Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 ianuarie 2025  de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 28 ianuarie 2025 de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 257 din 25 martie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 22/487/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 25 martie 2025.
──────────
    ART. 1
    Activitatea de control cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), reglementată prin Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) 1.306/2013, denumită în continuare control ex-post, se efectuează de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structura de control ex-post, şi de Autoritatea Vamală Română.

    ART. 2
    Organele de control definite la art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, sunt:
    a) personalul cu atribuţii stabilite prin fişa postului de efectuare a controlului ex-post din cadrul structurii de control ex-post - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care efectuează controlul ex-post pentru intervenţiile ce intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia restituţiilor la export;
    b) personalul cu atribuţii stabilite prin fişa postului de efectuare a controlului ex-post din cadrul Autorităţii Vamale Române şi din cadrul structurilor de control ulterior de la nivel regional, care efectuează controlul ex-post pentru restituţiile la export ce intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului.


    ART. 3
    Personalul structurii de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are competenţa de control pe întreg teritoriul României.

    ART. 4
    (1) Organul de control din cadrul Direcţiei generale coordonare control vamal are competenţă pe întreg teritoriul României, iar structurile corespondente din cadrul direcţiilor regionale vamale au competenţă teritorială stabilită de Autoritatea Vamală Română.
    (2) Organele de control din cadrul direcţiilor regionale vamale pot efectua controale ex-post şi în afara razei teritoriale de competenţă, din dispoziţia directorului general al Direcţiei generale coordonare control vamal sau în baza unei cereri motivate a şefului de serviciu ori a directorului direcţiei regionale vamale, aprobată de directorul general al Direcţiei generale coordonare control vamal.

    ART. 5
    Autoritatea Vamală Română răspunde pentru eficienţa, eficacitatea şi corectitudinea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la art. 4 lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare.

    ART. 6
    Activitatea de efectuare a controlului ex-post se organizează şi se desfăşoară în baza unui program anual.

    ART. 7
    Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale elaborează şi transmite programul de control anual Comisiei Europene, înaintea datei de 15 aprilie.

    ART. 8
    Programul de control anual este pus în aplicare în conformitate cu titlul IV - Sisteme de control şi sancţiuni, capitolul III - Verificarea tranzacţiilor din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului.

    ART. 9
    Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite Autorităţii Vamale Române anual, după data de 1 iulie, lista întreprinderilor care vor fi supuse controlului ex-post şi toate informaţiile necesare pentru efectuarea controalelor ex-post.

    ART. 10
    Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale poate solicita Autorităţii Vamale Române informaţii cu privire la derularea controalelor ex-post, în conformitate cu art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare.

    ART. 11
    Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are responsabilitatea, în conformitate cu prevederile titlului IV - Sisteme de control şi sancţiuni, capitolul III - Verificarea tranzacţiilor din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului, de a supraveghea pregătirea organelor de control, pregătire care le permite să dobândească cunoştinţe suficiente în vederea îndeplinirii sarcinilor lor.

    ART. 12
    În cadrul activităţilor de pregătire a acţiunilor de control ex-post, echipa de control poate solicita informaţii de la alte instituţii şi autorităţi naţionale.

    ART. 13
    (1) Echipa de control ex-post este formată din minimum două persoane şi este propusă de şeful organului de control şi aprobată de conducătorul structurii în subordinea căreia se află acesta.
    (2) Echipele de control ex-post, în funcţie de resursele umane disponibile, sunt constituite astfel încât o întreprindere să nu fie, de regulă, controlată de două ori consecutiv într-o perioadă de 3 ani de control ex-post de aceeaşi echipă de control.

    ART. 14
    Înainte de începerea controlului, membrii echipei de control analizează datele existente în baza de date naţională, regională şi le corelează cu celelalte informaţii disponibile referitoare la activitatea întreprinderii ce urmează să fie controlată. De asemenea, sunt studiate regulamentele comunitare şi dispoziţiile legale aplicabile pentru care întreprinderile sunt controlate.

    ART. 15
    Controalele ex-post se execută în baza ordinului de control, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, semnat de conducătorul structurii în subordinea căreia se află organul de control, potrivit competenţelor.

    ART. 16
    Controalele ex-post se realizează cu înştiinţarea prealabilă a întreprinderii supuse controlului, cu scopul de a nu îi perturba activitatea curentă şi pentru ca aceasta să fie în măsură de a pune la dispoziţie membrilor echipei de control un spaţiu adecvat şi documentele comerciale, aşa cum sunt definite în Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului, de a permite accesul în locurile de depozitare a produselor, în spaţiile de producţie şi în alte încăperi ale întreprinderii, asigurând prezenţa persoanelor competente să pună la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la operaţiunile controlate.

    ART. 17
    (1) Înştiinţarea prealabilă a întreprinderii se realizează prin comunicarea în scris, cu 15 zile calendaristice înainte de iniţierea controlului ex-post programat, a unei notificări de control ex-post, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
    (2) Notificarea de control ex-post poate fi înmânată întreprinderii de către echipa de control sau poate fi transmisă prin poştă, fax sau e-mail.

    ART. 18
    Întreprinderea în cauză poate solicita, în scris, în termen de 5 zile calendaristice de la primire, amânarea datei de începere a controlului, o singură dată, pentru motive justificate. Amânarea nu poate depăşi 30 de zile calendaristice.

    ART. 19
    Confirmarea de primire a notificării de control ex-post se efectuează de întreprindere în termen de 5 zile calendaristice de la primire, fiind înmânată organului de control sau transmisă prin poştă, fax sau la e-mailul de la care a fost primită.

    ART. 20
    Selectarea operaţiunilor care vor face obiectul controlului se realizează prin utilizarea analizei de risc propuse de structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi aprobate de Comisia Europeană, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului.

    ART. 21
    La începerea oricărei acţiuni de control ex-post, membrii echipei de control sunt obligaţi să prezinte reprezentantului întreprinderii controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control, după care se vor înregistra în registrul unic de control, acolo unde acesta este ţinut.

    ART. 22
    Controalele ex-post se realizează, de regulă, la sediul social, sediul central sau sediul permanent din România ori la domiciliul fiscal declarat al persoanei juridice şi, în funcţie de necesităţi, se poate extinde şi la punctele de lucru, locurile ori spaţiile de depozitare a produselor.

    ART. 23
    În cazul în care, pentru realizarea controlului, echipa de control apreciază că este necesară numai analizarea documentelor comerciale, nu există un spaţiu adecvat pentru efectuarea controlului ex-post sau din alte cauze obiective, activitatea se desfăşoară la sediul organului de control.

    ART. 24
    Acţiunile de control pentru realizarea controlului ex-post se desfăşoară, de regulă, în timpul programului de lucru al întreprinderilor. Controlul se poate desfăşura şi în afara programului de lucru, cu acordul scris al reprezentanţilor acestora şi cu aprobarea şefului organului de control.

    ART. 25
    Pe parcursul efectuării controlului ex-post, membrii echipei de control pot extinde controlul la persoanele fizice sau juridice, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului. Pentru efectuarea acestor controale se vor emite alte ordine de control ex-post.

    ART. 26
    Organul de control are dreptul să reţină documente comerciale în conformitate cu art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare. La reţinerea/restituirea documentelor comerciale se întocmeşte procesul-verbal de predare-primire de înscrisuri, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.

    ART. 27
    (1) Pentru clarificarea informaţiilor cuprinse în documentele comerciale, membrii echipei de control pot solicita oricărei persoane care are legătură directă sau indirectă cu operaţiunile din sistemul de finanţare prin FEGA controlate sau care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea note explicative conform modelului prezentat în anexa nr. 4, sub formă de întrebări care să fie utilizate la finalizarea controlului ex-post. Membrii echipei de control vor analiza răspunsurile primite, iar concluziile desprinse vor fi avute în vedere la fundamentarea constatărilor controlului ex-post.
    (2) Dacă cei în cauză refuză să dea notă explicativă sau să răspundă la unele întrebări, membrii echipei de control vor formula întrebările printr-o adresă scrisă, stabilind un termen de până la 3 zile lucrătoare de primire a răspunsului.
    (3) În cazul în care nu se primeşte răspuns în termenul stabilit, membrii echipei de control consemnează refuzul în procesul-verbal de control, anexează o copie de pe adresă la acesta şi aplică sancţiunile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare.

    ART. 28
    În cazuri temeinic justificate, determinate de necesitatea unor constatări la punctele de lucru sau la spaţiile de depozitare a produselor situate în raza de competenţă a altei direcţii regionale vamale, membrii echipei de control pot solicita delegarea de competenţe.

    ART. 29
    Controlul ex-post poate fi suspendat dacă:
    a) obţinerea dovezilor de către echipa de control nu este posibilă în termenul stabilit cu întreprinderea, până la obţinerea acestora, cu excepţia adreselor din străinătate;
    b) controlul este extins la terţi, până la finalizarea acestuia;
    c) este necesară obţinerea informaţiilor de la alte state membre, până la obţinerea acestora;
    d) este necesară obţinerea informaţiilor din ţări terţe, până la obţinerea acestora;
    e) există verificări realizate de organele judiciare, până la finalizarea acestora.


    ART. 30
    În cazurile temeinic justificate, în care pentru finalizarea controlului ex-post sunt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte state membre, membrii echipei de control pot propune iniţierea unei cereri de asistenţă, în baza Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului, prin structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    ART. 31
    (1) În cazurile temeinic justificate, în care pentru finalizarea controlului ex-post sunt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la ţări terţe, membrii echipei de control pot propune iniţierea unei solicitări de informaţii, prin structura de control ex-post către Departamentul pentru luptă antifraudă.
    (2) În cazurile temeinic justificate, în care pentru finalizarea controlului ex-post sunt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, membrii echipei de control din cadrul Autorităţii Vamale Române pot propune iniţierea unei cereri de asistenţă în baza acordurilor şi convenţiilor de cooperare vamală.

    ART. 32
    Documentele obţinute în urma cererilor de asistenţă reciprocă pot constitui mijloace de probă pentru determinarea stării de fapt.

    ART. 33
    În cazul în care echipa de control ex-post din cadrul Autorităţii Vamale Române constată încălcări ale reglementărilor vamale, aceasta îl informează, în scris, pe şeful organului de control.

    ART. 34
    Organele de control întocmesc, de regulă, următoarele acte de control:
    a) proces-verbal de control ex-post;
    b) proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor;
    c) raport de control ex-post.


    ART. 35
    (1) Procesul-verbal de control ex-post este semnat de către organul de control şi de reprezentantul legal al întreprinderii. Conţinutul orientativ al procesului-verbal de control ex-post este prevăzut în anexa nr. 5.
    (2) Procesul-verbal de control ex-post trebuie să cuprindă motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte constatările.
    (3) Constatările din procesul-verbal de control ex-post trebuie să fie proprii organelor de control, bazate pe date şi documente expuse clar şi precis, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale neconcludente, care încarcă nejustificat conţinutul acestuia.
    (4) Procesul-verbal de control ex-post, semnat de organul de control şi de reprezentanţii legali ai întreprinderii controlate ori numai de organul de control, se înregistrează la registratura organului de control. Procesul-verbal de control ex-post este comunicat întreprinderii controlate.

    ART. 36
    La finalizarea controlului, reprezentantul legal al întreprinderii are obligaţia să dea o declaraţie scrisă pe propria răspundere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6, din care să rezulte că au fost puse la dispoziţia membrilor echipei de control toate documentele şi informaţiile solicitate care au legătură cu obiectul controlului. În declaraţie se va menţiona şi faptul că au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de reprezentantul legal al întreprinderii.

    ART. 37
    Procesul-verbal de control ex-post se încheie în două exemplare originale, dintre care unul este luat de echipa de control şi unul este comunicat întreprinderii.

    ART. 38
    Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se încheie de către organele de control pentru faptele care constituie contravenţii conform Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, iar contravenţiilor constatate le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 39
    Agenţii constatatori din cadrul Autorităţii Vamale Române utilizează formularul „Proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor“, în vigoare la data aplicării contravenţiei, aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Vamale Române.

    ART. 40
    Persoanele din cadrul structurii de control ex-post care au şi rol de agenţi constatatori utilizează formularul „Proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor“, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7.

    ART. 41
    (1) Raportul de control ex-post se întocmeşte la finalizarea controlului şi se semnează de către membrii echipei de control, este avizat de către şefii ierarhici ai echipei de control şi aprobat de conducătorul structurii în subordinea căreia este acesta.
    (2) Modelul raportului de control ex-post este prevăzut în anexa nr. 8.

    ART. 42
    Raportul de control ex-post trebuie să cuprindă datele generale despre întreprinderea controlată, analiza de risc cu privire la tranzacţiile selectate, motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte constatările şi măsurile dispuse de organul de control.

    ART. 43
    Raportul de control ex-post se întocmeşte într-un singur exemplar.

    ART. 44
    La raportul de control ex-post se vor anexa copii ale listelor de verificare, documentele relevante care susţin constatările şi concluziile raportului de control.

    ART. 45
    Raportul de control ex-post, împreună cu anexele şi cu celelalte documente referitoare la controlul efectuat, se înregistrează în mod obligatoriu la registratura organului de control din care face parte echipa de control.

    ART. 46
    Organele de control ale Autorităţii Vamale Române au obligaţia de a transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - structurii de control ex-post dosarul de control ex-post, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea controlului.

    ART. 47
    Dosarul de control ex-post transmis de Autoritatea Vamală Română către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - structura de control ex-post va cuprinde următoarele documente:
    a) ordinul de control ex-post;
    b) notificarea de control ex-post;
    c) adresa de răspuns la notificare;
    d) corespondenţa cu instituţiile care au furnizat informaţii cu privire la operaţiunile supuse controlului;
    e) procesul-verbal de predare-primire de înscrisuri;
    f) procesul-verbal de control ex-post;
    g) copie a procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor;
    h) declaraţia reprezentantului întreprinderii controlate;
    i) raportul de control ex-post cu anexe;
    j) note explicative;
    k) opisul documentelor din dosar.


    ART. 48
    La sediul organului de control se păstrează un exemplar al dosarului de control ex-post, care conţine copii ale documentelor menţionate la art. 47 şi fişele de control întocmite de membrii echipei de control.

    ART. 49
    Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - structura de control ex-post analizează documentele cuprinse în dosarul de control transmis de organul de control şi, în cazul în care constată deficienţe, poate solicita, motivat, completarea dosarului de control, precum şi refacerea raportului de control.

    ART. 50
    Rapoartele de control ex-post aferente controalelor realizate la întreprinderile care fac obiectul controlului vor fi transmise, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea acestora, de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - structura de control ex-post la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi, după caz, extrase din acestea către alte autorităţi.

    ART. 51
    Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1

    la normele metodologice
    Direcţia ...........................
    Serviciul/Biroul/Compartimentul ...................*)
       *) Se înscrie, după caz, serviciul/biroul/compartimentul corpului de control ex-post.

    Nr. ......................./zz.ll.aa
    Se aprobă.
    Funcţia,
    numele şi prenumele
    .......................


    ORDIN
    de control ex-post
    Nr. ......./..................
    Controlorii**):
      **) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul legitimaţiei de serviciu sau al actului de identitate.
    .....................................................
    .....................................................
    .....................................................
    sunt autorizaţi să efectueze***):
     ***) Se înscriu obiectivele controlului ex-post, precum şi temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul ex-post.
    .....................................................
    .....................................................
    .....................................................

    la:
    .....................................................
    .....................................................
    .....(denumirea, adresa şi codul de identificare fiscală)......


    Data începerii controlului ex-post ...........................
    Data planificată de finalizare a controlului ex-post ...................
    Echipa de control se deplasează cu****) ..........(semnătura şi ştampila autorizată)...........
    ****) În cazul în care pe timpul executării controlului ex-post se utilizează mijloace de transport, acestea vor fi menţionate în ordinul de control ex-post.


    ANEXA 2

    la normele metodologice
    SIGLA ORGANULUI DE CONTROL EX-POST*)
    *) Se va menţiona instituţia din care face parte organul de control.

    Direcţia ...........................
    Serviciul/Biroul/Compartimentul ...................
    Nr. ......................./zz.ll.aa
    NOTIFICARE
    de control ex-post
    Denumirea întreprinderii/persoanei controlate: ................, codul de identificare fiscală/CNP ..............., domiciliul fiscal: localitatea ..........., bd./str. ................ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ............., codul poştal .............
    Domnului/Doamnei administrator/director general
    Prin prezenta notificare vă informăm că începând cu data de ......... veţi face obiectul controlului ex-post, având ca scop ...........
    Efectuarea controlului ex-post se realizează pentru:
    a) intervenţia ...............................................................;
    b) suma de ........ lei primită/plătită din Fondul European de Garantare Agricolă;
    c) anul financiar 16.10.20......-15.10.20........ .

    Pentru buna desfăşurare a controlului ex-post, vă rugăm ca reprezentantul legal al întreprinderii şi/sau altă persoană împuternicită a reprezenta întreprinderea să fie prezenţi/ă la sediu începând cu data de ....................., ora ..........., şi, de asemenea, vă rugăm să pregătiţi, pentru a fi puse la dispoziţia echipei de control, următoarele documente:
    .....................................................

    În măsura în care contabilitatea dumneavoastră este informatizată, urmează să asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cărora s-au întocmit.
    Controlul ex-post se va desfăşura cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, şi ale altor reglementări legale în materie.
    Menţionăm că aveţi posibilitatea de a solicita o singură dată amânarea datei de începere a controlului ex-post, pentru motive justificate. Amânarea nu poate depăşi 30 de zile calendaristice.
    De asemenea, menţionăm că aveţi obligaţia ca, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea prezentei notificări, să ne transmiteţi o adresă de răspuns în care să ne precizaţi:
    a) datele de contact ale reprezentantului întreprinderii;
    b) adresa unde va avea loc controlul documentelor solicitate;
    c) natura locului în care se va desfăşura controlul ex-post, în vederea stabilirii programului de lucru al echipei de control;
    d) acceptul datei de începere a controlului ex-post, propusă de echipa de control.

    Prezenta notificare de control ex-post a fost emisă în baza .............................
    Vă asigurăm de întreaga noastră colaborare pe parcursul desfăşurării controlului ex-post.
    Echipa de control formată din:
    .....................................................
    .......(Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul legitimaţiei de serviciu sau al actului de identitate.)........

    Persoana de contact: .................... Telefon: ......................
    Şeful structurii organului de control,
    ................................................
             (funcţia, numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
    Instrucţiuni de completare şi utilizare a
    formularului „Notificare de control ex-post“
    Reprezintă documentul prin care organele de control înştiinţează întreprinderea în legătură cu controlul ex-post care urmează să se efectueze la aceasta. În notificarea de control ex-post se vor menţiona: intervenţia, suma primită sau plătită care face obiectul controlului, precum şi perioada supusă controlului.
    Se întocmeşte de organul de control şi se transmite întreprinderii care urmează să facă obiectul unui control ex-post, de regulă, cu 15 zile calendaristice înainte de începerea efectuării acestuia.
    Notificarea de control ex-post se întocmeşte de echipa care va efectua controlul, se avizează de şefii organului de control şi se semnează de către şeful structurii în subordinea căruia se află organul de control, potrivit competenţelor.
    Se întocmeşte în două exemplare originale, dintre care:
    - exemplarul 1 se va trimite întreprinderii prin oricare dintre următoarele mijloace de comunicare: poştă cu confirmare de primire, înmânare directă cu semnătură şi data de primire pe exemplarul 2 sau e-mail;
    – exemplarul 2 va fi reţinut de echipa care va efectua controlul ex-post, urmând a fi anexat la procesul-verbal de control.


    ANEXA 3

    la normele metodologice
    Direcţia ...........................
    Serviciul/Biroul/Compartimentul ...................
    Nr. ......................./zz.ll.aa
    PROCES-VERBAL
    de predare-primire de înscrisuri
    (încheiat la data de ....../....../......)
    Întreprinderea ................, având funcţia de ................... în cadrul .......... Ministerul/Agenţia/Direcţia .......... Serviciul/Biroul/Compartimentul ..............., în baza .......(baza legală)..........., a legitimaţiilor de serviciu nr. ................ şi a Ordinului de control nr. .............../........., astăzi, ................., în prezenţa ......................., având funcţia de .................. la ..............., legitimaţi cu BI/CI/paşaportul seria .......... nr. ........, eliberat/eliberată de ............. la data de ................, cu domiciliul în localitatea ................, bd./str. ............ nr. ........, bl. ......., sc. ......., et. ...., ap. ....., judeţul .............., am ridicat/restituit de la/la .......................... în prezenţa ................*), următoarele (documente, înscrisuri etc.): .........................
    *) Denumirea întreprinderii, domiciliul fiscal, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, după caz.

    Menţionăm că pentru documentele ridicate s-au lăsat copii certificate de echipa de control şi un reprezentant legal al întreprinderii.
    Prezentul proces-verbal, înregistrat la persoana controlată cu nr. ............ din ............, s-a încheiat în două exemplare, dintre care unul a fost lăsat la contribuabil, iar unul a fost luat de membrii echipei de control ex-post.

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Echipa de control ex-post, │Reprezentantul întreprinderii, │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│............................................................................................│............................................................................................│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│(numele, prenumele, semnătura şi ştampila) │(numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila) │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

    Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului
    „Proces-verbal de predare-primire de înscrisuri“
    Se completează de echipa de control ex-post cu ocazia ridicării/restituirii de documente. Se înscriu numele şi prenumele membrilor echipei de control, funcţia şi numărul legitimaţiei.
    "documente/înscrisuri": se vor descrie pe scurt documentele ridicate/restituite, prin prezentarea următoarelor date: tipul, seria, numărul, conţinutul, numărul de file, registrele, carnetele, bucăţi etc.
    Documentele sau actele se anexează în original în ipoteza în care sunt fictive sau falsificate, precum şi când există indicii că s-ar urmări sustragerea sau distrugerea lor de cei interesaţi. În acest caz se lasă contribuabilului controlat copii confirmate de un reprezentant legal al acestuia şi de echipa de control ex-post.
    Se completează în două exemplare, dintre care un exemplar pentru echipa de control şi un exemplar pentru întreprinderea controlată.

    ANEXA 4

    la normele metodologice
    Antet
    Datele de identificare ale întreprinderii
    Nr. ......................./zz.ll.aa
    NOTĂ EXPLICATIVĂ
    Subsemnatul/Subsemnata, ............., având calitatea de ............ la ........... de la data de ...../....../......, domiciliat/domiciliată în ............., judeţul/sectorul ................., bd./str. ............. nr. .........., bl. ..., sc. ...., et. ...., ap. ..., telefon .................., legitimat/legitimată cu BI/CI/paşaportul seria ......... nr. ........., eliberat/eliberată de ............ la data de ....../....../....., CNP .............., la întrebările puse de ........................, având funcţia de .................. în cadrul ...................., în baza ................., dau următoarele explicaţii:
    1. Întrebare:
    .....................................................

    1. Răspuns:
    .....................................................

    2. Întrebare:
    .....................................................

    2. Răspuns:
    .....................................................

    3. Dacă mai aveţi ceva de adăugat: ...............................

    Data şi semnătura
    ..............................

