Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 6 februarie 2001  privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar preventiv propriu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 6 februarie 2001 privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar preventiv propriu

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 15 februarie 2001

    În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările ulterioare, se emit următoarele norme metodologice:

    1. Cadrul general
    1.1. Controlul financiar preventiv propriu se organizează şi se exercita în mod unitar, potrivit prezentelor norme metodologice, la următoarele entităţi publice:
    - instituţiile publice cuprinzând Administraţia Prezidentiala, Parlamentul, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile publice de subordonare centrala sau locală, indiferent de modul de finanţare a acestora;
    - Ministerul Finanţelor Publice, pentru operaţiunile Fondului naţional de preaderare, pentru operaţiunile privind bugetul trezoreriei statului, datoria publica, precum şi pentru alte operaţiuni specifice;
    - companiile naţionale, regiile autonome, societăţile comerciale, organizaţiile neguvernamentale, precum şi orice alte persoane juridice care gestionează fonduri publice cu orice titlu si/sau care administrează patrimoniul public referitor la gestionarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public în cauza;
    - agenţiile de gestionare a fondurilor publice provenite din finanţări externe, rambursabile şi nerambursabile, precum: unităţi de management al proiectelor (UMP), unităţi de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP), Agenţia SAPARD şi alte agenţii de implementare a fondurilor comunitare.
    1.2. Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu este cel prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
    1.3. In funcţie de specificul entităţii publice conducătorul acesteia poate aproba în mod expres printr-un act de decizie interna exercitarea controlului financiar preventiv propriu şi asupra altor tipuri de proiecte de operaţiuni, completând cadrul acestora.

    2. Conţinutul controlului financiar preventiv propriu
    Controlul financiar preventiv propriu consta în verificarea sistematica a proiectelor de operaţiuni care fac obiectul acestuia, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice, din punct de vedere al:
    a) legalităţii - operaţiunea trebuie sa respecte toate prevederile legale care ii sunt aplicabile, în vigoare la data efectuării sale;
    b) regularitatii - operaţiunea trebuie sa respecte sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte;
    c) încadrării în limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii.
    Obiectivele şi conţinutul controlului exercitat se detaliază în coloana a 4-a a anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.

    3. Organizarea controlului financiar preventiv propriu
    3.1. Entităţile publice au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu în cadrul compartimentului contabil. Conducătorul entităţii publice poate sa dispună organizarea controlului financiar preventiv propriu şi la nivel de subunitati, secţii, ateliere etc., în concordanta cu modul de descentralizare a compartimentului contabil.
    3.2. Controlul financiar preventiv propriu se exercita de către contabilul-şef sau de şeful compartimentului contabil cu atribuţii de ţinere a contabilităţii, de exercitare a controlului financiar preventiv şi de evidenta a angajamentelor sau, după caz, de către una dintre persoanele desemnate sa îndeplinească aceste atribuţii în cadrul unei instituţii publice care nu are în structura sa un compartiment contabil, sau de către persoana care îndeplineşte aceste atribuţii pe baza de contract, în condiţiile legii. In funcţie de volumul şi de complexitatea activităţii, contabilul-şef poate imputernici precizând limitele împuternicirii, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice -, cu aprobarea conducătorului entităţii publice, şi alte persoane din subordine care sa exercite controlul financiar preventiv propriu.
    3.3. Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnătura persoanei împuternicite în acest sens sau a înlocuitorului desemnat, precum şi prin aplicarea sigiliului personal. Sigiliul va cuprinde următoarele informaţii:
    - denumirea entităţii publice;
    - menţiunea "Vizat pentru control financiar preventiv propriu";
    - numărul sigiliului (cel de identificare a titularului acestuia);
    - elementele de identificare a datei acordării vizei (an, luna, zi).
    3.4. Documentele prezentate la viza se înscriu în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu. Modelul registrului este prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
    3.5. Termenul în care se acorda/se refuza viza de control financiar preventiv propriu se va stabili printr-un act de decizie interna al conducătorului entităţii publice.

    4. Procedura de control
    4.1. In vederea acordării vizei de control financiar preventiv propriu proiectele de operaţiuni emise de compartimentele de specialitate şi însoţite de documentele justificative corespunzătoare se transmit, la compartimentul contabil, persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv propriu.
    4.2. Proiectele de operaţiuni vor fi prezentate la viza însoţite de note justificative (de fundamentare sau de oportunitate), prevăzute în coloana a 3-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, care vor cuprinde în mod obligatoriu şi următoarele menţiuni: sintagma "certificat în privinţa realităţii, regularitatii şi legalităţii", numele în clar, data şi semnăturile conducătorilor compartimentelor de specialitate. De asemenea, proiectele de operaţiuni trebuie înregistrate şi datate în registrele de evidenta a documentelor de la compartimentele respective.
    4.3. Proiectele de operaţiuni vor fi înregistrate în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu cerinţele coloanelor 1-6 din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
    4.4. Persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu va prelua documentele şi le va verifica formal cu privire la:
    - cuprinderea în "Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu" a operaţiunii prezentate la viza;
    - completarea documentelor în stricta concordanta cu rubricile acestora;
    - existenta semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate;
    - existenta documentelor justificative solicitate conform anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.
    4.5. Dacă nu sunt respectate cerinţele pct. 4.4, documentele se restituie emitentului, iar în coloana a 11-a din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice se va menţiona "Restituit", urmat de motivele returnarii.
    4.6. După efectuarea controlului formal persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv propriu trece la verificarea de fond, prin parcurgerea condiţiilor de verificare stabilite în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, precum şi a cerinţelor stabilite la pct. 2.
    Cadrul legal prevăzut în coloana a 2-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice va fi actualizat cu alte acte normative specifice, precum şi cu cele care vor completa şi modifica legislaţia existenta, astfel încât acesta sa cuprindă totalitatea reglementărilor legale pentru operaţiunea în cauza la data efectuării acesteia.
    4.7. In cazuri deosebite, pentru edificare persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu poate solicita şi alte documente justificative, precum si, în mod expres, avizul compartimentului juridic.
    4.8. Dacă în urma verificării documentele prezentate corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita acorda viza prin aplicarea sigiliului personal şi a semnăturii. Sigiliul urmează sa fie aplicat într-un loc vizibil, pe exemplarul documentului care va fi arhivat de entitatea publica.
    4.9. In cazul în care, datorită circuitului documentului, nici un exemplar al acestuia nu rămâne la entitatea publica, viza de control financiar preventiv propriu se va aplica pe o copie special realizată de pe documentul în cauza.
    4.10. După parcurgerea procedurii de verificare a documentelor şi după acordarea vizei sau, după caz, a refuzului de viza persoana imputernicita va completa în mod corespunzător coloanele din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
    Proiectele de operaţiuni vizate, însoţite de toate documentele justificative, se restituie sub semnătura compartimentelor de specialitate care le-au emis, pentru continuarea circuitului acestora.
    4.11. Conducătorii compartimentelor de specialitate răspund pentru realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunilor ale căror documente justificative le-au certificat. Obţinerea vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale si/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu ii exonerează de răspundere pe şefii compartimentelor de specialitate care le-au întocmit.
    4.12. Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu răspund solidar pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele angajamentelor bugetare aprobate, în ceea ce priveşte operaţiunile pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
    4.13. Dacă în urma verificării documentele prezentate la viza nu corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita va emite refuzul de viza, conform modelelor cuprinse în anexele nr. 4a), 4b) şi 4c) la prezentele norme metodologice, destinat conducătorului entităţii publice, însoţit de toate documentele justificative care au fost analizate. Refuzul de viza va fi transmis spre ştiinţa şi compartimentului de audit intern al entităţii publice.
    4.14. In toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv propriu, conducătorul entităţii publice dispune efectuarea operaţiunii pe propria răspundere, contabilul-şef are obligaţia sa informeze în scris Ministerul Finanţelor Publice si, după caz, organul ierarhic superior. Astfel, în cazul entităţilor publice la care se exercita calitatea de ordonator principal de credite va fi informată Inspecţia pentru auditul intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, iar în cazul celorlalte entităţi publice vor fi informate inspectiile de audit din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat.
    4.15. Structurile menţionate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice vor efectua inspecţia de audit în toate cazurile în care sunt sesizate de către un contabil-şef în legătura cu efectuarea de operaţiuni pe propria răspundere a conducătorului entităţii publice fără acordarea vizei de control financiar preventiv propriu.

