Schimbarea denumirii strazii nu înseamnã mutarea sediului. În consecinta, ea se va opera la simpla cerere a comerciantului, fãrã plata vreunei taxe, sau chiar din oficiu. În acest scop, oficiile Registrului comerţului vor cere periodic organelor administrative competente noile denumiri ale strazilor, pentru a fi puse la dispoziţia comercianţilor. ART. 25 Modificarea duratei de funcţionare 1. Pentru înscrierea menţiunii privind modificarea duratei de funcţionare a firmei, dovada se face potrivit prevederilor art. 20 din prezentele norme. 2. La societãţile în nume colectiv, în comanditã simpla şi cu rãspundere limitatã, înscrierea menţiunii privind prelungirea duratei de funcţionare a acestora peste termenul fixat se face dupã îndeplinirea formalitãţilor prevãzute de art. 154 din L.S.C. şi dupã prezentarea dovezilor corespunzãtoare. ART. 26 Modificarea obiectului de activitate 1. Pentru înscrierea menţiunii privind modificarea obiectului de activitate, dovada se face cu actele prevãzute la art. 20 din prezentele norme. 2. În cazul modificãrii obiectului de activitate, se depun ca acte doveditoare numai acele avize-autorizaţii cerute de lege ca o condiţie prealabilã începerii activitãţilor respective (de exemplu : autorizarea de cãtre Banca Nationala a României pentru activitãţi bancare - Normele nr. 2/1992 ale Bãncii Naţionale a României). ART. 27 Transmiterea pãrţilor sociale Pentru înscrierea mentiunilor privind transmiterea de pãrţi sociale, se depun actul modificator al actelor constitutive, în forma autenticã, precum şi actele care au stat la baza transmiterii. Dacã transmiterea se face cãtre terţi, din actul adiţional trebuie sa rezulte acordul asociaţilor în condiţiile legii şi ale statutului. ART. 28 Modificarea numãrului asociaţilor 1. Pentru înscrierea mentiunilor privind modificarea numãrului asociaţilor, în sensul rãmînerii unui singur asociat într-o societate cu rãspundere limitatã (art. 170 din L.S.C.), dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face astfel: a) în situaţia rãmînerii unui singur asociat, dacã clauza de continuare a activitãţii este prevãzutã în actele constitutive, pentru înscrierea menţiunii se cer certificatul de deces ori actele modificatoare în forma autenticã din care sa rezulte vointa celorlalţi asociaţi de a se retrage (declaraţie, acte de transmitere, act adiţional) sau, dupã caz, hotãrîrea judecãtoreascã de excludere, de declarare a falimentului sau de punere sub interdicţie, precum şi modificarea în forma autenticã a statutului existent. De asemenea, se mai depun dovada situaţiei pãrţilor sociale, precum şi declaraţia data, potrivit art. 211 din L.S.C., pe propria rãspundere; b) în situaţia rãmînerii unui singur asociat, dacã clauza de continuare a activitãţii nu este prevãzutã în actele constitutive, aceasta poate continua dacã asociatul rãmas îşi manifesta expres vointa în acest sens şi îndeplineşte condiţiile prevãzute de art. 210 şi 211 din L.S.C.; în cazul decesului, societatea poate continua activitatea cu un singur asociat, dacã moştenitorii îşi manifesta în mod expres vointa de renunţare la calitatea de asociat. În acest sens se vor depune declaraţiile de renunţare în forma autenticã, precum şi modificarea statutului cu precizarea situaţiei pãrţilor sociale. 2. Pentru înscrierea mentiunilor privind modificarea numãrului asociaţilor într-o societate cu rãspundere limitatã cu asociat unic, prin cooptare de asociaţi noi, dovada datelor din cerere se face cu: a) contractul de societate intervenit între pãrţi şi statutul modificat, în forma autenticã, depuse în original, din care sa rezulte şi transmiterea pãrţilor sociale; b) dacã cooptarea de noi asociaţi atrage majorarea capitalului social, se va depune şi hotãrîrea judecãtoreascã în copie legalizatã de instanta. ART. 29 Excluderea asociaţilor Pentru înscrierea menţiunii privind excluderea asociaţilor din societãţile în nume colectiv, societãţile în comanditã simpla şi societãţile cu rãspundere limitatã (art. 165 şi 166 din L.S.C.), se depune hotãrîrea judecatoreasa de excludere, în copie legalizatã de instanta. ART. 30 Modificarea capitalului socia 1. Pentru înscrierea mentiunilor privind majorarea capitalului social, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face, dupã caz, astfel: a) pentru înscrierea menţiunii privind majorarea capitalului social prin noi aporturi în numerar şi/sau în natura la societãţile pe acţiuni, în comanditã pe acţiuni şi la societãţile cu rãspundere limitatã, ca şi în cazul majorãrii capitalului prin subscripţie publica la societãţile pe acţiuni şi la societãţile în comanditã pe acţiuni este obligatorie, în temeiul art. 158 alin. 1 şi art. 164 din L.S.C., autorizarea modificãrii capitalului de cãtre instanta judecãtoreascã competenta; la societãţile în nume colectiv şi la societãţile în comanditã simpla, înscrierea menţiunii se face în baza încheierii judecãtorului delegat. Dovada se face, dupã caz, cu: actul adiţional în forma autenticã, dovada ca s-a cerut publicare în Monitorul Oficial al României, precum şi cu dovezile care se cer la formarea capitalului iniţial (dovada varsamintului în numerar, specificarea aporturilor în natura, dovada dreptului de proprietate asupra lor şi evaluarea); b) înscrierea menţiunii privind majorarea capitalului social prin orice alta modalitate (de exemplu: încorporarea rezervelor, beneficiilor, dividendelor, diferenţelor din reevaluarea etc.) la orice forma de societate se face în baza încheierii judecatorului delegat. În aceste situaţii se cer, dupã caz, actul adiţional în forma autenticã, dovada ca s-a cerut publicarea în Monitorul Oficial al României, bilanţul contabil, raportul de reevaluare sau de expertiza contabila. În cazul societãţilor pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni, se mai depun raportul administratorilor, raportul cenzorilor şi hotãrîrea adunãrii generale; c) la societãţile pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni, menţiunea de majorare a capitalului social implica modificarea numãrului acţiunilor şi, dupã caz, valoarea lor nominalã. 