Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 9 iunie 2017  de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 9 iunie 2017 de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 436 din 13 iunie 2017
──────────
    *) Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 419 din 9 iunie 2017, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 436 din 13 iunie 2017.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme metodologice au drept obiect stabilirea modului de aplicare a prevederilor Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Lege, cu privire la modalitatea de desfăşurare a şedinţelor de conciliere, precum şi modul de comunicare cu debitorul şi creditorii; tipurile onorariilor pentru administratorul procedurii şi lichidator, precum şi cuantumul minim şi maxim al acestor onorarii.

    ART. 2
    (1) În scopul îndeplinirii prevederilor art. 45 alin. (1) lit. d) din Lege, preşedintele comisiei de insolvenţă la nivel central emite decizie şi dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I şi pe pagina de internet a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului a criteriilor pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil în procedura de insolvenţă pe bază de plan de rambursare şi în procedura judiciară de insolvenţă prin lichidare de active.
    (2) În vederea determinării criteriilor pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, comisia de insolvenţă la nivel central se va raporta, inclusiv, la următoarele repere:
    a) valoarea coşului minim lunar de consum, stabilit în baza informaţiilor primite de la organismele competente, precum Institutul Naţional de Statistică şi/sau Institutul pentru Calitatea Vieţii;
    b) particularităţi de ordin financiar, structura pieţei forţei de muncă;
    c) valoarea minimă a cheltuielilor profesionale şi/sau de şcolarizare;
    d) preţul utilităţilor, al alimentelor şi produselor de bază;
    e) componenţa şi structura familiei debitorului, prin includerea în aceasta a persoanelor aflate în întreţinerea debitorului, a persoanelor cărora debitorul le prestează întreţinere şi a persoanelor care convieţuiesc cu debitorul sau care contribuie la prestarea întreţinerii;
    f) existenţa unor situaţii speciale de sănătate, integritate fizică, a unor dizabilităţi, în cazul debitorului ori persoanelor cărora le prestează întreţinere sau în cazul persoanei cu care convieţuieşte;
    g) cheltuielile minime legate de funcţionarea şi întreţinerea unui vehicul indispensabil, prin raportare la criteriile prevăzute de art. 3 pct. 2 lit. c) din Lege, dar şi la disponibilitatea şi costurile folosirii sistemului de transport public sau a unui mijloc de transport alternativ şi a costurilor asociate;
    h) cheltuielile minime determinate de creşterea, îngrijirea şi educarea copilului aflat în întreţinerea debitorului sau cu privire la care debitorul prestează întreţinere, prin raportare la diferitele stadii de dezvoltare ale acestuia;
    i) exigenţe minimale ale unei locuinţe convenabile, inclusiv cele prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) Comisiile de insolvenţă la nivel teritorial, administratorii procedurii şi lichidatorii pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice urmăresc în stabilirea, în concret, a cheltuielilor pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil pentru debitorul aflat în procedura insolvenţei criteriile generale aprobate de comisia de insolvenţă la nivel central.

    CAP. II
    Reguli privind procedura administrativă pe bază de plan de rambursare a datoriilor
    SECŢIUNEA 1
    Primele măsuri
    ART. 3
    În perioada de 30 de zile dintre notificarea creditorilor, în conformitate cu art. 13 alin. (4) din Lege, şi data emiterii deciziei de admitere în principiu a cererii de deschidere a procedurii insolvenţei potrivit art. 20 din Lege sau, după caz, data la care respingerea cererii de deschidere a procedurii insolvenţei rămâne definitivă, creditorii:
    a) transmit debitorului, la cererea acestuia, toate informaţiile necesare pentru ca acesta să poată completa cererea de deschidere a procedurii;
    b) depun diligenţe în vederea ajungerii la un acord cu debitorul de reeşalonare/restructurare a datoriilor, prin oferirea unor soluţii adecvate circumstanţelor individuale ale acestuia.


    ART. 4
    (1) În vederea deschiderii procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare a datoriilor, debitorul depune formularul tipizat reprezentând cererea de deschidere a procedurii insolvenţei, în formă scrisă, semnată şi datată, în original, împreună cu înscrisurile de care acesta înţelege să se folosească în copie, semnate de debitor pentru conformitate.
    (2) La cererea comisiei de insolvenţă, debitorul prezintă originalul înscrisurilor.
    (3) Cererea, însoţită de înscrisurile în susţinerea acesteia sau înscrisurile prevăzute de lege, poate fi depusă personal, la comisia de insolvenţă la nivel teritorial din judeţul în care îşi are domiciliul, reşedinţa sau reşedinţa obişnuită de cel puţin 6 luni, sau prin poştă, utilizând mijloace care să asigure confirmarea primirii sau pe e-mail cu semnătură electronică certificată.
    (4) Cererile anonime sau nesemnate, transmise prin orice mijloc, se clasează.

    ART. 5
    (1) În cererea de deschidere a procedurii insolvenţei, debitorul menţionează regimul matrimonial aplicabil.
    (2) Dacă are un alt regim matrimonial decât cel al comunităţii legale de bunuri, debitorul anexează la cererea de deschidere a procedurii de insolvenţă şi un extras din Registrul naţional notarial al regimurilor matrimoniale.

    ART. 6
    (1) Pentru soluţionarea cu celeritate a cererii, şedinţa de ascultare a debitorului se desfăşoară în termen de 5 zile de la data primirii cererii.
    (2) Comisia de insolvenţă comunică debitorului, prin orice mijloace de comunicare care asigură confirmarea primirii, data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei.
    (3) În aplicarea dispoziţiilor art. 14 alin. (3) şi (5) din Lege, în caz de neprezentare a debitorului în vederea ascultării prevăzute la art. 14 alin. (1) din Lege, precum şi în caz de nefurnizare a datelor şi/sau actelor ori informaţiilor solicitate sau neactualizarea formularului de cerere, comisia de insolvenţă stabileşte, în cazuri justificate, o nouă şedinţă de ascultare şi/sau un nou termen pentru transmiterea informaţiilor.
    (4) În cazul în care comisia de insolvenţă consideră necesar, se pot organiza mai multe şedinţe de ascultare a debitorului, cu respectarea termenului de soluţionare a cererii de deschidere a procedurii, prevăzut la art. 14 alin. (1) din Lege.
    (5) Dispoziţiile alin. (2) sunt aplicabile ori de câte ori comisia de insolvenţă dispune ascultarea debitorului.
    (6) În situaţiile în care debitorul este persoană cu handicap auditiv sau surdocecitate, ascultarea se realizează cu asigurarea unui interpret în limbaj mimicogestual.

    ART. 7
    (1) În vederea elaborării tabelului preliminar de creanţe, potrivit art. 23 alin. (1) din Lege, administratorul procedurii efectuează verificarea creanţelor, în baza informărilor transmise atât de creditori, cât şi de debitori, verificând inclusiv corectitudinea sumelor datorate de debitor, putând în acest scop să solicite, după caz, sprijinul experţilor sau al autorităţilor publice competente sau entităţilor de drept privat relevante, care vor transmite aceste informaţii administratorului procedurii de îndată, dar nu în mai mult de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
    (2) Creanţele exprimate sau consolidate în valută vor fi înregistrate în tabelul preliminar la valoarea lor în lei, la cursul Băncii Naţionale a României existent la data deschiderii procedurii insolvenţei, cu excepţia cazului în care legislaţia specială cuprinde prevederi diferite.

    ART. 8
    Planul de rambursare trebuie să fie fezabil, având în vedere perspectivele reale de redresare în raport cu posibilităţile şi circumstanţele aplicabile debitorului şi cu mijloacele financiare disponibile sau a căror realizare este rezonabil posibilă.

    ART. 9
    (1) În planul de rambursare a datoriilor se stabilesc măsurile privind locuinţa familiei debitorului, ţinând cont de criteriile emise de comisia de insolvenţă la nivel central şi de situaţia concretă a debitorului.
    (2) În cazul în care prin planul de rambursare se stabileşte că imobilul locuinţă al familiei urmează să fie valorificat pentru acoperirea pasivului, prin dare în plată sau vânzare, iar debitorul doreşte să rămână în locuinţă, comisia de insolvenţă stabileşte cuantumul chiriei, ţinând cont de disponibilităţile financiare ale debitorului, luându-se în considerare şi valoarea chiriei pentru locuinţele sociale din localitatea respectivă.

    ART. 10
    În planul de rambursare se stabileşte suma ce se propune a se plăti fiecărui creditor din suma totală datorată defalcată pe lună, stabilită în funcţie de procentul din valoarea totală a datoriilor, tranşele de plăţi, precum şi, dacă este cazul, măsuri de restructurare a datoriei sau alte măsuri care să conducă la redresarea financiară a debitorului şi ajungerea la un acord cu creditorii săi.

    ART. 11
    (1) Planul de rambursare se transmite comisiei de insolvenţă, de către administratorul procedurii, în vederea efectuării evaluării fezabilităţii acestuia.
    (2) Comisia de insolvenţă verifică fezabilitatea planului de rambursare în termen de 15 zile de la primirea acestuia şi transmite raportul de evaluare administratorului procedurii.
    (3) Pentru a evalua fezabilitatea planului de rambursare, comisia de insolvenţă verifică cel puţin:
    a) capacitatea debitorului de a respecta planul de rambursare raportat la bunurile şi veniturile urmăribile şi cuantumul datoriilor;
    b) cuantumul sumelor pe care debitorul consideră că le va putea plăti creditorilor săi.


    ART. 12
    Administratorul procedurii, primind raportul de evaluare întocmit de comisia de insolvenţă, notifică, de îndată, planul de rambursare şi evaluarea comisiei de insolvenţă creditorilor cunoscuţi, conform art. 25 alin. (6) din Lege, prin poştă sau prin alt mijloc de comunicare, care asigură confirmarea primirii.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Concilierea
    ART. 13
    (1) Şedinţele de conciliere se bazează pe cooperarea părţilor, respectând principiul bunei-credinţe în negocieri, astfel cum acesta este prevăzut de art. 1.183 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
    (2) Concilierea trebuie să servească exclusiv intereselor legitime ale părţilor.
    (3) Niciuna dintre părţile participante nu poate impune celorlalte părţi o soluţie.

    ART. 14
    (1) Şedinţele de conciliere au loc, de regulă, la sediul administratorului procedurii. Dacă este cazul, concilierea se poate desfăşura şi în alte locuri convenite de administratorul procedurii, debitor şi creditori.
    (2) Locul, data şi ora indicate pentru şedinţele de conciliere sunt stabilite şi comunicate astfel încât să nu împiedice debitorul şi creditorii de a-şi exercita dreptul de a participa la şedinţele de conciliere.
    (3) Comunicarea datei şi locului de desfăşurare a şedinţelor de conciliere se face de către administratorul procedurii prin orice mijloace de comunicare care să asigure confirmarea primirii.

    ART. 15
    (1) Administratorul procedurii conduce şedinţele de conciliere cu respectarea principiului bunei-credinţe şi cu asigurarea echilibrului între interesele debitorului şi ale creditorilor. El exprimă puncte de vedere şi formulează propuneri care să sprijine ajungerea la un acord între debitor şi creditorii săi.
    (2) Administratorul procedurii se asigură că desfăşurarea şedinţelor de conciliere se face într-o manieră care să asigure un echilibru între părţi şi că nu se exercită presiuni asupra debitorului, ţinând cont de faptul că debitorul se află într-o poziţie dezavantajată faţă de creditori, care dispun, în general, de expertiză tehnică, resurse umane şi financiare, precum şi de putere de negociere.

    ART. 16
    La începutul fiecărei şedinţe de conciliere, administratorul procedurii informează părţile prezente cu privire la numărul creditorilor care şi-au exprimat prin corespondenţă un punct de vedere asupra măsurilor cuprinse în planul de rambursare şi poziţia transmisă de aceştia, inclusiv poziţia debitorului/debitorilor.

    ART. 17
    (1) În cadrul şedinţelor de conciliere părţile îşi exprimă punctul de vedere asupra măsurilor cuprinse în planul de rambursare şi oferă soluţii pentru a se ajunge la un acord.
    (2) Administratorul procedurii îşi exprimă punctul de vedere asupra propunerilor şi poziţiilor părţilor şi propune soluţii pentru a se ajunge la un acord.

    ART. 18
    (1) Administratorul procedurii întocmeşte un proces-verbal pentru fiecare şedinţă de conciliere, care se semnează de administratorul procedurii şi de părţile prezente.
    (2) Procesul-verbal conţine, cel puţin, datele de identificare ale părţilor, data, ora şi locul desfăşurării şedinţei, menţiuni cu privire la verificarea îndeplinirii procedurilor de convocare a participanţilor, punctele de vedere prezentate, inclusiv cele care au fost transmise în scris, precum şi rezultatul şedinţei de conciliere.
    (3) La procesul-verbal se anexează tabelul cu creditorii prezenţi şi/sau lista cu creditorii care au transmis puncte de vedere.
    (4) Administratorul procedurii transmite debitorului şi creditorilor copii, certificate pentru conformitate, ale proceselor- verbale şi ale anexelor la acestea, prevăzute la alin. (3).

    ART. 19
    (1) Creditorii pot accepta planul de rambursare notificat conform art. 25 alin. (6) din Lege sau pot propune modificări ale acestuia, supuse spre aprobare debitorului şi administratorului.
    (2) În situaţia în care se propun modificări ale planului de rambursare, se continuă negocierile în cadrul şedinţelor de conciliere.

    ART. 20
    (1) Planul de rambursare rezultat în urma negocierilor se notifică tuturor creditorilor de către administratorul procedurii şi se supune la vot în condiţiile prevăzute de art. 28 din Lege până la împlinirea termenului prevăzut de art. 27 alin. (2) din Lege.
    (2) Notificarea include ziua, ora şi locul desfăşurării votului şi este transmisă cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de termenul fixat.

    ART. 21
    Fiecare dintre părţi suportă propriile cheltuieli efectuate cu participarea la şedinţele de conciliere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Alte aspecte procedurale ulterioare votării planului
    ART. 22
    (1) În cazul în care debitorul solicită instanţei confirmarea planului, conform art. 32 din Lege, acesta informează de îndată comisia de insolvenţă şi administratorul procedurii.
    (2) La solicitarea instanţei sesizate cu cererea debitorului de confirmare a planului de rambursare, comisia de insolvenţă transmite acesteia actele referitoare la procedură, de îndată, în copii certificate pentru conformitate cu originalul.

    ART. 23
    (1) Dacă debitorul nu a depus o cerere de confirmare a planului de rambursare a datoriilor, în termenul prevăzut de Lege, comisia de insolvenţă se desesizează, conform art. 33 alin. (1) din Lege, în termen de 30 de zile de la data comunicării către debitor a procesului-verbal prevăzut de art. 31 alin. (1) din Lege.
    (2) În cazul în care instanţa de judecată respinge cererea debitorului de confirmare a planului de rambursare a datoriilor, comisia de insolvenţă se desesizează, conform art. 33 alin. (2) din Lege, în termen de 10 zile de la data primirii hotărârii judecătoreşti definitive.
    (3) Decizia comisiei de insolvenţă se comunică, de îndată, administratorului procedurii.

    ART. 24
    (1) Comisia de insolvenţă verifică procesul-verbal de neaprobare a planului în termen de 7 zile de la primirea acestuia conform art. 31 alin. (1) şi (2) din Lege.
    (2) În cazul în care infirmă procesul-verbal întocmit de administratorul procedurii, comisia de insolvenţă îl retransmite de îndată administratorului procedurii, pentru reluarea votului asupra planului de rambursare sau, după caz, pentru completarea procesului-verbal.
    (3) În cazul în care confirmă procesul-verbal de neaprobare a planului, comisia de insolvenţă comunică debitorului, de îndată, procesul-verbal şi planul de rambursare neaprobat şi îl informează pe debitor cu privire la dreptul său de a cere instanţei de judecată fie confirmarea planului, fie deschiderea procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active, potrivit prevederilor art. 32 alin. (1) din Lege.

    ART. 25
    (1) În sensul art. 37 alin. (3) şi al art. 39 alin. (1) pct. 3 din Lege, administratorul procedurii, ulterior avizării, sesizează comisia de insolvenţă de îndată, cu privire la solicitarea debitorului de a contracta noi împrumuturi.
    (2) Comisia de insolvenţă analizează, de îndată, solicitarea debitorului, comunică răspunsul său debitorului şi îl informează pe administratorul procedurii, de îndată.

    ART. 26
    (1) În sensul art. 37 alin. (1) lit. g) din Lege, autorităţile publice ai căror reprezentanţi fac parte din comisia de insolvenţă, precum şi organismele profesionale pot organiza, gratuit sau la preţuri accesibile pentru debitor, periodic, cursuri/programe de educaţie financiară. Administratorul procedurii informează debitorul, în timp util, cu privire la desfăşurarea acestor cursuri.
    (2) Administratorul procedurii recomandă debitorului cursuri adecvate situaţiei financiare a acestuia şi de pregătirea sa profesională, ţinând cont şi de timpul necesar pentru participarea la cursuri.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Dispoziţii cu privire la administratorii procedurii
    ART. 27
    (1) Comisia de insolvenţă la nivel teritorial desemnează şi, dacă este cazul, înlocuieşte administratorul procedurii din Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, denumită în continuare Lista, în mod aleatoriu.
    (2) În vederea asigurării desemnării aleatorii, respectiv a înlocuirii, în acelaşi mod, a administratorului procedurii, comisia de insolvenţă la nivel central depune diligenţele necesare pentru dezvoltarea şi implementarea unei aplicaţii informatice în acest scop.

    ART. 28
    (1) În cazul schimbării competenţei teritoriale a administratorului procedurii, ca urmare a schimbării sediului profesional:
    a) administratorul procedurii informează comisia de insolvenţă la nivel teritorial cu privire la schimbarea sediului, cu cel puţin 30 de zile înainte;
    b) comisia de insolvenţă la nivel teritorial numeşte, de îndată, în mod aleatoriu, un nou administrator;
    c) ca urmare a informării transmise de comisie, administratorul procedurii predă noului administrator, de îndată, dosarele de insolvenţă, conform art. 40 alin. (4) din Lege;
    d) arhiva se administrează conform prevederilor legale şi normelor speciale ale corpurilor profesionale.

    (2) În cazul schimbării sediului profesional păstrându-se competenţa teritorială, administratorul procedurii informează comisia de insolvenţă la nivel teritorial cu privire la schimbarea sediului, cu cel puţin 7 zile înainte.
    (3) Corpurile profesionale îl pot sancţiona pe administratorul procedurii pentru neîndeplinirea obligaţiilor, conform normelor proprii.

    ART. 29
    Motivele temeinice, în sensul art. 15 alin. (4) din Lege, potrivit cărora administratorul procedurii desemnat poate refuza numirea sunt analizate de Comisia de insolvenţă de la caz la caz şi includ:
    a) situaţia în care persoana desemnată nu îşi poate exercita atribuţiile din motive medicale;
    b) situaţia în care persoana desemnată lipseşte justificat din localitatea în care îşi are sediul profesional pe o perioadă care nu îi permite să îşi exercite atribuţiile ce decurg din calitatea de administrator;
    c) orice caz de incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzute în reglementările specifice corpurilor profesionale.


    ART. 30
    Motive temeinice cu privire la înlocuirea administratorului procedurii, în sensul art. 40 alin. (1) din Lege, sunt analizate de comisia de insolvenţă de la caz la caz şi includ, pe lângă oricare dintre cazurile prevăzute la art. 29, şi următoarele situaţii:
    a) nerespectarea termenelor de realizare a unor acte de procedură;
    b) nerespectarea principiilor neutralităţii şi bunei-credinţe;
    c) neîndeplinirea sau îndeplinirea cu neglijenţă a activităţilor ce îi revin;
    d) suspendarea calităţii de membru al corpului profesional din care face parte sau încetarea deţinerii unei astfel de calităţi;
    e) nerespectarea altor obligaţii stabilite în sarcina sa de Lege sau de prezentele norme metodologice.


    ART. 31
    (1) Orice persoană înscrisă în Listă poate solicita oricând retragerea de pe Listă sau poate formula cerere privind suspendarea sa pe o perioadă determinată.
    (2) Cererea se depune la corpul profesional din care persoana înscrisă face parte. În urma admiterii cererii, corpul profesional informează comisia de insolvenţă, la nivel central, în vederea efectuării menţiunii cu privire la suspendarea sau, după caz, radierea din Listă.
    (3) În urma admiterii cererii, persoana înscrisă în Listă informează comisia de insolvenţă la nivel teritorial.
    (4) Corpurile profesionale vor stabili, în mod unitar, condiţiile în care se poate face suspendarea, retragerea ori reînscrierea în Listă, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 32
    Administratorul procedurii poate formula cerere de înlocuire într-o procedură de insolvenţă, pe parcursul desfăşurării acesteia, numai pentru motive temeinice, ce nu îi sunt imputabile.

    ART. 33
    (1) Fiecare corp profesional va transmite comisiei de insolvenţă la nivel central, în termen de maximum 30 de zile, orice modificare intervenită în statutul practicienilor în insolvenţă, al executorilor judecătoreşti, avocaţilor sau notarilor publici, după caz, care are efecte asupra calităţii acestora de administratori ai procedurii.
    (2) Administratorul procedurii informează comisia de insolvenţă la nivel teritorial cu privire la orice modificare a statutului său care are efecte asupra calităţii de administrator al procedurii, în vederea înlocuirii sale.

    CAP. III
    Procedura judiciară de insolvenţă prin lichidarea activelor debitorului
    SECŢIUNEA 1
    Reguli privind activitatea lichidatorului pentru procedura insolvenţei şi drepturile şi obligaţiile debitorului în procedura judiciară de insolvenţă prin lichidarea activelor debitorului
    ART. 34
    (1) Prevederile art. 30-32 se aplică, în mod corespunzător, şi în cazul lichidatorilor pentru procedura insolvenţei.
    (2) Lichidatorul numit informează, de îndată, instanţa de judecată în legătură cu orice modificare intervenită în statutul său care are efecte asupra calităţii sale de lichidator pentru procedura insolvenţei, în vederea înlocuirii sale.
    (3) Fiecare corp profesional va transmite comisiei de insolvenţă la nivel central, în termen de maximum 30 de zile, orice modificare intervenită în statutul practicienilor în insolvenţă, al executorilor judecătoreşti, al avocaţilor sau al notarilor publici, după caz, care are efecte asupra activităţii desfăşurate de către aceştia în calitate de lichidatori.

    ART. 35
    În cazul în care debitorul, pe durata procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidarea activelor, în condiţiile art. 57 alin. (3) din Lege, intenţionează să contracteze noi împrumuturi, adresează, în acest scop, o cerere lichidatorului pentru procedura insolvenţei, urmând ca, după avizare, acesta să o transmită instanţei. Instanţa decide cu privire la cerere şi comunică de îndată hotărârea debitorului.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Perioada de supraveghere postprocedură judiciară de insolvenţă prin lichidare de active
    ART. 36
    Comisia de insolvenţă la nivel teritorial constituie, conform prevederilor art. 73 lit. a) din Lege, un dosar pentru debitorul aflat în perioada de supraveghere postprocedură judiciară de insolvenţă care include:
    a) hotărârea judecătorească definitivă de închidere a procedurii judiciare de insolvenţă prin lichidare de active;
    b) raportul de evaluare bianuală referitoare la proporţia din veniturile urmăribile care este destinată acoperirii pasivului, deciziile emise de comisia de insolvenţă în acest sens, precum şi dovezile de comunicare a deciziilor către debitor, creditori şi lichidator;
    c) raportul trimestrial întocmit de lichidator privind plăţile efectuate de debitor în perioada de supraveghere şi respectarea de către acesta a obligaţiilor ce îi revin, potrivit Legii;
    d) sesizările primite de la lichidator cu privire la modificările semnificative intervenite în situaţia patrimonială a debitorului;
    e) raportul de evaluare întocmit de lichidator, potrivit art. 74 lit. e) din Lege;
    f) decizia emisă de comisia de insolvenţă la expirarea termenelor prevăzute de art. 72 alin. (2)-(4) din Lege, prin care se constată cota de acoperire a creanţelor şi se evaluează modul în care debitorul şi-a respectat obligaţiile prevăzute de Lege după închiderea procedurii;
    g) documentele referitoare la înlocuirea, după caz, a lichidatorului, pentru motive temeinice;
    h) toate informările primite de la debitor în cursul perioadei postprocedură judiciare de insolvenţă prin lichidare de active;
    i) hotărârea judecătorească definitivă de eliberare de datorii sau, după caz, prin care s-a respins cererea de eliberare de datorii;
    j) orice alte documente comunicate de debitor sau de lichidator în perioada de supraveghere postprocedură judiciară de insolvenţă prin lichidare de active.


    ART. 37
    Debitorul comunică comisiei de insolvenţă la nivel teritorial hotărârea judecătorească prin care s-a soluţionat cererea de eliberare de datorii.

    ART. 38
    Debitorul furnizează comisiei de insolvenţă la nivel teritorial informaţiile prevăzute la art. 72 alin. (6) lit. b), c) şi e) din Lege în următoarele situaţii:
    a) când lichidatorul nu îşi poate îndeplini atribuţiile din motive obiective;
    b) la solicitarea comisiei de insolvenţă la nivel teritorial.


    CAP. IV
    Remuneraţia evaluatorilor, administratorilor şi a lichidatorilor
    ART. 39
    (1) Onorariul administratorului procedurii se stabileşte de comisia de insolvenţă la nivel teritorial şi va consta într-o sumă fixă, în cuantum cuprins între 100 lei şi 500 lei, TVA inclus, care se va achita lunar. Onorariul lunar se stabileşte în funcţie de complexitatea situaţiei financiare a debitorului, a structurii patrimoniului acestuia şi a activităţii care urmează a fi desfăşurată de administrator.
    (2) Onorariul lichidatorului pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice se stabileşte de instanţă şi va consta într-o sumă fixă, în cuantum cuprins între 100 lei şi 500 lei, TVA inclus, care se va achita lunar. Onorariul lunar se stabileşte în funcţie de complexitatea situaţiei financiare a debitorului, a structurii patrimoniului acestuia şi a activităţii care urmează a fi desfăşurată de lichidator.

    ART. 40
    (1) În cazul înlocuirii administratorului procedurii sau, după caz, a lichidatorului pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, onorariul stabilit iniţial va putea fi menţinut sau modificat, ţinând cont de complexitatea etapelor procedurale care au mai rămas de parcurs.
    (2) Administratorii procedurii sau, după caz, lichidatorii pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice care, din motive care le sunt imputabile, au fost înlocuiţi pe parcursul procedurii pentru prejudiciile cauzate debitorului sau creditorilor ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a atribuţiilor lor pot fi sancţionaţi de către corpurile profesionale conform normelor proprii.

    ART. 41
    Costurile aferente onorariilor administratorilor şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei se suportă de la bugetul de stat, din bugetul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, prin bugetul Ministerului Economiei.

    CAP. V
    Publicitatea prin Buletinul procedurilor de insolvenţă - secţiunea „Debitori persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“
    ART. 42
    (1) Secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă se constituie în conformitate cu prevederile art. 92 alin. (5) din Lege, în scopul asigurării publicităţii, în sistem electronic, cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal, a următoarelor tipuri de acte de procedură:
    a) decizii ale comisiei de insolvenţă;
    b) hotărâri ale instanţei de judecată;
    c) acte emise de administratorul procedurii sau, după caz, de lichidatorul pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice;
    d) orice alte acte de procedură prevăzute de lege sau a căror publicare este dispusă de organele procedurii, în condiţiile Legii.

    (2) Secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă este structurată pe judeţe şi pe debitori supuşi procedurii de insolvenţă.
    (3) Secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă se publică la nivel naţional de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare ONRC, prin direcţia de specialitate, în sistem electronic. La nivelul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale funcţionează structuri de specialitate, subordonate direcţiei de specialitate de la nivelul ONRC. Atribuţiile direcţiei de specialitate din cadrul ONRC şi a structurilor de specialitate din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale se reglementează prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a ONRC, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.

    ART. 43
    (1) Actele de procedură care urmează să fie publicate în secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă se transmit de către organele care aplică procedura de insolvenţă, în formatul-cadru aprobat prin ordin al ministrului justiţiei, în condiţiile art. II din Legea nr. 149/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, precum şi a altor acte normative cu incidenţă asupra acestei proceduri, cu modificările ulterioare. Transmiterea actelor de procedură şi a documentelor care le însoţesc se face pe cale electronică.
    (2) Dovada îndeplinirii procedurii de publicare se emite de ONRC.
    (3) ONRC nu răspunde pentru corectitudinea conţinutului documentului publicat în Buletinului procedurilor de insolvenţă în măsura în care acesta este conform documentului transmis spre publicare.
    (4) În vederea asigurării publicării actelor de procedură şi a comunicării dovezilor de publicare, personalul din cadrul Direcţiei Buletinului procedurilor de insolvenţă, care asigură publicarea secţiunii „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“, colaborează cu comisiile de insolvenţă, instanţele judecătoreşti, administratorii procedurii, lichidatorii pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice şi corpurile profesionale din care aceştia fac parte.
    (5) Personalul Buletinului procedurilor de insolvenţă urmează cursuri de formare şi perfecţionare profesională în vederea publicării secţiunii „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“.

    ART. 44
    (1) Actele de procedură emise de administratorul procedurii şi lichidatorul pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, supuse obligaţiei de publicare în secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“, din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă, se publică la cererea acestora.
    (2) Actele de procedură emise de comisia de insolvenţă şi instanţele judecătoreşti, supuse publicării în secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“, din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă, se publică pe baza borderourilor de predare-primire.
    (3) Actele de procedură se transmit într-o singură versiune care conţine şi date cu caracter personal, dacă este cazul.
    (4) Buletinul procedurilor de insolvenţă se publică într-o singură versiune, care conţine şi datele cu caracter personal, fiecare număr al publicaţiei urmând să conţină câte un act de procedură pentru fiecare debitor, cu excepţia situaţiei când pentru un debitor se solicită publicarea a două sau mai multe acte de procedură în acelaşi timp, caz în care acestea se vor publica în acelaşi număr.
    (5) Publicarea actelor de procedură se realizează cu titlu gratuit.
    (6) Secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ este numerotată începând cu numărul 1, pentru fiecare an, şi se arhivează de ONRC pe ani, luni şi numere.

    ART. 45
    (1) Secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ a Buletinului procedurilor de insolvenţă se publică în sistem electronic şi este disponibilă printr-un serviciu on-line pe pagina de internet a Buletinului procedurilor de insolvenţă.
    (2) Accesul la Buletinul procedurilor de insolvenţă, secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“, se asigură pentru debitor, creditori, administratorii procedurii şi lichidatorii pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice cu titlu gratuit, pe fiecare dosar de insolvenţă în care deţin una dintre aceste calităţi, iar, pentru comisiile de insolvenţă şi instanţele judecătoreşti care au calitatea de organ al procedurii, accesul se asigură, cu titlu gratuit, la toate dosarele de insolvenţă.
    (3) Persoanele interesate care nu au una din calităţile menţionate la alin. (1) au acces, la cerere, justificând interesul solicitării, la informaţii din secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ a Buletinului procedurilor de insolvenţă, copii ale acestuia şi copii de pe actele de procedură publicate, cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal. Tarifele de furnizare a informaţiilor din secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ a Buletinului procedurilor de insolvenţă se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei la propunerea ONRC, în condiţiile legii. Acestea se pot actualiza anual în funcţie de indicele inflaţiei.
    (4) La cererea instanţelor judecătoreşti, altele decât cele care au calitatea de organ al procedurii şi care au acces la Buletinul procedurilor de insolvenţă în condiţiile alin. (2), a organelor de cercetare şi urmărire penală, a altor instituţii şi autorităţi publice interesate şi a notarilor publici, furnizarea de informaţii din secţiunea „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ a Buletinului procedurilor de insolvenţă, copii ale acestuia şi copii de pe actele de procedură publicate se realizează cu titlu gratuit, cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal. Modalităţile şi instrumentele necesare pentru primirea solicitărilor şi transmiterea informaţiilor, inclusiv în sistem electronic şi prin furnizarea unor date suplimentare necesare identificării unui debitor, se pot stabili prin protocoale de colaborare încheiate între ONRC - Buletinul procedurilor de insolvenţă şi entităţile în cauză.
    (5) Pe pagina de internet a Buletinului procedurilor de insolvenţă este disponibil un serviciu on-line, prin care se publică informaţia privind numele şi prenumele persoanelor fizice, care nu exploatează o întreprindere în sensul art. 3 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, faţă de care s-a deschis o procedură de insolvenţă, precum şi localitatea şi judeţul în care îşi au stabilite domiciliul/reşedinţa. Persoanelor care justifică un interes şi dispun de informaţii privitoare la debitor de natura datei şi locul naşterii/CNP/alte informaţii relevante li se pot furniza, cu titlu gratuit, la cerere, următoarele informaţii despre persoanele fizice faţă de care s-a deschis o procedură de insolvenţă: forma procedurii de insolvenţă, numărul dosarului de insolvenţă, comisia de insolvenţă, instanţa judecătorească, numele/denumirea administratorului procedurii/ lichidatorului pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, sediul administratorului procedurii/lichidatorului pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, numărul BPI în care sunt publicate acte de procedură, numărul şi data hotărârii privind deschiderea procedurii, denumirea, numărul de înregistrare şi data actelor de procedură publicate, numărul şi data hotărârii privind închiderea procedurii, menţiuni de supraveghere post- procedură de insolvenţă.

    ART. 46
    Formatul-cadru al secţiunii „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“, conţinutul-cadru al actelor care se publică în aceasta şi al dovezii privind îndeplinirea procedurii de publicare se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea ONRC, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme metodologice.

    ART. 47
    (1) Resursele necesare publicării secţiunii „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă se asigură de la bugetul de stat, din bugetul ONRC, prin bugetul Ministerului Justiţiei.
    (2) Pentru asigurarea publicării secţiunii „Debitori - persoane fizice cu obligaţii ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi“ din cadrul Buletinului procedurilor de insolvenţă, ONRC pune la dispoziţie spaţiile necesare desfăşurării acestei activităţi, dotările şi serviciile aferente, tehnica de calcul, sistemul informatic specializat şi serviciile de interconectare, echipamentele hardware, software şi de comunicaţii.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016