Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În scopul încheierii în bune condiţii a execuţiei bugetare a anului 2003, instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligaţia sã efectueze operaţiunile care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, bugetelor locale şi bugetelor proprii ale instituţiilor publice pe anul 2003, în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul prevãzut în anexa nr. 1. CAP. I Încasarea veniturilor bugetare 1.1. - (1) Impozitele, taxele, contribuţiile şi celelalte obligaţii bugetare datorate de cãtre plãtitorii de impozite, cu termene de platã scadente în perioada 25 decembrie - 31 decembrie 2003, vor fi achitate de cãtre aceştia, dupã caz, pe bazã de ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), în zilele de 29, 30 sau 31 decembrie 2003, declarate zile bancare. (2) Având în vedere cã, în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.300/2003 pentru aprobarea compensãrii timpului de muncã aferent zilelor stabilite ca zile libere din perioada 29-31 decembrie 2003, unitãţile Trezoreriei Statului nu lucreazã în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003, documentele privind plãţile dispuse de cãtre persoanele juridice şi fizice din conturi bancare în relaţia cu Trezoreria Statului în aceste zile se vor deconta de cãtre bãnci în termenele prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare şi se vor înregistra de cãtre Banca Naţionalã a României într-un cont tranzitoriu de decontãri cu Trezoreria Statului, urmând a fi evidenţiate în extrasul contului curent general al Trezoreriei Statului din data de 5 ianuarie 2004. Contul tranzitoriu de decontãri cu Trezoreria Statului deschis la Banca Naţionalã a României va fi închis la data de 5 ianuarie 2004, dupã transferul sumelor în contul curent general al Trezoreriei Statului. (3) Contribuţiile la bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi la bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate achitate înainte de data de 24 decembrie 2003 se vireazã de cãtre persoanele juridice şi fizice în conturile 30.04 "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj" şi, respectiv, 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate", iar cele achitate în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003 se vireazã în conturile de venituri bugetare prevãzute în anexele nr. 1, 3 sau 4, pct. I şi III, la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.644/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii a 5-a din <>cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, referitoare la activitãţile de declarare şi colectare a creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale. (4) În zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003, stabilite ca zile libere pentru instituţiile publice, nu pot fi achitate impozite, taxe, contribuţii sau alte venituri bugetare în numerar, de cãtre contribuabili, la unitãţile Trezoreriei Statului. 1.2. Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A. va stabili în cursul lunii decembrie 2003 programul unitãţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice sã aibã posibilitatea sã îşi achite obligaţiile cãtre bugetul de stat, bugetele locale sau cãtre alte bugete, potrivit convenţiilor încheiate în acest scop cu unitãţile subordonate ale Ministerului Finanţelor Publice, cu autoritãţile administraţiei publice locale sau cu alte instituţii publice, dupã caz. 1.3. Instituţiile publice care încaseazã în conturi de disponibilitãţi venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, au obligaţia sã vireze veniturile respective la capitolele şi subcapitolele de venituri ale bugetelor cãrora acestea se cuvin, pânã la data de 23 decembrie 2003. 1.4. Sumele încasate în numerar de cãtre instituţiile publice sau de cãtre agenţii fiscali, reprezentând venituri bugetare sau venituri proprii ale bugetelor instituţiilor publice, vor fi depuse cu "Foaie de vãrsãmânt-chitanţã" în conturile de venituri ale bugetelor cãrora acestea se cuvin, pânã la data de 24 decembrie 2003 inclusiv. 1.5. Eventualele sume în numerar încasate în data de 24 decembrie 2003 de unitãţile Trezoreriei Statului care nu funcţioneazã cu casierii-tezaur se depun la finele zilei la unitatea bancarã la care acestea îşi au deschis contul de disponibil, în genţi de numerar, sau la cea mai apropiatã unitate a Trezoreriei Statului cu tezaur din judeţ, dupã caz, şi se înregistreazã în contul 13 "Casa tranzitorie". 1.6. - (1) Veniturile bugetare încasate în numerar de cãtre unitãţile vamale în perioada 25 decembrie 2003 - 4 ianuarie 2004 se depun la unitãţile Trezoreriei Statului, astfel: - la data de 31 decembrie 2003, sumele încasate în perioada 25-30 decembrie 2003, în genţi sau saci sigilaţi, pe bazã de proces-verbal de predare-primire; - la data de 5 ianuarie 2004, sumele încasate în perioada 31 decembrie 2003 - 4 ianuarie 2004, pe bazã de foi de vãrsãmânt-chitanţã întocmite distinct pentru ziua de 31 decembrie 2003 şi, respectiv, pentru perioada 1-4 ianuarie 2004. (2) La data de 5 ianuarie 2004 genţile sau sacii depuşi în data de 31 decembrie 2003 se desigileazã în prezenţa depunãtorului, iar numerarul se depune la casieria Trezoreriei Statului, pe bazã de foi de vãrsãmânt-chitanţã. (3) Sumele depuse în numerar pentru perioada 25-30 decembrie 2003 şi pentru ziua de 31 decembrie 2003 se înregistreazã ca venituri bugetare ale anului 2003, cu data de 31 decembrie 2003, iar sumele depuse pentru perioada 1-4 ianuarie 2004 se înregistreazã ca venituri bugetare ale anului 2004, cu data de 5 ianuarie 2004. (4) Eventualele venituri proprii încasate în numerar de cãtre instituţiile publice care îşi desfãşoarã activitatea în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003 se depun în conturile corespunzãtoare de disponibilitãţi, deschise la unitãţile Trezoreriei Statului, în data de 5 ianuarie 2004. CAP. II Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice 2.1. Ordonatorii de credite bugetare şi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile ale instituţiilor publice rãspund pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare privind încasãrile şi plãţile aferente exerciţiului bugetar al anului 2003, la termenele şi în condiţiile prevãzute de reglementãrile în vigoare, cu încadrarea în angajamentele legale încheiate şi în prezentele norme metodologice, şi vor lua mãsuri pentru: a) utilizarea creditelor bugetare aprobate, pânã la finele anului 2003, în limita prevederilor şi destinaţiilor din bugetele de venituri şi cheltuieli şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate, numai pentru cheltuieli angajate, lichidate şi ordonanţate la platã în condiţiile legii; b) repartizarea şi retragerea creditelor bugetare la termenele stabilite în prezentele norme metodologice şi aprobarea virãrilor de credite bugetare numai în cazuri bine justificate, înainte de angajarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; c) acordarea sumelor reprezentând plãţi în avans, precum şi recuperarea sau justificarea acestora în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plãţi în avans din fonduri publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; d) luarea mãsurilor necesare pentru lichidarea, pânã la finele anului, a imobilizãrilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe şi reconstituirea cu sumele recuperate a plãţilor de casã efectuate. Eventualele sume care nu pot fi recuperate pânã la finele anului se vireazã în anul 2004 ca venituri la bugetele din care instituţiile publice sunt finanţate, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi"; e) verificarea zilnicã a operaţiunilor privind deschiderea, repartizarea sau retragerea de credite bugetare, precum şi a încasãrilor şi plãţilor înregistrate în extrasele de cont emise de unitãţile Trezoreriei Statului şi luarea mãsurilor ce se impun pentru comunicarea şi corectarea în urmãtoarea zi lucrãtoare a eventualelor sume înregistrate eronat, în vederea asigurãrii concordanţei datelor din contabilitatea proprie cu cele din contabilitatea unitãţilor Trezoreriei Statului. 2.2. - (1) Ordonatorii principali de credite finanţaţi din bugetul de stat vor deschide, repartiza şi, în cazuri justificate, vor retrage credite bugetare instituţiilor din subordine, pânã cel mai târziu la data de 17 decembrie 2003 inclusiv, asigurându-se astfel timpul necesar efectuãrii cheltuielilor pânã la finele anului. (2) Dupã data de 17 decembrie 2003 pot fi deschise credite bugetare numai pentru operaţiuni privind serviciul datoriei publice sau pentru alte acţiuni urgente finanţate din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului sau din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, pe bazã de hotãrâri ale Guvernului aprobate ulterior acestei date. (3) Creditele bugetare neutilizate pânã la data de 31 decembrie 2003 sunt anulate de drept, conform prevederilor art. 61 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice şi ale <>art. 56 alin. (3) din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale. 2.3. - (1) Avansurile acordate de cãtre instituţiile publice pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fonduri publice, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 264/2003 , modificatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 851/2003 , nejustificate prin bunuri livrate, lucrãri executate şi servicii prestate, în condiţiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate pânã la data de 24 decembrie 2003 de cãtre instituţiile publice respective, în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitãţi, dupã caz, din care acestea au fost acordate, în scopul reconstituirii plãţilor de casã. (2) În cazul în care recuperarea avansului acordat este programatã a se efectua în anul 2004, potrivit dispoziţiilor legale, beneficiarul contractual va prezenta, pânã la finele anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmã utilizarea conform destinaţiilor legale a avansului acordat. De asemenea, pentru avansurile primite în cadrul unor contracte multianuale, beneficiarul contractual va prezenta, pânã la finele anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmã utilizarea integralã şi potrivit destinaţiilor legale a avansului acordat. (3) Recuperarea avansurilor acordate din împrumuturi externe şi din fonduri de la bugetul de stat sau din bugetul local, dupã caz, se efectueazã potrivit prevederilor din contractele încheiate, în condiţiile acordurilor de împrumut încheiate cu organismele financiare internaţionale. (4) Pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare şi în programele-nucleu de cercetare, recuperarea sumelor reprezentând plãţi în avans se face în conformitate cu prevederile <>art. 65 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 324/2002 , şi, respectiv, ale art. 16 alin. (2) din Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 137/2003 . (5) Avansurile acordate pentru realizarea programelor, proiectelor şi acţiunilor finanţate integral din împrumuturi externe contractate, potrivit legii, de la organisme financiare internaţionale sau din fonduri externe nerambursabile se justificã potrivit prevederilor din acordurile de împrumut convenite de pãrţile contractante sau din memorandumurile de finanţare, dupã caz. 2.4. Sumele de mandat primite de instituţiile publice de la alte instituţii publice sau de la agenţi economici vor fi lichidate pânã cel mai târziu la data de 22 decembrie 2003 inclusiv, iar sumele rãmase neutilizate vor fi restituite unitãţilor de la care au fost primite. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" pot fi menţinute sume la finele anului 2003 numai pentru cazurile prevãzute în anexa nr. 2. 2.5. Sumele încasate în contul 50.32 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat" pânã la data de 23 decembrie 2003 inclusiv vor fi virate în conturile corespunzãtoare de venituri ale bugetului de stat pe data de 23 decembrie 2003. Eventualele sume încasate în contul 50.32 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat", în data de 24 decembrie 2003, se vireazã în conturile corespunzãtoare de venituri ale bugetului de stat pe data de 5 ianuarie 2004 şi reprezintã venituri ale anului 2004. 2.6. - (1) Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modalitatea de finanţare, vor efectua pânã la data de 23 decembrie 2003 plata drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2003, cu termene scadente de platã pânã la data de 4 ianuarie 2004 inclusiv, în limita prevederilor bugetelor aprobate pe anul 2003 şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate cu aceastã destinaţie sau a disponibilitãţilor de fonduri, dupã caz. (2) O datã cu ridicarea numerarului sau cu virarea salariilor pe card, dupã caz, instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de platã pentru achitarea impozitelor şi contribuţiilor datorate potrivit legii. (3) Unitãţile Trezoreriei Statului, la propunerea instituţiilor publice, vor stabili graficele de eşalonare a salariilor pentru luna decembrie 2003 şi vor asigura, împreunã cu unitãţile Bãncii Naţionale a României, sumele în numerar necesare achitãrii drepturilor salariale. (4) Drepturile salariale aferente anului 2003 neplãtite pânã la finele anului se achitã în anul urmãtor din fondurile prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetele aprobate pe anul 2004. 2.7. - (1) În scopul efectuãrii în bune condiţii a cheltuielilor bugetare, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetului asigurãrilor pentru şomaj şi bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pot prezenta Ministerului Finanţelor Publice cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii ianuarie 2004 în zilele de 22 şi 23 decembrie 2003. (2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevãzute la alin. (1), care nu au aprobat pânã la finele anului 2003 bugetele proprii de venituri şi cheltuieli, precum şi bugetele ordonatorilor de credite subordonaţi, pot deschide şi repartiza credite bugetare aferente lunii ianuarie 2004 numai pentru cheltuieli de natura drepturilor salariale, drepturi cu caracter social, rambursãri de credite, plãţi de dobânzi şi comisioane la credite, contribuţii şi cotizaţii la organisme internaţionale, cofinanţarea programelor finanţate din fonduri externe care impun aceasta, precum şi cheltuieli pentru plata facturilor la energia termicã, energia electricã şi gaze naturale. 2.8. - (1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a analiza componenţa sumelor aflate în soldul conturilor 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã", deschise la unitãţile Trezoreriei Statului, avându-se în vedere cã în aceste conturi pot rãmâne la finele anului numai sume aferente fondurilor de stimulare a personalului, constituite în condiţiile legii, precum şi sume pentru care reportarea în anul urmãtor este prevãzutã de legislaţia în vigoare. Pânã la data de 23 decembrie 2003 instituţiile publice vor prezenta unitãţilor Trezoreriei Statului la care au deschise conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã", dupã caz, componenţa sumelor aflate în sold şi temeiul legal în baza cãruia acestea se pot reporta în anul urmãtor. (2) În situaţia în care în conturile prevãzute la alin. (1) au fost încasate sume de la bugetul de stat, bugetele locale sau de la alte bugete, care au rãmas neutilizate, acestea se restituie pânã la data de 22 decembrie 2003 în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitãţi, dupã caz, din care au fost încasate, dacã legea nu prevede altfel. (3) Eventualele sume încasate în conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã" în baza unor acte normative în vigoare, pentru care nu se prevede reportarea, precum şi cele care nu se reporteazã din oficiu, rãmase dupã efectuarea operaţiunilor de restituire prevãzute la alin. (2), vor fi virate de cãtre instituţiile publice respective, dupã caz, în conturile 20.22.01.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetele locale, pânã la data de 24 decembrie 2003. 2.9. - (1) Se reporteazã din oficiu disponibilitãţile instituţiilor publice provenite din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe, fondurile nerambursabile externe pentru finanţarea unor obiective, precum şi disponibilitãţile din fondurile publice destinate cofinanţãrii contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene rãmase la finele exerciţiului bugetar al anului 2003, în conturile structurilor de implementare. (2) Donaţiile şi sponsorizãrile rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor conform prevederilor <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003 . 2.10. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul naţional pentru dezvoltare regionalã" şi 50.73 "Disponibil din fondul pentru dezvoltare regionalã", rãmase la finele anului 2003, se reporteazã în anul urmãtor. 2.11. Instituţiile publice fãrã personalitate juridicã au obligaţia de a vira pânã la data de 22 decembrie 2003 în conturile instituţiilor publice cu personalitate juridicã ierarhic superioare sumele aflate în soldul conturilor 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale", 50.15 "Disponibil al instituţiilor publice fãrã personalitate juridicã de subordonare centralã sau localã", 50.25 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii", 50.28 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii", 50.09 "Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul de stat", 50.10 "Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul local" şi 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de bazã a instituţiilor de învãţãmânt superior", dupã caz. 2.12. Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modalitatea de finanţare, au obligaţia de a depune pânã la data de 24 decembrie 2003 sumele în numerar aflate în casieria proprie în conturile corespunzãtoare de venituri bugetare sau de disponibilitãţi, dupã caz, deschise la unitãţile Trezoreriei Statului. 2.13. - (1) Instituţiile publice vor lua mãsurile necesare pentru restituirea pânã la data de 22 decembrie 2003, în conturile din care au fost acordate, a acreditivelor în lei deschise pentru procurãri de bunuri, rãmase neutilizate pânã la finele anului 2003. Cu sumele restituite vor fi reconstituite plãţile de casã la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care acestea au fost constituite. (2) Acreditivele în valutã, deschise de cãtre instituţiile publice pentru decontarea importurilor în curs de derulare şi comisioanele în valutã aferente acestora, se menţin în continuare, pânã la lichidarea contractelor încheiate. Sumele în valutã rãmase nefolosite dupã terminarea contractelor se vireazã la rezerva valutarã a statului în termen de 5 zile de la încheierea importurilor, iar contravaloarea în lei se restituie la bugetele din care acestea s-au constituit, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi". 2.14. - (1) Valuta procuratã de cãtre instituţiile publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale şi bugetele locale pentru efectuarea de cheltuieli, rãmasã neutilizatã la finele anului, se schimbã în lei pânã la data de 22 decembrie 2003 prin unitãţile bancare prin care aceasta a fost achiziţionatã, iar cu contravaloarea în lei se reconstituie plãţile de casã, la subdiviziunile corespunzãtoare de cheltuieli. (2) Pânã la acelaşi termen instituţiile publice menţionate mai sus vor ceda la rezerva valutarã a statului sumele reprezentând venituri bugetare încasate în valutã, iar contravaloarea în lei a sumelor respective se vireazã în conturile bugetelor cãrora se cuvin, deschise la unitãţile Trezoreriei Statului. (3) Instituţiile publice prevãzute la alin. (1) pot pãstra la finele anului în conturile deschise la unitãţi bancare numai valuta procuratã în scopul rambursãrii la extern a ratelor la împrumuturi externe guvernamentale şi plãţii dobânzilor sau comisioanelor aferente acestora, cu termene scadente pânã la data de 15 ianuarie 2004, sumele aferente acreditivelor deschise pentru importuri în curs de derulare, prevãzute la pct. 2.13 alin. (2), precum şi donaţiile sau sponsorizãrile primite în valutã din care se efectueazã plãţi în valutã, conform prevederilor <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003 . 2.15. Instituţiile publice şi activitãţile finanţate integral din venituri proprii pot pãstra la finele anului în conturi deschise la bãnci comerciale valuta încasatã din donaţii şi sponsorizãri, din contravaloarea bunurilor livrate, serviciilor prestate sau lucrãrilor executate, potrivit prevederilor pct. 9.5.4 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003 , precum şi valuta cumpãratã pentru achitarea obligaţiilor de platã în valutã, cu termene scadente pânã la data de 15 ianuarie 2004. 2.16. Garanţiile în valutã depuse la unitãţile vamale, aflate în conturi deschise la bãnci comerciale, se reporteazã în anul urmãtor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost constituite. 2.17. - (1) Disponibilitãţile în valutã procurate din credite bugetare, rãmase la finele anului 2003 în conturile reprezentanţelor diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate, se reporteazã în anul urmãtor şi se regularizeazã cu bugetul de stat, de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere care finanţeazã cheltuieli de aceastã naturã, astfel: - în termen de 45 de zile, pentru reprezentanţele din Europa; - în termen de 60 de zile, pentru reprezentanţele din celelalte continente. Contravaloarea în lei a sumelor în valutã existente la data de 31 decembrie 2003, calculatã la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionalã a României pentru data efectuãrii operaţiunii de regularizare, se vireazã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2004, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. (2) Taxele consulare încasate în valutã pentru serviciile prestate în strãinãtate, rãmase la finele anului 2003 în conturile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, se vireazã pânã la data de 15 ianuarie 2004 în contul de valutã deschis pe seama Ministerului Afacerilor Externe la banca comercialã. În termen de 5 zile lucrãtoare de la încasare, Ministerul Afacerilor Externe va dispune cedarea la rezerva valutarã a statului a taxelor consulare, iar echivalentul în lei al acestora se vireazã la bugetul de stat în contul 20.21.01.04 "Taxe consulare". (3) Reprezentanţele diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate aplicã prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru achiziţii de bunuri şi servicii. 2.18. Disponibilitãţile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, precum şi disponibilitãţile rezultate din execuţia bugetelor activitãţilor finanţate integral din venituri proprii, rãmase la finele anului 2003 în soldul conturilor 50.25 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii", 50.28 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii", 50.03 "Disponibil din venituri proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centralã" şi 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare localã", dupã caz, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie. Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pot hotãrî, în condiţiile <>art. 39 alin. (3) din Legea nr. 189/1998 , preluarea la bugetul local, în contul 21.21.02.12 "Vãrsãminte din disponibilitãţile instituţiilor publice şi activitãţilor autofinanţate", a sumelor rãmase la finele anului 2003 în soldul conturilor 50.28 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii" sau 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare localã", deschise pe seama instituţiilor şi serviciilor publice subordonate. 2.19. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale, dupã caz, rãmase dupã rezervarea în conturile prevãzute în <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003 a donaţiilor şi sponsorizãrilor neutilizate la finele anului 2003, se regularizeazã la finele anului 2003 cu bugetele respective, în limita sumelor primite de la aceste bugete, dupã cum urmeazã: - subvenţiile care au fost acordate direct de cãtre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale se restituie în conturile acestora, din care sumele respective au fost încasate, deschise la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectueazã pânã la data de 22 decembrie 2003; - subvenţiile care au fost acordate de cãtre ordonatorii secundari de credite se restituie în conturile acestora deschise la unitãţile Trezoreriei Statului, pânã la data de 23 decembrie 2003. În aceleaşi termene se vireazã şi sumele cãtre bugetele locale, în cazul în care subvenţiile au fost alocate de la aceste bugete. Disponibilitãţile rãmase în contul instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale dupã efectuarea operaţiunii de regularizare se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie. 2.20. Sumele rãmase neutilizate în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", determinate ca diferenţã între sumele primite cu destinaţie specialã de la bugetul de stat şi bugetele locale, de cãtre instituţiile sanitare publice, şi plãţile de casã efectuate pe destinaţiile pentru care acestea au fost alocate, se regularizeazã pânã la data de 22 decembrie 2003 cu bugetele din care au fost primite. Dupã efectuarea operaţiunilor de regularizare cu bugetele din care au fost încasate sumele primite cu destinaţie specialã, contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", deschis pe seama instituţiilor sanitare publice, nu va prezenta sold. 2.21. Direcţiile sanitar-veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, care au încasat sume de la bugetul de stat în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" pentru finanţarea Programului de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om şi de protecţie a mediului sau pentru alte programe, vor vira pânã la data de 22 decembrie 2003 sumele rãmase neutilizate în contul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate. La finele anului 2003 contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", deschis pe seama direcţiilor sanitar-veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, nu va prezenta sold. 2.22. Soldul contului 50.41 "Disponibil din venituri proprii din activitatea sanitarã conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 " se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie. 2.23. Instituţiile de învãţãmânt superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, finanţate în condiţiile <>Legii nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, reporteazã în anul urmãtor disponibilitãţile rãmase în conturile 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de bazã a instituţiilor de învãţãmânt superior" şi, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socialã şi pentru realizarea unor obiective de investiţii. Celelalte alocaţii de la bugetul de stat rãmase neutilizate la finele anului 2003 în soldul contului 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" se restituie de fiecare instituţie de învãţãmânt superior, pânã cel mai târziu la 15 ianuarie 2004, la bugetul de stat pe anul 2004, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. Instituţiile de învãţãmânt superior vor publica, potrivit legii, indicatorii sintetici ai execuţiei bugetare anuale, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 4. 2.24. Disponibilitãţile aflate în conturile Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar din România şi ale unitãţilor din subordinea acesteia, rãmase neutilizate la finele anului 2003, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 86/1999 . 2.25. Instituţiile publice de culturã restituie, pânã la data de 22 decembrie 2003, alocaţiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, aferente obligaţiilor ori programelor minimale stabilite prin contracte şi nerealizate, potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 86/1996 . Cu sumele restituite ordonatorii principali şi secundari de credite, dupã caz, vor reconstitui plãţile de casã pe anul 2003 în conturile din care au fost acordate alocaţiile respective. 2.26. Structurile sportive de drept privat fãrã scop lucrativ şi Comitetul Olimpic Român au obligaţia sã restituie sumele rãmase neutilizate din transferurile primite de la bugetul de stat, prin virarea acestor sume în contul Agenţiei Naţionale pentru Sport, deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate. Aceastã operaţiune se efectueazã pânã la data de 22 decembrie 2003. Sumele de restituit se stabilesc ca diferenţe între transferurile primite şi totalul plãţilor de casã efectuate pentru finanţarea programelor sportive de utilitate publicã, potrivit contractelor privind finanţarea programelor sportive aprobate pe anul 2003, încheiate în conformitate cu prevederile <>art. 69 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 . 2.27. - (1) Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului întocmeşte şi depune la Ministerul Finanţelor Publice "Contul de execuţie a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende şi a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2003", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3, pânã la data de 15 februarie 2004. (2) Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie şi celelalte instituţii implicate în procesul de privatizare, care încaseazã venituri din vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale şi din dividende, precum şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare întocmesc şi anexeazã contul de execuţie al veniturilor şi cheltuielilor efectuate ca anexã la situaţiile financiare întocmite la finele anului 2003. CAP. III Regularizãri financiare cu bugetul de stat şi bugetele locale de cãtre regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale 3.1.- (1) Regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale care au beneficiat în anul 2003 de subvenţii sau transferuri de la bugetul de stat ori de la bugetele locale, dupã caz, au obligaţia de a verifica, pe baza deconturilor definitive, dacã alocaţiile bugetare primite sunt justificate şi în cazul în care se constatã cã s-au primit sume în plus acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale pe anul 2004, dupã caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi", pentru bugetul de stat, şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi", pentru bugetele locale, pânã la data de 31 ianuarie 2004, dacã legea nu prevede altfel. (2) Regiile autonome, societãţile comerciale, serviciile publice de interes local şi agenţii economici care au beneficiat de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif pentru energia termicã livratã populaţiei, acordate în avans în temeiul <>art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 162/1999 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 328/2002 , restituie la bugetul local eventualele sume încasate în plus, determinate pe baza deconturilor justificative pe luna decembrie 2003, pânã la data de 15 ianuarie 2004, în condiţiile legii. Sumele încasate în plus se restituie în contul de venituri al bugetului local 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi". În termen de 3 zile lucrãtoare de la încasarea sumelor în contul 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi", ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor restitui sumele respective la bugetul de stat în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi". (3) Ordonatorii principali de credite din bugetele cãrora s-au acordat în anul 2003 alocaţii de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, precum şi organele de control abilitate de lege au obligaţia sã verifice pânã la data de 31 ianuarie 2004, pe baza deconturilor anuale definitive, dacã subvenţiile sau transferurile acordate regiilor autonome, societãţilor sau companiilor naţionale şi societãţilor comerciale sunt justificate şi sã dispunã acestora restituirea eventualelor sume încasate în plus, în conturile de venituri bugetare prevãzute la alin. (1), în termen de douã zile lucrãtoare de la constatare. 3.2. - (1) Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, care au primit în anul 2003 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, destinate realizãrii obiectivelor proprii de investiţii, îşi exercitã dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate, în condiţiile legii. Sumele deduse în anul 2003 şi rambursate în condiţiile legii de cãtre organele fiscale se înregistreazã ca reconstituiri de plãţi în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitãţi, dupã caz, deschise la unitãţile Trezoreriei Statului, şi se utilizeazã numai pentru plãţile aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii, pânã la finele anului 2003. (2) Sumele deduse reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate în luna decembrie 2003, pentru investiţii proprii finanţate din sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, şi care se ramburseazã de cãtre organele fiscale în anul 2004, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã rambursatã de organele fiscale în anul 2004 pentru perioadele anterioare lunii decembrie 2003, se vireazã de cãtre agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi" şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi", în termen de 3 zile lucrãtoare de la încasare. 3.3. Regiile autonome şi societãţile comerciale sau companiile naţionale cãrora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza <>Legii nr. 7/1992 au obligaţia sã ramburseze creditele respective din resursele financiare destinate finanţãrii investiţiilor rãmase disponibile la finele anului 2003. Rambursarea sumelor cuvenite statului se efectueazã în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea <>Legii nr. 7/1992 ", deschis la unitãţile Trezoreriei Statului ale municipiilor reşedinţã de judeţ, pe seama Ministerului Finanţelor Publice. Bãncile comerciale în a cãror evidenţã sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control ale Ministerului Finanţelor Publice vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 2003, posibilitãţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante. CAP. IV Încheierea execuţiei bugetelor locale 4.1. Primãriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru virarea, pânã la data de 23 decembrie 2003, a soldului contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului propriu al municipiului Bucureşti deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectueazã pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), în care pe verso se înscriu sursele de venituri. 4.1.1. În scopul cuprinderii în execuţia bugetului propriu al municipiului Bucureşti pe anul 2003 a veniturilor bugetare încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei", în zilele de 23 şi 24 decembrie 2003 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor închide acest cont cu data de 31 decembrie 2003, prin creditul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei". Pentru aceastã operaţiune, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor transmite Direcţiei trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti un exemplar din nota contabilã, împreunã cu Situaţia veniturilor încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei", în zilele de 23 şi 24 decembrie 2003, cu desfãşurare pe capitole şi subcapitole de venituri, care va fi semnatã de persoanele autorizate ale primãriilor de sector şi avizatã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului. 4.1.2. Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a muncipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi a situaţiilor anexate, înregistreazã cu data de 31 decembrie 2003 în execuţia bugetului propriu al municipiului Bucureşti veniturile respective, creditând contul 21 "Veniturile bugetului local" (pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare) sau 28 "Venituri cu destinaţie specialã ale bugetului local", dupã caz, (pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare), prin debitul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei". 4.1.3. Pânã la data de 6 ianuarie 2004 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vireazã cu ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) soldul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la BNR-SMB, pe seama Direcţiei trezorerie şi contabilitate publicã a muncipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti crediteazã contul 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Naţionalã a României". 4.2. Instituţiile publice care au încasat în anul 2003 sume din bugetul propriu al judeţului sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, în contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti" vor restitui cu ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) sumele rãmase disponibile la finele anului în conturile din care acestea au fost primite, pânã la data de 23 decembrie 2003. 4.3. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care au primit în cursul anului 2003 subvenţii de la bugetul de stat sau de la alte bugete, restituie pânã la data de 22 decembrie 2003 sumele rãmase neutilizate la finele anului, în conturile ordonatorilor principali de credite ai bugetelor din care acestea au fost încasate. Sumele care se restituie se determinã ca diferenţã între subvenţiile primite, înregistrate la subcapitolele de venituri: 37.02.02 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare", 37.02.03 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe", 37.02.05 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea studiilor de fezabilitate aferente proiectelor Sapard", 37.02.07 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic", 37.02.08 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru drumuri judeţene, comunale şi pentru strãzile care se vor amenaja în perimetrele destinate construcţiilor de cvartale de locuinţe noi în localitãţi rurale şi urbane", 37.02.09 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap", 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea elaborãrii şi/sau actualizãrii planurilor urbanistice generale şi a regulamentelor locale de urbanism", 37.02.12 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru aeroporturi de interes local" şi 39.02.02 "Subvenţii primite de la bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru finanţarea programelor pentru ocuparea temporarã a forţei de muncã", şi plãţile de casã efectuate din acestea. În acest scop, unitãţile administrativ-teritoriale prezintã unitãţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite distinct pentru restituirea cãtre bugetul de stat sau cãtre celelalte bugete a fiecãrui tip de subvenţie primitã, la care se anexeazã contul de execuţie a cheltuielilor efectuate din subvenţiile primite în anul 2003, pe baza cãruia are loc operaţiunea de regularizare. 4.4. Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale alocate pentru: protecţie socialã privind asigurarea ajutorului pentru încãlzirea locuinţei, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 5/2003 , aprobatã prin <>Legea nr. 245/2003 , şi pentru ajutorul social acordat potrivit <>Legii nr. 416/2001 , precum şi pentru susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap; finanţarea instituţiilor de culturã şi plata contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unitãţile de cult din ţarã şi pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului, încasate de bugetele locale în anul 2003 peste nivelul plãţilor de casã efectuate, potrivit legii, se restituie la bugetul de stat în contul 20.07.01.02 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), pânã la data de 24 decembrie 2003. La ordinul de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) autoritãţile administraţiei publice locale anexeazã contul de execuţie al cheltuielilor efectuate potrivit legii din sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2003. 4.5. În cazul în care operaţiunile de regularizare prevãzute la pct. 4.3 şi 4.4 determinã gol temporar de casã al bugetului local, unitãţile Trezoreriei Statului, pe baza ordinelor de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, vor rezerva suma corespunzãtoare golului de casã astfel creat în creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casã", debitând corespunzãtor contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale". 4.6. - (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei vor fi alocate integral bugetelor locale, la nivelul la care acestea au fost aprobate prin hotãrâre a consiliului judeţean, în conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a) şi alin. (2) ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Eventualele economii înregistrate la sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei, ca urmare a aplicãrii prevederilor <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 84/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se utilizeazã pentru asigurarea ajutoarelor pentru încãlzirea locuinţei acordate populaţiei sau pentru retehnologizarea instalaţiilor pentru producerea şi/sau distribuţia energiei termice. (2) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru instituţiile de învãţãmânt preuniversitar de stat, creşe şi centre judeţene şi locale de consultanţã agricolã, încasate în bugetele locale în anul 2003 peste nivelul plãţilor de casã efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul de stat în contul 20.13.01.04 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru instituţiile de învãţãmânt preuniversitar de stat, creşe, centre judeţene şi locale de consultanţã agricolã", din care aceste sume au fost încasate, pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), pânã la data de 24 decembrie 2003. La ordinul de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) autoritãţile administraţiei publice locale vor anexa contul de execuţie al cheltuielilor suportate potrivit legii din sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pe anul 2003. 4.7 Eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, dupã intrarea în vigoare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 pentru modificarea unor reglementãri privind acordarea de ajutoare pentru încãlzirea locuinţei şi asigurarea fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi gazelor naturale pentru populaţie, precum şi unele mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare, nu au fost alocate la bugetele locale ca urmare a neachitãrii obligaţiilor cãtre furnizorii de energie termicã livratã populaţiei, în condiţiile legii, pânã la data de 24 decembrie 2003, se rezervã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinaţie specialã din cote defalcate din impozitul pe venit care urmeazã a fi alocate bugetelor locale", codificat cu codul fiscal al unitãţii administrativ-teritoriale. Operaţiunea de rezervare se efectueazã pe bazã de notã contabilã, potrivit urmãtoarei operaţiuni contabile:
20.07.01.01 "Cote defalcate din = 50.02.07 "Disponibil
impozitul pe venit" cu destinaţie specialã din
cote defalcate din impozi-
tul pe venit care urmeazã
a fi alocate bugetelor locale"
Virarea în contul bugetelor locale a cotelor defalcate din impozitul pe venit, rezervate în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinaţie specialã din cote defalcate din impozitul pe venit care urmeazã a fi alocate bugetelor locale", se efectueazã numai cu condiţia prezentãrii de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale a ordinelor de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) prin care acestea îşi achitã obligaţiile de platã cãtre furnizorii de energie termicã. 4.8. Pânã la data de 22 decembrie 2003 consiliile judeţene vor repartiza sumele rãmase neutilizate în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe baza criteriilor aprobate prin lege, pentru bugetele locale sau pentru bugetul propriu, dupã caz. La finele anului 2003, în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot rãmâne numai eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, dupã intrarea în vigoare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 , nu au fost alocate bugetelor locale ca urmare a neachitãrii de cãtre acestea a obligaţiilor cãtre furnizorii de energie termicã livratã populaţiei, în condiţiile legii. 4.9. Dupã efectuarea operaţiunilor de regularizare prevãzute la pct. 4.2-4.8, autoritãţile administraţiei publice locale, împreunã cu unitãţile Trezoreriei Statului vor stabili rezultatul execuţiei bugetelor locale la finele anului, potrivit urmãtorului mecanism: 4.9.1. Stabilirea rezultatului execuţiei curente a bugetului local (pe baza veniturilor şi cheltuielilor curente) 4.9.1.1. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mari decât cheltuielile curente ale bugetului local: a) Reîntregirea fondului de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta în cursul anului 2003 pentru finanţarea unor investiţii de competenţa autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii şi pentru acoperirea golurilor de casã ale bugetului local. Operaţiunea se efectueazã de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), şi se înregistreazã în contabilitatea unitãţilor Trezoreriei Statului astfel: - pentru sumele utilizate în scopul finanţãrii unor investiţii de competenţa autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii:
84.98.02.19 "Disponibil = 84.98.02.04 "Disponibil din
din fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu al
finanţãrii unor investiţii unitãţii administrativ-teritoriale"
sau pentru dezvoltarea
serviciilor publice locale"
- pentru sumele utilizate pentru acoperirea golurilor de casã ale bugetului local:
84.98.02.17 "Disponibil din = 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu al
acoperirii golului temporar unitãţii administrativ-teritoriale"
de casã"
b) Închiderea de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului a conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de excedent:
21 "Venituri curente ale = 82.98.02.01 "Excedent"
bugetului local" (analitice pe
subdiviziunile clasificaţiei
bugetare)
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente ale
bugetului local" (analitice pe
subdiviziunile clasificaţiei
bugetare)
c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exerciţiul curent al bugetului local pentru rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi comisioanelor aferente acestora. Operaţiunea se efectueazã de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), pânã la data de 23 decembrie 2003, în limita soldului creditor al contului 82.98.02.01 "Excedent", şi se evidenţiazã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului astfel:
82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al
trezoreriei"
d) Excedentul din exerciţiul curent al bugetului local rãmas dupã efectuarea operaţiunii menţionate la lit. c) se utilizeazã pentru constituirea fondului de rulment propriu, scop în care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor vira suma respectivã din contul 82.98.02.01 "Excedent" în contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ-teritoriale". 4.9.1.2. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mici decât cheltuielile curente ale bugetului local: a) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de deficit:
21 "Venituri curente ale = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
bugetului local" (analitice pe din fondul de rulment propriu
subdiviziunile clasificaţiei al unitãţilor
bugetare) administrativ-teritoriale"
82.99.02.02 "Deficit aco- = 24 "Cheltuieli curente ale
perit din fondul de rulment bugetului local" (analitice pe
propriu al unitãţilor adminis- subdiviziunile clasificaţiei
trativ-teritoriale" bugetare)
b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate din fondul de rulment pe bazã de hotãrâri ale consiliilor locale, consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pentru finanţarea unor investiţii din competenţa autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii. Operaţiunea se efectueazã de ordonatorii principali de credite pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmit la nivelul sumelor efectiv utilizate, în limita soldului creditor al contului 84.98.02.19 "Disponibil din fondul de rulment destinat finanţãrii unor investiţii sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:
84.98.02.19 "Disponibil = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
din fondul de rulment destinat din fondul de rulment propriu
finanţãrii unor investiţii sau al unitãţilor administrativ-
pentru dezvoltarea serviciilor teritoriale"
publice locale"
NOTĂ: În cazul în care prin hotãrâri ale consiliilor locale au fost repartizate sume din fondul de rulment pentru finanţarea unor investiţii, care nu s-au utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia ca pânã la data de 24 decembrie 2003 sã restituie sumele neutilizate la fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale. La finele anului 2003 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold. c) Deficitul rezultat din execuţia curentã a bugetului local, la nivelul stabilit dupã efectuarea operaţiunilor de la lit. a) şi b), se acoperã definitiv din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale, scop în care se procedeazã astfel: c. 1) pânã la data de 9 ianuarie 2004 consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, au obligaţia de a aproba acoperirea definitivã din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe anul 2003; c. 2) pe baza hotãrârii consiliilor locale, judeţene şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale respective întocmesc ordine de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) pentru acoperirea definitivã a deficitului bugetului local din fondul de rulment, astfel: - suma utilizatã temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor de casã înregistrate în cursul anului 2003, reflectatã la finele anului în soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casã", se vireazã în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale", diminuându-se astfel deficitul; - diferenţa dintre deficitul curent total înregistrat de bugetul local [determinat la lit. a) şi b)] şi suma acoperitã din contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casã" se vireazã din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ teritoriale" în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale". Dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la lit. c.2) contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casã" şi contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale" nu mai prezintã sold. 4.9.1.3. Disponibilitãţile fondului de rulment rezultate dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la pct. 4.9.1.1 şi 4.9.1.2, dupã caz, se transferã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului, pe bazã de notã contabilã, din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ teritoriale" în contul 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unitãţii administrativ teritoriale". 4.9.2. Stabilirea rezultatului execuţiei veniturilor şi cheltuielilor cu destinaţie specialã: În conformitate cu prevederile <>art. 76 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, disponibilitãţile la data de 31 decembrie 2003 din veniturile cu destinaţie specialã se vireazã în contul fondului de rulment constituit la nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale. În vederea aplicãrii în bune condiţii a acestor prevederi legale, urmeazã a se proceda astfel: 4.9.2.1. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã se efectueazã de unitãţile Trezoreriei Statului, distinct, între fiecare subcapitol de venit şi subcapitol de cheltuialã cu destinaţie specialã aferentã acestuia, prin debitul/creditul conturilor 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã" (analitice conform clasificaţiei bugetare), potrivit urmãtoarelor înregistrãri contabile: a) închiderea conturilor de venituri cu destinaţie specialã:
28 "Venituri cu destinaţie = 83.98.02 "Disponibil din
specialã ale bugetului local" venituri cu destinaţie spe-
(analitice pe fiecare subcapitol cialã"
de venit) (analitice conform clasi-
ficaţiei bugetare)
b) închiderea conturilor de cheltuieli cu destinaţie specialã:
83.98.02 "Disponibil din = 26 "Cheltuieli cu destinaţie
venituri cu destinaţie specialã" specialã ale bugetului
(analitice conform clasificaţiei local" (analitice pe fiecare
bugetare) subcapitol de cheltuialã)
4.9.2.2. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale care au gestionat în cursul anului fonduri externe nerambursabile prin conturile de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã vor vira cu ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) disponibilitãţile rãmase neutilizate la finele anului din fondurile externe nerambursabile respective, din contul 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã - analiticul prin care au fost închise veniturile şi cheltuielile aferente" în contul 50.77 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile primite de unitãţile administrativ-teritoriale şi instituţiile sau serviciile publice din subordinea acestora". La ordinul de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) va fi anexat contul de execuţie al fondurilor externe nerambursabile la finele anului 2003, din care sã rezulte modul de determinare a sumei transferate. Sumele transferate în contul 50.77 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile primite de unitãţile administrativ-teritoriale şi instituţiile sau serviciile publice din subordinea acestora" se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã pe destinaţiile pentru care acestea au fost acordate. 4.9.2.3. Donaţiile şi sponsorizãrile primite de unitãţile administrativ-teritoriale, rãmase neutilizate la finele anului 2003, se transferã pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) din contul 83.98.02.14 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã" în contul 50.07 "Disponibil din donaţii şi sponsorizãri rãmase neutilizate la finele anului". 4.9.2.4. Dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la pct. 4.9.2.1.-4.9.2.3, sumele înregistrate în soldul contului 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã" (analitice conform clasificaţiei bugetare) se transferã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului, cu notã contabilã, în creditul contului 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unitãţii administrativ teritoriale". 4.10. Disponibilitãţile fondului de tezaur constituit la nivelul consiliilor judeţene şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti se vireazã pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) din contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur al judeţului" în contul 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale". 4.11. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale, prevãzute la pct. 4.9-4.10, se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie 2004, cu data de 31 decembrie 2003. CAP. V Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat 5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã astfel: 5.1.1. În cazul în care la nivelul unitãţilor Trezoreriei Statului din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale oraşelor şi municipiilor (altele decât cele reşedinţã de judeţ) a funcţionat contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat", unitãţile pe seama cãrora acesta a fost deschis transferã pânã la data de 22 decembrie 2003 plãţile de casã înregistrate în acest cont, cu ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama casei judeţene de pensii. La ordinul de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) se anexeazã contul de execuţie bugetarã pe subdiviziunile clasificaţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat, pe baza cãruia se vor înregistra plãţile de casã în contabilitatea casei judeţene de pensii. 5.1.2. - (1) La data de 24 decembrie 2003 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti vireazã pe bazã de ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT) sumele reprezentând cota de 0,5% prevãzutã de lege pentru asigurarea pentru accidente de muncã şi boli profesionale aferentã lunii decembrie 2003, din conturile de venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat în care aceste sume au fost încasate în contul 30.01 "Disponibil al Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale", care se deschide pe numele acestora la trezoreriile municipiilor reşedinţã de judeţ, la trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, dupã caz. (2) Pânã la data de 6 ianuarie 2004 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti vireazã sumele cuvenite Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale, din contul în care acestea au fost colectate potrivit precizãrilor de la alin. (1) în contul 30.01 "Disponibil al Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale", deschis pe numele Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. 5.1.3. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat. Unitãţile Trezoreriei Statului din municipiile reşedinţã de judeţ, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la pct. 5.1.2 încheie în contabilitatea proprie execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat la data de 31 decembrie 2003, reflectatã în conturile 22 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" şi 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat". Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", dupã caz, care se deschide pe seama caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, dupã caz, şi se codificã astfel: simbol cont sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent şi, respectiv, 99.04 pentru deficit. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat, deschise pe numele Oficiului Muncii la Trezoreria Sectorului 1, se efectueazã prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", dupã caz, deschis pe numele Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului. a) Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat:
22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al buge-
asigurãrilor sociale de stat" tului asigurãrilor sociale de stat"
b) Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat:
81 "Excedent/Deficit al = 25 "Cheltuielile bugetului
bugetului asigurãrilor sociale asigurãrilor sociale de stat"
de stat"
Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama unitãţilor menţionate mai sus rãmâne la finele anului 2003 în contabilitatea unitãţilor Trezoreriei Statului la care acestea au conturile deschise. Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" unitãţile Trezoreriei Statului elibereazã caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti şi Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale extrase de cont, împreunã cu documentele justificative. 5.1.4. Transferarea rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale. 5.1.4.1. Pânã la data de 9 ianuarie 2004 Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti îşi transferã rezultatul execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003 în contul propriu deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, prin virarea/încasarea în/din contul respectiv a tuturor soldurilor conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" pe care le are deschise la sectoarele municipiului Bucureşti. 5.1.4.2. Pânã la data de 12 ianuarie 2004 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti transferã rezultatul execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistrat la finele anului 2003 în contul 81.0000 "Excedent/Deficit curent al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003" deschis pe numele Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, astfel: - soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se vireazã în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri sociale, cu ordin de platã pentru trezoreria statului (OPHT); - soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se preia cu dispoziţie de încasare din contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale. 5.1.4.3. La data de 15 ianuarie 2004 Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale transferã soldul contului 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003" în/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat". 5.2. Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale centralizeazã în perioada 5-9 ianuarie 2004 soldul execuţiei de casã a bugetului asigurãrilor sociale de stat, înregistrat la unitãţile Trezoreriei Statului, iar în cazul în care se înregistreazã excedent, acesta se regularizeazã cu bugetul de stat în limita subvenţiilor primite în anul 2003 de la bugetul de stat. Operaţiunea se efectueazã de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale cu ordin de platã pentru Trezoreria Statului (OPHT), prin virarea sumei corespunzãtoare din contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat" care funcţioneazã la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. CAP. VI Încheierea execuţiei fondurilor speciale 6.1. - (1) Disponibilitãţile aflate în soldul conturilor 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" se vireazã pânã la data de 22 decembrie 2003 de cãtre agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã şi centrele regionale de formare profesionalã a adulţilor în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti pe seama Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã. (2) La data de 24 decembrie 2003 Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã vireazã excedentul bugetului asigurãrilor pentru şomaj din contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" în contul 86.98.06 "Excedent al bugetului asigurãrilor pentru şomaj". (3) Eventualele sume încasate de cãtre agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã şi centrele regionale de formare profesionalã a adulţilor în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj", în perioada 23-24 decembrie 2003, se vireazã de cãtre acestea pânã la data de 6 ianuarie 2004 în contul 86.98.06 "Excedent al bugetului asigurãrilor pentru şomaj" deschis pe seama Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. La finele anului 2003, sumele încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 se înregistreazã în contabilitatea proprie de cãtre agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã şi centrele regionale de formare profesionalã a adulţilor în contul cãrora au fost încasate şi se raporteazã în contul de execuţie care se prezintã Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al bugetului asigurãrilor sociale pentru şomaj pe anul 2003. (4) Dupã efectuarea operaţiunilor prevãzute la alin. (1) şi (2) conturile 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" îşi înceteazã funcţionarea. 6.2. - (1) Disponibilitãţile aflate în soldul conturilor 50.24 "Disponibil din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate", deschise pe seama caselor de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtorerşti, se vireazã de cãtre acestea, la data de 22 decembrie 2003, în contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti, conform prevederilor <>art. 59 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 . (2) Pânã la aceeaşi datã se vireazã în contul 50.49 "Disponibil din fondul de rezervã constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi sumele cuvenite fondului de rezervã. (3) La data de 24 decembrie 2003 Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate vireazã excedentul bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate din contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" în contul 87.98.16 "Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate". (4) Eventualele sume încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 în contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate", de cãtre casele de asigurãri sociale de sãnãtate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, se vireazã pânã la data de 6 ianuarie 2004 în contul 87.98.16 "Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate la Direcţia trezorerie şi contabilitate publicã a municipiului Bucureşti. (5) La finele anului 2003 sumele încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 se înregistreazã în contabilitatea proprie de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate în contul cãrora au fost încasate şi se raporteazã în contul de execuţie care se prezintã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, pe anul 2003. CAP. VII Dispoziţii finale 7.1. Unitãţile Trezoreriei Statului vor elibera instituţiilor publice cu conturi deschise la acestea extrase de cont cu operaţiunile efectuate pânã la data de 24 decembrie 2003 inclusiv şi vor solicita acestora confirmarea scrisã a concordanţei soldurilor conturilor de credite bugetare deschise şi repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitãţi cu cele din evidenţa proprie, pânã la data de 12 ianuarie 2004. În cazul în care nu se respectã acest termen, unitãţile Trezoreriei Statului nu vor efectua plãţi din conturile instituţiilor respective. Unitãţile Trezoreriei Statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilitãţi, precum şi pe cele privind plãţile de casã raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2003. 7.2. Soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la bancã pentru efectuarea de plãţi în numerar", deschis la unitãţile bancare, se vireazã de cãtre unitãţile Trezoreriei Statului în contul curent general al Trezoreriei Statului deschis la sucursalele Bãncii Naţionale a României, la data de 23 decembrie 2003. 7.3. Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie a anului 2004 sã confirme unitãţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise soldurile conturilor de credite bugetare deschise şi repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitãţi. Eventualele diferenţe între soldurile conturilor din contabilitatea instituţiilor publice şi cea a unitãţilor Trezoreriei Statului vor fi clarificate operativ, fiind interzisã încheierea execuţiei bugetare la finele anului 2003 cu diferenţe. 7.4. Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unitãţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise bilanţurile contabile încheiate la data de 31 decembrie 2003 şi conturile de execuţie bugetarã pe anul 2003, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plãţilor de casã efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele locale, precum şi a soldurilor conturilor de disponibilitãţi, dupã caz, care trebuie sã coincidã cu cele din conturile corespunzãtoare deschise la unitãţile Trezoreriei Statului. Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din bilanţurile contabile anuale şi conturile de execuţie bugetarã pe anul 2003 primite de la instituţiile publice din subordine numai dacã acestea sunt vizate de unitãţile Trezoreriei Statului. În cazul în care din centralizarea datelor se constatã existenţa unor facturi neachitate la scadenţã pentru bunuri şi servicii achiziţionate, ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea contractelor respective, având obligaţia de a prezenta în raportul la bilanţul contabil mãsurile luate. 7.5. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu are caracter de infracţiune, se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplicã de organele abilitate în acest scop. 7.6. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.la normele metodologice----------------------- PROGRAM CALENDARISTIC pentru derularea prin unitãţile Trezoreriei Statului a principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 2003
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Data limitã
crt. pentru efectuarea
Denumirea operaţiunilor operaţiunilor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Operaţiuni în numerar
1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile eşalonat pânã
instituţiilor publice deschise la Trezoreria la data de
Statului pentru plata salariilor şi a altor drepturi 23 decembrie 2003
de personal
2. Ridicarea de sume în numerar din conturile instituţiilor eşalonat pânã
publice pentru plãţi de volum redus şi urgente, necesare la data de
bunei funcţionãri a acestora 23 decembrie 2003
3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile statului
a soldurilor aflate în casieriile 24 decembrie 2003
instituţiilor publice
4. Depunerea încasãrilor în numerar ale unitãţilor vamale:
- din perioada 25-30 decembrie 2003 31 decembrie 2003
- din perioada 31 decembrie 2003-4 ianuarie 2004 5 ianuarie 2004
II. Operaţiuni de încasãri şi plãţi prin virament
1. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin
care instituţiile publice dispun plãţi cãtre 22 decembrie 2003
beneficiari cu conturi deschise la unitãţi ale ora 10,00
Trezoreriei Statului din alte judeţe, inclusiv pentru
plãţi între trezorerii ale sectoarelor municipiului
Bucureşti
2. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin
care agenţii economici dispun plãţi cãtre beneficiari 22 decembrie 2003
cu conturi deschise la unitãţi ale Trezoreriei Statului ora 10,00
din alte judeţe sau la trezorerii diferite ale
municipiului Bucureşti
3. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin 23 decembrie 2003
care instituţiile publice sau agenţii economici dispun ora 10,00
plãţi cãtre beneficiari cu conturi deschise la aceeaşi
unitate a Trezoreriei Statului sau la unitãţi ale
Trezoreriei Statului din cadrul aceluiaşi judeţ
4. Prezentarea de cãtre instituţiile publice sau agenţii 24 decembrie 2003
economici a documentelor de virare a veniturilor ora 12,00
bugetare reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi
alte venituri, care se achitã la unitatea trezoreriei
statului la care îşi au contul deschis sau la unitãţi
ale Trezoreriei Statului din cadrul aceluiaşi judeţ
5. Prezentarea de cãtre agenţii economici la unitãţile - pânã la data de
Trezoreriei Statului a documentelor de transferare a 23 decembrie 2003,
disponibilitãţilor în conturi deschise la bãnci ora 14,00
(pentru plãţi de
mare valoare)
- pânã la data de
23 decembrie 2003,
ora 10,00
(pentru plãţi de
micã valoare)
III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea
creditelor bugetare
1. Ordonatorii principali 17 decembrie 2003
2. Ordonatorii secundari 19 decembrie 2003
3. Retragerile de credite bugetare 17 decembrie 2003
4. Virarea în conturile instituţiilor ierarhic 22 decembrie 2003
superioare a disponibilitãţilor rãmase în conturile ora 10,00
instituţiilor publice fãrã personalitate juridicã
5. Lichidarea şi decontarea operaţiunilor de mandat 22 decembrie 2003
ora 10,00
6. Recuperarea echivalentului în lei al sumelor în
valutã procurate din credite bugetare pentru procurarea 22 decembrie 2003
valutei rãmase disponibile
7. Cedarea la rezerva valutarã a statului a sumelor în 22 decembrie 2003
valutã încasate, reprezentând venituri bugetare, şi
virarea contravalorii acestora la bugetele cãrora se
cuvin
8. Restituirea de cãtre instituţiile publice a subvenţiilor 22-23
şi transferurilor primite de la bugetul de stat decembrie 2003
IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale
1. Regularizarea subvenţiilor primite de bugetele locale 22 decembrie 2003
de la bugetul de stat şi de la alte bugete ora 10,00
2. Stabilirea şi repartizarea excedentelor bugetelor în primele 5
locale şi acoperirea eventualelor deficite ale acestora zile lucrãtoare
din anul 2004
3. Defalcarea sumelor existente în contul 30.24 22 decembrie 2003
"Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale" la bugetele
locale sau bugetul propriu, dupã caz
V. Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale
de stat
1. Stabilirea de cãtre unitãţile de trezorerie şi în primele 3 zile
contabilitate publicã a rezultatului execuţiei lucrãtoare
bugetului asigurãrilor sociale de stat din anul 2004
2. Regularizarea de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurãri Sociale a transferurilor 9 ianuarie 2004
primite de la bugetul de stat
3. Virarea/încasarea de cãtre casele teritoriale de
pensii a rezultatului execuţiei bugetului 12 ianuarie 2004
asigurãrilor sociale de stat în contul Casei
Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri
Sociale
VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
1. Virarea disponibilitãţilor aflate în conturile
fondurilor speciale ale instituţiilor publice în 22 decembrie 2003
contul corespunzãtor al fondului special deschis pe ora 10,00
seama ordonatorului principal de credite
2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale 22 decembrie 2003
pentru efectuarea de cheltuieli ora 10,00
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
la normele metodologice----------------------- LISTA cuprinzând operaţiunile pentru care unele instituţii publice pot pãstra sume la finele anului 2003 în contul 50.05 "Sume de mandat şi sume în depozit" deschis la Trezoreria Statului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Instituţiile
crt. Denumirea operaţiunilor care efectueazã
operaţiunile
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Garanţiile vamale, inclusiv ale drepturilor vamale - unitãţile vamale
achitate în avans, precum şi sumele consemnate de
persoanele fizice la unitãţile vamale
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Cotizaţii pentru sport, reţinute de la personalul - unitãţile militare
militar şi civil, contribuţii ale cadrelor pentru din sistemul de
hranã şi acţiuni social-culturale, sponsorizãri şi apãrare naţionalã,
donaţii în lei ordine publicã şi
siguranţã naţionalã
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Drepturi bãneşti ale persoanelor lipsite de - penitenciare
libertate, pãstrate de penitenciare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Drepturi de personal, burse şi pensii, ordonanţate - instituţii publice
dar neridicate în cursul anului de cãtre persoanele
beneficiare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Sume depuse în numerar de angajaţi, reprezentând - ordonatorii
contribuţia pentru asigurãri sociale de stat şi principali
bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru personalul de credite
aflat în misiune permanentã în strãinãtate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţiile - instituţii publice
publice pentru participarea la licitaţii, inclusiv
taxa de participare şi contravaloarea caietelor de
sarcini
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse la - instituţii publice
dispoziţie de cãtre agenţii economici, care nu pot
fi restituite pânã la finele anului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Donaţii şi sponsorizãri primite de instituţiile - instituţii publice
publice în luna decembrie 2003 cu care nu s-au mai
putut majora bugetele de venituri şi cheltuieli şi
nu au mai putut fi utilizate în anul 2003
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
la normele metodologice----------------------- AUTORITATEA PENTRU PRIVATIZARE ŞI ADMINISTRAREA PARTICIPAŢIILOR STATULUI CONTUL DE EXECUŢIE a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende şi a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2003
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea indicatorilor Cod indicator Prevederi definitive Realizãri
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Venituri
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(cu desfãşurare pe surse de venituri)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
II. Cheltuieli*)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(cu desfãşurare pe destinaţii)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
III. Sold la 31 decembrie 2003
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conducãtorul instituţiei, Conducãtorul compartimentului
............................ financiar-contabil,
.....................
----------- *) Sumele virate în contul Ministerului Finanţelor Publice vor fi raportate distinct.la normele metodologice----------------------- Instituţia de învãţãmânt superior ................. INDICATORI SINTETICI ai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2003
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Venituri totale milioane lei
din care:
- venituri încasate pe bazã de contract instituţional şi
contract complementar, încheiate cu Ministerul Educaţiei,
Cercetãrii şi Tineretului milioane lei
2. Cheltuieli totale milioane lei
din care:
a) cheltuieli curente milioane lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane lei
b) cheltuieli de capital milioane lei
3. Ponderea sumelor încasate din contractele încheiate cu
Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului în venituri
totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decât
cele provenite pe bazã de contract încheiat cu Ministerul
Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului %
5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru mii lei/student
activitatea de bazã/numãrul de studenţi echivalenţi echivalent
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.