Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2012  privind infiintarea, organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 6 martie 2012

    CAP. I
    Înfiinţarea şi organizarea inspecţiei economico-financiare

    ART. 1
    (1) Inspecţia economico-financiarã se înfiinţeazã şi se organizeazã la nivel central în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi la nivel teritorial în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi se exercitã prin structuri specializate.
    (2) La nivel central, în cadrul Ministerului Finanţelor Publice se înfiinţeazã şi se organizeazã Direcţia generalã de inspecţie economico-financiarã prin preluarea activitãţii, numãrului de posturi şi a personalului Direcţiei generale de control financiar din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
    (3) Numãrul total de posturi preluat de la Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã la aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice este cel aprobat pentru Direcţia generalã de control financiar din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, respectiv 46 de posturi, fãrã a conduce la majorarea numãrului total de posturi aprobat pentru Ministerul Finanţelor Publice - aparat propriu şi unitãţi subordonate.
    (4) La nivel teritorial, serviciile, birourile sau compartimentele din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti care au exercitat control financiar în baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare, sunt structurile specializate care efectueazã inspecţia economico-financiarã.
    (5) Direcţia generalã de inspecţie economico-financiarã coordoneazã metodologic serviciile, birourile şi compartimentele de inspecţie economico-financiarã din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.

    CAP. II
    Funcţionarea inspecţiei economico-financiare

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 2
    Inspecţia economico-financiarã se efectueazã la urmãtorii operatori economici:
    a) regiile autonome, înfiinţate de stat sau de o unitate administrativ-teritorialã;
    b) companiile şi societãţile naţionale, precum şi societãţile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar unic;
    c) societãţile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã deţine o participaţie majoritarã;
    d) societãţile comerciale şi regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a)-c) deţin participaţii majoritare;
    e) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, altele decât cele care funcţioneazã ca instituţii publice;
    f) alţi operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea şi justificarea utilizãrii sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subvenţiilor, transferurilor, alocaţiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subvenţionarea unor produse sau susţinerea unor activitãţi.
    Sintagma "operator economic" nu include societãţi financiar-bancare, societãţi de asigurãri şi Societatea Comercialã "Fondul Proprietatea" - S.A.
    ART. 3
    (1) Direcţia generalã de inspecţie economico-financiarã, serviciile, birourile şi compartimentele de inspecţie economico-financiarã din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti reprezintã aparatul de inspecţie economico-financiarã şi exercitã atribuţiile prevãzute la art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare la operatorii economici.
    (2) Verificãrile efectuate de cãtre aparatul de inspecţie economico-financiarã la operatorii economici prevãzuţi la art. 3 pct. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011, vizeazã, în principal, urmãtoarele:
    a) respectarea reglementãrilor economico-financiare şi contabile de cãtre operatorii economici verificaţi;
    b) exactitatea şi realitatea datelor înregistrate în evidenţele financiar-contabile prevãzute de lege şi în actele de constituire a operatorilor economici;
    c) gestiunea economico-financiarã în raport cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevãzute în actele de constituire ale operatorului economic verificat, respectiv:
    1. fundamentarea bugetelor de venituri şi cheltuieli în condiţiile respectãrii prevederilor legale în domeniu;
    2. execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli cu respectarea principiilor legalitãţii, regularitãţii, economicitãţii, eficienţei şi eficacitãţii;
    3. mãsurile luate de managementul operatorului economic pentru realizarea veniturilor, reducerea cheltuielilor şi diminuarea arieratelor;
    4. fundamentarea programelor de investiţii şi a programelor de achiziţii de bunuri, lucrãri şi servicii aferente bugetelor de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestora;
    5. îndeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobaţi prin bugetele de venituri şi cheltuieli şi respectarea modului de raportare a acestora;
    6. obligaţiile cãtre bugetul general consolidat, cu excepţia celor fiscale, conform competenţelor legale;
    d) fundamentarea şi justificarea utilizãrii, conform destinaţiilor stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat pentru susţinerea unor activitãţi;
    e) constituirea şi asigurarea surselor de rambursare şi de platã a ratelor, dobânzilor, comisioanelor şi/sau a celorlalte costuri de cãtre beneficiarii finanţãrilor rambursabile garantate de stat sau subîmprumutate;
    f) organizarea şi exercitarea controlului intern şi controlului financiar preventiv.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Programarea activitãţii de inspecţie economico-financiarã

    ART. 4
    Activitatea de inspecţie economico-financiarã se desfãşoarã în baza unor programe anuale, trimestriale şi lunare.
    ART. 5
    Proiectele programelor de activitate pentru întregul aparat de inspecţie economico-financiarã se întocmesc de cãtre Direcţia generalã de inspecţie economico-financiarã, pe baza sarcinilor primite de la conducerea Ministerului Finanţelor Publice şi a propunerilor primite de la conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, direcţiile de specialitate din cadrul acestora şi de la structurile de inspecţie economico-financiarã teritoriale, în termenele stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 6
    (1) Proiectul programului anual de activitate al aparatului de inspecţie economico-financiarã se coreleazã cu programul anual de activitate al Curţii de Conturi a României, dupã care se aprobã de conducerea Ministerului Finanţelor Publice.
    (2) Programul anual de activitate al aparatului de inspecţie economico-financiarã se defalcã în programe trimestriale şi lunare aprobate de conducerea Ministerului Finanţelor Publice.
    (3) Modelul, conţinutul şi condiţiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiarã se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 7
    Inspecţia economico-financiarã la operatorii economici de regulã precedã inspecţia fiscalã.
    ART. 8
    În baza programelor de activitate întocmite de Direcţia generalã de inspecţie economico-financiarã, structurile de inspecţie economico-financiarã din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti completeazã propriile programe de activitate. Acestea se transmit Direcţiei generale de inspecţie economico-financiarã, în termenele stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 9
    Selectarea operatorilor economici ce urmeazã a fi incluşi în programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, în principal pe baza urmãtoarelor criterii:
    a) importanţa operatorului economic (regionalã, localã);
    b) situaţia economico-financiarã (inclusiv, dar nelimitându-se la pierderi, arierate, creanţe);
    c) facilitãţi acordate (inclusiv, dar nelimitându-se la subvenţii/transferuri, credite interne şi externe cu garanţia statului);
    d) raportarea şi îndeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobaţi prin bugetele de venituri şi cheltuieli;
    e) perioada de la precedenta verificare de aceeaşi naturã şi cu aceleaşi obiective şi pânã la împlinirea termenului de prescripţie;
    f) solicitãri ale unor instituţii/autoritãţi publice.

    CAP. III
    Realizarea inspecţiei economico-financiare

    SECŢIUNEA 1
    Organizarea şi efectuarea acţiunilor de inspecţie economico-financiarã

    ART. 10
    Organul de inspecţie economico-financiarã efectueazã la sediul sãu control documentar şi, în situaţia în care constatã existenţa unor neconcordanţe sau necorelãri în raportãrile operatorului economic faţã de reglementãrile legale, încheie raport de verificare documentarã prealabilã. Acesta este actul de control premergãtor acţiunii de inspecţie economico-financiarã la operatorul economic.
    ART. 11
    (1) Organul de inspecţie economico-financiarã are obligaţia sã înştiinţeze operatorul economic în legãturã cu acţiunea care urmeazã sã se desfãşoare, înainte de începerea inspecţiei, prin transmiterea avizului de inspecţie economico-financiarã, care conţine:
    a) denumirea operatorului economic;
    b) sediul social;
    c) codul de identificare fiscalã;
    d) data de începere a inspecţiei economico-financiare;
    e) obiectivele şi perioadele ce urmeazã a fi supuse inspecţiei economico-financiare;
    f) temeiul juridic al inspecţiei economico-financiare;
    g) posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a inspecţiei economico-financiare, o singurã datã, pentru motive justificate;
    h) alte elemente necesare bunei desfãşurãri a inspecţiei economico-financiare.
    (2) Modelul, conţinutul, instrucţiunile de completare şi modul de comunicare ale avizului de inspecţie economico-financiarã sunt prevãzute în anexa nr. 1.
    ART. 12
    (1) Operatorul economic poate solicita o singurã datã, pentru motive justificate, amânarea datei de începere a inspecţiei economico-financiare, în termen de 5 zile de la primirea avizului de inspecţie economico-financiarã.
    (2) Amânarea se aprobã sau se respinge de cãtre organul de inspecţie economico-financiarã şi se comunicã operatorului economic, în termen de 5 zile de la primirea solicitãrii.
    ART. 13
    (1) În cazul operatorilor economici care au sedii secundare, inspecţia economico-financiarã se va exercita, de regulã, concomitent la sediul principal şi la sediile secundare de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã competente.
    (2) Inspecţia economico-financiarã se desfãşoarã, de regulã, în spaţiile de lucru ale operatorului economic. Operatorul economic trebuie sã punã la dispoziţie un spaţiu adecvat dotat cu logistica şi necesarul minim de biroticã, în limita posibilitãţilor acestuia, care sã permitã pãstrarea în siguranţã a documentelor primite sau elaborate de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã.
    (3) La sediile secundare se încheie, de regulã, acte de control care se centralizeazã şi se definitiveazã în actul de control încheiat de organul de inspecţie economico-financiarã în a cãrui razã teritorialã se aflã sediul social al operatorului economic.
    ART. 14
    La începerea inspecţiei economico-financiare, echipa de inspecţie economico-financiarã prezintã conducerii operatorului economic legitimaţia de inspecţie economico-financiarã, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 2, şi ordinul de serviciu, al cãrui model, conţinut şi instrucţiuni de completare sunt prevãzute în anexa nr. 3.
    ART. 15
    (1) Pe parcursul desfãşurãrii controlului, organul de inspecţie economico-financiarã poate solicita note explicative reprezentantului sau oricãrui angajat al operatorului economic, în vederea clarificãrii şi definitivãrii constatãrilor privind împrejurãrile şi cauzele care au condus la apariţia abaterilor şi deficienţelor.
    (2) În nota explicativã se descriu constatãrile în legãturã cu care se solicitã informaţii, se formuleazã întrebãri pentru clarificarea împrejurãrilor şi a cauzelor care au condus la apariţia abaterilor şi deficienţelor. Persoanele cãrora le sunt adresate notele explicative sunt obligate sã prezinte informaţii, acte sau documente relevante pentru susţinerea rãspunsurilor la întrebãrile din nota explicativã.
    (3) Modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale notei explicative se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 16
    (1) Organul de inspecţie economico-financiarã poate solicita prezenţa la sediul sãu a reprezentantului legal al operatorului economic controlat sau a altei persoane împuternicite, prin transmiterea unei invitaţii în care se vor indica şi documentele pe care acesta este obligat sã le prezinte.
    (2) Modelul, conţinutul, instrucţiunile de completare şi modul de comunicare ale invitaţiei se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 17
    (1) La finalizarea inspecţiei economico-financiare reprezentantul legal al operatorului economic este obligat sã dea o declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate pentru inspecţia economico-financiarã. În declaraţie se menţioneazã faptul ca au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de operatorul economic.
    (2) Modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale declaraţiei se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 18
    Decizia de reverificare a unei anumite perioade se poate lua dacã de la data încheierii inspecţiei economico-financiare şi pânã la data împlinirii termenului de prescripţie apar date suplimentare necunoscute la data efectuãrii inspecţiei economico-financiare, care influenţeazã rezultatele acesteia. Datele suplimentare pot rezulta din situaţii cum sunt:
    a) obţinerea pe parcursul acţiunilor de inspecţie economico-financiarã efectuate la alţi operatori economici a unor documente sau informaţii suplimentare referitoare la activitatea operatorului economic, într-o perioadã care a fost deja supusã inspecţiei economico-financiare;
    b) solicitãri ale organelor de urmãrire penalã sau ale altor organe ori instituţii îndreptãţite potrivit legii;
    c) informaţii obţinute în orice alt mod, de naturã sã modifice rezultatele inspecţiei economico-financiare efectuate anterior.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Tipuri de acte care se întocmesc cu ocazia inspecţiei economico-financiare şi conţinutul acestora

    ART. 19
    Organele de inspecţie economico-financiarã întocmesc urmãtoarele tipuri de acte:
    a) acte de control:
    1. raport de inspecţie economico-financiarã;
    2. notã unilateralã;
    3. proces-verbal;
    4. raport de urmãrire a îndeplinirii mãsurilor dispuse.
    b) alte tipuri de acte de control, care constituie anexe la raportul de inspecţie economico-financiarã:
    1. raport de verificare documentarã prealabilã;
    2. notã de constatare;
    3. raport intermediar;
    4. proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
    c) dispoziţia obligatorie.
    ART. 20
    (1) Raportul de inspecţie economico-financiarã este actul de control unilateral în care echipa de control consemneazã constatãrile privind erorile şi abaterile de la legalitate şi regularitate, cazurile de nerespectare a principiilor de economicitate, eficienţã şi eficacitate în utilizarea sumelor acordate de la bugetul general consolidat şi alte deficienţe în activitatea economico-financiarã a operatorului economic verificat.
    (2) Constatãrile înscrise în raportul de inspecţie economico-financiarã trebuie sã fie precise, bazate pe date şi documente, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale, inutile şi neconcludente. Pentru deficienţele constatate se consemneazã în mod obligatoriu actele normative încãlcate, cu stabilirea influenţelor financiare şi bugetare nefavorabile şi cu nominalizarea persoanelor rãspunzãtoare de nerespectarea prevederilor legale, precum şi funcţiile acestora.
    (3) La raportul de inspecţie economico-financiarã se anexeazã situaţii, tabele, documente, note explicative necesare susţinerii constatãrilor şi alte tipuri de acte de control.
    (4) Echipa de inspecţie economico-financiarã consemneazã punctele de vedere înscrise în notele explicative date de cãtre reprezentanţii operatorului economic sau angajaţii acestuia, în legãturã cu obiectul inspecţiei economico-financiare, care contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea operatorului economic.
    (5) Raportul de inspecţie economico-financiarã este anexã la dispoziţia obligatorie.
    ART. 21
    Nota unilateralã este actul de control care se întocmeşte în cazurile în care din verificarea obiectivelor şi documentelor aferente acestora nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul şi importanţa lor, nu justificã întocmirea de raport de inspecţie economico-financiarã. În nota unilateralã organele de inspecţie economico-financiarã vor prezenta documentele controlate şi constatãrile efectuate.
    ART. 22
    (1) Procesul-verbal este actul de control care se întocmeşte în situaţiile prevãzute la art. 20 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011. Constatãrile care se înscriu în procesul-verbal trebuie sã fie precise, bazate pe date şi documente, expuse clar, concis şi sã conţinã motivul de fapt şi temeiul de drept care au stat la baza fundamentãrii fiecãreia. Se nominalizeazã, acolo unde legea prevede, persoanele în sarcina cãrora s-a reţinut rãspunderea pentru faptele constatate. La procesul-verbal se anexeazã, dupã caz, situaţii, tabele, documente certificate, note explicative.
    (2) În procesul-verbal se prezintã sinteza punctului de vedere al reprezentantului legal al operatorului economic sau al persoanei împuternicite de acesta, precum şi punctul de vedere al persoanelor în sarcina cãrora s-a reţinut rãspunderea, faţã de constatãrile echipei de inspecţie economico-financiarã, numai atunci când aceste persoane au o opinie contrarã celei a echipei de inspecţie economico-financiarã şi o prezintã în scris, în timpul controlului. Punctele de vedere primite de organele de inspecţie economico-financiarã se anexeazã la procesul-verbal.
    (3) Punctul de vedere al echipei de inspecţie economico-financiarã faţã de opiniile divergente ale operatorului economic se consemneazã în procesul-verbal, cu precizarea prevederilor legale în domeniu şi fundamentat pe analiza datelor înscrise în acesta.
    (4) În cazul refuzului persoanelor împuternicite de a semna procesul-verbal se consemneazã refuzul acestora.
    (5) În toate cazurile, procesul-verbal va fi comunicat operatorului economic.
    ART. 23
    (1) Raportul de urmãrire a îndeplinirii mãsurilor dispuse este un act de control bilateral şi se întocmeşte în cazul în care operatorul economic nu a dus la îndeplinire mãsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie.
    (2) Pentru verificarea modului de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie nu se emite aviz de inspecţie economico-financiarã.
    ART. 24
    (1) Raportul de verificare documentarã prealabilã este un act de control unilateral care se întocmeşte la sediul organului de inspecţie economico-financiarã, în baza controlului documentar efectuat asupra informaţiilor deţinute de cãtre acesta sau obţinute ca urmare a exercitãrii atribuţiilor prevãzute de lege, atunci când au rezultat neconcordanţe sau necorelãri în raportãrile operatorului economic faţã de reglementãrile legale.
    (2) Raportul de verificare documentarã prealabilã conţine propunerile privind obiectivele pentru efectuarea unei inspecţii economico-financiare şi perioadele supuse verificãrii.
    (3) Raportul de verificare documentarã prealabilã este anexã la raportul de inspecţie economico-financiarã, fãrã ca acesta sã fie transmis operatorului economic.
    ART. 25
    (1) Nota de constatare este actul de control bilateral care se întocmeşte atunci când în cursul inspecţiei economico-financiare se constatã fapte a cãror reconstituire ulterioarã nu mai este posibilã şi în alte situaţii apreciate de organul de inspecţie economico-financiarã.
    (2) În nota de constatare se consemneazã situaţiile de fapt, precum şi mãsurile luate operativ pentru remedierea deficienţelor constatate. În cazul în care se refuzã semnarea acestei note de cãtre reprezentanţii operatorului economic verificat, aceasta poate fi semnatã de cel puţin un martor sau, în lipsa acestora, se va face menţiunea "refuzã sã semneze".
    (3) Nota de constatare se anexeazã la raportul de inspecţie economico-financiarã.
    ART. 26
    (1) Raportul intermediar este actul de control bilateral care se întocmeşte la sediul central sau la sediile secundare ale operatorului economic şi are structura raportului de inspecţie economico-financiarã.
    (2) Pentru aspectele constatate, în raportul intermediar nu se consemneazã influenţe negative, rãspunderi şi nu se dispun mãsuri.
    (3) Constatãrile din raportul intermediar se pot prelua în raportul de inspecţie economico-financiarã, în funcţie de realitatea şi legalitatea acestora în raport cu constatãrile finale.
    (4) Raportul intermediar este anexã la raportul de inspecţie economico-financiarã.
    ART. 27
    Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor întocmit pentru aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 25 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011 este anexã la raportul de inspecţie economico-financiarã sau la raportul de urmãrire a mãsurilor dispuse.
    ART. 28
    (1) Dispoziţia obligatorie reprezintã actul administrativ financiar emis de organele de inspecţie economico-financiarã, în aplicarea prevederilor legale privind obligativitatea operatorului economic de a îndeplini mãsurile stabilite.
    (2) Dispoziţia obligatorie se emite, în formã scrisã, în baza constatãrilor din raportul de inspecţie economico-financiarã şi cuprinde urmãtoarele elemente:
    a) denumirea organului de inspecţie economico-financiarã emitent;
    b) data la care a fost emisã şi data de la care îşi produce efectele;
    c) datele de identificare a operatorului economic sau a persoanei împuternicite de acesta, dupã caz;
    d) mãsurile dispuse pentru fiecare deficienţã constatatã, persoanele responsabile şi termenele de îndeplinire a acestora;
    e) motivele de fapt şi temeiul de drept;
    f) contul în care operatorul urmeazã sã plãteascã sumele stabilite în sarcina acestuia;
    g) numele şi semnãtura persoanelor împuternicite ale organului de inspecţie economico-financiarã, potrivit legii;
    h) ştampila organului de inspecţie economico-financiarã emitent;
    i) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a plângerii prealabile şi organul de inspecţie economico-financiarã la care se depune aceasta.
    (3) Pentru fiecare deficienţã înscrisã în raportul de inspecţie economico-financiarã remediatã în timpul controlului, în dispoziţia obligatorie se consemneazã atât mãsura dispusã, cât şi documentele care dovedesc îndeplinirea acesteia. Pentru celelalte deficienţe înscrise în raportul de inspecţie economico-financiarã, în dispoziţia obligatorie se consemneazã mãsurile stabilite în sarcina operatorului economic, cu nominalizarea persoanelor responsabile şi a termenelor de îndeplinire a acestora.
    (4) Mãsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie pentru înlãturarea, corectarea, prevenirea neregulilor constatate în activitatea operatorilor economici controlaţi, recuperarea pagubelor produse şi pentru suspendarea aplicãrii mãsurilor care contravin reglementãrilor financiar-contabile sunt obligatorii de la data comunicãrii acesteia.
    (5) Dispoziţia obligatorie reprezintã titlu de creanţã pentru sumele cuvenite bugetului general consolidat înscrise în aceasta.
    (6) Dispoziţia obligatorie devine titlu executoriu la data expirãrii termenului de platã prevãzut de lege, stabilit de organul de inspecţie economico-financiarã ori în alt mod prevãzut de lege. Executarea silitã a creanţelor bugetare se efectueazã de organele fiscale competente, în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (7) Modificarea titlului de creanţã atrage modificarea titlului executoriu în mod corespunzãtor.
    (8) Termenul de platã pentru creanţele bugetare înscrise în dispoziţia obligatorie se stabileşte în funcţie de data comunicãrii acesteia, astfel:
    a) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 1-15 al lunii, termenul de platã este pânã la data de 5 a lunii urmãtoare;
    b) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 16-31 al lunii, termenul de platã este pânã la data de 20 a lunii urmãtoare.
    (9) În baza art. 22 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011, pentru neachitarea la termenul de scadenţã de cãtre operatorul economic a obligaţiilor de platã cuprinse în dispoziţia obligatorie, se datoreazã dupã acest termen accesorii calculate conform Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (10) Termenele prevãzute pentru plata creanţelor bugetare nu încep sã curgã sau se suspendã în situaţia în care îndeplinirea acestor obligaţii a fost împiedicatã de ivirea unui caz de forţã majorã sau a unui caz fortuit.
    (11) Atunci când în dispoziţia obligatorie sunt înscrise sume cuvenite bugetului general consolidat, aceasta se transmite în cel mult 10 zile de la comunicarea ei cãtre operatorul economic, împreunã cu dovada de comunicare, organului fiscal competent pentru înscriere în evidenţe.
    (12) În dispoziţia obligatorie se menţioneazã obligaţia conducãtorului operatorului economic de a informa organul de inspecţie economico-financiarã asupra modului de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii.
    ART. 29
    (1) Dispoziţia obligatorie se comunicã operatorului economic verificat în termen de 10 zile de la data înregistrãrii raportului de inspecţie economico-financiarã la organul de inspecţie economico-financiarã.
    (2) Dispoziţia obligatorie se comunicã utilizând cel puţin unul dintre urmãtoarele mijloace:
    a) prin remiterea acesteia, sub semnãturã, de cãtre persoanele împuternicite ale organului de inspecţie economico-financiarã;
    b) prin prezentarea operatorului economic/împuternicitului la sediul organului de inspecţie economico-financiarã, dacã se asigurã primirea, sub semnãturã, a dispoziţiei obligatorii;
    c) prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire;
    d) prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţã, dacã se asigurã transmiterea textului şi confirmarea primirii acesteia.
    (3) Dispoziţiile Codului de procedurã civilã privind comunicarea actelor de procedurã sunt aplicabile în mod corespunzãtor.
    (4) Dispoziţia obligatorie produce efecte din momentul în care este comunicatã operatorului economic potrivit legii.
    (5) Dispoziţia obligatorie care nu a fost comunicatã nu este opozabilã operatorului economic şi nu produce niciun efect juridic.
    ART. 30
    Modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a actelor de control şi a dispoziţiei obligatorii se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice.
    ART. 31
    Valorificarea mãsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie, evidenţa acţiunilor de inspecţie, raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate şi rezultatele acţiunilor efectuate se fac conform instrucţiunilor aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Îndreptarea erorilor materiale

    ART. 32
    (1) Erorile materiale din cuprinsul dispoziţiei obligatorii pot fi îndreptate de organul de inspecţie economico-financiarã, din oficiu sau la cererea operatorului economic.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în situaţia în care s-au exercitat cãile de atac prevãzute de lege.
    (3) Prin erori materiale se înţeleg orice menţiuni greşite sau omisiuni, erori de calcul, inversãri de cifre sau preluãri eronate ale unor sume în dispoziţia obligatorie, cu excepţia acelora care privesc fondul dispoziţiei obligatorii.
    (4) În situaţia în care dispoziţia obligatorie nu a fost comunicatã operatorului economic, îndreptarea erorilor materiale se realizeazã de cãtre organul de inspecţie economico-financiarã pe toate exemplarele originale ale dispoziţiei obligatorii.
    (5) În cazul în care dupã comunicarea dispoziţiei obligatorii organul de inspecţie economico-financiarã constatã, din oficiu, cã existã erori materiale în cuprinsul acesteia, întocmeşte şi comunicã operatorului economic o nouã dispoziţie obligatorie prin care îndreaptã erorile materiale. Aceasta înlocuieşte dispoziţia obligatorie care conţine erori şi va avea acelaşi numãr de înregistrare, la care se adaugã particula "bis" şi va purta data emiterii efective. În acest caz, dispoziţiile art. 29 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
    (6) În situaţia în care îndreptarea erorii materiale este solicitatã de operatorul economic, organul de inspecţie economico-financiarã procedeazã astfel:
    a) dacã cererea de îndreptare a erorii materiale este întemeiatã, emite şi comunicã operatorului economic o nouã dispoziţie obligatorie. În acest caz, dispoziţiile art. 29 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
    b) dacã cererea de îndreptare a erorii materiale nu este întemeiatã, respinge cererea printr-o decizie care se comunicã operatorului economic.
    (7) Dispoziţia obligatorie prin care s-au îndreptat erorile materiale şi decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale urmeazã regimul juridic al actului iniţial şi împotriva lor se poate formula plângere prealabilã, în condiţiile legii.

    CAP. IV
    Soluţionarea plângerilor prealabile

    ART. 33
    (1) Împotriva dispoziţiei obligatorii se poate formula plângere prealabilã în condiţiile şi în termenele prevãzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Plângerea prealabilã formulatã împotriva dispoziţiei obligatorii reprezintã cererea operatorului economic prin care solicitã organului de inspecţie economico-financiarã reexaminarea dispoziţiei obligatorii, în sensul revocãrii sau modificãrii acesteia.
    (3) Este îndreptãţitã sã formuleze plângere prealabilã împotriva dispoziţiei obligatorii şi persoana care se considerã lezatã în drepturile sale în condiţiile prevãzute de Legea nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 34
    (1) Plângerea prealabilã se formuleazã în scris şi va cuprinde:
    a) datele de identificare a contestatorului;
    b) obiectul plângerii;
    c) motivele de fapt şi de drept;
    d) dovezile pe care se întemeiazã;
    e) semnãtura contestatorului, reprezentantului legal sau a împuternicitului, dupã caz, precum şi ştampila, în cazul persoanelor juridice. Dovada calitãţii de împuternicit al contestatorului, persoanã fizicã sau juridicã, se face potrivit legii.
    (2) Contestatorul poate depune în dovedirea plângerii formulate orice acte pe care le considerã necesare în susţinerea cauzei.
    (3) Obiectul plângerii prealabile îl constituie numai sumele şi mãsurile stabilite şi înscrise de organul de inspecţie economico-financiarã în dispoziţia obligatorie atacatã.
    (4) În situaţia în care contestatorul precizeazã cã obiectul plângerii prealabile îl formeazã dispoziţia obligatorie, fãrã însã a menţiona sumele şi mãsurile contestate, dupã caz, plângerea prealabilã se considerã formulatã împotriva întregului act administrativ financiar.
    (5) În cazul în care contestatorul se aflã în procedura insolvenţei sau în procedura falimentului, plângerea prealabilã va purta semnãtura şi ştampila administratorului judiciar, administratorului interimar sau lichidatorului.
    (6) În situaţia în care plângerea prealabilã nu este semnatã de contestator, reprezentantul legal sau împuternicit, dupã caz, iar în cazul contestatorului persoanã juridicã nu poartã ştampila persoanei juridice, organele de soluţionare competente vor solicita contestatorului, printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, ca în termen de 5 zile de la comunicare sã îndeplineascã aceste cerinţe. În caz contrar, plângerea prealabilã va fi respinsã, fãrã a se mai analiza fondul cauzei. Confirmarea de primire se anexeazã la dosarul cauzei.
    (7) Organul de soluţionare competent nu se poate substitui contestatorului cu privire la motivele de fapt şi de drept pentru care a contestat dispoziţia obligatorie.
    ART. 35
    (1) Plângerea prealabilã formulatã împotriva dispoziţiei obligatorii se depune la direcţia din care face parte organul de inspecţie economico-financiarã al cãrui act este atacat.
    (2) În cazul în care plângerea prealabilã este depusã la un organ necompetent din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, aceasta va fi înaintatã, în termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
    (3) Introducerea plângerii prealabile nu suspendã executarea actului atacat. Aceste dispoziţii nu aduc atingere dreptului contestatorului de a cere suspendarea executãrii actului atacat, în temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 36
    Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva dispoziţiei obligatorii se face de structura de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, stabilitã prin ordin al ministrului.
    ART. 37
    (1) În cazul în care plângerea prealabilã este depusã direct la organul competent de soluţionare, acesta o va transmite organului de inspecţie economico-financiarã emitent al dispoziţiei obligatorii atacate, în vederea constituirii dosarului plângerii prealabile, a verificãrii condiţiilor procedurale, precum şi a întocmirii referatului cu propuneri de soluţionare.
    (2) Dosarul plângerii prealabile va cuprinde: plângerea prealabilã în original, care trebuie sã poarte semnãtura persoanei îndreptãţite, precum şi amprenta ştampilei, în cazul contestatorului persoanã juridicã, împuternicirea în original sau în copie legalizatã, dupã caz, actul prin care se desemneazã administratorul special, administratorul judiciar, lichidatorul, dupã caz, dispoziţia obligatorie atacatã în copie şi anexele acesteia, copii ale documentelor care au legãturã cu cauza supusã soluţionãrii, documentele depuse de contestator şi sesizarea penalã în copie, dacã este cazul.
    (3) Referatul cu propuneri de soluţionare cuprinde precizãri privind îndeplinirea condiţiilor de procedurã, menţiuni privind sesizarea organelor de urmãrire şi cercetare penalã, dupã caz, precum şi propuneri de soluţionare a plângerii prealabile, având în vedere toate argumentele contestatorului şi documentele în susţinere; în caz contrar dosarul se restituie în vederea completãrii.
    (4) În referat se va menţiona obligatoriu dacã s-a fãcut sau nu sesizare penalã.
    (5) Referatul se aprobã de conducãtorul organului de inspecţie economico-financiarã emitent al dispoziţiei obligatorii atacate.
    (6) În condiţiile în care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a plângerii prealabile, iar în urma demersurilor întreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatorul a luat cunoştinţã de dispoziţia obligatorie atacatã, aceasta va fi consideratã depusã în termenul legal. În situaţia depunerii prin poştã a plângerii prealabile, organul emitent al dispoziţiei obligatorii atacat este obligat sã anexeze la dosarul plângerii prealabile plicul prin care a fost transmisã plângerea prealabilã.
    ART. 38
    (1) Plângerea prealabilã poate fi retrasã de contestator pânã la soluţionarea acesteia. Organul de soluţionare competent va comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.
    (2) Prin retragerea plângerii prealabile nu se pierde dreptul de a se înainta o nouã plângere prealabilã în interiorul termenului general de depunere a acesteia.
    (3) Cererea de retragere trebuie sã fie semnatã de contestator sau de împuternicit, cu îndeplinirea aceloraşi condiţii de formã prevãzute la formularea şi depunerea plângerii prealabile. Dovada calitãţii de împuternicit se face potrivit legii. În cazul în care contestatorul se aflã în procedura insolvenţei sau în procedura falimentului, cererea de retragere a plângerii prealabile va purta semnãtura şi ştampila administratorului judiciar, administratorului interimar sau lichidatorului.
    (4) Persoanele fizice vor anexa la cererea de renunţare copia actului de identitate.
    ART. 39
    (1) Analiza plângerii prealabile se face în raport cu susţinerile pãrţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizãrii.
    (2) În soluţionarea plângerii prealabile organul de soluţionare competent verificã motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii dispoziţiei obligatorii.
    (3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatorului decât cea stabilitã iniţial.
    (4) Contestatorul, intervenienţii sau împuterniciţii acestora pot sã depunã probe noi în susţinerea cauzei. În aceastã situaţie, organul emitent al dispoziţiei obligatorii atacate se pronunţã şi asupra acestora.
    (5) Pentru lãmurirea cauzelor, organul de soluţionare competent poate solicita puncte de vedere direcţiilor de specialitate din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanţelor Publice şi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã sau altor instituţii competente sã se pronunţe în cauzele respective. Direcţiile de specialitate vor transmite punctele de vedere în termen de cel mult 10 zile de la solicitare.
    (6) Organul de soluţionare competent verificã respectarea condiţiilor de procedurã şi a celor de fond ale plângerii prealabile.
    (7) În soluţionarea plângerii prealabile, condiţiile de procedurã pot fi urmãtoarele: respectarea termenului de depunere a plângerilor prealabile, competenţa organului care a încheiat actul contestat, existenţa semnãturii sau a ştampilei de pe plângerea prealabilã.
    (8) Condiţiile de fond în procedura de soluţionare a plângerii prealabile pot fi urmãtoarele: lipsa de interes, lipsa calitãţii de a contesta, prescripţia, autoritatea de lucru judecat şi imposibilitatea reverificãrii pentru aceeaşi perioadã şi pentru aceleaşi obligaţii cãtre bugetul general consolidat.
    ART. 40
    Organul de soluţionare competent care are de soluţionat douã sau mai multe plângeri prealabile, formulate de aceeaşi persoanã fizicã sau juridicã împotriva unor acte administrative financiare încheiate de aceleaşi organe de inspecţie economico-financiarã vizând aceeaşi categorie de obligaţii sau tipuri diferite, dar care sub aspectul cuantumului se influenţeazã reciproc, va proceda la conexarea dosarelor, dacã prin aceasta se asigurã o mai bunã administrare şi valorificare a probelor în rezolvarea cauzei. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o altã competenţã de soluţionare decât cea care rezultã din contestarea fiecãrui act administrativ financiar luat individual.
    ART. 41
    (1) Pentru soluţionarea plângerii prealabile se emite o decizie.
    (2) Decizia de soluţionare a plângerii prealabile se emite în formã scrisã şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
    (3) Preambulul cuprinde: denumirea organului învestit cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al contestatorului, numãrul de înregistrare a plângerii prealabile la organul de inspecţie economico-financiarã, obiectul cauzei, precum şi sinteza susţinerilor pãrţilor.
    (4) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de soluţionare competent în emiterea deciziei.
    (5) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, calea de atac, termenul în care aceasta poate fi exercitatã şi instanţa competentã.
    (6) Decizia se semneazã de cãtre conducãtorul structurii de soluţionare competente.
    (7) Asupra deciziei emise în soluţionarea plângerii prealabile organul de soluţionare competent nu mai poate reveni, cu excepţia situaţiilor privind îndreptarea erorilor materiale, potrivit legii. Decizia este obligatorie pentru organul de inspecţie economico-financiarã emitent al dispoziţiei obligatorii atacate.
    ART. 42
    (1) Prin decizie, plângerea prealabilã va putea fi admisã, în totalitate sau în parte, ori respinsã.
    (2) În cazul admiterii plângerii prealabile se decide, dupã caz, revocarea totalã sau parţialã a dispoziţiei obligatorii atacate.
    (3) Prin decizie se poate desfiinţa total sau parţial dispoziţia obligatorie atacatã, situaţie în care urmeazã sã se încheie o nouã dispoziţie obligatorie care va avea în vedere strict considerentele deciziei de soluţionare.
    (4) Plângerea prealabilã poate fi respinsã ca:
    a) neîntemeiatã, în situaţia în care argumentele de fapt şi de drept prezentate în susţinerea plângerii prealabile nu sunt de naturã sã modifice cele dispuse prin actul atacat;
    b) nemotivatã, în situaţia în care contestatorul nu prezintã argumente de fapt şi de drept în susţinerea plângerii prealabile sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse soluţionãrii;
    c) fiind fãrã obiect, în situaţia în care sumele şi mãsurile contestate nu au fost stabilite prin dispoziţia obligatorie atacatã sau dacã prin reluarea procedurii administrative, luându-se act de soluţia pronunţatã de instanţa penalã, se constatã cã cererea rãmâne lipsitã de obiect.
    (5) În situaţia în care se pronunţã o soluţie de desfiinţare totalã sau parţialã a actului atacat, în considerentele deciziei se vor prezenta numai motivele care au condus la desfiinţare.
    (6) Decizia de desfiinţare este pusã în executare în termen de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei, iar noua dispoziţie obligatorie vizeazã strict aceeaşi perioadã şi acelaşi obiect al plângerii prealabile pentru care s-a emis decizia de desfiinţare.
    (7) În cazul admiterii plângerii prealabile şi revocãrii în parte a dispoziţiei obligatorii, prin actul administrativ financiar întocmit conform considerentelor deciziei de soluţionare nu se pot stabili în sarcina contestatorului sume mai mari decât cele stabilite iniţial, acesta putând fi contestat potrivit legii.
    ART. 43
    (1) Dacã organul de soluţionare competent constatã neîndeplinirea unei condiţii de procedurã ori de fond, plângerea prealabilã va fi respinsã fãrã a se mai proceda la verificarea legalitãţii dispoziţiei obligatorii atacate.
    (2) Plângerea prealabilã poate fi respinsã ca:
    a) nedepusã la termen, în situaţia în care aceasta a fost depusã peste termenul prevãzut de lege;
    b) fiind depusã de o persoanã lipsitã de calitatea de a contesta, în situaţia în care aceasta este formulatã de o persoanã fizicã sau juridicã lipsitã de calitate procesualã;
    c) fiind depusã de o persoanã lipsitã de capacitate de exerciţiu, potrivit legii;
    d) lipsitã de interes, în situaţia în care contestatorul nu demonstreazã cã a fost lezat în dreptul sau interesul sãu legitim;
    e) prematur formulatã, în situaţia în care mãsurile şi/sau sumele contestate nu sunt individualizate prin titlu de creanţã şi în situaţia în care nu au fost emise dispoziţii obligatorii.
    (3) Plângerea prealabilã nu poate fi respinsã dacã poartã o denumire greşitã.
    ART. 44
    (1) Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile se întocmeşte în 4 exemplare şi se comunicã astfel:
    a) un exemplar se comunicã contestatorului;
    b) un exemplar se comunicã organului de inspecţie economico-financiarã care a întocmit dispoziţia obligatorie atacatã;
    c) un exemplar rãmâne la dosarul plângerii prealabile;
    d) un exemplar se pãstreazã la dosarul deciziilor.
    (2) În situaţia în care decizia de soluţionare a plângerii prealabile priveşte creanţe bugetare, organul emitent al actului atacat înainteazã o copie a deciziei la organul fiscal competent.
    (3) Structura de soluţionare competentã ţine evidenţa deciziilor într-un registru, din care sã rezulte identitatea contestatorului, obiectul cauzei, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei şi calea de atac.
    (4) Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile se comunicã contestatorului în condiţiile art. 29 alin. (2).
    ART. 45
    Decizia emisã în soluţionarea plângerii prealabile poate fi atacatã de cãtre contestator, la instanţa judecãtoreascã de contencios administrativ competentã, în condiţiile legii.
    ART. 46
    (1) Erorile materiale din deciziile de soluţionare a contestaţiilor pot fi îndreptate de cãtre organul de soluţionare competent, la iniţiativa acestuia, a organului de inspecţie economico-financiarã emitent al actului administrativ financiar contestat, a contestatorului sau a oricãrei persoane direct interesate.
    (2) În situaţia solicitãrii de îndreptare a unei erori materiale din decizia de soluţionare a plângerii prealabile de cãtre organul de inspecţie economico-financiarã emitent al actului administrativ financiar contestat, contestator sau altã persoanã direct interesatã, organul de soluţionare a plângerii prealabile poate solicita şi alte documente necesare justificãrii erorilor.
    (3) Decizia de rectificare a deciziei de soluţionare a plângerii prealabile care conţine erori va avea acelaşi numãr de înregistrare, la care se adaugã particula "bis" şi va purta data emiterii efective.
    (4) Decizia de rectificare a deciziei de soluţionare a plângerii prealabile care corecteazã erori materiale va fi comunicatã atât organului de inspecţie economico-financiarã emitent al actului administrativ financiar contestat, cât şi contestatorului sau altor persoane direct interesate. Comunicarea deciziei de soluţionare a plângerii prealabile care corecteazã erori materiale se face conform art. 29 alin. (2).

    CAP. V
    Dispoziţii speciale privind activitãţile de constatare a neregulilor apãrute în utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora

    ART. 47
    Aparatul de inspecţie economico-financiarã reprezintã structura de control care realizeazã atribuţiile Ministerului Finanţelor Publice de constatare a neregulilor apãrute în utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora şi de stabilire a creanţelor bugetare, în condiţiile prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apãrute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora.
    ART. 48
    Organele de inspecţie economico-financiarã exercitã activitãţile de constatare a neregulilor apãrute în utilizarea fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora şi de stabilire a creanţelor bugetare la solicitarea autoritãţilor cu competenţe în gestionarea acestor fonduri sau a autoritãţii de certificare, dupã caz.
    ART. 49
    (1) Organele de inspecţie economico-financiarã, în exercitarea atribuţiilor prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011, întocmesc urmãtoarele acte:
    a) proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare;
    b) nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare;
    c) proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate.
    (2) Modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare a actelor de control sunt prevãzute în Hotãrârea Guvernului nr. 875/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apãrute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora.
    (3) Actele de control prevãzute la alin. (1) se transmit pentru valorificare autoritãţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene sau autoritãţii de certificare, dupã caz.
    ART. 50
    (1) Împotriva titlului de creanţã se poate formula contestaţie în condiţiile prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011.
    (2) Contestaţia administrativã se depune la organul de inspecţie economico-financiarã emitent al titlului de creanţã.
    (3) Soluţionarea contestaţiei administrative se face conform prevederilor din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 66/2011 de cãtre structura de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice stabilitã prin ordin al ministrului.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale

    ART. 51
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.
    ART. 52
    În aplicarea prevederilor prezentelor norme, Ministerul Finanţelor Publice va emite ordine în termen de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.


