Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 9 februarie 2000 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 16 februarie 2000
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte cadrul juridic privind privatizarea societãţilor comerciale agricole, care deţin în exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, constituite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, precum şi regimul concesionarii terenurilor proprietate publica şi privatã a statului, aflate în exploatarea acestor societãţi.
ART. 2
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica şi societãţilor comerciale rezultate din divizarea sau fuziunea societãţilor comerciale menţionate la art. 1, care deţin în exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa.
ART. 3
(1) Privatizarea societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 se face, în numele statului, de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în colaborare cu Fondul Proprietãţii de Stat, în baza unui protocol încheiat între ministrul agriculturii şi alimentaţiei şi preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, prin vânzare de acţiuni, vânzare de active şi prin privatizarea managementului, cãtre:
a) asociaţii constituite în conformitate cu <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi cu cele aduse prin <>Legea nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice, asociaţii constituite în baza <>Legii nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere în agricultura;
b) persoane fizice sau juridice romane ori strãine.
(2) Fac parte din capitalul social al societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 terenurile pentru care societãţile comerciale au obţinut certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de incinta, eliberat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu aplicarea prevederilor legale privind reevaluarea imobilizarilor corporale şi modificarea capitalului social.
(3) Persoanele fizice, acţionari sau locatori, vor fi puse în posesie efectivã şi li se vor elibera titluri de proprietate în conformitate cu prevederile <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, şi ale cap. III din prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Terenurile agricole şi terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din capitalul social al societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2.
NORME METODOLOGICE:
1.1. Protocolul încheiat între ministrul agriculturii şi alimentaţiei şi preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat are ca obiect atribuţiile principale ale instituţiilor implicate, precum şi transferul acţiunilor pe care le deţine Fondul Proprietãţii de Stat, în numele statului, la societãţile comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
1.2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei este împuternicit sa exercite în numele statului toate drepturile ce decurg din calitatea de acţionar la societãţile comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 .
1.3. În cazul în care valoarea terenurilor agricole şi a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa a fost inclusã în capitalul social al societãţilor comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va mandata reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor respectivelor societãţi comerciale sa convoace adunarea generalã extraordinarã a actionarilor în vederea aprobãrii diminuãrii capitalului social cu valoarea acestor terenuri.
1.4. În cazul în care valoarea acestor terenuri a fost inclusã în capitalul social al societãţilor comerciale, acesta se va diminua cu valoarea de înregistrare în evidentele contabile existente la data constituirii societãţii comerciale sau a majorãrii capitalului social, dupã caz.
1.5. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei numeşte noii reprezentanţi în adunarea generalã a actionarilor, cu consultarea Fondului Proprietãţii de Stat, şi poate menţine persoanele desemnate de cãtre acesta ca reprezentanţi ai sãi în organul de conducere al societãţii comerciale.
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 2
Înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului şi delimitarea patrimoniului acesteia
ART. 4
(1) Se înfiinţeazã Agenţia Domeniilor Statului, instituţie de interes public de specialitate, finanţatã din surse bugetare şi extrabugetare, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, având ca scop:
a) exercitarea în numele statului a prerogativelor privind dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole şi terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, aparţinând domeniului privat al statului;
b) concesionarea bunurilor, activitãţilor şi serviciilor, precum şi a terenurilor aparţinând domeniului public sau privat, aflat în administrarea institutelor şi staţiunilor de cercetãri ştiinţifice, a unitãţilor de învãţãmânt agricol şi silvic, a companiilor şi societãţilor naţionale din domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
(2) Atribuţiile şi structura organizatoricã ale Agenţiei Domeniilor Statului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 5
(1) Agenţia Domeniilor Statului este condusã de un consiliu de administraţie, format din 9 membri numiţi pe criterii de competenta profesionalã prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, iar dintre membrii acestuia unul este desemnat sa îndeplineascã funcţia de preşedinte.
(2) Durata mandatului membrilor consiliului de administraţie se fixeazã prin ordin de numire şi nu poate fi mai mare de 4 ani.
(3) Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi pentru motive întemeiate de cãtre autoritatea care i-a numit, în baza unei analize a eficientei activitãţii pe perioada cat au activat în consiliu.
(4) Consiliul de administraţie ia decizii valabile în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi.
(5) Consiliul de administraţie se va întruni în şedinţe cel puţin o data pe luna.
(6) Consiliul de administraţie se poate convoca în şedinţe extraordinare de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor sãi ori prin ordinul autoritãţii care i-a numit.
(7) Preşedintele consiliului de administraţie aduce la îndeplinire hotãrârile acestuia şi în acest scop exercita urmãtoarele atribuţii:
a) încheie sau aproba încheierea de contracte de cãtre Agenţia Domeniilor Statului;
b) aproba operaţiuni de plati şi încasãri în numele Agenţiei Domeniilor Statului;
c) angajeazã şi reprezintã Agenţia Domeniilor Statului în relaţii cu persoane fizice sau juridice, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti;
d) prezintã anual spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei raportul de activitate a Agenţiei Domeniilor Statului şi bugetul de venituri şi cheltuieli, adoptate de cãtre consiliul de administraţie.
(8) Atribuţiile consiliului de administraţie, modul de desfãşurare a şedinţelor acestuia, precum şi remunerarea membrilor sãi se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(9) Activitatea curenta a Agenţiei Domeniilor Statului este condusã de un director general executiv, numit de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, cu acordul consiliului de administraţie.
(10) Directorul general executiv participa ca invitat la şedinţele consiliului de administraţie.
(11) Preşedintele consiliului de administraţie poate sa delege directorului general executiv dreptul de a angaja şi de a reprezenta Agenţia Domeniilor Statului în relaţiile cu persoane fizice sau juridice, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti.
(12) Controlul intern al operaţiunilor financiar-contabile ale Agenţiei Domeniilor Statului se realizeazã de cãtre 3 cenzori numiţi prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor.
ART. 6
Veniturile Agenţiei Domeniilor Statului, inclusiv cele obţinute din concesionare, vor fi depuse în conturi purtãtoare de dobânzi şi se constituie într-un fond special, denumit "Dezvoltarea agriculturii româneşti", la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, din care se finanţeazã programe de dezvoltare, programe de dezvoltare a pieţelor interne şi externe, programe de cercetare, programe de dezvoltare a micilor fermieri şi alte programe, inclusiv cele de restructurare, care au drept scop privatizarea eficienta a societãţilor comerciale din domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
NORME METODOLOGICE:
2.1. Programele de dezvoltare, programele de dezvoltare a pieţelor interne şi externe, programele de cercetare, programele de dezvoltare a micilor fermieri şi alte programe, inclusiv cele de restructurare, care au drept scop privatizarea eficienta a societãţilor comerciale din domeniul de activitate al Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, se aproba prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 7
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Agenţia Domeniilor Statului va inventaria terenul agricol şi terenul aflat permanent sub luciu de apa, aflate în exploatarea societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2, şi terenurile deţinute în administrare de institutele şi staţiunile de cercetãri ştiinţifice, de universitãţi şi unitãţi de învãţãmânt cu profil agricol şi silvic, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Procedura de inventariere a terenurilor prevãzute la alin. (1), precum şi componenta comisiilor de inventariere se vor stabili prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(3) Planurile cadastrale ale terenurilor agricole, cu delimitarea suprafeţelor pe categorii de folosinta, se vor întocmi de oficiile de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol şi vor fi avizate pentru realitatea datelor de cãtre toţi membrii comisiei de inventariere şi de Direcţia generalã patrimoniu, fond funciar, cadastru şi îmbunãtãţiri funciare din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
(4) Predarea-preluarea terenurilor prevãzute la alin. (1) şi trecerea lor în patrimoniul Agenţiei Domeniilor Statului se fac pe baza de protocol încheiat între societãţile comerciale, institutele şi staţiunile de cercetãri ştiinţifice, universitãţile şi unitãţile de învãţãmânt cu profil agricol şi silvic, pe de o parte, şi Agenţia Domeniilor Statului, pe de alta parte, în termen de 15 zile de la data inventarierii lor.
(5) La data predãrii-preluãrii terenurilor agricole sau a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, Agenţia Domeniilor Statului va întocmi balanţa terenurilor pe fiecare unitate prevãzutã la art. 1, 2 şi în anexa nr. 1, iar terenurile care nu fac obiectul retrocedarii în conformitate cu prevederile legilor în domeniu vor fi declarate terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului şi vor putea fi concesionate în condiţiile legii.
(6) Agenţia Domeniilor Statului va inventaria terenurile agricole care fac obiectul reconstituirii dreptului de proprietate conform <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, împreunã cu structurile specializate ale Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, şi va verifica legalitatea cererilor care au stat la baza dobândirii calitãţii de acţionar sau de locator, conform <>art. 37 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, şi <>art. 25 din Legea arendãrii nr. 16/1994 , cu modificãrile ulterioare.
(7) În situaţia în care Agenţia Domeniilor Statului constata ca au fost sãvârşite abuzuri comise prin acte administrative în aplicarea <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, aceasta se poate prevala de prevederile art. 60-62 din aceasta lege sau poate sesiza instanţele judecãtoreşti în a cãror raza teritorialã este situat terenul agricol.
(8) În baza documentaţiei întocmite de Agenţia Domeniilor Statului şi de oficiul de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol, avizatã de direcţia generalã pentru agricultura şi industrie alimentara judeteana şi a municipiului Bucureşti şi de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, prefectul emite titluri de proprietate.
(9) Agenţia Domeniilor Statului poate atribui persoanelor îndreptãţite suprafeţe de teren din domeniul privat al statului, în baza unor legi speciale de retrocedare sau de improprietarire, ulterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
NORME METODOLOGICE:
3.1. Agenţia Domeniilor Statului va inventaria terenurile care fac obiectul retrocedarii şi împroprietãririi, în baza unor legi speciale, şi va întocmi balanţa terenurilor agricole şi a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, care aparţin domeniului public sau privat al statului, pentru fiecare societate comercialã.
3.2. În situaţia formularii unor sesizãri şi reclamaţii Agenţia Domeniilor Statului, împreunã cu direcţiile generale pentru agricultura şi industrie alimentara judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi cu oficiile de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor verifica legalitatea cererilor care au stat la baza dobândirii calitãţii de acţionar sau de locator, iar în situaţia în care se constata ca au fost sãvârşite abuzuri prin acte administrative se pot prevala de prevederile <>art. 60-62 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, sau pot sesiza instanţele judecãtoreşti în a cãror raza teritorialã este situat terenul agricol.
3.3. Agenţia Domeniilor Statului şi oficiile de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor întocmi documentaţia pentru terenurile care fac obiectul retrocedarii la societãţile comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 şi la institutele şi staţiunile de cercetare, pe care o transmit spre avizare direcţiilor generale pentru agricultura şi industrie alimentara judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
3.4. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, prin împuterniciţii sãi, directorii generali ai direcţiilor generale pentru agricultura şi industrie alimentara judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, verifica şi avizeazã documentaţia şi o transmite prefectului pentru emiterea titlurilor de proprietate.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 8
(1) Terenurile agricole aparţinând domeniului privat şi public al statului, aflate în exploatarea institutelor sau staţiunilor de cercetãri ştiinţifice, a universitatilor şi unitãţilor de învãţãmânt cu profil agricol şi silvic, a companiilor sau societãţilor naţionale, vor fi concesionate direct cãtre acestea în schimbul unei redevenţe.
(2) Pana la privatizarea societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, a companiilor sau societãţilor naţionale, precum şi a institutelor sau staţiunilor de cercetãri ştiinţifice, acestea vor avea un drept de preemţiune în concesionarea terenurilor deţinute în exploatare, aparţinând domeniului privat al statului, drept ce va putea fi exercitat în maximum 45 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României.
(3) Terenurile aflate în exploatarea unitãţilor de învãţãmânt agricol şi silvic, necesare în vederea desfãşurãrii activitãţii, vor fi concesionate direct cãtre acestea.
NORME METODOLOGICE:
4.1. Societãţile comerciale cu capital majoritar de stat, companiile şi societãţile naţionale de sub autoritatea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, institutele şi staţiunile de cercetãri ştiinţifice pot exercita, în termen de maximum 45 de zile de la data publicãrii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 în Monitorul Oficial al României, un drept de preemţiune în concesionarea terenurilor deţinute în exploatare şi aflate în domeniul privat al statului, formuland în acest sens o cerere cãtre Agenţia Domeniilor Statului.
Redeventa va fi stabilitã de Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului, în funcţie de clasele de calitate.
4.2. Contractul de concesiune înceteazã de drept la data privatizãrii acestor unitãţi.
4.3. Terenurile din domeniul public şi privat al statului, aflate în exploatarea institutelor, staţiunilor de cercetãri ştiinţifice, companiilor sau societãţilor naţionale, vor fi concesionate direct cãtre acestea în schimbul unei redevenţe stabilite de Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului.
4.4. Terenurile agricole aparţinând domeniului public şi privat al statului, aflate în administrarea universitatilor şi unitãţilor de învãţãmânt cu profil agricol şi silvic, vor fi concesionate direct cãtre acestea în schimbul unei redevenţe stabilite de Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 9
(1) La primirea din partea unui investitor interesat a unei scrisori de intenţie pentru concesionarea terenului aflat în exploatarea societãţilor comerciale prevãzute la art. 1 şi 2, aparţinând domeniului privat al statului, intrat sau prevãzut a intra în patrimoniul Agenţiei Domeniilor Statului, aceasta este obligatã sa comunice Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondului Proprietãţii de Stat intenţia concesionarii, urmând a se declansa concomitent procedura de evaluare a acţiunilor deţinute de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei la respectiva societate comercialã şi procedura de concesionare prin efectuarea studiului de oportunitate a concesionarii.
(2) În cazul în care investitorul interesat în concesionarea terenului agricol sau a terenului aflat permanent sub luciu de apa solicita şi cumpãrarea de acţiuni, cele trei instituţii, respectiv Agenţia Domeniilor Statului, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondul Proprietãţii de Stat, vor constitui o comisie mixtã care va negocia clauzele celor doua contracte, în conformitate cu metodele şi procedurile de privatizare prevãzute la cap. III.
CAP. 3
Vânzarea acţiunilor societãţilor comerciale ce deţin în exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa şi concesionarea bunurilor, activitãţilor sau serviciilor aparţinând domeniului privat al statului
ART. 10
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Domeniilor Statului vor întocmi lista cuprinzând societãţile comerciale ce fac obiectul privatizãrii, respectiv ale cãror terenuri deţinute sunt oferite spre concesionare, lista care va fi aprobatã prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi va cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic (denumirea societãţii comerciale, sediul, codul fiscal, numãrul de înmatriculare la registrul comerţului);
b) capitalul social şi structura actionariatului;
c) procentul din capitalul social supus vânzãrii;
d) suprafata totalã de teren agricol ce urmeazã a fi concesionata;
e) termenul limita de declansare a procesului de privatizare.
NORME METODOLOGICE:
5.1. Veniturile încasate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei din vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale şi din dividende, precum şi din concesionarea bunurilor, activitãţilor şi serviciilor se vãrsa la bugetul de stat dupã deducerea urmãtoarelor cheltuieli:
a) cheltuieli proprii de organizare şi funcţionare, efectuate în scopul privatizãrii;
b) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanţi, agenţi de privatizare şi cele pentru pregãtirea şi realizarea privatizãrii;
c) costuri implicate de închiderea operationala, de dizolvarea şi de lichidarea societãţilor comerciale;
d) suma plãtitã efectiv cumparatorilor în executarea garanţiilor acordate acestora de instituţiile publice implicate şi/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea sau stingerea pretenţiilor formulate de cumpãrãtor, precum şi despãgubirile ca urmare a stabilirii în sarcina societãţii comerciale a unor obligaţii de conformare cu normele privind protecţia mediului sau a unor raspunderi rezultate ca urmare a poluarii mediului din activitãţi trecute, care au fost prevãzute în dosarul de prezentare ori în prospectul de oferta publica.
Cheltuielile menţionate la lit. a) şi b) sunt limitate la 20% din veniturile obţinute din vânzãri. În situaţia în care sumele rãmase la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei nu sunt îndestulãtoare pentru acoperirea cheltuielilor prevãzute la alin. 1, majorarea plafonului acestora se face prin hotãrâre a Guvernului.
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei are obligaţia sa deruleze fondurile rezultate din operaţiuni de privatizare prin conturi deschise la trezoreria statului. Dobanda pe care o va plati trezoreria statului Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei se va stabili prin convenţie încheiatã între pãrţi, în condiţiile legii.
5.2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei asigura publicarea listei cuprinzând societãţile comerciale ce fac obiectul privatizãrii, respectiv ale cãror terenuri deţinute sunt oferite spre concesionare.
5.3. Procesul de privatizare a societãţilor comerciale se declanseaza concomitent cu procedura de concesionare a terenurilor agricole şi a celor aflate permanent sub luciu de apa din exploatarea acestor societãţi, cu excepţia societãţilor comerciale aflate în lichidare administrativã sau în faliment.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 11
(1) În baza protocolului ce va fi încheiat între Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Domeniilor Statului şi în vederea asigurãrii unui proces de privatizare, respectiv de concesionare, eficient şi transparent, pentru fiecare societate comercialã scoasa la privatizare şi nominalizatã în lista, reprezentanţii celor trei instituţii sunt obligaţi sa publice în mijloacele de informare în masa, inclusiv în sistemul electronic, anunţul publicitar privind vânzarea acţiunilor şi concesionarea terenurilor din domeniul privat al statului, deţinute de aceste societãţi în exploatare.
(2) Anunţul publicitar va fi întocmit în baza dosarului de prezentare elaborat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat şi a studiului de oportunitate întocmit de Agenţia Domeniilor Statului.
