Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările ulterioare, se emit următoarele norme metodologice: 1. Cadrul general 1.1. Controlul financiar preventiv propriu se organizează şi se exercita în mod unitar, potrivit prezentelor norme metodologice, la următoarele entităţi publice: - instituţiile publice cuprinzând Administraţia Prezidentiala, Parlamentul, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile publice de subordonare centrala sau locală, indiferent de modul de finanţare a acestora; - Ministerul Finanţelor Publice, pentru operaţiunile Fondului naţional de preaderare, pentru operaţiunile privind bugetul trezoreriei statului, datoria publica, precum şi pentru alte operaţiuni specifice; - companiile naţionale, regiile autonome, societăţile comerciale, organizaţiile neguvernamentale, precum şi orice alte persoane juridice care gestionează fonduri publice cu orice titlu si/sau care administrează patrimoniul public referitor la gestionarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public în cauza; - agenţiile de gestionare a fondurilor publice provenite din finanţări externe, rambursabile şi nerambursabile, precum: unităţi de management al proiectelor (UMP), unităţi de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP), Agenţia SAPARD şi alte agenţii de implementare a fondurilor comunitare. 1.2. Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu este cel prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. 1.3. In funcţie de specificul entităţii publice conducătorul acesteia poate aproba în mod expres printr-un act de decizie interna exercitarea controlului financiar preventiv propriu şi asupra altor tipuri de proiecte de operaţiuni, completând cadrul acestora. 2. Conţinutul controlului financiar preventiv propriu Controlul financiar preventiv propriu consta în verificarea sistematica a proiectelor de operaţiuni care fac obiectul acestuia, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice, din punct de vedere al: a) legalităţii - operaţiunea trebuie sa respecte toate prevederile legale care ii sunt aplicabile, în vigoare la data efectuării sale; b) regularitatii - operaţiunea trebuie sa respecte sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte; c) încadrării în limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii. Obiectivele şi conţinutul controlului exercitat se detaliază în coloana a 4-a a anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice. 3. Organizarea controlului financiar preventiv propriu 3.1. Entităţile publice au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu în cadrul compartimentului contabil. Conducătorul entităţii publice poate sa dispună organizarea controlului financiar preventiv propriu şi la nivel de subunitati, secţii, ateliere etc., în concordanta cu modul de descentralizare a compartimentului contabil. 3.2. Controlul financiar preventiv propriu se exercita de către contabilul-şef sau de şeful compartimentului contabil cu atribuţii de ţinere a contabilităţii, de exercitare a controlului financiar preventiv şi de evidenta a angajamentelor sau, după caz, de către una dintre persoanele desemnate sa îndeplinească aceste atribuţii în cadrul unei instituţii publice care nu are în structura sa un compartiment contabil, sau de către persoana care îndeplineşte aceste atribuţii pe baza de contract, în condiţiile legii. In funcţie de volumul şi de complexitatea activităţii, contabilul-şef poate imputernici precizând limitele împuternicirii, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice -, cu aprobarea conducătorului entităţii publice, şi alte persoane din subordine care sa exercite controlul financiar preventiv propriu. 3.3. Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnătura persoanei împuternicite în acest sens sau a înlocuitorului desemnat, precum şi prin aplicarea sigiliului personal. Sigiliul va cuprinde următoarele informaţii: - denumirea entităţii publice; - menţiunea "Vizat pentru control financiar preventiv propriu"; - numărul sigiliului (cel de identificare a titularului acestuia); - elementele de identificare a datei acordării vizei (an, luna, zi). 3.4. Documentele prezentate la viza se înscriu în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu. Modelul registrului este prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. 3.5. Termenul în care se acorda/se refuza viza de control financiar preventiv propriu se va stabili printr-un act de decizie interna al conducătorului entităţii publice. 4. Procedura de control 4.1. In vederea acordării vizei de control financiar preventiv propriu proiectele de operaţiuni emise de compartimentele de specialitate şi însoţite de documentele justificative corespunzătoare se transmit, la compartimentul contabil, persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv propriu. 4.2. Proiectele de operaţiuni vor fi prezentate la viza însoţite de note justificative (de fundamentare sau de oportunitate), prevăzute în coloana a 3-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, care vor cuprinde în mod obligatoriu şi următoarele menţiuni: sintagma "certificat în privinţa realităţii, regularitatii şi legalităţii", numele în clar, data şi semnăturile conducătorilor compartimentelor de specialitate. De asemenea, proiectele de operaţiuni trebuie înregistrate şi datate în registrele de evidenta a documentelor de la compartimentele respective. 4.3. Proiectele de operaţiuni vor fi înregistrate în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu cerinţele coloanelor 1-6 din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. 4.4. Persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu va prelua documentele şi le va verifica formal cu privire la: - cuprinderea în "Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu" a operaţiunii prezentate la viza; - completarea documentelor în stricta concordanta cu rubricile acestora; - existenta semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate; - existenta documentelor justificative solicitate conform anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice. 4.5. Dacă nu sunt respectate cerinţele pct. 4.4, documentele se restituie emitentului, iar în coloana a 11-a din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice se va menţiona "Restituit", urmat de motivele returnarii. 4.6. După efectuarea controlului formal persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv propriu trece la verificarea de fond, prin parcurgerea condiţiilor de verificare stabilite în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, precum şi a cerinţelor stabilite la pct. 2. Cadrul legal prevăzut în coloana a 2-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice va fi actualizat cu alte acte normative specifice, precum şi cu cele care vor completa şi modifica legislaţia existenta, astfel încât acesta sa cuprindă totalitatea reglementărilor legale pentru operaţiunea în cauza la data efectuării acesteia. 4.7. In cazuri deosebite, pentru edificare persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu poate solicita şi alte documente justificative, precum si, în mod expres, avizul compartimentului juridic. 4.8. Dacă în urma verificării documentele prezentate corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita acorda viza prin aplicarea sigiliului personal şi a semnăturii. Sigiliul urmează sa fie aplicat într-un loc vizibil, pe exemplarul documentului care va fi arhivat de entitatea publica. 4.9. In cazul în care, datorită circuitului documentului, nici un exemplar al acestuia nu rămâne la entitatea publica, viza de control financiar preventiv propriu se va aplica pe o copie special realizată de pe documentul în cauza. 4.10. După parcurgerea procedurii de verificare a documentelor şi după acordarea vizei sau, după caz, a refuzului de viza persoana imputernicita va completa în mod corespunzător coloanele din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. Proiectele de operaţiuni vizate, însoţite de toate documentele justificative, se restituie sub semnătura compartimentelor de specialitate care le-au emis, pentru continuarea circuitului acestora. 4.11. Conducătorii compartimentelor de specialitate răspund pentru realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunilor ale căror documente justificative le-au certificat. Obţinerea vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale si/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu ii exonerează de răspundere pe şefii compartimentelor de specialitate care le-au întocmit. 4.12. Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu răspund solidar pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele angajamentelor bugetare aprobate, în ceea ce priveşte operaţiunile pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu. 4.13. Dacă în urma verificării documentele prezentate la viza nu corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita va emite refuzul de viza, conform modelelor cuprinse în anexele nr. 4a), 4b) şi 4c) la prezentele norme metodologice, destinat conducătorului entităţii publice, însoţit de toate documentele justificative care au fost analizate. Refuzul de viza va fi transmis spre ştiinţa şi compartimentului de audit intern al entităţii publice. 4.14. In toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv propriu, conducătorul entităţii publice dispune efectuarea operaţiunii pe propria răspundere, contabilul-şef are obligaţia sa informeze în scris Ministerul Finanţelor Publice si, după caz, organul ierarhic superior. Astfel, în cazul entităţilor publice la care se exercita calitatea de ordonator principal de credite va fi informată Inspecţia pentru auditul intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, iar în cazul celorlalte entităţi publice vor fi informate inspectiile de audit din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat. 4.15. Structurile menţionate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice vor efectua inspecţia de audit în toate cazurile în care sunt sesizate de către un contabil-şef în legătura cu efectuarea de operaţiuni pe propria răspundere a conducătorului entităţii publice fără acordarea vizei de control financiar preventiv propriu. 5. Regimul refuzului de viza 5.1. La ordonatorii de credite din cadrul administraţiei publice centrale, inclusiv din cadrul instituţiilor publice şi unităţilor care au calitatea de agenţie de implementare pentru fondurile comunitare A. Pentru operaţiunile care se supun şi controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice refuzul vizei de control financiar preventiv propriu face ca proiectul de operaţiune sa nu poată fi supus controlului financiar preventiv delegat, iar operaţiunea sa nu fie executată. Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4a) la prezentele norme metodologice. In aceste condiţii ordonatorul de credite poate solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Atât compartimentul de specialitate, cat şi persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu vor analiza avizul consultativ. Argumentele prezentate pot fi avute în vedere în cazul unor eventuale reformulari atât în ceea ce priveşte condiţiile în care se propune sa fie executată operaţiunea în cauza, cat şi în ceea ce priveşte modul în care trebuie aplicate prevederile cadrului legal. B. Pentru operaţiunile care nu se supun controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice ordonatorii de credite pot dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat. Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4b) la prezentele norme metodologice. Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operaţiunii numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii. 5.2. La ordonatorii de credite din cadrul altor autorităţi publice şi la persoanele juridice de drept privat care gestionează fonduri publice si/sau administrează patrimoniu public Ordonatorul de credite sau conducătorul entităţii publice poate decide efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat şi numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii. Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4c) la prezentele norme metodologice. 6. Alte dispoziţii 6.1. Ordonatorii de credite şi conducătorii celorlalte entităţi publice vor stabili prin decizie interna circuitul documentelor, compartimentele şi personalul implicat, precum şi responsabilităţile acestora. 6.2. Prezentele norme metodologice vor putea fi accesate din pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro (Control preventiv propriu). ANEXA 1 la normele metodologice CADRUL GENERAL al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu
A. Angajamente bugetare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cererea - Legea - încadrarea sumelor solicitate pe
de des- nr.72/1996 (1) - nota capitole, subcapitole şi titluri
chidere - Legea justifi- în volumul creditelor aprobate
de cre- nr.189/1998 (3) cativa; prin buget, ţinându-se seama de
dite - Ordonanţa - fundamen- cele neconsumate în perioada
bugetare Guvernului tarea pe anterioară celei pentru care se
nr.119/1999 (2) baza solicita creditele respective;
- Legea bugetului normelor - verificarea documentaţiei de
de stat specifice fundamentare prin prisma con-
- Legea bugetului fiecărui cordantei acesteia cu
asigurărilor ordonator cerinţele cadrului normativ
sociale de stat principal specific, scadenta obligaţiilor
- Normele de credi- de plata, precum şi corecti-
Ministerului te pentru tudinea calculelor;
Finanţelor cheltuieli - verificarea completării corecte
Publice privind cuprinse a formularului şi a existenţei
deschiderea în cererea semnăturilor persoanelor auto-
de credite de deschi- rizate. Documentaţia insotitoa-
bugetare dere a re va fi semnată de persoanele
creditelor autorizate din compartimentele
bugetare de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Dispoziţia - Legea - încadrarea sumelor înscrise în
bugetară nr.72/1996 (1) dispoziţiile bugetare în totalul
(ordinul - Legea creditului bugetar aprobat şi
de plata) nr.189/1998 (3) deschis pe subdiviziuni ale cla-
pentru - Ordonanţa - fundamen- sificatiei bugetare, repectiv
reparti- Guvernului tarea su- repartizat;
zarea nr.119/1999 (2) melor - concordanta creditelor înscrise
creditelor - Legea bugetului înscrise în dispoziţiile bugetare cu pre-
bugetare de stat în dispo- vederile din bugetele aprobate,
(alimen- - Legea bugetului zitiile potrivit legii, ale ordonatori-
tari) sau asigurărilor bugetare lor de credite, avându-se in
borderoul sociale de stat de reparti- vedere execuţia preliminata,
centrali- - Normele zare pentru disponibilităţile, precum si
zator al Ministerului bugetul obligaţiile, de plata;
acestor Finanţelor propriu şi - verificarea completării corecte
documente Publice privind bugetele a formularului şi a semnături-
deschiderea ordonatori- lor persoanelor autorizate din
de credite lor secun- compartimentele de speciali-
bugetare dări, res- tate. Documentaţia insotitoare
pectiv ter- va fi semnată de persoanele
tiari, de autorizate din compartimentele
credite de specialitate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Documentul - Legea - fundamen- - încadrarea propunerilor de modi-
pentru mo- nr.72/1996 (1) tarea pro- ficare a repartizării pe trimes-
dificarea - Legea punerii tre în prevederea bugetară anua-
repartiza- nr.189/1998 (3) pentru la aprobată pe capitole;
rii pe - Ordonanţa modifica- - verificarea fundamentarii în sen
trimestre Guvernului rea repar- sul ca propunerea de modificare
a credite- nr.119/1999 (2) tizarii pe sa fie în concordanta cu obliga-
lor buge- - Legea bugetului trimestre tiile ce decurg din acţiuni si
tare de stat a credite- sarcini noi sau din angajamente-
- Legea bugetului lor le asumate;
asigurărilor - verificarea existenţei semnatu-
sociale de stat rilor persoanelor autorizate
din compartimentele de
specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Documentul - Legea - fundamen- - verificarea fundamentarii în sen
pentru nr.72/1996 (1) tarea pro- sul ca propunerea de modificare
efectua- - Legea punerii sa fie în concordanta cu obliga-
rea, ince- nr.189/1998 (3) privind tiile ce decurg din acţiuni si
pand cu - Ordonanţa virările sarcini noi sau din angajamente-
trimestrul Guvernului de credite le asumate;
III, a vi- nr.119/1999 (2) între ca- - verificarea existenţei semnatu-
rarilor de - Legea bugetului pitolele rilor persoanelor autorizate
la un ca- de stat bugetare din compartimentele de
pitol la - Legea bugetului specialitate
altul al asigurărilor
clasifica- sociale de stat
tiei
bugetare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Documentul - Legea - fundamen- - încadrarea propunerii de modifi-
pentru nr.72/1996 (1) tarea pro- care în sistemul de restricţii
efectua- - Legea punerii prevezut în cadrul legal in
rea vira- nr.189/1998 (3) pentru vigoare;
rilor de - Ordonanţa efectuarea - verificarea fundamentarii în sen
credite Guvernului virarilor sul ca propunerea de modificare
între nr.119/1999 (2) de credite sa fie în concordanta cu obliga-
subdivi- - Legea bugetului între tiile ce decurg din acţiuni si
ziunile de stat subdivizi- sarcini noi sau din angajamente-
clasifi- - Legea bugetului unile cla- le asumate;
catiei asigurărilor sificatiei - verificarea existenţei semnatu-
bugetare, sociale de stat bugetare, rilor persoanelor autorizate
pentru altele din compartimentele de
bugetul decât ca- specialitate
propriu al pitole
ordonato-
rului
principal
de credite,
precum si
cele între
unităţile
subordo-
nate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Dispoziţia - Legea - fundamen- - încadrarea propunerilor de re-
bugetară nr.72/1996 (1) tarea pro- tragere/repartizare a creditelor
de retra- - Legea punerii în destinaţiile din bugetul de
gere şi nr.189/1998 (3) privind venituri şi cheltuieli, precum
cea de - Ordonanţa virarea şi în disponibilul de credite
repartiza- Guvernului între bugetare;
re, în nr.119/1999 (2) unităţile - verificarea completării corecte
situaţia - Normele meto- subordona- a formularului şi a existenţei
virarilor dologice emi- te semnăturilor persoanelor auto-
între se de Ministe- rizate din compartimentele de
unităţile rul Finanţelor specialitate
subordona- Publice
te, sau
borderoul
centrali-
zator al
acestor
documente
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Proiecte de angajamente legale din care deriva direct sau indirect obligaţii
de plata
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Contract/ - Legea - documenta- - încadrarea achiziţiilor de bu-
comanda nr.72/1996 (1) tia pentru nuri cu caracter funcţional in
de achi- - Legea elaborarea limitele fizice şi valorice
zitii pu- nr.189/1998 (3) şi prezen- prevăzute în lista cuprinzând
blice - Legea bugetului tarea o- achiziţiile, aprobată de ordo-
de stat fertei; natorul de credite;
- Legea bugetului - ofertele - încadrarea achiziţiilor de na-
asigurărilor depuse în tura investiţiilor în limitele
sociale de stat condiţiile valorice prevăzute în lista
- Ordonanţa legii; cuprinzând investiţiile, anexa
Guvernului - documente- la bugetul entităţii publice;
nr.119/1999 (2) le care - încadrarea achiziţiilor de na-
- Ordonanţa reflecta tura investiţiilor, reprezen-
Guvernului modul de tand dotări independente, in
nr.118/1999 (4) atribuire limitele fizice şi valorice
- Ordonanţa a contrac- prevăzute în lista cuprinzând
Guvernului tului de dotările, aprobată de conducă-
nr.12/1993 (5) către torul entităţii publice;
- Codul comercial autorita- - respectarea prevederilor lega-
- Normele metodo- tea con- le privind cadrul general şi a
logice emise tractanta; procedurilor pentru atribuirea
de Ministerul - contesta- contractulu/comenzii;
Finanţelor tiile de- - respectarea prevederilor le-
Publice puse; gale privind întocmirea con-
- documente tractului/comenzii de achi-
care sa zitii;
ateste - înscrierea valorii contractu-
depunerea lui/comenzii, respectiv a
garanţii- angajamentului anual din con-
lor lega- tract în limita creditelor
le; aprobate pe subdiviziuni ale
- alte docu- clasificaţiei bugetare pentru
mente spe- activitatea curenta şi de
cifice investiţii;
- existenta vizei compartimen-
tului juridic, precum şi a
semnăturilor persoanelor
autorizate din compartimen-
tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Contract/ - Legea - documente- - încadrarea obiectului contrac-
comanda nr.72/1996 (1) le privind tului în categoria de cheltuieli
de achi- - Legea achiziţia, considerate eligibile, în con-
zitii nr.189/1998 (3) alcătuite formitate cu regulile fiecărui
publice - Legea bugetului în confor- organism finanţator interna-
finanţate de stat mitate cu ţional;
integral - Legea bugetului prevederi- - existenta avizelor organismului
sau par- asigurărilor le legis- finanţator pe documentaţie si
tial din sociale de stat latiei ro- pe caietele de sarcini;
credite - Ordonanţa mane şi cu - respectarea prevederilor legale
externe Guvernului reglemen- în organizarea şi desfăşurarea
acordate nr.119/1999 (2) ţările or- procedurilor pentru atribuirea
statului - Ordonanţa ganismelor contractului;
roman de Guvernului interna- - respectarea procedurilor legale
organisme nr.118/1999 (4) tionale privind întocmirea contractului
şi orga- - Ordonanţa de achiziţii;
nizatii Guvernului - existenta vizei compartimen-
interna- nr.12/1993 (5) tului juridic, precum şi a
tionale, - acordul sau semnăturilor persoanelor
institu- convenţia de autorizate din compartimen-
tii fi- credit ori tele de specialitate
nanciar- împrumutul
bancare extern şi le-
sau di- gea de rati-
rect de ficare
furnizori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Acord - Legea - fundamen- - încadrarea obiectului acordului
subsidiar nr.72/1996 (1) tarea pro- subsidiar în termenii acordului
de impru- - Legea punenerii de credit extern
mut nr.189/1998 (3) de acord - concordanta termenilor acor-
- Ordonanţa subsidiar dului subsidiar cu cei din
Guvernului acordul de credit extern;
nr.119/1999 (2) - existenta vizei compartimen-
- acordul de tului juridic, precum şi a
credit extern semnăturilor persoanelor
- legea de autorizate din compartimen-
ratificare tul de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Contract - Legea - documente- - existenta disponibilului de
de cesio- nr.72/1996 (1) le pri- credite bugetare pentru acope-
nare sau - Legea vînd ope- rirea cheltuielilor privind
inchirie- nr.189/1998 (3) ratiunea concesionarea sau închirierea;
re în ca- - Legea de luare - respectarea prevederilor legale
re insti- nr.213/1998 (6) în conce- privind cadrul general şi a
tutia - Legea siune sau procedurilor pentru concesio-
publica nr.219/1998 (7) de inchi- nare sau închiriere;
este con- - Ordonanţa riere - legalitatea şi regularitatea
cesionar Guvernului prevederilor proiectului de
sau chi- nr.119/1999 (2) contract de închiriere sau de
rias - Ordonanţa concesionare;
Guvernului - existenta aprobărilor prevăzute
nr.118/1999 (4) de lege;
- Ordonanţa - existenta vizei compartimen-
Guvernului tului juridic, precum şi a
nr.12/1993 (5) semnăturilor persoanelor
autorizate din compartimen-
tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Proto- - Legea - documente- - existenta actului normativ in
coale de nr.72/1996 (1) le privind baza căruia se încheie protoco-
afiliere, - Legea propunerea lul, convenţia sau acordul;
convenţii nr.189/1998 (3) de afilie- - existenta surselor de finanţare,
acorduri - Ordonanţa re potrivit legii, a cheltuielilor
de părţi- Guvernului prevăzute în protocoale, con-
cipare la nr.119/1999 (2) ventii sau acorduri pentru anul
organisme - actul normativ în curs;
interna- de organizare - concordanta prevederilor din
tionale şi funcţionare acord referitoare la obligaţiile
a entităţii financiare cu prevederile cadru-
publice lui normativ existent (cheltu-
- Legea ieli de protocol, delegaţie,
nr.4/1991 (8) taxe etc.);
- legi de - existenta vizei compartimen-
ratificare tului juridic, precum şi a
semnăturilor persoanelor
autorizate din compartimen-
tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Acorduri - Legea - documente- - existenta disponibilităţilor de
pentru nr.72/1996 (1) le privind credite bugetare/resurselor din
schimb de - Legea propuneri- care urmează sa fie acoperite
experien- nr.189/1998 (3) le de a- cheltuielile pentru anul în
ta sau - Ordonanţa cord; curs;
documen- Guvernului - devizele - concordanta termenilor din acord
tare, pe nr.119/1999 (2) de chel- referitori la obligaţiile finan-
baza de - Hotărârea tuieli ciare cu cadrul normativ exis-
recipro- Guvernului pentru tent (cheltuieli de protocol,
citate, nr. 552/1991 (9) acţiunile delegaţie etc.);
fără - Ordonanţa ce se de- - încadrarea devizelor de cheltu-
transfer Guvernului ruleaza ieli ale acţiunilor decurgând
de valuta nr. 63/1994 (10) în cadrul din derularea acordurilor in
acorduri- limitele legale de cheltuieli;
lor - existenta vizei compartimen-
tului juridic, precum şi a
semnăturilor persoanelor
autorizate din compartimen-
tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Actul - Legea - documente- - existenta disponibilului de cre-
intern nr.72/1996 (1) le privind dite bugetare/resurselor din
de deci- - Legea propunerea care urmează sa fie acoperite
zie pri- nr.189/1998 (3) acţiunii; cheltuielile;
vînd or- - Ordonanţa - devizul - concordanta dintre obligaţiile
ganizarea Guvernului estimativ financiare angajate şi prevede-
în ţara nr.119/1999 (2) al actiu- rile cadrului normativ existent;
a actiu- - Hotărârea nii pe - încadrarea devizului de cheltu-
nilor de Guvernului categorii ieli al acţiunii în limitele
protocol, nr. 552/1991 (9) de chel- prevăzute de normele legale si
a unor - Ordonanţa tuieli în fondurile aprobate în acest
manifes- Guvernului scop prin bugetul propriu;
tari cu nr. 63/1994 (10) - existenta vizei compartimen-
caracter tului juridic, precum şi a
cultural- semnăturilor persoanelor
stiinti- autorizate din compartimen-
fic, pre- tele de specialitate;
cum şi a
unor ma-
nifestari
cu carac-
ter spe-
cific
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Contract - Legea - documente- - existenta disponibilităţilor de
sau con- nr.72/1996 (1) le privind credite bugetare/resurselor din
ventie - Legea propunerea care urmează sa fie acoperite
pentru nr.189/1998 (3) de con- cheltuielile;
activi- - Ordonanţa tract; - concordanta termenilor din con-
tatea Guvernului - devizele tract referitori la obligaţiile
prestată nr.119/1999 (2) de cheltu- financiare
de inso- - Hotărârea ieli pen- cu cadrul normativ existent;
tirorii Guvernului tru acti- - încadrarea devizelor de cheltu-
delega- nr. 552/1991 (9) vitatea ieli pentru activitatea pres-
tiilor - Ordonanţa insotito- tata de insotitori în limitele
sau in- Guvernului rilor legale de cheltuieli şi in
vitatilor nr. 63/1994 (10) creditele bugetare aprobate;
din strai- - existenta vizei compartimen-
natate tului juridic, precum şi a
semnăturilor persoanelor
autorizate din compartimen-
tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Ordinul/ - Legea - nota de - existenta creditelor bugetare
decizia nr.72/1996 (1) fundamen- din care urmează sa fie suporta-
de: - Legea tare şi te cheltuielile de personal
- angaja- nr.189/1998 (3) dosarul pentru anul în curs;
re sau - Legea angajării - respectarea reglementărilor
avansare nr.188/1999 (11) cuprinzând privind angajarea şi încadrarea
a perso- - Legea . anunţul personalului în limita posturi-
nalului, nr.154/1998 (12) organiza- lor aprobate prin statul de
inclusiv - Ordonanţa rii funcţii şi stabilirea drepturi-
pentru Guvernului concursu- lor salariale, cu respectarea
cumulul de nr.119/1999 (2) lui; condiţiilor prevăzute de norme-
funcţii; - Ordonanţa de . actul in- le legale, de statutele sau de
- acor- urgenta a tern de reglementările specifice enti-
dare a Guvernului decizie tatilor publice
salariu- nr.24/2000 (13) privind
lui de - alte acte consti-
merit; normative tuirea
- numi- specifice comisiei
re cu de exami-
caracter nare;
temporar . procesul-
a persona- verbal
lului de al comişi-
execuţie ei de
pe funcţii examinare;
de condu- . acte de
cere; studii;
- alte drep- . cazier
turi sala- judiciar;
riale . recomandări;
. garanţii
materiale;
. alte
documente
necesare
în vederea
angajării,
stabilite
de lege
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Actul - Ordonanţa - nota de - concordanta dintre obligaţiile
intern de Guvernului fundamen- financiare angajate prin actul
decizie nr.119/1999 (2) tare a intern de decizie privind dele-
privind - Legea delegării/ garea/detaşarea şi prevederile
delegări nr.188/1999 (11) detaşării cadrului normativ existent
şi deta- - Hotărârea (transport, cazare, diurna, al-
sari în Guvernului te cheltuieli);
alte nr.543/1995 (28) - încadrarea în creditele bugeta-
localităţi re/resursele aprobate cu aceas-
din ţara ta destinaţie;
- existenta semnăturilor per-
soanelor autorizate din com-
partimentele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Actul - Ordonanţa - nota de - concordanta dintre obligaţiile
intern de Guvernului fundamen- financiare angajate prin actul
decizie nr.119/1999 (2) tare a intern de decizie privind de-
privind - Hotărârea deplasa- plasarea şi prevederile cadrului
deplasa- Guvernului rii în normativ existent (transport,
rea în nr.518/1995 (14) strainata- cazare, diurna, alte cheltuieli)
străină- - Hotărârea te; - încadrarea în creditele bugeta-
tate Guvernului - documente, tare aprobate;
nr.537/2000 (15) invitaţii - existenta semnăturilor per-
şi comu- soanelor autorizate din com-
nicari partimentele de specialitate
scrise de
la parte-
nerul ex-
tern, pri-
vitoare la
acţiunea
şi la con-
diţiile
efectuării
deplasării
în străină-
tate;
- memorandu-
mul de
aprobare a
deplasării,
pentru
miniştri
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C. Concesionarea, închirierea şi vânzarea
bunurilor prin patrimoniul entităţilor publice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Contract - Legea - studiul de - încadrarea obiectului contrac-
de conce- nr.72/1996 (1) oportuni- tului în lista cuprinzând bu-
sionare/ - Legea tate; nurile care, potrivit legii,
inchiri- nr.189/1998 (3) - caietul de pot fi concesionate (închiriate)
ere (en- - Legea sarcini; - respectarea prevederilor legale
titatea nr.219/1998 (7) - actul nor- referitoare la desfăşurarea
publica - Ordonanţa mativ de licitaţiei/negocierii directe
este con- Guvernului aprobare a şi atribuirea contractului;
cedentul/ nr.119/1999 (2) concesi- - stabilirea termenilor contrac-
titularul - Legea unii; tuali în concordanta cu cadrul
dreptului nr.213/1998 (6) - documenta- normativ;
de pro- - Hotărârea - tia lici- - existenta vizei compartimentu-
prietate) Guvernului tatiei; lui juridic, precum şi a sem-
nr.216/1999 (18)- documenta- naturilor autorizate din com-
tia proce- partimentele de specialitate
durii de
negociere
directa
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Proces- - Hotărârea - referatul - respectarea prevederilor legale
verbal de Guvernului de dispo- referitoare la desfăşurarea
predare- nr.119/1999 (2) nibilizare; procedurii de redistribuire a
primire - Hotărârea - adresele bunurilor;
(transfe- Guvernului către - existenta semnăturilor autori-
rul bunu- nr.841/1995 (19) institu- zate din compartimentele de
lui fără - Hotărârea tiile care specialitate
plata) Guvernului doresc sa
nr.966/1998 (20) utilizeze
- alte acte bunul
normative care
reglementează
domenii specifi-
ce de transfer
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Contract - Legea - decizia de - respectarea prevederilor legale
de vanza- nr.72/1996 (1) numire a referitoare la desfăşurarea pro-
re-cumpa- - Legea comisiei cedurii de valorificare prin
rare (en- nr.189/1998 (3) de evalu- licitaţie cu strigare;
titatea - Ordonanţa are; - stabilirea termenilor contract-
publica Guvernului - raportul tuali în concordanta cu cadrul
are cali- nr.119/1999 (2) de evalua- normativ;
tatea de - Hotărârea re a bunu- - existenta vizei compartimentului
vânzător) Guvernului rilor ce juridic, precum şi a semnături-
nr.841/1995 (19) urmează sa lor autorizate din comparţi-
- Hotărârea fie vandu- mentele de specialitate
Guvernului te;
nr.966/1998 (20)- documenta-
tia lici-
tatiei cu
strigare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
D. Plati din credite bugetare şi din alte fonduri publice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
propriu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Ordinul - Ordonanţa - contractul - sumele reprezintă obligaţie de
de plata Guvernului de achizi- plata pentru entitatea publica
aferent nr. 119/1999 (2) tii publice în baza contractelor/comenzilor
achizi- - Legea - factura - verificarea documentelor care
tiei nr. 72/1996 (1) fiscală; atesta receptionarea bunurilor
publice - Legea - documentele sau serviciilor, comparativ cu
pentru nr. 189/1998 (3) care sa prevederile contractuale, şi a
activi- - Legea bugetului ateste măsurilor luate în cazul con-
tatea de stat receptio- statarii unor eventuale
curenta - Legea bugetului narea cali- diferenţe;
şi de asigurărilor tativa şi - concordanta dintre contract si
investiţii sociale cantitativă factura cu privire la specifi-
de stat a bunurilor catii, cantităţi, calitate si
- alte legi sau a situ- preţ;
specifice atiilor de - stabilirea corecta a penalita-
lucrări; tilor, conform clauzelor
- declaraţia contractuale;
vamală de - încadrarea plăţilor în credi-
import; tele bugetare deschise si/sau
în disponibilităţi;
- regularitatea completării
documentului de plata;
- existenta semnăturii autori-
zate pe ordinul de plata
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Decontul - Ordonanţa - facturi - prezentarea în termenul legal
privind Guvernului fiscale; a documentelor justificative
cheltu- nr. 119/1999 (2)- documentele pentru avansul primit în baza
ielile - Legea care atesta ordinului şi devizului de
ocazionate nr. 72/1996 (1) recepţia cheltuieli aprobate;
de organi- - Legea cantitativă - încadrarea elementelor de chel-
zarea în nr. 189/1998 (3) şi călita- tuieli în limitele maxime ale
ţara a tiva a devizului de cheltuieli, precum
acţiunilor serviciilor şi în limitele stabilite de
de proto- cadrul normativ existent;
col, pre- - corectitudinea calculului pena-
cum şi litatilor pentru nedepunerea in
decontul termen a decontului, precum şi
privind a sumelor rămase nejustificate
cheltu- sau necheltuite;
ielile - regularitatea completării
pentru documentului de plata;
manifes- - existenta semnăturii autorizate
tari cu pe ordinul de plata
caracter
specific
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Cererea de - Ordonanţa - avizul de - legalitatea şi regularitatea
valuta Guvernului plata ina- avizului de plata înaintat
adresată nr. 119/1999 (2) intat de de organismul internaţional
Băncii - Legea organismul finanţator;
Naţionale nr. 101/1998 (16) interna- - existenta disponibilităţilor
a României - Legea ţional din care urmează sa fie
în vederea nr. 72/1996 (1) finanţator; acoperite cheltuielile;
disponibi- - Legea - adresa de - existenta semnăturilor per-
lizarii de nr. 81/1999 (17) confirmare soanelor autorizate din com-
la rezerva - legea de rati- a obliga- partimentele de specialitate
valutară a ficare a tiei de
statului a împrumuturilor plata din
sumelor în partea im-
valuta prumuta-
necesare tului;
în vederea - nota de
achitării fundamen-
la extern tare
a ratelor
de capital,
dobânzilor,
comisioa-
nelor de
angajament
şi a altor
sume dato-
rate orga-
nismelor
interna-
tionale
care au
acordat
României
împrumuturi
guvernamen-
tale externe
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Documentul - Legea - protocolul, - concordanta dintre prevederile
de plata nr. 72/1996 (1) acordul sau acordului, protocolului sau
reprezen- - Legea convenţia şi convenţiei şi avizul de plata
tand co- nr. 189/1998 (3) legea de transmis de organismul inter-
tizatii, - Ordonanţa ratificare; naţional, inclusiv cu termenul
contribu- Guvernului - avizul de de plata;
tii, taxe nr. 119/1999 (2) plata - încadrarea cheltuielilor în
etc. la - protocoale, transmis de creditele bugetare deschise
diverse acorduri sau organismul si/sau în disponibilităţi;
organisme convenţii interna- - regularitatea completării
interna- încheiate ţional documentului de plata;
tionale de entitatea - existenta semnăturii autorizate
publica cu
organismele
internaţionale
- Ordonanţa
Guvernului
nr. 41/1994 (21)
- legile de
ratificare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Ordinul de - Legea - acordul de - se verifica concordanta dintre
plata şi nr. 72/1996 (1) împrumut şi obligaţiile înscrise în acor-
dispoziţia - Legea legea de dul de împrumut, avizul de
de plata nr. 189/1998 (3) ratificare; plata trimis de finantatorul
valutară - Ordonanţa - avizul de extern, avizul de lichidare si
externa, Guvernului plata emis mesajele swift ale Băncii
după caz, nr. 119/1999 (2) de finan- Natioale a României şi cererea
privind - Legea tatorul de valuta a entităţii publice;
virarea nr. 101/1998 (16) extern; - verificarea încadrării cheltu-
către - acordul de - mesajele ielilor în creditele bugetare
Banca împrumut şi swift şi deschise;
Naţionala legea de avizul de - verificarea legalităţii sur-
a României ratificare lichidare, selor de finanţare a contrava-
a contra- - Legea emis de lorii în lei a sumei disponi-
valorii în nr. 81/1999 (17) Banca bilizate de Banca Naţionala a
lei a Naţionala României;
valutei a României; - verificarea existenţei semna-
disponi- - cererea de turii autorizate pe ordinul de
bilizate valuta plata, precum şi a regulari-
pentru depusa de tatii completării documentului
achitarea entitatea de plata
la extern publica;
a obliga- - nota de
tiilor de fundamentare
plata re- privind
zultate sursele
din acor- interne de
durile de acoperire
împrumut a datoriei
încheiate fata de
de România Banca
cu organis- Naţionala
mele inter- a României
naţionale
finanţatoare
sau pentru
plata di-
recta a
acestor
obligaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Ordinul de - Legea - nota de - existenta disponibilităţilor de
plata nr. 72/1996 (1) fundamentare credite bugetare deschise
pentru - Legea - documentaţia si/sau a disponibilităţilor;
subvenţii, nr. 189/1998 (3) specifica - analiza documentaţiei justi-
transfe- - Legea care rezulta ficative, corespunzător pre-
ruri, prime bugetului din actul vederilor actului normativ care
sau alte de stat normativ ce reglementează domeniul;
plati din - Legea reglemen- - regularitatea completării
fonduri bugetului teaza documentului de plata;
publice asigurărilor domeniul - existenta semnăturii autorizate
acordate sociale de pe ordinul de plata.
agenţilor stat
economici - hotărâri
sau altor judecătoreşti
benefi- rămase defini-
ciari tive şi irevo-
legali cabile
- actele norma-
tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Ordinul de - Legea - nota de - disponibilităţile de credite
plata nr. 72/1996 (1) fundamentare bugetare deschise si/sau
privind - Legea - contractul disponibilităţi;
redevenţe, nr. 189/1998 (3) de conce- - concordanta dintre plăţile
chirii - Legea sionare sau propuse şi clauzele
sau alte bugetului de inchi- contractuale
cheltu- de stat riere;
ieli le- - Legea - factura - regularitatea completării
gate de bugetului emisă de documentului de plata;
concesio- asigurărilor proprietar, - existenta semnăturii autorizate
nare sau sociale de avizată de pe ordinul de plata.
închiriere stat beneficiar
- Ordonanţa
Guvernului
nr. 119/1999 (2)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Situaţia - Legea - statul de - existenta creditelor bugetare
lunară nr. 72/1996 (1) funcţii; deschise cu aceasta destinaţie
(stat) - Legea - nota jus- si/sau a disponibilităţilor;
privind nr. 189/1998 (3) tificativa; - încadrarea statelor de plata
salariile - Legea - situaţia în prevederile bugetului
si/sau alte nr. 154/1998 (12) privind privind numărul maxim de
drepturi - Legea prezenta posturi şi fondurile destinate
legale bugetului persona- cheltuielilor cu salariile;
acordate de stat lului; - regularitatea completării
persona- (pontajul) documentului de plata;
lului - Legea - existenta semnăturilor
bugetului autorizate;
asigurărilor - concordanta dintre drepturile
sociale de salariale stabilite prin stat
stat şi prevederile cadrului norma-
- Ordonanţa tiv specific
de urgenta
a Guvernului
nr. 24/2000 (13)
- Legea
nr. 188/1999 (11)
- actele norma-
tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Situaţia - Legea - statul de - existenta creditelor bugetare
(stat) nr. 72/1996 (1) funcţii; deschise cu aceasta destinaţie
privind - Legea - nota jus- si/sau a disponibilităţilor;
plata nr. 189/1998 (3) tificativa; - încadrarea statelor de plata
avansului - Legea - situaţia în prevederile bugetului
şi a nr. 154/1998 (12) privind privind numărul maxim de
concedii- - Legea prezenta posturi şi fondurile destinate
lor de bugetului persona- cheltuielilor cu salariile;
odihna de stat lului; - regularitatea completării
(pontajul) documentului de plata;
- Legea - existenta semnăturilor
bugetului autorizate;
asigurărilor - verificarea regularitatii
sociale de completării documentului
stat
- Ordonanţa
de urgenta
a Guvernului
nr. 24/2000 (13)
- Legea
nr. 188/1999 (11)
- actele norma-
tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Situaţia - actele norma- - nota justi- - sumele individuale se încă-
(stat) tive care re- ficativa; drează în normele legale
privind glementeaza - propunerile aprobate;
plata acordarea individuale - existenta creditelor bugetare
altor respectivelor privind deschise si/sau a disponi-
drepturi drepturi drepturile bilitatilor;
băneşti aprobate; - concordanta dintre drepturile
cuvenite - documente salariale stabilite prin stat
persona- justifi- şi prevederile cadrului
lului cative normativ specific;
specifice - regularitatea completării
plăţii documentului de plata;
- existenta semnăturilor
autorizate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Ordinele - Legea - situaţiile - concordanta dintre ordinele
de plata nr. 72/1996 (1) lunare de plata pentru viramente si
pentru - Legea privind situaţiile lunare privind
virarea nr. 189/1998 (3) plata plata drepturilor salariale;
din cont - Legea drepturilor - corectitudinea calculării
a impozi- bugetului salariale obligaţiei;
tului pe de stat - existenta creditelor bugetare
salarii, - Legea deschise si/sau a disponi-
contribuţie bugetului bilitatilor;
pentru asigurărilor - regularitatea completării
pensia sociale de documentului de plata;
suplimen- stat - existenta semnăturii auto-
ţara, con- - Ordonanţa rizate pe ordinul de plata
tributiei Guvernului
pentru nr. 73/1999 (24)
constitu- - Legea
irea nr. 49/1992 (25)
Fondului - Legea
pentru nr. 1/1991 (26)
plata - Legea
ajutorului nr. 145/1997 (27)
de şomaj, - actele norma-
contribu- tive specifice
tiei de
asigurări
sociale si
contribuţiei
de asigurări
de sana-
tate etc.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
12. Decontul - Ordonanţa - documentele - prezentarea în termenul legal
de chel- Guvernului justifi- a documentelor justificative
tuieli nr. 119/1999 (2) cative pentru avansul primit în lei
privind - Legea şi în valuta;
plăţile în nr. 72/1996 (1) - corectitudinea calculului
valuta - Legea penalităţilor pentru nedepu-
pentru re- nr. 189/1998 (3) nerea în termen a decontului
prezentan- - Hotărârea şi a diferenţelor rămase
te ale Guvernului nejustificate sau necheltuite;
României nr. 518/1995 (14) - verificarea documentelor
în strai- justificative sub aspectul
natate, autenticităţii, formei si
deplasări conţinutului acestora;
în strai- - încadrarea cheltuielilor în
natate etc. plafoanele prevăzute de lege;
- aprobarea ordonatorului
principal de credite pentru
depăşirea plafoanelor de
cheltuieli de cazare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
13. Cererea - Ordonanţa - nota de - legalitatea şi regularitatea
de tragere Guvernului fundamentare documentelor justificative;
şi cererea nr. 119/1999 (2)- contractele - încadrarea plăţilor solicitate
de alimen- - acordul de interne sau în prevederile contractului
tare a împrumut externe; intern sau extern;
contului - legea de - ordinele de - existenta documentului orga-
special în ratificare plata cu nismului finanţator interna-
cadrul im- care s-au ţional de acceptare a contrac-
prumutu- efectuat tului intern sau extern (no
rilor gu- plati în objection);
vernamen- cadrul pro- - regularitatea completării
tale cedurilor de documentului de plata;
externe refinantare - existenta semnăturii autori-
(inclusiv a - alte docu- zate pe cererea de tragere sau
avansului) mente pe cererea de alimentare a
contului special
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. Ordinul - Ordonanţa - facturile - concordanta dintre facturile
de plata Guvernului emise de emise de furnizor şi certi-
în lei sau nr. 119/1999 (2) furnizori, ficate de beneficiar şi
dispoziţia - Legea cu certifi- valoarea documentului de plata;
de plata nr. 81/1999 (17) carea de - concordanta dintre facturi si
valutară - acordul de către bene- prevederile contractelor/comen-
externa împrumut ficiar a zilor;
ori dis- - acordurile efectuării - existenta documentelor justi-
poziţia de subsidiare operaţiunii ficative de transport,
transfer de împrumut pentru care vamuire sau situaţii de
valutar se solicita lucrări ori pontaje, după caz;
pentru plata; - regularitatea completării
plati care - documentele documentului;
se efec- justifica- - existenta semnăturilor per-
tueaza din tive de soanelor autorizate pe
conturile transport, documentele de plata
speciale vamuire sau
ale im- situaţii de
prumutu- lucrări ori
rilor recepţia
guverna- bunurilor,
mentale după caz;
externe - acord de
împrumut;
- acordurile
subsidiare
de împrumut;
- nota de
fundamentare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
15. Cererea de - Ordonanţa - nota de - concordanta condiţiilor incluse
confirmare Guvernului fundamentare în acreditivul emis cu
a acredi- nr.119/1999 (2) - contractul prevederile contractuale;
tivelor - legile de rati- extern; - verificarea condiţiilor de
deschise ficare a - acreditivul plata incluse în contractul
în cadrul acordurilor documentar extern;
unui con- de împrumut irevocabil - regularitatea completării
tract emis de documentului;
extern banca depo- - existenta semnăturii autorizate
finanţat zitara a pe cererea de confirmare a
printr-un contului acreditivului
împrumut special
guverna-
mental
extern
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
16. Documente - Ordonanţa - nota de - corespondenta dintre sumele
de plata Guvernului fundamentare prevăzute la plata şi docu-
valutare, nr.119/1999 (2) - documentele mentul de aprobare a acţiunii;
altele - actele norma- justifica- - regularitatea completării
decât cele tive care tive cerute documentului de plata;
aferente reglementează de actele - existenta semnăturilor
imprumu- speta normative autorizate
turilor respective
externe
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
17. Dispoziţia - Decretul - nota de - corespondenta sumelor ce
de plata nr. 209/1976 (22) fundamentare urmează sa fie eliberate cu
către - devizul sau documentul de angajare;
casierie documentul - regularitatea completării
în vederea specific documentului de plata;
acordării prin care - existenta semnăturilor
de avansuri s-a aprobat autorizate
acţiunea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18. Dispoziţia - Decretul - nota de - existenta corespondentei dintre
de încă- nr. 209/1976 (22) fundamentare suma prevăzută în ordinul de
sare către - documentele încasare şi documentaţia
casierie care atesta justificativă;
în vederea suma dato- - regularitatea completării
achitării rata documentului;
de către - existenta semnăturilor
angajat a: autorizate
- avansu-
rilor
neconsu-
mate;
- debitelor
datorate;
- penalita-
tilor la
deconturi
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
E. Alte documente şi operaţiuni supuse controlului
financiar preventiv propriu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
propriu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Documentul - Ordonanţa - referatul - legalitatea referatului privind
privind Guvernului privind scăderea din gestiune a pagu-
scăderea nr. 119/1999 (2) scăderea belor care nu se datoresc
din gesti- - Legea din gestiune vinovatiei unei persoane;
une a unor nr. 72/1996 (1) - existenta vizei compartimen-
pagube - Legea tului juridic;
care nu se nr. 189/1998 (3) - existenta semnăturilor
datoresc - Legea autorizate
vinovatiei nr. 10/1972 (23)
unei
persoane
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(1) Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificările ulterioare; (2) Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare; (3) Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998, cu modificările ulterioare; (4) Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare; (5) Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, cu modificările ulterioare şi abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999*);-------------- *) A se vedea Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 295/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000. (6) Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificările ulterioare; (7) Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998; (8) Legea nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie 1991; (9) Hotărârea Guvernului nr. 552/1991 privind normele de organizare în ţara a acţiunilor de protocol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 29 august 1991; (10) Ordonanţa Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile şi instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 30 august 1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 13/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 27 februarie 1995, cu modificările ulterioare; (11) Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificările ulterioare; (12) Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, cu modificările ulterioare; (13) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000, cu modificările ulterioare; (14) Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului roman trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 19 iulie 1995, cu modificările ulterioare; (15) Hotărârea Guvernului nr. 537/2000 privind transportul personalului roman care se deplasează în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar şi care foloseşte ca mijloc de transport avionul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 iulie 2000; (16) Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificările ulterioare; (17) Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999; (18) Hotărârea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 6 aprilie 1999; (19) Hotărârea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995; (20) Hotărârea Guvernului nr. 966/1998 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998; (21) Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 29 august 1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 19 decembrie 1994, cu modificările ulterioare; (22) Decret al Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operaţiunilor de casa, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 64 din 6 iulie 1976; (23) Legea nr. 10/1972 - Codul muncii -, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, cu modificările ulterioare; (24) Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare; (25) Legea nr. 49/1992 pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale (modifica H.C.M. nr. 880/1965), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 26 mai 1992, cu modificările ulterioare; (26) Legea nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, cu modificările ulterioare; (27) Legea asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificările ulterioare; (28) Hotărârea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile băneşti ale salariaţilor instituţiilor publice şi regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegării, detaşării în alta localitate, precum şi în cazul deplasării în cadrul localităţii, în interesul serviciului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 13 septembrie 1996, cu modificările ulterioare. ANEXA 2 la normele metodologice Se aproba --------- (Conducătorul entităţii publice) ÎMPUTERNICIRE Se împuterniceşte prin prezenta domnul/doamna ........................................, având funcţia de ......................., sa exercite în numele meu controlul financiar preventiv propriu în perioada ......................... . Împuternicirea se referă exclusiv la următoarele documente şi operaţiuni:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea documentului Limita valorică Observaţii
crt. (operaţiunii)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prezenta împuternicire atrage, în condiţiile art. 14 alin. (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, răspunderea solidară a persoanei
desemnate.
Contabil-şef,
......................................
ANEXA 3 la normele metodologice REGISTRUL proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Compartimentul Data/ora Data/ora,
Numărul Conţinutul emitent Valoarea prezentării Valoarea Valoarea numele,
Nr. Denumirea şi data operaţiunilor şi persoana înscrisă documentului operaţiunilor operaţiunilor prenumele Motivatia
crt. documen- emiterii înscrise în autorizata în la viza pentru pentru şi semnătura refuzului Obser-
tului documen- document care prezintă document semnătura care s-a care s-a persoanei de vaţii
tului documentul de predare acordat respins căreia i viza
viza viza s-au remis
documentele
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 4a) la normele metodologice Domnului/Doamnei ................................. (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice) În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ...(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)....................... din următoarele motive: ....(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.)... In conformitate cu prevederile art. 16 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 proiectul de operaţiune nu poate fi supus controlului financiar preventiv delegat şi deci nu poate fi efectuat. Contabil-şef, ....................... ANEXA 4b) la normele metodologice Domnului/Doamnei ................................. (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice) În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ...(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)............. din următoarele motive: ... (Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.)..... In situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră, aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat. Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, în acest caz urmează sa informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi ...(după caz, organul ierarhic superior)......... despre operaţiunea a carei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră. Contabil-şef, ......................... ANEXA 4c) la normele metodologice Domnului/Doamnei ............................ (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice) În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ..... (tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent) .... din următoarele motive: ... (Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.) ..... In situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră, aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat. Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, în acest caz urmează sa informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi ... (după caz, organul ierarhic superior) ...... despre operaţiunea a carei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră. Contabil-şef, ......................... --------