Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME nr. 4 din 8 aprilie 2002  pentru modificarea si completarea   Normelor nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME nr. 4 din 8 aprilie 2002 pentru modificarea si completarea Normelor nr. 2/1999 privind autorizarea bancilor

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 283 din 26 aprilie 2002
Având în vedere prevederile <>art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 11, art. 25 alin. 3, art. 38 alin. 1 şi ale <>art. 51 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Banca Nationala a României emite prezentele norme.

ART. 1
<>Normele nr. 2/1999 privind autorizarea bãncilor, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999, modificate prin <>Normele nr. 6/1999 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 28 aprilie 1999, şi prin <>Normele nr. 10/1999 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul 2 al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"În termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor prevãzute la alin. 1 Banca Nationala a României va decide cu privire la autorizarea functionarii bãncii şi, dupã caz, va elibera autorizaţia de funcţionare, însoţitã de aprobãrile pentru actionarii semnificativi ai bãncii - persoana sau grup de persoane - şi pentru persoanele desemnate în calitate de conducãtor, administrator şi auditor independent, sau va comunica în scris decizia sa privind respingerea cererii, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia."
2. Dupã articolul 12 se introduc articolele 12^1, 12^2 şi 12^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Organizarea şi conducerea bãncii trebuie sa corespundã cerinţelor legii şi unei practici bancare prudente şi sanatoase. În acest sens banca va fi organizatã astfel încât:
a) sa fie create premisele pentru realizarea obiectivelor propuse;
b) sa fie respectate prevederile legale cu privire la constituirea comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite;
c) toţi conducãtorii bãncii sa fie implicaţi în coordonarea activitãţilor curente care presupun asumarea de cãtre banca a riscurilor specifice.
În sensul celor prevãzute la lit. c), în componenta fiecãruia dintre comitetele menţionate la lit. b) se va regasi cel puţin un conducãtor, altul decât cel desemnat sa coordoneze structurile organizatorice implicate în activitãţile care fac obiectul analizei şi deciziilor care se iau în aceste comitete.
Art. 12^2. - Nu pot deţine calitatea de fondator, acţionar, conducãtor, administrator ori cenzor persoanele nominalizate în anexa la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea şi combaterea utilizãrii sistemului financiarbancar în scopul finanţãrii de acte de terorism şi în lista întocmitã în conformitate cu prevederile art. 5 din aceasta ordonanta.
Prevederile alin. 1 se aplica şi în cazul fondatorilor şi actionarilor, persoane juridice, la care unul sau mai mulţi dintre actionarii sau administratorii acestora sunt persoane nominalizate în listele prevãzute la alin. 1.
Art. 12^3. - Interdicţia prevãzutã la art. 12^2 alin. 1 se aplica şi în cazul persoanelor care au fost condamnate pentru infracţiuni de corupţie, spalare de bani, infracţiuni contra patrimoniului, abuz, luare sau dare de mitã, fals şi uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscalã ori alte fapte de natura sa conducã la concluzia ca nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sanatoase şi prudente a bãncii."
3. Dupã articolul 13 se introduc articolele 13^1 şi 13^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - Calitatea fondatorilor şi actionarilor semnificativi trebuie sa corespundã cerinţelor prevãzute de lege şi de prezentele norme.
La evaluarea acestor persoane se va urmãri ca, pe lângã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege, acestea sa dispunã de o situaţie financiarã care sa le permitã onorarea obligaţiilor lor patrimoniale şi care sa asigure premisele pentru susţinerea financiarã a bãncii în cazul în care situaţia acesteia se deterioreazã.
Sumele destinate participãrii la capitalul social al bãncii trebuie sa provinã din surse proprii şi sa nu reprezinte sume împrumutate ori puse la dispoziţie, indiferent cu ce titlu, de alte persoane fizice sau juridice.
Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de acţionar semnificativ trebuie sa fi înregistrat în ultimii 3 ani de activitate un activ net pozitiv şi sa dispunã, potrivit ultimei situaţii financiar-contabile - bilanţ contabil sau, dupã caz, balanţa de verificare -, de un activ net de cel puţin 5 ori mai mare decât nivelul participatiei subscrise la capitalul social al bãncii şi de un nivel al lichiditatilor - numerar şi disponibilitati în conturi - cel puţin la nivelul participatiei.
Persoanele fizice care au calitatea de fondator sau de acţionar semnificativ trebuie sa dispunã de venituri personale neafectate îndeplinirii altor obligaţii patrimoniale, care sa acopere nivelul participatiei subscrise la capitalul social al bãncii şi care sa aibã caracter de continuitate.
Art. 13^2. - La evaluarea fondatorilor şi actionarilor semnificativi vor fi luate în considerare informaţii legate de reputaţia şi de activitatea acestor persoane, inclusiv cele rezultând din calitatea de acţionar, conducãtor sau administrator al unei bãnci, detinuta anterior, precum şi orice alte circumstanţe de natura sa conducã la concluzia ca nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege, pentru cauze cum ar fi:
a) nu se poate stabili provenienta fondurilor ce vor fi utilizate pentru obţinerea participatiei la capitalul social al bãncii sau justificarea prezentatã nu este suficienta pentru a determina dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute de lege şi de prezentele norme;
b) din informaţiile furnizate de persoanele respective nu rezulta în mod clar natura activitãţii desfãşurate de acestea şi în cazul persoanelor juridice - identitatea persoanelor care deţin controlul direct sau indirect asupra acestora, nepermitand astfel realizarea unei supravegheri eficiente;
c) informaţiile disponibile referitoare la activitatea, tranzacţiile desfãşurate ori la influenta de orice natura - politica, economicã, familialã, personalã -, la care sunt supuse persoanele respective, conduc la concluzia ca exista posibilitatea ca banca sa nu îşi desfãşoare activitatea în conformitate cu prevederile legii şi cu cerinţele unei practici bancare prudente şi sanatoase;
d) persoanele respective sau persoanele din grupul din care fac parte au fãcut în ultimii 10 ani obiectul unor anchete sau proceduri administrative ori judiciare care s-au încheiat cu sancţiuni sau interdicţii ori fac în prezent obiectul unor asemenea anchete sau proceduri."
4. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Fondurile de investiţii, fondurile cu capital de risc ori alte organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, fãrã personalitate juridicã, asociaţiile, fundaţiile, ligile, sindicatele ori alte forme de asociere sindicala şi orice alte forme de asociere similare nu pot participa ca fondator sau acţionar semnificativ la capitalul social al unei bãnci.
Interdicţia prevãzutã la alin. 1 se aplica şi în cazul:
a) persoanelor juridice ori altor entitãţi înregistrate în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii care nu instituie obligativitatea întocmirii situaţiilor contabile, ţinerii registrelor comerciale şi/sau permit pãstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea actionarilor şi administratorilor;
b) persoanelor care justifica sursa fondurilor prin venituri obţinute din activitãţi desfãşurate în statele sau jurisdictiile prevãzute la lit. a)."
5. Articolul 16 se abroga.
6. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Calitatea conducãtorilor bãncii trebuie sa fie adecvatã funcţiei pentru care au fost desemnaţi. Aceste persoane trebuie sa aibã o buna reputaţie şi sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de lege şi cerinţele specifice cuprinse în prezentele norme.
Persoanele care probeazã îndeplinirea condiţiei de studii cu diplome obţinute în strãinãtate vor prezenta un document eliberat de autoritãţile romane competente, care sa ateste recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii respective.
Pentru îndeplinirea condiţiei privind experienta profesionalã în domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de conducãtor trebuie sa fi lucrat cel puţin 7 ani în una sau mai multe dintre entitatile prevãzute în anexa nr. 9 la prezentele norme, din care cel puţin 5 ani sa fi exercitat responsabilitãţi decurgând din:
a) ocuparea unui post de conducere (cel puţin şef de serviciu sau echivalent) într-o banca, în Banca Nationala a României, Ministerul Finanţelor Publice, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, Curtea de Conturi sau în instituţii similare din strãinãtate, post care prin natura responsabilitãţilor implica atribuţii de coordonare şi conducere a unui compartiment a cãrui activitate este relevanta pentru instituţia respectiva;
b) asigurarea conducerii efective a unei societãţi care îşi desfãşoarã activitatea pe piata de capital, a unei societãţi de leasing financiar sau a unei societãţi de asigurare-reasigurare;
c) desfãşurarea unei activitãţi, cel puţin la nivel de consilier (expert), într-o instituţie financiar-bancarã internationala, într-un domeniu relevant al activitãţii acesteia.
Persoanele aflate în situaţia menţionatã la lit. b) trebuie sa fi exercitat cel puţin 3 ani una dintre responsabilitãţile prevãzute la lit. a) sau c).
Perioada în care persoana a exercitat concomitent mai multe dintre responsabilitãţile menţionate în acest articol se ia în considerare o singura data."
7. Dupã articolul 17 se introduc articolele 17^1 şi 17^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - Deosebit de îndeplinirea condiţiilor de calificare şi experienta profesionalã prevãzute de lege, evaluarea unei persoane se va face în fiecare caz, luându-se în considerare circumstanţe şi informaţii legate de activitatea, experienta şi reputaţia persoanei în cauza, inclusiv cele rezultând din calitatea de acţionar, conducãtor, administrator, cenzor sau auditor independent al unei bãnci, detinuta anterior, precum şi orice alte situaţii relevante, cum ar fi:
a) persoana respectiva s-a aflat în conflict cu vreo autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din România sau din strãinãtate, a fost sancţionatã sau i s-a refuzat ori i s-a retras o autorizaţie de cãtre o asemenea autoritate sau s-a aflat în alta situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii bãncii la care persoana în cauza este propusã în calitate de conducãtor;
b) persoana a exercitat fãrã aprobarea autoritãţii competente o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevãzutã obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobãri;
c) în calitate de conducãtor sau administrator al unei bãnci, persoana juridicã romana sau sucursala a unei bãnci strãine, persoana nu şi-a asumat responabilitatile decurgând din aceasta calitate, deciziile privind administrarea bãncii/sucursalei fiind luate de acţionari, sau a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acesteia, prin care s-a urmãrit satisfacerea unor interese individuale sau de grup, în detrimentul intereselor bãncii/sucursalei respective;
d) o banca a înregistrat o evoluţie necorespunzãtoare a indicatorilor de prudenta sau a fãcut obiectul unor mãsuri de supraveghere specialã, de administrare specialã ori al altor mãsuri similare instituite de autoritatea de supraveghere, ca urmare a activitãţii desfãşurate în perioada în care persoana a avut calitatea de conducãtor sau de membru în consiliul de administraţie al bãncii în cauza;
e) entitatile în conducerea sau administrarea cãrora persoana respectiva a exercitat responsabilitãţi ori la care este sau a fost acţionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat s-au aflat în conflict cu vreo autoritate din România sau din strãinãtate, insarcinata cu supravegherea sistemului financiarbancar, au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o asemenea autoritate ori aceasta le-a refuzat sau le-a retras o autorizaţie în domeniul financiar-bancar;
f) persoana face obiectul unor proceduri penale sau administrative, aflate în curs de desfãşurare, pentru cauze care au relevanta asupra calitãţilor necesare unui conducãtor de banca.
La evaluarea conducãtorilor propuşi se va avea în vedere şi dacã fundamentarea obiectivelor propuse, modalitãţile de realizare şi rezultatele preconizate prin studiul de fezabilitate prezentat şi insusit de aceştia are la baza o abordare competenta şi realista.
Art. 17^2. - Nu vor putea fi numite în calitate de conducãtor al unei bãnci persoanele cãrora, printr-o dispoziţie legalã, o hotãrâre judecãtoreascã ori o decizie administrativã, le este interzis sa conducã o instituţie financiar-bancarã sau care se afla în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute de legislaţia în vigoare."
8. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Persoanele propuse în calitate de administrator, cenzor şi auditor independent trebuie sa îndeplineascã cerinţele prevãzute de lege şi sa nu se afle în vreo situaţie de incompatibilitate prevãzutã de legislaţia în vigoare.
La evaluarea persoanelor propuse în calitate de administrator se vor avea în vedere criteriile prevãzute la art. 17^1 alin. 1 şi la art. 17^2 pentru conducãtorii unei bãnci.
Pentru îndeplinirea condiţiei de experienta în domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de administrator, altele decât conducãtorii bãncii, trebuie sa fi lucrat cel puţin 3 ani în una sau mai multe dintre entitatile prevãzute în anexa nr. 9 la prezentele norme, într-un compartiment a cãrui activitate este relevanta pentru specificul entitatii respective sau sa fi asigurat conducerea efectivã a unei astfel de entitãţi."
9. Literele e), f) şi h) ale articolului 20 vor avea urmãtorul cuprins:
"e) chestionarul (anexa nr. 2) completat şi semnat de fondatori.
În plus, pentru fondatorii persoane juridice se vor prezenta:
- extras din registrul comerţului ori din alt registru public din ţara de origine sau orice alt document oficial echivalent, care sa ateste cel puţin denumirea, data înmatriculãrii, persoanele împuternicite legal sa reprezinte persoana juridicã şi obiectul de activitate;
- o prezentare a persoanei juridice, sub semnatura împuternicitului legal, din care sa rezulte organizarea acesteia, inclusiv reţeaua de unitãţi teritoriale, filialele deţinute în ţara de origine şi în strãinãtate, activitatea desfasurata, structura actionariatului, inclusiv identitatea persoanelor care deţin controlul direct sau indirect asupra acesteia;
- ultimele trei bilanţuri contabile auditate, care sa ateste ca persoana juridicã a desfãşurat activitate în aceasta perioada, şi cele mai recente situaţii financiar-contabile ale fondatorului şi, dupã caz, ale societãţii a carei filiala este fondatorul;
- la solicitarea Bãncii Naţionale a României, curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizatã, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol, pentru membrii consiliului de administraţie şi/sau pentru persoanele care asigura conducerea activitãţii curente a fondatorului.
Pentru fondatorii persoane fizice se vor mai prezenta:
- curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata în prezent şi în ultimii 10 ani, inclusiv numele angajatorului, natura activitãţii desfãşurate, poziţia detinuta şi alte informaţii relevante legate de activitatea acestuia, şi în care sa se indice entitatile în care persoana fizica deţine în prezent sau a deţinut în ultimii 10 ani calitatea de membru al consiliului de administraţie sau o poziţie echivalenta;
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizatã, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaraţie de venit întocmitã în conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizata de autoritatea fiscalã sau, dupã caz, certificatã conform legislaţiei din ţara respectiva; în cazul în care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va prezenta un document oficial care sa ateste acest fapt şi se va completa declaraţia prevãzutã în anexa nr. 3;
- în cazul unei participatii mai mari decât echivalentul în lei a 10.000 euro, ultimul bilanţ al societãţilor la care persoana fizica este asociat/acţionar şi orice alte documente considerate relevante pentru justificarea corespunzãtoare a sursei declarate a fondurilor;
- declaraţie privind natura şi cuantumul datoriilor existente la data depunerii documentaţiei fata de alte persoane fizice şi/sau juridice, inclusiv fata de autoritãţi publice centrale şi/sau locale;
f) studiul de fezabilitate, insusit de conducãtorii propuşi ai bãncii, care sa descrie obiectivele, politicile şi strategiile bãncii şi care sa cuprindã:
- estimari ale bilanţului şi ale contului de profit şi pierderi pentru urmãtorii 3 ani, întocmite potrivit normelor metodologice în materie emise de Banca Nationala a României;
- descrierea clientelei, a produselor şi serviciilor oferite şi a segmentului de piata pe care banca intenţioneazã sa desfãşoare activitatea;
- sursele de finanţare, structura activelor, strategia de investiţii, inclusiv dezvoltarea reţelei de unitãţi teritoriale;
- descrierea politicilor în domeniul fondurilor proprii, gestiunii riscului de lichiditate, concentrarii riscului, operaţiunilor de creditare etc.;
- proiectul structurii organizatorice şi de conducere a activitãţii, care sa cuprindã atribuţiile fiecãrui compartiment, cu precizarea numãrului şi repartiţiei personalului pe funcţii, componenta comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite, repartizarea responsabilitãţilor între conducãtorii bãncii, aceste comitete şi consiliul de administraţie, organizarea şi gestiunea sistemului informaţional, inclusiv sistemele de securitate;
- descrierea sistemului de control intern, care va cuprinde metodele şi mijloacele de monitorizare şi control al riscurilor specifice, inclusiv politica privind cunoaşterea clientelei şi mãsurile de prevenire a spalarii banilor prin intermediul bãncii;
.....................................................................
h) comunicare privind identitatea administratorilor, alţii decât conducãtorii bãncii, pentru care se vor transmite:
- curriculum vitae care va cuprinde cel puţin informaţii legate de studiile absolvite - instituţia de învãţãmânt, natura cursurilor şi anul absolvirii - şi o prezentare detaliatã a activitãţii desfãşurate, cu indicarea denumirii, adresei şi profilului activitãţii entitatii în cadrul cãreia a activat, natura şi durata activitãţilor desfãşurate, responsabilitãţile exercitate;
- chestionarul (anexa nr. 4), fãrã completarea pct. 4 şi 5 din acesta;
- certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizatã, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
- declaraţia prevãzutã la lit. g) ultima liniuta;"
10. Litera g) a articolului 20 se completeazã cu o noua liniuta cu urmãtorul cuprins:
"- declaraţie din partea entitatilor din domeniul financiarbancar la care persoana respectiva a exercitat responsabilitãţi în conducerea sau administrarea acestora ori la care este sau a fost acţionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat şi din partea autoritãţilor însãrcinate cu supravegherea sistemului financiar-bancar din ţara respectiva, din care sa rezulte dacã persoana şi entitatile în cauza s-au aflat în vreuna dintre situaţiile prevãzute la art. 17^1 lit. a), b) şi e)."
11. Dupã alineatul 2 al articolului 22 se introduce alineatul 3 cu urmãtorul cuprins:
"În cazul în care societatea de expertiza contabila propusã în calitate de auditor independent al bãncii a fost aprobatã şi îndeplineşte aceasta calitate la o alta banca, documentaţia prevãzutã la lit. e) va fi înlocuitã cu o declaraţie sub semnatura conducatorului societãţii, prin care sa se confirme ca informaţiile cuprinse în documentaţia existenta în evidentele Bãncii Naţionale a României nu au suferit modificãri sau, dupã caz, sa se comunice modificãrile intervenite."
12. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Prevederile art. 11, 12^1, 17, 17^1 şi 17^2 sunt aplicabile în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine."
13. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - În scopul functionarii normale a sistemului bancar şi al asigurãrii viabilitatii şi stabilitatii acestuia, prin crearea premiselor necesare desfãşurãrii activitãţii fiecãrei bãnci în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente, Banca Nationala a României va putea respinge o cerere de autorizare potrivit <>art. 14 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile ulterioare, în oricare etapa a procesului de autorizare, dacã nu sunt întrunite cerinţele legii şi ale prezentelor norme."
14. Dupã articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - Orice curriculum vitae prezentat Bãncii Naţionale a României potrivit prezentelor norme va fi semnat şi datat de cãtre persoana în cauza."
15. Alineatul 2 al articolului 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Documentele emise sau legalizate de o autoritate strãinã vor fi supralegalizate în condiţiile prevãzute de lege ori vor purta apostila prevãzutã de Convenţia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961. În cazul în care se invoca o situaţie de inlaturare a acestor cerinţe, se va prezenta o confirmare în acest sens din partea autoritãţilor romane sau strãine competente, sarcina probei revenind celui ce invoca o asemenea situaţie."
16. Articolul 37 se abroga.
17. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezentele norme."
18. Anexa nr. 2 se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentele norme.
19. Anexa nr. 3 se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentele norme.
20. Titlul anexei nr. 4 va avea urmãtorul cuprins: "Chestionar pentru conducatori şi administratori"
21. Dupã anexa nr. 8 se introduce anexa nr. 9 "Lista cuprinzând entitatile din domeniul financiar-bancar", având cuprinsul prevãzut în anexa nr. 3 la prezentele norme.
ART. 2
Evaluarea cererilor de autorizare nesolutionate la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se va face avându-se în vedere condiţiile prevãzute de <>Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cerinţele specifice prevãzute de <>Normele nr. 2/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a României va evalua cererile de autorizare prevãzute la alin. 1 pe baza documentaţiei prezentate în conformitate cu reglementãrile în vigoare la data depunerii cererii, putând solicita orice documente şi informaţii suplimentare, dacã cele prezentate nu sunt suficiente pentru a determina dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de noile reglementãri.
ART. 3
Persoanele fizice şi juridice ori alte entitãţi la care se referã <>art. 15 din Normele nr. 2/1999 , astfel cum au fost modificate prin prezentele norme, şi care, la data intrãrii în vigoare a acestora, deţin o participaţie mai mare de 5% din capitalul social al unei bãnci, nu vor putea achizitiona alte acţiuni ale bãncii şi nu vor putea aduce noi aporturi la capitalul social al bãncii pana când participaţia se va reduce la acest nivel.
În continuare achiziţionarea de acţiuni de cãtre persoanele menţionate la alin. 1 se va putea realiza în condiţiile menţinerii participatiei la nivelul maxim prevãzut la acest alineat.
ART. 4
În scopul realizãrii evaluãrii prevãzute la <>art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii bancare nr. 58/1998 , prevederile prezentelor norme se aplica în mod corespunzãtor şi actionarilor, conducãtorilor şi administratorilor existenţi ai bãncilor persoane juridice romane şi, dupã caz, ai sucursalelor bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România.
La evaluarea calitãţii persoanelor menţionate la alin. 1 se vor avea în vedere şi urmãtoarele:
a) în cazul conducãtorilor se va evalua în mod special activitatea desfasurata de aceste persoane de la obţinerea aprobãrii Bãncii Naţionale a României pana la data analizei, cel puţin sub aspectul modului în care a fost realizatã coordonarea activitãţii bãncii/sucursalei, competenta doveditã în asigurarea cadrului necesar desfãşurãrii unei activitãţi în condiţii de respectare a cerinţelor de prudenta bancarã, inclusiv neimplicarea acesteia în operaţiuni care sa fi determinat o deteriorare a indicatorilor de prudenta sau alte situaţii care contravin prevederilor legale ori pun în pericol interesele deponentilor sau ale altor creditori, colaborarea cu autoritatea de supraveghere, respectarea propriilor obiective stabilite prin politicile şi strategiile proprii, alte aspecte care ţin de reputaţia şi integritatea fiecãrei persoane;
b) în cazul administratorilor, la aprobarea acestora, se va evalua şi activitatea desfasurata pana în prezent în exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege în calitate de administratori ai bãncii, inclusiv dacã au urmãrit respectarea de cãtre banca a cerinţelor prudentiale şi nu au acţionat contrar intereselor acesteia prin deciziile luate ori prin omisiunea adoptãrii unor mãsuri corespunzãtoare, precum şi orice alte aspecte considerate relevante;
c) în cazul actionarilor bãncilor autorizate se va evalua dacã politica individualã sau de grup pe care aceştia o infaptuiesc fata de banca - prin deciziile luate la nivelul adunãrii generale a actionarilor sau în consiliul de administraţie - se dovedeşte a fi contrarã unei practici bancare prudente şi unei administrãri corespunzãtoare a fondurilor încredinţate bãncii, urmãrindu-se situaţiile în care aceştia s-au substituit conducerii bãncii în scopul satisfacerii unor interese individuale sau de grup ori au impus soluţii în detrimentul intereselor deponentilor şi ale altor creditori ai bãncii.
La evaluarea experienţei profesionale a administratorilor existenţi se va lua în considerare şi perioada în care aceste persoane au avut calitatea de administrator al unei bãnci.
Pentru realizarea evaluãrii prevãzute de lege şi aprobarea administratorilor existenţi ai bãncilor Banca Nationala a României va putea solicita orice informaţii şi documente pe care le considera necesare pentru a determina dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de noile reglementãri.
Pe baza evaluãrilor efectuate Banca Nationala a României va decide, conform prevederilor <>art. 3^2 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, asupra grupurilor de persoane care acţioneazã împreunã şi va adopta mãsurile corespunzãtoare.
ART. 5
<>Normele nr. 2/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PREŞEDINTELE CONSILIULUI
DE ADMINISTRAŢIE AL
BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

ANEXA 1
-------
la norme
--------
"Anexa nr. 2 la <>Normele nr. 2/1999
----------------------------------
Confidenţial
------------

CHESTIONAR
pentru participanţii la capitalul social al bãncii*)

1. Denumirea bãncii pentru care se comunica informaţiile:
...................................................................
2. Identitatea participantului la capitalul social al bãncii:
2.1. pentru persoanele juridice se vor preciza denumirea, forma juridicã, adresa sediului social ...................................
................................................................
................................................................
2.2. pentru persoanele fizice se vor preciza numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetãţenia şi adresa actuala. Pentru cetãţenii strãini se va preciza, dacã este cazul, şi data la care şi-au stabilit resedinta în România.
.................................................................
.................................................................
.................................................................
3. Adresele la care persoana fizica menţionatã la pct. 2.2 a avut stabilitã resedinta în ultimii 5 ani:
.................................................................
.................................................................
.................................................................
4. Persoana fizica menţionatã la pct. 2.2. este desemnatã drept unul dintre conducãtorii bãncii?
.................................................................



5. Suma şi procentul participatiei la capitalul social al bãncii:
a) ce urmeazã a fi deţinute de b) deţinute în prezent:
cãtre participant:
............ lei; ............. lei;
...... (valuta) ...... echivalent lei; ... (valuta) ... echivalent lei;
......... %. ............ %.



6. Participantul face parte dintr-un grup de persoane care acţioneazã împreunã, în sensul prevederilor <>art. 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 , sau are relaţii de afaceri ori de alta natura cu alţi participanţi la capitalul social al bãncii? În caz afirmativ se vor prezenta o descriere a grupului şi, dupã caz, o situaţie din care sa rezulte procentele de participare în cadrul grupului şi/sau o comunicare privind identitatea celorlalţi participanţi la capital cu care participantul are relaţii, precum şi natura acestor relaţii.
În plus, pentru participantul persoana juridicã menţionat la pct. 2.1. se va transmite şi o lista cuprinzând actionarii sãi semnificativi, cu procentul participatiei fiecãruia.
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
7. Precizati identitatea membrilor consiliului de administraţie şi/sau a persoanelor care asigura conducerea activitãţii curente a participantului persoana juridicã menţionat la pct. 2.1 (se vor indica numele, prenumele şi funcţia acestora, adresa şi numãrul de telefon). Dacã participantul este o banca autorizata de Banca Nationala a României, aceste informaţii nu mai sunt necesare.
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
8. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 6 deţine participatii semnificative (orice participaţie care reprezintã cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot) la entitãţi nebancare? În caz afirmativ comunicaţi lista cuprinzând aceste participatii.
....................................................................
....................................................................
....................................................................
9. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 6 deţine participatii semnificative la capitalul social al altor bãnci? În caz afirmativ comunicaţi lista cuprinzând aceste participatii.
.........................................................................
.........................................................................
10. Participantul şi societãţile comerciale la care acesta deţine participatii semnificative desfãşoarã activitãţi financiare? În caz afirmativ comunicaţi lista cuprinzând aceste participatii şi indicaţi autoritãţile de supraveghere în cauza.
........................................................................
........................................................................
11. Între banca menţionatã la pct. 1 şi participant exista legãturi de afaceri? În caz afirmativ dati detalii. Descrieti cum vor evolua aceste legãturi dupã obţinerea participatiei la capitalul social.
..........................................................................
..........................................................................
12. Precizati care sunt bãncile cu care participantul întreţine relaţii de afaceri (se va indica denumirea bãncilor, sediul acestora şi vechimea relaţiilor).
.........................................................................
.........................................................................
13. Precizati care este sursa fondurilor utilizate pentru obţinerea participatiei la capitalul social al bãncii menţionate la pct. 1.
.........................................................................
.........................................................................
14. Precizati care este scopul urmãrit prin participarea la capitalul social al bãncii. Care sunt orientãrile pe care le are în vedere participantul în legatura cu natura şi volumul activitãţii bãncii în urmãtorii ani?
.........................................................................
.........................................................................
15. Participantul sau persoanele din grupul menţionat la pct. 6 au fãcut în ultimii 10 ani sau fac în prezent obiectul unor anchete sau proceduri administrative ori judiciare? Aceste proceduri s-au încheiat cu vreo sancţiune sau interdicţie? Dacã da, dati detalii, indiferent dacã între timp a intervenit o reabilitare.
.........................................................................
.........................................................................
16. Comunicaţi orice alte informaţii utile care pot permite o apreciere cat mai completa şi corecta a situaţiei patrimoniale, activitãţii şi reputaţiei participantului la capitalul social al bãncii.
.........................................................................
.........................................................................
Subsemnatul declar pe propria rãspundere, sub sancţiunea legii, ca fondurile utilizate pentru obţinerea participatiei la capitalul social al bãncii nu reprezintã sume împrumutate de la alte persoane fizice sau juridice ori sume puse la dispoziţia mea de alte persoane şi ca toate informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexe sunt complete şi conforme cu realitatea şi ma angajez sa comunic de îndatã Bãncii Naţionale a României orice schimbare care va modifica informaţiile furnizate. Totodatã ma angajez sa transmit în fiecare an bãncii menţionate la pct. 1 informaţiile pe care aceasta, la rândul ei, trebuie sa le transmitã autoritãţilor potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

Data Numãrul anexelor Numele şi prenumele
.................. ................... ...........................


Semnatura şi ştampila (dacã este cazul)
(pentru persoanele juridice vor semna
reprezentanţii lor legali/statutari)
.............................

NOTA:
Banca Nationala a României va pãstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în rãspunsurile la acest chestionar, cu excepţia cazurilor prevãzute de lege."

-------------
*) Acest chestionar se completeazã de cãtre fondatorii şi actionarii semnificativi ai bãncii.
Chestionarul va fi completat, prin dactilografiere, la toate întrebãrile; dacã spaţiul este insuficient, rãspunsurile pot fi date pe o foaie separatã.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.

ANEXA 2
-------
la norme
--------
"Anexa nr. 3 la <>Normele nr. 2/1999
----------------------------------
Confidenţial
------------

DECLARAŢIE*)
Subsemnatul ... (numele şi prenumele) ...., în calitate de fondator/acţionar semnificativ la ... (denumirea bãncii) ............, declar pe propria rãspundere urmãtoarele:
I. Deţin participatii (acţiuni, pãrţi sociale) la societãţile comerciale (altele decât cele declarate la pct. 8 şi 9 din chestionarul prezentat în anexa nr. 2). Se vor indica cel puţin: denumirea şi sediul societãţii comerciale, profilul activitãţii acesteia, suma şi procentul participatiei.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
II. În ultimii 10 ani am încasat dividende de la societãţile comerciale la care deţin participatii (se va indica valoarea dividendelor încasate anual de la fiecare societate comercialã precizatã la pct. I din prezenta declaraţie şi la pct. 8 şi 9 din chestionarul prezentat în anexa nr. 2).
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
III. Veniturile obţinute din activitatea de baza şi din alte activitãţi cu scop lucrativ pe care le-am desfãşurat în ultimii 10 ani. Se vor preciza calitatea/profesia (salariat, avocat, medic, notar etc.) şi veniturile anuale obţinute din fiecare dintre activitãţile desfãşurate.
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
IV. Deţin în strãinãtate depozite în valuta în suma de: ............................................................................................................................................................................
V. Deţin depozite la bãnci comerciale şi/sau cooperative de credit, participatii la fonduri de investiţii sau la alte organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România, în suma de:
- în lei ..............................................................
- în valuta ...........................................................
VI. Alte creanţe cu o valoare mai mare de 150.000.000 lei fiecare pe care le deţin (inclusiv obligaţiuni, titluri de stat etc.) în România sau în strãinãtate:
.......................................................................
.......................................................................

Data Semnatura
........................ ........................

NOTA:
Banca Nationala a României va pãstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în aceasta declaraţie, cu excepţia cazurilor prevãzute de lege.

--------------
*) Se completeazã personal de cãtre fondatorii şi actionarii semnificativi ai bãncii, persoane fizice; dacã spaţiul este insuficient, rãspunsurile pot fi date pe o foaie separatã."

ANEXA 3
-------
la norme
--------
"Anexa nr. 9 la <>Normele nr. 2/1999
----------------------------------

LISTA
cuprinzând entitatile din domeniul financiar-bancar

Domeniul bancar:
- bãnci din ţara sau din strãinãtate;
- alte instituţii de credit din ţara (mai puţin cooperativele de credit) sau din strãinãtate, autorizate sa atragã fonduri rambursabile de la public şi sa acorde credite;
- Banca Nationala a României sau autoritãţi de supraveghere a sectorului bancar din strãinãtate;
- instituţii financiar-bancare internaţionale, cum sunt: Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondialã, Banca Reglementelor Internaţionale, Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Domeniul financiar:
- Ministerul Finanţelor Publice sau instituţii similare din strãinãtate;
- Curtea de Conturi;
- Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau autoritãţi de supraveghere a pieţelor de capital din strãinãtate;
- Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor sau autoritãţi de supraveghere a activitãţii de asigurare/reasigurare din strãinãtate;
- societãţi de valori mobiliare din ţara sau societãţi similare din strãinãtate;
- societãţi de administrare a investiţiilor din ţara sau societãţi similare din strãinãtate;
- societãţi de investiţii din ţara sau societãţi similare din strãinãtate;
- societãţi de asigurare-reasigurare;
- societãţi de leasing financiar."

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016