Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 31 august 2022  de aplicare a prevederilor art. 119 alin. (1)-(4), art. 119^1 şi 119^2 din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 31 august 2022 de aplicare a prevederilor art. 119 alin. (1)-(4), art. 119^1 şi 119^2 din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 873 din 5 septembrie 2022
──────────
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.084 din 31 august 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 873 din 5 septembrie 2022.
──────────
    ART. 1
    (1) Ministerul Finanţelor poate să garanteze, în numele şi în contul statului, la solicitarea Fondului de garantare a depozitelor bancare, denumit în continuare Fondul, unul sau mai multe împrumuturi contractate de acesta, potrivit art. 114 lit. b) şi b^1) din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 311/2015.
    (2) Garanţia de stat prevăzută la alin. (1) se acordă în condiţiile prevăzute la art. 119 alin. (1), art. 119^1 şi 119^2 din Legea nr. 311/2015.

    ART. 2
    (1) Rambursarea ratelor de capital, plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor garantate de stat se asigură din resursele schemei de garantare a depozitelor.
    (2) Responsabilitatea privind constituirea surselor de rambursare a împrumutului revine Fondului, care va monitoriza rambursarea la scadenţă a împrumutului şi plata dobânzilor şi comisioanelor aferente.
    (3) În cazul în care Fondul nu deţine resursele financiare necesare asigurării plăţii la scadenţă a ratelor de capital, dobânzilor şi comisioanelor aferente, Ministerul Finanţelor va efectua plata în contul beneficiarului din disponibilul la fondul de risc.

    ART. 3
    (1) Garanţia prevăzută la art. 1 alin. (1) se diminuează corespunzător rambursării împrumutului garantat de stat, conform graficului de rambursare stabilit cu instituţiile finanţatoare. Eliberarea garanţiilor constituite conform art. 1 alin. (1) se realizează după rambursarea integrală a împrumutului şi a plăţii dobânzilor şi comisioanelor aferente, în termenii şi condiţiile stabilite prin documentele juridice încheiate cu instituţiile finanţatoare.
    (2) Instituţiile finanţatoare prevăzute la alin. (1) sunt, după caz, instituţii de credit, societăţi financiare, alte scheme de garantare a depozitelor şi alte instituţii de la care Fondul poate contracta împrumuturi potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, respectiv instituţii financiare internaţionale/instituţii de credit de la care Fondul poate contracta împrumuturi cu caracter preventiv conform art. 114 lit. b^1) din aceeaşi lege.

    ART. 4
    Procedura pentru garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor, conform art. 119 alin. (1) din Legea nr. 311/2015, a împrumuturilor contractate de Fond potrivit art. 114 lit. b) din aceeaşi lege se realizează astfel:
    1. Fondul transmite Ministerului Finanţelor solicitarea privind garantarea împrumutului pe care acesta urmează să îl contracteze de la instituţii finanţatoare potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii şi condiţiile finanţării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligaţiilor de către Fond), precum şi alte elemente specifice privind contractarea de finanţare şi care va fi însoţită de:
    a) nota de fundamentare întocmită de Fond şi aprobată de Banca Naţională a României, denumită în continuare BNR, privind contractarea împrumutului şi necesitatea garantării acestuia de către stat;
    b) oferta de finanţare transmisă de către instituţia finanţatoare.

    2. Ministerul Finanţelor, prin direcţia de specialitate, analizează solicitarea transmisă de către Fond privind garantarea împrumutului contractat de la instituţia finanţatoare, în vederea determinării oportunităţii emiterii garanţiei statului pentru susţinerea finanţării în termenii propuşi, precum şi încadrarea în plafonul de garanţii de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar. Ministerul Finanţelor poate solicita Fondului clarificări/documente suplimentare pe parcursul evaluării solicitării.
    3. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, în termen de maximum 5 zile de la primirea solicitării, Ministerul Finanţelor va informa Fondul asupra acestei decizii.
    4. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, Ministerul Finanţelor întocmeşte şi prezintă Guvernului spre aprobare, în regim de urgenţă, un memorandum prin care se solicită acordul pentru acordarea garanţiei statului în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (2). Memorandumul va conţine toate informaţiile privind finanţarea contractată de Fond: structura finanţării garantate de stat, termenii şi condiţiile finanţării (maturitate, valută, dobândă, perioadă de graţie etc.), precum şi încadrarea în plafonul garanţiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar.
    5. Ca urmare a aprobării memorandumului menţionat la pct. 4, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de la Fond, Ministerul Finanţelor comunică Fondului decizia de acordare a garanţiei statului în procent de 100% din valoarea împrumutului, inclusiv dobânzile şi comisioanele aferente.
    6. În baza ofertei de finanţare transmise de către instituţia finanţatoare şi a memorandumului aprobat menţionat la pct. 4, direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor prezintă spre aprobare şi semnare conducerii Ministerului Finanţelor scrisoarea de garanţie pentru finanţarea contractată de către Fond de la instituţia finanţatoare, precum şi convenţia de garantare.
    7. Convenţia de garantare se încheie între Ministerul Finanţelor, în calitate de garant, şi Fond, în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:
    a) utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin lege şi, dacă este cazul, menţionate în contractul de împrumut încheiat între Fond şi instituţia finanţatoare;
    b) achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituţia finanţatoare în favoarea căreia Ministerul Finanţelor a emis scrisoarea de garanţie;
    c) înştiinţarea în scris a Ministerului Finanţelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
    d) prezentarea către Ministerul Finanţelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează acesta;
    e) termenii şi condiţiile de executare a garanţiei de stat;
    f) alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanţelor.

    8. După semnarea convenţiei de garantare, Ministerul Finanţelor emite garanţia de stat şi transmite instituţiei finanţatoare, în original, scrisoarea de garanţie.


    ART. 5
    În baza art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, Fondul transmite Ministerului Finanţelor o solicitare scrisă de a pune la dispoziţia acestuia sumele necesare, sub formă de împrumut, pentru acoperirea plăţii compensaţiilor ori pentru finanţarea, conform obligaţiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit participante potrivit legislaţiei privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, precum şi în situaţia în care resursele fondului de rezoluţie bancară administrat de Fond sunt insuficiente pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit potrivit legislaţiei privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii.

    ART. 6
    (1) În vederea încadrării în termenul prevăzut la art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, de regulă cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de transmiterea şi înregistrarea la Ministerul Finanţelor a solicitării scrise de acordare a împrumutului, Fondul notifică Ministerul Finanţelor cu privire la intenţia de a contracta un împrumut din vărsămintele din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. Notificarea conţine o fundamentare întocmită pe baza elementelor prevăzute la art. 8 alin. (3) sau art. 9 alin. (2), după caz.
    (2) Ministerul Finanţelor analizează notificarea primită de la Fond şi în situaţia în care valoarea împrumutului depăşeşte suma disponibilităţilor din vărsăminte din privatizare în lei înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, comunică Fondului ca solicitarea să se facă cu sume în completare printr-un împrumut în valută din vărsăminte din privatizare în valută. La stabilirea sumei împrumutului solicitat, Fondul ia în considerare şi riscul valutar.
    (3) În situaţia în care vărsămintele din privatizare, în lei şi valută, sunt insuficiente, Ministerul Finanţelor comunică Fondului ca solicitarea să cuprindă şi un împrumut suplimentar din sume contractate de către Ministerul Finanţelor ca împrumut de stat în completarea vărsămintelor din privatizare în lei şi valută.

    ART. 7
    (1) În cazul în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru plăţi de compensaţii, prin mecanismele de finanţare alternative menţionate la art. 8 alin. (1) se înţeleg împrumuturile cu caracter preventiv prevăzute la art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015 şi împrumuturile prevăzute la art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015 care pot fi utilizate astfel încât să se respecte termenul prevăzut de art. 65 alin. (1) din Legea nr. 311/2015.
    (2) În cazul în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru finanţarea, potrivit obligaţiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit participante, prin mecanismele de finanţare alternative menţionate la art. 8 alin. (1) se înţeleg împrumuturile cu caracter preventiv prevăzute la art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015 şi împrumuturile prevăzute la art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015 care pot fi utilizate astfel încât să se respecte termenul estimat de BNR în solicitarea adresată Fondului.
    (3) În cazul în care Fondul, în calitate de administrator al fondului de rezoluţie bancară, solicită împrumuturi pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie, prin mecanismele de finanţare alternative menţionate la art. 8 alin. (1) şi la art. 9 alin. (2) lit. c) se înţeleg mecanismele prevăzute la art. 549 din Legea nr. 312/2015 privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    (1) Solicitarea scrisă prevăzută la art. 5 referitoare la cererea de acordare a împrumutului/împrumuturilor, transmisă Ministerului Finanţelor de către Fond, conţine o descriere a situaţiei excepţionale prevăzute la art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, precum şi fundamentarea solicitării împrumutului din vărsăminte din privatizare şi a împrumutului suplimentar, după caz, prin care se atestă faptul că Fondul a epuizat posibilităţile de accesare a mecanismelor de finanţare alternative, specificate la art. 7 în funcţie de destinaţia împrumuturilor, până la momentul formulării cererii de acordare a împrumutului.
    (2) În situaţia în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru plăţi de compensaţii ori pentru finanţarea, potrivit obligaţiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit participante, solicitarea scrisă va cuprinde următoarele elemente:
    a) data indisponibilizării depozitelor sau data adoptării de către BNR a măsurilor de rezoluţie bancară, după caz;
    b) data-limită până la care Fondul trebuie să asigure începerea plăţii compensaţiilor după indisponibilizarea depozitelor, respectiv data la care Fondul trebuie să asigure finanţarea măsurilor de rezoluţie;
    c) valoarea în lei şi/sau în valută a împrumutului solicitat de la Guvern şi destinaţia împrumutului solicitat;
    d) coordonatele contului bancar deschis pe numele Fondului în evidenţele BNR (numărul contului, codul IBAN, codul BIC), în care se solicită transferul împrumutului;
    e) persoanele împuternicite să reprezinte Fondul în această operaţiune, specimenele de semnătură, precum şi coordonatele de corespondenţă;
    f) perioada de acordare a împrumutului;
    g) structura de rambursare a valorii împrumutate (de exemplu, în rate lunare/trimestriale/anuale, egale);
    h) formularul de identificare financiară (macheta CE).

    (3) Solicitarea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de o notă de fundamentare care va cuprinde următoarele elemente:
    a) valoarea totală a sumelor pe care Fondul este obligat să le plătească deponenţilor garantaţi ai instituţiei/instituţiilor de credit la care depozitele au devenit indisponibile, pentru acoperirea plăţii compensaţiilor, respectiv valoarea estimată de BNR a sumelor necesare pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit, din resursele schemei de garantare a depozitelor bancare, potrivit legislaţiei privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii;
    b) valoarea resurselor financiare proprii (disponibile) ale schemei de garantare, inclusiv, în cazul plăţilor de compensaţii, finanţările acordate de BNR, în condiţiile art. 122^1 din Legea nr. 311/2015, respectiv suma maximă care poate fi utilizată din resursele schemei de garantare a depozitelor bancare pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie, potrivit legislaţiei privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii;
    c) suma necesar a fi împrumutată din vărsăminte din privatizare în lei şi/sau în valută şi împrumuturi de stat, după caz, de la Ministerul Finanţelor pentru plata compensaţiilor ori pentru finanţarea, potrivit obligaţiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit participante, potrivit legislaţiei privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii.


    ART. 9
    (1) În situaţia în care resursele fondului de rezoluţie bancară sunt insuficiente, Fondul, în calitate de administrator al fondului de rezoluţie bancară, solicită împrumuturi pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie bancară dispuse de BNR, iar în solicitarea scrisă se vor preciza următoarele:
    a) data la care Fondul trebuie să asigure finanţarea măsurilor de rezoluţie;
    b) valoarea în lei şi/sau în valută a împrumutului solicitat de la Guvern şi destinaţia împrumutului solicitat;
    c) coordonatele contului bancar deschis pe numele Fondului în evidenţele BNR (numărul contului, codul IBAN, codul BIC), în care se solicită transferul împrumutului;
    d) persoanele împuternicite să reprezinte Fondul în această operaţiune;
    e) perioada de acordare a împrumutului;
    f) structura de rambursare a valorii împrumutate (de exemplu, în rate lunare/trimestriale/anuale, egale);
    g) formularul de identificare financiară (macheta CE).

    (2) Solicitarea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de o notă de fundamentare care va cuprinde următoarele elemente:
    a) valoarea estimată de BNR a sumelor necesare pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit;
    b) valoarea resurselor financiare proprii (disponibile) ale fondului de rezoluţie bancară administrat de Fond;
    c) valoarea resurselor ce urmează să fie atrase prin alte mecanisme de finanţare alternative, dacă este cazul;
    d) suma necesar a fi împrumutată din vărsăminte din privatizare în lei şi/sau în valută şi împrumuturi de stat, după caz, de la Ministerul Finanţelor pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie a instituţiilor de credit participante.


    ART. 10
    Procedura pentru acordarea împrumuturilor de stat conform art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015 se realizează astfel:
    1. În urma analizei efectuate ca urmare a solicitării formulate de Fond, Ministerul Finanţelor iniţiază un memorandum care se transmite Guvernului spre aprobare în regim de urgenţă, în care este prezentată solicitarea formulată de Fond, sursa de finanţare a împrumutului, nivelul indicativ al ratei dobânzii, precum şi informaţii legate de finanţarea necesară contractată prin împrumuturi de stat, dacă este cazul.
    2. Pentru împrumutul acordat Fondului de Ministerul Finanţelor din vărsăminte din privatizare în lei şi/sau valută se aplică o rată a dobânzii, calculată ca medie aritmetică a cotaţiilor indicative oferite de un număr de 5 instituţii financiare, pentru maturitatea şi moneda împrumutului solicitat de Fond, care rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului. Cele cinci instituţii financiare sunt:
    a) pentru sumele împrumutate în lei, primii 5 dealeri primari de pe piaţa internă, iar
    b) pentru sumele împrumutate în valută, primii 3 dealeri primari de pe piaţa internă şi primele două bănci, non-dealer primari, cu care Ministerul Finanţelor colaborează în cadrul programului MTN, aşa cum rezultă din clasamentul dealerilor MTN valabil la momentul solicitării.

    3. După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, pentru împrumutul acordat din vărsăminte din privatizare în lei şi/sau valută se încheie o convenţie între Ministerul Finanţelor şi Fond, în care se stabilesc condiţiile de acordare a împrumutului, precum şi mecanismul de rambursare a împrumutului.
    4. Dobânda aferentă împrumutului se calculează prin aplicarea ratei de dobândă prevăzute la soldul împrumutului, cu convenţia „număr de zile calendaristice/360“, şi rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului.
    5. Împrumutul prevăzut la pct. 1 se poate rambursa de Fond anticipat parţial/integral, situaţie în care se încheie un act adiţional la convenţia de împrumut.
    6. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării înscrisă pe documentul original depus la registratura Ministerului Finanţelor şi în baza convenţiei de împrumut care trebuie semnată de către ambele părţi, astfel încât să se permită respectarea termenului de 5 zile, Ministerul Finanţelor virează suma solicitată în contul indicat de Fond.
    7. După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, dacă vărsămintele din privatizare sunt insuficiente, Ministerul Finanţelor lansează împrumuturi de stat şi sumele atrase vor fi subîmprumutate Fondului în baza unui acord de împrumut subsidiar încheiat între Ministerul Finanţelor şi Fond, prin care părţile convin asupra obligaţiilor şi drepturilor acestora, conform termenilor financiari ai împrumutului contractat în acest scop.
    8. Pentru subîmprumuturile acordate Fondului de Ministerul Finanţelor nu se percepe comision la fondul de risc, potrivit prevederilor art. 119^2 din Legea nr. 311/2015.


    ART. 11
    Procedura pentru garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor, conform art. 119^1 din Legea nr. 311/2015, a împrumuturilor cu caracter preventiv contractate de Fond de la instituţii de credit potrivit art. 114 lit. b^1) din aceeaşi lege se realizează astfel:
    1. Fondul transmite Ministerului Finanţelor solicitarea privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv pe care acesta urmează să îl contracteze de la o instituţie de credit potrivit art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii şi condiţiile finanţării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligaţiilor de către Fond), precum şi alte elemente specifice privind contractarea de finanţare propusă şi care va fi însoţită de:
    a) nota de fundamentare întocmită de Fond şi aprobată de BNR, privind contractarea împrumutului, scopul utilizării finanţării şi necesitatea garantării acestuia de stat;
    b) oferta de finanţare indicativă transmisă de către instituţia de credit.

    2. Ministerul Finanţelor, prin direcţia de specialitate, analizează solicitarea transmisă de către Fond privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv propus a fi contractat de la o instituţie de credit în vederea determinării oportunităţii emiterii garanţiei statului pentru susţinerea finanţării în termenii propuşi, precum şi încadrarea în plafonul de garanţii de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar. Ministerul Finanţelor poate solicita Fondului clarificări/documente suplimentare pe parcursul evaluării solicitării în vederea fundamentării deciziei.
    3. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, Ministerul Finanţelor va informa Fondul asupra acestei decizii.
    4. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, Ministerul Finanţelor întocmeşte şi prezintă spre aprobare Guvernului un memorandum prin care se solicită acordul de principiu pentru acordarea garanţiei statului, precum şi aprobarea mandatului de negociere. Memorandumul va conţine toate informaţiile privind finanţarea cu caracter preventiv propusă a fi contractată de Fond, precum şi încadrarea în plafonul garanţiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar.
    5. Ca urmare a aprobării memorandumului menţionat la pct. 4, Ministerul Finanţelor va participa alături de Fond la negocierea termenilor finanţării cu caracter preventiv propusă a fi contractată de către Fond, în termenii stabiliţi prin mandatul aprobat.
    6. După parcurgerea demersurilor prevăzute la pct. 5, Ministerul Finanţelor prezintă spre aprobare Guvernului un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.
    7. În baza memorandumului aprobat menţionat la pct. 6, direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor prezintă spre aprobare şi semnare conducerii acestui minister scrisoarea de garanţie pentru finanţarea contractată de către Fond de la instituţia de credit, în forma negociată şi acceptată de aceasta, precum şi convenţia de garantare.
    8. Convenţia de garantare se încheie între Ministerul Finanţelor, în calitate de garant, şi Fond, în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:
    a) utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin lege şi, dacă este cazul, menţionate în contractul de împrumut încheiat între Fond şi instituţia de credit;
    b) achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituţia de credit în favoarea căreia Ministerul Finanţelor a emis scrisoarea de garanţie;
    c) înştiinţarea în scris a Ministerului Finanţelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
    d) prezentarea către Ministerul Finanţelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează acesta;
    e) termenii şi condiţiile de executare a garanţiei de stat;
    f) alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanţelor.

    9. După semnarea convenţiei de garantare, Ministerul Finanţelor emite garanţia de stat şi transmite instituţiei de credit scrisoarea de garanţie, în original.


    ART. 12
    Garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor, a împrumuturilor cu caracter preventiv contractate de către Fond de la instituţii financiare internaţionale se realizează după cum urmează:
    1. Fondul transmite Ministerului Finanţelor solicitarea privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv pe care acesta urmează să îl contracteze de la o instituţie financiară internaţională potrivit art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii şi condiţiile finanţării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligaţiilor de către Fond), precum şi alte elemente specifice privind contractarea de finanţare propusă şi care va fi însoţită de nota de fundamentare întocmită de Fond şi aprobată de BNR, privind contractarea împrumutului, scopul utilizării finanţării şi necesitatea garantării acestuia de către stat.
    2. Ministerul Finanţelor analizează solicitarea primită din punctul de vedere al oportunităţii emiterii garanţiei statului pentru susţinerea finanţării în termenii propuşi, precum şi a încadrării în plafonul garanţiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar.
    3. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, Ministerul Finanţelor va informa în mod corespunzător Fondul.
    4. În situaţia în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanţelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanţiei statului pentru finanţarea propusă de către Fond, întocmeşte şi supune aprobării Guvernului şi Preşedintelui României, după caz, un memorandum cu tema: Acord de principiu privind acordarea garanţiei statului şi aprobarea mandatului de negociere.
    5. Memorandumul va conţine toate informaţiile cu privire la:
    a) fundamentarea necesităţii adoptării acestei măsuri de sprijin din partea statului şi scopul utilizării finanţării, precum şi încadrarea în plafonul garanţiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar;
    b) mandatul de negociere, care va conţine principalele elemente tehnice şi financiare propuse de instituţia financiară internaţională, precum şi propunerile de negociere.

    6. Ministerul Finanţelor va participa alături de Fond la negocierea documentului juridic care guvernează garanţia, în conformitate cu mandatul aprobat. În cazul în care procedura instituţiei financiare internaţionale prevede semnarea unei minute a negocierilor, aceasta va fi semnată de reprezentantul Ministerului Finanţelor care conduce delegaţia română.
    7. După negocierea documentului juridic care guvernează garanţia prevăzut la pct. 6, Ministerul Finanţelor iniţiază un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanţia. Memorandumul se supune aprobării Guvernului şi Preşedintelui României.
    8. În baza aprobării memorandumului prevăzut la pct. 7 de către Guvern şi Preşedintele României, dacă instituţia financiară internaţională solicită în mod expres, Ministerul Finanţelor solicită Ministerului Afacerilor Externe emiterea deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanţia de către reprezentantul autorizat al României.
    9. În mod excepţional, datorită urgenţei semnării documentului juridic ce guvernează garanţia şi numai dacă există suficiente elemente să se considere că textul convenit sau adoptat al acestuia nu va conţine diferenţe substanţiale de fond faţă de propunerea de text a părţii române, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii şi semnării, care va fi supus aprobării Guvernului şi Preşedintelui României.
    10. Documentul juridic ce guvernează garanţia, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ conform legislaţiei în vigoare privind datoria publică. Traducerea autorizată a documentului juridic ce guvernează garanţia va fi efectuată de către o firmă autorizată, angajată de Ministerul Finanţelor conform legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice.
    11. Aplicarea prezentei proceduri se face cu luarea în considerare a specificului finanţatorului extern şi/sau al documentelor care guvernează garanţia. În cazul în care documentul juridic ce guvernează garanţia este guvernat de dreptul internaţional public, în înţelesul Legii nr. 590/2003 privind tratatele, se aplică procedura prevăzută de această lege.
    12. După ratificarea/aprobarea documentului juridic conform pct. 10, Ministerul Finanţelor încheie cu Fondul o convenţie de garantare, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în aplicarea prevederilor documentului juridic care guvernează garanţia. Semnarea convenţiei de garantare se va face de către reprezentanţii celor două instituţii, autorizaţi în acest sens, în termen de 30 de zile de la data publicării actului normativ prevăzut la pct. 10 în Monitorul Oficial al României, Partea I, dar, în orice caz, înainte de efectuarea primei trageri din cadrul împrumutului garantat.
    13. Convenţia de garantare încheiată între Ministerul Finanţelor, în calitate de garant, şi Fond, în calitate de garantat, cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, potrivit legii de aprobare a documentului juridic care guvernează garanţia emisă, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:
    a) utilizarea împrumutului garantat de stat numai pentru destinaţiile stabilite prin lege şi, dacă este cazul, menţionate în acordul de împrumut încheiat între Fond şi instituţia financiară internaţională;
    b) achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituţia financiară internaţională în favoarea căreia Ministerul Finanţelor a emis garanţia;
    c) înştiinţarea în scris a Ministerului Finanţelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
    d) prezentarea către Ministerul Finanţelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează acesta;
    e) termenii şi condiţiile de executare a garanţiei de stat;
    f) alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanţelor.

    14. Clauzele convenţiei de garantare se adaptează în funcţie de prevederile documentului juridic care guvernează derularea garanţiei şi, respectiv, a împrumutului.



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016