    5. Regimul refuzului de viza
    5.1. La ordonatorii de credite din cadrul administraţiei publice centrale, inclusiv din cadrul instituţiilor publice şi unităţilor care au calitatea de agenţie de implementare pentru fondurile comunitare
    A. Pentru operaţiunile care se supun şi controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice refuzul vizei de control financiar preventiv propriu face ca proiectul de operaţiune sa nu poată fi supus controlului financiar preventiv delegat, iar operaţiunea sa nu fie executată.
    Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4a) la prezentele norme metodologice.
    In aceste condiţii ordonatorul de credite poate solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Atât compartimentul de specialitate, cat şi persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu vor analiza avizul consultativ. Argumentele prezentate pot fi avute în vedere în cazul unor eventuale reformulari atât în ceea ce priveşte condiţiile în care se propune sa fie executată operaţiunea în cauza, cat şi în ceea ce priveşte modul în care trebuie aplicate prevederile cadrului legal.
    B. Pentru operaţiunile care nu se supun controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice ordonatorii de credite pot dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat.
    Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4b) la prezentele norme metodologice.
    Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operaţiunii numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii.
    5.2. La ordonatorii de credite din cadrul altor autorităţi publice şi la persoanele juridice de drept privat care gestionează fonduri publice si/sau administrează patrimoniu public
    Ordonatorul de credite sau conducătorul entităţii publice poate decide efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat şi numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii.
    Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4c) la prezentele norme metodologice.

    6. Alte dispoziţii
    6.1. Ordonatorii de credite şi conducătorii celorlalte entităţi publice vor stabili prin decizie interna circuitul documentelor, compartimentele şi personalul implicat, precum şi responsabilităţile acestora.
    6.2. Prezentele norme metodologice vor putea fi accesate din pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro (Control preventiv propriu).


    ANEXA 1
    la normele metodologice


                                 CADRUL GENERAL
              al proiectelor de operaţiuni supuse controlului
                        financiar preventiv propriu

                            A. Angajamente bugetare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
     propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cererea - Legea - încadrarea sumelor solicitate pe
   de des- nr.72/1996 (1) - nota capitole, subcapitole şi titluri
   chidere - Legea justifi- în volumul creditelor aprobate
   de cre- nr.189/1998 (3) cativa; prin buget, ţinându-se seama de
   dite - Ordonanţa - fundamen- cele neconsumate în perioada
   bugetare Guvernului tarea pe anterioară celei pentru care se
                nr.119/1999 (2) baza solicita creditele respective;
              - Legea bugetului normelor - verificarea documentaţiei de
                de stat specifice fundamentare prin prisma con-
              - Legea bugetului fiecărui cordantei acesteia cu
                asigurărilor ordonator cerinţele cadrului normativ
                sociale de stat principal specific, scadenta obligaţiilor
              - Normele de credi- de plata, precum şi corecti-
                Ministerului te pentru tudinea calculelor;
                Finanţelor cheltuieli - verificarea completării corecte
                Publice privind cuprinse a formularului şi a existenţei
                deschiderea în cererea semnăturilor persoanelor auto-
                de credite de deschi- rizate. Documentaţia insotitoa-
                bugetare dere a re va fi semnată de persoanele
                                  creditelor autorizate din compartimentele
                                  bugetare de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Dispoziţia - Legea - încadrarea sumelor înscrise în
   bugetară nr.72/1996 (1) dispoziţiile bugetare în totalul
   (ordinul - Legea creditului bugetar aprobat şi
   de plata) nr.189/1998 (3) deschis pe subdiviziuni ale cla-
   pentru - Ordonanţa - fundamen- sificatiei bugetare, repectiv
   reparti- Guvernului tarea su- repartizat;
   zarea nr.119/1999 (2) melor - concordanta creditelor înscrise
   creditelor - Legea bugetului înscrise în dispoziţiile bugetare cu pre-
   bugetare de stat în dispo- vederile din bugetele aprobate,
   (alimen- - Legea bugetului zitiile potrivit legii, ale ordonatori-
   tari) sau asigurărilor bugetare lor de credite, avându-se in
   borderoul sociale de stat de reparti- vedere execuţia preliminata,
   centrali- - Normele zare pentru disponibilităţile, precum si
   zator al Ministerului bugetul obligaţiile, de plata;
   acestor Finanţelor propriu şi - verificarea completării corecte
   documente Publice privind bugetele a formularului şi a semnături-
                deschiderea ordonatori- lor persoanelor autorizate din
                de credite lor secun- compartimentele de speciali-
                bugetare dări, res- tate. Documentaţia insotitoare
                                  pectiv ter- va fi semnată de persoanele
                                  tiari, de autorizate din compartimentele
                                  credite de specialitate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Documentul - Legea - fundamen- - încadrarea propunerilor de modi-
   pentru mo- nr.72/1996 (1) tarea pro- ficare a repartizării pe trimes-
   dificarea - Legea punerii tre în prevederea bugetară anua-
   repartiza- nr.189/1998 (3) pentru la aprobată pe capitole;
   rii pe - Ordonanţa modifica- - verificarea fundamentarii în sen
   trimestre Guvernului rea repar- sul ca propunerea de modificare
   a credite- nr.119/1999 (2) tizarii pe sa fie în concordanta cu obliga-
   lor buge- - Legea bugetului trimestre tiile ce decurg din acţiuni si
   tare de stat a credite- sarcini noi sau din angajamente-
              - Legea bugetului lor le asumate;
                asigurărilor - verificarea existenţei semnatu-
                sociale de stat rilor persoanelor autorizate
                                               din compartimentele de
                                               specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Documentul - Legea - fundamen- - verificarea fundamentarii în sen
   pentru nr.72/1996 (1) tarea pro- sul ca propunerea de modificare
   efectua- - Legea punerii sa fie în concordanta cu obliga-
   rea, ince- nr.189/1998 (3) privind tiile ce decurg din acţiuni si
   pand cu - Ordonanţa virările sarcini noi sau din angajamente-
   trimestrul Guvernului de credite le asumate;
   III, a vi- nr.119/1999 (2) între ca- - verificarea existenţei semnatu-
   rarilor de - Legea bugetului pitolele rilor persoanelor autorizate
   la un ca- de stat bugetare din compartimentele de
   pitol la - Legea bugetului specialitate
   altul al asigurărilor
   clasifica- sociale de stat
   tiei
   bugetare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Documentul - Legea - fundamen- - încadrarea propunerii de modifi-
   pentru nr.72/1996 (1) tarea pro- care în sistemul de restricţii
   efectua- - Legea punerii prevezut în cadrul legal in
   rea vira- nr.189/1998 (3) pentru vigoare;
   rilor de - Ordonanţa efectuarea - verificarea fundamentarii în sen
   credite Guvernului virarilor sul ca propunerea de modificare
   între nr.119/1999 (2) de credite sa fie în concordanta cu obliga-
   subdivi- - Legea bugetului între tiile ce decurg din acţiuni si
   ziunile de stat subdivizi- sarcini noi sau din angajamente-
   clasifi- - Legea bugetului unile cla- le asumate;
   catiei asigurărilor sificatiei - verificarea existenţei semnatu-
   bugetare, sociale de stat bugetare, rilor persoanelor autorizate
   pentru altele din compartimentele de
   bugetul decât ca- specialitate
   propriu al pitole
   ordonato-
   rului
   principal
   de credite,
   precum si
   cele între
   unităţile
   subordo-
   nate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Dispoziţia - Legea - fundamen- - încadrarea propunerilor de re-
   bugetară nr.72/1996 (1) tarea pro- tragere/repartizare a creditelor
   de retra- - Legea punerii în destinaţiile din bugetul de
   gere şi nr.189/1998 (3) privind venituri şi cheltuieli, precum
   cea de - Ordonanţa virarea şi în disponibilul de credite
   repartiza- Guvernului între bugetare;
   re, în nr.119/1999 (2) unităţile - verificarea completării corecte
   situaţia - Normele meto- subordona- a formularului şi a existenţei
   virarilor dologice emi- te semnăturilor persoanelor auto-
   între se de Ministe- rizate din compartimentele de
   unităţile rul Finanţelor specialitate
   subordona- Publice
   te, sau
   borderoul
   centrali-
   zator al
   acestor
   documente
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

B. Proiecte de angajamente legale din care deriva direct sau indirect obligaţii
                                    de plata
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
     propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Contract/ - Legea - documenta- - încadrarea achiziţiilor de bu-
    comanda nr.72/1996 (1) tia pentru nuri cu caracter funcţional in
    de achi- - Legea elaborarea limitele fizice şi valorice
    zitii pu- nr.189/1998 (3) şi prezen- prevăzute în lista cuprinzând
    blice - Legea bugetului tarea o- achiziţiile, aprobată de ordo-
                de stat fertei; natorul de credite;
              - Legea bugetului - ofertele - încadrarea achiziţiilor de na-
                asigurărilor depuse în tura investiţiilor în limitele
                sociale de stat condiţiile valorice prevăzute în lista
              - Ordonanţa legii; cuprinzând investiţiile, anexa
                Guvernului - documente- la bugetul entităţii publice;
                nr.119/1999 (2) le care - încadrarea achiziţiilor de na-
              - Ordonanţa reflecta tura investiţiilor, reprezen-
                Guvernului modul de tand dotări independente, in
                nr.118/1999 (4) atribuire limitele fizice şi valorice
              - Ordonanţa a contrac- prevăzute în lista cuprinzând
                Guvernului tului de dotările, aprobată de conducă-
                nr.12/1993 (5) către torul entităţii publice;
              - Codul comercial autorita- - respectarea prevederilor lega-
              - Normele metodo- tea con- le privind cadrul general şi a
                logice emise tractanta; procedurilor pentru atribuirea
                de Ministerul - contesta- contractulu/comenzii;
                Finanţelor tiile de- - respectarea prevederilor le-
                Publice puse; gale privind întocmirea con-
                                - documente tractului/comenzii de achi-
                                  care sa zitii;
                                  ateste - înscrierea valorii contractu-
                                  depunerea lui/comenzii, respectiv a
                                  garanţii- angajamentului anual din con-
                                  lor lega- tract în limita creditelor
                                  le; aprobate pe subdiviziuni ale
                                - alte docu- clasificaţiei bugetare pentru
                                  mente spe- activitatea curenta şi de
                                  cifice investiţii;
                                             - existenta vizei compartimen-
                                               tului juridic, precum şi a
                                               semnăturilor persoanelor
                                               autorizate din compartimen-
                                               tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 2. Contract/ - Legea - documente- - încadrarea obiectului contrac-
    comanda nr.72/1996 (1) le privind tului în categoria de cheltuieli
    de achi- - Legea achiziţia, considerate eligibile, în con-
    zitii nr.189/1998 (3) alcătuite formitate cu regulile fiecărui
    publice - Legea bugetului în confor- organism finanţator interna-
    finanţate de stat mitate cu ţional;
    integral - Legea bugetului prevederi- - existenta avizelor organismului
    sau par- asigurărilor le legis- finanţator pe documentaţie si
    tial din sociale de stat latiei ro- pe caietele de sarcini;
    credite - Ordonanţa mane şi cu - respectarea prevederilor legale
    externe Guvernului reglemen- în organizarea şi desfăşurarea
    acordate nr.119/1999 (2) ţările or- procedurilor pentru atribuirea
    statului - Ordonanţa ganismelor contractului;
    roman de Guvernului interna- - respectarea procedurilor legale
    organisme nr.118/1999 (4) tionale privind întocmirea contractului
    şi orga- - Ordonanţa de achiziţii;
    nizatii Guvernului - existenta vizei compartimen-
    interna- nr.12/1993 (5) tului juridic, precum şi a
    tionale, - acordul sau semnăturilor persoanelor
    institu- convenţia de autorizate din compartimen-
    tii fi- credit ori tele de specialitate
    nanciar- împrumutul
    bancare extern şi le-
    sau di- gea de rati-
    rect de ficare
    furnizori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 3. Acord - Legea - fundamen- - încadrarea obiectului acordului
    subsidiar nr.72/1996 (1) tarea pro- subsidiar în termenii acordului
    de impru- - Legea punenerii de credit extern
    mut nr.189/1998 (3) de acord - concordanta termenilor acor-
              - Ordonanţa subsidiar dului subsidiar cu cei din
                Guvernului acordul de credit extern;
                nr.119/1999 (2) - existenta vizei compartimen-
              - acordul de tului juridic, precum şi a
                credit extern semnăturilor persoanelor
              - legea de autorizate din compartimen-
                ratificare tul de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 4. Contract - Legea - documente- - existenta disponibilului de
    de cesio- nr.72/1996 (1) le pri- credite bugetare pentru acope-
    nare sau - Legea vînd ope- rirea cheltuielilor privind
    inchirie- nr.189/1998 (3) ratiunea concesionarea sau închirierea;
    re în ca- - Legea de luare - respectarea prevederilor legale
    re insti- nr.213/1998 (6) în conce- privind cadrul general şi a
    tutia - Legea siune sau procedurilor pentru concesio-
    publica nr.219/1998 (7) de inchi- nare sau închiriere;
    este con- - Ordonanţa riere - legalitatea şi regularitatea
    cesionar Guvernului prevederilor proiectului de
    sau chi- nr.119/1999 (2) contract de închiriere sau de
    rias - Ordonanţa concesionare;
                Guvernului - existenta aprobărilor prevăzute
                nr.118/1999 (4) de lege;
              - Ordonanţa - existenta vizei compartimen-
                Guvernului tului juridic, precum şi a
                nr.12/1993 (5) semnăturilor persoanelor
                                               autorizate din compartimen-
                                               tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 5. Proto- - Legea - documente- - existenta actului normativ in
    coale de nr.72/1996 (1) le privind baza căruia se încheie protoco-
    afiliere, - Legea propunerea lul, convenţia sau acordul;
    convenţii nr.189/1998 (3) de afilie- - existenta surselor de finanţare,
    acorduri - Ordonanţa re potrivit legii, a cheltuielilor
    de părţi- Guvernului prevăzute în protocoale, con-
    cipare la nr.119/1999 (2) ventii sau acorduri pentru anul
    organisme - actul normativ în curs;
    interna- de organizare - concordanta prevederilor din
    tionale şi funcţionare acord referitoare la obligaţiile
                a entităţii financiare cu prevederile cadru-
                publice lui normativ existent (cheltu-
              - Legea ieli de protocol, delegaţie,
                nr.4/1991 (8) taxe etc.);
              - legi de - existenta vizei compartimen-
                ratificare tului juridic, precum şi a
                                               semnăturilor persoanelor
                                               autorizate din compartimen-
                                               tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 6. Acorduri - Legea - documente- - existenta disponibilităţilor de
    pentru nr.72/1996 (1) le privind credite bugetare/resurselor din
    schimb de - Legea propuneri- care urmează sa fie acoperite
    experien- nr.189/1998 (3) le de a- cheltuielile pentru anul în
    ta sau - Ordonanţa cord; curs;
    documen- Guvernului - devizele - concordanta termenilor din acord
    tare, pe nr.119/1999 (2) de chel- referitori la obligaţiile finan-
    baza de - Hotărârea tuieli ciare cu cadrul normativ exis-
    recipro- Guvernului pentru tent (cheltuieli de protocol,
    citate, nr. 552/1991 (9) acţiunile delegaţie etc.);
    fără - Ordonanţa ce se de- - încadrarea devizelor de cheltu-
    transfer Guvernului ruleaza ieli ale acţiunilor decurgând
    de valuta nr. 63/1994 (10) în cadrul din derularea acordurilor in
                                  acorduri- limitele legale de cheltuieli;
                                  lor - existenta vizei compartimen-
                                               tului juridic, precum şi a
                                               semnăturilor persoanelor
                                               autorizate din compartimen-
                                               tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 7. Actul - Legea - documente- - existenta disponibilului de cre-
    intern nr.72/1996 (1) le privind dite bugetare/resurselor din
    de deci- - Legea propunerea care urmează sa fie acoperite
    zie pri- nr.189/1998 (3) acţiunii; cheltuielile;
    vînd or- - Ordonanţa - devizul - concordanta dintre obligaţiile
    ganizarea Guvernului estimativ financiare angajate şi prevede-
    în ţara nr.119/1999 (2) al actiu- rile cadrului normativ existent;
    a actiu- - Hotărârea nii pe - încadrarea devizului de cheltu-
    nilor de Guvernului categorii ieli al acţiunii în limitele
    protocol, nr. 552/1991 (9) de chel- prevăzute de normele legale si
    a unor - Ordonanţa tuieli în fondurile aprobate în acest
    manifes- Guvernului scop prin bugetul propriu;
    tari cu nr. 63/1994 (10) - existenta vizei compartimen-
    caracter tului juridic, precum şi a
    cultural- semnăturilor persoanelor
    stiinti- autorizate din compartimen-
    fic, pre- tele de specialitate;
    cum şi a
    unor ma-
    nifestari
    cu carac-
    ter spe-
    cific
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 8. Contract - Legea - documente- - existenta disponibilităţilor de
    sau con- nr.72/1996 (1) le privind credite bugetare/resurselor din
    ventie - Legea propunerea care urmează sa fie acoperite
    pentru nr.189/1998 (3) de con- cheltuielile;
    activi- - Ordonanţa tract; - concordanta termenilor din con-
    tatea Guvernului - devizele tract referitori la obligaţiile
    prestată nr.119/1999 (2) de cheltu- financiare
    de inso- - Hotărârea ieli pen- cu cadrul normativ existent;
    tirorii Guvernului tru acti- - încadrarea devizelor de cheltu-
    delega- nr. 552/1991 (9) vitatea ieli pentru activitatea pres-
    tiilor - Ordonanţa insotito- tata de insotitori în limitele
    sau in- Guvernului rilor legale de cheltuieli şi in
    vitatilor nr. 63/1994 (10) creditele bugetare aprobate;
    din strai- - existenta vizei compartimen-
    natate tului juridic, precum şi a
                                               semnăturilor persoanelor
                                               autorizate din compartimen-
                                               tele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 9. Ordinul/ - Legea - nota de - existenta creditelor bugetare
    decizia nr.72/1996 (1) fundamen- din care urmează sa fie suporta-
    de: - Legea tare şi te cheltuielile de personal
    - angaja- nr.189/1998 (3) dosarul pentru anul în curs;
    re sau - Legea angajării - respectarea reglementărilor
    avansare nr.188/1999 (11) cuprinzând privind angajarea şi încadrarea
    a perso- - Legea . anunţul personalului în limita posturi-
    nalului, nr.154/1998 (12) organiza- lor aprobate prin statul de
    inclusiv - Ordonanţa rii funcţii şi stabilirea drepturi-
    pentru Guvernului concursu- lor salariale, cu respectarea
    cumulul de nr.119/1999 (2) lui; condiţiilor prevăzute de norme-
    funcţii; - Ordonanţa de . actul in- le legale, de statutele sau de
    - acor- urgenta a tern de reglementările specifice enti-
    dare a Guvernului decizie tatilor publice
    salariu- nr.24/2000 (13) privind
    lui de - alte acte consti-
    merit; normative tuirea
    - numi- specifice comisiei
    re cu de exami-
    caracter nare;
    temporar . procesul-
    a persona- verbal
    lului de al comişi-
    execuţie ei de
    pe funcţii examinare;
    de condu- . acte de
    cere; studii;
  - alte drep- . cazier
    turi sala- judiciar;
    riale . recomandări;
                                . garanţii
                                  materiale;
                                . alte
                                  documente
                                  necesare
                                  în vederea
                                  angajării,
                                  stabilite
                                  de lege
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Actul - Ordonanţa - nota de - concordanta dintre obligaţiile
    intern de Guvernului fundamen- financiare angajate prin actul
    decizie nr.119/1999 (2) tare a intern de decizie privind dele-
    privind - Legea delegării/ garea/detaşarea şi prevederile
    delegări nr.188/1999 (11) detaşării cadrului normativ existent
    şi deta- - Hotărârea (transport, cazare, diurna, al-
    sari în Guvernului te cheltuieli);
    alte nr.543/1995 (28) - încadrarea în creditele bugeta-
    localităţi re/resursele aprobate cu aceas-
    din ţara ta destinaţie;
                                             - existenta semnăturilor per-
                                               soanelor autorizate din com-
                                               partimentele de specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Actul - Ordonanţa - nota de - concordanta dintre obligaţiile
    intern de Guvernului fundamen- financiare angajate prin actul
    decizie nr.119/1999 (2) tare a intern de decizie privind de-
    privind - Hotărârea deplasa- plasarea şi prevederile cadrului
    deplasa- Guvernului rii în normativ existent (transport,
    rea în nr.518/1995 (14) strainata- cazare, diurna, alte cheltuieli)
    străină- - Hotărârea te; - încadrarea în creditele bugeta-
    tate Guvernului - documente, tare aprobate;
                nr.537/2000 (15) invitaţii - existenta semnăturilor per-
                                  şi comu- soanelor autorizate din com-
                                  nicari partimentele de specialitate
                                  scrise de
                                  la parte-
                                  nerul ex-
                                  tern, pri-
                                  vitoare la
                                  acţiunea
                                  şi la con-
                                  diţiile
                                  efectuării
                                  deplasării
                                  în străină-
                                  tate;
                                - memorandu-
                                  mul de
                                  aprobare a
                                  deplasării,
                                  pentru
                                  miniştri
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                   C. Concesionarea, închirierea şi vânzarea
                 bunurilor prin patrimoniul entităţilor publice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
     propriu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Contract - Legea - studiul de - încadrarea obiectului contrac-
   de conce- nr.72/1996 (1) oportuni- tului în lista cuprinzând bu-
   sionare/ - Legea tate; nurile care, potrivit legii,
   inchiri- nr.189/1998 (3) - caietul de pot fi concesionate (închiriate)
   ere (en- - Legea sarcini; - respectarea prevederilor legale
   titatea nr.219/1998 (7) - actul nor- referitoare la desfăşurarea
   publica - Ordonanţa mativ de licitaţiei/negocierii directe
   este con- Guvernului aprobare a şi atribuirea contractului;
   cedentul/ nr.119/1999 (2) concesi- - stabilirea termenilor contrac-
   titularul - Legea unii; tuali în concordanta cu cadrul
   dreptului nr.213/1998 (6) - documenta- normativ;
   de pro- - Hotărârea - tia lici- - existenta vizei compartimentu-
   prietate) Guvernului tatiei; lui juridic, precum şi a sem-
                nr.216/1999 (18)- documenta- naturilor autorizate din com-
                                  tia proce- partimentele de specialitate
                                  durii de
                                  negociere
                                  directa
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Proces- - Hotărârea - referatul - respectarea prevederilor legale
   verbal de Guvernului de dispo- referitoare la desfăşurarea
   predare- nr.119/1999 (2) nibilizare; procedurii de redistribuire a
   primire - Hotărârea - adresele bunurilor;
   (transfe- Guvernului către - existenta semnăturilor autori-
   rul bunu- nr.841/1995 (19) institu- zate din compartimentele de
   lui fără - Hotărârea tiile care specialitate
   plata) Guvernului doresc sa
                nr.966/1998 (20) utilizeze
              - alte acte bunul
                normative care
                reglementează
                domenii specifi-
                ce de transfer
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Contract - Legea - decizia de - respectarea prevederilor legale
   de vanza- nr.72/1996 (1) numire a referitoare la desfăşurarea pro-
   re-cumpa- - Legea comisiei cedurii de valorificare prin
   rare (en- nr.189/1998 (3) de evalu- licitaţie cu strigare;
   titatea - Ordonanţa are; - stabilirea termenilor contract-
   publica Guvernului - raportul tuali în concordanta cu cadrul
   are cali- nr.119/1999 (2) de evalua- normativ;
   tatea de - Hotărârea re a bunu- - existenta vizei compartimentului
   vânzător) Guvernului rilor ce juridic, precum şi a semnături-
                nr.841/1995 (19) urmează sa lor autorizate din comparţi-
              - Hotărârea fie vandu- mentele de specialitate
                Guvernului te;
                nr.966/1998 (20)- documenta-
                                  tia lici-
                                  tatiei cu
                                  strigare
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

           D. Plati din credite bugetare şi din alte fonduri publice
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
     propriu
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Ordinul - Ordonanţa - contractul - sumele reprezintă obligaţie de
    de plata Guvernului de achizi- plata pentru entitatea publica
    aferent nr. 119/1999 (2) tii publice în baza contractelor/comenzilor
    achizi- - Legea - factura - verificarea documentelor care
    tiei nr. 72/1996 (1) fiscală; atesta receptionarea bunurilor
    publice - Legea - documentele sau serviciilor, comparativ cu
    pentru nr. 189/1998 (3) care sa prevederile contractuale, şi a
    activi- - Legea bugetului ateste măsurilor luate în cazul con-
    tatea de stat receptio- statarii unor eventuale
    curenta - Legea bugetului narea cali- diferenţe;
    şi de asigurărilor tativa şi - concordanta dintre contract si
    investiţii sociale cantitativă factura cu privire la specifi-
                 de stat a bunurilor catii, cantităţi, calitate si
               - alte legi sau a situ- preţ;
                 specifice atiilor de - stabilirea corecta a penalita-
                                   lucrări; tilor, conform clauzelor
                                 - declaraţia contractuale;
                                   vamală de - încadrarea plăţilor în credi-
                                   import; tele bugetare deschise si/sau
                                                 în disponibilităţi;
                                               - regularitatea completării
                                                 documentului de plata;
                                               - existenta semnăturii autori-
                                                 zate pe ordinul de plata
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 2. Decontul - Ordonanţa - facturi - prezentarea în termenul legal
    privind Guvernului fiscale; a documentelor justificative
    cheltu- nr. 119/1999 (2)- documentele pentru avansul primit în baza
    ielile - Legea care atesta ordinului şi devizului de
    ocazionate nr. 72/1996 (1) recepţia cheltuieli aprobate;
    de organi- - Legea cantitativă - încadrarea elementelor de chel-
    zarea în nr. 189/1998 (3) şi călita- tuieli în limitele maxime ale
    ţara a tiva a devizului de cheltuieli, precum
    acţiunilor serviciilor şi în limitele stabilite de
    de proto- cadrul normativ existent;
    col, pre- - corectitudinea calculului pena-
    cum şi litatilor pentru nedepunerea in
    decontul termen a decontului, precum şi
    privind a sumelor rămase nejustificate
    cheltu- sau necheltuite;
    ielile - regularitatea completării
    pentru documentului de plata;
    manifes- - existenta semnăturii autorizate
    tari cu pe ordinul de plata
    caracter
    specific
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 3. Cererea de - Ordonanţa - avizul de - legalitatea şi regularitatea
    valuta Guvernului plata ina- avizului de plata înaintat
    adresată nr. 119/1999 (2) intat de de organismul internaţional
    Băncii - Legea organismul finanţator;
    Naţionale nr. 101/1998 (16) interna- - existenta disponibilităţilor
    a României - Legea ţional din care urmează sa fie
    în vederea nr. 72/1996 (1) finanţator; acoperite cheltuielile;
    disponibi- - Legea - adresa de - existenta semnăturilor per-
    lizarii de nr. 81/1999 (17) confirmare soanelor autorizate din com-
    la rezerva - legea de rati- a obliga- partimentele de specialitate
    valutară a ficare a tiei de
    statului a împrumuturilor plata din
    sumelor în partea im-
    valuta prumuta-
    necesare tului;
    în vederea - nota de
    achitării fundamen-
    la extern tare
    a ratelor
    de capital,
    dobânzilor,
    comisioa-
    nelor de
    angajament
    şi a altor
    sume dato-
    rate orga-
    nismelor
    interna-
    tionale
    care au
    acordat
    României
    împrumuturi
    guvernamen-
    tale externe
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 4. Documentul - Legea - protocolul, - concordanta dintre prevederile
    de plata nr. 72/1996 (1) acordul sau acordului, protocolului sau
    reprezen- - Legea convenţia şi convenţiei şi avizul de plata
    tand co- nr. 189/1998 (3) legea de transmis de organismul inter-
    tizatii, - Ordonanţa ratificare; naţional, inclusiv cu termenul
    contribu- Guvernului - avizul de de plata;
    tii, taxe nr. 119/1999 (2) plata - încadrarea cheltuielilor în
    etc. la - protocoale, transmis de creditele bugetare deschise
    diverse acorduri sau organismul si/sau în disponibilităţi;
    organisme convenţii interna- - regularitatea completării
    interna- încheiate ţional documentului de plata;
    tionale de entitatea - existenta semnăturii autorizate
                 publica cu
                 organismele
                 internaţionale
               - Ordonanţa
                 Guvernului
                 nr. 41/1994 (21)
               - legile de
                 ratificare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 5. Ordinul de - Legea - acordul de - se verifica concordanta dintre
    plata şi nr. 72/1996 (1) împrumut şi obligaţiile înscrise în acor-
    dispoziţia - Legea legea de dul de împrumut, avizul de
    de plata nr. 189/1998 (3) ratificare; plata trimis de finantatorul
    valutară - Ordonanţa - avizul de extern, avizul de lichidare si
    externa, Guvernului plata emis mesajele swift ale Băncii
    după caz, nr. 119/1999 (2) de finan- Natioale a României şi cererea
    privind - Legea tatorul de valuta a entităţii publice;
    virarea nr. 101/1998 (16) extern; - verificarea încadrării cheltu-
    către - acordul de - mesajele ielilor în creditele bugetare
    Banca împrumut şi swift şi deschise;
    Naţionala legea de avizul de - verificarea legalităţii sur-
    a României ratificare lichidare, selor de finanţare a contrava-
    a contra- - Legea emis de lorii în lei a sumei disponi-
    valorii în nr. 81/1999 (17) Banca bilizate de Banca Naţionala a
    lei a Naţionala României;
    valutei a României; - verificarea existenţei semna-
    disponi- - cererea de turii autorizate pe ordinul de
    bilizate valuta plata, precum şi a regulari-
    pentru depusa de tatii completării documentului
    achitarea entitatea de plata
    la extern publica;
    a obliga- - nota de
    tiilor de fundamentare
    plata re- privind
    zultate sursele
    din acor- interne de
    durile de acoperire
    împrumut a datoriei
    încheiate fata de
    de România Banca
    cu organis- Naţionala
    mele inter- a României
    naţionale
    finanţatoare
    sau pentru
    plata di-
    recta a
    acestor
    obligaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 6. Ordinul de - Legea - nota de - existenta disponibilităţilor de
    plata nr. 72/1996 (1) fundamentare credite bugetare deschise
    pentru - Legea - documentaţia si/sau a disponibilităţilor;
    subvenţii, nr. 189/1998 (3) specifica - analiza documentaţiei justi-
    transfe- - Legea care rezulta ficative, corespunzător pre-
    ruri, prime bugetului din actul vederilor actului normativ care
    sau alte de stat normativ ce reglementează domeniul;
    plati din - Legea reglemen- - regularitatea completării
    fonduri bugetului teaza documentului de plata;
    publice asigurărilor domeniul - existenta semnăturii autorizate
    acordate sociale de pe ordinul de plata.
    agenţilor stat
    economici - hotărâri
    sau altor judecătoreşti
    benefi- rămase defini-
    ciari tive şi irevo-
    legali cabile
               - actele norma-
                 tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 7. Ordinul de - Legea - nota de - disponibilităţile de credite
    plata nr. 72/1996 (1) fundamentare bugetare deschise si/sau
    privind - Legea - contractul disponibilităţi;
    redevenţe, nr. 189/1998 (3) de conce- - concordanta dintre plăţile
    chirii - Legea sionare sau propuse şi clauzele
    sau alte bugetului de inchi- contractuale
    cheltu- de stat riere;
    ieli le- - Legea - factura - regularitatea completării
    gate de bugetului emisă de documentului de plata;
    concesio- asigurărilor proprietar, - existenta semnăturii autorizate
    nare sau sociale de avizată de pe ordinul de plata.
    închiriere stat beneficiar
               - Ordonanţa
                 Guvernului
                 nr. 119/1999 (2)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 8. Situaţia - Legea - statul de - existenta creditelor bugetare
    lunară nr. 72/1996 (1) funcţii; deschise cu aceasta destinaţie
    (stat) - Legea - nota jus- si/sau a disponibilităţilor;
    privind nr. 189/1998 (3) tificativa; - încadrarea statelor de plata
    salariile - Legea - situaţia în prevederile bugetului
    si/sau alte nr. 154/1998 (12) privind privind numărul maxim de
    drepturi - Legea prezenta posturi şi fondurile destinate
    legale bugetului persona- cheltuielilor cu salariile;
    acordate de stat lului; - regularitatea completării
    persona- (pontajul) documentului de plata;
    lului - Legea - existenta semnăturilor
                 bugetului autorizate;
                 asigurărilor - concordanta dintre drepturile
                 sociale de salariale stabilite prin stat