2. Înscrierea menţiunii privind reducerea capitalului social se face în baza încheierii judecãtorului delegat. Depunerea hotãrîrii asociaţilor, luatã în condiţiile statutare şi ale art. 155 alin. 2 din L.S.C., se face prin întocmirea formularului nr. 10. Înscrierea menţiunii de reducere a capitalului social în Registrul comerţului se face dupã trecerea a doua luni de la data publicãrii hotãrîrii asociaţilor în Monitorul Oficial al României, cînd se prezintã actul adiţional modificator în forma autenticã, extras din Monitorul Oficial al României în care s-a fãcut publicarea hotãrîrii, precum şi dovada ca nu s-a introdus opoziţie ori ca aceasta a fost retrasã sau respinsã printr-o sentinta definitiva a instanţei. La societãţile pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni, se prezintã şi raportul administratorilor şi al cenzorilor. ART. 31 Suspendarea şi reluarea activitãţii Pentru înscrierea menţiunii privind suspendarea sau reluarea activitãţii, dovada se face cu actele prevãzute la art. 20 alin. 1 lit. a), b) şi c) din prezentele norme. ART. 32 Transformarea formei juridice 1. Pentru înscrierea menţiunii privind transformarea formei juridice a unei societãţi, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face cu hotãrîrea judecãtoreascã, contractul de societate şi/sau statutul, specifice noului tip de societate, în forma autenticã, dovada ca s-a cerut publicarea lor în Monitorul Oficial al României. La solicitarea înscrierii în Registrul comerţului se completeazã cererea de înscriere menţiuni. 2. Transformarea formei juridice a unei societãţi comerciale implica modificarea actelor constitutive fãrã a avea ca efect dizolvarea, lichidarea şi radierea societãţii. ART. 33 Fuziunea 1. Fuziunea se realizeazã pe doua cai (art. 175 alin. 5 din L.S.C.): a) prin absorbţie - caz în care o societate comercialã înglobeazã una sau mai multe societãţi comerciale care îşi exercita existenta; b) prin contopire - cînd doua sau mai multe societãţi comerciale se unesc pentru a constitui o societate comercialã noua, caz în care societãţile comerciale care se contopesc îşi înceteazã existenta. 2. Prin fuziune se realizeazã o transmitere universala a patrimoniului de la societãţile care au fuzionat la cea care le-a absorbit sau la cea care a luat fiinta. Fiind o modificare care implica o majorare de capital social sau, dupã caz, naşterea unei societãţi comerciale noi, fuziunea este supusã autorizãrii instanţei judecãtoreşti competente (art. 158 alin. 1 şi art. 164, coroborate cu art. 22 şi 34 din L.S.C.). 3. În aplicarea L.S.C., înscrierea menţiunii de fuziune în Registrul comerţului se face în doua etape: a) în prima etapa se depun hotãrîrile fiecãreia dintre societãţile comerciale care fuzioneazã, însoţite de bilanţurile contabile şi de declaraţiile societãţilor comerciale care îşi înceteazã existenta, despre modul cum au hotãrît sa stinga pasivul lor; b) în a doua etapa se efectueazã operaţiune propriu-zisa, cînd se depun actul adiţional modificator în forma autenticã, extras din Monitorul Oficial al României în care s-a fãcut publicarea, hotãrîrea judecãtoreascã definitiva prin care s-a dispus înscrierea fuziunii, radierea societãţilor comerciale care îşi înceteazã existenta cît şi înmatricularea societãţii comerciale rezultate ; în acest ultim caz, pentru înmatricularea noii societãţi comerciale, se mai depun contractul de societate şi/sau statutul, în forma autenticã. 4. Dacã prin hotãrîrea judecãtoreascã nu se dispune radierea societãţilor comerciale care îşi înceteazã existenta, acestea vor solicita radierea din Registrul comerţului prin completarea cererii de radiere. Radierea se opereazã pe data înmatriculãrii noii societãţi comerciale. În situaţia în care societãţile comerciale care îşi înceteazã existenta sînt înmatriculate în judeţe diferite, radierea acestora se face în baza comunicãrii de cãtre Oficiul Registrului comerţului, la care s-a efectuat înmatricularea noii societãţi comerciale, a dispoziţiei judecãtoreşti de radiere şi a anexei nr. 6.3. la cererea de înscriere menţiuni, toate în copii certificate. 5. Fuziunea produce efecte dupã trecerea a 3 luni de la publicarea hotãrîrii în Monitorul Oficial al României sau la data rãmînerii definitive a hotãrîrii care soluţioneazã opoziţia creditorilor sociali. Legiuitorul permite scurtarea acestui termen, dacã societãţile comerciale care fuzioneazã justifica plata tuturor datoriilor sociale sau depunerea sumelor corespunzãtoare la C.E.C. ori la administraţia financiarã sau cînd exista acordul tuturor creditorilor. În aceste cazuri, la Registrul comerţului se mai depun certificatul constatator, în forma autenticã, ca s-a efectuat depunerea, precum şi dovada publicãrii acestuia în Monitorul Oficial al României (art. 175 alin. 2 din L.S.C.). ART. 34 Divizarea societãţii 1. Pentru înscrierea menţiunii privind divizarea societãţilor comerciale cu capital exclusiv de stat se depune actul administrativ emis de organul care a dispus înfiinţarea. 2. La societãţile comerciale în care asociaţii/actionarii sînt Fondul Proprietãţii de Stat şi Fondul Proprietãţii Private, înscrierea menţiunii în Registrul comerţului se face în baza hotãrîrii judecãtoreşti prin care se autorizeaza funcţionarea societãţilor comerciale rezultate prin divizare. 