Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.413 din 8 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1154 din 19 noiembrie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc cadrul de utilizare, funcţionare şi înregistrare în Registrul naţional al finanţărilor nerambursabile din domeniul culturii, denumit în continuare Registrul, aşa cum apare definit în Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţă.
ART. 2
În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) apel de proiecte - sesiune de selecţie de cereri de finanţare pentru acordarea de finanţări nerambursabile în domeniul culturii;
b) autoritate finanţatoare - entitate publică ce are ca obiect de activitate şi acordarea de finanţări nerambursabile, precum autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, instituţii publice, Administraţia Fondului Cultural Naţional;
c) beneficiar - solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă în urma aplicării procedurilor prevăzute de Ordonanţă, care semnează contractul de finanţare şi care devine responsabil cu implementarea proiectului cultural pentru care a primit finanţare;
d) finanţare nerambursabilă - alocare de fonduri din sumele prevăzute distinct cu această destinaţie în bugetele autorităţilor finanţatoare, de regulă, în cadrul sesiunii de selecţie a cererilor de finanţare, conform dispoziţiilor din Ordonanţă, în baza unui contract de finanţare, pentru acoperirea parţială sau, după caz, integrală a cheltuielilor necesare implementării unui proiect cultural;
e) program de finanţare - instrument prin care autoritatea finanţatoare implementează obiectivele strategiei sale de dezvoltare pe termen mediu şi lung, în vederea creşterii potenţialului sectorului cultural, sprijinirii industriilor creative şi, după caz, reducerii decalajelor în ceea ce priveşte accesul cetăţenilor la cultură;
f) proiect cultural - complex de activităţi specifice domeniilor culturale, relaţionate pentru îndeplinirea unui scop cultural, realizate într-o perioadă de timp determinată, care, de regulă, nu depăşeşte durata unui an bugetar;
g) raportor de date - persoana desemnată de autoritatea finanţatoare, responsabilă cu înscrierea, modificarea, ştergerea sau actualizarea informaţiilor despre unul sau mai multe programe de finanţare sau apeluri de proiecte în Registru;
h) Registrul naţional al finanţărilor nerambursabile din domeniul culturii (RegFinCult) - baza naţională de date centralizate în scopul identificării şi furnizării de informaţii privind sursele previzibile şi transparente de finanţare, precum şi mecanismele de acordare a finanţărilor nerambursabile în domeniul culturii;
i) sistemul digital pentru procesele de finanţare a culturii (SDFC) - sistem digital care: facilitează accesul la finanţare pentru operatorii culturali naţionali prin cereri de finanţare simplificate şi digitalizate, evaluarea proiectelor, contractare, monitorizare şi evaluare, plata finanţării, evaluarea ex post; înregistrează toate granturile culturale publice deja acordate pentru a preveni dubla finanţare; este utilizat ca instrument de colectare a datelor legate de cheltuielile culturale la nivelul tuturor localităţilor şi regiunilor şi al fiecărei localităţi şi regiuni în parte, cu privire la costurile culturale pe tip de proiect, şi va permite luarea unei decizii bazate pe dovezi în domeniul politicii culturale; permite accesul transparent la proiecte neconfidenţiale, la informaţii pentru promotorii de proiecte şi pentru publicul larg. Pagina web dedicată este www.fonduri-cultura.ro;
j) solicitant - persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică de drept public ori privat, română sau străină, înfiinţată în condiţiile legii române ori ale ţării de origine, după caz, care depune o cerere de finanţare nerambursabilă.
CAP. II
Înfiinţarea, funcţionarea şi accesarea Registrului
ART. 3
Registrul este înfiinţat şi administrat în format electronic de Ministerul Culturii.
ART. 4
Cheltuielile legate de administrarea Registrului sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.
ART. 5
(1) Registrul este integrat în SDFC şi funcţionează ca o bază de date deschisă, destinată atât autorităţilor finanţatoare, cât şi publicului.
(2) Registrul este structurat în patru secţiuni: Secţiunea A - apeluri de proiecte, Secţiunea B - proiecte culturale, Secţiunea C - entităţi şi Secţiunea D - experţi evaluatori. Platforma conţine şi o secţiune dedicată reprezentării grafice şi statistice a diferitelor informaţii disponibile în Registru.
(3) Secţiunile prevăzute la alin. (2) se structurează astfel încât să cuprindă datele şi informaţiile cu privire la care Ordonanţa prevede obligativitatea menţionării în Registru.
ART. 6
Autorităţile finanţatoare au acces în Registru pentru înscrierea, modificarea, ştergerea sau actualizarea informaţiilor legate de programele de finanţare gestionate, respectiv apelurile de proiecte organizate.
ART. 7
Publicul are acces gratuit şi nerestricţionat la informaţiile publice existente în Registru, respectiv programul de finanţare, valoarea totală a fondurilor alocate sesiunii de selecţie şi/sau programului sau, după caz, programelor de finanţare din cadrul acesteia, cu precizarea limitei superioare a finanţării nerambursabile care poate fi acordată unui proiect, lista beneficiarilor, cu precizarea rezumatului proiectelor culturale şi a valorii finanţării nerambursabile acordate, şi valoarea finanţării nerambursabile decontate.
CAP. III
Utilizarea Registrului
ART. 8
Autorităţile finanţatoare au obligaţia introducerii în Registru a tuturor informaţiilor prevăzute de art. 10 din Ordonanţă.
ART. 9
Conform art. 2 alin. (11) din Ordonanţă, autorităţile au obligaţia înscrierii în Registru a fiecărui solicitant sau, după caz, beneficiar sancţionat pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4), (5) şi (8) din Ordonanţă, cu recuperarea parţială sau totală a sumelor acordate sau, după caz, cu rezilierea contractului de finanţare, cu menţionarea normelor legale/regulamentare şi, după caz, a clauzelor contractuale încălcate.
ART. 10
(1) În vederea introducerii de informaţii în Registru, autoritatea finanţatoare trebuie să fie înrolată în SDFC. Autoritatea finanţatoare poate opta pentru una dintre următoarele variante:
a) utilizarea SDFC în vederea derulării apelurilor de proiecte prin intermediul platformei, situaţie în care informaţiile despre apeluri, cereri de finanţare, solicitanţi şi evaluatori sunt preluate automat în Registru. Această opţiune include şi posibilitatea gestionării, prin intermediul platformei, a finanţărilor nerambursabile acordate, constând în derularea activităţilor specifice de monitorizare, verificare, control şi aprobare a plăţilor;
b) utilizarea SDFC exclusiv pentru introducerea de informaţii în Registru.
(2) Înrolarea în SDFC pentru derularea de apeluri prin intermediul sistemului digital se realizează în baza unui protocol de aderare încheiat între autoritatea finanţatoare şi Ministerul Culturii, care conţine drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi. Formularul protocolului de aderare se publică pe paginile de internet www.fonduri-cultura.ro şi www.cultura.ro.
(3) În vederea încheierii protocolului de aderare, autoritatea finanţatoare trebuie să transmită o solicitare scrisă Ministerului Culturii. Solicitarea poate fi transmisă pe e-mail, la adresa de e-mail publicată pe paginile de internet www.fonduri-cultura.ro şi www.cultura.ro.
(4) După semnarea protocolului de aderare de către ambele părţi, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a desemna persoana responsabilă de administrarea accesului autorităţii finanţatoare în SDFC, căreia Ministerul Culturii îi va crea un cont de utilizator de tip finanţator cu rol de administrator de program de finanţare.
(5) În varianta prevăzută la alin. (1) lit. a), administratorul de program de finanţare poate crea conturi de utilizatori de tip finanţator cu diferite roluri persoanelor responsabile de gestionarea programelor de finanţare, respectiv a apelurilor de proiecte.
(6) În varianta prevăzută la alin. (1) lit. b), administratorul de program de finanţare poate crea conturi de utilizatori de tip finanţator cu rol de raportor de date persoanelor responsabile din cadrul autorităţii finanţatoare.
(7) Paşii necesari pentru accesarea SDFC, respectiv a Registrului sunt descrişi în manualele de utilizare puse la dispoziţia autorităţilor finanţatoare de către Ministerul Culturii în urma încheierii protocolului de aderare.
ART. 11
Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a lua toate măsurile care se impun pentru nedivulgarea credenţialelor de acces pentru platforma www.fonduri-cultura.ro sau utilizarea acestora de către persoane neautorizate.
ART. 12
Informaţiile înscrise de raportorul de date în Registru sunt cele existente în documentele oficiale puse la dispoziţie de autoritatea finanţatoare, fiind interzisă raportorului de date modificarea, în orice mod, a acestora.
ART. 13
Informaţiile de prezentare a proiectelor finanţate sunt introduse fără a suferi modificări faţă de documentele oficiale şi respectă câmpurile configurate în SDFC.
ART. 14
Modificarea, completarea sau ştergerea informaţiilor din Registru se poate face numai în conformitate cu regulile de utilizare a Registrului, prevăzute în manualul de utilizare pentru autorităţile/instituţiile finanţatoare privind accesarea Registrului naţional al finanţărilor nerambursabile din domeniul culturii, pus la dispoziţie de Ministerul Culturii în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (7).
ART. 15
Raportorul de date are obligaţia verificării, la introducerea informaţiilor în Registru, că acestea sunt corecte şi complete şi că nu sunt incluse informaţii cu caracter personal, altele decât cele a căror publicare se realizează în interes legitim sau în vederea îndeplinirii unor obligaţii legale, precum denumirea solicitantului persoană fizică sau componenţa nominală a comisiei de selecţie.
ART. 16
Deţinătorul Registrului are obligaţia asigurării funcţionalităţilor acestuia în vederea îndeplinirii obligaţiilor autorităţilor finanţatoare legate de înscrierea informaţiilor în Registru şi a asigurării accesului general la informaţiile publice înscrise în acesta.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: