Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 25 octombrie 2021 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare
EMITENT: Ministerul Afacerilor Externe PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1074 din 10 noiembrie 2021
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.191 din 25 octombrie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1074 din 10 noiembrie 2021.
──────────
Prezentele norme metodologice stabilesc metodologia de control al operaţiunilor cu produse militare menţionate la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, republicată, de către Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru controlul exporturilor, denumit în continuare ANCEX.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Ansamblul prezentelor norme metodologice cuprinde, pe capitole şi secţiuni, normele metodologice privind înregistrarea, certificarea şi autorizarea prin licenţă, activitatea de control şi cooperarea cu industria.
ART. 2
Pentru scopul prezentelor norme metodologice, termenii specifici utilizaţi sunt cei definiţi la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, republicată, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.
ART. 3
(1) Pentru derularea operaţiunilor cu produse militare prevăzute la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, denumite în continuare operaţiuni cu produse militare, solicitantul parcurge, după caz, următoarele etape:
a) stabilirea caracterului de produs militar prin încadrarea lui în Lista cuprinzând produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni, prevăzută la art. 6 alin (2) din ordonanţa de urgenţă, prin autoevaluare sau solicitarea de consultanţă conform prevederilor prezentelor norme;
b) încadrarea operaţiunii care urmează să fie realizată în unul din tipurile de operaţiuni cu produse militare;
c) solicitarea la ANCEX, în nume propriu, a înregistrării;
d) solicitarea la ANCEX, în nume propriu, a eliberării licenţei de export, import, transfer, intermediere, tranzit, transbordare sau a înscrierii ca utilizator al unei licenţe generale, după caz, prin completarea şi depunerea la sediul ANCEX a formularelor corespunzătoare însoţite de documentaţia prevăzută de prezentele norme.
(2) Răspunderea pentru corectitudinea datelor şi a informaţiilor înscrise în documentele transmise la ANCEX revine solicitantului.
(3) Responsabilitatea corelării termenelor prevăzute în documentele comerciale cu cele aferente procesului de înregistrare la ANCEX şi de autorizare prin licenţă a operaţiunilor cu produse militare revine exclusiv solicitantului.
ART. 4
(1) Persoanele înregistrate au obligaţia să desemneze o structură administrativă distinctă sau, după caz, cel puţin o persoană competentă, cu atribuţii şi responsabilităţi exprese în derularea operaţiunilor cu produse militare, denumită în continuare persoană de contact.
(2) Persoana de contact are următoarele obligaţii:
a) să cunoască legislaţia română în domeniul controlului exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
b) să se informeze cu privire la noutăţile apărute în domeniul controlului exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
c) să manifeste corectitudine, transparenţă, rigoare şi responsabilitate în comunicarea cu ANCEX.
(3) În procesul de înregistrare sau ori de câte ori consideră necesar, ANCEX poate solicita testarea persoanei de contact pentru verificarea cunoaşterii legislaţiei române în domeniu.
(4) ANCEX poate recomanda schimbarea persoanei de contact în situaţia în care constată că aceasta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentele norme.
ART. 5
Persoanele înregistrate care desfăşoară operaţiuni cu produse militare au obligaţia să participe la activităţile organizate de ANCEX pentru informarea cu privire la aplicarea legislaţiei naţionale şi evoluţiile legislative în domeniu.
ART. 6
(1) Persoanele înregistrate şi autorităţile publice cu atribuţii în domeniu sunt obligate să păstreze timp de 15 ani documentele privind operaţiunile efectuate cu produse militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare.
(2) În cazul produselor militare care fac obiectul unor instrumente internaţionale privind trasabilitatea, persoanele înregistrate au obligaţia de a păstra cel puţin 20 de ani documentele privind operaţiunile de export, import, transfer sau de intermediere efectuate.
(3) În cazul operatorilor economici care manufacturează produse militare care fac obiectul unor instrumente internaţionale privind trasabilitatea, termenul de păstrare a documentelor este de cel puţin 30 de ani.
(4) Fac obiectul unor instrumente internaţionale privind trasabilitatea operaţiunile în regim definitiv prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă cu produse militare din categoriile ML1, ML2, ML3 şi cu sisteme portabile de lansatoare de rachete antiaeriene incluse la categoria ML4, conform listei prevăzute în anexa la ordonanţa de urgenţă, cu excepţia pieselor, componentelor şi accesoriilor.
(5) Documentele păstrate conform alin. (1), (2) şi (3) vor include cel puţin: confirmarea de înregistrare, licenţa sau confirmarea de înscriere ca utilizator al unei licenţe generale, documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final, documente comerciale, evidenţa seriilor sau loturilor produselor, lista de ambalare, documente de transport, documente privind alte părţi implicate în operaţiune, originea şi provenienţa produselor şi, după caz, marcaje suplimentare ale produselor, documente de asigurare, documente vamale, corespondenţa cu ANCEX cu privire la cererile de consultanţă, certificatul de control al livrării sau procesul-verbal de predare a produselor către utilizatorul final.
(6) Persoanele înregistrate care desfăşoară operaţiuni cu produse militare sunt obligate să menţină baze de date electronice detaliate, conform modelelor puse la dispoziţie de ANCEX, privind modul de derulare a operaţiunilor cu produse militare, şi să transmită la ANCEX datele deţinute, prin raportări periodice sau la cerere.
(7) În cazul încetării activităţii din motive precum dizolvarea, fuziunea, divizarea sau alte situaţii prevăzute de lege, persoanele înregistrate au obligaţia să informeze ANCEX cu privire la entitatea care va prelua obligaţiile legale prevăzute la alin. (1)-(3). În situaţia în care nu poate fi identificată o entitate care să asigure păstrarea documentelor şi a bazelor de date, acestea se predau la ANCEX.
CAP. II
Înregistrarea
ART. 7
În vederea efectuării operaţiunilor cu produse militare, persoanele prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă au obligaţia de a se înregistra la ANCEX.
ART. 8
(1) Înregistrarea se efectuează pentru unul sau mai multe tipuri de operaţiuni cu produse militare.
(2) Valabilitatea înregistrării este de maximum 3 ani de la data emiterii, după cum urmează:
- 3 ani pentru operatorii economici aflaţi la o nouă înregistrare şi care au desfăşurat operaţiuni sau activităţi cu produse militare;
– 1 an pentru operatorii economici aflaţi la prima înregistrare, la o nouă înregistrare după suspendarea sau anularea confirmării de înregistrare sau care nu au desfăşurat operaţiuni sau activităţi cu produse militare.
SECŢIUNEA 1
Procedura de înregistrare
ART. 9
(1) În vederea înregistrării, solicitantul trebuie să depună la ANCEX cererea de înregistrare, semnată de o persoană abilitată să angajeze răspunderea juridică, conform prevederilor legale, sau de către persoana fizică interesată, după caz.
(2) În cazul persoanelor juridice, cu excepţia autorităţilor publice, cererea de înregistrare va fi însoţită de următoarele documente:
a) angajamentul privind respectarea regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, semnat de toate persoanele abilitate să angajeze răspunderea juridică a societăţii;
b) curriculum vitae (model european) al persoanei care semnează cererea;
c) cazierul judiciar al persoanelor abilitate să angajeze răspunderea juridică a societăţii, în original sau copie certificată pentru conformitate;
d) declaraţia pe propria răspundere referitoare la neimplicarea în efectuarea fără drept de operaţiuni prevăzute de ordonanţa de urgenţă;
e) certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în copie certificată pentru conformitate;
f) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în original sau copie legalizată, în care să se precizeze activităţi care să justifice derularea operaţiunilor cu produse militare pentru care se solicită înregistrarea;
g) împuternicire pentru persoana de contact;
h) curriculum vitae (model european) al persoanei de contact;
i) împuternicire şi datele de identificare pentru persoanele desemnate să depună sau să ridice documentele la ori de la ANCEX;
j) documentele de înfiinţare şi funcţionare, precum şi actele adiţionale întocmite ulterior, în copie;
k) certificatul fiscal din care să rezulte situaţia plăţilor către bugetul de stat;
l) numerele conturilor în lei şi în valută;
m) raportul administratorului aferent ultimului exerciţiu financiar;
n) specimenele de semnătură ale persoanelor abilitate să semneze cererile specifice depuse la ANCEX în perioada de valabilitate a înregistrării şi ale persoanelor împuternicite să ridice/depună documente de la/la ANCEX;
o) acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanei care semnează cererea, persoanei de contact şi persoanelor împuternicite să ridice/depună documente de la/la ANCEX;
p) alte documente relevante pe care ANCEX le poate solicita la depunerea dosarului sau pe parcursul procesului de înregistrare, inclusiv planul de afaceri pentru anul în curs, contractele încheiate pentru derularea unor operaţiuni cu produse militare etc.
(3) În situaţia în care solicitantul nu a mai fost înregistrat la ANCEX, acesta va depune, suplimentar faţă de documentele precizate la alin. (2), o prezentare a societăţii (activităţi specifice, liste de produse, organizare, parteneri comerciali reprezentativi) şi documente din care să reiasă necesitatea înregistrării la ANCEX, după caz.