3. În cazul în care prin divizare rezulta mai multe persoane juridice, radierea persoanei juridice dizolvate se opereazã la data înmatriculãrii ultimei societãţi comerciale care a rezultat din divizare. ART. 35 Dizolvarea şi lichidarea societãţii comerciale 1. Pentru înscrierea menţiunii privind dizolvarea societãţii comerciale, dovada datelor din cererea de înscriere menţiuni se face în modul urmãtor: a) în situaţia în care, prin acordul tuturor asociaţilor, dizolvarea se face concomitent cu lichidarea (art. 172 din L.S.C.), dovada datelor se face cu bilanţul de lichidare, întocmit în condiţiile legii, şi dovada ca, în termenul de 30 de zile de la data publicãrii hotãrîrii sau actului adiţional autentic în Monitorul Oficial al României, nu s-a introdus opoziţie ori ca aceasta a fost retrasã sau respinsã printr-o sentinta definitiva a instanţei. Din hotãrîrea adunãrii generale a asociaţilor trebuie sa rezulte acordul tuturor asociaţilor asupra inventarului, a modului de repartizare a activului şi de acoperire a pasivului, precum şi aprobarea socotelilor şi terminarea repartiţiei (art. 184 dub L.S.C.); b) în situaţia în care, dizolvarea este urmatã de lichidare, ca faza distinctã şi subsecventa (art. 178-193 din L.S.C.), înscrierea menţiunii în Registrul comerţului se face astfel: - în prima etapa se depune hotãrîrea adunãrii generale prin care se decide dizolvarea, însoţitã de actul adiţional modificator în forma autenticã, care va prevedea şi numirea lichidatorilor. Depunerea semnãturii lichidatorilor în Registrul comerţului se face potrivit prevederilor art. 13 şi 19 din L.R.C.; - în etapa a doua, trecerea termenului de 30 de zile de la data publicãrii hotãrîrii adunãrii generale în Monitorul Oficial al României, se înscrie menţiunea propriu-zisa; în aceasta etapa se depune extras din Monitorul Oficial al României în care s-au publicat hotãrîrea, bilanţul de lichidare şi repartizarea activelor societãţii. În cazul în care unul sau mai mulţi administratori sînt numiţi lichidatori, societãţile pe acţiuni şi societãţile în comanditã pe acţiuni vor depune raportul cenzorilor, precum şi darea de seama asupra gestiunii administratorilor (art. 189 alin. 1 şi art. 191 alin. 2 din L.S.C.). 2. Dacã dizolvarea şi/sau numirea lichidatorilor s-a fãcut de instanta, dovada se face cu hotãrîrea judecãtoreascã, în copie legalizatã de instanta. 3. Totodatã, lichidatorii vor cere radierea societãţii comerciale din Registrul comerţului şi vor depune registrele societãţilor pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni pentru pãstrarea acestora la Registrul comerţului. 4. În cazurile prevãzute de art. 170 alin. 2 şi 3 şi art. 171 din L.S.C., cînd numãrul asociaţilor s-a redus la unul singur şi nu exista clauza de continuare a activitãţii societãţii comerciale cu moştenitorii, societatea comercialã se dizolva, iar dovada datelor se face, dupã caz, şi cu unul dintre urmãtoarele acte: hotãrîrea judecãtoreascã de punere sub interdicţie, de declarare în stare de faliment, de excludere, decizia de retragere sau actul de deces. ART. 36 Menţiunile prevãzute de art. 21 din L.R.C. Pentru înscrierea mentiunilor prevãzute de art. 21 din L.R.C., dovada datelor se face astfel: a) pentru actele prevãzute de art. 21 lit a), cu înscrisul respectiv încheiat în forma prevãzutã de lege; b) pentru datele prevãzute de art. 21 lit. b), cu actul de identitate şi cu împuternicirea data de organul statutar; c) pentru drepturile de proprietate industriala prevãzute de art. 21 lit. c) (brevete de invenţii, mãrci de fabrica, de comerţ sau de serviciu ori alte drepturi înregistrate la O.S.I.M.), cu actul eliberat de O.S.I.M., în copie certificatã de comerciant, care rãmîne la dosar. Pentru firma şi emblema nu se cer dovezi. Se va depune însã facsimilul emblemei, în trei exemplare, semnat de comerciant, pentru conformitate; d) pentru situaţiile prevãzute de art. 21 lit. d), e), f) şi g), cu hotãrîrea judecatoresca în copie legalizatã de instanta sau dupã caz, cu certificatul eliberat de instanta; e) pentru situaţiile prevãzute de art. 21 lit. h) (de exemplu: vãrsarea integrala a capitalului, distribuirea dividendelor etc.), cu actele originale corespunzãtoare situaţiei concrete, lasindu-se la dosar copii certificate de comerciant sau de persoana interesatã.
Secţiunea a IV-a Actele care se prezintã împreunã cu alte categorii de cereri ART. 37 Cererea de radiere 1. Se întocmeşte în cazurile prevãzute de art. 25 din L.R.C. şi de art. 183 din L.S.C., precum şi în toate cazurile care au efect încetarea comerţului. 2. Cererea întocmitã în condiţiile art. 25 din L.S.C. va fi însoţitã de toate actele care motiveaza radierea solicitatã de persoana prejudiciata prin înregistrarea respectiva. 3. Cererea întocmitã în condiţiile art. 183 din L.S.C. va fi însoţitã de actele doveditoare prevãzute la art. 35 alin. 1 lit. b) liniuta a doua din prezentele norme, în mãsura în care nu se afla depuse la Registrul comerţului. De asemenea, la societãţile comerciale cu capital strãin se cere şi dovada Agenţiei Romane de Dezvoltare privind încetarea calitãţii de investitor strãin. ART. 38 Cererea de depunere şi autorizare-publicare prospect 1. Se întocmeşte, în urmãtoarele cazuri: a) constituirea societãţilor pe acţiuni şi în comanditã pe acţiuni prin subscripţie publica; b) majorarea capitalului social la societãţile pe acţiuni şi la societãţile în comanditã pe acţiuni prin subscripţie publica; c) vînzarea acţiunilor pe cale de publicitate. 2. Cererea va fi însoţitã de prospectul de emisiune sau vînzare acţiuni în forma autenticã, autorizarea prealabilã a prospectului de cãtre Agenţia de Valori Mobiliare (Ordonanta Guvernului nr. 18/1993 şi Hotãrîrea Guvernului nr. 788/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind oferta publica de vînzare de valori mobiliare şi a Regulamentului privind autorizarea societãţilor de intermediere şi a agenţilor de valori imobiliare). 3. Dacã apar modificãri ale prospectului de emisiune, se cere o noua autorizare a publicãrii acestuia, conform Hotãrîrii Guvernului nr. 788/1993. ART. 39 Cererea de depunere şi menţionare bilanţ Se întocmeşte în cazurile prevãzute de art. 133 şi art. 149 alin. 1 din L.S.C. Cererea va fi însoţitã de bilanţul contabil anual, de raportul administratorilor şi al cenzorilor şi de hotãrîrea adunãrii generale, toate în copii certificate de comerciant. ART. 40 Cererea de depunere şi menţionare hotãrîri ale adunãrii generale Se întocmeşte în cazurile în care legea prevede un termen care suspenda executarea hotãrîrii (art. 155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din L.S.C.), precum şi orice alte cazuri prevãzute de lege (de exemplu: art. 89 al alin. 4 din L.S.C.). Cererea va fi însoţitã de hotãrîrea adunãrii generale a asociaţilor/actionarilor ce urmeazã a fi menţionatã în Registrul comerţului.
Secţiunea a V-a Alte acte doveditoare ART. 41 Dovada plãţii taxei La orice cerere de înregistrare sau pentru efectuarea oricãrei operaţiuni în Registrul comerţului se va anexa dovada plãţii taxei cãtre Oficiul Registrului comerţului, conform art. 4 alin. 2 şi art. 11 alin. 1 din L.R.C. ART. 42 Dovada privind îndeplinirea condiţiilor de publicitate La orice cerere de înregistrare sau pentru efectuarea oricãrei operaţiuni în Registrul comerţului se cere dovada ca s-a solicitat publicarea în Monitorul Oficial al României a dispoziţiei judecãtoreşti de înmatriculare, a actului adiţional sau, dupã caz, a hotãrîrii adunãrii generale a asociaţilor. 2. Comerciantul are obligaţia sa depunã la Registrul comerţului un exemplar din Monitorul Oficial al României în care s-a fãcut publicarea, imediat dupã ce aceasta s-a realizat. ART. 43 Avize-autorizaţii Se vor mai anexa actele prevãzute de diferite dispoziţii legale, ca de exemplu: - avizul Agenţiei Romane de Dezvoltare conform Legii nr. 35/1991 privind investiţiile strãine; - autorizarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României pentru constituirea şi funcţionarea societãţilor bancare conform art. 5 şi 6 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã; - avizul Ministerului Finanţelor pentru constituirea şi funcţionarea societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor, conform art. 5 din Legea nr. 47/1991; - autorizarea prealabilã a Agenţiei de Valori Mobiliare pentru constituirea societãţilor de intermediere şi a agenţilor de valori mobiliare conform Ordonanţei Guvernului nr. 18/1993 şi Hotãrîrii Guvernului nr. 788/1993; - autorizarea prospectului de emisiune acţiuni conform Ordonanţei Guvernului nr. 18/1993 şi Hotãrîrii Guvernului nr. 788/1993; - orice alte avize care conditioneaza constituirea şi funcţionarea societãţii comerciale.
CAP. 5 Sucursale şi filiale
ART. 44 Dispoziţii generale 1. Comerciantul care are sucursale sau filiale trebuie sa ceara înmatricularea acestora la Oficiul Registrului comerţului de la sediul fiecãrei sucursale sau filiale în condiţiile art. 23 din L.R.C. 2. Comerciantul care are sediul principal al comerţului sau în strãinãtate şi înfiinţeazã o sucursala sau o filiala în România este supus, conform art. 24 din L.R.C., tuturor dispoziţiilor referitoare la înmatricularea, menţionarea şi publicarea actelor şi faptelor cerute pentru comercianţii din ţara. 3. Sucursala este un dezmembramint al persoanei juridice, fãrã personalitate juridicã, avînd o structura organizatoricã şi un minim de autonomie gestionara în cadrul cãreia conducãtorul ei încheie în mod obişnuit acte juridice în numele şi pe socoteala unitãţii principale, în limitele acordate. 4. Unitãţile (agenţiile, birourile, oficiile etc.) de tipul sucursalei au regimul juridic al acestuia. 5. În înţelesul art. 23 din L.R.C., filiala este, de asemenea, un desmembramint al persoanei juridice, de tipul sucursalei. Sub raportul înregistrãrii în Registrul comerţului, filiala fãrã personalitate juridicã are exact regimul juridic al sucursalei. În consecinta, în continuare, termenul sucursala include şi pe cel de filiala fãrã personalitate juridicã. 6. Filiala, în înţelesul art. 23 din L.R.C., nu trebuie confundata cu filiala organizatã sub forma de societate comercialã de-sine-stãtãtoare cu personalitate juridicã, dar dependenta din punct de vedere economic de societatea mama, prin deţinerea de cãtre aceasta a capitalului social sau a unei majoritãţi care îi asigura controlul. Sub raportul înregistrãrii în Registrul comerţului, filiala-societate are exact regimul juridic al formei de societate comercialã aleasã de pãrţi pentru constituirea filialei. Pentru acest tip de filiala nu exista dispoziţii speciale în L.S.C. sau în L.R.C. În consecinta, filiala-societate se va constitui cu respectarea condiţiilor prevãzute de L.S.C. referitoare la forma de societate comercialã pentru care au optat pãrţile, iar pentru înmatricularea ei se completeazã formularul corespunzãtor acestei forme. 7. Partea care cere înmatricularea unei sucursale sau a unei filiale trebuie sa fie în prealabil informatã asupra intelesului notiunii. Nu orice desmembramint al persoanei juridice constituie o sucursala, dupã cum trebuie sa se facã o neta distincţie între filiala fãrã personalitate juridicã şi filiala-societate. Pentru a se inlatura confuzia derivînd din dublul înţeles al notiunii de filiala, se va recomanda pãrţilor sa evite ori sa recurgã la aceasta denumire numai în cazul filialei-societate, folosind denumirea de sucursala şi pentru filialele fãrã personalitate juridicã. 8. Modificãrile înregistrãrilor fãcute în Registrul comerţului de la sediul principal, privitoare la sucursala trebuie înscrise, la cererea comerciantului, şi în Registrul comerţului de la sediul sucursalei. ART. 45 Înmatricularea unei sucursale înfiinţate de cãtre o societate comercialã cu sediul în România 1. Cererea de înmatriculare a unei sucursale se face la Oficiul Registrului comerţului de la sediul acesteia, prin completarea formularului nr. 5. 2. Firma sucursalei va cuprinde: firma unitãţii principale, forma juridicã, sediul ei (localitatea) urmate de cuvintul "sucursala" se de sediul sucursalei (localitatea). 3. Cererea de înmatriculare a unei sucursale va fi însoţitã de urmãtoarele acte: a) toate actele şi autorizaţiile care sînt depuse la Oficiul Registrului comerţului de la sediul principal al societãţii comerciale, inclusiv copii de pe certificatul de înmatriculare, într-un singur exemplar, certificate de Oficiul Registrului comerţului şi indosariate conform art. 24 alin. 2 din prezentele norme; b) hotãrîrea organului statutar de înfiinţare a sucursalei cu elementele necesare (sediul secundar, sfera activitãţii), în copie certificatã de parte; c) dovada publicãrii în Monitorul Oficial al României a dispoziţiei statutare care prevede înfiinţarea sucursalei. Dacã o asemenea dispoziţie exista în actele constitutive originare, se va depune numai copia prevãzutã la lit. b); d) împuternicirea data conducatorului sucursalei, în forma prevãzutã de art. 5 alin. 4 din prezentele norme. 4. Oficiul Registrului comerţului de la sediul secundar, cel al sucursalei, va transmite Oficiului Registrului comerţului de la sediul principal un extras de pe înregistrarea efectuatã, pentru a se face menţiunea în acest ultim registru (art. 23 alin. 4 din L..C.). Înscrierea se face din oficiu, fãrã plata vreunei taxe. 5. Dacã sucursala se înfiinţeazã într-o localitate din acelaşi judeţ sau în aceeaşi localitate cu unitate principala, aceasta se va inmatricula în acelaşi Registru al comerţului, însã distinct, ca înmatriculare independenta. La înmatricularea sucursalei se va mentiona şi numãrul de înmatriculare a unitãţii principale. 6. Conducãtorul sucursalei este obligat sa depunã semnatura sa la Oficiul Registrului comerţului de la sediul sucursalei (art. 6 alin. 2 din L.S.C.). ART. 46 Înfiinţarea unei sucursale de cãtre o firma cu sediul în strãinãtate 1. Cererea de înmatriculare a sucursalei se face prin completarea formularului nr. 5. 2. Firma sucursalei înfiinţate de o societate comercialã strãinã în România va cuprinde şi menţiunea sediului principal din strãinãtate. 3. Cererea va fi însoţitã de urmãtoarele acte: a) copie de pe înregistrarea unitãţii principale din ţara de sediu, cu toate menţiunile la zi, traduse şi legalizate de notariatul de stat sau de un alt organ abilitat; b) confirmarea Agenţiei Romane de Dezvoltare; c) declaraţiile prevãzute la art. 237 lit. a) din Codul comercial privind reciprocitatea de tratament şi la art. 238 şi 245 pct. 1 din Codul comercial, în sensul ca sucursala se supune legilor romane; d) avizul Camerei de Comerţ şi Industrie a României, iar pentru sucursala cu sediul în provincie a unei societãţi comerciale pe acţiuni, se cere şi avizul Camerei de comerţ şi industrie (art. 244 alin. 2 din Codul comercial); e) dovada depunerii cauţiunii conform art. 238 alin. final din Codul comercial; cauţiunea va fi egala cu capitalul minim prevãzut de legea romana pentru forma de societate care înfiinţeazã sucursala (art. 238 alin. final, coroborat cu art. 245 pct. 2 din Codul comercial). 4. Dupã înmatriculare, sucursala trebuie sa se înregistreze şi la administraţia financiarã de la sediul sau, fiind subiect de drept financiar, impozabilã pentru veniturile realizate în România, sub rezerva prevederilor convenţiilor internaţionale privind dubla impunere, la care România este parte. ART. 47 Certificatul de înmatriculare 1. Verificarea cererii de înmatriculare a sucursalei se face în conformitate cu prevederile art. 48 din prezentele norme. 2. Certificatul de înmatriculare a sucursalei se elibereazã prin completarea formularului nr. 20, în conformitate cu prevederile din prezentele norme.
CAP. 6 Verificarea cererilor
ART. 48 Operaţiunile de verificare 1. La înregistrarea cererii de înmatriculare sau de înscriere menţiuni în registrul de intrare-ieşire, pe fiecare pagina a cererii se va trece în coltul din dreapta sus numãrul şi data înregistrãrii. Se recomanda utilizarea inseriatorului. Referentul Oficiului Registrului comerţului procedeazã, pe cît posibil, pe loc, în prezenta comerciantului sau a împuternicitului sau, la verificarea datelor înscrise în cerere, pentru confruntarea lor cu actele doveditoare. Dupã verificarea cererii de înregistrare şi dacã cererea este gasita în buna ordine şi actele sînt complete, referentul Oficiului Registrului comerţului întocmeşte referatul în acest sens şi elibereazã comerciantului ori împuternicitului sau o dovada cuprinzînd denumirea Oficiului Registrului comerţului, numãrul şi data înregistrãrii în registrul de intrare-ieşire, precum şi data la care sa se prezinte pentru eliberarea certificatului de înmatriculare sau de înscriere menţiuni. 2. Încheierea judecãtoreascã ori a judecãtorului delegat sau hotãrîrea definitiva pin care se dispune o înregistrare în Registrul comerţului este executorie pentru referentul Oficiului Registrului comerţului, acesta neavînd competenta sa cenzureze elementele dispoziţiei judecãtoreşti. Fac excepţie cazurile în care, deşi exista o dispoziţie judecãtoreascã de înregistrare, Oficiul Registrului comerţului va refuza înscrierea unei firme care poate produce confuzie cu alte firme înregistrate (art. 36 din L.R.C.). În aceasta situaţie se va cere actul modificãrilor în forma autenticã şi dovada ca s-a solicitat publicarea în Monitorul Oficial al României, dupã care se va proceda la efectuarea înregistrãrii. Orice alte neconformitãţi între actele prezentate vor fi sesizate judecãtorului delegat. 3. În cazul constatãrii unor erori materiale sau omisiuni care nu afecteazã fondul cererii, acestea se vor inlatura pe loc. Menţiunea eronatã se bareaza, scriindu-se deasupra menţiunea corecta, iar menţiunea omisa se completeazã de cãtre comerciant ori de împuternicitul sau, în mod citeţ şi sub semnatura acestuia. Rectificãrile şi completãrile se înscriu identic pe toate exemplarele cererii, dupã care se vizeazã de cãtre referentul Oficiului Registrului comerţului prin aplicarea parafei sale sau prin semnare. 4. În situaţia în care comerciantul ori împuternicitul sau, deşi atentionat ca cererea nu îndeplineşte condiţiile legale, insista ca aceasta sa fie primitã referentul Oficiului Registrului comerţului o va primi şi o va prezenta judecãtorului delegat, întocmind referatul cu obiectiunile sale. 5. Verificarea celorlalte categorii de cereri se face potrivit alineatelor precedente. 6. Cererea împreunã cu toate actele se prezintã de cãtre referentul Oficiului Registrului comerţului, judecãtorului delegat la sediul oficiului pentru a se pronunţa asupra solicitãrii. Fac excepţie cererile prin care se solicita înregistrarea în temeiul dispoziţiei judecãtoreşti, depunerea şi menţionarea unor acte, eliberarea copiilor certificate, eliberarea certificatului constatator.
CAP. 7 Registre. Dosare. Cartoteci
ART. 49 Registre 1. Registrul comerţului este alcãtuit din: a) registrul-manual pentru înregistrarea comercianţilor persoane fizice, avînd coloanele prevãzute în formularul nr. 17; b) registrul-manual pentru înregistrarea comercianţilor persoane juridice, avînd coloanele prevãzute în formularul nr. 18; c) dosarul fiecãrui comerciant, constituit din cererile de înregistrare, alte categorii de cereri, precum şi din actele prevãzute a fi depuse la Registrul comerţului. Registrele prevãzute la lit. a) şi b) se completeazã cu banca de date conţinînd informaţii din cererile de înregistrare. 2. Registrul comerţului este public. Oficiul Registrului comerţului este obligat sa elibereze pe cheltuiala solicitantului: - copii certificate de pe înregistrãrile fãcute şi de pe actele prezentate în baza cererii de eliberare de copii certificate (formularul nr. 13); - certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt nu este înscris sau menţionat în registru, în baza cererii de eliberare de certificat constatator (formularul nr. 14); - informaţii cu privire la situaţia comercianţilor înregistraţi, în baza cererii de furnizare informaţii (formular nr. 16). 3. Furnizarea de informaţii la solicitarea organelor de urmãrire penalã şi a instanţelor judecãtoreşti se face în baza unei adrese. 4. Fiecare dintre registrele prevãzute la alin. 1 lit. a) şi b) pot avea mai multe volume. 5. Pentru liberarea de copii de pe fila de registru se scoate listing pe calculator, care se verifica cu dosarul individual. Listingul se certifica de cãtre referentul Oficiului Registrului comerţului, se contrasemneazã de directorul acestuia sau de inlocuitorul sau şi se aplica ştampila oficiului. 6. Bilanţul se elibereazã numai în copie certificatã. 7. Pînã la încãrcarea pe calculator a mentiunilor înscrise în anii 1991 şi 1992, listingul se va completa cu datele respective din registrul-manual. ART. 50 Ţinerea registrelor 1. Registrele-manuale vor fi numerotate şi parafate de judecãtorul delegat. Parafa consta în formula: "Prezentul registru pe anul ....... conţine ........ file", care se înscrie pe ultima pagina a registrului, formula sub care judecãtorul delegat aplica parafa sa. 2. Pentru fiecare an calendaristic se deschide un registru al comerţului. 3. Fiecare comerciant înregistrat va purta un numãr de ordine, începînd de la numãrul 1, în fiecare an. Nici un comerciant persoana fizica sau persoana juridicã nu poate avea acelaşi numãr de ordine cu alt comerciant înscris în Registrul comerţului, în cadrul aceluiaşi an calendaristic. Pentru asigurarea unicitatii numãrului de înmatriculare se introduce şi codul statistic al judeţului, astfel ca numãrul de înmatriculare va avea urmãtoarea structura: - pentru comercianţi persoane fizice = F - cod statistic judeţ - numãr ordine în registru - anul; - pentru comercianţi persoane juridice = J - cod statistic judeţ - numãr de ordine în registru - anul. 4. Pe cotorul fiecãrui registru se va scrie vizibil anul, volumul (în cazul în care s-au deschis mai multe volume) şi indicativul prescurtat al registrului, anume: - PF pentru registrul persoane fizice; - PJ pentru registrul persoane juridice. ART. 51 Registrul unic de intrare-ieşire Oficiul Registrului comerţului tine un registru de intrare-ieşire în care se înscriu, în ordine cronologicã, toate lucrãrile intrate şi ieşite, avînd coloanele din registrul tipizat, adaptate la specificul lucrãrilor Oficiului Registrului comerţului. La fiecare înregistrare se adauga şi numãrul de înmatriculare al comerciantului. Registrul este unic, dar poate avea mai multe volume. Se va urmãri ca numerele de intrare-ieşire sa fie în stricta lor ordine, fãrã a se omite vreun numãr sau a se da acelaşi numãr unor lucrãri diferite şi fãrã a se lasa spaţii goale într-un registru. ART. 52 Repertoriul alfabetic Oficiul Registrului comerţului tine şi pãstreazã pe calculator un repertoriu alfabetic al comercianţilor înregistraţi, subimpartit în repertoriul alfabetic pentru comercianţii persoane fizice şi repertoriul alfabetic pentru persoanele juridice, indiferent de forma juridicã a acestora. ART. 53 Dosare 1. Toate actele care sînt depuse în legatura cu înregistrarea sau cu orice operaţiune a Registrului comerţului se pãstreazã la dosarul comerciantului, indiferent de data depunerii şi de natura actului. Filele conţinute în dosarul fiecãrui comerciant se numeroteaza în ordinea depunerii, începînd cu numãrul 1. 2. În cazul în care comerciantul nu este încã înmatriculat, ca de exemplu, atunci cînd, conform art. 10 alin. 2 din L.S.C., se depune un prospect de emisiune pentru autorizarea publicãrii, asemenea acte se vor pãstra într-o mapa separatã, urmãrindu-se însã ca imediat dupã înmatriculare sa fie trecute în dosarul comerciantului. 3. Pe coperta dosarului se scriu urmãtoarele date: denumirea Oficiului Registrului comerţului, numele/denumirea comerciantului şi numãrul de înmatriculare. 4. Dosarele PF şi PJ vor fi aranjate pe ani în ordinea numerelor de înmatriculare. ART. 54 Cartoteci Cartoteca fişelor fiecãrui comerciant se realizeazã prin prelucrarea datelor existente în calculator şi prin sistematizarea acestora în scopul evidenţierii modificãrilor intervenite ulterior înmatriculãrii, precum şi al elaborãrii rapoartelor statistice şi a studiilor privind evoluţia comerţului şi industriei româneşti. ART. 55 Încheierile judecãtorului delegat, mapa şi registrul de încheieri 1. Încheierile de înmatriculare şi de înscriere menţiuni se întocmesc în trei exemplare şi se dau în forma înscrisã pe ultima pagina a cererii respective. Aceste încheieri se comunica pãrţilor prin inminarea unui exemplar din cererea respectiva. 2. Încheierile pronunţate în temeiul art. 25 din L.R.C. se întocmesc în doua exemplare, dintre care unui pentru mapa de încheieri, iar al doilea pentru dosarul comerciantului. Aceste încheieri se trec în registrul de încheieri şi se comunica pãrţilor de îndatã ce au fost pronunţate. 3. În cazul prevãzut la alineatul precedent, lucrãrile de secretariat pentru judecãtorul delegat, inclusiv citarea pãrţilor, se asigura de cãtre un funcţionar al Oficiului Registrului comerţului, desemnat în acest scop. ART. 56 Registratura-arhiva. Minuirea registrelor 1. Oficiul Registrului comerţului are registratura şi arhiva proprie, separatã de aceea a Camerei de comerţ şi industrie pe lîngã care funcţioneazã. 2. La registrele şi cartotetice ţinute computerizat, cît şi la registrele manuale au acces numai referenţii Oficiului Registrului comerţului, desemnaţi potrivit art. 66 din prezentele norme. 3. Gestionarea registrelor şi a documentelor depuse la arhiva Oficiului Registrului comerţului se face potrivit instrucţiunilor O.N.R.C. nr. 1428 din 13 octombrie 1992.
CAP. 8 Modul de înregistrare şi de completare a registrelor ART. 57 Procedura de înregistrare 1. Înregistrãrile în Registrul comerţului se fac numai pe baza încheierii judecãtorului delegat ori, dupã caz, a unei încheieri sau hotãrîri definitive a instanţei judecãtoreşti. 2. Referentul Oficiului Registrului comerţului înscrie în registre datele prevãzute în coloanele acestora. Toate datele din cererea de înregistrare se incarca pe calculator, astfel cum au fost stabilite prin dispoziţia judecãtoreascã. Orice modificare sau completare a datelor prevãzute în dispoziţia judecãtoreascã este cu desãvîrşire interzisã. ART. 58 Completarea registrelor 1. Completarea registrelor-manuale se face în ordinea coloanelor şi a rubricilor, astfel: a) la rubrica "Nr. de înmatriculare" şi "Seria certificat" se înscriu codul judeţului, urmat de numãrul atribuit la înmatriculare, anul şi data efectuãrii înmatriculãrii, precum şi seria imprimata pe certificatul de înmatriculare; b) la rubrica "Firma" se înscriu, dupã caz, numele comerciantului sub care exercita comerţul şi sub care semneazã sau denumirea persoanei juridice (societate comercialã, regie autonomã, organizaţie cooperatista). În situaţia în care intervin schimbãri în denumire, acestea se înscriu, în mod corespunzãtor, în ordinea cronologicã, la rubrica "Modificãri în denumire"; c) în coloana "Nr. şi data intrãrii cererii", se înscriu numãrul şi data înregistrãrii cererii în registrul unic de intrare-ieşire al Oficiului Registrului comerţului; d) în coloana "Obiectul cererii" se înscrie "Înmatriculare" ori "înscriere menţiune", urmatã de natura modificãrii intervenite (de exemplu: completare obiect de activitate, majorare capital social, cesiune pãrţi sociale) sau, dupã caz, alte cereri urmate de natura solicitãrii (de exemplu: radiere înmatriculare/menţiune" sau, dupã caz, "depunere prospect", "depunere hotãrîre a adunãrii generale" etc.); e) în coloana "Data înregistrãrii operaţiunii în Registrul comerţului" se va înscrie, dupã caz : data efectuãrii înmatriculãrii sau a menţiunii. Data înmatriculãrii este data atribuirii numãrului de înmatriculare. Data înregistrãrii menţiunii este data înscrierii ei în Registrul comerţului; f) în coloana "Sediul" se înscrie adresa, cu toate datele acesteia; g) în coloana "Administratori/manageri, reprezentanţi, împuterniciţi, lichidatori", din registrul comercianţi persoane juridice, se înscriu numele şi prenumele tuturor persoanelor care au una din aceste calitãţi; h) în coloana "Specimen de semnatura", persoanele care au obligaţia sa depunã semnatura în Registrul comerţului vor semna în dreptul numelui lor sau, în absenta persoanelor menţionate, se înscriu numãrul şi data legalizarii semnãturii de cãtre notariat, cu indicarea acestuia (art. 13 alin. 3 şi 4 şi art. 19 alin. 1 din L.R.C.); i) în coloana "Certificarea semnãturii şi data" va semna judecãtorul delegat sau conducãtorul Oficiului Registrului comerţului ori inlocuitorul sau, mentionindu-se şi data certificãrii specimenului de semnatura. 2. Pentru fiecare comerciant persoana juridicã se rezerva o fila în raport cu mãrimea registrului. În cazul în care acesta nu este suficienta, menţiunile se vor înscrie pe o alta fila, indicindu-se fila sau, dupã caz, volumul şi fila, unde se continua şi de unde continua înregistrarea. 3. Referentul Oficiului Registrului comerţului va completa registrul în mod citeţ şi cu toatã atenţia. În cazul unei erori materiale, textul eronat se bareaza cu cerneala, scriindu-se deasupra textul corect, care corespunde exact celui din cerere. Rectificarea se semneazã de referentul Oficiului Registrului comerţului. 4. La fiecare înregistrare referentul Oficiului Registrului comerţului certifica, sub semnatura, conformitatea datelor înscrise cu cererea şi actele doveditoare, punînd şi data, dupã care trage o linie orizontala paralela cu baza registrului, pe intreaga fila. 5. Menţiunile care se fac ulterior înmatriculãrii se înscriu, dupã caz, în ordine cronologicã sau în ordinea solicitãrii lor, procedîndu-se conform alin. 3. 6. Radierea unei înmatriculãri sau menţiuni în Registrul comerţului se opereazã prin tragerea a doua diagonale cu cerneala roşie pe fila registrului, indicindu-se cauza, baza şi data radierii.
CAP. 9 Întocmirea şi eliberarea certificatelor
ART. 59 Certificatul de înmatriculare 1. Certificatul de înmatriculare este unic şi atesta data înmatriculãrii, deci data dobîndirii personalitãţii juridice pentru comercianţii persoane juridice. 2. Formularul nr. 19 pentru certificatul de înmatriculare se utilizeazã în mod unitar de cãtre toate oficiile Registrului comerţului. Tipãrirea şi evidenta seriilor certificatelor de înmatriculare (originale şi copii) se fac prin grija O.N.R.C., în baza comenzilor oficiilor judeţene. Certificatele astfel tipãrite se elibereazã oficiilor Registrului comerţului numai dupã stantarea cu timbrul sec a originalelor de cãtre O.N.R.C. 3. Concomitent cu înmatricularea, referentul Oficiului Registrului Comerţului scrie seria, numãrul de înmatriculare şi codul statistic republican al unitãţilor economico-sociale (S.I.R.U.E.S.) pe toate exemplarele cererii şi completeazã certificatul de înmatriculare. Data şi numãrul de înmatriculare care se înscriu în certificat sînt cele operate în registrul pentru înregistrarea comercianţilor. Copia de pe certificat se pãstreazã şi la dosarul comerciantului. Atribuirea codului S.I.R.U.E.S. se face de cãtre Oficiul Registrului comerţului în colaborare cu direcţia judeteana de statistica. 4. Lucrarea astfel întocmitã se prezintã directorului Oficiului Registrului comerţului ori înlocuitorului sau. Dacã completarea registrului şi a certificatului sînt gãsite în buna ordine, directorul Oficiului Registrului comerţului sau, în lipsa acestuia, inlocuitorul sau, împuternicit de preşedintele Camerei de comerţ teritoriale respective, semneazã certificatul de înmatriculare. 5. Formularul nr. 20 pentru înmatricularea sucursalelor are regimul de executare (tipãrire sau tehnoredactare) corespunzãtor celorlalte categorii de formulare. Întocmirea acestora se face cu respectarea prevederilor alin. 3 din prezentul articol, cu excepţia înscrierii seriei. Certificatele astfel întocmite se semneazã potrivit alin. 4 din prezentul articol. ART. 60 Certificatul de înscriere menţiuni 1. Certificatul de înscriere menţiuni este inclus pe ultima pagina a cererii (formularul nr. 6). Completarea pe toate exemplarele cererii se face de cãtre referentul Oficiului Registrului comerţului. Data care se înscrie pe certificat este data efectuãrii menţiunii în Registrul comerţului. Certificatul de înscriere menţiuni se semneazã potrivit art. 59 alin. 4 din prezentele norme. 2. În cazul modificãrii datelor cuprinse în certificatul de înmatriculare (de exemplu: denumire, forma juridicã, sediu etc.), nu se va proceda la eliberarea altui certificat de înmatriculare. Atestarea modificãrii elementelor respective se face cu certificatul de înscriere menţiuni de pe ultima pagina a cererii, împreunã cu certificatul de înmatriculare existent. ART. 61 Alte certificate Certificatele incluse pe ultima pagina a unor cereri (de exemplu: cerere de radiere, de rectificare, de eliberare duplicat etc.) se întocmesc şi se semneazã potrivit art. 60 alin. 1 din prezentele norme. ART. 62 Termenul pentru eliberarea certificatelor 1. Certificatul de înmatriculare însoţit de exemplarul 2 al cererii de înmatriculare se elibereazã în termen de cel mult 15 zile de la data depunerii cererii. 2. În acelaşi termen se elibereazã exemplarul 2 al cererilor care au incluse pe ultima pagina certificatul corespunzãtor fiecãrui formular. 3. La eliberarea certificatelor, comerciantul ori împuternicitul sau va semna de primire în registrul unic de intrare-ieşire, indicind şi data eliberãrii. ART. 63 Eliberarea duplicatelor 1. În cazul pierderii sau deteriorarii certificatului de înmatriculare, la solicitarea comerciantului ori a împuternicitului sau, prin întocmirea cererii de eliberare duplicat (formularul nr. 15) se elibereazã duplicat. Dacã se elibereazã mai multe duplicate, fiecare se va parafa cu inscripţia corespunzãtoare: D1, D2, D3 etc. 2. În cazul pierderii sau deteriorarii altor acte, eliberarea duplicatelor se face potrivit alineatului precedent.
CAP. 10 Controlul legalitãţii operaţiunilor efectuate în Registrul comerţului
ART. 64 Cine face controlul 1. Controlul legalitãţii operaţiunilor efectuate în Registrul comerţului se face de cãtre judecãtorul delegat în conformitate cu art. 8 alin. 2 din L.R.C. 2. Personalul care conduce şi executa operaţiunile Registrului comerţului efectueazã un control de regularitate extrinsec avînd scopul sa asigure conformitatea datelor înscrise la cererea de înregistrare cu dispoziţia judecãtoreascã şi actele doveditoare.
CAP. 11 Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
ART. 65 Registrul central 1. Registrul central al comerţului se tine de cãtre Oficiul Naţional al Registrului comerţului, organizat pe lîngã Camera de Comerţ şi Industrie a României, şi este alcãtuit din: a) banca de date informatizata conţinînd informaţiile din cererile de înregistrare, precum şi datele din bilanţurile contabile; b) exemplarul 3 al cererilor de înregistrare. 2. O.N.R.C. tine pe calculator evidenta specialã a persoanelor juridice sancţionate potrivit prevederilor art. 2 din Hotãrîrea Guvernului nr. 148/1993, pentru nerespectarea obligaţiei prevãzute de Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare emis de Banca Nationala a României. 3. Oficiile teritoriale vor comunica O.N.R.C. orice înmatriculare sau menţiune operata, în termen de 15 zile de la efectuare. 4. Comunicãrile constau în transmiterea exemplarului 3 al cererii de înmatriculare, de înscriere menţiuni ori de radiere, scris vizibil şi purtind ştampila Oficiului Registrului comerţului, precum şi în transmiterea mentiunilor din oficiu. Comunicãrile vor fi însoţite de documentul recapitulativ (formularul nr. 21). 5. Virarea lunarã a cotei cuvenite O.N.R.C. (art. 11 alin. 2 din L.R.C.) se face prin transmiterea borderoului-decont cãtre acesta (formularul nr. 22), însoţit de documentul justificativ al efectuãrii plãţii (fila cec, dispoziţie de plata etc.). 6. Oficiile teritoriale vor comunica O.N.R.C. informaţii statistice conform solicitãrilor acestuia. În acest sens, vor recomanda comercianţilor sa completeze orice chestionare distribuite şi sa le depunã la Registrul comerţului.
CAP. 12 Dispoziţii comune şi tranzitorii
ART. 66 Atribuţiile şi rãspunderea referentilor oficiilor Referenţii Oficiului Registrului comerţului care primesc, verifica cererile de înregistrare şi completeazã registrele, precum şi cei care ţin dosarele firmelor sînt desemnaţi nominal de directorul Oficiului Registrului comerţului, avînd atribuţiile şi rãspunderile stabilite prin L.R.C., prin normele interioare de organizare şi funcţionare, stabilite în mod unitar de Camera de Comerţ şi Industrie a României, precum şi prin prezentele norme. ART. 67 Anexe 1. Anexele nr. 1-22 fac parte integrantã din prezentele norme şi se utilizeazã în mod unitar de cãtre toate oficiile Registrului comerţului. 2. Executarea formularelor (tehnoredactare, tipãrire etc.), cu excepţia certificatului de înmatriculare (formularul nr. 19), se face prin grija oficiilor Registrului comerţului judeţene sau, potrivit opţiunii lor, prin comanda de tipãrire de cãtre O.N.R.C. 3. Camera de Comerţ şi Industrie a României, cu avizul camerelor de comerţ şi industrie judeţene, va putea modifica şi adapta aceste anexe la sistemul informatic unitar al Registrului comerţului prevãzut de art. 48 din L.R.C., elaborind instrucţiuni de utilizare şi completare. ART. 68 Intrarea în vigoare 1. Prezentele norme intra în vigoare pe data de 1 august 1994. 2. Pe aceeaşi data îşi înceteazã aplicabilitatea Normele din 27 noiembrie 1990 şi orice alte dispoziţii contrare. 3. Oficiile Registrului comerţului vor putea folosi în continuare registrele-manuale şi formularistica actuale pînã la epuizarea stocului, dar nu mai tirziu de 31 decembrie 1994.
Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, dr. Aurel Ghibutiu
Ministrul comerţului, Cristian Ionescu
NOTA: Formularele-anexe la prezentele norme se gãsesc la dispoziţia publicului la toate oficiile Registrului comerţului. -------------------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email