Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 august 2024  de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 28 august 2024 de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 887 din 3 septembrie 2024
──────────
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.074 din 28 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 3 septembrie 2024.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice au drept scop reglementarea modului de analiză şi etichetare a cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale.
    (2) Normele metodologice stabilesc, într-un cadru standardizat şi unitar, următoarele:
    a) principiile care stau la baza procesului de etichetare;
    b) obiectivele de mediu pentru care se face etichetarea cheltuielilor conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde;
    c) criteriile privind etichetarea cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale;
    d) atribuţiile ordonatorilor principali de credite şi ale structurii din cadrul Ministerului Finanţelor implicate în procesul de etichetare;
    e) procedura de etichetare a cheltuielilor bugetare ale ordonatorilor principali de credite şi a cheltuielilor fiscale, cea a cheltuielilor bugetare ale bugetelor unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, precum şi procedura de avizare a etichetării cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale de către Comitetul interministerial pentru etichetarea cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale, denumit în continuare Comitet.

    (3) Procesul de analiză şi etichetare a cheltuielilor fiscale se realizează de către Ministerul Finanţelor, prin structura responsabilă cu estimarea cheltuielilor fiscale, denumită în continuare structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024.

    ART. 2
    (1) Principiile care stau la baza procesului de etichetare a cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale au în vedere următoarele:
    a) etichetarea cheltuielilor bugetare se realizează pentru cheltuielile fiecărui ordonator principal de credite, în funcţie de natura cheltuielilor aferente măsurilor înscrise în programele bugetare, respectiv pentru cheltuielile privind investiţiile publice locale cuprinse în buget în baza programului de investiţii publice al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
    b) procesul de analiză şi etichetare a cheltuielilor fiscale se realizează individual, în concordanţă cu reglementările fiscale, şi este centralizat pe tipuri de impozite/taxe/contribuţii, pentru perioada pentru care se face etichetarea;
    c) etichetarea cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale din punctul de vedere al obiectivelor de mediu se realizează calitativ. Sunt etichetate drept favorabile acele cheltuieli bugetare şi cheltuieli fiscale care sunt asociate unui impact favorabil estimat, indiferent de dimensiunea prognozată a acestuia;
    d) etichetarea trebuie să fie stabilă în timp, iar schimbarea etichetării atribuită unei anumite cheltuieli bugetare şi/sau cheltuieli fiscale se realizează prin justificări corespunzătoare;
    e) stabilirea impactului cheltuielilor bugetare şi al cheltuielilor fiscale asupra obiectivelor de mediu trebuie să ia în considerare efectele directe şi/sau indirecte ale unei măsuri sau ale unui obiectiv de investiţii publice locale.

    (2) Rolul procesului de etichetare a cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale este de a asigura:
    a) transparenţa modului de utilizare a alocărilor bugetare în concordanţă cu obiectivele de mediu, în vederea asigurării informării societăţii civile;
    b) sporirea capacităţii autorităţilor publice centrale şi locale de a implementa practici bugetare ecologice.


    ART. 3
    Obiectivele de mediu, precum şi criteriile tehnice pe baza cărora se realizează etichetarea sunt prevăzute în anexa A la prezentele norme metodologice.

    ART. 4
    (1) Evaluarea impactului cheltuielilor bugetare aferente unei măsuri asociate programului bugetar, anexă la bugetul ordonatorilor principali de credite, respectiv aferente unei investiţii publice locale cuprinse în buget, în baza programului de investiţii publice al fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la secţiunea de dezvoltare, se face separat pentru fiecare dintre cele 6 obiective de mediu prevăzute în anexa A la prezentele norme metodologice, prin acordarea scorului corespunzător.
    (2) Evaluarea impactului cheltuielilor fiscale se face separat pentru fiecare dintre cele 6 obiective de mediu prevăzute în anexa A la prezentele norme metodologice, prin acordarea scorului corespunzător.
    (3) Cheltuielile bugetare aferente unei măsuri asociate programului bugetar, anexă la bugetul ordonatorilor principali de credite, respectiv aferente unei investiţii publice locale cuprinse în buget, în baza programului de investiţii publice al fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la secţiunea de dezvoltare, precum şi cheltuielile fiscale sunt evaluate din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu prevăzute la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, pe baza următoarelor scoruri:
    a) -1, corespunzând culorii maro, reprezentând un impact nefavorabil: se referă la o politică explicită/directă care stimulează un comportament nefavorabil asupra obiectivelor de mediu;
    b) 0, corespunzând culorii gri, reprezentând un impact neutru sau lipsa informaţiilor relevante pentru evaluare;
    c) 1, corespunzând culorii verde deschis, reprezentând un impact favorabil pe termen scurt, dar prezenţa unui risc de impact nefavorabil pe termen lung;
    d) 2, corespunzând culorii verde aprins, reprezentând un impact favorabil: nu se referă la o politică explicită/directă de ţintire a obiectivelor de mediu, dar se manifestă un impact pozitiv indirect;
    e) 3, corespunzând culorii verde închis, reprezentând un impact foarte favorabil: se referă la o politică explicită/directă de ţintire a obiectivelor de mediu.

    (4) După finalizarea operaţiunii prevăzute la alin. (3), în funcţie de scorurile acordate pentru fiecare dintre obiectivele de mediu, o cheltuială poate fi etichetată astfel:
    a) cheltuială verde/favorabilă, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate verzi, orice nuanţă, sau o combinaţie între orice nuanţă de verde şi gri;
    b) cheltuială maro/nefavorabilă, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate maro sau o combinaţie între maro şi gri;
    c) cheltuială neutră, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate gri;
    d) cheltuială mixtă, dacă printre culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu se regăseşte şi culoarea verde, orice nuanţă, şi culoarea maro.

    (5) În cazul în care o cheltuială nu se regăseşte în niciuna dintre situaţiile detaliate la alin. (4), rezultă că nu se poate acorda o etichetă, deoarece impactul acesteia asupra mediului nu poate fi evaluat corect, sau nu se poate ajunge la un consens, având în vedere stadiul actual al cunoştinţelor ştiinţifice sau lipsa datelor disponibile, şi, drept urmare, se consideră o cheltuială neetichetată.
    (6) Evaluarea cheltuielilor bugetare şi cheltuielilor fiscale din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu poate fi făcută luând în considerare prevederile Comunicării Comisiei Europene - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (2021/C 58/01), în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă.
    (7) Pentru efectuarea etichetării, ordonatorii principali de credite şi/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale pot avea în vedere şi documentele/actele/sursele de informare publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor, într-o secţiune dedicată.

    ART. 5
    (1) Ministerul Finanţelor, prin departamentul responsabil cu elaborarea legilor bugetare anuale, elaborează memorandumurile prevăzute la art. 3 alin. (6) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024.
    (2) După finalizarea fazei în sistem-pilot, Comitetul primeşte de la ceilalţi ordonatori principali de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 cu modificările şi completările ulterioare, propunerile de etichetare a cheltuielilor bugetare, în vederea avizării.

    ART. 6
    (1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, procedează la analiza, pe propria răspundere, a impactului cheltuielilor bugetare asociate măsurilor din cadrul programelor bugetare asupra fiecărui obiectiv de mediu, aşa cum sunt prevăzute acestea în cuprinsul art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852 şi de legislaţia naţională de mediu în vigoare, putând avea în vedere documentele/actele/sursele de informare menţionate la art. 4 alin. (7), pentru fiecare obiectiv de mediu, şi acordă scorul corespunzător.
    (2) În situaţia în care intervin modificări de ordin legislativ după etichetarea avizată de către Comitet, ordonatorii principali de credite au obligaţia de a prezenta Comitetului, în termen de 30 de zile, o propunere nouă de etichetare.
    (3) După analiza impactului măsurii asupra fiecărui obiectiv de mediu, ordonatorii principali de credite realizează propunerea de etichetare a măsurii asociate programului bugetar, conform anexei B la prezentele norme metodologice.
    (4) Ordonatorii principali de credite transmit Comitetului Cererea privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/ cheltuielilor fiscale, conform anexei C la prezentele norme metodologice, denumită în continuare Cerere, însoţită de propunerea de etichetare a măsurilor din programele bugetare aferente cheltuielilor bugetare, împreună cu descrierea măsurii, precum şi justificările corespunzătoare, în vederea avizării etichetării.
    (5) Descrierea măsurii prevăzute la alin. (3) trebuie să conţină prezentarea succintă a activităţilor/acţiunilor prin care se implementează măsura aferentă unui program bugetar şi a actelor normative care reprezintă baza legală conform căreia se finanţează costurile aferente măsurii.
    (6) Justificările prevăzute la alin. (4) trebuie să reprezinte explicaţii şi referinţe la principalele documente/acte/surse de informare, din care să reiasă încadrarea cheltuielilor din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu, aşa cum este prevăzut la art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024.

    ART. 7
    (1) Propunerea de etichetare a cheltuielilor fiscale, definite conform prevederilor art. 3 pct. 20 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează, potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) din prezentele norme metodologice, de Ministerul Finanţelor, prin structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, care are în vedere analiza cheltuielilor fiscale.
    (2) Procesul de etichetare se face prin raportarea fiecărei cheltuieli fiscale asupra celor 6 obiective de mediu, comparativ cu un scenariu alternativ în care aceste cheltuieli fiscale nu ar exista.
    (3) Etapele procesului de etichetare, fără a se limita la acestea, implică următoarele:
    a) identificarea cheltuielilor fiscale cu impact bugetar cuantificabil;
    b) analiza impactului cheltuielilor fiscale prin prisma efectelor directe sau indirecte, după caz, asupra fiecărui obiectiv de mediu prevăzut la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852 şi acordarea unui scor corespunzător, conform art. 4 alin. (3), pentru fiecare obiectiv de mediu;
    c) realizarea unei propuneri de etichetare pentru fiecare cheltuială fiscală analizată, respectiv verde, maro, mixtă, neutră, conform prevederilor art. 4 alin. (4), sau neetichetată, potrivit prevederilor art. 4 alin. (5);
    d) transmiterea către Comitet a Cererii şi a propunerii de etichetare a cheltuielilor fiscale, care se face în formă centralizată conform anexei D la prezentele norme metodologice, însoţită de justificările corespunzătoare, în vederea avizării etichetării.


    ART. 8
    (1) Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la art. 6 alin. (1) transmit Comitetului propunerea de etichetare a măsurilor din programele bugetare aferente cheltuielilor bugetare, conform art. 6 alin. (4).
    (2) Structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale prevăzută la art. 7 alin. (1) transmite Comitetului propunerea de etichetare a cheltuielilor fiscale, conform art. 7 alin. (3) lit. d).
    (3) Cererea şi documentele care o însoţesc se depun în format electronic la adresa registratura@mfinante.gov.ro, fiecare document fiind un fişier distinct. Dacă documentele au o dimensiune însumată mai mare de 10 MB, acestea vor fi divizate în mai multe fişiere cu dimensiune mai mică de 10 MB. În cazul în care după înregistrarea dosarului la secretariatul Comitetului, dacă este necesar a fi depuse completări la unul sau mai multe documente, acestea se vor depune ulterior, în forma refăcută.
    (4) Propunerile de etichetare, documentele şi Cererea prevăzute la alin. (1)-(3) sunt redactate de către ordonatorii principali de credite şi/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, în format electronic, apoi se aplică semnătura electronică pe fişierul de tip .pdf în vederea asumării conţinutului acestora. Documentele prevăzute la alin. (1) se obţin prin scanarea la o rezoluţie de minimum 200 dpi, în format .pdf, a documentelor originale şi se aplică semnătura electronică în vederea confirmării autenticităţii. Pentru orice alte documente solicitate de Comitet în vederea analizării propunerii de etichetare a măsurilor din programele bugetare aferente cheltuielilor bugetare, respectiv cheltuielilor fiscale şi avizării etichetării de către Comitet, se va menţiona forma în care trebuie prezentate şi semnate fişierele respective. Pentru orice alte documente depuse din iniţiativa solicitantului, prevăzute la alin. (1) şi (2), se va utiliza semnătura electronică pentru asumarea conţinutului sau confirmarea autenticităţii, după caz.
    (5) Documentele semnate electronic vor respecta legislaţia care reglementează utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice.
    (6) În situaţia în care intervin modificări de ordin legislativ după etichetarea avizată de către Comitet, structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale are obligaţia de a prezenta Comitetului, în termen de 30 de zile, o propunere nouă de etichetare.

    ART. 9
    Arhivarea şi păstrarea documentelor, în format electronic, se efectuează de către secretariatul tehnic, cu respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul arhivistic.

    ART. 10
    Secretariatul tehnic verifică cererile şi documentele primite şi le înaintează Comitetului în format electronic.

    ART. 11
    (1) Pentru avizarea etichetării cheltuielilor bugetare, Comitetul analizează propunerea de etichetare primită de la ordonatorii principali de credite.
    (2) Pentru avizarea etichetării cheltuielilor fiscale, Comitetul analizează propunerea de etichetare primită de la structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale.

    ART. 12
    (1) Deliberările Comitetului se consemnează în proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeşte prin grija secretariatului tehnic al Comitetului şi se semnează electronic de membrii Comitetului prezenţi la şedinţa respectivă. Se consideră prezenţi la şedinţă şi membrii care participă prin utilizarea oricăror mijloace electronice audio-video de comunicare de la distanţă.
    (2) În procesul-verbal se consemnează votul „pentru“ sau „împotrivă“ al fiecărui membru prezent, la fiecare punct de pe ordinea de zi. La vot nu se admit abţineri. Orice membru poate să solicite consemnarea în procesul-verbal a unor precizări care motivează votul acordat. În dreptul membrilor absenţi se menţionează acest fapt.
    (3) În procesul de avizare a etichetării, la analizarea propunerilor transmise de către ordonatorii principali de credite, respectiv structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale, membrii în Comitet, aşa cum sunt aceştia prevăzuţi la art. 3 alin. (1) din anexa nr. 2 la hotărâre, nu au drept de vot asupra propriilor propuneri de etichetare.
    (4) Avizele privind etichetarea cheltuielilor bugetare, respectiv a cheltuielilor fiscale se adoptă cu votul „pentru“ a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor Comitetului prezenţi la şedinţă.
    (5) Avizele se emit de către Comitet pe baza procesului-verbal semnat electronic de către membrii prezenţi şi se semnează numai de către preşedinte sau, în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte.

    ART. 13
    Avizul Comitetului se comunică ordonatorilor principali de credite, respectiv structurii responsabile cu etichetarea cheltuielilor fiscale, în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării sale, prin poşta electronică, la adresa precizată de aceştia în cererea întocmită potrivit anexei C la prezentele norme metodologice.

    ART. 14
    (1) Procesul de etichetare a cheltuielilor bugetare ale bugetelor prevăzute la art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024 vizează cheltuielile privind investiţiile publice locale cuprinse în buget, în baza programului de investiţii publice al fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la secţiunea de dezvoltare.
    (2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevăzute la alin. (1) analizează impactul investiţiilor publice locale asupra fiecărui obiectiv de mediu prevăzut în anexa A la prezentele norme metodologice.
    (3) Analiza se face în funcţie de impactul estimat al fiecărui obiectiv de investiţii publice locale cuprins în buget, în baza programului de investiţii publice al fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la secţiunea de dezvoltare, asupra celor 6 obiective de mediu, potrivit anexei E la prezentele norme metodologice.
    (4) Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la alin. (2) etichetează obiectivele de investiţii cuprinse în programul de investiţii publice al fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, pe propria răspundere.
    (5) Atribuirea de culori şi scoruri în funcţie de impactul obiectivelor de investiţii asupra obiectivelor de mediu se realizează de către ordonatorii principali de credite prevăzuţi la alin. (2), în baza criteriilor de etichetare prevăzute în anexa A la prezentele norme metodologice.

    ART. 15
    (1) Pentru anii bugetari următori cheltuielile bugetare privind investiţiile publice locale îşi menţin etichetarea, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (14) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2024.
    (2) Modificarea etichetării unei investiţii publice locale se face cu respectarea procedurii prevăzute de prezentele norme metodologice.
    (3) Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a eticheta cheltuielile bugetare ale noilor obiective de investiţii care se cuprind în programul de investiţii publice locale, indiferent de sursa de finanţare, conform procedurii aprobate prin prezentele norme metodologice.

    ART. 16
    În procesul de analiză şi etichetare a cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale, Ministerul Finanţelor sprijină ordonatorii principali de credite pe aspecte bugetare, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor sprijină ordonatorii principali de credite, structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale şi Comitetul pe aspecte de mediu şi climă, iar Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă sprijină ordonatorii principali de credite pe aspecte de politici publice legate de mediu şi climă.

    ART. 17
    (1) În vederea emiterii avizului privind etichetarea, pe perioada procesului de analiză a propunerii de etichetare, Comitetul solicită, în situaţia în care nu este de acord cu propunerea de etichetare a ordonatorilor principali de credite ai administraţiei publice centrale şi/sau a structurii responsabile cu etichetarea cheltuielilor fiscale, reanalizarea propunerii de etichetare, în termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării.
    (2) Comitetul analizează propunerea de etichetare reanalizată şi emite avizul.
    (3) În situaţia în care Comitetul nu este de acord cu propunerea de etichetare reanalizată sau ordonatorii principali de credite ai administraţiei publice centrale şi/sau structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale nu transmit propunerea de etichetare reanalizată, Comitetul nu emite avizul, fapt ce conduce la consemnarea situaţiei în raportul privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale.

    ART. 18
    Anexele A-E fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA A

    la normele metodologice
    OBIECTIVELE DE MEDIU
    pentru care se face etichetarea cheltuielilor bugetare şi a cheltuielilor fiscale,
    criteriile tehnice pe baza cărora se stabileşte impactul cheltuielilor asupra
    obiectivelor de mediu, precum şi conţinutul tehnic al criteriului
    (model)

┌────┬───────────────┬───────────────┬───────────────┬───────────────┐
│Nr. │Obiectivul de │Criteriul 1 │Criteriul 2 │Criteriul 3 │
│crt.│mediu │ │ │ │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │• cantitatea de│
│ │ │ │ │deşeuri │
│ │ │ │ │menajere │
│ │ │ │ │generate; │
│ │ │ │ │• producerea de│
│ │ │• intensitatea │ │combustibili │
│ │ │emisiilor de │• pagubele │nepoluanţi; │
│ │ │CO_2; │anuale la │• consolidarea │
│ │Atenuarea │• instituirea │inundaţii; │absorbanţilor │
│1. │schimbărilor │infrastructurii│• îmbunătăţirea│de carbon │
│ │climatice │energetice │eficienţei │aferenţi │
│ │ │necesare pentru│energetice │terenurilor, │
│ │ │facilitarea │ │prin evitarea │
│ │ │decarbonizării │ │despăduririlor │
│ │ │ │ │şi a degradării│
│ │ │ │ │pădurilor, │
│ │ │ │ │refacerea │
│ │ │ │ │pădurilor şi │
│ │ │ │ │împădurire │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │ │• numărul │ │
│ │ │• valoarea │deceselor şi al│• cantitatea │
│ │Adaptarea la │producţiei de │persoanelor │lunară/anuală │
│2. │schimbările │bunuri şi │rănite │de precipitaţii│
│ │climatice │servicii de │atribuite │la nivelul │
│ │ │mediu │dezastrelor │României │
│ │ │ │naturale │ │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │ │• gestionarea │ │
│ │ │ │eficientă a │ │
│ │Utilizarea │• volumul de │resurselor de │• număr de │
│ │durabilă şi │ape uzate şi │apă; │controale │
│3. │protecţia │cantităţile de │• valoarea │efectuate, din │
│ │resurselor de │poluanţi │exporturilor şi│care număr de │
│ │apă şi a celor │evacuate în │a importurilor,│contravenţii │
│ │marine │râuri şi mare │detaliat pe │constatate │
│ │ │ │zone intra-UE │ │
│ │ │ │şi extra-UE │ │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │• număr de │ │ │
│ │ │operatori │ │• cantitatea de│
│ │ │receptori care │ │deşeuri │
│ │ │au optat pentru│• număr de │menajere │
│ │Tranziţia către│diminuarea │vehicule │colectate, pe │
│4. │o economie │risipei │electrice şi │categorii; │
│ │circulară │resurselor; │hibride │• măsuri │
│ │ │• măsuri │înmatriculate │privind │
│ │ │privind │ │eficientizarea │
│ │ │utilizarea │ │energetică │
│ │ │eficientă a │ │ │
│ │ │resurselor │ │ │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │• emisiile de │• cantităţi de │• îmbunătăţirea│
│ │Prevenirea şi │poluanţi în │deşeuri │nivelului │
│5. │controlul │aer, pe │periculoase │calităţii │
│ │poluării │activităţi │generate │aerului, a apei│
│ │ │economice │ │şi a solului │
├────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┼───────────────┤
│ │ │• măsuri care │ │• exploatarea │
│ │ │vizează │• gestionarea │şi gestionarea │
│ │ │obţinerea unei │durabilă a │durabilă a │
│ │ │stări │pădurilor, │terenurilor, │
│ │ │favorabile de │inclusiv │inclusiv │
│ │ │conservare a │adoptarea de │protecţia │
│ │ │habitatelor şi │practici │adecvată a │
│ │ │speciilor │silvice de │biodiversităţii│
│ │ │protejate; │utilizare a │solului; │
│ │ │• prevenirea │pădurilor şi a │• practici │
│ │Protecţia şi │deteriorării │terenurilor │agricole │
│ │refacerea │ecosistemelor │forestiere care│durabile, │
│6. │biodiversităţii│terestre, │contribuie la │inclusiv cele │
│ │şi a │marine şi │creşterea │care contribuie│
│ │ecosistemelor │acvatice şi │biodiversităţii│la creşterea │
│ │ │componentele │sau la stoparea│biodiversităţii│
│ │ │acestora/măsuri│sau prevenirea │sau la stoparea│
│ │ │de restaurare │degradării │sau prevenirea │
│ │ │pentru │ecosistemelor, │degradării │
│ │ │refacerea │a │solurilor şi a │
│ │ │stării de │despăduririlor │altor │
│ │ │conservare a │şi a │ecosisteme, a │
│ │ │speciilor şi │pierderilor de │despăduririlor │
│ │ │habitatelor │habitate │şi a │
│ │ │protejate │ │pierderilor de │
│ │ │ │ │habitate │
└────┴───────────────┴───────────────┴───────────────┴───────────────┘



    ANEXA B

    la normele metodologice
    Ordonator principal de credite: Aprobat,
    Cod [ ]
    ETICHETAREA MĂSURILOR BUGETARE
    din perspectiva impactului acestora asupra obiectivelor de mediu (propunere)

┌────┬────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┬────────────┬────────────┐
│ │ │Scor │ │ │ │
│ │ ├────────────┬───────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────────┤ │ │ │
│ │ │ │ │Utilizarea│ │ │ │ │Descrierea │Justificări │
│ │Denumire│ │ │durabilă │ │ │Protecţia şi │ │măsurii │conform art.│
│Nr. │program/│Atenuarea │Adaptarea │şi │Tranziţia│Prevenirea│refacerea │Etichetare│conform art.│6 alin. (6) │
│crt.│măsură │schimbărilor│la │protecţia │către o │şi │biodiversităţii│ │6 alin. (5) │din normele │
│ │ │climatice │schimbările│resurselor│economie │controlul │şi a │ │din normele │metodologice│
│ │ │ │climatice │de apă şi │circulară│poluării │ecosistemelor │ │metodologice│ │
│ │ │ │ │a celor │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │marine │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │10 │11 │
├────┼────────┼────────────┴───────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────────┴──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Program │NA │ │ │
├────┼────────┼────────────┬───────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────────┬──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Măsură 1│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Măsură 2│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│ │………… │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┴───────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────────┴──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Program │NA │ │ │
├────┼────────┼────────────┬───────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────────┬──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Măsură 1│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│ │Măsură 2│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│ │………… │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────────┼────────────┤
│ │………… │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────┴────────────┴───────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────────┴──────────┴────────────┴────────────┘


    Precizări suplimentare:
    Se completează de către ordonatorul principal de credite.
    Măsurile etichetate din programele din această anexă vor coincide cu cele aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite.
    În coloanele 3-8 au fost înscrise obiectivele de mediu stabilite conform Regulamentului 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, convenţiilor de mediu la care România este parte, prevederilor Pactului verde european, altor reglementări interne în domeniul mediului, dacă nu contravin regulamentelor europene.
    Scorurile şi etichetarea măsurii cheltuielilor bugetare se vor acorda în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi (4) din normele metodologice.


    ANEXA C

    la normele metodologice

┌───────────────────────────────────────┬┬──────────────────────────┐
│Denumirea ordonatorului principal de ││ │
│credite/structurii din cadrul ││Înregistrat în Registrul │
│Ministerului Finanţelor ││pentru evidenţa cererilor │
│........................... ││adresate Comitetului │
│Adresa ……………. ││.......................…..│
│Telefon/Fax/Adresă de e-mail ││cu nr. ………….. │
│…................... ││din …….............. │
│Nr. ││ │
│.......................................││ │
└───────────────────────────────────────┴┴──────────────────────────┘

    CERERE
    privind avizarea etichetării cheltuielilor bugetare/cheltuielilor fiscale
    Subsemnatul(a), ...........................................................^1), în calitate de ordonator principal de credite/ conducător al ................................^2), vă depun prezenta cerere în vederea avizării etichetării cheltuielilor bugetare ….................…../cheltuielilor fiscale ..........................…... .
    Ataşez prezentei cereri:
    ............................................................................
    ...........................................................................^3)

    Ordonator principal de credite
    ..........................................^2)
    ...........................................
    ...........................................
    (prenumele şi numele)
    ^1) Se înscriu prenumele şi numele reprezentatului legal.
    ^2) Se înscrie denumirea instituţiei publice/structurii responsabile cu etichetarea cheltuielilor fiscale din cadrul Ministerului Finanţelor.
    ^3) Se enumeră documentele ataşate la cerere (anexa B/anexa D la normele metodologice).

    ANEXA D

    la normele metodologice
    Etichetarea cheltuielilor fiscale (propunere)

┌────┬───────────┬───────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┬────────┐
│ │ │ │Scor │ │ │
│ │ │ ├────────────┬───────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────────┤ │ │
│ │ │ │ │ │Utilizarea│ │ │ │ │ │
│ │Descrierea │ │ │ │durabilă │ │ │Protecţia şi │ │ │
│Nr. │cheltuielii│Denumirea │Atenuarea │Adaptarea │şi │Tranziţia│Prevenirea│refacerea │Etichetare│Menţiuni│
│crt.│fiscale │impozitului│schimbărilor│la │protecţia │către o │şi │biodiversităţii│ │^1 │
│ │ │ │climatice │schimbările│resurselor│economie │controlul │şi a │ │ │
│ │ │ │ │climatice │de apă şi │circulară│poluării │ecosistemelor │ │ │
│ │ │ │ │ │a celor │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │marine │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴───────────┴────────────┴───────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────────┴──────────┴────────┘


    Precizări suplimentare:
    Se completează de către structura responsabilă cu etichetarea cheltuielilor fiscale din cadrul Ministerului Finanţelor.
    Scorurile şi etichetarea cheltuielilor fiscale se vor acorda în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi (4) din normele metodologice.

    ^1 Indicarea surselor de informare utilizate pentru realizarea etichetării din anexa D sau orice altă sursă care a stat la baza etichetării.

    ANEXA E

    la normele metodologice
    ETICHETAREA
    obiectivelor de investiţii cuprinse în programele de investiţii
    şi impactul cheltuielilor acestora asupra obiectivelor de mediu

┌─────────────┬─────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┬────────┐
│ │ │Scor │ │ │
│ │ ├────────────┬───────────┬──────────┬─────────┬──────────┬───────────────┤ │ │
│ │Denumirea │ │ │Utilizarea│ │ │ │ │ │
│ │programului │ │ │durabilă │ │ │Protecţia şi │ │ │
│Capitol │de investiţii│Atenuarea │Adaptarea │şi │Tranziţia│Prevenirea│refacerea │Etichetare│Menţiuni│
│bugetar │- obiectiv de│schimbărilor│la │protecţia │către o │şi │biodiversităţii│ │^1 │
│ │investiţii │climatice │schimbările│resurselor│economie │controlul │şi a │ │ │
│ │ │ │climatice │de apă şi │circulară│poluării │ecosistemelor │ │ │
│ │ │ │ │a celor │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │marine │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │10 │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │Program de │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Capitol │investiţii: │ │ │ │ │ │ │ │ │
│bugetar: │1. Obiectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │de investiţii│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │2. Obiectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │de investiţii│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │3. Obiectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │de investiţii│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│............ │.............│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│Capitol │Program de │ │ │ │ │ │ │ │ │
│bugetar: │investiţii: │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │1. Obiectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │de investiţii│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│ │2. Obiectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │de investiţii│ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────┼──────────┼─────────┼──────────┼───────────────┼──────────┼────────┤
│.............│.............│ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────────────┴────────────┴───────────┴──────────┴─────────┴──────────┴───────────────┴──────────┴────────┘


    Precizări suplimentare:
    Se completează de către ordonatorul principal de credite al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
    Programele şi obiectivele de investiţii din această anexă vor coincide cu cele aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite.
    În coloanele 3-8 sunt înscrise obiectivele de mediu stabilite conform Regulamentului 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, convenţiilor de mediu la care România este parte, prevederilor Pactului verde european, altor reglementări interne în domeniul mediului, dacă nu contravin regulamentelor europene.
    Scorurile şi etichetarea obiectivelor de investiţii se vor acorda în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi (4) din normele metodologice.

    ^1 Indicarea surselor de informare utilizate pentru realizarea etichetării sau orice altă sursă care a stat la baza etichetării.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016