Derularea misiunii de audit public intern
──────────────────────────────────────────
Etape Proceduri Documente
┌───────────────────────────┐
┌─────────────────────────┐ │Ordinul de serviciu A-01│
│Initierea auditului ├──┐ │Declaratia de inde- │
┌─────────────┐ ┌─ >│ P01, P02, P03 │ │ │pendenta A-02│
│Pregatirea │ │ └─────────────────────────┘ ├>│Notificarea privind declan-│
│misiunii de ├─┤ ┌─────────────────────────┐ │ │sarea misiuniide audit │
│audit │ │ │ Colectarea si │ │ │public intern B-01 │
└─────────────┘ ├──>│prelucrarea informatiilor│──┘ └───────────────────────────┘
│ │ │P04 │ ┌───────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘ │Programul de audit A03 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ │Programul preliminar al │
│ ├─ >│Analiza riscurilor P05 ├───>│interventiilor la fata │
│ │ └─────────────────────────┘ │locului A03-1 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ └───────────────────────────┘
│ ├─ >│Deschiderea sedintei P07 │ ┌───────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘──> │Minuta sedintei de │
│ │ ┌─────────────────────────┐ │deschidere B-02 │
│ │ │Elaborarea programului de│ └───────────────────────────┘
│ └─ >│audit public intern P06 ├───>
│ └─────────────────────────┘
│ ┌───────────────────────────┐
│ │Teste A-04 │
│ ┌─────────────────────────┐ │Formularele constatarilor │
V ┌─> │Colectarea dovezilor P08 ├───>│de audit A-05 │
│ └─────────────────────────┘ └───────────────────────────┘
│ ┌─────────────────────────┐
│ │Constatarea si raportarea│ ┌────────────────────────┐
┌─────────────┐ ├──>│iregularitatilor P09 │ │Formular de constatare │
│Interventia │ │ └─────────────────────────┘ │si raportare a iregula- │
│ la fata ├─┤ ┌─────────────────────────┐ │ritatilor A-06 │
│ locului │ ├──>│Revizuirea documentelor ├────> └────────────────────────┘
└─────────────┘ │ │de lucru P10 │ ┌────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘ │Nota centralizatoare a │
│ │ ───────>│documentelor de lucru │
│ │ │ C-02 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ └────────────────────────┘
│ └─> │Inchiderea sedintei P11 │ ┌────────────────────────┐
│ └─────────────────────────┘──────>│Minuta sedintei de │
│ │inchidere B-03 │
│ └────────────────────────┘
│
│ ┌─────────────────────────┐
V ┌──>│Elaborarea proiectului de│
│ │raport de audit P12 │
│ └─────────────────────────┘
│ ┌─────────────────────────┐
┌───────────┐ ├──>│Transmiterea proiectului │
│ │ │ │de Raport P13 │
│Raportul │ │ └─────────────────────────┘
│de audit ├──>│ ┌─────────────────────────┐ ┌────────────────────────────┐
│public │ ├──>│Reuniunea de conciliere ├──>│Minuta Reuniunii de conci- │
│intern │ │ │P 14 │ │liere B-04 │
└───────────┘ │ └─────────────────────────┘ └────────────────────────────┘
│ │ ┌─────────────────────────┐ ┌────────────────────────────┐
│ ├──>│Raportul final P15 ├──>│Raportul final A07-2 │
│ │ └─────────────────────────┘ └────────────────────────────┘
│ │ ┌─────────────────────────┐
│ └──>│Supervizarea P16 │
│ └─────────────────────────┘
│
│
V
┌──────────────┐ ┌─────────────────────────────┐
│Urmarirea │ │Difuzarea Raportului de audit│
│recomandarilor│ │public intern P17 │
└──────────────┘ └─────────────────────────────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
mare │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
medie │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
micã │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
─┼─────────────────────────────────────────────>
Impact scãzut moderat ridicat
7.6.5. Metoda-model de analiza a riscurilor
Prezentele norme metodologice exemplifica efectuarea analizei riscurilor prin parcurgerea urmãtorilor paşi:
a) identificarea (listarea) operaţiilor/activitãţiilor auditabile, respectiv a obiectelor auditabile. In aceastã fazã se analizeazã si se identifica activitãţile/operaţiile precum şi interdependenţele existente între acestea, fixându-se perimetrul de analizã;
b) identificarea ameninţãrilor, riscurilor inerente posibile, asociate acestor operaţiuni/activitãţi, prin determinarea impactului financiar al acestora;
c) stabilirea criteriilor de analizã a riscului. Recomandam utilizarea criteriilor: aprecierea controlului intern, aprecierea cantitativã si aprecierea calitativã;
d) stabilirea nivelului riscului pentru fiecare criteriu, prin utilizarea unei scãri de valori pe trei nivele, astfel:
d1) pentru aprecierea controlului intern: control intern corespunzãtor - nivel 1; control intern insuficient - nivel 2; control intern cu lipsuri grave - nivel 3;
d2) pentru aprecierea cantitativã: impact financiar slab - nivel 1; impact financiar mediu - nivel 2; impact financiar important - nivel 3;
d3) pentru aprecierea calitativã: vulnerabilitate redusã - nivel 1; vulnerabilitate medie - nivel 2; vulnerabilitate mare - nivel 3.
e) stabilirea punctajului total al criteriului utilizat (T). Se atribuie un factor de greutate şi un nivel de risc fiecãrui criteriu. Produsul acestor doi factori dã punctajul pentru criteriul respectiv iar suma punctajelor pentru o anumita operaţie/activitate auditabilã conduce la determinarea punctajului total al riscului operaţiei/activitãţii respective. Punctajul total al riscului se obţine utilizând formulele:
n
T = Σ P(i) x N(i)
i = 1
Unde:
P(i) = ponderea riscului pentru fiecare criteriu;
N(i) = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat;
sau
T = N(1) x N(2) x....x Ni, unde
N = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat.
f) clasarea riscurilor, pe baza punctajelor totale obţinute anterior, în: risc mic, risc mediu, risc mare;
g) ierahizarea/operatiunilor activitatilor ce urmeazã a fi auditate, respectiv elaborarea tabelului puncte tari si puncte slabe. Tabelul punctelor tari şi punctelor slabe prezintã sintetic rezultatul evaluãrii fiecãrei activitãţi/operaţiuni/teme analizate şi permite ierarhizarea riscurilor în scopul orientãrii activitãţii de audit public intern, respectiv stabilirea tematicii în detaliu. Tabelul prezintã în partea stângã rezultatele analizei riscurilor (domeniile/obiectele auditabile, obiectivele specifice, riscuri, indicatori şi indici), iar în partea dreaptã opinia şi comentariile auditorului intern.
┌──────────┬──────────┬──────────┬────────────────────────────────┬──────────┐
│Domeniu │Obiective │Riscuri │Opinie │Comentariu│
├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┬──────────┬──────────┼──────────┤
│ │ │ │F/f │Consecinte│Gradul de │ │
│ │ │ │ │ │incredere │ │
├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┘
7.7. Elaborarea tematicii in detaliu a misiunii de audit public intern
Tematica în detaliu cuprinde totalitatea domeniilor/obiectelor de auditat selectate (obiectivele de îndeplinit), este semnatã de şeful compartimentului de audit public intern si adusa la cunoştinţa principalilor responsabili ai entitãţii/structurii auditate în cadrul şedinţei de deschidere.
7.7.1. Programul de audit public intern
Programul de audit public intern este un document intern de lucru al compartimentului de audit public intern, care se întocmeşte in baza tematicii detaliate. Cuprinde pe fiecare obiectiv din tematica detaliatã acţiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului, precum si repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.
Programul de audit public intern are drept scopuri:
a) asigura seful compartimentului de audit public intern cã au fost luate în considerare toate aspectele referitoare la obiectivele misiunii de audit public intern;
b) asigura repartizarea sarcinilor si planificarea activitãţilor, de cãtre supervizor.
7.7.2 Programul preliminar al intervenţiilor la fata locului
Programul preliminar al intervenţiilor la faţa locului se întocmeşte in baza programului de audit public intern si prezintã in mod detaliat lucrãrile pe care auditorii interni isi propun sa le efectueze, respectiv studiile, cuantificãrile, testele, validarea acestora cu materiale probante si perioadele in care se realizeazã aceste verificãri la fata locului,
7.8. Deschiderea intervenţiei la fata locului
7.8.1. Şedinţa de deschidere
Şedinţa de deschidere a intervenţiei la fata locului se deruleazã la unitatea auditatã, cu participarea auditorilor interni şi a personalului entitãţii/structurii auditate.
