Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 7 noiembrie 2022  de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 7 noiembrie 2022 de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat

EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1085 din 10 noiembrie 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 2.853 din 7 noiembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1085 din 10 noiembrie 2022.
──────────
    ART. 1
    (1) Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, denumit în continuare Program, este un program multianual, finanţat de la bugetul de stat, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, şi are ca obiectiv general proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii la clădirile existente care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice, în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurarea funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice a acestora.
    (2) Programul prevăzut la alin. (1) cuprinde următoarele subprograme:
    a) Subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile multietajate cu destinaţia principală de locuinţă;
    b) Subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale.


    ART. 2
    (1) Beneficiarii Subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile multietajate cu destinaţia principală de locuinţă sunt unităţile şi subunităţile administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale.
    (2) Beneficiarii Subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile aflate în proprietatea sau administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale sunt autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, inclusiv unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea acestora.

    ART. 3
    Obiectivul Programului este finanţarea proiectării şi execuţiei lucrărilor de consolidare la clădirile încadrate de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, realizată conform normativului Cod de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3, în vigoare la data solicitării includerii în Program, în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice, precum şi asigurării funcţionalităţii acestora conform tuturor cerinţelor fundamentale şi a creşterii eficienţei energetice.

    ART. 4
    (1) În vederea derulării Programului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pune la dispoziţia beneficiarilor platforma digitală „investitii.mdlpa.ro“.
    (2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei creează conturi individuale pe platforma digitală prevăzută la alin. (1) pentru toţi beneficiarii Programului. Toate activităţile specifice Programului se desfăşoară prin intermediul platformei digitale.

    ART. 5
    (1) Clădirile care fac obiectul Subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile multietajate cu destinaţia principală de locuinţă vor fi incluse în Program, dacă întrunesc cumulativ următoarele criterii:
    a) prezintă un regim de înălţime de minimum P + 3 etaje şi minimum 10 apartamente;
    b) valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,20 g.

    (2) Clădirile care fac obiectul Subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile aflate în proprietatea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale vor fi incluse în Program în funcţie de următoarele criterii:
    a) clasa de importanţă a clădirii, fiind incluse doar clădirile încadrate în clasele I şi II de importanţă;
    b) valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,20 g.


    ART. 6
    (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat, beneficiarii Programului încarcă în platforma digitală „investiţii.mdlpa.ro“ solicitarea de includere în Program, pentru fiecare obiectiv de investiţii, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1A sau 1B, după caz, însoţită de raportul sintetic al evaluării seismice, întocmit conform modelului menţionat la pct. 8.2 alin. (17) din Codul de proiectare seismică P100-3/2019, precum şi raportul de audit energetic, inclusiv certificatul de performanţă energetică în cazul în care aceştia solicită finanţare integrată, incluzând şi creşterea performanţei energetice a clădirilor.
    (2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei centralizează solicitările transmise şi, în termen de 30 de zile de la înregistrare, în ordinea cronologică a înregistrării, verifică dacă acestea sunt conforme cu modelul prevăzut în anexa nr. 1A sau 1B, după caz, şi dacă sunt respectate criteriile prevăzute la art. 5.
    (3) În situaţia în care în urma verificărilor se constată că o solicitare este neconformă, aceasta se returnează solicitanţilor, motivat, cu menţiunea că solicitarea revizuită va primi un nou număr de înregistrare, fiind considerată solicitare nouă.
    (4) Pentru solicitările prevăzute la alin. (3), încărcate în platforma digitală „investiţii.mdlpa.ro“, se reia procedura prevăzută la alin. (2), acestea fiind considerate depuse în termenul prevăzut la alin. (1).
    (5) Pentru solicitările de includere în Program conforme, potrivit alin. (2), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei întocmeşte listele-sinteză cu obiective propuse spre finanţare pe fiecare subprogram, liste care se completează cu solicitările prevăzute la alin. (3)-(4) şi se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei. Listele se modifică, la solicitarea motivată a beneficiarilor, de fiecare dată când intervine o modificare cu privire la obiectivul/obiectivele de investiţii promovat/promovate.
    (6) După aprobarea listelor-sinteză prin ordinul menţionat la alin. (5), listele-sinteză, inclusiv modificările şi completările aduse la acestea, se publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în termen de 10 de zile de la emitere.

    ART. 7
    (1) În aplicarea art. 20 alin. (1) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, denumită în continuare lege, în vederea încheierii contractelor de finanţare, beneficiarii subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (1) trebuie să încarce în platforma digitală următoarele documente:
    a) hotărârea asociaţiei de proprietari sau hotărârile tuturor asociaţiilor de proprietari în cazul clădirilor în care există mai mult de o asociaţie de proprietari, adoptate cu acordul unanimităţii proprietarilor, iar, în cazul în care proprietarii nu sunt constituiţi în asociaţii de proprietari, acordul scris al tuturor proprietarilor, prin care se aprobă sau sunt de acord cu introducerea în Program, precum şi cu proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii;
    b) avizul Comisiei Naţionale de Inginerie Seismică privind soluţiile de intervenţie pentru clădirile existente cu destinaţia de locuinţă, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII, emis la solicitarea beneficiarilor, după caz;
    c) hotărârea consiliului local de aprobare a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii, a indicatorilor tehnico-economici şi a devizului general al obiectivului de investiţii;
    d) devizul general, cu identificarea categoriilor de cheltuieli ce se finanţează de la bugetul de stat şi a celor suportate de autoritatea locală, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;
    e) hotărârea consiliului local de aprobare a categoriilor de cheltuieli finanţate de la bugetul local;
    f) certificatul de urbanism şi avizele şi acordurile solicitate prin acesta;
    g) autorizaţia de construire valabilă, obţinută pe baza proiectului pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor, reglementată prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) documente care să prezinte stadiul fizic realizat, dacă este cazul.

    (2) În aplicarea art. 20 alin. (2) din lege, în vederea încheierii contractelor de finanţare, beneficiarii subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (2) trebuie să încarce în platforma electronică următoarele documente:
    a) devizul general, cu identificarea categoriilor de cheltuieli ce se finanţează de la bugetul de stat şi a celor suportate de beneficiar, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, precum şi actul administrativ sau similar, emis de autoritatea administraţiei publice locale sau centrale competentă sau de organul de conducere cu puteri echivalente din cadrul beneficiarului, pentru aprobarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii, a indicatorilor tehnico-economici, precum şi de aprobare a categoriilor de cheltuieli finanţate din bugetul beneficiarului;
    b) avizul Comisiei Naţionale de Inginerie Seismică privind soluţiile de intervenţie pentru clădirile existente cu destinaţia de locuinţă, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII, emis la solicitarea beneficiarilor, după caz;
    c) certificatul de urbanism şi avizele şi acordurile solicitate prin acesta;
    d) autorizaţia de construire valabilă, obţinută pe baza proiectului pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor, reglementată prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) documente care să prezinte stadiul fizic realizat, dacă este cazul.

    (3) Neconformităţile constatate în urma analizei cu privire la documentaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se comunică beneficiarilor Programului, motivat, prin intermediul platformei digitale.

    ART. 8
    (1) În temeiul art. 24 alin. (2) din lege, prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) şi h) şi alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 6 alin. (5), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile/ subunităţile administrativ-teritoriale reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare.
    (2) În temeiul art. 24 alin. (3) din lege, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (6) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 6 alin. (5), se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi beneficiarii instituţii publice centrale.
    (3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei încheie contractele de finanţare, în ordinea cronologică a încărcării în platforma electronică a tuturor documentaţiilor necesare, complete şi corecte, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinaţie.
    (4) În situaţia în care în cursul unui an bugetar, în urma încheierii contractelor de finanţare, sunt epuizate creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie, contractele de finanţare se încheie în anul următor, în ordinea cronologică a încărcării în platforma electronică, în anul anterior, a tuturor documentaţiilor necesare, complete şi corecte.

    ART. 9
    În aplicarea art. 21 şi 22 din lege, ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarii sunt obligaţi să încarce în platforma digitală, în conturile individuale prevăzute la art. 4 alin. (2):
    a) convenţia prevăzută la art. 18 din lege;
    b) contractul de achiziţie publică a proiectului tehnic de execuţie (Pth+DDE), precum şi contractele de achiziţie publică de lucrări sau contractul de proiectare şi execuţie, inclusiv actele adiţionale la acestea, dacă este cazul, însoţite de devizul general actualizat;
    c) procesul-verbal de predare-primire a proiectului tehnic, întocmit şi verificat conform legislaţiei în vigoare;
    d) ordinul de începere a lucrărilor;
    e) comunicare către Inspectoratul de Stat în Construcţii privind începerea lucrărilor de execuţie.


    ART. 10
    (1) Se pot finanţa de la bugetul de stat, prin Program, următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli din devizul general, prevăzut în anexa nr. 7 Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare:
    - „2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii“;
    – „3.5.5. Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie“;
    – „3.5.6. Proiect tehnic şi detalii de execuţie“;
    – „3.8.1. Asistenţă tehnică din partea proiectantului“;
    – „4. Cheltuieli pentru investiţia de bază“;
    – „5.1 Organizare de şantier“;
    – „5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute“.

    (2) Nu se finanţează de la bugetul de stat, prin Program, celelalte capitole/subcapitole de cheltuieli din devizul general, prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, care nu sunt menţionate la alin. (1).
    (3) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) pot fi finanţate şi din bugetul beneficiarilor.

    ART. 11
    (1) După încheierea contractelor de finanţare multianuale, beneficiarii subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (1) şi autorităţile administraţiei publice locale, inclusiv unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea acestora, beneficiare ale subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (2), transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicitarea privind transferul sumelor necesare pentru decontarea bunurilor livrate, serviciilor prestate, lucrărilor executate, altor cheltuieli efectuate în funcţie de necesităţi, în limita contractelor de finanţare multianuale încheiate. Solicitarea de transfer, care se întocmeşte conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, are în vedere numai bunurile livrate, serviciile prestate, lucrările executate, alte cheltuieli efectuate după aprobarea listei-sinteză prevăzute la art. 6 alin. (5).
    (2) Suma care se acordă de la bugetul de stat pentru finanţarea obiectivelor de investiţii prin Program se transferă beneficiarilor în limita creditului bugetar anual al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei aprobat cu această destinaţie, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitărilor de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor livrate/serviciilor prestate/lucrărilor executate/altor cheltuieli efectuate.
    (3) În situaţia în care documentaţiile transmise de beneficiari şi înregistrate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în vederea decontării nu sunt complete şi conforme cu prevederile legale şi/sau necesită clarificări, se comunică beneficiarului, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării, observaţiile şi/sau propunerile necesare modificării/completării acestora, cu precizarea că solicitarea de transfer revizuită, cu modificările/completările ulterioare aduse documentaţiei iniţiale, va primi un nou număr de înregistrare, fiind considerată solicitare nouă.
    (4) Sumele necesare pentru decontarea de către beneficiari a bunurilor livrate/serviciilor prestate/lucrărilor executate/altor cheltuieli efectuate, aferente solicitărilor de transfer care se înregistrează la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei până în ultima zi lucrătoare a lunii noiembrie a fiecărui an, în perioada de derulare a contractelor de finanţare încheiate, se transferă beneficiarilor până la sfârşitul anului bugetar în care au fost înregistrate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    (5) Beneficiarii pot solicita transferul de la bugetul de stat, ulterior încheierii contractului de finanţare, şi al sumelor necesare pentru acoperirea cheltuielilor efectuate ulterior introducerii în lista-sinteză a obiectivelor de investiţii, aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, prevăzută la art. 6 alin. (5), şi anterior încheierii contractului de finanţare.
    (6) În situaţia epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie, ministerul înştiinţează beneficiarii contractelor de finanţare cu privire la aceasta.
    (7) După primirea înştiinţării prevăzute la alin. (6), beneficiarii dispun măsurile necesare în vederea evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea obiectivelor de investiţii din surse proprii sau alte surse legal constituite.
    (8) După înştiinţarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (6), în situaţia suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anunţă beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condiţiile alin. (2) şi, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare. Înştiinţarea beneficiarilor se face prin intermediul platformei digitale şi/sau prin e-mail.
    (9) În perioada de valabilitate a contractelor de finanţare multianuală, în situaţia în care beneficiarii decontează sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat, pentru bunurile livrate/serviciile prestate/lucrările executate/alte cheltuieli efectuate, din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în baza solicitărilor de transfer, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însoţite de ordinele de plată şi extrasul de cont aferent. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, în condiţiile prevăzute la alin. (3)-(8).
    (10) În aplicarea prevederilor art. 28 alin. (1) din lege, pe perioada de derulare a contractelor de finanţare, în situaţia în care suma totală aferentă solicitărilor de transfer depuse conform alin. (2) depăşeşte nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, acestea se centralizează la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, iar sumele aferente acestora se transferă cu prioritate, în anul bugetar următor, în condiţiile legii, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitărilor de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor livrate/serviciilor prestate/lucrărilor executate/altor cheltuieli efectuate.
    (11) În situaţia în care durata contractelor de finanţare încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în perioada de valabilitate a contractului de finanţare, conform alin. (2), depăşesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condiţiile alin. (9) şi ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (12) Pentru finanţarea cheltuielilor necesare realizării obiectivului de investiţii, beneficiarii deschid conturi la unităţi ale Trezoreriei Statului, în care vor fi transferate sumele aferente alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
    (13) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei transferă prin ordin de plată sumele alocate către beneficiari în conturile deschise la Trezoreria Statului, conform prevederilor alin. (1).
    (14) Beneficiarii asigură evidenţa alocării şi utilizării sumelor virate în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului şi răspund, în condiţiile legii, de utilizarea sumelor primite pentru realizarea obiectivelor de investiţii.

    ART. 12
    (1) După încheierea contractelor de finanţare multianuale, beneficiarii subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (2), autorităţi şi instituţii ale administraţiei publice centrale, solicită până la data de 15 septembrie a fiecărui an sumele necesare pentru anul următor. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei virează anual sumele solicitate în cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codul de identificare fiscală al beneficiarilor respectivi.
    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să majoreze, la poziţii distincte, veniturile bugetului de stat, precum şi creditele bugetare prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite cu suma virată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru finanţarea cheltuielilor aferente contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1), în termen de 10 zile de la data propunerii.
    (3) Concomitent cu majorarea prevăzută la alin. (2) se autorizează Ministerul Finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, să majoreze creditele de angajament prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite cu suma necesară implementării obiectivelor de investiţii, fără a depăşi valoarea totală a obiectivului menţionată în contractul de finanţare prevăzut la alin. (1), în termen de 10 zile de la data propunerii.
    (4) Se autorizează ordonatorii principali de credite să detalieze influenţele aprobate potrivit alin. (2) şi (3) în bugetele lor şi în anexele la acestea, să introducă obiectivele de investiţii în anexe şi să le comunice Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2) şi (3).
    (5) Cererile de deschidere de credite bugetare prezentate de ordonatorii principali de credite pentru finanţarea obiectivelor de investiţii vor fi însoţite de avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu privire la eligibilitatea cheltuielilor solicitate prin deschiderea de credite bugetare, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. Deschiderile de credite bugetare se realizează de către Ministerul Finanţelor în termen de 5 zile de la data depunerii cererii.
    (6) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei emite avizul prevăzut la alin. (5) în baza solicitării întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 şi numai după stabilirea eligibilităţii cheltuielilor solicitate.
    (7) În cazul în care ordonatorii principali de credite nu ataşează cererii de deschidere de credite avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prevăzut la alin. (5), Ministerul Finanţelor restituie deschiderea de credite bugetare solicitată.
    (8) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele rămase neutilizate, determinate ca diferenţă între veniturile încasate potrivit alin. (2) şi plăţile efectuate, se virează de către ordonatorii de credite beneficiari din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în contul de cheltuieli din care au fost virate iniţial.
    (9) Sumele virate în contul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prevăzut la alin. (8) se pot solicita în anul următor, urmând procedura prevăzută la alin. (1)-(3).
    (10) În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea obiectivului de investiţii, beneficiarii instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat restituie sumele neutilizate din contul de venituri în care au fost încasate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în contul de cheltuieli din care au fost virate iniţial, dacă restituirea se efectuează în anul în care au fost alocate sumele, sau potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care sumele se restituie în anul următor celui în care au fost alocate.

    ART. 13
    (1) În termen de 20 de zile lucrătoare de la transferul/virarea sumelor prevăzute la art. 11 şi 12, beneficiarii au obligaţia să le vireze prin ordin de plată către prestatorii de servicii/executanţii de lucrări/furnizorii de bunuri, după caz, şi să transmită, prin intermediul platformei digitale, justificarea utilizării sumelor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, pentru monitorizarea utilizării sumelor transferate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu destinaţia finanţării cheltuielilor prevăzute în contractele de finanţare multianuale.
    (2) În situaţia în care beneficiarii nu virează sumele în termenul prevăzut la alin. (1), trebuie să justifice motivul neefectuării viramentului şi să le returneze în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sau în contul prevăzut la art. 12 alin. (1), după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului iniţial de 20 de zile. Fac excepţie situaţiile în care beneficiarii decontează din bugetul local sau alte surse legal constituite sumele aferente contribuţiei de la bugetul de stat şi solicită ulterior recuperarea acestora, conform prevederilor art. 27 din lege.
    (3) Termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) se reduc în luna decembrie a fiecărui an în funcţie de reglementările emise în temeiul art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 14
    (1) Beneficiarii sunt responsabili pentru derularea eficientă a procesului de implementare a obiectivelor de investiţii aprobate în cadrul Programului.
    (2) Beneficiarii au obligaţia să pună la dispoziţia Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, la solicitarea acestuia, toate documentele justificative privind derularea investiţiei, răspunzând de realitatea, exactitatea şi legalitatea acestora, precum şi de sumele cheltuite în scopul pentru care au fost alocate.
    (3) Beneficiarii răspund, potrivit legii, de organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, de derulare a contractelor încheiate, de respectarea obligaţiilor asumate prin contractele de finanţare, precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin Program, potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.
    (4) Sumele acordate şi neutilizate până la finele anului în care au fost acordate urmează regimul juridic prevăzut de reglementările emise în temeiul art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) La finalizarea obiectivului de investiţii, beneficiarii efectuează recepţia la terminarea lucrărilor, în condiţiile legii, şi transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în termen de 30 de zile de la data recepţiei, următoarele documente:
    a) proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, în copie conformă cu originalul, aprobat de beneficiar;
    b) adresa cu date şi informaţii cu privire la obiectivul de investiţii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6A sau 6B, după caz.

    (6) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate şi solicită restituirea în termen de 30 de zile a acestor sume. Până la clarificarea situaţiei privind utilizarea de către beneficiar a sumelor transferate, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei suspendă transferurile pentru obiectivul de investiţii în realizarea căruia beneficiarul a încălcat prevederile legale. După clarificarea situaţiei, în cazul în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei demarează procedura de notificare a beneficiarilor în vederea restituirii sumelor, suspendarea transferurilor se menţine până la recuperarea integrală a prejudiciului cauzat bugetului de stat.
    (7) Prevederile alin. (6) se aplică şi în situaţiile în care, ulterior efectuării transferului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei constată că anexa nr. 3 a fost transmisă cu nerespectarea prevederilor legale ori, din eroare, au fost efectuate transferuri excedentare către beneficiari.
    (8) În situaţia în care beneficiarii, unităţi/subunităţi administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, nu restituie sumele prevăzute la alin. (6) şi (7) în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei solicită în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile/ subunităţile administrativ-teritoriale respective sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, precum şi a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav şi a plăţilor privind finanţarea sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii. Alocarea şi utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condiţiile altor acte normative, se menţin.
    (9) Pentru sumele prevăzute la alin. (6) şi (7) nerestituite în termenul stabilit, cuantumul dobânzii penalizatoare şi imputaţia plăţii se stabilesc prin contractele de finanţare.
    (10) După recuperarea debitului principal de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei comunică în scris direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice în a căror rază teritorială se află unităţile sau subunităţile administrativ-teritoriale respective, care dispun încetarea restricţiilor prevăzute la alin. (8).
    (11) În cazul în care beneficiarii, autorităţi şi instituţii publice centrale, nu restituie sumele decontate necuvenit în termenul stabilit potrivit alin. (6), se aplică prevederile art. 30 alin. (7) din lege.

    ART. 15
    (1) Pentru aplicarea unitară a prevederilor prezentelor norme metodologice, informaţiile vor fi transmise respectându-se conţinutul-cadru prevăzut în anexele la prezentele norme metodologice.
    (2) Toate documentele necesare pentru derularea obiectivelor de investiţii, conform prezentelor norme metodologice, se transmit la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prin intermediul platformei digitale semnate cu semnătura electronică calificată sau, după caz, cu aplicarea semnăturii electronice calificate pentru conformitate cu originalul.

    ART. 16
    (1) Lista de lucrări eligibile pentru consolidare seismică şi creşterea eficienţei energetice, precum şi indicatorii de performanţă pentru clădiri rezidenţiale sunt prevăzute în anexa nr. 7.
    (2) Lista de lucrări eligibile pentru consolidare seismică şi creşterea eficienţei energetice, precum şi indicatorii de performanţă pentru clădiri publice sunt prevăzute în anexa nr. 8.

    ART. 17
    Anexele nr. 1A, 1B, 2-5, 6A, 6B, 7 şi 8 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1A

    la normele metodologice
    *) Anexa nr. 1A este reprodusă în facsimil.




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 1B

    la normele metodologice
    *) Anexa nr. 1B este reprodusă în facsimil.




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    la normele metodologice
    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 3

    la normele metodologice




    Autoritatea administraţiei publice/Unitatea
    Judeţul ..........................
    Nr.........................
    SITUAŢIE
    privind necesarul de la bugetul de stat pentru decontarea bunurilor/lucrărilor/
    serviciilor şi a altor cheltuieli pentru obiectivul de investiţii
    „..................“ în baza Contractului de finanţare nr. ...................

┌────┬────────────┬──────────┬───────────┬──────────────────────┬───────────────────────┬────────────┐
│ │ │Valoarea │Valoarea │ │ │ │
│ │ │totală │totală │Situaţii de lucrări/ │ │ │
│ │ │decontată │nedecontată│Proces-verbal │ │ │
│ │Valoarea │din │din │predare-primire │ │Sume │
│ │totală a │contractul│contractul │(proiect tehnic/ │Factură │solicitate │
│ │contractului│de │de │verificare proiect │ │de la │
│ │de finanţare│finanţare │finanţare │tehnic) │ │bugetul de │
│Nr. │de la │de la │de la │ │ │stat, în │
│crt.│bugetul de │bugetul de│bugetul de │ │ │limita │
│ │stat │stat la │stat la ├────────────┬─────────┼───────┬─────┬─────────┤contractului│
│ │(inclusiv │data │data │ │ │ │ │ │de finanţare│
│ │TVA) │întocmirii│întocmirii │Nr. de │Valoare │ │Număr│Valoare │(inclusiv │
│ │ │prezentei │prezentei │înregistrare│(inclusiv│Emitent│/ │(inclusiv│TVA) │
│ │ │situaţii │situaţii │/ data │TVA) │ │dată │TVA) │ │
│ │ │(inclusiv │(inclusiv │ │ │ │ │ │ │
│ │ │TVA) │TVA) │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼──────────┼───────────┼────────────┼─────────┼───────┼─────┼─────────┼────────────┤
│0 │1 │2 │3 = 1 – 2 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │
├────┼────────────┼──────────┼───────────┼────────────┼─────────┼───────┼─────┼─────────┼────────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┤ │ │ ├────────────┼─────────┼───────┼─────┼─────────┼────────────┤
│…. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴────────────┴──────────┴───────────┴────────────┼─────────┼───────┼─────┼─────────┼────────────┤
│TOTAL: │0,00 │ │ │0,00 │0,00 │
└─────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴───────┴─────┴─────────┴────────────┘

    Subsemnatul, ......................., în calitate de reprezentant al ..........................., având funcţia de ...................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale, că bunurile/lucrările/serviciile/alte cheltuieli pentru care solicit transferul de la bugetul de stat al sumei solicitate de ................... (lei cu TVA) sunt livrate/executate/prestate/efectuate/recepţionate şi se încadrează în cheltuielile care se pot finanţa de la bugetul de stat, conform art. 17 alin. (1) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, şi sunt responsabil pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate şi mă oblig să respect termenele prevăzute la art. 13 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2.853/2022, cu excepţia sumelor aferente contribuţiei de la bugetul de stat decontate din bugetul local sau alte surse legal constituite, în condiţiile normelor metodologice.
    Reprezentant legal
    Numele şi prenumele: ....................................
    Semnătura: .............................

    ANEXA 4

    la normele metodologice




    Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei
    Nr. ............./data ..............
    AVIZ
    cu privire la eligibilitatea cheltuielilor solicitate prin deschiderea
    de credite bugetare aferentă lunii ..........., anul ............, de către
    Autoritatea publică centrală .................................
    Având în vedere:
    - Contractul de finanţare înregistrat la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu nr. .................. (număr/data) şi la autoritatea publică centrală ................. cu nr. ................ (număr/data), pentru obiectivul de investiţii „..........................“;
    – Solicitarea Autorităţii publice centrale ................. nr. .............., înregistrată la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu nr. ................, privind transferul sumei de ............. lei de la bugetul de stat, defalcată astfel:
    - pentru servicii de proiectare .................. lei, cu TVA, aferentă facturii nr./data ....................;
    – pentru lucrări de execuţie ................ lei, cu TVA, aferentă facturii nr./data ......................;
    – pentru alte cheltuieli ................., în valoare de ................ lei, cu TVA, aferentă .............. (document) nr./data ...................,


    prin prezentul confirmăm faptul că suma în valoare de ................... lei, solicitată de Autoritatea publică centrală ............., prin deschiderea de credite bugetare aferentă lunii ..............., anul ................, se încadrează în prevederile contractului de finanţare.
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
    .....................................
    Numele şi prenumele .....................
    Semnătura ........................

    ANEXA 5

    la normele metodologice




    Autoritatea administraţiei publice/Unitatea .........................
    Judeţul .......................
    Nr. ............./data .................
    SITUAŢIE
    privind bunurile/lucrările/serviciile/alte cheltuieli realizate şi decontate
    pentru obiectivul de investiţii „...............“ în baza
    Contractului de finanţare nr. ................./data ..................

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│- lei - │
├────┬───────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Valoarea │Factură │Ordin de plată │
│Nr. │contractului de ├──────────────────┬──────────────────┬──────────────────┼──────────────────┬──────────────────┬──────────────────┤
│crt.│finanţare de la │ │ │ │ │ │Din care valoarea │
│ │bugetul de stat │Emitent │Nr./data │Valoarea │Nr./data │Valoarea totală │de la bugetul de │
│ │(inclusiv TVA) │ │ │ │ │ │stat │
├────┼───────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │
├────┼───────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│1. │...................│..................│..................│..................│..................│..................│..................│
├────┴───────────────────┴──────────────────┴──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│TOTAL: │0,00 │ │0,00 │0,00 │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────────────┘

    Subsemnatul, ..............., în calitate de reprezentant al ......................, având funcţia de .............., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale, că bunurile/lucrările/serviciile/alte cheltuieli sunt livrate/executate/prestate/efectuate/recepţionate şi decontate în suma de .............................. şi se încadrează în cheltuielile care se pot finanţa de la bugetul de stat, conform art. 17 alin. (1) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, şi am respectat termenul prevăzut la art. 13 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 2.853/2022, cu excepţia sumelor aferente contribuţiei de la bugetul de stat decontate din bugetul local sau alte surse legal constituite, în condiţiile normelor metodologice.
    Reprezentant legal
    Numele şi prenumele: .................................
    Semnătura: ..................................................

    ANEXA 6A

    la normele metodologice
    *) Anexa nr. 6A este reprodusă în facsimil.




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 6B

    la normele metodologice
    *) Anexa nr. 6B este reprodusă în facsimil.




 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 7

    la normele metodologice
    LISTĂ
    de lucrări eligibile pentru consolidare seismică
    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structura de beton armat pot cuprinde:
    1. intervenţii în vederea consolidării structurilor în cadre de beton armat:
    - consolidarea prin cămăşuirea cu beton armat - stâlpi, grinzi, noduri de cadre;
    – consolidarea prin cămăşuire cu piese de oţel - stâlpi, grinzi, noduri de cadre;
    – cămăşuirea cu polimeri armaţi cu fibre (FRP) - stâlpi, grinzi;
    – introducerea de contravântuiri de oţel;
    – introducerea de pereţi structurali de beton armat;

    2. intervenţii în vederea consolidării structurilor în cadre de beton armat cu panouri de umplutură din zidărie;
    3. intervenţii pentru consolidarea structurilor cu pereţi de beton armat prin soluţii de consolidare a pereţilor - ca elemente structurale individuale şi prin soluţii de consolidare cu modificarea structurii în ansamblu, intervenţii asupra planşeelor şi lucrări de consolidare a fundaţiilor cu intervenţii pentru consolidarea terenului de fundare, acolo unde este cazul.

    Procedee de intervenţie pentru clădiri cu structura de beton armat:
    a) consolidarea structurilor în cadre de beton armat - creşterea rezistenţei la forţă tăietoare a grinzilor şi stâlpilor, creşterea rezistenţei la moment încovoietor a grinzilor şi stâlpilor, creşterea capacităţii de deformare a elementelor structurale, introducerea de contravântuiri, de pereţi de beton armat sau de panouri de umplutură din zidărie;
    b) consolidarea structurilor cu pereţi de beton armat - creşterea rezistenţei la încovoiere a pereţilor, creşterea deformabilităţii (creşterea ductilităţii), creşterea rezistenţei la forţă tăietoare, sporirea capacităţii de cuplare a pereţilor;
    c) intervenţii asupra planşeelor - sporirea rezistenţei la forţă tăietoare, sporirea rezistenţei la încovoiere, creşterea capacităţii de transmitere a forţelor de lunecare între placă şi elementele structurii verticale, creşterea rezistenţei în jurul golurilor, introducerea de noi colectori;
    d) intervenţii asupra fundaţiilor şi terenului de fundare - suplimentarea fundaţiilor de suprafaţă, dezvoltarea fundaţiilor de suprafaţă existente, dezvoltarea fundaţiilor de adâncime, măsuri de consolidare a terenului de fundare;
    e) intervenţii care reduc forţele seismice prin măsuri care diminuează masa construcţiei (înlocuirea unor pereţi de compartimentare din materiale grele cu pereţi executaţi din materiale uşoare, înlocuirea straturilor grele ale terasei cu straturi din materiale uşoare cu eficienţă superioară, reducerea încărcării de exploatare la nivelurile superioare ale clădirilor, desfacerea etajelor superioare), prin măsuri de control al răspunsului seismic prin montarea de dispozitive speciale [cum sunt amortizori activi, amortizori de acordare a maselor, amortizori metalici (histeretici), amortizori cu ulei (hidraulici)] sau izolarea seismică a bazei.

    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structura din zidărie pot cuprinde:
    1. intervenţii prin lucrări de reparaţie structurală: refacere mortar din rosturi, reţesere zidărie, injectarea fisurilor/crăpăturilor, injectare cu amestecuri pe bază de ciment sau răşini epoxidice, plombarea crăpăturilor din zidărie cu beton, injecţii armate, tencuială armată locală, repararea panourilor de zidărie de umplutură;
    2. intervenţii prin lucrări de consolidare a elementelor structurale prin:
    - cămăşuirea zidăriei prin placare cu materiale cu proprietăţi superioare [cu beton/mortar armat cu plase legate/sudate din oţel beton, cu produse din polimeri armaţi cu fibre (FRP)];
    – consolidarea locală a plinurilor orizontale de zidărie de peste goluri;
    – consolidarea zidăriei prin introducerea de centuri şi stâlpişori din beton armat;
    – consolidarea pereţilor prin introducerea de profile metalice aparente;

    3. consolidarea elementelor nestructurale majore de zidărie ale faţadelor;
    4. lucrări de consolidare prin îmbunătăţirea conlucrării subansamblurilor structurale verticale sau orizontale (între pereţi, între pereţi şi planşee sau şarpantă), precum şi prin creşterea rigidităţii în plan orizontal a planşeelor.

    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structuri de oţel pot cuprinde:
    1. intervenţii în vederea consolidării stâlpilor, a grinzilor cu zăbrele, precum şi a elementelor metalice cu beton;
    2. intervenţii pentru repararea elementelor structurale din oţel (stâlpi, plăci de bază, noduri de cadru, contravântuiri).

    Tipurile de intervenţii pentru componentele nestructurale din clădiri care prezintă risc pentru utilizatori în caz de cutremur pot fi:
    1. intervenţii specifice reparării/eliminării/înlocuirii componentelor nestructurale arhitecturale (elemente ataşate pe faţadă, parapete şi atice de zidărie, coşuri de fum sau de ventilaţie din zidărie, pereţi nestructurali exteriori grei din zidărie sau beton, faţade cortină), precum şi pentru fixarea acestora de elementele de structură;
    2. intervenţii specifice pereţilor nestructurali interiori;
    3. intervenţii specifice pentru instalaţii, utilaje şi echipamente aferente instalaţiilor;
    4. intervenţii care conduc la limitarea deplasărilor sau a deformaţiilor componentelor nestructurale;
    5. intervenţii pentru asigurarea deformabilităţii componentelor nestructurale.

    Tipurile de intervenţii asupra fundaţiilor şi terenului de fundare - suplimentarea fundaţiilor de suprafaţă, dezvoltarea fundaţiilor de suprafaţă existente, măsuri de consolidare a terenului de fundare
    Tipurile de intervenţii care reduc forţele seismice prin măsuri care diminuează masa construcţiei (înlocuirea straturilor grele ale terasei cu straturi din materiale uşoare cu eficienţă superioară, reducerea încărcării de exploatare la nivelurile superioare ale clădirilor, desfacerea etajelor superioare), prin măsuri de control al răspunsului seismic prin montarea de dispozitive speciale [cum sunt amortizori activi, amortizori de acordare a maselor, amortizori metalici (histeretici), amortizori cu ulei (hidraulici)] sau izolarea seismică a bazei

    LISTA
    de lucrări eligibile pentru creşterea eficienţei energetice
    1. Reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii:
    - izolarea termică a faţadei - parte vitrată, prin:
    • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în clădire, cu tâmplărie termoizolantă cu performanţă ridicată;
    • înlocuirea tâmplăriei interioare (uşi de acces şi ferestre) către spaţiile neîncălzite sau insuficient încălzite;

    – izolarea termică a faţadei - parte opacă (inclusiv termohidroizolarea terasei):
    • termoizolarea planşeului peste ultimul nivel cu sisteme termoizolante în cazul existenţei şarpantei;
    • reabilitarea şarpantei, precum şi repararea şarpantei în cazul podurilor neîncălzite;
    • înlocuirea învelitorii cu o soluţie alternativă, în măsura în care este justificată printr-o performanţă termică superioară;

    – închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor;
    – izolarea termică a planşeului peste subsol, în cazul în care prin proiectarea clădirii sunt prevăzute spaţii destinate activităţilor la parter;
    – izolarea termică a planşeului peste sol/subsol neîncălzit, a pereţilor subsolului (când acesta este utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii/urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii) sau a podului existent al clădirii (când acesta este utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii sau urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii);
    – izolarea termică a pereţilor care formează anvelopa clădirii ce delimitează spaţiul încălzit de alte spaţii comune neîncălzite.

    2. Reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum:
    - repararea/refacerea instalaţiei de distribuţie a agentului termic între punctul de racord şi planşeul peste subsol/canal termic, inclusiv izolarea termică a acesteia, în scopul reducerii pierderilor termice şi de agent termic/apă caldă, precum şi montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare şi a robinetelor de presiune diferenţială la baza coloanelor de încălzire în scopul creşterii eficienţei sistemului de încălzire prin autoreglarea termohidraulică a reţelei;
    – repararea/înlocuirea cazanului şi/sau repararea/înlocuirea arzătorului din centrala termică de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor de CO_2; la înlocuirea/repararea cazanului se va analiza posibilitatea utilizării unor cazane, cu condensare, utilizând gaze, compatibile cu combustibilii gazoşi regenerabili;
    – instalarea unui nou sistem de încălzire/nou sistem de furnizare a apei calde de consum, instalarea unui nou sistem de încălzire/nou sistem de furnizare a apei calde de consum, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor echivalent CO_2;
    – înlocuirea/dotarea cu corpuri de încălzire cu radiatoare/ventiloconvectoare, montarea/repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie a agentului termic pentru încălzire şi apă caldă de consum, inclusiv de legătură între clădirea/clădirile eligibilă/eligibile care face/fac obiectul proiectului şi clădirea tip centrală termică;
    – reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, inclusiv zonarea (control zonal) şi echilibrarea instalaţiilor termice, montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canalul termic în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă;
    – reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, parte comună a clădirii tip bloc de locuinţe, prin montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canalul termic în scopul reducerii pierderilor termice şi de agent termic/apă caldă şi al creşterii eficienţei energetice.

    3. Instalarea/Reabilitarea/Modernizarea sistemelor de climatizare şi/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior:
    - soluţii de ventilare naturală sau mecanică prin introducerea dispozitivelor/fantelor/grilelor pentru aerisirea controlată a spaţiilor ocupate şi evitarea apariţiei condensului pe elementele de anvelopă;
    – soluţii de ventilare naturală organizată sau ventilare hibridă (inclusiv a spaţiilor comune), repararea/refacerea canalelor de ventilaţie în scopul menţinerii/realizării ventilării naturale organizate a spaţiilor ocupate;
    – soluţii de ventilare mecanică centralizată sau cu unităţi individuale cu comandă locală sau centralizată, utilizând recuperator de căldură cu performanţă ridicată;
    – repararea/înlocuirea/montarea sistemelor/echipamentelor de climatizare, de condiţionare a aerului, a instalaţiilor de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii, după caz, a sistemelor de climatizare de tip „numai aer“ cu rol de ventilare şi/sau de încălzire/răcire, umidificare/dezumidificare a aerului, a sistemelor de climatizare de tip „aer-apă“ cu ventiloconvectoare, a pompelor de căldură, după caz;
    – instalarea, în cazul în care nu există, sau înlocuirea ventilatoarelor şi/sau a recuperatoarelor de căldură, dacă prevederea lor contribuie la creşterea performanţei energetice a clădirii.

    4. Reabilitarea/Modernizarea instalaţiilor de iluminat în clădiri:
    - reabilitarea/modernizarea instalaţiei de iluminat prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate;
    – înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent şi incandescent cu corpuri de iluminat cu eficienţă energetică ridicată şi durată mare de viaţă, inclusiv tehnologie LED;
    – instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare/prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

    5. Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri, respectiv modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluţii inteligente:
    - montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire şi înregistrare a consumurilor energetice şi/sau, după caz, instalarea unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, control şi/sau monitorizare, care vizează şi fac posibilă economia de energie la nivelul sistemelor tehnice ale clădirii;
    – montarea/înlocuirea echipamentelor de măsurare a consumurilor de energie din clădire pentru energie electrică şi energie termică (de exemplu, montarea debitmetrelor pe racordurile de apă caldă şi apă rece şi a contoarelor de energie termică, exclusiv cele dotate cu dispozitive de înregistrare şi transmitere la distanţă a datelor);
    – realizarea lucrărilor de racordare/branşare/rebranşare a clădirii la sistemul centralizat de producere şi/sau furnizare a energiei termice;
    – realizarea lucrărilor de înlocuire a instalaţiei de încălzire interioară cu distribuţie orizontală la nivelul apartamentelor şi modul de apartament, inclusiv cu reglare şi contorizare inteligentă;
    – implementarea sistemelor de management al consumurilor energetice prin achiziţionarea şi instalarea sistemelor inteligente pentru gestionarea energiei.

    6. Sisteme alternative de producere a energiei electrice şi/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie:
    - instalarea unor sisteme descentralizate de alimentare cu energie utilizând surse regenerabile de energie, precum instalaţii cu captatoare solare termice sau electrice, instalaţii cu panouri solare fotovoltaice, microcentrale care funcţionează în cogenerare de înaltă eficienţă şi sisteme centralizate de încălzire şi/sau de răcire, pompe de căldură şi/sau centrale termice sau centrale de cogenerare pe biomasă, schimbătoare de căldură sol-aer, recuperatoare de căldură, în scopul reducerii consumurilor energetice din surse convenţionale şi a emisiilor de gaze cu efect de seră etc., inclusiv achiziţionarea acestora.

    7. Alte tipuri de lucrări:
    - lucrări de desfacere şi refacere a instalaţiilor, echipamentelor, finisajelor, precum şi alte lucrări strict necesare din zona de intervenţie aferentă lucrărilor de consolidare seismică;
    – repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe;
    – repararea/construirea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
    – demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
    – repararea elementelor de construcţie ale faţadei care prezintă potenţial pericol de desprindere şi/sau afectează funcţionalitatea clădirii;
    – refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
    – înlocuirea/modernizarea lifturilor prin înlocuirea mecanismelor de acţionare electrică a ascensoarelor de persoane, în baza unui raport tehnic de specialitate, precum şi repararea/înlocuirea componentelor mecanice, a cabinei/uşilor de acces, a sistemului de tracţiune, cutiilor de comandă, troliilor, după caz, cum sunt prevăzute în raportul tehnic de specialitate;
    – reabilitarea/modernizarea instalaţiei electrice, înlocuirea circuitelor electrice deteriorate sau subdimensionate;
    – lucrări pentru echiparea cu staţii de încărcare pentru maşini electrice, conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată - instalarea infrastructurii încastrate (tubulatura pentru cabluri electrice, inclusiv tubulatura pentru cabluri electrice fixată pe pereţi, necesară pentru permiterea instalării ulterioare a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice), realizate în cazul clădirilor supuse unor renovări majore (şi care deţin mai mult de 10 locuri de parcare).

    Indicatori de performanţă:
    - clădiri rezidenţiale multietajate reziliente la cutremure/clădiri rezidenţiale multietajate reziliente la cutremure şi renovate energetic (numărul de clădiri şi arie desfăşurată în mp de clădire consolidată/consolidată şi renovată energetic);
    – clădiri de patrimoniu cultural reziliente la cutremure/clădiri de patrimoniu cultural reziliente la cutremure şi renovate energetic (numărul de clădiri şi arie desfăşurată în mp de clădire consolidată/consolidată şi renovată energetic);
    – reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire (kWh/mp an);
    – reducere a consumului de energie primară (kWh/mp an);
    – consumul de energie primară utilizând surse regenerabile la finalul implementării proiectului (kWh/mp an);
    – reducere anuală estimată a gazelor cu efect de seră (echivalent kgCO_2/mp an);
    – număr de persoane (ocupanţi) care beneficiază de clădiri reziliente la cutremure/clădiri reziliente la cutremure şi renovate energetic;
    – numărul de comunicări axate pe oportunităţi de reducere a riscului seismic diseminate în perioada de referinţă (implementarea programului).


    ANEXA 8

    la normele metodologice
    LISTĂ
    de lucrări eligibile pentru consolidare seismică
    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structura de beton armat pot cuprinde:
    1. intervenţii în vederea consolidării structurilor în cadre de beton armat:
    - consolidarea prin cămăşuirea cu beton armat - stâlpi, grinzi, noduri de cadre;
    – consolidarea prin cămăşuire cu piese de oţel - stâlpi, grinzi, noduri de cadre;
    – cămăşuirea cu polimeri armaţi cu fibre (FRP) - stâlpi, grinzi;
    – introducerea de contravântuiri de oţel;
    – introducerea de pereţi structurali de beton armat;

    2. intervenţii în vederea consolidării structurilor în cadre de beton armat cu panouri de umplutură din zidărie;
    3. intervenţii pentru consolidarea structurilor cu pereţi de beton armat prin soluţii de consolidare a pereţilor - ca elemente structurale individuale şi prin soluţii de consolidare cu modificarea structurii în ansamblu, intervenţii asupra planşeelor şi lucrări de consolidare a fundaţiilor cu intervenţii pentru consolidarea terenului de fundare, acolo unde este cazul.

    Procedee de intervenţie pentru clădiri cu structura de beton armat:
    a) consolidarea structurilor în cadre de beton armat - creşterea rezistenţei la forţă tăietoare a grinzilor şi stâlpilor, creşterea rezistenţei la moment încovoietor a grinzilor şi stâlpilor, creşterea capacităţii de deformare a elementelor structurale, introducerea de contravântuiri, de pereţi de beton armat sau de panouri de umplutură din zidărie;
    b) consolidarea structurilor cu pereţi de beton armat - creşterea rezistenţei la încovoiere a pereţilor, creşterea deformabilităţii (creşterea ductilităţii), creşterea rezistenţei la forţă tăietoare, sporirea capacităţii de cuplare a pereţilor;
    c) intervenţii asupra planşeelor - sporirea rezistenţei la forţă tăietoare, sporirea rezistenţei la încovoiere, creşterea capacităţii de transmitere a forţelor de lunecare între placă şi elementele structurii verticale, creşterea rezistenţei în jurul golurilor, introducerea de noi colectori;
    d) intervenţii asupra fundaţiilor şi terenului de fundare - suplimentarea fundaţiilor de suprafaţă, dezvoltarea fundaţiilor de suprafaţă existente, dezvoltarea fundaţiilor de adâncime, măsuri de consolidare a terenului de fundare;
    e) intervenţii care reduc forţele seismice prin măsuri care reduc masa construcţiei (înlocuirea unor pereţi de compartimentare din materiale grele cu pereţi executaţi din materiale uşoare, înlocuirea straturilor grele ale terasei cu straturi din materiale uşoare cu eficienţă superioară, reducerea încărcării de exploatare la nivelurile superioare ale clădirilor, desfacerea etajelor superioare), prin măsuri de control al răspunsului seismic prin montarea de dispozitive speciale [cum sunt amortizori activi, amortizori de acordare a maselor, amortizori metalici (histeretici), amortizori cu ulei (hidraulici)] sau izolarea seismică a bazei.

    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structura din zidărie pot cuprinde:
    1. intervenţii prin lucrări de reparaţie structurală (refacere mortar din rosturi, reţesere zidărie, injectarea fisurilor/crăpăturilor, injectare cu amestecuri pe bază de ciment sau răşini epoxidice, plombarea crăpăturilor din zidărie cu beton, injecţii armate, tencuială armată locală, repararea panourilor de zidărie de umplutură);
    2. intervenţii prin lucrări de consolidare a elementelor structurale, prin:
    - cămăşuirea zidăriei prin placare cu materiale cu proprietăţi superioare [cu beton/mortar armat cu plase legate/sudate din oţel beton, cu produse din polimeri armaţi cu fibre (FRP)];
    – consolidarea locală a plinurilor orizontale de zidărie de peste goluri;
    – consolidarea zidăriei prin introducerea de centuri şi stâlpişori din beton armat;
    – consolidarea pereţilor prin introducerea de profile metalice aparente;

    3. consolidarea elementelor nestructurale majore de zidărie ale faţadelor;
    4. lucrări de consolidare prin îmbunătăţirea conlucrării subansamblurilor structurale verticale sau orizontale (între pereţi, între pereţi şi planşee sau şarpantă), precum şi prin creşterea rigidităţii în plan orizontal a planşeelor.

    Tipurile de intervenţii pentru clădiri cu structuri de oţel pot cuprinde:
    1. intervenţii în vederea consolidării stâlpilor, a grinzilor cu zăbrele, precum şi a elementelor metalice cu beton;
    2. intervenţii pentru repararea elementelor structurale din oţel (stâlpi, plăci de bază, noduri de cadru, contravântuiri).

    Tipurile de intervenţii pentru componentele nestructurale din clădiri care prezintă risc pentru utilizatori în caz de cutremur pot fi:
    1. intervenţii specifice reparării/eliminării/înlocuirii componentelor nestructurale arhitecturale (elemente ataşate pe faţadă, parapete şi atice de zidărie, coşuri de fum sau de ventilaţie din zidărie, pereţi nestructurali exteriori grei din zidărie sau beton, faţade-cortină), precum şi pentru fixarea acestora de elementele de structură;
    2. intervenţii specifice pereţilor nestructurali interiori;
    3. intervenţii specifice pentru instalaţii, utilaje şi echipamente aferente instalaţiilor;
    4. intervenţii care conduc la limitarea deplasărilor sau a deformaţiilor componentelor nestructurale;
    5. intervenţii pentru asigurarea deformabilităţii componentelor nestructurale.

    Tipurile de intervenţii asupra fundaţiilor şi terenului de fundare - suplimentarea fundaţiilor de suprafaţă, dezvoltarea fundaţiilor de suprafaţă existente, măsuri de consolidare a terenului de fundare
    Tipurile de intervenţii care reduc forţele seismice prin măsuri care reduc masa construcţiei (înlocuirea straturilor grele ale terasei cu straturi din materiale uşoare cu eficienţă superioară, reducerea încărcării de exploatare la nivelurile superioare ale clădirilor, desfacerea etajelor superioare), prin măsuri de control al răspunsului seismic prin montarea de dispozitive speciale [cum sunt amortizori activi, amortizori de acordare a maselor, amortizori metalici (histeretici), amortizori cu ulei (hidraulici)] sau izolarea seismică a bazei.

    LISTĂ
    de lucrări eligibile pentru creşterea eficienţei energetice
    1. Reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii:
    - izolarea termică a faţadei - parte vitrată, prin:
    • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în clădire, cu tâmplărie termoizolantă cu performanţă ridicată;
    • înlocuirea tâmplăriei interioare (uşi de acces şi ferestre) către spaţiile neîncălzite sau insuficient încălzite;

    – izolarea termică a faţadei - parte opacă (inclusiv termo-hidroizolarea terasei):
    • termoizolarea planşeului peste ultimul nivel cu sisteme termoizolante în cazul existenţei şarpantei;
    • reabilitarea şarpantei, precum şi repararea şarpantei în cazul podurilor neîncălzite;
    • înlocuirea învelitorii cu o soluţie alternativă, în măsura în care este justificată printr-o performanţă termică superioară;

    – închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor;
    – izolarea termică a planşeului peste subsol, în cazul în care prin proiectarea clădirii sunt prevăzute spaţii destinate activităţilor la parter;
    – izolarea termică a planşeului peste sol/subsol neîncălzit, a pereţilor subsolului (când acesta este utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii/urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii) sau a podului existent al clădirii (când acesta este utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii sau urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfăşurarea activităţii);
    – izolarea termică a pereţilor care formează anvelopa clădirii ce delimitează spaţiul încălzit de alte spaţii comune neîncălzite.

    2. Reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum:
    - repararea/refacerea instalaţiei de distribuţie a agentului termic între punctul de racord şi planşeul peste subsol/canal termic, inclusiv izolarea termică a acesteia, în scopul reducerii pierderilor termice şi de agent termic/apă caldă, precum şi montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare şi a robinetelor de presiune diferenţială la baza coloanelor de încălzire în scopul creşterii eficienţei sistemului de încălzire prin autoreglarea termohidraulică a reţelei;
    – repararea/înlocuirea cazanului şi/sau repararea/înlocuirea arzătorului din centrala termică de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor de CO_2; la înlocuirea/repararea cazanului se va analiza posibilitatea utilizării unor cazane, cu condensare, utilizând gaze, compatibile cu combustibilii gazoşi regenerabili;
    – instalarea unui nou sistem de încălzire/nou sistem de furnizare a apei calde de consum, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor echivalent CO_2;
    – înlocuirea/dotarea cu corpuri de încălzire cu radiatoare/ventiloconvectoare, montarea/repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie a agentului termic pentru încălzire şi apă caldă de consum, inclusiv de legătură între clădirea/clădirile eligibilă/eligibile care face/fac obiectul proiectului şi clădirea tip centrală termică;
    – reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, inclusiv zonarea (control zonal) şi echilibrarea instalaţiilor termice, montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canal termic în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă;
    – reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, parte comună a clădirii tip bloc de locuinţe, prin montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canal termic în scopul reducerii pierderilor termice şi de agent termic/apă caldă şi al creşterii eficienţei energetice.

    3. Instalarea/Reabilitarea/Modernizarea sistemelor de climatizare şi/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior:
    - soluţii de ventilare naturală sau mecanică prin introducerea dispozitivelor/fantelor/grilelor pentru aerisirea controlată a spaţiilor ocupate şi evitarea apariţiei condensului pe elementele de anvelopă;
    – soluţii de ventilare naturală organizată sau ventilare hibridă (inclusiv a spaţiilor comune), repararea/refacerea canalelor de ventilaţie în scopul menţinerii/realizării ventilării naturale organizate a spaţiilor ocupate;
    – soluţii de ventilare mecanică centralizată sau cu unităţi individuale cu comandă locală sau centralizată, utilizând recuperator de căldură cu performanţă ridicată;
    – repararea/înlocuirea/montarea sistemelor/echipamentelor de climatizare, de condiţionare a aerului, a instalaţiilor de ventilare mecanică cu recuperarea căldurii, după caz, a sistemelor de climatizare de tip „numai aer“ cu rol de ventilare şi/sau de încălzire/răcire, umidificare/dezumidificare a aerului, a sistemelor de climatizare de tip „aer-apă“ cu ventiloconvectoare, a pompelor de căldură, după caz;
    – instalarea, în cazul în care nu există, sau înlocuirea ventilatoarelor şi/sau a recuperatoarelor de căldură, dacă prevederea lor contribuie la creşterea performanţei energetice a clădirii.

    4. Reabilitarea/Modernizarea instalaţiilor de iluminat în clădiri:
    - reabilitarea/modernizarea instalaţiei de iluminat prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate;
    – înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent şi incandescent cu corpuri de iluminat cu eficienţă energetică ridicată şi durată mare de viaţă, inclusiv tehnologie LED;
    – instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare/prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

    5. Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri, respectiv modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluţii inteligente:
    - montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire şi înregistrare a consumurilor energetice şi/sau, după caz, instalarea unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, control şi/sau monitorizare, care vizează şi fac posibilă economia de energie la nivelul sistemelor tehnice ale clădirii;
    – montarea/înlocuirea echipamentelor de măsurare a consumurilor de energie din clădire pentru energie electrică şi energie termică (de exemplu, montarea debitmetrelor pe racordurile de apă caldă şi apă rece şi a contoarelor de energie termică, exclusiv cele dotate cu dispozitive de înregistrare şi transmitere la distanţă a datelor);
    – realizarea lucrărilor de racordare/branşare/rebranşare a clădirii la sistemul centralizat de producere şi/sau furnizare a energiei termice;
    – realizarea lucrărilor de înlocuire a instalaţiei de încălzire interioară cu distribuţie orizontală la nivelul apartamentelor şi modul de apartament, inclusiv cu reglare şi contorizare inteligentă;
    – implementarea sistemelor de management al consumurilor energetice prin achiziţionarea şi instalarea sistemelor inteligente pentru gestionarea energiei.

    6. Sisteme alternative de producere a energiei electrice şi/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie:
    - instalarea unor sisteme descentralizate de alimentare cu energie utilizând surse regenerabile de energie, precum instalaţii cu captatoare solare termice sau electrice, instalaţii cu panouri solare fotovoltaice, microcentrale care funcţionează în cogenerare de înaltă eficienţă şi sisteme centralizate de încălzire şi/sau de răcire, pompe de căldură şi/sau centrale termice sau centrale de cogenerare pe biomasă, schimbătoare de căldura sol-aer, recuperatoare de căldură, în scopul reducerii consumurilor energetice din surse convenţionale şi a emisiilor de gaze cu efect de seră etc., inclusiv achiziţionarea acestora.

    7. Lucrări de reabilitare a instalaţiilor de fluide medicale (instalaţii de oxigen)
    8. Lucrări de recompartimentări interioare în vederea organizării optime a fluxurilor şi circuitelor medicale, doar pentru clădirile în care se desfăşoară activităţi medicale
    9. Alte tipuri de lucrări:
    - lucrări de desfacere şi refacere a instalaţiilor, echipamentelor, finisajelor, precum şi alte lucrări strict necesare din zona de intervenţie aferentă lucrărilor de consolidare seismică;
    – repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe;
    – repararea/construirea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
    – demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
    – repararea elementelor de construcţie ale faţadei care prezintă potenţial pericol de desprindere şi/sau afectează funcţionalitatea clădirii;
    – refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
    – înlocuirea/modernizarea lifturilor prin înlocuirea mecanismelor de acţionare electrică a ascensoarelor de persoane, în baza unui raport tehnic de specialitate, precum şi repararea/înlocuirea componentelor mecanice, a cabinei/uşilor de acces, a sistemului de tracţiune, cutiilor de comandă, troliilor, după caz, cum sunt prevăzute în raportul tehnic de specialitate;
    – reabilitarea/modernizarea instalaţiei electrice, înlocuirea circuitelor electrice deteriorate sau subdimensionate;
    – lucrări pentru echiparea cu staţii de încărcare pentru maşini electrice, conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată - instalarea cel puţin a unui punct de reîncărcare pentru vehiculele electrice sau infrastructură încastrată (tubulatura pentru cabluri electrice, inclusiv tubulatura pentru cabluri electrice fixată pe pereţi, necesară pentru permiterea instalării ulterioare a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice) pentru cel puţin 20% din locurile de parcare prevăzute, realizate în cazul clădirilor publice supuse unor renovări majore (şi care deţin mai mult de 10 locuri de parcare).

    Indicatori de performanţă:
    - clădiri publice reziliente la cutremure/clădiri publice reziliente la cutremure şi renovate energetic (numărul de clădiri şi arie desfăşurată în mp de clădire consolidată/consolidată şi renovată energetic);
    – clădiri de patrimoniu cultural reziliente la cutremure/clădiri de patrimoniu cultural reziliente la cutremure şi renovate energetic (numărul de clădiri şi arie desfăşurată în mp de clădire consolidată/consolidată şi renovată energetic);
    – reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire (kWh/mp an);
    – reducere a consumului de energie primară (kWh/mp an);
    – consumul de energie primară utilizând surse regenerabile la finalul implementării proiectului (kWh/mp an);
    – reducere anuală estimată a gazelor cu efect de seră (echivalent kgCO_2/mp an);
    – număr de persoane (utilizatori) care beneficiază de clădiri reziliente la cutremure/clădiri reziliente la cutremure şi renovate energetic;
    – numărul de comunicări axate pe oportunităţi de reducere a riscului seismic diseminate în perioada de referinţă (implementarea Programului).


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016