Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 7 martie 2007  de aplicare a   Legii nr. 407/2005 privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 7 martie 2007 de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 20 martie 2007

1. Art. 2 din lege:
(1) Prin prezenta lege se declarã de utilitate publicã toate lucrãrile de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, expropriator fiind statul român prin Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., denumitã în continuare C.F.R., aflatã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) În sensul prezentei legi, prin lucrãri de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice se înţelege: lucrãri de construire, dezvoltare, modernizare, reparare ori, dupã caz, extindere a elementelor infrastructurii feroviare publice.
(3) Elementele care compun infrastructura feroviarã publicã sunt prevãzute la <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, republicatã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 89/1999 .
Norme metodologice:
2.1. Domeniul de aplicare prevãzut în <>Legea nr. 407/2005 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, denumitã în continuare lege, este stabilit numai pentru realizarea lucrãrilor publice de interes naţional privind infrastructura feroviarã publicã, ale cãrui elemente sunt stabilite potrivit legii.
2. Art. 3 din lege:
Expropriatorul întocmeşte o documentaţie tehnico-economicã în conformitate cu prevederile <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru fiecare lucrare. Documentaţia tehnico-economicã va cuprinde şi date privind încadrarea lucrãrii în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, documentaţii cadastrale care conţin amplasamentul lucrãrii, delimitarea suprafeţelor şi a construcţiilor propuse spre expropriere, cu evidenţierea suprafeţelor şi a construcţiilor rezultate în urma exproprierii şi cu indicarea numelor proprietarilor, stabilite de persoane autorizate în întocmirea documentaţiilor cadastrale, precum şi a ofertelor de despãgubire pe categorii de imobile, stabilite de persoane autorizate în evaluare. Documentaţiile cadastrale ale lucrãrii se vizeazã de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã sau de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, dupã caz.
Norme metodologice:
3.1. Conţinutul documentaţiei tehnico-economice este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
3.2. Documentaţia tehnico-cadastralã se executã pentru fiecare imobil afectat de expropriere la solicitarea expropriatorului sau a proprietarului şi se întocmeşte dupã cum urmeazã:
3.2.1. Dacã imobilul a fost deja intabulat în cartea funciarã, la cererea expropriatorului, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã va pune la dispoziţia acestuia, cu prioritate, o copie a întregului dosar cadastral pe baza cãruia s-a fãcut intabularea şi/sau a informaţiilor existente în baza graficã de date, iar biroul de cadastru şi publicitate imobiliarã, un extras de carte funciarã pentru informare, conform tarifelor stabilite prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul administraţiei şi internelor, nr. 456/2004 pentru aprobarea tarifelor privind activitãţile desfãşurate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi unitãţile sale subordonate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Pe baza acestor documente şi a limitei de expropriere, persoana autorizatã va întocmi documentaţia de alipire/dezlipire a parcelei/parcelelor, care va/vor face obiectul exproprierii.
Documentaţia pentru lucrãrile de reabilitare şi extindere va cuprinde urmãtoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi cererea de înscriere în cartea funciarã;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;
c) extras de carte funciarã pentru informare;
d) memoriu tehnic;
e) planurile de amplasament şi delimitare a bunului imobil, vechi şi noi;
f) fişele imobilului, vechi şi noi;
g) plan de încadrare în zonã;
h) copie dupã titlul de proprietate eliberat în baza <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vizatã pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã, sau, dupã caz, copii legalizate ale altor acte de proprietate;
i) copie dupã actele de identitate ale proprietarului.
În cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. h), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilã a titlului de proprietate obţinutã de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã şi vizatã pentru conformitate de cãtre acesta.
3.2.2. Dacã imobilul are întocmitã documentaţia cadastralã, dar nu a fost anterior înscris în cartea funciarã, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã va pune, cu prioritate, la dispoziţia expropriatorului o copie a întregului dosar cadastral, iar persoana autorizatã întocmeşte documentaţia cadastralã, în vederea dezmembrãrii, care cuprinde documentele menţionate la pct. 3.2.1, cu excepţia celor de la lit. c).
3.2.3. Dacã imobilul nu are întocmitã documentaţie cadastralã, atunci persoana autorizatã, la solicitarea expropriatorului, va întocmi o documentaţie cadastralã referitoare la imobil care cuprinde şi parcela de expropriat, care va conţine urmãtoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;
c) copie dupã titlul de proprietate şi procesul-verbal de punere în posesie eliberate în baza <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, planuri parcelare vizate de primarul localitãţii, care vor fi vizate pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã, sau, dupã caz, copii legalizate ale altor acte de proprietate;
d) memoriu tehnic;
e) plan de amplasament şi delimitare a bunului imobil;
f) fişa imobilului;
g) plan de încadrare în zonã;
h) copie dupã actele de identitate ale proprietarului.
În cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilã a titlului de proprietate, obţinutã de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã, vizatã pentru conformitate cu originalul.
3.2.4. Dacã existã motive independente de voinţa expropriatorului, cum ar fi: imobile aflate în litigiu, lipsa titlurilor de proprietate, refuzul titularilor de drepturi reale de a colabora sau orice alte situaţii, expropriatorul, prin persoana autorizatã, va întocmi o documentaţie cadastralã, care va cuprinde urmãtoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale şi cererea de înscriere în cartea funciarã;
b) declaraţia proprietarului ori a posesorului sau, dupã caz, a reprezentantului primãriei privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;
c) copie dupã titlul de proprietate, eliberat în baza <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care va fi vizatã pentru conformitate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã, sau copii legalizate ale altor acte de proprietate;
d) memoriul tehnic.
În cazul în care expropriatorul nu deţine documentele menţionate la lit. c), documentaţia se va completa cu o copie de pe partea nedetaşabilã a titlului de proprietate obţinutã de la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã, vizatã pentru conformitate cu originalul.
3.2.5. În toate cazurile, în zonele în care s-a aplicat regimul de carte funciarã reglementat de <>Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cãrţile funciare, se va întocmi o documentaţie cadastralã care va cuprinde urmãtoarele documente:
a) cererea de recepţie a documentaţiei cadastrale;
b) declaraţia proprietarului privind identificarea şi individualizarea limitelor imobilului;
c) extras de carte funciarã pentru informare;
d) copie de pe harta de carte funciarã veche, cu suprapunerea parcelelor propuse pentru expropriere, în baza cãreia s-a fãcut identificarea de carte funciarã şi numãr topografic vechi;
e) în zonele unde existã atât evidenţã de carte funciarã veche, cât şi evidenţã de carte funciarã nouã (nedefinitivã), la dosar se va ataşa şi o adeverinţã emisã de cãtre primarul unitãţii administrativ-teritoriale, care va certifica faptul cã parcela care urmeazã sã fie expropriatã nu a fãcut obiectul legilor proprietãţii;
f) memoriu tehnic;
g) planul de încadrare în zonã;
h) copie de pe actele de proprietate ale proprietarului;
i) copie de pe actele de identitate ale proprietarului;
j) declaraţie din partea coproprietarilor, în cazul în care sunt în indiviziune, pentru limitele parcelei care este supusã exproprierii;
k) în fişa imobilului se trec toţi proprietarii aflaţi în indiviziune.
Pentru imobilele situate în extravilan, în zonele care fac obiectul <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor întocmi documentaţii cadastrale conform <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã, cu atribuire de numere cadastrale, realizându-se obligatoriu identificarea cu numerele topografice din vechile cãrţi funciare existente.
Construcţiile existente în vechile cãrţi funciare se vor transcrie în noile cãrţi funciare. În situaţia în care parcelele au fost intabulate prin suprapunere pe vechile numere topografice, se va atribui numãr cadastral nou şi se va deschide o carte funciarã, în condiţiile <>Legii nr. 7/1996 , republicatã, cu menţiunea numãrului topografic din care provine.
Imposibilitatea identificãrii imobilelor, asupra cãrora sunt înscrise construcţii, pe baza datelor de carte funciarã existente, va fi confirmatã de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã. În acest caz se vor deschide cãrţi funciare, în condiţiile legii.
3.2.6. Oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã vor verifica, cu prioritate, documentaţia de alipire/dezlipire a parcelelor expropriate şi vor atribui numere cadastrale provizorii.
3.2.7. Toate documentaţiile tehnico-cadastrale vor fi întocmite şi avizate în 5 (cinci) exemplare.
3.2.8. În situaţia prevãzutã la pct. 3.2.1, la cerere, biroul de cadastru şi publicitate imobiliarã va nota exproprierea.
3.2.9. Oficiul de cadastru şi publicitate imobiliarã va elibera expropriatorului, la cererea acestuia şi în mãsura în care deţine, în baza proprie de date, planurile parcelare, copii de pe titlurile de proprietate eliberate în baza <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, certificate conform cu originalul, extrase de carte funciarã pentru informare, precum şi orice alte date necesare expropriatorului în vederea identificãrii titularilor drepturilor reale şi/sau întocmirii documentaţiilor cadastrale de expropriere.
3.3. Orice documentaţie tehnicã sau de evaluare realizatã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 407/2005 , întocmitã în temeiul <>Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, se considerã valabilã.
3. Art. 5 din lege:
În termen de 15 zile de la publicarea hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul va demara urmãtoarele acţiuni:
a) va depune la consiliul local al comunei, oraşului sau municipiului pe al cãrui teritoriu sunt situate imobilele ce urmeazã sã fie expropriate planurile cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre expropriere, cu indicarea numelui proprietarilor, precum şi a ofertelor de despãgubire, în vederea consultãrii de cãtre cei interesaţi;
b) va notifica persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale propunerile de expropriere, împreunã cu ofertele de despãgubire, şi va fixa data negocierii în maximum 30 de zile de la data notificãrii.
Norme metodologice:
5.1. La fiecare sediu al consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale pe teritoriul cãruia se aflã imobilele supuse exproprierii se afişeazã şi vor rãmâne afişate, pânã la finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor, urmãtoarele:
a) lista imobilelor propuse spre expropriere aferente teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând datele de identificare a acestora, precum şi lista cu numele proprietarilor, conform pct. 10 din anexã, document care a constituit anexã la hotãrârea Guvernului emisã în condiţiile art. 4 alin. (1) din lege;
b) planul cu amplasamentul lucrãrii aferent teritoriului administrativ respectiv, cuprinzând terenurile şi construcţiile propuse spre expropriere, realizat pe baza datelor din documentaţiile cadastrale ale imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la scara 1:1.000, având obligatoriu anexat coordonate ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereograficã 1970;
c) ofertele de despãgubire a imobilelor supuse exproprierii.
5.2. Expropriatorul va notifica fiecãrui titular de drepturi reale, în scris, cu privire la imobilul propus spre a fi expropriat, cu privire la oferta de despãgubire, stabilitã cu respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi data negocierii, care nu va depãşi ca termen 30 de zile de la data notificãrii.
4. Art. 6 din lege:
(1) În termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 4 alin. (1), se constituie o comisie de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii, de comun acord cu proprietarul sau cu titularii altor drepturi reale.
(2) Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii este compusã din 3 reprezentanţi ai expro-priatorului, la care se adaugã, în fiecare comunã, oraş sau municipiu pe al cãrui teritoriu sunt situate imobilele ce urmeazã sã fie expropriate, primarul localitãţii şi un proprietar de imobile din localitatea respectivã, ales conform prevederilor <>art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã.
(3) Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii, constituitã în condiţiile prezentei legi, se întruneşte în termen de maximum 30 de zile de la constituire şi analizeazã documentele prezentate de persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale.
(4) Oferta expropriatorului, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, precum şi susţinerile acestora se vor formula şi se vor depune în scris, consemnându-se într-un proces-verbal.
(5) Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii consemneazã în procesul-verbal, dacã este cazul, şi învoiala dintre pãrţi, sub semnãtura acestora. În procesul-verbal se vor consemna numele persoanelor fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale care nu acceptã oferta expropriatorului şi al celor care nu s-au prezentat la comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii.
Norme metodologice:
6.1. Comisia de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii va fi constituitã, în condiţiile legii, prin grija expropriatorului. Expropriatorul va stabili cu aceastã ocazie atribuţiile comisiei şi modul de lucru al acesteia.
6.2. La solicitarea expropriatorului, primarul unitãţii administrativ-teritoriale pe raza cãreia se aflã imobilele supuse exproprierii pune la dispoziţie o listã de minimum 25 de proprietari de imobile din unitatea administrativ-teritorialã respectivã. Din aceastã listã nu pot face parte proprietarii imobilelor afectate de expropriere, rudele şi afinii lor pânã la gradul al patrulea inclusiv, persoanele care deţin funcţii în administraţia publicã localã sau centralã şi care au interes în executarea lucrãrilor. Proprietarul de imobile care va fi numit în comisie urmeazã a fi stabilit de cãtre expropriator prin tragere la sorţi din lista pusã la dispoziţie de cãtre primar.
6.3. Comisia se întruneşte pe baza notificãrii trimise de expropriator, fiecare membru semnând de luare la cunoştinţã, şi îşi va desfãşura activitatea la sediul consiliului local pe raza cãruia va fi efectuatã exproprierea, în spaţii corespunzãtoare puse la dispoziţie prin grija autoritãţilor locale în termen de maximum 30 de zile şi analizeazã documentele prezentate de proprietarii şi titularii altor drepturi reale în cauzã, redactând în final Procesul-verbal privind drepturile asupra proprietãţilor.
