Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 25 ianuarie 2021  de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 1235/2010 privind Sistemul naţional electronic de plată online    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 25 ianuarie 2021 de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 1235/2010 privind Sistemul naţional electronic de plată online

EMITENT: Autoritatea pentru Digitalizarea României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 920 bis din 27 septembrie 2021
──────────
        Aprobate prin DECIZIA nr. 34 din 25 ianuarie 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 920 din 27 septembrie 2021.
──────────
    CAP. I
    Cadrul general de aplicare
    ART. 1
        Dezvoltarea, implementarea, administrarea şi operarea Sistemului Naţional Electronic de Plată Online se realizează de către Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

    ART. 2
        Adresa de internet la care este disponibil Sistemul Naţional Electronic de Plată Online este www.ghişeul.ro.

    ART. 3
        Intervalul orar zilnic de plată prin Sistemul naţional electronic de plată online pentru contribuabil este 00,00-24,00, de luni până duminică.

    ART. 4
        În sensul prezentelor norme metodologice următorii termeni, se definesc astfel:
    a) SNEP - Sistemul naţional electronic de plată online a obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat şi a plăţilor aferente prestării oricărui serviciu public, inclusiv oricărui serviciu comunitar de utilitate publică, precum şi orice plăţi aflate în legătură, directă sau indirectă, cu prestarea respectivului serviciu public;
    b) operator SNEP - Autoritatea pentru Digitalizarea României potrivit art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1235/2010 privind Sistemul naţional electronic de plată online, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) contribuabil - orice persoana fizică sau juridică, indiferent de forma de organizare şi funcţionare, care utilizează SNEP pentru efectuarea de plăţi online.
    d) instituţii publice beneficiare - instituţiile publice care desfăşoară activităţi de încasare online a taxelor şi impozitelor prin intermediul SNEP;
    e) entităţi beneficiare - persoane juridice, altele decât instituţiile publice beneficiare, indiferent de forma de organizare şi funcţionare, care colectează obligaţii de plată către bugetul general consolidat sau care desfăşoară activităţi de încasare online aferente prestării oricărui serviciu public cu legătura directă sau indirectă cu prestarea respectivului serviciu prin intermediul SNEP;
    f) instituţii publice prestatoare - instituţiile publice care prestează servicii în baza sumelor corespunzătoare taxelor specifice încasate de instituţiile publice beneficiare prin intermediul SNEP;
    g) instituţii de credit înregistrate - furnizorul de servicii de acceptare de plăţi electronice sau prestatorul de servicii de plată care emite şi pune la dispoziţia deţinătorului un instrument de plată electronică cu acces la distanţă de tipul Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking care, poate face posibilă efectuarea plăţilor online a taxelor şi impozitelor dar şi a tuturor plăţilor online aferente prestării oricărui serviciu public cu legătura directă sau indirectă cu online, prin intermediul SNEP;
    h) instituţii de credit acceptatoare - furnizorul de servicii de acceptare de plaţi electronice care încheie un contract cu instituţia publică beneficiară/ entitatea beneficiară în vederea efectuării plăţilor online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar sau instrumentele de plată electronică cu acces la distanţă prin intermediul SNEP;
    i) date de acces - setul de informaţii destinat accesării şi utilizării funcţionalităţilor SNEP, respectiv Nume utilizator şi parolă;
    j) distribuitor de date de acces - instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare/ instituţiile de credit dintre cele menţionate la litera d, e, f şi litera g care generează şi distribuie contribuabililor date de acces în SNEP;
    k) ziua z - reprezintă ziua efectuării tranzacţiei;
    l) ziua z + 1 - reprezintă ziua imediat lucrătoare după ziua tranzacţiei;
    m) RRN - număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul;
    n) obligaţii cu debit - obligaţii individualizate printr-un titlu de creanţă/titlu executoriu;
    o) obligaţii fără debit - obligaţii care se achită potrivit legii, fără să fie individualizate printr-un titlu de creanţă/titlu executoriu;
    p) interfaţă de bază - este pusă la dispoziţie gratuit de SNEP şi reprezintă cadrul tehnic corespunzător implementării şi operării Sistemului naţional electronic de plată;
    r) interfaţă personalizată - este cadrul tehnic special solicitat de beneficiar;


    CAP. II
    Înregistrarea participanţilor în SNEP
    ART. 5
    Înregistrarea instituţiilor de credit
    (1) În vederea furnizării de servicii de acceptare de plăţi electronice prin intermediul SNEP, instituţiile de credit vor încheia o convenţie cu operatorul sistemului în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) În vederea încheierii convenţiei, instituţia de credit acceptatoare va transmite operatorului SNEP o cerere în acest sens de înregistrare conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
    (3) Operatorul SNEP are obligaţia de a încheia convenţia cu instituţiile de credit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la solicitarea instituţiei de credit. Operatorul SNEP va încheia convenţia în condiţiile în care instituţia de credit acceptatoare va respecta cerinţele obligatorii prevăzute la pct. 4.1 din convenţia al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 pentru contul său.
    (4) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la semnarea convenţiei, operatorul SNEP are obligaţia activării contului instituţiei de credit şi de a transmite acesteia, prin mijloace securizate, informaţiile de autentificare.
    (5) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţa de către operatorul SNEP asupra înregistrării instituţiei de credit, operatorul SNEP are obligaţia de a actualiza lista tuturor instituţiilor de credit prin intermediul SNEP, disponibilă public pe pagina de internet www.ghişeul.ro
    (6) Înregistrarea instituţiei de credit acceptatoare se face de către operatorul SNEP.
    (7) După activarea contului, instituţia de credit acceptatoare înregistrată poate utiliza următoarele servicii puse la dispoziţie de SNEP:
    a) modificarea datelor de acces proprii;
    b) descărcarea fişierelor cu tranzacţiile autorizate potrivit art. 14 alin. (3) din prezentele norme.

    (8) Operatorul instituţiei de credit are posibilitatea de a genera credenţiale pentru utilizatorii SNEP.

    ART. 6
    Înregistrarea instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare ale plăţilor
    (1) Înregistrarea instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare ale plăţilor se face de către operatorul SNEP după verificarea conformităţii datelor înscrise în modelul de cerere prevăzut în anexa nr. 3.
    (2) Instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare ale plăţilor îşi selectează instituţia de credit acceptatoare de plăţi electronice, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    (3) La cererea de înregistrare în SNEP, instituţiile publice beneficiare/ entităţile beneficiare ale plăţilor vor transmite, operatorului SNEP cerere privind înregistrarea în SNEP, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
    (4) În documentaţiile de atribuire elaborate de instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare în vederea selectării instituţiei de credit acceptatoare de plăţi electronice se vor avea în vedere următoarele cerinţe minime şi obligatorii:
    a) comisionul perceput de instituţia de credit acceptatoare, aferent efectuării plăţii electronice, se va oferta procentual, iar nivelul maximal al acestuia, indicat în documentaţia de atribuire, nu va depăşi 1% din valoarea tranzacţiei, dar nu va fi mai mare de 30 de lei în situaţia în care prin aplicarea cotei de 1% rezultă o sumă mai mare de 30 de lei;
    b) instituţia de credit acceptatoare de plăţi electronice selectată efectuează tranzacţiile din SNEP utilizând standardele de securitate în vigoare pentru astfel de plăţi;
    c) instituţiile de credit selectate de către instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare ale plăţilor vor fi din rândul celor deja înregistrate în SNEP.