    ANEXA 1
    la normele metodologice

                                  - Model -

    MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
    Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã*)
    Direcţia Generalã ......................
    Nr. ......../zz.ll.aa

__________
    *) Se completeazã de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.


                                AVIZ
                  de inspecţie economico-financiarã

    Denumirea operatorului economic: ...............................
    Sediul social: localitatea: ........, bd./str. ..... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ..........., cod poştal ...................
    Cod de identificare fiscalã ............................
    Domnului/Doamnei administrator/director general
    Vã facem cunoscut cã, începând cu data de ..........., veţi face obiectul unei inspecţii economico-financiare, având ca obiective:
    - obiectivul: ............, pe perioada ............
    - obiectivul: ............, pe perioada ............
    - ......
    Inspecţia economico-financiarã se va desfãşura cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare la operatorii economici şi ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduitã a funcţionarilor publici, republicatã.
    Menţionãm cã aveţi posibilitatea de a solicita, o singurã datã, amânarea datei de începere a inspecţiei economico-financiare pentru motive justificate, în termen de 5 zile de la primirea avizului de inspecţie economico-financiarã.
    Vã rugãm sã luaţi mãsurile necesare pentru a pune la dispoziţia organelor de inspecţie economico-financiarã toate documentele financiare, contabile şi fiscale şi alte elemente justificative relevante şi pentru a asigura toate condiţiile necesare bunei desfãşurãri a inspecţiei economico-financiare, potrivit prevederilor art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011.
    În mãsura în care contabilitatea dumneavoastrã este informatizatã urmeazã sã asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cãrora s-au întocmit.
    Pe parcursul inspecţiei aveţi dreptul de a beneficia de asistenţã de specialitate şi/sau juridicã.
    Prezentul aviz de inspecţie economico-financiarã a fost emis în baza art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011.

            Conducãtorul activitãţii de inspecţie economico-financiarã,
            ..........................................................
              (funcţia, numele, prenumele, semnãtura şi ştampila)

    Persoana de contact: ................. Telefon: ..................

    Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului "Aviz de inspecţie economico-financiarã"
    Avizul de inspecţie economico-financiarã reprezintã documentul prin care organele de inspecţie economico-financiarã înştiinţeazã operatorul economic în legãturã cu inspecţia economico-financiarã care urmeazã sã se efectueze la acesta. În avizul de inspecţie economico-financiarã se vor nominaliza obiectivele inspecţiei economico-financiare, precum şi perioada supusã controlului pentru fiecare obiectiv.
    Se întocmeşte de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã şi se transmite operatorului economic care urmeazã a face obiectul unei inspecţii economico-financiare, cu 30 de zile înainte de începerea efectuãrii acesteia pentru marii contribuabili şi pentru cei care au sedii secundare, şi cu 15 zile înainte pentru ceilalţi operatori economici.
    Avizul de inspecţie economico-financiarã se întocmeşte de echipa care va efectua inspecţia economico-financiarã şi se semneazã de cãtre conducãtorul activitãţii de inspecţie economico-financiarã sau de altã persoanã împuternicitã în acest sens.
    Se întocmeşte în douã exemplare originale, din care:
    - exemplarul 1 se va trimite operatorului economic prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, prin înmânare directã cu semnãtura şi data de primire pe exemplarul 2 sau prin alte mijloace de comunicare, precum fax sau e-mail, dacã acestea permit certificarea primirii documentului;
    - exemplarul 2 va fi reţinut de echipa de inspecţie economico-financiarã care va efectua controlul şi va fi anexat la raportul de inspecţie economico-financiarã. Acest exemplar va fi avizat de şeful de serviciu coordonator.

    Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi pãstrare a formularului "Aviz de inspecţie economico-financiarã"
    1. Denumire: Aviz de inspecţie economico-financiarã;
    2. Format: A4/t1;
    3. Se editeazã cu ajutorul tehnicii de calcul, pe o singurã faţã;
    4. Se utilizeazã de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã pentru înştiinţarea operatorului economic de începerea inspecţiei economico-financiare;
    5. Circulã:
    - exemplarul 1 la operatorul economic;
    - exemplarul 2 la organul de inspecţie economico-financiarã care va efectua inspecţia economico-financiarã.


    ANEXA 2
    la normele metodologice

                                 - Model -
                                LEGITIMAŢIE
                   de inspecţie economico-financiarã


┌─────────────────────────────────────┐┌──────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE ││ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE │
│ ││ │
│ ││ AGENŢIA NAŢIONALĂ DE │
│ ││ ADMINISTRARE FISCALĂ │
│ ││ │
│ DIRECŢIA GENERALĂ DE INSPECŢIE ││ DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR │
│ ECONOMICO-FINANCIARĂ ││ PUBLICE A JUDEŢULUI ___________ │
│ ││ │
│ ││ │
│ ┌──────┐ ││ ┌──────┐ │
│ │ foto │ LEGITIMAŢIE DE INSPECŢIE ││ │ foto │ LEGITIMAŢIE DE INSPECŢIE │
│ │ │ ECONOMICO-FINANCIARĂ ││ │ │ ECONOMICO-FINANCIARĂ │
│ │ │ ││ │ │ │
│ │ │ Nr. __________________ ││ │ │ Nr. __________________ │
│ │ │ |______|_____|_____| ││ │ │ |_____|_____|______| │
│ └──────┘ ││ └──────┘ │
│ ││ │
│ Nume ___________________ ││ Nume ___________________ │
│ Prenume ________________ ││ Prenume ________________ │
│ Funcţia ________________ ││ Funcţia ________________ │
│ ││ │
│ Secretar general Data _______ ││ Director executiv Data ________ │
│ ││ │
│ Valabilã pe teritoriul României ││ Valabilã pe teritoriul Judeţului ____│
│ ││ │
│ Valabilã doar însoţitã de fila 2 ││ Valabilã doar însoţitã de fila 2 │
│ ││ │
└─────────────────────────────────────┘└──────────────────────────────────────┘
                                 Fila 2
┌─────────────────────────────────────┐┌───────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE ││ LEGITIMAŢIE DE INSPECŢIE │
│ ││ ECONOMICO-FINANCIARĂ │
│ AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ││ │
│ ADMINISTRARE FISCALĂ ││ Nr. .............. │
│ ││ │
│ ││ │
│ DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR ││ Organul de inspecţie economico- │
│ PUBLICE A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ││financiarã are dreptul sã inspecteze │
│ ││locurile în care îşi desfãşoarã │
│ ┌──────┐ ││activitatea operatorul economic. │
│ │ foto │ LEGITIMAŢIE DE INSPECŢIE ││Legitimaţia nu este transmisibilã. │
│ │ │ ECONOMICO-FINANCIARĂ ││Pierderea legitimaţiei se publicã în │
│ │ │ ││presã şi se anunţã organul emitent în │
│ │ │ Nr. __________________ ││termen de 48 de ore. │
│ │ │ |______|_____|_____| ││ │
│ └──────┘ ││┌───────────┐┌───────────┐┌───────────┐│
│ │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ Nume _______________ │││ ││ ││ ││
│ Prenume ____________ │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ Funcţia ____________ ││├───────────┤├───────────┤├───────────┤│
│ ││├───────────┤├───────────┤├───────────┤│
│ Director executiv Data ________ │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ │││ ││ ││ ││
│ Valabilã pe teritoriul │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ municipiului Bucureşti ││└───────────┘└───────────┘└───────────┘│
│ ││ │
│ Valabilã doar însoţitã de fila 2 ││ │
└─────────────────────────────────────┘└───────────────────────────────────────┘
 Portmoneu Verso fila 2
┌─────────────────────────────────────┐┌───────────────────────────────────────┐
│ ││ │
│ ││ LEGITIMAŢIE DE INSPECŢIE │
│ ││ ECONOMICO-FINANCIARĂ │
│ ││ Nr. .......... │
│ ││ │
│ ││┌───────────┐┌───────────┐┌───────────┐│
│ ROMÂNIA │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ │││ ││ ││ ││
│ │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE ││├───────────┤├───────────┤├───────────┤│
│ │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ │││ ││ ││ ││
│ │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ ││├───────────┤├───────────┤├───────────┤│
│ LEGITIMAŢIE │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ DE INSPECŢIE ECONOMICO-FINANCIARĂ │││ ││ ││ ││
│ │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ ││├───────────┤├───────────┤├───────────┤│
│ │││Viza anualã││Viza anualã││Viza anualã││
│ │││ ││ ││ ││
│ │││An _______ ││An _______ ││An _______ ││
│ ││└───────────┘└───────────┘└───────────┘│
└─────────────────────────────────────┘└───────────────────────────────────────┘



    Instrucţiuni de completare şi utilizare a "Legitimaţiei de inspecţie economico-financiarã"
    Legitimaţia de inspecţie economico-financiarã atestã împuternicirea specialã a titularului în faţa operatorului economic, ce implicã exerciţiul autoritãţii de stat, acordatã pe timpul îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare.
    Legitimaţia de inspecţie economico-financiarã este valabilã numai însoţitã de ordinul de serviciu semnat de conducãtorul organului de inspecţie economico-financiarã.
    Legitimaţia de inspecţie economico-financiarã are regim special, este nominalã şi se distribuie de cãtre Ministerul Finanţelor Publice.
    Eliberarea legitimaţiei de inspecţie economico-financiarã se face de cãtre conducãtorul organului de inspecţie economico-financiarã, pentru persoanele din subordine, pe baza unei evidenţe nominale, în care se vor menţiona numãrul legitimaţiei de inspecţie economico-financiarã, numele şi prenumele, codul numeric personal, funcţia titularului legitimaţiei, instituţia, data eliberãrii, data anulãrii şi semnãtura.
    Pierderea sau furtul legitimaţiei de inspecţie economico-financiarã se publicã în presã şi se anunţã direcţiei emitente, în termen de 48 de ore.

    Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi pãstrare a "Legitimaţiei de inspecţie economico-financiarã"
    1. Denumire: Legitimaţie de inspecţie economico-financiarã
    2. Format:
    a) dimensiuni: 90 mm/70 mm;
    b) carton grosime 1 mm;
    c) culori: roşu, galben, albastru sidefat (BT 32), negru, alb.3. Ambalare individualã în portmoneu de piele, dimensiune 115 mm/90 mm.
    4. Caracteristici de editare: se tipãreşte pe o singurã faţã şi se compune din fila 1 şi fila 2.
    5. Se difuzeazã: gratuit.
    6. Se utilizeazã: de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã la începerea inspecţiei prin prezentarea acesteia operatorului economic.
    7. Se elibereazã: într-un exemplar, de Ministerul Finanţelor Publice.
    8. Se avizeazã: prin aplicarea ştampilei emitentului şi semnarea de cãtre conducãtorul activitãţii de inspecţie economico-financiarã, pentru anul calendaristic în curs.


    ANEXA 3
    la normele metodologice

                                    - Model -

    MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
    Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã*)
    Direcţia Generalã.....................................


                                ORDIN DE SERVICIU
                                    Nr. .......

    Domnul/Doamna ........., având funcţia de ......... în cadrul Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã*) - Direcţia generalã ........ sunt delegaţi pentru efectuarea unei inspecţii economico-financiare la operatorul economic ........, care are sediul social în localitatea ......., bd./str. ........ nr. ...., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţ/sector ......, cod poştal .........
    Cod identificare fiscalã ............................
    Obiectivele inspecţiei economico-financiare sunt:
    - obiectivul: ............, pe perioada ..................
    - obiectivul: ............, pe perioada ..................
    - .................
    Data începerii inspecţiei economico-financiare: ..........................
    Se legitimeazã cu legitimaţiile de inspecţie economico-financiarã nr.: .........

____________
    *) Se completeazã de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.

          Conducãtorul activitãţii de inspecţie economico-financiarã,
          ...........................................................
             (funcţia, numele, prenumele, semnãtura şi ştampila)


    Data .......................

    Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului "Ordin de serviciu"
    Reprezintã documentul prin care organele de inspecţie economico-financiarã sunt împuternicite sã efectueze inspecţia economico-financiarã la operatorul economic nominalizat.
    Ordinul de serviciu se întocmeşte de echipa care va efectua inspecţia economico-financiarã şi se semneazã de cãtre conducãtorul activitãţii de inspecţie economico-financiarã sau de altã persoanã împuternicitã în acest sens.
    Se întocmeşte într-un exemplar pentru echipa de inspecţie economico-financiarã şi se anexeazã la raportul de inspecţie economico-financiarã, procesul-verbal pentru sesizarea organelor de urmãrire penalã, raportul intermediar, nota de constatare şi raportul de urmãrire a îndeplinirii mãsurilor dispuse, dupã caz.

    Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi pãstrare a formularului "Ordin de serviciu"
    1. Denumire: Ordin de serviciu
    2. Format: A4/t1
    3. Se editeazã cu ajutorul tehnicii de calcul, pe o singura faţã.
    4. Se utilizeazã: de cãtre organele de inspecţie economico-financiarã pentru nominalizarea:
    - persoanelor care vor efectua inspecţia economico-financiarã;
    - operatorului economic supus inspecţiei economico-financiare;
    - datei de începere a inspecţiei economico-financiare;
    - obiectivelor inspecţiei economico-financiare.
    5. Se întocmeşte: într-un exemplar, de cãtre organul de inspecţie economico-financiarã.
    6. Circulã: numai la organele de inspecţie economico-financiarã.
                      ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016