6.4. Şedinţele comisiei se vor ţine sãptãmânal sau ori de câte ori va fi necesar, pânã la data la care toate sumele reprezentând despãgubirile imobilelor supuse exproprierii vor fi plãtite titularilor de drepturi reale.
6.5. Comisia este legal întrunitã şi îşi poate desfãşura lucrãrile în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie. La fiecare şedinţã a comisiei, membrii prezenţi vor desemna un preşedinte care va conduce lucrãrile acesteia.
6.6. Oferta expropriatorului, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale se formuleazã în scris şi se consemneazã într-un proces-verbal. Proprietarii şi titularii altor drepturi reale vor prezenta acte în susţinerea pretenţiilor.
6.7. Cererea pentru plata despãgubirilor va conţine numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat. Cererea împreunã cu documentele doveditoare, originale şi/sau copii legalizate, vor fi depuse, în termen de maximum 30 de zile de la notificare, la sediul consiliului local pe raza cãruia se aflã imobilul.
6.8. Se considerã cerere şi orice manifestare de voinţã scrisã a titularului dreptului de proprietate sau al altor drepturi reale ori a persoanelor care justificã un interes legitim, fãcutã în temeiul <>Legii nr. 33/1994 , precum şi rãspunsul la notificãrile trimise deja de expropriator în temeiul acestei legi, din care sã rezulte acordul acestuia cu privire la cuantumul despãgubirii propuse.
6.9. Notificarea trimisã de comisie proprietarilor şi titularilor altor drepturi reale va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul cãreia va fi discutatã cererea depusã, elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere, valoarea despãgubirii determinatã pe baza raportului de evaluare şi eventualele acte pe care titularul cererii trebuie sã le depunã la comisie în completarea celor anexate la cerere.
6.10. Comisia va consemna într-un proces-verbal şi învoiala dintre pãrţi sub semnãtura acestora.
6.11. În cazul în care existã mai mulţi titulari de drepturi reale cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnatã de cãtre toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procurã specialã autenticã, iar o copie legalizatã a procurii se va ataşa la cerere.
6.12. În situaţia în care titularul dreptului de proprietate a înstrãinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţitã de acte sub semnãturã privatã, comisia, împreunã cu cel puţin una dintre pãrţi, va încheia un proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentã şi va indica pãrţilor sã procedeze la întocmirea formalitãţilor legale de înstrãinare. Pe baza acestor formalitãţi legale, comisia va recunoaşte dreptul de proprietate pe numele pãrţilor.
6.13. Oferta propusã de expropriator, pretenţiile proprietarilor şi ale titularilor altor drepturi reale, precum şi susţinerea acestora, formulate în scris, se consemneazã într-un proces-verbal. În toate cazurile, procesele-verbale se consemneazã şi se pãstreazã într-un registru unic, numerotat şi sigilat.
6.14. Comisia va constitui registre în care se vor înregistra cererile proprietarilor, procesele-verbale ale comisiei, cât şi arhive speciale în care se vor pãstra toate actele primite şi emise de comisie pentru plata despãgubirilor, copiile certificate ale documentelor ataşate acestora. Registrele vor cuprinde şi menţiuni privitoare la:
a) data înregistrãrii cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) elementele de identificare a imobilului pentru care se solicitã despãgubirea (numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã în care se situeazã, proprietarul sau titularul altui drept real);
d) actele care însoţesc cererea.
6.15. Comisia fixeazã şi negociazã oferta de despãgubire în termen de maximum 30 de zile de la notificarea persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi reale, datele fiind consemnate în procesul-verbal.
6.16. În toate cazurile prevãzute de lege şi în prezentele norme metodologice, comisia va emite un proces-verbal de stabilire a despãgubirilor, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) elementele de identificare a imobilului afectat (numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã pe raza cãreia este situat);
c) datele de identificare a titularului cererii (dacã a fost formulatã cererea) şi numele şi prenumele persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri sau menţiunea conform cãreia nu a fost depusã nicio cerere întemeiatã pe dispoziţiile legii;
d) poziţia titularului cererii/persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri cu privire la cuantumul despãgubirilor, exprimatã în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despãgubirilor şi modul de platã a acestora;
f) actele avute în vedere la emiterea procesului-verbal;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se întemeiazã;
h) consemnãrile privind neacceptarea ofertei sau neprezentarea pentru negociere a proprietarilor notificaţi conform art. 5 din lege; termenul în care expropriatorul se adreseazã instanţelor, potrivit <>art. 8 din lege şi conform prevederilor Legii nr. 33/1994 , în aplicarea art. 44 alin. (6) din Constituţia României, republicatã, urmând ca asupra situaţiilor respective sã hotãrascã aceste instanţe, potrivit competenţelor legale.
6.17. Procesele-verbale ale comisiei vor fi emise în 4 exemplare originale şi vor purta semnãturile membrilor prezenţi ai comisiei.
6.18. Procesele-verbale ale comisiei pot fi revocate/rectificate pentru motive temeinice, în condiţiile legii. În acest caz, titularul cererii va fi notificat.
6.19. Procesele-verbale se comunicã în original titularului cererii prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau pot fi ridicate personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procurã specialã autenticã, cu semnãturã de primire.
6.20. În situaţia în care persoanele fizice sau juridice reprezentând proprietarii şi titularii altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii nu acceptã oferta expropriatorului, între proprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt.
În cazul în care proprietarii prezenţi refuzã semnarea procesului-verbal, se va face menţiune despre aceasta în cuprinsul acestuia, urmând ca expropriatorul sã se adreseze instanţelor judecãtoreşti, potrivit legii.
6.21. În aplicarea corespunzãtoare a <>Legii nr. 407/2005 , expropriatorul poate solicita accesul membrilor comisiei la registrele şi arhivele instituţiilor abilitate, din care rezultã drepturile de proprietate şi alte drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii, şi se bucurã de sprijinul nemijlocit al instituţiilor deţinãtoare ale înscrisurilor oficiale (consiliile locale, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, arhivele statului etc.) care pot conduce la stabilirea drepturilor de proprietate şi a altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii, conform legislaţiei în vigoare.
6.22. Dupã finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor, registrele şi arhivele comisiei vor fi pãstrate de expropriator, conform reglementãrilor în vigoare.
5. Art. 7 din lege:
În termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii, pentru toate cazurile în care s-a consemnat în procesul-verbal acordul pãrţilor, acesta fiind semnat de ambele pãrţi, expropriatorul efectueazã plata despãgubirilor pentru imobilele expropriate, în orice mod convenit între pãrţi.
Norme metodologice:
7.1. - În termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data întrunirii comisiei şi încheierii procesului-verbal, expropriatorul efectueazã, prin transfer bancar sau numerar, plata despãgubirilor, conform învoielilor consemnate în procesul-verbal, cãtre titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate.
7.2. În cazul în care plata se va face în numerar, persoanele îndreptãţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt loc indicat de acesta pentru ridicarea despãgubirilor. Plata în numerar a despãgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a procesului-verbal al comisiei, în original sau în copie legalizatã.
7.3. În cazul în care existã mai multe persoane îndreptãţite sã primeascã despãgubiri pentru acelaşi imobil supus exproprierii, plata se va face cu respectarea legislaţiei în vigoare.
6. Art. 8 din lege:
Pentru toate cazurile în care, în urma întrunirii comisiei de constatare a dreptului de proprietate şi a oricãror alte drepturi reale şi de negociere a cuantumului despãgubirii, nu s-a ajuns la învoialã între pãrţi asupra cuantumului despãgubirii şi pentru cazurile în care persoanele notificate nu s-au prezentat pentru negociere, expropriatorul se adreseazã instanţelor judecãtoreşti, conform prevederilor <>Legii nr. 33/1994 .
Judecarea cauzelor ce au ca obiect exproprierile pornite în temeiul prezentei legi se face cu precãdere, iar termenele stabilite în cursul judecãţii, de cãtre instanţele învestite, nu pot fi mai mari de 7 zile.
7. Art. 9 din lege:
(1) În cazul în care, în termen de 60 de zile de la notificare, posesorii imobilelor ce urmeazã sã fie expropriate în condiţiile prezentei legi nu au obţinut înscrisurile care atestã dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale, prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 7/1996 expropriatorul va acţiona pe seama şi în numele posesorilor sau persoanelor îndreptãţite, în vederea obţinerii înscrisurilor care atestã dreptul de proprietate.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1), dupã obţinerea înscrisurilor care atestã dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile ce urmeazã sã fie expropriate pentru cauzã de utilitate publicã, procedura de stabilire a cuantumului despãgubirii şi de expropriere se desfãşoarã conform prevederilor prezentei legi.
Norme metodologice:
9.1. În situaţia în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar procedura succesoralã nu a fost deschisã sau în cazul în care comisia este sesizatã de cãtre o persoanã în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemneazã aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoanã interesatã, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale, potrivit legii.
8. Art. 10 din lege:
(1) Dupã primirea notificãrii şi pânã la definitivarea exproprierii, orice act de transmitere a drepturilor reale aferente imobilului supus exproprierii cãtre altã persoanã decât expropriatorul este lovit de nulitate absolutã, indiferent de forma de proprietate, publicã sau privatã, a vechiului proprietar.
(2) Dupã primirea notificãrii de cãtre proprietarul ce urmeazã sã fie expropriat, orice construcţie aflatã în curs de realizare pe terenul respectiv trebuie sã înceteze, dacã expropriatorul nu îşi dã acordul la continuarea construcţiei explicit, în scris. În cazul în care construcţia se realizeazã de altã persoanã decât proprietarul, acesta trebuie sã anunţe expropriatorul cu prilejul primirii notificãrii, dar nu mai târziu de data stabilitã pentru negocierile referitoare la cuantumul despãgubirilor şi, pe cheltuiala expropriatorului, sã notifice imediat constructorul. Constructorul, atunci când nu este proprietarul imobilului supus exproprierii, are dreptul la dezdãunare de cãtre expropriator pentru prejudiciul suferit, pe calea unei acţiuni distincte şi care nu afecteazã transferul proprietãţii. Nerespectarea acestor dispoziţii îl decade pe cel culpabil din dreptul de a fi dezdãunat pentru cheltuielile efectuate pentru continuarea construcţiei, iar demolarea acelei pãrţi va fi fãcutã pe cheltuiala sa, rãspunzând şi pentru eventualele prejudicii cauzate de întârzieri sau orice alte asemenea probleme apãrute din aceastã cauzã.
Norme metodologice:
10.1. Dupã transmiterea notificãrii, expropriatorul va solicita de îndatã biroului de carte funciarã în a cãrui razã teritorialã se aflã imobilul notarea în cartea funciarã a situaţiei juridice în care se aflã imobilul, conform art. 10 alin. (1) din lege, astfel încât atât potenţialul cumpãrãtor, cât şi notarul public instrumentator sã aibã cunoştinţã de existenţa acestei situaţii;
10.2. În cazul în care pentru imobilul care va face obiectul exproprierii nu existã deschisã cartea funciarã, expropriatorul va solicita Direcţiei impozite şi taxe, în circumscripţia cãreia este situat imobilul, notarea exproprierii în evidenţele fiscale ale imobilului, pentru ca atât potenţialul cumpãrãtor, cât şi notarul public, atunci când solicitã certificatul fiscal al imobilului, sã poatã lua cunoştinţã despre aceastã situaţie.
10.3. Dupã primirea notificãrii, orice construcţie aflatã în curs de realizare pe terenul ce urmeazã a fi expropriat înceteazã, dacã expropriatorul nu îşi dã acordul explicit, în scris, pentru continuarea lucrãrii.
9. Art. 11 din lege:
(1) Autorizaţia de construire pentru lucrãri, în toate cazurile, se emite imediat, potrivit <>art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate este interzisã începerea ori continuarea construcţiilor şi a instalaţiilor, cu sau fãrã autorizaţie, de cãtre expropriat.
Norme metodologice:
11.1. Ansamblul de lucrãri necesare în vederea începerii lucrãrilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice - constând în delimitarea amprizei, pichetarea, defrişarea, îndepãrtarea stratului vegetal şi altele asemenea constituie mãsuri de pregãtire prealabilã a executãrii lucrãrilor.
11.2. Autorizarea executãrii lucrãrilor, în toate cazurile, are ca obiect şi lucrãrile prevãzute la pct. 11.1, în condiţiile legii.
11.3. La prima solicitare de emitere a autorizaţiei de construire formulatã de expropriator pentru execuţia lucrãrilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, autorizaţia de construire se emite imediat pentru toatã lucrarea, urmând ca proiectul de autorizare sã fie completat pe mãsurã ce se realizeazã transferul de proprietate ca urmare a exproprierilor.
11.4. În condiţiile prevãzute la pct. 11.3, în aplicarea corespunzãtoare a procedurii de autorizare, cererea în vederea emiterii autorizaţiei de execuţie va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4 din lege;
b) memoriul justificativ, cu descrierea lucrãrilor şi încadrarea acestora în documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului aprobate;
c) planurile cu amplasamentul lucrãrii;
d) certificatul de urbanism;
e) dovada proprietãţii statului asupra imobilelor deţinute de expropriator la momentul primei solicitãri, în copie legalizatã.
11.5. Începerea/continuarea oricãror lucrãri de construcţii, altele decât cele care fac obiectul prezentei legi, pe terenuri expropriate în acest scop este interzisã. În aceste condiţii, autoritãţile competente vor aplica mãsurile legale necesare anulãrii autorizaţiilor de construire emise anterior exproprierii, luând şi orice alte mãsuri prevãzute de legislaţia în vigoare.
10. Art. 12 din lege:
(1) Ocuparea definitivã sau temporarã a terenurilor agricole ori silvice, necesare pentru lucrãri de reabilitare sau extindere a infrastructurii feroviare publice, se excepteazã de la plata taxelor prevãzute la <>art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit <>art. 55, 56 şi 58 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Sumele echivalente contravalorii pierderii de creştere a arboretului, dacã terenul este acoperit cu pãdure, cheltuielilor de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, a despãgubirilor datorate pentru terenul scos definitiv din fondul forestier, valorii obiectivelor dezafectate, precum şi sumele echivalente garanţiilor şi chiriilor datorate pentru scoaterea temporarã din circuitul agricol sau silvic, dupã caz, se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Defrişarea de vegetaţie forestierã a terenurilor prevãzute la alin. (1) este permisã, prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 570/2003 privind interzicerea exploatãrii de masã lemnoasã din fondul forestier naţional şi din afara acestuia, pentru o perioadã de 3 ani, în judeţele Brãila, Cãlãraşi, Constanţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Ialomiţa, Olt, Tulcea şi Teleorman, şi în cazul terenurilor forestiere din judeţele care fac obiectul <>Legii nr. 570/2003 .
Norme metodologice:
12.1. La solicitarea expropriatorului înaintatã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bazã de programe anuale se asigurã de la bugetul de stat sumele pentru lucrãrile prevãzute la art. 12 alin. (2) din lege.
12.2. Plata se efectueazã de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., în calitate de expropriator în numele statului.
11. Art. 13 din lege:
Transferul imobilelor din proprietatea privatã în proprietatea publicã a statului şi în administrarea expropriatorului opereazã de drept la data plãţii despãgubirilor pentru expropriere.
Norme metodologice:
13.1. Transferul imobilelor expropriate din proprietatea privatã în proprietatea publicã a statului şi în administrarea expropriatorului opereazã de drept de la data plãţii despãgubirilor pentru expropriere, platã doveditã prin unul dintre urmãtoarele documente:
a) dovada plãţii în numerar;
b) copia ordinului de transfer al despãgubirilor în contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plãţii prin transfer bancar.
13.2. Intabularea dreptului de proprietate publicã a statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate în cãrţile funciare speciale se face în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 7/1996 , republicatã.
13.3. Prealabil depunerii cererii de intabulare, expropriatorul, prin persoana autorizatã, va proceda la alipirea imobilelor alãturate expropriate de pe raza unei unitãţi administrativ-teritoriale, realizând un singur imobil şi solicitând oficiului de cadastru şi publicitate imobiliarã atribuirea unui singur numãr cadastral.
În caz de dezlipire, dacã o parcelã de teren trece dintr-o carte funciarã în alta, se vor efectua transcrieri. În cazul în care se transcrie o parte dintr-o parcelã într-o altã carte funciarã, se va forma un imobil distinct cu numãr cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte funciarã, cu menţionarea noului numãr cadastral şi a suprafeţei imobilului, în conformitate cu prevederile <>art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 7/1996 , republicatã.
13.4. Cererea de recepţie a documentaţiei de alipire şi cererea de intabulare vor fi însoţite de urmãtoarele documente:
a) memoriu tehnic;
b) planurile de amplasament şi de delimitare a bunurilor imobile alipite;
c) planul de amplasament al imobilului nou-constituit;
d) fişa imobilului;
e) plan de încadrare în zonã;
f) procesele-verbale ale comisiei, în original;
g) dovada plãţii despãgubirilor imobilelor expropriate.
13.5. Dupã intabularea dreptului de proprietate al statului şi a dreptului de administrare al Companiei Naţionale de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A. asupra imobilelor expropriate, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã vor elibera expropriatorului o copie de pe încheierea de intabulare şi un extras de carte funciarã pentru informare.
13.6. Pentru intabularea imobilelor care au fost expropriate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, adresa emisã de primãria unitãţii administrativ-teritoriale care certificã faptul cã parcela ce face obiectul exproprierii se aflã situatã într-o tarla care a fãcut obiectul <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi înlocuitã cu un tabel cuprinzând toate imobilele expropriate pe raza unitãţii administrativ-teritoriale respective, identificate pe baza numerelor cadastrale atribuite de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, care va cuprinde şi menţiunea cã acestea se aflã situate în tarlale care au fãcut obiectul <>Legii nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Art. 15 din lege:
(1) Serviciile privind avizarea şi înregistrarea documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizãrii lucrãrilor de reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice sunt scutite de la platã.
(2) Nu sunt scutite de la platã taxele pentru activitãţile notariale şi activitãţile desfãşurate de expropriator atunci când se subrogã în drepturile proprietarului. Aceste din urmã sume vor fi deduse din despãgubirile acordate, fãrã a putea depãşi cuantumul total al despãgubirii.
Norme metodologice:
15.1. Scutirea de la platã, în conformitate cu prevederile legii, se referã la:
15.1.1. eliberarea certificatului de urbanism, a avizelor şi a autorizaţiei de construire, precum şi pentru începerea execuţiei lucrãrilor, conform prevederilor legale;
15.1.2. alte taxe prevãzute de lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legãturã cu operaţiunile efectuate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 407/2005 .
15.2. Urmãtoarele activitãţi desfãşurate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi de unitãţile subordonate se efectueazã, potrivit legii, cu plata tarifelor în vigoare:
a) eliberarea avizului de începere a execuţiei lucrãrilor datoratã oficiilor de cadastru sau oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã, dupã caz;
b) avizarea planurilor cadastrale (în cazul terenurilor cu o suprafaţã mai mare de 1 ha în intravilan şi 10 ha în extravilan);
c) obţinerea de planuri şi coordonate de puncte geodezice;
d) atribuirea numãrului cadastral;
e) efectuarea operaţiunilor de publicitate imobiliarã.

ANEXĂ
la normele metodologice
CONŢINUTUL
documentaţiei tehnico-economice

1. Date generale:
- denumirea lucrãrii;
- amplasarea în teritoriu a lucrãrii;
- numãrul contului bancar aferent lucrãrii, deschis de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., din care se vor plãti despãgubirile aferente procedurii de expropriere prevãzute de lege.
2. Memoriu justificativ, care va conţine:
- descrierea lucrãrii;
- date care sã justifice avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altã naturã, care susţin necesitatea lucrãrii.
3. Extras din documentaţia de amenajare a teritoriului aprobatã (şi de urbanism, unde este cazul) în ale cãrei prevederi se înscrie lucrarea, însoţitã de copia actului (actelor) de aprobare, conform legii, a respectivei documentaţii.
4. Modul de stabilire a ofertelor de despãgubire pe categorii de imobile de cãtre persoane autorizate în evaluare, cu precizarea sumelor oferite.
5. Evaluarea costurilor lucrãrii (mii lei):
- total: .........., din care costuri legate de realizarea exproprierii..................... .
6. Evaluarea duratei de realizare a lucrãrii (luni):
- total: ................, din care durata procedurii de expropriere.............. .
7. Planul de situaţie al lucrãrii, vizat de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã.
8. Evidenţierea imobilelor propuse pentru expropriere, cu indicarea titularului/titularilor dreptului de proprietate sau al altui drept real, aşa cum rezultã din documentaţiile tehnico-cadastrale întocmite pentru fiecare imobil.
9. Documentaţiile cadastrale, care vor fi regularizate de cãtre expropriator pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, cu respectarea reglementãrilor în vigoare.
10. Datele de identificare a imobilelor supuse exproprierii, care vor face obiectul unei anexe la hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4 alin. (1) din lege, cuprinzând:


┌───┬───────┬──────────────┬─────────┬────────────────────┬──────────┬───────┐
│Nr.│Judeţul│ Unitatea │ Nr. │Suprafaţa terenului │Suprafaţa │Numele │
│crt│ │administrativ-│cadastral├─────────┬──────────┤construitã│propri-│
│ │ │ teritorialã │ │Rezultatã│Rezultatã │ │etaru- │
│ │ │ │ │din acte │ din │ │lui │
│ │ │ │ │ │masurãtori│ │ │
└───┴───────┴──────────────┴─────────┴─────────┴──────────┴──────────┴───────┘


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016