Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE nr. 8 din 26 iunie 2008 privind acordarea din bugetul asigurarilor pentru somaj de credite in conditii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor fizice care desfasoara in mod independent activitati economice
EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 29 iulie 2008
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele norme metodologice sunt emise în temeiul <>art. 92 alin. (2) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în scopul reglementãrii condiţiilor de acordare şi de rambursare a creditelor în condiţii avantajoase, de acordare a fondurilor nerambursabile, a modului de constituire a garanţiilor, a organizãrii şi desfãşurãrii licitaţiilor pentru desemnarea bãncilor şi agenţiilor autorizate sã acorde credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 2
Principiile fundamentale de acordare a creditelor în condiţii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile sunt:
a) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile au ca sursã bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi se acordã în lei;
b) creditele în condiţii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile se acordã, pe principiul tratamentului egal şi nediscriminatoriu, tuturor beneficiarilor de drept;
c) creditele în condiţii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile sunt destinate sã creeze locuri de muncã, în special pentru şomeri, şi sã favorizeze iniţierea unor activitãţi independente, înfiinţarea şi dezvoltarea activitãţilor asociaţiilor familiale, înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi unitãţilor cooperatiste;
d) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile sunt destinate sã iniţieze şi sã promoveze activitãţi economice rentabile, menite sã dezvolte şi sã îmbunãtãţeascã statutul beneficiarilor de drept;
e) acordarea creditelor în condiţii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile se realizeazã pe principiul transparenţei operaţiunilor de creditare, prin punerea la dispoziţie instituţiilor implicate şi celor interesaţi a tuturor informaţiilor referitoare la acordarea de credite în condiţii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj;
f) în gestionarea fondurilor de creditare, respectiv a fondurilor nerambursabile şi în acordarea creditelor în condiţii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, bãncile şi agenţiile autorizate care administreazã sumele din bugetul asigurãrilor pentru şomaj vor respecta prevederile <>Legii nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. II
A. Constituirea şi repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici şi mijlocii, unitãţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale şi persoanelor fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice
ART. 3
Fondul pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase, denumit în continuare fond de creditare, precum şi fondurile nerambursabile constituite în baza prevederilor art. 86 alin. (1), respectiv ale <>art. 86^1 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se constituie anual în cadrul bugetului asigurãrilor pentru şomaj, aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat.
ART. 4
Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã trebuie sã asigure:
a) administrarea eficientã a sumelor alocate pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase, respectiv pentru acordarea de fonduri nerambursabile;
b) monitorizarea întregii activitãţi depuse de cãtre instituţiile implicate, bãncile, agenţiile de credit şi agenţiile de ocupare a forţei de muncã judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru îndeplinirea cerinţelor legii şi asigurarea realizãrii în bune condiţii a programului de ocupare a forţei de muncã, în special a şomerilor.
ART. 5
Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã va stabili anual fondurile care urmeazã sã fie administrate prin bãnci şi, respectiv, prin agenţii de credit autorizate.
ART. 6
(1) Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã va efectua repartizarea pe judeţe a fondului de creditare în baza Programului anual de ocupare, luând în considerare indicatorii pieţei muncii din fiecare judeţ.
(2) În cursul anului, în urma analizei realizãrii programelor de acordare a creditelor şi în funcţie de evoluţiile de pe piaţa muncii, se pot face redistribuiri între judeţe, în raport de solicitãri, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã cãruia îi sunt delegate, potrivit legii, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite al bugetului asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 7
(1) În vederea acordãrii creditelor în condiţii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã poate transfera, dupã semnarea contractelor cu bãncile sau cu agenţiile autorizate care au fost desemnate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondurile nerambursabile o sumã de pânã la 20% din fondul anual.
(2) Fondurile se vor repartiza pe trimestre, descrescãtor spre finele anului.
(3) Pe mãsura acordãrii creditelor în condiţii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, sumele vor fi reîntregite, la solicitarea scrisã a bãncii sau a agenţiei de credit, în limita plafoanelor trimestriale stabilite de Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, pânã la cheltuirea integralã a sumelor prevãzute în buget.
(4) Fondul de creditare şi fondurile nerambursabile vor fi puse la dispoziţie bãncii sau agenţiilor autorizate, pânã la data de 31 decembrie a fiecãrui an.
(5) Banca sau agenţia de credit care administreazã fonduri pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase poartã rãspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
B. Beneficiarii de credite în condiţii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, acordate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj
ART. 8
(1) Beneficiarii creditelor acordate în condiţii avantajoase sunt:
a) societãţile comerciale care îndeplinesc criteriile prevãzute de lege, în ceea ce priveşte numãrul de persoane angajate şi cifra de afaceri, pentru a fi considerate întreprinderi mici sau mijlocii, inclusiv microîntreprinderi, astfel cum sunt definite în Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis;
b) unitãţile cooperatiste reprezentate de societãţi cooperative meşteşugãreşti şi societãţi cooperative de consum care sunt organizate şi funcţioneazã conform prevederilor <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei;
c) asociaţiile familiale care se constituie şi funcţioneazã conform <>Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice conform prevederilor <>Legii nr. 300/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) persoanele în vârstã de pânã la 30 de ani, care au statut de student pentru prima datã şi care urmeazã studiile la cursuri de zi la o instituţie de învãţãmânt superior de stat sau particular, autorizatã ori acreditatã în condiţiile legii.
(2) Şomerii care se obligã sã înfiinţeze întreprinderi mici şi mijlocii, unitãţi cooperatiste, asociaţii familiale sau sã devinã persoane fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice au prioritate la obţinerea creditului.
ART. 9
Beneficiarii de fonduri nerambursabile sunt prevãzuţi la <>art. 86^1 din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
(1) Condiţiile ce trebuie îndeplinite de întreprinderile mici şi mijlocii şi de unitãţile cooperatiste pentru a avea acces la credite în condiţii avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile sunt:
a) numãrul total de salariaţi şi/sau de membri cooperatori sã fie, la momentul acordãrii creditului, de cel mult 249 de persoane;
b) întreprinderile mici şi mijlocii şi unitãţile cooperatiste sã se oblige prin contractul de credite sã angajeze cu contract individual de muncã personal provenind din rândul şomerilor înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã pe cel puţin 60%, respectiv 100%, în cazul fondurilor nerambursabile, din locurile de muncã nou-create;
c) locurile de muncã pe care se încadreazã personal în baza obligaţiei asumate prin contractul de credit sã nu fie locuri vacante ca urmare a încetãrii raporturilor de muncã ale salariaţilor în ultimele 12 luni premergãtoare solicitãrii creditului;
d) sã menţinã raporturile de muncã cu persoanele încadrate pe noile locuri de muncã o perioadã de cel puţin 3 ani pentru creditele acordate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi, respectiv, 4 ani pentru fondurile nerambursabile de la încadrare. În cazul încetãrii raporturilor de muncã ale unora dintre aceste persoane, sã angajeze în termen de 30 de zile pe locurile de muncã devenite vacante personal din aceeaşi categorie;
e) sã menţinã locurile de muncã nou-create pentru o perioadã de minimum 5 ani;
f) sã realizeze activitatea de bazã în producţie, servicii sau turism:
- dacã operatorii economici realizeazã venituri şi din activitatea de comerţ, acestea nu trebuie sã depãşeascã 49% din totalul veniturilor;
- dovada se face prin raportarea anualã "Rezultate financiare", cifra de afaceri fiind evidenţiatã financiar-contabil pe analitice şi activitãţi;
- raportarea va purta viza administraţiei financiare;
- în determinarea ponderii activitãţii de comerţ nu se iau în calcul veniturile obţinute din comercializarea produselor proprii prin magazinele producãtorului;
g) pe perioada derulãrii contractului de creditare, respectiv a contractului de acordare a fondului nerambursabil, angajatorul nu poate reduce numãrul de posturi existent în unitate, potrivit organigramei, la data acordãrii creditului în condiţii avantajoase, respectiv a fondului nerambursabil, iar dacã unul dintre aceste posturi devine vacant, are obligaţia de a angaja pe respectivul loc de muncã o altã persoanã în termen de 30 de zile calendaristice;
h) în situaţia în care contractul individual de muncã se suspendã din cauza concediilor fãrã platã, perioada de suspendare nu este luatã în considerare la calculul termenului de 3 ani prevãzut de lege pentru ocuparea locurilor de muncã nou-create.
(2) Prin perioada de derulare a contractului în care angajatorul nu poate reduce numãrul de posturi existent în unitate la data acordãrii creditului sau a fondului nerambursabil, prevãzutã la <>art. 88 alin. (3) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se întelege o perioadã de 5 ani de la data acordãrii creditului, respectiv a fondului nerambursabil.
(3) Asociaţiile familiale pot primi credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, proporţional cu numãrul membrilor acestora, iar persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice pot primi credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile pentru finanţarea propriului loc de muncã, cu respectarea prevederilor <>art. 88 alin. (3) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice pot avea acces la credite în condiţii avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile pentru iniţierea sau dezvoltarea propriei activitãţi numai dacã desfãşoarã activitãţi în producţie, servicii sau turism, dispoziţiile alin. (1) lit. f) aplicându-se în mod corespunzãtor.
(5) Asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice pot primi credite în condiţii avantajoase dacã cel puţin unul dintre membrii asociaţiei familiale, respectiv persoana fizicã, este asigurat în sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi a realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 12 luni în ultimele 24 de luni premergãtoare datei solicitãrii creditului.
(6) Asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice pot primi fonduri nerambursabile dacã cel puţin unul dintre membrii asociaţiei familiale, respectiv persoana fizicã, a realizat un stagiu total de cotizare în sistemul asigurãrilor pentru şomaj de minimum 24 de luni.
(7) Operatorii economici ale cãror venituri din activitatea de comerţ depãşesc ponderea de 49% în totalul veniturilor pot beneficia de credite în condiţii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, acordate în condiţiile prevãzute de lege, dacã dezvoltã activitãţi de producţie sau servicii, iar prin realizarea proiectului structura veniturilor se modificã astfel încât veniturile din comerţ sã reprezinte cel mult 49% din veniturile totale.
Art. 11
(1) Creditele în condiţii avantajoase şi fondurile nerambursabile se acordã cu respectarea prevederilor reglementãrilor comunitare, respectiv a Regulamentului (CE) nr.1.998/2006 privind ajutorul de stat de minimis, ajutorul de stat pentru ocuparea forţei de muncã şi ajutorul de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii.
(2) În cazul creditelor în condiţii avantajoase, ajutorul de stat constã în diferenţa dintre dobânda de referinţã stabilitã de Banca Naţionalã a României şi dobânda aferentã creditului acordat, iar în cazul fondurilor nerambursabile ajutorul de stat este reprezentat de întreaga sumã pusã la dispoziţia beneficiarului.
(3) Costurile eligibile sunt investiţiile în bunuri corporale (echipamente, clãdiri şi terenuri) şi în bunuri necorporale, conform prevederilor legale.
C. Procedura de desemnare a bãncii sau a agenţiei autorizate sã acorde credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru şomaj
ART. 12
(1) Banca sau agenţia autorizatã sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil este desemnatã prin licitaţie organizatã de Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
(2) Licitaţia se organizeazã în conformitate cu legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice.
ART. 13
În scopul desemnãrii bãncii sau a agenţiei autorizate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, se constituie o comisie de evaluare numitã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
ART. 14
(1) La licitaţia pentru desemnarea bãncii sau a agenţiei autorizate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil pot participa, dupã caz:
a) bãncile, persoane juridice române, constituite în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , şi a autorizaţiei eliberate de Banca Naţionalã a României;
b) agenţiile autorizate sã acorde credite şi fonduri nerambursabile, în condiţiile legii.
(2) Pentru a putea fi desemnate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, bãncile trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã facã dovada achitãrii obligaţiilor fiscale, a contribuţiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi la bugetul asigurãrilor de sãnãtate;
b) sã aibã experienţã în acordarea de credite, respectiv fonduri nerambursabile întreprinderilor mici şi mijlocii;
c) sã dispunã de dotarea necesarã pentru realizarea contractului de servicii de acordare de credite, respectiv de fonduri nerambursabile (calculatoare, echipamente, aparaturã, software, mijloace fixe şi alte dotãri);
d) sã dispunã de personal de specialitate necesar îndeplinirii contractului de credit în condiţii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile;
e) sã dispunã de o reţea teritorialã care sã acopere în totalitate judeţele ţãrii şi de personal având pregãtirea şi competenţele necesare pentru acordarea creditelor, respectiv a fondurilor nerambursabile;
f) sã nu se afle în regim de supraveghere sau de administrare specialã în evidenţele Bãncii Naţionale a României în ultimele 6 luni de activitate;
g) sã se încadreze în limitele prevãzute de <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitãţii şi expunerilor mari ale instituţiilor de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
h) sã se încadreze în limitele prevãzute de <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 1/2001 privind lichiditatea bãncilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
i) sã constituie provizioane la nivelul celui prevãzut de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
j) sã deţinã capacitatea financiarã de a rambursa din surse proprii creditele şi dobânzile aferente, în cazul nerecuperãrii integrale sau parţiale a fondului de credit acordat;
k) sã facã dovada cã ponderea deţinutã de creditele restante din totalul creditelor guvernamentale şi neguvernamentale este sub 5%.
(3) Agenţiile de credit vor fi autorizate de Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã pentru administrarea fondului de creditare, respectiv a fondului nerambursabil destinat acordãrii de microcredite în baza unor scheme de creditare, în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agenţiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 376/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 15. - (1) În conţinutul ofertelor prezentate de bãnci sau de agenţiile de credit trebuie sã fie prevãzute:
a) dobânda oferitã la sumele neutilizate din contul de disponibilitãţi sau de depozit constituit;
b) comisioanele percepute de la clienţi pentru creditele în condiţii avantajoase, respectiv pentru fondurile nerambursabile, acordate;
c) nivelul de dotare;
d) nivelul de pregãtire a personalului;
e) experienţa în domeniul acordãrii de credite, respectiv de fonduri nerambursabile întreprinderilor mici şi mijlocii, unitãţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale şi persoanelor fizice care desfãşoarã în mod independent activitaţi economice;
f) reţeaua teritorialã;
g) alte elemente cuprinse în caietul de sarcini.
(2) Documentele depuse de bãnci pentru a face dovada îndeplinirii condiţiilor prezentate la art. 14 alin. (2) şi de agenţiile de credit autorizate, împreunã cu ofertele, vor fi analizate de comisia de evaluare, care va desemna banca, respectiv agenţia de credit autorizatã.
(3) Rezultatele analizei şi decizia comisiei de licitaţie se vor consemna în procesul-verbal semnat de toţi membrii comisiei. Decizia comisiei de licitaţie va fi comunicatã tuturor bãncilor sau agenţiilor de credit participante la licitaţie.
ART. 16
(1) Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã va încheia cu banca sau cu agenţia de credit autorizatã, câştigãtoare a licitaţiei, un contract privind derularea activitãţii de creditare, respectiv de acordare a fondurilor nerambursabile, în condiţiile stabilite în caietul de sarcini întocmit în vederea organizãrii licitaţiei.
(2) Banca sau agenţia de credit autorizatã, câştigãtoare a licitaţiei, împreunã cu Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, va elabora şi va aproba instrucţiuni comune în scopul reglementãrii procedurilor care vor fi urmate de unitãţile lor teritoriale în derularea procesului de acordare a creditelor, respectiv de acordare a fondurilor nerambursabile, de monitorizare a utilizãrii acestora şi de respectare a graficelor de încadrare în muncã a persoanelor din rândul şomerilor.
ART. 17
(1) Dacã în procesul derulãrii creditelor sau a fondurilor nerambursabile banca ori agenţia de credit câştigãtoare a licitaţiei dovedeşte cã nu are capacitatea de a administra fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã va proceda la desemnarea unei alte bãnci sau agenţii de credit, prin organizarea unei noi licitaţii.
(2) Banca sau agenţia de credit câştigãtoare a licitaţiei organizate ca urmare a intervenirii situaţiei prezentate la alin. (1) va prelua portofoliul de credite acordate de bancã sau de agenţia de credit aflatã în imposibilitate de a continua activitatea de acordare a creditelor şi a fondurilor nerambursabile.
D. Condiţiile de acordare, utilizare şi de rambursare a creditelor, precum şi condiţiile de acordare şi utilizare a fondurilor nerambursabile şi de stabilire a garanţiilor
ART. 18
Întreprinderile mici şi mijlocii, unitãţile cooperatiste, asociaţiile familiale, persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice, şomerii şi studenţii pot beneficia de credite, respectiv de fonduri nerambursabile din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, pentru:
a) finanţarea stocurilor de materii prime, materiale şi obiecte de inventar sau a altor nevoi privind activitatea curentã, conform specificaţiilor din studiul de fezabilitate;
b) cheltuieli de capital, respectiv: utilaje şi echipamente, instalaţii de lucru, construcţii speciale, construcţii, amenajãri şi dotãri, mijloace de transport, calculatoare şi altele asemenea;
c) finanţarea investiţiilor complexe care necesitã finanţarea concomitentã a stocurilor de materii prime şi a cheltuielilor de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
ART. 19
(1) Pentru beneficiarii de credite sau de fonduri nerambursabile contribuţia beneficiarului trebuie sã fie de cel puţin 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus.
(2) Aportul propriu poate fi constituit din lichiditãţi înregistrate în contul curent al solicitantului şi/sau bunuri (terenuri, clãdiri, echipamente, software şi capital circulant) legate de investiţie, care fac parte din planul de finanţare a proiectului (devizul general) cuprins în studiul de fezabilitate, indiferent de momentul şi de modul legal al dobândirii acestora, şi sunt considerate investiţie iniţialã.
(3) Contribuţia beneficiarului de 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus nu poate face obiectul unui alt ajutor de stat.
(4) Împrumutatul va face dovada efectuãrii plãţilor privind aportul propriu în condiţiile şi la termenele prevãzute prin reglementãrile interne ale bãncii sau agenţiei de credit autorizate privind activitatea de creditare.
ART. 20
(1) Perioada maximã în care creditul acordat trebuie sã fie rambursat este:
a) de 3 ani, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea cheltuielilor de capital;
b) de un an, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea stocurilor de materii prime şi materiale.
(2) În cadrul termenului de rambursare, la creditul pentru cheltuielile de capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, şi o perioadã de graţie de pânã la 6 luni.
ART. 21
(1) Creditele şi fondurile nerambursabile se acordã în raport cu numãrul locurilor de muncã pe care solicitantul se obligã sã le creeze, în cuantumul stabilit de lege şi cu respectarea art. 11 alin. (2) şi (3).
(2) Beneficiarii de credite în condiţii avantajoase pentru asigurarea producţiei trebuie sã angajeze pe locurile de muncã nou-create numai persoane care nu au avut niciodatã un loc de muncã, care şi-au pierdut sau care sunt pe cale de a-şi pierde locul de muncã.
ART. 22
(1) Dobânda la creditul acordat în temeiul <>art. 86 din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi de 50% din dobânda de referinţã stabilitã de Banca Naţionalã a României, revizuibilã în conformitate cu nivelul dobânzii de referinţã comunicat de Banca Naţionalã a României.
(2) În judeţele în care rata medie anualã a şomajului s-a situat peste rata medie anualã a şomajului pe ţarã, comunicatã de Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, creditele se acordã, în anul calendaristic urmãtor, cu o dobândã de 25% din dobânda de referinţã a Bãncii Naţionale a României.
(3) Beneficiazã de credite cu dobânda prevãzutã la alin. (2) şi persoanele în vârstã de pânã la 30 de ani, care au statut de student pentru prima datã şi care urmeazã studiile la cursuri de zi la o instituţie de învãţãmânt superior de stat ori particular, autorizatã sau acreditatã în condiţiile legii.
ART. 23
(1) Creditele şi fondurile nerambursabile acordate vor fi garantate cu garanţii reale şi personale, astfel încât acestea sã acopere valoarea creditului acordat şi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(2) Garantarea se face, în principal, cu obiectele achiziţionate din creditul, respectiv fondul nerambursabil acordat, precum şi cu alte bunuri şi valori care aparţin solicitantului şi/sau giranţilor acestuia, care trebuie sã acopere valoarea creditului acordat şi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(3) Bunurile care se constituie ca garanţie vor fi asigurate, pe întreagã perioadã de derulare a creditului, respectiv a fondului nerambursabil, la una dintre societãţile de asigurare agreate de banca autorizatã, respectiv de agenţia de credit.
ART. 24
(1) Pentru obţinerea unui credit, respectiv a unui fond nerambursabil, acordat din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, întreprinderile mici şi mijlocii şi unitãţile cooperatiste vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, pe al cãrei teritoriu îşi au sediul social sau, dupã caz, reşedinţa, o cerere însoţitã de :
a) contractul de societate sau, dupã caz, actul constitutiv;
b) hotãrârea judecãtoreascã de autorizare a înfiinţãrii societãţii;
c) statutul societãţii şi, dupã caz, actele adiţionale şi/sau acte din care sã rezulte cã nu s-au operat cereri privind înscrierea de menţiuni la registrul comerţului;
d) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului sau codul unic de înregistrare;
e) ultimul bilanţ contabil vizat de organul fiscal teritorial;
f) ultimele 3 balanţe de verificare;
g) dovada achitãrii obligaţiilor fiscale (certificat de atestare fiscalã) şi a contribuţiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi la bugetul asigurãrilor pentru sãnãtate;
h) avizul de funcţionare eliberat de Direcţia Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, dupã caz ;
i) declaraţie privind litigiile cu terţii, cu precizarea motivelor care au condus la situaţiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicitã creditul;
k) graficul creãrii şi ocupãrii noilor locuri de muncã;
l) acte care sã ateste proprietatea asupra bunurilor aduse în garanţie, precum şi valoarea acestora;
m) proiecţia fluxului de lichiditãţi pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului şi aportul beneficiarului la realizarea investiţiei;
o) declaraţie pe propria rãspundere cã valoarea ajutoarelor de stat de minimis nu depãşeşte 200.000 euro în ultimii 3 ani,
p) declaraţie pe propria rãspundere privind numãrul de salariaţi şi disponibilizãrile din ultimele 12 luni premergãtoare solicitãrii creditului, conform <>art. 86 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
r) alte documente solicitate de bancã sau de agenţia de credit.
(2) În cazul solicitãrii de credite sau de fonduri nerambursabile pentru construcţii în vederea realizãrii ori dezvoltãrii de noi capacitãţi de producţie, pe lângã documentele prezentate la alin. (1) se solicitã şi urmãtoarele:
a) acte care sã ateste situaţia juridicã a terenului pe care urmeazã sã se realizeze investiţia;
b) autorizaţia de construire;
c) autorizaţia de mediu;
d) acordurile şi avizele legale pentru realizarea investiţiei.
(3) La solicitarea de credite sau de fonduri nerambursabile pentru începerea activitãţii nu se vor depune documentele prevãzute la alin. (1) lit. e)-g) şi p).
(4) Persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice şi asociaţiile familiale vor depune, dupã caz, pentru obţinerea creditelor sau a fondurilor nerambursabile urmãtoarele:
a) autorizaţia de funcţionare;
b) codul unic de înregistrare sau codul numeric personal;
c) declaraţie specialã privind veniturile din activitãţi independente pentru anul în curs;
d) dispoziţia de impunere şi declaraţia de impunere pentru anul expirat;
e) studiul de fezabilitate;
f) acte care sã ateste proprietatea asupra garanţiilor şi valoarea acestora;
g) aportul beneficiarului la realizarea investiţiei;
h) certificatul privind stagiul de cotizare;
i) declaraţie pe propria rãspundere cã valoarea ajutoarelor de stat de minimis nu depãşeşte 200.000 euro în ultimii 3 ani;
j) graficul creãrii şi ocupãrii noilor locuri de muncã (pentru asociaţii familiale) şi Convenţia privind crearea de noi locuri de muncã, ocuparea şi menţinerea acestora ocupate, conform prevederilor <>Legii nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
k) declaraţie pe propria rãspundere privind litigiile cu terţii, cu precizarea motivelor care au condus la situaţiile respective;
l) dovada achitãrii obligaţiilor fiscale (certificat de atestare fiscalã);
m) alte documente, avize sau autorizaţii specifice domeniului de activitate ori scopului pentru care se solicitã creditul sau fondul nerambursabil;
n) alte documente solicitate de bancã sau de agenţia de credit.
(5) Asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice, care solicitã credite sau fonduri nerambursabile pentru începerea activitãţii, nu vor prezenta documentele prevãzute la alin. (4) lit. c), d), i), k) şi l).
(6) Pe lângã documentele menţionate la alin. (1) sau (4), persoanele prevãzute la art. 8 lit. e) vor prezenta şi urmatoarele documente:
a) certificatul de naştere (în copie);
b) actul de identitate (în copie);
c) adeverinţa eliberatã de unitatea de învãţãmânt superior de stat sau particular, autorizatã ori acreditatã în condiţiile legii, la care urmeazã studiile la cursuri de zi;
d) declaraţie pe propria rãspundere cã nu au mai urmat cursurile altei unitãţi de învãţãmânt superior.
(7) Atunci când, la data finalã a bilanţului contabil, o întreprindere depãşeşte sau cade sub impunerile legate de angajaţi ori plafoanele financiare, prevãzute de <>Legea nr. 346/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aceasta va avea repercusiuni asupra pierderii sau obţinerii de cãtre aceastã întreprindere a statutului de întreprindere micã şi mijlocie, doar dacã fenomenul este repetat pe durata a 2 ani financiari consecutivi.
ART. 25
Cererile şi documentele prevãzute la art. 24 se verificã în cadrul compartimentelor de specialitate ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi, dacã se constatã cã documentaţia este completã şi cã sunt întrunite condiţiile legale, vor fi transmise spre avizare comitetelor de credit.
ART. 26
(1) Pentru avizarea acordãrii de credite se constituie la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti comitete de credit formate din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) preşedintele şi un membru desemnat conform reglementãrilor interne ale bãncii sau agenţiei de credit autorizate sã acorde creditele;
b) 3 membri din partea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti: directorul executiv, directorul executiv adjunct economic, şeful compartimentului de creditare sau o persoanã din cadrul acestui compartiment care va asigura secretariatul comitetului de credit.
(2) Comitetele de credit se întrunesc, dupã caz, ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o datã pe lunã, analizeazã documentaţia depusã de solicitanţii de credite, verificã îndeplinirea de cãtre aceştia a condiţiilor de eligibilitate, evalueazã eficienţa economicã şi socialã a proiectelor prezentate şi avizeazã acordarea creditelor.
(3) În vederea adoptãrii deciziei de avizare, comitetul de credit poate cere solicitanţilor orice informaţii pe care le considerã necesare, iar aceştia din urmã au obligaţia de a le furniza.
ART. 27
(1) În urma analizei şi avizãrii favorabile de cãtre comitetul de credit documentaţia este transmisã bãncii sau agenţiei autorizate, pentru analizã, în vederea aprobãrii şi acordãrii creditului, cel mai târziu a doua zi lucrãtoare de la data avizãrii.
(2) Dacã cererea de credit este respinsã de comitetul de credit, documentaţia se restituie solicitantului, însoţitã de motivaţia respingerii, semnatã de preşedintele comitetului de credit.
ART. 28
(1) Aprobarea şi acordarea fiecãrui credit se vor face pe baza unui referat care va fi întocmit de inspectorul de credite al bãncii sau al agenţiei de credit autorizate, desemnat de conducerea bãncii. Referatul trebuie sã conţinã, dupã caz, fãrã a fi limitative, urmãtoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului social, extrasul din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitãţii solicitantului de a rambursa la scadenţã ratele de credit şi de a plãti dobânda aferentã, pe baza analizei datelor înscrise în situaţia privind fluxul de lichiditãţi;
c) informaţii despre bonitatea solicitantului. În acest scop vor fi calculaţi, pe baza datelor înscrise în ultimul bilanţ contabil şi în ultima balanţã de verificare, urmãtorii indicatori:
- lichiditatea curentã;
- solvabilitatea patrimonialã;
- gradul de acoperire a dobânzii;
- rata profitului;
- viteza de rotaţie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentaţi la alin. (1) lit. c), precum şi nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt în conformitate cu normele interne ale bãncii autorizate sau agenţiei de credit autorizate şi ţinându-se seama de prevederile legii.
ART. 29
Dacã cererea de credit nu este aprobatã de bancã sau de agenţia de credit, documentaţia va fi restituitã agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu motivaţia corespunzãtoare, pentru a fi înapoiatã solicitantului.
ART. 30
Luarea în considerare a deciziilor comitetului de credit în vederea aprobãrii cererii de acordare a creditului reprezintã o opţiune ce revine exclusiv în sarcina şi în responsabilitatea bãncii sau agenţiei de credit autorizate.
ART. 31
(1) Creditele din bugetul asigurãrilor pentru şomaj vor fi acordate în lei, pe bazã de contract de credit încheiat, în condiţiile legii, între bancã, respectiv agenţia de credit, şi beneficiar, prin care se vor stabili, cel puţin: condiţiile de scadenţã, dobânda, valoarea garanţiilor, clauzele referitoare la nerambursarea la scadenţã a creditului.
(2) În contractul de credit vor fi menţionate şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã solicitantul de credit, conform prevederilor <>Legii nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv obligaţia de a angaja şomeri pe cel puţin 60% din locurile de muncã nou-create.
(3) Beneficiarul de credit, precum şi beneficiarul de fonduri nerambursabile vor încheia un contract privind crearea de noi locuri de muncã, ocuparea şi menţinerea acestora cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti, în care sunt trecute atât obligaţiile beneficiarului, cât şi obligaţiile agenţiilor şi sancţiunile aplicabile în cazul nerespectãrii obligaţiilor.
(4) Modelul contractului prevãzut la alin. (3) este aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
ART. 32
Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene şi a municipiului Bucureşti vor urmãri modul de utilizare a ajutoarelor de stat de minimis acordate, vor dispune mãsuri şi vor transmite Consiliului Concurenţei şi Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã, în formatul şi la periodicitatea solicitate de acestea, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat de minimis la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor şi informãrilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
ART. 33
Respectarea graficelor de creare de noi locuri de muncã şi de încadrare a şomerilor este urmãritã de organele de control mãsuri active ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care vor constata şi sancţiona contravenţiile, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 34
Nerespectarea obligaţiilor asumate de beneficiarul de credite, respectiv de fonduri nerambursabile, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prezentelor norme metodologice poate atrage rezilierea contractului de credite, respectiv de acordare a fondului nerambursabil.
ART. 35
Beneficiarii de credite acordate în condiţii avantajoase din bugetul asigurãrilor pentru şomaj pot solicita un nou credit numai dupã achitarea integralã a creditelor acordate anterior, inclusiv a dobânzilor aferente.
ART. 36
Acordarea din bugetul asigurãrilor pentru şomaj de credite în condiţii avantajoase şi de fonduri nerambursabile se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare, precum şi a reglementãrilor comunitare privind concurenţa.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 37
Prezentele norme metodologice se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 38
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, se abrogã Normele metodologice nr. 2.560/6/2004 privind acordarea din bugetul asigurãrilor pentru şomaj de credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici şi mijlocii, unitãţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale şi persoanelor fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice emise de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Banca Naţionalã a României, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 5 august 2004.
Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru
p. Guvernatorul Bãncii
Naţionale a României,
Florin Georgescu
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: