Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 27 mai 2024 pentru vizarea actelor de studii, a anexelor la actele de studii şi a documentelor şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior din România
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 515 din 3 iunie 2024
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 4.500 din 27 mai 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 3 iunie 2024.
──────────
ART. 1
Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, denumit în continuare C.N.R.E.D., din cadrul Ministerului Educaţiei, are competenţa de a viza actele de studii, anexele la actele de studii şi documentele şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu din România.
ART. 2
În sensul prezentelor norme metodologice, prin vizare se înţelege procedura prin care se verifică şi se certifică autenticitatea şi legalitatea actului de studii, precum şi legalitatea anexelor la actele de studii sau a documentelor şcolare universitare. Viza constă în semnătura electronică calificată aplicată pe copia în format PDF a actului de studii, a anexei la actul de studii sau a documentului şcolar universitar.
ART. 3
(1) C.N.R.E.D. realizează următoarele activităţi în procesul de vizare:
a) verifică autenticitatea actelor de studii, precum şi legalitatea actelor de studii, anexelor la actele de studii şi a documentelor şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior din România;
b) verifică existenţa autorizaţiei provizorii de funcţionare sau a acreditării pentru programul de studii/specializarea, forma de învăţământ, locaţia geografică de desfăşurare şi limba de predare înscrise în actul de studii, anexa la actul de studii sau documentul şcolar universitar emis de instituţia de învăţământ superior;
c) verifică existenţa acreditării unui program de studii universitare de licenţă/a unei specializări acreditate din acelaşi domeniu de licenţă cu programul de studii universitare de licenţă/specializarea autorizată să funcţioneze provizoriu pentru care instituţia de învăţământ superior acreditată a organizat examen de finalizare a studiilor;
d) verifică modul de completare a actelor de studii, a anexelor la actele de studii sau a documentelor şcolare universitare conform reglementărilor naţionale în vigoare;
e) verifică respectarea legalităţii înmatriculării cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, ai celorlalte state membre ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, precum şi a cetăţenilor din state terţe;
f) verifică aplicarea sigiliului oficial al instituţiei emitente pe actele de studii, pe anexele la actele de studii sau pe documentele şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior acreditate sau a ştampilei instituţiei pe anexele la actele de studii sau pe documentele şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior autorizate să funcţioneze provizoriu;
g) aplică semnătura electronică calificată pe copia în format PDF a actului de studii, a anexei la actul de studii sau a documentului şcolar universitar.
(2) Actele de studii, anexele la actele de studii şi documentele şcolare universitare emise de către instituţiile de învăţământ superior acreditate din România pentru absolvenţii înmatriculaţi anterior începerii anului universitar 2011/2012 sunt recunoscute şi se vizează în conformitate cu prevederile art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2015 privind dreptul absolvenţilor de a beneficia de acte de studii recunoscute la finalizarea unor studii neautorizate şi sancţionarea instituţiilor de învăţământ care şcolarizează fără autorizare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 143/2016.
ART. 4
Documentele şcolare universitare menţionate la art. 1 care pot fi vizate de către C.N.R.E.D. sunt:
a) suplimentul la diplomă;
b) foaia matricolă;
c) situaţia şcolară;
d) programa analitică;
e) adeverinţa privind şcolarizarea/absolvirea;
f) adeverinţa care atestă calitatea de student;
g) adeverinţa privind finalizarea studiilor;
h) adeverinţa de autenticitate.
ART. 5
Solicitările pentru vizarea actelor de studii, a anexelor la actele de studii sau a documentelor şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu din România se transmit electronic prin intermediul Punctului de contact unic electronic (PCUe).
ART. 6
În vederea aplicării vizei, solicitarea trebuie să cuprindă următoarele documente:
1. cerere;
2. actul de studii, anexa la actul de studii sau documentul şcolar universitar pentru care se solicită aplicarea vizei;
3. actul de identitate al titularului, în copie, şi dovada schimbării numelui titularului, dacă este cazul. În cazul în care solicitantul nu este titularul, trebuie să prezinte, după caz, şi următoarele:
a) actul de identitate;
b) documente care atestă calitatea de soţ/soţie sau de rudă până la gradul II cu titularul actului de studii;
c) procura notarială, împuternicirea avocaţială sau delegaţia din partea persoanei juridice;
4. dovada achitării taxei;
5. alte documente, dacă este cazul.
ART. 7
(1) Aplicarea vizei pe actele de studii poate fi solicitată de următoarele categorii de persoane:
a) titularul actului de studii;
b) soţul/soţia titularului actului de studii ori o rudă până la gradul II cu titularul actului de studii;
c) orice altă persoană fizică care prezintă procură notarială sau împuternicire avocaţială;
d) o persoană juridică care a încheiat cu titularul actului de studii un contract având ca obiect realizarea în numele acestuia a procedurilor necesare pentru aplicarea vizei, prin reprezentant care prezintă delegaţie în acest sens.
(2) În cazul în care procura notarială a fost întocmită pe teritoriul altui stat, se prezintă şi o traducere legalizată în limba română. Procura trebuie să conţină apostila de la Haga sau supralegalizarea de autorităţile competente ale statului pe al cărui teritoriu a fost întocmită, cu excepţia statelor cu care România a încheiat tratate sau convenţii bilaterale în acest sens.
ART. 8
(1) Actele de studii, anexele la actele de studii sau documentele şcolare universitare vizate se transmit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării de vizare.
(2) În cazul în care C.N.R.E.D. constată că solicitarea nu conţine toate documentele prevăzute la art. 6, înştiinţează solicitantul în scris, prin mesageria internă a PCUe sau poşta electronică. Solicitarea trebuie completată în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii înştiinţării, în caz contrar, solicitarea se clasează, urmând ca reluarea procedurii să se facă în baza transmiterii unei noi solicitări.
(3) Termenul de soluţionare prevăzut la alin. (1) se poate prelungi în cazuri justificate, solicitantul fiind informat în acest sens, în scris, prin mesageria internă a PCUe sau poşta electronică.
ART. 9
(1) Viza nu se aplică de C.N.R.E.D. în următoarele situaţii:
a) în cazul în care, după efectuarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a)-f), se constată că documentele pentru care se solicită vizarea nu sunt completate conform legii;
b) documentele pentru care se solicită vizarea nu se încadrează în prevederile art. 3 alin. (2);
c) se constată erori materiale de completare;
d) în alte cazuri temeinic justificate.
(2) C.N.R.E.D. comunică solicitantului, prin mesageria internă a PCUe, motivele pentru care nu se aplică viza, iar solicitarea se clasează.
(3) Decizia C.N.R.E.D. poate fi contestată o singură dată, în termen de 15 zile lucrătoare de la comunicare.
ART. 10
Procedura de vizare se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) şi a legislaţiei naţionale privind protecţia şi securitatea datelor personale.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: