Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 20 martie 2025  de utilizare a Sistemului automatizat de export    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 20 martie 2025 de utilizare a Sistemului automatizat de export

EMITENT: Autoritatea Vamală Română
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 322 din 11 aprilie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.208 din 20 martie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 11 aprilie 2025.
──────────
    TITLUL I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de export şi formalităţile de ieşire a mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii prin utilizarea Sistemului automatizat de export.

    ART. 2
    Sistemul automatizat de export este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, denumită în continuare aplicaţia AES-RO, care asigură transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu standardele agreate ale mesajelor.

    ART. 3
    (1) Normele tehnice de utilizare a Sistemului automatizat de export se aplică tuturor mărfurilor care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii şi sunt acoperite de o declaraţie prealabilă la ieşire sau o notificare de reexport.
    (2) Declaraţia prealabilă la ieşire ia una dintre următoarele forme:
    a) o declaraţie vamală, în cazul în care mărfurile care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt plasate sub un regim vamal pentru care o astfel de declaraţie se cere;
    b) o declaraţie de reexport;
    c) o declaraţie sumară de ieşire.


    ART. 4
    În sensul prezentelor norme tehnice, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
    a) Cod vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
    b) Regulament delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii;
    c) Regulament de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
    d) LRN - Local Reference Number - număr de referinţă local: numărul acordat de operatorul economic declaraţiei vamale sau sumare sau notificării de reexport în vederea identificării în aplicaţia AES-RO;
    e) MRN - Master Reference Number - număr de referinţă principal: numărul de referinţă al declaraţiei vamale sau sumare sau notificării de reexport: număr unic de înregistrare a declaraţiei vamale de export sau sumare sau notificării de reexport alocat de aplicaţia AES-RO;
    f) DEE - document electronic de export - declaraţia vamală de export sub formă electronică, întocmită în aplicaţia AES-RO, care poate conţine elementele de securitate şi siguranţă prevăzute de anexa B, coloanele A1 şi A2, la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    g) AER - Anticipated Export Record - înregistrare anticipată a exportului: mesajul electronic care conţine informaţii extrase din DEE, generat automat de aplicaţia AES-RO la acordarea liberului de vamă la export, ce se transmite de la biroul vamal de export la biroul vamal de ieşire;
    h) EAD - Export Accompanying Document - document de însoţire a exportului: documentul tipărit din aplicaţia AES-RO pe perioada de tranziţie, care însoţeşte mărfurile de la biroul vamal de export la biroul vamal de ieşire;
    i) ELOI - Export List of Items - listă de articole la export: documentul tipărit din aplicaţia AES-RO pe perioada de tranziţie, care însoţeşte mărfurile de la biroul vamal de export la biroul vamal de ieşire;
    j) EXS - Exit Summary Declaration - declaraţie sumară de ieşire: declaraţia prealabilă la ieşire întocmită conform art. 271 din Codul vamal al Uniunii;
    k) REN - Re-export Notification - notificarea de reexport: notificarea de reexport întocmită conform art. 274 din Codul vamal al Uniunii;
    l) BC-EAD - document de însoţire a exportului în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative care însoţeşte mărfurile la biroul vamal de ieşire;
    m) BC-ELOI - listă de articole la export în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative care conţine informaţiile specifice articolelor din declaraţia vamală de export;
    n) BC-EXS - declaraţie sumară de ieşire în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative pentru scoaterea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii pe baza declaraţiei sumare de ieşire întocmite în scris la biroul vamal de ieşire;
    o) BC-EXSLOI - listă de articole la declaraţia sumară de ieşire în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative care conţine informaţiile specifice articolelor din declaraţia sumară de ieşire;
    p) BC-REN - notificarea de reexport în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative pentru scoaterea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii pe baza notificării de reexport întocmite în scris la biroul vamal de ieşire;
    q) BC-RENLOI - listă de articole la notificarea de reexport în procedură alternativă: documentul tipărit în cazul utilizării procedurii alternative care conţine informaţiile specifice articolelor din notificarea de reexport;
    r) birou vamal de export - birou vamal definit la art. 1 pct. 16 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    s) birou vamal de supraveghere pentru vămuire centralizată - birou vamal de export situat pe teritoriul României, responsabil de locul în care este stabilit declarantul, unde se depune declaraţia vamală de export în procedura de vămuire centralizată şi care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 179 din Codul vamal al Uniunii;
    t) birou vamal de supraveghere pentru regimuri speciale - birou vamal situat pe teritoriul României, indicat în autorizaţie pentru a supraveghea regimul special în cauză, conform art. 1 pct. 36 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    u) birou vamal de prezentare - birou vamal unde se prezintă mărfurile în procedura de vămuire centralizată şi care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 179 din Codul vamal al Uniunii;
    v) operator economic la ieşire - persoana definită la art. 267 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii care desfăşoară, în cadrul activităţii sale profesionale, acţiuni şi formalităţi reglementate prin legislaţia vamală la biroul vamal de ieşire; acesta poate trimite biroului vamal de ieşire notificarea de sosire, manifestul electronic, notificarea de ieşire pentru declaraţii vamale de export, declaraţia sumară de ieşire sau notificarea de reexport;
    w) notificare de sosire - înştiinţarea autorităţilor vamale asupra sosirii mărfurilor cu liber de vamă la export la biroul vamal de ieşire sau în orice alt loc desemnat sau aprobat de autorităţile vamale şi punerea mărfurilor la dispoziţia acestora pentru a efectua controale vamale;
    x) manifest electronic - înştiinţarea autorităţilor vamale cu privire la mărfurile depozitate înainte de ieşire ce urmează să părăsească teritoriul vamal al UE;
    y) notificare de ieşire - înştiinţarea autorităţilor vamale cu privire la ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al UE;
    z) loc aprobat - locaţia în care sunt prezentate mărfurile în vamă, alta decât biroul vamal, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Vamale Române nr. 648/2024 pentru aprobarea Normelor tehnice privind prezentarea mărfurilor în vamă în locuri aprobate de autoritatea vamală, altele decât biroul vamal, în cazul exportului, reexportului şi ieşirii mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii;
    aa) perioada de tranziţie - perioada până la care toate statele membre pot asigura începerea funcţionării noului sistem electronic de export şi durează până când toate statele membre şi operatorii economici trebuie să înceapă utilizarea sistemului electronic AES, aşa cum a fost stabilită prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2.879 a Comisiei.


    ART. 5
    În conformitate cu art. 158 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, o declaraţie vamală de export sau de reexport poate fi depusă folosind alte mijloace decât tehnicile electronice de prelucrare a datelor, respectiv:
    a) o declaraţie vamală verbală, pentru mărfurile şi în condiţiile prevăzute la art. 136 alin. (2) şi la art. 137 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    b) o declaraţie vamală prin orice alt act, pentru mărfurile şi în condiţiile prevăzute la art. 139 alin. (2) şi (4) şi art. 140 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    TITLUL II
    Declararea mărfurilor utilizând declaraţia vamală de export
    CAP. I
    Formalităţi la biroul vamal de export
    A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de export
    ART. 6
    (1) În vederea declarării mărfurilor pentru export, DEE se completează de către declarant/reprezentantul vamal în aplicaţia AES-RO. Acesta conţine în mod obligatoriu LRN-ul atribuit de declarant/reprezentantul vamal.
    (2) În cazul unui regim special, altul decât tranzitul, în declaraţia vamală de export se completează suplimentar fie grupul de date 12 12 000 000 - Autorizaţia cu numărul de referinţă al autorizaţiei de regim special, fie grupul de date 12 02 000 000 - Menţiuni speciale codul 00100 - „Autorizaţie simplificată“.

    ART. 7
    (1) DEE conţine datele necesare pentru analiza de risc în ceea ce priveşte securitatea şi siguranţa.
    (2) Pentru mărfurile prevăzute la art. 263 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, DEE se depune fără elemente de securitate şi siguranţă.

    ART. 8
    (1) După completare, DEE se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei AES-RO la biroul vamal de export competent, stabilit în conformitate cu art. 221 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Depunerea DEE la biroul vamal de export se face cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi în termenele prevăzute la art. 244 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

    ART. 9
    Documentele justificative se înscriu în declaraţia vamală şi pot fi ataşate electronic, cu respectarea art. 163 din Codul vamal al Uniunii.


    B. Acceptarea declaraţiei vamale de export
    ART. 10
    (1) În cazul în care declaraţia este completată corect şi respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export acceptă declaraţia vamală de export şi furnizează MRN-ul declarantului/reprezentantului.
    (2) Dacă declaraţia nu este acceptată, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export comunică declarantului/reprezentantului vamal motivele neacceptării.

    ART. 11
    În cazul în care solicitarea pentru o autorizaţie pe baza unei declaraţii vamale pentru utilizarea unui regim special, altul decât cel de tranzit, se efectuează în conformitate cu art. 163 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, acceptarea declaraţiei se face de către lucrătorul vamal de la biroul vamal de export.


    C. Analiza de risc
    ART. 12
    Analiza de risc se efectuează conform art. 46 şi 264 din Codul vamal al Uniunii şi art. 328 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.


    D. Modificarea declaraţiei vamale de export
    ART. 13
    Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal de export, în condiţiile prevăzute de art. 173 din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 14
    Cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de export şi conţine declaraţia vamală modificată cu noile date.

    ART. 15
    Dacă biroul vamal de export acceptă cererea de modificare, declaraţia modificată păstrează MRN-ul şi data acceptării declaraţiei iniţiale.

    ART. 16
    (1) În cazul în care biroul vamal de export respinge cererea de modificare, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns.
    (2) Referitor la dreptul de a fi ascultat, declarantul/reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei AES-RO cel târziu în termen de 30 de zile.
    (3) Declarantul/Reprezentantul vamal poate trimite mai multe cereri de modificare în legătură cu aceeaşi operaţiune de export. În cazul în care o cerere de modificare este respinsă, declaraţia iniţială de export rămâne valabilă, iar fluxul continuă în mod normal.


    E. Invalidarea declaraţiei vamale de export înaintea acordării liberului de vamă
    ART. 17
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal, în condiţiile prevăzute de art. 174 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Cererea de invalidare se transmite prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de export.

    ART. 18
    (1) În cazul în care biroul vamal de export respinge cererea, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns.
    (2) Referitor la dreptul de a fi ascultat, declarantul/reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei AES-RO cel târziu în termen de 30 de zile.


    F. Decizia de control
    ART. 19
    În situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de export, biroul vamal de export ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată în DEE, iar aplicaţia AES-RO acordă liberul de vamă prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“.

    ART. 20
    (1) Dacă biroul vamal ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată în DEE, prin înscrierea tuturor tipurilor de control care urmează a fi efectuate. Lucrătorul vamal de la biroul vamal de export solicită declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia AES-RO, punerea la dispoziţie a documentelor justificative înscrise în declaraţie, dacă acestea nu sunt ataşate electronic declaraţiei vamale. Lucrătorul vamal acordă un termen pentru transmiterea documentelor.
    (2) În acest caz, declarantul/reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei AES-RO despre activităţile de control viitoare şi documentele justificative solicitate, dacă este cazul.


    G. Efectuarea controlului
    ART. 21
    (1) Controlul se desfăşoară pe baza informaţiilor cuprinse în DEE şi a documentelor justificative, cu respectarea prevederilor art. 188-192 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 238-244 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Lucrătorul vamal poate solicita, prin aplicaţia AES-RO, orice alte documente justificative pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate. Lucrătorul vamal acordă un termen pentru transmiterea documentelor.

    ART. 22
    Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată niciun fel de discrepanţe între datele înscrise în DEE, documentele justificative şi mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în DEE prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.

    ART. 23
    (1) În situaţia în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în DEE, documentele justificative şi mărfurile examinate, biroul vamal înregistrează rezultatul controlului în DEE prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“. Acestea sunt înscrise de către lucrătorul vamal şi comunicate prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantului/reprezentantului vamal pentru a fi acceptate într-un termen stabilit.
    (2) Dacă declarantul/reprezentantul vamal acceptă discrepanţele transmise prin intermediul aplicaţiei AES-RO, o nouă versiune a declaraţiei care conţine datele modificate va primi liberul de vamă. În acest caz, în câmpul „rezultatul controlului“ aplicaţia AES-RO va înscrie codul „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.
    (3) Dacă modificările nu sunt acceptate de declarant/ reprezentantul vamal sau la expirarea termenului stabilit, lucrătorul vamal poate acorda liber de vamă. În acest caz, lucrătorul vamal înscrie în câmpul „rezultatul controlului“ codul „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.

    ART. 24
    Biroul vamal de export decide dacă discrepanţele constatate între datele înscrise în DEE, documentele justificative şi mărfurile examinate se consideră minore sau majore.

    ART. 25
    (1) Când în urma controlului biroul vamal de export constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate, lucrătorul vamal înscrie în DEE, în câmpul „rezultatul controlului“, codul „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“ şi le înregistrează în aplicaţia AES-RO pentru a fi comunicate declarantului/reprezentantului vamal. Se acordă dreptul de a fi ascultat conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, menţionându-se motivele care ar duce la luarea unei decizii cu consecinţe nefavorabile pentru acesta şi termenul de răspuns.
    (2) În cazul în care în urma răspunsului primit de la declarant/reprezentantul vamal biroul vamal de export consideră că discrepanţele pot fi considerate minore, lucrătorul vamal acceptă justificările şi declaraţia intră pe fluxul cu discrepanţe minore de vămuire, trecând iar în starea „Acceptat“ în etapa Decizie de control.

    ART. 26
    (1) În cazul în care mărfurile destinate exportului au fost examinate, în vederea identificării mărfurilor şi a mijlocului de transport, lucrătorul vamal poate aplica sigilii vamale.
    (2) În declaraţia vamală se înscriu numărul de sigilii aplicate şi identificatorii individuali ai acestora.


    H. Liberul de vamă
    ART. 27
    (1) Liberul de vamă se acordă de către aplicaţia AES-RO, conform dispoziţiilor stabilite la art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 şi 246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Pe perioada de tranziţie, după acordarea liberului de vamă la export, EAD şi, după caz ELOI pot fi descărcate din aplicaţia AES-RO.

    ART. 28
    Dacă discrepanţele constatate la art. 24 nu sunt soluţionate în termenul stabilit, acestea sunt transmise informatic declarantului/reprezentatului vamal prin înscrierea în DEE, în câmpul „rezultatul controlului“, a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“. În acest caz nu se acordă liberul de vamă la export şi declaraţia trece în starea „Respins pentru export“.


    I. Invalidarea declaraţiei vamale de export după acordarea liberului de vamă
    ART. 29
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei vamale după acordarea liberului de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 148 alin. (4) şi (5) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
    (2) Cererea de invalidare se transmite la biroul vamal de export prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă.

    ART. 30
    Prevederile art. 18 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 31
    Biroul vamal de export poate invalida o declaraţie vamală de export în condiţiile prevăzute la art. 248 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    J. Certificarea ieşirii
    ART. 32
    Biroul vamal de export certifică declarantului sau exportatorului ieşirea mărfurilor în cazurile prevăzute la art. 334 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 prin transmiterea notificării de export către acesta.


    CAP. II
    Declaraţia predepusă
    A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de export predepuse
    ART. 33
    (1) O declaraţie vamală poate fi depusă înainte de prezentarea preconizată a mărfurilor în vamă, aşa cum se prevede la art. 171 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Declaraţia predepusă poate fi utilizată în combinaţie cu simplificările prevăzute în legislaţia vamală, precum declaraţia simplificată de export sau vămuirea centralizată la export.
    (3) În cazul în care mărfurile nu sunt prezentate în termen de 30 de zile de la depunerea declaraţiei vamale, declaraţia vamală se consideră că nu a fost depusă.

    ART. 34
    Prevederile art. 6-9 se aplică în mod corespunzător.


    B. Analiza de risc pentru declaraţia predepusă şi prenotificarea controlului
    ART. 35
    (1) Potrivit art. 227 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, sistemul AES-RO interfaţează cu sistemul naţional de analiză a riscurilor pentru a efectua analiza de risc a declaraţiei predepuse.
    (2) În cazul în care declarantul/reprezentantul vamal are statut de operator economic autorizat (AEO), acesta poate fi informat cu privire la intenţia autorităţilor vamale de a controla transportul respectiv înainte de prezentarea mărfurilor la vamă, cu excepţia cazului în care notificarea poate periclita controalele care urmează să fie efectuate sau rezultatele acestora, în conformitate cu art. 24 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    C. Corectarea declaraţiei predepuse
    ART. 36
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate să corecteze una sau mai multe date din declaraţia vamală depusă înainte de prezentarea mărfurilor până la depunerea notificării de prezentare.
    (2) Declaraţia modificată se transmite prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă.


    D. Anularea declaraţiei predepuse
    ART. 37
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita anularea unei declaraţii predepuse înainte de termenul de 30 de zile de la depunerea declaraţiei vamale prin intermediul aplicaţiei AES-RO.
    (2) Ca urmare a solicitării transmise de către declarant/ reprezentantul vamal, declaraţia este anulată de aplicaţia AES-RO.


    E. Transmiterea notificării de prezentare şi acceptarea declaraţiei predepuse
    ART. 38
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal notifică autorităţilor vamale prezentarea mărfurilor la biroul vamal sau în orice alt loc desemnat sau aprobat de autorităţile vamale şi disponibilitatea acestor mărfuri pentru controale vamale, în conformitate cu art. 5 pct. (33) din Codul vamal al Uniunii, prin transmiterea în aplicaţia AES-RO cu semnătură electronică extinsă a „Notificării de prezentare la export“.
    (2) Notificarea de prezentare va conţine acelaşi LRN ca declaraţia predepusă.
    (3) În cadrul notificării de prezentare se pot corecta datele furnizate în declaraţia predepusă referitoare la grupurile de date „Locaţia mărfurilor“, „Echipamentul de transport“ şi „Mijloacele de transport la plecare“.

    ART. 39
    În cazul în care declarantul/reprezentantul vamal doreşte să prezinte doar o parte din mărfurile declarate în declaraţia predepusă, acesta trebuie fie să corecteze declaraţia predepusă astfel încât să reflecte mărfurile care urmează să fie prezentate înainte de a trimite notificarea de prezentare, fie să depună o nouă declaraţie vamală pentru a declara mărfurile care vor fi prezentate şi declaraţia iniţială predepusă se consideră nedepusă.

    ART. 40
    (1) În cazul în care notificarea de prezentare este completată corect, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export acceptă declaraţia vamală de export şi furnizează MRN-ul declarantului/reprezentantului vamal.
    (2) Dacă notificarea de prezentare este respinsă, declarantul/reprezentantul vamal poate transmite o nouă notificare de prezentare.

    ART. 41
    După acceptarea declaraţiei vamale predepuse, elementul de date „Tipul de declaraţie suplimentară“ devine după cum urmează: „A“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „D“, „B“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „E“, „C“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „F“.


    F. Procesarea declaraţiei predepuse după acceptare
    ART. 42
    Prevederile art. 12-32 se aplică în mod corespunzător.


    CAP. III
    Declaraţia simplificată
    A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de export simplificate
    ART. 43
    Potrivit art. 166 din Codul vamal al Uniunii se pot depune declaraţii simplificate care pot omite o parte dintre datele menţionate la art. 162 sau dintre documentele justificative menţionate la art. 163 din Codul vamal al Uniunii. Tipul de declaraţie suplimentară declarat poate fi unul dintre următoarele: „B“, „C“, „E“ sau „F“.

    ART. 44
    Declaraţia simplificată trebuie să conţină cel puţin datele aferente coloanei C1 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

    ART. 45
    În termen de maximum 30 de zile de la data acordării liberului de vamă pentru mărfuri se depune declaraţia suplimentară menţionată la art. 167 alin. (1) primul paragraf din Codul vamal al Uniunii. În circumstanţe justificate în mod corespunzător, biroul vamal poate prelungi termenul pentru depunerea declaraţiei suplimentare, potrivit art. 146 alin. (3b) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    B. Declaraţia suplimentară
    ART. 46
    (1) Declaraţia suplimentară poate avea un caracter global sau periodic, când declaraţia suplimentară acoperă o singură declaraţie simplificată, sau recapitulativ, când declaraţia suplimentară acoperă mai mult de o declaraţie simplificată.
    (2) În declaraţia suplimentară cu caracter global sau periodic se completează tipul de declaraţie suplimentară „X“ sau „Y“ şi la document precedent la nivelul de expediere se trece codul de tip de document precedent NMRN pentru a indica MRN-ul declaraţiei simplificate.
    (3) În declaraţia suplimentară cu caracter recapitulativ se completează tipul de declaraţie suplimentară „U“ şi la nivel de expediere se trece fiecare declaraţie simplificată prin înscrierea la document precedent a codului de tip de document precedent NMRN pentru a indica MRN-ul declaraţiei simplificate, a biroului vamal de ieşire şi a datei de acceptare a acesteia.
    (4) Declaraţia suplimentară conţine datele necesare pentru regimul vamal în cauză.

    ART. 47
    (1) Declaraţia simplificată şi declaraţia suplimentară constituie un instrument unic şi indivizibil care produce efecte de la data la care declaraţia simplificată este acceptată conform art. 172 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Având în vedere că scopul declaraţiei suplimentare este de a furniza datele care lipsesc în declaraţia simplificată, declaraţia suplimentară nu modifică niciuna dintre datele deja furnizate în declaraţia simplificată. Atunci când declarantul trebuie să modifice una sau mai multe dintre detaliile unei declaraţii de export simplificate după ce declaraţia respectivă a fost acceptată de vamă, el solicită modificarea acesteia, în conformitate cu regulile prevăzute la art. 173 din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 48
    (1) Declaraţia suplimentară se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei AES-RO, la biroul vamal de export unde a fost depusă declaraţia vamală simplificată, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi în termenele prevăzute la art. 146 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
    (2) La depunerea declaraţiei suplimentare, declaraţia simplificată trebuie să fie în una dintre următoarele stări: „Mărfuri eliberate pentru export“, „Rerutare acceptată“, „Sub cerere de confirmare a ieşirii“ sau „Exportat“.

    ART. 49
    Documentele lipsă se înscriu în declaraţia vamală şi pot fi ataşate electronic, cu respectarea art. 167 al doilea paragraf din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 50
    (1) Acceptarea declaraţiei suplimentare se face de către lucrătorul vamal de la biroul vamal de export. Dacă lucrătorul vamal nu acceptă declaraţia suplimentară, declarantul/reprezentantul vamal poate să depună o nouă declaraţie suplimentară.
    (2) După acceptarea declaraţiei suplimentare, aceasta va avea acelaşi MRN ca declaraţia simplificată şi va conţine datele reunite din cele două declaraţii. Declaraţia suplimentară va păstra starea declaraţiei simplificate.


    CAP. IV
    Declaraţia retroactivă
    A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de export retroactive
    ART. 51
    În sistemul AES-RO se poate depune o declaraţie retroactivă pentru mărfurile care au fost scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii, potrivit art. 337 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. La declaraţia retroactivă se folosesc tipul de declaraţie „EX“ şi tipul de declaraţie suplimentară „R“.

    ART. 52
    (1) În declaraţia retroactivă se completează data efectivă a exportului şi unul sau mai multe dintre documentele menţionate la art. 335 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) La acceptarea declaraţiei vamale, sistemul verifică regulile şi condiţiile de completare a declaraţiei vamale, respectiv validarea elementelor de date, aplicarea măsurilor TARIC, precum şi verificarea cu alte sisteme cu care se interfaţează AES de la data efectivă a exportului.


    B. Acceptarea declaraţiei vamale de export retroactive
    ART. 53
    (1) În cazul în care declaraţia este completată corect, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export acceptă declaraţia vamală de export şi furnizează MRN-ul declarantului/reprezentantului vamal. Data acceptării declaraţiei este data la care aceasta se depune.
    (2) Dacă declaraţia nu este acceptată, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export comunică declarantului/reprezentantului vamal motivele neacceptării.


    C. Analiza de risc şi decizia de control
    ART. 54
    Prevederile art. 12 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 55
    În cazul declaraţiilor de export retroactive lucrătorul vamal va efectua controlul documentar.


    D. Efectuarea controlului
    ART. 56
    Prevederile art. 21-25 se aplică în mod corespunzător.


    E. Liberul de vamă şi certificarea ieşirii
    ART. 57
    Prevederile art. 27 şi 28 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 58
    După acordarea liberului de vamă, sistemul AES-RO va trece automat declaraţia în starea „Exportat“ şi va transmite notificarea de export către declarant şi exportator.


    CAP. V
    Vămuirea centralizată
    A. Condiţii privind declararea mărfurilor în vămuirea centralizată
    ART. 59
    (1) Vămuirea centralizată la export se face în conformitate cu prevederile art. 179 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 231 şi 232 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Declararea mărfurilor în vămuirea centralizată la nivel naţional se utilizează cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) declarantul are statutul de operator economic autorizat, prevăzut la art. 38 alin. (2) sau alin. (3) din Codul vamal al Uniunii;
    b) declarantul depune o declaraţie vamală, menţionată la art. 162 din Codul vamal al Uniunii, la biroul vamal de supraveghere şi asigură prezentarea mărfurilor la biroul vamal de prezentare.


    ART. 60
    Pentru vămuirea centralizată care implică mai multe state membre este necesară o autorizaţie în conformitate cu art. 179 din Codul vamal al Uniunii.


    B. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de export în vămuire centralizată
    ART. 61
    (1) Prevederile art. 6 şi 7 se aplică în mod corespunzător.
    (2) În grupul de date 17 09 000 000 din declaraţia vamală de export în vămuire centralizată se completează în mod obligatoriu codul biroului vamal de prezentare. Biroul vamal de prezentare este diferit de biroul vamal de supraveghere.
    (3) În grupul de date 12 12 000 000 - Autorizaţie se înscrie autorizaţia de operator economic autorizat prevăzută la art. 39 alin (2) lit. a) sau alin. (3) din Codul vamal al Uniunii sau autorizaţia de vămuire centralizată în cazul vămuirii centralizate care implică mai multe state membre.

    ART. 62
    După completare, DEE se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei AES-RO la biroul vamal de supraveghere.

    ART. 63
    Prevederile art. 8 alin. (2) şi art. 9 se aplică în mod corespunzător.


    C. Acceptarea declaraţiei vamale de export în vămuire centralizată
    ART. 64
    În cazul în care declaraţia transmisă la biroul vamal de supraveghere este completată corect, se validează autorizaţia înscrisă în declaraţia vamală care respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii; aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export acceptă declaraţia vamală de export şi furnizează numărul de referinţă al mişcării declarantului/reprezentantului vamal.


    D. Analiza de risc
    ART. 65
    Prevederile art. 12 se aplică în mod corespunzător de către biroul vamal de supraveghere.


    E. Modificarea declaraţiei vamale de export
    ART. 66
    Prevederile art. 13-16 se aplică în mod corespunzător de către biroul vamal de supraveghere.


    F. Invalidarea declaraţiei vamale de export
    ART. 67
    Prevederile art. 17 şi 18 şi ale art. 28-30 se aplică în mod corespunzător de către biroul vamal de supraveghere.


    G. Decizia de control la biroul vamal de supraveghere
    ART. 68
    În situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de export, biroul vamal de supraveghere ia decizia de a nu controla documentele justificative, acesta înscrie în DEE decizia fără control şi recomandarea către biroul vamal de prezentare de a elibera mărfurile. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCO“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.

    ART. 69
    (1) Dacă biroul vamal de supraveghere ia decizia de a controla documentele justificative, această decizie este menţionată în DEE prin înscrierea tipului de control care urmează a fi efectuat. Lucrătorul vamal de la biroul vamal de export solicită declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia AES-RO, punerea la dispoziţie a documentelor justificative înscrise în declaraţie, dacă acestea nu sunt ataşate electronic declaraţiei vamale. Lucrătorul vamal acordă un termen pentru transmiterea documentelor.
    (2) În acest caz, declarantul/reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei AES-RO despre activităţile de control viitoare şi documentele justificative solicitate, dacă este cazul.
    (3) În urma controlului documentar, biroul vamal de supraveghere decide dacă este necesar sau nu este necesar controlul mărfurilor, înscrie recomandarea de control pentru biroul vamal de prezentare şi transmite datele aferente DEE către acesta. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCO“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.
    (4) În situaţia unei autorizaţii de vămuire centralizată, termenul de intervenţie este stabilit în autorizaţie şi se aplică în mod automat. Dacă operaţiunea de export în vămuire centralizată se desfăşoară naţional, termenul este stabilit la nivel naţional.


    H. Efectuarea controlului la biroul vamal de supraveghere
    ART. 70
    (1) În situaţia prevăzută la art. 68, biroul vamal de supraveghere solicită declarantului/reprezentantului vamal punerea la dispoziţie a documentelor justificative pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate, dacă acestea nu au fost ataşate declaraţiei vamale, şi se acordă un termen pentru transmiterea documentelor.
    (2) Biroul vamal de supraveghere desfăşoară controalele vamale pentru verificarea declaraţiei vamale prevăzute la art. 188 lit. (a) şi (b) din Codul vamal al Uniunii şi înscrie rezultatele acestora în aplicaţia AES-RO.

    ART. 71
    După înscrierea rezultatelor controlului documentar, biroul vamal de supraveghere înscrie recomandarea de control pentru biroul vamal de prezentare şi transmite datele aferente DEE către acesta. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCO“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.


    I. Liberul de vamă
    ART. 72
    Liberul de vamă se acordă de biroul vamal de supraveghere, conform dispoziţiilor stabilite la art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii, la art. 245 şi 246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, şi se transmite prin aplicaţia AES-RO la biroul vamal de prezentare, în conformitate cu art. 231 alin. (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ART. 73
    Dacă rezultatul controlului de la biroul vamal de prezentare este „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“, biroul vamal de supraveghere comunică, prin intermediul aplicaţiei AES-RO, declarantului/reprezentantului vamal discrepanţele pentru a fi acceptate.

    ART. 74
    Prevederile art. 28 se aplică în mod corespunzător.


    J. Decizia de control la biroul vamal de prezentare
    ART. 75
    (1) Biroul vamal de prezentare primeşte de la biroul vamal de supraveghere datele complete ale operaţiunii de export, rezultatul eventualului control documentar efectuat de acesta, recomandarea tipului de controale pe articol de marfă şi rezultatele analizei de risc ale biroului vamal de supraveghere.
    (2) Biroul vamal de prezentare efectuează analiza de risc în scopuri naţionale şi având în vedere recomandarea primită de la biroul vamal de supraveghere ia decizia fie de a elibera mărfurile, fie de a le controla. Biroul vamal de prezentare are un termen stabilit în care poate lua decizia de control.
    (3) După înscrierea deciziei de control, biroul vamal de prezentare notifică biroul vamal de supraveghere despre rezultatele analizei de risc şi despre intenţia sa de a efectua controale.
    (4) În cazul în care ar fi necesare documente naţionale specifice biroului vamal de prezentare care nu au fost înscrise în declaraţie, acesta are posibilitatea de a solicita documente suplimentare de la declarant/reprezentantul vamal. Această solicitare se trimite către biroul vamal de supraveghere care va informa declarantul/reprezentantul vamal despre această solicitare prin notificarea de control.


    K. Efectuarea controlului la biroul vamal de prezentare
    ART. 76
    Dacă biroul vamal de prezentare a luat decizia de control fizic, acesta desfăşoară controalele vamale prevăzute la art. 188 lit. (c) şi (d) din Codul vamal al Uniunii şi înscrie rezultatele acestora în aplicaţia AES-RO.

    ART. 77
    (1) Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată niciun fel de discrepanţe între datele înscrise în declaraţie şi mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.
    (2) În situaţia în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în declaraţie şi mărfurile examinate, acestea sunt înregistrate în DEE prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“.
    (3) Când în urma controlului biroul vamal de prezentare constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate, lucrătorul vamal le înregistrează în DEE prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“.
    (4) După salvarea rezultatelor controlului, acestea se transmit automat către biroul vamal de supraveghere.


    CAP. VI
    Procedura înscrierii în evidenţele declarantului
    A. Etapele procedurii de înscriere în evidenţele declarantului
    ART. 78
    Potrivit art. 150 alin. (4) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, în cazul exportului şi reexportului înscrierea în evidenţele declarantului (EIR) se foloseşte doar pentru mărfurile menţionate la art. 263 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

    ART. 79
    Pentru derularea procedurii de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului se parcurg următoarele etape:
    a) prezentarea mărfurilor în locurile aprobate de autoritatea vamală;
    b) înscrierea mărfurilor în evidenţele declarantului;
    c) notificarea biroului vamal privind prezentarea mărfurilor în vederea obţinerii liberului de vamă;
    d) efectuarea analizei de risc şi transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă;
    e) depunerea la biroul vamal a declaraţiilor suplimentare, în modul şi în termenul-limită stabilite în autorizaţie.


    ART. 80
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal transmite notificarea de prezentare cu semnătură electronică extinsă în aplicaţia AES-RO.
    (2) Derogarea de la obligaţia prezentării mărfurilor, respectiv scutirea de la transmiterea notificării de prezentare se stabileşte prin autorizaţie, în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute la art. 182 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 81
    În cazul în care notificarea de prezentare este completată corect şi respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de export acceptă notificarea de prezentare şi furnizează numărul de referinţă al mişcării declarantului/reprezentantului vamal.

    ART. 82
    (1) Termenul de intervenţie prevăzut în autorizaţia de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului începe să curgă din momentul acceptării notificării de prezentare.
    (2) Prevederile art. 12, 19 şi 20 se aplică în mod corespunzător.
    (3) În cadrul termenului de intervenţie menţionat la alin. (1), ca urmare a analizei de risc bazate pe informaţiile gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de export, biroul vamal de export ia decizia de a controla sau de a nu controla documentele şi/sau mărfurile. Din momentul comunicării deciziei de control curgerea termenului menţionat la alin. (1) se suspendă, iar lucrătorul vamal are obligaţia să efectueze controlul mărfurilor în cadrul termenului de intervenţie.
    (4) Prevederile art. 20-26 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 83
    (1) La expirarea termenului prevăzut la art. 82, aplicaţia AES-RO acordă în mod automat liberul de vamă.
    (2) În cazul efectuării controlului, dispoziţiile art. 27 alin. (1) şi ale art. 28 se aplică în mod corespunzător.


    B. Întocmirea şi acceptarea declaraţiei suplimentare
    ART. 84
    (1) Declaraţia suplimentară se depune, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de export în termenul prevăzut în autorizaţie. În declaraţia suplimentară se înscrie numărul de referinţă al autorizaţiei de înscriere în evidenţele declarantului.
    (2) În cazul declaraţiei suplimentare de tip general sau periodic, la elementul de date „Tipul de declaraţie suplimentară“ se completează „Z“, iar în grupul de date „Document precedent“ se înscrie referinţa/data înscrierii în evidenţele declarantului.
    (3) În cazul declaraţiei suplimentare cu caracter recapitulativ se completează tipul de declaraţie suplimentară „V“ şi la nivel de expediere se menţionează toate înscrierile în evidenţe efectuate în intervalul ce face obiectul declaraţiei respective.


    C. Modificarea declaraţiei vamale de export
    ART. 85
    Prevederile art. 13-16 se aplică în mod corespunzător.


    D. Invalidarea declaraţiei vamale de export
    ART. 86
    Prevederile art. 17 şi 18 şi ale art. 29-31 se aplică în mod corespunzător.


    E. Decizia de control
    ART. 87
    (1) Prevederile art. 19-28 se aplică în mod corespunzător.
    (2) Din momentul comunicării deciziei de control curgerea termenului menţionat la art. 82 se suspendă, iar lucrătorul vamal are obligaţia să efectueze controlul.

    ART. 88
    Prevederile art. 20 se aplică în mod corespunzător.


    F. Efectuarea controlului
    ART. 89
    Pentru declaraţia suplimentară poate fi efectuat doar controlul documentar privind concordanţa dintre datele cuprinse în aceasta cu cele din notificările de prezentare, dacă este cazul, şi documentele justificative.

    ART. 90
    Prevederile art. 21-25 se aplică în mod corespunzător.


    G. Liberul de vamă
    ART. 91
    La expirarea termenului prevăzut la art. 82, aplicaţia AES-RO acordă în mod automat liberul de vamă.

    ART. 92
    În cazul efectuării controlului, dispoziţiile art. 27, 28 şi 32 se aplică în mod corespunzător.


    CAP. VII
    Exportul de mărfuri în regim de suspendare a accizelor
    A. Întocmirea şi acceptarea declaraţiei vamale de export
    ART. 93
    (1) În cazul în care sunt exportate mărfuri unionale care se încadrează în una dintre categoriile enumerate la art. 1 alin. (1) din Directiva (UE) 2020/262, în declaraţia de export se menţionează la document precedent documentul administrativ de însoţire e-DA. Unul sau mai multe e-DA-uri pot fi grupate sub aceeaşi declaraţie de export.
    (2) În declaraţia de export se înscriu aceleaşi date din e-DA pentru codul mărfurilor, masa netă şi unităţile suplimentare.


    CAP. VIII
    Formalităţi la biroul vamal de ieşire
    A. Biroul vamal de ieşire
    ART. 94
    (1) Biroul vamal de ieşire se stabileşte conform prevederilor art. 329 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Biroul vamal de ieşire trebuie să se asigure că mărfurile care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt acoperite de o declaraţie prealabilă la ieşire, cu excepţia cazului în care există o derogare de la obligaţia de a depune o astfel de declaraţie.


    B. Prezentarea mărfurilor la biroul vamal de ieşire
    ART. 95
    (1) Mărfurile care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt prezentate în vamă de către una dintre persoanele menţionate la art. 267 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, care indică biroului vamal datele de identificare a mărfurilor potrivit art. 331 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Sosirea mărfurilor la biroul vamal de ieşire este notificată de către persoana care prezintă mărfurile, prin intermediul aplicaţiei AES-RO, prin depunerea notificării de sosire, cu semnătură electronică extinsă.
    (3) În cazul birourilor vamale cu activitate rutieră sau feroviară, notificarea de sosire poate fi, alternativ, înregistrată în aplicaţia AES-RO de către lucrătorul vamal.
    (4) Notificarea de sosire conţine următoarele informaţii: MRN-ul declaraţiei vamale de export, locaţia unde mărfurile sunt disponibile pentru efectuarea controlului vamal, eventualele discrepanţe constatate şi informaţii despre posibila depozitare înainte de ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al UE.

    ART. 96
    După înregistrarea notificării de sosire în aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de ieşire, declaraţia este trecută în starea „Mărfuri prezentate la ieşire“.


    C. Prezentarea mărfurilor la un alt birou vamal de ieşire decât cel declarat
    ART. 97
    Mărfurile declarate pentru export pot fi prezentate la un alt birou vamal de ieşire decât cel declarat în declaraţia de export, potrivit dispoziţiilor art. 331 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ART. 98
    (1) Dacă biroul vamal de ieşire înscris în notificarea de sosire este diferit de cel declarat iniţial în declaraţia vamală de export, aplicaţia AES-RO efectuează automat o cerere de rerutare către biroul vamal de export, fără o intervenţie umană.
    (2) După primirea datelor din declaraţia vamală de export prin aplicaţia AES-RO, biroul vamal de ieşire unde sunt prezentate mărfurile procedează la efectuarea formalităţilor de ieşire descrise în prezentul capitol.

    ART. 99
    (1) În situaţia în care biroul vamal de ieşire unde sunt prezentate mărfurile nu recepţionează prin intermediul aplicaţiei AES-RO informaţiile referitoare la operaţiune, acesta poate verifica, pe baza MRN-ului, existenţa şi starea în care se află operaţiunea de export, pe site-ul Comisiei Europene http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/ecs/ecs_home.jsp?Lang=en, sau poate contacta structura de helpdesk pentru aplicaţia AES-RO dacă sunt constatate probleme tehnice cu privire la mesajele transmise.
    (2) În funcţie de starea operaţiunii afişată pe site-ul Comisiei Europene sau dacă sunt probleme tehnice care nu permit procesarea declaraţiei prin intermediul aplicaţiei AES-RO, biroul vamal de ieşire:
    a) fie permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii după depunerea unei declaraţii sumare de ieşire pentru mărfurile prezentate,
    b) fie nu permite ieşirea mărfurilor până la întocmirea formalităţilor de export corespunzătoare.


    ART. 100
    În cazul primirii unui răspuns negativ la cererea de date privind operaţiunea de export, biroul vamal de ieşire nu permite ieşirea mărfurilor până la întocmirea formalităţilor de export corespunzătoare la biroul vamal unde sunt prezentate mărfurile.


    D. Decizia de control
    ART. 101
    Dacă, în urma efectuării analizei de risc pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a unor alte elemente privind operaţiunea de export, lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla mărfurile prezentate, această decizie se menţionează în AER, iar aplicaţia AES-RO acordă liberul de vamă la ieşire prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“.

    ART. 102
    (1) În cazul în care lucrătorul vamal ia decizia de a efectua controlul mărfurilor prezentate, acesta menţionează în AER toate tipurile de control ce urmează a fi efectuate.
    (2) În cazul în care notificarea de sosire a fost transmisă de un operator la ieşire, acesta este notificat prin intermediul aplicaţiei AES-RO despre controalele care urmează a fi efectuate.


    E. Efectuarea controlului şi acordarea liberului de vamă la ieşire
    ART. 103
    (1) Controlul operaţiunii de export se realizează cu respectarea prevederilor art. 267 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 332 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Dacă biroul vamal de ieşire consideră necesar să solicite documente justificative, transmiterea documentelor va avea loc prin alte mijloace decât sistemul AES-RO.

    ART. 104
    Dacă în urma controlului nu se constată discrepanţe, lucrătorul vamal menţionează acest rezultat în AER prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.

    ART. 105
    (1) În cazul în care, în urma controlului, lucrătorul vamal constată discrepanţe minore între datele declarate şi cele constatate, acestea sunt menţionate în AER prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“.
    (2) Prin discrepanţe minore se înţelege, în principal, orice eroare materială care nu afectează operaţiunea de export în cauză.
    (3) Discrepanţă minoră este considerat şi deficitul de mărfuri, la care face referire art. 332 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (4) Biroul vamal de ieşire acordă liberul de vamă la ieşire conform art. 267 din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 106
    (1) Când, în urma controlului, lucrătorul vamal constată discrepanţe majore acestea sunt menţionate în AER prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“. În cazul în care biroul vamal de ieşire înscrie discrepanţe majore, acesta îi acordă declarantului/reprezentantului vamal dreptul de a fi ascultat conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 şi îi comunică în afara aplicaţiei AES-RO motivele respingerii şi termenul de răspuns.
    (2) Declarantului/Reprezentantului vamal i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Răspunsul primit de la operatorul la ieşire este încărcat în sistemul AES-RO de către lucrătorul vamal.
    (3) În cazul în care în urma răspunsului primit de la declarant/reprezentantul vamal biroul vamal de ieşire consideră că discrepanţele pot fi considerate minore, lucrătorul vamal acceptă justificările şi declaraţia primeşte liber de vamă la ieşire cu discrepanţe minore.
    (4) Dacă discrepanţele constatate nu sunt soluţionate în termenul stabilit, acestea sunt transmise biroului vamal de export. În acest caz, biroul vamal de ieşire nu permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii.
    (5) Prin discrepanţe majore se înţelege orice eroare care nu poate fi corectată, respectiv neconcordanţe în ceea ce priveşte felul mărfurilor declarate şi al celor constatate, la care face referire art. 332 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (6) Discrepanţă majoră este considerat şi excedentul de mărfuri, la care face referire art. 332 alin. (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. În acest caz, biroul vamal de ieşire refuză ieşirea mărfurilor care sunt în plus.
    (7) Totuşi, în situaţia în care, pentru cantitatea constatată în plus, declarantul/reprezentantul vamal depune o declaraţie vamală de export la biroul vamal de ieşire, discrepanţa în cauză se consideră minoră. Prevederile art. 105 alin. (1) şi (4) se aplică în mod corespunzător.


    F. Depozitarea mărfurilor înainte de ieşirea de pe teritoriul vamal al Uniunii
    ART. 107
    (1) În cazul în care mărfurile pentru care s-a acordat liber de vamă pentru export s-au prezentat la biroul vamal de ieşire şi nu părăsesc imediat teritoriul vamal al Uniunii, acestea sunt depozitate înainte de ieşire, sub supraveghere vamală.
    (2) Operatorul la ieşire informează biroul vamal de ieşire că mărfurile urmează să fie depozitate înainte de ieşire în notificarea de sosire şi are posibilitatea de a informa autorităţile vamale unde vor fi depozitate mărfurile, dacă acest loc este diferit de locul unde au fost prezentate pentru control.
    (3) După ce biroul vamal de ieşire acordă liberul de vamă la ieşire, operatorul la ieşire este notificat că mărfurile pot fi depozitate înainte de ieşirea lor, iar declaraţia este trecută în starea „Mărfuri reţinute în depozit“.

    ART. 108
    (1) Ieşirea mărfurilor din depozit este notificată prin intermediul aplicaţiei AES-RO biroului vamal de ieşire după ce mărfurile au fost încărcate pentru transport de către operatorul la ieşire, prin transmiterea manifestului electronic, cu semnătură electronică extinsă, care conţine MRN-urile declaraţiilor de export, precum şi date referitoare la mărfurile ce fac obiectul acestor declaraţii.
    (2) La primirea manifestului, sistemul AES-RO îi verifică validitatea şi confirmă acceptarea cu succes către traderul la ieşire, iar declaraţia este trecută în starea „Mărfuri eliberate pentru ieşire imediată“.

    ART. 109
    (1) Dacă mărfurile care fac obiectul unei declaraţii vamale ies de pe teritoriul vamal al Uniunii în mai mult de un transport prin acelaşi birou vamal de ieşire după ce au fost depozitate, operatorul de la ieşire trebuie să trimită pentru fiecare transport un manifest care conţine o parte din mărfurile care fac obiectul declaraţiei vamale în cauză.
    (2) La recepţionarea manifestului, aplicaţia îi verifică validitatea şi confirmă acceptarea cu succes a acestuia, iar starea operaţiunii se modifică în „Mărfuri eliberate pentru ieşire imediată (parţial)“. Un al doilea (sau mai multe) manifest(e) poate (pot) urma pentru acoperirea articolelor de mărfuri rămase (sau o parte din celelalte articole) în depozit.


    G. Ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii
    ART. 110
    (1) Conform art. 332 alin. (5) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, transportatorul notifică ieşirea mărfurilor biroului vamal de ieşire.
    (2) Notificarea de ieşire se transmite, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul AES-RO de către operatorul la ieşire.
    (3) În cazul birourilor vamale cu activitate rutieră sau feroviară, notificarea de ieşire poate fi, alternativ, înregistrată în aplicaţia AES-RO de către lucrătorul vamal. După validarea cu succes a notificării de ieşire, starea operaţiunii este actualizată în „Ieşit“.

    ART. 111
    Atunci când mărfurile care fac obiectul unei declaraţii vamale care sunt depozitate la ieşire ies sub forma mai multor trimiteri (manifeste multiple), după ce articolele specifice ale operaţiunii au ieşit, operatorul economic de la ieşire indică faptul acesta prin „Notificarea de ieşire“ şi starea operaţiunii este „Ieşit parţial“. Abia când se primeşte mesajul final „Notificare de ieşire“ care confirmă ieşirea ultimului manifest (care acoperă toate articolele rămase ale operaţiunii), starea operaţiunii devine „Ieşit“.

    ART. 112
    Aplicaţia AES-RO de la biroul vamal de ieşire informează biroul vamal de export cu privire la ieşirea mărfurilor în termenul prevăzut la art. 333 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 prin transmiterea mesajului cu rezultatele ieşirii.


    H. Formalităţi la ieşire în cazuri specifice
    ART. 113
    (1) În situaţiile prevăzute la art. 329 alin. (2)-(4) şi (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, biroul vamal unde se iniţiază aceste operaţiuni îndeplineşte şi procedurile de ieşire.
    (2) Mărfurile pentru care s-a acordat liberul de vamă pentru export pot fi preluate în baza unui contract unic de transport, cu respectarea prevederilor art. 329 alin. (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, cu excepţia mărfurilor neunionale care sunt reexportate. Biroul vamal de a cărui competenţă ţine locul în care mărfurile sunt preluate în baza unui contract unic de transport devine birou vamal de ieşire şi confirmă ieşirea cel mai târziu în ziua lucrătoare care urmează zilei în care mărfurile au fost preluate în baza acestui contract.

    ART. 114
    Simplificarea prevăzută la art. 329 alin. (6) şi (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 nu se aplică în cazurile în care mărfurile unionale, încadrate într-o categorie enumerată la art. 1 alin. (1) din Directiva (UE) 2020/262, sunt exportate.


    I. Export urmat de tranzit
    ART. 115
    (1) Mărfurile pentru care s-a acordat liberul de vamă pentru export pot fi plasate sub un regim de tranzit cu respectarea prevederilor art. 329 alin. (5) şi (6) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Biroul vamal de plecare al operaţiunii de tranzit devine birou vamal de ieşire atunci când cel puţin un MRN de export este menţionat în declaraţia de tranzit.

    ART. 116
    Când mărfurile pentru care s-a acordat liber de vamă pentru export sunt plasate în regim de tranzit extern (procedura de tranzit este „T“, „T1“ sau „TIR“) şi operaţiunea de tranzit este eliberată, biroul vamal de export primeşte rezultatele controlului la ieşire prin intermediul aplicaţiei AES-RO şi starea operaţiunii de export devine „Ieşit“.

    ART. 117
    (1) Dacă mărfurile pentru care s-a acordat liber de vamă pentru export sunt plasate în regimul de tranzit intern (procedura de tranzit este „T2“ sau „T2F“), biroul vamal de export primeşte rezultatele controlului la ieşire prin intermediul aplicaţiei AES-RO atunci când biroul de plecare în tranzit primeşte prin intermediul aplicaţiei NCTS5-RO rezultatele controlului de la biroul vamal de destinaţie.
    (2) În cazul în care biroul de destinaţie în tranzit nu îndeplineşte condiţiile menţionate la alin. (5) de la art. 329 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, dar rezultatele controlului la destinaţie sunt satisfăcătoare, codul rezultatului controlului transmis la biroul vamal de export este „B2“. În aplicaţia AES-RO, operaţiunea de export are starea „Gestionat în altă parte“ la biroul vamal de ieşire şi „Sub cerere de confirmare a ieşirii“ la biroul vamal de export.
    (3) Dacă biroul de destinaţie în tranzit constată discrepanţe majore şi înscrie în aplicaţia NCTS5-RO codul rezultatul controlului destinaţiei „B1“, biroul vamal de export primeşte prin aplicaţia AES-RO codul rezultatului controlului „B3“, iar operaţiunea de export va avea starea „Gestionat în altă parte“ la biroul vamal de ieşire şi „Sub cerere de confirmare a ieşirii“ la biroul vamal de export.


    J. Anularea procesării la biroul vamal de ieşire
    ART. 118
    (1) În cazul în care o declaraţie vamală de export este procesată în mod eronat în aplicaţia AES-RO la biroul vamal de ieşire, lucrătorul vamal solicită prin intermediul aplicaţiei anularea stării declaraţiei vamale.
    (2) În cazul operaţiunilor de export directe (pentru care biroul vamal de export şi biroul vamal de ieşire sunt din România) care nu presupun interfaţarea cu alte sisteme electronice, anularea se face din orice stare a declaraţiei, iar, în cazul operaţiunilor de export indirecte (pentru care biroul vamal de export este dintr-un alt stat membru) şi al operaţiunilor care presupun schimburi de mesaje cu alte sisteme electronice (cum ar fi sistemul EMCS sau NCTS5), anularea se face doar pentru stările intermediare ale declaraţiei vamale.
    (3) În urma acceptării cererii de anulare a procesării declaraţia vamală de export îşi schimbă starea în „AER creat“.


    TITLUL III
    Procedura de cercetare pentru controlul încheierii regimului de export
    ART. 119
    (1) Procedura de cercetare se iniţiază de către biroul vamal de export competent, în conformitate cu prevederile art. 335 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, când acesta nu a fost informat cu privire la ieşirea mărfurilor.
    (2) În cazul în care biroul vamal de export primeşte de la biroul vamal de ieşire rezultatul controlului „B2“ cu semnificaţia „Birou de destinaţie neadecvat“ sau „B3“ cu semnificaţia „Rezultate nesatisfăcătoare la biroul de destinaţie“ se iniţiază procedura de cercetare şi se solicită declarantului/reprezentantului vamal să prezinte dovezile care atestă ieşirea mărfurilor.

    ART. 120
    (1) După 90 de zile de la acordarea liberului de vamă pentru export, biroul vamal de export comunică prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantului/reprezentantului vamal că nu a primit informaţii privind ieşirea mărfurilor şi îi solicită să prezinte dovezile care atestă ieşirea mărfurilor.
    (2) Procedura de cercetare se iniţiază de către declarant, conform art. 335 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, după 10 zile de la acordarea liberului de vamă pentru export, dacă declarantul/reprezentantul vamal informează prin intermediul aplicaţiei AES-RO biroul vamal de export că mărfurile au părăsit teritoriul vamal al Uniunii şi transmite dovezile care atestă ieşirea acestora de pe teritoriul vamal al Uniunii.

    ART. 121
    Dovezile care atestă ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt prevăzute la art. 335 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ART. 122
    În termen de 150 de zile de la data acordării liberului de vamă mărfurilor pentru export, biroul vamal de export:
    a) verifică documentele transmise de declarant/reprezentantul vamal prin intermediul aplicaţiei AES-RO şi procedează la încheierea informatică a operaţiunii de export, dacă s-a prezentat ca dovadă a ieşirii mărfurilor unul sau o combinaţie a documentelor la care face referire art. 335 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447;
    b) invalidează declaraţia vamală de export, în cazul neprezentării vreunei dovezi sau când dovezile prezentate în vederea încheierii regimului nu sunt conforme, potrivit art. 248 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    TITLUL IV
    Procedura alternativă de declarare a mărfurilor la export utilizând declaraţia vamală de export
    CAP. I
    Procedura alternativă la biroul vamal de export
    ART. 123
    (1) Procedura alternativă de declarare a mărfurilor la export se aplică în condiţiile prevăzute de art. 6 alin. (3) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii, atunci când aplicaţia AES-RO este indisponibilă.
    (2) Procedura alternativă nu se utilizează în cazul vămuirii centralizate. Pentru cazuri urgente se utilizează procedura standard de declarare la biroul vamal de prezentare.

    ART. 124
    (1) Utilizarea procedurii alternative se agreează de către biroul vamal.
    (2) Declarantul/Reprezentantul vamal este obligat să informeze în scris biroul vamal în legătură cu orice operaţiune de export, înregistrată în aplicaţia AES-RO şi care nu a primit liber de vamă, pentru a cărei finalizare se solicită utilizarea procedurii alternative.

    ART. 125
    (1) Biroul vamal de export acceptă o declaraţie vamală de export în procedură alternativă cu condiţia ca aceasta să fie întocmită folosind formularul electronic în format .pdf pus la dispoziţia operatorilor economici pe site-ul www.customs.ro.
    (2) Formularul electronic permite crearea unei declaraţii vamale prin alte mijloace pentru schimbul şi stocarea informaţiilor decât aplicaţia AES-RO. Formularul se descarcă de către operatori, se completează cu respectarea regulilor şi condiţiilor aferente declaraţiei vamale de export din AES-RO, se validează şi se salvează, inclusiv în format .xml.
    (3) Declarantul/Reprezentantul vamal tipăreşte formularul în 3 exemplare: unul pentru declarant/reprezentantul vamal, unul pentru biroul vamal de export şi unul care va însoţi transportul la biroul vamal de ieşire. Cele 3 exemplare ale declaraţiei vamale de export, în procedură alternativă, se prezintă împreună cu mărfurile la biroul vamal de export pentru a fi prelucrate.

    ART. 126
    (1) Numărul de înregistrare al declaraţiei vamale de export se dă din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală şi se înscrie manual de lucrătorul vamal pe document.
    (2) Formalităţile vamale de export se derulează în afara aplicaţiei AES-RO. Dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a liberului de vamă, lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului, sigiliile utilizate, după caz, şi data eliberării pentru export în caseta „Control la biroul vamal de export“ pe BC-EAD.
    (3) Biroul vamal de ieşire confirmă ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al UE, ştampilează BC-EAD şi BC-ELOI şi le returnează biroului vamal de export.

    ART. 127
    (1) Orice declaraţie vamală de export introdusă în aplicaţiile informatice, care nu a fost procesată din cauza nefuncţionării aplicaţiei şi pentru care a fost luată decizia de utilizare a procedurii alternative, se invalidează de biroul vamal imediat ce a fost restabilită funcţionarea aplicaţiei.
    (2) În termen de maximum şapte zile de la repornirea aplicaţiei AES-RO, declarantul/reprezentantul vamal încarcă în sistem declaraţiile vamale întocmite în procedură alternativă care au primit liber de vamă.
    (3) Declaraţia vamală de export cu liber de vamă se încarcă în aplicaţie în format .xml sau .pdf şi este acceptată de aplicaţia AES-RO care furnizează numărul de referinţă al mişcării declarantului/reprezentantului vamal. Starea operaţiunii este „Acceptat“.
    (4) Lucrătorul vamal identifică declaraţia vamală întocmită în procedură alternativă pe baza numărului de referinţă dat din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală şi înregistrează în DEE decizia de control, data liberului de vamă, precum şi eventualele sigilii aplicate. După completarea informaţiilor, starea declaraţiei vamale de export se va schimba în „Mărfuri eliberate pentru export“.

    ART. 128
    (1) Pentru descărcarea operaţiunii de export, BC-EAD şi BC-ELOI pot fi utilizate de biroul vamal de export ca dovezi alternative pentru ieşirea mărfurilor de pe teritoriul Uniunii.
    (2) În cazul în care BC-EAD şi BC-ELOI nu sunt returnate la biroul vamal de export în termen de 90 de zile de la eliberarea mărfurilor pentru export, se iniţiază procedura de cercetare.

    CAP. II
    Procedura alternativă la biroul vamal de ieşire
    ART. 129
    În cazul în care aplicaţia AES-RO nu funcţionează, biroul vamal de ieşire înregistrează operaţiunea în evidenţele proprii pe baza EAD-ului şi permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii. Formalităţile de ieşire descrise la art. 103-106 se aplică în mod corespunzător, menţiunile referitoare la rezultatul controlului fiind trecute pe copia EAD care se reţine de către biroul vamal şi ulterior, când este posibil, în AER, imediat după încetarea motivelor pentru care se aplică procedura alternativă.

    ART. 130
    (1) În cazul prezentării la un birou vamal de ieşire a mărfurilor ce au fost declarate pentru export utilizând procedura alternativă, biroul vamal de ieşire înregistrează operaţiunea în evidenţele proprii şi permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii. Formalităţile de ieşire prevăzute la art. 267 din Codul vamal al Uniunii, la art. 246 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi la art. 332-333 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 se aplică în mod corespunzător.
    (2) Biroul vamal de ieşire trebuie să proceseze BC-EAD şi BC-ELOI, folosind caseta „Controlul la biroul de ieşire“ pentru a înregistra data sosirii, pentru a introduce detaliile controalelor efectuate, inclusiv starea sigiliilor, dacă este necesar, şi pentru a înregistra data liberului pentru ieşire.
    (3) Dacă mărfurile se prezintă la un alt birou vamal de ieşire decât cel declarat, biroul vamal de ieşire va înscrie în caseta „Controlul la biroul de ieşire“ în plus faţă de observaţiile obişnuite pe care trebuie să le facă şi „Diferenţe: Biroul vamal unde mărfurile au fost prezentate ...... (număr de referinţă pentru biroul vamal) ......“. Biroul vamal de ieşire va aplica ştampila pe BC-EAD pentru confirmarea ieşirii mărfurilor.
    (4) Autoritatea vamală competentă a statului membru de ieşire va returna BC-EAD şi BC-ELOI autorităţii vamale din statul membru de export fără întârziere în scopul schimbului de informaţii între birourile vamale, menţionat la art. 333 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    TITLUL V
    Declararea mărfurilor utilizând declaraţia vamală de reexport
    ART. 131
    Prevederile art. 6-130 se aplică în mod corespunzător declaraţiilor vamale de reexport.

    TITLUL VI
    Declararea mărfurilor utilizând declaraţia sumară de ieşire
    A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei sumare de ieşire
    ART. 132
    (1) Declaraţia sumară de ieşire se depune la biroul vamal de ieşire în condiţiile art. 271 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 341 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Declaraţia sumară de ieşire se poate depune şi la un alt biroul vamal decât cel de ieşire, în condiţiile art. 271 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii.
    (3) Declararea mărfurilor utilizând declaraţia sumară de ieşire se realizează prin completarea acesteia, în aplicaţia AES-RO, de către transportator. EXS conţine în mod obligatoriu LRN-ul atribuit de declarant/reprezentantul vamal.

    ART. 133
    După completare, EXS se depune prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de ieşire. Depunerea EXS la biroul vamal de ieşire se face în condiţiile prevăzute de art. 15 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi în termenele prevăzute la art. 244 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

    ART. 134
    În cazul mărfurilor prevăzute la art. 263 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 nu se depune o declaraţie sumară de ieşire.


    B. Înregistrarea declaraţiei sumare de ieşire şi analiza de risc
    ART. 135
    (1) Înregistrarea EXS se materializează prin alocarea de către aplicaţia AES-RO a MRN-lui, care este comunicat declarantului/reprezentantului vamal.
    (2) În cazul în care EXS nu este înregistrată, declarantul/ reprezentantul vamal este notificat în mod corespunzător.
    (3) Analiza de risc se efectuează conform art. 264 din Codul vamal al Uniunii şi art. 328 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.


    C. Modificarea declaraţiei sumare de ieşire
    ART. 136
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţia sumară de ieşire după depunerea acesteia în condiţiile prevăzute la art. 272 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei AES-RO, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de ieşire.
    (3) Cererea nu poate avea ca obiect modificări privind denumirea persoanei care a depus declaraţia sumară de ieşire sau a biroului vamal de ieşire. În aceste situaţii este necesară depunerea unei alte declaraţii sumare de ieşire.


    D. Invalidarea declaraţiei sumare de ieşire
    ART. 137
    Invalidarea declaraţiei sumare de ieşire se efectuează în condiţiile prevăzute de art. 272 alin. (2) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii.


    E. Prezentarea mărfurilor la biroul vamal de ieşire şi identificarea declaraţiei sumare de ieşire
    ART. 138
    În cazul în care declaraţia sumară de ieşire a fost depusă la un alt birou vamal decât cel de ieşire, prevederile art. 95 şi 96 se aplică în mod corespunzător.


    F. Decizia de control
    ART. 139
    Dacă în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind mărfurile destinate să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie se menţionează în EXS, iar aplicaţia AES-RO acordă liberul de vamă la ieşire prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“.

    ART. 140
    (1) În cazul în care lucrătorul vamal ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, acesta menţionează în EXS toate tipurile de control ce urmează a fi efectuate.
    (2) Declarantul/Reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei AES-RO despre eventualele controale care urmează a fi efectuate.
    (3) Dacă biroul vamal de ieşire consideră necesar să solicite documente justificative, transmiterea documentelor va avea loc prin alte mijloace decât sistemul AES-RO.


    G. Efectuarea controlului şi acordarea liberului de vamă la ieşire
    ART. 141
    Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în EXS şi mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în EXS prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.

    ART. 142
    (1) În cazul în care, în urma controlului, lucrătorul vamal constată discrepanţe minore între datele declarate şi cele constatate, acestea sunt menţionate în EXS prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“.
    (2) Prevederile art. 105 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.

    ART. 143
    (1) Când în urma controlului lucrătorul vamal constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate, acestea sunt transmise prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantului/reprezentatului vamal, prin înscrierea în EXS în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“. În acest caz, biroul vamal nu permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii.
    (2) Prevederile art. 106 alin. (5) şi (6) se aplică în mod corespunzător.


    H. Depozitarea mărfurilor înainte de ieşirea de pe teritoriul vamal al Uniunii
    ART. 144
    Prevederile art. 107-109, referitoare la depozitarea mărfurilor înainte de ieşirea de pe teritoriul vamal al Uniunii, se aplică în mod corespunzător şi mărfurilor acoperite de o declaraţie sumară de ieşire.


    I. Ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii
    ART. 145
    Prevederile art. 110 şi 111 se aplică în mod corespunzător.


    TITLUL VII
    Procedura alternativă de declarare a mărfurilor utilizând declaraţia sumară de ieşire
    ART. 146
    Procedura alternativă de scoatere a mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii pe baza declaraţiei sumare de ieşire se aplică în condiţiile prevăzute de art. 6 alin. (3) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 147
    Utilizarea procedurii alternative pentru declaraţia sumară de ieşire se agreează de către biroul vamal de ieşire.

    ART. 148
    (1) Declaraţia sumară de ieşire în procedură alternativă este întocmită utilizând formularul electronic pus la dispoziţie pe site-ul autorităţii vamale www.customs.ro.
    (2) Formularul se descarcă de către operatori, se completează cu respectarea regulilor şi condiţiilor aferente declaraţiei sumare de ieşire din AES-RO, se validează şi se salvează, inclusiv în format .xml.
    (3) Declarantul/Reprezentantul vamal tipăreşte formularul în 2 exemplare: unul pentru declarant/reprezentantul vamal şi unul pentru biroul vamal de ieşire. Cele 2 exemplare ale declaraţiei sumare de ieşire, în procedură alternativă, se prezintă împreună cu mărfurile la biroul vamal de ieşire pentru a fi prelucrate.
    (4) Declaraţia sumară de ieşire întocmită în procedură alternativă este semnată de persoana care o întocmeşte.

    ART. 149
    (1) La înregistrarea declaraţiei sumare de ieşire în procedură alternativă, lucrătorul vamal înscrie numărul de înregistrare a declaraţiei pe document, din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală.
    (2) Formalităţile vamale se derulează în afara aplicaţiei AES-RO. Dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a liberului de vamă la ieşire, lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului şi data liberului de vamă la ieşire în caseta „Controlul biroului de ieşire“ pe BC-EXS.
    (3) Un exemplar din BC-EXS şi, după caz, BC-EXSLOI sunt reţinute de biroul vamal de ieşire şi un exemplar se înmânează declarantului/reprezentantului vamal.

    ART. 150
    (1) Declaraţiile sumare de ieşire care au fost întocmite în procedură alternativă şi au primit liber de vamă sunt încărcate în sistemul informatic AES-RO de către declarant/ reprezentantul vamal în maximum 7 zile de la restabilirea funcţionării aplicaţiei.
    (2) Declaraţia sumară de ieşire cu liber de vamă se încarcă în aplicaţie în format .xml, este acceptată de aplicaţia AES-RO care furnizează numărul de referinţă al mişcării declarantului/ reprezentantului vamal. Starea operaţiunii este „Înregistrată“.
    (3) Lucrătorul vamal identifică declaraţia sumară de ieşire întocmită în procedură alternativă pe baza numărului de referinţă dat din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală şi înregistrează în EXS decizia de control, data controlului şi data liberului de vamă. După completarea informaţiilor starea declaraţiei sumare de ieşire se va schimba în „Mărfuri eliberate pentru ieşirea imediată“.
    (4) Prevederile art. 110 şi 111 se aplică în mod corespunzător.

    TITLUL VIII
    Declararea mărfurilor utilizând notificarea de reexport
    A. Întocmirea şi depunerea notificării de reexport
    ART. 151
    (1) Notificarea de reexport se depune la biroul vamal de ieşire în situaţiile în care mărfurile neunionale sunt reexportate direct dintr-o zonă liberă sau dintr-un depozit temporar şi pentru care nu se depune o declaraţie de reexport sau o declaraţie sumară de ieşire, conform art. 274 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Declarantul/Reprezentantul vamal completează notificarea de reexport în aplicaţia AES-RO. REN conţine datele necesare pentru a descărca regimul de zonă liberă sau pentru a încheia depozitarea temporară, precum şi LRN-ul atribuit de declarant/reprezentantul vamal.

    ART. 152
    Depunerea REN la biroul vamal de ieşire se face, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei AES-RO în condiţiile prevăzute de art. 15 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii.


    B. Înregistrarea notificării de reexport
    ART. 153
    (1) Înregistrarea REN se materializează prin alocarea de către aplicaţia AES-RO a MRN-ului, care este comunicat declarantului/reprezentantului vamal.
    (2) În cazul în care REN nu este înregistrată, persoana interesată este notificată în mod corespunzător.


    C. Modificarea notificării de reexport
    ART. 154
    (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din notificarea de reexport după depunerea acesteia în condiţiile prevăzute la art. 275 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Cererea de modificare se transmite, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei AES-RO la biroul vamal de ieşire.
    (3) Cererea nu poate avea ca obiect modificări privind denumirea persoanei care a depus notificarea de reexport sau a biroului vamal de ieşire. În aceste situaţii este necesară depunerea unei alte notificări de reexport.


    D. Invalidarea notificării de reexport
    ART. 155
    Invalidarea notificării de reexport se efectuează în condiţiile prevăzute de art. 275 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 344 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.


    E. Decizia de control
    ART. 156
    Dacă în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind mărfurile destinate să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie se menţionează în REN, iar aplicaţia AES-RO acordă liberul de vamă la ieşire prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“.

    ART. 157
    (1) În cazul în care lucrătorul vamal ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, acesta menţionează în REN toate tipurile de control ce urmează a fi efectuate.
    (2) Dacă biroul vamal de ieşire consideră necesar să solicite documente justificative, transmiterea documentelor va avea loc prin alte mijloace decât aplicaţia AES-RO.
    (3) Declarantul/Reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei AES-RO despre controalele care urmează a fi efectuate.


    F. Efectuarea controlului şi acordarea liberului de vamă la ieşire
    ART. 158
    Controlul documentelor justificative şi/sau al mărfurilor declarate se face pe baza informaţiilor cuprinse în REN.

    ART. 159
    Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în REN, documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în REN prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.

    ART. 160
    (1) În cazul în care, în urma controlului, lucrătorul vamal constată discrepanţe minore între datele declarate şi cele constatate, acestea sunt menţionate în REN prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“.
    (2) Prevederile art. 105 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.

    ART. 161
    (1) Când în urma controlului lucrătorul vamal constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate, acestea sunt transmise prin intermediul aplicaţiei AES-RO declarantului/reprezentatului vamal, prin înscrierea în REN în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“. În acest caz, biroul vamal nu permite ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii.
    (2) Prevederile art. 106 alin. (5) şi (6) se aplică în mod corespunzător.

    ART. 162
    Prevederile art. 107-109, referitoare la depozitarea mărfurilor înainte de ieşirea de pe teritoriul vamal al Uniunii, se aplică în mod corespunzător şi mărfurilor acoperite de o notificare de reexport.


    G. Ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii
    ART. 163
    Prevederile art. 110 şi 111 se aplică în mod corespunzător.


    TITLUL IX
    Procedura alternativă de declarare a mărfurilor utilizând notificarea de reexport
    ART. 164
    Procedura alternativă de scoatere a mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii pe baza notificării de reexport se aplică în condiţiile prevăzute de art. 6 alin. (3) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 165
    Folosirea unei notificări de reexport în procedură alternativă se agreează de către biroul vamal de ieşire.

    ART. 166
    (1) Notificarea de reexport în procedură alternativă este întocmită utilizând formularul electronic pus la dispoziţie pe site-ul autorităţii vamale www.customs.ro.
    (2) Formularul se descarcă de către operatori, se completează cu respectarea regulilor şi condiţiilor aferente notificării de reexport din AES-RO, se validează şi se salvează, inclusiv în format .xml.
    (3) Declarantul/Reprezentantul vamal tipăreşte formularul în 2 exemplare: unul pentru declarant/reprezentantul vamal şi unul pentru biroul vamal de ieşire. Cele 2 exemplare ale notificării de reexport, în procedură alternativă, se prezintă împreună cu mărfurile la biroul vamal de ieşire pentru a fi prelucrate.
    (4) Notificarea de reexport întocmită în procedură alternativă este semnată de persoana care o întocmeşte.

    ART. 167
    (1) La înregistrarea notificării de reexport în procedură alternativă, lucrătorul vamal înscrie numărul de înregistrare a notificării pe document, din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală.
    (2) Formalităţile vamale se derulează în afara aplicaţiei AES-RO. Dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a liberului de vamă la ieşire, lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului şi data liberului de vamă la ieşire în caseta „Controlul biroului de ieşire“ pe BC-REN.
    (3) Un exemplar din BC-REN şi, după caz, BC-RENLOI sunt reţinute de biroul vamal de ieşire şi un exemplar se înmânează declarantului/reprezentantului vamal.

    ART. 168
    (1) Notificările de reexport care au fost întocmite în procedură alternativă şi au primit liber de vamă sunt încărcate în sistemul informatic AES-RO de către declarant/reprezentantul vamal în maximum 7 zile de la restabilirea funcţionării aplicaţiei.
    (2) Notificarea de reexport cu liber de vamă se încarcă în aplicaţie şi este acceptată de aplicaţia AES-RO care furnizează numărul de referinţă al mişcării declarantului/reprezentantului vamal. Starea operaţiunii este „Înregistrată“.
    (3) Lucrătorul vamal identifică notificarea de reexport întocmită în procedură alternativă pe baza numărului de referinţă dat din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală şi înregistrează în REN decizia de control, data controlului şi data liberului de vamă. După completarea informaţiilor starea declaraţiei sumare de ieşire se va schimba în „Mărfuri eliberate pentru ieşirea imediată“.

    ART. 169
    Prevederile art. 110 şi 111 se aplică în mod corespunzător.

    TITLUL X
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 170
    Procesarea operaţiunilor de export care au fost întocmite în Sistemul de control al exportului ECS-RO vor fi finalizate tot în aplicaţia ECS-RO.

    ART. 171
    Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii, ale Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016