(3) Anunţul publicitar elaborat de cele trei instituţii semnatare va cuprinde informaţii minime cu privire la:
a) denumirea şi sediul societãţii comerciale;
b) numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi codul fiscal;
c) obiectul de activitate;
d) capitalul social şi numãrul de acţiuni puse în vânzare;
e) structura actionariatului;
f) suprafata terenului ce urmeazã a fi concesionata;
g) locul şi data limita de cumpãrare a caietului de sarcini;
h) locul de unde se pot obţine alte date;
i) locul şi data limita de depunere a ofertelor;
j) alte date considerate importante de reprezentanţii celor trei instituţii, în baza procedurilor interne de lucru.
NORME METODOLOGICE:
6.1. Anunţul publicitar privind vânzarea acţiunilor, concomitent cu concesionarea terenurilor agricole şi a celor aflate permanent sub luciu de apa, aflate în exploatarea societãţilor comerciale prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , se da publicitãţii de cãtre Agenţia Domeniilor Statului.
6.2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu avizul Fondului Proprietãţii de Stat, publica anunţul privind vânzarea de acţiuni, iar Agenţia Domeniilor Statului, cu avizul Fondului Proprietãţii de Stat şi al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, publica anunţul privind concesionarea terenurilor.
6.3. Dosarul de prezentare elaborat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat va cuprinde:
a) informaţii generale: denumirea, forma juridicã, sediul principal şi, dacã este cazul, sediile secundare, numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, codul fiscal, codul poştal, numerele de telefon, fax, capitalul social, inclusiv numãrul total de acţiuni puse în vânzare, valoarea nominalã a acţiunilor şi structura actionariatului, obiectul de activitate, numãrul şi structura numericã ale personalului salariat;
b) date privind situaţia patrimonialã, cu referire la:
- terenuri: suprafata, amplasarea, destinaţia, valoarea contabila, situaţia juridicã;
- clãdiri principale: amplasarea, suprafata - construitã şi desfasurata -, destinaţia, vechimea, valoarea neta contabila, situaţia juridicã;
- investiţii în curs: descrierea sumarã, valoarea totalã, procentul de realizare, data finalizarii;
- participari la alte societãţi comerciale: denumirea şi numãrul de înmatriculare ale acestor alte societãţi şi procentul deţinut din capitalul social;
- bunurile mobile care fac obiectul unei garanţii reale mobiliare, bunurile asupra cãrora poarta un privilegiu special;
- bunurile care fac obiectul contractelor de locatie de gestiune, închiriere, asociaţie în participaţiune sau leasing;
- drepturile de proprietate industriala deţinute: brevete de invenţie, mãrci, desene şi modele industriale;
- litigiile cu o valoare mai mare de 500.000.000 lei, prezentate distinct în funcţie de calitatea procesuala;
c) date privind situaţia economico-financiarã: bilanţ simplificat conform bilanţului pe anul precedent şi conform ultimei balante din anul în curs, contul de profit şi pierderi la sfârşitul anului precedent şi la nivelul unui semestru al anului în curs sau, dupã caz, prin utilizarea datelor efectiv cumulate pana în luna în care se calculeazã, şi activul net contabil la data la care se întocmeşte dosarul de prezentare, inclusiv obligaţiile societãţii comerciale fata de instituţiile publice implicate, rezultate din fonduri pentru restructurare şi dividende;
d) certificat de sarcini fiscale;
e) oferta de vânzare.
6.4. Studiul de oportunitate va fi întocmit de Agenţia Domeniilor Statului şi va cuprinde cel puţin elementele prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 12
Persoanele fizice sau juridice interesate în cumpãrarea de acţiuni emise de societãţile comerciale care deţin în exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa şi/sau în concesionarea terenurilor aparţinând domeniului privat al statului, inclusiv a bunurilor, activitãţilor sau serviciilor accesorii ale acestor bunuri, vor proceda la depunerea unei scrisori de intenţie cãtre:
a) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, dacã sunt interesate numai în cumpãrarea de acţiuni emise de aceste societãţi comerciale;
b) Agenţia Domeniilor Statului, dacã sunt interesate numai în concesionarea terenurilor agricole sau a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, inclusiv a bunurilor, activitãţilor şi serviciilor accesorii acestor bunuri, aparţinând domeniului privat al statului şi deţinute în exploatare de societãţile comerciale nominalizate în lista data publicitãţii conform art. 10;
c) ambele instituţii, respectiv Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Agenţia Domeniilor Statului, dacã sunt interesate în cumpãrarea de acţiuni emise de societãţile comerciale menţionate în lista data publicitãţii conform art. 10, condiţionatã de încheierea concomitenta a contractelor de concesionare a terenurilor aparţinând domeniului privat al statului şi deţinute în exploatare de aceste societãţi.
ART. 13
(1) Dupã înregistrarea la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei sau la Agenţia Domeniilor Statului a unei scrisori de intenţie din partea unui investitor interesat, una dintre aceste instituţii va declansa procedura de privatizare, respectiv de concesionare, dupã anunţarea celeilalte instituţii şi a Fondului Proprietãţii de Stat.
(2) Acţiunile de privatizare şi/sau de concesionare se vor desfasura în condiţii de eficienta şi transparenta.
(3) Vânzarea de acţiuni emise de societãţile comerciale care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta se va face de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat, în baza unui raport de evaluare, la preţul pieţei stabilit de cerere şi oferta, fãrã a exista un preţ minim de vânzare.
(4) Pentru societãţile comerciale ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, care au datorii reprezentând mai mult de jumãtate din capitalul social şi care au fost scoase la vânzare de doua ori, fãrã a se inregistra vreo oferta, din comisia de negociere vor face parte şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, astfel încât investitorii interesaţi sa poatã negocia atât valoarea acţiunilor, cat şi valoarea totalã a datoriilor şi modul de stingere a acestora.
(5) Creditele cu garanţia statului, nerambursabile bãncilor comerciale de societãţile comerciale prevãzute la art. 1 şi 2, restante la data de 31 decembrie 1998, trec la datoria publica în condiţiile legii.
NORME METODOLOGICE:
7.1. Vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale poate fi efectuatã de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat şi prin intermediul unui agent de privatizare.
7.2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei poate dispune întocmirea raportului de evaluare de cãtre un evaluator autorizat, persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, angajat prin contract care se încheie cu societatea comercialã sau cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
7.3. Pentru societãţile comerciale mici şi mijlocii, care vor fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, raportul poate fi întocmit de funcţionari din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi al Fondului Proprietãţii de Stat.
7.4. Instrucţiunile privind modul de întocmire a raportului de evaluare simplificat se aproba prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
7.5. Pentru întocmirea raportului de evaluare administratorii societãţii comerciale sunt obligaţi sa punã la dispoziţie evaluatorului, în termenul stabilit de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, toate datele necesare acestuia.
7.6. Reprezentanţii în comisii desemnaţi de Ministerul Finanţelor împreunã cu reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei vor fi împuterniciţi sa negocieze valoarea acţiunilor, valoarea totalã a datoriilor şi modul de stingere a acestora.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 14
(1) Vânzarea acţiunilor cãtre investitorii interesaţi prevãzuţi la art. 3 alin. (1) se va face prin urmãtoarele metode:
a) licitaţie cu strigare sau în plic;
b) negociere directa cu preselecţie.
(2) În cazul vânzãrii de acţiuni prin licitaţie, salariaţii şi membrii conducerii societãţii comerciale au dreptul sa cumpere, într-o perioada de 30 de zile anterioarã datei ţinerii licitaţiei, pana la 20% din acţiunile scoase la vânzare, cu o reducere de pana la 30% fata de preţul ofertei fãcute de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat.
(3) În cazul vânzãrii de acţiuni prin negociere directa cu preselecţie, asociaţia constituitã conform prevederilor <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi asociaţiile agricole constituite în temeiul <>Legii nr. 36/1991 vor avea drept de cumpãrare preferentiala a acţiunilor, în situaţia în care oferã un preţ cu cel mult 40% mai mic decât cel mai mare preţ oferit.
(4) Criteriul de departajare a ofertanţilor în cadrul licitaţiei este preţul/acţiune, iar în cadrul negocierii se vor stabili clauze privind pãstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.
NORME METODOLOGICE:
8.1. Administratorii sau, dupã caz, directorii generali ai societãţilor comerciale au obligaţia de a afişa de îndatã la sediul societãţii comerciale anunţul privind scoaterea la vânzare a acţiunilor acesteia.
În cazul vânzãrii de acţiuni prin licitaţie, salariaţii şi membrii conducerii societãţii comerciale, constituiţi în asociaţii în conformitate cu prevederile <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, au dreptul sa cumpere, într-o perioada de 30 de zile anterioarã datei ţinerii licitaţiei, pana la 20% din acţiunile scoase la vânzare, cu o reducere de pana la 30% fata de preţul ofertei fãcute de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat.
8.2. Metoda vânzãrii acţiunilor cãtre investitorii interesaţi se stabileşte prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
Metodele vânzãrii de acţiuni pot fi urmãtoarele:
A. Licitaţia cu strigare
Criteriul de departajare a ofertanţilor este preţul/acţiune.
În aceasta situaţie preţul de pornire al licitaţiei este preţul de referinta rezultat din raportul de evaluare.
Acesta poate fi coborat sau urcat cu pasi de licitare stabiliţi înainte de începerea licitaţiei cu strigare, fãrã a exista un preţ minim de vânzare. Valoarea pasului de licitare este de 5% din preţul de referinta.
Dacã se oferã preţul de referinta al licitaţiei, preşedintele comisiei va creste gradual cu câte un pas de licitare pana când unul dintre ofertanţi accepta preţul astfel majorat şi nimeni nu oferã un preţ mai mare.
Dacã nu se oferã preţul de pornire al licitaţiei, preşedintele comisiei de licitaţie va scãdea preţul cu câte un pas de licitare, fãrã a exista un preţ minim de vânzare.
În cazul în care mai mulţi ofertanţi oferã acelaşi preţ/acţiune, se recurge la procedura creşterii preţului cu câte un pas de licitare pana când unul dintre ofertanţi accepta preţul astfel ofertat şi nimeni nu oferã un preţ mai mare.
Dacã se prezintã un singur ofertant care oferã preţul de referinta al licitaţiei, acesta este declarat adjudecatar.
B. Licitaţia cu oferta în plic
Oferta de cumpãrare se depune în plic sigilat şi semnat. Pe plic se inscriptioneaza: a) numele sau denumirea ofertantului, domiciliul, respectiv sediul acestuia, numerele de telefon şi de fax; b) organizatorul licitaţiei şi denumirea societãţii comerciale ale carei acţiuni fac obiectul vânzãrii. Conţinutul ofertei de cumpãrare va fi cunoscut numai de cãtre membrii comisiei de licitaţie, care au obligaţia sa respecte caracterul confidenţial al datelor şi informaţiilor pe care le cuprinde aceasta.
Ofertele trebuie sa fie irevocabile şi sa conţinã:
a) numele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice şi domiciliul, respectiv sediul acesteia;
b) preţul şi modalitatea de plata oferite;
c) alte elemente pe baza cãrora se stabileşte oferta câştigãtoare.
Preşedintele comisiei de licitaţie va deschide numai plicurile care conţin ofertele ofertanţilor prezenţi şi va anunta:
a) numele sau denumirea ofertanţilor;
b) documentele conţinute în plic;
c) notificãrile depuse în scris de cãtre ofertant, care modifica termenii unor oferte depuse anterior în cadrul aceleiaşi proceduri de licitare.
Fiecare oferta, în ordinea deschiderii, este semnatã de toţi membrii comisiei de licitaţie şi de ceilalţi ofertanţi.
Evaluarea ofertelor de cumpãrare se face de cãtre membrii comisiei de licitaţie pe baza grilei de punctaj al ofertelor.
Decizia de adjudecare se ia în favoarea ofertei care totalizeazã punctajul maxim. În cazul în care mai mulţi ofertanţi au întrunit acelaşi punctaj, se declara adjudecatar ofertantul care a oferit preţul cel mai mare. În situaţia în care se menţine egalitatea, pentru departajarea acestora comisia de licitaţie va organiza de îndatã licitaţie cu strigare, la care se va solicita doar preţul, pachetul de acţiuni adjudecandu-se ofertantului care a oferit preţul cel mai mare.
C. Negocierea directa cu preselecţie
Principalele criterii de preselecţie în vederea alegerii investitorilor care participa la negocierea directa privind vânzarea de acţiuni sunt urmãtoarele:
- sa aibã capacitatea de a face investiţii din fonduri proprii;
- sa facã dovada pregãtirii tehnice şi organizatorice, îndeosebi în ceea ce priveşte asigurarea necesarului de utilaje şi de maşini agricole;
- în cazul în care este agent economic, sa facã dovada ca nu are datorii la bugetul de stat şi la bugetul asigurãrilor sociale de stat;
- preţul oferit pe acţiune (prima oferta).
Ponderea criteriilor de preselecţie, precum şi alte criterii specifice vor fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
Departajarea ofertantului/ofertanţilor care au fost selectaţi sa participe la negocierea directa se face pe baza grilei de punctare ale carei criterii principale sunt criteriul preţ/acţiune, modalitatea de plata şi programul de investiţii, cu respectarea clauzei privind pãstrarea obiectului de activitate şi protecţia salariaţilor.
Protecţia salariaţilor înseamnã menţinerea personalului salariat existent pe o perioada de cel puţin 3 luni, menţinerea a cel puţin 70% pe o perioada de 6 luni şi din personalul salariat existent cel puţin 50% pe o perioada de un an.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 15
Asociaţiile constituite în conformitate cu prevederile <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi asociaţiile agricole constituite în temeiul <>Legii nr. 36/1991 pot cumpara acţiuni emise de societãţile comerciale prevãzute la art. 1 şi 2 din prezenta ordonanta de urgenta, beneficiind de urmãtoarele facilitãţi: plata în rate eşalonate pe o perioada de maximum 5 ani de la data încheierii contractului de vanzarecumparare, cu avans de minimum 20% din preţul de adjudecare şi cu dobanda de 10% pe an.
ART. 16
(1) Dividendele aferente acţiunilor dobândite de fiecare asociaţie din cele prevãzute la art. 15 sunt neimpozabile pe durata executãrii contractului.
(2) Veniturile obţinute potrivit alin. (1) se transfera asociaţiei şi se utilizeazã exclusiv pentru plata ratelor, a dobânzilor şi pentru rambursarea creditelor contractate de asociaţie în vederea cumpãrãrii de acţiuni.
ART. 17
(1) Acţiunile dobândite în conformitate cu prevederile art. 15 se înscriu în registrul actionarilor societãţii comerciale, iar asociaţiile vor figura în registrul actionarilor societãţii comerciale şi se vor înscrie la registrul comerţului la poziţia "acţionar", pana la plata integrala a preţului, având drept de vot în adunarea generalã a actionarilor.
(2) Pentru acţiunile vândute cu plata în rate acţiunile neachitate se constituie gaj şi se elibereazã de sarcini pe mãsura achitãrii lor.
NORME METODOLOGICE:
9.1. Contractul de gaj se încheie concomitent cu contractul de vânzare cu plata în rate.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 18
(1) Initiativa concesionarii o poate avea concedentul sau orice investitor interesat, conform prevederilor <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
(2) Persoanele fizice sau juridice romane ori strãine, inclusiv asociaţiile constituite în conformitate cu prevederile <>art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cele constituite în temeiul <>Legii nr. 36/1991 , care doresc sa concesioneze terenurile ce fac obiectul acestei secţiuni, vor adresa o scrisoare de intenţie concedentului, respectiv Agenţiei Domeniilor Statului.
(3) Dupã anunţarea celeilalte instituţii, respectiv Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în conformitate cu prevederile art. 12, Agenţia Domeniilor Statului va întocmi în termen de 30 de zile studiul de oportunitate conţinând o evaluare tehnico-economicã şi caietul de sarcini al concesiunii, pe care îl va supune spre adoptare Consiliului de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului.
(4) Hotãrârea Consiliului de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului de aprobare a concesionarii va cuprinde şi procedura de concesionare care poate fi:
a) licitaţie cu plic închis, dacã investitorul interesat nu a condiţionat concesionarea terenului agricol sau a terenului aflat permanent sub luciu de apa de cumpãrarea de acţiuni ale societãţii comerciale în exploatarea cãreia se afla aceste terenuri;
b) negociere directa cu preselecţie, dacã investitorul interesat conditioneaza concesionarea terenurilor de cumpãrarea de acţiuni ale societãţii comerciale ce deţine în administrare aceste terenuri.
NORME METODOLOGICE:
10.1. Agenţia Domeniilor Statului întocmeşte lista cuprinzând societãţile comerciale aflate în lichidare administrativã sau în faliment, ale cãror terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa pot face obiectul procedurii de concesionare fãrã declanşarea procedurii de privatizare.
Lista va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi va cuprinde:
- datele de identificare a agentului economic;
- suprafata totalã de teren agricol ce urmeazã a fi concesionata.
ORDONANTA DE URGENTA:
A. Procedura concesionarii prin licitaţie cu plic închis
ART. 19
(1) Procedura concesionarii prin licitaţie cu plic închis se va face într-o singura etapa şi va avea drept scop concesionarea bunurilor, activitãţilor sau serviciilor aparţinând domeniului privat al statului şi se aplica atunci când investitorul nu conditioneaza concesionarea terenurilor de cumpãrarea acţiunilor societãţilor comerciale ce deţin în administrare aceste bunuri.
(2) Selectarea ofertelor se va face în baza grilei de punctare aprobate în caietul de sarcini, care va avea ca principale elemente:
a) redeventa oferitã;
b) capacitatea tehnica de a exploata bunul ce face obiectul concesiunii;
c) valoarea investiţiilor propuse, precum şi posibilitãţi financiare de realizat.
NORME METODOLOGICE:
11.1. Procedura concesionarii prin licitaţie cu plic închis se aplica în urmãtoarele situaţii:
a) în situaţia în care, dupã doua oferte succesive de privatizare prin vânzare de acţiuni concomitent cu concesionarea terenurilor agricole şi/sau a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, din exploatarea acestora nu s-a înregistrat sau nu a fost acceptatã nici o oferta;
b) în cazul societãţilor comerciale agricole aflate în lichidare administrativã sau în faliment.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 20
(1) Concedentul va încheia contractul de concesionare cu ofertantul cel mai bine plasat în baza grilei de punctare. Condiţiile care au condus la declararea castigatorului concesiunii vor fi în mod obligatoriu clauze în contract.
(2) Contractul de concesiune va cuprinde clauza referitoare la împãrţirea responsabilitãţilor de mediu între concedent şi concesionar.
(3) La expirarea termenului de concesiune concesionarul este obligat sa restituie liber de orice sarcini bunul concesionat, inclusiv investiţiile realizate.
(4) Pentru investiţiile nerecuperate concedentul şi concesionarul vor conveni modul de recuperare a acestora.
B. Procedura concesionarii prin negociere directa
ART. 21
Procedura concesionarii prin negociere directa se aplica în cazul în care investitorul interesat conditioneaza cumpãrarea acţiunilor societãţilor comerciale care fac obiectul acestei ordonanţe de urgenta de concesionarea terenurilor deţinute în exploatare de aceste societãţi comerciale.
ART. 22
(1) În cazul în care un investitor este interesat în cumpãrarea acţiunilor unei societãţi comerciale care face obiectul prezentei ordonanţe de urgenta, solicitând în scrisoarea de intenţie şi concesionarea terenului aparţinând domeniului privat al statului, deţinut în exploatare de aceste societãţi, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Domeniilor Statului au urmãtoarele obligaţii:
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Fondul Proprietãţii de Stat întocmesc, în conformitate cu procedurile interne aprobate de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, respectiv cu ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei şi conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul comisiei mixte definite la alin. (2), urmãtoarele:
a) nota privind propunerile de vânzare a acţiunilor gestionate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi nota de preţ privind evaluarea acţiunilor;
b) dosarul de prezentare privind oferta de vânzare a acţiunilor gestionate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
c) anunţul de vânzare/oferta de vânzare;
d) caietul de sarcini.
Agenţia Domeniilor Statului întocmeşte studiul de oportunitate şi îl supune spre aprobare consiliului de administraţie. Consiliul de administraţie hotãrãşte şi asupra conţinutului caietului de sarcini şi totodatã specifica:
a) durata concesiunii;
b) modul de calcul al redeventei şi modalitatea de plata;
c) investiţiile fãcute de concesionar;
d) condiţiile de exploatare a concesiunii;
e) obligaţiile de mediu;
f) regimul bunurilor la încetarea concesiunii.
(2) Comisia mixtã de negociere, constituitã din 5-7 membri desemnaţi de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi de Agenţia Domeniilor Statului, va fi mandatata sa selecteze cea mai buna oferta şi sa negocieze condiţiile celor doua contracte în baza dosarului de prezentare şi a caietului de sarcini, aprobate de cele trei instituţii.
(3) În comisia mixtã fiecare membru dispune de un vot.
(4) Departajarea ofertelor se va face în baza unei grile de punctare comune care va cuprinde:
a) preţul pe acţiune şi modalitatea de plata;
b) condiţiile caietului de sarcini al concesiunii.
(5) Din acţiunile gestionate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei la societãţile comerciale care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta se poate rezerva o cota de pana la 10% pentru asigurarea unei surse de constituire a fondului de reparaţii pentru terenurile preluate de stat în mod abuziv şi care nu pot fi restituite în natura, procedura care va fi stabilitã de o lege specialã.
NORME METODOLOGICE:
12.1. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Agenţia Domeniilor Statului şi Fondul Proprietãţii de Stat au aceleaşi obligaţii prevãzute la <>art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , în situaţia în care initiativa vânzãrii acţiunilor şi concesionarii terenurilor aparţine Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
12.2. Caietul de sarcini va cuprinde şi elementele obligatorii prevãzute la <>art. 9 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 216/1999 .
12.3. Studiul de oportunitate şi caietul de sarcini privind concesionarea terenurilor agricole şi a celor aflate permanent sub luciu de apa se întocmesc de Agenţia Domeniilor Statului şi se aproba de consiliul de administraţie al acesteia, pe baza mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat şi de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
12.4. În comisia mixtã hotãrârile se iau cu majoritatea voturilor membrilor acesteia.
12.5. Grila de punctare poate cuprinde şi alte elemente pe lângã cele obligatorii prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 .
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 4
Vânzarea de active aparţinând societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
ART. 23
(1) Dacã în urma ofertãrii unei societãţi comerciale de doua ori şi a oferirii de facilitãţi conform art. 15 nu au fost înregistrate cereri de cumpãrare de acţiuni, se poate proceda la divizarea acestei societãţi comerciale pe ferme şi centre de profil, în baza unui studiu de fezabilitate şi cu aprobarea membrilor adunãrii generale a actionarilor, potrivit mandatului special acordat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, sau la restructurarea societãţii prin vânzarea de active, în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
(2) Ferma de producţie agricolã, definitã ca fiind unitatea de producţie ce insumeaza infrastructura investitionala şi terenurile aferente necesare desfãşurãrii procesului de producţie agricolã, constituie cea mai mica subdiviziune a unei societãţi agricole supuse privatizãrii. Ferma de producţie agricolã poate fi divizata numai în cazurile de dizolvare sau lichidare, conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
NORME METODOLOGICE:
13.1. Centrele de profil sunt formate din unitãţi de producţie specializate în unul dintre urmãtoarele profiluri: agricol, pomicol, viticol, animal, prelucrarea industriala şi agroalimentara.
13.2. În cazul divizãrii societãţii comerciale în ferme de producţie agricolã şi centre de profil, vânzarea acţiunilor şi concesionarea terenurilor se fac cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 24
(1) Vânzarea activelor societãţilor comerciale se va face în baza unui studiu de oportunitate aprobat de adunarea generalã a actionarilor şi de administratorul societãţii comerciale şi avizat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de Fondul Proprietãţii de Stat.
(2) Vânzarea activelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã pe baza de licitaţie cu strigare sau cu plic închis cu adjudecare, la cel mai bun preţ oferit.
(3) Procedura prevãzutã la alin. (1) şi (2) se aplica şi în cazul perfectarii unui contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare, dacã în contractul de leasing nu s-a prevãzut altfel.
(4) Reprezentanţii în adunarea generalã a actionarilor ai Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei au obligaţia sa întocmeascã lista cuprinzând activele neutilizate, în vederea avizãrii acesteia de cãtre instituţiile abilitate şi publicãrii ei în presa.
NORME METODOLOGICE:
14. În situaţia în care adunarea generalã a actionarilor aproba, potrivit mandatului special acordat de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, restructurarea societãţii comerciale prin vânzarea de active, aceasta va aproba şi studiul de oportunitate şi va întocmi lista cuprinzând activele neutilizate oferite spre vânzare.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 25
(1) La cumpãrarea de active aparţinând societãţilor comerciale ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta nu au dreptul sa participe membrii adunãrii generale a actionarilor sau administratorii societãţilor vanzatoare.
(2) Sumele obţinute din vânzarea activelor societãţilor comerciale care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta vor fi utilizate de acestea pentru:
a) rambursarea datoriilor;
b) efectuarea de investiţii;
c) finalizarea activitãţii din principalul obiect de activitate.
(3) Sumele prevãzute la alin. (2) nu pot fi utilizate pentru plata drepturilor salariale.
ART. 26
(1) Societãţile comerciale care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta şi au în derulare contracte de locatie de gestiune sau de închiriere pentru activele societãţii, altele decât terenurile agricole sau terenurile aflate permanent sub luciu de apa, pot vinde prin negociere directa sau pot încheia contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare, cu locatarii sau cu chiriaşii, dacã aceştia au efectuat investiţii în activele utilizate şi nu au obligaţii restante fata de societatea comercialã.
(2) Contractul de vânzare sau de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare se încheie în baza raportului de evaluare acceptat de pãrţi şi cu scãderea valorii investiţiilor efectuate de cãtre chiriaş, respectiv de locatar.
(3) Încheierea contractelor de vânzare sau de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare este supusã avizului Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
NORME METODOLOGICE:
15. Negocierea directa sau încheierea contractelor de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare, cu locatarii sau cu chiriaşii, poate fi aprobatã, în condiţiile legii, dacã în urma ofertãrii unei societãţi comerciale de doua ori şi a oferirii de facilitãţi fiscale, conform <>art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , nu a fost înregistratã şi/sau acceptatã nici o oferta.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 27
(1) Societãţile comerciale care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenta pot vinde, cu acordul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, în condiţiile stabilite de adunarea generalã a actionarilor şi de administrator, active cu plata în rate salariaţilor asociaţiilor agricole constituite în baza <>Legii nr. 36/1991 , în urmãtoarele condiţii:
a) avans minim de 20% din preţul aprobat de adunarea generalã a actionarilor şi de administrator, cu avizul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, dar nu mai mic decât valoarea contabila a acestuia;
b) rate eşalonate pe un termen de 3-5 ani;
c) dobanda anuala de 30%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi la expirarea unui contract de leasing imobiliar, dacã va fi prevãzutã în contract o clauza de cumpãrare în favoarea utilizatorului.
NORME METODOLOGICE:
16. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei poate aproba vânzarea de active cu plata în rate salariaţilor asociaţiilor agricole constituite în baza <>Legii nr. 36/1991 , dacã în urma ofertãrii unei societãţi comerciale de doua ori şi a oferirii de facilitãţi fiscale, conform <>art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 , nu s-a înregistrat şi/sau nu s-a acceptat nici o oferta.
ORDONANTA DE URGENTA:
ART. 28
Contractele de vânzare-cumpãrare de active vor avea clauze ferme pentru respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia mediului.
CAP. 5
Sancţiuni
ART. 29
(1) Constituie contravenţii la prezenta ordonanta de urgenta, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât sa constituie infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) nepublicarea listei cuprinzând societãţile comerciale care se privatizeazã;
b) nerespectarea metodei de privatizare stabilite în oferta de vânzare sau în studiul de oportunitate;
c) neincluderea anumitor bunuri din patrimoniul societãţii comerciale în oferta de vânzare şi în raportul de evaluare ori includerea unor bunuri fictive în oferta de vânzare, cu scop vadit de a induce în eroare investitorul;
d) neincluderea în caietul de sarcini a situaţiilor reale privind bunul supus concesiunii, în scopul tulburãrii dreptului de exploatare a concedentului;
e) neintocmirea raportului de evaluare sau a studiului de oportunitate pentru formarea preţului de oferta sau pentru stabilirea redeventei, ce stau la baza negocierii;
f) atribuirea dreptului de cumpãrare/concesionare unei persoane în dãuna alteia care a formulat o oferta mai avantajoasã;
g) divulgarea de informaţii confidenţiale unor terţi, în vederea influentarii preţului de oferta sau a redeventei.
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) lit. a)-g) se aplica individual personalului Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Fondului Proprietãţii de Stat şi al Agenţiei Domeniilor Statului.
(3) Constatarea contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta şi aplicarea sancţiunilor se fac de Ministerul Finanţelor, prin agenţii sãi împuterniciţi conform legii.
(4) Contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta le sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26.
CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 30
În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va întocmi normele metodologice de aplicare, care vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
ART. 31
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica societãţilor comerciale agricole la care a început procedura de privatizare.
ART. 32
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 33
Pe data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga orice prevederi contrare cu privire la privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, inclusiv prevederile cu privire la concesionarea terenurilor aflate în exploatarea acestor societãţi.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: