Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 14 septembrie 2023  privind condiţiile de proiectare şi amplasare a construcţiilor, instalaţiilor şi a mijloacelor de publicitate în zona drumurilor de interes naţional, pe poduri, pasaje, viaducte, în tuneluri rutiere, precum şi amenajarea căilor de acces la drumurile de interes naţional, cu excepţia sectoarelor de drumuri naţionale situate în intravilanul municipiilor/reşedinţelor de judeţ care sunt în administrarea consiliilor locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 14 septembrie 2023 privind condiţiile de proiectare şi amplasare a construcţiilor, instalaţiilor şi a mijloacelor de publicitate în zona drumurilor de interes naţional, pe poduri, pasaje, viaducte, în tuneluri rutiere, precum şi amenajarea căilor de acces la drumurile de interes naţional, cu excepţia sectoarelor de drumuri naţionale situate în intravilanul municipiilor/reşedinţelor de judeţ care sunt în administrarea consiliilor locale

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 883 din 2 octombrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.668 din 14 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 2 octombrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Generalităţi
    1.1. Prezentele norme tehnice au fost elaborate în conformitate cu art. 46 alin. (2) lit. a) şi art. 57 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.2.1. Prevederile prezentelor norme tehnice se aplică drumurilor de interes naţional, astfel cum sunt definite în art. 5 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.2.2. Prezentele normele tehnice nu se aplică retroactiv şi produc efecte juridice de la publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    1.3. În înţelesul prezentelor norme tehnice, zona drumului cuprinde: ampriza, zona de siguranţă şi zona de protecţie. Limitele zonelor drumurilor sunt stabilite în anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.4. În înţelesul prezentelor norme tehnice, prin lucrări în zona drumurilor de interes naţional se înţeleg acele lucrări de construcţii, instalaţii sau de altă natură, amplasate în zona drumurilor de interes naţional, pe poduri, pasaje, viaducte şi în tuneluri rutiere, precum şi acele lucrări care, deşi sunt situate în afara acestor zone, pot afecta integritatea, stabilitatea, condiţiile de exploatare sau siguranţa circulaţiei pe aceste drumuri. Aceste lucrări se pot realiza numai cu avizul/acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la drumul de interes naţional, emise de administratorul drumului.
    1.5. Cheltuielile aferente drumului, generate de amplasarea unor obiective ce implică modificări ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenţă a unui drum, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului.
    1.6.1. Construcţiile prevăzute în afara localităţilor se vor amplasa în afara zonei de protecţie a drumului, definită conform anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.6.2. Lucrările edilitare subterane se amplasează în afara amprizei, în afara zonei de siguranţă a drumului de interes naţional sau în galerii vizitabile.
    1.6.3. În mod excepţional, administratorul drumului poate accepta amplasarea unor instalaţii în ampriza şi zona de siguranţă dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) nu există spaţiu pentru amplasarea instalaţiilor în afara amprizei şi a zonei de siguranţă a drumului, situaţie cauzată de limitele de proprietate sau de existenţa altor instalaţii, fapt materializat printr-o notă de constatare, încheiată de către reprezentanţii administratorului drumului, proprietarului/ administratorului obiectivului şi proiectantului lucrării;
    b) proprietarul/administratorul instalaţiilor trebuie să suporte cheltuielile de refacere a amprizei şi a zonei de siguranţă a drumului, ca urmare a realizării/amplasării instalaţiei, precum şi cheltuielile aferente degradărilor apărute la drum ulterior, cauzate de realizarea/amplasarea instalaţiei;
    c) orice degradare care va apărea în zona drumului, generată de lucrările/reţelele edilitare respective, atât în perioada executării lucrărilor, cât şi pe întreaga perioadă de existenţă a reţelelor în zona drumului, va fi remediată imediat, pe cheltuiala sa, de către beneficiarul lucrării, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările în vigoare.

    1.7. Administratorul drumului de interes naţional poate accepta realizarea unor căi de acces, refugii auto sau parcări în ampriza şi zona de siguranţă a drumului, dacă nu este periclitată siguranţa circulaţiei şi cu condiţia ca beneficiarul acestora să execute, pe cheltuiala sa, desfiinţarea, mutarea sau modificarea acestora, la cererea administratorului drumului, în termenul prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fără nicio despăgubire din partea administratorului drumului.
    1.8.1. Acceptul administratorului drumului de interes naţional se constituie din:
    a) aviz, care se obţine pentru fazele de proiectare DALI, SF, PUD, PUZ, PUG, PATJ, PATN etc., după caz;
    b) acordul prealabil, care se obţine la faza documentaţiei tehnice întocmite pentru obţinerea autorizaţiei de construire (DTAC/PAC);
    c) autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului, care se eliberează conform acordului prealabil emis, acesta fiind documentul eliberat de administratorul drumului, în baza căruia se poate emite autorizaţia de construire.

    1.8.2. Competenţa de avizare, respectiv de emitere a acceptului administratorului drumurilor de interes naţional, precum şi conţinutul documentaţiilor în baza cărora se emite acceptul sunt stabilite prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    1.8.3. Soluţiile de realizare a lucrărilor, stabilite prin avizul/acordul prealabil şi prin autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului de interes naţional, rămân obligatorii pe toată durata de valabilitate a documentelor în cauză sau până la retragerea administrativă a acestora, precum şi până la modificarea soluţiilor prin emiterea unor noi documente.
    1.9.1. Avizul/Acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului se emit pentru o anumită funcţie şi/sau destinaţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei şi/sau a destinaţiei obiectivului de către titularul avizului/ acordului prealabil sau al autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces se realizează numai cu acceptul administratorului drumului de interes naţional, conform prevederilor pct. 1.8.1.
    1.9.2. Pentru amplasarea şi accesul în zona drumului, beneficiarul are obligaţia încheierii cu administratorul drumului de interes naţional a contractului pentru utilizare şi acces în zona drumului de interes naţional şi plăţii tarifelor corespunzătoare, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu cele ale ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea unor tarife percepute de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.
    1.9.3. Contractul pentru utilizare şi acces în zona drumului de interes naţional se încheie după emiterea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces, cel târziu la momentul eliberării acesteia beneficiarului. Autorizaţia de amplasare şi/sau de acces se consideră eliberată în momentul înmânării/comunicării acesteia beneficiarului.
    1.9.4. Schimbarea beneficiarului proiectului tehnic şi/sau a proprietarului obiectivului nu presupune obligaţia obţinerii unui nou acord prealabil şi/sau a unei noi autorizaţii de amplasare şi/sau de acces. Noul beneficiar/proprietar al obiectivului are obligaţia informării administratorului drumului de interes naţional şi prezentării documentelor/înscrisurilor legale pentru preluarea obiectivului şi a obligaţiilor ce îi revin conform condiţiilor impuse în acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la drumul de interes naţional.
    1.9.5. Când elementele constructive ale drumului de interes naţional şi siguranţa circulaţiei sunt afectate de distrugerea ori degradarea accidentală a construcţiilor şi instalaţiilor existente în zona acestuia, proprietarul/administratorul construcţiilor sau instalaţiilor respective va începe lucrările de intervenţie fără întârziere, cu asigurarea semnalizării rutiere temporare, conform reglementărilor în vigoare. Înainte de începerea lucrărilor de intervenţie, beneficiarul va informa în scris administratorul de drum şi poliţia rutieră. Beneficiarul are obligaţia aducerii zonei drumului la starea iniţială, pe cheltuiala sa, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse de către administratorul de drum, prin reglementările în vigoare.
    CAP. II
    Obiectul şi domeniul de aplicare
    2.1. Lucrările care fac obiectul prezentelor norme tehnice sunt:
    a) intersecţii ale drumurilor de interes naţional deschise circulaţiei publice, intersecţii ale acestora cu alte categorii de drumuri şi căi de acces la proprietăţile învecinate drumurilor;
    b) pasaje peste autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, centuri ocolitoare cu rampele aferente;
    c) bretelele de la intersecţiile denivelate;
    d) traversarea drumurilor de alte căi de comunicaţie (căi ferate, linii de tramvai etc.);
    e) amplasarea subterană sau aeriană, în traversare sau în paralel cu drumul, a canalelor închise sau deschise, a conductelor, a reţelelor electrice, a liniilor de telecomunicaţii, a funicularelor etc.;
    f) amplasarea altor instalaţii şi a mijloacelor de publicitate, a construcţiilor de orice natură în zona drumului;
    g) repararea, extinderea sau desfiinţarea unor obiective situate în zona drumului;
    h) repararea, extinderea sau desfiinţarea unor obiective situate în zona de protecţie, dacă în cadrul acestor operaţiuni se modifică caracteristicile, destinaţia sau funcţia acestora.

    2.2.1. Prezentele norme tehnice se aplică drumurilor prevăzute la pct. 1.2.1.
    2.2.2. Pentru obiectivele existente, condiţiile tehnice din prezentele norme trebuie respectate cu ocazia lucrărilor de reparaţii, de reabilitări sau de modernizări ale acestora.
    2.2.3. În cazul căilor de acces la drumul de interes naţional existente, autorizate de către administratorul drumului şi care nu mai corespund reglementărilor în vigoare referitoare la siguranţa circulaţiei, proprietarii/administratorii acestora sunt obligaţi să solicite şi să obţină o nouă autorizaţie de amplasare şi/sau de acces la drum, în termenul stabilit de către administratorul drumului, în caz contrar acesta din urmă putând proceda la retragerea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces la drum emise anterior şi la aplicarea măsurilor stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    CAP. III
    Condiţii de amplasare a unor obiective în zona drumului de interes naţional
    SECŢIUNEA 1
    Condiţii generale
    3.1.1. Amplasarea unor construcţii, instalaţii şi a mijloacelor de publicitate, amenajarea intersecţiilor, amenajarea căilor de acces, precum şi execuţia oricăror lucrări în zona drumului de interes naţional se realizează cu asigurarea desfăşurării fluente şi în condiţii de siguranţă a traficului rutier şi cu respectarea retragerilor impuse de administratorul drumului de interes naţional.
    3.1.2. La amplasarea unor construcţii, instalaţii şi a mijloacelor de publicitate, la amenajarea intersecţiilor, a căilor de acces, precum şi la execuţia oricăror lucrări în zona drumului de interes naţional este obligatorie respectarea documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului avizate de administratorul drumului, precum şi a studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice sau a planurilor urbanistice elaborate de administratorul drumului.
    3.1.3. La stabilirea amplasării trebuie să se asigure, acolo unde este posibil, spaţiile de dezvoltare viitoare a drumului, cu minimum lăţimea unei benzi de circulaţie în aliniament şi cu respectarea condiţiilor de vizibilitate pe drum şi eventuale supralărgiri în curbe.
    3.1.4. Beneficiarii zonei drumului prin amplasamente sau căi de acces de orice fel, realizate înainte sau după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fără avizul/acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului de interes naţional, sunt obligaţi să efectueze demersurile în vederea obţinerii acestora, în conformitate cu notificarea administratorului drumului.
    3.1.5. Obligaţia şi responsabilitatea privind solicitarea avizului/acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului de interes naţional, precum şi responsabilitatea respectării acestora revin beneficiarului lucrărilor sau obiectivelor realizate ori amplasate în zona drumului de interes naţional.
    3.1.6. Pentru construcţiile existente în zona drumului amplasate fără acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la zona drumului, la care nu se respectă distanţele de amplasare precizate în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se emite aprobare numai pentru amenajarea accesului/refugiului auto/parcării la drumul de interes naţional. Aprobarea se emite în baza unei documentaţii tehnice care trebuie să conţină, printre alte documente, şi certificatul de urbanism emis pentru amenajarea accesului/refugiului auto/parcării şi/sau autorizaţia de construire eliberată pentru obiectivul respectiv.
    3.1.7. Mijloacele de publicitate existente în zona drumului, amplasate cu sau fără acordul prealabil, şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la zona drumului, la care nu se respectă condiţiile de amplasare precizate în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în prezentele norme tehnice, se desfiinţează de către deţinători, în termenul stabilit conform notificării administratorului drumului. În caz contrar, desfiinţarea mijlocului de publicitate se poate face de administratorul drumului, pe cheltuiala sa, iar proprietarul/administratorul mijlocului de publicitate este obligat să plătească administratorului drumului toate cheltuielile generate de desfiinţarea mijlocului de publicitate.
    3.1.8. Prevederile pct. 3.1.7 nu se aplică mijloacelor de publicitate amplasate în afara zonei de protecţie a drumurilor de interes naţional, reglementată anterior intrării în vigoare a Legii nr. 198/2015 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
    SECŢIUNEA a 2-a
    Intersecţii de drumuri
    3.2.1. Intersecţiile drumurilor între ele se tratează denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de categoriile drumurilor care se intersectează şi de traficul rutier, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    3.2.2. Intersecţiile autostrăzilor şi ale drumurilor expres cu alte drumuri se realizează denivelat.
    3.2.3. Amenajarea intersecţiilor la acelaşi nivel între două drumuri poate fi acceptată numai pe baza unui calcul de capacitate a intersecţiei, luând în considerare traficul de perspectivă la a 30-a oră de vârf. În cazul depăşirii capacităţii pentru o intersecţie la nivel cu circulaţia reglementată prin indicatoare rutiere, se poate avea în vedere soluţia semaforizării intersecţiilor situate în localităţi. În afara localităţilor, în asemenea situaţii, se va adopta soluţia cu intersecţie denivelată.
    3.2.4. Amenajarea la acelaşi nivel a intersecţiilor se realizează cu respectarea specificaţiilor tehnice aplicabile, urmărind asigurarea priorităţii pentru traficul aferent drumului de categorie superioară.
    3.2.5. Lărgirile drumului, benzile de accelerare, de decelerare, de viraj şi de stocare, de inserţie în flux şi penele de racordare aferente amenajării intersecţiilor se realizează cu aceeaşi îmbrăcăminte rutieră şi cu o structură rutieră echivalentă cu cea existentă pe drum, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
    3.2.6. Căile de acces rutier la drumul de interes naţional se realizează respectând prevederile referitoare la intersecţiile de drumuri.
    3.2.7. Pentru asigurarea fluenţei traficului rutier, pe sectoarele de drum situate în afara indicatoarelor rutiere de intrare şi ieşire în/din localitate, la drumuri de categorie superioară, este necesară asigurarea accesurilor prin intermediul unor drumuri colectoare, paralele cu drumul de interes naţional, care să debuşeze în acesta în intersecţii amenajate corespunzător. Drumurile colectoare respective se vor amenaja de către beneficiarii construcţiilor care se amplasează în zona drumurilor de interes naţional sau de către autorităţile locale, după caz.
    SECŢIUNEA a 3-a
    Amplasarea în paralel cu drumul a altor căi de comunicaţii terestre şi intersecţiile drumurilor cu căi ferate sau linii de tramvai
    3.3.1. Amplasarea în paralel cu drumul a altor căi de comunicaţii terestre se realizează în afara amprizei şi a zonei de siguranţă a drumului, în condiţiile menţionate în secţiunea 1.
    3.3.2. Intersecţiile cu calea ferată ale autostrăzilor, drumurilor expres, variantelor de ocolire, centurii de ocolire se realizează denivelat. Pentru celelalte categorii de drumuri necesitatea realizării intersecţiei denivelate se stabileşte printr-un calcul de eficienţă, bazat pe indicele general de prioritate stabilit în conformitate cu specificaţiile tehnice aplicabile.
    3.3.3. La stabilirea poziţiei intersecţiilor între drumuri şi căi ferate sau linii de tramvai se urmăreşte ca ambele căi de comunicaţie să fie în aliniament în zona intersecţiei.
    3.3.4. Unghiul dintre axa drumului şi axa liniei de cale ferată sau tramvai trebuie să fie de minimum 60° şi numai în cazuri cu totul excepţionale se pot admite intersecţii la un unghi de minimum 45°, asigurându-se vizibilitatea pe ambele căi de comunicaţie în zona intersecţiei.
    3.3.5. Profilul în lung al liniei de cale ferată sau tramvai în zona intersecţiei nu trebuie să prezinte declivităţi care să depăşească cu mai mult de 5‰ înclinarea profilului transversal al drumului
    3.3.6. În cazuri excepţionale se poate admite amplasarea intersecţiei într-o zonă în care una dintre cele două căi de comunicaţie este în curbă, numai dacă declivitatea uneia dintre căi şi înclinarea în profil transversal a celeilalte sunt de acelaşi sens, iar diferenţa dintre ele nu depăşeşte 5‰.
    3.3.7. În cazul suprapunerii zonei de siguranţă rutieră cu cea feroviară, navală, cursuri de apă sau linii de tramvai, limita de vecinătate dintre domeniul public rutier şi celelalte căi de comunicaţie va fi la jumătatea distanţei dintre ultimul element constructiv al căii rutiere şi ultimul element constructiv al celeilalte căii de comunicaţie.
    SECŢIUNEA a 4-a
    Amplasarea în zona drumului de interes naţional a unor canale, benzi transportoare, funiculare, conducte şi altele asemenea
    3.4.1. (1) Amplasarea în paralel cu drumul de interes naţional a unor canale închise sau deschise, a unor estacade cu benzi transportoare, funiculare, conducte pentru lichide sau gaze şi altele asemenea se realizează în afara amprizei şi a zonei de siguranţă a drumurilor, în condiţiile menţionate în secţiunea 1
    (2) În mod excepţional, conductele se pot amplasa în ampriza şi în zona de siguranţă a drumului atunci când limita acestei zone este şi limita proprietăţilor învecinate drumului sau atunci când condiţiile de relief sunt restrictive, precum şi atunci când există amplasate alte instalaţii. Canalele închise, care colectează atât apele uzate, cât şi cele pluviale din ampriza drumului, pot fi amplasate în limitele amprizei drumului.
    (3) Conductele amplasate în ampriza şi/sau în zona de siguranţă se vor poza astfel:
    a) la adâncimea de minimum 2,00 m, distanţă măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminţii rutiere şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv 0,80 m sub cota fundului şanţului (corelat cu situaţia din teren), pentru drumuri de clasă tehnică I, II şi III;
    b) la adâncimea de minimum 1,50 m, distanţă măsurată în axul drumului între cota superioară a imbrăcăminţii rutiere şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv 0,80 m sub cota fundului şanţului (corelat cu situaţia din teren), pentru drumuri de clasă tehnică IV şi V;
    c) branşamentele/racordările riveranilor se vor proteja în tuburi de protecţie pe minimum 3 m, astfel încât administratorul drumului să poată executa lucrări de întreţinere/ reabilitare/asigurare a siguranţei circulaţiei pe drum, iar conducta să nu fie afectată de aceste lucrări.

    (4) În cazuri excepţionale, pe sectoare de drum limitate ca lungime, a căror soluţie tehnică este impusă de existenţa altor reţele pozate în zona drumului, justificate cu argumente tehnice, se pot amplasa conducte în partea carosabilă a drumurilor de interes naţional, şi anume cât mai aproape de marginea acesteia, amplasate, de preferinţă, prin foraj orizontal dirijat în lungul drumului, prin canivou (casetă tehnică) sau galerie edilitară.
    (5) Structura rutieră afectată de execuţia acestor lucrări va fi refăcută prin grija şi pe cheltuiala beneficiarului autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces, de către o societate specializată în lucrări de drumuri, pe baza unei documentaţii tehnice, însuşită şi semnată de către verificatorul de proiect şi aprobată de administratorul drumului. Îmbrăcămintea rutieră se va reface pe toată lăţimea benzii de circulaţie afectate.
    (6) Beneficiarul are obligaţia de a asigura realizarea şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie şi a calităţii acestora, prin diriginţi de specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Execuţia se poate face fie prin instituirea de restricţii temporare, parţiale sau totale, de circulaţie, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lăţimea părţii carosabile. Beneficiarul autorizaţiei de amplasare şi/sau acces în zona drumului de interes naţional va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanţie de minimum 5 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor.
    (8) Pe toată durata existenţei obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/reţelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului lucrării, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările în vigoare.

    3.4.2. Traversarea drumului de către canale, benzi transportoare, estacade pentru funiculare, conducte şi altele asemenea se face, de regulă, în puncte în care drumul este în aliniament, intersecţia realizându-se sub un unghi cât mai apropiat de 90°, dar nu mai mic de 60°.
    3.4.3. Subtraversările drumurilor cu canale, benzi transportoare, funiculare şi altele asemenea se tratează similar cu podeţele sau podurile de şosea, fiind asigurată posibilitatea de acces şi intervenţie pentru întreţinere şi reparaţie. Proiectarea şi execuţia se vor realiza de către societăţi specializate în astfel de lucrări.
    3.4.4. (1) Subtraversările drumurilor cu conducte se realizează prin forare orizontală, conductele fiind protejate prin tuburi de protecţie sub ampriza şi zona de siguranţă a drumului, cu asigurarea debuşeului eventualelor lichide, pierdute în caz de avarie, spre un cămin amplasat în afara zonei de siguranţă, în partea din aval a tubului de protecţie, respectiv o conductă de aerisire pentru gaze.
    (2) În mod excepţional, căminele se pot amplasa în zona de siguranţă a drumului, atunci când limita acestei zone este şi limita proprietăţilor învecinate drumului sau atunci când condiţiile de relief sunt restrictive, precum şi atunci când amplasamentul este condiţionat de existenţa altor instalaţii.
    (3) Conductele se amplasează cu respectarea prevederilor STAS 9312 - Subtraversări de căi ferate şi drumuri cu conducte. Prescripţii de proiectare.
    (4) Conductele se amplasează, corelat cu adâncimea de pozare (h), în funcţie de caracteristicile litologice şi stratificaţiile evidenţiate de sondaje/foraje, după caz.

    3.4.5. (1) În cazuri excepţionale, dacă, din cauza prezenţei a numeroase instalaţii subterane în zona subtraversării, există pericolul ca la execuţia forării orizontale acestea să fie deteriorate, se poate admite subtraversarea prin şanţ deschis.
    (2) Elementele drumului afectate de execuţia acestor lucrări vor fi refăcute prin grija şi pe cheltuiala beneficiarului autorizaţiei de amplasare si/sau de acces, de către o societate specializată în astfel de lucrări de drumuri, respectând reglementările în vigoare.
    (3) Beneficiarul are obligaţia de a asigura realizarea şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie şi a calităţii acestora, prin diriginţi de specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Execuţia lucrărilor se poate face fie prin instituirea de restricţii temporare, parţiale sau totale, de circulaţie, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lăţimea părţii carosabile. Beneficiarul autorizaţiei de amplasare şi/sau acces în zona drumului va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanţie de minimum 5 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor.
    (5) Perioada de garanţie se prelungeşte cu perioada remedierii defectelor calitative constatate în această perioadă.
    (6) Pe toată durata existenţei obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/reţelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările tehnice în vigoare.

    3.4.6. La canalele la care subtraversarea se face prin sifonare trebuie asigurată posibilitatea golirii conductei subterane înainte de venirea anotimpului friguros, pentru a evita degradările cauzate de îngheţ/dezgheţ.
    3.4.7. (1) În cazul subtraversărilor, tuburile de protecţie a conductelor care transportă lichide/gaze se instalează astfel:
    a) la adâncimea de minimum 2,00 m, distanţă măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminţii rutiere şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv la minimum 0,80 m sub cota fundului şanţului (corelat cu situaţia din teren), pentru drumuri de clasă tehnică I, II şi III;
    b) la adâncimea de minimum 1,50 m, distanţă măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminţii rutiere şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv 0,80 m sub cota fundului şanţului (corelat cu situaţia din teren), pentru drumuri de clasă tehnică IV şi V.

    (2) Gropile de lucru la execuţia forajului orizontal se vor realiza în afara zonei de siguranţă a drumului.

    3.4.8. Se recomandă evitarea supratraversării drumurilor cu canale, benzi transportatoare şi conducte.
    3.4.9. În condiţiile acceptării unor asemenea supratraversări se va avea în vedere aplicarea unor măsuri pentru evitarea căderii pe drum a materialelor transportate. În acest scop, sub instalaţia de transport se va prevedea o copertină pe care să se colecteze materialele căzute sau care să dirijeze materialele sau pierderile de lichid în afara amprizei drumului. Copertinele trebuie să asigure o înălţime de liberă trecere pe drum de minimum 6,0 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcăminţii drumului şi cota inferioară a copertinei.
    3.4.10. Infrastructurile estacadelor care susţin aceste instalaţii de transport se amplasează la distanţe care să asigure lărgirea drumului cu cel puţin o bandă de circulaţie pe sens, zona mediană de minimum 2,0 m, lăţimea de lucru a parapetului marginal şi zona de siguranţă.
    3.4.11. Nu se admit asemenea supratraversări la distanţe mai mici de 200 m de intersecţii, deoarece în aceste zone trebuie rezervate spaţii pentru amenajarea viitoare a benzilor specializate pentru selectarea pe direcţii a traficului în intersecţii.
    3.4.12. Traversarea cursurilor de ape şi a altor obstacole se realizează independent de lucrările de artă ale drumului de interes naţional. Infrastructurile construcţiei de traversare se amplasează în dreptul infrastructurilor podurilor/podeţelor, iar cota intradosului elementelor de susţinere a instalaţiei, respectiv a protecţiei instalaţiei trebuie să fie superioară cotei inferioare intradosului podului rutier.
    3.4.13. În mod excepţional, conductele se pot amplasa pe podurile, viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, într-o soluţie agreată de administratorul drumului de interes naţional, dacă acestea nu împiedică circulaţia vehiculelor şi a pietonilor şi dacă din calcule rezultă că încărcarea suplimentară nu afectează rezistenţa şi stabilitatea lucrării de artă respective, având avizul proiectantului lucrării de artă sau al unui expert tehnic în domeniul lucrărilor de artă.
    3.4.14. În cazul în care conductele se instalează prin suspendare de suprastructura podului, poziţia acestora trebuie aleasă astfel încât să nu reducă debuşeul podului, respectiv înălţimea de liberă trecere a pasajelor denivelate.
    3.4.15. Se interzice amplasarea pe sau sub suprastructura podurilor/podeţelor, a viaductelor sau a pasajelor denivelate, situate pe drumuri naţionale, autostrăzi şi drumuri expres, de conducte pentru transportul produselor inflamabile.
    SECŢIUNEA a 5-a
    Amplasarea în zona drumurilor de interes naţional a unor cabluri de energie electrică sau de telecomunicaţii
    3.5.1. Amplasarea în paralel cu drumul a unor cabluri se realizează în afara amprizei şi a zonei de siguranţă a drumului, în condiţiile menţionate în secţiunea 1.
    3.5.2. În situaţii excepţionale, dacă nu afectează stabilitatea structurii de rezistenţă a drumului, se poate admite instalarea cablurilor în zona de siguranţă a drumului de interes naţional.
    3.5.3. (1) Traversarea subterană sau aeriană a drumului de către cabluri se realizează, de regulă, în puncte în care drumul este în aliniament, intersecţia realizându-se sub un unghi cât mai apropiat de 90°, dar nu mai mic de 60°, măsurat între axul drumului şi aliniamentul cablului.
    (2) Pentru reţelele de joasă, medie şi înaltă tensiune care se amplasează aerian, în cazuri bine justificate, administratorul drumului poate aproba derogări de la prevederile alin. (1), numai în condiţiile respectării măsurilor de siguranţă specifice cablurilor electrice.

    3.5.4. (1) Subtraversările drumurilor cu cabluri electrice sau telecomunicaţii se realizează prin forare orizontală, cablurile fiind protejate prin tuburi de protecţie între cămine de tragere situate în afara zonei de siguranţă.
    (2) În mod excepţional, căminele se pot amplasa în zona de siguranţă a drumului, atunci când limita acestei zone este şi limita proprietăţilor învecinate drumului sau atunci când condiţiile de relief sunt restrictive, precum şi atunci când amplasamentul este condiţionat de existenţa altor instalaţii.
    (3) În cazul subtraversărilor, tuburile de protecţie a cablurilor electrice sau de telecomunicaţii se instalează la o adâncime de minimum 1,50 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcăminţii şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv de minimum 0,80 m sub cota fundului şanţului drumului.
    (4) Gropile de lucru la execuţia forajului orizontal se vor realiza în afara zonei de siguranţă a drumului.

    3.5.5. (1) În cazuri excepţionale, dacă, din cauza prezenţei a numeroase instalaţii subterane în zona traversării, există pericolul ca la execuţia forării orizontale acestea să fie deteriorate, se poate admite subtraversarea prin şanţ deschis. Se interzice execuţia de asemenea subtraversări la autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, centuri ocolitoare.
    (2) Structura rutieră afectată de execuţia acestor lucrări va fi refăcută prin grija şi pe cheltuiala beneficiarului autorizaţiei de amplasare de către o societate specializată în astfel de lucrări de drumuri, respectând reglementările în vigoare.
    (3) Beneficiarul are obligaţia de a asigura realizarea şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie şi a calităţii acestora, prin diriginţi de specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Execuţia se poate face fie prin instituirea de restricţii temporare, parţiale sau totale, de circulaţie, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lăţimea părţii carosabile. Beneficiarul autorizaţiei de amplasare şi/sau acces în zona drumului de interes naţional va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanţie de minimum 5 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor.
    (5) Perioada de garanţie se prelungeşte cu perioada remedierii defectelor calitative constatate în această perioadă.
    (6) Pe toată durata existenţei obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/reţelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările tehnice în vigoare.

    3.5.6. Traversarea cursurilor de ape şi a altor obstacole se realizează independent de lucrările de artă ale drumului, în afara zonei de siguranţă a lucrării de artă. Infrastructurile construcţiei de traversare se amplasează în dreptul infrastructurilor podului rutier, iar cota inferioară a cablului la săgeata maximă a elementelor de susţinere a cablului va fi superioară cotei intradosului suprastructurii lucrării de artă. Prin amplasarea cablurilor nu vor fi afectate lucrările de apărare a malurilor şi infrastructura lucrărilor de artă.
    3.5.7. (1) În mod excepţional, cablurile se pot amplasa pe podurile, viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, în tuburi de protecţie, într-o soluţie avizată de administratorul drumului, dacă acestea nu împiedică circulaţia vehiculelor şi a pietonilor, fără să afecteze comportarea în timp a construcţiei sau să genereze încărcări suplimentare care să influenţeze calculul de rezistenţă, şi în baza unei expertize de specialitate, pentru care întreaga răspundere o poartă expertul tehnic, sau cu avizul proiectantului lucrării de artă.
    (2) Amplasarea nu trebuie să afecteze secţiunea de curgere luată în calcul la dimensionarea lucrării de artă.
    (3) În cazul în care cablurile se instalează prin suspendare de suprastructura podului, poziţia acestora trebuie aleasă astfel încât să nu reducă debuşeul podului, respectiv înălţimea de liberă trecere a pasajelor denivelate.

    3.5.8. În tuburile de protecţie se vor prevedea cabluri din oţel pentru facilitarea tragerii cablurilor electrice sau de telecomunicaţii, în caz de avarie sau în alte soluţii care impun înlocuirea acestora. La capetele lucrării de artă se va prevedea rezerva de cablu suficientă în vederea mutării acestuia pe parcursul lucrărilor de intervenţie/reparaţie/modernizare/ reabilitare a lucrării de artă.
    3.5.9. Amplasarea stâlpilor de susţinere a cablurilor instalate aerian se realizează la o distanţă suficientă faţă de drum, astfel încât, în situaţia lărgirii drumului cu câte o bandă pentru fiecare sens de circulaţie, stâlpii să rămână în afara zonei de siguranţă a drumului, fără a fi necesară mutarea lor. Excepţie fac situaţiile de amplasare a stâlpilor pentru iluminatul public, care trebuie amplasaţi în afara amprizei drumului, într-o soluţie avizată de administratorul drumului de interes naţional.
    3.5.10. Traversările aeriene ale cablurilor trebuie să asigure o înălţime de liberă trecere de minimum 6,0 m, măsurată între cota inferioară a cablurilor la săgeata maximă şi cel mai înalt punct al platformei drumului. În cazul cablurilor electrice, înălţimea se majorează cu spaţiul de siguranţă împotriva electrocutării astfel:

┌──────────────┬───────────────────────┐
│ │Distanţa minimă între │
│Condiţii de │conductorul inferior al│
│calcul al │LEA şi partea │
│distanţei pe │carosabilă │
│verticală ├───────┬───────┬───────┤
│ │U_n ≤ │U_n = │U_n = │
│ │110 kV │220 kV │400 kV │
├──────────────┼───────┼───────┼───────┤
│Gabaritul │7,00 │8,00 │9,00 │
│minim │ │ │ │
└──────────────┴───────┴───────┴───────┘


    SECŢIUNEA a 6-a
    Amplasarea unor clădiri sau a altor construcţii supraterane în zona drumurilor de interes naţional
    3.6.1. Amplasarea în zona de protecţie aferentă drumului de interes naţional a construcţiilor supraterane care nu aparţin acestuia se poate realiza în condiţiile menţionate în secţiunea 1.
    3.6.2. Amplasarea obiectivelor de deservire a publicului sau de altă natură se realizează cu asigurarea unor spaţii de parcare, în incinta proprietăţii/în afara domeniului public, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu alte acte şi reglementări în vigoare. Se interzice parcarea/staţionarea vehiculelor pe ampriza şi/sau pe zona de siguranţă a drumului.
    3.6.3. În cadrul obiectivelor care deservesc publicul este obligatorie asigurarea de grupuri sanitare la care publicul să aibă acces. Sunt exceptate spaţiile comerciale din intravilan.
    3.6.4. Se interzice deversarea apelor uzate şi a celor pluviale din incinta obiectivelor/proprietăţii şi/sau de pe calea de acces în ampriza şi/sau zona de siguranţă a drumului de interes naţional. Evacuarea apelor uzate se realizează în instalaţiile de canalizare sau în fose septice vidanjabile. În cazul unor obiective la care apele pluviale ar putea antrena produse poluante, trebuie asigurate, după caz, instalaţii de separare a grăsimilor, de decantare, de filtrare etc.
    3.6.5. La amenajarea căilor de acces trebuie asigurate colectarea şi evacuarea apelor pluviale în lungul drumului de interes naţional sau, după caz, îndepărtarea acestora de drum.
    3.6.6. Lucrările de semnalizare rutieră permanentă, datorate realizării accesului la obiectivul amplasat în zona drumului de interes naţional, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului şi se execută de o societate specializată, în conformitate cu planul de situaţie avizat de către poliţia rutieră şi aprobat de administratorul drumului de interes naţional.
    3.6.7. Repararea, întreţinerea şi exploatarea căilor de acces la drumurile de interes naţional, menţinerea semnalizării rutiere care reglementează accesul în incinta proprietăţii, întreţinerea elementelor de colectare şi scurgere a apelor pluviale din dreptul proprietăţii, inclusiv contravaloarea cheltuielilor, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului.
    SECŢIUNEA a 7-a
    Amplasarea mijloacelor de publicitate
    3.7.1. Prin publicitate în zona drumului se înţelege orice mijloc de afişaj care se adresează utilizatorilor drumului, indiferent de locul de instalare şi indiferent de caracterul acestuia: comercial, politic, electoral, religios sau de altă natură, care se amplasează în zona drumului de interes naţional.
    3.7.2. (1) Este interzisă publicitatea în zona de protecţie a autostrăzii şi a drumului expres. Publicitatea este permisă în spaţiile de odihnă şi servicii, amplasarea panourilor publicitare realizându-se astfel încât acestea să nu fie vizibile pentru participanţii la traficul de pe autostradă şi drumul expres.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), totemurile care afişează preţurile, aferente staţiilor de distribuţie carburanţi, se pot amplasa în zona de protecţie a autostrăzii şi a drumului expres, la distanţa menţionată la pct. 3.7.5 alin. (1).

    3.7.3. În zona drumului este interzisă instalarea mijloacelor de publicitate care, prin formă, culori sau conţinut, pot fi confundate cu indicatoarele de semnalizare rutieră.
    3.7.4. (1) Se interzice instalarea mijloacelor de publicitate pe lucrările de artă care traversează drumul de interes naţional, pe portale cu semnalizare rutieră, în interiorul curbelor, precum şi la o distanţă:
    a) în localitate, mai mică de 150 m, calculată de la intrarea/ieşirea în/din intersecţie;
    b) în afara localităţii, mai mică de 250 m, calculată de la intrarea/ieşirea în/din intersecţie.

    (2) În situaţii excepţionale, pentru afişarea unor mesaje de interes public general, administratorul drumului poate încheia protocoale cu autorităţi ale statului, în vederea instalării unor mijloace de publicitate pe lucrările de artă care traversează drumul, pentru o perioadă stabilită de administratorul drumului de interes naţional.
    (3) Se interzice instalarea mijloacelor de publicitate tip banner în soluţii independente autoportante în traversarea drumului de interes naţional.
    (4) Se interzice obturarea vizibilităţii indicatoarelor rutiere prin amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi a celorlalte mijloace de publicitate, plantaţiilor rutiere şi a oricăror alte obstacole.
    (5) Se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate pe zona de acţionare a indicatoarelor de presemnalizare a trecerilor pentru pietoni şi a locurilor frecventate de copii (indicatoarele rutiere fig. A22 şi fig. A23, conform SR 1848-1).
    (6) Se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate sau reclamă şi a construcţiilor, cu excepţia statuilor şi monumentelor, în curbe şi în intersecţiile la nivel ale căilor de comunicaţie, în ampriza şi în zonele de siguranţă, precum şi pe suprafeţele de teren destinate asigurării vizibilităţii în curbe şi în intersecţii.

    3.7.5. (1) În afara localităţilor, panourile publicitare se amplasează la distanţe de minimum 7,0 m faţă de marginea îmbrăcăminţii rutiere aferente drumului (partea carosabilă + banda de încadrare + acostamentul consolidat) şi la distanţe de minimum 50 m unul faţă de celălalt, excepţie făcând panourile de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici şi mijloacele de semnalizare aferente staţiilor de distribuţie a carburanţilor.
    (2) Panourile de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici se montează în afara gabaritului platformei drumului.
    (3) Mijloacele de publicitate tip totem, care afişează preţurile, aferente staţiilor de distribuţie a carburanţilor, se vor amplasa, obligatoriu, în afara zonei de siguranţă a drumului de interes naţional.

    3.7.6. (1) În localităţi, panourile publicitare se amplasează astfel:
    a) la distanţa de minimum 4,0 m faţă de marginea îmbrăcăminţii rutiere (parte carosabilă + bandă de încadrare + acostament consolidat) - în cazul în care nu există trotuar;
    b) la distanţa de minimum 1,0 m faţă de limita dinspre drum a spaţiului verde existent între drum şi trotuar, fără a împiedica circulaţia pietonilor. Înălţimea de amplasare a panourilor, în aceste cazuri, va fi de minimum 2,5 m faţă de cota trotuarului;
    c) la o distanţă de minimum 30,00 m unul faţă de celălalt.

    (2) Excepţie fac panourile publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici şi mijloacele de semnalizare aferente staţiilor de distribuţie a carburanţilor.
    (3) Panourile publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici se montează în afara gabaritului platformei drumului.
    (4) Mijloacele de publicitate tip totem, care afişează preţurile, aferente staţiilor de distribuţie a carburanţilor, se vor amplasa, obligatoriu, în afara zonei de siguranţă a drumului.

    3.7.7. (1) Dimensiunile maxime ale panourilor publicitare care pot fi instalate în cadrul zonei de protecţie sunt:
    a) maximum 8,0 x 4,0 m - în afara localităţilor;
    b) maximum 4,0 x 3,0 m - în localităţi;
    c) maximum 0,8 x 1,2 m - amplasate pe stâlpii electrici.

    (2) Panourile publicitare care depăşesc dimensiunile de mai sus pot fi instalate numai în afara zonei de protecţie a drumului de interes naţional.

    3.7.8. Se interzice utilizarea materialelor retroreflectorizante la execuţia panourilor publicitare. Înscrisurile de pe panoul publicitar se vor realiza cu litere având înălţimea de minimum 200 mm în cazul panourilor publicitare uzuale şi de minimum 120 mm în cazul panourilor publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici. Proprietarul/Administratorul panourilor publicitare poartă întreaga responsabilitate privind rezistenţa şi siguranţa în exploatare a acestora. Beneficiarul răspunde de rezistenţa şi de stabilitatea acestor panouri.
    3.7.9. Se interzice amplasarea în zona de siguranţă a drumurilor de interes naţional a mijloacelor de publicitate de tip „ecran publicitar“ - ecran cu LED-uri, LCD sau altele asemănătoare, pe care se rulează grafică, spoturi şi altele asemenea, cu conţinut dinamic şi de dimensiuni variabile.
    3.7.10. Pentru identificare, la partea inferioară dinspre drum a panoului publicitar se vor înscrie, cu litere având înălţimea de minimum 25 mm, numele titularului şi numărul autorizaţiei emise de administratorul drumului.
    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    4.1. Condiţiile din prezentele norme tehnice nu sunt limitative. Ele pot fi completate cu alte condiţii specifice situaţiei de pe teren, la iniţiativa administratorului drumului.
    4.2. (1) Pe parcursul execuţiei lucrărilor (în cazul instalaţiilor subterane) şi înainte de punerea în funcţiune a obiectivului, beneficiarul lucrării are obligaţia de a solicita, în scris, administratorului drumului şi, după caz, poliţiei rutiere verificarea în teren a modului de execuţie a lucrărilor, a respectării autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces şi a documentaţiei tehnice care a stat la baza autorizării.
    (2) În cazul nerespectării acestor condiţii şi dacă abaterile nu sunt de natură să afecteze stabilitatea drumului şi siguranţa circulaţiei, la aprecierea administratorului drumului de interes naţional, se poate acorda un nou termen de remediere şi numai o singură dată.

    4.3. (1) În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (21^2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, avizele/acordurile emise în condiţiile legii îşi menţin valabilitatea:
    a) pe toată perioada implementării investiţiilor, atât până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, cât şi până la data semnării procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor, cu condiţia începerii execuţiei lucrărilor în termenul prevăzut de lege, cu excepţia cazurilor în care pe parcursul execuţiei lucrărilor sunt identificate elemente noi care să impună reluarea procedurilor de avizare prevăzute de lege, necunoscute la data emiterii avizelor/acordurilor, precum şi/sau modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora, după caz;
    b) de la data depunerii documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii la autoritatea administraţiei publice competente până la data emiterii autorizaţiei de construire, pentru avizele/acordurile care erau în vigoare la data depunerii documentaţiei respective.

    (2) În cazul în care obiectivul este construit şi beneficiarul a fost somat să intre în legalitate din punctul de vedere al respectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, documentaţia care se va prezenta la avizare trebuie să conţină, pe lângă autorizaţia de construire şi de funcţionare, după caz, şi certificatul de urbanism eliberat pentru amenajarea accesului la drumul de interes naţional.

    4.4. (1) Autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului de interes naţional este valabilă pe durata existenţei lucrării sau construcţiei, în condiţiile respectării cumulativ a prevederilor pct. 1.9.1-1.9.5, a prevederilor autorizaţiei şi cu condiţia începerii lucrărilor autorizate în zona drumului, în termenul prevăzut de lege.
    (2) Acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces pentru totem se vor emite în baza unei documentaţii tehnice, care se va depune odată cu cea aferentă amplasării staţiei de distribuţie a carburanţilor în zona drumului.
    (3) Datorită faptului că pentru panourile publicitare autorizaţia nu mai trebuie prelungită anual, obligatoriu trebuie făcută o verificare anuală a acestora pentru a solicita beneficiarilor, în cazul în care macheta şi structura de rezistenţă sunt afectate, să ia urgent măsurile care se impun în vederea remedierii deficienţelor.

    4.5. Limitele zonelor drumurilor, conform Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt următoarele:
    a) zonele de siguranţă ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioară a amprizei drumului până la:
    (i) 1,50 m - de la marginea exterioară a dispozitivelor de preluare a apelor meteorice, pentru drumurile situate la nivelul terenului;
    (ii) 2,00 m - de la piciorul taluzului, pentru drumurile în rambleu;
    (iii) 3,00 m - de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile în debleu cu înălţimea taluzului de până la 5,00 m inclusiv;
    (iv) 5,00 m - de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile în debleu cu înălţimea taluzului mai mare de 5,00 m;

    b) zonele de siguranţă ale podului, care includ şi suprafeţe de teren aflate sub pod, sunt:
    (i) 10,00 m de la limita exterioară a racordării podului cu terasamentul, pentru podurile fără lucrări de apărare a malurilor (rampa de acces face parte integrantă din pod);
    (ii) la limita exterioară a lucrărilor de apărare a malurilor, pentru podurile la care aceste apărări au o lungime mai mare de 10 m (rampa de acces face parte integrantă din pod);

    c) zonele de siguranţă ale drumurilor cu versanţi (defileu) cu înălţimea mai mare de 30 m se consideră la partea superioară a taluzului versantului;
    d) zonele de protecţie sunt cuprinse între marginile exterioare ale zonelor de siguranţă şi marginile zonei drumului conform tabelului următor:

┌─────────────────┬──────────┬─────────┐
│Categoria │Autostrăzi│Drumuri │
│drumului │ │naţionale│
├─────────────────┼──────────┼─────────┤
│Distanta de la │ │ │
│marginea │ │ │
│exterioară a │ │ │
│zonei de │50 │22 │
│siguranţă până la│ │ │
│marginea zonei │ │ │
│drumului (m) │ │ │
└─────────────────┴──────────┴─────────┘

 (a se vedea imaginea asociată)



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016