                 stat şi prevederile cadrului norma-
               - Ordonanţa tiv specific
                 de urgenta
                 a Guvernului
                 nr. 24/2000 (13)
               - Legea
                 nr. 188/1999 (11)
               - actele norma-
                 tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 9. Situaţia - Legea - statul de - existenta creditelor bugetare
    (stat) nr. 72/1996 (1) funcţii; deschise cu aceasta destinaţie
    privind - Legea - nota jus- si/sau a disponibilităţilor;
    plata nr. 189/1998 (3) tificativa; - încadrarea statelor de plata
    avansului - Legea - situaţia în prevederile bugetului
    şi a nr. 154/1998 (12) privind privind numărul maxim de
    concedii- - Legea prezenta posturi şi fondurile destinate
    lor de bugetului persona- cheltuielilor cu salariile;
    odihna de stat lului; - regularitatea completării
                                   (pontajul) documentului de plata;
               - Legea - existenta semnăturilor
                 bugetului autorizate;
                 asigurărilor - verificarea regularitatii
                 sociale de completării documentului
                 stat
               - Ordonanţa
                 de urgenta
                 a Guvernului
                 nr. 24/2000 (13)
               - Legea
                 nr. 188/1999 (11)
               - actele norma-
                 tive specifice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Situaţia - actele norma- - nota justi- - sumele individuale se încă-
    (stat) tive care re- ficativa; drează în normele legale
    privind glementeaza - propunerile aprobate;
    plata acordarea individuale - existenta creditelor bugetare
    altor respectivelor privind deschise si/sau a disponi-
    drepturi drepturi drepturile bilitatilor;
    băneşti aprobate; - concordanta dintre drepturile
    cuvenite - documente salariale stabilite prin stat
    persona- justifi- şi prevederile cadrului
    lului cative normativ specific;
                                   specifice - regularitatea completării
                                   plăţii documentului de plata;
                                               - existenta semnăturilor
                                                 autorizate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Ordinele - Legea - situaţiile - concordanta dintre ordinele
    de plata nr. 72/1996 (1) lunare de plata pentru viramente si
    pentru - Legea privind situaţiile lunare privind
    virarea nr. 189/1998 (3) plata plata drepturilor salariale;
    din cont - Legea drepturilor - corectitudinea calculării
    a impozi- bugetului salariale obligaţiei;
    tului pe de stat - existenta creditelor bugetare
    salarii, - Legea deschise si/sau a disponi-
    contribuţie bugetului bilitatilor;
    pentru asigurărilor - regularitatea completării
    pensia sociale de documentului de plata;
    suplimen- stat - existenta semnăturii auto-
    ţara, con- - Ordonanţa rizate pe ordinul de plata
    tributiei Guvernului
    pentru nr. 73/1999 (24)
    constitu- - Legea
    irea nr. 49/1992 (25)
    Fondului - Legea
    pentru nr. 1/1991 (26)
    plata - Legea
    ajutorului nr. 145/1997 (27)
    de şomaj, - actele norma-
    contribu- tive specifice
    tiei de
    asigurări
    sociale si
    contribuţiei
    de asigurări
    de sana-
    tate etc.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
12. Decontul - Ordonanţa - documentele - prezentarea în termenul legal
    de chel- Guvernului justifi- a documentelor justificative
    tuieli nr. 119/1999 (2) cative pentru avansul primit în lei
    privind - Legea şi în valuta;
    plăţile în nr. 72/1996 (1) - corectitudinea calculului
    valuta - Legea penalităţilor pentru nedepu-
    pentru re- nr. 189/1998 (3) nerea în termen a decontului
    prezentan- - Hotărârea şi a diferenţelor rămase
    te ale Guvernului nejustificate sau necheltuite;
    României nr. 518/1995 (14) - verificarea documentelor
    în strai- justificative sub aspectul
    natate, autenticităţii, formei si
    deplasări conţinutului acestora;
    în strai- - încadrarea cheltuielilor în
    natate etc. plafoanele prevăzute de lege;
                                               - aprobarea ordonatorului
                                                 principal de credite pentru
                                                 depăşirea plafoanelor de
                                                 cheltuieli de cazare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
13. Cererea - Ordonanţa - nota de - legalitatea şi regularitatea
    de tragere Guvernului fundamentare documentelor justificative;
    şi cererea nr. 119/1999 (2)- contractele - încadrarea plăţilor solicitate
    de alimen- - acordul de interne sau în prevederile contractului
    tare a împrumut externe; intern sau extern;
    contului - legea de - ordinele de - existenta documentului orga-
    special în ratificare plata cu nismului finanţator interna-
    cadrul im- care s-au ţional de acceptare a contrac-
    prumutu- efectuat tului intern sau extern (no
    rilor gu- plati în objection);
    vernamen- cadrul pro- - regularitatea completării
    tale cedurilor de documentului de plata;
    externe refinantare - existenta semnăturii autori-
    (inclusiv a - alte docu- zate pe cererea de tragere sau
    avansului) mente pe cererea de alimentare a
                                                 contului special
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. Ordinul - Ordonanţa - facturile - concordanta dintre facturile
    de plata Guvernului emise de emise de furnizor şi certi-
    în lei sau nr. 119/1999 (2) furnizori, ficate de beneficiar şi
    dispoziţia - Legea cu certifi- valoarea documentului de plata;
    de plata nr. 81/1999 (17) carea de - concordanta dintre facturi si
    valutară - acordul de către bene- prevederile contractelor/comen-
    externa împrumut ficiar a zilor;
    ori dis- - acordurile efectuării - existenta documentelor justi-
    poziţia de subsidiare operaţiunii ficative de transport,
    transfer de împrumut pentru care vamuire sau situaţii de
    valutar se solicita lucrări ori pontaje, după caz;
    pentru plata; - regularitatea completării
    plati care - documentele documentului;
    se efec- justifica- - existenta semnăturilor per-
    tueaza din tive de soanelor autorizate pe
    conturile transport, documentele de plata
    speciale vamuire sau
    ale im- situaţii de
    prumutu- lucrări ori
    rilor recepţia
    guverna- bunurilor,
    mentale după caz;
    externe - acord de
                                   împrumut;
                                 - acordurile
                                   subsidiare
                                   de împrumut;
                                 - nota de
                                   fundamentare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
15. Cererea de - Ordonanţa - nota de - concordanta condiţiilor incluse
    confirmare Guvernului fundamentare în acreditivul emis cu
    a acredi- nr.119/1999 (2) - contractul prevederile contractuale;
    tivelor - legile de rati- extern; - verificarea condiţiilor de
    deschise ficare a - acreditivul plata incluse în contractul
    în cadrul acordurilor documentar extern;
    unui con- de împrumut irevocabil - regularitatea completării
    tract emis de documentului;
    extern banca depo- - existenta semnăturii autorizate
    finanţat zitara a pe cererea de confirmare a
    printr-un contului acreditivului
    împrumut special
    guverna-
    mental
    extern
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
16. Documente - Ordonanţa - nota de - corespondenta dintre sumele
    de plata Guvernului fundamentare prevăzute la plata şi docu-
    valutare, nr.119/1999 (2) - documentele mentul de aprobare a acţiunii;
    altele - actele norma- justifica- - regularitatea completării
    decât cele tive care tive cerute documentului de plata;
    aferente reglementează de actele - existenta semnăturilor
    imprumu- speta normative autorizate
    turilor respective
    externe
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
17. Dispoziţia - Decretul - nota de - corespondenta sumelor ce
    de plata nr. 209/1976 (22) fundamentare urmează sa fie eliberate cu
    către - devizul sau documentul de angajare;
    casierie documentul - regularitatea completării
    în vederea specific documentului de plata;
    acordării prin care - existenta semnăturilor
    de avansuri s-a aprobat autorizate
                                   acţiunea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18. Dispoziţia - Decretul - nota de - existenta corespondentei dintre
    de încă- nr. 209/1976 (22) fundamentare suma prevăzută în ordinul de
    sare către - documentele încasare şi documentaţia
    casierie care atesta justificativă;
    în vederea suma dato- - regularitatea completării
    achitării rata documentului;
    de către - existenta semnăturilor
    angajat a: autorizate
    - avansu-
      rilor
      neconsu-
      mate;
    - debitelor
      datorate;
    - penalita-
      tilor la
      deconturi
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

              E. Alte documente şi operaţiuni supuse controlului
                         financiar preventiv propriu
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Proiectul Obiectivele
N documentului Cadrul Documentele şi conţinutul controlului
r. supus legal justificative financiar preventiv
C controlului propriu
r financiar
t. preventiv
     propriu
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Documentul - Ordonanţa - referatul - legalitatea referatului privind
    privind Guvernului privind scăderea din gestiune a pagu-
    scăderea nr. 119/1999 (2) scăderea belor care nu se datoresc
    din gesti- - Legea din gestiune vinovatiei unei persoane;
    une a unor nr. 72/1996 (1) - existenta vizei compartimen-
    pagube - Legea tului juridic;
    care nu se nr. 189/1998 (3) - existenta semnăturilor
    datoresc - Legea autorizate
    vinovatiei nr. 10/1972 (23)
    unei
    persoane
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    (1) Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificările ulterioare;
    (2) Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;
    (3) Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998, cu modificările ulterioare;
    (4) Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;
    (5) Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, cu modificările ulterioare şi abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999*);
--------------
    *) A se vedea Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 295/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000.

    (6) Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificările ulterioare;
    (7) Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998;
    (8) Legea nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie 1991;
    (9) Hotărârea Guvernului nr. 552/1991 privind normele de organizare în ţara a acţiunilor de protocol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 29 august 1991;
    (10) Ordonanţa Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile şi instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 30 august 1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 13/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 27 februarie 1995, cu modificările ulterioare;
    (11) Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificările ulterioare;
    (12) Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, cu modificările ulterioare;
    (13) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000, cu modificările ulterioare;
    (14) Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului roman trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 19 iulie 1995, cu modificările ulterioare;
    (15) Hotărârea Guvernului nr. 537/2000 privind transportul personalului roman care se deplasează în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar şi care foloseşte ca mijloc de transport avionul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 iulie 2000;
    (16) Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificările ulterioare;
    (17) Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999;
    (18) Hotărârea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 6 aprilie 1999;
    (19) Hotărârea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995;
    (20) Hotărârea Guvernului nr. 966/1998 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998;
    (21) Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 29 august 1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 19 decembrie 1994, cu modificările ulterioare;
    (22) Decret al Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operaţiunilor de casa, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 64 din 6 iulie 1976;
    (23) Legea nr. 10/1972 - Codul muncii -, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, cu modificările ulterioare;
    (24) Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;
    (25) Legea nr. 49/1992 pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale (modifica H.C.M. nr. 880/1965), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 26 mai 1992, cu modificările ulterioare;
    (26) Legea nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, cu modificările ulterioare;
    (27) Legea asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificările ulterioare;
    (28) Hotărârea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile băneşti ale salariaţilor instituţiilor publice şi regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegării, detaşării în alta localitate, precum şi în cazul deplasării în cadrul localităţii, în interesul serviciului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 13 septembrie 1996, cu modificările ulterioare.


    ANEXA 2
    la normele metodologice


           Se aproba
           ---------
    (Conducătorul entităţii publice)

                                 ÎMPUTERNICIRE

    Se împuterniceşte prin prezenta domnul/doamna ........................................, având funcţia de ......................., sa exercite în numele meu controlul financiar preventiv propriu în perioada ......................... .
    Împuternicirea se referă exclusiv la următoarele documente şi operaţiuni:

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea documentului Limita valorică Observaţii
crt. (operaţiunii)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Prezenta împuternicire atrage, în condiţiile art. 14 alin. (5) din
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, răspunderea solidară a persoanei
    desemnate.

                                Contabil-şef,
                      ......................................



    ANEXA 3
    la normele metodologice


                                   REGISTRUL
                   proiectelor de operaţiuni prevăzute sa fie
           prezentate la viza de control financiar preventiv propriu


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                       Compartimentul Data/ora Data/ora,
                Numărul Conţinutul emitent Valoarea prezentării Valoarea Valoarea numele,
Nr. Denumirea şi data operaţiunilor şi persoana înscrisă documentului operaţiunilor operaţiunilor prenumele Motivatia
crt. documen- emiterii înscrise în autorizata în la viza pentru pentru şi semnătura refuzului Obser-
       tului documen- document care prezintă document semnătura care s-a care s-a persoanei de vaţii
                 tului documentul de predare acordat respins căreia i viza
                                                                                   viza viza s-au remis
                                                                                                            documentele
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 4a)
    la normele metodologice


               Domnului/Doamnei .................................
     (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)

    În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ...(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)....................... din următoarele motive: ....(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.)...
    In conformitate cu prevederile art. 16 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 proiectul de operaţiune nu poate fi supus controlului financiar preventiv delegat şi deci nu poate fi efectuat.


                               Contabil-şef,
                          .......................


    ANEXA 4b)
    la normele metodologice


               Domnului/Doamnei .................................
     (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)

    În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ...(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)............. din următoarele motive: ... (Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.).....
    In situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră, aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat.
    Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, în acest caz urmează sa informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi ...(după caz, organul ierarhic superior)......... despre operaţiunea a carei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră.


                                  Contabil-şef,
                            .........................


    ANEXA 4c)
    la normele metodologice


                 Domnului/Doamnei ............................
     (conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)

    În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 va aduc la cunoştinţa refuzul vizei de control financiar preventiv propriu pentru ..... (tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent) .... din următoarele motive: ... (Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute de acestea, care se considera a fi nerespectate dacă s-ar efectua operaţiunea înscrisă în documente.) .....
    In situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră, aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat.
    Asa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, în acest caz urmează sa informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi ... (după caz, organul ierarhic superior) ...... despre operaţiunea a carei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră.

                              Contabil-şef,
                       .........................


                                  --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016