    (5) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii transmise de către instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţii va încheia cu operatorul SNEP o convenţie privind înrolarea în sistem, conform anexei nr. 4.
    (6) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la semnarea convenţiei între instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţii şi operatorul SNEP, acesta din urmă are obligaţia de a activa contul instituţiei în sistem şi de a-i transmite acesteia, prin mijloace securizate, informaţiile de autentificare la SNEP.

    ART. 7
    Înregistrarea şi actualizarea listei contribuabililor
    (1) Condiţiile privind constituirea şi actualizarea în SNEP a informaţiilor referitoare la contribuabili, precum şi accesul la acestea sunt următoarele:
    a) instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţii are obligaţia ca, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la activarea contului său în SNEP, să furnizeze în format electronic, prin mijloacele puse la dispoziţie de SNEP, informaţiile referitoare la toţi contribuabilii care au CNP/NIF/CIF valid şi au obligaţii de plată către instituţia publică respectivă;
    b) instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţii are obligaţia ca, ulterior activării contului său în SNEP, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă a modificării informaţiilor privind contribuabilii persoane fizice care au CNP, contribuabilii persoane juridice şi persoanele fizice autorizate care deţin CIF sau NIF valid şi au obligaţii de plată către instituţia publică respectivă, să asigure în format electronic, prin mijloacele puse la dispoziţie de SNEP, actualizarea acelor informaţii în sistem.

    (2) Înregistrarea contribuabililor în SNEP se realizează potrivit standardului emis de operatorul SNEP cu ajutorul unei aplicaţii informatice furnizate de către acesta sau prin generarea unui fişier din aplicaţia proprie cu respectarea standardului.
    (3) Datele de acces necesare pentru autentificarea contribuabililor în SNEP sunt puse la dispoziţia contribuabililor de către distribuitorii de date de acces prin unul dintre următoarele mijloace, după caz:
    a) prin generare electronică la ghişeul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare/instituţiei de credit;
    b) prin mijloace electronice securizate.

    (4) Prin acceptarea elementelor de identificare şi autentificare în SNEP, contribuabilul îşi asumă responsabilitatea controlului acestora şi a luării măsurilor necesare pentru a preveni pierderea, dezvăluirea sau utilizarea neautorizată.

    ART. 8
    Interconectarea cu SNEP
    (1) Instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare ale plăţilor care deţin un sistem informatic de gestionare a obligaţiilor bugetare asigură interconectarea sistemului informatic propriu de gestiune a contribuabililor şi debitelor acestora cu SNEP, în condiţii de siguranţă şi securitate cu respectarea Normelor tehnice privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online aprobate prin Decizia preşedintelui ADR.
    (2) Operatorul SNEP are obligaţia de a pune la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare ale plăţilor interesate, interfaţa de bază pentru interconectarea cu SNEP.
    (3) Operatorul SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare ale plăţilor interesate, conform solicitării acestora a unei interfeţe personalizate pentru interconectarea cu SNEP. Costurile interconectării în acest caz sunt suportate de instituţiile publice beneficiare/ entităţile beneficiare ale plăţilor, după caz.
    (4) Interconectarea SNEP cu sisteme informatice ale procesatorilor de plăţi electronice se realizează printr-un link securizat specific fiecărui procesator în parte, accesibil din SNEP.
    (5) Conectarea instituţiilor publice beneficiare la SNEP se realizează prin intermediul sistemelor de comunicaţii interne ale statului, iar în situaţia în care nu există această posibilitate, se vor utiliza temporar, cu avizul instituţiei care implementează, operează şi administrează SNEP, sistemele de comunicaţii publice existente, folosind protocoale de comunicaţii securizate.

    CAP. III
    Realizarea plăţilor electronice prin SNEP
    ART. 9
    Actualizarea obligaţiilor de plată aferente persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate şi persoanelor juridice
        Instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare au obligaţia de a furniza SNEP informaţiile aferente obligaţiilor de plată ale contribuabililor potrivit următoarei structuri:
    a) denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
    b) CNP pentru contribuabili persoane fizice şi NIF sau CIF pentru persoane fizice autorizate şi persoane juridice al persoanelor care au obligaţia de plată;
    c) numele şi prenumele persoanei fizice/persoanei fizice autorizate/persoanei juridice care are obligaţia de plată;
    d) domiciliul legal al persoanei fizice sau sediul persoanei fizice autorizate/persoanei juridice care are obligaţia de plată aşa cum figurează în evidenţele instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare, după caz;
    e) tipul obligaţiei de plată
    f) codificarea internă a veniturilor - informaţie opţională;
    g) detalii privind obligaţia de plată;
    h) sumă de plată;
    i) data la care a fost actualizată obligaţia de plată de către instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară.
    j) numărul de evidenţă a plăţii, după caz;
    k) codul IBAN, după caz.


    ART. 10
    Actualizarea obligaţiilor de plată, de către instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare ale plăţilor
        Actualizarea în SNEP a obligaţiilor de plată se face de către instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare şi are în vedere următoarele obligaţii:
    a) instituţia publică beneficiară/ entitatea beneficiară a plăţii are obligaţia de a menţine informaţii actualizate cu privire la debitele pe care le au de achitat contribuabilii care sunt în evidenţa instituţiei, care au CNP/NIF sau CIF valid.
    b) obligaţiile de plată înscrise în SNEP sunt conforme cu informaţiile menţionate la art. 7 pct. 1;
    c) instituţia publică beneficiară/ entitatea beneficiară a plăţii are obligaţia de a furniza SNEP informaţii aferente obligaţiilor de plată ale contribuabililor, stabilite în conformitate cu legislaţia în vigoare.


    ART. 11
    Modalitatea "Plată cu autentificare" a obligaţiilor bugetare către instituţii publice beneficiare /entităţile beneficiare
    (1) Pentru efectuarea unei plăţi, contribuabilul trebuie să se autentifice în SNEP pe baza datelor de acces primite.
    (2) Din interfaţa SNEP contribuabilul va selecta obligaţia de plată aferentă unei instituţii publice beneficiare/entităţi beneficiare. Informaţiile minime furnizate contribuabilului prin intermediul SNEP de către instituţia publică/entitatea beneficiară sunt următoarele:
    a) pentru obligaţiile cu debit:
    a.1. CNP/NIF sau CIF al contribuabilului;
    a.2. codul şi denumirea obligaţiei bugetare;
    a.3. numele şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare /entităţii beneficiare;
    a.4. suma de plată;
    a.5. codul IBAN al obligaţiei de plată;

    b) pentru obligaţiile fără debit (taxe):
    b.1. CNP/NIF/ CIF al contribuabilului;
    b.2. numele şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
    b.3. codul IBAN al obligaţiei bugetare;
    b.4. tipurile de obligaţii de plată.


    (3) În vederea efectuării unei plăţi, contribuabilul:
    a) va selecta obligaţia de plată;
    b) va introduce suma pe care doreşte să o achite;
    c) va confirma acceptarea termenilor şi condiţiilor de utilizare a serviciilor oferite de SNEP;
    d) va selecta modalitatea de plată - prin card bancar sau printr-un instrument de plată electronică cu acces la distanţă de tipul Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking;
    e) va confirma iniţierea plăţii;
    f) dacă plata se va face prin card va introduce datele aferente cardului bancar în interfaţa procesatorului şi va autoriza plata;
    g) dacă plata se va face printr-un instrument de plată electronică cu acces la distanţă de tipul Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking va utiliza facilitatea de plată şi va efectua plata utilizând mecanismele specifice soluţiei de plată aleasă. Platforma ghişeul.ro va transmite prin mijloace securizate băncii selectate de către contribuabil următoarele informaţii: obligaţia de plată, suma pe care doreşte să o achite, codul şi denumirea obligaţiei bugetare, codul IBAN aferent obligaţiei bugetare, denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
        După transmiterea informaţiilor menţionate la acest punct, contribuabilul efectuează plata din interfaţa de Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking;

    h) interconectarea platformei Ghişeul.ro cu alte platforme se face la solicitarea acestora, cu indicarea clară a termenilor şi condiţiilor de lucru.

    (4) În cazul amenzilor care se fac venit la bugetul local, dacă sistemul nu pune la dispoziţia contribuabilului forma electronică a documentului constatator, contribuabilul va putea încărca în sistem în format electronic actul constatator. Răspunderea pentru autenticitatea documentului constatator încărcat în sistem aparţine contribuabilului.
    (5) După efectuarea tranzacţiei, SNEP va emite şi va transmite, la adresa de email indicată de către contribuabil, o dovadă de plată în format electronic care va conţine următoarele informaţii:
    a) numărul de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) sau prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking;
    b) data plăţii (data autorizării tranzacţiei);
    c) CNP/NIF/CIF pentru care s-a achitat obligaţia de plată;
    d) codul şi denumirea obligaţiei bugetare;
    e) denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare
    f) sumă plătită;
    g) explicaţii.


    ART. 12
    Modalitatea de "plată fără autentificare" a obligaţiilor bugetare
    (1) Pentru efectuarea unei plăţi, contribuabilul se conectează la SNEP fără informaţiile de autentificare şi va accepta termenii şi condiţiile utilizării sistemului. Din interfaţa SNEP contribuabilul va selecta şi/sau va completa, după caz:
    a) denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare a plaţii
    b) CNP/NIF/CIF al persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    c) CNP/NIF/CIF al persoanei care achită obligaţia de plată-pentru obligaţii de plată achitate la bugetul general consolidat, altele decât cele specificate la lit. a)
    d) explicaţii;
    e) sumă de plată;
    f) numele şi prenumele persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    g) adresa persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    h) adresa de e-mail la care se primeşte dovadă de plată
    i) aprobarea şi confirmarea iniţierii plăţii.
    j) În cazul amenzilor care se fac venit la bugetul local, contribuabilul va putea încărca în sistem o copie scanată a actului constatator. Răspunderea pentru autenticitatea copiei aparţine contribuabilului.

    (2) Contribuabilul va introduce datele aferente cardului bancar în interfaţa procesatorului şi va autoriza plata.
    (3) După efectuarea tranzacţiei, SNEP va emite contribuabilului, în situaţia în care plata a fost efectuată prin intermediul cardului bancar, la adresa de e-mail menţionată indicată în acest sens conform la art. 12 alin. (1) lit. h), o dovadă de plată ce va conţine următoarele informaţii:
    a) număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN);
    b) data plăţii (data autorizării tranzacţiei);
    c) CNP/NIF/CIF al persoanei pentru care s-a achitat obligaţia de plată;
    d) codul şi denumirea obligaţiei de plată;
    e) denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
    f) suma plătită;
    g) explicaţii.


    ART. 13
    Modalităţi de verificare a plăţilor efectuate de către contribuabil
    (1) În cazul în care instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară a sumei plătite diferă de instituţia publică prestatoare a unui serviciu, SNEP va pune la dispoziţia acestora o interfaţă în care instituţiile pot verifica realizarea unei tranzacţii de către un contribuabil.
    (2) Instituţia publică prestatoare va accesa în SNEP interfaţa de verificare a autenticităţii tranzacţiilor pe baza datelor de acces furnizate de SNEP prin persoanele autorizate din cadrul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare.
    (3) Operatorul instituţiei publice prestatoare are obligaţia de a verifica în SNEP încasarea obligaţiei de plată, prin introducerea numărului de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) sau număr de referinţă tranzacţie prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking sau CNP/NIF/CIF al persoanei pentru care se achită obligaţia de plată.
    (4) Informaţiile pe care le furnizează SNEP instituţiei publice prestatoare sunt:
    a) număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking ;
    b) data plăţii (data autorizării tranzacţiei);
    c) CNP/NIF/CIF al persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    d) numele şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
    f) suma plătită.

    (5) Operatorul instituţiei publice prestatoare are obligaţia de a valida şi de a înregistra în SNEP utilizarea dovezii de plată.
    (6) În cazul în care instituţiile publice beneficiare/ entităţile beneficiare încasează sume sau obligaţii de plată pentru alte instituţii publice prestatoare, acestea au obligaţia ca la momentul înregistrării tipului de obligaţie de plată în sistem să îndeplinească toate cerinţele prevăzute în Normelor tehnice privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online aprobate prin Decizia preşedintelui ADR.

    ART. 14
    Decontarea sumelor achitate prin SNEP de către instituţiile de credit acceptatoare
    (1) Decontarea şi înregistrarea sumelor achitate prin intermediul SNEP de către instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare se realizează în baza CNP/NIF/CIF.
    (2) Consolidarea şi autorizarea datelor în vederea decontării sumelor încasate prin intermediul SNEP se realizează de către operatorul SNEP la ora 24,00 a fiecărei zile lucrătoare, pentru tranzacţiile din ziua respectivă. Pentru zilele nelucrătoare, autorizarea tranzacţiilor se realizează odată cu tranzacţiile aferente primei zile lucrătoare.
    (3) După consolidarea şi autorizarea datelor, operatorul SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor de credit acceptatoare care prestează servicii pentru instituţiile publice beneficiare /entităţile beneficiare fişierele cu tranzacţiile autorizate potrivit alin. (2), având următoarele informaţii:
    a) număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) sau număr de referinţă tranzacţie prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking ;
    b) data autorizării tranzacţiei;
    c) CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
    d) contul IBAN al obligaţiei de plată;
    e) sumă plătită;

    (4) SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor de credit fişiere semnate electronic conţinând tranzacţii autorizate potrivit alin. (3) în următoarea zi lucrătoare realizării tranzacţiilor, până la ora 3,00. Fişierele vor fi semnate electronic.
    (5) Instituţiile de credit acceptatoare vor descărca fişierele cu tranzacţii autorizate puse la dispoziţie de SNEP şi vor credita contul instituţiei publice beneficiare cu sumele aferente în ziua z + 1 lucrătoare pentru tranzacţiile aferente zilei z. După creditarea contului instituţiei publice beneficiare, instituţia de credit acceptatoare va deconta către contul colector al instituţiei publice beneficiare deschis la Trezoreria Statului, în aceeaşi zi z + 1, sumele aferente tranzacţiilor zilei z. Instituţiile de credit acceptatoare vor transmite instituţiilor publice beneficiare, prin intermediul SNEP, fişierele de tranzacţii aferente zilei z. Fişierele aferente tranzacţiei zilei z vor fi semnate electronic.
    (6) În cazul entităţilor beneficiare înregistrate care nu au conturi colectoare deschise la Trezoreria Statului, sumele aferente tranzacţiilor efectuate rămân în contul bancar deschis cu această destinaţie la instituţia de credit acceptatoare parteneră.
    (7) Instituţiile de credit acceptatoare trebuie să confirme SNEP, până la ora 10,00 a zilei z + 1, integritatea fişierelor generate conform alin. (3).
    (8) În cazul în care instituţiile de credit acceptatoare nu pot descărca fişierele ori acestea sunt eronate, instituţia de credit acceptatoare se va adresa operatorului SNEP, care are obligaţia să ia măsurile pentru soluţionarea problemelor sesizate cu respectarea următoarelor termene:
    a) pentru solicitările primite până la ora 10 se vor lua măsuri de soluţionare a problemelor sesizate până la ora 15;
    b) pentru solicitările primite după ora 10 se vor lua măsuri de soluţionare a problemelor sesizate până la ora 10 a următoarei zile.

    (9) După decontarea sumelor prevăzute la alin. (5), instituţia de credit acceptatoare va transmite SNEP fişierul cu tranzacţiile decontate, pe fiecare instituţie publică beneficiară/entităţile beneficiare în parte, până la ora 14,00 a zilei z + 1. În cazul în care instituţia de credit acceptatoare nu are tranzacţii cu instituţia publică beneficiară va transmite un fişier cu aceeaşi structură a datelor, dar fără informaţii.
    (10) Structura fişierelor primite de către operatorul SNEP de la instituţia de credit acceptatoare va conţine:
    a) număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) sau număr de referinţă tranzacţie prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking
    b) data autorizării tranzacţiei;
    c) CIF-ul instituţiei publice/entităţii beneficiare;
    d) contul IBAN al obligaţiei de plată.
    e) suma plătită;

    (11) Operatorul SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare fişierele prevăzute la alin.(8) până la ora 14,00 a zilei z + 1. Instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară confirmă operatorului SNEP, până la ora 16,00 a zilei z + 1, primirea şi integritatea fişierelor transmise conform alin. (8).
    (12) În cazul în care operatorul SNEP nu recepţionează fişierele ori acestea nu conţin toate tranzacţiile transmise instituţiei de credit acceptatoare în vederea decontării, potrivit alin. (3), instituţia de credit acceptatoare are obligaţia ca, în următoarea zi lucrătoare, până la ora 9,00 să ia măsurile pentru soluţionarea problemelor sesizate de operatorul SNEP. Fişierele prevăzute la alin. (8) vor fi semnate electronic de către instituţia de credit acceptatoare.
    (13) În cazul plăţilor efectuate prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking modalitatea de decontare este cea stabilită prin Normele BNR privind emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică şi relaţiile dintre participanţii la tranzacţiile cu aceste instrumente. Plăţile efectuate prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking vor fi marcate corespunzător în SNEP.

    ART. 15
        Decontarea şi înregistrarea sumelor achitate prin SNEP de către instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţilor.

    (1) Operatorul SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare fişiere semnate electronic conţinând tranzacţii autorizate potrivit art. 14 alin. (3), în următoarea zi lucrătoare, până la ora 14,00.

    (2) Structura fişierelor aferente tranzacţiilor puse la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare de către operatorul SNEP conţine următoarele informaţii:
    a) număr de referinţă al tranzacţiei cu cardul (RRN) sau număr de referinţă tranzacţie prin Internet Banking/ Mobile Banking/ Phone Banking/ Home Banking
    b) data autorizării tranzacţiei;
    c) CIF-ul instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare
    d) numele şi prenumele/denumirea persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    e) CNP/NIF/CIF al persoanei pentru care se achită obligaţia de plată;
    f) contul IBAN al obligaţiei bugetare
    g) sumă de plată;
    h) cod venit clasificaţie bugetară;
    i) codificare internă a veniturilor - informaţie opţională;
    j) explicaţii;
    k) adresa persoanei pentru care se achită obligaţia de plată.
    l) numărul de evidenţă a plăţii, după caz;
    m) CNP/NIF/CIF-ul persoanei care achită obligaţia de plată - pentru obligaţii de plată achitate bugetului general consolidat, altele decât cele specificate la lit. c);


    (3) Fişierele prevăzute la art. 15 alin. (1) vor fi semnate electronic de către operatorul SNEP.

    (4) Instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare trebuie să confirme SNEP, până la ora 14,00 a zilei z + 1, recepţia fişierelor generate conform art. 15 alin. (1).

    (5) În cazul în care instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare nu pot descărca fişierele ori acestea sunt eronate, instituţia publică / entitatea beneficiară se va adresa operatorului SNEP, în scris, pe email sau fax, care are obligaţia ca, până la ora 10,00 a zilei următoare, să ia măsurile pentru soluţionarea problemelor sesizate de instituţia publică/ entitatea beneficiară.

    (6) Până la ora 14,00 a zilei z + 1, operatorul SNEP va pune la dispoziţia instituţiilor publice beneficiare/entităţilor beneficiare fişierele transmise de instituţiile de credit acceptatoare aferente tranzacţiilor decontate în ziua lucrătoare z.

    (7) Instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare pot sesiza operatorul SNEP cu privire la eventualele erori legate de recepţia şi integritatea fişierelor, până la ora 10,00 a zilei următoare.


    ART. 16
    Modalităţi de restituire a plăţilor eronate efectuate de contribuabil pentru instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare
        Restituirea sumelor plătite eronat către o instituţie publică beneficiară/entitate beneficiară, se efectuează de către aceasta potrivit legislaţiei în vigoare.

    CAP. IV
    Asigurarea disponibilităţii online şi a continuităţii fluxurilor informaţionale în cadrul SNEP
    ART. 17
        Asigurarea disponibilităţii online a fluxurilor informaţionale în cadrul SNEP.
        Operatorul SNEP are obligaţia de a defini şi implementa proceduri şi mecanisme necesare pentru asigurarea securităţii şi disponibilităţii sistemului, la nivelul tuturor componentelor acestuia, astfel încât SNEP să funcţioneze la următorii parametrii de calitate:
    a) să asigure o disponibilitate online de minimum 361 de zile pe an;
    b) indisponibilitatea online a SNEP nu va putea fi mai mare de 12 ore consecutive în zilele lucrătoare şi de maximum 36 ore în zilele de sâmbătă, duminică şi zile libere naţionale.


    ART. 18
        Asigurarea continuităţii fluxurilor informaţionale în relaţia SNEP cu instituţiile de credit.

    (1) În cazul în care operatorul SNEP nu poate soluţiona problemele semnalate de instituţia de credit acceptatoare în termenele prevăzut la art. 14 alin. (7), operatorul SNEP va comunica instituţiei de credit acceptatoare informaţiile necesare efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 14.

    (2) În cazul în care operatorul SNEP nu primeşte de la instituţiile de credit beneficiare fişierele conţinând tranzacţii în termenul prevăzut la art. 14 alin. (11), din cauza unor erori de comunicaţii, acestea vor transmite operatorului SNEP, pe suport optic portabil, fişierele prevăzute la art. 14 alin.(8), semnate electronic, până în următoarea zi lucrătoare, ora 9.00.


    CAP. V
    Nerespectarea prevederilor prezentelor Norme
    ART. 19
    Suspendarea accesului la SNEP
    (1) Operatorul SNEP are dreptul de a suspenda accesul la utilizarea SNEP pentru o perioadă de maximum 3 luni dacă nu este respectată una sau mai multe prevederi ale prezentei norme de către instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare/ instituţiile de credit înregistrate în SNEP.
    (2) Suspendarea intră în vigoare de la data notificării în scris a instituţiei publice beneficiare/ entităţii beneficiare /instituţiei de credit de către operatorul SNEP. Informaţia privind aplicarea suspendării va fi publicată pe site-ul www.ghişeul.ro în secţiunea instituţii înrolate.

    ART. 20
    Dispoziţii finale
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele normele metodologice.

    ANEXA 1

        Modelul convenţiei încheiate între Autoritatea pentru Digitalizarea României şi instituţiile de credit
                                CONVENŢIA Nr. .... /...
        Încheiată astăzi,........, între:
        Autoritatea pentru Digitalizarea României, cu sediul în ......., identificată prin CUI ........, Nr. ONRC ....., tel. ......, adresă de corespondenţă electronică .......... reprezentată prin ........., în calitate de preşedinte, denumit în continuare operator SNEP,
        Şi
        Instituţia de credit ........, cu sediul în ........., str. ........ nr. ......., sectorul ......... identificată prin CUI ........., Nr. ONRC ........, adresă de poştă electronică ........., reprezentată prin .........., în calitate de .........., denumită în continuare Bancă, denumite individual partea şi împreună părţile
        PREAMBUL
        Având în vedere că părţile doresc dezvoltarea unei colaborări în scopul promovării plăţilor online a taxelor şi impozitelor, precum şi al facilitării plăţilor prin mijloace electronice aferente prestării oricărui serviciu public cu legătură directă sau indirecta cu prestarea respectivului serviciu către instituţia/entitatea beneficiară, ţinând cont că această colaborare presupune înregistrarea Băncii în platforma de tranzacţionare a Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor,
        Părţile au încheiat prezenta convenţie (denumită în continuare Convenţie), stabilind de comun acord următoarele:
    1. Obiectul Convenţiei
    1.1. Obiectul prezentei convenţii îl constituie înregistrarea instituţiei de credit în Sistemul naţional electronic de plată online - SNEP şi furnizarea de servicii de acceptare de plăţi electronice prin intermediul SNEP.

    2. Durata
    2.1. Prezenta convenţie intră în vigoare la data de ........ şi se încheie pe o perioadă de 2 (doi) ani, prelungindu-se de plin drept pe perioade succesive egale dacă niciuna dintre părţi nu o denunţă unilateral prin notificare scrisă transmisă celeilalte părţi cu 60 de zile înainte de data stabilită pentru încetare.

    3. Definirea utilizatorilor instituţiei de credit în relaţia cu SNEP
    3.1. În vederea înregistrării în SNEP, instituţia de credit acceptatoare are obligaţia de a desemna minimum două persoane care vor desfăşura activităţile de operare în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online.
    3.2. Desemnarea persoanelor se va realiza nominal de către instituţia de credit prin completarea cererii prevăzute în anexa 1A, care face parte integrantă din prezenta convenţie.
    3.3. Modificarea persoanelor desemnate conform pct. 3.1 se va realiza prin transmiterea de către instituţia de credit a cererii prevăzute în anexa 1A către operatorul SNEP. Modificările solicitate şi eliberarea credenţialelor se vor realiza de către operatorul SNEP.
    3.4. În situaţii de urgenţă în care instituţia de credit acceptatoare doreşte blocarea accesului unui anumit utilizator, aceasta va solicita telefonic blocarea accesului în baza identificatorului comunicat de operatorul SNEP instituţiei de credit. Instituţia de credit are obligaţia ca în termen de o zi lucrătoare de la solicitarea telefonică să transmită operatorului SNEP cererea de modificare întocmită conform pct. 3.3. Operatorul SNEP are obligaţia de a efectua modificările solicitate în cel mai scurt termen posibil.

    4. Obligaţiile părţilor
    4.1. Instituţia de credit are următoarele obligaţii:
    - De a fi autorizată de Banca Naţională a României;
    – De a fi certificată 3DSecure în vederea acceptării online a plăţilor;
    – De a respecta reglementările în vigoare privind SNEP;
    – De a respecta regulile şi procedurile operatorului SNEP în activitatea curentă;
    – De a respecta toate cerinţele funcţionale, tehnologice şi de informaţii caracteristice SNEP;
    – De a promova obiectul prezentei convenţii printre clienţii săi prin mijloacele pe care le are la dispoziţie, încurajându-şi clienţii să utilizeze serviciile financiare ale SNEP şi să transmită operatorului SNEP recomandări cu privire la îmbunătăţirea serviciului;
    – De a oferi suport contribuabililor, în limita competenţelor pe care le are, în ceea ce priveşte realizarea plăţilor prin SNEP;
    – De a oferi suport operatorului SNEP, în limita competenţelor pe care le are, în ceea ce priveşte realizarea plăţilor prin SNEP.

    4.2. Operatorul SNEP are următoarele obligaţii:
    - De a pune la dispoziţia Băncii informaţiile necesare în vederea realizării obiectului Convenţiei;
    – De a oferi suportul necesar în vederea înregistrării Băncii, precum şi a clienţilor săi în SNEP;
    – De a dispune trimiterea către Bancă de materiale, informaţii şi rapoarte necesare bunei operări a SNEP, îmbunătăţirii activităţii şi viitoarelor dezvoltări ale acestuia;
    – De a oferi suport Băncii în utilizarea SNEP de către contribuabili, în limita competenţelor pe care le are.

    5. Forţa majoră
    5.1. Forţa majoră, convenită ca fiind acel eveniment absolut imprevizibil şi de neînlăturat, petrecut după intrarea în vigoare a Convenţiei, care împiedică partea sau părţile să îşi îndeplinească total sau în parte obligaţiile asumate prin Convenţie, exonerează de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.
        Partea care invocă forţa majoră va aduce la cunoştinţa celeilalte părţi printr-o notificare apariţia cazului de forţă majoră, în maximum 48 de ore de la producere, şi va remite acesteia confirmarea Camerei de Comerţ şi Industrie sau a altui organism autorizat privind existenţa cazului de forţă majoră în termen de maximum 15 zile de la apariţia cazului de forţă majoră.

    5.2. După primirea notificării şi confirmării menţionate, cele două părţi se vor consulta şi vor decide în termen de 15 zile asupra acţiunilor şi măsurilor ce se impun în interesul ambelor părţi pentru a limita şi contracara efectele situaţiei de forţă majoră.
        În situaţia în care forţa majoră a fost corect notificată şi justificată faţă de cealaltă parte, drepturile şi obligaţiile celor două părţi vor fi automat prelungite cu o perioadă egală justificată prin forţa majoră.
        Fiecare parte va depune toate eforturile pentru reducerea cât mai mult posibil a întârzierilor datorate forţei majore.

    5.3. Dacă în termen de 60 de zile de la producerea evenimentului care constituie caz de forţă majoră evenimentul respectiv nu încetează, prezenta convenţie se consideră reziliată de plin drept la data primirii de către partea afectată a unei notificări în acest sens din partea celeilalte părţi.

    6. Condiţiile de încetare a Convenţiei
    6.1. Prezenta convenţie poate înceta prin:
    a) Acordul scris al părţilor şi respectarea prevederilor contractuale cu instituţiile publice beneficiare/entităţii beneficiare cu care Banca are contract pentru ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei;
    b) Denunţarea unilaterală, în scris, din partea oricăreia dintre părţi, cu respectarea unui termen de preaviz de 60 de zile şi respectarea prevederilor contractuale cu instituţiile publice beneficiare/entităţilor beneficiare cu care Banca are contract pentru ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei;
    c) Rezilierea de plin drept fără punere în întârziere şi fără intervenţia instanţei de judecată sau îndeplinirea vreunei alte formalităţi, în cazul în care una dintre părţi nu îşi execută sau îşi execută în mod necorespunzător obligaţiile asumate în temeiul prezentei convenţii, cu respectarea prevederilor contractuale cu instituţiile publice beneficiare/entităţilor beneficiare cu care Banca are contract pentru ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei. Partea prejudiciată va notifica în scris părţii aflate în culpă obligaţia neexecutată/executată în mod necorespunzător. Partea aflată în culpă se obligă să depună toate diligentele în vederea soluţionării problemei, în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii notificării. În cazul în care partea aflată în culpă nu a soluţionat problema notificată în termenul de 30 (treizeci) de zile, Convenţia va fi reziliată de plin drept, la sfârşitul perioadei de 30 de zile calendaristice;
    d) Rezilierea de plin drept în condiţiile pct. 5.3, cu respectarea prevederilor contractuale cu instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare cu care Banca are contract pentru ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei.

    6.2. Nerespectarea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie de către una dintre părţi dă dreptul celeilalte părţi, în condiţiile legii, la rezilierea Convenţiei (în condiţiile menţionate mai sus).

    7. Confidenţialitatea
    7.1. Toate clauzele de confidenţialitate înscrise în contractele de furnizare de servicii încheiate între instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare şi instituţiile de credit acceptatoare respectă prevederile legale în vigoare.

    8. Cesiunea Convenţiei
    8.1. Părţile nu pot cesiona unui terţ drepturile şi obligaţiile stabilite prin prezenta convenţie fără acordul prealabil, scris, al celeilalte părţi, sub sancţiunea nulităţii cesiunii şi a rezilierii de plin drept a prezentei convenţii, cu respectarea prevederilor contractuale cu instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare cu care Banca are contract pentru ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei.

    9. Rezolvarea litigiilor
    9.1. Litigiile de orice natură decurgând din interpretarea şi executarea prezentei convenţii sau în legătură cu aceasta, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilă de către reprezentanţii desemnaţi de către părţi, vor fi soluţionate de instanţele judecătoreşti române competente.

    10. Modificarea Convenţiei
    10.1. Părţile sunt de acord ca orice modificare sau completare a prevederilor prezentei convenţii se va realiza în scris, prin act adiţional, semnat de reprezentanţii autorizaţi ai ambelor părţi.
    10.2. Modificările Convenţiei constituie părţi integrante ale acesteia şi intră în vigoare la data semnării lor de ambele părţi.

    11. Notificări
    11.1. Orice aspect legat de executarea, modificarea sau încetarea Convenţiei va fi notificat de către părţi la adresele precizate mai jos:
        Pentru operatorul SNEP:
        Persoana de contact: ...........
        Telefon: ...........
        E-mail: ............
        Pentru Bancă:
        Persoana de contact: ............
        Telefon: ...........
        E-mail: ............

    11.2. Notificările vor conţine antetul părţii şi menţiunile "Cu referire la Convenţia Nr..." şi, după caz, menţiunea "urgent". Ele vor fi adresate conducerii celeilalte părţi şi persoanei de contact (aceea care se ocupă în mod curent se ocupă de ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei).
    11.3. Notificările se vor transmite în scris, prin e-mail, către persoana de contact, urmând a fi transmise şi prin scrisoare recomandată. Notificările verbale nu se iau în considerare de niciuna dintre părţi.

    12. Dispoziţii finale
    12.1. Părţile vor depune toate diligentele pentru derularea în bune condiţii a prezentei convenţii.
    12.2. Prezenta convenţie reprezintă întreaga înţelegere a părţilor, se interpretează conform dispoziţiilor legale în vigoare şi se supune legii române.
    12.3. Renunţarea uneia dintre părţi la aplicarea vreunei prevederi cuprinse în prezenta convenţie trebuie, în mod obligatoriu, să fie expresă şi confirmată în scris.
    12.4. Orice modificare în SNEP a profilului instituţiei de credit se face de către operatorul SNEP, ca urmare a modificării convenţiei.


        Prezenta convenţie s-a încheiat astăzi, ........, în Bucureşti, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
        Autoritatea pentru Digitalizarea României,
        Prin ............
        Instituţia de credit,
        Prin ............
    ANEXA 1A

                                        Cerere,
                       Privind desemnarea/înlocuirea persoanelor
                        responsabile pentru relaţia cu sistemul
                                          SNEP
        Prin prezenta, instituţia de credit .............., cu sediul în .........., str. ........, nr. ......., sector ............, identificată prin CUI .........., Nr. ONRC ........, tel. ........., adresa de corespondenţă electronică ............ reprezentată prin ................, în calitate de .................., denumită în continuare "Banca",
        Solicită înregistrarea în Sistemul Naţional Electronic de Plată, a următoarelor persoane desemnate a desfăşura în relaţia cu operatorul SNEP activităţile de operare în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online.
        1 NOTĂ: Pentru înregistrarea datelor privind persoanele responsabile se completează tabelul următor*)
        (* - se bifează căsuţa corespunzătoare)

┌────┬───────┬───┬───────┬───────┬──────┐
│Nume│Prenume│CNP│Funcţie│Telefon│e-mail│
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───┴───────┴───────┴──────┘


        NOTĂ: Pentru modificarea persoanelor/datelor privind persoanele responsabile se completează tabelul următor*)

┌────┬───────┬───┬───────┬───────┬──────┐
│Nume│Prenume│CNP│Funcţie│Telefon│e-mail│
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───┴───────┴───────┴──────┘

        (* - se bifează căsuţa corespunzătoare)

        [denumire bancă],
        [semnătura reprezentantului]

    ANEXA 2

        Nr. ........ Data: [data calendaristică]
                            Cerere privind înregistrarea în
                      Sistemul Naţional Electronic de Plată Online
        În baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1235/2010, privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online, cu modificările şi completările ulterioare,
        Instituţia de Credit .........., cu sediul în ........., str. ........ nr. ......, sector ........., identificată prin CUI ........., Nr. ONRC ........., tel. ........, adresa de corespondenţă electronică ......... reprezentată prin .........., în calitate de .............,
        Prin prezenta, vă solicităm înregistrarea instituţiei noastre în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online în calitate de instituţie de credit acceptatoare.
        Cu stimă,
        [Funcţie]
        [Nume şi prenume]
        Data: [data calendaristică]

    ANEXA 3

                    Cerere privind înregistrarea .............*1) în
                      Sistemul Naţional Electronic de Plată Online
        ........*1) reprezentată legal prin .............*2), în calitate de ..........*3), în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1235/2010 privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm înregistrarea instituţiei noastre în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online.
        În vederea înregistrării instituţiei noastre în SNEP, vă comunicăm următoarele date relevante înregistrării:
    1. Numele instituţiei: ...................*1)
    2. Judeţul: .................
    3. CUI: ..................*4)
    4. Adresa: Str. ........... Nr. ...... Cod poştal ........*5)
    5. Persoana de contact: ...........*6)
    6. Telefon de contact: ............*7)
    7. Adresa de mail: ..........*8)
    8. Telefon suport: ........*9)
    9. Denumire instituţie de credit acceptatoare: .............*10)
    10. Denumirea trezoreriei unde avem conturile deschise: ............*11)
    11. Contul IBAN deschis la banca parteneră: ................
    12. Contul IBAN colector Trezorerie: ..............
    13. Cheie procesator: ...........*12)
    14. Merchant ID: ...........*13)
    15. Comisionul bancar este de .......%*14) şi va fi suportat de ......

        Anexăm prezentei, extras de cont privind codul IBAN al contului colector deschis la o instituţie de credit precum şi, după caz, adresa de la Trezorerie, din care să rezulte contul instituţiei publice beneficiare prin care aceasta îşi va derula plăţile prin Sistemul Naţional Electronic de Plată Online.
        În cazul în care cererea nu este semnată de ordonatorul principal de credite al instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare se prezintă în copie împuternicirea de a reprezenta legal instituţia, a persoanei semnatare.
        Precizez că solicităm şi înregistrarea în SNEP a contribuabililor persoane fizice sau persoane juridice indiferent de forma de organizare, aflate în evidenţa instituţiei noastre şi care înregistrează debite către noi.
        Cu stimă,
        ..............*3)
        ..............*2)
        Data: ...........
        *1) Se înscrie numele instituţiei/entităţii beneficiare (în cazul autorităţilor administraţiei publice locale se va înscrie Primăria, urmată de tipul unităţii administrativ teritoriale şi denumirea acesteia Ex: Primăria Municipiului Oradea);
        *2) Se va înscrie numele şi prenumele reprezentantului legal al instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
        *3) Se va înscrie funcţia reprezentantului legal al instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
        *4) Se va înscrie codul unic de identificare al instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
        *5) Se va înscrie adresa poştală a instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare;
        *6) Se va înscrie Numele şi Prenumele persoanei care are responsabilitatea, în instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiară, a implementării înregistrării în SNEP (specialistul IT al instituţiei);
        *7) Se va înscrie numărul de telefon al persoanei de la punctul anterior (specialistul IT);
        *8) Se va înscrie adresa de mail a persoanei de la punctul anterior (specialistul IT);
        *9) Se va înscrie numărul de telefon, email, adresa web la care se pot obţine date relevante privitoare la taxele şi impozitele gestionate de instituţie (telefonul din compartimentul financiar ce gestionează taxele şi impozitele);
        *10) Se va înscrie denumirea băncii cu care instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiara a semnat convenţia (la care a fost deschis contul colector);
        *11) Se va înscrie denumirea trezoreriei unde instituţia publică îşi are deschise conturile (ex: Trezoreria Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti);
        *12) Cheia procesator este un cod care vă va fi pus la dispoziţie de banca cu care aţi încheiat convenţia;
        *13) Merchant ID este un cod care vă va fi pus la dispoziţie de banca cu care aţi încheiat convenţia;
        *14) Se vor înscrie, conform celor aprobate prin hotărâre a consiliului local (sau, în cazul autorităţilor administraţiei publice centrale, prin acte normative specifice), procentul şi numele complet al autorităţii publice care va suporta comisionul bancar la plata online.
        NOTĂ: Cererea şi documentele mai sus menţionate vor fi transmise:
    1. Prin poştă cu confirmare de primire către Autoritatea pentru Digitalizarea României, cu sediul în Bucureşti, str. Italiană nr. 22, sector 2.
    2. Semnate electronic la adresa de mail: suport@ghişeul.ro


    ANEXA 4

        Modelul convenţiei încheiate între Autoritatea pentru Digitalizarea României şi instituţiile publice beneficiare/entităţile beneficiare ale plăţilor care deţin sistem informatic de gestiune
                                  CONVENŢIA Nr. ....... /.......
        Încheiată astăzi, ......., între:
        Autoritatea pentru Digitalizarea României, cu sediul în municipiul Bucureşti, Str. Italiană nr. 22, sectorul 2, tel........, identificată prin CUI......., Nr. ONRC ........., adresa de corespondenţă electronică ........ reprezentată prin ........., în calitate de preşedinte, denumit în continuare operator SNEP,
        Şi
        Instituţia publică/entitatea beneficiară a plăţii ..........., cu sediul în ......... , str. ........ nr. ......., sectorul ........., identificată prin CUI .........., Nr. ONRC ........., adresa de corespondenţă electronică ........... reprezentată prin .........., în calitate de ..........., denumită în continuare instituţia publică/entitate beneficiară a plăţii,
        Denumite individual partea şi împreună părţile
        PREAMBUL
        Având în vedere că părţile doresc dezvoltarea unei colaborări în scopul promovării plăţilor online cu cardul a taxelor şi impozitelor, precum şi al facilitării plăţilor prin mijloace electronice aferente prestării oricărui serviciu public cu legătură directă sau indirectă cu prestarea respectivului serviciu către instituţia/entitatea beneficiară, ţinând cont că această colaborare presupune înregistrarea instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare a plăţii în platforma de tranzacţionare a Sistemului naţional electronic de plată online,
        Părţile au încheiat prezenta convenţie (denumită în continuare Convenţie), stabilind de comun acord următoarele:
    1. Obiectul Convenţiei
    1.1. Obiectul prezentei convenţii îl constituie înregistrarea instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare a plăţii în Sistemul naţional electronic de plată online - SNEP, în vederea facilitării plăţii electronice către instituţia publică/entitatea beneficiară prin intermediul operatorului SNEP.

    2. Durata
    2.1. Prezenta convenţie intră în vigoare la data de [...] şi se încheie pe o perioada de 2 (doi) ani, prelungindu-se de plin drept pe perioade succesive egale dacă niciuna dintre părţi nu o denunţă unilateral prin notificare scrisă transmisă celeilalte părţi cu 60 de zile înainte de data stabilită pentru încetare.

    3. Definirea utilizatorilor instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare a plăţilor în relaţia cu SNEP
    3.1. În vederea înregistrării în SNEP, instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară are obligaţia de a desemna minimum o persoană care va desfăşura în relaţia cu sistemul SNEP activităţile prevăzute în Normele metodologice privind Sistemul naţional electronic de plată online;
    3.2. Desemnarea persoanelor se va realiza nominal de către instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară, prin completarea formularului prevăzut în anexa A la prezenta convenţie.
    3.3. Modificarea persoanelor desemnate conform pct. 3.1 se va realiza prin transmiterea de către instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiara a formularului prevăzut în anexa A către operatorul SNEP. Modificările solicitate şi eliberarea credenţialelor se vor realiza de către operatorul SNEP în termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea solicitării.
    3.4. În situaţii de urgenţă în care instituţia publică doreşte blocarea accesului unui anumit utilizator, aceasta va solicita telefonic blocarea accesului în baza identificatorului comunicat de operatorul SNEP instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare. Instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară are obligaţia ca în termen de o zi lucrătoare de la solicitarea telefonică să transmită către operatorul SNEP cererea de modificare întocmită conform pct. 3.3. Operatorul SNEP are obligaţia de a efectua modificările solicitate în cel mai scurt termen posibil.

    4. Obligaţiile părţilor
    4.1. Instituţia publică beneficiară/entitatea beneficiară a plăţilor are următoarele obligaţii:
    - De a lua toate măsurile pentru integrarea sistemelor informatice proprii de gestiune a contribuabililor şi debitelor acestora şi după caz de gestiune financiară, cu SNEP;
    – De a respecta reglementările în vigoare privind SNEP;
    – De a respecta regulile şi procedurile operatorului SNEP în activitatea curentă;
    – De a informa, prin mijloacele gratuite pe care le are la dispoziţie, contribuabilii pe care îi are în evidenţă cu privire la facilităţile de plată oferite prin SNEP şi de a transmite operatorului SNEP recomandări cu privire la îmbunătăţirea serviciului;
    – De a oferi suport contribuabililor, în limita competenţelor pe care le are, în ceea ce priveşte realizarea plăţilor prin SNEP;
    – De a oferi suport operatorului SNEP, în limita competenţelor pe care le are, în ceea ce priveşte realizarea plăţilor prin SNEP;
    – De a transmite în termen de maximum doua zile lucrătoare orice modificare privind informaţiile prevăzute la pct. 3.1;
    – De a furniza SNEP informaţii aferente obligaţiilor de plată a contribuabililor, stabilite în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    4.2. Operatorul SNEP are următoarele obligaţii:
    - De a pune la dispoziţia instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare informaţiile necesare în vederea realizării obiectului Convenţiei;
    – De a oferi suportul necesar în vederea înregistrării instituţiei publice/entităţii beneficiare şi a contribuabililor aflaţi în evidenţa acesteia în SNEP;
    – De a dispune trimiterea către instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiară de materiale, informaţii şi rapoarte necesare bunei operări a SNEP, îmbunătăţirii activităţii şi viitoarelor dezvoltări ale acestuia;
    – De a oferi suport instituţiei publice beneficiare/entităţii beneficiare şi contribuabililor aflaţi în evidenţa acesteia în utilizarea SNEP, în limita competenţelor pe care le are.


    5. Forţa majoră
    5.1. Forţa majoră, convenită ca fiind acel eveniment absolut imprevizibil şi de neînlăturat, petrecut după intrarea în vigoare a prezentei convenţii, care împiedică partea sau părţile să îşi îndeplinească total sau în parte obligaţiile asumate prin prezenta convenţie, exonerează de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.
    - Partea care invocă forţa majoră va aduce la cunoştinţa celeilalte părţi printr-o notificare apariţia cazului de forţă majora, în maximum 48 de ore de la producere şi va remite acesteia confirmarea Camerei de Comerţ şi Industrie sau a altui organism autorizat privind existenţa cazului de forţă majoră în termen de maximum 15 zile de la apariţia cazului de forţă majoră.


    5.2. După primirea notificării şi confirmării menţionate, cele două părţi se vor consulta şi vor decide în termen de 15 zile asupra acţiunilor şi măsurilor ce se impun în interesul ambelor părţi pentru a limita şi contracara efectele situaţiei de forţă majoră.
        În situaţia în care forţa majoră a fost corect notificată şi justificată faţă de cealaltă parte, drepturile şi obligaţiile celor două părţi vor fi automat prelungite cu o perioadă egală justificată prin forţa majoră.
        Fiecare parte va depune toate eforturile pentru reducerea cât mai mult posibil a întârzierilor datorate forţei majore.
    5.3. Dacă în termen de 60 de zile de la producerea evenimentului care constituie caz de forţă majoră evenimentul respectiv nu încetează, prezenta convenţie se consideră reziliată de plin drept la data primirii de către partea afectată a unei notificări în acest sens din partea celeilalte părţi.

    6. Condiţiile de încetare a Convenţiei
    6.1. Prezenta convenţie poate înceta prin:
    - Acordul scris al părţilor;
    – Denunţarea unilaterală, în scris, din partea oricăreia dintre părţi, cu respectarea unui termen de preaviz de 60 de zile;
    – Rezilierea de plin drept fără punere în întârziere şi fără intervenţia instanţei de judecată sau îndeplinirea vreunei alte formalităţi, în cazul în care una dintre părţi nu îşi execută sau îşi execută în mod necorespunzător obligaţiile asumate în temeiul prezentei convenţii. Partea prejudiciată va notifica în scris părţii aflate în culpă obligaţia neexecutată/executată în mod necorespunzător. Partea aflată în culpă se obligă să depună toate diligentele în vederea soluţionării problemei, în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii notificării. În cazul în care partea aflată în culpă nu a soluţionat problema notificată în termenul de 30 (treizeci) de zile, Convenţia va fi reziliată de plin drept, la sfârşitul perioadei de 30 de zile calendaristice;
    – Rezilierea de plin drept în condiţiile art. 5 pct. 5.3.

    6.2. Nerespectarea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie de către una dintre părţi dă dreptul celeilalte părţi, în condiţiile legii, la rezilierea Convenţiei (în condiţiile menţionate mai sus).

    7. Cesiunea Convenţiei
    7.1. Părţile nu pot cesiona unui terţ drepturile şi obligaţiile stabilite prin prezenta convenţie fără acordul prealabil, scris, al celeilalte părţi, sub sancţiunea nulităţii cesiunii şi a rezilierii de plin drept a prezentei convenţii.

    8. Rezolvarea litigiilor
    8.1. Litigiile de orice natură decurgând din interpretarea şi executarea prezentei convenţii sau în legătură cu aceasta, care nu pot fi rezolvate pe cale amiabilă de către reprezentanţii desemnaţi de către părţi, vor fi soluţionate de instanţele judecătoreşti române competente.

    9. Modificarea Convenţiei
    9.1. Părţile sunt de acord că orice modificare sau completare a prevederilor prezentei convenţii se va realiza în scris, prin act adiţional, semnat de reprezentanţii autorizaţi ai ambelor părţi.
    9.2. Modificările prezentei convenţii constituie părţi integrante ale acesteia şi intră în vigoare la data semnării lor de ambele părţi.

    10. Notificări
    10.1. Orice aspect legat de executarea, modificarea sau încetarea Convenţiei va fi notificat de către părţi la adresele precizate mai jos:
        Pentru Autoritatea pentru Digitalizarea României:
        Persoana de contact: ..........
        Telefon: ............
        E-mail: ............
        Pentru instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiara:
        Persoana de contact: ...............
        Telefon: ............
        E-mail: .......

    10.2. Notificările vor conţine antetul părţii şi menţiunile "Cu referire la Convenţia" şi, după caz, menţiunea "urgent". Ele vor fi adresate conducerii celeilalte părţi şi persoanei de contact (aceea care se ocupă în mod curent de ducerea la îndeplinire a obiectului Convenţiei).
    10.3. Notificările se vor transmite în scris, prin e-mail, către persoana de contact, urmând a fi transmise şi prin scrisoare recomandată. Notificările verbale nu se iau în considerare de niciuna dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalităţile prevăzute anterior.

    11. Dispoziţii finale
    11.1. Părţile vor depune toate diligentele pentru derularea în bune condiţii a prezentei convenţii.
    11.2. Prezenta convenţie reprezintă întreaga înţelegere a părţilor şi se interpretează conform dispoziţiilor legale în vigoare şi se supune legii române.
    11.3. Renunţarea uneia dintre părţi la aplicarea vreunei prevederi cuprinse în prezenta convenţie trebuie, în mod obligatoriu, să fie expresă şi confirmată în scris.
    11.4. Părţile convin că data plăţii se consideră data raportată pentru efectuarea plăţii de către procesatorul de plăţi electronice.
    11.5. Sumele achitate de contribuabili/utilizatori prin intermediul SNEP se înregistrează de către instituţia publică/entitatea beneficiară în sistemele de gestiune proprii, în conformitate cu legislaţia în vigoare.


        Prezenta convenţie s-a încheiat astăzi,..., în Bucureşti, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
        Autoritatea pentru Digitalizarea României,
        Prin ...............
        Instituţia publică beneficiara/Entitatea beneficiară,
        Prin ...............
    ANEXA 4A

                                        Cerere,
                       Privind desemnarea/înlocuirea persoanelor
                      responsabile pentru relaţia cu sistemul SNEP
        Prin prezenta, instituţia publică beneficiara/entitatea beneficiară a plăţii ........., cu sediul în .........., str. .........., nr. ........, sector ..........., identificată prin CUI ..........., Nr. ONRC ..., adresa de corespondenţă electronică .......... reprezentată prin ........., în calitate de ............ solicită înregistrarea în Sistemul Naţional Electronic de Plată Online, a următoarelor persoane desemnate a desfăşura în relaţia cu sistemul SNEP activităţile prevăzute în Normele metodologice privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online
        2 NOTĂ:Pentru înregistrarea datelor privind persoanele responsabile se completează tabelul următor*)
        (* - se bifează căsuţa corespunzătoare)

┌────┬───────┬───┬───────┬───────┬──────┐
│Nume│Prenume│CNP│Funcţie│Telefon│e-mail│
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───┴───────┴───────┴──────┘


        3 NOTĂ: Pentru înregistrarea datelor privind persoanele responsabile se completează tabelul următor*)
        (* - se bifează căsuţa corespunzătoare)

┌────┬───────┬───┬───────┬───────┬──────┐
│Nume│Prenume│CNP│Funcţie│Telefon│e-mail│
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───┴───────┴───────┴──────┘


        [denumire],
        [semnătura reprezentantului]
                                  ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016