Ordinea de zi a şedinţei de deschidere trebuie sa cuprindã:
a) prezentarea auditorilor interni;
b) prezentarea obiectivelor misiunii de audit public intern;
c) stabilirea termenelor de raportare a stadiului verificãrilor;
d) prezentarea tematicii în detaliu;
e) acceptarea calendarului întâlnirilor;
f) asigurarea condiţiilor materiale necesare derulãrii misiunii de audit public intern.
Entitatea auditatã poate solicita amânarea misiunii de audit, in cazuri justificate (interese speciale, lipsa de timp, alte circumstanţe). Amânarea trebuie discutata cu compartimentul de audit public intern şi notificata la conducãtorul entitãţii publice.
7.8.2. Minuta şedinţei de deschidere
Data şedinţei de deschidere, participanţii, aspectele importante discutate trebuie consemnate in minuta şedinţei de deschidere.
7.9. Notificarea privind realizarea intervenţiilor la fata locului
Compartimentul de audit public intern trebuie sa notifice entitatea/structura auditata despre programul verificãrilor la faţa locului, inclusiv perioadele de desfãşurare. Odatã cu aceasta notificare trebuie sa se transmitã si Carta auditului intern.
8. Intervenţia la fata locului (munca de teren)
8.1. Definire si etape
Intervenţia la fata locului consta in colectarea documentelor, analiza şi evaluarea acestora.
Intervenţia la fata locului cuprinde urmãtoarele etape:
a) cunoaşterea activitãţii/sistemului/procesului supus verificãrii şi studierea procedurilor aferente;
b) intervievarea personalului auditat;
c) verificarea înregistrãrilor contabile;
d) analiza datelor şi informaţiilor;
e) evaluarea eficientei şi eficacitãţii controalelor interne;
f) realizarea de testãri;
g) verificarea modului de realizare a corectãrii acţiunilor menţionate în auditarile precedente (verificarea realizãrii corectãrii)
8.2. Tehnici si instrumente de audit intern
8.2.1. Principalele tehnici de audit intern
8.2.1.1. Verificarea - asigura validarea, confirmarea, acurateţea înregistrãrilor, documentelor, declaraţiilor, concordanţa cu legile şi regulamentele, precum si eficacitatea controalelor interne.
Tehnicile de verificare sunt:
a) Comparaţia: confirma identitatea unei informaţii dupã obţinerea acesteia din doua sau mai multe surse diferite;
b) Examinarea: presupune urmãrirea in special a detectãrii erorilor sau a iregularitãţilor;
c) Recalcularea: verificarea calculelor matematice;
d) Confirmarea: solicitarea informaţiei din doua sau mai multe surse independente (a treia parte) în scopul validãrii acesteia;
e) Punerea de acord: procesul de potrivire a douã categorii diferite de înregistrãri;
f) Garantarea: verificarea realitãţii tranzacţiilor înregistrate prin examinarea documentelor, de la articolul înregistrat spre documentele justificative;
g) Urmãrirea: reprezintã verificarea procedurilor de la documentele justificative spre articolul înregistrat. Scopul urmãririi este de a verifica dacã toate tranzacţiile reale au fost înregistrate.
8.2.1.2. Observarea fizica reprezintã modul prin care auditorii interni işi formeazã o pãrere proprie.
8.2.1.3 Interviul se realizeazã de cãtre auditorii interni prin intervievarea persoanelor auditate/implicate/interesate. Informaţiile primite trebuie confirmate cu documente.
8.2.1.4. Analiza consta in descompunerea unei entitãţi in elemente, care pot fi izolate, identificate, cuantificate şi mãsurate distinct.
8.2.2. Principalele instrumente de audit intern
8.2.2.1. Chestionarul cuprinde întrebãrile pe care le formuleazã auditorii interni.
Tipurile de chestionare sunt:
a) chestionarul de luare la cunostiinta (CLC) - cuprinde întrebãri referitoare la contextul socio-economic, organizarea interna, funcţionarea entitãtii/structurii auditate;
b) chestionarul de control intern (CCI) - ghideazã auditorii interni in activitatea de identificare obiectiva a disfuncţiilor şi cauzelor reale ale acestor disfunctii;
c) chestionarul-lista de verificare (CLV) - este utilizat pentru stabilirea condiţiilor pe care trebuie sã le îndeplineascã fiecare domeniu auditabil. Cuprinde un set de întrebãri standard privind obiectivele definite, responsabilitãţile şi metodele mijloacele financiare, tehnice si de informare, resursele umane existente.
8.2.2.2. Tabloul de prezentare a circuitului auditului (pista de audit), care permite:
- stabilirea fluxurilor informaţiilor, atribuţiilor si responsabilitãţilor referitoare la acestea;
- stabilirea documentaţiei justificative complete;
- reconstituirea operaţiunilor de la suma totala pana la detalii individuale si invers.
8.2.2.3. Formularele constatãrilor de audit public intern - se utilizeazã pentru prezentarea fundamentata a constatãrilor auditului public intern.
a) Fisa de identificare si analiza problemelor (FIAP) - se întocmeşte pentru fiecare disfunctionalitate constatata. Prezintã rezumatul acesteia, cauzele si consecinţele, precum si recomandãrile pentru rezolvare. FIAP trebuie sã fie aprobatã de cãtre coordonatorul misiunii, confirmatã de reprezentanţii entitãţii/structurii auditate şi supervizatã de şeful compartimentului de audit (sau de cãtre înlocuitorul acestuia).
b) Formularul de constatare si raportare a iregularitãţilor - se intocmeste in cazul in care auditorii interni constatã existenta sau posibilitatea producerii unor iregularitãţi. Se transmite imediat şefului compartimentului de audit public intern, care va informa in termen de 3 zile conducãtorul entitãţii publice si structura de control abilitata pentru continuarea verificãrilor.
8.3.Dosarele de audit public intern
Dosarele de audit public intern - prin informaţiile conţinute asigura legãtura între sarcina de audit, intervenţia la fata locului şi raportul de audit public intern. Dosarele stau la baza formulãrii concluziilor auditorilor interni.
Tipuri de dosare de audit public intern:
a) Dosarul permanent cuprinde urmãtoarele secţiuni:
Secţiunea A - Raportul de audit public intern si anexele acestuia:
- ordinul de serviciu;
- declaraţia de independenţã;
- rapoarte (intermediar, final, sinteza recomandãrilor);
- fisele de identificare şi analiza problemelor (FIAP);
- formularele de constatare a iregularitãţilor;
- programul de audit.
Secţiunea B - Administrativã:
- notificarea privind declanşarea misiunii de audit public intern; minuta şedinţei de deschidere;
- minuta reuniunii de conciliere;
- minuta şedinţei de închidere;
- corespondenţã cu entitatea/structura auditata.
Secţiunea C - Documentaţia misiunii de audit public intern:
- strategii interne;
- reguli, regulamente şi legi aplicabile;
- proceduri de lucru;
- materiale despre entitatea/structura auditata (îndatoriri, responsabilitãţi, numãr de angajaţi, fişele posturilor, graficul organizaţiei, natura şi locaţia înregistrãrilor contabile);
- informaţii financiare;
- rapoarte de audit public intern anterioare şi externe
- informaţii privind posturile cheie/fluxuri de operaţii;
- documentaţia analizei riscului.
Secţiunea D - Supervizarea si revizuirea desfãşurãrii misiunii de audit public intern si a rezultatelor acesteia;
- revizuirea raportului de audit public intern;
- rãspunsurile auditorilor interni la revizuirea raportului de audit public intern.
b) Dosarul documentelor de lucru - cuprinde copii xerox a documentelor justificative, extrase din acestea, care trebuie sa confirme si sa sprijine concluziile auditorilor interni. Dosarul este indexat prin atribuirea de litere si cifre (E,F,G,...) pentru fiecare secţiune/obiectiv de audit din cadrul Programului de audit Indexarea trebuie sã fie simplã şi uşor de urmãrit.
8.4. Revizuirea
Revizuirea se efectueazã de cãtre auditorii interni, înainte de întocmirea proiectului Raportului de audit public intern, pentru a se asigura ca documentele de lucru sunt pregãtite in mod corespunzãtor.
8.5. Pãstrarea si arhivarea dosarelor de audit public intern
Dosarele de audit public intern sunt proprietatea entitãţii publice şi sunt confidenţiale. Ele trebuie pãstrate pânã la îndeplinirea recomandãrilor din raportul de audit public intern, dupã care se arhiveazã în concordanţã cu reglementãrile legale privind arhivarea.
8.6. Şedinţa de închidere a intervenţiei la fata locului are drept scop prezentarea opiniei auditorilor interni, a recomandãrilor finale din proiectul Raportului de audit public intern si a calendarului de implementare a recomandãrilor. Se întocmeşte o minuta a şedinţei de închidere.
9. Raportul de audit public intern
9.1. Elaborarea proiectului de Raport de audit public intern (raport intermediar)
In elaborarea proiectului Raportului de audit public intern trebuie sa fie respectate urmãtoarele cerinţe:
a) constatãrile trebuie sa aparţinã domeniului/obiectivelor misiunii de audit public intern si sa fie susţinute prin documente justificative corespunzãtoare;
b) recomandãrile trebuie sã fie în concordantã cu constatãrile şi sa determine reducerea riscurilor potenţiale;
c) raportul trebuie sa exprime opinia auditorului intern, bazata pe constatãrile efectuate;
d) se întocmeşte pe baza FIAP-urilor,
In redactarea proiectului Raportului de audit public intern, trebuie sa fie respectate urmãtoarele principii:
a) constatãrile trebuie sa fie prezentate într-o manierã pertinenta si incontestabilã;
b) evitarea utilizãrii expresiilor imprecise (se pare, în general, uneori, evident), a stilului eliptic de exprimare, limbajului abstract;
c) promovarea unui limbaj cât mai uzual şi a unui stil de exprimare concret;
d) evitarea tonului polemic, jignitor, tendenţios;
e) ierarhizarea constatãrilor (numai cele importante vor fi prezentate în sinteza sau la concluzii);
f) evidenţierea aspectelor pozitive şi a îmbunãtãţirilor constatate de la ultima misiune de audit public intern.
9.2. Structura proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul Raportului de audit public intern trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern;
b) date de identificare a misiunii de audit public intern (baza legalã, ordinul de serviciu, echipa de auditare, unitatea/structura organizatoricã auditatã, durata acţiunii de auditare, perioada auditatã);
c) modul de desfãşurare a acţiunii de audit intern (sondaj/exhaustiv, documentare; proceduri, metode si tehnici utilizate; documente/materiale examinate; materiale întocmite în cursul acţiunii de audit public intern);
d) constatãri efectuate;
e) concluzii şi recomandãri;
f) documentaţia-anexã (notele explicative; note de relaţii; situaţii, acte, documente şi orice alt material probant sau justificativ).
9.3. Transmiterea proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul de Raport de audit public intern se transmite la structura auditatã, iar aceasta poate trimite in maxim 15 zile de la primire punctele sale de vedere. Punctele de vedere primite trebuie analizate de cãtre auditorii interni.
9.4. Reuniunea de conciliere
In termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, auditorii interni organizeazã reuniunea de conciliere cu structura auditata in cadrul cãreia se analizeazã constatãrile si concluziile in vederea acceptãrii recomandãrilor formulate. Se întocmeşte o minutã privind desfãşurarea reuniunii de conciliere.
9.5. Elaborarea Raportului de audit public intern
Raportul de audit public intern trebuie sã includã modificãrile discutate şi convenite din cadrul reuniunii de conciliere. Raportul de audit public va fi însoţit de o sinteza a principalelor constatãri şi recomandãri.
Şeful compartimentului de audit public intern trebuie sa informeze UCAAPI sau organul ierarhic imediat superior despre recomandãrile care nu au fost avizate de conducãtorul entitãţii publice. Aceste recomandãri vor fi însoţite de documentaţia de susţinere.
9.6. Difuzarea Raportului de audit public intern
Seful compartimentului de audit public intern trimite Raportul de audit public intern, finalizat, împreuna cu rezultatele concilierii si punctul de vedere al entitãţii/structurii auditate conducãtorului entitãţii publice care a aprobat misiunea, pentru analiza si avizare:
Pentru instituţia publica mica, Raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducãtorului acesteia.
Dupã avizarea recomandãrilor cuprinse in Raportul de audit public intern, acestea vor fi comunicate structurii auditate.
Curtea de Conturi are acces la Raportul de audit public intern în timpul verificãrilor pe care le efectueazã.
10. Urmãrirea recomandãrilor
Obiectivul acestei etape este asigurarea ca recomandãrile menţionate in Raportul de audit public intern sunt aplicate întocmai, in termenele stabilite, in mod eficace si ca, conducerea a evaluat riscul de neaplicare a acestor recomandãri.
Structura auditata trebuie sa informeze compartimentul de audit public intern asupra modului de implementare a recomandãrilor.
10.1. Responsabilitatea structurii auditate
Responsabilitatea structurii auditate in aplicarea recomandãrilor consta in:
- elaborarea unui plan de acţiune, insotit de un calendar privind indeplinirea acestuia;
- stabilirea responsabililor pentru fiecare recomandare;
- punerea în practicã a recomandãrilor;
- comunicarea periodicã a stadiului progresului acţiunilor;
- evaluarea rezultatelor obţinute.
10.2. Responsabilitatea compartimentului de audit public intern
Compartimentul de audit public intern verifica si raporteazã la UCAAPI sau la organul ierarhic imediat superior, dupã caz, asupra progreselor înregistrate in implementarea recomandãrilor.
Compartimentul de audit public intern va comunica conducãtorului entitãţii publice stadiul implementãrii recomandãrilor.
11. Supervizarea misiunii de audit public intern
Şeful compartimentului de audit public intern este responsabil cu supervizarea tuturor etapelor de desfãşurare a misiunii de audit public intern.
Scopul acţiunii de supervizare este de a asigura ca obiectivele misiunii de audit public intern au fost atinse in condiţii de calitate, astfel:
a) oferã instrucţiunile necesare (adecvate) derulãrii misiunii de audit;
b) verifica executarea corecta a programului misiunii de audit;
c) verifica existenta elementelor probante;
d) verifica daca redactarea raportului de audit public intern, atât cel intermediar cat si cel final, este exacta, clara, concisa si se efectueazã in termenele fixate.
In cazul în care şeful compartimentului de audit public intern este implicat în misiunea de audit, supervizarea este asigurata de un auditor intern desemnat de acesta. Schema derulãrii misiunii de audit vizând etape, proceduri, documente precum si formularele folosite in cadrul misiunilor de audit (modul de întocmire precum si persoanele implicate) sunt prezentate in anexele 1 si respectiv 2 la prezentele norme.
CARTA AUDITULUI INTERN
A. ROLUL ŞI OBIECTIVELE AUDITULUI PUBLIC INTERN
1. Rolul auditului intern
Carta auditului intern fixeazã drepturile şi obligaţiile auditorilor interni şi urmãreşte:
- sã informeze despre obiectivele şi metodele de audit;
- sã clarifice misiunea de audit;
- sã fixeze regulile de lucru între auditor şi auditat;
- sã promoveze regulile de conduitã.
Auditul public intern, conform Legii privind auditul public intern, este definit ca activitate funcţional independentã şi obiectivã, care dã asigurãri şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfecţionând activitãţile entitãţii publice. Ajutã entitatea publicã sã-şi îndeplineascã obiectivele printr-o abordare sistematicã şi metodicã, care evalueazã şi îmbunãtãţeşte eficienta şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare.
Auditul public intern nu trebuie sã fie confundat cu controlul intern.
Controlul intern, conform Legii privind auditul public intern, reprezintã ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entitãţii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în concordantã cu obiectivele acesteia şi reglementãrile legale, în vederea asigurãrii administrãrii fondurilor în mod economic, eficient şi eficace. Include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele şi procedurile.
Rolul auditului public intern este de a contribui la buna şi efectiva gestiune a fondurilor publice.
Aportul compartimentului de audit public intern constã în promovarea unei culturi privind realizarea unui management efectiv şi eficient în cadrul entitãţii publice.
Misiunea compartimentului de audit public intern este de a audita sistemele de control din cadrul entitãţii publice în scopul de a evalua eficacitatea şi performanta structurilor funcţionale în implementarea politicilor, programelor şi acţiunilor în vederea îmbunãtãţirii continue a acestora.
2. Obiectivele auditului intern
2.1. Obiectivele compartimentului de audit public intern
Obiectivele compartimentului de audit public intern sunt:
- de a ajuta entitatea publicã atât în ansamblul cât şi structurile sale prin intermediul opiniilor şi recomandãrilor;
- sã gestioneze mai bine riscurile;
- sã asigure o mai bunã administrare şi pãstrare a patrimoniului;
- sã asigure o mai bunã monitorizare a conformitãţii cu regulile şi procedurile existente;
- sã asigure o evidenţã contabilã şi un management informatic fiabile şi corecte;
- sã îmbunãtãţeascã calitatea managementului, a controlului şi auditului intern;
- sã îmbunãtãţeascã eficienţa şi eficacitatea operaţiilor.
2.2. Obiectivele misiunii de audit public intern
Unei misiuni de audit i se pot atribui douã obiective principale:
- asigurarea conformitãţii procedurilor şi a operaţiunilor cu normele juridice - auditul de regularitate;
- evaluarea rezultatelor privind obiectivele urmãrite şi examinarea impactului efectiv - auditul de performantã.
B. STATUTUL COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN
Compartimentul de audit public intern functioneazã în subordinea directã a conducãtorului entitãţii publice, exercitând o funcţie distinctã şi independentã de activitãţile entitãţii publice. Prin atribuţiile sale compartimentul de audit public intern nu trebuie sã fie implicat în elaborarea procedurilor de control intern.
3. Atribuţiile compartimentului de audit public intern
Atribuţiile compartimentului de audit public intern sunt:
a) elaboreazã norme metodologice specifice entitãţii publice in care îşi desfãşoarã activitatea, cu avizul UCAAPI sau cu avizul organului ierarhic superior in cazul entitãţilor publice subordonate;
b) elaboreazã proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectueazã activitãţi de audit public intern pentru a evalua dacã sistemele de management financiar şi control ale entitãţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţã şi eficacitate;
d) informeazã UCAAPI despre recomandãrile neînsuşite de cãtre conducãtorul entitãţii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raporteazã periodic asupra constatãrilor, concluziilor şi recomandãrilor rezultate din activitãţile sale de audit;
f) elaboreazã raportul anual al activitãţii de audit public intern;
g) in cazul identificãrii unor iregularitãţi sau posibile prejudicii, raporteazã imediat conducãtorului entitãţii publice şi structurii de control intern abilitate.
C. PRINCIPIILE APLICABILE COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN SI AUDITORULUI INTERN
4. Independenţã şi obiectivitate
Activitatea de audit public intern nu trebuie sã fie supusã ingerinţelor (imixtiunilor) externe începând de la stabilirea obiectivelor auditabile, realizarea efectivã a lucrãrilor şi pânã la comunicarea rezultatelor acesteia.
Conducãtorul compartimentului de audit public intern din cadrul Ministerului Sãnãtãţii este numit/destituit de cãtre ministru cu avizul UCAAPI. Conducãtorii compartimentelor de audit public intern ai unitãţilor din structura Ministerului Sãnãtãţii conduse de ordonatori secundari şi terţiari de credite sunt numiţi/destituiţi în condiţiile legii de conducãtorii unitãţilor respective cu avizul organului ierahic superior.
Persoanele care sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv, cu conducãtorul entitãţii publice, nu pot fi auditori interni în cadrul aceleiaşi entitãţi publice.
Auditorii interni nu pot fi desemnaţi sã efectueze misiuni de audit public intern la o structurã/entitate publicã dacã sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv, cu conducãtorul acesteia sau cu membrii organului de conducere colectivã.
Auditorii interni nu trebuie implicaţi în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pe care în mod potenţial le pot audita şi nici în elaborarea şi implementarea sistemelor de control intern ale entitãţilor publice.
Auditorii interni care au responsabilitãţi în derularea programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeanã, nu trebuie implicaţi în auditarea acestor programe.
Auditorilor interni nu trebuie sã li se încredinţeze misiuni de audit public intern în sectoarele de activitate în care aceştia au deţinut funcţii sau au fost implicaţi în alt mod. Aceastã interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 3 ani.
5. Competentã şi conştiinţã profesionalã
Pregãtirea şi experienţa auditorilor interni constituie un element esenţial în atingerea eficacitãţii activitãţii de audit.
Compartimentul de audit public intern trebuie sã dispunã de toatã competenţa şi experienţa necesarã în realizarea misiunilor de audit
Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern vor fi încredinţate acelor persoane cu o pregãtire şi experienţa corespunzãtoare nivelului de complexitate al sarcinii.
In scopul auditãrii unor proceduri specifice, pot fi contractate servicii de expertizã/consultanţã din afara entitãţii publice, iar lucrãrile vor fi supervizate de cãtre compartimentul de audit public intern contractant.
Compartimentul de audit public intern trebuie sã dispunã de metodologii şi sisteme IT moderne, de metode de analizã analiticã, eşantioane statistice şi instrumente de control a sistemelor informatice.
Sunt necesare organizarea unor sisteme de pregãtire profesionalã iniţialã şi permanentã. In acest sens auditorii interni au obligaţia de a participa la activitãţi de pregãtire profesionalã cel puţin 15 zile pe an.
6. Exercitarea unei activitãţi normate
Compartimentul de audit public intern va elabora norme metodologice proprii în conformitate cu Normele metodologice generale referitoare la exercitarea auditului public intern.
7. Programul de asigurare şi îmbunãtãţire a calitãţii
Şeful compartimentului de audit public intern trebuie sã elaboreze un program de asigurare şi îmbunãtãţire a calitãţii sub toate aspectele activitãţii de audit public intern. Programul trebuie sã asigure cã normele, instrucţiunile şi codul etic sunt respectate de auditorii interni şi de compartimentele de audit public intern.
Auditul public intern necesitã adaptarea unui proces permanent de supraveghere şi evaluare a eficacitãţii globale a programului de calitate. Acest proces trebuie sã permitã evaluãri interne şi externe.
7.1. Evaluarea internã
Evaluarea internã presupune atât controale permanente privind buna funcţionare a auditului public intern cât şi controale periodice efectuate de cãtre auditorii înşişi (autoevaluare).
Şeful compartimentului de audit public intern examineazã eficacitatea normelor interne de audit pentru a verifica dacã procedurile de asigurare a calitãţii a misiunilor de audit sunt aplicate în mod satisfãcãtor, garantând calitatea rapoartelor de audit
Evaluarea internã va permite depistarea insuficienţelor şi va întreprinde îmbunãtãţirile necesare unei derulãri corespunzãtoare a viitoarelor misiuni de audit şi de a planifica activitãţi de perfecţionare profesionalã.
7.2. Evaluarea externã este exercitatã de cãtre UCAAPI prin:
- verificarea respectãrii normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita eticã a auditorului intern; UCAAPI poate iniţia mãsurile corective necesare în colaborare cu conducãtorul entitãţii publice în cauzã:
- avizarea de cãtre UCAAPI a numirii/destituirii şefilor compartimentelor de audit public intern din entitãţile publice.
D. METODOLOGIE
8. Planul anual de audit public intern
Proiectul planului de audit public intern se elaboreazã de cãtre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluãrii riscului asociat diferitelor structuri, activitãţi, programe/proiecte sau operaţiuni, precum şi prin preluarea sugestiilor conducãtorului entitãţii publice, prin consultare cu entitãţile publice ierarhic superioare, ţinând cont de recomandãrile Curţii de Conturi.
Conducãtorul entitãţii publice aprobã anual proiectul planului de audit public intern.
Auditorul intern desfãşoarã audituri ad-hoc, respectiv misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern.
9. Condiţiile necesare pentru realizarea misiunilor de audit public intern
9.1. Accesul auditorilor interni la informaţii şi documente
Compartimentul de audit public intern are acces sau poate solicita toate datele şi informaţiile utile şi probante (inclusiv cele în format electronic) pe care le considerã relevante pentru scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern utilizând principiul circuitului auditului (pista de audit).
Reprezentanţilor autorizaţi ai Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene li se asigurã drepturi similare celor prevãzute pentru auditorii interni, cu scopul protejãrii intereselor financiare ale Uniunii Europene. Aceştia trebuie sã fie împuterniciţi în acest sens printr-o autorizaţie scrisã, care sã le ateste identitatea şi poziţia, precum şi printr-un document care sã indice obiectul şi scopul controlului sau inspecţiei la faţa locului.
9.2. Relaţiile cu entitatea auditata, obiectul auditului
9.2.1. Contactarea responsabililor entitãţii auditate
Responsabilul entitãţii este informat înainte de misiune cu privire la data de intervenţie a auditului şi a conţinutului sãu, definite într-un ordin de serviciu.
9.2.2. Realizarea misiunii la fata locului
Auditul trebuie sã fie realizat într-un climat de încredere, asigurat prin însuşi rolul auditului public intern, care în esenţã vizeazã îmbunãtãţirea funcţionãrii entitãţii şi rãspunde intereselor acesteia. La aceasta contribuie atât şedinţa de deschidere cât şi transmiterea cartei de audit public intern.
Şedinţa de deschidere permite prezentarea obiectului misiunii, definirea condiţiilor sale materiale, stabilirea întâlnirilor şi a contactelor, şi diminuarea perturbãrilor în funcţionarea entitãţii.
9.2.3. Transmiterea rezultatelor
Constatãrile şi recomandãrile sunt aduse la cunoştinţa entitãţii auditate pe mãsura obţinerii acestora, dacã ele prezintã importanţã. Rãspunsurile responsabililor entitãţii reprezintã un element de validare şi de corectare pentru auditor, fãrã a fi necesar sã se aştepte finalizarea raportului, Acestea pot sã determine corectarea aprecierii auditului şi reorientarea cercetãrilor sale.
Fiecare misiune duce la organizarea unei reuniuni de încheiere, la faţa locului, prin care se realizeazã informarea responsabililor entitãţii auditate asupra observaţiilor principale relevante, validarea acestor observaţii şi aplicarea primelor mãsuri corective de cãtre cei interesaţi
Proiectul de audit public intern se transmite la structura auditatã. Aceasta poate trimite în maxim 15 zile de la primirea raportului, punctele sale de vedere, care vor fi analizate de auditorii interni.
În termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, compartimentul de audit public intern organizeazã reuniunea de conciliere cu structura auditatã, în cadrul cãreia se analizeazã constatãrile şi concluziile în vederea acceptãrii recomandãrilor formulate.
Şeful compartimentului de audit public intern trimite raportul de audit public intern, finalizat, împreunã cu rezultatele concilierii, conducãtorului entitãţii publice care a aprobat misiunea, pentru analizã şi avizare. Pentru instituţia publicã micã, raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducãtorului acesteia. Dupã avizare recomandãrile cuprinse în raportul de audit public intern vor fi comunicate structurii auditate.
9.2.4. Urmãrirea misiunilor de audit
Reuniunea de conciliere fixeazã modalitãţile de aplicare a recomandãrilor.
Responsabilul entitãţii auditate trebuie sã propunã planul de acţiune însoţit de un calendar de implementare. În cursul reuniunii de conciliere acestea sunt analizate şi acceptate de comun acord.
Responsabilul entitãţii auditate asigurã urmãrirea aplicãrii planului de acţiune. El îl informeazã pe auditor periodic în privinţa acestui lucru.
E. REGULI DE CONDUITA
Auditorul are acces la toate datele în cadrul misiunii sale si trebuie sã respecte secretul profesional în ceea ce priveşte informaţiile colectate.
Auditorul exercitã o funcţie de evaluare independentã, care sã concretizeazã în recomandãri.
Auditorul trebuie sã respecte codul privind conduita eticã.
Auditorul trebuie sã semnaleze imediat, pe linie ierarhicã, fraudele de orice tip şi neregulile grave care fac obiectul auditului.
Auditorul trebuie sã comunice rezultatele muncii sale (constatãrile şi recomandãrile) responsabilului entitãţii auditate.
Raportul de audit este supervizat, înainte de difuzarea sa, de cãtre responsabilul misiunii de audit sau, în lipsa acestuia, de cãtre un auditor care nu a participat la misiune. Aceasta se asigurã ca constatãrile şi informaţiile probante sunt validate.
Auditatul are drept de rãspuns la constatãrile şi recomandãrile prezentate în raport, în acest sens, el are la dispoziţie un termen de 15 zile.
ANEXA 1
┌──────────┐
│ MINISTRU │ ┌───────────────────────────────┐
└────┬─────┘ ┌──┤DIRECTIA GENERALA FARMACEUTICA,│
│ │ │ INSPECTIA DE FARMACIE SI │
┌────────────────────┐ │ │ │ APARATURA MEDICALA │
│ CABINETUL │ ├────────┤ └───────────────────────────────┘
│ MINISTRULUI ├────┤ │ ┌───────────────────────────────┐
│ Consilieri │ │ │ │DIRECTIA RESURSE UMANE, FORMARE│
│Consilier Diplomatic│ │ ├──┤PROFESIONALA, CONCURSURI SI │
└────────────────────┘ │ │ │ EXAMENE │
│ │ └───────────────────────────────┘
│ │ ┌───────────────────────────────┐
│ └──┤ AUDIT INTERN │
│ └───────────────────────────────┘
┌─────────────────┬─────────┼──────────────────┬─────────────────┐
┌─────┴─────┐ ┌─────┴─────┐ │ ┌─────┴─────┐ ┌──────┴─────┐
│SECRETAR DE│ │SECRETAR DE│ │ │SECRETAR DE│ │SECRETAR DE │
│ STAT │ │ STAT │ │ │ STAT │ │ STAT │
└─────┬─────┘ └──┬────────┘ │ └─────┬─────┘ └────────────┘
│ │ ┌──────────┴───────────┐ │ .
│ │ │ SECRETAR GENERAL │ │ .
│ │ │ ═══════════════════ │ │ .
│ │ │ Secretar General │ │ .
│ │ │ Adjunct │ │ .
│ │ └──────────┬───────────┘ │ .
│ │ V │ .
│ .............│.........<.....>...............│.............. .
│ . │ . . │ . .
│ . │ . . │ . .
┌────┴────┐ ┌───┴───┐ ┌───┴────┐ . . . .
│ │ │ │ │ │ . G .
┌┴┐ ┌──┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ . . . .
│A├──┤A1│ │B│ │C│ │D│ │E│ │F│
└─┘ └──┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘
A = DIRECTIA GENERALA ASISTENTA MEDICALA
A1= DIRECTIA STRATEGIE SI STRUCTURI SANITARE
B = DIRECTIA GENERALA SANATATE PUBLICA SI INSPECTIA SANITARA
DE STAT
C = DIRECTIA GENERALA PENTRU INTEGRARE EUROPEANA SI RELATII
INTERNATIONALE
D = DIRECTIA GENERALA BUGET SI ACHIZITII
E = DIRECTIA RELATII CU PUBLICUL, MASS-MEDIA SI ADMINISTRATIV
F = DIRECTIA RELATII CU PARLAMENTUL, LEGISLATIE SI CONTENCIOS
H = CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
┌─────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│ Şeful Compartimentului │1. Repartizeazã sarcinile de serviciu pe fiecare │
│ de audit public intern │auditor in parte; │
│ │2. Întocmeşte Ordinul de serviciu pe baza planului │
│ │anual de audit public intern. │
├─────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ │3. Aloca un numãr Ordinului de serviciu; │
│Personalul de secretariat│4. Asigura copii ale Ordinului de serviciu fiecãrui│
│ │ membru al echipei de audit │
├─────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Iau la cunoştinţa de Ordinul de serviciu si │
│ Auditorii │de sarcinile repartizate. │
└─────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │ 1. Completeazã Declaraţia de Independentã - Model A02; │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Şeful de serviciu │2. Verifica Declaraţia de Independentã; │
│ │3. Identifica incompatibilitatea semnalatã de cãtre │
│ │auditori şi stabileşte modalitatea in care aceasta poate │
│ │fi atenuata; │
│ │4. Aprobã Declaraţiile de Independentã; │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Indosariazã Declaraţia de independenta in dosarul │
│ │de audit; │
│ │6. Dacã în timpul misiunii apare o incompatibilitate │
│ │realã sau presupusa, informeazã de urgenta conducerea. │
└──────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Incompatibilitãţi │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──┬──┤
│In legãtura cu entitatea/structura auditata ....... │Da│Nu│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi avut/aveţi vreo relaţie oficiala, financiarã sau personalã cu │ │ │
│cineva care ar putea sã vã limiteze mãsura în care puteţi sã vã │ │ │
│interesaţi, sã descoperiţi sau sã constataţi slãbiciuni de audit │ │ │
│în orice fel? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveţi idei preconcepute faţã de persoane, grupuri, organizaţii sau │ │ │
│obiective care ar putea sã vã influenţeze în misiunea de audit? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi avut/aveţi funcţii sau aţi fost/sinteti implicat(a) in ultimii │ │ │
│3 ani intr-un alt mod in activitatea entitãţii/structurii ce va │ │ │
│fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveţi responsabilitãţi in derularea programelor si proiectelor │ │ │
│finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeana? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi fost implicat in elaborarea si implementarea sistemelor de control │ │ │
│ale entitãţii/structurii ce urmeazã a fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Sinteti sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv │ │ │
│cu conducãtorul entitãţii/structurii ce va fi auditata sau cu membrii │ │ │
│organului de conducere colectiva? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveţi vreo legãturã politicã, socialã care ar rezulta dintr-o fostã │ │ │
│angajare sau primirea de redevente de la vreun grup anume, sau │ │ │
│organizaţie sau nivel guvernamental? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi aprobat înainte facturi, ordine de plata, şi alte instrumente de │ │ │
│plata pentru entitatea/structura ce va fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi ţinut anterior contabilitatea la entitatea/structura ce va fi │ │ │
│auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveţi vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la │ │ │
│entitatea/structura ce va fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Dacã în timpul misiunii de audit, apare orice incomptibilitate │ │ │
│personalã, externã sau organizaţionalã care ar putea sã vã afecteze │ │ │
│abilitatea dvs. de a lucra şi a face rapoartele de audit imparţiale, │ │ │
│notificaţi şeful Compartimentului de audit public intern de urgenta? │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──┴──┘
┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pregãtesc adresa de notificare cãtre pãrţile │
│ │interesate in vederea transmiterii acesteia cu 15 zile │
│ │inainte de declanşarea misiunii de audit public intern; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Verifica adresa de notificare; │
│Compartimentului │3. Semneazã adresa de notificare; │
│de audit │ │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Personalul de │4. Aloca un numar adresei de notificare si o transmite │
│secretariat │entitãţii/structurii auditate; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Includ domeniile de interes (dacã se │
│Auditorii │comunicã) în programul de audit; │
│ │6. Îndosarieaza copia adresei de notificare in │
│ │dosarul permanent. │
└───────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Identifica legile si regulamentele aplicabile │
│ │entitãţii/structurii auditate; │
│ │2. Obţin organigrama, regulamentele de funcţionare, │
│ │fise ale posturilor, proceduri scrise ale │
│ │entitãţii/structurii auditate; │
│ │3. Identifica personalul responsabil; │
│ │4. Identifica circuitul documentelor; │
│ │5. Obţin exemplare ale rapoartelor de audit anterioare; │
│ │6. Aduna date statistice asupra performantei pentru │
│ │a-i sprijini in faza de analiza a riscului; │
│ │7. Se familiarizeazã cu activitatea entitãţii/structurii │
│ │auditate; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │8. Revede documentaţia; │
│Compartimentului │9. Organizeazã o şedinţa pentru identificarea │
│de audit public │obiectivelor auditabile si a criteriilor de analiza │
│intern │de risc. Reevalueazã stabilirea obiectivelor, a scopului │
│ │auditului si a metodologiei, dupã caz. │
└───────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Din activitatea desfãşurata in timpul colectãrii si │
│ │prelucrãrii informaţiilor, pregãtesc o lista centraliza- │
│ │toare a obiectelor auditabile; │
│ │2. Identifica ameninţãrile (riscurile) asociate acestor │
│ │operaţiuni/activitãţi; │
│ │3. Stabilesc criteriile de analiza a riscurilor; │
│ │4. Stabilesc ponderea fiecãrui criteriu al riscului; │
│ │5. Stabilesc nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu │
│ │utilizat; │
│ │6. Stabilesc punctajul total al criteriului utilizat; │
│ │7. Claseazã riscurile pe baza punctajelor totale obţinute; │
│ │8. Ierarhizeazã operaţiunile activitatilor ce urmeazã a │
│ │fi auditate, respectiv elaboreazã Tabelul puncte tari si │
│ │puncte slabe; │
│ │9. Transmit Tabelul puncte tari si puncte slabe si │
│ │constatãrile fãcute cãtre conducãtorul Compartimentului │
│ │de audit public intern; │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │10. Organizeazã o şedinţa pentru identificarea obiectivelor│
│Compartimentului │de audit si a criteriilor de analiza de risc. Reevalueazã │
│de audit public │stabilirea obiectivelor, a scopului auditului si a │
│intern │metodologiei, dupã caz; │
│ │11. Avizeazã Tabelul puncte tari si puncte slabe si Fisele │
│ │de Constatare si Analiza a Problemelor iniţiate pentru │
│ │fiecare control potenţial. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │12. Indosariaza Tabelul puncte tari si puncte slabe in │
│ │dosarul permanent, secţiunea C. │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────┬───────────┬──────────┬────────────────────────┬───────────────┐
│ Domeniul │ Obiective │ Riscuri │ Opinie │ Comentariu │
├────────────┼───────────┼──────────┼─────┬───────┬──────────┼───────────────┤
│ │ │ │ F/f │Conse- │Gradul de │ │
│ │ │ │ │cinţe │încredere │ │
├────────────┼───────────┼──────────┼─────┼───────┼──────────┼───────────────┤
└────────────┴───────────┼──────────┼─────┴───────┴──────────┴───────────────┘
┌─────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Controlul intern │Daca │
│este │ │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea si/sau personalul demonstreazã o atitudine │
│ │ necooperanta si nepasatoare cu privire la conformitate,│
│ │ pãstrarea dosarelor, sau reviziile externe. │
│ SLAB │● auditurile anterioare sau studiile preliminare au │
│ │ descoperit probleme deosebite. │
│ │● analiza dezvãluie ca nu sunt in funcţiune tehnici de │
│ │ control adecvate si suficiente. │
│ │● procedurile de control intern lipsesc sau sunt puţin │
│ │ utilizate. │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea si personalul demonstreazã o atitudine │
│ │ cooperanta cu privire la conformitate, pãstrarea │
│ │ dosarelor si reviziilor externe. │
│ │● Auditurile anterioare sau studiile preliminare au │
│ POTRIVIT │ descoperit anumite probleme, dar conducerea a luat │
│ │ masuri de remedire si a rãspuns satisfãcãtor la │
│ │ recomandãrile auditului. │
│ │● analiza arata ca sunt in funcţiune tehnici de control │
│ │ adecvate si suficiente. │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea si personalul demonstreazã o atitudine │
│ │ constructiva, existând preocuparea de a anticipa si │
│ │ înlãtura problemele. │
│ │● auditurile anterioare si studiile preliminare nu au │
│ PUTERNIC │ descoperit nici un fel de probleme. │
│ │● analiza arata ca sunt in funcţiune numeroase si │
│ │ eficiente tehnici de control intern. │
│ │● procedurile sunt bine susţinute de documente. │
└─────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │1. Pregatesc programul de audit, incluzând urmãtoarele │
│ Auditorii │elemente: │
│ │- obiectivele auditului; │
│ │- testãrile care se vor efectua; │
│ │- alte proceduri de audit si teste, dupã caz. │
│ │2. Pregãtesc o Nota cu urmãtoarele anexe: │
│ │ - colectarea si prelucrarea datelor; │
│ │ - tabelul "Puncte tari si puncte slabe"; │
│ │- programul preliminar al intervenţiilor la fata locului. │
├─────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. Organizeazã şedinţa de analiza. │
│Compartimentului │4. Verifica Nota si anexele acesteia. │
│de audit │5. Analizeazã si modifica dupã caz documentele prezentate. │
│ │6. Aproba Nota si anexele. │
├─────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Auditorii │7. Indosariaza programul de audit - Model A-03. │
│ │8. Utilizeazã programul de audit in efectuarea misiunii. │
└─────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────┬───────────────────┬──────┬─────────────┬──────────────────┐
│ │ │ │ Persoanele │Locul desfãşurãrii│
│ OBIECTIVE │Activitãţi │Durata│ implicate │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Tema generala │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ ......... │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiective: │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│A. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (A)│ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│B. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (B)│ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │1. Ordinul de │ │Conducãtorul │Entitatea publica │
│ │serviciu │ │Compartimen- │ │
│ │ │ │tului de │ │
│ │ │ │audit public │ │
│ │ │ │intern │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │2. Declaratia de │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │independenta │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │3. Notificarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiectivul A │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Colectarea si │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │prelucrarea │ │ │Entitatea auditata│
│ │informaţiilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 1 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 2 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ ......... │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │testelor │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Elaborarea │ │ │ │
│ │FIAP-urilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │adunarea dovezilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Constatarea si │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │raportarea │ │ │ │
│ │iregularitãţilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Întocmirea │ │ │ │
│ │Formularului de │ │ │ │
│ │constatare si │ │ │ │
│ │raportare a │ │ │ │
│ │iregularitãţilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │documentelor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiectivul B │Colectarea si │ │ Auditorii │Entitatea publica/│
│ │prelucrarea │ │ │Entitatea auditata│
│ │informaţiilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 1 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 2 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ ............ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │testelor │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │elaborarea │ │ │ │
│ │FIAP-urilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │adunarea │ │ │ │
│ │dovezilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Constatarea si │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │raportarea │ │ │ │
│ │iregularitãţilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Întocmirea │ │ │ │
│ │Formularului de │ │ │ │
│ │constatare si │ │ │ │
│ │raportare a │ │ │ │
│ │iregularitãţilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │documentelor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │4. Şedinţa de │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │inchidere │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │5. Elaborarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │Proiectului │ │ │ │
│ │ de raport │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │6. Transmiterea │ │Conducãtorul │Entitatea publica │
│ │Proiectului de │ │Compartimen- │ │
│ │raport │ │tului de │ │
│ │ │ │audit public │ │
│ │ │ │intern │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │7. Reuniunea de │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │conciliere │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │8. Raportul de │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │audit final │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │9. Difuzarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │Raportului de │ │ │ │
│ │audit │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │10. Urmãrirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │recomandãrilor │ │ │ │
└────────────────┴───────────────────┴──────┴─────────────┴──────────────────┘
┌─────────────┬──────────────────┬───────────────┬────────────────┬───────────┐
│ Obiectivele │ Tipul verificãrii│ Locul testãrii│ Durata testãrii│ Auditorii │
├─────────────┼──────────────────┼───────────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────────┼──────────────────┼───────────────┼────────────────┼───────────┤
└─────────────┴──────────────────┴───────────────┴────────────────┴───────────┘
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │1. Contacteazã telefonic entitatea/structura auditata │
│ │pentru a stabili data întâlnirii. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Conducãtorul │2. Participa la desfãşurarea şedinţei de deschidere. │
│Compartimentului │ │
│de audit public │ │
│intern Auditorii │ │
│Reprezentanţii │ │
│entitãţii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │3. Întocmesc Minuta şedinţei de deschidere (Model B-02) │
│ │cu urmãtoarea structura: │
│ │A. Menţiuni generale │
│ │- tema misiunii de audit public intern; │
│ │- perioada auditata; │
│ │- numele celor care intocmesc Minuta şedinţei de deschidere; │
│ │- numele persoanei însãrcinate cu verificarea intocmirii │
│ │Minutei şedinţei de deschidere conform prezentei proceduri; │
│ │- lista participanţilor la şedinţa de deschidere cu │
│ │menţionarea numelui, funcţiei, direcţiei si a numãrului de │
│ │telefon. │
│ │B. Stenograma Şedinţei de deschidere: │
│ │- cuprinde redactarea in detaliu a dezbaterilor Şedinţei │
│ │ de deschidere. │
│ │4. Indosariaza Minuta Şedinţei de deschidere in dosarul │
│ │permanent - Model B-02 │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE DESCHIDERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-02 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Stenograma Şedinţei de deschidere │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │1. Efectueazã testãrile si procedurile stabilite in programul│
│ │de audit; │
│ │2. Apreciaza daca dovezile obţinute sunt suficiente, │
│ │relevante, competente si folositoare; │
│ │3. Colecteazã documente pentru toata misiunea de audit; │
│ │4. Eticheteazã si numeroteazã toate documentele; │
│ │5. Pregãtesc Fisele de Identificare si Analiza Problemelor; │
│ │6. La sfirsitul fazei de colectare a informaţiilor, │
│ │finalizeazã Fisele de Identificare si Analiza Problemelor; │
│ │7. Transmit Fisele de Identificare si Analiza Problemelor │
│ │şefului compartimentului de audit public intern; │
│ │8. Indosariaza documentele utilizate in cadrul │
│ │misiunii de audit. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │9. Analizeazã si aproba testele - Model A-04; │
│Compartimentului│10. Revede si aproba Fisele de Identificare si Analiza │
│de audit │Problemelor - Model A-05; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │11. Eticheteazã, numeroteazã si indosariaza testele - │
│ │Model A-04 si Fisele de Identificare si Analiza │
│ │Problemelor - Model A05- in dosarul permanent; │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
Model A-04
Entitatea publica
CHESTIONARUL - LISTA DE VERIFICARE
Denumirea misiunii de audit ......... Perioada supusa auditului
Întocmit de .... Data .....
Aprobat de ..... Data .....
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ Obiectivul 1 │
│ │
│ │
│ Sa evalueze eficienta si eficacitatea controalelor interne asupra │
│ operaţiunilor entitãţii/structurii auditate in urmãtorul ciclu │
│ de operaţiuni: │
│ - plaţi │
│ - contabilitate │
│ │
│ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────────────────────────────┬────┬────┬────────┐
│ ACTIVITATEA DE AUDIT │ DA │ NU │Auditori│
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│ PLAŢI │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│1. verificaţi daca exista proceduri scrise │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│2. verificaţi daca atribuirea responsabilitãţilor si │ │ │ │
│delegarea competentelor sunt declarate in proceduri │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│3. controlaţi daca angajaţii sunt informaţi │ │ │ │
│despre procedurile care se aplica │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│4. verificaţi daca procedurile asigura │ │ │ │
│separarea sarcinilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│5. verificaţi daca procedurile sunt aprobate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│6. verificaţi (daca procedurile sunt actualizate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│7. verificati daca operaţiile de control sunt │ │ │ │
│insotite de liste de verificare (check-list) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│8. apreciaţi calitatea listelor de verificare │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│9. verificaţi daca controalele efectuate au │ │ │ │
│fost formalizate (data, semnãtura) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│10. controlaţi conformitatea plaţii cu │ │ │ │
│procedurile privind cursul de schimb │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│11. urmariti plãţile cu extrasele de cont │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│12. urmãriţi plãţile in cartea mare │ │ │ │
│asigurandu-va ca sunt transcrie corect │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│13. revizuiţi procedurile referitoare la │ │ │ │
│plãţile care nu sunt efectuate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│14. verificaţi daca este stabilitã atribuirea │ │ │ │
│responsabilitãţilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│15. verificaţi daca procedurile asigura separarea │ │ │ │
│ responsabilitãţilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│16. verificaţi daca contabilul principal are o autoritate │ │ │ │
│ adecvata asupra angajaţilor din compartimentul contabil │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│17. verificaţi daca procedurile sunt aprobate: │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│18. verificaţi daca procedurile sunt actualizate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│19. verificaţi daca procedurile stabilesc si explica │ │ │ │
│ politica contabila si procedurile │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│20. verificaţi daca numai persoanele autorizate pot sa │ │ │ │
│modifice sau sa stabileascã noi politici sau proceduri │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│21. controlaţi ca procedurile de declaraţii sa includã: │ │ │ │
│a) planul de conturi insotit de explicaţii ale │ │ │ │
│operaţiunilor; │ │ │ │
│b) identificarea si descrierea principalelor inregistrari │ │ │ │
│contabile, intrãrile periodice; │ │ │ │
│c) identificarea posturilor care au autoritatea sa aprobe │ │ │ │
│ ca intrãrile sunt efectuate; │ │ │ │
│d) explicaţii pentru documentele si necesitãţile de │ │ │ │
│aprobare pentru diversele tipuri de tranzacţii periodice │ │ │ │
│si neperiodice si intrãrile in jurnal; │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│22. verificaţi pregãtirea si aprobarea funcţiilor pentru │ │ │ │
│intrãrile in jurnal pentru a controla ca ele sunt separate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│23. verificaţi ca toate intrãrile in jurnal sunt revãzute │ │ │ │
│si aprobate de cãtre persoanele competente la nivelurile │ │ │ │
│adecvate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│24. toate intrãrile in jurnal sunt explicate corespunzãtor │ │ │ │
│si justificate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│25. controalele efectuate sunt formalizate │ │ │ │
│(data si semnãtura) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│26. rapoartele financiare sunt pregãtite pentru │ │ │ │
│ perioadele contabile solicitate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│27. revedeti procedurile privind corectarea rapoartelor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│28. revizuiţi procedurile de inchidere │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│29. verificaţi daca fiecare cont bancar corespunde unui │ │ │ │
│cont in registre │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│30. revizuiţi cartea mare pentru a verifica daca │ │ │ │
│ tranzacţiile sunt trecute in contul corect │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│31. verificaţi sumele defalcate pe creditori si debitori │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│32. verificaţi daca cecurile din jurnal sunt trecute in │ │ │ │
│ordine numerica si daca cele care lipsesc sunt semnalate │ │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴────┴────┴────────┘
Model A-05
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Entitatea publica │
│ Tema misiunii de audit public intern: ........ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Numele auditorului: │
│ Data realizãrii: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ FIŞĂ DE IDENTIFICARE ŞI ANALIZĂ A PROBLEMEI │
│ Nr. ............... │
│ │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 1. Problema: ....................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 2. Constatari: ..................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 3. Cauze: .......................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 4. Consecinte: ..................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Recomandãri şi soluţii propuse: .................................. │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Intocmit de: │
│ Entitatea auditata Supervizat Pentru conformitate │
│ ............... ........... ..................... │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Raporteazã, cel mai târziu a doua zi, conducãtorului │
│ │Compartimentului de audit public intern orice iregularitate │
│ │constatatã prin transmiterea Formularului de constatare si │
│ │raportare a iregularitãţilor. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Informeazã in termen de 3 zile conducãtorul entitãţii │
│Compartiemntului│publice si structura de control abilitata pentru continuarea │
│de audit public │verificãrilor. │
│intern │ │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pe mãsura ce auditul progreseazã, eticheteazã si │
│ │numeroteazã toate documentele. │
│ │2. Apreciazã daca FIAP-urile si documentele de lucru │
│ │asigura un sprijin corespunzãtor pentru misiunea de audit │
│ │public intern. │
│ │3. Revizuiesc lucrãrile din punctul de vedere al conţinutului│
│ │si al formei si apreciazã daca FIAP-urile si documentele de │
│ │lucru pot trece testul de evidenta. │
│ │4. Efectueaza modificãrile necesare la documente. │
│ │5. Întocmesc Nota centralizatoare a documentelor de │
│ │lucru - Model C-02 │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Model C-02
Entitatea publica Entitatea auditata
NOTA CENTRALIZATOARE A DOCUMENTELOR DE LUCRU
Denumirea misiunii de audit .............
Perioada auditata ...................
Întocmit de .......... Data ............
┌────────────────┬────────────────────────┬─────────┬──────────┐
│ Constatarea │Documentul justificativ │ Exista │ Auditori │
│ │ ├────┬────┤ │
│ │ │ Da │ Nu │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ Secţiunea E │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ ............ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ Secţiunea F │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ ............ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │
└────────────────┴────────────────────────┴────┴────┴──────────┘
Auditori,
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Secretariatul │1. Planifica şedinţa de inchidere │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Participa la desfãşurarea şedinţei de inchidere. │
│Compartimentului│Conducãtorii entitãţii/structurii auditate isi declara │
│de audit public │pãrerile lor in privinţa constatãrilor auditorilor, ale │
│intern │concluziilor si recomandãrilor, precum si a corecţiilor de │
│Auditorii │efectuat │
│Conducãtorii │ │
│entitãţii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │3. Fac rezumatul discuţiilor intr-o Minuta a şedinţei de │
│ │inchidere. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Cad de acord asupra modificãrilor raportului de audit, │
│Compartimentului│daca este nevoie. │
│de audit public │ │
│intern │ │
│Auditorii │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Pregãtesc acte suplimentare necesare pentru a justifica │
│ │modificãrile la raportul de audit. │
│ │6. Îndosariaza toate modificãrile aprobate la raportul de │
│ │audit, Minuta şedinţei de inchidere - Model B-03 si revãd │
│ │Proiectul de raport de audit. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE ÎNCHIDERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-03 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Concluzii: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Redacteaza Proiectul raportului de audit utilizând │
│ │formatul prezentat mai jos; │
│ │2. Indica pentru fiecare constatare din Proiectul raportului │
│ │de audit dovada corespunzatoare; │
│ │3. Transmite conducãtorului Compartimentului de audit │
│ │public intern Proiectul raportului de audit, împreuna cu │
│ │dovezile constatãrilor; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Analizeazã Proiectul raportului de audit; │
│Compartimentului│5. Stabileşte daca proiectul in întregime sau doar pãrţi din │
│de audit public │el, trebuie sa fie transmise la compartimentul juridic │
│intern │pentru revizuirea lui din punct de vedere juridic; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │6. Efectueaza schimbãrile propuse de cãtre conducãtorul │
│ │Compartimentului de audit public intern; │
│ │7. Indosariaza proiectul de raport de audit - Model A-07, │
│ │incluzând corecţiile aprobate de cãtre conducãtorul │
│ │Compartimentului de audit public intern. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Conducãtorul │1. Transmite Proiectul de raport de audit la │
│Compartimentului│entitatea/structura auditata. │
│de audit public │ │
│intern │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Entitatea/ │2. Analizeazã Proiectul de raport de audit. │
│structura │3. Solicita daca este cazul o Reuniune de conciliere. │
│auditata │4. Transmite punctul de vedere la Proiectul raportului de │
│ │audit in termen de 15 zile de la primirea Proiectului de │
│ │raport de audit. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Revãd rãspunsurile de la entitatea/structura auditata. │
│Conducãtorul │6. Discuta, daca este cazul, pregãtirea unei Reuniuni de │
│Compartimentului│conciliere. │
│de audit public │ │
│intern │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │7. Precizeazã in Raportul de audit aspectele reţinute din │
│ │punctul de vedere al entitatiti/structurii auditate, daca │
│ │este cazul. │
│ │8. Indosariaza punctul de vedere al entitãţii/structurii │
│ │auditate │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pregãtesc, in termen de 10 zile de la primirea punctului │
│ │de vedere de la entitatea/structura auditata, Reuniunea de │
│ │conciliere. │
│ │2. Informarea entitãţii/structurii auditate asupra locului │
│ │si datei Reuniunii de conciliere │
│ │3. Întocmesc o Minuta a Reuniunii de conciliere. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │4. Analizeazã constatãrile si concluziile din Proiectul │
│Entitatea/ │raportului de audit in vederea acceptãrii recomandãrilor │
│structura │formulate │
│auditata │ │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA REUNIUNII DE CONCILIERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-04 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Rezultatele concilierii: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Constata ca toate modificãrile aprobate la Proiectul de │
│ │raport sunt efectuate; │
│ │2. Finalizeazã raportul; │
│ │3. Constata daca lista de difuzare este completa si corecta. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Auditorii │1. Prezintã conducãtorului Compartimentului de audit public │
│ │intern documentele din dosarul permanent al misiunii de │
│ │audit public intern. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Oferã instrucţiunile necesare (adecvate) derulãrii │
│Compartimentului│misiunii de audit public intern; │
│de audit public │3. Verifica executarea corecta a Programului de audit │
│intern │public intern; │
│ │4. Verifica existenta elementelor probante; │
│ │5. Supervizeazã FIAP-urile; │
│ │6. Verifica daca redactarea Raportului de audit public │
│ │intern este exacta, clara, concisa; │
│ │7. Verifica daca Raportul de audit public intern este │
│ │elaborat la termenul fixat. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Proceduri:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Transmit Raportul de audit public intern, rezultatele │
│ │concilierii si punctul de vedere al entitãţii/structurii │
│ │auditate la conducãtorul Compartimentului de audit care a │
│ │aprobat misiunea de audit public intern. │
│ │2. Pentru instituţia publica mica Raportul de audit public │
│ │intern se transmite conducãtorului acesteia spre avizare. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. Semneazã si transmite Raportul de audit public intern │
│Compartimentului│conducãtorului entitãţii/structurii auditate. │
│de audit public │ │
│intern care a │ │
│aprobat misiunea│ │
│de audit │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Analizeazã si avizeazã Raportul de audit public intern. │
│entitãţii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Transmit entitãţii/structurii auditate recomandãrile │
│ │aprobate. │
│ │6. Transmit la UCAAPI sau la organul ierarhic superior o │
│ │informare despre recomandãrile care nu au fost avizate │
│ │insotita de documentaţia de susţinere. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Întocmesc Fisa de urmãrire a recomandãrilor; │
│ │2. Verifica implementarea recomandãrilor la termenele │
│ │stabilite; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Entitatea/ │3. Transmite auditorilor, la termenele stabilite, o Nota de │
│structura │informare cu privire la stadiul implementãrii recomandãrilor │
│auditata │din Raportul de audit public intern; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Transmite, la UCAAPI sau la organul ierarhic superior, │
│Compartimentului│stadiul progreselor inregistrate in implementarea │
│de audit public │recomandãrilor; │
│intern │5. Daca nu sunt respectate termenele de implementare, │
│ │informeazã conducãtorul entitãţii publice. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
Model A-08
Entitatea publica
FISA DE URMĂRIRE A RECOMANDĂRILOR
┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitatea publica │ Directia/Serviciul │ Sfârşit de lunã │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Entitatea/structura │ Misiunea de audit │ Raport de Audit nr. │
│ auditata │ public intern │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
├──────┬──────────────────┼──────┬───────┬──────────┼────────────────────────┤
│ Rec. │ Recomandarea │Imple-│Partial│Neimple- │Data planificata/ │
│ Nr. │ │mentat│Imple- │mentat │Data implementarii │
│ │ │ │mentat │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────┼───────┼──────────┼────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├──────┴──────────────────┴──────┼───────┴──────────┴────────────────────────┤
│ Instrucţiuni │ │
│ │ │
│ 1. Introduceti recomandãrile de│ Entitatea/structura auditata: │
│ audit dupã cum sunt prezentate│ │
│ in Raportul de audit. │ │
│ 2. Verificaţi coloana │ Data si semnãtura conducãtorului │
│ corespunzãtoare: implementat, │ │
│ parţial implementat, │ │
│ neimplementat │ │
│ 3. Introduceţi data planificata│ │
│ pentru implementare in │ │
│ Raportul de audit si data │ │
│ implementãrii │ Auditor: │
│ │ │
│ │ Data si semnãtura │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┘