Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 4 decembrie 2024 privind organizarea examenului de promovare pentru obţinerea gradului profesional de către personalul de cercetare, dezvoltare şi inovare din organizaţiile de cercetare
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1252 din 12 decembrie 2024
──────────
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.569 din 4 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1252 din 12 decembrie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prin procesul de promovare în grade profesionale de cercetare-dezvoltare se asigură evoluţia în carieră a personalului de cercetare, dezvoltare şi inovare, denumit în continuare personal CDI, angajat într-o organizaţie de cercetare, prin dobândirea gradului profesional imediat superior şi angajarea pe postul aferent acestuia.
(2) Promovarea în grade profesionale de cercetare-dezvoltare superioare în organizaţiile de cercetare aşa cum sunt reglementate de prevederile art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează prin examen.
(3) Promovarea în grade profesionale de cercetare-dezvoltare a personalului CDI, deja încadrat pe posturi în organizaţiile de cercetare, se face prin transformarea postului ocupat într-un post imediat superior celui ocupat, corespunzător gradului profesional obţinut prin examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) şi (11) şi prevederile art. 19 alin. (3) din Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare şi inovare.
(4) Organizarea examenului de promovare este responsabilitatea organizaţiei de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.
(5) Examenul de promovare se organizează la decizia conducerii organizaţiei de cercetare în condiţiile alin. (4), ca urmare a solicitării persoanei care îndeplineşte standardele minimale prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024 şi standardele suplimentare prevăzute la art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024, care reprezintă standarde proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, precum şi celelalte condiţii necesare pentru înscrierea la examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) şi (11) din Legea nr. 183/2024.
(6) Standardele proprii ale organizaţiei de cercetare, prevăzute la alin. (5), sunt stabilite de organizaţia de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024. Standardele proprii ale organizaţiei de cercetare nu pot deroga de la standardele minimale.
(7) Candidatul care promovează examenul încheie cu organizaţia de cercetare un act adiţional la contractul individual de muncă existent, în condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 183/2024, fiind încadrat pe postul aferent gradului profesional superior dobândit, începând cel mai târziu cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a realizat promovarea.
(8) La examenul de promovare poate participa numai personalul CDI angajat în respectiva organizaţie de cercetare, indiferent de cetăţenie, cu respectarea prezentelor norme metodologice, precum şi a principiilor generale şi a condiţiilor prevăzute de Carta europeană a cercetătorilor.
ART. 2
(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, fiecare organizaţie de cercetare elaborează şi aprobă regulamentul propriu de promovare pe posturi corespunzătoare gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare al organizaţiei de cercetare, denumit în continuare regulament propriu de examen.
(2) Regulamentul propriu de examen prevede cerinţele minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examen, în conformitate cu standardele minimale aprobate prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului educaţiei, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, precum şi standardele proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz. Regulamentul propriu de examen al unei organizaţii de cercetare aflate în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură este avizat conform de Academia Română sau de academia de ramură, după caz.
(3) Regulamentul propriu de examen este aprobat la nivelul organizaţiei de cercetare şi se publică pe site-ul acesteia.
(4) Promovarea pe posturi corespunzătoare gradelor profesionale ale personalului CDI se realizează potrivit principiului meritului profesional, în baza standardelor minimale şi a celor proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) şi (11) din Legea nr. 183/2024.
(5) Standardele minimale aplicabile pentru dobândirea gradului de cercetător ştiinţific gradul II - CS II şi cercetător ştiinţific gradul I - CSI se aprobă prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului educaţiei, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, la propunerea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare CCCDI. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) CCCDI defineşte pragurile minimale pentru gradele profesionale CS II şi CS I şi stabileşte modul de punctare pentru fiecare criteriu aferent conferirii celor două grade profesionale de cercetare-dezvoltare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) şi (10), precum şi ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 183/2024.
(7) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului educaţiei prevăzut la alin. (5), fiecare organizaţie de cercetare are obligaţia de a elabora standardele minimale pentru gradul profesional de cercetător ştiinţific gradul III - CS III, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 183/2024. Organizaţia de cercetare defineşte pragurile minimale pentru gradul profesional de cercetător ştiinţific gradul III şi stabileşte modul de punctare pentru fiecare criteriu aferent conferirii gradului profesional de cercetare-dezvoltare.
(8) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi al ministrului educaţiei prevăzut la alin. (5), fiecare organizaţie de cercetare poate impune standardele proprii pentru gradele profesionale de CS II şi CS I, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024.
(9) Organizaţiile de cercetare nu pot stabili, prin metodologii proprii, prin standardele proprii prevăzute la art. 1 alin. (5), prin criterii şi indicatori sau prin alte documente, echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale pentru funcţiile de CS II şi CS I.
CAP. II
Condiţii minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examenul de promovare pentru obţinerea gradului profesional
ART. 3
Organizaţiile de cercetare decid organizarea examenului pentru promovarea pe un grad profesional imediat superior celui ocupat la solicitarea persoanei care îndeplineşte condiţiile de participare la examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) şi (11), ale art. 18 alin. (6), precum şi ale art. 19 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.
ART. 4
(1) În cadrul organizaţiilor de cercetare, gradele profesionale de cercetare-dezvoltare pentru care se poate organiza examen de promovare sunt:
a) cercetători seniori, deţinând titlul de doctor:
(i) cercetător principal (R4): cercetător ştiinţific gradul I -CS I;
(ii) cercetător consacrat (R3): cercetător ştiinţific gradul II - CS II;
b) cercetător recunoscut (R2), deţinând titlul de doctor: cercetător ştiinţific gradul III - CS III.
(2) Echivalenţa funcţiilor şi gradelor profesionale de cercetare, dezvoltare şi inovare cu funcţiile didactice universitare se face în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) - (6) din Legea nr. 183/2024.
(3) Cercetătorul ştiinţific gradul I care solicită echivalarea funcţiei şi gradului profesional de cercetare, dezvoltare şi inovare cu funcţia didactică de profesor universitar, în condiţiile stabilite de prevederile Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 9 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 183/2024, trebuie să deţină atestatul de abilitare.
ART. 5
Condiţiile minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examenul de promovare pentru obţinerea gradului profesional de cercetare-dezvoltare sunt cele prevăzute la art. 13 alin. (10) şi (11) şi la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 183/2024.
CAP. III
Organizarea şi desfăşurarea examenului
SECŢIUNEA 1
Cadrul general pentru înscrierea la examen
ART. 6
(1) Organizarea examenelor de promovare se aprobă de către consiliul de administraţie sau de către organele de conducere echivalente, cu respectarea prevederilor art. 3.
(2) Înscrierea la examen se face în termen de 30 de zile calendaristice de la data aprobării cererii personalului CDI care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (10) şi (11) din Legea nr. 183/2024, conform unui calendar stabilit de către conducerea organizaţiei de cercetare.
(3) Regulamentul propriu de examen nu poate conţine prevederi discriminatorii privind candidaţii referitoare la: sex, vârstă, origine etnică sau socială, orientare politică sau religioasă, cetăţenie, dizabilităţi, condiţie socială sau economică sau alte tipuri de discriminare.
ART. 7
(1) În vederea înscrierii la examenul de promovare, candidatul depune un dosar care cuprinde următoarele documente:
a) cererea de înscriere la examen semnată, la care se anexează o declaraţie pe propria răspundere privind veridicitatea informaţiilor prezentate în dosar;
b) lista publicaţiilor, lucrărilor, articolelor/studiilor, brevetelor de invenţie selectate de candidat în funcţie de relevanţa pentru activităţile de cercetare ştiinţifică proprii;
c) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) şi (10) din Legea nr. 183/2024, şi a standardelor proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, completată şi semnată de către candidat;
d) copia diplomei de doctorat; în situaţia în care diploma nu a fost eliberată de o instituţie de învăţământ superior din România se depune o copie a atestatului de recunoaştere sau de echivalare a acesteia;
e) copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;
f) copia certificatului de căsătorie sau dovada schimbării numelui, după caz;
g) declaraţia pe propria răspundere în care se menţionează că, în ultimii 3 ani anteriori înscrierii la examenul de promovare, candidatul nu a fost sancţionat pentru săvârşirea unei abateri grave de la buna conduită în activitatea CDI prevăzute la art. 52 alin. (8) din Legea nr. 183/2024;
h) curriculum-ul vitae semnat de către candidat;
i) certificatul medical care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 3 luni anterior derulării examenului;
j) certificatul de cazier judiciar;
k) declaraţia de consimţământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal semnată.
(2) Curriculumul vitae al candidatului include:
a) studiile efectuate şi diplomele obţinute;
b) experienţa profesională şi locurile de muncă relevante ocupate anterior;
c) proiectele de cercetare, dezvoltare şi inovare pe care le-a condus ca director de proiect şi granturile obţinute, dacă este cazul, indicându-se pentru fiecare sursa de finanţare, volumul finanţării şi principalele publicaţii sau brevete de invenţie rezultate;
d) premiile sau alte elemente de recunoaştere a contribuţiilor ştiinţifice;
e) descrierea narativă a celor mai importante 3 realizări de la ultima promovare - maximum 3 pagini.
(3) Dosarul de examen trebuie să conţină lista publicaţiilor, lucrărilor, articolelor/studiilor, brevetelor de invenţie considerate de candidat a fi relevante pentru domeniul postului pentru care candidează. Lista este structurată astfel:
a) lista a cel mult 10 publicaţii ştiinţifice, cele mai relevante, precum: cărţi de autor, articole/studii/capitole, volume editate, lucrări;
b) lista brevetelor de invenţie şi a altor titluri de proprietate industrială;
c) lista cărţilor de autor şi a volumelor editate;
d) lista articolelor/studiilor in extenso, publicate în reviste din fluxul ştiinţific internaţional principal;
e) lista altor lucrări şi contribuţii ştiinţifice sau, după caz, din domeniul creaţiei artistice sau apărării naţionale.
(4) Organizaţia de cercetare specifică în regulamentul propriu de examen forma în care se depune lista lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic.
(5) Organizaţia de cercetare stabileşte prin regulamentul propriu de examen formularele-tip pentru înscrierea la examen: cererea de înscriere la examen, fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale şi a standardelor proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, şi declaraţia de consimţământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
(6) Dosarul de examen este depus de candidat în format electronic, la adresa de e-mail indicată de organizaţia de cercetare pentru examenul de promovare, sau în format fizic, la sediul organizaţiei de cercetare.
(7) Secretarul comisiei de examen înregistrează dosarul de examen, comunică numărul de înregistrare candidatului şi transmite dosarul membrilor comisiei de examen.
(8) Secretarul comisiei de examen verifică dacă dosarul de examen este complet în ziua primirii şi înregistrării acestuia. În situaţia în care dosarul de examen este incomplet, secretarul comisiei de examen solicită candidatului clarificări, iar acesta poate completa dosarul de examen până la data la care expiră perioada de depunere a dosarelor de examen.
(9) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (6) şi (7), secretarul comisiei de examen colaborează cu responsabilii de resurse umane din organizaţia de cercetare, în condiţiile prevăzute în regulamentul propriu de examen.
ART. 8
Îndeplinirea de către un candidat a condiţiilor legale de prezentare la examen este certificată prin avizul juridic al compartimentului de specialitate al organizaţiei de cercetare sau al autorităţii/instituţiei publice în subordinea/coordonarea/ autoritatea căreia se află organizaţia de cercetare, în cazul în care aceasta nu are un compartiment juridic propriu, după verificarea îndeplinirii standardelor de către comisia de examen, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2).
SECŢIUNEA a 2-a
Comisia de examen şi comisia de soluţionare a contestaţiilor
ART. 9
(1) Sunt implicate în procedura de examen persoanele care:
a) participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de examen şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
b) participă la evaluarea profesională sau administrativă în cadrul examenului.
(2) Nu pot fi implicate în procedura de examen persoanele care au calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al III-lea inclusiv în raport cu candidatul la examen, care intră sub incidenţa prevederilor art. 54 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 183/2024.
ART. 10
(1) Stabilirea componenţei comisiei de examen se realizează în termen de cinci zile de la aprobarea organizării examenului şi a calendarului de desfăşurare.
(2) Comisia de examen şi comisia de soluţionare a contestaţiilor beneficiază de suport administrativ din partea organizaţiei de cercetare, asigurat de un secretar numit prin act administrativ al conducătorului organizaţiei de cercetare care nu este membru al comisiei de examen şi nu ia parte la deciziile comisiei.
(3) Directorul ştiinţific/Secretarul ştiinţific/Consiliul facultăţii, după caz, sau conducătorul organizaţiei de cercetare, în cazul entităţilor care nu deţin funcţia de director ştiinţific/secretar ştiinţific ori pentru care nu există consiliul facultăţii, propune componenţa nominală a comisiei de examen. Comisia de examen este aprobată de consiliul ştiinţific, de senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, şi se numeşte prin act administrativ al conducătorului organizaţiei de cercetare. În cazul în care examenul este organizat într-o organizaţie de cercetare aflată în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură, componenţa nominală a comisiei de examen este avizată conform de secţia de specialitate a Academiei Române sau a academiei de ramură, după caz.
(4) Deciziile comisiei de examen sunt luate prin votul deschis al membrilor şi trebuie să întrunească votul favorabil a cel puţin trei membri ai comisiei.
(5) Lucrările comisiei de examen sunt conduse de către unul dintre cei doi membri ai comisiei de examen cu afiliere la organizaţie de cercetare organizatoare a examenului care are calitatea de preşedinte numit prin act administrativ al conducătorului organizaţiei de cercetare.
ART. 11
(1) Stabilirea componenţei comisiei de soluţionare a contestaţiilor se face în termen de cinci zile de la stabilirea calendarului de desfăşurare a examenului.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formată din preşedinte şi doi membri cercetători ştiinţifici sau cadre didactice universitare, care soluţionează contestaţiile referitoare la vicii de procedură, precum şi la modul de calculare a punctajelor prevăzute în fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale şi a celor proprii ale organizaţiei de cercetare.
(3) Membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor au gradul profesional sau titlul didactic universitar cel puţin egal cu al postului respectiv şi sunt specialişti în domeniul disciplinelor pentru care se organizează examen sau în domenii apropiate.
(4) Directorul ştiinţific/Secretarul ştiinţific/Consiliul facultăţii, după caz, sau conducătorul organizaţiei de cercetare, în cazul entităţilor care nu deţin funcţia de director ştiinţific/secretar ştiinţific ori pentru care nu există consiliul facultăţii, propune componenţa nominală a comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru posturile respective. Comisia de soluţionare a contestaţiilor este aprobată de consiliul ştiinţific, senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, şi se numeşte prin act administrativ al conducătorului organizaţiei de cercetare. În cazul în care examenul este organizat într-o organizaţie de cercetare aflată în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură, componenţa nominală a comisiei de soluţionare a contestaţiilor este avizată conform de secţia de specialitate a Academiei Române sau a academiei de ramură, după caz.
(5) Deciziile comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt luate prin votul deschis al membrilor şi trebuie să întrunească votul favorabil a cel puţin doi membri ai comisiei.
(6) Membrii comisiei de examen nu pot face parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(7) Lucrările comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt conduse de unul dintre membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor care are calitatea de preşedinte numit prin act administrativ al conducătorului organizaţiei de cercetare.
SECŢIUNEA a 3-a
Desfăşurarea examenului
ART. 12
(1) Comisia de examen are obligaţia de a finaliza examenul în termenul prevăzut la art. 20 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.
(2) Examenul de promovare pentru obţinerea gradelor profesionale de CS III, CS II şi CS I constă în analiza dosarului de examen, verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege şi acordarea punctajului pe baza unei grile adaptate specificului activităţii locului de muncă a candidatului, în acord cu pragurile stabilite prin standardele minimale şi prin standardele proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 13 alin. (10) din Legea nr. 183/2024, şi, după caz, potrivit prevederilor art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024.
(3) Consiliul ştiinţific sau senatul universitar, după caz, ori consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024 analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen şi aprobă raportul asupra examenului prin vot nominal deschis.
SECŢIUNEA a 4-a
Rezultatele examenului
ART. 13
Procesul de evaluare pentru dobândirea gradului profesional de CS III, CS II şi CS I se desfăşoară după cum urmează:
a) verificarea depăşirii cu minimum 50% a cel puţin două treimi din pragurile minimale cantitative aferente standardelor minimale prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, precum şi a îndeplinirii celorlalte praguri minimale şi standarde proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, stabilite pentru CS III, CS II, respectiv CS I, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) şi (11) din Legea nr. 183/2024;
b) după analiza dosarului de examen, fiecare membru al comisiei de examen acordă un punctaj, pe baza unei grile adaptate specificului activităţii locului de muncă a candidatului; în dreptul fiecărui prag cantitativ stabilit prin standardele minimale şi prin cele proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, se menţionează punctajul obţinut de către candidat;
c) pot fi propuşi pentru promovare candidaţii care au îndeplinit condiţiile legale în urma verificării realizate potrivit prevederilor lit. a).
ART. 14
(1) Preşedintele comisiei de examen întocmeşte un raport asupra examenului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de examen în care sunt consemnate rezultatele procesului de evaluare, şi propune acordarea gradului profesional de cercetare-dezvoltare candidatului respectiv.
(2) Raportul asupra examenului este semnat de fiecare membru al comisiei de examen. Preşedintele comisiei de examen transmite raportul şi documentaţia aferentă consiliului ştiinţific, senatului universitar sau consiliului prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, care analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen şi aprobă sau nu raportul asupra examenului, prin vot nominal deschis.
(3) Punctajele acordate candidaţilor de comisia de examen nu pot fi modificate de consiliul ştiinţific, de senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz.
(4) După aprobarea raportului comisiei de examen, acesta este înaintat conducătorului organizaţiei de cercetare.
(5) Rezultatul examenului este comunicat candidatului, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea acestuia.
ART. 15
(1) Dosarul de examen pentru obţinerea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II şi CS I în cadrul organizaţiilor de cercetare se transmite către Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, în format fizic sau electronic cu semnătura conducătorului organizaţiei de cercetare, în vederea analizei administrative, după finalizarea examenului şi după obţinerea avizului conform al academiei de ramură, prevăzut la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 183/2024, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, cu excepţia examenelor desfăşurate în instituţiile de învăţământ superior şi în institutele/filialele Academiei Române.
(2) În cazul examenelor desfăşurate în instituţiile de învăţământ superior se aplică prevederile art. 14 alin. (4) din Legea nr. 183/2024.
(3) În cazul examenelor desfăşurate în institutele/filialele Academiei Române se aplică prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 183/2024.
(4) În situaţia în care, în urma analizei administrative, dosarul de examen prevăzut la alin. (1) respectă reglementările legale în vigoare, precum şi prevederile regulamentului propriu de examen al organizaţiei de cercetare, direcţia de specialitate a MCID înaintează dosarul către CCCDI, în termen de 15 zile de la data primirii şi înregistrării acestuia la MCID.
(5) În situaţia în care, în urma analizei administrative, se constată că dosarul de examen prevăzut la alin. (1) este incomplet ori nu respectă reglementările legale în vigoare, precum şi prevederile regulamentului propriu de examen al organizaţiei de cercetare, direcţia de specialitate a MCID responsabilă returnează dosarul de examen organizaţiei de cercetare. În termen de 15 zile de la data restituirii de către MCID a dosarului, organizaţia de cercetare are obligaţia actualizării acestuia, astfel încât să fie respectate prevederile legale şi să îl retrimită către MCID.
(6) Verificarea şi avizarea conformă a îndeplinirii standardelor minimale de către candidatul declarat câştigător în urma examenului pentru acordarea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II şi CS I, pentru examenele desfăşurate în organizaţii de cercetare, altele decât instituţiile de învăţământ superior şi institutele/filialele Academiei Române, se realizează de către CCCDI în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (2) şi (3) şi ale art. 20 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.
(7) În cazul candidaţilor nemulţumiţi de decizia CCCDI prin care se infirmă rezultatele examenului, desfăşurat în organizaţii de cercetare, altele decât instituţiile de învăţământ superior şi institutele/filialele Academiei Române, aceştia pot depune o contestaţie la MCID, în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (7) - (9) din Legea nr. 183/2024.
(8) Modalitatea de constituire a comisiei de contestaţii şi procedura de soluţionare a contestaţiilor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al CCCDI.
(9) Contestaţiile sunt analizate la nivelul CCCDI, de către o comisie de contestaţii formată din specialişti în domeniul disciplinelor pentru care s-a organizat examenul sau în domenii conexe, alţii decât cei care au verificat iniţial dosarul de examen. MCID aprobă decizia CCCDI cu privire la soluţionarea contestaţiilor analizate în termen de 15 zile de la data primirii deciziei CCCDI.
SECŢIUNEA a 5-a
Soluţionarea contestaţiilor
ART. 16
(1) Candidatul poate formula contestaţie în termen de două zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului de către comisia de examen.
(2) Contestaţia se formulează şi se transmite la aceeaşi adresă de e-mail la care s-a transmis dosarul de examen, cu confirmare de primire şi comunicarea numărului de înregistrare a acesteia. Contestaţia se înaintează comisiei de soluţionare a contestaţiilor de către secretarul comisiei.
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează aspectele din contestaţia depusă, pe care o soluţionează în termen de două zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia.
(4) Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor întocmeşte un raport, pe baza referatelor întocmite de fiecare membru al comisiei.
(5) Raportul asupra contestaţiilor depuse este semnat de fiecare membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor. Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor transmite raportul şi documentaţia aferentă consiliului ştiinţific sau senatului universitar, după caz, care analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen şi aprobă sau infirmă raportul asupra contestaţiilor, prin vot nominal deschis.
(6) Raportul comisiei de soluţionare a contestaţiilor este înaintat de către consiliul ştiinţific, senatul universitar sau consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, conducătorului organizaţiei de cercetare, ulterior fiind publicate rezultatele finale ale examenului.
(7) Sesizările depuse la MCID cu privire la neîndeplinirea standardelor minimale şi a celor proprii ale organizaţiei de cercetare, după caz, precum şi la nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice se analizează în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (6) - (8) din Legea nr. 183/2024 şi ale procedurii de verificare a sesizărilor, aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
SECŢIUNEA a 6-a
Încadrarea pe post şi obligaţii privind examenul
ART. 17
(1) În urma validării rezultatului examenului desfăşurat în organizaţii de cercetare, altele decât instituţiile de învăţământ superior sau institutele/filialele Academiei Române, conducătorul organizaţiei de cercetare emite decizia pentru încadrarea pe post şi acordarea gradului profesional de cercetare-dezvoltare de CS III candidatului promovat, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024.
(2) În urma validării rezultatului examenului desfăşurat în instituţiile de învăţământ superior sau în institutele/filialele Academiei Române, conducătorul organizaţiei de cercetare emite decizia privind încadrarea pe postul de CS III candidatului promovat, în urma acordării gradului profesional de cercetare-dezvoltare prin act administrativ al conducătorului instituţiei de învăţământ superior sau al preşedintelui Academiei Române, după caz, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024.
(3) În urma validării rezultatului examenului, conducătorul organizaţiei de cercetare emite decizia privind încadrarea pe postul de CS II şi CS I candidatului promovat, în urma acordării gradului profesional de cercetare-dezvoltare prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării sau, după caz, prin act administrativ al conducătorului instituţiei de învăţământ superior sau al preşedintelui Academiei Române, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024.
ART. 18
(1) Fiecare organizaţie de cercetare, în cadrul căreia a fost organizat examen de promovare, întocmeşte anual un raport sintetic privind organizarea şi desfăşurarea examenului, care se transmite anual, în termen de 45 de zile de la finalul anului calendaristic pentru care se face raportarea, în format electronic, cu adresă de înaintare, către MCID, cu primirea unui număr de înregistrare.
(2) Persoanele implicate în procedura de examen, potrivit prevederilor art. 9, răspund în faţa conducerii organizaţiei de cercetare pentru buna desfăşurare a examenelor de promovare, în condiţiile respectării normelor de calitate, de etică şi deontologie profesională a personalului CDI şi a legislaţiei în vigoare.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: