Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. 1 Prevederi generale ART. 1 Conform prevederilor <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 se instituie sistemul de verificare şi de atestare a calitãţii lucrãrilor de montaj pentru utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice industriale. ART. 2 Toţi agenţii economici, indiferent de forma lor de proprietate, care îşi desfãşoarã activitatea precizatã în secţiunile D, E şi F potrivit Clasificarii activitãţilor din economia nationala - CAEN, pentru lucrãrile care necesita montaj pentru utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice industriale noi sau refolosibile, se supun prezentelor norme metodologice de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, cu excepţia activitãţilor din domeniul nuclear care fac obiectul <>Legii nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranta a activitãţilor nucleare. ART. 3 Utilajele, echipamentele şi instalaţiile tehnologice industriale care necesita lucrãri de montaj sunt denumite în continuare dotãri tehnologice industriale. ART. 4 Respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice este obligatorie pentru toţi factorii implicaţi în realizarea scopului dotãrii tehnologice industriale supuse montajului: furnizor, proiectant, executant al montajului, beneficiar (proprietar sau utilizator), autoritate responsabilã cu verificarea acesteia. CAP. 2 Sistemul de verificare a calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 5 Sistemul de verificare a calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, denumit în continuare sistem de calitate, se instituie la nivelul Ministerului Industriei şi Comerţului pentru urmãtoarele activitãţi industriale:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Sectiu- Subsec-
crt. nea tiunea Denumirea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. D DA Industria extractiva de produse energetice
2. DB Industria extractiva de produse neenergetice
3. E EB Industria textila şi a produselor textile
4. EC Industria pielariei şi incaltamintei
5. ED Industria de prelucrare a lemnului (exclusiv
producţia de mobila)
6. EE Industria celulozei, hârtiei, cartonului şi a
articolelor din hârtie şi carton
7. EF Industria de prelucrare a ţiţeiului,
cocsificarea carbunelui şi tratarea
combustibililor nucleari
8. EG Industria chimica şi a fibrelor sintetice şi
artificiale
9. EH Industria de prelucrare a cauciucului şi a
maselor plastice
10. EI Industria altor produse din minerale nemetalice
11. EJ Industria metalurgica
12. EK Industria construcţiilor metalice şi a
produselor din metal (exclusiv maşini, utilaje
şi instalaţii)
13. EL Industria de maşini şi echipamente
14. EM Industria de echipamente electrice şi optice
15. EN Industria mijloacelor de transport
16. EO Alte activitãţi industriale
17. F 40 Producţia, transportul şi distribuţia de
energie electrica, termica, gaze şi apa calda
18. 41 Gospodãrirea resurselor de apa, captarea,
tratarea şi distribuţia apei
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ART. 6 Sistemul de calitate pentru lucrãri de montaj pentru dotãri tehnologice industriale cuprinde urmãtoarele componente: A. Reglementãrile tehnice pentru lucrãrile de montaj; B. Calitatea subansamblurilor, pieselor şi materialelor; C. Agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee utilizate; D. Verificarea proiectelor, a execuţiei lucrãrilor, precum şi expertizarea proiectelor şi lucrãrilor de montaj; E. Conducerea şi asigurarea calitãţii în realizarea lucrãrilor de montaj; F. Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de montaj; G. Activitatea metrologica; H. Recepţia lucrãrilor de montaj; I. Urmãrirea comportãrii în exploatare a lucrãrilor de montaj; J. Controlul calitãţii lucrãrilor de montaj. A. Reglementãrile tehnice pentru lucrãrile de montaj pentru dotãrile tehnologice industriale ART. 7 Activitatea de elaborare a reglementãrilor tehnice pentru lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale are un caracter permanent, determinat de necesitatea de actualizare a acestora în scopul concordanţei cu progresul ştiinţei şi tehnologiei, precum şi cu prevederile din reglementãrile adoptate la nivel internaţional. În activitatea de elaborare a reglementãrilor tehnice aferente lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se includ: ● documentarea la nivel naţional şi internaţional prin orice mijloace sau procedee circumscrise cerintei de calitate la care urmeazã sa se refere reglementarea propriu-zisa; ● elaborarea reglementãrilor tehnice pe diverse etape şi faze, pana la definitivarea acestora; ● revizuirea şi completarea reglementãrilor tehnice pentru lucrãrile aprobate. B. Calitatea subansamblurilor, pieselor şi materialelor folosite la realizarea lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 8 Certificarea de conformitate a calitãţii produselor folosite la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se va face prin urmãtoarele doua sisteme: a) certificarea de conformitate a calitãţii produselor de cãtre un organism de certificare acreditat; b) declaraţie de conformitate a calitãţii produselor, data de furnizor fie pe baza controlului încercãrilor efectuate de un organism de certificare sau de un laborator de încercãri acreditat, fie pe propria rãspundere. Pana la înfiinţarea şi acreditarea de organisme independente pentru efectuarea activitãţilor de certificare de conformitate a calitãţii produselor folosite la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se investesc provizoriu, cu atribuţiile aferente acestei activitãţi, potrivit profilului, urmãtorii agenţi economici: - Societatea Comercialã "Ipromet" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Institutul de Metale Neferoase şi Rare - INMR" - S.A. - Societatea Comercialã "ISPE" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Citon" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Ipromin" - S.A.; - Societatea Comercialã "Insemex" - S.A. Petrosani; - Societatea Comercialã "I.P.C.M.G." - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "I.P.C.M." - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Electrouzinproiect" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Electroproiect" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Iprochim" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Ceprohart" - S.A. Brãila; - Societatea Comercialã "I.P.I.U." - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Incerc" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Procema" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Institutul Naţional al Lemnului" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "I.P.A." - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "I.C.P.E." - S.A. Bucureşti; - Institutul de proiectare din cadrul Societãţii Naţionale "Romarm" - S.A.; - Societatea Comercialã "Icemenerg" - S.A.; - Societatea Comercialã "Icemenerg Service" - S.A. Bucureşti; - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercãri de Materiale - ISIM - Timişoara; - Societatea Comercialã "Icecon" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "Petrostar" - S.A. Ploiesti; - Societatea Comercialã "I.P.I.P." - S.A. Ploiesti; - Societatea Comercialã "Iprolam" - S.A. Bucureşti; - Societatea Comercialã "CCPR" - S.A. Braşov; - Societatea Comercialã "I.P.S.C." - S.A. Bucureşti. C. Agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee utilizate la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 9 Agrementul tehnic este aprecierea tehnica favorabilã, concretizata într-un document scris, asupra aptitudinii la utilizare, în conformitate cu cerinţele <>Ordonanţei Guvernului nr. 95/1999 , a materialelor, pieselor, subansamblurilor, utilajelor, echipamentelor, instalaţiilor tehnologice industriale noi sau procedeele tehnologice de montaj pentru care nu exista şi nu pot fi elaborate încã standarde naţionale sau alte reglementãri oficiale: normative, standarde de ramura, proiecte-tip aprobate. Agrementele tehnice vor fi emise de organul de specialitate din domeniul respectiv, în baza reglementãrilor specifice. ART. 10 La elaborarea agrementelor tehnice se au în vedere urmãtoarele obiective principale: a) fundamentarea agrementului tehnic prin analizarea documentelor de referinta ale produselor şi a stabilirii modului, condiţiilor de utilizare şi aprecierea aptitudinii la utilizare şi a durabilitatii produselor respective; b) furnizarea, prin documentele agrementului tehnic, a unei opinii autorizate şi a unor informaţii pertinente şi corecte asupra modului de fabricare şi de utilizare, precum şi asupra comportãrii previzibile în exploatare a noilor produse la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, care sa permitã persoanelor juridice şi fizice sa ia decizii şi sa îşi asume responsabilitãţi în deplina cunostinta de cauza, pentru alegerea şi utilizarea produselor respective; c) evaluarea fabricantilor în ceea ce priveşte dotarea, experienta acestora şi organizarea controlului pe fluxul de fabricaţie, ca premise pentru garantarea utilitãţii şi constantei caracteristicilor cerute pentru produsele livrate; d) asigurarea obiectivitatii şi neutralitatii în acordarea agrementului tehnic, printr-o apreciere echilibrata, ţinându-se seama de interesele tuturor pãrţilor implicate; e) promovarea progresului tehnic în activitãţile privind lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, în condiţiile respectãrii cerinţelor de performanta pentru dotãrile tehnologice industriale în care se folosesc produsele ce formeazã obiectul agrementului tehnic. D. Verificarea proiectelor, a execuţiei lucrãrilor şi expertizarea proiectelor şi a lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 11 Verificarea tehnica de calitate a proiectelor se face pentru cerinţele stabilite în <>Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 de cãtre specialişti verificatori de proiecte atestaţi. Verificarea la cerinta "Rezistenta şi stabilitate" este obligatorie pentru toate categoriile de lucrãri privind montajul dotãrilor tehnologice industriale. ART. 12 Responsabilii tehnici cu execuţia atestaţi au urmãtoarele obligaţii: - sa admitã execuţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale numai pe baza proiectelor şi a detaliilor de execuţie verificate şi avizate de specialişti verificatori de proiecte atestaţi; - sa verifice şi sa avizeze fişele şi proiectele tehnologice de execuţie, procedurile de realizare a lucrãrilor, planurile de verificare a execuţiei lucrãrilor de montaj, proiectele de organizare a execuţiei lucrãrilor, precum şi programele (graficele) de realizare a montajului dotãrilor tehnologice; - sa întocmeascã şi sa ţinã la zi un registru de evidenta a lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, pe care le coordoneazã tehnic şi de care rãspund; - sa punã la dispoziţie organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectãrii prevederilor legale; - sa opreascã execuţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de execuţie, şi sa permitã reluarea lucrãrilor de montaj numai dupã remedierea acestora. ART. 13 Expertizarea tehnica de calitate este o activitate complexa care cuprinde, dupã caz, cercetãri, experimentari sau încercãri, studii, relevee, analize şi evaluãri necesare pentru cunoaşterea stãrii tehnice a unei dotãri tehnologice industriale sau a modului în care un proiect respecta cerinţele prevãzute de lege, în vederea fundamentarii mãsurilor de intervenţie. Aceasta activitate se efectueazã de cãtre experţi tehnici de calitate atestaţi. ART. 14 În conformitate cu prevederile <>art. 7 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 , pentru expertizarea tehnica de calitate se va proceda astfel: a) se vor constitui comisii pentru: - atestarea responsabililor tehnici cu execuţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale; - atestarea specialiştilor verificatori de proiecte; - atestarea experţilor tehnici; b) comisiile vor fi formate din specialişti din domeniile pentru care se efectueazã atestarea, numiţi prin ordin al ministrului industriei şi comerţului; c) activitatea comisiilor se va desfasura la solicitarea celor interesaţi pe baza unui program aprobat de Ministerul Industriei şi Comerţului; d) membrii comisiilor de atestare tehnico-profesionalã beneficiazã de o indemnizaţie stabilitã în condiţiile prevãzute la <>art. 20 din Legea nr. 40/1991 , republicatã; e) cheltuielile necesare în vederea efectuãrii activitãţii de atestare tehnico-profesionalã a specialiştilor în activitãţile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se suporta de cãtre partea interesatã. E. Conducerea şi asigurarea calitãţii în realizarea lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 15 Asigurarea calitãţii execuţiei lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se face în mod diferenţiat, în funcţie de specificul activitãţii industriale a dotãrii tehnologice, conform reglementãrilor specifice aferente conducerii şi asigurãrii calitãţii acestor lucrãri, printr-un sistem propriu de calitate şi prin responsabili tehnici cu execuţia atestaţi. ART. 16 Programul de asigurare a calitãţii va fi concretizat prin manualul calitãţii, proceduri şi, dupã caz, prin planuri ale calitãţii, întocmite în baza prevederilor standardelor SR EN ISO seria 9000. Planurile calitãţii se stabilesc în concordanta cu programele beneficiarilor de asigurare a calitãţii şi în corelare cu manualele şi cu procedurile furnizorilor sau ale executantilor respectivi privind calitatea. În funcţie de specificul fiecãrei activitãţi industriale se vor stabili exigenţele pentru furnizorii de produse şi servicii. F. Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 17 Acreditarea laboratoarelor de analiza şi încercãri reprezintã recunoaşterea oficialã a competentei acestora de a efectua anumite încercãri sau tipuri de încercãri printr-un sistem de acreditare care are propriile sale reguli de procedura şi conducere pentru efectuarea acreditãrii precizate prin reglementãri specifice. ART. 18 Autorizarea şi acreditarea vor avea în vedere urmãtoarele criterii principale pe care trebuie sa le întruneascã laboratoarele de încercãri pentru lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale: a) organizarea şi statutul juridic; b) imparţialitatea, independenta şi integritatea; c) competenta tehnica. G. Activitatea metrologica pentru lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 19 În activitatea de metrologie vor fi avute în vedere urmãtoarele principii şi obiective: a) asigurarea uniformitatii, exactitatii şi legalitãţii mãsurilor efectuate; b) asigurarea legalitãţii mãsurilor prin utilizarea echipamentelor de mãsurare confirmate metrologic şi, dacã este cazul, cu aprobare de model; c) implementarea sistemului de asigurare a calitãţii, stabilit pentru activitatea de metrologie la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale. ART. 20 Biroul Roman de Metrologie Legalã şi organele sale teritoriale, prin personalul propriu împuternicit, exercita controlul metrologic al statului asupra echipamentelor de mãsura utilizate în domeniul lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale. H. Recepţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 21 Recepţia este actul prin care investitorul declara ca accepta sa preia lucrarea cu sau fãrã rezerve şi ca aceasta poate fi data în folosinta sau pusã în funcţiune. Prin actul de recepţie se certifica faptul ca executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu autorizaţiile, avizele, prevederile contractului, ale documentaţiilor de execuţie, precum şi ale reglementãrilor tehnice aplicate. ART. 22 Pentru lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, indiferent de forma de proprietate şi de sursa de finanţare a investiţiilor, receptiile acestora se vor organiza, dupã caz, de cãtre ordonatorii de credite sau de proprietari care, în sensul regulamentului aferent activitãţii de recepţie a lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, au calitatea de investitori. ART. 23 Recepţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se efectueazã în conformitate cu prevederile Regulamentului de recepţie a lucrãrilor de montaj, utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 51/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 12 februarie 1996. Recepţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se face atât pentru obiectivele de investiţii noi, cat şi pentru intervenţiile în timp asupra lucrãrilor existente (reparaţii capitale, consolidãri, modificãri, extinderi, modernizãri, retehnologizari, mentineri de capacitãţi etc.) şi se realizeazã în urmãtoarele etape: - recepţia la terminarea lucrãrilor; - recepţia punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie; - recepţia finala la expirarea perioadei de garanţie, dacã este prevãzutã în contract; - recepţia definitiva, care se face la data convenitã prin contract între investitor şi executant. I. Comportarea în exploatare a lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 24 Urmãrirea comportãrii în exploatare a lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se face prin: - urmãrirea curenta; - urmãrirea specialã. Modalitãţile de efectuare a urmãririi curente sau a urmãririi speciale - perioada, metode, caracteristicile şi parametrii urmãriţi - se stabilesc de cãtre proiectant sau de expert, în funcţie de gradul riscurilor tehnologice generate de dotãrile tehnologice industriale, care va cuprinde, de asemenea, şi rezultatele consemnate cu privire la aceste activitãţi. ART. 25 Persoanele care efectueazã urmãrirea curenta şi urmãrirea specialã, denumite responsabili cu urmãrirea comportãrii dotãrilor tehnologice industriale, au urmãtoarele obligaţii şi raspunderi: a) sa cunoascã toate detaliile privind dotarea tehnologicã industriala şi sa ţinã la zi cartea tehnica a acesteia; b) sa efectueze urmãrirea curenta, iar pentru urmãrirea specialã sa supravegheze aplicarea programelor şi a proiectelor întocmite în acest sens; c) sa sesizeze proprietarului, dupã caz, administratorului şi/sau utilizatorului situaţiile care pot determina efectuarea expertizei tehnice. J. Controlul calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 26 Exigenţele privind calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de producţie se stabilesc şi se realizeazã prin reglementãri specifice fiecãrei activitãţi industriale prevãzute la art. 5. ART. 27 Controlul de stat al calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se aplica utilajelor, echipamentelor şi instalaţiilor tehnologice industriale, indiferent de forma de proprietate, destinaţie sau de sursa de finanţare. Acest control se exercita diferenţiat, în toate etapele ciclului de existenta a dotãrilor tehnologice industriale, atât la lucrãrile noi, cat şi la lucrãrile de intervenţii în timp - modernizãri, reabilitari, reparaţii capitale, consolidãri ale lucrãrilor de montaj, precum şi la alte categorii de lucrãri de natura acestora. ART. 28 Verificarea calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale se realizeazã de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR) pentru categoriile de dotãri tehnologice industriale aflate sub controlul acesteia, în conformitate cu Ordinul ministrului industriei şi comerţului nr. 1.776 din 30 decembrie 1998 şi având în vedere Lista cuprinzând prescripţiile tehnice obligatorii Colecţia ISCIR - prescripţii în vigoare la 1 septembrie 1999. ART. 29 În temeiul prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 şi având în vedere rolul ISCIR în asigurarea calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României se vor actualiza atribuţiile ce revin Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat în raport cu exigenţele privind calitatea lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale. De asemenea, vor fi nominalizate lucrãrile de montaj aferente dotãrilor tehnologice industriale care nu sunt sub controlul ISCIR, inclusiv desemnarea specialiştilor care vor efectua verificarea calitãţii acestor lucrãri de montaj, atribuţiile şi obligaţiile acestora, precum şi prezentarea listei complete cuprinzând toate prescripţiile tehnice obligatorii. ART. 30 În vederea asigurãrii respectãrii în execuţie a tuturor prescripţiilor tehnice, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României se va redacta, aviza şi aproba manualul dirigintelui de specialitate pentru lucrãrile de montaj pentru utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice industriale. CAP. 3 Elaborarea reglementãrilor tehnice privind calitatea lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale ART. 31 În activitãţile privind lucrãrile de montaj pentru dotãrile tehnologice industriale reglementãrile tehnice se elaboreazã sub forma de: - regulamente pentru subsistemele calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale; - proceduri aferente componentelor sistemului calitãţii, care cuprind: ● specificaţii tehnice pentru produse; ● normative de proiectare, execuţie, exploatare şi intervenţie la dotãrile tehnologice industriale; ● ghiduri, metodologii şi manuale de proiectare, execuţie, exploatare şi intervenţie la montajul pentru dotãrile tehnologice industriale; ● soluţii şi programe de calcul-cadru pentru proiectare, verificarea proiectelor, expertizelor tehnice şi a execuţiei lucrãrilor de montaj privind atât dotãrile tehnologice industriale noi, cat şi cele existente. ART. 32 Reglementãrile tehnice pentru lucrãrile de montaj al dotãrilor tehnologice industriale se elaboreazã pentru fiecare cerinta de calitate, atât în cazul obiectivelor de investiţii noi, cat şi pentru lucrãrile aferente interventiilor la montajul dotãrilor tehnologice industriale existente. ART. 33 Formele şi organismele de lucru necesare în vederea organizãrii elaborãrii reglementãrilor tehnice pentru lucrãrile de montaj pentru dotãrile tehnologice industriale se vor stabili de Ministerul Industriei şi Comerţului prin consultare cu organele abilitate, organismele neguvernamentale, asociaţiile profesionale şi cu ceilalţi factori din domeniul la care se referã reglementarea, în concordanta cu prevederile legale şi în termen de 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentelor norme metodologice. ART. 34 Respectarea prezentelor norme metodologice trebuie asigurata şi în fazele de proiectare, respectiv: - studiu de prefezabilitate; - studiu de fezabilitate; - proiect tehnic şi caiet de sarcini; - detalii de execuţie. CAP. 4 Obligaţiile factorilor implicaţi ART. 35 Furnizorii de materiale, piese, subansambluri, utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice industriale şi procedee noi utilizate la lucrãrile de montaj pentru dotãri tehnologice industriale rãspund, în condiţiile legii, pentru calitatea furniturilor lor în raport cu prevederile contractului încheiat cu autoritatea contractantã. ART. 36 Proiectantii sunt obligaţi sa elaboreze documentaţiile aferente lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale numai pe baza contractelor încheiate, în condiţiile legii, cu autoritãţile contractante. ART. 37 Proiectantii şi verificatorii de proiecte rãspund atât pentru soluţiile tehnice adoptate în elaborarea documentaţiilor (proiecte), cat şi pentru respectarea reglementãrilor tehnice. ART. 38 Executantii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale rãspund pentru realizarea unor activitãţi neconforme cu prevederile legale, inclusiv a unor lucrãri necorespunzãtoare prevãzute în documentaţii. De asemenea, executantii au obligaţia sa respecte prevederile din contractele încheiate cu autoritãţile contractante şi sa remedieze execuţia în cazul unor neconformitãţi cu documentaţia de montaj, sesizate pe parcurs sau la sfârşitul lucrãrii. ART. 39 Deşi nu fac parte din comisiile de recepţie, atât proiectantul, cat şi executantul au obligaţia sa participe la recepţia lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale. ART. 40 În activitãţile de expertizare, pentru soluţiile date experţii tehnici poarta responsabilitatea în ceea ce priveşte înscrierea în exigenţele de calitate a lucrãrilor de montaj, în condiţiile legii. ART. 41 Investitorii sunt solidar rãspunzãtori alãturi de ceilalţi factori implicaţi (furnizori, proiectanţi, executanti, experţi) pentru neincadrarea lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale conforme cu exigenţele de calitate în limitele prevederilor legale. ART. 42 Autoritãţile responsabile cu verificarea calitãţii lucrãrilor de montaj pentru dotãri tehnologice industriale au obligaţia, în condiţiile legii, de a admite numai lucrãri care se încadreazã în limitele admise de reglementãrile tehnice şi de a preveni astfel riscurile tehnologice. CAP. 5 Reglementãri specifice sectorului industriei de apãrare ART. 43 La instalaţiile pirotehnice de fabricare a muniţiilor şi a substanţelor pirotehnice explozive montajul dotãrilor tehnologice industriale se va face de cãtre personalul de execuţie autorizat, pe baza de norme şi instrucţiuni specifice de exploatare prevãzute în Normele tehnice privind reglementarea regimului materiilor explozive în unitãţile producãtoare, precum şi al construcţiilor şi instalaţiilor aferente, aprobate de cãtre ministrul industriei şi comerţului prin Ordinul nr. 88 din 19 aprilie 1999 şi de cãtre ministrul apãrãrii naţionale prin Ordinul nr. 42 din 26 aprilie 1999. ART. 44 Materialele şi echipamentele utilizate în instalaţiile pirotehnice cu pericol de explozie vor fi obligatorii în execuţie antiex şi vor respecta toate prescripţiile reglementãrilor specifice în vigoare. ART. 45 Controlul de calitate al execuţiei lucrãrilor de montaj pentru dotãrile tehnologice industriale specifice sectorului industriei de apãrare se realizeazã numai de cãtre personalul autorizat având sarcini specifice în domeniul calitãţii. ART. 46 La execuţia lucrãrilor de montaj şi instalaţii în mediile explozive se vor respecta în mod obligatoriu şi Normele specifice de protecţie a muncii din sectoarele de fabricaţie a materialelor explozive. CAP. 6 Sancţiuni ART. 47 Sumele încasate ca urmare a aplicãrii amenzilor pentru contravenţiile prevãzute la <>cap. V din Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 vor contribui la constituirea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, aprobat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 . ART. 48 Cuantumul amenzilor prevãzute la <>art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 95/1999 va putea fi actualizat în condiţiile legii. CAP. 7 Dispoziţii finale şi tranzitorii ART. 49 Toate reglementãrile precizate în prezentele norme metodologice se vor elabora de organele abilitate, împreunã cu direcţiile de specialitate din Ministerul Industriei şi Comerţului, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 50 Direcţia generalã strategie şi programe de dezvoltare şi direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.