    Dată în faţa noastră
    Echipa de control ex-post,
    ...............................................
    (numele, prenumele, numărul legitimaţiei, semnătura şi ştampila)


    Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului „Notă explicativă“
    Reprezintă documentul prin care organele de control ex-post pot solicita explicaţii scrise reprezentantului sau oricărui angajat al întreprinderii, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea întreprinderii, ce pot influenţa controlul ex-post. Solicitarea de explicaţii scrise se va face în timpul controlului ex-post, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clasificarea şi definitivarea constatărilor privind situaţia de fapt a întreprinderilor.
    Întrebările vor fi formulate în mod clar, concis şi concret, pentru a crea posibilitatea unor răspunsuri la obiect.
    În cazul în care persoana în cauză refuză să răspundă la întrebări, echipa de control ex-post va transmite întrebările printr-o adresă scrisă, înregistrată la întreprindere, stabilind un termen util de cel puţin 5 zile lucrătoare pentru formularea răspunsului.
    În toate cazurile, explicaţiile la întrebările puse de echipa de control ex-post se vor da în scris prin completarea formularului „Notă explicativă“.
    Refuzul de a răspunde la întrebări va fi consemnat în procesul-verbal de control ex-post, anexându-se o copie după adresa de comunicare.
    Nota explicativă se întocmeşte în două exemplare, dintre care:
    - exemplarul 1 va fi anexat la procesul-verbal de control ex-post;
    – exemplarul 2 va rămâne la persoana care a dat explicaţii.


    ANEXA 5

    la normele metodologice
    Direcţia ..........................
    Serviciul/Biroul/Compartimentul ...................
    Seria ........./20…
    Nr. ..................
    PROCES-VERBAL
    de control ex-post
    încheiat astăzi (ziua ....... luna ...... anul ......)
    Subsemnaţii, ........................., funcţie de conducere/consilieri/inspectori în cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale/Autorităţii Vamale Române - Direcţia ......................... - Serviciul/Biroul ..............., în baza Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a Ordinului de control ex-post nr. ............. din ........., am efectuat în perioada ............... controlul ............(denumirea exactă a măsurii/intervenţiei controlate şi perioada supusă verificării).................. la ......(denumirea întreprinderii, fără prescurtări)...... din .......(domiciliul/sediul social, domiciliul fiscal)........... înmatriculată la registrul comerţului cu nr. ............., codul unic de înregistrare nr. .................. sau codul de identificare fiscală nr. ................, având ca obiect de activitate ..................... .
    Întreprinderea este reprezentată de ................(numele, prenumele şi funcţia)................... .
    Din controlul efectuat au rezultat constatările înscrise mai jos (ordinea în care se redau datele şi elementele legate de fiecare constatare):
    - dispoziţiile legale aplicabile măsurii/intervenţiei controlate încălcate (numărul, data, articolul şi alineatul);
    – conţinutul constatării (concret, clar şi precis);
    – recomandări privind îmbunătăţirea activităţii întreprinderii.

    La terminarea controlului, conform Declaraţiei-anexă nr. ........, au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţia organelor de control.
    Procesul-verbal s-a întocmit în 3 exemplare, dintre care un exemplar, înregistrat cu nr. ............... din .........., a fost lăsat întreprinderii verificate, iar celelalte două exemplare au fost luate de echipa de control ex-post.
    La procesul-verbal de control se anexează următoarele:
    - anexa nr. 1, reprezentând ..............., ce conţine ............. file.
    – ..................................................


┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Organul de control, │Reprezentantul legal al întreprinderii controlate, │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│...................................................................................................│...................................................................................................│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila) │(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila) │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│...................................................................................................│ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila) │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


    ANEXA 6

    la normele metodologice
    Antet
    Datele de identificare ale întreprinderii
    Nr. ......................./zz.ll.aa
    DECLARAŢIE
    Subsemnatul/Subsemnata, ................., domiciliat/domiciliată în localitatea .............., bd./str. .............. nr. ..., bl. ...., sc. ..., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ...................., CNP ............, posesor/posesoare al/a CI/BI/paşaportului seria ......... nr. .............., eliberată/eliberat de .............. la data de ........., în calitate de administrator/împuternicit legal al ............., cu domiciliul fiscal în localitatea ....................., bd./str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ..................., cod de identificare fiscală .........., declar pe propria răspundere, în baza art. .... din ..................., sub sancţiunea faptei de fals în declaraţii, prevăzută de Codul penal, următoarele:
    1. am pus la dispoziţia echipei de control ex-post toate documentele şi informaţiile solicitate pentru desfăşurarea controlului ex-post şi răspund de exactitatea, realitatea şi legalitatea acestora;
    2. documentele puse la dispoziţia echipei de control ex-post au fost restituite în totalitate la finalizarea controlului ex-post;
    3. alte aspecte de declarat:
    .....................................................
    .....................................................
    .....................................................


    Drept care am dat prezenta declaraţie, întocmită în două exemplare, dintre care un exemplar a rămas în posesia mea şi un exemplar a fost predat echipei de control ex-post.
    Data .......................
    ..................................................
       (numele, prenumele şi semnătura)

    Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului „Declaraţie“
    Se întocmeşte şi se semnează de către reprezentantul legal al întreprinderii, la finalizarea controlului ex-post, în baza art. .... din ...................... .
    Persoana care dă prezenta declaraţie poate accepta sau nu elementele din declaraţie care sunt prevăzute la pct. 1 şi 2.
    La pct. 3 poate declara orice alte aspecte în legătură cu obiectul controlului ex-post.
    Se întocmeşte în două exemplare, dintre care:
    - exemplarul 1 va fi anexat la procesul-verbal de control;
    – exemplarul 2 va rămâne la întreprindere.


    ANEXA 7

    la normele metodologice

┌─────────────────────────────────┬───────────────────┐
│MINISTERUL AGRICULTURII ŞI │ │
│DEZVOLTĂRII RURALE │ │
│Direcţia generală │ │
│..................*) │Seria │
│Serviciul/Biroul/ │................. │
│Compartimentul...................│Nr. │
│Bd. Carol I nr. 2-4, Bucureşti, │...................│
│cod 030163 │ │
│Telefon: (004) 021.30.72.353 │ │
│E-mail: corp.control@madr.ro │ │
├─────────────────────────────────┼───────────────────┤
│ │ │
├─────────────────────────────────┼───────────────────┤
│Regim special │ │
│Ex. ........... │ │
└─────────────────────────────────┴───────────────────┘

    *) Se va menţiona direcţia generală din care face parte agentul constatator.
    PROCES-VERBAL
    de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
    încheiat astăzi, ...... luna .............. anul .........,
    în localitatea .................., judeţul/sectorul ............
    Subsemnatul/Subsemnaţii, ................., având funcţia/funcţiile de .................... la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ......(numele structurii în care este organizat controlul ex-post)......., în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, în baza Ordinului de control .................... şi a legitimaţiilor de control cu numerele ................, eliberate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
    în urma controlului efectuat în ziua ....... luna ...... anul ......, ora ......., la ................ din ................., str. ................. nr. .........., bl. .........., sc. ........., et. ..........., ap. ........, sectorul/judeţul .................., cod de identificare fiscală/CNP ..................., am constatat: la data(ele) de mai jos au fost săvârşite următoarele fapte:
    1. ................................................
    2. ................................................
    3. ................................................

    Faptele de mai sus constituie contravenţii prevăzute la:
    1. art. ..... alin. ...... lit. .......... din ................;
    2. art. ..... alin. ...... lit. .......... din ................;
    3. art. ..... alin. ...... lit. .......... din ................ .

    De săvârşirea acestor fapte se face vinovat contravenientul:
    a) persoana fizică .............., născut(ă) la data de ........... în localitatea ............, judeţul ........., fiul lui ......... şi al ..........., domiciliat(ă) în oraşul (comuna) ..........., str. ............ nr. ...., bl. ......, sc. ....., ap. ......, judeţul .........., legitimat(ă) cu BI/CI/paşaportul seria ......... nr. .........., CNP ......................, emis(ă) de .......... la data de ..............;
    b) persoana juridică ................., cu sediul în oraşul (comuna) ......................., str. ............... nr. ........, bl. ...., sc. ......., ap. ......, judeţul .................., înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului ................ cu nr. ..............., cu cod unic de înregistrare ...................., reprezentată prin ....................., în calitate de ............., născut(ă) la data de ........... în localitatea ................, judeţul ..................., fiul lui ......................... şi al ............, domiciliat(ă) în oraşul (comuna) .................., str. ..................... nr. ......, bl. ....., sc. ....., ap. ...., judeţul ......................, legitimat(ă) cu BI/CI/paşaportul seria .......... nr. .........., CNP ..................., emis(ă) de ....................... la data de .................;
    c) pentru contravenientul: cetăţean străin sau cetăţean român cu domiciliul în străinătate se completează: paşaport seria ....... nr. ................, statul emitent ..............., data eliberării ................. .

    Faţă de contravenţiile săvârşite se aplică următoarele sancţiuni:
    Contravenientul .......................... se amendează cu:
    1. ............. lei, conform art. ........ alin. ........... lit. ............. din ...................;
    2. ............. lei, conform art. ........ alin. ........... lit. ............. din ...................;
    3. ............. lei, conform art. ........ alin. ........... lit. ............. din ..................,

    în sumă totală de ............. lei.

    Amenda în sumă de .............. lei se va achita în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării în contul nr. ............... deschis la Trezoreria ...................... .
    În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravenientul poate achita pe loc sau în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ, respectiv suma de .................. (................................) lei, iar o copie de pe chitanţă se va depune de contravenient sau se va transmite prin poştă, recomandat, în temeiul menţionat, la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din bd. Carol I nr. 2-4, Bucureşti, cod poştal 030163.
    Dovada plăţii va fi prezentată în termen de 15 zile la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în acest fel orice urmărire încetând. În caz contrar se va proceda la executarea silită conform prevederilor legale.
    În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva prezentului proces-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării.
    Plângerea se depune şi se soluţionează în baza competenţei alternative la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia ori la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau sediul contravenientul.
    Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, dintre care exemplarul 2 s-a înmânat contravenientului astăzi, ............, sau se va comunica acestuia în cel mult o lună de la data încheierii.
    Menţiuni ale contravenientului:
    ................................................
    ................................................

    Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, fapt atestat de martorul ................, domiciliat în .................., str. ...................... nr. ......, bl. ...., judeţul ............., BI/CI seria .......... nr. ........, emis(ă) de .........., CNP ................... .
    Nu a fost de faţă niciun martor, deoarece .................. .

┌────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Agentul(agenţii) constatator(i), │Contravenient, │Martor(i), │
├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│........................................│Am luat cunoştinţă. │........................................│
├────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│........................................│........................................│........................................│
└────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘

    NOTĂ:
    În cazul în care, la unele rubrici, spaţiul alocat este insuficient se continuă scrierea separat, în trei exemplare semnate de toate părţile pe fiecare pagină, aceasta constituind anexă, parte integrantă a prezentului proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.

    Înştiinţare de plată
    Amenda se achită la centrele special amenajate ale Trezoreriei Finanţelor Publice. O copie de pe chitanţă se predă de către contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă organului din care acesta face parte.
    Agentul (agenţii) constatator(i),
    .................................................

    Am primit copia procesului-verbal
    şi înştiinţarea de plată.
    Contravenient,
    .......................


    ANEXA 8

    la normele metodologice
    Direcţia ...........................
    Serviciul/Biroul/Compartimentul .................
    Nr. ......................./zz.ll.aa
    RAPORT
    de control ex-post
    conform titlului IV cap. III din Regulamentul (UE) 2021/2.116
    al Parlamentului European şi al Consiliului la ......(numele întreprinderii)............
    pentru ..........(Se va scrie numele intervenţiei.)..............

┌─────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
│Ordin de control nr: │Aprobă: │
│............./zz.ll.aa │ │
├─────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│Denumirea întreprinderii: │ │
│................ │ │
├─────────────────────────────────┤ │
│Adresa: │ │
│.................................│ │
├─────────────────────────────────┤ │
│Echipa de control ex-post: │ │
├─────────────────────────────────┤Director general │
│Controlor ex-post - 1: │.............................│
│.................................│ │
├─────────────────────────────────┤ │
│Controlor ex-post - 2: │ │
│.................................│ │
├─────────────────────────────────┤ │
│Perioada verificată: │ │
│zz.ll.aa-zz.ll.aa │ │
└─────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘


┌──────────────────────────────────────┐
│Faza de planificare │
└──────────────────────────────────────┘


┌────────────┬─────────────────────────────┐
│Finalizarea │Aprobă: │
│fazei de ├─────────────────────────────┤
│planificare:│Director general │
│zz.ll.aa │.............................│
└────────────┴─────────────────────────────┘


┌──────────────────────────────────────┐
│Faza de raportare │
└──────────────────────────────────────┘


┌───────────┬─────────────────────────────┐
│Finalizarea│Aprobă: │
│fazei de ├─────────────────────────────┤
│raportare: │Director general │
│zz.ll.aa │.............................│
└───────────┴─────────────────────────────┘

    I. Generalităţi
    II. Faza de planificare
    III. Evaluarea riscurilor
    IV. Faza de efectuare a controalelor
    V. Faza de raportare
    VI. Cuprinsul anexelor

┌────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│Faza de raportare a controlului │Numărul de ore alocate │
│ex-post s-a efectuat în perioada: │fazei de raportare a │
│zz.ll.aa-zz.ll.aa. │controlului ex-post: │
│ │.............. ore │
├────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Consilier superior C ex-post - 1 │Semnătura C ex-post - 1 │
│....................................│. │
│ │....................... │
├────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Consilier superior C ex-post - 2 │Semnătura C ex-post - 2 │
│....................................│....................... │
├────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Verificat │Semnătura C ex-post │
│Şef birou ex-post │....................... │
│....................................│ │
├────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Avizat │Semnătura │
│Şef serviciu │........................│
│....................................│ │
├────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Avizat │Semnătura │
│Director general adjunct │..................... │
│....................................│ │
└────────────────────────────────────┴────────────────────────┘


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016