(4) În cazul autorităţilor publice, cererea de înregistrare va fi semnată de reprezentantul structurii desemnate să deruleze operaţiuni cu produse militare şi va fi însoţită de următoarele documente:
a) angajamentul persoanei care semnează cererea de înregistrare privind respectarea regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
b) împuternicire pentru persoana de contact;
c) împuternicire şi datele de identificare pentru persoanele desemnate să depună sau să ridice documentele la/de la ANCEX;
d) actul normativ de organizare şi funcţionare şi documente relevante din care să rezulte abilitarea structurii desemnate să deruleze activităţi de comerţ exterior;
e) specimenele de semnătură ale persoanelor abilitate să semneze cererile specifice depuse la ANCEX în perioada de valabilitate a înregistrării, precum şi ale persoanelor împuternicite să ridice/depună documente de la/la ANCEX;
f) formulare privind acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal semnate de persoana care semnează cererea, persoana de contact şi persoanele împuternicite să ridice/depună documente de la/la ANCEX;
g) alte documente relevante pe care ANCEX le poate solicita la depunerea dosarului sau pe parcursul procesului de înregistrare.
(5) În cazul persoanelor fizice, cererea de înregistrare va fi însoţită de următoarele documente:
a) angajamentul privind respectarea regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
b) curriculum vitae (model european) al persoanei care semnează cererea;
c) cazierul judiciar;
d) copia actului de identitate;
e) declaraţia pe propria răspundere referitoare la neimplicarea în efectuarea fără drept de operaţiuni prevăzute de ordonanţa de urgenţă;
f) certificatul de înregistrare ca persoană fizică autorizată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în copie certificată pentru conformitate;
g) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în care să se precizeze activităţi care să justifice derularea operaţiunilor cu produse militare pentru care se solicită înregistrarea, ca de exemplu „intermedieri în comerţul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific n.c.a.“ (cod CAEN 4618), „intermedieri în comerţul cu produse diverse“ (cod CAEN 4619), „alte activităţi de servicii-suport pentru întreprinderi n.c.a.“ (cod CAEN 8299), „activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management“ (cod CAEN 7022), „comerţ cu ridicata nespecializat“ (cod CAEN 4690);
h) certificat de atestare fiscală;
i) numerele conturilor în lei şi în valută;
j) un document de prezentare a solicitantului (activităţi specifice, parteneri comerciali reprezentativi);
k) specimen de semnătură;
l) alte documente relevante pe care ANCEX le poate solicita la depunerea dosarului sau pe parcursul procesului de înregistrare.
(6) În situaţia în care se solicită o nouă înregistrare, se prezintă şi un raport privind operaţiunile cu produse militare derulate pe baza documentelor eliberate de ANCEX, întocmit conform modelului recomandat de ANCEX.
ART. 10
(1) Cererile de înregistrare se soluţionează în termen de maximum 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete, în condiţiile legii.
(2) În perioada prevăzută la alin. (1), ANCEX desfăşoară, după caz:
a) acţiuni de control la sediul solicitantului, în scopul stabilirii modului în care sunt asigurate premisele pentru înregistrare;
b) interviu cu reprezentanţi ai persoanei juridice sau, după caz, cu persoana fizică autorizată, în scopul evaluării aspectelor de interes privind derularea operaţiunilor cu produse militare;
c) evaluarea persoanei de contact privind cunoaşterea reglementărilor regimului de control al exporturilor.
ART. 11
(1) ANCEX solicită în scris Ministerului Apărării Naţionale prezentarea avizului privind înregistrarea persoanelor prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Netransmiterea de către Ministerul Apărării Naţionale a avizului în termen de 45 de zile se consideră aviz favorabil, conform procedurii de avizare tacite.
ART. 12
Cererile de înregistrare se aprobă sau se resping prin decizie a directorului general al ANCEX.
ART. 13
Cererea de înregistrare se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
a) avizul nefavorabil al Ministerului Apărării Naţionale;
b) persoanele abilitate să angajeze răspunderea juridică a societăţii au cazier judiciar pentru faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) din Decizia-cadru 2002/584/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 privind mandatul european de arestare şi procedurile de predare între statele membre sau pentru orice alte fapte, cu condiţia ca acestea să fie pedepsibile prin privare maximă de libertate de cel puţin 4 ani sau pedepse şi mai importante;
c) durata de funcţionare a persoanei juridice, conform actelor de înfiinţare, a expirat;
d) solicitantul a înfăptuit o încălcare a prevederilor legale în domeniu care este de natură să producă consecinţe grave regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare şi îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu;
e) alte situaţii constatate sau reclamate de către alte instituţii abilitate.
ART. 14
(1) În cazul respingerii cererii de înregistrare, solicitantul este informat în termen de 10 zile de la emiterea deciziei directorului general al ANCEX.
(2) Solicitantul poate reveni cu o nouă cerere, după înlăturarea cauzelor care au determinat respingerea cererii de înregistrare, dar nu mai devreme de 6 luni de la data respingerii.
ART. 15
(1) Cererea de înregistrare se returnează fără acţiune, în oricare dintre următoarele situaţii:
a) în obiectul de activitate al persoanei juridice sau fizice nu sunt prevăzute activităţi care să justifice operaţiunile cu produse militare solicitate;
b) documentele privind sediul social sau punctul de lucru nu mai au valabilitate;
c) modificările actelor de înfiinţare nu au fost declarate şi înscrise la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
d) cererea de înregistrare şi documentele însoţitoare nu corespund prevederilor menţionate la art. 9;
e) solicitantul refuză să transmită documentele şi informaţiile suplimentare solicitate de ANCEX sau nu le prezintă în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării;
f) solicitantul nu permite ANCEX desfăşurarea activităţilor precizate la art. 10 alin. (2) în termenul necesar soluţionării dosarului de înregistrare.
(2) Persoana solicitantă poate reveni cu o nouă cerere de înregistrare după înlăturarea cauzelor care au determinat returnarea fără acţiune a cererii de înregistrare, dar nu mai devreme de 30 de zile de la data comunicării.
ART. 16
(1) ANCEX poate suspenda sau anula confirmarea de înregistrare în perioada de valabilitate în situaţia în care a avut loc o încălcare a prevederilor legale în domeniu, care este de natură să producă consecinţe grave regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare şi îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu.
(2) ANCEX anulează confirmarea de înregistrare în perioada de valabilitate în situaţia în care, din motive prevăzute de lege, persoana juridică sau persoana fizică autorizată nu mai este în măsură să îşi continue activitatea.
(3) ANCEX poate suspenda dreptul de înregistrare pentru o perioadă de maximum 6 luni, ca o sancţiune complementară la contravenţiile aplicate pentru încălcarea regimului de control.
(4) ANCEX suspendă sau anulează o confirmare de înregistrare în cazul în care condiţiile pentru acordarea acesteia nu mai sunt îndeplinite.
(5) Suspendarea sau anularea confirmării de înregistrare se aprobă prin decizie a directorului general al ANCEX şi se comunică titularului în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei.
SECŢIUNEA a 2-a
Regimul de înregistrare
ART. 17
Persoanele înregistrate au obligaţia de a se informa în permanenţă cu privire la cele mai recente evoluţii în domeniul controlului exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, prin accesarea paginii electronice a ANCEX.
ART. 18
(1) În termenul de valabilitate a înregistrării, titularul poate solicita extinderea domeniului de înregistrare pentru alte operaţiuni cu produse militare. Persoana înregistrată va depune o adresă în care să justifice necesitatea extinderii domeniului de înregistrare, susţinută de cererea de eliberare a licenţei corespunzătoare şi/sau alte documente relevante.
(2) Cererea de extindere a domeniului de înregistrare se aprobă prin decizie a directorului general al ANCEX, păstrându-se termenul-limită de valabilitate a înregistrării în vigoare.
(3) Pentru o nouă înregistrare, solicitantul va depune cererea de înregistrare conform prevederilor art. 9, cu cel puţin 60 de zile înaintea expirării înregistrării în vigoare.
(4) Înregistrarea nu garantează eliberarea licenţelor pentru operaţiunile cu produse militare solicitate.
ART. 19
(1) Persoanele înregistrate au obligaţia să declare la ANCEX orice modificări constatate faţă de datele înscrise în confirmarea de înregistrare sau în documentaţia prezentată pentru eliberarea acesteia, în termen de maximum 10 zile de la data la care au intervenit acele modificări.
(2) În cazul în care modificările nu schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost efectuată înregistrarea, confirmarea de înregistrare este modificată corespunzător.
(3) În cazul în care modificările declarate privind documentaţia prezentată în susţinerea cererii de înregistrare schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost efectuată înregistrarea, confirmarea de înregistrare este anulată prin decizia directorului general al ANCEX, iar titularul poate prezenta o nouă cerere de înregistrare susţinută de documentaţia corespunzătoare.
CAP. III
Certificarea
ART. 20
Persoanele înregistrate, care au şi calitatea de destinatar, pot beneficia de licenţele generale de transfer de produse militare către companii certificate, emise de autorităţi din alte state membre ale Uniunii Europene, numai după certificarea lor de către ANCEX.
SECŢIUNEA 1
Evaluarea oportunităţii certificării
ART. 21
(1) Pot face obiectul certificării, în conformitate cu prevederile Directivei 2009/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 de simplificare a clauzelor şi condiţiilor de transfer al produselor din domeniul apărării în interiorul Comunităţii, persoanele juridice destinatare, care fabrică efectiv produse militare, finite sau semifinite, ce integrează componente şi/sau sisteme şi subsisteme achiziţionate de la terţi, în vederea desfacerii lor pe piaţă sub nume sau marcă proprie.
(2) Persoanele juridice certificate trebuie să utilizeze numai pentru producţia proprie produsele militare primite în temeiul unei licenţe generale de transfer către companii certificate emise de alte state membre ale Uniunii Europene. Utilizarea pentru producţia proprie presupune integrarea componentelor şi/sau sistemelor şi subsistemelor în alte produse şi/sau utilizarea lor ca piese de rezervă ori de schimb.
(3) Persoanele indicate la alin. (1) nu pot transfera, din nou, ori exporta ca atare componentele şi/sau sistemele şi subsistemele primite în baza unei licenţe generale de transfer către companii certificate emise de alte state membre ale Uniunii Europene, cu excepţia cazului în care fac acest lucru în scopul întreţinerii sau reparării. Pentru alte operaţiuni de transfer ori export decât cele efectuate în scopul întreţinerii sau reparării este necesară obţinerea acordului prealabil din partea statului membru din care provin produsele.
SECŢIUNEA a 2-a
Criterii de certificare
ART. 22
Certificarea stabileşte credibilitatea unei persoane juridice destinatare, în special în ceea ce priveşte capacitatea sa de a respecta termenii şi condiţiile privind exportul de produse militare primite în temeiul unei licenţe de transfer, dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, pe baza următoarelor criterii:
a) experienţa dovedită în domeniul operaţiunilor cu produse militare, ţinând în special seama de istoricul destinatarului în ceea ce priveşte respectarea restricţiilor la export, de orice hotărâre judecătorească în materie, de orice autorizaţie de a fabrica sau comercializa produse militare din domeniul apărării şi de angajarea unui personal de conducere cu experienţă;
b) activitatea industrială relevantă în materie de produse militare în interiorul Uniunii Europene, în special capacitatea de integrare a componentelor şi/sau sistemelor şi subsistemelor;
c) desemnarea responsabilităţii privind implementarea şi urmărirea funcţionării programului intern de conformitate (PIC) aplicat în cadrul persoanei juridice, unei persoane din aparatul central de conducere a persoanei juridice şi asigurarea resurselor umane necesare acestui program;
d) un angajament scris, semnat de persoana responsabilă din aparatul central de conducere menţionată la lit. c), potrivit căruia persoana juridică destinatară va lua toate măsurile necesare pentru a respecta şi a asigura toate condiţiile specifice legate de utilizarea finală şi de transferul ori exportul oricărui produs militar sau al oricărei componente primit(e);
e) un angajament scris, semnat de membrul organului executiv de conducere menţionat la lit. c), că va utiliza în producţia proprie produsele militare primite în temeiul licenţelor generale de transfer şi că se va abţine de a transfera din nou sau de a exporta produsele respective ca atare, cu excepţia cazului în care face acest lucru în scopul întreţinerii ori reparării;
f) un angajament scris, semnat de membrul organului executiv de conducere menţionat la lit. c), de a face toate eforturile pentru a furniza autorităţilor competente informaţii detaliate, ca răspuns la cererile şi investigaţiile privind utilizatorii finali sau utilizarea finală a tuturor produselor militare exportate, transferate ori primite de persoana juridică destinatară în temeiul unei licenţe generale de transfer dintr-un alt stat membru;
g) PIC aplicat de persoana juridică destinatară, contrasemnat de reprezentantul organului executiv de conducere menţionat la lit. c). Acesta trebuie să conţină informaţii privind resursele tehnice, umane şi organizaţionale destinate gestionării transferurilor şi exporturilor, răspunderea ierarhică în structura persoanei juridice destinatare, procedurile interne de audit, sensibilizarea şi instruirea personalului, mecanismele de securitate fizică şi tehnică, păstrarea evidenţelor şi trasabilitatea transferurilor şi a exporturilor.
ART. 23
ANCEX efectuează auditul implementării PIC şi al respectării de către persoana juridică destinatară a criteriilor de certificare.
SECŢIUNEA a 3-a
Regimul de certificare
ART. 24
(1) Certificatul, emis în baza criteriilor de la art. 22, este valabil maximum 5 ani.
(2) Certificatul este recunoscut de către celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Data intrării în vigoare a certificatului se menţionează pe documentul eliberat de către ANCEX, care este întocmit în limba română şi în limba engleză.
(4) ANCEX publică lista destinatarilor certificaţi şi informează Comisia Europeană, Parlamentul European şi celelalte state membre. Comisia Europeană pune la dispoziţie un registru central al destinatarilor certificaţi de statele membre, pe pagina electronică a Comisiei Europene https://webgate.ec.europa.eu/certider/public/welcome.
ART. 25
(1) Persoana juridică destinatară va întocmi şi va menţine baze de date referitoare la produsele militare primite, precum şi la utilizarea acestora în produsele proprii.
(2) Persoana juridică destinatară notifică ANCEX orice elemente şi/sau evenimente survenite după acordarea certificatului, care pot influenţa valabilitatea sau conţinutul certificatului, în special:
a) orice schimbare importantă survenită în activitatea sa industrială legată de produsele militare;
b) orice schimbare a adresei unde pot fi consultate bazele de date referitoare la produsele militare primite şi la utilizarea acestora.
(3) ANCEX efectuează vizite de verificare a conformităţii cu condiţiile de eliberare a certificatului şi criteriile de certificare, de preferinţă în cursul primului an după eliberarea pentru prima dată a certificatului. Se verifică bazele de date, documentele, procedurile interne şi implementarea lor, precum şi orice documente relevante pentru produsele primite şi modul în care acestea au fost utilizate în produsele proprii.
(4) ANCEX efectuează, cel puţin o dată la 3 ani, auditul implementării programului intern de conformitate şi respectării de către persoana juridică destinatară a criteriilor menţionate, precum şi a oricărei condiţii cuprinse în certificat.
(5) ANCEX reevaluează conformitatea cu condiţiile eliberării certificatului în următoarele cazuri:
a) există modificări importante în cadrul persoanei juridice destinatare certificate, inclusiv modificări ale organizării interne a destinatarului sau a activităţii desfăşurate de acesta;
b) există indicii că persoana juridică destinatară certificată nu mai îndeplineşte condiţiile şi criteriile relevante necesare certificării;
c) persoanei juridice destinatare i s-a recomandat să întreprindă măsuri corective;
d) urmează să fie ridicată suspendarea certificatului.
ART. 26
(1) Dacă, prin auditul de conformitate, ANCEX constată că persoana certificată nu mai respectă unul sau mai multe din criteriile prevăzute la art. 22 sau condiţiile de eliberare a certificatului şi dacă consideră că neconformitatea este minoră, în interval de maximum o lună de la data la care a luat cunoştinţă pentru prima oară de existenţa neconformităţii, ANCEX solicită în scris persoanei certificate să adopte măsuri corective într-un interval de timp prevăzut în solicitare.
(2) ANCEX verifică dacă au fost adoptate măsurile corective la expirarea intervalului de timp prevăzut în notificarea scrisă printr-o vizită la faţa locului, o reuniune cu membrul organului executiv de conducere prevăzut la art. 22 lit. c) şi/sau evaluarea documentelor scrise furnizate de respectivul membru al organului executiv de conducere.
(3) ANCEX informează în scris persoana certificată cu privire la rezultatul evaluării de către autoritatea competentă a caracterului adecvat al măsurilor corective adoptate.
(4) ANCEX poate suspenda sau retrage certificatul în oricare dintre următoarele cazuri:
a) persoana certificată nu a adoptat măsurile corective în intervalul de timp stabilit în notificarea scrisă din partea autorităţii competente care cerea persoanei certificate să adopte măsuri corective;
b) persoana certificată nu mai îndeplineşte unul sau mai multe criterii prezentate la art. 22 sau condiţiile de eliberare a certificatului, iar autoritatea competentă consideră că neconformitatea este gravă.
(5) ANCEX notifică în scris persoana destinatară înregistrată despre suspendarea certificatului şi impune un termen-limită în care persoana destinatară înregistrată poate demonstra conformitatea respectivă.
(6) ANCEX menţine suspendarea până când persoana destinatară înregistrată poate proba conformitatea cu criteriile prevăzute la art. 22 şi cu condiţiile de eliberare a certificatului.
(7) La expirarea termenului-limită de suspendare, ANCEX verifică dacă persoana destinatară înregistrată respectă criteriile prevăzute la art. 22 şi criteriile ataşate eliberării certificatului, prin vizită la faţa locului, o reuniune cu membrul organului executiv de conducere prevăzut la art. 22 lit. c) şi/sau evaluarea documentelor scrise furnizate de respectivul membru al organului executiv de conducere.
(8) În termen de maximum o lună de la data încheierii verificării, o nouă decizie a autorităţii competente se notifică de către ANCEX în scris persoanei destinatare înregistrate, în care indică următoarele elemente:
a) ridicarea suspendării certificatului şi data de la care acest lucru intră în vigoare;
b) menţinerea suspendării până la o numită dată, după care se va efectua o nouă verificare;
c) retragerea certificatului.
(9) ANCEX informează Comisia Europeană şi celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la decizia sa privind retragerea sau suspendarea unui certificat.
CAP. IV
Regimul licenţelor
SECŢIUNEA 1
Licenţierea
ART. 27
Licenţele sunt acte administrative eliberate de ANCEX, utilizate în regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare în conformitate cu prevederile ordonanţei de urgenţă.
ART. 28
(1) Licenţa individuală, globală sau confirmarea de înscriere ca utilizator al licenţei generale reprezintă documentele care conferă unei persoane înregistrate dreptul de a efectua operaţiuni cu produse militare.
(2) Licenţele pot fi utilizate doar în termenul de valabilitate al confirmării de înregistrare.
ART. 29
Operaţiunile care se efectuează pe bază de licenţă sunt:
a) exportul, importul şi transferul care privesc expedierea sau introducerea, în regim definitiv ori temporar, din sau în teritoriul României;
b) intermedierea;
c) tranzitul prin România;
d) transbordarea efectuată pe teritoriul României.
ART. 30
(1) Pentru operaţiunile cu produse militare ANCEX eliberează, după caz, licenţe individuale, globale sau confirmări de înscriere ca utilizator al unei licenţe generale.
(2) Operaţiunile de export, import şi transfer, cu produse din categoriile ML1, ML2, ML3, ML4, ML6, ML9 şi ML10, conform listei prevăzute la art. 6 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, cu excepţia pieselor, componentelor şi accesoriilor, care fac obiectul unor regimuri internaţionale privind raportarea şi trasabilitatea, se efectuează numai pe baza unei licenţe individuale cu produse militare din aceeaşi categorie.
(3) Operaţiunile de intermediere definite la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (i) şi (ii) din ordonanţa de urgenţă se efectuează numai pe baza unei licenţe individuale cu produse militare din aceeaşi categorie.
ART. 31
(1) Licenţele individuale se acordă unei persoane înregistrate pentru o operaţiune cu produse militare din aceeaşi categorie, cu excepţia licenţelor de tranzit şi transbordare.
(2) Licenţele globale se acordă unei persoane înregistrate, pentru efectuarea de operaţiuni repetitive cu produse militare din una sau mai multe categorii, către sau de la mai mulţi importatori, destinatari, exportatori sau furnizori.
(3) Licenţele generale pot fi utilizate de persoanele înregistrate, după înscrierea lor ca utilizatori ai licenţei generale, pentru efectuarea anumitor tipuri de operaţiuni repetitive cu categoriile de produse militare specificate în licenţa generală, cu respectarea termenilor şi condiţiilor acesteia.
(4) Operaţiunile repetitive, din punctul de vedere al controlului exporturilor, reprezintă operaţiunile cu livrări succesive de produse militare, efectuate la anumite intervale de timp în baza mai multor comenzi, contracte sau acorduri comerciale încheiate cu unul sau mai mulţi parteneri externi.
ART. 32
(1) Operaţiunile cu produse militare, efectuate pe bază de licenţe individuale, globale sau generale, se pot desfăşura în regim definitiv ori temporar.
(2) Pentru derularea operaţiunilor cu produse militare persoanele înregistrate vor depune la ANCEX cereri de eliberare a licenţei individuale sau globale, cu specificarea regimului corespunzător, sau cereri de înscriere la licenţa generală.
ART. 33
(1) ANCEX pune la dispoziţia solicitanţilor de licenţe formulare-tip, astfel:
a) formularele-tip pentru licenţe, inclusiv anexele corespunzătoare:
1. exemplar pentru titular, denumit TITULAR;
2. exemplar pentru vamă, denumit LICENŢĂ;
3. exemplar pentru ANCEX, denumit CERERE;
b) formularele-tip pentru certificatele internaţionale de import, certificatele de control al livrării şi anexele corespunzătoare:
1. exemplar pentru titular;
2. exemplar pentru partenerul extern;
3. exemplar pentru ANCEX;
c) formularele-tip pentru declaraţia utilizatorului final, inclusiv anexele corespunzătoare, în două exemplare, astfel:
1. exemplarul pentru titular;
2. exemplarul pentru ANCEX.
(2) Formularele-tip pentru cererile de certificate internaţionale de import, certificate de control al livrării sunt tipărite într-un singur exemplar.
ART. 34
(1) Cererile pentru licenţe se vor prezenta la ANCEX însoţite de adresă de înaintare, în care se vor menţiona următoarele:
a) codul de înregistrare la ANCEX şi termenul de valabilitate a înregistrării;
b) prezentarea detaliată a operaţiunii;
c) denumirea produselor care fac obiectul cererii pentru licenţă, în limba română (denumirea generică a produselor - în cazul licenţelor globale), categoria din lista de control;
d) partenerul comercial;
e) documentele anexate (denumire, număr şi dată de emitere, original/copie, după caz).
(2) Documentele anexate la cererea de licenţă, prezentate în alte limbi decât franceză şi engleză, se vor prezenta şi cu traducerea autorizată a acestora în limba română.
ART. 35
(1) Adresa de înaintare, cererile de licenţă, de înscriere la licenţa generală şi de eliberare a certificatului internaţional de import se semnează de o persoană abilitată cu drept de semnătură în relaţia cu ANCEX, cu precizarea în clar a numelui şi funcţiei acesteia pe formularul cererii.
(2) Toate documentele prezentate în copie se anexează la adresa de înaintare, certificate pentru conformitate de către o persoană abilitată cu drept de semnătură în relaţia cu ANCEX.
ART. 36
Obligaţia obţinerii altor avize, autorizaţii sau acte administrative emise de autorităţi publice abilitate (de exemplu, avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare), conform prevederilor legale, necesare eliberării licenţelor, revine solicitantului.
ART. 37
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenţă, se vor transmite la ANCEX în conformitate cu prevederile legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate şi standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate.
ART. 38
(1) În cazul exporturilor, transferurilor de expediere de produse militare sau operaţiunilor de intermediere prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (i) şi (ii) din ordonanţa de urgenţă, cererile de licenţă vor fi însoţite de un document asiguratoriu din partea utilizatorului final, prezentat în original.
(2) În cazul operaţiunilor de intermediere cu produse militare definite la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (i) şi (ii) din ordonanţa de urgenţă, după examinarea şi acceptarea de către ANCEX, documentul asiguratoriu prezentat în original se returnează solicitantului de licenţă pentru a fi transmis către autorităţile de licenţiere din ţara exportatorului.
(3) Documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final poate fi certificatul internaţional de import, certificatul utilizatorului final ori declaraţia utilizatorului final, prin care acesta se angajează să respecte destinaţia şi utilizarea finale declarate şi, după caz, să nu reexporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilă, scrisă, a ANCEX.
(4) Certificatul utilizatorului final este un document emis sau certificat de autoritatea competentă din ţara importatoare/ destinatară, care atestă că are cunoştinţă de utilizarea finală a produselor importate şi îşi asumă angajamentele privind reexportul.
(5) Certificatul internaţional de import este un document emis de autoritatea naţională din ţara importatorului/destinatarului care menţionează produsele şi cantităţile contractate şi conţine angajamentul că produsele nu vor fi deturnate de la utilizarea declarată sau reexportate fără aprobarea autorităţii de control al exporturilor din ţara importatoare/destinatară. ANCEX poate accepta un astfel de document în relaţiile cu statele membre ale regimurilor internaţionale de control al exporturilor sau din partea unor state cu standarde ridicate de control al exporturilor.
(6) ANCEX poate accepta o declaraţie din partea utilizatorului final prin care acesta se angajează să respecte utilizarea finală declarată a produselor, precum şi alte obligaţii care decurg din angajamentele internaţionale relevante.
(7) ANCEX decide asupra acceptării tipului de document asiguratoriu în funcţie de utilizatorul final, destinaţia şi utilizarea finale şi de tipul de produs.
SECŢIUNEA a 2-a
Licenţierea operaţiunilor de export
ART. 39
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de export definitiv, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) un document asiguratoriu din partea utilizatorului final conform art. 38;
d) documente comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de export, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
f) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
g) acordul de reexport, în situaţia în care produsele care urmează a fi exportate au fost importate/transferate în România anterior, iar importatorul/destinatarul s-a angajat să nu reexporte produsele importate ori transferate decât cu aprobarea prealabilă a ţării de provenienţă;
h) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 40
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de export definitiv după perfecţionare activă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final, conform art. 38;
d) documentele comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) documentele aferente operaţiunii de import pentru perfecţionare activă (copia licenţei de import, documentul electronic de import, alte documente, după caz);
f) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 41
(1) Dacă perfecţionarea activă are loc în perioada de garanţie şi/sau nu implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face pe baza licenţei de import temporar emise, în termenul de valabilitate al acesteia.
(2) Dacă perfecţionarea activă are loc în afara perioadei de garanţie şi/sau implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face în baza unei licenţe de export care va preciza atât valoarea statistică a produselor importate iniţial, cât şi valoarea manoperei prestate de operatorul economic român.
ART. 42
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de export temporar pentru perfecţionare pasivă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul prin care partenerul extern acceptă să primească produsele trimise în regim de perfecţionare pasivă şi se angajează să returneze produsul/produsele după operaţiunea respectivă;
d) documentele comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
f) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 43
Pentru eliberarea licenţelor individuale de export temporar pentru testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale etc., persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia partenerului extern sau, după caz, a solicitantului de licenţă, prin care se angajează să returneze produsele după încheierea operaţiunilor;
d) documentul justificativ al operaţiunii de export temporar (contract, comandă, solicitare, invitaţie, înţelegere etc.);
e) factura pro forma, în copie;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: în activitatea de reprezentare, promovare, organizare de demonstraţii sau activităţi de marketing). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de export, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
h) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 44
(1) Returul produselor exportate temporar pentru testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale se face în baza aceleiaşi licenţe.
(2) În termenul de valabilitate a licenţei de export temporar, pentru produsele care urmează a fi vândute, donate sau distruse în timpul operaţiunilor, titularul licenţei de export temporar trebuie să solicite la ANCEX licenţă individuală de export definitiv cu minimum 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei de export temporar.
SECŢIUNEA a 3-a
Licenţierea operaţiunilor de import
ART. 45
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de import definitiv, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip. ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea importatorului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale ale operaţiunii încheiate cu partenerul extern şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) documente comerciale ale operaţiunii, încheiate cu utilizatorul final, după caz;
f) declaraţiile de asigurare privind respectarea utilizării finale transmise anterior partenerului extern de către persoana înregistrată sau precizarea expresă că partenerul nu a solicitat un astfel de document;
g) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.) În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de import, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
h) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
i) la solicitarea partenerului extern, cerere pentru eliberarea certificatului internaţional de import, completată pe formular-tip, sau solicitare pentru certificarea documentului echivalent în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara exportatorului;
j) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 46
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de import definitiv după perfecţionare pasivă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip; ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea importatorului ca destinatar final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale aferente operaţiunii de import;
e) documentele aferente operaţiunii iniţiale de export pentru perfecţionare pasivă (licenţa de export pentru perfecţionare pasivă, documentul electronic de export, după caz, alte documente, după caz);
f) cerere pentru eliberarea certificatului internaţional de import, completată pe formular-tip, semnată de către persoana abilitată să angajeze răspunderea juridică a solicitantului, sau solicitare pentru certificarea documentului echivalent în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara exportatorului, la solicitarea partenerului extern;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 47
(1) Dacă operaţiunea de perfecţionare pasivă are loc în perioada de garanţie şi/sau nu implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face pe baza licenţei de export sau transfer de expediere temporar emise, în termenul de valabilitate al acesteia.
(2) Dacă operaţiunea de perfecţionare pasivă are loc în afara perioadei de garanţie şi/sau implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face în baza unei licenţe de import sau transfer de introducere care va preciza atât valoarea statistică a produselor exportate sau transferate iniţial, cât şi valoarea manoperei prestate de partenerul extern.
ART. 48
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de import temporar pentru perfecţionare activă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip. ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea importatorului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale ale operaţiunii de import;
e) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 49
Pentru eliberarea licenţelor individuale de import temporar pentru participare la testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale etc. persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip; ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea importatorului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentul justificativ al operaţiunii de import temporar (contract, comandă, solicitare, invitaţie, înţelegere etc.);
e) factura pro forma;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.) În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de export, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 50
(1) Returul produselor importate temporar pentru testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale se face în baza aceleiaşi licenţe.
(2) În termenul de valabilitate a licenţei de import temporar pentru produsele care urmează a fi vândute, donate sau distruse în timpul demonstraţiei, titularul licenţei de import temporar este obligat să solicite la ANCEX licenţă individuală de import definitiv cu minimum 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei de import temporar.
SECŢIUNEA a 4-a
Licenţierea operaţiunilor de transfer de expediere de produse militare din teritoriul României
ART. 51
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de transfer de expediere definitiv, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final conform art. 38;
d) documentele comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de export, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
f) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX;
h) acordul de reexport, în situaţia în care produsele care urmează a fi transferate au fost importate/transferate în România anterior, iar importatorul/destinatarul s-a angajat să nu reexporte produsele importate ori transferate decât cu aprobarea prealabilă a ţării de provenienţă.
ART. 52
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de transfer de expediere definitivă, după operaţiuni de perfecţionare activă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final, conform art. 38;
d) documentele comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) documentele aferente operaţiunii de transfer de introducere pentru perfecţionare activă (copia licenţei de transfer de introducere, alte documente, după caz);
f) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 53
(1) Dacă perfecţionarea activă are loc în perioada de garanţie şi nu implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face pe baza licenţei de transfer de introducere temporar emise, în termenul de valabilitate al acesteia.
(2) Dacă perfecţionarea activă are loc în afara perioadei de garanţie şi implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face în baza unei licenţe de transfer de expediere care va preciza atât valoarea statistică a produselor transferate iniţial, cât şi valoarea manoperei prestate de operatorul economic român.
ART. 54
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de transfer de expediere temporar pentru perfecţionare pasivă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul prin care partenerul extern acceptă să primească produsele trimise în regim de perfecţionare pasivă şi se angajează să le returneze după operaţiunea respectivă;
d) documentele comerciale ale operaţiunii şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de transfer de expediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 55
Pentru eliberarea licenţelor individuale de transfer de expediere temporară pentru participare la testări, demonstraţii, expoziţii etc., persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia partenerului extern sau, după caz, a solicitantului de licenţă, prin care se angajează să returneze produsele după încheierea operaţiunilor;
d) documentul justificativ al operaţiunii de transfer temporar (contract, comandă, solicitare, invitaţie, înţelegere etc.);
e) factura pro forma, în copie;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: în activitatea de reprezentare, promovare, organizare de demonstraţii, activităţi de marketing, servicii de consultanţă pentru persoane române sau străine etc.) În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de transfer de expediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
h) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 56
(1) Returul produselor transferate temporar pentru testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale se face în baza aceleiaşi licenţe.
(2) În termenul de valabilitate a licenţei de transfer de expediere temporară, pentru produsele care urmează a fi vândute, donate sau distruse în timpul operaţiunii, titularul licenţei de transfer temporar trebuie să solicite la ANCEX licenţă individuală de transfer definitiv, cu minimum 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei de transfer temporar.
SECŢIUNEA a 5-a
Licenţierea operaţiunilor de transfer de introducere de produse militare din teritoriul României
ART. 57
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de transfer de introducere definitivă de produse militare pe teritoriul României, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip. ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea solicitantului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale ale operaţiunii încheiate cu partenerul extern şi, după caz, documente din care să rezulte valoarea totală prevăzută în cererea de licenţă globală, în copie;
e) documente comerciale ale operaţiunii, încheiate cu utilizatorul final, după caz;
f) declaraţiile de asigurare privind respectarea utilizării finale transmise anterior partenerului extern de către persoana înregistrată sau precizarea expresă că partenerul nu a solicitat un astfel de document;
g) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.) În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de transfer de expediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
h) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
i) la solicitarea partenerului extern, cerere pentru eliberarea certificatului internaţional de import, completată pe formular-tip, sau solicitare pentru certificarea documentului echivalent în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara furnizorului;
j) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 58
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale pentru transfer de introducere definitivă, după perfecţionare pasivă, de produse militare, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip. ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea solicitantului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale aferente operaţiunii de import;
e) documentele aferente operaţiunii iniţiale de transfer de expediere pentru perfecţionare pasivă (licenţa de transfer pentru perfecţionare pasivă, alte documente, după caz);
f) la solicitarea partenerului extern, cerere pentru eliberarea certificatului internaţional de import, completată pe formular-tip, sau solicitare pentru certificarea documentului echivalent, în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara furnizorului;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 59
(1) Dacă perfecţionarea pasivă are loc în perioada de garanţie şi nu implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face pe baza licenţei de transfer de expediere temporar emise, în termenul de valabilitate al acesteia.
(2) Dacă operaţiunea de perfecţionare pasivă are loc în afara perioadei de garanţie şi implică facturarea serviciilor de manoperă, returnarea produselor se face în baza unei licenţe de transfer de introducere care va preciza atât valoarea statistică a produselor exportate sau transferate iniţial, cât şi valoarea manoperei prestate de partenerul extern.
ART. 60
Pentru eliberarea licenţelor individuale sau globale de transfer de introducere temporară pentru perfecţionare activă, persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip. ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea importatorului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentele comerciale aferente operaţiunii de transfer de introducere;
e) la solicitarea partenerului extern, cererea pentru eliberarea certificatului internaţional de import, completată pe formular-tip, sau solicitare pentru certificarea documentului echivalent, în condiţiile cerute de autoritatea competentă din ţara furnizorului;
f) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 61
Pentru eliberarea licenţelor individuale pentru transfer de introducere temporară pentru participare la testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale etc. persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) declaraţia utilizatorului final, completată pe formularul-tip; ANCEX decide asupra acceptării unei declaraţii din partea solicitantului ca utilizator final, în funcţie de utilizarea finală şi tipul de produs;
d) documentul justificativ al operaţiunii de import temporar (contract, comandă, solicitare, invitaţie, înţelegere etc.);
e) factura pro forma;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: în activitatea de reprezentare, promovare, organizare de demonstraţii sau activităţi de marketing). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de transfer de introducere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 62
(1) Returul produselor transferate temporar pentru testări, demonstraţii, expoziţii, târguri comerciale se face în baza aceleiaşi licenţe.
(2) În termenul de valabilitate a licenţei pentru transfer de introducere temporară, pentru produsele care urmează a fi vândute, donate sau distruse în timpul demonstraţiei, titularul licenţei pentru transfer de introducere temporară trebuie să solicite la ANCEX licenţe individuale pentru transfer de introducere definitivă cu minimum 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei de introducere temporară.
SECŢIUNEA a 6-a
Licenţierea operaţiunilor de intermediere
ART. 63
(1) Operaţiunile de intermediere definite la art. 5 alin. (1) lit. k), pct. (i) din ordonanţa de urgenţă se efectuează astfel:
a) în etapa de iniţiere a negocierilor sau organizare a tranzacţiilor, persoana înregistrată va notifica în scris ANCEX, anterior efectuării acestor operaţiuni, asupra tuturor activităţilor care sunt avute în vedere şi asupra persoanelor străine cu care urmează să negocieze ori să organizeze tranzacţia;
b) după încheierea tranzacţiei de export/transfer-import/ transfer, persoana înregistrată va solicita eliberarea unei licenţe individuale de intermediere.
(2) Pentru eliberarea licenţei individuale pentru operaţiuni de intermediere definite la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (i) din ordonanţa de urgenţă, persoanele înregistrate vor prezenta la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final, conform art. 38;
d) documente comerciale care să ateste relaţia de intermediere, cantitatea şi valoarea produselor intermediate;
e) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de intermediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
f) profilul partenerilor externi, în situaţia în care apar pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 64
(1) Operaţiunea de intermediere definită la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (ii) din ordonanţa de urgenţă se efectuează în baza unei licenţe individuale.
(2) Pentru eliberarea licenţei individuale de intermediere definită la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (ii) din ordonanţa de urgenţă, persoanele înregistrate vor prezenta la ANCEX:
a) adresa de înaintare, întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) documentul asiguratoriu din partea utilizatorului final, conform art. 38;
d) documente comerciale care să ateste relaţia de intermediere (contractul de cumpărare şi contractul de vânzare a produselor militare intermediate);
e) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.); în cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de intermediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
f) profilul partenerilor externi, în situaţia în care apar pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
ART. 65
(1) Operaţiunea de intermediere definită la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (iii) din ordonanţa de urgenţă se efectuează astfel:
a) în etapa de iniţiere a negocierilor sau organizare a tranzacţiilor persoana înregistrată va notifica în scris ANCEX, anterior efectuării acestor operaţiuni, asupra tuturor activităţilor care sunt avute în vedere şi asupra persoanelor române sau străine cu care urmează să negocieze ori să organizeze tranzacţia;
b) după încheierea tranzacţiei de export/import/transfer intermediate, persoana înregistrată va solicita eliberarea unei licenţe individuale.
(2) Pentru eliberarea licenţei individuale de intermediere definită la art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (iii) din ordonanţa de urgenţă, persoanele înregistrate vor prezenta la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) copia documentului asiguratoriu din partea utilizatorului final, după caz;
d) documente comerciale care să ateste relaţia de intermediere;
e) profilul partenerului extern, în situaţia în care apare pentru prima dată într-o relaţie comercială cu solicitantul de licenţă;
f) numele şi coordonatele complete (adresă, telefon, fax, email) ale altor persoane implicate în operaţiune (după caz: plătitori, intermediari, agenţi etc.). În cazul neimplicării altor persoane în operaţiunea de intermediere, solicitantul de licenţă trebuie să depună o declaraţie prin care să consemneze acest lucru;
g) alte documente relevante solicitate de ANCEX.
SECŢIUNEA a 7-a
Licenţierea operaţiunilor de tranzit pe teritoriul României
ART. 66
(1) Pentru eliberarea licenţelor individuale de tranzit de produse militare pe teritoriul României, persoanele înregistrate vor prezenta la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor specificate pe formular;
c) comanda către solicitant de la beneficiarul serviciilor de tranzit internaţional;
d) licenţa de export sau documentul echivalent emis de către autoritatea din ţara exportatorului, în copie;
e) licenţa de import sau documentul echivalent emis de către autoritatea din ţara importatorului/destinatarului;
f) factura externă, în copie;
g) date de identificare a partenerilor externi;
h) lista de ambalare a produselor ce fac obiectul tranzitului;
i) date despre numărul şi identitatea personalului străin care însoţeşte transportul, după caz. Dacă personalul străin are în dotare produse militare, acestea fac obiectul licenţierii;
j) date privind mijlocul de transport cu ajutorul căruia se va efectua tranzitul, autorizaţii de transport bunuri periculoase (după caz) şi dacă se solicită transbordarea produselor;
k) documentul de autorizare a tranzitului, emis de statul vecin pe care urmează să îl tranziteze produsele militare după părăsirea teritoriului naţional al României;
l) documente din care să rezulte ca au fost luate măsurile necesare pentru asigurarea pazei şi securităţii transportului pe teritoriul României.
(2) Operaţiunile de tranzit pe teritoriul României aferente unei operaţiuni de transfer între două state membre ale Uniunii Europene nu necesită autorizare prin licenţă de tranzit. Aspectele privind siguranţa transporturilor, siguranţa stocurilor, riscul de deturnare, prevenirea criminalităţii sau siguranţa circulaţiei pe drumurile publice se controlează prin autorizaţii ori avize de către instituţiile abilitate ale statului.
ART. 67
După închiderea operaţiunii, titularul licenţei de tranzit este obligat să notifice la ANCEX, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, modul în care s-a încheiat operaţiunea de tranzit pe teritoriul României.
SECŢIUNEA a 8-a
Licenţierea operaţiunilor de transbordare pe teritoriul României
ART. 68
(1) Pentru eliberarea licenţei individuale de transbordare de produse militare pe teritoriul României persoanele înregistrate vor depune la ANCEX:
a) adresa de înaintare întocmită conform art. 34;
b) formularele-tip, completate conform instrucţiunilor;
c) documentul/contractul de prestări de servicii încheiat de către solicitant cu beneficiarul serviciilor de tranzit internaţional;
d) licenţa de export sau documentul echivalent emis de către autoritatea statului exportatorului/furnizorului;
e) licenţa de import sau documentul echivalent emis de către autoritatea din statul importatorului/destinatarului;
f) factura externă;
g) date de identificare a partenerilor străini;
h) lista de ambalare a produselor ce fac obiectul transbordării;
i) datele de identificare ale mijloacelor de transport de pe/pe care se face transbordarea;
j) datele de identificare ale agentului de încărcare/descărcare;
k) alte documente solicitate de ANCEX, după caz.
(2) Operaţiunile de transbordare pe teritoriul României aferente unei operaţiuni de transfer între două state membre ale Uniunii Europene nu necesită autorizare prin licenţă de transbordare.
ART. 69
După închiderea operaţiunii titularul licenţei este obligat să notifice ANCEX, în maximum 10 zile, modul în care sa încheiat operaţiunea de transbordare pe teritoriul României.
SECŢIUNEA a 9-a
Licenţele generale
ART. 70
Licenţele generale se adoptă, pentru operaţiunile prevăzute la art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, prin ordin al ministrului afacerilor externe şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 71
(1) Licenţele generale pot fi utilizate numai de persoanele înregistrate la ANCEX, care deţin confirmarea de înscriere ca utilizatori.
(2) În vederea înscrierii ca utilizator al unei licenţe generale, persoana înregistrată trebuie să facă dovada implementării PIC în concordanţă cu prevederile acesteia.
ART. 72
(1) Persoanele înscrise ca utilizatori ai unei licenţe generale au obligaţia de a respecta clauzele şi condiţiile de utilizare a acesteia.
(2) Persoanele înscrise ca utilizatori ai unei licenţe generale informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a acesteia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a avut loc prima operaţiune.
ART. 73
Utilizatorul licenţei generale are obligaţia de a păstra documente privind încadrarea produselor şi documente comerciale justificative ale operaţiunilor efectuate şi de a menţine baze de date electronice detaliate şi complete, conform termenilor şi condiţiilor licenţei generale.
ART. 74
Utilizatorul licenţei generale este obligat să raporteze la ANCEX operaţiunile derulate, conform termenilor şi condiţiilor licenţei generale.
ART. 75
(1) La cererea ANCEX, utilizatorul de licenţă generală transmite informaţii specifice, copii ale documentelor şi alte date suplimentare privind operaţiunile cu produse militare derulate.
(2) Documentele originale pe care utilizatorul licenţei generale are obligaţia să le obţină de la partenerul extern trebuie păstrate la sediul utilizatorului şi prezentate la solicitarea ANCEX.
ART. 76
(1) În cazul licenţelor generale pentru operaţiuni în regim temporar, utilizatorul de licenţă generală poate să schimbe regimul operaţiunii din temporar în definitiv, pe baza unei licenţe individuale.
(2) Produsele care fac obiectul unor operaţiuni temporare ce sunt derulate în baza unor licenţe individuale sau globale nu pot fi returnate în baza unei licenţe generale.
ART. 77
(1) ANCEX poate retrage sau suspenda înscrierea ca utilizator al licenţei generale dacă se constată nerespectarea termenilor şi condiţiilor acesteia sau alte încălcări ale regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare.
(2) Persoanele cărora ANCEX le-a retras dreptul de a utiliza licenţe generale pot solicita licenţe individuale sau globale.
SECŢIUNEA a 10-a
Eliberarea licenţelor
ART. 78
Cererile de licenţă de export, import, transfer, intermediere se soluţionează în termen de maximum 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete, în condiţiile legii.
ART. 79
Cererile de licenţă de tranzit şi de transbordare se soluţionează în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete, în condiţiile legii.
ART. 80
(1) În cazul în care sunt necesare documente şi informaţii suplimentare, se pot solicita persoanelor înregistrate.
(2) Termenul prevăzut se suspendă de la data la care persoanei înregistrate i s-a solicitat prezentarea unor documente sau informaţii suplimentare până la data la care aceasta dă curs solicitării, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data solicitării.
ART. 81
Licenţele pot fi aprobate cu termeni şi condiţii ca, de exemplu, limitări cantitative şi/sau calitative ale produselor militare, monitorizarea operaţiunii, condiţii privind valabilitatea şi altele, după caz.
ART. 82
(1) ANCEX poate returna fără acţiune o cerere de licenţă individuală sau globală pentru unul din următoarele motive:
a) solicitantul nu este înregistrat la ANCEX ori înregistrarea acestuia a fost suspendată sau anulată;
b) cererea de licenţă nu este susţinută de documentaţia completă;
c) persoana înregistrată nu transmite documentele şi informaţiile suplimentare solicitate în termen de 30 de zile de la data solicitării;
d) cererea de licenţă este susţinută de documente eronate sau care nu concordă cu datele cuprinse în aceasta;
e) formularele-tip nu sunt completate conform instrucţiunilor de completare.
(2) ANCEX poate returna fără acţiune o cerere de înscriere ca utilizator al unei licenţe generale dacă în ultimele 12 luni solicitantul a fost sancţionat pentru încălcarea regimului de control, precum şi dacă implementarea PIC nu întruneşte condiţiile necesare pentru derularea de operaţiuni în baza licenţei generale.
(3) ANCEX poate returna fără acţiune cererea de prelungire a înscrierii ca utilizator al unei licenţe generale dacă se constată nerespectarea termenilor şi condiţiilor licenţei generale utilizate anterior sau alte încălcări ale regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare.
ART. 83
Eliberarea unei licenţe sau înscrierea la licenţa generală se aprobă sau se respinge prin decizie a directorului general al ANCEX, în baza avizului conform al Consiliului interministerial.
SECŢIUNEA a 11-a
Utilizarea licenţelor
ART. 84
(1) Licenţele şi confirmările de înscriere ca utilizator al licenţelor generale pot fi utilizate doar în perioada de valabilitate a confirmării de înregistrare.
(2) Licenţele valabile se suspendă de drept în situaţia expirării termenului de valabilitate a înregistrării titularului la ANCEX. În această situaţie titularul este obligat să depună licenţele la ANCEX, fără o notificare prealabilă, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării confirmării de înregistrare.
(3) După înregistrarea titularului, suspendarea licenţelor încetează, iar cele care sunt în termen de valabilitate vor fi returnate titularului.
ART. 85
(1) Valabilitatea licenţelor individuale de export, import, transfer şi intermediere este de maximum un an de la data emiterii şi poate fi prelungită de către ANCEX pentru o perioadă de maximum un an.
(2) Valabilitatea licenţelor globale este de maximum 3 ani de la data emiterii şi poate fi prelungită de către ANCEX pentru o perioadă de maximum 2 ani.
(3) Valabilitatea înscrierii ca utilizator al unei licenţe generale este de maximum 3 ani.
(4) Valabilitatea licenţelor individuale de tranzit sau de transbordare este de maximum 90 de zile de la data emiterii şi poate fi prelungită, după caz, cu maximum 90 de zile.
(5) Prelungirea valabilităţii licenţelor se solicită în termenul de valabilitate al acestora pe baza următoarelor documente:
a) adresă de înaintare;
b) licenţa eliberată (exemplarele pentru titular şi pentru vamă, după caz);
c) stadiul derulării licenţei;
d) contracte sau documente comerciale justificative;
e) alte documente.
ART. 86
După derularea operaţiunii de export definitiv (inclusiv exportul definitiv după perfecţionare activă), dacă partenerul extern solicită ANCEX schimbarea angajamentelor pe care şi le-a asumat prin documentul asiguratoriu (de exemplu, schimbarea destinaţiei şi utilizării finale a produselor sau reexportul acestora), atunci:
a) exportatorul transmite în scris la ANCEX solicitarea partenerului extern;
b) ANCEX transmite exportatorului, în scris, acordul de reexport sau de schimbare a destinaţiei şi utilizării finale a produselor.
ART. 87
În documentele comerciale relevante emise referitor la operaţiunile cu produse militare, exportatorul/ furnizorul, importatorul/destinatarul sau intermediarul are obligaţia să înscrie următorul text: „Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare“. Documentele comerciale relevante pot include, după caz, contracte, facturi, liste de ambalaj şi documente de transport.
ART. 88
(1) Titularii licenţelor au obligaţia să declare la ANCEX orice modificări sau diferenţe constatate faţă de datele înscrise în licenţe, precum şi la predarea sau preluarea produselor militare respective, în termen de maximum 10 zile de la data la care au intervenit acele modificări. Derularea operaţiunii licenţiate se opreşte până la primirea poziţiei ANCEX cu privire la modificările constatate.
(2) În cazul în care asemenea modificări sau diferenţe schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost emisă licenţa, aceasta este anulată, iar titularul poate prezenta o nouă cerere de licenţă conform noilor elemente ale operaţiunii.
(3) Datele şi informaţiile esenţiale din licenţă, care schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost emisă aceasta, sunt:
a) titularul de licenţă;
b) partenerii externi şi ţara;
c) ţara de destinaţie;
d) ţara de provenienţă a produselor;
e) ţara de origine a produsului;
f) denumirea comercială a produselor;
g) cantitatea de produse prevăzută în licenţa individuală;
h) valoarea totală a produselor prevăzută în licenţa globală în regim definitiv.
(4) Declaraţia prevăzută la alin. (1) va conţine elementele din licenţă şi diferenţele sau modificările constatate la acestea, motivaţia modificării, documentaţia de susţinere necesară (dacă este cazul), precum şi exemplarele TITULAR şi LICENŢĂ ale licenţei.
(5) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării la ANCEX a declaraţiei titularului prevăzut la alin. (1), ANCEX îl va informa pe acesta cu privire la modificarea licenţei sau, respectiv, la decizia de anulare sau de suspendare a acesteia, conform alin. (1) şi art. 91.
(6) Licenţa poate fi modificată de ANCEX, în termenul de valabilitate al acesteia, dacă modificările sau diferenţele declarate nu schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost emisă licenţa.
(7) Modificarea se înregistrează în mod identic, pe verso, la toate exemplarele licenţei, în rubrica dedicată modificărilor, şi se certifică prin semnăturile autorizate şi ştampila ANCEX, cu înscrierea datei la care a fost efectuată modificarea. Modificările se înscriu în ordine cronologică.
ART. 89
(1) Pentru operaţiunile de export şi transfer de expediere efectuate în regim definitiv şi intermediere definită
conform art. 5 alin. (1) lit. k) pct. (i) şi (ii) din ordonanţa de urgenţă, exportatorul/furnizorul, respectiv intermediarul este obligat să obţină de la partenerul extern şi să prezinte la ANCEX în original, în termen de cel mult 4 luni de la data livrării, certificatul de control al livrării, emis sau certificat de autoritatea competentă din ţara importatoare ori destinatară, sau un document echivalent, atestând că produsele militare au ajuns la destinaţie. Prin sintagma „document echivalent“ se înţelege un document care poate fi luat în considerare în locul certificatului de control al livrării, de exemplu, un document eliberat de autoritatea vamală din ţara importatoare sau destinatară, prin care se confirmă că produsele au intrat pe teritoriul vamal al ţării respective. În cazul operaţiunilor de transfer, prin document echivalent se înţelege confirmarea de livrare din partea destinatarului.
(2) În situaţia operaţiunilor de export/transfer care se efectuează prin livrări succesive, în baza licenţelor globale, certificatul de control al livrării sau alt document echivalent se depune la ANCEX, în termen de cel mult 4 luni de la încheierea operaţiunii.
(3) La cererea partenerului extern, în termen de maximum două luni de la data importului sau transferului de introducere, titularul licenţei de import este obligat să solicite ANCEX eliberarea unui certificat de control al livrării ori certificarea unui document echivalent care să ateste intrarea pe teritoriul României a produselor respective sau faptul că acestea au fost recepţionate de către importator/destinatar.
ART. 90
(1) Licenţele individuale expiră la termenul de valabilitate înscris pe acestea sau la epuizarea cantităţii de produse precizate în licenţă în termenul de valabilitate al acesteia.
(2) Licenţele globale în regim definitiv pot fi utilizate până la data expirării înscrisă pe formulare sau până la data epuizării valorii totale a produselor precizată în licenţă, în termenul de valabilitate al acesteia.
(3) Licenţele individuale şi globale în regim temporar care permit returnarea produselor în baza aceleiaşi licenţe pot fi utilizate până la data expirării înscrisă pe formulare sau până la data returnării tuturor produselor, respectiv a epuizării valorii, în termenul de valabilitate al acesteia.
(4) Licenţele generale se abrogă prin ordin al ministrului afacerilor externe. Este responsabilitatea utilizatorului licenţei generale să verifice dacă licenţa generală la care a fost înscris este în vigoare.
(5) Înscrierea ca utilizator al licenţei generale expiră la termenul de valabilitate precizat pe confirmarea de înscriere.
ART. 91
(1) ANCEX suspendă sau retrage în vederea anulării licenţele pe care le-a eliberat dacă încălcarea prevederilor ordonanţei de urgenţă este de natură să producă consecinţe grave regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare şi îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu.
(2) Licenţele pentru operaţiuni cu produse militare pot fi suspendate sau retrase de către ANCEX în perioada de valabilitate a acestora, în cazul unor modificări semnificative ale elementelor guvernamentale, militare sau economice din ţara utilizatorului final.
(3) Licenţele pentru operaţiuni cu produse militare pot fi suspendate de către ANCEX, în situaţia în care au apărut informaţii noi cu privire la operaţiune, iar analizarea consecinţelor pe care le pot antrena necesită timp.
(4) Titularii licenţelor suspendate sau retrase au obligaţia ca, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii comunicării deciziei de suspendare sau retragere, să transmită licenţele la ANCEX.
SECŢIUNEA a 12-a
Alte dispoziţii
ART. 92
(1) Transmisia de software sau tehnologie, din categoriile ML21 şi ML22 din lista prevăzută la art. 6 din ordonanţa de urgenţă, prin mijloace intangibile, se realizează prin mijloace electronice, prin fax, internet sau telefon.
(2) Aceasta nu vizează transmiterea de tehnologie pe cale orală prin telefon decât în situaţia în care un document sau părţi pertinente din acesta sunt citite corespondentului prin telefon ori îi sunt descrise prin mijloace de o manieră să obţină acelaşi rezultat;
(3) Pentru transmisia de software sau tehnologie efectuată prin mijloace intangibile, persoana înregistrată va solicita licenţă de export, transfer de expediere, import sau transfer de introducere, după caz.
(4) În situaţiile fortuite în care o persoană primeşte o transmisie accidentală sau neprevăzută de software sau tehnologie prin mijloace intangibile, aceasta va notifica ANCEX astfel:
a) denumirea, cantitatea şi descrierea software-ului sau tehnologiei care face obiectul transmisiei;
b) motivaţia transmiterii software-ului sau tehnologiei şi documentele justificative aferente, după caz;
c) date despre partenerul extern care transmite software-ul sau tehnologia;
d) modul de transmitere a software-ului sau tehnologiei.
CAP. V
Activitatea de control
ART. 93
(1) Activitatea de control desfăşurată de ANCEX urmăreşte aplicarea şi respectarea regimului de control privind exportul, importul, transferul, intermedierea şi alte operaţiuni cu produse militare.
(2) Activitatea de control include şi verificarea unor aspecte specifice de conformitate, pe baza informaţiilor primite de la autorităţile publice abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi informative, de la misiunile diplomatice sau pe baza informaţiilor publice.
ART. 94
(1) ANCEX aplică regimul de sancţiuni prevăzut de ordonanţa de urgenţă prin corpul de control, constituit prin decizie a directorului general.
(2) Activitatea corpului de control este coordonată de directorul general al ANCEX.
ART. 95
(1) Membrii corpului de control efectuează activităţi de control şi, după caz, aplică regimul de sancţiuni, la sediile sociale, la punctele de lucru ale operatorilor economici, persoane fizice ori juridice, inclusiv ale autorităţilor publice, sau la sediul ANCEX, în baza unui mandat de control emis de directorul general pentru fiecare operaţiune de control, cu specificarea agenţilor constatatori din cadrul echipei de control.
(2) Echipa de control este formată din specialişti proprii şi, după caz, din alţi experţi în calitate de colaboratori externi.
ART. 96
Echipele de control au acces neîngrădit, în condiţiile legii, la documentele, datele şi informaţiile necesare, oricare ar fi deţinătorii acestora.
ART. 97
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către agenţii constatatori, membri ai echipei de control, în conformitate cu propunerile aprobate de directorul general al ANCEX.
ART. 98
În conformitate cu prevederile legale, agenţii constatatori sesizează organele abilitate pentru a dispune efectuarea investigaţiilor necesare pentru a stabili existenţa sau inexistenţa elementelor constitutive ale unei infracţiuni.
CAP. VI
Cooperarea cu industria
SECŢIUNEA 1
Acordarea consultanţei de specialitate
ART. 99
(1) Acordarea consultanţei pentru stabilirea regimului de control al operaţiunii cu produse militare se realizează de către ANCEX în baza documentaţiei relevante complete primite de la persoanele fizice sau juridice.
(2) Consultanţa de specialitate privind regimul de control al operaţiunilor cu produse militare se acordă cu titlu gratuit, la cererea persoanelor interesate.
(3) Domeniile în care se acordă consultanţa de specialitate sunt:
a) legislaţia specifică controlului exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
b) încadrarea produselor în lista cuprinzând produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare;
c) stabilirea tipului de operaţiune cu produse militare;
d) evaluarea oportunităţii de export pe o anumită destinaţie, ţinând cont de sancţiunile internaţionale.
(4) Documentaţia pentru susţinerea cererii de consultanţă de specialitate trebuie să cuprindă toate datele necesare care să permită ANCEX să stabilească:
a) caracterul de produs special conceput sau modificat pentru utilizări militare;
b) încadrarea în lista cuprinzând produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni;
c) destinaţia, utilizarea finală şi utilizatorul final.
ART. 100
(1) Consultanţa de specialitate privind încadrarea produsului în lista de control se solicită de către persoanele juridice sau persoanele fizice interesate, prin completarea formularului-tip de cerere disponibil şi pe pagina electronică www.ancex.ro.
(2) Completarea de către solicitant a tuturor casetelor şi rubricilor formularului cererii de consultanţă este obligatorie.
(3) Documentaţia reprezentată de fişa de autoevaluare a produsului, specificaţia tehnică a produsului, în limba română sau engleză, în copie, se anexează la cererea de consultanţă; acestea sunt semnate, pentru conformitate, de către solicitant.
(4) Cererea de consultanţă, precum şi documentaţia de susţinere se transmit la ANCEX în format letric sau electronic.
(5) Consultanţa de specialitate privind evaluarea oportunităţii unei operaţiuni cu produse militare se realizează, printre altele, pe baza datelor tranzacţiei, descrierii produsului, informaţiilor privind ţara de destinaţie, ţara de origine, utilizarea şi utilizatorul final, transmise de solicitant.
ART. 101
(1) ANCEX poate solicita date suplimentare pentru evaluarea operaţiunii sau a produsului care face obiectul cererii de consultanţă.
(2) ANCEX poate returna fără acţiune o cerere de consultanţă dacă solicitantul nu transmite datele suplimentare în termen de 30 de zile de la data solicitării.
ART. 102
(1) Termenul de soluţionare a cererii de consultanţă de specialitate este de maximum 30 de zile de la data transmiterii documentaţiei complete solicitate de ANCEX.
(2) Răspunsul la cererea de consultanţă se ridică de la sediul ANCEX sau se transmite electronic.
SECŢIUNEA a 2-a
Programul intern de conformitate (PIC)
ART. 103
Programul intern de conformitate (PIC), aplicabil în controlul operaţiunilor cu produse militare, este un set de reguli şi proceduri stabilite şi implementate de persoanele înregistrate la ANCEX pentru a detecta riscurile şi a preveni încălcarea reglementărilor privind controlul operaţiunilor cu produse militare şi a sancţiunilor impuse prin rezoluţii ale Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite, acte juridice ale Uniunii Europene, decizie a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa ori instituite de alte state membre ale Uniunii Europene sau ale NATO, embargouri unilaterale.
ART. 104
(1) Implementarea PIC este recomandată pentru toate persoanele înregistrate la ANCEX care derulează operaţiuni cu produse militare.
(2) Persoanele înregistrate care solicită pentru prima dată eliberarea de licenţe globale sau înscrierea ca utilizator al unei licenţe generale trebuie să facă dovada implementării PIC care va fi evaluat şi, după caz, auditat de ANCEX.
(3) ANCEX pune la dispoziţia persoanelor înregistrate un ghid de elaborare şi implementare a PIC. Acesta din urmă trebuie să reflecte cu acurateţe procesele care au loc în cadrul companiei în derularea operaţiunilor cu produse militare.
ART. 105
Implementarea PIC este auditată de către ANCEX la sediul persoanei înregistrate.
CAP. VII
Dispoziţii comune
ART. 106
Documentele de înregistrare, certificare, licenţa şi înscrierea ca utilizator al licenţei generale pot fi utilizate numai de titularul acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate şi cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevăzute în acestea, şi nu pot fi cesionate direct sau indirect.
ART. 107
Titularul documentelor prevăzute la art. 106 este răspunzător de modul de utilizare a acestora.
ART. 108
(1) Condiţiile care au stat la baza înregistrării, certificării, eliberării licenţelor şi înscrierii ca utilizator al unei licenţei generale se menţin pe toată durata de valabilitate a documentelor eliberate.
(2) Documentele de înregistrare, certificare sau licenţele pentru operaţiuni cu produse militare pot fi anulate de către ANCEX în situaţia în care se constată că informaţiile care au stat la baza emiterii acestora au suferit modificări esenţiale şi nu mai corespund cu datele înscrise în documentele respective.
ART. 109
(1) Notificarea privind respingerea înregistrării, certificării, eliberării licenţei ori a confirmării de înscriere ca utilizator al licenţei generale sau, după caz, suspendarea ori retragerea documentelor eliberate se comunică titularului în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei directorului general al ANCEX.
(2) Persoana fizică sau juridică poate contesta respingerea înregistrării, certificării, eliberării licenţei ori a confirmării de înscriere ca utilizator al licenţei generale sau, după caz, suspendarea ori retragerea documentelor eliberate, în termen de cel mult 30 de zile de la primirea comunicării de la ANCEX, în conformitate cu prevederile legale.
ART. 110
(1) În cazul pierderii, deteriorării sau furtului documentului de înregistrare, certificare a licenţei sau a confirmării de înscriere ca utilizator al licenţei generale, titularul este obligat să notifice ANCEX.
(2) În situaţia menţionată la alin. (1), titularul va prezenta ANCEX, după caz, exemplarul deteriorat, dovada publicării anunţului de pierdere în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, sau confirmarea organului de poliţie care cercetează furtul.
(3) Prin decizie a directorului general al ANCEX, documentul pierdut, deteriorat sau furat se anulează şi se eliberează un nou document duplicat cu conţinut identic cu al celui pierdut, deteriorat sau furat.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: